ht Burgerlijk denken actuele kwaal KASTEELROMAN» HBO-FEESTMÜZIEK vr ^P^ijdschrift REIZENDE BLADEN: wat moet je ermee? De vale mystiek van Wagner en zuster Anna KEMPOWSKI IN: WIJ HEBBEN 'T NIET GEWETEN: orm xpositie oek Zaterdag 5 oktober fc" fe VMM Hotmail, um aijn km- aerboexen bexroond, expo seert pentekeningen, iJJ.usu.-a- ties en omslagillustraties van boeken in liet museum van Zuid- en In oord-Be vemnd te Goes; van 5 okt. tot 2 nov-; 10-12 u- en 13.30-17 uur open. ARAL) I. MISCHE Presenta tie voor de tweede keer ni COSA expositieruimten, Oude Delft 133b te Deltt. Werk van 35 studenten voor eindexa mens gemaakt aan academies van Breda, Groningen, Den Bosch, Rotterdam en Utrecht. WILL Vaes exposeert goua ches en wandkleden bij Ina Broerse, Nwe. Spiegelstraat 57 Amsterdam- In de Art galery van Broerse op Schiphol hangt een geweven wandkleed van haar om buitenlandse reizigers te confronteren met Neder landse weefkunst. VIER Nederlandse fotogra fen is de titel van een exposi tie in het Internationaal Cultu reel Centrum, Meir, Antwer pen. Het zijn Lorenzo Merlo, Paul de Nooijer, Peter Ruting en Heink Meyer. GALERIE De Ark Boxtel toont tot 14 okt. Japanse pren ten uit 18e en 19e eeuw, batik werken, etsen van Sabine Vess, kleurenlitho's en etsen van Ria Zurne en keramiek vier eindexamenkandidaten der Bossche academie. GERARD Schapenkötter met recente schilderijen, ach terglasschilderingen en mono types tot 11 nov. in museum Van Bommel-Van Dam te Venlo ZESTIENDE Belgisch-Ne derlands arohivarissendag op 10 en 11 oktober in Breda- 0 DE 5 van de vier-daagse; tveer een nieuwe Nederlandse speelfilm, die de komende week in première gaat. ENRICO B heeft zijn volle dige grafische werk geschon ken aan museum Boymans- Van Beuningen te Rotterdam. Dat wordit tot 17 november in dat museum tentoongesteld. j JEUGD EN CULTUUR - 7: Een Kafka-nummer t.g.v. de 50e verjaardag van zijn dood. Als reactie op bet ontluiste rend artikel in HP beschrijft G. Buschman Kafka's worste ling met joden- en christen dom. M. van Amerongen be handelt in „Kafka en de Praagse Lente" hoe er in de communistische landen met Kafka gesold wordt. Kafka komt zelf aan het woord in een gesprek met zijn vriend Janouoh. J en C. Oedeko- venstr. 37, Boa-gerhout-Ant- werpen) HOLLANDS MAAND BLAD - 322; „Leven is aan passen in wisselwerking met een omgeving. De rest is ont snapping, poging tot niet-aan- vaiarden", aidjus D* Hillenius in plm. Chronologisch. In „De re volutie van juffrouw Laps" bekijkt Paul van 't Veer Dou- wes Dekkers" kritiek in Wou tertje Pieterse op doopsgezin de toestanden. Verder o.a. het verhaal Wisselkinderen van Ethel Partnoy (reacties vanuit het Amerikaanse leven), De bet van Martin Hartkamp (door Van Ulsen gezegd voor de NCR V-radio in april) en poëzie van Jacob Groot en Jaap Beerdam (HM. Nobelstr- 27 Den Haag) KENTERING - 2: Voo-r een deed opgebouwd uit een In memoriam Willlem Hussem. Na de tekst, die Hussem uitsprak in de serie Visioen en visie voor de NCRV-radio (1966) schrijft Gerrit Borgers over hem als de dichter van het zuivere beeld en bekijkt Har ry Scholten de relaties tussen Hussem en Kentering. Verder veel gedichten o.a. van Jozef Eyckmans, Patricia Lansoen en vertalingen van Turkse ge dichten door Birdal Ozunan, waarover Hans v. d. Waarsen- burg meer vertelt. Behalve het verhaail De dochter van Moe der de Gans van Simhoffer en commentariërende korte bij dragen een rubriek met inter nationale tijdschriften (Kente ring, Badhuisweg 232, Den 0 KULTUURLEVEN - 7: Een uitvoerig en opvallend Dossier met als onderwerp: Kunst in de samenleving Is kunst rich ting gevend aan of spiegel van de maatschappij? e.a. vragen. R. Marijnissen zoekt naar de diepste sociale betekenis van de beeldende kunsten. G- Adé behandelt bet aspect, dat kunst vandaag vooral koop waar is. J. de Visscher houdt een pleidooi voor die kunst als kunst. C. Tindemans bekijkt de verhouding theater-maat schappij en M Santens beziet de muziekcultuur onder het imperialisme der platenmaat schappijen- Tenslotte bezint E. van Itterbeek zich op de artis tieke vrijheid (KL Ravenstr. 