OTRIFF nkelijk SMULLEN Duikers controleren milieu in de Delta V 'irlA- KAREL APPEL EN BIOTEX: GOODWILL DOOR CULTUUR Uit Nog pas geleden hebben we buitenland se vrienden omver laten vallen van ver bazing door hen de Deltawerken te tonen. Wij Nederlanders zijn zelf al lang van de verbazing en de bewondering bekomen. Wij zijn gewend geraakt aan de superla tieven van de Deltadienst en we vragen ons zelfs af of het allemaal wel goed is wat de „natte waterstaat" aan het doen is in de Zeeuwse stromen; of het milieu niet weer eens het kind van de rekening wordt. Onmiskenbaar is het feit dat Rijkswa terstaat ook het milieu-aspect nauwlet tend in het oog houdt. ï)at blijkt ook weer eens uit de activiteiten van de „Delta duikers", een diensttak van de afdeling Ontwikkeling Nieuwe Werkmethoden, een groep mensen werkend in de diepe schaduw van het Delta-gigantisme, maar daaraan van tijd tot tijd niettemin be langrijke bijdragen leverend. Wij had den een gesprek met A. D. Hoogendoorn, plaatsvervangend hoofd van ONW. sm Waarneming die vanmiddag in ibbendaus te Eindhoven :t eerst geopend wordt, leemte gaat voorzien' at zo mooi heet. Daarop een overzicht gegeven teraire tijdschriften van en zuid na 1945. Daar ongeveer 500 titels aan De beide culturele mi. ;s van Noord en Zuid ieder f 20.000,- om dit ot stand te brengen. De idams en de Nederlan- ireugelmans (universi- bliotheek Leiden) waren woordelijk voor de sa iling ervan. Het is de ing deze tentoonstelling :ho!en, culturele centra 'gelijke uit te lenen De 'ijs ligt tussen de f 500,. 1000,-, afhankelijk van ntal inwoners. Een goed Tot 13 oktober blijft de tie in Eindhoven, daarna en Haag, Antwerpen en t aan de beurt. Stanesby. Opus 1, bg. e uit 15 kamersanates, voor het eerst uitgevoerd 2 (Handel was toen 37 door Jan Roger in Am- n. Voor deze uitvoering t name geput uit een s uitgave door Walsh en uit Londen (1731). bi sonates liggen talrijke mingstekens voor ls grote" werken, ter- ij zich in de sonates ook lit. Het timbre van de instrumenten is anders, mming ervan is dikwijls t wanneer je de platen voorkennis draait, je af het gevoel krijgt, dat -als" klinkt; het aanbla- ertoont vaak een ander er dan we gewend zijn. ze sonates op een rijtje rat saai lijken, maar bin- het betrekkelijk kleine van het ensemble dat voering verzorgt (Frans en, Bruce Haynes, Bob Ysperen, Anner Bijlsma ns Jürg Lange) en in de wijze van Handel zit ariëteit aan instrumenta- >.a. ook cembalo, orgel, imbel, cello ea.>, dat je weer verrast wordt de afwisselende klank- n. Op deze manier bljj- et zeer fijne muziekjes, p een perfecte en roiide ale manier worden uit- rd. Erg plezierig, zelfs ier je de zes kanten ach- Ikaar afdraait. Het km zijn dit bij de aankoop te doen; want in één nze kanten zat een sto- tik. Tot 1 februari kos- 3 lp's f 55 daarna gaan 1,70 kosten. CORG FRIEDRICH HaN- SaMTLICHE SONATEN - TS BRüGGEN (Philips- 6747 096). n staan b.v. de teksten, firn Sonneveld beroemd e (ik bedoel de teksten. Sonneveld) zoals twee tiusbijdragen, en de eester; liedjes over het ke leven als Dank de confessionelen of het oedige afscheid van Moulijn in de rubriek Gedrukt staat nu do- Ton Oosterbaan van het mapostelaat (en n0- of de persiflage op Her- 'an Veens Suzanne. Heel eflijker dan zijn tekst op ennehoer van alle tijd®"' van der Meyden". ",e ■dam wel eens met de binnenrijdt, voelt de kerheid van Stieltjes- etc. Je zou door willen De teksten getuigen van epaalde kijk op het w" waarmee je het wel m ens kunt zijn. Maar da