D.90
Conservator Van Daalen heeft nog
veel plannen voor het Zeeuws Museum
I WB
Z.C.A. filEFT WEER REEKS CIMJSSEN
Dramatische expressieOm inzicht
te krijgen in je eigen leefsituatie
ICE
„DE ANONIME MENS PRESENTEREN"
vm
KUNSTZINNIGE
VORMING VOOR
IEDEREEN
190
Anoniem
a
Werkgroepen
dramatische
vorming en
werktheaters
Toneel
verenigingen
laai getailleerd
fd met motordessin.
1. Polyester/katoen.
laakte spencer-
Ibinatie: effen hemd
I vierkant kontrast-
)in.Polyester/katoen.
iieuze spencer met
elfde motief,
f/o acryl. In groen/
i en roest/zwart.
nel is terug. Sportief
el. 100% Katoen,
w/geel en zwart/
el.
MIDDELBURG - Wanneer wij bij de rondgang door het
Zeeuws Museum stilstaan bij de op uiterst vernuftige wijze
tussen ijzeren draden opgehangen restanten van een mam
moet, zegt de heer P. van Daalen, conservator van dat mu
seum: „We gaan nog een boekje maken ter vervanging van de
stencils, die de mensen nu meekrijgen, wanneer ze een rond
gang door het museum gaan maken. In dat boekje zou ik dan,
wanneer de mensen hier bij de mammoet zijn aangekomen,
iets willen schrijven over de „kleinheid" van de mens. Zo
van: Kijk maar eens naar de resten van die geweldige mam
moet; dat beest is er niet meer. Dat moet de mensen toch een
beetje aan het denken zetten".
§f I
Wanneer we na de rond
gang wat zitten te praten
over de plannen voor het mu
seum, komt de heer van
Daalen daar nog eens op te
rug, op die „kleinheid" van
mensen. Op het feit, dat een
mens niet zo'n geweldig be
langrijk iets is. Aanleiding is
de vraag, of er in het ko
mende seizoen nog veel ex
posities in het Zeeuws Mu
seum gehouden zullen gaan
worden.
De conservator laat weten,
dat dat waarschijnlijk niet het
geval zal zijn. De reden: „Ik vind
dat tentoonstellen op dit mo
ment gaat lijken op een soort
neurotische ziekte. Iedereen
moet zo verschrikkelijk nodig
tentoonstellen. Daar heb ik hier
geen behoefte aan. Niet dat ik
niet begrijp, waar die tentoon-
stellingswoede vandaan komt.
We zitten op het einde van een
bepaalde cultuur, een nieuwe
komt er overheen. Daarom
wordt er terug gegrepen op het
heden en op het verleden Omdat
de mensen nog niet op dat
nieuwe vlak willen.
In die nieuwe cultuur zal de
mens steeds anoniemer worden.
We willen nu bijvoorbeeld die
flatgebouwen nog niet accepte
ren, met al die anonieme mensen
er in. Maar we zullen er gewoon
aan moeten. De gedachte, dat de
mens niet zo erg belangrijk is,
daar voel ik persoonlijk erg veel
voor Ik geloof, dat we daarom
ook van al die tentoonstellingen
af moeten". Wanneer van
Daalen daar over door gaat, en
onder meer op het anonieme
denken van Foucault terecht
komt, blijkt het niet alleen in
een begeleidend boekje wat over
die andere manier van denken te
willen zeggen, maar dat ook nog
verder uit te willen werken Hij
zegt: „Het zal nodig blijken,
naast het „verdwijnen van de
mens" duidelijk te maken, hoe
in het geestelijk klimaat van de
jaren '60 onder andere de meire
volutie in Parijs voortkwam, en
de invloed daarvan tot op heden.
In Zeeland kom je dan onder an
dere op de wijziging van de
Oosterschelde-afsluiting door
inspraak; de boerenakties, etc.
