Met ingetrapte
koppeling krijg
e die auto
echt wel rond!"
Inschrijfbon
ERSNIJDER5
ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1974
HfM
BWiTTliMB
EID
STANOIGE
1
GROENE ZEEP
SMOES
VROUWEN
TILBURG
aar productie
Dgeleid.
en/of lederwarenindustne
nen hiervoor in aanmerking
lofdkantoor St. Aninaplein
ran
Eénentaclitig procent van alle verkeersongevallen, zijn
slipongevallen. De zomermaanden zijn wat dat betreft,
even gevaarlijk als de veel meer gevreesde winter: Drie
ënzestig procent van alle slippartijen heeft buiten het win
terseizoen plaats.
Auto's met voorwielaandrijving zijn veiliger, minder
slipgevoelig, zeggen deskundigen maar zo voegen zij
er waarschuwend aan toe ook daarmee kun je in een
slip raken. Om de slip met een voorwielaandrijver te be
heersen handel je precies hetzelfde als met een conventio
nele auto met achterwielaandrijvingi, op één uitzondering
na en die leer je kennen als je een anti-slipcursus van een
dag gaat volgen met DE STEM bij KNAC/ANWB-Anti-
Slipschool Koreman (expl. Ed Eliasar) te Deurne N.B.
Rond het slippen, de gevolgen ervan en de handelingen
om dergelijke schuivers onder controle te krijgen, heersen
de baarlijkste misverstanden. Zo zegt men dat het met
een DAF niet kan omdat het een automaat is (en je moet
immers altijd de koppeling intrappen als je gaat slippen?)
Eliasar: „Onzin, met een DAF gaat het ook, wij lessen
met DAF's".
Een anti-slipcursus maakt een automobilist verrassend
veel wijzer in één dag. Niet alleen leer je het slippen be
heersen maar je hoort ook wat je moet doen als je met
volle snelheid in de berm raakt of door een uitwijkende
vrachtauto tegen de vangrails wordt gedrukt. Je leert een
paar zeer effectieve remtechnieken en tenslotte krijg je
inzicht in wat een auto eigenlijk allemaal kan in extreme
situaties. Dat is heel wat meer dan je als netjes rijdende
doorsnee-automobilist zou denken-
Lezers van DE STEM kunnen nu tegen sterk geredu
ceerd tarief een anti-slipcursus volgen in Deurne, daar
mee hun eigen veiligheid en die van toekomstige passa
giers dienend. Bovendien is zo'n cursus een sportief eve
nement van de eerste orde en een prikkelende uitdaging
aan eigen kunnen.
Dit zijn de belangrijkste punten voor de gegadigden:
Lezers van DE STEM kunnen voor de slipcursus in
schrijven tegen de sterk gereduceerde prijs van f 89,
Afrekening geschiedt aan het einde van de cursusdag.
Theorie, en praktijklessen worden op één dag gege
ven. Aanvang 10.00 uur in restaurant De Peelpoort, op de
Markt in Deurne (heel gemakkelijk te vinden door sim
pelweg naar het centrum van het stadje te rijden). De
curssudag eindigt rond halfzes.
Bij aankomst in De Peelpoort wordt de cursisten kof
fie aangeboden door de Anti-Slipschool. Tijdens de middag
pauze biedt DE STEM haar deelnemers een gezelligie Bra-
V-
bantse koffietafel aan.
Bij inschrijving kan de cursist drie dagen (géén zon
dagen) opgeven in volgorde van voorkeur. Inschrijver ont
vangt van de school een bevestiging met de mededeling
op welke datum hij wordt verwacht.
De cursus eindigt met het behalen van het KNAC-
certificaat. Deze garantie houdt in dat wie op de eerste
cursusdag niet zou slagen, gratis bijles krijgt tot hij het
certificaat behaalt, tenzij de cursist hier zelf vanaf ziet.
De cursus wordt gegeven in auto's van de school. Na-
oefenen met eigen auto wordt dringend aanbevolen, maar
is pas toegestaan na het behalen van het certificaat.
(ZIE OOK DE INSCHRIJFBON, ELDERS OP DEZE
PAGINA.)
De eerste keer, behalve wat geglibber op ijzel of
-11enew, dat ik met mijn auto in een echte slip raak
te. was het meteen fout ook. Het gebeurde in een
winternacht. De weg was niet uitgesproken glad. Al
leen wat vochtig. Het was een kronkelige weg en op
het grootste deel gold een snelheidsbeperking tot
60 km. per uur. Toen het eind-snelheidsbeperking
bord opdoemde in het licht van de koplampen, voer
de ik in'n snelheid op om een andere auto in te ha
len. Ik was hem amper voorbij, zat nog op de linker-
strook, toen er volkomen onverwacht enook
nogal slecht aangeduid een bocht naar rechts
opdoemde. Dat was de bocht die ik niet genomen
kon krijgen. Met een vierwielslip vloog ik er ten
slotte uit.