e graag liggen voor hel rige genoegen van de to- tndel. Als helikopters hangen de meeuwen in de lucht, pal tegen de wind in, die over de Oosterscheldedijk giert. De regen roffelt tegen de oude gevels van de Del tadiens tbarakken op de dijk, bij de haven van Burghsluis. Het grijze water van de Oosterschelde lijkt, met z'n witte schuimkoppen, op oud zilver dat een poetsbeurt nodig heeft. „De golven kunnen hier heel wat hoger zijn", zegt de heer Hoogendoorn, „je moet maar eens komen kijken als de wind recht in 't gat staat." Onder langs de dijk ploegt een werkschip achter zijn witte snor van buiswater aan. Alsof het zo geregisseerd is want op het dek rust een dikke rol uit ijzer gevlochten wapeningsnet en toevallig hebben we het over die stalen netten. - De netten zijn onderweg naar het fabrieksschip „Jan Heijmans" waar ze verwerkt worden in zinkstuikken-nieu- we-stijl, bij Rijkswaterstaat bekend als de steenasfaltmat- ten. Met de „betonblokken- matten" en de „grintworstmat- ten" vormen zij een nieuwe generatie zinkstukken die het traditionele en voor grote wer ken, als in de Oosterschelde, nauwelijks in voldoende mate aanwezige rijshout vervan gen- Dergelijke zinkstuikken zijn nodig om de bodem ver voor en achter een toekomstige dam stevig te maken en vast te houden zodat stromingen de dam later niet kunnen onder mijnen. Eeuwenlang werden zinkstukken vervaardigd van rijshout en riet. Dikke lagen moesten dat worden om te voorkomen dat ze zand zouden doorlaten. Van de andere kant moesten er wel water doorheen kunnen. De Hollandse water bouwers van zeker vier eeu wen terug losten dat probleem dus op met wat de natuur in overvloed bood. Maar zij had den nog niet te maken met werken van Delta-propor ties. De schaal daarvan is dusda nig groot dat niet alleen de normale Nederlandse rijshout- voorraad tekortschiet, maar bovendien verslindt deze wij ze van zinkstukken maken op die schaal, massa's manuren- En aangezien manuren ook bij de Deltawerken tot de kost baarste kostbaarheden beho ren, werd de dienst Ontwikke ling Nieuwe Werkmethoden ingeschakeld- Dat is een gezelschap van inventieve deskundigen die niet opzien tegen de onmoge lijkste improvisaties. Hoogen doorn: „We bestuderen oude methoden en kijken wat eraan te verbeteren valt. We probe ren ook nie uwe dingen. Dik wijls behelpen we ons dan met zelfgemaakte hulpmidde len. Zo hebben we de reus achtige haspel van de Haring- vlietkabelbaan gebruikt bij het experimenteren met nieu we kunststofzinkstukken die we als het ware over de bo dem wilden uitrollen vanaf een schip. De diameter van het haspel was niet eens groot genoeg. We hebben het door middel gezaagd en zelf ver groot. De aannemer, betrokken bij het onderzoek, heeft zijn zinkrol daarna ontwikkeld aan de hand van onze experimen ten. Moderne en tot nu toe alleen nog in Nederland toege paste zinkstukken worden let terlijk als lopers uitgerold. De basis grondstof voor zo'n zink- stuk is een stevig weefsel van polypropeenvezel, niet dikker dan een niet te duur kamer breed tapijt. Dat doek, uitgerold in lopers van 30 of 17 bij 200 meter, blijkt dezelfde filtrerende ei genschappen te hebben (zand niet, water wél doorlatend) als de vroegere rijshoutzinkstuk- ken die dikten van meer dan een meter konden bereiken. Het kunststofdoek moet verzwaard worden om het op z'n plaats te houden- Dat ge beurt met betonblokken in een speciaal daarvoor gebouwde fabriek aan de Oosterschelde- oever of met steenasfalt, ver stevigd met een wapeningsnet