Mandoline bij veel amateurs populair KRANT EN OPVOEDEN MééR DAN GOED ROl ERO vrij Uit' Jong St.~Joost kan vergelijking goed doorstaan De twintiger jaren van Gatsby in (en) de zeventiger jaren Cultuur bij wet te regelen iÉSKk Strenge tr ijdschrift Landelijk bondsfeest Breda xpositie oek ota bene y i r Lachertje Zaterdag 12 oktober J fe' fe fc «JAN HAAS, keramische plastieken en John van Koo- ten, grafiek, tot 25 okt. bij Etcetera, Bergen cup Zoom WILLEM Gorter, tekeningen en schilderijen, tot 3 nov. bii BKS, Spoorlaan. Tilburg. WAAROM kreeg cabaretier Jaap v.d. Merwe f 235-000 subsidie?, vraagt Tweede-Ka merlid v.d. Sanden aan minis ter Van Doorn. Its dat een nieuwe activiteit wan crm' BELGEN bij Bellfires; expo sitie met werk van De Glerok, Elias, Raveel en Thys in schouwzaal Belffires Hapert Tot 18 nov. VAN AKEN tot Aurich en van Maastricht tot Groningen heet het Grensland-festival met ca. 200 evenementen (mu ziek, toneel, ballet, beeldende kunst) dat dezer dagen werd geopend te 's-Heerenberg-Em- merik en duurt tot eind mei '75. Goed idee voor Grensland contact tussen Nederland-Bei- g'è PICTURA, tekengenootschap te Dordrecht bestaat 200 jaar. Tentoonstelling met oud en nieeuw Piotura tot 1-0 nov- ir> Dordrechts museum MILJOENEN guldens heb ben Duitse schrijvers geëist van Münchener uitgeverij Descfh, wegiens achterstallige honoraria. Hans Habe zag in Nederland een vertaling van zijn werk, waarvoor hij geen cent gekregen had. Toen be gon de bal te rollen BIGGELARIJ, niieuwe gale- ïie in Nuenen- Gaat vandaag open met werk van o.a. Celie, Har Sanders, Marinus Fuit, Thijs van Kimmenade, Eric Pape. Wettenseinid 12 (te) 04993-2529). ONS ERFDEEL-4; De BRT staat in België onder spanning. Iets daarvan komt over in de discussie tussen dr. Herman vain Pelt en prof. Jan Briers (De BRT in de steigers). Jan van der Veigt herdenkt nog eens de dit jaar overleden dichter Chris van Geel en Erik Slagter levert een literair 1 historische bijdrage over de rol van het dadaïsme in de poëzie. Hans Redeker schrijft over Co Westerik als de mild- navrante schilder van het menselijk tekort. In het Zuid afrikaans gesteld is de bijdra ge van de Zuidafrikaanse ro mancier J. Rabie; een persoon lijke gjetui'gends over de apartsheidspolitiek- Verder een 70-tal pagina's culturele informatie, waarin o.a. Jan D'Haese zich vermakelijk kwaad maakt op de Middel- heim-België tentoonstelling en Ruud Kraayveld Komrij een prul van een criticus noemt etc- (O.E. Kerstr 1 Raam» aonk-dorp). DE REVISOR-7: Ron Kaal schreef derde en slotdeel van Ach, meine Sprache wird nich verstanden (werkelijkheid in de schilderkunst); H. Verdaas- donk komt met een eerste verhandeling over Methodolo gie in reeks Vormen van lite ratuurwetenschap. Leo Ross heeft nogal wat aanmerking op heruitgave van De Haana Pij peli-jmtjes en Willem de Ruiter analyseert de eenzaam heid van Bob Dylan. Verder poëzie van o.a. Sylvia Plath en Haba-kuk II De Balker en pro- za-bijdxaigem van o.a. Hans Plomp en Pankowski. (Revi sor, postbus 5176, Den Haag)- Ben Ludemann voor Estralita Je kunt niet zeggen, dat de mandoline als instrument om zeil' te bespelen èrg populair is. zegt Ben Ludemann- Ik heb nog twee of drie collega's in het land, die al het mandoline- werk (vanaf de Zangeres zon der Naam tot het Concertge bouworkest) opknappen; dan het je het wel gehad. Maar dan spreekt hij over de pro fessionals. Er bestaan in ons land altijd nog ongeveer veer tig amateur-ensembles en -or kesten. En, zoals dat in dit land betaamt, samen vormen zij een bond. Jaarlijks is er dan uiteraard een Bondsmu- ziekfeest. Dit