Als er geen
centraal
akkoord komt
AUTO'S OP
WATER
EN ALCOHOL
Zware klappen in Britse auto-industrie
Amsterdamse effeetenbeurs
Lui
Salon de VAutomobile Paris
Wat is uw
gulden waard?
Optimistisch
beurs geluid
over 1974
f
anp-beurs
overzicht
GEDEPRIMEERD
DAMRAK
BLIJFT
scheepsberichten
(Van onze sociaal-
economische
medewerker)
TILBURG Werkgevers
en werknemers hebben hun
stellingen betrokken in de
strijd om een centraal ak
koord voor het volgende jaar.
In een oriënterend gesprek
met de regering hebben ver
tegenwoordigers van beide
organisaties laten weten hoe
ziï tegenover eikaars opvat
tingen staan. Werkgevers
hebben opgemerkt dat zij er
niets voor yoelen op de eisen
van de vakbonden in te
gaan. Deze eisen hebben
voornamelijk betrekking op
structurele wijzigingen in de
ondernemingsgewijze pro-
duktie. De vakcentrales wil
len dat de overheid meer
invloed verkrijgt op de in
vesteringsbeslissingen, ter
wijl er een winstverdelings-
regeling moet komen waarbij
de sterke bedrijven de zwak
kere gaan helpen. Volgens de
werkgevers wordt daarmee
de basis van ons produktie-
stelsel ondergraven dat geba
seerd is op het particuliere
ondernemersinitiatief en dat
zich uit in de verantwoorde
lijkheid tot het nemen van
investeringsbeslissingen en
het bestemmen van gemaak
te winsten.
De standpunten staan
scherp tegenover elkaar en
als dat zo blijft dan -zal er
van een centraal akkoord
geen sprake kunnen zijn. Er
zijn geen tekenen die er op
wijzen dat werkgevers toe
zullen geven. Maar wat staat
ons te wachten als het over
leg mislukt? De vakbonden
zullen dan bedrijfstaksgewijs
met de ondernemers aan ta
fel gaan zitten om tot zaken
te komen. Voor goed rende
rende bedrijfstakken en be
drijven is dat niet zo'n groot
probleem. Men zal vroeg of
laat wel komen tot afspraken
over de inkomensverbete
ring. De moeilijkheid is ech
ter dat de in de sterke be
drijfstakken overeengekomen
loonsverbetering als een
magneet gaat werken op de
onderhandelingen in zwakke
re bedrijfstakken. Het uit
eindelijk resultaat zal zijn:
lagere rendementen, arbeids-
tijdsverkortingen, faillisse
menten en bedrijfssluitingen.
De werkeloosheid zal er door
gaan toenemen, terwijl de
loon-prijsinflatie weer de
vrije hand krijgt. Alleen al
vanwege dit gevaar is het
van belang dat centraal af
spraken worden gemaakt.
De vakbonden kunnen
om hun verlangens kracht
bij te zetten dreigen met
het stakingswapen. Voor
zwakkere bedrijven kan dit
de doodsklap zijn. De vak
bonden temen een grote ver
antwoordelijkheid op zich.
Waarom zijn de werkge
vers tegen bemoeienis met
de investeringsbeslissingen?
Zij zien deze beperking op
hun vrijheid als een begin
van socialisatie van het pro-
duktie-apparaat of als een
eerste fase op weg naar ar
beiderszelfbestuur. Zij zijn
tegen winstherverdeling ten
gunste van zwakkere be
drijfstakken en bedrijven
omdat hierdoor de zwakkere
bedrijven in de concurrentie
strijd kunstmatig overeind
worden gehouden, terwijl de
sterke bedrijven geleidelijk
in hun slagkracht worden
uitvehold. Wie het kapitalis
tisch produktiestelsel wil
omverwerpen, moet inder
daad deze weg bewandelen,
doch dient hierbij te besef
fen dat meer dan de helft
van onze produktie naar het
buitenland gaat dankzij een
relatief kostenvoordeel op
onze buitenlandse concurren
ten.
De eerste aftasting van
beide partijen leert ons dat
de polarisatie in het sociale
overleg toeneemt. De econo
mische problemen van ons
land groeiende werkeloos
heid en voortdurende inflatie
worden niet Opgelost in
een klimaat van vijandigheid
onder werkgevers en werk
nemers. Van belang is de
houding van de regering: zal
zij passie' blijven of zal zij
trachten die tegenstellingen
te verzoenen?
Drs. A. A. Wentink
(Van onze correspondent)
LONDEN Ook de Britse
auto-industrie wordt zwaar
getroffen door de gevolgen
van de oliecrisis en de infla
tie. Vooral de fabrikanten
van grote, dure auto's doen
slechte zaken. Een paar mer
ken die spoedig kunnen ver
dwijnen zijn Aston Martin
en Jensen.
Bij Aston Martin in het stadje
Newport Pagnell, werken 500
sterk gespecialiseerde arbei
ders. Sommige van de zeer
exclusieve auto's die daar ge
bouwd worden kosten 15.000
pond (ruim 90.000 gulden).
Een individuele produktie
neemt tenimsnte veertien da
gen in beslag. Zij zijn 'be
stemd voor mensen met een
dure smaak.
Afgelopen week stond Aston
Martin op het punt van liqui
datie- Dat het nog niet zover
gekomen is, heeft de firma te
daniken aain het gemeentebe
stuur van Newport Pagnell,
dat zich op het nippertje be
reid verklaarde nog drie we
ken te wachten op de betaling
van 17.281 pond achterstallige
gemeentebelasting door Aston
Marton.
Eerder dit jaar probeerde As
ton Martin een staatslening
van 500.000 pond te krijgen,
maar dit verzoek werd door
de regering afgewezen Aston
Martin is er nochthans in ge
slaagd een verlies van 1,5 mil
joen pond te reduceren tot en
kele duizenden ponden.
Bovendien heeft de firma een
goede kans volgend jaar winst
te maken. Opnieuw werd een
staatslening aangevraagd en
nu zijn de eerste reacties uit
Londen bemoedigend.
