ICUS
■II NEER
Rassehaat
in Angola
na 25 april
toegenomen
FIAT 131MIRAFIORI
OPVOLGER VAN DE 124
Italië wil steun van Amerika
T ussen
de
wieüen
Peugeot brengt GL
en coupé van 104
T ussen
de
wielen
Nieuwe motorfiets met wankelmotor
NGSBEDRIJF
JW BEDRIJF
.v.
DGIETERS
KTRICIËNS
Allerlei
binnenland
buitenland
^TW Wi'P m iïkk
ias More
Oudenbosch
de Biesbosch
D
of deelname
tallatiebedrijf
PRIJZEN
127 SPECIAL
Audi
Lada
Een op zes
,G 28 SEPTEMBER 1974
/erkers, dat alle installatie-
luchtbehandeling - air-
inigt.
- (abrieken - verzorgings-
es, waaronder schakelbor-
ar met enige ervaring in de
,oet tevens bekend zijn met
allaties
van een recente pastoto te
westroom" b.v.
telefoon 078-34900
Zaterdag 28 september 1974.
'B.V.
9 alleenvertegenwoordi-
sken op het gebied van
en, verdringer- en pro-
an/an toepassing specl-
ilndustrie.
groep zoeken wij:
:he voorlichting de ver-
stimu-le
Ier uit te bouwen,
waliteiten dient hij een
ïers te zijn.
uitendienstfunctie.
irakter, teamgeest, en
aal en nauwgezet de
ze onder-
>nze onderneming zijn
sn aanwezig,
liggen.
e, voorzien van pasfoto,
V., Nassauhaven 110,
:iële opening van het nieuwe
ag 2 november van 2 tot 7 uur
Hen en oud-leerlingen
te Oudenbosch
imens de oud-docenten en de
ink worden aangeboden.
>ft opgegeven verzoeken wij u
doen bij de reünie-commissie
lege
ie
i met 28 februari 1975 vertrekken
istdagen uitgezonderd) om 8 30
ige-Zwaluwe (steiger Biesbosch
)0 uur zullen wij weer in de ha-
inmeren
heeft een ruim gesorteerd üuf-
p. Niet-vissers en kinderen f 5,-
dag t.m. vrijdag tussen 9 00 en
en 19.00 uur Vraagt onze tol-
Tel. 01684-647
bedrijf met een minimum
per jaar
rijf voort te laten bestaan
kapitaal injectie te geven
/an werkzaamheden ver-
verkrijgen.
ider nr 26924 van dit blad
srvaren
359 - 2858*
toortijd 2859
bedrijf J. Martens B.V.
(Van een onzer verslaggevers)
„In een wijk van Luanda, waar veel Afrikanen wonen,
zag ik hoe een Afrikaan werd aangereden door een auto
met een blanke aan het stuur. Hij bleef liggen en ik geloof
dat hij bijna dood was. Terwijl voorbijgangers naar de
plaats van het ongeluk kwamen, beduidden politiemannen
de chauffeur om door te rijden, en dat deed hjj. Ik schreef
het nummer van de auto op en gaf het aan een van de
Afrikaanse omstanders en zei, dat hij ermee naar de politie
moest gaan om het ongeluk aan te geven. Die mensen ke
ken me ongelovig aan. Ze konden zich niet voorstellen, dat
ik als blanke het voor een Afrikaan opnam".
Dit voorval, mij verteld door
een blanke Angolese vrouw,
vond plaats na de omwente
ling van 25 april in Portugal,
cUe een versnelde en vreedza
me voortgang naar de onaf
hankelijkheid scheen in te
houden voor Portugals Afri
kaanse koloniën. Maar dat gold
meer voor Guinee-Bissau en
Mozambique dan voor het eco
nomisch bijzonder aantrekke
lijke Angola, waar ruim een
half miljoen blanken wonen,
dat is tien procent van de
totale bevolking.
Het bovenstaande voorval ls
slechts een voorbeeld voor de
slechte verhouding tussen de
rassen in dit land. „Na de
staatsgreep in Lissabon is de
rassehaat in Angola eerder
toe- dan afgenomen", aldus
mijn zegsvrouw-
Om dit laatste nader aan te
duiden vertelt zij over de situ
atie in Luanda's dertien „mu
seques", die Afrikaanse krot
tenwijken, die op veilige af
stand een halve ring vormen
rond het welvarende zaken
centrum.