113, Leuven). V fJÜL WALTER KEMPOWSKI, een rederszoon uit Rostock, beleefde de Duitse nazi-tijd als miljoenen andere Duit sers: vanuit een burgerlijke instelling, die met de oog kleppen van zorg voor net eigen hachie verhinderde te ontdekken wat er werkelijk aam de hand was. Het is hem niet kwalijk te nemen, in 1939 was hij tien jaar- An derzijds was hij oud genoeg om vanuit zijn herinneringen aan de jaren 1939-1945 een meesterlijke roman te kunnen schrijven: Tadellöser Wolff. Walter Kempowski's burgerlijke roman werd te recht in de Duitse pers zeer geprezen: „Zo precies heeft nog niemand die tijd be schreven, zelfs Gunther Grass niet en ook Siegfried Lenz, Horst Krnger, Kay Hoff en vele anderen niet, die gepro beerd hebben familie en jeugd in „Deutschlands gros- zer Zeit" uit te beelden" (Frankfurter Algemeine). De titel van het boek slaat op een woordenspel binnen Kempowski's familie, die in dit boek model staat. Omdat dit in het Nederlands maar moeilijk weer te geven is, kreeg het boek dat deze week in een vertaling uit kwam bij de Standaard uit geverij, als titel: WE HEB BEN 't NIET GEWETEN. Een boek, bestaande uit 450 pagina's haarscherpe moment opnamen uit die tijd, een mozaïek van ogenschijnlijk vrij onbenullige gebeurtenis sen in een Duits gezin in de nazi-tijd, die al lezend erg goed de hele atmosfeer op roepen, waarin de nazi's hun gang konden gaan. Hoe was het mogelijk? Kempowski's boek is één van de belangrij ke antwoorden. De vanzelf sprekendheid waarmee va der, moeder en de kinderen Kempowski. bedacht op het draaiende houden van hun eigen situatie, deze tijd be leefden tekent een schrijnend beeld van een burgerlijke mentaliteit, die nog zeer ac tueel is. Walter Kempowski brengt deze mentaliteit in dit boek goed in kaart. Zelf is hij, na '45 door de Russen tot 25 jaar dwangarbeid veroor deeld, waarvan hij acht jaar uitzat Momenteel is hij on derwijzer aan een lagere school iai een klein plaatsje in de buurt van Bremen- Hij heeft inmiddels een vijftal boeken geschreven, die allen gebaseerd zijn op zijn leven en dat van zijn fami lie, gezien in het perspectief van de ontwikkelingen in Duitsland. Voor zijn vervolg op het boek dat nu in het Nederlands verschenen is: Uns geht's ja noch gold, werd hem de Lessing nrijs toegekend. Wij hadden een gesprek met Walter Kem powski, dat hier volgt. „Als je het antwoord op de moeilijke vraagwaarom heb je dat boek geschreven? ai zou weten, hoef je het boek eigen lijk al niet meer te schrijven", aldus Walter Kempowski. „Het antwoord zou dan groot gedrukt als een aforisme kun nen verschijnen. Naar een zin vol antwoord moet ik echter zoeken. Geboren in '29 heb ik de nazi-tijd als kind nog mee gemaakt, dus zonder er schul dig bij betrokken geweest te zijn- Je hebt gezien hoe je ouders erin verstrikt zaten. Voor mij komt daarbij, dat ik acht jaar bij de Russen gevan gen heb gezeten (dat heb ik beschreven in inijn boek lm Block). In die tijd heb ik telkens overdacht: hoe kon die verschrikkelijke oorlog toch plaatsvinden? En hoe komt het dat ik hier gevangen zit? Ge dachten over boete voor iets wat men niet gedaan heeft, kwamen bij me op. De werke lijke