Bij de uitingen van de jaren '60
kunnen we ook uitvoerig aan
dacht besteden aan de invloed
van het neo-symbolisme en de
neo-mystiek: bij steeds meer
jongeren blijkt de niet-
zichtbare werkelijkheid concre
ter en reëler te zijn dan de ge
wone werkelijkheid. Zo zal het
overbrengen van die ervaringen,
het „trippen zonder middelen"
de plaats van het tentoonstellen
wellicht voorgoed gaan inne
men", aldus van Daalen.
Maar zo ver is het momenteel
nog niet, cn daarom valt er te
rugkomende op de
tentoonstellings-idecën voor het
volgend jaar - toch iets te mel
den. De conservator heeft aan
het bestuur voorgesteld om wat
te doen in het kader van „Mid
delburg monumentenstad". Hij
denkt bijvoorbeeld aan het to
nen van historische prenten van
oude gebouwen, naast foto's van
hun huidige situatie. Maar dat
zijn nog maar zeer vage nog
helemaal niet nader uitgewerkte
plannen. De mensen van het
Zeeuws Museum hebben hun
handen vol aan andere dingen.
y Si II
Kif: Jiï.;ï f -
-V' i.
i A
v
s s
us lil
nm% mIf» ML 1
liiIi«1 i Sr trVf-n
i 1 m - i 1
i S# ,#9 s. rN -I
m
«1*1
De Mammoet in liet ZeentlMuseum, tlie rolpens concerrator Piet van Daalen tie bezoekers aan hel denken moet zetten.
Er wordt hard gewerkt aan
een goede presentatie. Want
men zit pas een tweetal jaren in
de fraaie abdij, en de afwerking
van het een en ander is nog lang
niet voltooid. Ook moet er nog
het nodige gedaan worden aan
de collectie. Door de verhuizing
en de daaropvolgende grote
drukte in de abdij heeft men
daar ook lang niet voldoende
aan kunnen doen. Ondanks alle
onvolkomenheden, die het mu
seum nu nog karakteriseren, is
het toch zonder meer de moeite
waard om eens in de abdij bin
nen te lopen. Meer dan 70.000
mensen gingen u de afgelopen
twee jaar overigens al voor.
De Abdij, waarin onder meer
ook de Provinciale Staten zijn
ondergebracht is op zich al erg
fraai. De rondgang voert u aller
eerst langs het oudste wat er van
bewoners van Zeeland bewaard
is gebleven. In de eerste kelderr
uimte treft u de zogeheten Neha-
lenniastenen, die in 1647 in
Domburg en in 1970 bij Co-
lijnsplaat gevonden werden.
Ook in de rest van de kelder veel
bodemvondsten uit verschil
lende tijden. Een zaal, waar veel
bezoekers lange tijd zoet kun
nen zijn, is het Cabinet der Cu
riosa, waarin men de oudste
aanwinsten van het museum
vindt. In het midden staat een
zeer fraai planetarium. Het
Schelpenbuffet van Dr Job Bas-
ter, dat volgend jaar twee eeu
wen tot de verzameling behoort,
is ook een zeer fraai stuk Een
Egyptische mummie werd in
1782 aan het toenmalige Ge
nootschap geschonken.
In het volgend vertrek staat de
al eerder genoemde mammoet
opgesteld. Men treft daar ook
nog andere beenderen en sche
dels van dieren, en een fraaie
collectie schelpen aan
Via de spütrap bereikt men de
zaal, waar de tapijten zijn opge
hangen. Om deze geweldige
doeken beter tot hun recht te la
ten komen, heeft men een muur
tussen twee ruimtes wegge
haald. De gigantische wandbe-
kledingen geven een indruk van
overwinningen van Zeeuwen op
Spanjaarden Vanwege restau
raties zal het nog jaren duren,
eer alle tapijten uit de serie
aanwezig zijn Daarom heeft
men een serie tapijten met bij
belse voorstellingen van het
Rijksmuseum geleend.
