Als er geen centraal akkoord komt AUTO'S OP WATER EN ALCOHOL Zware klappen in Britse auto-industrie Amsterdamse effeetenbeurs Lui Salon de VAutomobile Paris Wat is uw gulden waard? Optimistisch beurs geluid over 1974 f anp-beurs overzicht GEDEPRIMEERD DAMRAK BLIJFT scheepsberichten (Van onze sociaal- economische medewerker) TILBURG Werkgevers en werknemers hebben hun stellingen betrokken in de strijd om een centraal ak koord voor het volgende jaar. In een oriënterend gesprek met de regering hebben ver tegenwoordigers van beide organisaties laten weten hoe ziï tegenover eikaars opvat tingen staan. Werkgevers hebben opgemerkt dat zij er niets voor yoelen op de eisen van de vakbonden in te gaan. Deze eisen hebben voornamelijk betrekking op structurele wijzigingen in de ondernemingsgewijze pro- duktie. De vakcentrales wil len dat de overheid meer invloed verkrijgt op de in vesteringsbeslissingen, ter wijl er een winstverdelings- regeling moet komen waarbij de sterke bedrijven de zwak kere gaan helpen. Volgens de werkgevers wordt daarmee de basis van ons produktie- stelsel ondergraven dat geba seerd is op het particuliere ondernemersinitiatief en dat zich uit in de verantwoorde lijkheid tot het nemen van investeringsbeslissingen en het bestemmen van gemaak te winsten. De standpunten staan scherp tegenover elkaar en als dat zo blijft dan -zal er van een centraal akkoord geen sprake kunnen zijn. Er zijn geen tekenen die er op wijzen dat werkgevers toe zullen geven. Maar wat staat ons te wachten als het over leg mislukt? De vakbonden zullen dan bedrijfstaksgewijs met de ondernemers aan ta fel gaan zitten om tot zaken te komen. Voor goed rende rende bedrijfstakken en be drijven is dat niet zo'n groot probleem. Men zal vroeg of laat wel komen tot afspraken over de inkomensverbete ring. De moeilijkheid is ech ter dat de in de sterke be drijfstakken overeengekomen loonsverbetering als een magneet gaat werken op de onderhandelingen in zwakke re bedrijfstakken. Het uit eindelijk resultaat zal zijn: lagere rendementen, arbeids- tijdsverkortingen, faillisse menten en bedrijfssluitingen. De werkeloosheid zal er door gaan toenemen, terwijl de loon-prijsinflatie weer de vrije hand krijgt. Alleen al vanwege dit gevaar is het van belang dat centraal af spraken worden gemaakt. De vakbonden kunnen om hun verlangens kracht bij te zetten dreigen met het stakingswapen. Voor zwakkere bedrijven kan dit de doodsklap zijn. De vak bonden temen een grote ver antwoordelijkheid op zich. Waarom zijn de werkge vers tegen bemoeienis met de investeringsbeslissingen? Zij zien deze beperking op hun vrijheid als een begin van socialisatie van het pro- duktie-apparaat of als een eerste fase op weg naar ar beiderszelfbestuur. Zij zijn tegen winstherverdeling ten gunste van zwakkere be drijfstakken en bedrijven omdat hierdoor de zwakkere bedrijven in de concurrentie strijd kunstmatig overeind worden gehouden, terwijl de sterke bedrijven geleidelijk in hun slagkracht worden uitvehold. Wie het kapitalis tisch produktiestelsel wil omverwerpen, moet inder daad deze weg bewandelen, doch dient hierbij te besef fen dat meer dan de helft van onze produktie naar het buitenland gaat dankzij een relatief kostenvoordeel op onze buitenlandse concurren ten. De eerste aftasting van beide partijen leert ons dat de polarisatie in het sociale overleg toeneemt. De econo mische problemen van ons land groeiende werkeloos heid en voortdurende inflatie worden niet Opgelost in een klimaat van vijandigheid onder werkgevers en werk nemers. Van belang is de houding van de regering: zal zij passie' blijven of zal zij trachten die tegenstellingen te verzoenen? Drs. A. A. Wentink (Van onze correspondent) LONDEN Ook de Britse auto-industrie wordt zwaar getroffen door de gevolgen van de oliecrisis en de infla tie. Vooral de fabrikanten van grote, dure auto's doen slechte zaken. Een paar mer ken die spoedig kunnen ver dwijnen zijn Aston Martin en Jensen. Bij Aston Martin in het stadje Newport Pagnell, werken 500 sterk gespecialiseerde arbei ders. Sommige van de zeer exclusieve auto's die