Het wordt
stil rond
de piraten
„Overbrug die afstand"
Brabants bedrijf gaat
filiaal in Italië vestigen
Toch wel handig
zo'n brommer!
ayonleider
Belangrijk week-end
voor323 missionarissen
I buyer
VANAVOND ZIJN ALLE ILLEGALE ZENDERS UIT DE LUCHT
MIVA - BL1KSEMACT IE 1974:
NA 54-ste VRACHTWAGENDIEFSTAL:
binnenland
buitenland
ch-commerciële
ïn MTS-er
EDERLANDJBV
Atlantis
Emoties
Noordzee
als het
spitsuur
is.
T'* hU'P' "U °P Ver
MIVA-aktie
OVERBRUG DIE
AFSTAND
Bliksemaktie:
f 3.000.000, nodig!
Uw hulp is en blijft
onmisbaar
ijn fn een modern
tra Ziekenhuis aan-
Er werken 1000 mensen
tan de rand van
ndingen.b.v.
en naar het N.S. station
Dteris altijd wel een
sive care,
ïlyse, OK, kinder-
g voor het A-diploma
i gediplomeerden
n naar de
huis
12634
roduktiecentrum in Terneu-
vorden behandeld, hebben
I buyer.
it het inkopen van rotating
>soren, pompen en motoren.
i jongeman met een oplel-
au, die een gedegen kennis
uur. Ervaring in een inkoop-
Jient verder goed overweg
taan, met een aantrekkelijk
orwaarden. Er is bovendien
ling.
sollicitatie te richten aan
rsoneelszaken, postbus 48,
<t met ons op te nemen.
2980.
DEN HAAG (ANP) De piratenzenders laten, als zij
vanavond alle uit de lucht zijn verdwenen, een duide
lijk spoor achter in omroepland. Sedert Veronica als
eerste in april 1960 de popcultuur en het advertentie
wezen sing dienen, zijn er meer illegale zenders ge
komen, waren de moeilijkheden niet van de lucht, deden
zich regelmatig schermutselingen voor te land, te water
en in de lucht.
Tot de direote en indirecte
gevolgen behoorden onder
andere ook, dat er een Hil
versum 3 kwam, dat er
etherreclame via legale zen-
jers kon worden gemaakt,
dat programma's van al de
cennia lang bestaande omroe
pen werden „aangepast", dat
er nachtuitzendingen begon
nen en dat een nieuwe om
roep van de grond kwam en
in korte tijd een van de
grootste in ons land werd.
De start van het avontuur
was sedert 1959 voorbereid
naar het voorbeeld van bet
radiozend9cthip voor de
Deense kust. Aanvankelijk
was met het oog op politieke
en commerciële programma's
de Vrije Omroep Nederland
(VRON) in het leven geroe
pen. Rekenend op weerstan
den, onder andere hij de Ne
derlandse autoriteiten en in
stellingen als de PTT, ver
klaarden de initiatiefnemers
zich tot het zwarte schaap,
dat de schrijfster Annie M.
G. Schmidt eens Veronica
had gedoopt. Deze naam
werd voor de eerste piraten
zender overgenomen.
Na Veronica kwamen an
dere zenders in de lucht.
Voor ons land waren het ille
gale radioprogramma's van
Radio Noordzee, Radio Caro
line (Mi Amigo) en Atlantis,
die tot het bittere einde heb
ben volgehouden. Ook zijn
nog programma's te beluiste
ren geweest van onder meer
Radio Capital, en Tijl Uilen-
REM
kust van Zeeland, verzorgde
een Engels en een Neder
lands programma. De laatste
woorden waren: „Tot binnen
kort".
De Condor was daarvoor al
gebruikt voor uitzendingen
van een groepje idealisten
uit Haarlem en omgeving.
Het sohip lag toen voor IJ-
miuiden. maar verder dan
proefuitzendingen is men ei
genlijk nooit gekomen.
Atlantis was zijn uitzen
dingen begonnen op het
sohip Mi Amigo, vanwaar ook
Engels- en Nederlandstalige
programma's worden uitge
zonden van Radio Caro
line. Het Nederlandse was op
België gericht.