De 500 arbeiders van Aston
Martin hebben unaniem beslo
ten gedurende twaalf maanden
geen looneisen te stel'len. De
opslag van vijf procent, die
voor iedereen voorzien was
vanaf oktober, werd afgewe
zen door al het personeel. De
arbeiders zijn zelfs bereid hun
spaarduiten in' het bedrijf te
steken om Aston Martin te
redden
Bij Jensen in West Bromwich,
die luxe sportwagens 'bouwt,
die worden aangedreven door
een zware Amerikaanse V-8
motor, zijn de vooruitzichten
nog minder gunstig- Het per
soneel wil daar geen enkele
extra inspanning leveren.
Meer dan 100 arbeiders wer
den vandaag door Jensen aan
de deur gezet omdat ze niet
hard genoeg werkten. Het be
drijf hoopt met die ontslagen
zijn totale uitgaven te kunnen
verminderen.
Volgens de (Amerikaanse) di
recteur van Jensen waren de
weggezonden arbeiders typisch
Brits en laks. Zij legden een
wraakroepende onverschillig
heid aan de dag betreffende
het welzijn van de firma
waarin zij hun brood verdien
den.
„Zij waren zo lui", aldus de
directeur, „dat wij 15% onder
de geplande produktie bleven.
Al sinds oktober van het afge
lopen jaar werd met de 700
arbeiders overleg gepleegd om
tot een verhoging van de pro-
duktiviteit te komen. Ofschoon
wij onweerlegbaar aantoon
den dat een dergelijke verho
ging het enige middel was om
ons bedrijf te redden, bleven
zij te lui en te onverschillig
om gevolg te geven aan onze
smeekbeden".
De ondergang van Jensen
wordt verdei' in de hand ge
werkt door toenemende infla
tie en de blijvende -nasleep
van de 3-daagse werkweek,
die afgelopen winter de pro
duktie sterk deed teruglopen.
„Jensen is nog niet bankroet",
zegt de directie, „maar het
bedrijf lijdt zware verliezen.
Wij kunnen het n-iet langer
persoonlijk subsidiëren als de
arbeiders te lui zijn om voor
een goed loon de handen uit
de mouwen te steken"-
(Van onze correspondent)
PAKIJS De opening van de 61ste Internationale Pa-
rijse Automobieltentoonstelling bracht voor de Fransen de
onaangename verrassing met zich mee van een prijsver
hoging van 4,5 tot 5% van alle Franse automerken. Voor
de komende maanden werd weliswaar een verhoging van
ongeveer acht procent verwacht, die de Franse fabrikan
ten noodzakelijk achten om de verhoogde staalprijzen op
te vangen, maar de bij de opening van de „Salon" aange
kondigde verhoging werkte als een domper op een al zeer
moeilijke situatie.
Niettemin is er een lichtpuntje
in deze somberheid die im
mers grotendeels het gevolg is
vain de oliecrisis.
Een ingenieur in Rouan heeft
blijkbaar overtuigend het be
wijs geleverd dat zijn systeem
om automobielen (zonder veel
wijzigingen) op water te laten
lopen geen zouteloze grap is.
Het Franse ministerie voor
energie, het nationale aardolie
instituut en het nationaal elek
triciteitsbedrijf hebben hoge
functionarissen naar Rouan ge
zonden om zich persoonlijk van
de waarde van de nieuwe vin
ding te overtuigen, terwijl
Duitse en Amerikaanse indus
trieën de uitvinder indrukwek
kende sommen geboden heb
ben.
Deze ingenieur en zijn ven
noot willen zich echter eerst
middeis de vereiste patenten
wapenen tegen „verrassingen".
Een aantal experts heeft zich
er niettemin in Rouan van
kunnen overtuigen dat een zes
cilinder Dodge-motor op een
mengsel van 60% watier en
veertig proeent alcolio) functio
neert. Een aantal andere mo
toren hebben het mengsel
eveneens geslikt zonder te
morren, en een Citroën ID
heeft met het nieuwe systeem
zonder mankement en zonder
storingen 1500 kilometer afge
legd met een maximum snel
heid van 130 kilometer en een
gemiddeld verbruik van 9 liter
water-alcoholmengsel op
100 kilometer. Ingenieur Cham-
hrin, die in de Franse automo
bielwereld volstrekt geen on
bekende is, heelt zich een ze
kere reputatie verworven met
het „opfokken" van relatief
zwakke motoren, zoals die van
de „Lelijke Eend", waarmee
hij 150 km per uur bereikte
Het principe van de nieuwe
vin-ding bevindt zich in een
soort katalysatorbak van 20
bij 1-0 en 10 centimeter, die
tussen carburateur en inlaat-
spruitstuk gemonteerd wordt.
Bovendien is er een klein re
servoir van zuivere alcohol
waarvan de inhoud uitsluitend
voor lïet starten en het opwar
men van de motor dient. De
met het systeem Cham-brin
uitgeruste motoren hebben
volgens de uitvinder a-1 met
een mengsel van 90% water
en 10% alcohol gefunctioneerd
en zelfs met zuiver water.
De alcohol speelt overigens
maar een matigende of mode
rerende rol bij de reactie die
zich in de katalysatorbak vol
trekt. De eigenlijke brandstof
is niets meer of minder dan
water, waarvan de moleculen
„gekraakt" worden. De daar
door vrijkomende waterstof en
'zuurstof ondergaan een specia
le „behandeling" waarin het
gehele gehieim schijnt te lig
gen om de explosie te veroor
zaken en de motor op soortge
lijke wijze als met gas en
benzine te laten Jopen.
Een aantal schei- en natuur
kundigen tonen zich sceptisch
en erkennen er geen verkla
ring voor te 'kunnen vinden,
maar ze geven toe dat deze
vinding klaarblijkelijk over-
tuigende resultaten oplevert.
Auel xasuioJi 4 te Lonuon,
Agoi 4 vn Kouerda mnr Victo
ria, liiaes 4 vn DdeuuS sviïes
nr -.--anaiiugua, Alsmaar 4 te
truanca, Amaieiveid 3 vn Ho-
ban nr aiiOaiiy, imtiua -o«*pe 4
2UU zzo RaDaui nr na-wasaKi.
