Foto's uit de oude doos erg in trek SCHOOL EN TIJDSCHRIFT Oud fort vol met jong Heusden Verdorde mensen in industriële maatschappij Handel oorspronkelijk TEKSTEN OH TE SHELLED r vrq uit Duik conti milie le D AL 125 DEELTJES IN OUDE ANSICHTEN kunst cultuur 1HMM1 ijdschrift orm xpositie oek ota bene laat Nog pas geleden li< ge vrienden omver bazin g door hen de 1 Wij Nederlanders zi verbazing en de be Wij zijn gewend gei Zaterdag 28 september 1974. fe* fe te CONCERTGEBOUW-or- kest oliv Hadtimic zit momen teel tot 3 okt. in Rusland voor telkens dirie oaneerten in Moskou en Leningrad. Het or kest is voor de eerste keer in dat land. TEXTIEL tussen tandjes, heet een tentocnstellimig van postzegels met textfelmotjeven (van 3 oikt10 nov) iin hiet Textielmuseum te Tilburg. GAUDEAMUS-muziekweek en Wereldmuziekdagen van de International Society for Con temporary Music zijn van 22 29 okt in Rotterdam. Gedele geerden uit 27 landen; een keus uit meer dan 500 compo sities uit 29 landen; concerten door befaamde orkesten etc. propageren dan de hedendaag se muziek. neelgezelschap in ons land is. LGCEBERT, een vijftiger heet de tentoonstelling met 25 jaar overzicht van zijn teken werk en grafiek. Momenteel te zien in het Haarlemse Frans Halsmuseum, tot en met 13 nov. Daarna komt de expositie o-a. in Breda. 9 TEKEN- en poppenfilms uit Nederland zijn het ander- werp van een tentoonstelling in bet Stedelijk Museum van Amsterdam; van 5 okt10 nov. DRIEHONDERD man ko men te pas aan de uitvoering vain Schönbergs Gurrelieder. die op 6 akt om 14.15 uur na vijftig jaar weer worden uitgevoerd in het Amsterdams Ooncertgebouw. Ondier leiding van Hans Zeiler spelen en zin gen het Radio Philharmonisch Orkest, versterkt door leden van Omroeporkest, Groot Om roepkoor, BBC-koor en solis ten. EDITH Te Slaa, Genard Wulke, sieraden, Ton Pape, te keningen en schilderijen en Luoie van Duyn, Wcsahilderij- en in galerie Pepijn, Reiger- straat, Breda; van 28 septtot en met 25 okt. SOCIALISME EN DEMO ORATIE 8-9: „Overwegingen ten behoeve van socialistische cultuurpolitiek" heet een bij drage van drs. M. van Hasselt in dit PvdA-orgaan. Hij zegt o.a. dat in een democratie de overheid op inhoudelijke gron den een beleid moet kunnen voeren, zonder drarover ge heimzinnig te doen. „Het ver lenen van subsidies op inhou delijke gronden is meer doel matig om in erkende organisa ties de produktie van emanci patorisch te achten cultuur te stimuleren vormi ngsinstitu ten. Proloog. „De Nieuwe Li nie" J. Voogd brengt „Enke le stellingen over socialistische eultuiurpolitiek". Nog velen hebben moeite met de stelling, zo betoogt hij, diat cultuurpoli tiek op één lijn dient te staan met sociaal-economische en buitenlandse politiek. „Ener zijds wordt door politici zelve cultuurpolitiek vaak niet tot «ie echte, de harde politiek gerekend', anderzijds hoort men uit de culturele sector nog steeds geluiden dat de cultuur, en vooral de kunst, iets eigens is waar de politiek zich maar beter niiet mee kan bemoeien". In dit nummer schrijft Joke Kool-Smit over „Feminisme en socialisme" (vrouwen dienen maatschap pelijk op alle fronten een voorkeursbehandeling te krij gen om hun achterstand in te balen) en Aiad Kosto over „In 'beinsei een vrouwenprognam- ma" (met geliijike beloning voor mannen en vrouwen is de emancipatiestrijd nog niet vol tooid) (S. en D-, Postbus 23, Deventer). Ria Lissenberg: met boeken en honden door het leven. „Het is onvoorstelbaar wat er bij de mensen loskomt aan oude foto's en oude ansichten", vertelt Ria Lissenberg, direc trice van de uitgeverij De Eu ropese Bibliotheek in Zalt- bommel. Dit als antwoord op de wat verwonderde vraag at er nooit een einde komt aan de serie boekjes „In oude an sichten?" Boekjes, die lang