APPéL NAAR LINKS EN RECHTS CRM EN DE DOKTER WELLUIDENDHEID KUNSTZINNIG JAAR Hoe duur moeten geïmporteerde boeken zijn Poëzie over Aliesje: om stil van te worden L uit' ijdschrift VIJF JAAR KABARET ZONDER FILTER abaret mr H. Nelissen „Publiek moet inzicht krijgen in de prijsvorming" eleid oek laat Zaterdag 21 september fe* fe fe t KAMERMUZIEK-concer- ten, georganiseerd door Konink lijke Liedertafel Souvenir des Montagnards, in de aula van de Hogeschool Tilburg be ginnen op maandag 21 oktober met de pianist Misha Dichter, waarna op 8 nov- Het Ned. Kamerorkest- Wie het pro gramma van negen concerten wil hebben kan dit aanvragen bij mej. J. Dijkstra, Gemulle- hoekenweg 29b, Oisterwijk. De XCRV maakt van enkele con certen opnamen- t AREND Hauer, o.a- pionier in de wereld van het amateur toneel, neemt op 28 sept, in Utrecht afscheid van het XGA. 0 SYNFONIETTA is de naam van het nieuwe orkest, dat in het verlengde ligt van het Eindhovens Barokensem- ble. De banden met Het Bra bants Orkest worden op prak tische gronden verbroken (E- BE-leden vervulden diensten in HBO). Pogingen om het orkest in Brabant te houden lakten niet. Vandaag is de presentatie in Amsterdam. De 15 strijkers en ciaveneinist staan o.l.v. Willem Frederik Bon; Els Krieg is concertmees ter. PAUL Citroen, schilderij en, tekeningen en litho's en Norman Trapman, potterie ex poseren van 23 sept- tot 17 oktober in bedrijfsrestaurant IFF, Zevenheuvelenweg 60, T..burg- Dagelijks (behalve za. en zo.) te zien tussen 15.00-17-00 uur- 0 DE DAG waarop de paus gekidnapt werd, heet een to neelstuk van Bethencourt, dat op 27 sept. in Apeldoorn de landelijke premi(re krijgt. De paus Lo van Hensbergen wordt gekidnapt door een joodse taxichauffeur Lex Goudsmidt, Verder spelen mee Enny de Leeuwe, Bert v.d. Linden, Jan Apon, Frans Mul der en Hertje Peeck. Regie Karl Guttmann. SUIKER van Hugo Claus wordt door Globe weer op nieuw gespeeld. Première op 27 sept. in Eindhoven. Opval lende verschijning bij Globe in dit stuk: Piet Römer. Ver der spelen mee Pleuni Touw, Hugo Metsers, Pieter Lutz, Henk Molenberg, Henk Uter- wijk, Jan-Anne Drenth en Jacques Fortuné. Regie Ton Lutz- NEKKA 74, de grote kieinkunsthappening in het Antwerpse sportpaleis,- vindt plaats op zondag 13 oktober om 15 00 uur. Treden op: Ge rard Cox. Willem Vermandere, t Kliekske, Wim de Craene, Astrid Nijgh, Magenta, The Strangers, De Kadullen, Jan de Wilde, De Elegasten, Zjef van Uytsel en Rob de Nijs. MARNIX Gijsseri krijgt op 5 oktober in het paleis op de Dam officieel de Ned- Prijs der Letteren- De koningin geeft hem deze zelf. 1 DEMIS Roussos is op toer- nee door ons land. Op 30 sept. komt hij in de buurt: de Doe- i len te Rotterdam. 0 A.\ Krejci en Oldrich Kul- hanek zijn, althans in ons land vrijwel onbekende Tsjechische grafische kunstenaars. Htm werk is tot en met 31 oktober, van maandag t.m. vrijdag tus sen 9.00-17.00 uur, te zien in Academiegebouw, Rapenburg '3, Leiden en in foyer theater 1 Mn de Levendaal 150 in deze stad. DE GIDS-6-7: Een dubbel nummer besteed aan de ver- schijnselen van de neo-roman- i "ek, die tot in de warenhui - is doorgedrongen. A. Con- standsce schrijft over „De ro- mantische Christus", dat in de nieuwe Jezus-romantiek de onlustgevoelens t.av. geweld, jnacht en gezag tot uiting Komt en aan de andere kant oen naakt stukje kapitalisme aer consumptiemaatschappij, herpakt in klatergoud. Lau- rens Vancrevel legt in „De verbeelding aan de macht" een relatie tussen surrealisme, romantiek en marxisme. „De romantiek heeft dank zij de neone van Marx een blijven de invloed gekregen". Anton «aasman bekijkt de ,,neo-ro- jnantische trend" in de film, aaarbij 0.a aantekenend, dat je maffia van The Godfather geromantiseerd is tot een geï soleerde club van irrele vante randfiguren- Jan Stroop espreekt een aantal romanti- cne stromingen in de popmu- lek, terwijl Cornets de Groot e poëzie daarop onderzocht, pvallend verder o a- nog een amenspraak over de neo-ro- niantiek tussen Hans Plomp vn? en Hellinga. „Leve het Wilde Westen". (De Gids, -l'hngstr. 2, Amsterdam). SEPTENTRION-2: De In ™e' Frans gestelde informatie ver de Nederlandse cultuur is iï dit nummer gewijd aan de j eeuwse boekdrukkunst in Je Nederlanden (Elly Cockx), Kunstenaar Co Westerik ™et kleurreprodiukties (Hans edeker), het zoeken van Ne erland naar evenwicht in A™he en milieu (P. Ruys- ert), Marnix Gijsen (Mar- Janssens) en de politieke Pertijen in Belvië (Adr. Ver- Pist) (Sept, Kerkstr. 1, •wamsdonk dorp). V.l.n.r.: Joost van Eijkeren, Frans vanHoek, Nicolien Hunfeld, Guido de Wijs. „Om met Don Quichocking te spreken: het is een hobby, die wat uit de hand is gelopen", zegt Joost van Eijkeren wan neer hij vertelt over het Caba ret Zonder Filter, dat binnen kort vijf jaar bestaat. Ge groeid uit een Tilburgse mid delbare school (3t.-Paulus) heeft dit cabaret zich ontwik keld tot een groep met pro fessionele aanpak. „De tijd van bruiloften en dergelijke feestjes is voorbij" aldus Joost. Voor het komende sei zoen hebben bijvoorbeeld alle schouwburgen in Brabant en Limburg Cabaret Zonder Fil ter geboekt. Nu cabarets als Don Quichocking en Neerlands Hoop -zich van dat speelvlak hebben teruggetrokken ligt er voor hen een groot werkter rein, want cabaret is in ons land een geliefd product. Van de oorspronkelijke mid delbare sehoolgroep zijn er nog twee over: Joost van Eij keren zelf en de pianist Frans van Hoek. In '70 ontstond het eerste avondvullende program ma, nadat gevraagd was op een open iag van de Tilburgse schouwburg enkele nummers te doen- Wat ze brachten sloeg zo aan, dat er nu in vijf jaar zes avondvullende program ma's gemaakt zijn. Drie jaar geleden werd meegedaan aan het amateur-cabaretfestival Caibaretten te Delft, waar de tweede prijs werd behaald; het jaar erna vielen ze niet meer in de prijzen, omdat een te geroutineerde indruk niet passend blijkbaar werd gemaakt. Het is nog steeds een hobby. Joost zit op een kantoor, maar wiii volgend jaar geografie gaan studeren. De activiteiten met Cabaret Zonder Filter lie ten zijn studie Nederlands kapseizen. Vanaf dit seizoen wordt er dan ook alleen nog in de weekends gespeeld, waar hij men gezien de agenda toch wel aan het gemiddel de van honderd voorstellingen per jaar toekomt. Ook het eer ste meisje, dat sinds kort deel uitmaakt van het cabaret, Ni colien Hunfeld, heeft als crea tief therapeute overdag haar werkzaamheden in Utrecht Hetzelfde vak wordt beoefend in Amersfoort door Guido de Wijs, de broer van de reeds befaamde Ivo en de pianist Frans van Hoek studeert aan het Amsterdamse conservatori um ciavecimbel. Voor zijn huis aan de Frans Erensstraat 110 (tel. 013-676295) in Til burg heeft Joost van Eijkeren het rode oabaretbusje staan, waarmee hij na werktijd hei land doorcrost, onderweg de anderen oppikt, om naar voor stellingen te rijden. De teksten