Met ingetrapte koppeling krijg e die auto echt wel rond!" Inschrijfbon ERSNIJDER5 ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1974 HfM BWiTTliMB EID STANOIGE 1 GROENE ZEEP SMOES VROUWEN TILBURG aar productie Dgeleid. en/of lederwarenindustne nen hiervoor in aanmerking lofdkantoor St. Aninaplein ran Eénentaclitig procent van alle verkeersongevallen, zijn slipongevallen. De zomermaanden zijn wat dat betreft, even gevaarlijk als de veel meer gevreesde winter: Drie ënzestig procent van alle slippartijen heeft buiten het win terseizoen plaats. Auto's met voorwielaandrijving zijn veiliger, minder slipgevoelig, zeggen deskundigen maar zo voegen zij er waarschuwend aan toe ook daarmee kun je in een slip raken. Om de slip met een voorwielaandrijver te be heersen handel je precies hetzelfde als met een conventio nele auto met achterwielaandrijvingi, op één uitzondering na en die leer je kennen als je een anti-slipcursus van een dag gaat volgen met DE STEM bij KNAC/ANWB-Anti- Slipschool Koreman (expl. Ed Eliasar) te Deurne N.B. Rond het slippen, de gevolgen ervan en de handelingen om dergelijke schuivers onder controle te krijgen, heersen de baarlijkste misverstanden. Zo zegt men dat het met een DAF niet kan omdat het een automaat is (en je moet immers altijd de koppeling intrappen als je gaat slippen?) Eliasar: „Onzin, met een DAF gaat het ook, wij lessen met DAF's". Een anti-slipcursus maakt een automobilist verrassend veel wijzer in één dag. Niet alleen leer je het slippen be heersen maar je hoort ook wat je moet doen als je met volle snelheid in de berm raakt of door een uitwijkende vrachtauto tegen de vangrails wordt gedrukt. Je leert een paar zeer effectieve remtechnieken en tenslotte krijg je inzicht in wat een auto eigenlijk allemaal kan in extreme situaties. Dat is heel wat meer dan je als netjes rijdende doorsnee-automobilist zou denken- Lezers van DE STEM kunnen nu tegen sterk geredu ceerd tarief een anti-slipcursus volgen in Deurne, daar mee hun eigen veiligheid en die van toekomstige passa giers dienend. Bovendien is zo'n cursus een sportief eve nement van de eerste orde en een prikkelende uitdaging aan eigen kunnen. Dit zijn de belangrijkste punten voor de gegadigden: Lezers van DE STEM kunnen voor de slipcursus in schrijven tegen de sterk gereduceerde prijs van f 89, Afrekening geschiedt aan het einde van de cursusdag. Theorie, en praktijklessen worden op één dag gege ven. Aanvang 10.00 uur in restaurant De Peelpoort, op de Markt in Deurne (heel gemakkelijk te vinden door sim pelweg naar het centrum van het stadje te rijden). De curssudag eindigt rond halfzes. Bij aankomst in De Peelpoort wordt de cursisten kof fie aangeboden door de Anti-Slipschool. Tijdens de middag pauze biedt DE STEM haar deelnemers een gezelligie Bra- V- bantse koffietafel aan. Bij inschrijving kan de cursist drie dagen (géén zon dagen) opgeven in volgorde van voorkeur. Inschrijver ont vangt van de school een bevestiging met de mededeling op welke datum hij wordt verwacht. De cursus eindigt met het behalen van het KNAC- certificaat. Deze garantie houdt in dat wie op de eerste cursusdag niet zou slagen, gratis bijles krijgt tot hij het certificaat behaalt, tenzij de cursist hier zelf vanaf ziet. De cursus wordt gegeven in auto's van de school. Na- oefenen met eigen auto wordt dringend aanbevolen, maar is pas toegestaan na het behalen van het certificaat. (ZIE OOK DE INSCHRIJFBON, ELDERS OP DEZE PAGINA.) De eerste keer, behalve wat geglibber op ijzel of -11enew, dat ik met mijn auto in een echte slip raak te. was het meteen fout ook. Het gebeurde in een winternacht. De weg was niet uitgesproken glad. Al leen wat vochtig. Het was een kronkelige weg en op het grootste deel gold een snelheidsbeperking tot 60 km. per