„Telefoon net is poging tot antwoord" SCHUIN EN RECHT Ko Gieles bindt in VOOR KINDEREN Verstegen rekent af met de student in hem cultuur r ijdschrift I lïr?. '"e's u'f dit rijke in- I "riAtieve tijdschrift met een jjsigtal onderwerpen. (A. en iA^tbus 281, Haarlem). I rJ?tn van fundamentele I dan n Van c'e mens eerder I «n van vrijheid van gods- Ds W. van Dam naar aanleiding van de film The Exorcist xpositie oek laat Zaterdag 31 augustus 19^ noederkanker nogal relati verend benadert. -Dat komtl ook omdat er bij een derge-| lijk onderzoek een nogl steeds enorme drempelvrees! pverw.onnen moet worden. Nog te vaak hoor je: ,,Nee| hoor, ik niét naar de dokter,! Stel je voor dat ik kanker| heb". Maar dat is nu juist de struisvogelpolitiek die| maakt dat er meer aan deze ziekte wordt geleden dan| Onvermijdelijk is. 4. I ■1 gebouwde propeller. Bij I vliegtuig wordt nipt het V1 I maar alleen de propeller a i gedreven,. We hebben Pr° ^1 genomen- met een coureurs I met een achterop gelaste P peller. Met alleen die aa dreven propeller bereikte I op de weg een snelheid vai j kilometer per uur". Als de Da Vinei het moJjL begeven en die kans is I zo denkbeeldig .worffl Z.I vliegtuig onmiddellijk tot S I slaagd experiment trerw Om er mee verder te J Met zijn 45 vierkante n vleugeloppervlak en zij" j0. mumvliegsnelheid van 10 j, meter is het een opmerkti vogel, die nu al d jaloezie van vele "Ote iderhe-1 jaiucwu vein v 'v. Jjtc" teurs heeft opgeroepen. (e fan: „Geef alsjeblieft nl be veel technische bijzon a den prijs, want dan bouw ons na"- De eerstkomende w nr! 1 Hal l'an dag in Wevelgem jp West' daar in de buurt van 0 l vlaamse kust wel even l" trapt Erik Verstraete ichel»"' Om 1 weer met Stefan Mass' tekenwerk de lucht in. minimaal J000 m. yer^er 1 mee neer te komen. lukt staan er helema;^ lachers meer aan de kant- JJINDEUJK circuit van IL^aide film» (o.a. Le Dunfbrd, Kren, Wie- VBrakhaige, Ono, Wartiol) in oktober met oa 16 La-anima's draaien in musea •jiuiuirele centra. Een dnitia- ,.an Kultuireel Sentrum De JV.nMWe' te Tilburg in 8ft- 1 L»«-dting met Ned. Kunst- Lhting en riinoaete Barbara Heter ELLIS Broer, schilderijen Heiène Endréo, sieraden; en met 34 september in Serie Pepijn. Reigerstraat, C*. .gVENLÜIK met bed en be- I |oK;.c gemaakt door Aliain tester'itut met 2® seT>" ^ujben te zien in Gemeente- -iseum Arnhen, Over mijn «dachten en belevenissen tij- EJs het werk aan diit luik Llcte hij een Dagboek, diait ju <fe handel is. .j^ZZ-tetival in de open lucht in het hart van Leiden 1 september van 14-22.30 u. «at o.a. Trio Wim Overgaauw, Loevendie Coansort en tdo Louis van Dijk. I Oi: VERLOREN eer van jatharina Blum, het nieuwst luak van Heinrich Ball ver- Jnjnt op 1 november in een Inlandse vertaling (Else- viff) t OPENBAAR Kunstbezit ie verhuis "aar voormalige bios coop City of Wesopa in n'eesp. Abonnemmentenadmini- gratie blijft postbus 5555 Am- jterdam 1 AMSTERDAMSE Kunst- Ssndaagse met ruim 140 voor- jtelisigen in theaters en mu les vindt dit jaar plaats van 20-39 sept. Toegangsprijzen van f 1,- h>t f 5,-. Er worden jog meer bezoekers verwacht dan de 37,920 van vorig I aar. 1 GLOBE begint nieuiwe sei nen op donderdag 12 septem- hj in Breda met premières Collectie van Pinter en I Loop toch niet zo naakt rond I van Feydeau met Siem Vroom, I Femke Boersma, Henk Rigters jie), Hugo Koolschün en I Aa Greidanus. FOTO-9: Holland - België louder overwinnaar, staat bo- I ven een verslag met foto's - van een fotograden-omtmoe- ng ui Breda; de Belgen als I Mlisten. de Nederlanders als I