zamerhand iedereen moet ken nen. Boekjes, waarin door middel van reprodukties van oude ansichten en foto's is vastgelegd hoe een bepaalde plaats of dorp eruit zag en hoe het dagelijks leven reilde en zeilde in grootvaders tijd: de tijd tussen 1880 en 1930. In enkele jaren zijn vanuit Zalt- bommel nu 1250 deeltjes, met duizenden oude foto's, naar bijna alle plaatsen in Neder land en nn ook naar België en Frankrijk gegaan- Aan de muur in het uitgeverspand in Zaltbommel, hangt een kaart van Nederland: er zijn nog maar weinig plaatsen waarin geen speld zit gesto ken. De heersende nostalgie, de zucht naar het verleden, heeft de bodem rijp gemaakt voor een produktie van deze boekjes, waarvan er nu dage lijks bijna een nieuwe ver schijnt. „Maar zegt Ria Lis senberg, ik heb toch ook het gevoel dat we met deze serie een historisch document, een voorbij stuk Nederland, heb ben gemaakt". Behalve de serie „In oud» Ansichten" is er ook een serie •.Kent u ze nog?" ontstaan. Foto's uit de jaren 1880-1940 als momentopnamen van inwo ners zoals ze leefden, woon den, wenkten, feestvierdien, miuiztek maakten, onderwijs kregen en ter kerke gingen. Foto's van brandweerkorpsen, zangverenigingen, gemeente besturen, schoolklassen, poli tiekorpsen, voetbalverenigin gen, toneelverenigingen etc. „Ik heb nu de eerste foto van miijn vader gezien", schreef een oude dame ontroerd aan Ria Lisseniberig. „De reacties op de boekjes zijn erg aardig". zegt ze. Zeeland en de Zaan streek reageren ook in de verkoop het heftigst; daar blijken de mensen het meest historisch gebonden. Trouwens iin Brabant ook; met name in steden zoals Breda en Bergen op Zoom, waar de autochtone bevolking nog voor een be langrijk deel aanwezig is, in tegenstelling met een plaats als Eindhoven. Riiia Lissenberg en haar man, zetten in '64 de uitgeverij op in 's-Gravenizandie- maar ver- huisdien in '66 naar het centra ler gelegen Zalitbo-mmel- Hoe wel zij uit een zakenrnd'lieu stamt en hij uit een ambtena ren-mild e-u, hebben beiden hun interesse voor historie gemeen. Haar aspiraties voor j ournalis tiek en zijn interesse voor ar- cheologiestuidiie hebben zij in een op historie gespecialiseer de uitgeverij gestopt. In '66 wat voorlijk op de groeiende nostalgische bewe gingen gaven ze het eerste deeltje In oude Ansichten uit (Voorburg-Rij swijk Eerst alleen de grote plaat sen, claarna bijna alle plaatsen in Nederland. Aanvankelijk zo'n 20-tal boekjes per jaar, nu rolt er bijna elke diaig een van de pers. Sdnids twee jiaar beschikt de uitgeverij, inmid dels uitgegroeid tot ruim 30 man personeel, over een eigen drulkkerij, waarin niet alleen deze kleine boekjes, maar ook de „dlikke boeken" van het fonds met de nieuwste appara tuur worden gedrukt. Het ver schil is te zien; de boekjes met oude foto's van de laatste jaren zijn haarscherp; de ou dere uitgaven veel grauwer. De samenstellers van die ou- de-ansiehtenboekjes pro fessoren, archivarissen, maar evengoed een plaatselijke postbode halen hun materi aal uit de gemeentelijke ar chieven of zetten een adver tentie in de krant, waarop meestal erg veel reacties ko men van mensen, die thuis in een schaemdoos e.d. oude foto's bewaren. Er wordt meestal erg veel werk verzet om zoveel mogelijk oorspronkelijk mate riaal bij elkaar te krijgen- Dat werk wordt betaald. Door de uitgeverij. In plaatsjes waar geen boekenzaak is, zorgt een of andere middenstander voor de verspreiding. en Het waren vooral Duitse fo tografen, mieesta/1 vamiilt Leip zig gestuurd, dtle dn het begin van deze eeuiw in onze dorpen de fato's kwiaonein maken, ver telt Ria Lissenberg. Grappig is b.v. om te zien hoe in bepaal de dorpen de winkelier, die de ■ansichten iging verkopen op al le foto's staat, omdat hij meit de