KWF KWARTEEUW AAN DE Jubileumacties voor bestrijding meest gevreesde ziekte y Met de fiets de lucht in vrij.. uit Wielrenner Mislukking Succes Computertje Propeller ijdschrift Zaterdag 31 augustus "'I (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Vandaag wordt met liet bij der gelijke gelegenheden gebruikelijke ceremonieel in de Amsterdamse Westerkerk het vijfentwintigjarig be staan gevierd van het Koningin Wilhelminafonds. Het fonds dankt zijn ontstaan en zijn naam aan het nationaal geschenk dat in 1948 door het Nederland se volk aan de aftredende vorstin werd aangeboden. De opbrengst van de toen gehouden inzameling be droeg f 2.081.127,50. Dat startkapitaal kreeg in het eerste jaar van het KWF nauwelijks een injectie van betekenis: 57 duizend gulden was de magere opbrengst van de eerste ledenwerving en collecten. Ter vergelijking moge dienen dat in 1973 ruim vier honderdduizend leden stonden geregistreerd van de vereniging die het KWF steunt en dat een bedrag van meer dan elf miljoen gulden binnenkwam. In dit jubileumjaar hoopt het KWF tot een nog aan zienlijk hoger bedrag te ko men. Twee acties, beide on der de slagzin „Geven voor leven", zullen de aandacht van de Nederlanders op het KWF vestigen. De eerste is van de samenwerkende re gionale en lokale dagbladen, waaronder ook dit blad, die weer een nationale puzzel actie organiseren, die op za terdag 14 september begint. Daarover wordt nog nader bericht. De NCRV organi seert bovendien een radio- en tv-campagne met 29 no vember als hoogtepunt. Het KWF heeft die acties hard nodig, want de kankerbe strijding vergt nu eenmaal veel geld. In de afgelopen kwarteeuw heeft het fonds ruim tachtig miljoen gulden voor dat doel uitgekeerd, waarvan veertig miljoen voor het Nederlands Kanker-Insti tuut en bijna vijf miljoen aan de vijf universitaire kanker centra. De opbrengsten van de komende acties zijn onder meer bestemd voor de uitvoe ring van een vijfjarenplan voor de bestrijding van de jeugdkanlker en de bouw van een researchlaboratorium bij het Antiond van Leeuwenhoek huis. Het KWF gaat prat op een uitzonderlijk laag kosten- peroentage van zijn fondsen- verwerving, namelijk slechts veertien percent. De grote man van het KWF is dr. L. Mednsma, bekend door zijn onversaagde strijd tegen het roken dat hij als de voornaamste bron van long kanker beschouwt. Onder de vijfentwintigduizend mensen die in 1971 aan kanker stier ven, waren de mannen ruim in de meerderheid en van die mannen hadden de meesten longkanker. Hoewel we tegenwoordig wat minder hypocriet zijn ge worden, valt toch moeilijk te ontkennen dat er over kanker vaak slechts fluisterend wordt gesproken, zoals dat voor de oorlog nog met tuberculose het geval was. Zoals in vorige eeuwen pest en cholera en daarna tbc wordt kanker ook nu nog vaak beschouwd als een soort fatum dat je moet treffen en wanneer dat een maal zo is, valt er heel weinig meer aan te doen. Dat zegt men. „Niets van aan", zegt dr. Meinsma- „Ziekten bunnen meestal worden voorkomen - en longkarvker dus door niet meer te roken - en ze kunnen vaak ook worden genezen- Kanker vormt op die regel geen uitzondering". Op het ogenblik wordt een derde van de kankerpatiënten weer be ter. Een van de oorzaken van het toenemen van kanker is ge legen in het ouder worden van de mensen. Er zijn nu eenmaal veel meer bejaarden dan vroe ger en kanker komt boven de vijftig meer voor. Maar dat kanker als volksziekte be