vrn T oneelseizoen met gemengde gevoelens MUSEA AFSTOFFEN Veel vals gerucht in The Exorcist VAN STAD NAAR PLATTELAND DE VIER VAN BRAIS NAAR VINCENT KUB Trek is no niet Neder] uit. Ult' GLOBE PROLOOG WERKCENTRUM '74-75 Globezorgen ijdschrift Proloogméér oneel W-Centrummens Stamboek «Sta** "j" we dus Zaterdag 3 augustus J fe* fe fe BEIAARD-concours der Ned. KlokJcenspetverenigimg dit jaar ap 14 sept- te Goes (Maria Maigdalenakerk) Jury: B- Winsemius, Amsterdam, G. Berman, Middelburg en P- Maassen. Breda- BON'DS-mitziekfeest van Ned- Verband Mandoline-or kesten o® 29 okt. in Turfschip Breda- BONDS-ooneours van Ned- Accordeon en Mondharmonica Organisaties op 17 now. in St.- Willebrord- MARANATHA-koor uit Pa ramaribo (46 man) maakt van 19 sept, toit 1 okt. tournee door ons land; o-a. te Botterdam en Tilbuna- TWEEHONDERD etsen en gravures, waaronder 21 etsen van Rembrandt, uit begin 16e tot begin 20e eeuw, te zien op expositie „Vier eeuwen Ne derlandse grafische kunst" bij kunsthandel Borzo te Den Bosch; van 13 sept tot 6 okt. TAFERELEN van Jan Lem- mens in galerie Kotoon. Nieuwlandstr- Tilburg; tot 2 oktober- REIZENDE filmweken van het Vrije Circuit met 7 films in o-a- fihnlhuizen Middelburg, Dordrecht, Den Bosch en Eindhoven. Van 12 tot 25 sept. Op programma o.a- La tierra prometida (Littin-GhiliLa vie est a nous (Renoir-Frank- rijk) Le charbonnier (Moua- mari-Algerijeen Lohn und Liebe (Kratisch DBR). IK HAD haar lief gaat het nieuwe boek heten van Gerard Reve. Verschenen de homofie le boeken bij Polak en Van Gennep, deze hetero-titel werd door Elsevier ingerekend- Met deze „stunt" leidt Van het Re ve zijn volgende boek in- Zelden zal in het zuiden een toneelseizoen met zoveel ge mengde gevoelens begonnen zijn. Er zijn in het verleden problemen geweest met En semble/Globe, maar het „wat nu?" staat groot geschreven. Op 12 september begint Glo be voor het laatst in de tradi tionele samenstelling en voor het laatst onder Ton Lutz als artistiek directeur aan het nieuwe seizoen: de première in Breda. De ontwikkelingen bij Proloog zijn uit de hand gelopen en hoewel deze to- neelwerkgroep deze maand weer aan het werk gaat met produkties op scholen en vormingsinstituten, wordt er achter gesloten deuren druk overlegd over de vraag: „wat nu?" Inmiddels komt er in Brabant nog een nieuwe ge gadigde voorzichtig achter het toneelgordijn heenkijken: Het Werkcentrum; een jonge kleine groep, die ook al in Eindhoven ontstaan is en nu op de schouwburgdeuren klopt in het zuiden om toege laten te worden. „Beter een halve zekerheid dan een volledige vaagheid", zegt Fri'ts Bloemkolk, zakelijk directeur van GLOBE- „De on rust is wat ingedamd. De ge spannenheid duurt ail zo lang; er komt .een zekere gewen ning- De uittocht van s-pelers valt wel en niet mee. We heo- ben in ieder geval nog twee jaar zekerheid van de subsi- Frits Bloemkolk: zekerheid". „Halve RAAM 103: ,4n Nederland zoals overal in W.-Europa, in tegenstelling tot de VS, be- stat er een kloof tussen we tenschappen en kunsten. Aan de universiteit van Iowa wordt de creatieve prestatie op één lijn gesteld met de academische; kunst wordt niet lager aangeslagen dan weten schap". Dat is te lezen o-a- in een verslag aan crm van Este- ban Lopez over zijn deelname aan het International Writing Program in de VS. Verder be vat dit nummer een Hommage aan de Limburgse dagblad schrijver en poëet Leo Her- berghs bij zijn 50ste verjaar dag; gedichten van Herberghs en twee bijdragen van Wiel Kusters- Cornets de Groot schrijft over Motieven voor ti.jdschrijvers (mn- bij Vest dijk en Mulisch). Jacques Ha melink schreef een aantal no tities bij „Het ander ik", ter wijl er nog poezie van Michael Tophoff