en dat gebeurt aan boord van de „Jan Heijmans". In beide De Oosterschelde: het grootste van de nog uit te voeren Deltawerken. gevallen wordt het verzwaarde zinkstuk opgerold en vervol gens op de zeebodem weer uitgerold. Hoogendoorn: „De nieuwe zinkstukken voldoen tot nu toe goed en er is nogal wat belangstelling voor uit het buitenland, vooral uit West- Duitsland. De zinkstukken zijn er een voorbeeld van hoe de Delta dienst moet grij'pen naar vol komen nieuwe middelen bij de uitvoering van het grootste waterbouwproject uit de op dit gebied toch niet geringe Nederlandse geschiedenis. De ongekend grote schaal van de werken, de krachten welke er door in bedwang moeten wor den gehouden en de relatief korte tijd waarin het hele kar wei moet worden geklaard om het risico van een nieuwe ramp zo beperkt mogelijk te houden, maakten tal van oude, vertrouwde werkmethoden on toereikend. Nimmer in de wa terbouwkundige historie van ons land werden in zo'n korte spanne tijds zoveel nieuwe technieken en materialen be proefd en ingevoerd als tussen 1956 en nu in onze Delta- Al die nieuwigheden zonder precedenten vereisten ook een nauwkeurige en voortdurende controle- Voor veel zaken achtte men de gebruikelijke, vaak geavanceerde peil-, meet- en controle apparatuur onvoldoende- Er was grote be hoefte aan directe menselijke waarneming op de plaats zelf, doorgaans diep onder het troe bele wateroppervlak. Alleen duikers konden dat en dan nog uitsluitend duikers met meerdere, vooral waterbouw kundige, vaardigheden. En ze „zweven" duikers, in dienst van Rijkswaterstaat, vele tientallen kilometers na den van zinkstukken na om te kijken of die voldoende over lappend en goed zijn uitge legd. Dat is natuurlijk maar één facet van hun zeer geva rieerd werkprogramma- Nu de Deltadienst minder werken te gelijk onderhanden heeft, wor den de duikers steeds meer ingezet bij het onderzoek naar de kwaliteit van bodem en water in de afgesloten zeear men. Ook houden zij, in nauw overleg met de afdeling Mi lieuonderzoek van de Delta dienst in 's-Heer Arendskerke, het wel en wee van planten en dieren nauwlettend in de gaten. De nodige deskundig heid doen zij op door zelfstu die en ervaring, zoals ze dat ook deden met de nodige we tenschap omtrent de water bouwkunde. Na dijk-, plaat- of oeverval- len gaan de duikers naar be neden 'om de reeds met peilin gen verkregen gegevens aan te vullen door de grondverande- ringen zeil in ogenschouw te gaan nemen. Niet zelden ne men de duikers film-, foto- en geluidsapparatuur mee naar beneden. Hoogendoorn: „De omstan digheden waarin zij werken zijn doorgaans niet gemakke lijk. Bijna altijd is het donker, al vanaf een diepte van vijf meter. Het schijnt hen in prin cipe niks te kunnen schelen of ze overdag of 's nachts moeten duiken, maar ik vind het maar unheimisch om ze 's avonds te zien vertrekken, misschien omdat ik zelf geen duiker ben- Ik voel altijd wat opluchting als ik' hoor dat ze veilig terug zijn". De werkomstandigheden van de duikers zijn erg verschil lend. Zout, zoet of brak water, het maakt allemaal verschil* evenals deining, golfslag en getijden. Meestal kunnen ze alleen naar beneden tijdens de laagwaterkentering als de stroomkrachten wat zijn afge nomen. Duiken voor de Delta ls geen sport. Het is zwaar werk- En hoewel de duiker alleen met lamp en kompas zijn weg kan vinden in de natte duis ternis en nooit een globaal overzicht kan krijgen over wat hij aan het beschouwen is, hij heeft één hulpmiddel bij zich dat de