Ook een Vlaams-Hollandse
activiteit was eerder door
Radio Tijl Uilenspiegel on
dernomen. Deze piraat leed
schipbreuk voor de zender
goed en wel op dreef was:
het zendsahip liep bij Cad-
zand aan de grond, wat ook
het einde van de zender be
tekende.
Iets soortgelijks had iets
noordelijker op de Noordzee
plaats. Radio Capital bedien
de luisteraars vanaf de King
David, die op een kwade dag
bij Noordwijk op het strand
kwam te zitten, werd gebor
gen, en niet meer als zend
sahip terugkeerde.
De MI Amigo heeft positie
gekozen voor de kust van
Scheveningen, waar ook de
Noriderraey van Veronica en
de Mebo-2 van Radio Noord
zee liggen verankerd. Radio
Caroline die vanaf de Mi
Amigo uitzend gaat vandaag
om 7 uur voor goed uit de
luolit. Schip ên zender zijn
eigendom van de Ier O'Ra-
hilly. Zijn woordvoerder in
Scheveningen wilde wel
kwijt, dat O'Rahilly ergens
anders opnieuw met uitzen
dingen wil beginnen.
De Ier begon zijn piraten
zender voor de Engelse kust,
waar hem het leven onmoge
lijk werd gemaald. Eind 1972
verscheen het schip voor de
Nederlandse kust en werden
ook Nederlandse program
ma's gemaakt. Bekend is ge
worden, dat er eens aan
boord van de Mi Amigo mui
terij uitbrak en dat de be
manning het schip kaapte.
De twee „groten", onder
de piraten, Veronica en
Noordzee, trachten hun acti
viteiten legaal voort te zet
ten. Of hun pogingen succes
hebben wordt wel betwij
feld, maar men heeft de
moed nog niet opgegeven.
Veronica begint een actie
om als aspirant-zendgemach
tigde te wiorden toegelaten,
waarvoor de aanvraag nog
moet worden ingezonden.
Het eerder gedane verzoek
om als C-omroep te worden
erkend, werd afgewezen. Bij
de kroon is bezwaar tegen
deze afwjjzing gemaakt.
Radio Noordzee vroeg vo
rig jaar al om toelating tot
de ether als aspirant-zendge
machtigde. De beslissing op
deze aanvraag wordt binnen
afzienbare tijd verwacht.
Radio Veronica zond aan
vankelijk uit vanaf de Bor-
kum Riff, thans van de Nor-
derney. De zender gaat tot
zes uur vanavond door. Pro
grammaleider Rob Out deel
de mee, dat iedereen dan aan
hoord zal zijn: G3 man perso
neel en mogelijk ook direc
teur Hendrik Verwey. Als
het mogelijk is, wordt het
een rechtstreekse uitzending,
maar Out zei te vrezen, dat
de emoties wel hoog kunnen
oplaaien. „We hebben plezie
rig gewerkt, in een leuk team
Het was een fijne tijd
om mee te werken aan de
ontwikkeling van de popcul
tuur en zijn artiesten", aldus
Rob Out. De Norderney blijft
voorlopig op de Noordzee,
beschermd tegen souvenirja
gers, aldus de programmalei
der.
Directeur Joihn de Mol van
Radio Noordzee, die zendt
vanaf de Mebo 2, vertelde,
dat het sohip in dok zal gaan
De discjocky's van Ra
dio Noordzee namen eer
der deze week in Scheve
ningen al afscheid van hun
publiek. Hier Tony Berk
temidden van zijn aanhan
gers.
en dat er nog een bestem
ming voor gezocht wordt
door de eigenaren, de Zwit
sers E. Meister en E. Bollier
Op politiek terrein schop
ten de piratenzenders ook le
ven in de brouwerij. De Eu
ropese legeringen spraken af
tegen illegale zenders op te
treden. Nederland stemde er
mee in, maar kwam zelf niet
verdei- dan het onmogelijk
maken van de televisieuit
zendingen van de Reclame
Exploitatie Maatschappij
REM, die daartoe een eiland
voor de Hollandse kust had
gebouwd. Maatregelen tegen
de piraten werden veel later
genomen: in juni van dit jaar
besloot de Tweede Kamerde
illegale zenders het voortbe
staan onmogelijk te maken.
„Atlantis", is zondag j.l.