Atlantic Svar 4 te Rotterdam,
ittanua vn Barcelona nr Mar
seille, oaiiggai 3 vn Mena
al Fayai nr. Bomoay
oritsuin p 3 nzoren nr anial-'
aalaen, Lapuuna 3 45 \z Ban-
a-araoas nr Mombasa, Cartago
3 vn Rotterdam nr Halifax,
Chevron Madrid 4 te Kharg
verw., Chevron The Hague t
te Durban, Cmulia 4 te King
ston verw., Coral Obeiia 4 vn
HamDurg nr lern-euzen, Cra
nia 4 te Lagos, Daphne 4 vn
Sydney nr Mena, ue.tadreciit
3 vn Moji nr Australië, Ea 7
te Turbo verw-, Ksso Bonaire
3 480 zo Monrovia nr Rotter
dam, Gaasterland 3 360 w Kp
Blanc nr Hamburg, Gulf Hansa
4 te Rotterdam, Hermes 4 te
Amsterdam, inca 3 te Teneri-
fe, Kennemerland 3 vn San
tos nr Sao Francisco, Loire
Lloyd 3 vn Nouema nr Auck
land, Madison Lloyd 3 te Ant
werpen, Moorurecnt 3 Notting
ham isi. nr Bulgarije, Neder
Eems .3 150 zo Houston nr
New York, Neder Linïe 3 vn
Hamburg nr Bremen, Neder
Waal 4 vn Bilbao nr Tahiti,
Nedlloyd Nile 3 p Simoe nr
Lower Buchanan, Neptunus 3
116-0 o Bermuda nr Pointe a
Pitre, Niso 4 te Lime Bay,
Ossendrecht 3 vn Porto Alegre
nr Tuba-rao, Palamedes 2 te
Bachequero, Pericles 3 vn
Hamburg nr Bremen, Philido-
ra 3 260 zzw Las Palmas nr
Gamba, Philine 4 te Curacao,
Sirara 7 te Alayaguez verw.,
Spaarnekerk 3 135 zw Free
town nr Dubai, Straat Algoa 2
Amerikaanse dollar 2,63
2-73. Engelse pond 6,146,44-
Belgische fr. (100) 6,680,98,
Duitse mark (100) 10-0,25
103,25, It-al. lire (10.000)
37-25—40,75, Portugese esc-
(1-00) 8,70—1-0,20, Canadese
dollar 2,662,76, Franse fr.
(100) 54,7558-25, Zwitserse
fr. (100) 90.00—93.00, Zweed
se kroon (100) 58,7561,75
Noorse kroon (100) 47.25
50,25, Deense kroon (1-00)
42,2545,25, Oostenr. sch.
(1-00) 14,2814-50, Spaanse
pes. (100) 4,50^4,80, Griekse
drachme (100) 8,109,60, Fin
se mark (100) 68-5071,50,
Joegosl- dinar (1-00 14,50
17-5-0.
vn Kaapstad nr Hongkong,
Straat Fushimi 2 vn Kaapstad
nr Port Elizabeth, Straat Ma
dura 3 290 wzw Nioobar Eil.
nr Singapore, Straat Mozambi
que 3 350 o Diego Garcia nr
Pointe Noire,, Straat Napire 4
te Kaoshiung, Straat Towa 3
vn Kaapstad nr Singapore,
Ulysses 3 vn Corintho nr Aca-
jutla, Vlieland 3 vn Shellha-
ven nr P-otter:1: Waalekerk
3 vn Kobe nr Bsiboa, Water
land 4 t.a. rede Doha, Wiel-
drecht 3 vn Toronto P.orto
Cornwall.
AMSTERDAM Voor
het merendeel van de
c-udernemingen, waarvan
de aandelen aan de Am
sterdamse beurs zijn ge
noteerd, wordt 1974 een
goed jaar. Dit blijkt uit
een analyse van ajle tot
nu toe dit jaar versche
nen tussentijdse berich
ten in het jongste num
mer van het Financieel
Economisch Weekblad
Beleggers Belaaigen.
In de eerste zes maan
den behaalde het meren
deel van de ondernemin
gen een hogere winst-
Ook over de vooruitzich
ten voor de rest van het
jaar laat men zich in de
meeste gevallen optimis
tisch uit.
Wat enige aparte be
drijfssectoren betreft,
mag volgens het blad
worden aangenomen, dat
de banken 1974 zullen
afsluiten met een hogere
winst en dat de verzeke
ringsfondsen een resul
taat zullen boeken dat
gelijk tot iets hoger is
dan de winst over 1973.
In de voedingssector
zijn de resultaten be
langrijk lager dan die in
1973. De kosten stijgen,
de lonen gaan versterkt
omhoog door het optrek
ken van de jeugdlonen,
de omzetstijging stag
neert en de winstmarge
staat onder druk van
overheidsmaatregelen e«n
felle concurrentie- Be
langrijk lagere uitkom
sten worden ook behaald
in de tapiitsector. Ook
in de hosuwering gaat
het niet altijd naar
wens.