Deltadienst niet meer kan missen, zéker niet onder water: het menselijk oog, gecontroleerd door gezond verstand- WIM KOCK- Dankzij de wereldberoemde kunstschilder Karei Appel en de heer Willem Engelbregt, commercieel directeur van Kortman en Schulte, is een unieke verzoening en samen werking ontstaan tussen commercie en cultuur. De schilder Karei Appel, van Hollandse komaf („ik rot zooi maar wat an"), hoeft niet meer voorgesteld te worden. Kortman en Schulte is ontstaan uit een fusie van groten van de zeep- en soda-industrie, waarvan Bio-Tex wel het bekendste merk is. Directeur Willem Engelbregt raakt over dit nieuwe project binnen zijn nuchtere mogelijkheden zelfs enthousiast. Willem Engelbregt met de litho, die aan de honderd winnaars zal worden uitgereikt. „Kort samengevat komt dit sa mengaan van commercie en cultuur op het volgende neer. Vandaag start Bio-Tex onder het motto „Kleurenfestival' een nationale prijsvraag, waarbij iedere landgenoot uit genodigd wordt om voor 9 no vember een vei tekenpapier in te zenden naar Bio-Tex Kleu renfestival postbus 8530 te Amsterdam. Dit vel dient vol- getekend of volgeschilderd te zijn op het thema Circus: toe standen van en rond het cir cus. Karei Appel, aangenaam ver rast met deze stimulans voor de creatieve uitingen van zijn Nederlandse volk, verklaarde zich bereid de jury op zich te nemen van deze artistieke wedstrijd. Hij gaf trouwens zelf het thema aan, omdat hij gek is op het circus. De hon derd hoofdprijzen van deze ar tistieke wedstrijd bestaan uit honderd drukken xan een speciaal voor dit doel door Karei Appel ontworpen kleu renlitho (steendruk) met vo gel. De waarde van elke dezer steendrukken bedraagt rond duizend gulden- Aan deze honderd winnaars zal een nieuwe opdracht ver strekt worden in dezelfde stijl; een tekening of schilderij op het thdhia vogel. De win naar daarvan zal een daarvoor speciaal vervaardigd schilderij van Karei Appel uitgereikt krijgen: een olieverf schilderij van anderhalve bij anderhalve meter, getiteld „De gedres seerde circuskoe met dansende kat". Dit werk is (laag) ver zekerd voor 75.000,-. Op 27 september zal in het Maastrichtse Bonnefantenmu- seum een tentoonstelling ge houden worden van kleurenli tho's uit eigen collectie van Karei Appel. Deze tentoonstel ling is thans in Amsterdam te bezichtigen in het Amstelpark- Er zal geen verkoop plaats vinden". Hoe komt een commercieel bedrijf als een reinigingsmid- delenfabriek (notabene!) aan een dergelijke culturele beze tenheid? Commercieel directeur Willem Engelbregt: „Bio-Tex heeft altijd op deze communicatie- toer gedraaid- Wij muntten al tijd uit door deze culturele stijl. U begrijpt dat dit geen reclame-truc van ons is. Welke doorsnee-huisvrouw mikt op een litho of schilderij van Ka- rel Appel, waarbij zij het pro- dukt niet hoeft te kopen, niets hoeft in te vullen, maar wel zelf creatief bezig moet zijn? Zij heeft toch liever een bromfiets voor haarzelf of voor haar zoon. Het is voor ons een link leggen tussen commercie en cultuur- De commercie is verproletariseerd vooral in de reclame-aanbie dingen. De cultuur is geïso leerd geraakt. Ik kwam op dat idee bij mijn bezoeken aan Zwitserland door het voor beeld van Migros in dat land. Migros is een geweldig groot- warenhuizenconcern. Migros heeft een enorm marktaandeel in de levensmiddelendistribu tie in Zwitserland. Zij be schikken over enorme super markets, maar ook over rij dende winkels. Dat is werke lijk iets heel bijzonders. Migros besteedt