"it de ether verdwenen. Ei
genaar Adriaan van Land
schoot uit België heeft wel
het plan om elders weer met
radioprogramma's in de lucht
te komen. Deze zender, van
af het schip Condor voor de
IMilMpgaar;— -U i!*ip2 ~l1 "'SS'ÏB
Radio Noordzee maakt
haar tijd vol met recht
streekse uitzendingen verzor
gen van terugblikken en top
pers. Het Engelse programma
is afgelopen nacht verdwe
nen uit de ether, het Neder
landse vanavond om acht
uur De laatste twee uren
komen alle discojockeys,
nieuwslezers en technici af
scheid nemen- Het laatste
spreekt John de Mol, waarna
het edht gedaan zal zijn als
de laatste klanken van de
herkenningsmelodie „Man of
action" zijn uitgezonden-
Veronica en Noordzee heb
ben in de loop der jaren ook
een concurrentiestrijd ge
voerd- Die leidde onder meer
tot processen, beslaglegging,
een bomaanslag, kaping- Sen
sationeel was nog de stran
ding van de Norderney op de
kust bij Scheveningen toen
alom actie werd gevoerd on
der de leuze „Veronica moet
blijven". Duizenden kwamen
naar Den Haag om te demon
streren maar de anti-piraten-
wetjes kregen een ruime
meerderheid in de volksver
tegenwoordiging-
Vorig jaar stapelden de
donkere wolken zich reeds
boven het schip van Vero
nica. De Tweede Kamer
had geen medelijden met
de piraat en juist in die
zelfde tijd strandde het
schip op het strand van
Scheveningen, waar hon
derden fans kwamen kij
ken.
(Van een onzer
verslaggevers)
BREDA „Overbrug die
afstand", een betekenisvol
motto waaronder in deze we
ken de jaarlijkse Miva-blik-
sem-actie in heel het land
wordt gehouden, met als
hoogtepunten de collecte in
de kerken 't komend week
end en de landelijke giro
actie. iUt de opbrengst van
de bliksemactie wil de Mis
sie Verkeersmiddelen Aktie
op één slag 323 missiona
rissen en „landeigen krach-
den" in de ontwikkelingslan
den het vervoer geven, waar
om zij dringend hebben ge
vraagd.
Als de komende MIVA-
bliksemactie hetzelfde resul
taat boekt als 1973, fl.
2.700.009,- dan kunnen 323
van de 800 aanvragen wor
den geholpen. Men hoopt
echter op een opbrengst van
drie mllJoen gulden. Het gaat
vooral om vervoersmiddelen
zoals fietsen, auto's, brom
fietsen, bootmotoren, ambu
lances, jeeps en scooters. Al
leen middelen om de afstand
te overbruggen zodat het iso
lement doorbroken kan wor
den, de solidariteit bevor
derd, communicatie tot stand
gebracht en het evangelie
bekend gemaakt kan wor
den
Steeds komen bij de MI VA
bedankbrieven binnen Van
missionarissen, zoals pater P.
vain Erk uit Zundiert. die vo-
riig jaar uit de MIVA op
brengst een busje kon aan
schaffen waardoor 80 kinde
ren meer naar de scholen
konden. Zuster A. Mertens
uit Rijsbergen, die met haar
nieuwe bromfiets meer huis
bezoeken af kan leggen in de
afgelegen kampongs. Pater
D. de Leeuw uit Breda, die
nu met zijn volkswagen de
parochianen in de buitenwij
ken van Nova Iguacu in Bra
zilië kan bezoeken en pater
C. Trommelen uit Zeven-
bergschenhoek, die in Zuid-
Afrika zijn vorig jaar verwor
ven vrachtwagen dagelijks
voor alerhande werkzaamhe
den in kan zetten. Dit zijn
enkele v.d. 608 missionarissen
en landeigen krachten die vo
rig jaar door de MIVA ge
holpen zijn.
Het MIVA-programma zal
blijven, daar nog steeds hulp
aan de mensen uit de derde
wereld nodig is, waarvoor
vele Nederlandse Missiona
rissen en Zusters zich inzet
ten. Zij proberen ter plaatse
afstamden te overbruggen
tussen mens en mens en tus
sen mens en God, waarbij zi)
de MIVA-hulp nodig hebben
voor het vervoer. Naast de in
alle Nederlandse kerken te
houden collecte heeft de MI
VA vor extra giften een gi
ronummer: 27 22 49 t.n.v.
