Minder autowegen,
meer fietspaden
Openbaar
vervoer
krijgt
841
miljoen
Steviger aanpak
industriebeleid
vervoersplan komt in 1975
meer contact met
Ernstige oorlogs
invaliden vrij van
luister- en kijkgeld
Ombudsman
in 1976
Onderzoek inkomens
in vrije beroepen
binnenland
buitenland!
1rrarann—r mmsm
Onrustbarende
toeneming
aantal
arbeids
ongeschikten
Subsidie hotels
middenklasse
COMPUTERINDUSTRIE
Fiets
Subsidie voor
vormingswerk
politieke
partijen
Rijkspersoneel
papiep
oor uw pen
Kerk in gevaar (2)
Woensdag 18 september 1974
n een onzer 1
IEL Bij een gewapende
■val, die maandag in Budel
een Chinees restaurant
svond, zijn 33.000 gulden
soheerapparaat en eeri
recorder buitgemaakt.
22.00 uur kwamen volgens
laringen drie Chinezen
een nylonkous over het
d het restaurant binnen-
e waren gewapend met
pistool en de derde met
mes. In de woonkamer
len de eigenaar van het
turant en de andere aan-
gen op stoelen vastgebon-
De kabels van de telefoon
ien losgetrokken en de
mannen verdwenen met
buit.
igenaar van het restaurant
?de erin naar buiten te
waar voorbijgangers hem
er hielpen. Van de daders
ireekt tot nu toe ieder
»r.
(Van onze parlementaire
redacteur)
DEN HAAG De verliezen
van 'net streekvervoerzullen
volledig worden afgedekt door
het rijk. Er is 178,7 miljoen
voor uitgetrokken. De stedelij
ke vervoerbedrijven krijgen
170.8 miljoen en de spoorwe-
fcn bijna een half miljard-
Met ingang van 1976 zullen
ook de verliezen van het ste
delijk openbaar vervoer volle
dig worden afgedekt.
Volgend jaar krijgt het
openbaar vervoer (spoorwe
gen, streek- en stadsvervoer
bedrijven) 841,7 miljoen gul
den subsidie om de tekorten
te dekken. Dat ia een enorm
bedrag, erkent de minister van
Verkeer en Waterstaat, maar
gezien het belang van dit ver
voer voor de samenleving is
het wel verantwoord.
De bewindsman wijst erop
dat de tekorten van het
streekvervoer nog steeds toe
nemen (stijgende loonkosten
de voornaamste oorzaak). Voor
de produktiviteitsverbetering,
raar de ondernemingen wel
naar streven, is weinig ruimte
meer. Ook het inkrimpen van
onrendabele lijnen zet weinig
zoden aan de dijk in financi
eel opzicht. Dat zou alleen hel
pen ais je alle onrendabele
lijnen opheft, maar daar tref
je grote 'telen van de bevol
king mee en bovendien zou
dat het gebruik van de privé-
auto alleen maar stimuleren.
DEN HAAG (ANP)
Het Centraal Planbu
reau sprekt in de versche
nen Macro Economische
Verkenningen 1975 van
een onrustbarende toe
neming van het aantal
arbeidsongeschikten. Op
basis van de meest re
cente informaitie over
het verloop van de inva-
iiditeitska.ns en de inva-
liditeitsduur valt te be
cijferen, aldus het plan
bureau, dat di.t aantal in
de komende periode van
vijf tot tien jaar nog
met 25.000 a 30.000
jaarlijks zal toenemen-
In het begin van de ja
ren tachtig zou dan het
aantal wao-gereohtigden
in manjaren gemeten aen
omvang bereiken van
meer dan een half mil
joen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Een rem op de aanleg van autosnelwegen
verbetering van het openbaar vervoer en extra geld voor
de aanleg van fietspaden. Dat zjjn in het kort de belang-
rijkste punten uit het vijfjarenplan voor het personenver
voer, dat minister Westerterp (Verkeer en Waterstaat) in
zijn begroting in het vooruitzicht stelt. Het meerjarenplan,
geldend tot en met 1980, zal geljjk met de begroting-1967
aan de kamer worden aangeboden. Westerterp ziet dit „be
leidsplan voor een samenhangend vervoersbeleid" als een
bittere noodzaak in ons dichtbevolkte landje, willen we bjj
wijze van spreken over een aantal jaren niet stikken in de
uitlaatgassen van afgod auto.
De minister erkent met de
nodige spijt dat het nog steeds
niet is gelukt de auto terug te
dringen ten gunste van het
openbaar vervoer. Nog meer
zal er daarom gedaan moeten
worden aan verbetering van
het spoorwegennet, vooral het
intercity-net (lange afstand),
waarbij de aanleg van par
keerplaatsen bij de stations
een belangrijk uitgangspunt
blijft (in de hoop dat automo
bilisten dan gemakkelijker be
reid zijn de trein te nemen).