ontstaan meestal in werkweekends in onderling overleg; een enkele maal wordt individueel gewerkt. Frans van Hoek zorgt dan voor de melodieën e.d. Vanaf half augustus tot november wordt ieder weekend gerepe teerd in Tilburg, waar ieder een dan weer thuis is. „Ja, er wordt maatseh-appelijk-kritisch gedacht", aldus Joost, „maar het is misschien méér een ko- mïsch-humoristisch signaleren dan kritiseren; een relativeren naar links en rechts. Het pro grams, dat we momenteel bren gen heet „Appèl voor hands". Deze titel is geïnspireerd door het voetbalveld, waar het pu bliek voortdurend appelleet. Ons voetbalveld wordt dan de maatschappij, waanin wij staan te sppeleren. Op 18 ja nuari a.s. wordt in Tilburg de première gebracht van het nieuwe programma „Dank u wel", waarin de dankbaarheid ironisch benaderd wordt. Ik denk dat onze' humor vooral ligt in het koppelen van we zensvreemde elementen aan elkaar, hetgeen soms zelfs tra gisch kan zijn. Maar mensen moeten wel kunnen lachen. Dat weet je trouwens nooiit. In ons vorige pro gramma verwachtten we steeds een reactie op een bepaald grapje, maar het kwam niet. En zie, bij een van de laatste voorstellingen was het ineens raak. We improviseren veel, zodat het nooit vervelend wordt steeds maar weer het zelfde programma te draai en. Het publiek van Cabaret Zonder Filter heeft in het ver leden vooral bestaan uit mid delbare scholieren en studen ten. Nu daaT het schouwburg publiek, dat enigzins anders geaard is bijkomt, zijn ze toch niet van plan zich daarop af te stelten. „We zijn geen pretma- ohine als Van Duin" zegt Wie wel eens een Engels boek koopt ruim dertig procent van onze bevolking kan Engels lezen, blijkt uit een pas gehouden enquête schriüt vaak van de prijs; soms is het bijna eens zo duur als in het land van herkomst. Daar wordt nogal over gemop perd. In Amsterdam is dezer dagen The Englisch Bookclub gevestigd, die een collectie Engelstalige boeken aanbiedt tegen prijzen, die circa 25% en vaak zelfs meer lager lig gen dan die waartegen ze nor maal ui Nederlandse boekwin kels verkrijgbaar zijn". Niet door deze vestiging van Smith en Doubleday, maar omdat we als Nederlandse Boekverko persbond al enige tijd over tuigd waren van het feit, dat voor het publiek de omreke ningskoersen voor import-boe ken erg ondoorzichtig zijn, ligt er een plan op tafel om in dat systeem verandering te bren gen. Dat zal niet alleen de lezer wat meer ifuidelijkheid, maar in de meeste gevallen ook een prijsverlaging opleve ren", aldus mr. H. J. M. Nelis- sen, voorzitter van deze orga nisatie- „In de Machten zit zoals dat altijd het geval is wel iets redelijks", zegt hij. „Alge mene regels zullen in bepaalde gevallen voor de een te krap en voor de ander te ruim uit vallen. Voor ieder artikel, dat geïmporteerd wordt liggen de prijzen hoger dan in het land van herkomst. Daarbij komt, dat de BTW door het exporte rende land niet afgetrokken wordt en wij de BTW (4%) erbij moeten berekenen. Dian komen daarbij de kosten van het importeren zelf, die zeker bij kleine orders nogal oplopen. Om dan over import-betalin gen via de banken nog maar niet te praten; alleen voor de betaling neemt een bank al gouw een bedrag van 2,50 tot 5,-. Voor bedragen bene den de 5,25 komt er dan voor ooeken uit b.v. Amerika, gauw 45 procent bij, waaraan men zich stoot. Er ligt nu een plan, aldus Nelissen, om te zeggen, dat met ieder geïmporteerd boek 1,50 