vavreemders. Verder o.a. aaai- daclit voor (goed) eindexa- 1 nenwerk MTS voor Fotografie I Den Haag;theaterfotognafie I van Joop y.d. Berg en fotogra- I fiscn verslag van Mickery-pro- I ject door Ton Omiloo. Jan Cop- pens schrijft over de foto-pio- t.er Nadar en Coumans over I exposities in Londen. Nieuw I de BNAFY niet nieuws van Ibtociubs. Getest werd de Ca- I ton EF. (Foto-postbus 4, Doe- I tinchem) I KENTERING-1: De veer- I tende jaargang opent met 15 I Pagma's informatie (Tijd- 1 Schrift), waarin o.a, aanteke- I ringen bij de verhullingen van I Hahakuk II de Balker (i.e. bij I Zwijg) en Jan v.d. Vegt met I asvo-leerlingen praat over li- I teratmironderwijs („het sys- I tem doodt alles"), waarop I desbetreffende docent reageert 1 lie waarheid ligt niet in het I «lulden, niet opzij of er bo- I v®op. Ze ligt eronder begra- I W). Veel poëtische bijdra- 1 ttt van o.a Bontridder, Brey- Iteibach, Habakulk II Brian I ratten van de Liverpool scene I (vertalingen) en Jan WdMem Overeem. VerdeT oa Jan v.d. I eft over censuur in Ierland I (Kentering, Badhuisweg 232, I D« Haag) AARDE EN KOSMOS-7 '1 In deze aflevering van i™ „populair wetenschappelijk I riagazine" o.a. de ervaringen I v« een Kirlianfotograaf; foto- I P':e, a's wapen tegen plan- I JMoekten en diepgevroren l'Wiele bacteriën ontdekt op I Antarctica. Hoe we tliuis I "TBwaarlijk kunnen expe- I ^wtferen met radio-actieve I waling wordt geleerd in „Ook Iw nvat te ma- I Su?6 s1,eITenhcmel in sep- I ®nper; waarnemingen aan I ür'w en Nederlandse sa- Z?et n0S enkele I STREVEN-11-12: „Het Va- I steh eisen als tegen- IW uitgedrukt solirijft Peter Heb- I C..I e wanneer hij mgr- v-asaroh analyseert als de jnpr van het Vaticaan". 1 I ouyper zet kanttekenin- t»n,™ e' Duitse Theater, dat I „j' ,.^'llPt naar de 19e eeuw to»;., ri6'!se Klassieken; de k, ,DeiJ de toeschouwer daar- I t,iv 1 betrekken hebben be- succcs' Leo Geerts tta J ?er de Weltkreis Li- Jtrenc Arbeitswelt. een I vu georganiseerde vorm feat nSagement. Paul Belien v..™ "der met een beschou- fecre I6r Violehee et le I kop- nj Lirard onder de geweld ?yan8elies leggen het tor' °°L Boekarest, en U, vaagt Harriot zich af ^ires ro. wereldbevolkings- D'iBoeci,) even- Postbus 233. Max van Sydow als de exorcist. De film THE EXORCIST kan ik op een drietal punten positief waarderen, maar ik heb er ook twee grote bezwa ren tegen" zegt ds. W G. van Dam uit Vlaardingen. Tezamen met een groot aantal pastorale werkers heeft hij naar aanlei ding van deze film, die de komende week in het hele land gaat draaien, een hulp dienst bestaande uit een net van vijftig telefoonnum mers opgebouwd. „Uit de publiciteit en persoonlijke contacten weet ik", aldus van Dam, „dat de film in Amerika en Engeland bij veel zoekers storingen, slapeloze nachten en zelfs zelfmoorden heeft ver oorzaakt. Voor velen is, na het zien van de film, de weg naar een geestelijke voorganger of arts te lang, daarom is deze mogelijkheid geschapen. Bo vendien zijn sommige storin gen van demonische aard en daarop zijn de doorsnee arts en geestelijke niet voorbereid. Bij de kassa's van de biosco pen worden folders uitgereikt waarop de voornaamste tele foonnummers staan". Voor Zuidwest Nederland is dat 010-234048 De film toont het verhaal van een 13-jarig meisje, dat door wetenschappelijk ondefi nieerbare krachten wordt be zeten. In gruwelijke scènes gebeuren er zeer navrante dingen met haar- Hersenonder zoek levert geen aanwijsbare oorzaken op. Uiteindelijk we ten twee priesters met de ritu ele handeling van het exorcis me (duiveluitdrijving), zoals die door de r-k. kerk in het Rituale Romanum (het boek waarin meerdere kerkelijke rituelen zijn vastgelegd) de ongrijpbare krachten, die het meisje Regan geestelijk en li chamelijk afmatten, te bezwe ren. Het exorcisme functioneert, althans in het beschaafde wes ten nauwelijks meer, hoewel iedere r.k- priester bij de zo genaamde vier kleine wijdin gen, voor de priesterwijding, traditioneel tot exorcist gewijd is. Veel verschijnselen (bv. epilepsie), die vroeger als dui velse bezetenheid wordt ge kwalificeerd, werden weten schappelijk verklaard en over geheveld naar medische of psychiatrische zorg- „Maar", zegt ds. Van Dam, „er blijft nog een groot aantal ver schijnselen over, die daar niet thuis horen; er blijft een wer kelijke bezetenheid te onder kennen, die niet op het terrein van de psychiatrie ligt. Er zijn een aantal psychiaters niet veel die dat onderkennen. De r-k. kerk heeft de rituele voorschriften daaromtrent nooit ingetrokken; de paus heeft zelfs enkele jaren gele den deze nog weer eens krachtig onderstreept. Ik zelf kom uit de protestantse tradi tie, die geen vast ritueel kent, maar onze ervaring dekt voor een deel die van de r.k- kerk. Van Dam houdt zich al tien jaar met dit specifieke onder werp bezig en in december vorig jaar verscheen van zijn hand bij Kok-Kampen, het boek „Demonen eruit in Jezus naam", dat nu ook in het Duits vertaald wordt- Hij is er zich dan ook van bewust, dat hij de film beter gewapend dan de meeste toeschouwers zag. Positief van deze film, vind ik, zegt hij, dat ze aandaoht schenkt aan het verschijnsel. Het is overigens niet de eerste film daarover, alleen door de massamedia wordt er meer aandacht aan geschonken- Er is b.v- al eens een Italiaanse film II Demonia en de Poolse film Johanna van de Engelen gemaakt. Bovendien is het juist, dat de film een verband legt tussen occulte praktijken (Regan doet aan spiritisme) en bezetenheid. Een derde be langrijk punt vind ik, dat aan getoond wordt dat de medi sche wetenschap er niet uit komt- Zeer negatief vind ik, dat het boek en de film aan het toch al vrij sensationele onderwerp met de fantasie sensationele elementen toe voegt. Er worden teveel symp- tonen bij elkaar gebracht; bloedig en luguber- Voor de meeste mensen een aanslag op het zenuwstelsel. Mijn voornaamste bezwaar geldt het slot. Het einde van het boek en de film is anders dan het historische geval waarop het gebaseerd is. De auteur van het boek The Exorcist (in Ned. vertaling bij Triton Pers uitgekomen (red.) kreeg in '49 van een priester notities over het hier verder uitgewerkte geval van exorcis me met de mededeling: maak hier maar iets van! Historisch is de priester overwinnaar. In de film komen beide priesters om; de een door een hartaan val de ander door uit het raam te springen, omdat hij de be zetenheid van het meisje over neemt. In een sensationeel slot. offert de priester zich op- Dat wordt niet gevraagd: dat is niet nodig", aldus Van Dam. die verder zegt, dat de ook als sensatie aangekondigde mas turbatiescène met het kruis hem nauwelijks opgevallen is. Je kunt deze bezwaren te gen de eromheen geweven sensatie al bij voorhand aan voelen, als je de slogans van Warner Bros, die de fiim uit brengt. leest: „Het staat nu al vast, dat deze film voor de nodige schokeffecten in de va derlandse bioscoopwereld zal zorgen-..