VRIJDAG 4 OKTOBER 1974
le kolom elotfcoersen vorige beurs it Kolom koersen Ze tijdvak beurt
a laten b s bieden
d claim t a ea dlvuiend
Actieve aandelen
Handel en Industrie
AKZO r so
47,50
45,10
ABN 1 106
211,00
204,00
AmKo f S0
51,70
51,30
A'dam Rub f 760
195,00
i Dell-Mij f 76
Dordtacbe I II
85,50
2,50
82,50
79,00
Dordt.scbi Pr
81,20
78,50
Heineken 15
«2,10
116,50
Heineken H 1. 25r
118.10
113,50
B.A.L. Hold 1 100
82,00
73,00
Hoogo». J 2
59,20
58,00
«VA Mijes
56,00
56.00
KNSM eert f 106
110.00
117,50
KLM 100
42,00
40,70
Kon. Olie 1
63,30
61.20
Nat.Ned. f 16
49,80
48,20
Ommeren Cert
264,00
258,00
Philips t 10
23.10
22,00
139,60
Robecu t 50
142,00
Roilnco 50
88.50
86.50
Scheep* 0 r 90
105.50
101,00
«miever f 26
72,20
69,50
Actieve obligaties
staatsleningen
m ï0 Ned. 74
100,90
100,70
1.0b td 66
63.80
83,40
1.0(1 tü <0-95
83.60
83,20
1.00 id 71*66
82,60
82,20
6.00 id 701
92,00
92,00
6.00 id 70U
87,70
87,40
1.0(1 ld 70111
87,20
86,80
1.00 id 69-76
99,50
99,50
I.Od ld 70*77
99,10
99,00
7.75 ld 71-96
80.90
80,70
1.75 ld 73*98
79.80
79,60
1.75 ld 10-78
96.30
96,40
1.50 ld 69-94
80,60
80.20
7.5.. ld 71*96
79,20
78,90
1.50 ld 72*97
78,20
77,90
1.50 ld 71*81
91,10
90,90
1.20 ld 72*97
76,40
76,30
1.0" ld 661*9)
80,90
8,80
1.00 id 6611
80,30
80,20
1.00 lu 69-94
77,60
77,30
f.5" ld 681-93
75,80
75,60
f.50 ld 6811
75,40
75,20
6.50 id 68111
74,90
74,60
f.50 id >81V
74,70
74,50
f .25 id 66-91
79,60
79,40
jf .25 ld 67-92
74.80
74,40
jf .00 td 67*12
73.70
73,50
*.75 ld 651-90
77,30
77,00
ïf.75 ld 6511
78.10
77,80
'f.25 id 641-89
78,00
75,60
1.2 id 6411
76.90
76,60
f.00 iü 64-94
71,10
70,80
4.5i> iu 58-83
83,90
83,90
4.50 ld 59-89
74,30
74,50
4.5.) ld 601-85
81,40
8) ,20
4.50 id 6011
71,60
71,40
4.50 ld 63-93
69,80
69,70
f
4.25 td 59-84
81,40
81,50
4.2: ld 69.90
70,90
70,80
4.25 ld 61-91
70,30
70,20
4.25 id 631
67,90
67.90
4.25 ld 6311
67,30
67,30
4.00 td 61-86
76,40
76,20
4.00 ld 62-92
68,60
68.30
3.75 ld 53-93
66,70
66,50
3.50 id St. 47
63,00
62,80
3.5'J ld 51*76
95,30
95,30
83,60
1.50 ld 7111
83,80
8.50 ld 53-83
77,40
77,20
3.50 ld 5«.86
58,90
58,70
S.25 ld 48-98
65,80
65,00
1.25 ld 50-90
64,70
84,50
UUlf U-M
L
14.39
64.19
3.25 ld 55*95
3.25 ld 55*85
3.00 ld ürb.