en Nico Verhoeven staat afgedrukt (Raam, Nw Gracht 24a. Utrecht) KULTUURLEVEN 6: Seksu eel gedrag en affecties kunnen vooral gezien worden als een kwestie van smaak en voor keur i.p.v. onderworpen te zijn aan conformisme en sociale dwang als voldaan wordt aan een aantal voorwaarden, die B. Carlier schetst in zijn bijdrage Homoseksualiteit als minder heidsverschijnsel. Hoe actueel ls Thomas van Aquino nog na 700 jaar, vroeg A. Dondeyne zich af bij z ijn promotie hono ris causa aan de Nijmeegse universiteit. Zijn rede bij die promotie wordt afgedrukt. „In zekere zin ontsnapt de theolo gie steeds verder aan de zeg genschap van de clerici en de gevestigde instituties", zegt B. de Clercq in zijn overzicht van nieuwe strekkingen in de theologie M. Engelborghs geeft een jaaroverzicht van Markante Anglo-Amerikaanse romans van 1973: een niet zo rijke oogst. V. Nees schreef een verhandeling over de Vox Humana (menselijke stem) met haar vocale mogelijkhe den (KL, Ravenstr. 112. Leuven) cliënten gekregen, al zit ik. met de zorgen, dat we in het vol gend seizoen zeveneneenhalve ton minder krijgen. Dat bete kent o-a- dat we inplaats van diubbel, enkelvoudig imoeten gaan spelen- Dat betekent ook dat er mensen afgesnoeid moeten worden, met name in de technische dienst- Werkge legenheid voor technische mensen is minder snel ver vangbaar dan voor acteurs en actrices. Nee, er is geen uitvaart- sfeer! Er heerst meer het kli maat van: we zullen nog één jaar in deze samenstelling Lutz gaat volgend jaar defini tief weg laten zien, dat we er nog zijn- Daarna zullen we met een ander repertoire moe ten komen, maar dat zal even sterk zijn". Het moet Frits Bloemkolk wel van het hart, dat de subsidiënten de studie van werkgroep Beroepstoneel Brabant „onaardig benaderd hebben"- Waarschijnlijk for muleert hij het dan erg vrien delijk, „want", zegt hij, „ik word steeds voorzichtiger met mijn uitspraken", al vindt hij het geval Vredeling heerlijk- „Het rapport beantwoordde aan de opdracht van gedepu teerde Willems en dan moeten ze niet zeggen, dat daaruit geen toneelbeleid valt te dis- telleren. Over het landelijk toneelbe leid: „Ik zou best drie dagen op de hei kunnen gaan zitten en dan met een plan op tafel kunnen komen. Maar dat is niet haalbaar, want er zullen altijd groepen zijn die zich bedreigd voelen- Het landelij toneelplan van de minister schijnt in grote'lijnen rond te zijn en zal in '75 uitkomen. Wat ik er van weet ik zeg het met grote restrictie wordt geen goed plan voor de regio's- De gedachten schijnen weer uit te gaan naaT drie grote gezelschappen in het westen des lands, die de pro vincie intrekken- In de pro vincies komen dan de groepen, die zich met name met het amateurtoneel, het vormings werk etc- moeten bezighou den"- De eerste première van Glo be van dit merkwaardige sei zoen begint met twee zonnige eenacters voor een breed pu bliek: De Kollektie, een eigen tijdse komedie van de intelli gente Pinter en. Maar loop toch niet zo naakt rond, van de dijenkletser Feydeau- Pin ter werd iin '60 door Guttmann- Ensemble in Nederland geïntroduceerd. Het zou een speling vam het lot zijn als Pinter nu Globe (voorheen Ensemble zou uitluiden! PROLOOG's Kommer 't Mannetje was niet bereikbaar- Hij was bij de repetities in de schouwburg van Eindhoven. Proloog werkt door, ondanks alle uitzichtloze uitspraken die er over de Toneelwerkgroep gedaan zijn- Cis van Helmond: „Binnenskamers is er druk ambtelijk overleg met rijk en provincie- Het is ons ook on bekend wat daar besproken wordt. Het enige wat wij we ten is, dat er aan een andere vorm voor Proloog gedacht wordt. We hopen rond half september wat meer te weten- Niemanid bij de groep pakt