dwongen kan worden toont een vergelijking van de sterf tecijfers ten gevolge van kan kergezwellen. In absolute ge tallen stierven in 1972 15169 m ipll1 II -Is - ïfi «I V I li «iktwBk 4^ Laboratorium van de kankerafdeling in het Emmakinderziekenhuis. mannen tegen 7013 in 1948, een ruime verdubbeling dus. Voor de vrouwen zijn in de cij fers 11.1-56 tegen 6698. Echter: per honderdduizend Nederlan ders boven de vujftig j-aar lig gen de cijfers stukken gun stiger. In 1948 stierven er 706 mannen aan kanker, in 1972 931, ongeveer veertig percent meer. Daar is de invloed van de na die oorlog onder de invloed van de rook gewoonten sterk gestegen longkanker in begrepen. In 1948 stierven slechts 826 man nen aan longkanker, in 1972 waren dat er 5362. Bij de vrouwen boven de vijftig liggen de verhoudiirags- cijfers nog gunstiger: hier is namelijk sprake van een dui delijk terugdringen. In 1972 stierven 556 op elke honderd duizend vrouwen aan kanker, in 1-948 waren dat er 630. De longkanker is ook hier de kwade genius- In 1948 slechts 180 sterfgevallen onder de Ne derlandse vrouwen aan long kanker, in 1972 waren het er al 408 en - dr. Meinsma windt er geen doekjes om - dat cijfer zal nog wel somberdier wor den. Daarmee nadert de long kanker onder de vrouwen als doodsoorzaak die van de kanker aan dé baarmoeder hals (429) eno vertreft ze al die aan de baarmoeder zelf, 334 gevallen in 1972. Maag kanker, duidelijk op de te rugtocht sinds 1948, behoort met de borstkanker tot de belangrijkste kankervormen die vrouwen bedreigen. Re denen waarom dr. Meinsma het vooral in progressieve vrouwenkringen gepropa geerde massa-onderzoek op het voorkomen van baar- -i j:vb moederkanker nogal relais verend benadert. Dat kojil ook omdat er bij een derge lijk: onderzoék een ggj steeds enorme drempelvree pverwpjinen moet wordej Nog te vaak hoor je: „NtJ hoor, ik niét naar de dokten Stel je voor dat ik. kankeJ heb". Maar dat is nu juisj de struisvogelpolitiek maakt dat er meer aan d ziekte wordt geleden ^onvermijdelijk is. De tegen de Franse grens aan wonende en wer kende Westvlamingen Stefan Masschelein 25) en Erik Verstraete (34) lachen schamper om de ro mantische verhalen over „de mens die de hele historie lang al heeft gedroomd om op eigen kracht te kunnen vliegen als een vogel.". En van Icarus willen ze niet weten. i'-V-i"'/ -Art' i - - Alleen bij het horen van het woord vliegen exploderen ze in geestdrift. Stefan en Erik hebben zich sedert een dik jaar geschaard in de rij der zelfbouwers die op de wieken van hun overtuiging en met snel bijeengegaarde kennis letterlijk van de grond willen komen. Stefan en Erik behoren tot de uiterst selecte groep van die volhouders, die er na vele mislukkingen tot ieders verba zing dan toch in zijn geslaagd met een ingenieus trapvlieg- tuig enkele honderden meters ver te vliegen veillig te landen en opnieuw te vliegen. Aan de ene kant .staan ze er niet zo van te kijken, want ze hebben alles berekend wat er maar te berekenen viel, maar van de andere kant heeft hun opmerkelijk succes hen zo ge grepen, dat ze ai dromen van een tweepersoons fietsvlieg- tuig dat hen op een wind-stille dag over het Kanaal van Ca lais naar Dover zal dra-gen. Niet ver van het uit de Eer ste Wereldoorlog herrezen le per ligt restaurant Rubenshof, dat sedert kort culinair wordt uitgebaat door Stefan Mas schelein. Van huis uit is alles- doener Stefan technisch teke naar. Maar tot voor kort wierp