moordenaars hebben ze waarschijnlijk niet gevonden. Daarom zitten wij nu; en soort collectieve boete van een volk voor hetgeen kon gebeuren- Mijn moeder zat vijf jaar, ik acht en mijn broer negen jaar gevangen bij de Russen; mijn vader viel in de oorlog. De vraagstelling: hoe kon het ge beuren en moet ik daarvoor boeten was de aanzet tot schrijven. Het gegeven is een soort situatieschets van het burgerlijke denken. Ik heb dat niet politiek verwerkt, maar in de vorm van een roman". Ik: de titel van het boek zou juister geweest zijn als er stond: We wilden 't niet weten in plaats van We hebben 't niet geweten". Kempowski: „Dat is juist, maar ik geloof, dat alle burgers ertoe geneigd zijn de deur te sluiten voor hetgeen er op straat gebeurt. Ik geloof, dat dat typisch burgerlijk is. Het burgerlijke denken bestaat nog; daarom is de uitgave van een dergelijk boek nu nog legitiem. De mensen zijn nog niet zoveel veranderd. Ik kan de vraag moeilijk beantwoorden of je de mensen überhaupt kunt veran deren? In ieder geval was in Duitsland het klein-burgerlijke denken een goede voedingsbo den voor de nazi's, zoals ze er nu gekomen zijn. Dat kon al leen in Duitsland zo. Dat sluit niet uit, dat er elders in Euro pa, waar het klein-burgerlijke denken evengoed aanwezig is, ook geen beroerde dingen ge beurden Het verliezen van de oorlog '14-'18 de inflatie, de ongelukkige politieke Weimar- jaren, werkloosheid en we reldcrisis plus de burgerlijk heid vormden samen het kli maat voor de nazi's. Duits land is verhoudingsgewijs laat een staat geworden- Het natio nalisme werd toen plotseling tot een luchtballon opgeblazen. Men spreekt vaak van de tra giek der Duitsers. Ik geloof niet dat daar sprake van is, omdat daarmee de schuld op „der liebe Gott" wordt alge- schoven. Maar een beetje pech hebben ze toch wel gehad. Er is wel eens gezegd: het beste maakte hen tot de slechtsten; hun organisatie, hun wil tot ordening..-, het pakte allemaal verkeerd uit...- tot een soort idiote perversie". Ik: „De reactie kan zijn: weer een oorlogsboek?" Wal ter Kempowski: „Het is geen echt oorlogsboek. Meer een geschiedenis; een story met de oorlog als horizon: een fami lie-geschiedenis als de Forsy te Een menselijk boek over een familie-geschiedenis in ongelukkige geschiedkundige omstandigheden; over de naï- viteit van het burgerlijk den ken. Ik heb dat samengevat in een aantal fotografisch detail opnamen. De feiten zijn bio grafisch; de opbouw is fictie. Hoe langer ik schrijf, des te meer overheerst het fictieve. Van de feiten maak ik me dan geleidelijk los: waarschijnlijk uit angst om het milieu niet voldoende te karakteriseren. Ik denk daarbij; tot de kern van de zaak moet je terug gaan; dan kan je niets gebeu ren Objectieve feiten bestaan niet, want om die weer te geven moet je een robot zijn. Het subjectieve element in het boek is eigenlijk het „Kopfschütteln" (schudden met het hoofd). Dat wil zeg gen: de dingen zien met de ogen van de moeder in het boek- Zij zei steeds: hoe is het toch mogelijk? Hoe gebeurt het allemaal toch zo? Het is- een wonder! Het feit dat men zich verwondert". „Ja, het schrijven betekende een bevrijding voor me. Het heeft me geholpen de tijd en mezelf beter te leren begrij pen; treurend, dat Duitsland zó gehaat wordt. Ik ben na de oorlog dan ook niet naar het buitenland gegaan. Nog niet zo lang geleden ben ik weer voor het eerst buiten de grenzen geweest en beleefde dan ook prompt de eerste haat-explo sie. Dat hielp me het boek te schrijven, omdat ik merkte' dat de buitenlander zo reage ren MOET- Zij hebben ook het nodige moeten doorstaan. Ja de Deen in het boek is