Sinds een bende blanke chauf
feurs en zakenlieden geduren
de enkele nachten in juli meer
dan honderd Afrikanen in de
museques hebben doodgescho
ten en nteer dan 300 verwond,
winkels van de 1300 blanke
wagen blanke politieagenten
en soldaten zich niet meer in
d museques.
Geplunderd
In de dagen na de moordpar
tijen hebben de Afrikanen de
wa/Kels van de 13UU Diain-Ke
winkeliers in hun wijken ge
plunderd, hiun huizen in brand
gestoken en de eigenaars op
de vlucht gejaagd. De Afrika
nen beschouwen hun wijken
nu als bevrijde zonen en men
treft bij de zwarte gebieden
van Luanda borden aan met
opschriften als „U betreedt het
bevrijde gebied, van Czinga,
„U betreedt het bevrijde ge
bied van Golf'.
De bevrijdinjgsbeweginig
MPLA is al jarenlang onder
gronds actief geweest in de
Krottenwijken van Luanda- en
de Afrikanen daar nu een
volgens de zegsvrouw tanen
sterk politiek bewustzijn.
Hoewel praktisch zonder finan
ciële middelen hebben ze
wijkcentra in het leven geroe
pen, vuilophaaldiensten, me
dische hulp en onderwijs geor
ganiseerd en fondsen gevormd
voor de gemeenschappelijke
inkoop van levensmiddelen.
Hoewel .dus goed georgani
seerd, zullen de krotterabewo-
ners van Luanda zonder finan
ciële hulp van buiten weinig
kunnen uitrichten. Hun verte
genwoordigers proberen nu in
het buitenland hiuip los te
krijgen.
Stromend water
Tot voor twee maanden waren
alle winkels in de neigerwij-
ken van blanken. Er is ner
gens in de museques stromend
water en diaar de blanke ne
ringdoenden de enigen waren,
die over middelen beschikten
om water aan te voeren, was
de bevolking sterk van hen
afhankelijk. Zij levenden al
leen water aan degenen, die
ook andere artikelen kochten
en vroegen dain nog 20 escudos
1.80) voor 200 liter water-
Na de gebeurtenissen in april
moeten de blanke zakenlieden
bang zijn geworden voor een
woede-uitbarsting van hun
klanten, want aan de moord
partijen in de nachten van II
tot en met 15 juli waren geen
provocaties van Afrikanen
voorafgegaan- De hysterische
slachtpartij volgde op de dood
van een blanke taxi-chauffeur,
die in geheimzinnige omstan
digheden om het leven was
gekomen. Het lijk vam de man
zou in een van de museques
zijn neergelegd nadat hij ver
moord was. Ook na 15 juli
vonder ehr nog iedere nacht
moorden op Afrikanen plaats-
Volgens de autoriteiten waren
er niet meer dan vijftig Afri
kanen omgekomen- Maar een
Afrikaan, die doden naar de
lijkenafdeling van een ziken-
huis had gebracht, zei, dat de
volgende dag de meeste lijken
verdwenen waren-
Geheime plaats
Op de ochtend van de vijftien
de juli, toen de slachtoffers
van die nacht werden begra
ven, zochten verscheidene
vrouwen vergeefs naar het li
chaam van hun man. Vermoed
wordt dat tientallen slachtof
fers op een geheime plaats
buiten de stad in een kuil zijn
gegooid.
De verslechtering van de ras
senverhoudingen in Angola
wordt onder meer toegeschre
ven aan h/et bestuur, dat na de
staatsgreep door de Portugese
junta werd benoemd en waar
in met name de nieuwe gou
verneur, Sdlvinio Sdlyeri'o Mar
ques, uitblonk door het onver
minderd voortzetten van de
oude methoden.
S S. Marques, die ook onder
SalazaT gouverneur-generaal
van Angola- was geweest, heeft
niet de geringste maatregel
genomen om een eind te ma
ken aan het bloedvergieten in
Luanda. Van haar kant heeft
de MPLA, dlie steeds een har
monieuze samenleving tussen
blank en zwart heeft willen
realiseren, de Afrikanen via
de radio opgeroepen om hun
kalmte te bewaren tegenover
de blanke reactie.