extra gemoeid is. Hef daarop dan, afhankelijk van de prijsklasse, nog een in het algemeen lager liggend per centage. Het gaat erom, dat het publiek inzicht krijgt in de prijsvorming van het geïm porteerde boek. Daarnaast spe len natuurlijk de importeurs een rol; met name de alleen vertegenwoordigers, die meest al in bulk inkopen en voor Nederland de prijs vaststellen. Daarbij wordt uiteraard het apparaat van deze importeur apparaat van deze importeur in MS land verrekend. Die prijs ligt dan hoger dan de omrekeningsfactor- Dat is wel redelijk, want een dergelijke importeur biedt de service, dat volledige buitenlandse reeksen hier aanwezig zijn, worden uitgezuiverd en aangevuld etc. Dat is bv. met de Penguin- reeks het geval". „We staan natuurlijk niet te juichen bij de vestiging van die Engelse boekenclub", aldus Nelissen. Dat zij met het im porteren van honderden exem plaren de prijzen lager kun nen stellen ligt voor de hand. Bovendien komen die boeken no.g eens uit de koker van twee uitgevers. De vraag is; oponeer ik redelijk? Maar wat moet ik hier met een Ameri kaanse uitgeverij; dat is van niet zo'n groot belang. Het zou anders liggen als het om een Nederlands bedrijf ging. Dat Doubleday als Amerikaanse uitgeverij wat experimenteert op de Europese markt is niet zo vreemd, al wordt dat door ons niet in dank afgenomen. Of dat succes zal hebben??? Er zijn tienduizenden betere boeken, dan dit fonds weet aan te bieden", meent de voorzitter van de Boekverko persbond. W. H. Smith and Son Ltd Engeland en Doubleday and Co Inc. U.S. zo liuidt de volle dige naam heeft aan de Leidsestraat 52 in Amsterdam kantoor en showroom dezer dagen geopend Twee firma's, die samen goed zijn voor 24.000 man personeel. Het sys teem, dat ze voor ons land bedacht hebben berust op het geijkte systeem: een vast lid maatschapsbedrag, waarvoor je vier boeken per jaar mini maal moet afnemen. Ieder kwartaal kun je een keuze maken uit 50 titels. De eerste lijst die aangeboden wordt be vat vooral belletrie. De actie van deze club die overigens niet aan huis verkoop doet berust op een marktonderzoek in ons land, waar reeds drie miljoen En gelstalige titels per jaar ver kocht worden. Daaruit blijkt o.a. dat 85 procent van de geïmporteerde boeken in de Engelse taal is. De Nederlands- Het was, meen ik, Reve die als eerste in een van zijn wer ken een handelende persoon liet zeggen: „Kunst, jongen, dat is toch allemaal maar flau wekul"- Een uitspraak die voortdurend door mijn hoofd speelde bij het lezen van TY- MEN TROLSKY: LIEDEREN VAN WEEMOED, WANHOOP EN WAANZIN (Bezige Bij - 14,50, 208 pog.). Uitgegeven dus in de Lelijke BB-poëzie- serie, d.w.z. op geelachtig w.c-papier met een slap kaft je eromheen. „Je boeken ver kleuren in ieder geval niet", denk je dan, om ook eens leuk uit de hoek te komen. De eerste honderd bladzij den hebben werkelijk niks om het lijf. Poëzie over Aliesje, je kunt geen pagina omslaan of er staat in hoofrt'-rtters de woor den Waarom? waarom?, en je maakt je vrolijk over titels als „Apokaliptische schreeuw om jou", of „Onder tranen ge schreven", dat het ook altijd blijft doen. Het geheel wordt gecompleteerd met een anek dote als: „Rennen! rennen!", riep ie, misverstand nou, ik rennen dat spreekt!, tot ik 'n paar kilometer verderop besefte dat ik vergeten had te vra- Sen waarhéén? Heb je deze flauwekul ein delijk doorgeworsteld en daar mee het halve boek achter