uur. Toen het eind-snelheidsbeperking bord opdoemde in het licht van de koplampen, voer de ik in'n snelheid op om een andere auto in te ha len. Ik was hem amper voorbij, zat nog op de linker- strook, toen er volkomen onverwacht enook nogal slecht aangeduid een bocht naar rechts opdoemde. Dat was de bocht die ik niet genomen kon krijgen. Met een vierwielslip vloog ik er ten slotte uit. Directe oorzaak: een veel te felle reactie; ruk aan het stuur te fors en helemaal ten onrecht op de rem. Dieper gelegen oorzaak: onbekendheid met de weg, slecht zicht en rijsnelheid onvoldoende aan deze beide fac toren aangepast. Het liep goed af. Een lantaarnpaal voorkwam dat ik van het talud naar beneden een kanaal indook. Schade, lan taarnpaal ontzet, een deuk van een paar honderd gulden in de auto en een verstuikte vinger (ik had wèl m'n veilig- heisdriemen om >an winkel, tussen f WESTINGHOUSE V., Antwoordnr.: 6, Onverwacht steekt er iemand over Dat is pas een maand of negen geleden. Nu heb ik een antislipcursus gevolgd en ik ben tot de conclusie gekomen dat ook die betrekkelijk goede afloop van mijn slippartij nog een slechte beurt mag heten. Na die eerste, felle schrikreac tie, was de auto nog redelijk gemakkelijk onder controle te krijgen geweest als ik maar niet fout op fout was blijven stapelen waarbij het gestamp op de remmen wel de ergste was. Hoe je een slippende aiuto in bedwang krijgt, kun je in één dag leren al moet er wel bij gezegd worden dat een herha lingsoefeningetje zo nu en dan noodzakelijk blijft om de in die éne dag opgedane vaardig heden te onderhouden. 's Morgens, aan de instruc- tietafel in restaurant De Peel poort in Deurne ziet het er allemaal gemakkelijk uit. Met speelgoedauto's op een karton nen weg, demonstreert Ed Eli asar, exploitant van de door KNAC en ANWB erkende an tislipschool Koreman te Deur ne, wat er zoal met auto's gebeurt als je te hard remt, plotseling moet uitwijken, in het nauw wordt gebracht door een snijdende vrachtwagen of slapend achter het stuur, met toet rechtervoorwiel in de berm komt. Geduldig legt hij uit wat je in al die situaties moet doen (vooral oog wat je nooit moet doen: remmen!) en opnieuw schuiven de speelgoedauto'? met wisselende wielstanden over het karton. Hij heeft het al gezegd toen de eerste kop koffie stond ingeschonken en her haalt het nog eens als hij merkt dat zijn gehoor het alle maal wat gemakkelijk op neemt: „Het lijkt veel gemak kelijker dan het is, dat zult u straks op de slipbaan wel merken. Laat u zich echter niet ontmoedigen door de er varingen van het eerste half uur, want heus het gaat over en u krijgt beslist uw zelfver trouwen terug". Hij wordt nauwelijks ge loofd maar na de theorieles, die besloten wordt met wat veiligheidsadviezen (gebruik altijd veiligheidsgordels en radiaalbanden, zorg voor een brandblusser in de auto en wat snelverband met leuko plast en neem een goede hou ding aan achter het stuur, niet er bovenop), komt al gauw het „uur der waarheid". De eerste oefeningen op de diep in de bossen aangelegde baan, zijn niet alleen moeilijk maar ondergraven ook op ernstige wijze het vertrouwen in je eigen kwaliteiten als automo bilist. Ed Eliasar: „Dit is het uur tje waarin sommigen ermee willen ophouden- Ik praat ze daar wel overheen want het duurt meestal maar even, dat verloren gevoel van: ik leer het nooit. Bovendien zou het zonde zijn van het cursusgeld, want dat ben je toch kwijt als je eenmaal zover bent ge gaan-" De slipbaan zelf is honderd meter lang en, met inbegrip van honderd vijftig meter is tweeëntwintig meter breed. Het slipgedeelte is van bitu men, op zichzelf al glad. Dat wordt natgespoten en be strooid met korrelvormige groene zeep. De geasfalteerde aanloopweg van honderd vijftig, meter is lang genoeg om een snelheid