Door zilver, meubelen, porce-
lein, schilderijen en aardewerk
uit de zeventiende en achttiende
eeuw, komt men in de zeer fraaie
zaal, waar een partij Zeeuwse
folklore is ondergebracht. Veel
klederdrachten van vroeger en
nu. Ook een draaiend plateau
met een oude bakkerswinkel en
de VValcherse hoerenkamer. In
de laatste zaal worden wisse
lende tentoonstellingen gehou
den. Het afgelopen jaar was er
onder meer werk van Escher en
Bantzinger te zien.
Het Zeeuws ^1(Iuseum (Ab
dijplein) is van maandag tot en
met vrijdag geopend tussen
10 00 en 12 30 uur en tussen
13 30 en 17 00 uur ln mei ook op
zaterdag van 14 00 tot 17 00 uur
In juni. juli en augustus ook za
terdag en zondag van 14 00 tot
17 00 uur
Hel Werktheater Middelburg in
timer
MIDDELBURG - Ad van
Noort, toneeladviseur van
het Zeeuws Centrum voor
Amateurtoneel (Z.C.A.),
vindt dat de naam van de or
ganisatie, waarbij hij werk
zaam is, eigenlijk niet goed
is. „Eigenlijk zouden we an
ders moeten heten", zegt hij,
„want deze naam dekt al
lang niet meer alle activitei
ten, die het Z.C.A. ontwik
kelt. Maar om toch maar met
het amateurtoneel te begin
nen, kunnen we wel stellen,
dat het daar goed mee gaat.
Het amateurtoneel in Zee
land zit weer m de lift De
belangstelling van het pu
bliek neemt toe en veel vere
nigingen werken hard aan de
verbetering van het artistie
ke peil.
In het recente verleden vond de
'Speelspiegel' plaats, een eenak
terfestival dat zich reeds af
speelde in Middelburg, Hulst cn
Sluiskil. Ook daar was sprake
van een goed gehalte van de ge
speelde stukken, terwijl er een
redelijk grote publieke belang
stelling was. Tenslotte hebben
ook de Werktheaters in Vlissin-
gen. Goes en Middelburg hun
bestaansrecht bewezen", aldus
Ad van Noort.
Alle reden tot tevredenheid op
het gebied van het a-
mateurtoneel dus Maar van
Noort vindt dit niet de gelegen
heid om uitgebreid in te gaan op
alle plezierige facetten van het
toneelspelen hetzij in een to
neelvereniging hetzij in een
Werktheater Daarvoor verwijst
hij naar de contactpersonen van
de verenigingen, die elders op
deze pagina vermeld staan, en
waar u de gewenste inlichtingen
kunt verkrijgen.
Van Noort vindt het namelijk
ook belangrijk het een en ander
te laten weten over de afdeling
Dramatische Expressie Daar
over zegt hij: „ln Nederland
heeft het woord drama een ver
velende bijklank gekregen Men
denkt hier namelijk altijd aan
iets ernstigs bi] het horen van
dat woord Maar dat is niet juist,
want drama betekent niets min
der en niets minder dan 'hande
ling'. Een musical of een ope
rette is daarom net zo goed
drama als een tragedie Het
Zeeuwsch Centrum voor Ama
teurtoneel heeft een aantal
werkgroepen voor dramatische
expressie in Oostburg, Vlissin-
gen, Goes, Nieuwerkerk en
Middelburg. Voor deze werk
groepen melden zich mensen
aan, die willen werken aan hun
eigen ontplooiing Door drama
tische expressie leren ze op
speelse wijze hun eigen identi
teit te ontdekken, met al hun
mogelijkheden en beperkingen,
met eigen verlangens en behoef
ten. Er vindt een bewust
zijnsproces plaats, waardoor ie
der op eigen wijze inzicht krijgt
in zijn leefsituatie en dienover-
eenkomsigzijn houding bepaalt
Aandacht wordt geschonken
aan de ontwikkeling van de fan
tasie en de uiting van emoties
Voorop staat het vrij spelen, het
zich harmonisch ontwikkelen
van datgene wat iedere speler
meeneemt aan eigen inbreng
Kort gezegd, dramatische ex
pressie ieidt tot persoonlijke
groei", aldus Ad van Noort
In de eerste plaats is dat natuur
lijk prettig voor ieder persoon
lijk. Maar ook voor het toneel is
het belangrijk Want de ervarin
gen opgedaan in deze groepen
vormen vaak een goede basis
voor hen die later willen toneel
spelen in een vereniging of
werktheater.