nog steeds met mijn zuster ge trouwd. Ook al heeft mijn moeder hem ge-red (2x) uit de handen van de Gestapo: hij haat de Duitsers nog steeds. Misschien is die haat zeer goed; het is een entrée om je te bezinnen". Merkwaardig vind dit ge sprek plaats in het Oranje hotel in Breda. Kempowski is op de hoogte van De drie van Breda Hij zegt: „Je kunt ho pen, dat de drie zich positief tegen deze gevangenisstraf op stellen. Ze zullen toch goed behandeld worden". Hij verge lijkt ze met monniken in een klooster, die bidden voor de wereld „I-k wens ieder mens zijn vrijheid. Maar ik ben bang, dat het voor de drie niet opgaat. Die moeten hun boete uitzitten (auslöffeln), zoals ze het waarschijnlijk in andere onstandigheden zelf ook met anderen gedaan zouden heo- ben. Ik scheld niet op ze. Ik kan er niet over beslissen en wil behoedzaam zijn in mijd mening. Ik zou hen toewensen, dat ze hun gevangenis kunnen accepteren- Dat heb ik zelf in Russische gevangenschap ook geprobeerd. En dan zaït ik nog vast voor wat anderen ver schuldigd waren; ik was geen nazi; ik had me verzet tegen de Russen, die we aanvanke lijk als onze bevrijders ont vangen hebben. Maar ik heb in die tijd een instelling gevonden: ik moet hier zitten en tonen, dat ik het accepteer...... schuld van ande ren af te lossen door mijn loze zitten", aldus Kempowski- En dan- „Ik ken geen schilderij dat zo geweldig het accepteren van de ridderlijkheid der overwonnene door de over,vin- naar uitbeeldt als „De overga ve van Breda" van» Velasquez. Dat ontbrak nu juist de nazi s en ook de Russen; behalve dan in hun fronttroepen. De eerste Russen, die in Duits land kwamen waren fair, aai- dig en verstandig. Maar wat daarna kwam verschnkxe- lil k" Politiek staat Kempowski nu zelf aan de kant der libera len „Een Duitser kan, geloof ik, niet anders", zegt hij- „Het is voor Europa niet goed als Duitsland radicaal wordt. Ra dicalisme kan iedereen zich veroorloven, behalve de Duit sers. Zij moeten nu, met hun oorlogservaringen, in Europa rustgevend werken. Hij is on derwijzer geworden, om de kinderen vooral te leren zich zelf te blijven: „Je bent vat en laat het je niet afnemen"- hij voegt toe: „Een auteur, die geen burgerlijk beroep heeft is als een mens zonder benen. Als je boeken slecht blijken te zijn, heb je altijd nog het besef voor de mensheid nog iets gedaan te het-ben". In het boek „We hebben 't niet geweten" komt de naam Hitler praktisch niet voor. Kempowski: „Ik heb hem niet genoemd, omdat een normale burger hem in die tijd hele maal niet gezien heeft". Hij heeft nu wel een ander boek geschreven met de titel: Ha- ben Sie Hitier gesehen? (Heb je Hitier gezien?), waarvan ook een Nederlandse vertaling zal uitkomen. In Duitsland ha len zijn boeken een oplage van zo'n 60-000 exemplaren. „Ik heb eem vaste lezers kring". Er komt een Franse uit gave van We hebben 't niet geweten, terwijl twee andere boeken van hem in het Japans en Engels werden vertaald. „Ik ben bijzonder blij met de Nederlandse uitgave. Als Mee- klenburger voel ik me ver want met de Nederlanders, omdat deze streek vroeger ddor de Hollanders „gekoloni seerd" is- De vertaling heb ik gelezen en die is uitste kend" HENK EGBERS Omdat er, zoals wel gebrui kelijk is, geen catalogus ter informatie voor de pers aan wezig was, dacht ik: laat ik het zo maar eens proberen. Tenslotte literaire tijdschriften interesseren me, volg er zo wat, heb er een stukje historie van meegemaakt; ben geen des kundige, maar weet er wel wat van. Zo zal het meer be zoekers vergaan, die naar de opzet gekeken mogelijk inte ressante tentoonstelling REI ZENDE BLADEN gaan kijken. Vergeet