daar ge bouwd worden kosten 15.000 pond (ruim 90.000 gulden). Een individuele produktie neemt tenimsnte veertien da gen in beslag. Zij zijn 'be stemd voor mensen met een dure smaak. Afgelopen week stond Aston Martin op het punt van liqui datie- Dat het nog niet zover gekomen is, heeft de firma te daniken aain het gemeentebe stuur van Newport Pagnell, dat zich op het nippertje be reid verklaarde nog drie we ken te wachten op de betaling van 17.281 pond achterstallige gemeentebelasting door Aston Marton. Eerder dit jaar probeerde As ton Martin een staatslening van 500.000 pond te krijgen, maar dit verzoek werd door de regering afgewezen Aston Martin is er nochthans in ge slaagd een verlies van 1,5 mil joen pond te reduceren tot en kele duizenden ponden. Bovendien heeft de firma een goede kans volgend jaar winst te maken. Opnieuw werd een staatslening aangevraagd en nu zijn de eerste reacties uit Londen bemoedigend. De 500 arbeiders van Aston Martin hebben unaniem beslo ten gedurende twaalf maanden geen looneisen te stel'len. De opslag van vijf procent, die voor iedereen voorzien was vanaf oktober, werd afgewe zen door al het personeel. De arbeiders zijn zelfs bereid hun spaarduiten in' het bedrijf te steken om Aston Martin te redden Bij Jensen in West Bromwich, die luxe sportwagens 'bouwt, die worden aangedreven door een zware Amerikaanse V-8 motor, zijn de vooruitzichten nog minder gunstig- Het per soneel wil daar geen enkele extra inspanning leveren. Meer dan 100 arbeiders wer den vandaag door Jensen aan de deur gezet omdat ze niet hard genoeg werkten. Het be drijf hoopt met die ontslagen zijn totale uitgaven te kunnen verminderen. Volgens de (Amerikaanse) di recteur van Jensen waren de weggezonden arbeiders typisch Brits en laks. Zij legden een wraakroepende onverschillig heid aan de dag betreffende het welzijn van de firma waarin zij hun brood verdien den. „Zij waren zo lui", aldus de directeur, „dat wij 15% onder de geplande produktie bleven. Al sinds oktober van het afge lopen jaar werd met de 700 arbeiders overleg gepleegd om tot een verhoging van de pro- duktiviteit te komen. Ofschoon wij onweerlegbaar aantoon den dat een dergelijke verho ging het enige middel was om ons bedrijf te redden, bleven zij te lui en te onverschillig om gevolg te geven aan onze smeekbeden". De ondergang van Jensen wordt verdei' in de hand ge werkt door toenemende infla tie en de blijvende -nasleep van de 3-daagse werkweek, die afgelopen winter de pro duktie sterk deed teruglopen. „Jensen is nog niet bankroet", zegt de directie, „maar het bedrijf lijdt zware verliezen. Wij kunnen het n-iet langer persoonlijk subsidiëren als de arbeiders te lui zijn om voor een goed loon de handen uit de mouwen te steken"- (Van onze correspondent) PAKIJS De opening van de 61ste Internationale Pa- rijse Automobieltentoonstelling bracht voor de Fransen de onaangename verrassing met zich mee van een prijsver hoging van 4,5 tot 5% van alle Franse automerken. Voor de komende maanden werd weliswaar een verhoging van ongeveer acht procent verwacht, die de Franse fabrikan ten noodzakelijk achten om de verhoogde staalprijzen op te vangen, maar de bij de opening van de „Salon" aange kondigde verhoging werkte als een domper op een al zeer moeilijke situatie. Niettemin is er een lichtpuntje in deze somberheid die im mers grotendeels het gevolg is vain de oliecrisis. Een ingenieur in Rouan heeft blijkbaar overtuigend het be wijs geleverd dat zijn systeem om automobielen (zonder veel wijzigingen) op water te laten lopen geen zouteloze grap is. Het Franse ministerie voor energie, het nationale aardolie instituut en het nationaal elek triciteitsbedrijf hebben hoge functionarissen naar Rouan ge zonden om zich persoonlijk van de waarde van de nieuwe vin ding te overtuigen, terwijl Duitse en Amerikaanse indus trieën de uitvinder indrukwek kende sommen geboden heb ben. Deze ingenieur en zijn ven noot willen zich echter eerst middeis de vereiste patenten wapenen tegen „verrassingen". Een aantal experts heeft zich er niettemin in Rouan van kunnen overtuigen dat een zes