te krijgen van vijftig kilome ter per uur, de werkelijke snelheid waarmee je de slip baan opkomt. Door simulatie wordt daar honderd kilometer van gemaakt. Men bereikt dat door de combinatie van groene zeep, gladde banden en een ruk aan de handrem op het moment van uitwijken voor een denkbeeldig obstakel. Je lest in auto's van de Je maakt de schuivers van je leven. school, gewone doorsnee-au to's: een Fiat 850, een VW 1500, een NSU 1000 of ten Re nault 16 (voorwielaandrijving). Pas na het behalen van het cer tificaat kan met eigen auto worden geoefend. Ik heb de NSU 1000 gekre gen. Ed Eliasar doet eerst een paar demonstraties. De situatie van het overstekend kind wordt nagebootst. Fors uitwij ken, auto in slip, koppeling intrappen en sturen in de richting waarin men de auto wil hebben, steeds proberend de zwaaiende neuis een stuur wielslag voor te blijven. Dood eenvoudig eigenlijk. Vooral als je weet dat remmen verboden is en dat een auto met ontkop pelde motor, via de wielen, een maximale grip op de weg heeft. De instructeur heeft zijn de monstratie beëindigd- We wis selen van plaats. In de tweede versnelling, met een snelheid van amper veertig („iets har der!", roept Eliasar boven het geraas van de motor uit) rijd ik op de zeepbaan af. Als ik er enkele meters op ben. roept Eliasar: „Nu!". Dat is het sein dat er een kind voor de auto loopt. Ik haal uit naar links, trap toch op de rem in plaats van op het koppelingspedaal, doe nog een heleboel dingen meer waaron der het zeer ongecontroleerd rondtollen met het stuurwiel. In een mum van tijd bevindt de NSU zich in een echte vierwielslip. Tollend en kreu nend in de veren schuift hij de stroeve zij strook op en komt met gierende banden tot stilstand. Felle ruk aan het stuur sa»*- "«'hfl®##! Slippend langs het „slachtoffer" Opnieuw: weer een ruk aan het stuur naar links. Tegelij kertijd haalt de instructeur de handrem aan, om het slipef fect te versterken en om een honderd-kilometer-per-uur- situatie na te bootsen. Nu trap ik wel de koppeling in, maar m'n stuurcorrectiep zijn zwaar overtrokken. Schrik Rem en weer een tollende vierwielslip. Na de derde mislukking be gin je je een beetje te scha men- Na vijf mislukte pogin gen, alle eindigend op de -droeve zjjstrook, denk je in derdaad dat je het nooit leert Zweetdruppels lopen over je rug en je banden woeden klam zo dra het stuur wegglipt. Of is dat maar verbeelding? Even 'zie ik een smoes om ermee op te houden en een sigaret te ':oken. „Als ik nou m'n hand- ;choenen eens uit m'n eigen wagen ging halen", wil ik voorstellen, maar de kans is verkeken. Ed Eliasar heeft het gein voor een nieuwe ronde gegeven. En dan, plotseling, lukt het. Weer het overstekende kind, ruk aan het stuur, handrem aangetrokken. Een pracht van een slip. Koppeling in én stu ren. Voorblijven die neus. De ze keer zwaait de auto niet door. - Geleidelijk aan wordt de sliphoek kleiner tot de auto weer recht rijdt maar dan komt ook het einde van de baan met slechts een kort stroef uitloopstuk en daarach ter een betonnen schutting. Toch maar remmen? Ik heb het al gedaan voor Eliasar zijn zin, waarin hij zegt liet niét te doen, heeft kunnen afmaken en slippend schuiven we het stroeve uitloopstuk op. Eliasar: „Je hoeft niet te remmen. Met ingetrapte kop peling krijg je die auto echt wel rond"- Dat lijkt sterk maar het is zo. Nog een keer. Opnieuw een mislukking. Toch geremd, zegt Eliasar bestraffend. Maar ge leidelijk aan begint het beter te gaan. Het zit er nu in geheid: niét remmen, koppe ling intrappen, stuurbewegin- gen goed coördineren met de slipbewegingen van de auto. „Zet maar aan de kant", zegt de instructeur, „tijd voor een sigaret". „Hoe vond je het?", vraagt hij als hij nog wat water en zeep op de baan heeft gegooid. „Het viel