hij zich uitsluitend op het ont werpen en aanmaken van oog strelende zitmeubels. „Ik kreeg zoveel werk diat ik naar een echt atelier moest uitzien- Ik had geen ruimte. Totdat dit restaurant hier toevallig vrij kwam. Dat heb ik gekocht. Maar toen ik het eenmaal had dacht ik: toch zonde om zo'n volledig ingerioht restaurant leeg te hialen. Daarom heb ik het zo gelaten. En nou sta ik in de keuken. En ben kok. Sedert anderhalve maand. De zaak loopt niet sleoht". Geregelde gast in Rubenshof is oud-prof-wielrenner Erik Verstraete, die uit liefhebberij zeer ingewikkelde reparaties aan motorfietsen uitvoert, maar die voor zijn levenson derhoud toch verplicht is bier te verhandelen en gedurende het desbetreffend seizoen zijn technisch geschoolde handen uit te steken naar de belen dende Noordfranse vlasoogst. Dit van zes jaren her dat-eren de ongebreidelde duo wordt bij voortduring bijgestaan door Stefans broer Paul (27), gediplomeerd elektromonteur. „Daar doe ik niks meer aan, ik ben nu beroepsmusicus. Op een orgel dat ik zelf in elkaar heb gestoken". Tot voor ruim een jaar is de rijk geschakeer de luchtvaartgeschiedenis aan dit drietal voorbij gegaan- Goed, er was in het verleden, al knutselende aan motorfiet sen, wel eens gedagdroomd over het bouwen van een heus motorvliegtuigje, maar de Bel gische wetgever gunt hier het experiment zo schrijnend wei nig ruimte, dat ieder idee in die vliegrichting al bij de start de mist in moest ga-an. Totdat, als speling van het lot, via kranteartikeltjes en tijdsohriftknipsels bevattelijke stukjes hedendaagse vliegtuig historie op hun praattafel dwarrelen. Na weken van schijnbaar gedachteloos heen en weer puzzelen kom-t er dan Het Grote Plan uit. In ambte lijke taal gestelde het zich op eigen kracht voortbewegen in de lucht met een voorwerp dat zwaarder is dan de lucht. Maar bedoeld wordt gewoon: het bouwen van een vlieg- fiets. Drie weken later stond de eerste vlieg® ets in de wei. Stefan Masschelein: „Het was één grote mislukking. Dat ding kon gewoon niet van de grond komen. Met dat vleugel oppervlak van 25 vierkante meter zou j,e 5 tot 6 paarde- krachten moeten ontwikkelen. En dat gaat niet. Met alle technische foefjes komt een mens niet verder dan 0,8 p.k. of misschien iets meer"- Het drietal kan er nu om lachen, ook al heeft dat eerste ontwerp de nodige ervaring opgeleverd Proefondervinde lijk was aangetoond dat het ontwerpen van een bruikbare vl-i-egfiets een uiterst serieuze zaak is. Al wa-s het alleen maar om de lachers aan de kant te verstommen. Aan het succes van nu ging heel wat vleugelbreuk vooraf voordat ik d-e goede had. Uit verschillende lagen popuiliere- hout. Als materialen voor het vliegtuig kozen we duralumi- nium en kunststof. De bekle ding is gemaakt met betzelfde spul als miuziekbandjes. Goed sterk is drat. Met je vin-ger kun je er geen gat in prikken". En zo groeide de Da Vinei naar een grote vogel met een pro peller op zijn rug en een cou- reursfliets aan zijn buik. Al thans in eerste versie. Maar die basisuitvoering was toch voldoende om op de 7e mei van dit voor hen gedenkwaar dige jaar op het welhaast ver laten vliegveld van Wevelgem de eerste luehtsprongetjes te maken- Gedurende proefne mingen werd de fiets vervan gen door een enkel wiel, de schroef werd wat bijgesteld. En ér kwam een echte cockpit aan om het gewicht te veel naar achter lag. De Da Vinei, voortbewogen door de rappe benen van Erik Verstraete, komt