ICUS ■II NEER Rassehaat in Angola na 25 april toegenomen FIAT 131MIRAFIORI OPVOLGER VAN DE 124 Italië wil steun van Amerika T ussen de wieüen Peugeot brengt GL en coupé van 104 T ussen de wielen Nieuwe motorfiets met wankelmotor NGSBEDRIJF JW BEDRIJF .v. DGIETERS KTRICIËNS Allerlei binnenland buitenland ^TW Wi'P m iïkk ias More Oudenbosch de Biesbosch D of deelname tallatiebedrijf PRIJZEN 127 SPECIAL Audi Lada Een op zes ,G 28 SEPTEMBER 1974 /erkers, dat alle installatie- luchtbehandeling - air- inigt. - (abrieken - verzorgings- es, waaronder schakelbor- ar met enige ervaring in de ,oet tevens bekend zijn met allaties van een recente pastoto te westroom" b.v. telefoon 078-34900 Zaterdag 28 september 1974. 'B.V. 9 alleenvertegenwoordi- sken op het gebied van en, verdringer- en pro- an/an toepassing specl- ilndustrie. groep zoeken wij: :he voorlichting de ver- stimu-le Ier uit te bouwen, waliteiten dient hij een ïers te zijn. uitendienstfunctie. irakter, teamgeest, en aal en nauwgezet de ze onder- >nze onderneming zijn sn aanwezig, liggen. e, voorzien van pasfoto, V., Nassauhaven 110, :iële opening van het nieuwe ag 2 november van 2 tot 7 uur Hen en oud-leerlingen te Oudenbosch imens de oud-docenten en de ink worden aangeboden. >ft opgegeven verzoeken wij u doen bij de reünie-commissie lege ie i met 28 februari 1975 vertrekken istdagen uitgezonderd) om 8 30 ige-Zwaluwe (steiger Biesbosch )0 uur zullen wij weer in de ha- inmeren heeft een ruim gesorteerd üuf- p. Niet-vissers en kinderen f 5,- dag t.m. vrijdag tussen 9 00 en en 19.00 uur Vraagt onze tol- Tel. 01684-647 bedrijf met een minimum per jaar rijf voort te laten bestaan kapitaal injectie te geven /an werkzaamheden ver- verkrijgen. ider nr 26924 van dit blad srvaren 359 - 2858* toortijd 2859 bedrijf J. Martens B.V. (Van een onzer verslaggevers) „In een wijk van Luanda, waar veel Afrikanen wonen, zag ik hoe een Afrikaan werd aangereden door een auto met een blanke aan het stuur. Hij bleef liggen en ik geloof dat hij bijna dood was. Terwijl voorbijgangers naar de plaats van het ongeluk kwamen, beduidden politiemannen de chauffeur om door te rijden, en dat deed hjj. Ik schreef het nummer van de auto op en gaf het aan een van de Afrikaanse omstanders en zei, dat hij ermee naar de politie moest gaan om het ongeluk aan te geven. Die mensen ke ken me ongelovig aan. Ze konden zich niet voorstellen, dat ik als blanke het voor een Afrikaan opnam". Dit voorval, mij verteld door een blanke Angolese vrouw, vond plaats na de omwente ling van 25 april in Portugal, cUe een versnelde en vreedza me voortgang naar de onaf hankelijkheid scheen in te houden voor Portugals Afri kaanse koloniën. Maar dat gold meer voor Guinee-Bissau en Mozambique dan voor het eco nomisch bijzonder aantrekke lijke Angola, waar ruim een half miljoen blanken wonen, dat is tien procent van de totale bevolking. Het bovenstaande voorval ls slechts een voorbeeld voor de slechte verhouding tussen de rassen in dit land. „Na de staatsgreep in Lissabon is de rassehaat in Angola eerder toe- dan afgenomen", aldus mijn zegsvrouw- Om dit laatste nader aan te duiden vertelt zij over de situ atie in Luanda's dertien „mu seques", die Afrikaanse krot tenwijken, die op veilige af stand een halve ring vormen rond het welvarende zaken centrum. Sinds een bende blanke chauf feurs en zakenlieden geduren de enkele nachten in juli meer dan honderd Afrikanen in de museques hebben doodgescho ten en nteer dan 300 verwond, winkels van de 