het maar! Het ziet er allemaal erg clean, goed ver zorgd uit. Dertig keurige schotten, met daarop foto's, handschriften, en omslagen van allerlei literaire tijdschrif ten, die na '45 in Noord en Zuid Nederland de ronde de den. De tekst erbij is uiterst summier, zodat het ontdekken van rode draden,samenhangen bijna niet mogelijk is zonder Roeping, gevolgd door Raam; nu beiden museum stukken. je een catalogus van f 14 aan te schaffen- En dat zie ik gezien het soort publiek; ge mikt wordt op scholen cultu rele centra e.d. nog niet gebeuren. De expositie is goed als werkmateriaal, waarbij een docent een verhaal ophangt; maar die begeleiding is niet steeds aanwezig. Er hangen kaartjes met bv. 1950-60: Vlaams experiment; 1960-ho- den: Ned. neo-realisme etc. Verder de buitenkant van al lerlei tijdschriften, waarmee je geen cent wijzer wordt over de inhoud; reliqui-achtige pa pieren als klets briefjes van Van 't Reve, gecorrigeerde co py van WF Hermans, die je natuurlijk druiperig kunt gaan zitten bekijken, maar daar moet je dan maar gevoelig voor zijn- Je komt ze weer (nostal gisch) tegen: Claus, Boon; Walravens, Walschap bij Tijd en Mens, Andreus. Polet, Kou- wenaar bij Ned- Podium: Gard Sivik etc. Raam, dat inmiddels aan het verdwijnen is ontdek je nauwelijks als voortzetting van het op een andere schot zittende roeping. Na tuurlijk Barbarber Dom- burgse cahiers, Merlijn etc. Maar hoe waren hun functies buiten het opschrift om? Het is niet duidelijk. Aneodotisch is het toetsenbord, waarop na men van bekende auteurs te verbinden zijn met het eerste tijdschrift waarin ze publi ceerden. De presentatie van deze expositie te huren voor f 500 tot f 1000!!!! is tot 13 okt. in de Eindhovense Krabbamdams. Daar blijkt, dat de nevenac tiviteiten belangrijker kunnen zijn dari de expositie zelf (ook wat waard!), want de zich verongelijkt voelende stichting Op wenteling heeft een hele zaal ingericht' met eigen uitga ven, omdat ze op de officiële expositie niet voorkomt. Laat ze blij zijn; het valt nu veel meer op. Waarom deze ten toonstelling f 40.000 gekost heeft is me een raadsel- H E. Hoewel LOUIS FERRON een totaal ander procédé toe past dan Kempowski in zijn Tadellöser en Wolf heeft zijn boek GEKKENSCHEMER (uitg. je Bezige Bij -f 16,50) wel raakpunten met de tijd vain het burgerlijk nazidom, diat de Duitser beschrijft- Deze romain van Ferron heeft als centrale figuur de beroemde en beruchte Duitse componist Richard Wagner (in het boek Wahier geheten) met in zijn kielzog de vreemde Beierse vorst Ludwig n, representant™ van de ondergang van het avondland. De nogal weerzin wekkende „vriendschap" tus sen beiden was de aanzet tot de periode, die globaal gespro ken via filguren als Wagner, Niietschze, Schopenhauer de tijd rijp maakte voor een Hit te:. Die waanzinnige schemer, die met Wagner en Lode wijk over het land daalde, verborg Louis Ferron. de nieuwe dag, die de waanzin ten top zou voeren. Ferron heeft geen histori sche roman in de strikte zin van het woord geschreven. Hij gebruikte elementen uit die periode, waarin het bijna waanzinnige genie Wagner op 51-jarige Leeftijd, terwiile van veel geld en politieke steun, aanpapte met een bijna waan zinnige 18-jarige heerser. Fer ron roept sferen op; ironiseert de decadente atmosfeer, die uiteindelijk grote gevolgen gehad heeft. De gebeurtenis sen laat hij beleven via een wat ParsiËal-achtige figuur (Parsifal betekent immers' zuivere aiwaas) Ferdinand, die als imitator en vermeend hof zanger op zoek is naar verlos sing- In een aantal anecdoti- sche gebeurtenissen wordt de mystieke bombast van Wahte doorgeprikt, zijn ware be