- Dat is werkelijk een film om de zenuwen van te krijgen! In dit geval ziet men Ko Gieles geobsedeerd door de binnen- èn buitenkant van het boek. „Ik wilde het handbindwerk weer nieuw leven inblazen. Op deze expositie wil ik laten zien, wat dit vak te bieden heeft", vertelt Ko Gieles naar aanleiding van de tentoonstel ling BOEK GEBONDEN, BOEK GEVONDEN, die tot en met 5 september bij Etcetera in Bergen op Zoom te zien is- Iedereen, die tegenwoordig wel eens een boek leest, in banden heeft weet hoe slecht dat bindwerk (beterplak werk) is; ruggen breken di rect; de bladen gaan los liggen etc. Ko Gieles: „Iedereen moet terecht in staat gesteld worden om te lezen en dan verval je in een inassa-produktie met deze gevolgen. Ons handbind werk is dan ook gericht op uiterlijk en innerlijk kostbare boeken. Handbindwerk is tijd rovend en daardoor kostbaar". Het handgebonden boek is dan oak een produkt gewor den voor echte bibliophielen, voor mensen, die fijne boeken verzamelen. Die plakken er dan een ex-libris, een origi neel ontworpen grafisch vignet e.d- met hun naam in. Het is daarom een goede gedachte geweest deze tentoonstelling uit te breiden met een collec tie moderne Ex-libris uit de uitmuntende collectie van de Bredanaar (en oud-Bergenaar) Frits Haan-s- „Ik heb het vak van mijn vader geleerd", vertelt Ko Gieles. „Maar - het echte hand- binden raakte op de achter grond"- De verklaring hiervoor is te zien in zijn boekbinders bedrijf aan de Moerstraatse baan, waar hij met assistentie van een aantal mensen de kost verdient met het inbinden van een deel der 10.000 tijdschrift jaargangen van onze universi teiten a raison van ongeveer f 130,- per bandje. „Het was Beatrijs v-d. Brink (De Hoge Hees te Eersel), die ons vroeg om het boekbindersvak in haar galerie te demonstreren- Daardoor heb ik een opdoffer gekregen". Daarna is Ko Gie les twee jaar achtereen naar het Zwitserse Ascona gegaan om in het Europese boekbin derscentrum zijn vak weer op te halen. Een veelzijdig vak dat is op de tentoonstelling enigszins te zien waarover hij veel kan vertellen; over het maken van de schutbladen, het naai en, snijen en rondzetten, over het vergulden; het stempelen van de leren band; over het werken met bladgoud; over de letterhaken en andere werk tuigen etc. etc- Een oud boek van Flavius Josephus (uitg 1682) heeft hij helemaal op nieuw in het leer gezet; op de klassieke manier met de touw- ribben over de rug. Hart van Brabant van Anton van Duin kerken werd, wat je noemt JUDICUS VERSTEGEN moet wel een enorme kater hebben overgehouden van zijn studietijd aan de universiteit. Eiste hij indertijd aandacht voor zich op met de reldelder- el-roman Koekoek in de klok, die na professorale veront waardiging uit de handel ging, in zijn nieuwste roman is het universitaire studentenlever weer onderwerp van veront waardigde lo(of:u)lbroekerij. Het lijkt erop alsof hij als een goed Freudiaan (voor zover Freudianen nog goed genoemd kunnen worden) een groot aantafl frustraties met een soort hetero-revianisme (die ene homo in het boek houdt hij zich wel van het lijf) op blaast om achtergebleven stoom af te blazen- De roman EEN BRUINE RING OM DE ZIEL (uitg. De Bezige Bij - f 19,50) beschrijft het leven van een jong student in Amster dam in de vijftiger jaren, als een soort nabloeier van het Cremertijdva-k. Met verve uit de typemachine geramd (de «lotdateririg spreekt van drie maanden) in een pittige wild-west-stijl. Af en toe be ving mij de verveling, maar je blijft lezen- Judicus Verstegen Er deugt dan ook geen spaan van de samenleving, waarin student Luuk van Win gerden opgroeit- Iedereen en alles krijgt 332 pagina's lang van Verstegen om de oren- Hij bezigt daarbij een vorm van aangepunte