1300 blanke wagen blanke politieagenten en soldaten zich niet meer in d museques. Geplunderd In de dagen na de moordpar tijen hebben de Afrikanen de wa/Kels van de 13UU Diain-Ke winkeliers in hun wijken ge plunderd, hiun huizen in brand gestoken en de eigenaars op de vlucht gejaagd. De Afrika nen beschouwen hun wijken nu als bevrijde zonen en men treft bij de zwarte gebieden van Luanda borden aan met opschriften als „U betreedt het bevrijde gebied, van Czinga, „U betreedt het bevrijde ge bied van Golf'. De bevrijdinjgsbeweginig MPLA is al jarenlang onder gronds actief geweest in de Krottenwijken van Luanda- en de Afrikanen daar nu een volgens de zegsvrouw tanen sterk politiek bewustzijn. Hoewel praktisch zonder finan ciële middelen hebben ze wijkcentra in het leven geroe pen, vuilophaaldiensten, me dische hulp en onderwijs geor ganiseerd en fondsen gevormd voor de gemeenschappelijke inkoop van levensmiddelen. Hoewel .dus goed georgani seerd, zullen de krotterabewo- ners van Luanda zonder finan ciële hulp van buiten weinig kunnen uitrichten. Hun verte genwoordigers proberen nu in het buitenland hiuip los te krijgen. Stromend water Tot voor twee maanden waren alle winkels in de neigerwij- ken van blanken. Er is ner gens in de museques stromend water en diaar de blanke ne ringdoenden de enigen waren, die over middelen beschikten om water aan te voeren, was de bevolking sterk van hen afhankelijk. Zij levenden al leen water aan degenen, die ook andere artikelen kochten en vroegen dain nog 20 escudos 1.80) voor 200 liter water- Na de gebeurtenissen in april moeten de blanke zakenlieden bang zijn geworden voor een woede-uitbarsting van hun klanten, want aan de moord partijen in de nachten van II tot en met 15 juli waren geen provocaties van Afrikanen voorafgegaan- De hysterische slachtpartij volgde op de dood van een blanke taxi-chauffeur, die in geheimzinnige omstan digheden om het leven was gekomen. Het lijk vam de man zou in een van de museques zijn neergelegd nadat hij ver moord was. Ook na 15 juli vonder ehr nog iedere nacht moorden op Afrikanen plaats- Volgens de autoriteiten waren er niet meer dan vijftig Afri kanen omgekomen- Maar een Afrikaan, die doden naar de lijkenafdeling van een ziken- huis had gebracht, zei, dat de volgende dag de meeste lijken verdwenen waren- Geheime plaats Op de ochtend van de vijftien de juli, toen de slachtoffers van die nacht werden begra ven, zochten verscheidene vrouwen vergeefs naar het li chaam van hun man. Vermoed wordt dat tientallen slachtof fers op een geheime plaats buiten de stad in een kuil zijn gegooid. De verslechtering van de ras senverhoudingen in Angola wordt onder meer toegeschre ven aan h/et bestuur, dat na de staatsgreep door de Portugese junta werd benoemd en waar in met name de nieuwe gou verneur, Sdlvinio Sdlyeri'o Mar ques, uitblonk door het onver minderd voortzetten van de oude methoden. S S. Marques, die ook onder SalazaT gouverneur-generaal van Angola- was geweest, heeft niet de geringste maatregel genomen om een eind te ma ken aan het bloedvergieten in Luanda. Van haar kant heeft de MPLA, dlie steeds een har monieuze samenleving tussen blank en zwart heeft willen realiseren, de Afrikanen via de radio opgeroepen om hun kalmte te bewaren tegenover de blanke reactie. Verpest Mijn Angolese zegsvrouw, die binnenkort weer naar Luanda teruggaat, is van mening, dat de kans op zo'n vreedzame samenleving de afgelopen maanden gronddjg is verpest. S.S. Marques belichaamde de