Verpest
Mijn Angolese zegsvrouw, die
binnenkort weer naar Luanda
teruggaat, is van mening, dat
de kans op zo'n vreedzame
samenleving de afgelopen
maanden gronddjg is verpest.
S.S. Marques belichaamde de
angst en de hoop van de vele
vrij arme blanken, die in de
kolonie geboren taijn, die
slechts een maatschappij heb
ben gekend waarin de negers
naar believen konden worden
onderdrukt en die 'geen toe
komst wensen waarin zij door
Afrikanen bestuurd zouden
worden. In Mozambique heb
ben al tienduizenden van dit
soort blanken de wijk geno
men maar Zuid-Afrüka en Por
tugal, maar die blanke Angole-
zen blijken meier verknocht
aan hun geboortegrond.
Toen de Portugese junta gou
verneur Mairques verving door
de minder behoudende admi
raal Rosa Cnutinbo, ontstond
er een duidelijke breuk tussen
het officiële bestuur en een
zeer groot deel van de blanke
bevolking- Van de politie
macht is 80 procent niet loyaal
aan de orders van Coutinho,
van het leger 80 procent.
Reactie
In tegenstelling tot de pers in
Mozambique is de pers in An
gola helemaal op de hand van
de reactie-
Terwijl in Portugal de leiders
en leden van de opgeheven
geheime politie in de gevange
nis zdttem of nog worden ge
zocht, lopen ze in Angola alle
maal nog vrij rond. Veel van
deze mensen zetten hun acti
viteiten zelfs clandestien voort,
voort.
In het concentratiekamp Sao
Nioolao. waaruit na 25 april
a-lle politieke gevangenen wa
ren vriigelaten, zitten nu weer
fill Afrikanen vast. van wie
circa 210 wegens ..clandestiene
activiteiten voor de MPLA".
MPLA"-
Ondertussen hebben de blanke
Angoiezem een Afrikaanse lei
der gevonden, met wie zij
Vrouwen bij de verde
ling van water in een van
Luanda's krottenwijken.
denken te kunnen samenwer
ken. Het is Jonas Savimüi,
voorzitter van UN1TA (Bewe
ging vioor de Totale Onafhan
kelijkheid van Angola), de
kleinste van die drie Angolese
kleinste van de drie Angolese
bevrijdingsbewegingen, in
1966 ontstaan uit een afsplit
sing van de door Moboetoe
gesteunde FNLA-
De nieuwe tweedeurs Fiat-131.
Betog
mg
Op 5 augustus vond er in Lu
anda een grote blanke beto
ging plaats, waarin bordten
werdien meegevoerd met tek
sten als „alle blanken voor
Saivimbi" en „leve UNITA,
weg met de MPLA.".
Uit Savimihi's jongste verkla
ringen blijkt, dat hij bereid
Zou zijn Portugal nog lange
tijd over Angola te laten rege
ren om zo het Angolese volk
„op het democratische spel
voor te bereiden." Volgens het
blad „Afrique-Asie" vecht
UNITA al lang niet rmeer te
gen die Port u,gleizen en heeft
Sovimbi sinds 1972 met de
Portugezen samengewerkt
door hun gegevens te ver
schaffen over MPLA-basissen
en door een MPLA-opmars naar
het centrum van Angola met
zijn troepen te verhinderen.
Hoewel de MPLA de Afri
kaanse bevolking in de steden
vrijwel geheel achter zich
heeft, vormt Savimibi een
groot probleem. Savimibi be
hoort namelijk tot de Ovim-
bundu-stam in het zuiden,,
welke stam 38 procent van de
bevolking van Angola uit
maakt- Een ander probleem is,
dat de MPLA en de FNLA
elkaair noig steeds niet gevon
den hebben in een gemeen
schappelijk standpunt tegeno
ver de Portugezen en dat er
bovendien in de MPLA-leiding
voortdurend ernstige menings
verschillen zijn. Het is niet
onmogelijk dat een naar voren
komen van Savimbd als een
verkapte garantie voor Portu
ges-'1 belangen die andere be
vrijdingsbewegingen naar elk
aar toe zal drijven en nieuwe
strijd tot gevolg zal hebben.
IVO POSTMA
(Van onze correspondent)
ROME Deze week brengt
de Italiaanse president Leone
een officieel bezoek aan de
Verenigde Staten. Hij is daar
mee het eerste staatshoofd dat
na de presddentswisiseling in
de VS in Washington ontvan
gen zal worden.
