D.90 Conservator Van Daalen heeft nog veel plannen voor het Zeeuws Museum I WB Z.C.A. filEFT WEER REEKS CIMJSSEN Dramatische expressieOm inzicht te krijgen in je eigen leefsituatie ICE „DE ANONIME MENS PRESENTEREN" vm KUNSTZINNIGE VORMING VOOR IEDEREEN 190 Anoniem a Werkgroepen dramatische vorming en werktheaters Toneel verenigingen laai getailleerd fd met motordessin. 1. Polyester/katoen. laakte spencer- Ibinatie: effen hemd I vierkant kontrast- )in.Polyester/katoen. iieuze spencer met elfde motief, f/o acryl. In groen/ i en roest/zwart. nel is terug. Sportief el. 100% Katoen, w/geel en zwart/ el. MIDDELBURG - Wanneer wij bij de rondgang door het Zeeuws Museum stilstaan bij de op uiterst vernuftige wijze tussen ijzeren draden opgehangen restanten van een mam moet, zegt de heer P. van Daalen, conservator van dat mu seum: „We gaan nog een boekje maken ter vervanging van de stencils, die de mensen nu meekrijgen, wanneer ze een rond gang door het museum gaan maken. In dat boekje zou ik dan, wanneer de mensen hier bij de mammoet zijn aangekomen, iets willen schrijven over de „kleinheid" van de mens. Zo van: Kijk maar eens naar de resten van die geweldige mam moet; dat beest is er niet meer. Dat moet de mensen toch een beetje aan het denken zetten". §f I Wanneer we na de rond gang wat zitten te praten over de plannen voor het mu seum, komt de heer van Daalen daar nog eens op te rug, op die „kleinheid" van mensen. Op het feit, dat een mens niet zo'n geweldig be langrijk iets is. Aanleiding is de vraag, of er in het ko mende seizoen nog veel ex posities in het Zeeuws Mu seum gehouden zullen gaan worden. De conservator laat weten, dat dat waarschijnlijk niet het geval zal zijn. De reden: „Ik vind dat tentoonstellen op dit mo ment gaat lijken op een soort neurotische ziekte. Iedereen moet zo verschrikkelijk nodig tentoonstellen. Daar heb ik hier geen behoefte aan. Niet dat ik niet begrijp, waar die tentoon- stellingswoede vandaan komt. We zitten op het einde van een bepaalde cultuur, een nieuwe komt er overheen. Daarom wordt er terug gegrepen op het heden en op het verleden Omdat de mensen nog niet op dat nieuwe vlak willen. In die nieuwe cultuur zal de mens steeds anoniemer worden. We willen nu bijvoorbeeld die flatgebouwen nog niet accepte ren, met al die anonieme mensen er in. Maar we zullen er gewoon aan moeten. De gedachte, dat de mens niet zo erg belangrijk is, daar voel ik persoonlijk erg veel voor Ik geloof, dat we daarom ook van al die tentoonstellingen af moeten". Wanneer van Daalen daar over door gaat, en onder meer op het anonieme denken van Foucault terecht komt, blijkt het niet alleen in een begeleidend boekje wat over die andere manier van denken te willen zeggen, maar dat ook nog verder uit te willen werken Hij zegt: „Het zal nodig blijken, naast het „verdwijnen van de mens" duidelijk te maken, hoe in het geestelijk klimaat van de jaren '60 onder andere de meire volutie in Parijs voortkwam, en de invloed daarvan tot op heden. In Zeeland kom je dan onder an dere op de wijziging van de Oosterschelde-afsluiting door inspraak; de boerenakties, etc. Bij de uitingen van de jaren '60 kunnen we ook uitvoerig aan dacht besteden aan de invloed van het neo-symbolisme en de neo-mystiek: bij steeds meer jongeren blijkt de niet- zichtbare werkelijkheid concre ter en reëler te zijn dan de ge wone werkelijkheid. Zo zal het overbrengen van die ervaringen, het „trippen zonder middelen" de plaats van het tentoonstellen wellicht voorgoed gaan inne men", aldus van Daalen. Maar zo ver is het momenteel nog niet, cn daarom valt er te rugkomende op de tentoonstellings-idecën voor het volgend jaar - toch iets te mel den. De conservator heeft aan het bestuur voorgesteld om wat te doen in het kader van „Mid delburg monumentenstad". Hij denkt bijvoorbeeld aan het to nen van historische prenten van oude gebouwen, naast foto's van hun huidige situatie. Maar dat zijn nog maar zeer vage nog helemaal niet nader uitgewerkte