jaar wordt dit landelijke feest georganiseerd door het befaamde mandoline orkest Estrelita uit Molen schot, waarvan Ben Ludemann de muzikale leider is. Aan dit festival en concours nemen elf orkesten deel, waaronder Con Amore uit Vlissingen en Ex- clesior uit Kruiningen. Het vindt plaats op zaterdag 19 oktober van 12-17.30 uur in het Bredase Turfschip. De ju ry voor het concoursgedeelte bestaat uit D. de Jong (vz), Herman Strategier en Dick Visser. „Ik ben een tegenstander van concoursen", zegt Q§n Lu- demiairm. „We zitten in geen enkele afdeling met Estrelita. We zitten in mijn afdeling- Concoursen werken niet lek ker. Een half jaar zitten de leden zich in de zenuwen te werken op verplichte num mers; leuk of niet leuk. Daar om opent ons orkest dit feest in het festival-gedeelte"- In zijn Bredase flatkaimer zit Ben met zijn been, minder leuk, omhoog; krukken tegen de muur. Hij viel in het Amster dams Carré van de trap. Maar aanstonds wordt hij weer na-ar Amsterdam vervoerd om al-s vaste begeleider van Toon Hermans de 2200 bezoekers, die iedere avond maar weer komen opdagen, te verma ken. Even nog een lesje mandoli ne. Mijn lexicon zegt: klassie ke luit; snaarinstrument met diepgewelfd Manklidhaam, met Bünden op de hals, be spannen met achit snaren (st. gdl al c2; elke toon met 2 snaren bezet) en -getokkeld d.m.v. plectrum. Sinds de 17e eeuw in gebruik, in de 18e eeuw in Italië zeer in trek (Vivaldi) en ook thans bijzon der gewild. Als orkestinstru ment slechts zelden toegepast. En Ben Ludemann: „Een man doline-orkest bestaat uit eerste en tweede mandolines; de ge wone mandolines, gestemd als de viool. Dan de mand-ola, die een octaaf lager klinkt te vergelijken met alten- Vervol gens de mandalon-cello als cello gestemd en met kabels van snaren; hij staat anderhalf octaaf lager dan de gewone mandoline. Voor de harmoni sche begeleiding zijn er meest al gitaren aan het orkest toe gevoegd. Een mandoline is en- kelstemmig; je kunt ar melo dieën en wat dubbelgrepen mee spelen te vergelijken met de viool. De gitaar biedt daarentegen mogelijkheden tot polyphoon spel. De mandoline werd oorspronkelijk alleen ge tokkeld (Vivaldi); 1 na 1850 werd in Duitsland de toon verlengd met de tremolo (an der stijlbegrip)". Zelf beschikt Ben Ludemann over een elek trische mandoline, naast zijn Italiaanse concert-mandoline en de zogenaamde platte Por tugese, die voor de microfoon tot igoede resultaten komt. Om dan verder nog maar te zwij gen over zijn 18 gitaren, die hij in gebruik heeft en zijn fluit, altfluit, piccolo «n bas fluit. In tegenstelling tot de gitaar („toen ik op de Brediase mu ziekschool kwam was ik de eerste leraar, nu zijn er vier") is de mandoline nog geen mu ziekschool laat staan con- servatoriuminstrument. „Toch loop dat fout", zegt Ben Ludemann, want er gaan steeds meer hedendaagse oom- ponisten voor mandoline schrijven, afgezien van het feit dat ook componisten als Beethoven, Mozart e.d. ervoor schreven". Tijdens het laatste Holland Festival speelde hij b.v. tijdens een van de concer ten een zware mandoline-par tij van Schönberg- Volgende week gaat hij met het Neder lands BaJletorkest 20 keer de mandolinepartij spelen in Ro meo en Julia van Prokofjew. In de populaire muziek is de mandoline ook zeer geweldig. In -de jaren vijftig met name was de populariteit ervan groot door de Jonge Fliereflui ters en Vrij en Blij (bij de EO nu met een nostalgisch reveil, omdat Wessel Dekker er aan de top zit)- Maar ook zit de mandoline van Ludemann in de muziek van Jasperina's Ego-trip, in de Rabelais revue van Flink-Croiset, in