zeer veel aan cultuur- Migros heeft bijvoor beeld in dat viertalige land een hele keten van talenscho len, gelegen boven hun super markets. Bovendien wordt door MigTOs bijvoorbeeld het Symphnnieorkest van Tokio of Duke Ellington naar Zwitser land gehaald om tegen spot prijzen voor hun consumenten op te treden. Zij organiseren tournees van tientallen concer ten door Zwitserland voor hun klanten. Zij geven jonge kun stenaars gelegenheid te expo seren boven hun supermar kets, naast de talenscholen. Ik geloof dat zoiets een formida bele wisselwerking is: com mercie met kunst. Samen edu catieve mogelijkheden vinden- Toen vroeg ik me af of het niet mogelijk zou zijn, enige fondsen ter beschikking neb- bend, om daar iets meer aan te doen- De grote stoot gaf het enorme succes van onzs „Vlekkenprijsvraag" in 1973 bij ons tienjarig feest Bio-Tex- Het was ook een vrije prijs vraag zonder binding „maak een artistieke vlek". Niet min der dan 26.000 inzendingen, waaronder juweeltjes van kunst. Eppo Doeve, voorzitter jury, vond het toen jammer deze dingen op te bergen in het archief- Het resulteerde in een geweldige tentoonstelling in het Van G-ogh-museum. Zo viel dit jaar de naam Karei Appel, helemaal in the pictu re. Mevrouw Ellis van Herpen, directrice van een public rela- tionsbureau in Amsterdam, in geschakeld voor dit Appp'- project bovendien in haar vrije tijd het plan tot stichting van het Karei Appel-centrum in Amsterdam in het Amstel park coördinerend, is vol van beide plannen, zowel om met Karei Appel de kunst te popu lariseren als om een Appel- centrum te stichten. Commer cieel directeur Willem Engel bregt heeft mij tevoren reeds verklapt dat de reclamemana ger een veelgehoorde uit spraak van Karei Appel ci teerde, dat kunst verkocht zou moeten worden als een was middel. Vandaar. Mevrouw Ellis van Herpen: „Karei Appel was bij mijn bezoek aan zijn atelier te Pa rijs ronduit enthousiast over het Bio-Tex plan. Evenals over de plannen voor het Am sterdamse Appel-centrum. Hij heeft zijn privé collectie reeds aan de gemeente Amsterdam ten geschenke gegeven- Bo vendien is er een Amsterdam mer die het geld ter beschik king gesteld heeft voor een gebouw. Er is slechts vertra ging ontstaan door de wisse ling van de wacht op cultureel gebied in B. W.: van Han Lammers naar Riethof. Het wordt het opmerkelijkste ge bouw in Nederland. De gemeente Amsterdam heeft dus én het aanbod van de collectie én van het gebouw én van de buitenaankleding van het gebouw. Karei heeft daar geweldig veel plezier in. Het wordt een museum onder leiding van de directeur van het Stedelijk Museum, mr- E- de Wilde- Karei gaat dat ge bouw van de buitenkant hele maal met keramiek bekleden. Het gebouw zal met aan ze kerheid grenzende waarschijn lijkheid komen te liggen waar nu de Doolhof is, een eilandje. Er zal een keramiek brug naar toe leiden, met sculpturen en beelden erop en er omheen. Enfin, een ludieke beziens waardigheid eerste klas- Maar dat is niet alles. Karei wil per se. dat het ook een creatief centrum zal zijn, voor jong talent. Eventueel ook voor mu ziek, want zoals u weet is Karei een bekend en verwoed arrangeur van muziek. Denkt u maar aan zijn „Musique bar bare". tien jaar geleden. Hij heeft nu ook twee banden voor twee langspeelplaten klaarliggen in Amerika. Ik ben geen muziekkenster, maar zij maakten op mij in tegen stelling tot „Musique barbare" een zee -n^'odieuzp indruk" JULES KOCKELKOREN 1MB

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 21