je, dan begint het pas echt leuk te worden. Veertien sonnetten over een schaakmatch met als openingsregels: Jij had vakantie, maar 't re gende weer oude wijven met klompen en pijpestelen, en jij zat je weer zo gruwelijk te vervelen. ja, 't louche weer drukte ons beide zeer terneer. En wat er zoal niet kan voorvallten tijdens zo'n spel letje. Eerst ontbreekt de klok, daarna de scheidsrechter en uiteindelijk komt de tegenpar tij aandreven met „maar liefst tweeëndertig secondanten, re gelrechte querulanten". Onzin natuurlijk als je van het Sici- liaans zelfs de Drakenvariant beheerst. Een slechtere imita tie van Komrij kun je je niet voorstellen- Met nog 80 pagi na's voor de boeg, de liederen van weemoed en waanzin houd je wel voor gezien, rest als enige nog de liederen van wanhoop- Zestien gedichten over „een dagje met de dood", waarvan het eerste gedicht be gint met: 't Was avond, jij stelde voor 'n potje te jokeren en schudde de kaarten, ik dacht aan de dood. e:i het zestiende vers exact hetzelfde begint, zij het dat nu de „ik" wil gaan jokeren en de „jij" aan de dood denkt- Wat je je al niet in het hoofd kunt halen tijdens het schaken of jokeren, je moet er niet aan denken- De bundel wordt afgesloten met een aantal politieke liede ren die, hoe zal ik het zeggen, wel van een erg simpele kijk op het wereldgebeuren getui gen Het is, alles bijeen geno men, een boek om droevig van tp worden Het enige waar ik mee blijf zitten is de vraag hoe het mogelijk is dat zoveel flauwe kul door de beoordelingscom missie van de Bij is gekomen. Je wordt er gewoon stil van. JOHAN DIEPSTRATEN. lil Moskou worden kunst werken kort en klein gesla gen, omdat deze abstract zijn, omdat men niet wil zien of juist ziet hoe concreet deze eigenlijk zijn. In Antwerpen moesten er vier honderd poli tiemannen aan te pas komen toen veertig mensen een to neelstuk wilden zien, waarin een aureool van Cyriel Ver- schaeve afgehaald wordt. In Nederland wordt in dezelfde week de begroting van Cul tuur, Recreatie en Maatschap pelijk werk ingediend, met een verhoging van 31 procent of één miljard gulden. Moge lijk irriteert dat laatste ook een aantal mensen in ons land, zoals de irritatie in Rusland en België de afgelopen week oplaaide toen daar enkele ma nifestaties plaatsvonden, die onder de Russische en Belgi sche crm's vallen In kunst en wat daarmee samenhangt zit namelijk ook een stuk irritatie opgesloten. Waarom? Max Horkheimer zegt het misschien wat moei lijk, maar wel duidelijk: „Het kunstwerk is de enige ade quate objectivatie van de eenzaamheid en de wanhoop van het individu. Maar kritiek Joost; „We hebben liever wat minder publiek, dat onze tek sten accepteert dan diat we omgekeerd onze teksten aan passen aan een ander publiek. Ons accent ligt vooral op de presentatie, de mies-en-scène en de mimiek; aan een betere belichting werken we- Maar je merkt, dat er een nieuwe ge neratie aan het ontstaan is dat signaleer je met name op middelbare scholen die practisch niet meer te interes seren is, koud noch warm er gens van wordt. Dan zegt een oudere generatie prompt: er moet maar weer eens oorlog komen, dan ga je de dingen wel weer waarderen! En dan hebben wij weer een lied je". In Zeeland hebben we in het verleden wel enkele keren In Middelburg gespeeld, maar dit jaar staat alleen deze pro vincie met Friesland bij ons nog niet op de agenda, vertelt Joost van Eijkeren, die ook het