angst en de hoop van de vele vrij arme blanken, die in de kolonie geboren taijn, die slechts een maatschappij heb ben gekend waarin de negers naar believen konden worden onderdrukt en die 'geen toe komst wensen waarin zij door Afrikanen bestuurd zouden worden. In Mozambique heb ben al tienduizenden van dit soort blanken de wijk geno men maar Zuid-Afrüka en Por tugal, maar die blanke Angole- zen blijken meier verknocht aan hun geboortegrond. Toen de Portugese junta gou verneur Mairques verving door de minder behoudende admi raal Rosa Cnutinbo, ontstond er een duidelijke breuk tussen het officiële bestuur en een zeer groot deel van de blanke bevolking- Van de politie macht is 80 procent niet loyaal aan de orders van Coutinho, van het leger 80 procent. Reactie In tegenstelling tot de pers in Mozambique is de pers in An gola helemaal op de hand van de reactie- Terwijl in Portugal de leiders en leden van de opgeheven geheime politie in de gevange nis zdttem of nog worden ge zocht, lopen ze in Angola alle maal nog vrij rond. Veel van deze mensen zetten hun acti viteiten zelfs clandestien voort, voort. In het concentratiekamp Sao Nioolao. waaruit na 25 april a-lle politieke gevangenen wa ren vriigelaten, zitten nu weer fill Afrikanen vast. van wie circa 210 wegens ..clandestiene activiteiten voor de MPLA". MPLA"- Ondertussen hebben de blanke Angoiezem een Afrikaanse lei der gevonden, met wie zij Vrouwen bij de verde ling van water in een van Luanda's krottenwijken. denken te kunnen samenwer ken. Het is Jonas Savimüi, voorzitter van UN1TA (Bewe ging vioor de Totale Onafhan kelijkheid van Angola), de kleinste van die drie Angolese kleinste van de drie Angolese bevrijdingsbewegingen, in 1966 ontstaan uit een afsplit sing van de door Moboetoe gesteunde FNLA- De nieuwe tweedeurs Fiat-131. Betog mg Op 5 augustus vond er in Lu anda een grote blanke beto ging plaats, waarin bordten werdien meegevoerd met tek sten als „alle blanken voor Saivimbi" en „leve UNITA, weg met de MPLA.". Uit Savimihi's jongste verkla ringen blijkt, dat hij bereid Zou zijn Portugal nog lange tijd over Angola te laten rege ren om zo het Angolese volk „op het democratische spel voor te bereiden." Volgens het blad „Afrique-Asie" vecht UNITA al lang niet rmeer te gen die Port u,gleizen en heeft Sovimbi sinds 1972 met de Portugezen samengewerkt door hun gegevens te ver schaffen over MPLA-basissen en door een MPLA-opmars naar het centrum van Angola met zijn troepen te verhinderen. Hoewel de MPLA de Afri kaanse bevolking in de steden vrijwel geheel achter zich heeft, vormt Savimibi een groot probleem. Savimibi be hoort namelijk tot de Ovim- bundu-stam in het zuiden,, welke stam 38 procent van de bevolking van Angola uit maakt- Een ander probleem is, dat de MPLA en de FNLA elkaair noig steeds niet gevon den hebben in een gemeen schappelijk standpunt tegeno ver de Portugezen en dat er bovendien in de MPLA-leiding voortdurend ernstige menings verschillen zijn. Het is niet onmogelijk dat een naar voren komen van Savimbd als een verkapte garantie voor Portu ges-'1 belangen die andere be vrijdingsbewegingen naar elk aar toe zal drijven en nieuwe strijd tot gevolg zal hebben. IVO POSTMA (Van onze correspondent) ROME Deze week brengt de Italiaanse president Leone een officieel bezoek aan de Verenigde Staten. Hij is daar mee het eerste staatshoofd dat na de presddentswisiseling in de VS in Washington ontvan gen zal worden. Leone gaat niet uit pure be leefdheid of toeristische