bittere humor, die vaak vermakelijk is, maar op den duur toch wat goedkoop wordt- Soms laat hij zijn fan tasie meesterlijk op hol slaan, maar daarna wordt het weer een cabaret zonder grenzen met het intrappen van open deuren. Een bourgeoisie-eui- tuur, beheerst door een onbe nullig Oranjehuis en een op prestaties gericht beleid (kan verder niet schelen hoe je aan die prestaties komt) is de voe dingsbodem voor een universi teit. waarin de ene nogal stompzinniger is dan de ander: dienaren van een fokstation voor een maatschappij waarin Luuk de bruine ring van el lende tracht te doorbreken met een vlucht in de troost van de Piemel- De door zijn keurige vader en moeder sexueel gefrus treerde Luuk ontpopt zich gaandeweg tot een hyperbool van Vleselijke Lust- Zijn sexuele avonturen worden in het kwadraat verheven en vullen niet alleen het grootste deel van zijn studentenleven, maar ook die van het boek- De schuld ligt {natuurlijk) bij de christelijke cultuur, die ons aan banden had gelegd: wie gekruide persiflages daarop niet kan verdragen, moet het boek maar niet lezen- Het Amsterdamse eerste laar van Luuk, wordt door spekt met flash-backs en dro merijen over een vroegere tocht naar Frankrijk. Dood en bederf op een beenderenlijm- fabriek en zijn filosofietjes bij een kunstenaar, die de ellende op het doek tracht te brengen, brengen iets van een thema tiek in het boek aan- De vreugde om het weelderige en bloedgestuwde vlees ligt dicht bij de ellende. Helemaal te bont maakt Verstegen het tot slot, wanneer hij hospita Truus (wie anders?), met wie hij in een banaal milieu de nieuwe Haleluja-'s van zijn lijf beleeft, in een keukenmeiden-roman stopt; Luuk vader blijkt te zijn van Barbara's kind, met wie hij ook in de lijkenkamer van het ziekenhuis vree etc Maar met kunst en vliegwerk houdt hij zijn tentamenuitsla gen op een peil die het voor Van Regeteren Altenafond' maatschappelijk acceptabe' maken zijn beurs door te beta !en. Als je een liefhebber ben' van wat kwajongensachtig ge trap tegen allerlei schenen opgediend in een vlotte schrijstiil en opgelbazen retho riek is Een bruine ring eer onderhoudend boek met geijk te procedé's. Met gemengd» gevoelens- "Kom hier, vriendinnetje Pieternelletje; je achterste zal dienen als trompet. en met je voorste maken we pret, kom hier voor een lekker spelletje". "En terwijl mevrouw vast sliep danste het kamermeisje de horlepiep. Zeg eens op mijnheer, wie doet 't beter, mevrouw of ik? wie is er heter? Maar jij natuurlijk, zwoer die mijnheer meteen. Dat geloof ik best, zei ze, want dat zegt iedereen". Nou en zo zou ik nog wel een tijdje door kunnen gaan, over Margot die tegen haar jongen zegt dat ze zo'n last van de zon heeft en dat hij daarom maar bovenop haar moet gaan liggen om wat schaduw te geven of over Ro- in-derdaad scènes die no,g nim mer op het doek werden ge smeten- Ga The Exorcist niet met een volle maag zien, de inhoud komt er gegarandeerd weer uit. Een algemene klacht van de Amerikaanse en Engel se theatereigenaars: onder de film wordt herhaaldelijk over gegeven..