Het wordt stil rond de piraten „Overbrug die afstand" Brabants bedrijf gaat filiaal in Italië vestigen Toch wel handig zo'n brommer! ayonleider Belangrijk week-end voor323 missionarissen I buyer VANAVOND ZIJN ALLE ILLEGALE ZENDERS UIT DE LUCHT MIVA - BL1KSEMACT IE 1974: NA 54-ste VRACHTWAGENDIEFSTAL: binnenland buitenland ch-commerciële ïn MTS-er EDERLANDJBV Atlantis Emoties Noordzee als het spitsuur is. T'* hU'P' "U °P Ver MIVA-aktie OVERBRUG DIE AFSTAND Bliksemaktie: f 3.000.000, nodig! Uw hulp is en blijft onmisbaar ijn fn een modern tra Ziekenhuis aan- Er werken 1000 mensen tan de rand van ndingen.b.v. en naar het N.S. station Dteris altijd wel een sive care, ïlyse, OK, kinder- g voor het A-diploma i gediplomeerden n naar de huis 12634 roduktiecentrum in Terneu- vorden behandeld, hebben I buyer. it het inkopen van rotating >soren, pompen en motoren. i jongeman met een oplel- au, die een gedegen kennis uur. Ervaring in een inkoop- Jient verder goed overweg taan, met een aantrekkelijk orwaarden. Er is bovendien ling. sollicitatie te richten aan rsoneelszaken, postbus 48, <t met ons op te nemen. 2980. DEN HAAG (ANP) De piratenzenders laten, als zij vanavond alle uit de lucht zijn verdwenen, een duide lijk spoor achter in omroepland. Sedert Veronica als eerste in april 1960 de popcultuur en het advertentie wezen sing dienen, zijn er meer illegale zenders ge komen, waren de moeilijkheden niet van de lucht, deden zich regelmatig schermutselingen voor te land, te water en in de lucht. Tot de direote en indirecte gevolgen behoorden onder andere ook, dat er een Hil versum 3 kwam, dat er etherreclame via legale zen- jers kon worden gemaakt, dat programma's van al de cennia lang bestaande omroe pen werden „aangepast", dat er nachtuitzendingen begon nen en dat een nieuwe om roep van de grond kwam en in korte tijd een van de grootste in ons land werd. De start van het avontuur was sedert 1959 voorbereid naar het voorbeeld van bet radiozend9cthip voor de Deense kust. Aanvankelijk was met het oog op politieke en commerciële programma's de Vrije Omroep Nederland (VRON) in het leven geroe pen. Rekenend op weerstan den, onder andere hij de Ne derlandse autoriteiten en in stellingen als de PTT, ver klaarden de initiatiefnemers zich tot het zwarte schaap, dat de schrijfster Annie M. G. Schmidt eens Veronica had gedoopt. Deze naam werd voor de eerste piraten zender overgenomen. Na Veronica kwamen an dere zenders in de lucht. Voor ons land waren het ille gale radioprogramma's van Radio Noordzee, Radio Caro line (Mi Amigo) en Atlantis, die tot het bittere einde heb ben volgehouden. Ook zijn nog programma's te beluiste ren geweest van onder meer Radio Capital, en Tijl Uilen- REM kust van Zeeland, verzorgde een Engels en een Neder lands programma. De laatste woorden waren: „Tot binnen kort". De Condor was daarvoor al gebruikt voor uitzendingen van een groepje idealisten uit Haarlem en omgeving. Het sohip lag toen voor IJ- miuiden. maar verder dan proefuitzendingen is men ei genlijk nooit gekomen. Atlantis was zijn uitzen dingen begonnen op het sohip Mi Amigo, vanwaar ook Engels- en Nederlandstalige programma's worden uitge zonden van Radio Caro line. Het Nederlandse was op België gericht. Ook een Vlaams-Hollandse activiteit was eerder door Radio Tijl Uilenspiegel on dernomen. Deze piraat leed schipbreuk