nieuwsgierigheid naar Ameri ka. En omgekeerd hebben ook de Amerikanen nogal wat op hun lijstje staan om eens met de Italiaanse president door te praten, hoe algemeen dat dan ook is tijdens zo'n driedaags officieel beizoek. Het is president Leone op de eerste plaats te doen om meer ooncrete steun in detze moeilij ke tijden. De Amerikanen daarentegen zullen Leone er ongetwijfeld van proberen te overtuigen dat het absoluut noodzakelijk is dat in Italië méér Amerikaanse schepen en vliegtuigen -en dus ook man schappen- gelegerd worden nu Griekenland de NATO en de Amerikanen min of meer de rug heeft toegekeerd- Ln dat plaatst de Italianen voor een groot politiek-militair dilemma. Overplaatsingen van Amerikaanse miüiitairen van Griekenland naar Italië botweg wegeren js na,tuur|jjik n;et erg diolomatiek als je dringend verlegen zit om finantieel-eco- nomische steun van de VS- Maar Italië is bang dat het bij elk volgend conflict in het Na bije Oosten en het Middel landse Zeegebied ogenblikke lijk in een confrontatie Rus- land-Ameriika betrokken zal worden als het sterke Ameri kaanse tnoeipeneenheden huis vesting biedt. Eerste keus Er is vooral de laatste weken weer veel gesproken over de legering van meer Amerika nen in Italië, zij het niet op officieel niveau. De woordvoerder van de Ame rikaanse ambassade in Rome ontkent althans van iets te weten. Er zijn geen instructies uit Washington ontvangen, er zijn geen concrete plannen, er worden geen onderhandelingen over deze zaak gevoerd- Blijven niettemin de volstrekt log'sche geruchten dat er in Italië iets moet gaan gebeuren nu door het (tijdelijk?) weg vallen vam Griekenland als bruikbaar steunpunt, een gat gevallen is in het verdedings- blok van de Middellandse 7,ee Het is hekend dat de NATO en de VB naar bruikbare al ternatieven zoeken voor stra tegisch ctovnnnotpn, en "J' in Italië gevonden moeten wor den. Over die eventuele verplaat sing van de Amerikaanse ba ses in Griekenland wordt zo wel internationaal als in Italië zelf druk overleg gepleegd. Het ligt voor de hand dat de linkse oppositie in Italië niet staat te trappelen vain onge duld om nóg meer Amerikaan se militairen binnen te halen- De Amerikanen hebben eind vorig jaar al sterke druk op de Italiaanse regering- uitgeoe fend bij het bezoek van de toenmalige minister van de fensie Tanassi. Andreotti mag dus goed geïn- se minister van defensie neeft de afgelopen dagen opnieuw de kwestie aanhangig ge maakt; eerst in Griekenland, later tijdens zijn zeer recente bezoek aan Bonn- Adnreotti mag dus gloed geïn formeerd worden beschouwd. In Duitsland heeft hij kunnen horen dat insiders daar niet veel heil zien in een acute opvang van Amerikaanse leger onderdelen in Italië. Dat zou uit louter politieke overwegin gen misschien nog wel moge lijk zijn, maar uit financieel- techndsoh oogpunt niet Dat de Duitsers zich uiterst omzichtig met de Italiaanse aangelegenheden „bemoeien" vloeit voort uit de reusachtige en vrij onverwachte marken- lening die de Duitse bonds kanselier onlangs aan premier Rumor toezegde- Waakzamer Griekenland uit de NATO, on zekerheid over wat er gaat gebeuren in het Joegoslavië-na rito, de heropening van het Suez-kanaal, de toenemende sterkte van de Russische vlooteenhedien zijn zaken die zowel de politici, als de mili taire strategen veel denkwerk oezurgen- Admiraal Turner, die begin september het commando over de Amerikaanse Zesde Vloot overnam, heeft inderdaad re denen genoeg om tot de grootst mogelijke waakzaam