administratieve gedeelte van het cabaret verzorgt. Wel b.v. en hij weet dat uit zijn hoofd op 28 september in Dorst, 1 november Waspik, 2 november Breda, 18 april Roosendaal, 10 mei Zundert. HENK EGBERS in kunst Is heden meestal ver vangen door werkelijke haat en de slimheid van gehoor zaamheid". Of het „de enige objectivatie" is, is een andere zaak, maar het is zeker een belangrijk element- En daar voor betalen we niet zo graag in een tijd, dat we deinen op een welvaart, die aangezien wordt door velen ook poli tici voor welzijn. In het pas verschenen boek Aspecten van cultuurbeleid formuleert Henk Schaafsma het als volgt: „De noodzaak, spanningen die voortvloeien uit de wijze waarop vormen van menselijk samenleven zijn gestructureerd op te heffen, levert in mijn opvatting de belangrijkste motivering voor een cultuurbeleid. Voor ver mindering van spanningen is allereerst nodig, dat mensen de situatie waarin zij zich met elkaar bevinden herkennen" De kunsten, die daartoe óók een bijdrage leveren brengen onderhuidse spanningen naar de oppervlakte. Dat is meestal niet zo'n prettig proces. Het betalen ervoor is net zo iets als het voldoen van dure dok tersrekeningen, waar je de smoor over in hebt. Maar in de meeste gevallen doe je het maar, omdat je weet, dat er een stukje gezondheid tegeno ver kan staan. Daarom zijn de oplopende CRM-rekeningen de doktersrekeningen van een welvaartsmaatschappij. Liefhebbers van prettig in het gehoor liggende muziek kunnen hun hart ophalen aan een plaat van het Engelse Ka merorkest dat werken van Britten, Hindemith en Respi- ghi speelt. Van Britten een jeugdwerk, waarvan de oudste elementen tot zijn negende jaar teruggaan: de Simple symphony, welke hij op zijn eenentwintigste het licht deed zien. Meer een suite dan een symfonie eigenlijk, met z'n aan Tsjaikofsky en de bij talige boekenclubs hebben een marktaandeel van bijna 20 procent. Zij die relatief meer boeken lezen dan de gemid delde Nederlander, zo blijkt uit het onderzoek, besteden verhoudingsgewijs veel tijd aan net lezen van kranten, weekbladen e.d. en kijken minder vaak naar t-v., reizen veel, bezoeken theater. Naar welstandsklasse gezien blijkt dat de hogere klassen (dat was 56 procent van de Neder landse bevolking in '70) in datzelfde Jaar verantwoorde lijk waren voor 71 procent van de boekenaankoop in vo lume gerekend en voor 76 pro cent van de waarde. Het vrou welijk gezinshoofd is in aan tallen boeken nog steeds de belangrijkste koper (52 pro cent tegen 29 procent de man nelijke gezinshoofden), maar bezien vanuit het bestede be drag ontlopen beiden elkaar nauwelijks. De vrouw neemt 39 procent van de boekenaan koop (in waarde) voor haar rekening; de man 36 procent. Hoewel tweederde van de aankoop uit belletrie (vooral ontspanningslectuur) ligt, neemt de markt voor pop-ulair- wetenschappelijke boeken overhand toe. Het onderzoek constateert daarbij, dat de En gelse pocket in ons land veelal voor het dubbele van de En gelse marktprijs wordt ver kocht. H.E. Britten onvermijdelijke Pur- cell ontleende thema's. De vijf stukken voor strijkers op. 44 nr. 4 van Hindemith maken deel uit van zijn in 1927 ont stane „Schoolwerk voor in strumentaal samenspelen". De ze vijf stukken kenmerken zich door de eisen die intonatie en vormgeving stellen. Eu ten slotte is er dan de ongecompli ceerde derde suite van oude dansen en aria's van Respighi: ongecompliceerde speelmuziek die