Ook komt het voor dat werk
groepen toch komen tot een prO-
duktie van een eenakter cabaret
of zelfgemaakt spel Dit alles ge
schiedt echteralleen alsde leden
van de groep dat willen Het is
dus geen verplichting Naast hel
overzicht van de toneelvereni
gingen in Zeeland, geven wij ook
de n. nen en adressen van de
contactpersonen van de versch
illende werktheaters Meestal
bestaan deze groepen uit jonge
mensen van tussen 16 en 23 jaar
Hoewel dat natuurlijk per werk
theater verschilt. De contributie
schommelt tussen f 1,50 en
f 2,- per week De begeleiding
van deze werktheaters geschiedt
in de meeste gevallen door een
docent dramatische vorming
Maar het Z C A heeft voor het
komend seizoen nog meer pun
ten op haar programma staan
Zo zal er weer een heel reeks
cursussen gegeven worden
Toneelcursussen voor spelers
en regisseurs in meerdere plaat
sen, cursussen dramatische
vorming in het kader van
jeugdwerk, basis- en voortgezet
onderwijs: een grimecursus voor
regisseurs en spelers (waar
schijnlijk in Zeeuwsch-
Vlaanderen); een technisch
weekend voor dekorbouwers;
twee spelweekenden voor leden
van de werkgroepen, een to
neelweekend voor toneelspe
lers. een spelweekend voor ge
zinnen (kinderoppas aanwezig)
Op dit moment zijn de data,
waarop de verschillende boven
genoemde activiteiten plaats
zullen vinden nog niet bekend.
Wie belangstelling heeft voor
eén of meerdere onderdelen van
het programma, kan contact op
nemen met de secretaris van het
Zeeuws Centrum voor A-
mateurtoneel, de heer F. Roctus
01155-1759; of met de toneelad
viseur, Ad van Noort 01180-
14576
MIDDELBURG-Naar verwach
ting zullen in het komende sei
zoen niet minder dan zo'n 2400
mensen een cursus volgen bij de
stichting Kunstzinnige Vorming
Zeeland Daarmee neemt het
aantal belangstellenden ten
aanzien van het vorig seizoen
met ongeveer 20 toe, en we
kunnen nu zeker spreken van
een ruime belangstelling voor
het werk van de stichting
„Maar" zo zegt men bij de
Kunstzinnige Vorming, „er
kunnen altijd nog mensen bij
Wanneer er ergens belangstel
ling voor is, wordt er onderzocht
of er mogelijkheden zijn om ter
plaatse een cursus te organise
ren. en wanneer het mogelijk
blijkt dan komt zo'n cursus er
ook"
Met vijfendertig part-time
docenten begint de stichting aan
haar negende seizoen In vele
plaatsen in de provincie worden
allerlei cursussen op het gebied
van de kunstzinnige vorming
gegeven Een greep uit het pro
gramma weven, werken met
textiel boetseren, beeldhou
wen. tekenen, schilderen, rit
miek. ballet, etc
De stichting wordt op de per
soneelskosten gesubsidieerd
door gemeente, provincie en
njk Wat dus door de cursisten
opgebracht moet worden, zijn
de kosten van het onderhoud en
huur van de verschillende ge
bouwen, en de kosten van hel
gebruikte materiaal Maar men
is bij de Kunstzinnige Vorming
de men mg toe gedaan, dat ieder
een een cursus moet kunnen vol
gen Daarom worden de prijzen
van de verschillende cursussen
zo laag mogelijk gehouden
De meeste belangstelling
geldt momenteel het ballet
Daarvoor staan niet minder dan
900 cursisten ingeschreven Het
gaat daarbij voornamelijk om
jonge mensen Hetgevolgis .dat
de verhouding oud-jong bij de
stichting zo ongeveer fifty-fiftv
is Men heeft iets meer cursisten
m de leeftijdsgroep onder de
zestien jaar
Dat wil natuurlijk helemaal
niet zeggen dat er voorouderen
geen plaats zou zijn bij de
Kunstzinnige Vorming Niets is
minder waar In de verschil
lende plaatsen werken allerlei
mensen met plezier aan hun
creatieve hobbv U kunt dat ook
gaan doen op de vestiging van de
stichting Kunstzinnige Vor
ming die bij u m de buurt te
vinden is En als er nog geen cur
sus bij u in de buurt gegeven
wordt dan kunt u aan de reali
satie daarvan zelf meewerken
dooi uw belangstelling te tonen
bij de Stichting waarvan de
centrale in Middelburg geves
tigd is Want als het aan de stich
ting Kunstzinnige Vorming ligt.