fotograaf door het dlonp ging om plekjes te fotografe ren. Voor België heet de serie „In oude prentkaarten" of „En cartes postalles anciennes"- In België is de serie all over de 300 uitgaven heen, terwijl de Frankrijk-serie niu een 20-tal steden heeft vastgelegd. In een stad als Meitz sloeg het b.v- erg aan, omidat daar in die oorlog, veel verwoest is. Over Parijs zd'jn een tiental boekjes uitgebradht: Paris en cartes postalle® anciennes. Maar de Europese Bibliotheek graaft verder in de historie. Momenteel worden b.v. onder de naam Spokerijen in...., oude sagen, legenden en volksver halen vastgelegd. Verschenen zijn al Spokerijen in De Kem pen, Gelderland en Limburg, terwijl nu Spokerijen in de Ba ronie van Jacq. Sinnïghe, die oog Spokerijen in Brabants Westhoek verzorgt, op de pers ligt. Ook Spokerijen in Zeeland komen uit. Er is e enserie Cul tuurgeschiedenis der Lage Lan den met b.v. middeleeuwse stadswallen en poorten; boe- ken over oud-Rotterdam, Dor drecht, Middelburg, Bergen op Zoom (van Korneel Slootmans; verhalenbundels geschreven vanuit plaatsen als Raams- donksveer, Oosterhout e.a. (uit gebreide ansichtenboekjes); een boek als Kloppend hart van Mokum: de Jorda-an, met teks ten en tekeningen van de auto didact, Hette de Jong, trok on danks veel aiaudiacht etc.. etc. ,.Odh", zetgit Riia Lissenberg, 'die telefonisch even die terug tocht vam school naar huis voor haar dochtertje regelt, „je bent net zo druk, als je zelf wilt"- Tussen al haar his torische bedrijvigheden door vindt ze nog vbldoenidie tijld voor haar grote liefhebberij: bonden. Op haar boerderij in de buurt van Zaltbommel komt ze dian weer op adem in de wetenschap, diait historie op deze wijze gebracht niet al leen een goed verkoopbaar prodiukt is, maar diat ze er veel mensen duidelijk een' groot plezier mee doet- HENK EGBERS. Voor de negende keer heeft Heusden laatste jaarsstudenten van verschillende Nederland se kunstacademies een week te gast gehad bdninen haar wal len. Dit jaar was de aanvraag zelfs zo groot, diat er geselec teerd moest worden en acade mies als Den Bosch en Eindhoven afvielen. St.-Joost Breda wes wel vertegenwoor- na-ast Amsterdam en Rotterdam en het lukte de Terheijdemaar Kees van Gilst zelfs om de eerste prijs in dm wacht te slepen. Zoals In andere jaren krij gen de studenten van de plaatselijke VWs logies aan geboden en een zakcent. In die afgelopen jaren befbben daar zo'n tachtig studenten gebruik van kunnen maiken. En bij die VVV is men erg geluikkiig niet de idee, dat door het contact vam die plaatselijke bevolking miet deze studenten veel voor oordelen ten aanzien van het „langharige tuig" zijn weflae- vailen. Er is waardering gegroeid, voor hiet werk vam deze acade- mdestudenten. Er wordt n-L een week lang geschilderd en getekend- Met als onderwerp: Heusden. zelf. Het plaatsje werd zo in deze jaren op alle mogelijke manieren vastgelegd met tekenstift en kwast. De plaatselijke jeugd haakt erop in en plakt, tekent en schil dert op haar enigen manier. De resultaten van beide groepen zijn nadien te zien in een tentoonstelling Heugden Jona Gezien. In voorgaande jaren waren deze tentoomstellinigen binnen het stadje zelf, zodat je de entourage meenam. Dit jaar wordt ze, tot 6 oktober, dage lijks van 14.00-18.00 uur, ge houden in het enkele kilome ters buiten het stadje gelegen oude fort Hedikhuizen. Dat staat er nogal tochtig bij in een drassige omgeving, maar de VW meende, diat het Heusden gezien door Kees van Gilst zinvol zou zijn ais bezoekers ook eens kennis van. dit bouw sel zouden nemen- Het is een tamelijk indrukwekkend ge val, dat momenteel door een antiquair verbouwd en geres taureerd wordt om daar straks zijn handel in te beginnen. De resultaten van het acade mische werk vonid ik een beetje droevig stemmend- Er iis een week ianig getekend en geschilderd, lino's gesneden e.d. met een zekere beginnen de vaardigheid door sommi gen, miaar op enkele uitsprin gers ma. is de kwaliteit en de visie niet van origineel en groots gehalte. Hopenlijk niet representatief voor hetgeen er op onze Vaderlandse academies gebeurt. In tegenstellliinig tot voorgaande jaren wordt het werk wel voor redelijke prij zen verikodht. De lieve -dingen van die Amsterdamse Mireille Mooy blijken erg in trek. Ge zegd moet warden, dat de St.