3.00 ld 37*81
3.00 ld Grb46
2.00 ld 47*48
3.00 N-lnd 37
11.00 BNC 74
9.50 BNU 74*82
10.50% BNG 74
8.75 BNG 70
8.75 ld 70-95
8.50 ld 70*85
8.50 ld 70*95
8.50 ld 73*98
8.50 A'dam 47
8.50 ld 48
5.75 R'dam «5
4.25 ld 52
8.25 Bng 70-85
8.26 ld 70*tK>
8.00 ld 09-76
8.00 ld 09-94
8.00 ld 71-96
8.0<i ld 72*97
8.00 ld 73*79
7.75 ld 70*79
7.75 ld 72-81
7.00 ld 73-98
7.50 ld 72-97
7.25 ld 71-79
7.25 ld 73-98
7.00 ld 061-91
7.00 ld 0011
7.00 Id 00IV
7.00 ld 72-97
7.00 ld 73-83
6.75 ld 67-92
6.75 ld 68-93
6.75 ld 72-82
0.50 ld 07-92
0.25 ld 07-92
6.00 ld 57-82
6.00 ld 051-90
0.00 ld 8511
5.75 ld 651-90
5.75 0511
5.50 ld 05-90
5.25 ld 58-83
5.25 id 64-89
5.25 ld 05-90
5.00 ld 58-88
5.00 ld 04-89
4.75 ld 58-88
4.50 ld 58-89
4.50 ld 59-84
ld 00-85
4.50 ld 62-92
4.50 ld 02-93
4.25 ld 52*77
78,60
87,00
87,10
91,50
101,40
100,40
97,10
95,00
89,40
87,90
89.00
86,00
84,60
78,80
32,00
87,10
87,10
91,50
101,10
100,00
96,80
94,80
89,10
87,50
88,90
85,70
84,70
91.00b
75,90
87.50
84.10
98.30
83.30
82,00
81,70
88.80
92,80
91.50
78,20
77.90
90.00
75,70
82.40
80.20
79.80
74,50
86,00
77,90
76.00
86,70
76,40
74.40
86,70
77,60
78,40
76.90
76,50
78,40
84,70
75.90
75.00
75,70
75,20
74,20
74,00
80.40
78.40
69 70
69,90
94.00
91,00b
76,40
87,30
83,70
97,80
82,60
81,60
"81,20
88,50
92,40
91,30
78,00
77,50
89,50
75,10
82,10
79,80
79,30
74,20
86,00
77,50
75,60
86.50
76,00
74,00
86,60
77,30
78,00
76,70
76,30
76,20
84,70
75,80
74,90
75,60
74,90
73,80
73,80
80,50
78,40
69,50
69,70
93,50
3.75 NMB'74
6.00 ld 10
6.75 ld kap 72
1.75 NUB 73
7.00 ld 66
6.00 ld «4
3.00 Wat sch.
8.50 RljnLUs
8.00 SlavB 71
94,00
94,40
77,00
76,30
81,70
82,00
76,50
95,10
94,60
77.00
79,00
76,30
82.10
82,90
76,60
Obligaties banken
10.50 ABN 74
8 25 ld 10-76
8.00 ld 70*76
8.00 ld 71-86
8.00 ld 73-88
10.50 Amro 74
8.75 ld 73
8.50 ld 73
8.25 iü 69
8.00 ld 69-76
8.00 ld 70-78
7.75 ld 71*76
7.75 ld 71-86
7.50 ld 73-88
7.00 ld 73-80
7.50 Mees P 72
BNG reap 52
9.50 CrBoerl.bk.
7.50Expt< In 66
8.00 Lease PI
5.75 N.bk.Midd 65
9.75 N Inv. 74
7.00 ld 13
98.10
97,40
97,10
85,50
82,50
99,50
87,00
88,20
98,80
96,10
92,00
96,60
83,80
79,80
88,60
81,20
97,80
97,30
97,50
85,50
82,50
99,70
86,60
87,80
98,80
96,10
92,00
96,40
83,50
80,10
88,70
81,20
Uy pot heek ban !vei>
9.00 Fr.Gr.HB
7.00 ld Ti
7.00 ld U
6.00 ld UW
4.75 id X-XA
4.50 ld UO
11.00 Ralff. 74
8.00 Raiff 71
7.50 ld 72
8.00 West) DZ
6.00 Id X
9.00 ld pbr
8.50 W.Utr. 74
8.5L W.Utr. 74
8.50 ld 70
8.20 ld 70
8.00 ld 71
7.75 lu V,
7.50 id 71 1
7.50 Id 7111
7.01) ld 72
6.00 ld pb
10.00 Jscb. BN 74
9.00 Sch. Ned
5.00 Sch. Ned.
88,20
77,00b
95,80
70,80
67,50
72,10
99,00
85,50
84,50
70,50
98,50
99,00
91,50
91,00
86,50
83,60
37,60
80,60
88,20
76,00
70,10
67,50
72,00
99,00
85,50
84,50
89.00b
70.10
98,50
99,00
91,30
91,20
86,50b
84,00
80,20
97,50
92,00
91,00
85,60
Handel, Industrie en div.
75,80
97,50
92,00
92,00
86,00
7.» ld 71
ÏJi. ld Blh66
8 M) ld 0 'i
5J23 ld 67
4.75 id 61
7.75 PecbJoej
8.00 Peek CJ
8.ÜV Philips 72
4.01) ld 51
5.75 Pont H
i.C Pegetn 57
5.50 ld 58
5.00 ld 58
1.00 PGEM 57
6.00 ld 64
4.5 ld 59
7.75 Bott. Aot.
6.50 B-K Pijp
5.25 ld 58
4.75 ld 62
7.00 KljnScb
6.00 Schiphol
6.25 Shell 71
75 ld 72
8.90 SHV 72
8.90 SHV 73
8.75 ld 70
6.00 SmitN65
7.75 IUV 72
7.25 lotal 72
8 00 Lnilev70
6.00 ld 66
7.18) VMF 69
6.50 ld 68
5.00 ld 58
5.00 ld 62
6.25 Wijers 66
7.00 Dorp 67
Luchtvaart - Spoorwegen
89.70 89,50
90,50
88,20
94,20
36,00
91,00
87,»)