Directe oorzaak: een veel te felle reactie; ruk aan het
stuur te fors en helemaal ten onrecht op de rem.
Dieper gelegen oorzaak: onbekendheid met de weg,
slecht zicht en rijsnelheid onvoldoende aan deze beide fac
toren aangepast.
Het liep goed af. Een lantaarnpaal voorkwam dat ik van
het talud naar beneden een kanaal indook. Schade, lan
taarnpaal ontzet, een deuk van een paar honderd gulden in
de auto en een verstuikte vinger (ik had wèl m'n veilig-
heisdriemen om
>an winkel, tussen f
WESTINGHOUSE
V., Antwoordnr.: 6,
Onverwacht steekt er iemand over
Dat is pas een maand of
negen geleden. Nu heb ik een
antislipcursus gevolgd en ik
ben tot de conclusie gekomen
dat ook die betrekkelijk goede
afloop van mijn slippartij nog
een slechte beurt mag heten.
Na die eerste, felle schrikreac
tie, was de auto nog redelijk
gemakkelijk onder controle te
krijgen geweest als ik maar
niet fout op fout was blijven
stapelen waarbij het gestamp
op de remmen wel de ergste
was.
Hoe je een slippende aiuto in
bedwang krijgt, kun je in één
dag leren al moet er wel bij
gezegd worden dat een herha
lingsoefeningetje zo nu en dan
noodzakelijk blijft om de in
die éne dag opgedane vaardig
heden te onderhouden.
's Morgens, aan de instruc-
tietafel in restaurant De Peel
poort in Deurne ziet het er
allemaal gemakkelijk uit. Met
speelgoedauto's op een karton
nen weg, demonstreert Ed Eli
asar, exploitant van de door
KNAC en ANWB erkende an
tislipschool Koreman te Deur
ne, wat er zoal met auto's
gebeurt als je te hard remt,
plotseling moet uitwijken, in
het nauw wordt gebracht door
een snijdende vrachtwagen of
slapend achter het stuur, met
toet rechtervoorwiel in de
berm komt.
Geduldig legt hij uit wat je
in al die situaties moet doen
(vooral oog wat je nooit moet
doen: remmen!) en opnieuw
schuiven de speelgoedauto'?
met wisselende wielstanden
over het karton.
Hij heeft het al gezegd
toen de eerste kop koffie
stond ingeschonken en her
haalt het nog eens als hij
merkt dat zijn gehoor het alle
maal wat gemakkelijk op
neemt: „Het lijkt veel gemak
kelijker dan het is, dat zult u
straks op de slipbaan wel
merken. Laat u zich echter
niet ontmoedigen door de er
varingen van het eerste half
uur, want heus het gaat over
en u krijgt beslist uw zelfver
trouwen terug".
Hij wordt nauwelijks ge
loofd maar na de theorieles,
die besloten wordt met wat
veiligheidsadviezen (gebruik
altijd veiligheidsgordels en
radiaalbanden, zorg voor een
brandblusser in de auto en
wat snelverband met leuko
plast en neem een goede hou
ding aan achter het stuur, niet
er bovenop), komt al gauw
het „uur der waarheid". De
eerste oefeningen op de diep
in de bossen aangelegde baan,
zijn niet alleen moeilijk maar
ondergraven ook op ernstige
wijze het vertrouwen in je
eigen kwaliteiten als automo
bilist.
Ed Eliasar: „Dit is het uur
tje waarin sommigen ermee
willen ophouden- Ik praat ze
daar wel overheen want het
duurt meestal maar even, dat
verloren gevoel van: ik leer
het nooit. Bovendien zou het
zonde zijn van het cursusgeld,
want dat ben je toch kwijt als
je eenmaal zover bent ge
gaan-"
De slipbaan zelf is honderd
meter lang en, met inbegrip
van honderd vijftig meter is
tweeëntwintig meter breed.
Het slipgedeelte is van bitu
men, op zichzelf al glad. Dat
wordt natgespoten en be
strooid met korrelvormige
groene zeep.
De geasfalteerde aanloopweg
van honderd vijftig, meter is
lang genoeg om een snelheid
te krijgen van vijftig kilome
ter per uur, de werkelijke
snelheid waarmee je de slip
baan opkomt. Door simulatie
wordt daar honderd kilometer
van gemaakt. Men bereikt dat
door de combinatie van groene
zeep, gladde banden en een
ruk aan de handrem op het
moment van uitwijken voor
een denkbeeldig obstakel.
