Minder autowegen, meer fietspaden Openbaar vervoer krijgt 841 miljoen Steviger aanpak industriebeleid vervoersplan komt in 1975 meer contact met Ernstige oorlogs invaliden vrij van luister- en kijkgeld Ombudsman in 1976 Onderzoek inkomens in vrije beroepen binnenland buitenland! 1rrarann—r mmsm Onrustbarende toeneming aantal arbeids ongeschikten Subsidie hotels middenklasse COMPUTERINDUSTRIE Fiets Subsidie voor vormingswerk politieke partijen Rijkspersoneel papiep oor uw pen Kerk in gevaar (2) Woensdag 18 september 1974 n een onzer 1 IEL Bij een gewapende ■val, die maandag in Budel een Chinees restaurant svond, zijn 33.000 gulden soheerapparaat en eeri recorder buitgemaakt. 22.00 uur kwamen volgens laringen drie Chinezen een nylonkous over het d het restaurant binnen- e waren gewapend met pistool en de derde met mes. In de woonkamer len de eigenaar van het turant en de andere aan- gen op stoelen vastgebon- De kabels van de telefoon ien losgetrokken en de mannen verdwenen met buit. igenaar van het restaurant ?de erin naar buiten te waar voorbijgangers hem er hielpen. Van de daders ireekt tot nu toe ieder »r. (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG De verliezen van 'net streekvervoerzullen volledig worden afgedekt door het rijk. Er is 178,7 miljoen voor uitgetrokken. De stedelij ke vervoerbedrijven krijgen 170.8 miljoen en de spoorwe- fcn bijna een half miljard- Met ingang van 1976 zullen ook de verliezen van het ste delijk openbaar vervoer volle dig worden afgedekt. Volgend jaar krijgt het openbaar vervoer (spoorwe gen, streek- en stadsvervoer bedrijven) 841,7 miljoen gul den subsidie om de tekorten te dekken. Dat ia een enorm bedrag, erkent de minister van Verkeer en Waterstaat, maar gezien het belang van dit ver voer voor de samenleving is het wel verantwoord. De bewindsman wijst erop dat de tekorten van het streekvervoer nog steeds toe nemen (stijgende loonkosten de voornaamste oorzaak). Voor de produktiviteitsverbetering, raar de ondernemingen wel naar streven, is weinig ruimte meer. Ook het inkrimpen van onrendabele lijnen zet weinig zoden aan de dijk in financi eel opzicht. Dat zou alleen hel pen ais je alle onrendabele lijnen opheft, maar daar tref je grote 'telen van de bevol king mee en bovendien zou dat het gebruik van de privé- auto alleen maar stimuleren. DEN HAAG (ANP) Het Centraal Planbu reau sprekt in de versche nen Macro Economische Verkenningen 1975 van een onrustbarende toe neming van het aantal arbeidsongeschikten. Op basis van de meest re cente informaitie over het verloop van de inva- iiditeitska.ns en de inva- liditeitsduur valt te be cijferen, aldus het plan bureau, dat di.t aantal in de komende periode van vijf tot tien jaar nog met 25.000 a 30.000 jaarlijks zal toenemen- In het begin van de ja ren tachtig zou dan het aantal wao-gereohtigden in manjaren gemeten aen omvang bereiken van meer dan een half mil joen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Een rem op de aanleg van autosnelwegen verbetering van het openbaar vervoer en extra geld voor de aanleg van fietspaden. Dat zjjn in het kort de belang- rijkste punten uit het vijfjarenplan voor het personenver voer, dat minister Westerterp (Verkeer en Waterstaat) in zijn begroting in het vooruitzicht stelt. Het meerjarenplan, geldend tot en met 1980, zal geljjk met de begroting-1967 aan de kamer worden aangeboden. Westerterp ziet dit „be leidsplan voor een samenhangend vervoersbeleid" als een bittere noodzaak in ons dichtbevolkte landje, willen we bjj wijze van spreken over een aantal jaren niet stikken in de uitlaatgassen van afgod auto. De minister erkent met de nodige spijt dat het nog steeds niet is gelukt de auto terug te dringen ten gunste van het openbaar vervoer. Nog meer zal er daarom gedaan moeten worden aan verbetering van het spoorwegennet, vooral het intercity-net (lange afstand), waarbij de aanleg van par keerplaatsen bij de stations een belangrijk uitgangspunt blijft (in de hoop dat automo bilisten