de Er zijn op dit moment zelfs biezen; iedereen werkt door Er zijn o P dit moment zelfs méér boekingen voor vooretel lingen dan vorig jaar rond de ze tijd. Op 11 Oktober komen er twee nieuwe programma's voor Werkende Jongeren, waarvan de titel nog niet vast staat uit- Op 8 november is de première van een produktie óver de problemen van de middenstand voor het voortge zet onderwijs. Op het pro gramma blijven verder: Maak van je hand een vuist en Neus en Ko I en n. Het simulatie spel-systeem wordt in zover veranderd, dat in het vervolg Ingespeeld wordt op de door de aanvrager ingediende situa tie- „Er wordt", aldus Cis van Helmond, „nog gedacht aan een tweede produktie, als de financiële situatie het tenmin ste toelaat"- „HET WERKCENTRUM is geen alternatief voor Proloog", zegt Ton Setter, die met Frans Strijards en nog vijf techni sche mensen onlangs een nieu we toneelgroep hebben ge vormd. Selter was voorheen acteur bij Proloog en de Nieu we Comedie en Strijards komt van de Maastrichtse toneel school Hun eerste produktie heet Dat kan ik ook van jou zeggen, naar teksten en ideeën van de Gemertse vormingslel- der Herman Hafkamp. „We witten in Brabant en mogelijk daarbuiten het to neel een anider accent geven", aldus Ton Selter. Ons uitgangs punt daarbij is niet het uitge sproken politieke engagement zoals je dat bij Proloog vindt. De menselijke relatie In de ruimste zin van het woord en toegespitst pp die tussen to neelspeler en publiek, staat bij ons centraal. We draaien zelf nog helemaal op voor de kos ten, hoewel we wed subsidies hebben aangevraagd- Maar het is moeilijk om er tussen te komen. Omdat we nog onbe kend zijn, is het voor schouw burgdirecties ed. natuurlijk een twijfelachtige zaak om ons te engageren- Het verrassende voor ons, bij de voorstellingen die we ad gaven, was dat niet alleen jonge mensen maar ook Ton Selter: cent". „Ander ac- een wat ouder puibliek sterk aangesproken voelde- zich De beide priesters trachten de krachten, die Regan bo ven haar bed laten zweven te bezweren. Na alle tam-tarn, die er ge maakt is over de film DE EXORCIST (De Duivelbe zweerder) en na alle sensatio nele berichten uit Amerika en Engeland over de reacties van het publiek zijn de verwach tingen ongetwijfeld „hoogge spannen". Vergeet het maar! Aan de werkelijke probleemstel ling komt de film niet toe hetgeen niet alleen interessant maar ook zinvol geweest zou kunnen zijn- De wijze waar mee met het thema omge sprongen wordt bevestigt al leen maar rationele geesten, dïe dit soort verschijnselen al lemaal flauwekul vinden. An derzijds is het heel wel moge lijk, dat de ontvankelijke geesten voor mysterieuze ver schijnselen, die niet zo ver trouwd zijn met situaties in ziekenhuizen ed., door deze horror-film (veel verder komt het niet) ontdaan kunen ra ken. Los van enkele uitspra ken wordt er omtrent het ver schijnsel bezetenheid en het exorcisme zo weinig verklaard of verbanden aan gegeven, dat de niet psychiatrisch- theolo gisch geschoolden (en dat is het grootste deel van het pu bliek) behoorlijk in de kou blijven staan- We kunnen ons dan ook best vinden bij de positieve en negatieve punten die ds. Van Dam vorige week zaterdag op deze pagina over De Exorcist aangaf. Het thema ,dat ten dele ont leend is aan een historisch ge val uit Maryland, waar een jezuïet met succes een jongen met het exorcismeritueel be vrijdde van, voor de medische wetenschap ongrijpbare, beze tenheidsverschijnselen, wordt langzaam ingeleid; eerst hal verwege de film branden de tonelen van schuddende bed den, het afschuwelijke veran derde meisje Regan, braak- verschijnselen, rondvliegende meubelstukken etc. in alle ontzetting en ongeloofwaardig opeengehopt