94,20
4.00 Ahold
4.50 Akzo
4.50 AkzoJPh.
8.50 BOZ
8.25 ld
8.25 Bred.VG
8.00 id VG 73
7.50 ld
8.25 ld VB
8.00 Br. Petr.
7.25 ld 66
7.25 ld 72
6.00 ld 65
8.50 Ceeborn
7.25 CMC 72
6.75 ld 67
8.00 Elsevier
9.00 Gelder 71
7.00 Hein. Blo
8.00 Hoogov 71
8.00 ld 72
6.50 ld 66
5.50 Indola
6.00 Kon. Zout
4.75 Koudijs
5.50 KSH65-80
4.50 KSH63-78
9.50 Maas V.O.T.
9.50 Maase. OT
5.00 Nederb
8.50 GHl) 15 jr
8.50 Gas U 7 jr
8.50 ld 15j
8.25 ld 70
8.00 ld 71
8.0 ld 72
7.7 ld 72
7.50 ld 69
7.25 ld 66
7.25 ld 73
6.50 ld 66
6.50 ld 68
5.75 ld 65
6.50 Staatsm
7.00 Ovlng DS
8.75 Pakh. 70
7 75 dl 73
7.00 ld 63
89,00
86,30
84,00
81,00b
79,00
85,70
89,00
79,75
87,70
85,00
81,00
86,00
8900
85,90
85,40
86,50
92,00
80,00
91,00
86,00
90,10
88,50
79,50
86,50
83,90
81,20
79,00
76,50b
78,50
83,00
85,70
88,50
79,75
87,90
85,00
68,00a
82.00a
81,00
86,00
89,20
85,90
5,40
86,20
92,00
89,20
91,00
86,50
91.00
88.50
79,50
93.40
92,80
98.40
89,80
90,00
90,60
90.80
84,90
85,10
98,50
35,50
85,20
83,70
83,40
30.40
80,20
32,30
82,50
83.60
83,50
84,20
84,00
70,40
76,10
90,20
90,50
76,00
76,00
96,80
96,80
77,20
77,80
TM®
76.50
74,50
74,50
86,40
86,00
75,50
75,50
88,1b
82,00
82.70
88,10
77.50
77,50
74,d0b
74,00b
82.10
81,50
85,00
86,00
84,20
84,30
79,00
79,00b
76,10
76,10
74,00b
74,00b
84.%
84,00
76,00
74,50
78,00
77,00
88,20
88,10
77,00
76,90
93.50
93,50
81.10
81,10
66,00
65,00
71,00
71,05
36,0U
86,20b
77,60
77,60
92,50
92,50
98,50
93,50
90,50
78,10
78,20
72,20
72.20
79,50
79,60
76,30
97,30
97,70
76.20
64,00
64,00
91,30
92,00
79,00
79,50
78.70
78,70
65.00
65,00
7.00 KLM 6*
5.00 td trO
4.75 ld 59
8.50 NJj. 70
7.25 ld 72
4.75 ld 57
3.5v ld 55
75,50 75,50
95,00 95,30
87,90 87,70
87,90 87,80
76.00b 76,00b
83.50 83,50
95,00 95,10
Premie-obligaties
2.50 Alkm. 56
2.50 A'dam 51
2.50 ld 561
2.50 ld 5611
25.0 ld 56111
2.50 ld 59
5 pet. B.L.G
2.50 Breda 5i
2.50 Dordr. 5
2.5" Elhv 5*
2.50 Enscb. 54
2.50 Haag 521
2.50 ld 5211
R. Kruis
2.50 R'dam 521
2.50 fd 5211
2.50 ld 57
2.50 IItr. 52
2.50 Z.Holl. 57
2.50 ld 59
56.95
57.60
57,60
65,80
82,50
59,50
55,90
56 90
62,05
56,90
68.00
64,50
66,00
66.90
67,50
89,00
66.00
67,80
45,0®
59,00
57,90
65,80
62,50
59,00
93,00
55,00
55,10
62,10
66,10
64,60
85,00
68,50
66,90
67,90
88,00
68,50
0,665
Buitenlandse obligaties
82,50b 82,50
80,00b 80,00
7.75 Eurlnv72
5.75 ld 64
5.75 ld 65
00 Int.Am. 71
7.00 id 68
8.25 lntBk71
4.5" ld 61
4.50 ld 62
3.50 td 55
3.75 KSG 64
5.75 ld 65
4.75 ld 62
7.50 Petro 57
7.0(1 All.BrW
3.50 Eng. W.L.
11.25 Reeds I 74
5.25 Rothm.
50 Co tranc
5.00 Plpe-L.
1.25 Noordw 55
4.00 Nor. Hyd
72,75
83,50
75,60
84,50
72,25
83,50
75,50
84,00
83,50b 83,50
74,50 74,50
99,00
79,20
79,60
80,00
99,00
79,00
79,50
79,55
132,50b 132,50
79,00 79,00
25.00 24,30
93,60 93,10
93,50 39,50
87,00 86,00
50,00b 50,,00b
Convert, obligaties
4.75 Akzo
.00 A BA.
1.75 AmKo73
5.50 AmKu
8.25 Ball.Ned.
2.00 BOZ
6.25 Buhr
7.75 Elsevier
754ft Euro 73
4.75 Gelder
5.76 Gist-Br
ti.5U Grtnien'
7.23 H Meijerr
7.50 Holec
5.?p Hoogov
7.50 IHC Holl
5.75 Indola
64 50 64.50
84.00 83,00
76 10 76 00
119,00 117.50
80.00 80,50
91.00b
85.00 87,00
122.00 114,00
86.00 86.50
91,10
86,25
91.00
85.00
121,00
95,00
81,70
91,50
84,50
92,00
85,00
70,00
95,00
81,70
7.25 Kappa 73
90 00
90,00
8.50 Kluwei
98 00
98.00
5.75 KLM
55,00
55,00
7.76 K.N.Pap.
138.20
138,50
7.25 KSH 73
82.50
81,50
7.00 Lyons N
61,20
61,50
7.25 M'tntosb
66,00
67,50
9.00 Meneba
85.20
85,00a
7.00 NBM-B
81,00a
7.25 Nederh.
6.50 NMB
181,00
158,50
7.75 Nutrtcla
03,30
92,00
8.00 Nljvera.
82,00
80,00
6.5(1 Philips
98.50
98.60
4.75 Philips
72,50
70,75
10.00 Pont
93,00
92,00
7.50 Proost.B.
80,10
6.50 Kolinco
6.50 ld 1000
62,00
8.00 Saners
87.50
87,50b
7.00 Skol Br.
78,10
78,30
5.50 1 ILB Wat
99.00
99,00
6.00 Vlbamij
84,30
84,50
8.25 Vlb-But.
85,70
85,70
7.00 W'sanen
76,00
76,50
Aandelen banken
verzekeringen
AMEV
48,00
46,80
Ami as
75,00
72,00
Ass.St. R'dam
82,50
79,50
Ennia
99.50
98.00
Mees Hope
102,00
101,50
Ned. Credietb.
30,50
29,60
NMB
126,40
123,30
Slavenb. Bnk
2060,00
1990,00
id Cert
206,00
199,00
Fr.Gr. Hyp bk.
70,50
67,00
Tilb. Hyp. bk.
99,50
99,50
WestUtr. Hyp
230,00
220,00
S&ieepshypb.
2160,00
2150,00
Handel en industrie
ACF
246.00
239.00
AhogBOB
35,50
35,50
Ahold
46,20
44,00
AMAS
26,90
26,70
Asd. Droogd.
122,00
120,00
Asd. Rijtuig
127,00
126,00
Aniem Nat
20,70
20,80
Arab. Schbw
118,00a
115,00a
Asselberg
675,00
660,00
AUDET
160,00
154,00
Aut. Screw W
95,00
95,00
Aut. Int.Rt
955,00
955,00
Ballast-N.
23,80
23,00
BAM
67,00
61,50
Batava
560,00
560,00
Batenburg
217,00
217,00
Beek, van
110,00
108.00
Beers
63,00
63.00
Begemann
88,00
86,00
Bergoss
161,50
156,00
Berkel P
123,50
126,00a
Blvdens»
575,00
550.00
Boer Druk
183,00
179,00
Bols
71,00
.74,50
Borsumij W
78,50
76,20
Bos Kalis
72,00
69,00
BOZ
305,00
300,00
Braat Bouw
345,00b
345,00
Bieder® VG
ld eert
Bredere VJ3
ia eert
Bahrmaan I
td eert
f-aJve D eert
id b pet eert
Lentr. suiker
id ee*.
üêteoo
ld eert
übamotte
Undu Key
Gooi eD Br. Trust
Crane Ned
—1300,00
345,00 325,00
69,00 67.80
104,00 99.00
925,00
158,50 152,00
158,50 152.00
47,00a 46,UGa
51,00
9,80
48.20
11.00
liesse&ux
62,00"
59,00
Dikker»
38,20
38,20
Dr. Ov. Houth.
190,00
188,00
Droge
124U.00
Duiker App
446.00
437,00
Kconosto
43.90
39,00
Elsevier
370,00
345,00
w eert
368,00
112,50
EMBA
222.00
223,00
Enk es
61,00
61,00
ukker
29.00
29,80
Ford Auto
345.00
345,00
Furness
73,00
70,50
Gamma H
42.50
42,50
ld 5 pet PW
10.70
16.20
Gel.Delft c
135.50
135,00
Gelder cert
85.00
82,10
Gerofabr.
55,00b
53,50
Glessen
455.00
443.00
Gist Broc.
65.00
62,70
id cert
65.00
62??0
Goudsmit
90.00
90.00
Grasso
120,
115,U0b
Grinten
154.60
151.50
Grotsmed.
126.00
120.00
Hagemeijer
87,00
86.10
Hambro Int
hellingman
34.00
33.00
Hero Cons.
110.00
110 00
Heybroek
-
Hoek's Macb
67.00
Holec
185.50
184,00
Holl. Bet.