- Joostmeimsan Kees van Gilst ('die het sterkst schilderde), Leeniders Braimdt, Raymond van Aalst en René de Jong bij de beteren horen. Onder het werk van de Amsterdamse Evairia Hoemdenop en Els Waltff zitten overigens ook wel een paar aardige dingen. De tenfocmistelfcig heeft iets ver- tederemdis in diat oude fort- Volgend jaar wil de VW een reünie houden van alle studen ten, die die afgelopen jiairem dn Heusden hebben deelgenomen -a-an dit oorspronkelijke initia tief. „Het dis dian de tóendle keer, en welletjes geweest", meende miijn VW-zegsmiajn. „Daarna moeten we maar weer eems iets anders bedenken". H- E. Ik heb de laatste tijd zeilden zo'n boeiend boek gelezen (en lik lees er wat af) als dat vam de auteur van het ook al inte ressante boek „Opkomst ven een tegencultuur" THEODORE ROSZAK: HET EINDE VAN NIEMANDSLAND - Politiek en transcendentie in de postin dustriële samenleving - (uitg. Meulenihoff - f 27,50). Het is een pil van 471 dichtbedrukte bladzijdes; geen bittere pil, ook al is het onderwerp nogal zwaarmoedig en de benadering zeer pessimistisch. Het is geen gemakkelijk boek, de thema tiek soms nogal omslachtig uitgesponnen, maar het biedt denkstof voor jaren- Zeer ge- sdm-pifioeerd kómt de inhouid hierop neer: de industriële imatatschapipij ia ten dode opge schreven als de oorspronkelij ke, door de wetenschap gedode visionaire krachten in de mens niiet meer gewelkt wenden- Door een enkelvoudige visie, idöe bestaat in het zogenaamde objectiveren (het oproepen van het onderscheid tussen subjectief en objectief) is de mens van de natuur ver vreemd. is de oorspronkelijke Gnosis gedood- De religieuze dimensie (niet in kerkelijke zin) van het politieke leven moet bevrijd worden uit de wurggreep van de objective rende wetenschap, die ons in dustriële tijdperk voortbracht. Dat is dan wel een simplifica tie ma-ar nog niet simpel. Daar kan ik ook niets aan doen, want heit heeft ©een zin om het boek als een populair romannetje aain te prijzen. Als je het aanschaft, moet je wel weten wiat je te wachten staat. En dat is dam wel de moeit» waard. Het boek bestaat uit drie delen. Deel één heeft als titel „Het niemandsland om ons heen", waarin Roszak naar mlijin gevoel veel open deuren intrapt. Hij gaat op een enor me manier te keer tegen deze industriële samenleving als een kunstmatig milieu, als een bolwerk van deskundighgeid, als een zogenaamde realiteit, die het menselijke bewustzijn door middel van de enkelvou dige visie der objectiviteit vernauwd en verstapt heeft. Na zijn vorige boek zit je (althans ik) wat teleurgesteld te lezen, iraaar je leest door omdat hij het zo ongemeen boeiend weet te brengen en omdat dit het (zwartgallige) kader is voor de rest van zijn betoog- Deel twee, naar mijn gevoel het beste deel van het boek, geeft een analyse van de bron nen, waaruit de mens, die de benauwenis van onze indus triële samenleving veroorzaak te; is voortgekomen- Door hst jodendom, maar vooral door de opkomst van het christendom (toegespitst door het protestan tisme), aldus Roszak, heeft een me), al-dus Roszak, heeft een diepe bewustzijnsverandering plaats gevonden, die ernstig schade toebracht aan de my- tbevormenide vermogens- Sa