Je lest in auto's van de
Je maakt de schuivers van je leven.
school, gewone doorsnee-au
to's: een Fiat 850, een VW
1500, een NSU 1000 of ten Re
nault 16 (voorwielaandrijving).
Pas na het behalen van het cer
tificaat kan met eigen auto
worden geoefend.
Ik heb de NSU 1000 gekre
gen. Ed Eliasar doet eerst een
paar demonstraties. De situatie
van het overstekend kind
wordt nagebootst. Fors uitwij
ken, auto in slip, koppeling
intrappen en sturen in de
richting waarin men de auto
wil hebben, steeds proberend
de zwaaiende neuis een stuur
wielslag voor te blijven. Dood
eenvoudig eigenlijk. Vooral als
je weet dat remmen verboden
is en dat een auto met ontkop
pelde motor, via de wielen,
een maximale grip op de weg
heeft.
De instructeur heeft zijn de
monstratie beëindigd- We wis
selen van plaats. In de tweede
versnelling, met een snelheid
van amper veertig („iets har
der!", roept Eliasar boven het
geraas van de motor uit) rijd
ik op de zeepbaan af. Als ik
er enkele meters op ben. roept
Eliasar: „Nu!".
Dat is het sein dat er een
kind voor de auto loopt. Ik
haal uit naar links, trap toch
op de rem in plaats van op het
koppelingspedaal, doe nog een
heleboel dingen meer waaron
der het zeer ongecontroleerd
rondtollen met het stuurwiel.
In een mum van tijd bevindt
de NSU zich in een echte
vierwielslip. Tollend en kreu
nend in de veren schuift hij
de stroeve zij strook op en
komt met gierende banden tot
stilstand.
Felle ruk aan het stuur
sa»*- "«'hfl®##!
Slippend langs het „slachtoffer"
Opnieuw: weer een ruk aan
het stuur naar links. Tegelij
kertijd haalt de instructeur de
handrem aan, om het slipef
fect te versterken en om een
honderd-kilometer-per-uur-
situatie na te bootsen. Nu
trap ik wel de koppeling in,
maar m'n stuurcorrectiep zijn
zwaar overtrokken. Schrik
Rem en weer een tollende
vierwielslip.
Na de derde mislukking be
gin je je een beetje te scha
men- Na vijf mislukte pogin
gen, alle eindigend op de
-droeve zjjstrook, denk je in
derdaad dat je het nooit leert
Zweetdruppels lopen over je
rug en je banden woeden klam
zo dra het stuur wegglipt. Of is
dat maar verbeelding? Even
'zie ik een smoes om ermee op
te houden en een sigaret te
':oken. „Als ik nou m'n hand-
;choenen eens uit m'n eigen
wagen ging halen", wil ik
voorstellen, maar de kans is
verkeken. Ed Eliasar heeft het
gein voor een nieuwe ronde
gegeven.
En dan, plotseling, lukt het.
Weer het overstekende kind,
ruk aan het stuur, handrem
aangetrokken. Een pracht van
een slip. Koppeling in én stu
ren. Voorblijven die neus. De
ze keer zwaait de auto niet
door. - Geleidelijk aan wordt
de sliphoek kleiner tot de auto
weer recht rijdt maar dan
komt ook het einde van de
baan met slechts een kort
stroef uitloopstuk en daarach
ter een betonnen schutting.
Toch maar remmen? Ik heb
het al gedaan voor Eliasar zijn
zin, waarin hij zegt liet niét te
doen, heeft kunnen afmaken
en slippend schuiven we het
stroeve uitloopstuk op.
Eliasar: „Je hoeft niet te
remmen. Met ingetrapte kop
peling krijg je die auto echt
wel rond"- Dat lijkt sterk
maar het is zo.
Nog een keer. Opnieuw een
mislukking. Toch geremd, zegt
Eliasar bestraffend. Maar ge
leidelijk aan begint het beter
te gaan. Het zit er nu in
geheid: niét remmen, koppe
ling intrappen, stuurbewegin-
gen goed coördineren met de
slipbewegingen van de auto.
„Zet maar aan de kant", zegt
de instructeur, „tijd voor een
sigaret".
„Hoe vond je het?", vraagt
hij als hij nog wat water en
zeep op de baan heeft gegooid.