dan komt er een creatief cen
trum in iedere plaats van bete
kenis
Fata Morgana
Theo Rottier
Tragelsingel 34
Oostburg
01170-2778
De Vestzakjes
Gerard Ba.vens
Rotterdamse Kaai 19
Middelburg
01180-26168
De Zeeuwse Komedie
Greetje Bikker
Pauwenburgweg 111
Vhssingen
01184-4752
Werktheater Goes
Mej A Ventevogel
Roggeveenstraat 3
Goes
01100-8707
Werkgroep Middelburg
Willem Joppe
Scheldepoortstraat 9
Nieuw- en st.-Joosland
Werktheater Middelburg
Fransje Frohn
Damplein 26
Middelburg
01180-28220
Werkgroep Nieuwerkerk
Henk de Reus
Hnastraal 49
Nieuwkerk
Thalia
M. Quaars jr.
2e Hullustraat 11
Breskens
01172-1936
Groede
J. Schippers
Nieuwstraat 24
01171-1274
Heer Hendrik
Mevr. J de Bruin
J. Valckestraat 19
Heinkenszand
01106-1876
Het Middelburgs
Dilettantentoneel
Mevr. J Verboom
Havmanstraat 23
01180-14503.
Openlucht spelers
H. Francke
Klein Vlaanderen 78
Middelburg.
Esmorait
R. van Hurck
Weststraat 21
Philippine
01159-228
Souburgs Toneel
en Cabaret
Mevr. P van Schalkwijk
Geulstraai 73
Oost Souburg
01183-2433
Excelsior
W Stevaert
Westdam 70
Sas van Gent
Semper Avanti
Mevr J van Veen
Herautstraat 3
Sluiskil
Nut en Genoegen
W Huigh
Weststraat 12
Schoondijke
Heikantse Komedie
A. Pierssens
Fr. Liszstraat 37
Terneuzen
01150-5446
Camere v. Rethorica
„St.-Jan v. ten Steene"
Hemelstraat 3b
St.-Jansteen
Rederijkerskamer
„de Oranjebloem"
J. de Lijs
St.-Brandarisstraat 36
Sluis
Groep Komma
H. de Klerk
Burg. Geillstraat 15
Terneuzen
01150-2014
Operettev.
Z.O.M.A.
Mevr J Wielakker
Sassenstraat 7
Aardenburg
01177-1544
Camere v Rethorica
„De Transfiguratie"
C Heirman
Postbus 56
Hulst
01140-2088
Rederijkerskamer
„De Eendracht"
Mevr. M Renes
Hertenkamp 6
Tholen
01660-737
Sint Jozef
T Hommel
Ring 24
Oud- Vossemeer
Cabaretgroep
Capritholen
Mevr M Renes
Hertenkamp 6
Tholen
01660-737
De Srheldegalm
A. Baert
Past. Smuldersstraat 29
Kloosterzande
Ontspanning
door inspanning
R de Klerk
Julianastraat 21
Vogelwaarde