cramenten-symbolen waren -geen mysteries meer; geen er varingen meer, amdait ze in plaats van beleefbaar be spreekbaar werden gemaakt. De mensen in omzie tijd. die je aanraden realistisch te zijn, bedoelen diaarmee afstand te doen van de transcendentie. Te beginnen met Bacon en Desoartes werd het zogenaam de objectieve bewustzijn het enige middel om toegang te krijgen tot de realiteit. Maar dit was tevens een daad van vervreemding, van depersona lisatie, een stukbreken van het vertrouwen tussen de mens en zijn omgeving. Het wantrouwen tegen de natuur dat daarmee groeit, dringt door iin de wetenschap, levert ons een kenmisinidustrie op, waaruit het stedelijk in- dustrialisme ontstaan is. De capitulatie van de visionaire ervaring en de bloedloos cere brale opvatting van het godde lijke maakt de wetenschap tot die nieuwe religie, met -als een der eerste hogepriesters New ton. Wetenschap gaat haar menselijke schaia-l verliezen, wordt voor het grote publiek iets uit de tweede hand via jouimelistóeike populariserin gen; is geen kwestie van in spiratie meer maar van het toepassen van de juiste metho de. Het verspreid-en van me thodes wordt dan aangezien als democratisering. Weten schap is gelijk aan Rede, wordt een reduceren tot ter men die het objectieve be wustzijn kunnen beheersen: de mens als meehir.e Deel drie sluit dan mis schien aan bij de huidige trend, die nogal gauw samen gevat wordt onder het begrip neo-ram-antóek. Ma-ar diat is te simpel- Dat is even simpel als het al te snel verklaren tot „rage" van het hedendaagse verzet van de jeugd door mid del van chaos tegen de al te genormaliseerde samenleving (technocratie) het ontstaan wan meditatiegroepen, occultis me. vormen van Gestaltthera- pie e.d. Roszak onderzoekt hoe de Romantische kunsten-aars (ie Blake, Wordsworth, Goe the) van de enkelvoudige vi sie afweken, de betekenis van transcendente symbolen her ontdekte en de westerse cul tuur weer tot de oude Gnosis brachten Ideeën (zoals b.v. zwaartekracht); die verklarin gen en geen ervaringen waren geworden krijgen iets terug van hun oorspronkelijke reli gieuze geladenheid als natuur verschijnsel, w-a-ar de weten schap ze met het zwaard van de objectiviteit afgehakt had. Een cu-ltuur, die aheen maar verdichten symbolen heeft (waarvan de kennbetekenis verloren is gegaan)- aldiua Roszag wordt donker van wan hoop en existentiële leegte. Aan het slot van zijn veel meer omvattend boek dan we Theodorus Roszak. hiier kunnen aangeven, houdt hij een pleidooi voor- wat hü noemt, een rapsodisch intellect: dat wil zeggen een vorm van resonerend leven, dat nooit een gedachte of handeling in beeld of natuurlijk object van zij-n transcendente overeenkomst laat afdwalen. Daarbij moeten we ons de psychische levens stijl van de technocratie af werpen, willen genezen van die diood-in-het-leven van de vervreemding. In tegenstelling met „de treurig verdwaasde lofuiting" van Ha-rvey Cox op de technapolitische cultuur in The Seculair City, ziiet Roszak b-v. die werkelijke oplossing voor het stadsDrobleem in een massale die-urbanisatie en een samenleving van mensen, die de betovering van het stedelijk- urbamstische Realiteitsbe ginsel weten te verbreken in communes, vrijwillig primiti visme. vrije scholen, hand- werkooöperaties, vrije klinie ken, etc-; in een gezond soort anarchistisch socialisme, als een natuurlijk, opstandige per soonlijke reactie op de vervor mingen van het stedelijk in dustriële leven en technocra tie. Het visionaire karakter is daarbij de kern van de zaak de beste waarborg voor een gezande hu-maniitaire politiek. Maar hij blijft verder zuinig met het aanbieden van maat schappelijke en economische alternatieven. Roszak ha-alt enorm veel overhoop; biedt denkstof te over. Zijn