een lp met Griekse muziek, diie vori ge week werd ige-miaalkt etc. We horen de mandoline dus meer dan we denken. En zoals dt gitaar tot een volledig ge kend en erkend (op de mu ziekscholen achter de piano) instrument geworden is, zo ge looft Ben Ludemann. dat de mandoline ook nog een betere toekomst wacht. Diat toch veel amateurs dit instrument al ontdekt hebben zal te beluis teren zijn op het Bondsfeest op 19 oktober in Breda waar behalve Molenschot, Vlissin gen en Krumirigen ook nog aanwezig zijn de Kampen Mandoline Club, Opbloei Rot terdam, Oefening Kweekt Kunst uit Wieringen, Excelsi or, IJmuiden, AJMTG Amster dam, Da Capo Amsterdam, Aooline Rotterdam en Mando line Amsterdam. En dat is méér dan Mien met de mando- liem. Henk Egbera PL .-nselijk en Dierlijk" van Josephine Rutten uit Terneuzen (St.-Joost). COSA (Centraal Orgaan voor het Scheppend Ambacht) herhaalt di-t jaar het initiatief uit '73: AKADEMISCHE PRE SENTATIE U; een expositie met werk van zojuist afgestu deerden aan onze vaderlandse kunstacademies. Het zijn de examenstukken van een aantal academies en dan nog van be paalde afdelingen van die op leidingsinstituten. Dit jaar wordt St.-Joost. Breda verte genwoordigd door de kerami sche afdeling, hetgeen vorig jaar ook het geval was. Jam mer is b.v-, dat de grafiek van St.-Joo-st er niet te zien is. De tentoonstelling, die tot en met 26 oktober te bezoeken is in de expositiezalen van het Prin senhof, Oude Delft 183b, te Delft maakt een -rustiger en se.ectievere indruk dan dj» van het vorig jaar. Is dat enerzijds misschien te wijten aan het feit, dat er minder academies dan in '73 aanwezig zijn, anderzijds lijkt er bewust of onbewust méér op kwaliteit gelet te zijn. Zo geloof ik niet, dat het alleen maar verbeelding is, dat de wat uitgezuiverde St-Joostin- zeraddng een sterkere indruk maakt dan die tijdens de eind examen-expositie in de aca demie zelf. Trouwens St.- Joost, maakt in vergelijking met andere academies hele maal geen gekke indruk, be- hoort op deze expositie tot de beteren; hetgeen vorig jaa- ook al het geval was. Het is wel verleidelijk, maar het zou onjuist zijn van deze tentoonstelling een ver gelijkende studie te maken over het onderscheiden -gehalte der Nederlandse academies. De befaamde roman van Scott Fitzgerald (1896-1940; DE GROE GATSBY (The Great Gatsby) is door Clayton en Merrick verfilmd. Op 24 oktober gaat deze goed ge maakte film op zeven plaatsen in ons land in première. Het is cu: makers gelukt het boek waarin het klimaat der twinti ger jaren bij ue haute bourge oisie gekarakteriseerd wordt Uitstekend in beelden te vat ten Daarbij konden zij steu ntn op het acteertalent var Robert Redf ora momentee ook in The Sling te zien) als Gatsby en, de als Allison ii Peyton Place door iedereer gekende, Mia Farrow als Day sie. In een adem moet daarbn genoemd woraen de rol van Sam Waterston, de verteller \-an Gatsby's geschiedenis, ir deze nostalgische tijd woraen graag parailelen getrokken met de twintiger jpren en het Robert Redford als Gatsby en Mia Farrow als Daysie is wel boeiend om aan de hand van dit uiterlijk getrou we beeld zelf eens te ervaren wat daar nu wel en niet van klopt. Scott Fitzgerald behoorde, als b.v- een Hemmingway tot aie Amerikanen, die na de eerste wereldoorlog in Europa (i c. in Parijs) een zorgeloos leven probeerden te leiden; de zogenaamde lost generation. Hij heeft over die periode dikke boeken geschreven, waarvan The Great Gatsby wel zijn bekendste is (speelt overigens in Amerika zen De film is ook een dik boek geworden; d.w.z. dat het tem po waarin een belangrijk