42.00
40.00
HoU. Bet. C
40,20
40,00
ICl) cert
60,00a
56.00a
IHC Holland
19,50
18.80
Ind.Maatscb.
161.00
160.00
IBB Kondor
40.50
38,00
lnterlas
120.00
InternatioM
48.50
46,50
Inventum
720 00b
710.00
Kappa
183,00
173,00
Kempen en B
86,50
86,00
Key Houtb.
Kiene S
201.00
195,00
Kloos
116.00
112,00
Kluwer
78,00
75,00
Kon. Bijenkorf
id cert
66,10
65,00
id 6 cum
10,50
Kon Ned. Pap.
68.20
67,50
Krasnapolsky
93,00
89.00
KSH
55,00
53,50
KVT
45,00a
43,00a
Kwatta
19,20
18,89
Landr Gl.
137,50
139,00
Leidsche Wo)
151,50
148 00
Lindet.Jacoh
258,00
253.00
Macintosh
49,00
46,00
Meneba
59,20
58.00
Meta Verb
22,20 2100.00
Moluksche
81,00
81.50
Mijnb. W.
970,00
600,00
Naarden
50.50
48,50
Naeff
110,00
110.00
Nat. Grondli
51,00
49.00
NMB-Bouw
52,00
52.50
Bedap
360,00
360.00
Nederliorst
19,00
18.00
Ned. Nontw
317.00b
317,00
Ned. Dagbl
158,00
155.00
Nelle
395,00
id cert
302,00
30U.00
Ne tam
87,00
Nii»l
1430,00b
Nierstras»
1780,00
1700.00
Norit
83,00
80.50
Ni'tricia GB
62,40
59,50
Sütricia VB
61,00
59.00
Nyina
42,50
42.00
N ijverdal
69,00
66,00
OGEM-holding
24,00
22,90
Oienstpin
231,00
230,50
living-D-S
180,00
180.00
Pakhnek H
115.00
111,80
id cert
A15,00
111,80
Palembang
75,00
75,00
Palthe
86,00
82,00
Philips J 10
Pont Hout
220,00
215,00
Porcel Fles
94,00
92,00
Proost&Br
169,00
180.00b
Kademakers
367,00
3650.0
Keesink
120.00
117,00
Keeuwijk
54.00
52,00
Keis&Co
88,00
88,00b
Klvfc
177,00
176.00
in cert
170,00
170,00
KotheJisk
46,50
45,50
Roramenboller
580,00
571.00
Rijn-Schelde
202,00
195,00
Sanders
180,00
173,00
Schev Exp
11,20
11,00
Scbokbeton
894,00
885,00
Scbuitema
75,00
72,00
Schuppen
245,00b
Schuttersveld
105.00
105.00
Slevtn Gr
60.30
60,00a
Stoomsp. Iw
111.00
107,00
labtnd Phil.
121,60
122,00
iclegraaf
76,50
74,50
THV Intern
262,00
259,00
lilb. Walerl.
310.00b
3i.ooa
In liabelt.
320.00
315,00
Ubhinb
135,00
132,00
Lnikap
248,00
246,50
LiniJ cert
id 7 pet
70,30
70.10
id 6 pet
60.20
60,10
V.u. Vliet-W
85,00
81,00
Veneta
44.30
44,30
Ver. Glasf
110,00
105,00
Ver.Hand.Sch
539,00
560,00
VMF
138,00
137,00
Ver.N. Uitgmij
67,00
61,20
Ver. Touwfabr
id cert
58,00
56,00
Vezelverw.
485.00
480,00
Viharaij Butt
80,40
76,00
VRG Papier
780,00
765.00
VuJcaansoord
55,20
55.20
Wegenei G
id cert
56,50
55.00
Wessanen
63,00
62.20
VVyers
114,00
Wij' en Hei
810,00
803.00
Zaalberg
85,20
84.50
Ines
Hand P
I
erbonds
in Beit. VG
•evast
1 Vastgoed
tcb Int
199,00 197,00
119,00 118,00
596,00 590,00
409,00 489,00
109,00a 108,00
200,00 95,00
475,00 446,00
82,00 78,00
Beleggingsmijen
IRA Belegg
105,10
105,00
Nefo
56,50
54,20
O bam
56,50
55,80
Kolinco
Uni-lnvest
62,50
62,00
Wereldhaven
72,50
71,50
Leveraged
16,30
16,50
Tokyo Pac H
lo,60
16,50
Toyko Pac H
23,00
22,75
Buitenland
Mijnbouw/Petrolenn
Maxwell Petr
Moeara Enim
ia 1*10
id 1*4
SarakreeL
82,50 80,50
141.00 140,00a
1850,00 1800.00
1980.00 1940,00
31,00 30,00
Diversen
Oostzee 620,00b
Geld. Tramweg
Ant.Brouwerij
Ant. Verrfabr 114,00b
ElMij Aruba 138,00 138,00
Su». Brouwerij
Hunter Üougl. 28,00 -
Participatiemijen
80,00 79.50
110.00 106,00
109,50 107.50
415,00 410,00
America Fund
Asd Belegg. U
Couvert®
Concentra
170,00
168,00
Europafonds
Unifonds
358,00
356,00
Eurunion
935,00
926,00
F1 nance-Ln
170.00
168,00
Valeurop
420,00
400,00
Chemical F
5,45
5,40
Col. Growtlj
2,65
2,60
Dryfu» F
7,20
7,20
Fidel ty F
9,00
9,00
Investors M
6.00
5,80
Japan Fund
5,90
5,80
Lehman Corp
8,60
8,50
Madison F
6,50
6,25e
Manhattan
1,60
1,50
Massachus
6,50
6,50
Oppenbeimer
3,30
3,20
Steadman
1,55
1,55
Technology F
3,50
3,35
Value Line
1,55
1,50
Vance Sanders
3,50
Gevaert Photo
75,00
75,00
Petrofina
Solvay
151,00
152,00
Un. Minière
820,00
810,00
Hoechst
117,00
114.00
Hoescb
50,00
49,00
Manncsmann
i66,00
163,00
All. Breweries
236,00
232.00
Br. Petrol
175,00
170,00
Imp. Cehra.
112,00
110,00
Pye Hold
100,00
95,50
Dai-Ichi Bonk
245,00
240.00
Nippon lectr.