Ook komen er meer voorstads
halten.
Voor het vervoer op die kor
te afstand moet (naast tram
en bus) de fiets het helemaal
gaan maken. Er zullen meer
fietspaden komen, ook en
vooral in de steden. Stedelijke
fietspaden zullen voortaan met
rijkssubsidie kunnen worden
aangelegd. AJs eerste aanzet
staat er voor 1975 al drie mil-
kv HOE DE STAAT
1 GULDEN
UITGEEFT
DEN HAAG Minister Lub
bers (Econ. Zaken) wil vol
gend jaar de subsidie voor mo
dernisering van middenkilasse-
hotels handhaven. Dit deelt hij
mee in zijn begroting voor
1975- Ook wordt nog nader
overleg gevoerd met het be
drijfschap horeca over de
vorm van de „folow-uip", die
in het structuuronderzoek in
de horeca wordt aanbevolen-
(Van onze parlementaire re
dactie)
DEN HAAG Ernstige oor
logsinvaliden worden vrijge
steld van het betalen van
kijk- en luistergeld. Het gaat
om dt groep invalide oorlogs
vervolgden die als gevolg van
Invaliditeit geen of slechts
voor 30 procent of minder in
komsten uit arbeid hebben.
Een weiziging van het besluit
omroepbijdragen wordt daar
toe door minister Van Doorn
(CRM) voorbereid.
(Van onze parlementaire
redactie)
®EN HAAG Minister
Lubbers van Economische Za-
"i Vindt dat het totale indus-
"ebeleid moet worden geïn-
™sivrerd De centrale ovcr-
zal mee» beleidsmaatre-
moeten nemen om het
Wstructureringsproces van d<
l ustrie in goede banen te
ouden (ter voorkoming van
«nodige verliezen aan Indus
'riële
i'tiii
leid
werkgelegenheid). Te-
za» de overheid haar be
boeten richten op de sti-
Uferinj van nieuwe ontwik-
el'uger in de industrie die
tot
uitbreiding van het aantal
j^oidsplaatsen kunnen leiden
overheid overweegt daar-
"u de relatie met de computer
industrie te versterken.
Teve-ns zal de regering nieu
we begrotingsposten uittrek
ken voor:
0 Versterking van de struc
tuur van het industriële en
dienstverlenende bedrijfsleven
en bevordering van hoogwaar
dige mdustrie.
Voor interdepartementaal
gebruik: uitgaven t.b.v. grote
technologische ontwikkelings
projecten, bijvoorbeeld op het
gebied van de vliegtuigindus
trie, ruimtevaart en het mi
lieu.
Herstructureringsmaatre
gelen in het kader van -de
ontwikkelingssi. menwerking-
Verhoging van het bedrag
ten behoeve van de Neder
landse herstructureringsmaat-
sohappij (NEHEM).
joen op de begroting.
Het vijfjarenplan moet voor
stellen bevatten, aldus de mi
nister, over de in die planperi
ode (dus tot 1980) te voltooien
of in uitvoering te nemen we
gen en spoor- en tramwegen.
Hij iaat op voorhand al door
schemeren dat autorijden
duurder zal moeten worden
(parkeerbeleid, heffingen op
autorijden). Voorts zal aan
dacht moet-en worden besteed
aan de organisatorische opzet
van het openbaar vervoer, he-t
niveau van de tarieven en de
bevordering van de fiets en de
brommer.
Wat het rijkswegenplan be
treft deelt de bewindsman
'mee, dat we nu tien jaar aan
de uitbouw van da-t plan wer
ken, maar dat in de komende
tienjarige periode meer ge
wicht zal wordien toegekend
aan de aspecten van het leef
milieu. Er zal meer en meer
aandacht worden besteed aan
de vraag of het vervoer niet
beter per trein of bus kan
plaatsvinden en (dus) de aan
leg van een nieuwe weg ach
terwege moet blijven. Je kunt
niiet blijven doorgaan, zeker in
de randstad niet, met het blij
ven vergroten van het rijks-
wegennet, dat nu al 1403 ki
lometer lang is, zegt Wester
terp.
(Van onze parlementaire re
dactie)
DEN HAAG In de meerja
renramingen heeft het kabinet
rekening gehouden met het
aantreden van een ombudsman
- of commissaris van onder
zoek - met ingang van 1976
Het wetsontwerp waarbij deze
centiale klachtenman en zijn
wijze van functioneren in ons
bestel worden opgenomen zal
in het komende parlementaire
jaar worden ingediend-
Het kabinet heeft in de
meerjarenramingen een bedrag
van f 1,6 miljoen gereserveerd
voor deze activiteit die al ge
durende vele jaren onderwerp
van overleg vormde. Het par
lement heeft zich indertijd
uitgesproken voor een om
budsman die los van de volks
vertegenwoordiging staat.