doelingen geschetst. Ferdinand komt daarbij o.a. terecht bij zuster Anna, vertegenwoordig ster van een bepaald soort dweperige religieuze mystiek, die heel concreet wordt „opge lost". Ook zijn grote stille lief de, opgevoerd als Diotima de pleegdochter van Wahier, wordt door hem verlost van dit aardse leven, want de hele mensheid en de hele natuur was doordrongen van Wahlers verderf 1 ij ke invloed. Ondei het zoeken naar de onstoffe lijkheid der materie vangen Wahte en Lodewujk elkanders vlooien af, waarbij Wahier goed gek en Lodewijk gewoon gek is. Wat er uiteindelijk van nen is overgebleven zijn een oaar standbeelden: „Het geluk van niets te zijn dan wetend bazalt, aan tijd ontste gen". Ferron heeft met soms bijna - „Guignol-effecten" dit stukje verstrekkende historie gevat in een bizar verhaal. De ro mantische vrijheid heeft daar bij voldoende basis in de his torie om te ervaren hoe ge vaarlijk Strebers zijn; hpe moeilijk het is valse van zui vere akkoorden te onderschei den. Alleen zitten de Wahlers (Wagners) van onze tijd waarschijnlijk niet meer in de muziek. Een interessante ro man. HE- In de erkende boekhandel zul je tevergeefs zoeken naar een plank met kasteelromans. Immers, dit soort verhalen be hoort tot de derderangslitera- tuur en wordt nog steeds be schouwd als de vuilnisbakrom- mei waar iedere cultuuruitdra ger zich danig voor schaamt. Toch worden elke week dui zenden kasteelromans ver kocht via de sigarenhandel, de kiosk of groot geworden grut ter- Deze op het eerste gezicht zo simpel aandoende verhalen zitten eigenlijk knap geraffi neerd in elkaar en behoren naar mijn idee onmiddellijk een plaats te krijgen in de handboeken van de Neder landse letterkunde. Zij zouden bepaald niet misstaan tussen de titels van boeken waar de ware literatuurkenner zo hoog over opgeeft. Welke kasteelroman je ook opslaat, je treft er altijd zin- maakt niet uit. Een li nie door de schuld van lichtzinnige vader aan wal raakt, maar toch, door de edelmoedigheid haai schoon karakter, en stekende partij trouwt, i rijke architect die vrees zijn vrouw er een aantal naars op nahoudt, nou triges te over, verzin hei maar. Maar alle moeilij ten spijt, alles leidt s naar het hoogste goed op de: het huwelijk. Heb jt kasteelromans gelezen dat je haast geloven dat er praehtigers bestaat dai Alsof echtscheidingen voorkomen De kasteelroman is schappijbevestigend dien worden er voort stijlvol open deuren ing Goedheid wordt beloond, lijkheid wiait het altijd vóór het huwelijk is o het smerigste dat er nen aan als de volgende: „Graaf Wilfred bedwong het kloppen van zijn hart en liep langzaam op het meisje toe. Zij ademde sneller, voelde hoe een warme golf door haar heen ging. Het bloed in haar slapen begon te kloppen. Wat een mooi beeld vormde deze grote, rechte gestalte met het smalle, fijn besneden gezicht, de heldere open ogen en het asblonde haar". Nog afgezien van de zoet sappigheid van dit kreupele proza valt vooral het gebruik van de bijvoegelijke naam woorden op. Alleen al in deze paar regels een negental- Meestal is het taalgebruik van een zo aandoenlijke knulle- righeid, dat je maag begint te draaien- Heb je met goed ge volg de lagere school doorlo pen, dan ben je een potentiële kasteelromanlezer. De handelende personen le ven in een wereld waar nor male mensen niet toe behoren. Graveel, baronnen, jonkers, en fin. noem maar op, waarvan de een een nog groter land goed heeft dan de ander. In deze glamourwereld worden party's gegeven waar butlers uitsluitend champagne en ka- viaai aandragen. Een wereld waar menigeen van droomt, dat is het slimme van dit al. Maar al reizen de