plannen. De mensen van het Zeeuws Museum hebben hun handen vol aan andere dingen. y Si II Kif: Jiï.;ï f - -V' i. i A v s s us lil nm% mIf» ML 1 liiIi«1 i Sr trVf-n i 1 m - i 1 i S# ,#9 s. rN -I m «1*1 De Mammoet in liet ZeentlMuseum, tlie rolpens concerrator Piet van Daalen tie bezoekers aan hel denken moet zetten. Er wordt hard gewerkt aan een goede presentatie. Want men zit pas een tweetal jaren in de fraaie abdij, en de afwerking van het een en ander is nog lang niet voltooid. Ook moet er nog het nodige gedaan worden aan de collectie. Door de verhuizing en de daaropvolgende grote drukte in de abdij heeft men daar ook lang niet voldoende aan kunnen doen. Ondanks alle onvolkomenheden, die het mu seum nu nog karakteriseren, is het toch zonder meer de moeite waard om eens in de abdij bin nen te lopen. Meer dan 70.000 mensen gingen u de afgelopen twee jaar overigens al voor. De Abdij, waarin onder meer ook de Provinciale Staten zijn ondergebracht is op zich al erg fraai. De rondgang voert u aller eerst langs het oudste wat er van bewoners van Zeeland bewaard is gebleven. In de eerste kelderr uimte treft u de zogeheten Neha- lenniastenen, die in 1647 in Domburg en in 1970 bij Co- lijnsplaat gevonden werden. Ook in de rest van de kelder veel bodemvondsten uit verschil lende tijden. Een zaal, waar veel bezoekers lange tijd zoet kun nen zijn, is het Cabinet der Cu riosa, waarin men de oudste aanwinsten van het museum vindt. In het midden staat een zeer fraai planetarium. Het Schelpenbuffet van Dr Job Bas- ter, dat volgend jaar twee eeu wen tot de verzameling behoort, is ook een zeer fraai stuk Een Egyptische mummie werd in 1782 aan het toenmalige Ge nootschap geschonken. In het volgend vertrek staat de al eerder genoemde mammoet opgesteld. Men treft daar ook nog andere beenderen en sche dels van dieren, en een fraaie collectie schelpen aan Via de spütrap bereikt men de zaal, waar de tapijten zijn opge hangen. Om deze geweldige doeken beter tot hun recht te la ten komen, heeft men een muur tussen twee ruimtes wegge haald. De gigantische wandbe- kledingen geven een indruk van overwinningen van Zeeuwen op Spanjaarden Vanwege restau raties zal het nog jaren duren, eer alle tapijten uit de serie aanwezig zijn Daarom heeft men een serie tapijten met bij belse voorstellingen van het Rijksmuseum geleend. Door zilver, meubelen, porce- lein, schilderijen en aardewerk uit de zeventiende en achttiende eeuw, komt men in de zeer fraaie zaal, waar een partij Zeeuwse folklore is ondergebracht. Veel klederdrachten van vroeger en nu. Ook een draaiend plateau met een oude bakkerswinkel en de VValcherse hoerenkamer. In de laatste zaal worden wisse lende tentoonstellingen gehou den. Het afgelopen jaar was er onder meer werk van Escher en Bantzinger te zien. Het Zeeuws ^1(Iuseum (Ab dijplein) is van maandag tot en met vrijdag geopend tussen 10 00 en 12 30 uur en tussen 13 30 en 17 00 uur ln mei ook op zaterdag van 14 00 tot 17 00 uur In juni. juli en augustus ook za terdag en zondag van 14 00 tot 17 00 uur Hel Werktheater Middelburg in timer MIDDELBURG - Ad van Noort, toneeladviseur van het Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel (Z.C.A.), vindt dat de naam van de or ganisatie, waarbij hij werk zaam is, eigenlijk niet goed is. „Eigenlijk zouden we an ders moeten heten", zegt hij, „want deze naam dekt al lang niet meer alle activitei ten, die het Z.C.A. ontwik kelt. Maar om toch maar met het amateurtoneel te begin nen, kunnen we wel stellen, dat het daar goed mee gaat. Het amateurtoneel in Zee land zit weer m de lift De belangstelling van het pu bliek neemt toe en veel vere nigingen werken hard aan de verbetering van het artistie ke peil. In het recente verleden vond de 'Speelspiegel' plaats, een eenak terfestival dat zich reeds af speelde in Middelburg, Hulst cn Sluiskil. Ook daar was sprake van een goed gehalte van de ge speelde stukken, terwijl er een redelijk grote publieke belang stelling was. Tenslotte