Leone gaat niet uit pure be
leefdheid of toeristische
nieuwsgierigheid naar Ameri
ka. En omgekeerd hebben ook
de Amerikanen nogal wat op
hun lijstje staan om eens met
de Italiaanse president door te
praten, hoe algemeen dat dan
ook is tijdens zo'n driedaags
officieel beizoek.
Het is president Leone op de
eerste plaats te doen om meer
ooncrete steun in detze moeilij
ke tijden. De Amerikanen
daarentegen zullen Leone er
ongetwijfeld van proberen te
overtuigen dat het absoluut
noodzakelijk is dat in Italië
méér Amerikaanse schepen en
vliegtuigen -en dus ook man
schappen- gelegerd worden nu
Griekenland de NATO en de
Amerikanen min of meer de
rug heeft toegekeerd-
Ln dat plaatst de Italianen
voor een groot politiek-militair
dilemma. Overplaatsingen van
Amerikaanse miüiitairen van
Griekenland naar Italië botweg
wegeren js na,tuur|jjik n;et erg
diolomatiek als je dringend
verlegen zit om finantieel-eco-
nomische steun van de VS-
Maar Italië is bang dat het bij
elk volgend conflict in het Na
bije Oosten en het Middel
landse Zeegebied ogenblikke
lijk in een confrontatie Rus-
land-Ameriika betrokken zal
worden als het sterke Ameri
kaanse tnoeipeneenheden huis
vesting biedt.
Eerste keus
Er is vooral de laatste weken
weer veel gesproken over de
legering van meer Amerika
nen in Italië, zij het niet op
officieel niveau.
De woordvoerder van de Ame
rikaanse ambassade in Rome
ontkent althans van iets te
weten. Er zijn geen instructies
uit Washington ontvangen, er
zijn geen concrete plannen, er
worden geen onderhandelingen
over deze zaak gevoerd-
Blijven niettemin de volstrekt
log'sche geruchten dat er in
Italië iets moet gaan gebeuren
nu door het (tijdelijk?) weg
vallen vam Griekenland als
bruikbaar steunpunt, een gat
gevallen is in het verdedings-
blok van de Middellandse 7,ee
Het is hekend dat de NATO
en de VB naar bruikbare al
ternatieven zoeken voor stra
tegisch ctovnnnotpn,
en "J'
in Italië gevonden moeten wor
den.
Over die eventuele verplaat
sing van de Amerikaanse ba
ses in Griekenland wordt zo
wel internationaal als in Italië
zelf druk overleg gepleegd.
Het ligt voor de hand dat de
linkse oppositie in Italië niet
staat te trappelen vain onge
duld om nóg meer Amerikaan
se militairen binnen te halen-
De Amerikanen hebben eind
vorig jaar al sterke druk op
de Italiaanse regering- uitgeoe
fend bij het bezoek van de
toenmalige minister van de
fensie Tanassi.
Andreotti mag dus goed geïn-
se minister van defensie neeft
de afgelopen dagen opnieuw
de kwestie aanhangig ge
maakt; eerst in Griekenland,
later tijdens zijn zeer recente
bezoek aan Bonn-
Adnreotti mag dus gloed geïn
formeerd worden beschouwd.
In Duitsland heeft hij kunnen
horen dat insiders daar niet
veel heil zien in een acute
opvang van Amerikaanse leger
onderdelen in Italië. Dat zou
uit louter politieke overwegin
gen misschien nog wel moge
lijk zijn, maar uit financieel-
techndsoh oogpunt niet
Dat de Duitsers zich uiterst
omzichtig met de Italiaanse
aangelegenheden „bemoeien"
vloeit voort uit de reusachtige
en vrij onverwachte marken-
lening die de Duitse bonds
kanselier onlangs aan premier
Rumor toezegde-
Waakzamer
Griekenland uit de NATO, on
zekerheid over wat er gaat
gebeuren in het Joegoslavië-na
rito, de heropening van het
Suez-kanaal, de toenemende
sterkte van de Russische
vlooteenhedien zijn zaken die
zowel de politici, als de mili
taire strategen veel denkwerk
oezurgen-
Admiraal Turner, die begin
september het commando over
de Amerikaanse Zesde Vloot
overnam, heeft inderdaad re
denen genoeg om tot de
grootst mogelijke waakzaam
heid en solidariteit op te roe
pen, zeker als men aan het
genoemde rijtje onzekere fac
toren ook rr><» het altijd smeu
lende Midden-Oosten-conflict
te-- -rt
Of de Griekse bases naar Italië
moeten verhuizen vinden de
admiraals en generaals overi
gens .een noiiti-ke zaak".