deel ven de film zich afspeelt het onze niet meer is. Je kunt uaarover denken wat je wilt, maar onze ogen gewend aan snelle acties en reacties erva ren dat als traagheid (per soonlijk ervaar ik dat niet ais funest). De liefdesgeschiedenis tus sen Gatsby en Daysie, tussen Daysies man Tom (Brrce Dern) en Myrtle (Karen Black) hebben als gegeven mei zoveel om het lijf) het boeiendste zijn de reactiepa tronen van deze mensen en het rpilieu, waarin men meen de geluk voor veel geld te Kunnen kopen De glitter en schitter van de mode uit die ijd (ook nu weer geliefd). Ie barokke uiterlijke pracht; het smaenten naai geluk; de roes van feesten met „wilde dan sen" (two step Ba-lok Bottom. Charleston); de drang om de De vraag naar een gestruc tureerd cultuurbeleid wordt steeds sterker. Het is eigenlijk te dwaas, dat het onderwijsbe leid gefundeerd is op wettelij ke regelingen, maar dat op het terrein van de bredere cultuur zulke regelingen vrijwel ont breken, zegt H. SCHAAFSMA, in zijn inleiding op de bundel opstellen: ASPECTEN VAN CULTUURBELEID (uitg. Samson-Sociale en culturele reeks - f 24,50), die onder zijn redactie tot stand kwam. Een dozijn auteurs geven daarin een tussentijdse verkenning en zetten daarbij lijnen uit naar een mogelijk geïnte-gererd cul tuurbeleid. Wie mocht menen, dat dit boek er ligt voor een aantal vakidioten, kunstzinni ge padvinders of culturele hoogvliegers vergist zich. Praktisch iedereen in de sa menleving is bij een of meer dere aspecten min of meer be- trokken ze hebben te ma ken met onze manier van le ven zij het dan niet steeds in bestuurlijke zin. De mentaliteitsombuiging, die ten grondslag ligt aan een an-der cultuurbeleid, dan het ad hor potverteren in de marge en het steeds dunner sohijfjes- snijdei: van dezelfde subsidie- koek, komt voort uit groeiende betrokkenheid van een hele samenleving bij de manier waarop zij wenst te leven. De bundel heeft niet de pre tentie een volledig inzicht te geven. Toch komen er vol doende aspecten aan de prde om een globaal zicht te krij gen op wat er aan de hand is. Het is geen kankerboek („kijk eens hoe rot het allemaal in elkaar zit"), maar geeft wel zonder dat je nu alles behoeft te onderschrijven een vrij goed beeld van wat er wel en niet bereikt is en welke kant we op zouden willen gaan. De verleiding is groot om uit ie dere bijdrage ruim te citeren. maar dat is binnen het cultu rele bestek van deze pagina (misschien ,ook tekenend) niet mogelijk. Ter informatie: C. van Yperen schrijft over Edu catie voor wel zijn: M. Koop man over Kunstzinnige vor ming; C. Lohr over de podi umkunsten; P. Cuypers over Filmkunst en filmbeleid; W. Penders over Beeldende Kun sten; H. Schaafsma-R. Herr- man over Muziek en dans; D. de Lange over Literatuur; G. Re-kers over Toneelbeleid in een crisissituatie; T. Koot pver Monumenten,; J. Berk- hout-H. Schaafsma over Muse- a; W. de la Court over Open baar bibliotheekwerk, H. Schaafsma over Massamedia en J. Steagstra over Onder wijs- en cultuurbeleid. Hoewel er geen sprake is van een „gezamenlijk optrek ken" der auteurs, kun je wel zeggen, dat Schaafsma in de epiloog eigenlijk de zaak sa menvat met te zeggen: „Daar om hecht ik aan de totstand koming van een Wet culturele voorzieningen. Zo'n wet zie ik dan vooral als een instrument ter schepping en waarborging van voorwaarden. Dit impli ceert al dat het eerl raamwet zal moeten zijn, die zich niet bezighoudt met dwingend' uniforme regels, ma-ar die aan de hand van voor allerlei situ aties en groepen of categorie ën op specifieke manier te in terpreteren crittria. ieder» burger