MIVA, Keizersgracht 525 in
Amsterdam.
(Van een onzer verslaggevers)
WAALWIJK —Transportbe
drijf Appels uit Waalwijk van
welk bedrfjf begin deze week
in Italië een vrachtwagencom
binatie met 17,5 ton met een
waarde van f 160.000,- koper
werd gestolen gaat het pro
bleem van de voortdurende
vrachtwagendiefstallen in Ita
lië radicaal aanpakken. Vol
gende maand opent Appels In
Verona een nieuwe vestiging
„Appels Italiana", waar een
beschermde parkeerplaats
wordt aangelegd. De heer R,
Nieman, woordvoerder van
N.O.B.-wegtransport, vraagt
zich af, of een land, dat zo
onveilig is voor internationale
transporten nog wel lid kan
blijven van de EEG.
Een gestolen vrachtwagen
brengt voor de transportonder
neming natuurlijk heel wat
moeilijkheden en grote kosten
mee. Vanuiit Italië wordt ge
beld door de chauffeur, die bij
zijn werkgever melding maakt
van de diefstal. Dan gaat de
zaak rollen en moeten vele
instanties benaderd worden
zoals verzekeringen en op
drachtgevers.
Elke gestolen of leeggehaal
de vrachtwagen kost een tran
sportonderneming tien- tot
dertiigd-uizend gulden aan indi
recte schade. „De grote ellen
de is wel", aldus de hieer Ap
pels, „dat het dikwijl® een
jaar en soms zelfs langer
duurt eer de verzekerings
maatschappijen van transpor
teur en opdrachtgever tot
overeenstemming zijn geko
men wie de schade betaalt".
„Het NOB-wegtransport
neemt een flink stuk werk
van de transportonderneming
over en benadert de Italiaanse
en Nederlandse autoriteiten",
aldus de heer Nieman van het
NOB. Als de Italiaanse poli
tie op dezelfde manier optrad
ais de Nederlandse, was het
betrekkelijk eenvoudig. Maal'
het schijnt daar nogal inge-
wikkeld te liggen. Elke dief'
stal wordt aan het bureau van
de Italiaanse minister van ver
keer gemeld om druk uit te
oefenen op daarvoor bevoegde
instanties".
„Br is momenteel nog niets
op dit gebied van beveili
gingssystemen op de Neder
landse markt. In Engeland zijn
stuursloten bij vrachtwagens
wettelijk verplicht. Ik heb er
een aantal besteld, maar de
importeurs zitten met iever-
ingsmoeilijkheden", aldus de
heer Appels. „Volgende maand
openen we een kantoor in het
centraal gelegen Verona, waar
een eigen parkeerplaats wordt
aangelegd, zodat de chauffeurs
niet meer op parkeerplaatsen
langs de grote wegen komen.
Op deze manier hopen we de
wekelijks veertig tot vijftig
wagens die op Italië rijden
voor diefstal te beveiligen".
„Hef is de tweede keer, dat
een wagen van ons bedrijf
wordt leeggehaald. Ongeveer
een jaar geleden werd een
wagen met sigaretten gestolen,
welke diiefstal nog steeds niet
dooi' de verzekeraars is afge
werkt", aldus de directeur van
het Waalwiiks transportbe
drijf.
Per 1 september komt er
een wijziging in de verzeke-
ringstarieven. Als aan alle be-
veiliigingsreigels voldaan wordt,
neeft de transporteur een ei
gen risico van tien percent op
de wa>airde van de goederen tot
een maximum van vijfduizend
gulden.
„Er zijn uit de transportwe
reld al veel protesten gekomen
op deze regeling", zo vertelde
ons de heer Appels. Wordt
niet aan de gestelde eisen vol
daan dan is hef eigen risico
tien percent van tienduizend
gulden.
(ADVERTENTIES)
...OOk rj
anen bv-Heemstede,
i, verhardings-
ilden en
agt een
iant.