los van de Vlaamse bodem. Stefan: „We lieten niets meer aan het toeval over. Met een klein computertje bere kende ik nauwkeurig de span wijdte, of eigenlijk vleugelop pervlak, invalshoek, gewicht en het vermogen om dat alles te kunnen laten vliegen. Vier pro-pellers heb ik gemaakt, De laatste veranderingen haalden niet eens het tekenpa pier meer. Het was allemaal wél netjes uitgerekend. Vol gens de theorie kl-ópte het al lemaal tot in de .kleinste de tails, ook al is dp constructeur tot op de dag van vandaag niet uitputtend op de hoogte met de krachten die de Da Vinei kan verwerken. Vorige week ging de vliegfiets, met op het zadel de snel trappende Erik Verstraete, na een aan loop wan tien meter, vijf me ter hoog de lucht in, om pas 250 meter verder weer veilig te landen. Een prestatie die de wereldpers heeft gehaald. Masschelein: „We zijn niet neergekomen omdat het toestel niet verder kon, maar omdat we eerst tog wat ervaring wilen opdoen. Ik ben ervan overtuigd dat het, vliegtuig met gemak een paar duizend meter kan vliegen op 30 tot 40 m. hoogte. Dat gaan we bin nenkort ook doen. Je had de havenmeester van het vlieg veld Wevelgem eens moeten zien. Hij zei: „Als jullie daar mee op de grond vooruit ko men, vind ik het al een pres tatie. Hij stond met open mond toen Erik gewoon na een kort aanloopje opsteeg en weer neer kwam zonder he* toestel te beschadigen. Nu gaan we door. Op iedere windstille dag". Het succes, waar nu ieder een op af komt, heeft Stefan. Erik en Paul te pakken. In gedachten bouwen ze -rvu al een verbeterde versie van de Da Vinci, die betere -zweefroo- geliikheden heeft en gemak kelijker bestuurbaar zal zijn En daarna komt een tweeper soons toestel van de tekenta fel. „Want daarmee moet het mogelijk zijn van Galais naan Dover te vliegen". gebouwde propeller. B.j vliegtuig wordt niet het Pi maar alleen de propeller l| gedreven. We, hebben P-' 7 genomen met een cour®1® met e'en achterop gelaste F peller. Met alleen die ast dreven propeller bereikte jl op de weg een snelheid rat kilometer per uur". Als de Da Vinei het 1* begeven en die kans b zo denkbeeldig w™® vliegtuig onmiddellijk *j| slaagd experiment verf Om er mee verder te Met zijn 45 vierkante vleugeloppervlak en aj' J mumvliegsnelheid van 1» „L meter is het een opnie:rKj vogel, die nu al de n,J jaloezie van vele teurs heeft opgeroep®-, "jl fan: „Geef alsjeblieft frij ■veel technische bij den prijs, want dan bo"» ons na"- De eerstkomende w'r I ja Kul dag in Wevelgem ,v| daar in de buurt van de vlaamise kust wel ev«n - trapt Erik Verstrak A weer met St-efan Mass^ I rekenwerk de lucht m minimaal 1000 m. ven-' mee neer te komen. ,1(0» Het vliegsucces schrijft Ste fan voor een groot deel toe aan zijn zelf ontworpen en lukt staan er helemaal -- lachers meer aan de kan'- Ono landelijk Dunifcxrd, I £md, Bvakhage. i Zat i" oktober L^grammas draaien „tiiltorele centra. 1 Zt van Kultuireel Se Komngwei te JMbu- J^weking met Ned Jhdrting en «meeste Jifr*er ELLIS Broer, - ,n Hélen» Endreo, L en met 34 r galerie Pepijn. Breda. «ZEVENLUIK met «oekers, gemaakt e-, TeliSter is tot en met te mn m (1 museum Axrwren, gedachten en befe._, I Sens het werk aan Raakte ito «m D=>* OTk in dt handel is. JAZZ-fcstival in lucht in het hart van op 7 september van 14- Met o.a. Trio Wiim rw Theo Loevendae trio Louis van Dijk. circuit va I (o.a. L Krem, Wie Warhol met ca 1 in muse Een dnitii Sentrum D in sa Kunst Barbar schildert