goed los. Verschijn selen, die ten dele bekend zijn vanuit de parapsychologie (par- egie; rappings e.d.). Deze horror kan inderdaad op veel mensen een zeer onprettige in vloed uitoefenen- Het eerste deel van de film. dat het kader geeft, toont een aantal nogal springende scè nes, waarbij overigens best nogal eens te lachen valt door gevatte opmerkingen en gees tige momenten- Daarin maken we kennis met de beide pries ters, die het exorcisme bedrij ven: de oude jezuïet, die op gravingen verricht in het oos ten en daarmee een aantal nogal goedkope demonische mysterieuze atmosferen kan moekrijgen, en de jonge je zuïet, die psychiatrisch (ratio neel) geschoold is en wiens moederbinding omgezet wordt in schuldgevoelens, waarvan de boze geest in Regan ge bruik maakt; zijn verstandelij ke benadering van de mens brengt zijn geloof in botsing met mysterieuze krachten. Beide rotten worden door res pectievelijk Max von Sydow en Jason Miller uitstekend ge speeld. Aan goed spel ontbreekt het overigens in deze film niet.: dat geldt voor de moeder van Ellen Burstyn en niet minder voor de 12-jarige Linda Blair, voor wie de rol van Regan een tour de force geweest moest zijn (over kinderarbeid ge sproken!)- Filmisch heeft. Wil liam Friedfcin (o-a- French Connection) alles gedaan aan de onmogelijke opgave, die de acteur van het gelijknamige boek en scenario. William Blatty, hem gesteld heeft. Blatty's interesse voor archeo logie, pychiatrie en zijn oplei ding bij de jezuïeten verklaren wel iets van zijn hobbyïstische benadering van dit verschijn sel Na de persvoorstelling hoor den we iemand uit de medi sche wereld zeggen: „Tot en met het encephologram (her- senmeting) e.d. is het nog wel te volgen, maar daarna wordt het ongeloofwaardig toneel". Eigenlijk raakte hij daar de kern van de zaak. Behalve het feit. dat de medische weten schap in de film (ten dele terecht) in haar hemd gezet wordt, lukt het deze film niet het ongeloofwaardige (voor velen; m-n- in de rationele we tenschap) geloofwaardig te maken. Dat is een gemiste kans- Opvallend was wel, dat er door de bezoekers heftig gediscussieerd wordt- Het po sitieve van de Exorcist is dan waarschijnlijk ook, dat het verschijnsel zelf tot nadenken en mogelijk tot andere bena deringen brengt- Het is alleen jammer dat het via dit soort op de commercie gemaakte films moet gebeuren. H. E. Zoals Het Gat van Neder land mijn lievelings-t.v- pro gramma is, Jan de Jong de beste nummer één, zo is GUUS LUIJTERS mijn favo riete stukjessdhrijver. Na het verschenen van zijn voortref felijke verhalenbundel Circus Melancholia kon het niet uit blijven dat ook zijn kortere verhalen, notities zal ik maar zeggen, werdeai gebundeld- Nu is dat zover met DE SCHER VEN VAN DE SLIJTER (Uitg. Tango, f 12,50; 160 pag.). Je kunt nu de lade met superlatieven openschuiven of onzin uitkra men dat Luiijters in aanmer king moet komen voor een „Literatuurprijs", maar dat is ook je ware niet. Toch maar proberen, God betere 't, om gewoon te doen: de scherven van de slijter is proza van een uitzonderlijk gehalte, een boek om iedereen cadeau te doen, ofwel: lezen in Luijters kost je uren van je nachtrust. De verhalen hebben een ge- jfiiddelde lengte van anderhal ve pagina. De rode draad door alle notities heen. het Leitmo- Omslagontwerp van Fred Ros. tiv, is de overgang van de grote stad naar het platteland. Van het bioscoop-, café-, en flipperauitomatenleven naar de hooivork over je schouder, het omspitten van een stuk grond, het planten van sla en er ge wichtig omheen staan: „Zou den ze aanslaan" en „Is er al iets van de radijs te zien". Zoals Luijters zelf relativen- rend opmerkt: „Grotestadsjon- gen djie zich loopt