heid en solidariteit op te roe pen, zeker als men aan het genoemde rijtje onzekere fac toren ook rr><» het altijd smeu lende Midden-Oosten-conflict te-- -rt Of de Griekse bases naar Italië moeten verhuizen vinden de admiraals en generaals overi gens .een noiiti-ke zaak". ,,De Russische heer heeft Ieren zwemmen". is de wat somber - drei'gemde constatering van de Amerikanen in het Middel lands- Zeegeh;ed. Vandaar dat Znid-Eurowa volgens hen geen moment mag vers'aopen in een -mede verdedtgiinigs-orga. nisatie. FRANS WIJNANDS Op de Autosalon te Turijn zal Fiat in november a.s. de opvolger van de 124 introdu ceren. Het is de 131 Mirafio- ri, die in drie basistypen ge leverd wordt: als 2deurs, 4- deurs in als familiale (Com bi). Deze drie basistypen zijn leverbaar als standaard en special terwijl men bo vendien kan kiezen uit een en special terwijl men bo vendien kan kiezen uit een 1300 en 1690 motor. De 131 Mirafiori is een mo dern gelijnde wagen waar van het uiterlijk weinig ge meen heeft met dat van de 124. Over het geheel bezien is de carrosserielijn vloeien der geworden en de wagen voldoet aan de hoogste vei ligheidseisen zoals die mo menteel gelden, met inbegrip van die in de VS. Hoewel de fabriek nog niet alle specificaties van de Mi rafiori heeft vrijgegeven is wel bekend dat de 1300 mo tor 65 din pk levert en een maximum snelheid levert van 150 km. per uur, terwijl de 1600 motor een vermogen heeft van 75 din pk goed voor een top van 160 km. per uur. De aflevering van de nieuwe wagen zal in Italië medio ok tober as. beginnen waarna de exportmarkten spoedig zullen volgen- Over de prij zen hult Fiat zioh nog in het duister. De Fiat 124 sportcoupé en de Seat 124 sedan blijven nor maal ln produktie. Behalve de 131 Mirafiori in= troduceert Fiat (reeds op de Autosalon van Parijs) een Special-uitvoering van de succesvolle 127, die in de cember a.s. In ons land le verbaar wordt. De 127 Special komt be schikbaar in 2- en 3-deurs uitvoering en verschilt zowel wat uiterlijk als interieur betreft van de normale 127. Belangrijkste wijzigingen zijn bredere bumpers met rubberstrips, roestvrij stalen strips aan de zijkanten, een radiateurgrille gedeeltelijk van metaal, matzwarte ruite- wisserbladen en -armen, een nieuw ontworpen instrumen tenpaneel, een kaartentas in het portier en een hand schoenenkastje op de centra le Console. Peugeot heeft een luxueuze GL en een coupé van de 104 uitgebracht waarbij opvalt dat de coupé 30 cm. korter is dan de reeds door een zeer geringe lengte opvallende 104L (de coupé meet van bumper tot bumper 3,30 me ter). In technisch opzicht verschilt de 104 coupé van de 104 L sedan door de speciaal aan gepaste vering en sehokbre- kers als gevolg van de korte re wielbasis. De coupé heeft twee portie ren en een achterklep en door het neerklappen van de achterbank kan de laadruim te van 185 dm3 tot 443 dm3 worden vergroot. Wat interieur betreft komen de nieuwe GL en coupé van de 104 vrijwel met elkaar overeen. Beide uitvoeringen hebben hetzelfde dashboard en zijn standaard voorzien van een klokje, dagteller, ruitewissers met twee snel heden, elektrisch bediende ruitesproeiers en een aanste ker. Als variant is de GL ook leverbaar met opklapba re achterbank en in metaal; kleuren. Daarnaast heeft Peugeot rijn gehele programma op meer dere punten herzien, vooral ten aanzien van comfort, vei ligheid en milieu-eisen. De 204-sedan wordt nu even als de 204 Break leverbaar met de 1357 cc 45 din pk dieselmotor, krijgt