:al belast worden
:oördinatie van de in
lerings-,
werken.
ifwezigheid kunnen
ij aan een
nbouwsektor
zaterbouw] of een
opleiding
:chappen
aar
iten aan de
e Wegenbouw
7 te Tilburg.
iv [HBG]
Hoewel wij hier iedere dag gecon
senteerd worden met de armoede, en
f meeste mensen slechts met heel
he, moeite het allernoodzakelijkste
j elkaar krijgen, ben ik toch niet
blind
I Hid gevvorden voor de inspanning
hardwerkende mensen in Neder
na zich getroosten. Juist op hen doen
'J missionarissen telkens weer een
|oeP bij de regelmatig terugkerende
I srh'eS ^et a's een P''cbl be
I «uwen om door goed gebruik van
motorfiets en de inzet van mijn
iJ j het geld van de gevers in Ne-
aer'and vruchtbaar te maken".
^missionaris die dit de MI V A schreet
8 gezien worden als een represen
dip V honderden missionarissen
u,.?8 shulp ontvangen van Nedei
organisaties op gebied van ver
werk me(*lsche zorg. ontwikkelings
2e P^orale arbeid noodsituaties
1JJ daar zeer dankbaar voor omdai
moppii ^un werk voor hun mensen
Eennrt! maalu En ovei het algemeen
een aren Worden zij gekenmerkt dooi
verantwoordelijkheidsbespf
I hun "Jspecl afdwingende inzet voo»
"HwkkX" ee" gezond<- k'ik °P df
aren j ,u,st omdat ze soms velf
Ifn onder hun mensen leven
323 Van a
e«llf£a f'" m'ssionarissen en hui
"itenina e>ser,landse krachten
lus i weekeinde van 31 augus
Nandse t Missionarissen en ei
ftDbriev 1frhten die vaak in bewo
He van ehn hun werk en de leefsitua
Maar ai»^ [Jn mensen uiteenzetten
!rln&end vel'!VJn eind,een mel eer
del.En yP rfb om een vervoermid
Missip v ,nen daarb'.i op de MÏV A
- Vprkeersm!dr1H«m Akii*
Als de MIVA een beroep doet op de
Nederlandse katholieken om nu in hel
week-einde in een bliksemaktie aan
323 missionarissen en eigenlandse
krachten vervoer te geven, dan wil de
MIVA samen mei u afstanden over
bruggen De MIVA wil met deze aktie
tevens de aandachl richten op die ge
bieden waar de overbrugging van ai
standen nog geen vanzellsprekendi
taak is Van hetgeen hier in Nederland
door hel overbruggen van afslandei
bereikt werd is tn de ontwikkelings
landen vaak nauwelijks nog maar iep
te bespeuren, wat hier door vervoers
mogelijkheden veranderd is ten goe
de. dal moei ginds nog vaak plaat-
vinden En dal is. opheffing van isolt
ment beperktheid honger armoedi
dorst, te overwinnen ziekten, analfa
betisme Maar naasl deze overbrug
ging var afstanden is er nog een and»
re afstand te overbruggen die van he1
rechi var de mensen op een mens
waardig bestaan, naai nel zelf in ban
den kunnen nemen van de middeiei
taartoe Daarom is hel ter plaatse al
standen overbruggen in denk en leel
vereld zeer belangrijk
Missionarissen overbrug
gen afstanden
Wat missionarissen en landeigen kracf
ren binnen de kerken van de ontwikke
Mg^ianrltet loef) is «rat hier deze al
standen te overbruggen Ze dringen in
hun jeeps de bush binnen om daai
doodgewoon mensen te helpen zieken
en ouden van dagen, de jeugd, de arme
boeren, de kleine man, ze helpen bij het
gevecht tegen droogteen honger, ziekte
en onderontwikkeling; ze bemoedigen
de mensen bij hun pogingen om toi
vooruitgang te komen, ze helpen met
op het veld. ze vormen leiders voor dt
gemeenschap en bieden onderwijs aan
velen Maar dit alles steeds in het besel
dat tn het leven van een volk geen tijd
vak van de geschiedenis overgeslager
kan worden zonde» dat er een breuk