(Van onze parlementaire re
dactie)
DEN HAAG Op de begro
ting voor 1975 is een bedrag
van f 1,5 miljoen uitgetrokken
als subsidie voor vormingsacti
viteiten van politieke partijen.
Over de opzet van de subsi-
dierregeling noch over de in
houd van de vormingsactivi
teiten bestaat reeds overeen
stemming tussen het ministe
rie van Binnenlandse Zaken en
de politieke partijen, die in de
staten-generaal vertegenwoor
digd zijn en voor subsidiëring
in aanmerking komen.
Daarbij zal uitdrukkelijk
bepaald worden, dat kleine
leginncnde partijen die in de
Kamer een of meer zetels ver
werven, een goede startkans
i rij sen. Gedacht wordt aan
iubsidiëring van de eerste
f 50 000,- per partij met een
i-oor iedere partij gelijk per
centage van 90 procent.
Zowel het algemeen vor-
ningswerk - algemene cursus
sen onder verantwoordelijk
heid van bestaande vormings
centra - als kader- vormings
werk zou in beginsel voor
subsidiëring in aanmerking
komen.
IÖÊ DE SfAÜÏ GUIDEN 0NTYANG1
(yooraftr.)
DEN HAAG Eind dit jaar
en begin 1975 wordt een on
derzoek gehouden naar de in
komens van vrije beroepsbe
oefenaren, zoals accountants,
advocaten, belastingconsulen
ten, makelaars en medici. Mi
nister Boersma (Sociale Za
ken) verwacht hierbij loyale
medewerking van de betrok
ken beroepsorganisaties.
DEN HAAG (ANP) De
omvang van het burgerlijk
rijkspersoneel wordt voor 1975
geraamd op ruim 166.208 man
nen en vrouwen. Aldus blijkt
uit de miljoenennota - 1975. In
de begroting van 1974 was de
sterkte geraamd op 162.300
man. De werkelijke sterkte
van het burgerlijk rijksperso
neel was op 30 juni jongstle
den 157.700.
De gegevens van deze enquê
te worden via een bepaalde
methode vergeleken met inko
mens v-an werknemers en
worden na overleg met de be
trokken organisaties gepubli
ceerd. In de visie van de be
windsman zal de uitslag van
diit onderzoek een bijdrage le
veren aan een dieper inzicht
in de inkomensverhoudingen.
In deze enquête worden niet
alleen de bruto-inkomsten
naast elkaar gelegd, maar ook
de vrij besteedbare inko
mens.
Drs. Boersma erkent in zijn
begroting voor 1975 wel rui
terlijk, zal verwezenlijking
vam gelijkheid van inkomens,
bezit, macht en kennis aller
minst eenvoudig is. Voorwaar
de om daartoe te komen ziet
hij in een bewuste deelname
van alle betrokkenen door in
spraak en overleg.
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam «n adres worden
ondertekend. Bij publikatte zullen deze
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken Naam en adres zijn dan bi:
de redactie bekend. Publikatïe van brie
ven (verkort of onverkort' betekent niet
dat de redactie het in alle gevaller
eens is met inhoud, C.q. strekking.
Hoewel de oproep van de
paus over de kerk tot de
rooms-katholieken gericht is,
wil ik als protestant enkele
opmerkingen maken. Als de
kerk het lichaam van Christus
is, dan is bovengenoemde uit
roep vreemd: Kunnen wij
Gods werk vernietigen? In
dien echter een andere bete
kenis aan het woord kerk ge
geven wordt, dan is de uitroep
eveneens vreemd. Als met
kerk het instituut bedoeld
wordt, dan zullen we dank
baar moeten zijn dat deze
vorm van kerk-zijn in gevaar
komt. De kerk als instituut is
een geweldig risico voor het
ware geestelijke leven en
werkt belemmerend ten op
zichte van de ons in Christus
gegeven vrijheid.
„Kerk in gevaar" is hoor
baar in de R.K.-kerk maar ook
in de protestantse kerken. Dit
paniekachtige heeft geen zin.
De kerk zal zich moeten mani
festeren als veelzijdige ge
loofsgemeenschap waarin voor
ieder plaats is.
De periode, waarin we thans
leven, is misschien een inter
ruptie Gods, zoals we in de
bijbel meer interrupties lezen
(b.v. de zondvloed). Onze taak
is te bedenken: Waarvoor deze
malaise in de kerk? Zijn we
als kerk werkelijk gemeen
schap met grote verscheiden
heid, maar één in Christus,
dus één geloof en liefde of is
deze interruptie misschien een
oproep om onze weg opnieuw
te zoeken?
MADE G. MOL.
(ADVERTENTIE)
«ggS#"
1#