cilinder Dodge-motor op een mengsel van 60% watier en veertig proeent alcolio) functio neert. Een aantal andere mo toren hebben het mengsel eveneens geslikt zonder te morren, en een Citroën ID heeft met het nieuwe systeem zonder mankement en zonder storingen 1500 kilometer afge legd met een maximum snel heid van 130 kilometer en een gemiddeld verbruik van 9 liter water-alcoholmengsel op 100 kilometer. Ingenieur Cham- hrin, die in de Franse automo bielwereld volstrekt geen on bekende is, heelt zich een ze kere reputatie verworven met het „opfokken" van relatief zwakke motoren, zoals die van de „Lelijke Eend", waarmee hij 150 km per uur bereikte Het principe van de nieuwe vin-ding bevindt zich in een soort katalysatorbak van 20 bij 1-0 en 10 centimeter, die tussen carburateur en inlaat- spruitstuk gemonteerd wordt. Bovendien is er een klein re servoir van zuivere alcohol waarvan de inhoud uitsluitend voor lïet starten en het opwar men van de motor dient. De met het systeem Cham-brin uitgeruste motoren hebben volgens de uitvinder a-1 met een mengsel van 90% water en 10% alcohol gefunctioneerd en zelfs met zuiver water. De alcohol speelt overigens maar een matigende of mode rerende rol bij de reactie die zich in de katalysatorbak vol trekt. De eigenlijke brandstof is niets meer of minder dan water, waarvan de moleculen „gekraakt" worden. De daar door vrijkomende waterstof en 'zuurstof ondergaan een specia le „behandeling" waarin het gehele gehieim schijnt te lig gen om de explosie te veroor zaken en de motor op soortge lijke wijze als met gas en benzine te laten Jopen. Een aantal schei- en natuur kundigen tonen zich sceptisch en erkennen er geen verkla ring voor te 'kunnen vinden, maar ze geven toe dat deze vinding klaarblijkelijk over- tuigende resultaten oplevert. Auel xasuioJi 4 te Lonuon, Agoi 4 vn Kouerda mnr Victo ria, liiaes 4 vn DdeuuS sviïes nr -.--anaiiugua, Alsmaar 4 te truanca, Amaieiveid 3 vn Ho- ban nr aiiOaiiy, imtiua -o«*pe 4 2UU zzo RaDaui nr na-wasaKi. Atlantic Svar 4 te Rotterdam, ittanua vn Barcelona nr Mar seille, oaiiggai 3 vn Mena al Fayai nr. Bomoay oritsuin p 3 nzoren nr anial-' aalaen, Lapuuna 3 45 \z Ban- a-araoas nr Mombasa, Cartago 3 vn Rotterdam nr Halifax, Chevron Madrid 4 te Kharg verw., Chevron The Hague t te Durban, Cmulia 4 te King ston verw., Coral Obeiia 4 vn HamDurg nr lern-euzen, Cra nia 4 te Lagos, Daphne 4 vn Sydney nr Mena, ue.tadreciit 3 vn Moji nr Australië, Ea 7 te Turbo verw-, Ksso Bonaire 3 480 zo Monrovia nr Rotter dam, Gaasterland 3 360 w Kp Blanc nr Hamburg, Gulf Hansa 4 te Rotterdam, Hermes 4 te Amsterdam, inca 3 te Teneri- fe, Kennemerland 3 vn San tos nr Sao Francisco, Loire Lloyd 3 vn Nouema nr Auck land, Madison Lloyd 3 te Ant werpen, Moorurecnt 3 Notting ham isi. nr Bulgarije, Neder Eems .3 150 zo Houston nr New York, Neder Linïe 3 vn Hamburg nr Bremen, Neder Waal 4 vn Bilbao nr Tahiti, Nedlloyd Nile 3 p Simoe nr Lower Buchanan, Neptunus 3 116-0 o Bermuda nr Pointe a Pitre, Niso 4 te Lime Bay, Ossendrecht 3 vn Porto Alegre nr Tuba-rao, Palamedes 2 te Bachequero, Pericles 3 vn Hamburg nr Bremen, Philido- ra 3 260 zzw Las Palmas nr Gamba, Philine 4 te Curacao, Sirara 7 te Alayaguez verw., Spaarnekerk 3 135 zw Free town nr Dubai, Straat Algoa 2 Amerikaanse dollar 2,63 2-73. Engelse pond 6,146,44- Belgische fr. (100) 6,680,98, Duitse mark (100) 10-0,25 103,25, It-al. lire (10.000) 37-25—40,75, Portugese esc- (1-00) 8,70—1-0,20, Canadese dollar 2,662,76, Franse fr. (100) 54,7558-25, Zwitserse fr. (100) 90.00—93.00, Zweed se kroon (100) 58,7561,75 Noorse kroon (100) 47.25 50,25, Deense kroon (1-00) 42,2545,25, Oostenr. sch. (1-00) 14,2814-50, Spaanse pes. (100) 4,50^4,80, Griekse drachme (100) 8,109,60, Fin se mark (100) 68-5071,50, Joegosl- dinar (1-00 14,50 17-5-0. vn Kaapstad nr Hongkong, Straat Fushimi 2 vn Kaapstad nr Port Elizabeth, Straat Ma dura 3 290 wzw Nioobar Eil. nr Singapore, Straat Mozambi que 3 350 o Diego Garcia nr Pointe Noire,, Straat Napire 4 te Kaoshiung, Straat Towa 3 vn Kaapstad nr Singapore, Ulysses 3 vn Corintho nr Aca- jutla, Vlieland 3 vn