- we blijven boenen! Gezien de belangstelling voor The Exorcist zien de Neder landse theaterexploitanten niet tegen een nummertje boen- werk op! etc. etc- Het is wel duidelijk dat dit op zich immens triest gegeven goed geëxploiteerd wordt over de hoofden van dikwijls vrij weerloze toeschouwers, bij wie de belangstelling voor het occulte, het ongrijpbare, toe neemt. Ds. Van Dam: „De laatste 5 tot 10 jaar vindt er in onze cultuur inderdaad een grote omschakeling plaats; van een overdreven hang naar ra tioneel en natuurwetenschap pelijke verklaringen, groeit er meer openheid naar het mys terie, naar dieper liggende geestelijke achtergronden. Al leen komt men dan niet bij het evangelie uit, waarin ook Christus duivelse machten uit dreef, m-aar bij occulte prak tijken en drugs. De kerk heeft er ook geen antwoord op ge had- Ja, het telefoonnet over het land naar aanleiding van deze film is een poging om tot een antwoord te komen. Ik hoop niet, dat het te laat is". HENK EGBERS bin wiens werktuig zo lang en dik is dat de helft al voldoen de is om het karwei te klaren en over alle tieten en tepels die betast en gestreeld worden als aanloop tot verdere ver kenningen en genèugten, maar ik houd er dan toch maar rekening mee dat DE STEM in wezen een keurig blad is met nog keuriger lezers. Maar ik ben nu eenmaal gehouden een plaat te bespreken die heet "Chansons libertines de la Re naissance framjaise" of wel Vrijmoedige liedjes uit de Franse Renaissance en dat is wel vierhonderd jaar geleden en het staat er allemaal in het Frans en zelfs in het Oud- frans op, maar het blijft toch allemaal over de seksuele inter actie, zoals „het" tegenwoor dig wetenschapnelijk wordt genoemd. Over die beurtelings vermakelijke en dan weer verheven en soms zelfs tragi sche doch altijd aangename bezigheid wordt een plaat op perfecte wijze volgezongen en mensen die niet erg goed zijn in Frans kunnen best denken dat ze een motet- en madri gaalvereniging aan het werk horen ter ere van de Ileiligo Familie. Zo mooi klinkt 't ale- maal en dat is nou juist de ellende van dit leven, beste mensen, juist als Je denkt dat je met een goed werk bezig bent, Ls 't de duivel die ermee speelt. In dit geval heet die man Jacques Feuiilie, die zelf de bas zingt in een voortreffe lijk kamerkoortje. ZiJn hulpje heet Pierre Bonniffet, die de tenorpartij neemt. Veel erger is dat die jongen een inleiding over al die schunnigheden heeft gewrocht waarin hij de ontuchtige monniken van toen en hun liefjes zo maar trans poneert naar het heden met zijn directeuren en secretares ses. Bah, nog sociale kritiek ook!. Als ik u was, zou ik die plaat niet kopen. Want ik heb 'm lekker ai. JOOP BARTMAN Chansons libertines de la chanson francaise. Ensemble Jacques Feuiilie. (Arion ARN 38210) Wie niet houdt van romantische pianomuziek, mag het zeggen. Dat zullen er niet veel zijn. En mocht u twijfelen luister dan eens naar de verzamel-Ip Traumerei - Die schönsten ro- mantischen Klavierstücke- vol2 - door DDG goed bij elk aar gezet. Niet alleen vind je op deze plaat een uitgelezen schare pianisten, die zich per fect thuis voelen in het tijd perk der romantiek, zoals As- kenase, Ciani, Demus, Eschen- bach, Firkusny, Kempff, Ri cher en Vasary, maar ook de namen der gespeelde compo nisten spreken de romantische verbeelding aan Schu mann, Chopin, Beethoven, Mendelsohn, Mozart, Schubert, Brahms. Dehussy, Mussorgsky en Rachmanainoff. Wie thuis wel eens bloedig oefent op de Sonata facile van Mozart of Chopins Abschiedswalzer nr I en iets van de oorspronkelijke Schilderijententoonstelling van Mussorgski of de Kempff-Pa- thétique van Beethoven wil ho ren zal zich wei bevinden bij deze plaat, die de fijnproevers bovendien nog een vergelij kende studie van pianospel- stiilen ooievert. TRAUMEREI-vol 2-CDGG 2545012). een luxe uitgave; Cléonades van Marchand kreeg een leren band, waarmee hij je kan ver tellen hoe een boek een schar nier in de band moet hebben en hoe belangrijk de papier soort is voor een soepel open vallen