aan te stellen op 't platteland". De verhalen over zijn boerenleven blijven niet uit; wandelingen door de vallanden, de strijd tussen de lieren, stervende konijnen in san kartonnen doos, blafbees- ten, de gemoedelijke sfeer in het dorp en het jaarlijks te rugkerende drinkgelag: de kermis- („Na zeven glazen cassis wist de kater nog steedn niet van wijken"). Een extra dimensie geeft Luijters aan zijn werk door de relatie grote stad platteland uit te breiden met berinnerin gen van vroeger. Het volgende vrij lange citaat is niet alleen kenmerkend voor de thema tiek, maar geeft tevens een vrij aardige indruk van Luij ters manier van schrijven: „In .ud-west waren vogels vri, zeldzaam, om over dieren als paarden, koeien en schapen helemaal te zwijgen- Je zag ze wel eens op zo'n Jetse plaat, die meester op hoogtijdagen tevoorschijn haalde maar lan ger dan drie seconden ernaar kijken mocht je niet, stel je voor het zingen van vijfen twintig vaderlandse gezangen' was aanmerkelijk belangrij ker, en we konden ook heel goed uit ons hoofd rekenen- Makkelijk voor als je later een winkeltje begon. Af en toe kregen we ook leesbeurten waarbij het alleen belangrijk was te weten waai je voor ganger met lezen gestopt was als jij de beurt kreeg. Wist je het niet dan mocht je een pagina van dat wonderschone werk uit je hoofd leren, en net cijfer telde mee voor „le zen". Ik bedoel maar", Doet de zinsconstructie van oovenstaande regels ietwat aan Reve denken, Luiijters' be schrijvingen van het landleven hebben veel weg van Nescio's Boven het Dal, dat veelal be schrijvingen van vergezichten van dorpen en landschappen geeft.. De vergelijking is nog niet eens zo onaardig, zij het Ian dat Nesoio schrijft in de twintiger jaren, terwijl Luij ters niet om de moderne ont wikkelingen heen kan: „De tewe torens van het dichtstbij zijnde stadje steken een paar centimeter boven de dijk die het einde van de wellanden markeert uiit. Sinds kort zijn er behalve de twee torens ook drie flatgebouwen en een ein deloze reeks hoogspanningsmas ten te zien, maar die kan ik door mijn linkeroog te sluiten, laten verdwijnen". Bladerend in Luijters' stuk jes overvalt je toch dat wee moedige gevoel van jeugdsen timent, met hat „literatuur voor tieners" Veronioaipro- gramima Candle light, z-g. Herp Albert and the Tijuana Brass en Joop ter Heul. Het einde van de „Sexy Sixties" =m het begin van de Zeventi ger Jaren is door Luijters „vooi de eeuwigheid" bew aard- Wat een boek, wat een stijl, war een gratie- JOHAN DIEPSTRATEN. De Museumnota over de provincie Noord-Brabant, sa mengesteld door een werk groep ad hoc van de culturele raad, ls als eerste aanzet een goed werkstuk geworden. Daarbij heeft men dankbaar gebruik kunnen maken van de museumnota Noord-Holland en de diensten van de oud-rijks inspecteur voor roerende mo numenten D. F. Scheurleer. Hoewel laatstgenoemde er op wijst, dat het museumwezen hi Noord-Brabant veel later tot ontwikkeling is gekomen dan in andere provincies en er een niet meer in te halen ach terstand is opgelopen, zal het waarschijnlijk voor de meeste ■irgeloze toeschouwers enige verwondering wekken, dat Brabant over méér dan veertig musea en soortgelijke instel lingen beschikt. „Soortgelijke Instellingen": de globale inde ling, die het rapport maakt, vraagt nog om nadere verfij ningen; nu vallen een aantal instellingen nog tussen wal en schip. In een later stadium zou een Brabantse museumgids dan zelfs een zinvol drukwerk kunnen worden. Op de eerste plaats is echter deze nota geschreven om een provinciaal museumbeleid op gang te helpen- Iets wat overi gens in alle provincies een wens aan het worden is- Daar toe worden wel een aantal cri teria