,,De Russische heer heeft Ieren
zwemmen". is de wat somber -
drei'gemde constatering van de
Amerikanen in het Middel
lands- Zeegeh;ed. Vandaar dat
Znid-Eurowa volgens hen geen
moment mag vers'aopen in
een -mede verdedtgiinigs-orga.
nisatie.
FRANS WIJNANDS
Op de Autosalon te Turijn
zal Fiat in november a.s. de
opvolger van de 124 introdu
ceren. Het is de 131 Mirafio-
ri, die in drie basistypen ge
leverd wordt: als 2deurs, 4-
deurs in als familiale (Com
bi). Deze drie basistypen
zijn leverbaar als standaard
en special terwijl men bo
vendien kan kiezen uit een
en special terwijl men bo
vendien kan kiezen uit een
1300 en 1690 motor.
De 131 Mirafiori is een mo
dern gelijnde wagen waar
van het uiterlijk weinig ge
meen heeft met dat van de
124. Over het geheel bezien
is de carrosserielijn vloeien
der geworden en de wagen
voldoet aan de hoogste vei
ligheidseisen zoals die mo
menteel gelden, met inbegrip
van die in de VS.
Hoewel de fabriek nog niet
alle specificaties van de Mi
rafiori heeft vrijgegeven is
wel bekend dat de 1300 mo
tor 65 din pk levert en een
maximum snelheid levert
van 150 km. per uur, terwijl
de 1600 motor een vermogen
heeft van 75 din pk goed
voor een top van 160 km. per
uur.
De aflevering van de nieuwe
wagen zal in Italië medio ok
tober as. beginnen waarna
de exportmarkten spoedig
zullen volgen- Over de prij
zen hult Fiat zioh nog in het
duister.
De Fiat 124 sportcoupé en de
Seat 124 sedan blijven nor
maal ln produktie.
Behalve de 131 Mirafiori in=
troduceert Fiat (reeds op de
Autosalon van Parijs) een
Special-uitvoering van de
succesvolle 127, die in de
cember a.s. In ons land le
verbaar wordt.
De 127 Special komt be
schikbaar in 2- en 3-deurs
uitvoering en verschilt zowel
wat uiterlijk als interieur
betreft van de normale 127.
Belangrijkste wijzigingen
zijn bredere bumpers met
rubberstrips, roestvrij stalen
strips aan de zijkanten, een
radiateurgrille gedeeltelijk
van metaal, matzwarte ruite-
wisserbladen en -armen, een
nieuw ontworpen instrumen
tenpaneel, een kaartentas in
het portier en een hand
schoenenkastje op de centra
le Console.
Peugeot heeft een luxueuze
GL en een coupé van de 104
uitgebracht waarbij opvalt
dat de coupé 30 cm. korter is
dan de reeds door een zeer
geringe lengte opvallende
104L (de coupé meet van
bumper tot bumper 3,30 me
ter).
In technisch opzicht verschilt
de 104 coupé van de 104 L
sedan door de speciaal aan
gepaste vering en sehokbre-
kers als gevolg van de korte
re wielbasis.
De coupé heeft twee portie
ren en een achterklep en
door het neerklappen van de
achterbank kan de laadruim
te van 185 dm3 tot 443 dm3
worden vergroot.
Wat interieur betreft komen
de nieuwe GL en coupé van
de 104 vrijwel met elkaar
overeen. Beide uitvoeringen
hebben hetzelfde dashboard
en zijn standaard voorzien
van een klokje, dagteller,
ruitewissers met twee snel
heden, elektrisch bediende
ruitesproeiers en een aanste
ker. Als variant is de GL
ook leverbaar met opklapba
re achterbank en in metaal;
kleuren.
Daarnaast heeft Peugeot rijn
gehele programma op meer
dere punten herzien, vooral
ten aanzien van comfort, vei
ligheid en milieu-eisen.
De 204-sedan wordt nu even
als de 204 Break leverbaar
met de 1357 cc 45 din pk
dieselmotor, krijgt een grille
van kunststof gescheiden
remsysteem en een controle-
lampje voor de hanidrem.