iptreedt welke niet meer te helen valt
2e leven onder deze mensen om ze tf
nelpen op de wijze zoals in het evange
ie de zorg voor de medemens staat om
schreven Ze trachten dit te doen zon
jer er zelf betei van te worden omdat
edere berekening de echtheid van dt
/.org om de ander ontkracht Ze probe
•en niet alleen wat welvaart te brengen
naar ook welzijn En samen met hui
•hristenen proberen ze de waarden var
net evangelie uit te dragen in hun omge
/mg opdat meerderen zouden gaan ge
oven in God en Diens wijze om me1
nensen en wereld om te gaan Zo pro
»eren ze ter plaatse afstanden te over
rruggen tussen mens en mens. en tus
;en de mens en zijn God
VIIVA in dienst van de
Kerken in de
ontwikkelingslanden
öp dit moment hebben ruim 800 mis
onarissen en eigenlandse krachtei
voor 1974 om hulp gevraagd aan de
VIIVA bij de oplossing van hun ver
voersproblernen Ze vragen fietsen en
iuto's bromfietsen en paarden boot
motoren en ambulances, jeeps en
scooters, vrachtwagens en bestelau
to's. Ze vragen die vervoermiddelen
om hun werk voor de mensen te kun
nen doen; om afstanden te overbrug
gen zodat het isolement doorbroken
kan worden, de solidariteit kan wor
den bevorderd, communicatie tot
stand kan worden gebracht, het evan
gelie bekend gemaakt kan worden.
Wat de MIVA in 1973 kon doen, was
zonder meer geweldig. Enkele citaten
laten duidelijk zien, wat vervoer be
tekent voor missionarissen en eigen
(andse krachten:
zorg voor de geringen
.Parochiewerk alleen al zou al onze
tijd in beslag nemen, maar dit jaar moe
ten we veel met voedsel aan en afrijden
naar de mensen in de dorpen De droog
te blijft duren de oogst is mislukt, en
er is hongei Daarom namens de paro
•hianen die van de auto profiteren, en
de horigengen die er ook profijt van
nebben, onze dank"
.Iedere week komen hier enkele dui
/.enden mensen uit het noordoosten op
zoek naai werk Ik probeer me voor hen
in te zetten Ik ga instanlres af voor hei
•/erkrijgen van papieren die de meesten
niet hebben tk ga bouwwerken af om
te vragen of ze een aantal van deze men
-.en niet kunnen gebruiken, ik zoek on
ferkomens. vooral voor gezinnen mei
teken"
Onze favella-stad is uitgegroeid tot ee>
van honderdduizend mensen We hel
>en op achl terreinen een barak welk'
net centrum is van waaruit wy werker
In het laatste jaar heb ik o.a 400 maa
tien kilometer moeten rijden om wate
te gaan halen En dat was alleen no>
maai in de noodgevallen Onze mense
missen alles"
zorg voor de zieke mens
Zoals overal op de wereld worde,
ook hier mensen plotseling ziek ei
moet ik ei met mijn boot haastig heen'
.Ik word hee) vaak by zieken thuis ge
roepen Tot voor kort kwam ik met mijn
fiets vaak te laat Nu kan tk er snel ko
men met de nieuwe motorfiets. Daarom
heeft u niet alleen mij. maar ook de
mensen hier geweldig geholpen"
„De doot de MIVA geschonken auto is
evenzeer de wagen van onze mensen
zelf' hun ambulance naar het verafgele
gen ziekenhuis Dat ziekenhuisje is een
enorme verbetering tn ons gebied En
de Afrikaanse zusters die het runnen,
doen het best"
„Ofschoon we eigenlijk al lang gewacht
hadden op de ambulance, maat begrij
pend dat zo'n dure wagen ntet zo maar
ineens gegeven kan worden, kwam uw
bericht toch nog onverwachts Het zal
ons medisch werk in alle opzichten
gunstig veranderen"
zorg voor het menselijk
bestaan.