dan gemakkelijker be reid zijn de trein te nemen). Ook komen er meer voorstads halten. Voor het vervoer op die kor te afstand moet (naast tram en bus) de fiets het helemaal gaan maken. Er zullen meer fietspaden komen, ook en vooral in de steden. Stedelijke fietspaden zullen voortaan met rijkssubsidie kunnen worden aangelegd. AJs eerste aanzet staat er voor 1975 al drie mil- kv HOE DE STAAT 1 GULDEN UITGEEFT DEN HAAG Minister Lub bers (Econ. Zaken) wil vol gend jaar de subsidie voor mo dernisering van middenkilasse- hotels handhaven. Dit deelt hij mee in zijn begroting voor 1975- Ook wordt nog nader overleg gevoerd met het be drijfschap horeca over de vorm van de „folow-uip", die in het structuuronderzoek in de horeca wordt aanbevolen- (Van onze parlementaire re dactie) DEN HAAG Ernstige oor logsinvaliden worden vrijge steld van het betalen van kijk- en luistergeld. Het gaat om dt groep invalide oorlogs vervolgden die als gevolg van Invaliditeit geen of slechts voor 30 procent of minder in komsten uit arbeid hebben. Een weiziging van het besluit omroepbijdragen wordt daar toe door minister Van Doorn (CRM) voorbereid. (Van onze parlementaire redactie) ®EN HAAG Minister Lubbers van Economische Za- "i Vindt dat het totale indus- "ebeleid moet worden geïn- ™sivrerd De centrale ovcr- zal mee» beleidsmaatre- moeten nemen om het Wstructureringsproces van d< l ustrie in goede banen te ouden (ter voorkoming van «nodige verliezen aan Indus 'riële i'tiii leid werkgelegenheid). Te- za» de overheid haar be boeten richten op de sti- Uferinj van nieuwe ontwik- el'uger in de industrie die tot uitbreiding van het aantal j^oidsplaatsen kunnen leiden overheid overweegt daar- "u de relatie met de computer industrie te versterken. Teve-ns zal de regering nieu we begrotingsposten uittrek ken voor: 0 Versterking van de struc tuur van het industriële en dienstverlenende bedrijfsleven en bevordering van hoogwaar dige mdustrie. Voor interdepartementaal gebruik: uitgaven t.b.v. grote technologische ontwikkelings projecten, bijvoorbeeld op het gebied van de vliegtuigindus trie, ruimtevaart en het mi lieu. Herstructureringsmaatre gelen in het kader van -de ontwikkelingssi. menwerking- Verhoging van het bedrag ten behoeve van de Neder landse herstructureringsmaat- sohappij (NEHEM). joen op de begroting. Het vijfjarenplan moet voor stellen bevatten, aldus de mi nister, over de in die planperi ode (dus tot 1980) te voltooien of in uitvoering te nemen we gen en spoor- en tramwegen. Hij iaat op voorhand al door schemeren dat autorijden duurder zal moeten worden (parkeerbeleid, heffingen op autorijden). Voorts zal aan dacht moet-en worden besteed aan de organisatorische opzet van het openbaar vervoer, he-t niveau van de tarieven en de bevordering van de fiets en de brommer. Wat het rijkswegenplan be treft deelt de bewindsman 'mee, dat we nu tien jaar aan de uitbouw van da-t plan wer ken, maar dat in de komende tienjarige periode meer ge wicht zal wordien toegekend aan de aspecten van het leef milieu. Er zal meer en meer aandacht worden besteed aan de vraag of het vervoer niet beter per trein of bus kan plaatsvinden en (dus) de aan leg van een nieuwe weg ach terwege moet blijven. Je kunt niiet blijven doorgaan, zeker in de randstad niet, met het blij ven vergroten van het rijks- wegennet, dat nu al 1403 ki lometer lang is, zegt Wester terp. (Van onze parlementaire re dactie) DEN HAAG In de meerja renramingen heeft het kabinet rekening gehouden met het aantreden van een ombudsman - of commissaris van onder zoek - met ingang van 1976 Het wetsontwerp waarbij deze centiale klachtenman en zijn wijze van functioneren in ons bestel worden opgenomen zal in het komende parlementaire jaar worden ingediend- Het kabinet heeft in de meerjarenramingen een bedrag van f 1,6 miljoen gereserveerd voor deze activiteit die al ge durende vele jaren onderwerp van overleg vormde. Het par lement heeft zich indertijd uitgesproken voor een om budsman die los van de volks