Zowel de 204 als de 304 in
Break-uitvoering zijn voor
zien van een progressiever
werkende vering ter bevor-
Ptuca-tH
dering van het rijcomfort bij
extra-belasting.
Bij de 504 GL is, bij gelijk
blijvende prestaties, het ben
zineverbruik aanzienlijk te
ruggebracht door toepassing
van een nieuwe carburateur
die tevens meer aan de mi
lieu-eisen tegemoet komt- De
504 GL kreeg verder verzon
ken buitenhandgrepen, een
met schokdempend materiaal
bekleed veiligheidsstuur, au
togordels met drukknopslui
ting, verbeterde koelgaten en
jodiumlampen-
Op de salon van Parijs zal
de 504 coupé en cabriolet
(zoals al eerder gemeld)
worden gelanceerd met de
nieuwe V-6 motor die een
inhoud heeft van 2,6 liter en
een vermogen van 150 saepk
deze wagens zijn uitgerust
met een dubbele carburateur
en elektronische ontsteking.
Van Veen Import b.v. heeft
een revolutionaire motorfiets,
de OCR 1000, gelanceerd met
de 100 pk wankelmotor op
basis vand e door Audi-NSU
en Citroën ontwikkelde Co-
motor.
Deze motor levert het zeer
hoge koppel van 13,5 mkg
tussen 3000 en 5500 onw.
min., waardoor het mogeliik
is zowel bij 50 km-uur in
stadsverkeer opvallend ge
ruisloos in de derde of vier
de versnelling te rijdep. als
bii het ongekend lage toeren
tal van 5200 omw.-min.
urenlang een kruissnelheid
van 180 km uud aan te hou
den. De tweesehijfs rotatie
motor geeft geen hinderlijke
trillingen in stuur, voetsteu
nen of buddyseat en is me
chanisch zeer geruisarm.
De nieuwe ^super-blike" zal
eerst nog uitgebreide proef
nemingen ondergaan voordat
hij over ongeveer 8 maanden t*
in serieproduktie zal worden
genomen. De fabriek ver- - s
leent voor 50.000 km. of ge-
durende 2 jaar garantie op t
het rotatiemotordeel en de 1,1
prijs zal ongeveer 19-800
bedragen-
AUDI NSU heeft voor het
modeljaar 1975 een aantal
verbeterngen aangebracht
aan de Audi 80-serie. Zo is
de motor van de Audi 80 S
en LS geschikt gemaakt voor
gewone benzine door wijzi
ging van de zuigers en net
uitlaatsysteem.
Verder werd het schakelme
chanisme verbeterd zodat
soepeler geschakeld kan
worden en zijn de S en LS
in basisuitvoering uitgerust
met radiaalbanden, terwijl
de zijkanten van de bumper
voorzien zijn van kunststof
hoeken.
De L en LS hebben n.u ook
de rubber beschermstrips op
de bumpers gekregen zoals
op de GT. De buitenspiegel
is van binnenuit verstelbaar,
de voorstoelen werden ver
beterd en het interieur werd
op verschillende plaatse^
herzien.
Het Russische persbureau
Tass maakt melding van de
bouw van een zwaardere uit
voering van de in Rusland in
licentie gebouwde 4-persoons
Zhiguli personenwagen die
m West-Europa Lada heet.
De wagen heeft een 1400 cc
motor en is de vierde variant
op het originele Fiat 124 ont
werp. Sinds 1970 wordt de
Lada geproduceerd in de
door Fiat te Togliattigrad ge
bouwde fabriek waar over
enkele jaren 660.000 wagens
per jaar gemaakt moeten
worden.
Een op de zes voertuigen in
Nederland is vorig jaar be
trokken geweest bij een aan
rijding of ongeval waarbij
zoveel schade wed opgelo
pen dat deze aan de verzeke
ringsmaatschappijen werd
gemeld.
Uit het jaarverslag van de
Nederlandse Unie van scha
deverzekeraars blijkt n.l- dat
vorig jaar 900-000 schademel-
dingen werden ontvangen op
een park van 5,4 miljoen
voertuigen (auto's, motor- en
bromfietsen) hetgeen inhoudt
dat ieder zesde voertuig bij
een aanrijding of ongeval
was betrokken.