„Het viel tegen", moet ik be
kennen. „Het was moeilijker
danik dacht, maar ik geloof
dat ,ik het door begin te krij
gen". Tot mijn tevredenheid
en ter herstel van mijn zelf
vertrouwen, beaamt Eliasar
dit.
Het gaat nu stukken beter,
Het kind blijft oversteken en
ik blijf het met succes ontwij
ken, mijn auto, ondanks de
groene zeep, onder controle
houdend. Het wordt tijd voor
een andere oefening-
Ed Eliasar had al gezegd:
„Wat aan die oefening met het
overstekende kind ontbreekt,
is het feit dat je als eerste
reactie niet alléén je stuur
omgooit maar dat je waar
schijnlijk ook gaat rem
men."
Het remmen als foute reac
tie wordt éen deel van de
volgende oefening. De met een
boven de baan hangende zak
en een paar nylons nageboots
te situatie is aldus: er staat
een vrachtwagen geparkeerd
die je te laat opmerkt. Je
schrikt, remt, raakt in een
slip. Je moet dan langs de
vrachtwagen zien te komen en
onmiddellijk daarna scherp
naar rechts uitwijken voor een
tegenligger. Een moeilijke op
gave die tenslotte wel gemak
kelijker zal blijken te zijn dan
je eerst dacht maar dan heb je
ook het stadium van het over
stekende kind achter de be
zwete rug. Je kent nu het
effect van de ingetrapte kop
peling, je toebt de stuurbehan-
deling redelijk onder de knie
en je hebt met succes die
meest primaire reactie van al
le, het remmen, weten te on
derdrukken, zo zeer zelfs dat
je het een paar keer vergeet
nu het gevraagd wordt. Opzet
telijk de fout te maken die je
met zoveel moeite hebt leren
onderdrukken blijkt evenmin
een gemakkelijke zaak!
Tenslotte we hebbn ook
het spectaculaire cadansrem-
men (ongelooflijk korte rem
weg! en het pompend rem
men op de zeepbaan nog beoe
fend ben ik rijp voor een
oefening in de eigen auto.
Maar dat wordt een fiasco
want hij, een Citroën GS, is
niet in een slip te krijgen. Ed
Eliasar, die heel wat extreme
autokunstjes kent, probeert
het, maar het lukt hem even
min. Hij zegt: „De Citroën
GS en de SAAB zijn de enige
typen waarmee het niet lukt.
Dat zit voornamelijk in het
feit dat deze twee auto's de
handrem op de voorwielen
hebben zitten. Alle overige
auto's hebben ze op de ach
terwielen en die handrem heb
(Foto's Johan van Gurp).
ik nu eenmaal nodig om een
slip te forceren. Overigens
zijn auto's met voorwielaan-
drijving in het algemeen min
der slipgevoelig en dus veili
ger".
Ed Eliasar schrijft als beoor
deling van mijn slipprestaties
„goed" op m'n slip-certificaat-
„Uitmuntend geef ik alleen
mezelf", zegt hij. „In alle ernst:
uitmuntend krijgen mensen
die gedurende de hele dag
maar éénmaal rondgaan (in
een vierwielslip geraken.
W.K.). Dat zijn er niet
veel".
Zijn er ook vrouwen die ko
men leren slippen? „Ongeveer
een kwart van mijn cursisten
zijn vrouwen. Zij beleven het
op een speciale manier. ,s Mor
gens krijg ik ze bijna de baan
niet op, maar 's avonds zijn ze
er met geen stok af te krij
gen".
Helemaal afgezien van de
uiterst nuttige lessen die je
opdoet, is het ook best een
prettige bezigheid om risico
loos s de schuivers van je leven
te maken, schuivers waarvan
je in je volmaaktste nacht
merries nog niet durft dro
men.
WIM KOCK
Nc)3H1 r»7« L«r»i
Adres 2 nw*?»wr*T«
Woonplaats 2 I.I.r»T»Mow:«•{•i»M»i«» •!«i»[»r»f*.'*"Pn>T»r«*i».
Telefoon
Voorkeursdagen 1 s
(geen zondag)
2
r*T*T»T» :*T«X*T
3
Ondergetekende verklaart zich als deelnemer in te
schrijven voor de in deze krant aangekondigde slip
cursus van Anti-Slipschool „Koreman" (expl. E. Eli
asar) te Deurne, onder de voor deze school gebruike
lijke voorwaarden en verzekeringen en tegen de met
DE STEM overeengekomen reductieprijs van f 89,
(inclusief Brabantse koffietafel).
i
Datum Handtekening
Deze bon insturen aan DE STEM, Reigerstraat 16,
Breda. Op de enveloppe s.v.p. vermelden: „Slipcur
sus".