je „o, sieraden september i Reigerstraa bed i en be Aliai 29 sep Gemeente zij! tij diit lui da door belevenissen aan diit Dagboek, de open Leide „-22.30 t Overgaaww Com sort e eer Böll va nieuwe ver in ee; (Else Kunstbezit bios i: DE VERLOREN Katharine Blum, het boek van Reiirarich L. lohijjnt op 1 november Nederlandse vertaling vier) 0 OPENBAAR verhuis naar voormalige coop City of Wesopa Weesp. Abonneffmentenadi atratie blijft postbus 5555 sterdam 0 AMSTERDAMSE tiendaagse met ruim 140 stellingen ic theaters en iea vindt dit jaar plaats 20-29 sept. Toega-ngspni zei van f 1.- tot t 5,-. Er warde nog meer bezoekers verwach dan de 37.920 van vort jaar. GLOBE begint nieuwe sed roen op donderdag 12 septe-m ber in Breda met première De Collectie van Pinter e; Loop toch niet zo naakt rom van Feydeau met Siem Vroom Femke Boersma, Henk Rigter (regie), Hugo Koolschiin Aus Greidanufl. Aon Kunst voor mu va 0 FOTO-9: Holland - Belgi zonder overwinnaar, staat bo ven een verslag met foto' van een fotogmaifen-onitmoe ting in Breda; de Belgen til realisten, de Nederlanders al vervreemders. Verder o.a. aan dacht voor (goed) eindexa menwerk MTS voor Fotograf» Den Haagjthealterfotognafi van Joop v-d. Berg en fotogra fisch verslag van Mickery-pro ject door Ton Omloo. Jan Gqp pens schrijft over de foto-pio nier Nadar en Couimans ove exposities in Londen. Nieuw de BNAFV met nieuws va fotoclubs. Getest werd de Ca non EF. (Foto-postbus 4, Doe tinehem) KENTERING-I: De veer tiende jaar-gang opent met 1- pagina's informatie (Tijd Schrift), waarin o.a. aanlteke ringen bij d-e verhullingen vai Habakuk lx de Bialker (i.e. bi Zwijg) en Jan v.d. Vegt me mavo-leerlingen praat over li teratuuronderwijs („het ays teem doodt allies"), waa.ro] I desbetreffende docent reageer („de waarheid ligt niet in he midden, niet opzij of er bo venop. Ze ligt eronder begra ven"). Veel poëtische bi.jdr» Sen van o.a. Bontridder, Brey tobach, Habakuk XI Bri® Patten van de Liverpool soeni (vertalingen) en Jan Willen OvereemVerder oa. Jan v.c Vegt over censuur in Ierlarv (Kentering, Badtiuisweg 231 Den Haag) AARDE EN KOSMOS *n 8: In deze aflevering va 1 „populair wetenschappelij I magazine" o.a. de ervaringe van een Kirlianfotograaf; foto Si'afie als wapen tegen plan ten-ziekten en diepgevrore I lossiöii;- bacteriën ontdekt c Antarctica. Hoe we thuis - ongevaarlijk kunnen expi— f .P^Ateren met nadio-aotiev I baling wordt geleerd in fd bellen vat is zelf te «tri. De sterrenhemel in Sriteher; waarnemingen npitei- en de Nederlandse s Ihet ANS zijn nog enke andere titels uit dit rijke ii ™rla*leve tijdschrift met e< «rtrgtal onderwerpen. (A. postbus 281, Haarlem) ,Oo mz sep aa god: Hel mg d eeu STREVEN-ll-12: „Het V 2n..« eisen als tege {v^aUe, altijd uitgedrukt ro!?ll?r' va" fundament» van mens eerd an van vrijheid van bkhSt"u ■cbrijft Peter Ca.awaite wanneer hij Scroll analyseert als cl „tossinger van het Vaticaan gi ttyper zet kanttekeni g" .het Duitse Theater o^JPt naar de 19e c ^ri6kse Klassieken bii toeschouwer daa trekkelAetl'ekkeri llebben b sc^riiw Sueces' Lco Geer terSnl °ver de Weltkreis strem? Arbeitswelt, van I georganiseerde «aat tng58ement- Paul - wine nv ,mel een hesch sacré Jl Violence et 'top- Dn3" Girard onder i geweld ?yangeües leggen h dan' bloot- Boekarest, a.a.v Harriot zich tongres ei» wereldbevolking Boéch) CVeri' postbus 2c vor Belic HANS I#1

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 20