310.00
305,00
Pioneer El.
25.00
24,75
Sankyo Electr.
19,75
19.50
Sony Corp
11,00
10,75
Canada
Alcan
24,75
24,00
Bel. Telepb
42,50
42,00
Bovis Corp
1,20
1.10
Can Brewer
11,40
11.35
Can.Pacific
2,40
2,40
Guir Oil
22,00
22.20
Husky OU
13,80
13.10
Imperial Oil
23,20
22.50
lnald Nat.G
7,60
7.00
Int Nickel
22,10
21.50
Shell Canada
11,50
10,95
V.S. van
Amerika
Admiral Corp
-
Akzona
14,90
14.20
Amax Incorp
33.01'
33,00
Am Cyannam
19,00
18 /5b
Am Motors
5.65
1 50
Am 'm»dt c.
16,75
16,60
Am. Standard
0,00
9,00
AraTel lei
40.30
39,75
Ampes Corp
3,20
3,20
Amsted.rad
33 50
33,00
Anaconda
15,90
15.40
Apron Corp
1.80b
1,711b
Arli Louts
16,40
15,70
All. Kichf.
72*80
Be till. Steel
26,25
24,15
Boeing oorp
17,00
16,25
Burlington
27,90
Buj roughs
69,00
Celanese
28.40
Lhadbourn
Chesepcake
41,10
Chrysler
13,00
12,75
Cities serv
34,10
33,90
Colgate
19,00
18,90
Columbia Gas
16.50
16,30
Cons Edison
7,05
7,25
Cont Can.
Control D.
17,00
16,00
Curtiss W
1,0
7,75
Dow Chem.
52,20
51,80
Un Pont
103,00
Eatm. Kod.
67,00
62,50
Exxon Corp
58,00
56,25
First N.C.
24,75
23,70
Ford Motor
38,00
36,50
Gen. Cable
8,30
7,75
Gen. Cigar
11,25
10,10
Gen. Electric
35,25a
34,00
Gen. Food
16,50
16,30
Gen. Motors
35,80
34,40
Gen Thelepb
18,30
18,40
Gilette
23.50
22,50
Goodrich
18.00
18,00
Goodyear
13,75
13,50
Greyhound
12,50
11,70
Gulf OU
17.00
17,00
Honeywell
28,00
26,00
IBM
170.00
165.00
Int.FIavors
25,25
23,50
Int Tel&T
16,50
15,75
Kennecott
27,90
28,20
Kroger
15,70
15,30
Leasco D
7,40
7,20
Ling-Temco
4,70
Litton Ind.
3,60
3,60
Lilting ind.
9,10
8,00
Marcof»
16,25
16,40
Martin Mar
14,25
14.00
McDonnall
9,25
9.00
Minnesota
48.00
48.50
National Can
7,50
7,30
Nat.Cash Reg
20,00
19,90
Nat.Dist.AC.
12,50
12.50
N.A. Philips
14,00
14,00
Occidental
9,00
.780
Penn Centr.
2,05
2,00b
Pepsi Co
32.50
30.25
Philips P
32,15
32.00
Polaroid
20,75
20,60
ProcterAG
70.00
67,lO-
RCA Corp
11,50
ll.10
Rep-Steel
21,10
20,75
Keynols Ind
4 LOO
38.50
Sears
49.50
46,50
Shell OU
30,20
31,50
South Pac
25,00
Sperry Rand
26,10
25.30
Standard B.
40,25
40.00
Sterling Ur
17,00
15.75
Studebaker
21,75
21,00
Sub Oil Com*
37.60
37.20
Tandy Corp
15,10
14.40
Texaco
21.90
20 1"
Texas Instr
63,50
63.25
1'ransam.Corp
6.25
5.00
Un Carbide
37.50
35.25
Union Pac
55,50
52.00
U.S Steel
36.10
35.30
Westinghouse
10,75
10.00
Woolworlh
11,25
10.90
n.r
(Obligaties)
10.75 Amro'74 98 80 98.90
11.00 hxp Ftn '74 98.50 98,90
Claims, Scrips,
Stockdiv. (e.d.)
AMEV
tlagemeljer
jenkort ore
Vlamiu.sb
Twentsche kabel
2,16
AMSTERDAM, 4 okt.
(ANP) - Ook vrijdag
heeft het Damrak weer
een gedeprimeerd beeld te
zien gegeven. Over vrij
wel de gehele linie gingen
bij hervatting van de han
del op de actieve markt
de koersen weer flink om
laag. De enige uitzonde
ring vormde HVA, die 50
cent beter begon op
f 56,50.
De internationals volg
den Wall Street in haar
dalende lijn. Het opval
lendst waren de verliezen
wel bij Kon. Olie, die
f 1,90 lager van start ging
op f 63,40 en bij Unilever,
die f 2,80 lager opende op
f 69,40. Akzo begon op een
f 1,90 lager niveau van
f 45,60, Philips opende f 1
lager op f22,10 en Hoogo
vens 50 cent op
f 58,70.
Heineken viel f4,10 te
rug naar 118 gulden, Nati-
onale-Nederlanden f 1 30
naar f48.50 en KLM f 1.70
naar f 40.30. In de scheep-
vaarthoek was Scheep
vaart Unie zeer zwak ge
stemd met een daling van
f 3.50 op 102 gulden, maar
ook Kon. Boot verfoor
f 1,50 en Van Ommeren 3
gulden. HAL bleef onder
druk van de ontkenning
van het bestuur over een
volledige fusie en duikel
de 11 gulden omlaag naar
f71. Abn zakte 3 gulden
naar 208 gulden, terwijl
Amro-Bank een dubbeitie
verloor op f 51,60. Deli gaf
een teruggang te zien van
80 cent op f 84,70.
De staatsfondsen lagen
over het algemeen Iets la
ger in de marirt.
Koninklijke Boot schoot
gedurende beurstijd plot
seling scherp omhoog.
Spoedig was het verlies
weggewerkt en ontstond
er een winst van enkele
guldens. Gesloten werd
rond f 114, een winst van
f 4. Verder gaf de actieve
markt over vrijwel de ge
hele linie een gestadige
verdere afbrokkeling te
zien. De obliglatiemarkt
kon zich hier en daar wat
herstellen.