een grille van kunststof gescheiden remsysteem en een controle- lampje voor de hanidrem. Zowel de 204 als de 304 in Break-uitvoering zijn voor zien van een progressiever werkende vering ter bevor- Ptuca-tH dering van het rijcomfort bij extra-belasting. Bij de 504 GL is, bij gelijk blijvende prestaties, het ben zineverbruik aanzienlijk te ruggebracht door toepassing van een nieuwe carburateur die tevens meer aan de mi lieu-eisen tegemoet komt- De 504 GL kreeg verder verzon ken buitenhandgrepen, een met schokdempend materiaal bekleed veiligheidsstuur, au togordels met drukknopslui ting, verbeterde koelgaten en jodiumlampen- Op de salon van Parijs zal de 504 coupé en cabriolet (zoals al eerder gemeld) worden gelanceerd met de nieuwe V-6 motor die een inhoud heeft van 2,6 liter en een vermogen van 150 saepk deze wagens zijn uitgerust met een dubbele carburateur en elektronische ontsteking. Van Veen Import b.v. heeft een revolutionaire motorfiets, de OCR 1000, gelanceerd met de 100 pk wankelmotor op basis vand e door Audi-NSU en Citroën ontwikkelde Co- motor. Deze motor levert het zeer hoge koppel van 13,5 mkg tussen 3000 en 5500 onw. min., waardoor het mogeliik is zowel bij 50 km-uur in stadsverkeer opvallend ge ruisloos in de derde of vier de versnelling te rijdep. als bii het ongekend lage toeren tal van 5200 omw.-min. urenlang een kruissnelheid van 180 km uud aan te hou den. De tweesehijfs rotatie motor geeft geen hinderlijke trillingen in stuur, voetsteu nen of buddyseat en is me chanisch zeer geruisarm. De nieuwe ^super-blike" zal eerst nog uitgebreide proef nemingen ondergaan voordat hij over ongeveer 8 maanden t* in serieproduktie zal worden genomen. De fabriek ver- - s leent voor 50.000 km. of ge- durende 2 jaar garantie op t het rotatiemotordeel en de 1,1 prijs zal ongeveer 19-800 bedragen- AUDI NSU heeft voor het modeljaar 1975 een aantal verbeterngen aangebracht aan de Audi 80-serie. Zo is de motor van de Audi 80 S en LS geschikt gemaakt voor gewone benzine door wijzi ging van de zuigers en net uitlaatsysteem. Verder werd het schakelme chanisme verbeterd zodat soepeler geschakeld kan worden en zijn de S en LS in basisuitvoering uitgerust met radiaalbanden, terwijl de zijkanten van de bumper voorzien zijn van kunststof hoeken. De L en LS hebben n.u ook de rubber beschermstrips op de bumpers gekregen zoals op de GT. De buitenspiegel is van binnenuit verstelbaar, de voorstoelen werden ver beterd en het interieur werd op verschillende plaatse^ herzien. Het Russische persbureau Tass maakt melding van de bouw van een zwaardere uit voering van de in Rusland in licentie gebouwde 4-persoons Zhiguli personenwagen die m West-Europa Lada heet. De wagen heeft een 1400 cc motor en is de vierde variant op het originele Fiat 124 ont werp. Sinds 1970 wordt de Lada geproduceerd in de door Fiat te Togliattigrad ge bouwde fabriek waar over enkele jaren 660.000 wagens per jaar gemaakt moeten worden. Een op de zes voertuigen in Nederland is vorig jaar be trokken geweest bij een aan rijding of ongeval waarbij zoveel schade wed opgelo pen dat deze aan de verzeke ringsmaatschappijen werd gemeld. Uit het jaarverslag van de Nederlandse Unie van scha deverzekeraars blijkt n.l- dat vorig jaar 900-000 schademel- dingen werden ontvangen op een park van 5,4 miljoen voertuigen (auto's, motor- en bromfietsen) hetgeen inhoudt dat ieder zesde voertuig bij een aanrijding of ongeval was betrokken.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 13