aangedragen, maar de vraag: wat is de functie van een museum in deze tijd en in deze streek, vraagt zeker nog om een nadere uitwerking. In de hele discussie (landelijk) over de samenwerking tussen creativiteitscentra, scholen, muziekscholen, clubhulzen e.d. in het kader van de zoge naamde education permanente (een begrip, dat ondanks het clichématig gebruik toch aan inhoud wint) wordt het mu seum nog maar zelden ge noemd. Voor de meeste men sen is een museum nog een opslagplaats vm dingen en nog geen u;td. plaats van menselijke w' waarden. Gelukkig wordt het sterker, dat om wettelijk gelingen (inclusief v woordelijkheden) op m bied steeds sterker. xeil zien van onderwijs, gn, heidszorg, maatschap^ zorg e.d- zal geen enkele t ticus e.a- het bestaan van gelingen aanvechten, pj cultuur blijft nog steeds franje en de sluitpost vu begroting, waarin men willekeur kan regeren museum dient betrokken worden in deze vraag om telijke regelingen. De t, bantse museumnota doet a niet veel meer (en dat ls heel wat) dan verstopte kan len open maken, maar j vraagt, om een financierin die binnen het huidige prod ciale budget voor cultuur u> welijks denkbaar is. p, i laatste nummer van Brak- rekende Gerard Knuvel voor, dat van de totale pro ciale gelden in '74 bv. 1) naar wegenaanleg gaat stuk Langstraatweg ran km koste evenveel als de vinciale èn rijksuifteri aan bv. Het Brabants Oi in één jaar) en '10,5% tei komt in dt culturele sector. Het is wenselijk, dat commissie ad hoe, verantwi delijk voor deze nota nent wordt. Dan kunnen goede aanzetten in dit rapt verder uitgebouwd worden kan er in Brabant inde een samenhangend net m ontstaan, geruggesteund gezamenlijk ontworpen men, regelingen, die zowel leid en running zodanig zond weten te maken, dat publiek er zich weer le van wordt, dat deze provi, hen ook op dit terrein zinvi zaken te bieden heeft- In jaruuari-feibruari a-s- ho pen we met een tweede pro duktie te komen -Wat we zoe ken op dit moment zijn jonge Nederlandse toneelschrijvers- Er wordt vaak gezegd dat er zoveel stukken in de kast lig gen. Maar waar staan die kas ten dan? De stukken, die we uu via officiële kanalen bin nenkregen, beantwoorden nog niet aan ons uitgangspunt". HENK EGBERg De vier symphonieën van Johannes Brahms, die in 1964- '65 werden opgenomen door DGG zijn nu voor een schap pelijke prijs (ik ken alleen de Duitse prijs van 68 dm) ver krijgbaar in een cassette. Hoe zen en cassettes zijn meestal wonderlijke drukwerken, want vaak weet je niet om wie het gaat: om de componist of de klinkende naam van bv. de dirigent. In dit geval staan de namen van Brahms en Herbert von Karajan en de Berliner Philharmoniker even groot ge drukt. En dat lijkt juist, want al schreef Bralims vier meester werken, het is tevens Von Ka rajan, die ze neerzet op een wijze, die waarschijnlijk Bralims zelf ook goed gedaan zou hebben. In toom gehouden „Vincent heeft duidelijk altijd meer mensen aangespn* Jt zijn twee beroemde collega's Cézanne en Gauguin. Hl) jf dan ook het meest bewust van eéh plicht, zoals hij die ryn grote publiek te dienen en niet slechts de beroepscriticus oluji kenner". Dat schrijft de Engelse kunst-criticus Brian inleiding bp het nieuwe kunstkijkboek VAN GOGH, datujt.