tegen", moet ik be kennen. „Het was moeilijker danik dacht, maar ik geloof dat ,ik het door begin te krij gen". Tot mijn tevredenheid en ter herstel van mijn zelf vertrouwen, beaamt Eliasar dit. Het gaat nu stukken beter, Het kind blijft oversteken en ik blijf het met succes ontwij ken, mijn auto, ondanks de groene zeep, onder controle houdend. Het wordt tijd voor een andere oefening- Ed Eliasar had al gezegd: „Wat aan die oefening met het overstekende kind ontbreekt, is het feit dat je als eerste reactie niet alléén je stuur omgooit maar dat je waar schijnlijk ook gaat rem men." Het remmen als foute reac tie wordt éen deel van de volgende oefening. De met een boven de baan hangende zak en een paar nylons nageboots te situatie is aldus: er staat een vrachtwagen geparkeerd die je te laat opmerkt. Je schrikt, remt, raakt in een slip. Je moet dan langs de vrachtwagen zien te komen en onmiddellijk daarna scherp naar rechts uitwijken voor een tegenligger. Een moeilijke op gave die tenslotte wel gemak kelijker zal blijken te zijn dan je eerst dacht maar dan heb je ook het stadium van het over stekende kind achter de be zwete rug. Je kent nu het effect van de ingetrapte kop peling, je toebt de stuurbehan- deling redelijk onder de knie en je hebt met succes die meest primaire reactie van al le, het remmen, weten te on derdrukken, zo zeer zelfs dat je het een paar keer vergeet nu het gevraagd wordt. Opzet telijk de fout te maken die je met zoveel moeite hebt leren onderdrukken blijkt evenmin een gemakkelijke zaak! Tenslotte we hebbn ook het spectaculaire cadansrem- men (ongelooflijk korte rem weg! en het pompend rem men op de zeepbaan nog beoe fend ben ik rijp voor een oefening in de eigen auto. Maar dat wordt een fiasco want hij, een Citroën GS, is niet in een slip te krijgen. Ed Eliasar, die heel wat extreme autokunstjes kent, probeert het, maar het lukt hem even min. Hij zegt: „De Citroën GS en de SAAB zijn de enige typen waarmee het niet lukt. Dat zit voornamelijk in het feit dat deze twee auto's de handrem op de voorwielen hebben zitten. Alle overige auto's hebben ze op de ach terwielen en die handrem heb (Foto's Johan van Gurp). ik nu eenmaal nodig om een slip te forceren. Overigens zijn auto's met voorwielaan- drijving in het algemeen min der slipgevoelig en dus veili ger". Ed Eliasar schrijft als beoor deling van mijn slipprestaties „goed" op m'n slip-certificaat- „Uitmuntend geef ik alleen mezelf", zegt hij. „In alle ernst: uitmuntend krijgen mensen die gedurende de hele dag maar éénmaal rondgaan (in een vierwielslip geraken. W.K.). Dat zijn er niet veel". Zijn er ook vrouwen die ko men leren slippen? „Ongeveer een kwart van mijn cursisten zijn vrouwen. Zij beleven het op een speciale manier. ,s Mor gens krijg ik ze bijna de baan niet op, maar 's avonds zijn ze er met geen stok af te krij gen". Helemaal afgezien van de uiterst nuttige lessen die je opdoet, is het ook best een prettige bezigheid om risico loos s de schuivers van je leven te maken, schuivers waarvan je in je volmaaktste nacht merries nog niet durft dro men. WIM KOCK Nc)3H1 r»7« L«r»i Adres 2 nw*?»wr*T« Woonplaats 2 I.I.r»T»Mow:«•{•i»M»i«» •!«i»[»r»f*.'*"Pn>T»r«*i». Telefoon Voorkeursdagen 1 s (geen zondag) 2 r*T*T»T» :*T«X*T 3 Ondergetekende verklaart zich als deelnemer in te schrijven voor de in deze krant aangekondigde slip cursus van Anti-Slipschool „Koreman" (expl. E. Eli asar) te Deurne, onder de voor deze school gebruike lijke voorwaarden en verzekeringen en tegen de met DE STEM overeengekomen reductieprijs van f 89, (inclusief Brabantse koffietafel). i Datum Handtekening Deze bon insturen aan DE STEM, Reigerstraat 16, Breda. Op de enveloppe s.v.p. vermelden: „Slipcur sus".

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 17