„In deze wagen kunnen we veel malen
aal meenemen voor de mensen in dt
verderafgelegen dorpen En dat zyn
medicijnen zaaizaden, kunstmest, be
strijdingsmiddelen. kleine werktui
gen'
,We kunnen nu uitvoering geven aan
het programma om honderd waterput
ten aan te leggen, het materiaal daartoe
kunnen wij nu vervoeren"
Vooral proberen we de mensen aan te
moedigen hun eigen situatie te veran
deren door het aanpakken van kleine
selfhelp-projekten. zoals de aanleg van
een weg of straat de bouw van een
schooltje e.d Dat werk van aanmoed)
gen en begeleiden vraagt een presentie
>p alle plaatsen Met de nieuwe auto
'S ons dal wee» mogelijk"
Onwikkeling slaagl pas dan als je de
nensen mee hebt Wij missionarisser
jroberen hier m hei klem op heel een
oudige wijze onze mensen vooruit U
ielpen En dat is meereen verandenngs
jroces bewerkstelligen dat grot»
orojekten neerzetten En ze zwerven w«
ioor onze parochie, half zo groot als N«
derland"
zorg voor eigen
kadet en leiders
.De bisschop was er voor overgekomer,
om de 22 fietsen uit te reiken aan onze
catechisten Nu zwerven ze over heel
de missie uit Wat een beweging is er
op gang gekomen Zo groeit de gemeen
schap onder eigen leiderschap'
„Maandelyks heb ik nu dankzij de auto
contact met 15 basisgroepen, verspreid
over een gebied van ongeveer 25 000
km' Z(j zullen later ons werk moeten
overnemen"
„Nu kunnen we in 50 plaatsen van ons
uitgestrekte bisdom de mensen van het
binnenland vorming gaan geven met vi
sueie middelen Naast vooral de opzet
van een betere gezondheidszorg is het
doel ook om leiders aan te stellen voor
het behartigen van de belangen van de
gemeenschap, die tevens diaken zijn
voor de godsdienstige zorg voor de
mensen'
,Met de fietsen zullen de leerling
catechisten nu iedere zaterdag naar de
kampongs kunnen gaan om daai te
overnachten en mei de christenen te
praten, niet alleen ovei de catechese
maai ook over de verbetering van de
landbouw en ovei hetere hygiënische
toestanden En wat die tongelui in de
kampongs klaai spelen, is heel wal
meer waard dan wat wy kunnen doen"
Deze citaten geven inzicht tn wat met
vervoer mogelijk is We zouden nu 323
verzoeken om rneuwe hulp aan u kun
nen voorleggen Maar u begrijpt waai
het om gaat
Je MI V A. de Missie Verkeersmiddelen
vktie, gaat in het week-eindt de jaar
ijkse, landelijke bliksemaktie hou
ten voor 323 missionarissen en eigen
landse krachten. De verzoeken oir
hulp zijn in mei van dit jaar onder
zocht en ingedeeld naar urgentie Al-
de bliksemaktie de 2.700.000,- va«
1973 haalt dan kunnen deze 323 men
sen geholpen worden. Wij hebben er
vertrouwen in, dat de Nederlandse ka
tholieken dit vervoersprogramma zul
len ondersteunen, omdat de hulp ge
woon hard nodig is.
Maar gezien de toename van het aan
tal aanvragen, zouden we er 42 extra
kunnen honoreren als de MIVA-
bliksemaktie de drie miljoen gulden
zou halen Ook dat ligt binnen de mo
gelijkheden. Het zou een reuze verlich
ting brengen in het overbezette pro
gramma en het zou een enorme bemoe
diging voor 42 missionarissen en ei
genlandse krachten extra betekenen.
Het beroep van de MIVA op u is dit
jaar nadrukkelijker dan ooit. U mag
ervan overtuigd zijn. dal de vele ver
zoeken om hulp mei behulp van con-
tactjiersonen in de derde wereld on
derzocht zijn. dat uw hulp op verant
woorde wijze gekanaliseerd wordt. U
behoort ook te weten, dat we reeds
half september beginnen mei de uitke
ringen over heel de wereld zodat per
31 december het vervoersprogramma
1974 gerealiseerd kan zijn.
Maar de MIVA-bliksemaktie slaagt
echter alleen, als u de MIVA helpt T>e
MIVA kan alleen dan de verwachtin
gen van honderden missionariss'en
en eigenlandse krachten vervullen,
als u daarbij helpt Uw antwoord nu
is het Ml V A-antwoord over enkele we
ken aan hen
Daarom vragen wij U: geef ro
yaal. naar vermogen; maak er
een offer van:
GIRO: 27 22
l.n.v MIVA Keizersgracht52i j
te Amsterdam.