etc- Ja, Ko Gieles is er zich van bewust, dat hij nog steeds moet terugvallen op oude boe ken, die het waard zijn in een kostbaar jasje gestoken te worden. Hij noemt daarbij bindprijzen, die variëren van f 700 tot f 10.000. Het zijn de fanatiekelingen, die daar op af komen- Zijn liefste wens is om nu eens een eigentijdse nieuwe Nederlandse biblio- phiele uitgave van de grond te kunnen krijgen. „In het bui-« tenland lukt dat beter", meent hij- Op bescheiden schaal is hij al begonnen met het ma ken van gastenboeken, waar voor zijn vrouw veelkleurige moderne omslagen ontwierp; zij doet dat met haar aca demische opls-ding overi gens voor al zijn in te binden boeken. Ze zijn op de exposi tie te zien en te koop- Met de fraaie ex-libris van Frits Haans is deze expositie vrij uniek. „Het is, geloof ik, wel de eerste keer, dat een boekbinder alleen exposeert in ons land", zegt Ko Gieles. Hij hoopt ermee door te kunnen gaan en dat er andere exposi ties zullen volgen. Voor men sen, die van boeken houden is deze eerste aanzet tot de her waardering van een oud vak, dat alles met het boek te ma ken heeft, een interessante tentoonstelling- HE. „.Te hoort nogal eens het ver wijt, dal voorstanders van een systematisch cultuurbeleid er op uit zouden zijn „de" men sen „cultuur" op te dringen Ook als ze daaraan geen be hoefte hebben. Dat is onzin. Ik geloof niet dat mensen van wal over het algemeen onder „eul tuur" wordt verstaan zoveel beter worden. Ik meen wel, dat ze door écht de mogelijkheden te krijgen tot deelneming aan liet „culturele leven", kunnen winnen aan zelfrespect, aan le vensvoldoening dat ze daar door ook eerder bereid, en in staat zullen zijn tot het aan vaarden van maatschappelijke verantwoordeliikheid. Cultuur Ls een kwestie van waarden. Wie meent dat een waarden- vrij cultuurbeleid mogelijk ls kan beter meteen maar een op- 1 rek huren in Moskou of Athe- Henk Schaafsma in de zo- iuist verschenen bundel Een verzameling opstellen tei in formatie en inspiratie. 'So ciale en culturele reeks uitg. Samson). eindredactie henk eghers Van 5 september tot er. met 5 oktober is in de boekhandel als BOEK VAN DE MAAND verkrijgbaar: DUVELTJES UIT EEN DOOSJE; een (voor)leesboek voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Een bijzonder kleurrijk kinderboek met illustraties, die de periode van Jetses (Ot en Sien) tot bijvoorbeeld Fiet iVcstendorp en Peter van Straaten in beeld brengen Onder redactie van Annelies Jorna Annie Moerkercken - Van der Meulen- Dick Kok, Paul Biegel en Thea de Laat staan op 28F pagina's 43 verhalen afgewisseld met 24 versjes die geschreven zpn door bekende kinderschrijf(st)ers uit binnen- en buitenland Jan Ligthart, Jaap ter Haar, Lea Smulders A. Milne. Astrid Lindgren, Mischa de Vreede, Mary Norton, Annie M. G. Schmidt, Hans Werner, Francis Durnett, Gertie Evenhuis e.a. Deze uitgave van te C.P.N.D. komt in 83.000 exemplaren op de markt en kost in "noemde periode f 12,50 daarna wordt de prijs 19-50 De verschijning van dit bijzonder fijne boek gaat vergezeld van een actie waarvoor Carl Hollander (die ook bovenstaande omslagtekening maakte) een affiche ont wierp met de tekstVoorlezen fijn voor straks". De da gen beginnen korter te worden en de voor) leesmaanden breken weer aan Tevens verspreidt de C.P. 'I via de boekhandel een brochure waarin 22 voorleesboeken u> r' breid worden besproken. De doos met duveltje» zal in ieder geval de kinderfantasie op een prettige wijze kunnen prikkelen. hans KOU yC

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 21