Shellha- ven nr P-otter:1: Waalekerk 3 vn Kobe nr Bsiboa, Water land 4 t.a. rede Doha, Wiel- drecht 3 vn Toronto P.orto Cornwall. AMSTERDAM Voor het merendeel van de c-udernemingen, waarvan de aandelen aan de Am sterdamse beurs zijn ge noteerd, wordt 1974 een goed jaar. Dit blijkt uit een analyse van ajle tot nu toe dit jaar versche nen tussentijdse berich ten in het jongste num mer van het Financieel Economisch Weekblad Beleggers Belaaigen. In de eerste zes maan den behaalde het meren deel van de ondernemin gen een hogere winst- Ook over de vooruitzich ten voor de rest van het jaar laat men zich in de meeste gevallen optimis tisch uit. Wat enige aparte be drijfssectoren betreft, mag volgens het blad worden aangenomen, dat de banken 1974 zullen afsluiten met een hogere winst en dat de verzeke ringsfondsen een resul taat zullen boeken dat gelijk tot iets hoger is dan de winst over 1973. In de voedingssector zijn de resultaten be langrijk lager dan die in 1973. De kosten stijgen, de lonen gaan versterkt omhoog door het optrek ken van de jeugdlonen, de omzetstijging stag neert en de winstmarge staat onder druk van overheidsmaatregelen e«n felle concurrentie- Be langrijk lagere uitkom sten worden ook behaald in de tapiitsector. Ook in de hosuwering gaat het niet altijd naar wens. VRIJDAG 4 OKTOBER 1974 le kolom elotfcoersen vorige beurs it Kolom koersen Ze tijdvak beurt a laten b s bieden d claim t a ea dlvuiend Actieve aandelen Handel en Industrie AKZO r so 47,50 45,10 ABN 1 106 211,00 204,00 AmKo f S0 51,70 51,30 A'dam Rub f 760 195,00 i Dell-Mij f 76 Dordtacbe I II 85,50 2,50 82,50 79,00 Dordt.scbi Pr 81,20 78,50 Heineken 15 «2,10 116,50 Heineken H 1. 25r 118.10 113,50 B.A.L. Hold 1 100 82,00 73,00 Hoogo». J 2 59,20 58,00 «VA Mijes 56,00 56.00 KNSM eert f 106 110.00 117,50 KLM 100 42,00 40,70 Kon. Olie 1 63,30 61.20 Nat.Ned. f 16 49,80 48,20 Ommeren Cert 264,00 258,00 Philips t 10 23.10 22,00 139,60 Robecu t 50 142,00 Roilnco 50 88.50 86.50 Scheep* 0 r 90 105.50 101,00 «miever f 26 72,20 69,50 Actieve obligaties staatsleningen m ï0 Ned. 74 100,90 100,70 1.0b td 66 63.80 83,40 1.0(1 tü <0-95 83.60 83,20 1.00 id 71*66 82,60 82,20 6.00 id 701 92,00 92,00 6.00 id 70U 87,70 87,40 1.0(1 ld 70111 87,20 86,80 1.00 id 69-76 99,50 99,50 I.Od ld 70*77 99,10 99,00 7.75 ld 71-96 80.90 80,70 1.75 ld 73*98 79.80 79,60 1.75 ld 10-78 96.30 96,40 1.50 ld 69-94 80,60 80.20 7.5.. ld 71*96 79,20 78,90 1.50 ld 72*97 78,20 77,90 1.50 ld 71*81 91,10 90,90 1.20 ld 72*97 76,40 76,30 1.0" ld 661*9) 80,90 8,80 1.00 id 6611 80,30 80,20 1.00 lu 69-94 77,60 77,30 f.5" ld 681-93 75,80 75,60 f.50 ld 6811 75,40 75,20 6.50 id 68111 74,90 74,60 f.50 id >81V 74,70 74,50 f .25 id 66-91 79,60 79,40 jf .25 ld 67-92 74.80 74,40 jf .00 td 67*12 73.70 73,50 *.75 ld 651-90 77,30 77,00 ïf.75 ld 6511 78.10 77,80 'f.25 id 641-89 78,00 75,60 1.2 id 6411 76.90 76,60 f.00 iü 64-94 71,10 70,80 4.5i> iu 58-83 83,90 83,90 4.50 ld 59-89 74,30 74,50 4.5.) ld 601-85 81,40 8) ,20 4.50 id 6011 71,60 71,40 4.50 ld 63-93 69,80 69,70 f 4.25 td 59-84 81,40 81,50 4.2: ld 69.90 70,90 70,80 4.25 ld 61-91 70,30 70,20 4.25 id 631 67,90 67.90 4.25 ld 6311 67,30 67,30 4.00 td 61-86 76,40 76,20 4.00 ld 62-92 68,60 68.30 3.75 ld 53-93 66,70 66,50 3.50 id St. 47 63,00 62,80 3.5'J ld 51*76 95,30 95,30 83,60 1.50 ld 7111 83,80 8.50 ld 53-83 77,40 77,20 3.50 ld 5«.86 58,90 58,70 S.25 ld 48-98 65,80 65,00 1.25 ld 50-90 64,70 84,50 UUlf U-M L 14.39 64.19 3.25 ld 55*95 3.25 ld 55*85 3.00 ld ürb. 3.00 ld 37*81 3.00 ld Grb46 2.00 ld 47*48 3.00 N-lnd 37 11.00 BNC 74 9.50 BNU 74*82 10.50% BNG 74 8.75 BNG 70 8.75 ld 70-95 8.50 ld 70*85 8.50 ld 70*95 8.50 ld 73*98 8.50 A'dam 47 8.50 ld 48 5.75 R'dam «5 4.25 ld 52 8.25 Bng 70-85 8.26 ld 70*tK> 8.00 ld 09-76 8.00 ld 09-94 8.00 ld 71-96 8.0<i ld 72*97 8.00 ld 73*79 7.75 ld 70*79 7.75 ld 72-81 7.00 ld 73-98 7.50 ld 72-97 7.25 ld 71-79 7.25 ld 73-98 7.00 ld 061-91 7.00 ld 0011 7.00 Id 00IV 7.00 ld 72-97 7.00 ld 73-83 6.75 ld 67-92 6.75 ld 68-93 6.75 ld 72-82 0.50 ld 07-92 0.25 ld 07-92 6.00 ld 57-82 6.00 ld 051-90 0.00 ld 8511 5.75 ld 651-90 5.75 0511 5.50 