analyses zijn uiterst boeiend; zijn conclusies aan vechtbaar zoals elke con clusie miaar hij geeft je met dit boek een visionair ge schrift handgrepen om meer bewust ervarend in je eigen leven te staan en iin de omgeving waariin jie leeft, deze niet alleen met andere ogen te ga-a-n zien, maar ook te erva ren. En diat zal ook zijn bedoe ling zijn. H. E Tijdschriften zijn in deze tijd even belangrijk, zo niet belang rijker dan boeken. Goed ge documenteerde tijdschriften houden je beter op de hoogte dan boeken. Dat is ook de reden, dat we op deze pagina, binnen een beperkte mogelijk heid, aandacht aan tijdschrif ten besteden. Ten onrechte hebben de meeste tijdschrif ten, met name de literaire geen redelijke bestaansgron den. Blijkt ook, dat tijdens de letterkundelessen op de mid delbare scholen de literaire tijdschriften te weinig aan bod komen; dikwijls ook al omdat ze gewoon niet aanwezig zijn op school. Het lijkt erop, dat de tentoonstelling reizende bladen, die vanmiddag fc De Krabbendans te Eindhoven vor het eerst geopend wordt, in een leemte gaat voorzien, zoals dat zo mooi heet. Daarop wordt een overzicht gegeven van literaire tijdschriften van noord en zuid na 1945. Daar komen ongeveer 500 titels aan te pas. De beide culturele mi. nisteries van Noord en Zuid gaven ieder f 20.000,- om dit werk tot stand te brengen De Belg Adams en de Nederlan. der Kreugelmans (universi. teitsbibliotheek Leiden) waren verantwoordelijk voor de sa- menstelling ervan. Het is de bedoeling deze tentoonstelling aan scholen, culturele centra en dergelijke uit te lenen De huurprijs ligt tussen de f 500,. en f 1000,-, afhankelijk van het aantal inwoners. Een goed idee- Tot 13 oktober blijft at expositie in Eindhoven, daarna zijn Den Haag, Antwerpen en Hasselt aan de beurt. Er is tegenwoordig een stre ven om muziek in de authen tieke vorm uit te voren. Dat wil zeggen met instrumenten uit de tijd van een componist uit het verleden en aan de hand van de meest oorspron kelijke partituren, die opge spoord of gereconstrueerd worden- Dat kan ten dele al leen een anachronisme zijn - het oude en het oude met voorbijzien van de ontwikke lingen, die inmiddels plaats gehad hebben- maar het kan je ook confronteren met een andere klankvorming en een talent van componeren en uit voeren met veel beperktere middelen dan waarover wij nu beschikken- Dat dwingt je dan opnieuw te luisteren en (vaak) te genieten. Dat laatste is wei het geval met een cassette met drie pla ten uit de najaarsaanbieding van Phonogram, waarop de naam van Frans Brüggen ver meld staat. Bij deze naam denk je onmiddellijk aan de blokfluit en het pionierswerk- dat Brüggen met dit instru ment verricht heeft. In de Se- on-serie van Philips ligt het accent op authenticiteit en Frans Brüggen deze, zeker is dat ook het geval met de so nates voor blaasinstrumenten, die voornamelijk stammen uit het als opus 1 geboekstaafde werk van Georg Friedrich Handel. Voor de uitvoering er van heeft Brüggen kunnen be schikken over een blokfluit, dwarsfluit, hobo en fagot ge bouwd door de toen befaamde familie Stanesby. Opus 1, te- staande uit 15 kamersonates, werd voor het eerst uitgevoerd in 1722 (Handel was toen 31 jaar) door Jan Roger in Am- sterdam. Voor deze uitvoeriaj is met name geput uit e® tweede uitgave door Walsh en Hare uit Londen (1731). fc deze sonates liggen talrijke herkenningstekens voor Handels grote" werken, ter- wijl hij zich in de sonates ook herhaalt. Het timbre van de oude instrumenten is anders de stemming ervan is dikwijls zó, dat wanneer je de plat® zonder voorkennis draait, je »f en toe het gevoel krijgt, dat het „vals" klinkt; het aanbla zen vertoont vaak een ander karakter dan we gewend zijn. Al deze sonates op een rijtje kan wat