en ja heus: van wieg t,ot graf werkelijk» mogelijkheden biedt voor ac tieve deelneming aan het cul turele leven. Zodanig dat hil in vrijheid kan kiezen" Ik kan het tenslotte niet la ten nog te wijzen op een deel aspect, dat daarbij naar vorei komt; nl. de constatering, da' de gewesten en straks d' rechtstreeks gekozen wijkra den, ook t.a.v. de cultuur wei kelij-ke bevoegdheden moetei krijgen. D-e vraag is nl. gewet tigd of bij de regiovorming, ii deze streek in volle gang, b» ehalvp verkaveling van indus tricterreinen en vuilverbrar- dinig een geïntegreerde regie naai cultuurbeleid zelfs no' maar genoemd is? Lees dam om dit boek. H.1 Ome opvoeding is niet afgelo pen, wanneer we ae laatste schooldeur achter ons dichtge klapt heb oen. Het begrip „permanente educatie" (bij gebrek aan een beter Neder lands woord) is vooral de laat ste tien jaar in ons land sche ring en inslag; met name in publikaties e.u., die in de cul turele hoek zitten. De discus- se over de aard en de inhoud ervan kende ups en downs, maar de gedachte blijft sudde ren. Tussen het Voiksontwik- kelingswerk en Proloog liggen werelden; telkens wordt op een andere manier gepro beerd de mensen bewust te maken van het feit dat ze „bij" moeten blijven (geba seerd op het vermaledijde be grip van „kennisoverdracht") tot creatief in het leveei die nen te staan e.d. Er wordt gestreefd naar een geïnte greerd cultuurbeleid, waarbij in het kader van die perma nente opvoeding, zoveel moge lijk deelfacetten van het maat schappelijke leven met elkaar in verbinding gebracht moeten worden; zoveel mogelijk in strumenten in dienst van die permanente educatie gesteld zouden moeten worden. Dezer dagen is in dit ver band de pers Kn het geding geweest. De Nederlandse hoofdredacteuren hebben ge protesteerd tegen een zinsnede uit de troonrede, waarin de pers gezien wordt als een in strument ten dienste van die voortdurende vorming der mensen. Wat gebeurt er als pers en vorming me.' elkaar verbonden worden? Dat kun je je op zijn minst afvragen. Je kunt b.v. niet ontkennen, dat informatie door kranten verstrekt beïnvloedend (ten goede, of ten kwade) werkt. Vorming houdt in: liet ver strekken van informatie. En in die zin is het een feit, dat ook een krant vormend werkt. Het gaat echter veel meer om de vraag: welke informatie moet verstrekt worden? Met welk doel? Fn wie benaalt dat doel? Benaalt een regering het doel van de informatie dan snreekt men van indoctrinatie (machthebbers henalen tevens de waarden)Als de echter als doel stelt; J nente vorming dienst van de educatie) zegt zei vormen om te voruj houdt dit in? Dat hoi in. Vormen om te een spel: een leuk drijf. Of is het zo, dat de J bedoelt, dat de krantel bewust van moeten i ze vormen eti als i waarden moeten belijj, formatie selecteer je altijd. Je kunt er dar aan ontkomen, dat j Als je niet weergeeft motieven van je kn verberg je de waarden. Maar hoe zit liet i zogenaamde objectie! richtgevkig? Objectie, richtSeving wil niet I ongekleurde informal wil zeggen: waardevij duidelijk motiverend derzoekend. In deze zin verstaal gewraakte zinsnede troonrede dus bedoen| zijn als een appèl kranten om zichzelt (,1 ren, zodat iedereen o;l gronden zijn keus I En daarmee raak je de kern van de vort education permanente] leen maar zinvol J daarbij gehandeld m| uit een bewuste maa keuze. Dit veronders'j lijk een politiek geënn stellingname in het In] schappelijke gi kan bevorderd wordd theater, film, lectuuj zinnige vorming, etc. De krant was, i weten, in dit verband] in dit rijtje opgenoi winstpunt van tussen de regering hoofdredacteuren