ld 05-90 5.25 ld 58-83 5.25 id 64-89 5.25 ld 05-90 5.00 ld 58-88 5.00 ld 04-89 4.75 ld 58-88 4.50 ld 58-89 4.50 ld 59-84 ld 00-85 4.50 ld 62-92 4.50 ld 02-93 4.25 ld 52*77 78,60 87,00 87,10 91,50 101,40 100,40 97,10 95,00 89,40 87,90 89.00 86,00 84,60 78,80 32,00 87,10 87,10 91,50 101,10 100,00 96,80 94,80 89,10 87,50 88,90 85,70 84,70 91.00b 75,90 87.50 84.10 98.30 83.30 82,00 81,70 88.80 92,80 91.50 78,20 77.90 90.00 75,70 82.40 80.20 79.80 74,50 86,00 77,90 76.00 86,70 76,40 74.40 86,70 77,60 78,40 76.90 76,50 78,40 84,70 75.90 75.00 75,70 75,20 74,20 74,00 80.40 78.40 69 70 69,90 94.00 91,00b 76,40 87,30 83,70 97,80 82,60 81,60 "81,20 88,50 92,40 91,30 78,00 77,50 89,50 75,10 82,10 79,80 79,30 74,20 86,00 77,50 75,60 86.50 76,00 74,00 86,60 77,30 78,00 76,70 76,30 76,20 84,70 75,80 74,90 75,60 74,90 73,80 73,80 80,50 78,40 69,50 69,70 93,50 3.75 NMB'74 6.00 ld 10 6.75 ld kap 72 1.75 NUB 73 7.00 ld 66 6.00 ld «4 3.00 Wat sch. 8.50 RljnLUs 8.00 SlavB 71 94,00 94,40 77,00 76,30 81,70 82,00 76,50 95,10 94,60 77.00 79,00 76,30 82.10 82,90 76,60 Obligaties banken 10.50 ABN 74 8 25 ld 10-76 8.00 ld 70*76 8.00 ld 71-86 8.00 ld 73-88 10.50 Amro 74 8.75 ld 73 8.50 ld 73 8.25 iü 69 8.00 ld 69-76 8.00 ld 70-78 7.75 ld 71*76 7.75 ld 71-86 7.50 ld 73-88 7.00 ld 73-80 7.50 Mees P 72 BNG reap 52 9.50 CrBoerl.bk. 7.50Expt< In 66 8.00 Lease PI 5.75 N.bk.Midd 65 9.75 N Inv. 74 7.00 ld 13 98.10 97,40 97,10 85,50 82,50 99,50 87,00 88,20 98,80 96,10 92,00 96,60 83,80 79,80 88,60 81,20 97,80 97,30 97,50 85,50 82,50 99,70 86,60 87,80 98,80 96,10 92,00 96,40 83,50 80,10 88,70 81,20 Uy pot heek ban !vei> 9.00 Fr.Gr.HB 7.00 ld Ti 7.00 ld U 6.00 ld UW 4.75 id X-XA 4.50 ld UO 11.00 Ralff. 74 8.00 Raiff 71 7.50 ld 72 8.00 West) DZ 6.00 Id X 9.00 ld pbr 8.50 W.Utr. 74 8.5L W.Utr. 74 8.50 ld 70 8.20 ld 70 8.00 ld 71 7.75 lu V, 7.50 id 71 1 7.50 Id 7111 7.01) ld 72 6.00 ld pb 10.00 Jscb. BN 74 9.00 Sch. Ned 5.00 Sch. Ned. 88,20 77,00b 95,80 70,80 67,50 72,10 99,00 85,50 84,50 70,50 98,50 99,00 91,50 91,00 86,50 83,60 37,60 80,60 88,20 76,00 70,10 67,50 72,00 99,00 85,50 84,50 89.00b 70.10 98,50 99,00 91,30 91,20 86,50b 84,00 80,20 97,50 92,00 91,00 85,60 Handel, Industrie en div. 75,80 97,50 92,00 92,00 86,00 7.» ld 71 ÏJi. ld Blh66 8 M) ld 0 'i 5J23 ld 67 4.75 id 61 7.75 PecbJoej 8.00 Peek CJ 8.ÜV Philips 72 4.01) ld 51 5.75 Pont H i.C Pegetn 57 5.50 ld 58 5.00 ld 58 1.00 PGEM 57 6.00 ld 64 4.5 ld 59 7.75 Bott. Aot. 6.50 B-K Pijp 5.25 ld 58 4.75 ld 62 7.00 KljnScb 6.00 Schiphol 6.25 Shell 71 75 ld 72 8.90 SHV 72 8.90 SHV 73 8.75 ld 70 6.00 SmitN65 7.75 IUV 72 7.25 lotal 72 8 00 Lnilev70 6.00 ld 66 7.18) VMF 69 6.50 ld 68 5.00 ld 58 5.00 ld 62 6.25 Wijers 66 7.00 Dorp 67 Luchtvaart - Spoorwegen 89.70 89,50 90,50 88,20 94,20 36,00 91,00 87,») 94,20 4.00 Ahold 4.50 Akzo 4.50 AkzoJPh. 8.50 BOZ 8.25 ld 8.25 Bred.VG 8.00 id VG 73 7.50 ld 8.25 ld VB 8.00 Br. Petr. 7.25 ld 66 7.25 ld 72 6.00 ld 65 8.50 Ceeborn 7.25 CMC 72 6.75 ld 67 8.00 Elsevier 9.00 Gelder 71 7.00 Hein. Blo 8.00 Hoogov 71 8.00 ld 72 6.50 ld 66 5.50 Indola 6.00 Kon. Zout 4.75 Koudijs 5.50 KSH65-80 4.50 KSH63-78 9.50 Maas V.O.T. 9.50 Maase. OT 5.00 Nederb 8.50 GHl) 15 jr 8.50 Gas U 7 jr 8.50 ld 15j 8.25 ld 70 8.00 ld 71 8.0 ld 72 7.7 ld 72 7.50 ld 69 7.25 ld 66 7.25 ld 73 6.50 ld 66 6.50 ld 68 5.75 ld 65 6.50 Staatsm 7.00 Ovlng DS 8.75 Pakh. 70 7 75 dl 73 7.00 ld 63 89,00 86,30 84,00 81,00b 79,00 85,70 89,00 79,75 87,70 85,00 81,00 86,00 8900 85,90 85,40 86,50 92,00 80,00 91,00 86,00 90,10 88,50 79,50 86,50 83,90 81,20 79,00 76,50b 78,50 83,00 85,70 88,50 79,75 87,90 85,00 68,00a 82.00a 81,00 86,00 89,20 85,90 5,40 86,20 92,00 89,20 91,00 86,50 91.00 88.50 79,50 93.40 92,80 98.40 89,80 90,00 90,60 90.80 84,90 85,10 98,50 35,50 85,20 83,70 83,40 30.40 80,20 32,30 82,50 83.60 83,50 84,20 84,00 70,40 76,10 90,20 90,50 76,00 76,00 96,80 96,80 77,20 77,80 TM® 76.50 74,50 74,50 86,40 86,00 75,50 75,50 88,1b 82,00 82.70 88,10 77.50 77,50 74,d0b 74,00b 82.10 81,50 85,00 86,00 84,20 84,30 79,00 79,00b 76,10 76,10 74,00b 74,00b 84.