hoofdper sonen van Saint Tropez naar de Canarische eilanden, zij zijn zonder uitzondering op zoek naar de ware liefde- En voordat deze wordt gevonden is er aardie wat leed beschre ven. Jaloezie, rivaliteit, stands verschil, het zijn de steeds terugkerende problemen die overwonnen dienen te worden De verwende gravin die een lesie kriiet van een eenvoudi ge boer, die. nn het pindo van het verhaal, nlotsklanc on'f woWlt of o-prvf n prfe- nis krijgt toebedeeld, het (Zo herinner ik me een haal waarin de held dooi jaloerse vrouw dronken gevoerd, waarna ze met het bed instappen. „Et best iets gebeurd zijn", pelt de held, „maar dat is; mijn schuld"! Zelden |- over iemand die er een lijke dubbele moraal houdt, volgens mij heeft held het duidelijk ach ellebogen.) Enige karaktertekening de handelende personen niet bij- Zij blijven typetjes die in een dr reld leven. De liefde is al gebaseerd op uit dingen: een gebronsd, k gelaat, smalle heupen of lende ogen. Een bredere voor een huwelijk ls er vals sentiment van de orde. Dat de verkoopcijfers deze oppervlakkigheid liggen komt niet alleen de lage prijs. Het is ro de lezer, of liever de I voor een uur of twee week de dagelijkse besl" ringen kan vergeten: it was. de kruidenier en, weet, de dreinende ren JOHAN DIEPSTRA HET BRABANTS ORKEST heelt een bijzonder accent ge geven aan het huidige zilveren jubileum-seisoen door de uit gave van een grammofoon plaat. Een plaat als een klin kend bewijs voor het bestaan van dit orkest Er staat mu ziek op, die niet alleen prettig in het gehoor ligt, maar bo vendien een goed visitekaartje van alle orkest-registers aan biedt. Moeten we in deze tijd voorzichtig zijn om wensen in verband met het orkest, die geld gaan kosten duidelijk te maken, zo hier en daar hoor je op de plaat tocli ook wel. dat de wensen ten aanzien van de bezetting die bij het orkest zelf leven, niet onrechtvaardig zijn. De lp opent met de concert van ook maar spaarzame men bestaan. Het ontst de tijd, dat Mozart een verrukkelijke vioolcon schreef. De weerslag d' is in deze serenade spe zodat concertmeester Koene als solist en de kersgroep op een gl wijze zich kunnen gelden. De wijze waarof dans met Mozart sp: soms vat hoekig, maar taliteit maakt het ork' een pittige Mozart van naar je met plezier luistert Er zit één „maar" aa» lp- Deze is niet in de 1 De plaat is uitdrukkelij! maakt voor de vele V van HBO, met de belan. inzet van alle leden val orkest. Je kunt dus wel ouverture Cyrano de Bergerac van Johan Wagenaar. In deze feestelijke muziek met Strauss (R) en Berlioz-elèmenten kan Hein Jordans zijn orkest in veleriei superlatieven aanspre ken; en doet dat dan ook. Hoewel de legato-delen er loorgaans het mooist uitko men, laat HBO horen in deze ouverture over een uitsteken de koper-sectie te beschikken Curieus is, dat dit de eerste plaatopname van dit muziek stuk is. Het nout van het orkest toont zijn begaafdheden met name in de entr'acte muziek nr. 2 en de balletmuziek nr. 2 uit de Rosamunde van Franz Schubert. Deze overbekende Biedermeier-achtige klanken komen in een leuk tempo door. Het grote werk op deze plaat is de serenade nr 4 in D KV 203 of de Colloredo-sere- nade van W.A. Mozart, waar deze plaat komen door van het orkest te word heb me laten vertellen minimale bijdrage per daarvoor op ongeveerf -1 (uiterdard is ieder daarboven welkom). Ban li deze plaat nog goedMI uw financiële en morele is het orkest in de teek uiteraard ook welkom dergelijk provinciaal verdient deze ook (Sti Vrienden HBO, postb® Den Bosch, tel. 073-1385001 eindredactie henk egberi

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 22