is, d wel het geval is. zin kan er ook ge zijn tegen het koppij de krant aan het catioei permanente, is dan wel een gro: peling tussen de en commerciële (no< vertenties e.d.) krant, zodat de redact! daad vrij is tot hew bij het vormend Dat liikt aBeen tot i lijkhedeei te gaan heil er een bedrijfsfonds I pers van de grond komll Dit jaar zijn alleen Breda, Den Bosch, Utrecht en Groningen vertegenwoordigd. Daarbij vallen een aantal goede teke ningen en grafisch werk van Groningen op; zie je de wat ludieke keramische opstelling van Den Bosch, naast de meer vakmatige instelling van Bre da e.d. Doorgaans wel fijne en leuke dingen, die getuigen van scholing en dikwijls al een persoonlijke toets verraden. Het meeste is te koop. Cosa biedt met deze tentoonstelling veel academie-afgestudeerder een eerste kans zich op deze wijze te presenteren: voor de een moedgevend voor de an der wellicht ontgoochelend, want dit aspect van het kun stenaarsbestaan wordt je op een academie niet bijgebracht. De expositie is gesloten op zon-, feest- em maandagen en op de overige dagen opan van 9-12-30 en 13.30-17.30 uur. H.E Voor de minnaars van de kunst wordt graags, op het onlangs goed uitgebreide unieke museau| van den Bergh aan de Lange Gasthuisstraat 191 pen. Belialve 's maandags is het op de even dat) toegankelijk van 10 - 17 uur. oorlog te vergeten en alleen maar te „leven" in o.a- een ciigebondener sexuele ethiek etcde film tekent dit alle maal prachtig V eel van dat smachtende verlangen naar geluk in die laren heeft, vooral uiterlijk v at uitlopers naar deze tijd gekregen, is gedemocratiseerd ovei de grenzen van de bour geoisie der 20er jaren h-een. maar ilk geloof, dat de stress de spanning, die in onze tijd een uiterlijk gelijksoortic smachten oproept, andere bronnen heeft; dat bovendien de overgave waarmee die lost generation zich in „het leven' gooide onze „verloren genera tie" zó ontbreekt. M-aar ga dal zelf maar eens bekijken, want het beeld dat in deze film opgeroepen wordt is die moeite wel waard om gezien te ww den. H.E. 5gd ;y - eindredactie henk egbers ■w t KL*.:; :m l - Twee gekke en mooie boekjes. De naam van Tomi l misschien een aantal mensen bekend geworden met de van „Het beest van monsieur Racine'', vorig jaar. NuL5l andere uitgever, Holkema Warendorf, een boek,ie0 ningen van deze Frans-Amerikaanse cartoonist verscheel zien van tekst door Jean B. Showalter. Het heet in de 1 van Alet Schouten „De rug van de ezel" - een fabel vader, een zoon en een ezel (oorspr. The donkey ij ïork 1973). Het boekje verscheen in de zogenaamde ^0> gn is bedoeld voor kinderen van 5-8 jaar. Maar je bel^ volwassene ook veel plezier mee. Zoals gewoonlijk te»! ?erer weer een wereld vol belachelijke volwassenen twee dingen goedzegt de vader tegen zijn zoon",J niet ieder naar de zin maken En er zijn mensen goed vinden". Dat concludeert hij na een wonderlijk van beiden met een ezel en de reacties van allerJei r Grappige tekeningen en een simpele tekst (die samen fieste bladspiegel kregen) als een „diepzinnige mora'T dezelfde reeks nog een ander gek boekje van J°nosch- Schouten uit het Duits (Familie Schmidt, Eine Morin» 1 als: IJge Stook van Dorregat - een smartlap in prenten I staat uitdrukkelijk vermeld: van 7 tot 77 jaar! GettGJ irenien van een minder leuke geschiedenis. Nou ja- 1 drink niet meer... snik, snik, wordt er, geloof ik, smartlap gezongen. In dit verhaal verzuipt letterlijk P J lijk de hele hierboven afgebeelde familie van Koddr Stook in Dorregat (die er overigens blijft uitzien aisc' Feldwebel). Een boekje met een waarschuwing