hebben ook de Werktheaters in Vlissin- gen. Goes en Middelburg hun bestaansrecht bewezen", aldus Ad van Noort. Alle reden tot tevredenheid op het gebied van het a- mateurtoneel dus Maar van Noort vindt dit niet de gelegen heid om uitgebreid in te gaan op alle plezierige facetten van het toneelspelen hetzij in een to neelvereniging hetzij in een Werktheater Daarvoor verwijst hij naar de contactpersonen van de verenigingen, die elders op deze pagina vermeld staan, en waar u de gewenste inlichtingen kunt verkrijgen. Van Noort vindt het namelijk ook belangrijk het een en ander te laten weten over de afdeling Dramatische Expressie Daar over zegt hij: „ln Nederland heeft het woord drama een ver velende bijklank gekregen Men denkt hier namelijk altijd aan iets ernstigs bi] het horen van dat woord Maar dat is niet juist, want drama betekent niets min der en niets minder dan 'hande ling'. Een musical of een ope rette is daarom net zo goed drama als een tragedie Het Zeeuwsch Centrum voor Ama teurtoneel heeft een aantal werkgroepen voor dramatische expressie in Oostburg, Vlissin- gen, Goes, Nieuwerkerk en Middelburg. Voor deze werk groepen melden zich mensen aan, die willen werken aan hun eigen ontplooiing Door drama tische expressie leren ze op speelse wijze hun eigen identi teit te ontdekken, met al hun mogelijkheden en beperkingen, met eigen verlangens en behoef ten. Er vindt een bewust zijnsproces plaats, waardoor ie der op eigen wijze inzicht krijgt in zijn leefsituatie en dienover- eenkomsigzijn houding bepaalt Aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling van de fan tasie en de uiting van emoties Voorop staat het vrij spelen, het zich harmonisch ontwikkelen van datgene wat iedere speler meeneemt aan eigen inbreng Kort gezegd, dramatische ex pressie ieidt tot persoonlijke groei", aldus Ad van Noort In de eerste plaats is dat natuur lijk prettig voor ieder persoon lijk. Maar ook voor het toneel is het belangrijk Want de ervarin gen opgedaan in deze groepen vormen vaak een goede basis voor hen die later willen toneel spelen in een vereniging of werktheater. Ook komt het voor dat werk groepen toch komen tot een prO- duktie van een eenakter cabaret of zelfgemaakt spel Dit alles ge schiedt echteralleen alsde leden van de groep dat willen Het is dus geen verplichting Naast hel overzicht van de toneelvereni gingen in Zeeland, geven wij ook de n. nen en adressen van de contactpersonen van de versch illende werktheaters Meestal bestaan deze groepen uit jonge mensen van tussen 16 en 23 jaar Hoewel dat natuurlijk per werk theater verschilt. De contributie schommelt tussen f 1,50 en f 2,- per week De begeleiding van deze werktheaters geschiedt in de meeste gevallen door een docent dramatische vorming Maar het Z C A heeft voor het komend seizoen nog meer pun ten op haar programma staan Zo zal er weer een heel reeks cursussen gegeven worden Toneelcursussen voor spelers en regisseurs in meerdere plaat sen, cursussen dramatische vorming in het kader van jeugdwerk, basis- en voortgezet onderwijs: een grimecursus voor regisseurs en spelers (waar schijnlijk in Zeeuwsch- Vlaanderen); een technisch weekend voor dekorbouwers; twee spelweekenden voor leden van de werkgroepen, een to neelweekend voor toneelspe lers. een spelweekend voor ge zinnen (kinderoppas aanwezig) Op dit moment zijn de data, waarop de verschillende boven genoemde activiteiten plaats zullen vinden nog niet bekend. Wie belangstelling heeft voor eén of meerdere onderdelen van het programma, kan contact op nemen met de secretaris van het Zeeuws Centrum voor A- mateurtoneel, de heer F. Roctus 01155-1759; of met de toneelad viseur, Ad van Noort 01180- 14576 MIDDELBURG-Naar verwach ting zullen in het komende sei zoen niet minder dan zo'n 2400 mensen een cursus volgen bij de stichting Kunstzinnige Vorming Zeeland Daarmee neemt het aantal belangstellenden ten aanzien van het vorig seizoen met ongeveer 20 toe, en we kunnen nu zeker spreken van een