van het raffinement in de vertolking moet hebben. De herkomst van de plaat is wat mysterieus. De vaste dirigent van het Engelse Kamerorkest, Raymond Leppard, werd ver vangen door de Spanjaard En rique Garcia Asensio en de opname werd blijkbaar in Spanje gemaakt en door de Westduitse platenfirma Chris- tophorus overgenomen. Nogal een omweg dunkt me. JOOP BARTMAN Britten: Simple symphony; Hindemith: Vijf stukken voor strijkorkest; Respighi: Oude dansen en aria's. Engels Ka merorkest onder leiding van Enrique Garcia Asensio. (Clïristophorus SCGLX 73799). De naam van de componist Tuma zal veel minder mensen iets zeggen. In de meest voor de hand liggende naslagwer ken is deze dan ook niet te vinden, hetgeen te maken zal hebben met het feit, dat Oost- Europa ook in muzikaal op zicht maar half gekend wordt. Tuma was een Tsjech van ori gine en leefde van 1704-1774 een figuur uit de laatbarok. Hij studeerde bij de meer ge kende Johann Fux of Fuchs in Wenen, die vooral naam heeft gemaakt met zijn opvattingen over contrapunt (boek Gradus ad Parnassum) en als bewon deraar van de Palestrina-stijl, waarbij invloeden van Corellie en Torelli niet vreemd zijn. Tu ma draagt het stempel van zijn meester; heeft met deze invloeden de ontwikkeling van de TsjecMsche muziek beïn vloed, hoewel ook Haydn en Mozarf zich wel eens aan hem gespiegeld hebben. Dit stukje geschiedenis geeft het kader waarin de vijf Tuma stukken (twee partita's, twee symfo nieën en een sonate) geplaatst moeten worden. Het is zeer welluidende en plezierige mu ziek, die tevens de overgang van de barokperiode naar de 18e eeuw (vroegklassiek) te kent- Het Praags Kamerorkest geeft er een uitmuntende uit voering van, zodat het uiterst genoeglijk is om er naar te luisteren. F.I.A. Tuma: Partita d- mo 11-, Sinfonla B-dur, Partita A-dur, Sonate E-moll en Sinfo- nia A-dur. Prager Kammer- orchester (Barenreiter-Musica- phon Rote Serie BM 30 SL 1235). H.E. eindredactie henk egbers Wie het jaar 1975 op een kunstzinnige wijze wil door komen moet zich de Agenda aanschaffen, die museum Boy mans-van Beuningen voor dat jaar weer heeft uitgegeven. Onder redactie van Ria Janse en naar ontwerp van Dick Elf- fers is een handzaam boek werkje in ringband gemaakt, waarbij iedere week wordt opgesierd met een reproduktie in kleur of zwart-wit. Omdat 1975 een groen jaar moet worden is aan de Agenda het thema Bomen meegegeven. Een beetje geforceerd is het wel, maar het speurwerk le verde 54 reprodukties op van schilderijen, etsen, glas, me taal e.d. waarop één of meer dere bomen voorkomen: soms wezenlijk onderdeel van de afbeelding, soms een toevallig heid. Achterin het boekte is een beschrijving van de stukken opgenomen. Er zit geen chronologie in de rang schikking der afbeeldingen in die van de agenda uiteraard wel. Die afbeeldingen stam men uit bv de 15e en 16e eeuw (Dürer, Jeroen Bosch, Rubens e.a.) maar ook uit de ze eeuw (Escher, Delvaux, Franse of de Bosschenaar Brunklaus, van wie boven staand schilderij is) met alles wat daar tussen ligt. Het lijkt een aangename agenda voor rustig levende mensen, want de agendaruimte per dag laat niet zoveel activiteiten ter no tering toe- De rest van de dag moet het heerlijk zijn om naar de reproduktie ernaast te kij ken. De agenda is verkrijg baar bij het museum in Rot terdam (postbus 2277, afge haald f 9,50 en toegezonden f 12).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 21