zo je allesbehalve in een Blauwe-Knoop-stijl) of om zo ten van de dwaze leuke prenten en teksten. Beide 1nP^ ten f 4.95 per stuk. In Rotterdam, zo wil de raad, moet een eroscentrum komen: een keurig georga niseerd superbordeel, waar alles zakelijk wordt en waarbij de misdaad geen kans krijgt, en de buurt geen last. Voor 1 januari moet het college van B. W. een ge- schikte plaats aanwijzen. De raad wil niet wachten tot alle juridische details uitgedokterd zijn. Waarmee een netelige zaak in de schoot van het college is geworpen. Want dwars tegenover de uitspraak van de raad staat ar tikel 250 bis van het Wetboek van Strafrecht, dat prostitutie verbiedt. En als B. W. ingaan op de opdracht van de volks vertegenwoordigers, maken zij zich schuldig aan wetsover treding. Het idee van een eroscen trum is niet nieuw, al heeft het beestje andere namen gehad. Duitsland, waar alles zo gründlich geschiedt, heeft er al twee: in Hamburg en in Düs- seldorf. In Hamburg zijn de ervarin gen treurig De prostitutie en de misdaad dansen daar nog samen als Zwei Herzen in Dreivierteltakt de Wals van de Ontucht, maar in Düsseldorf is het stadsbestuur en de politie uitermate tevreden. Zozeer te vreden, dat een afvaardiging van de Rotterdamse raad zich daar ter plekke is gaan oriën teren. Op welke gronden steunt het verzoek van de Rotterdamse raad om een eroscentrum? PvdA-fractievoorzitter Ger- rit Schilder licht de achter grond toe. De wijk Katen- drecht gaat met de dag achter uit. De prostitutie, waar voor tien jaar niemand last van had, is als een kankergezwel gaan woekeren De buurtbewoners worden gemolesteerd en weg gepest, de wijk wordt onleef baar, de kinderen krijgen het stigma van eei^hoerenbuurt en de misdaad loopt in de versnel- 7 ling van de ontucht mee. mii dei Schilder: „Een grote stad als I Rotterdam kan zich het experi- ment van een eroscentrum ver- I oorloven. De wet wordt toch da gelijks geschonden zonder dat iemand er iets tegen doet. 250 bis is een lachertje Het artikel is al oud, maar geen hond kijkt er meer naar om. Het strafbaar stellen van bordeelhouders past niet meer in onze huidige rechtsverhoudingen, zegt men. Maar er is prostitutie en pros titutie Wat in Katendrecht gebeurt, is door de vloer van aanvaardbaarheid gezakt. Dit mogen wij de 2300 bewoners van die wijk niet aandoen De mensen daar zeggen dat in Ka tendrecht andere wetten gel den dan in de rest van Rotter dam De politie sust geweld pleging zonder overbrenging naar het bureau. Souteneurs zonder rijbewijs en kenteken bewijs worden ongemoeid ge laten na een aanrijding, als de schade maar geregeld wordt Wij moeten dus constateren I dat de politie in Katendrecht 1 een andere opvatting heeft van I de toepassing van wetten en I verordeningen dan in de rest van I de stad. De politie vindt het maar wat fijn dat de zaak nu op die landtong, die Katendrecht is, geconcentreerd is. Want nu kunnen ze in een mum van tijd 2hes blokkeren en concentreren I Dat is wel zo, maar voor de be woners wordt het een onduld- I bare zaak De justitie is een pa- I Plen'n »Jëer tegen de prostitu- I tie. En nu kom ik op mijn ero- I scentrum, dat velen al vanwege I ,1ftuwoord ver van zich werpen. I lk ben vooreen inrichting, waar I onder bepaalde regels prostitu- I tie wordt bedreven, annex vor- I men van sex die wat overlast 1 ^oor de omwonenden vergelijk- 1 baar is met een Doelen, waar soms afgrijselijke muziek wordt gemaakt waar niemand last van l li me' Ah°.V waar bokswed- I strijden worden gehouden waar I sommigen met van houden."

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 22