% 84,00 76,00 74,50 78,00 77,00 88,20 88,10 77,00 76,90 93.50 93,50 81.10 81,10 66,00 65,00 71,00 71,05 36,0U 86,20b 77,60 77,60 92,50 92,50 98,50 93,50 90,50 78,10 78,20 72,20 72.20 79,50 79,60 76,30 97,30 97,70 76.20 64,00 64,00 91,30 92,00 79,00 79,50 78.70 78,70 65.00 65,00 7.00 KLM 6* 5.00 td trO 4.75 ld 59 8.50 NJj. 70 7.25 ld 72 4.75 ld 57 3.5v ld 55 75,50 75,50 95,00 95,30 87,90 87,70 87,90 87,80 76.00b 76,00b 83.50 83,50 95,00 95,10 Premie-obligaties 2.50 Alkm. 56 2.50 A'dam 51 2.50 ld 561 2.50 ld 5611 25.0 ld 56111 2.50 ld 59 5 pet. B.L.G 2.50 Breda 5i 2.50 Dordr. 5 2.5" Elhv 5* 2.50 Enscb. 54 2.50 Haag 521 2.50 ld 5211 R. Kruis 2.50 R'dam 521 2.50 fd 5211 2.50 ld 57 2.50 IItr. 52 2.50 Z.Holl. 57 2.50 ld 59 56.95 57.60 57,60 65,80 82,50 59,50 55,90 56 90 62,05 56,90 68.00 64,50 66,00 66.90 67,50 89,00 66.00 67,80 45,0® 59,00 57,90 65,80 62,50 59,00 93,00 55,00 55,10 62,10 66,10 64,60 85,00 68,50 66,90 67,90 88,00 68,50 0,665 Buitenlandse obligaties 82,50b 82,50 80,00b 80,00 7.75 Eurlnv72 5.75 ld 64 5.75 ld 65 00 Int.Am. 71 7.00 id 68 8.25 lntBk71 4.5" ld 61 4.50 ld 62 3.50 td 55 3.75 KSG 64 5.75 ld 65 4.75 ld 62 7.50 Petro 57 7.0(1 All.BrW 3.50 Eng. W.L. 11.25 Reeds I 74 5.25 Rothm. 50 Co tranc 5.00 Plpe-L. 1.25 Noordw 55 4.00 Nor. Hyd 72,75 83,50 75,60 84,50 72,25 83,50 75,50 84,00 83,50b 83,50 74,50 74,50 99,00 79,20 79,60 80,00 99,00 79,00 79,50 79,55 132,50b 132,50 79,00 79,00 25.00 24,30 93,60 93,10 93,50 39,50 87,00 86,00 50,00b 50,,00b Convert, obligaties 4.75 Akzo .00 A BA. 1.75 AmKo73 5.50 AmKu 8.25 Ball.Ned. 2.00 BOZ 6.25 Buhr 7.75 Elsevier 754ft Euro 73 4.75 Gelder 5.76 Gist-Br ti.5U Grtnien' 7.23 H Meijerr 7.50 Holec 5.?p Hoogov 7.50 IHC Holl 5.75 Indola 64 50 64.50 84.00 83,00 76 10 76 00 119,00 117.50 80.00 80,50 91.00b 85.00 87,00 122.00 114,00 86.00 86.50 91,10 86,25 91.00 85.00 121,00 95,00 81,70 91,50 84,50 92,00 85,00 70,00 95,00 81,70 7.25 Kappa 73 90 00 90,00 8.50 Kluwei 98 00 98.00 5.75 KLM 55,00 55,00 7.76 K.N.Pap. 138.20 138,50 7.25 KSH 73 82.50 81,50 7.00 Lyons N 61,20 61,50 7.25 M'tntosb 66,00 67,50 9.00 Meneba 85.20 85,00a 7.00 NBM-B 81,00a 7.25 Nederh. 6.50 NMB 181,00 158,50 7.75 Nutrtcla 03,30 92,00 8.00 Nljvera. 82,00 80,00 6.5(1 Philips 98.50 98.60 4.75 Philips 72,50 70,75 10.00 Pont 93,00 92,00 7.50 Proost.B. 80,10 6.50 Kolinco 6.50 ld 1000 62,00 8.00 Saners 87.50 87,50b 7.00 Skol Br. 78,10 78,30 5.50 1 ILB Wat 99.00 99,00 6.00 Vlbamij 84,30 84,50 8.25 Vlb-But. 85,70 85,70 7.00 W'sanen 76,00 76,50 Aandelen banken verzekeringen AMEV 48,00 46,80 Ami as 75,00 72,00 Ass.St. R'dam 82,50 79,50 Ennia 99.50 98.00 Mees Hope 102,00 101,50 Ned. Credietb. 30,50 29,60 NMB 126,40 123,30 Slavenb. Bnk 2060,00 1990,00 id Cert 206,00 199,00 Fr.Gr. Hyp bk. 70,50 67,00 Tilb. Hyp. bk. 99,50 99,50 WestUtr. Hyp 230,00 220,00 S&ieepshypb. 2160,00 2150,00 Handel en industrie ACF 246.00 239.00 AhogBOB 35,50 35,50 Ahold 46,20 44,00 AMAS 26,90 26,70 Asd. Droogd. 122,00 120,00 Asd. Rijtuig 127,00 126,00 Aniem Nat 20,70 20,80 Arab. Schbw 118,00a 115,00a Asselberg 675,00 660,00 AUDET 160,00 154,00 Aut. Screw W 95,00 95,00 Aut. Int.Rt 955,00 955,00 Ballast-N. 23,80 23,00 BAM 67,00 61,50 Batava 560,00 560,00 Batenburg 217,00 217,00 Beek, van 110,00 108.00 Beers 63,00 63.00 Begemann 88,00 86,00 Bergoss 161,50 156,00 Berkel P 123,50 126,00a Blvdens» 575,00 550.00 Boer Druk 183,00 179,00 Bols 71,00 .74,50 Borsumij W 78,50 76,20 Bos Kalis 72,00 69,00 BOZ 305,00 300,00 Braat Bouw 345,00b 345,00 Bieder® VG ld eert Bredere VJ3 ia eert Bahrmaan I td eert f-aJve D eert id b pet eert Lentr. suiker id ee*. üêteoo ld eert übamotte Undu Key Gooi eD Br. Trust Crane Ned —1300,00 345,00 325,00 69,00 67.80 104,00 99.00 925,00 158,50 152,00 158,50 152.00 47,00a 46,UGa 51,00 9,80 48.20 11.00 liesse&ux 62,00" 59,00 Dikker» 38,20 38,20 Dr. Ov. Houth. 190,00 188,00 Droge 124U.00 Duiker App 446.00 437,00 Kconosto 43.90 39,00 Elsevier 370,00 345,00 w eert 368,00 112,50 EMBA 222.00 223,00 Enk es 61,00 61,00 ukker 29.00 29,80 Ford Auto 345.00 345,00 Furness 73,00 70,50 Gamma H 42.50 42,50 ld 5 pet PW 10.70 16.20 Gel.Delft c 135.50 135,00 Gelder cert 85.00 82,10 Gerofabr. 