vertegenwoordiging staat. (Van onze parlementaire re dactie) DEN HAAG Op de begro ting voor 1975 is een bedrag van f 1,5 miljoen uitgetrokken als subsidie voor vormingsacti viteiten van politieke partijen. Over de opzet van de subsi- dierregeling noch over de in houd van de vormingsactivi teiten bestaat reeds overeen stemming tussen het ministe rie van Binnenlandse Zaken en de politieke partijen, die in de staten-generaal vertegenwoor digd zijn en voor subsidiëring in aanmerking komen. Daarbij zal uitdrukkelijk bepaald worden, dat kleine leginncnde partijen die in de Kamer een of meer zetels ver werven, een goede startkans i rij sen. Gedacht wordt aan iubsidiëring van de eerste f 50 000,- per partij met een i-oor iedere partij gelijk per centage van 90 procent. Zowel het algemeen vor- ningswerk - algemene cursus sen onder verantwoordelijk heid van bestaande vormings centra - als kader- vormings werk zou in beginsel voor subsidiëring in aanmerking komen. IÖÊ DE SfAÜÏ GUIDEN 0NTYANG1 (yooraftr.) DEN HAAG Eind dit jaar en begin 1975 wordt een on derzoek gehouden naar de in komens van vrije beroepsbe oefenaren, zoals accountants, advocaten, belastingconsulen ten, makelaars en medici. Mi nister Boersma (Sociale Za ken) verwacht hierbij loyale medewerking van de betrok ken beroepsorganisaties. DEN HAAG (ANP) De omvang van het burgerlijk rijkspersoneel wordt voor 1975 geraamd op ruim 166.208 man nen en vrouwen. Aldus blijkt uit de miljoenennota - 1975. In de begroting van 1974 was de sterkte geraamd op 162.300 man. De werkelijke sterkte van het burgerlijk rijksperso neel was op 30 juni jongstle den 157.700. De gegevens van deze enquê te worden via een bepaalde methode vergeleken met inko mens v-an werknemers en worden na overleg met de be trokken organisaties gepubli ceerd. In de visie van de be windsman zal de uitslag van diit onderzoek een bijdrage le veren aan een dieper inzicht in de inkomensverhoudingen. In deze enquête worden niet alleen de bruto-inkomsten naast elkaar gelegd, maar ook de vrij besteedbare inko mens. Drs. Boersma erkent in zijn begroting voor 1975 wel rui terlijk, zal verwezenlijking vam gelijkheid van inkomens, bezit, macht en kennis aller minst eenvoudig is. Voorwaar de om daartoe te komen ziet hij in een bewuste deelname van alle betrokkenen door in spraak en overleg. Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam «n adres worden ondertekend. Bij publikatte zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken Naam en adres zijn dan bi: de redactie bekend. Publikatïe van brie ven (verkort of onverkort' betekent niet dat de redactie het in alle gevaller eens is met inhoud, C.q. strekking. Hoewel de oproep van de paus over de kerk tot de rooms-katholieken gericht is, wil ik als protestant enkele opmerkingen maken. Als de kerk het lichaam van Christus is, dan is bovengenoemde uit roep vreemd: Kunnen wij Gods werk vernietigen? In dien echter een andere bete kenis aan het woord kerk ge geven wordt, dan is de uitroep eveneens vreemd. Als met kerk het instituut bedoeld wordt, dan zullen we dank baar moeten zijn dat deze vorm van kerk-zijn in gevaar komt. De kerk als instituut is een geweldig risico voor het ware geestelijke leven en werkt belemmerend ten op zichte van de ons in Christus gegeven vrijheid. „Kerk in gevaar" is hoor baar in de R.K.-kerk maar ook in de protestantse kerken. Dit paniekachtige heeft geen zin. De kerk zal zich moeten mani festeren als veelzijdige ge loofsgemeenschap waarin voor ieder plaats is. De periode, waarin we thans leven, is misschien een inter ruptie Gods, zoals we in de bijbel meer interrupties lezen (b.v. de zondvloed). Onze taak is te bedenken: Waarvoor deze malaise in de kerk? Zijn we als kerk werkelijk gemeen schap met grote verscheiden heid, maar één in Christus, dus één geloof en liefde of is deze interruptie misschien een oproep om onze weg opnieuw te zoeken? MADE G. MOL. (ADVERTENTIE) «ggS#" 1#

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 11