| geverij De Haan samen met de Engelse uitgeverij plla ,e julcl- gegeven om het grote publiek te dienen. Hoewel de ê»e strfi ding van Petrie allesbehalve „volks" is geschreven, bevatcpilde- 96 (voorin staat gedrukt 108) bekende en minder bek»m rijen, tekeningen en litho's van deze kunstenaar, wiens Zundert en Etten is verbonden. De afbeeldingen op l0gen«» eindredactie henk egbers posterformaat (ong. 27 x 35 cm) zijn op enkele uitzond ter giP| van redelijke kwaliteit al lijken de kleurendrukken »r llftl gekomen dan de tekeningen op dit papier. Petrie seWO „e|,te!"l zou fout zijn, zelfs nu aan te nemen dat Vincents kfna zjjn f( al helder is. Leren kijken naar Vincents schilderijen is jg voel voor kleur in de natuur en in de kunst vergrote" (tot 1 nov. f 17,50; jaarna f 24,50) lijkt daarbij een Aen middel. Het is de eerste van een serie. De beide voIgu"e (fI1 fantastische schilders (van Bosch tot HonBüf romantiek (door Brahms Bach- en Beethoven wat neutraliseerde diepe gevoe van tederheid en manitlij fanfares) is „gefundeaes I sen" voor Von Karajan hi k zijnen met hun Duitse romq tische gevoelens, beheerst d een perfecte technische i pline. Op enkele delen iu -| met name als Brahms du» lijk parafraseert op volksliederen kun je i zeggen, dat de symfonieën i Brahms echt populair zijn li een grote massa- Andera bevatten ze wel zo'n brok n ziek als illustratie van Bra groei (bv. via een Twee „pastorale" naar de monun tale Vierde) en van een I stuk muziekgeschiedenis, het voor muziekliefhebtn een genot is om deze kans vier symfonieën op een i met beide handen aan ie l pen- Deze kans ligt nu op uitstekende en goedkope v gevat in deze cassette- JOHANNES BRAHMS: S| SYMPHONIEN (DGG-Pi - 2563 272 tot 275 - 4 Ip's). Pe Koninklijke Verenigi In het komend weekeinde b „.„toonstelling, omringd do Ret Nederlandse Trek pi gemeen secretris Chr. Oonn Hoe springlevend het tre kunnen zien. Alleen al de r part van Wijngaarden is dt Bart van Wijngaarden is is het paradepaard van fokl meer. Met deze Zeeuwse pi ken wij over het Nederlands Al voor het eerste telefoont; het gesprek telkens zal onderb dient, heeft secretaris Oomen v paard", gezeten aan een onder tafel in het Haagse kantoor van leken-misverstand uit de weg i Zeeuwse trekpaarden zijn nie I derse, Gt oningse of Oostbrabant I eens. Ei bestaan alléén Nederl zijn dan ook nog rechtstreekse trekpaarden. Belgische en Nederlandse trekpaarden stammen van één 1 oerfamilie: het oude inlandse paard dat in de Middeleeuwen werd aangetroffen langs een brede strook kustland ii Noordwest-Europa, zich uit strekkend van Denemarken tot in Noord-Frankrijk. Eeuwen lange selectie en teeltkeus, be scherming tegen vreemd bloed en voortdurende uitwisseling van fokmateriaa] vormden dit oude, van nature ai zeer ro buuste ras. tot het moderne Nederlandse en Belgische trekpaard dat over de hei« wereld beroemd is geworden en waarvoor nog steeds grote belangstelling bestaat e: z< tr M os si b w bi bi ta hi m tt oi tc b< bt Sinds 1830 worden de fami liebetrekkingen en de kwali teiten van de Nederlandse en Belgische trekpaarden nauw lettend en met liefde voor dit formidabele ras, bijgehouden m de trekpaardenstamboeken van de Koninklijke Maat- schappij „Het Belgisch trek paard", Het doel van beide stamboeken is (vanzelfspre- u verbetering en de verbreiding van de trekpaar- oenfokkerij. Is dat nu eigen- ^eze tijd van tractoren I PI es en koelauto's geen achterhaalde en tot hobby van 'j de prijsverhogingen, di e tabaksoorten zijn ing< da e" Pra'mtabak wordt r P z'ch daar wel niemand .°ut' al weinigen weten, is tabakswaar in Nederlai een 8tapeltje van 25 pruir till,rij:, Ls.dat gemiddelde na- toei-liu, "as'eidend, want het zich eebruik doe' te m»„ tend voor bij oude in ben,eni„en dan a"een nol Pen p de bevolkingsgroe teannen u"dien docn aIlee' het wp, Vrouwen late' Cr hun hoofd, nr..:- de vraag van hr ni is ve u IC pr«imenrf vraaS van hf v°ldoen Vo,ksdeel te kunne fendsp reserveren de Neder pr^ent„ lfnKpikoT1*en dri' aan toUale produk .^bakken. Dal be baksbladerA«et kauwen °P ta aQeren nog steeds 'i a dt da eei ne

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 20