saai lijken, maar bin nen het betrekkelijk kleine bestek van het ensemble dat de uitvoering verzorgt (Frans Brüggen, Bruce Haynes, Bob van Asperen, Anner Bijlsma en Hans Jürg Lange) en in de schrijfwijze van Handel zit zo'n variëteit aan instrumenta tie (o.a. ook cembalo, orgel, clavecimbel, cello ea.), dat je steeds weer verrast wordt door de afwisselende klank kleuren. Op deze manier blij- ken het zeer fijne muziekjes, die op een perfecte en ronde muzikale manier worden uit gevoerd. Erg plezierig, zelfs wanneer je de zes kanten ach ter elkaar afdraait. Het kan zinvol zijn dit bij de aankoop direct te doen; want in m van onze kanten zat een sto rende tik. Tot 1 februari kos- tei de 3 lp's f 55, daarna gaan ze f 74,70 kosten. GEORG FRIEDRICH Half. DEL: SaMTLICHE SONATEN- FRANS BRÜGGEN (Philips- Seon - 6747 696) eindredactie henk egbere MICHEL VAN DER PLAS is meestal de man van het tweede plan. Hij heeft daarom iets van een ouderwetse room se bescheidenheid, die je vroe ger op de seminaries aange prezen werd (hoewel zijn Dance for you daar toen ver boden kost was)- Michel van der Plas schreef honderden teksten.... voor anderen: voor zangers, cabaretiers e.d. Op de hoes of de rol staat hij dan vermeld. Ik mis b.v. het KRO- vrijdagavondcabaret voor de radio. Als je nog zat na te lachen, hoorde je misschien toevallig, dat ook Michel van der Plas teksten geleverd had. Deze teksten zijn meestal ook van waarde los van de al of niet grappige of goede voor dracht van een zanger en vro lijke jongen- Het vervliegen van deze klanken is nu ten dele opgeheven met de uitga ve van HET 2e SCHUIN SCHRIFT (Waaraan dus een eerste voorafging). Voor een tientje door Ambo uitgegeven Daarin staan b.v. de teksten, die Wim Sonneveld beroem" maakte (ik bedoel de teksten- niet Sonneveld) zoals twee Venantiusbijdragen, en Stalmeester; liedjes over het politieke leven als Dank voor de confessionelen oi "e weemoedige afscheid raJ Coen Moulijn in de rubriek Sport. Gedrukt staat nu do minee Ton Oosterbaan van hei telefoonapostelaat I en nog meer) of de persiflage op Her' man van Veens Suzanne. H«' wat lieflijker dan zijn tekst op de „pennehoer van alle tijden, Henk van der Meyden". Rotterdam wel eens met <je trein binnenrijdt, voelt trefzekerheid van Stieltjes- plein etc. Je zou door willen gaan. De teksten getuigen va een bepaalde kijk op het ven, waarmee je het wel oi niet eens kunt zijn. Maar dat laat je graag liggen voor het plezierige genoegen van de to tale bundel. Als helikopters hangen de Oosterscheldedijk giet tadienstbarakken op de d de Oosterschelde lijkt, n poetsbeurt nodig heeft, heer Hoogendoorn, „je m slaat," Onder langs de dijk pi- aan. Alsof het zo geregis gevlochten wapeningsnet De netten zijn onderweg naar het fabrieksschip „Jan Heijmans" waar ze verwerkt worden in zinkstukken-nieu- we-stijl, bij Rijkswaterstaat bekend als de steenasfaltmat- ten. Met de „betonblokken- matten" en de „grintworstmat- ten" vormen zij een nieuwe generatie zinkstukken die het traditionele en voor grote wer ken, als in de Oosterschelde, nauwelijks in voldoende mate aanwezige rijshout vervan gen- Dergelijke zinkstukken zijn nodig om de bodem ver voor en achter een toekomstige dam stevig te maken en vast te houden zodat stromingen de dam later niet kunnen onder mijnen. Eeuwenlang werden zinkstukken vervaardigd van rijshout en riet. Di-kke lagen moesten dat worden om te voorkomen dat ze zand zouden doorlaten. Van de andere kant moesten er wel water doorheen kunnen. De Hollandse water bouwers van zeker vier eeu wen terug losten dat probleem dus op met wat de natuur in overvloed bood. Maar zij had den nog niet te maken met Willem Engelbregt n uitgereikt.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 20