55,00b 53,50 Glessen 455.00 443.00 Gist Broc. 65.00 62,70 id cert 65.00 62??0 Goudsmit 90.00 90.00 Grasso 120, 115,U0b Grinten 154.60 151.50 Grotsmed. 126.00 120.00 Hagemeijer 87,00 86.10 Hambro Int hellingman 34.00 33.00 Hero Cons. 110.00 110 00 Heybroek - Hoek's Macb 67.00 Holec 185.50 184,00 Holl. Bet. 42.00 40.00 HoU. Bet. C 40,20 40,00 ICl) cert 60,00a 56.00a IHC Holland 19,50 18.80 Ind.Maatscb. 161.00 160.00 IBB Kondor 40.50 38,00 lnterlas 120.00 InternatioM 48.50 46,50 Inventum 720 00b 710.00 Kappa 183,00 173,00 Kempen en B 86,50 86,00 Key Houtb. Kiene S 201.00 195,00 Kloos 116.00 112,00 Kluwer 78,00 75,00 Kon. Bijenkorf id cert 66,10 65,00 id 6 cum 10,50 Kon Ned. Pap. 68.20 67,50 Krasnapolsky 93,00 89.00 KSH 55,00 53,50 KVT 45,00a 43,00a Kwatta 19,20 18,89 Landr Gl. 137,50 139,00 Leidsche Wo) 151,50 148 00 Lindet.Jacoh 258,00 253.00 Macintosh 49,00 46,00 Meneba 59,20 58.00 Meta Verb 22,20 2100.00 Moluksche 81,00 81.50 Mijnb. W. 970,00 600,00 Naarden 50.50 48,50 Naeff 110,00 110.00 Nat. Grondli 51,00 49.00 NMB-Bouw 52,00 52.50 Bedap 360,00 360.00 Nederliorst 19,00 18.00 Ned. Nontw 317.00b 317,00 Ned. Dagbl 158,00 155.00 Nelle 395,00 id cert 302,00 30U.00 Ne tam 87,00 Nii»l 1430,00b Nierstras» 1780,00 1700.00 Norit 83,00 80.50 Ni'tricia GB 62,40 59,50 Sütricia VB 61,00 59.00 Nyina 42,50 42.00 N ijverdal 69,00 66,00 OGEM-holding 24,00 22,90 Oienstpin 231,00 230,50 living-D-S 180,00 180.00 Pakhnek H 115.00 111,80 id cert A15,00 111,80 Palembang 75,00 75,00 Palthe 86,00 82,00 Philips J 10 Pont Hout 220,00 215,00 Porcel Fles 94,00 92,00 Proost&Br 169,00 180.00b Kademakers 367,00 3650.0 Keesink 120.00 117,00 Keeuwijk 54.00 52,00 Keis&Co 88,00 88,00b Klvfc 177,00 176.00 in cert 170,00 170,00 KotheJisk 46,50 45,50 Roramenboller 580,00 571.00 Rijn-Schelde 202,00 195,00 Sanders 180,00 173,00 Schev Exp 11,20 11,00 Scbokbeton 894,00 885,00 Scbuitema 75,00 72,00 Schuppen 245,00b Schuttersveld 105.00 105.00 Slevtn Gr 60.30 60,00a Stoomsp. Iw 111.00 107,00 labtnd Phil. 121,60 122,00 iclegraaf 76,50 74,50 THV Intern 262,00 259,00 lilb. Walerl. 310.00b 3i.ooa In liabelt. 320.00 315,00 Ubhinb 135,00 132,00 Lnikap 248,00 246,50 LiniJ cert id 7 pet 70,30 70.10 id 6 pet 60.20 60,10 V.u. Vliet-W 85,00 81,00 Veneta 44.30 44,30 Ver. Glasf 110,00 105,00 Ver.Hand.Sch 539,00 560,00 VMF 138,00 137,00 Ver.N. Uitgmij 67,00 61,20 Ver. Touwfabr id cert 58,00 56,00 Vezelverw. 485.00 480,00 Viharaij Butt 80,40 76,00 VRG Papier 780,00 765.00 VuJcaansoord 55,20 55.20 Wegenei G id cert 56,50 55.00 Wessanen 63,00 62.20 VVyers 114,00 Wij' en Hei 810,00 803.00 Zaalberg 85,20 84.50 Ines Hand P I erbonds in Beit. VG •evast 1 Vastgoed tcb Int 199,00 197,00 119,00 118,00 596,00 590,00 409,00 489,00 109,00a 108,00 200,00 95,00 475,00 446,00 82,00 78,00 Beleggingsmijen IRA Belegg 105,10 105,00 Nefo 56,50 54,20 O bam 56,50 55,80 Kolinco Uni-lnvest 62,50 62,00 Wereldhaven 72,50 71,50 Leveraged 16,30 16,50 Tokyo Pac H lo,60 16,50 Toyko Pac H 23,00 22,75 Buitenland Mijnbouw/Petrolenn Maxwell Petr Moeara Enim ia 1*10 id 1*4 SarakreeL 82,50 80,50 141.00 140,00a 1850,00 1800.00 1980.00 1940,00 31,00 30,00 Diversen Oostzee 620,00b Geld. Tramweg Ant.Brouwerij Ant. Verrfabr 114,00b ElMij Aruba 138,00 138,00 Su». Brouwerij Hunter Üougl. 28,00 - Participatiemijen 80,00 79.50 110.00 106,00 109,50 107.50 415,00 410,00 America Fund Asd Belegg. U Couvert® Concentra 170,00 168,00 Europafonds Unifonds 358,00 356,00 Eurunion 935,00 926,00 F1 nance-Ln 170.00 168,00 Valeurop 420,00 400,00 Chemical F 5,45 5,40 Col. Growtlj 2,65 2,60 Dryfu» F 7,20 7,20 Fidel ty F 9,00 9,00 Investors M 6.00 5,80 Japan Fund 5,90 5,80 Lehman Corp 8,60 8,50 Madison F 6,50 6,25e Manhattan 1,60 1,50 Massachus 6,50 6,50 Oppenbeimer 3,30 3,20 Steadman 1,55 1,55 Technology F 3,50 3,35 Value Line 1,55 1,50 Vance Sanders 3,50 Gevaert Photo 75,00 75,00 Petrofina Solvay 151,00 152,00 Un. Minière 820,00 810,00 Hoechst 117,00 114.00 Hoescb 50,00 49,00 Manncsmann i66,00 163,00 All. Breweries 236,00 232.00 Br. Petrol 175,00 170,00 Imp. Cehra. 112,00 110,00 Pye Hold 100,00 95,50 Dai-Ichi Bonk 245,00 240.00 Nippon lectr. 