ruime belangstelling voor het werk van de stichting „Maar" zo zegt men bij de Kunstzinnige Vorming, „er kunnen altijd nog mensen bij Wanneer er ergens belangstel ling voor is, wordt er onderzocht of er mogelijkheden zijn om ter plaatse een cursus te organise ren. en wanneer het mogelijk blijkt dan komt zo'n cursus er ook" Met vijfendertig part-time docenten begint de stichting aan haar negende seizoen In vele plaatsen in de provincie worden allerlei cursussen op het gebied van de kunstzinnige vorming gegeven Een greep uit het pro gramma weven, werken met textiel boetseren, beeldhou wen. tekenen, schilderen, rit miek. ballet, etc De stichting wordt op de per soneelskosten gesubsidieerd door gemeente, provincie en njk Wat dus door de cursisten opgebracht moet worden, zijn de kosten van het onderhoud en huur van de verschillende ge bouwen, en de kosten van hel gebruikte materiaal Maar men is bij de Kunstzinnige Vorming de men mg toe gedaan, dat ieder een een cursus moet kunnen vol gen Daarom worden de prijzen van de verschillende cursussen zo laag mogelijk gehouden De meeste belangstelling geldt momenteel het ballet Daarvoor staan niet minder dan 900 cursisten ingeschreven Het gaat daarbij voornamelijk om jonge mensen Hetgevolgis .dat de verhouding oud-jong bij de stichting zo ongeveer fifty-fiftv is Men heeft iets meer cursisten m de leeftijdsgroep onder de zestien jaar Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat er voorouderen geen plaats zou zijn bij de Kunstzinnige Vorming Niets is minder waar In de verschil lende plaatsen werken allerlei mensen met plezier aan hun creatieve hobbv U kunt dat ook gaan doen op de vestiging van de stichting Kunstzinnige Vor ming die bij u m de buurt te vinden is En als er nog geen cur sus bij u in de buurt gegeven wordt dan kunt u aan de reali satie daarvan zelf meewerken dooi uw belangstelling te tonen bij de Stichting waarvan de centrale in Middelburg geves tigd is Want als het aan de stich ting Kunstzinnige Vorming ligt. dan komt er een creatief cen trum in iedere plaats van bete kenis Fata Morgana Theo Rottier Tragelsingel 34 Oostburg 01170-2778 De Vestzakjes Gerard Ba.vens Rotterdamse Kaai 19 Middelburg 01180-26168 De Zeeuwse Komedie Greetje Bikker Pauwenburgweg 111 Vhssingen 01184-4752 Werktheater Goes Mej A Ventevogel Roggeveenstraat 3 Goes 01100-8707 Werkgroep Middelburg Willem Joppe Scheldepoortstraat 9 Nieuw- en st.-Joosland Werktheater Middelburg Fransje Frohn Damplein 26 Middelburg 01180-28220 Werkgroep Nieuwerkerk Henk de Reus Hnastraal 49 Nieuwkerk Thalia M. Quaars jr. 2e Hullustraat 11 Breskens 01172-1936 Groede J. Schippers Nieuwstraat 24 01171-1274 Heer Hendrik Mevr. J de Bruin J. Valckestraat 19 Heinkenszand 01106-1876 Het Middelburgs Dilettantentoneel Mevr. J Verboom Havmanstraat 23 01180-14503. Openlucht spelers H. Francke Klein Vlaanderen 78 Middelburg. Esmorait R. van Hurck Weststraat 21 Philippine 01159-228 Souburgs Toneel en Cabaret Mevr. P van Schalkwijk Geulstraai 73 Oost Souburg 01183-2433 Excelsior W Stevaert Westdam 70 Sas van Gent Semper Avanti Mevr J van Veen Herautstraat 3 Sluiskil Nut en Genoegen W Huigh Weststraat 12 Schoondijke Heikantse Komedie A. Pierssens Fr. Liszstraat 37 Terneuzen 01150-5446 Camere v. Rethorica „St.-Jan v. ten Steene" Hemelstraat 3b St.-Jansteen Rederijkerskamer „de Oranjebloem" J. de Lijs St.-Brandarisstraat 36 Sluis Groep Komma H. de Klerk Burg. Geillstraat 15 Terneuzen 01150-2014 Operettev. Z.O.M.A. Mevr J Wielakker Sassenstraat 7 Aardenburg 01177-1544 Camere v Rethorica „De Transfiguratie" C Heirman Postbus 56 Hulst 01140-2088 Rederijkerskamer „De Eendracht" Mevr. M Renes Hertenkamp 6 Tholen 01660-737 Sint Jozef T Hommel Ring 24 Oud- Vossemeer Cabaretgroep Capritholen Mevr M Renes Hertenkamp 6 Tholen 01660-737 De Srheldegalm A. Baert Past. Smuldersstraat 29 Kloosterzande Ontspanning door inspanning R de Klerk Julianastraat 21 Vogelwaarde

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 11