310.00 305,00 Pioneer El. 25.00 24,75 Sankyo Electr. 19,75 19.50 Sony Corp 11,00 10,75 Canada Alcan 24,75 24,00 Bel. Telepb 42,50 42,00 Bovis Corp 1,20 1.10 Can Brewer 11,40 11.35 Can.Pacific 2,40 2,40 Guir Oil 22,00 22.20 Husky OU 13,80 13.10 Imperial Oil 23,20 22.50 lnald Nat.G 7,60 7.00 Int Nickel 22,10 21.50 Shell Canada 11,50 10,95 V.S. van Amerika Admiral Corp - Akzona 14,90 14.20 Amax Incorp 33.01' 33,00 Am Cyannam 19,00 18 /5b Am Motors 5.65 1 50 Am 'm»dt c. 16,75 16,60 Am. Standard 0,00 9,00 AraTel lei 40.30 39,75 Ampes Corp 3,20 3,20 Amsted.rad 33 50 33,00 Anaconda 15,90 15.40 Apron Corp 1.80b 1,711b Arli Louts 16,40 15,70 All. Kichf. 72*80 Be till. Steel 26,25 24,15 Boeing oorp 17,00 16,25 Burlington 27,90 Buj roughs 69,00 Celanese 28.40 Lhadbourn Chesepcake 41,10 Chrysler 13,00 12,75 Cities serv 34,10 33,90 Colgate 19,00 18,90 Columbia Gas 16.50 16,30 Cons Edison 7,05 7,25 Cont Can. Control D. 17,00 16,00 Curtiss W 1,0 7,75 Dow Chem. 52,20 51,80 Un Pont 103,00 Eatm. Kod. 67,00 62,50 Exxon Corp 58,00 56,25 First N.C. 24,75 23,70 Ford Motor 38,00 36,50 Gen. Cable 8,30 7,75 Gen. Cigar 11,25 10,10 Gen. Electric 35,25a 34,00 Gen. Food 16,50 16,30 Gen. Motors 35,80 34,40 Gen Thelepb 18,30 18,40 Gilette 23.50 22,50 Goodrich 18.00 18,00 Goodyear 13,75 13,50 Greyhound 12,50 11,70 Gulf OU 17.00 17,00 Honeywell 28,00 26,00 IBM 170.00 165.00 Int.FIavors 25,25 23,50 Int Tel&T 16,50 15,75 Kennecott 27,90 28,20 Kroger 15,70 15,30 Leasco D 7,40 7,20 Ling-Temco 4,70 Litton Ind. 3,60 3,60 Lilting ind. 9,10 8,00 Marcof» 16,25 16,40 Martin Mar 14,25 14.00 McDonnall 9,25 9.00 Minnesota 48.00 48.50 National Can 7,50 7,30 Nat.Cash Reg 20,00 19,90 Nat.Dist.AC. 12,50 12.50 N.A. Philips 14,00 14,00 Occidental 9,00 .780 Penn Centr. 2,05 2,00b Pepsi Co 32.50 30.25 Philips P 32,15 32.00 Polaroid 20,75 20,60 ProcterAG 70.00 67,lO- RCA Corp 11,50 ll.10 Rep-Steel 21,10 20,75 Keynols Ind 4 LOO 38.50 Sears 49.50 46,50 Shell OU 30,20 31,50 South Pac 25,00 Sperry Rand 26,10 25.30 Standard B. 40,25 40.00 Sterling Ur 17,00 15.75 Studebaker 21,75 21,00 Sub Oil Com* 37.60 37.20 Tandy Corp 15,10 14.40 Texaco 21.90 20 1" Texas Instr 63,50 63.25 1'ransam.Corp 6.25 5.00 Un Carbide 37.50 35.25 Union Pac 55,50 52.00 U.S Steel 36.10 35.30 Westinghouse 10,75 10.00 Woolworlh 11,25 10.90 n.r (Obligaties) 10.75 Amro'74 98 80 98.90 11.00 hxp Ftn '74 98.50 98,90 Claims, Scrips, Stockdiv. (e.d.) AMEV tlagemeljer jenkort ore Vlamiu.sb Twentsche kabel 2,16 AMSTERDAM, 4 okt. (ANP) - Ook vrijdag heeft het Damrak weer een gedeprimeerd beeld te zien gegeven. Over vrij wel de gehele linie gingen bij hervatting van de han del op de actieve markt de koersen weer flink om laag. De enige uitzonde ring vormde HVA, die 50 cent beter begon op f 56,50. De internationals volg den Wall Street in haar dalende lijn. Het opval lendst waren de verliezen wel bij Kon. Olie, die f 1,90 lager van start ging op f 63,40 en bij Unilever, die f 2,80 lager opende op f 69,40. Akzo begon op een f 1,90 lager niveau van f 45,60, Philips opende f 1 lager op f22,10 en Hoogo vens 50 cent op f 58,70. Heineken viel f4,10 te rug naar 118 gulden, Nati- onale-Nederlanden f 1 30 naar f48.50 en KLM f 1.70 naar f 40.30. In de scheep- vaarthoek was Scheep vaart Unie zeer zwak ge stemd met een daling van f 3.50 op 102 gulden, maar ook Kon. Boot verfoor f 1,50 en Van Ommeren 3 gulden. HAL bleef onder druk van de ontkenning van het bestuur over een volledige fusie en duikel de 11 gulden omlaag naar f71. Abn zakte 3 gulden naar 208 gulden, terwijl Amro-Bank een dubbeitie verloor op f 51,60. Deli gaf een teruggang te zien van 80 cent op f 84,70. De staatsfondsen lagen over het algemeen Iets la ger in de marirt. Koninklijke Boot schoot gedurende beurstijd plot seling scherp omhoog. Spoedig was het verlies weggewerkt en ontstond er een winst van enkele guldens. Gesloten werd rond f 114, een winst van f 4. Verder gaf de actieve markt over vrijwel de ge hele linie een gestadige verdere afbrokkeling te zien. De obliglatiemarkt kon zich hier en daar wat herstellen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 15