voor de zender goed en wel op dreef was: het zendsahip liep bij Cad- zand aan de grond, wat ook het einde van de zender be tekende. Iets soortgelijks had iets noordelijker op de Noordzee plaats. Radio Capital bedien de luisteraars vanaf de King David, die op een kwade dag bij Noordwijk op het strand kwam te zitten, werd gebor gen, en niet meer als zend sahip terugkeerde. De MI Amigo heeft positie gekozen voor de kust van Scheveningen, waar ook de Noriderraey van Veronica en de Mebo-2 van Radio Noord zee liggen verankerd. Radio Caroline die vanaf de Mi Amigo uitzend gaat vandaag om 7 uur voor goed uit de luolit. Schip ên zender zijn eigendom van de Ier O'Ra- hilly. Zijn woordvoerder in Scheveningen wilde wel kwijt, dat O'Rahilly ergens anders opnieuw met uitzen dingen wil beginnen. De Ier begon zijn piraten zender voor de Engelse kust, waar hem het leven onmoge lijk werd gemaald. Eind 1972 verscheen het schip voor de Nederlandse kust en werden ook Nederlandse program ma's gemaakt. Bekend is ge worden, dat er eens aan boord van de Mi Amigo mui terij uitbrak en dat de be manning het schip kaapte. De twee „groten", onder de piraten, Veronica en Noordzee, trachten hun acti viteiten legaal voort te zet ten. Of hun pogingen succes hebben wordt wel betwij feld, maar men heeft de moed nog niet opgegeven. Veronica begint een actie om als aspirant-zendgemach tigde te wiorden toegelaten, waarvoor de aanvraag nog moet worden ingezonden. Het eerder gedane verzoek om als C-omroep te worden erkend, werd afgewezen. Bij de kroon is bezwaar tegen deze afwjjzing gemaakt. Radio Noordzee vroeg vo rig jaar al om toelating tot de ether als aspirant-zendge machtigde. De beslissing op deze aanvraag wordt binnen afzienbare tijd verwacht. Radio Veronica zond aan vankelijk uit vanaf de Bor- kum Riff, thans van de Nor- derney. De zender gaat tot zes uur vanavond door. Pro grammaleider Rob Out deel de mee, dat iedereen dan aan hoord zal zijn: G3 man perso neel en mogelijk ook direc teur Hendrik Verwey. Als het mogelijk is, wordt het een rechtstreekse uitzending, maar Out zei te vrezen, dat de emoties wel hoog kunnen oplaaien. „We hebben plezie rig gewerkt, in een leuk team Het was een fijne tijd om mee te werken aan de ontwikkeling van de popcul tuur en zijn artiesten", aldus Rob Out. De Norderney blijft voorlopig op de Noordzee, beschermd tegen souvenirja gers, aldus de programmalei der. Directeur Joihn de Mol van Radio Noordzee, die zendt vanaf de Mebo 2, vertelde, dat het sohip in dok zal gaan De discjocky's van Ra dio Noordzee namen eer der deze week in Scheve ningen al afscheid van hun publiek. Hier Tony Berk temidden van zijn aanhan gers. en dat er nog een bestem ming voor gezocht wordt door de eigenaren, de Zwit sers E. Meister en E. Bollier Op politiek terrein schop ten de piratenzenders ook le ven in de brouwerij. De Eu ropese legeringen spraken af tegen illegale zenders op te treden. Nederland stemde er mee in, maar kwam zelf niet verdei- dan het onmogelijk maken van de televisieuit zendingen van de Reclame Exploitatie Maatschappij REM, die daartoe een eiland voor de Hollandse kust had gebouwd. Maatregelen tegen de piraten werden veel later genomen: in juni van dit jaar besloot de Tweede Kamerde illegale zenders het voortbe staan onmogelijk te maken. „Atlantis", is zondag j.l. "it de ether verdwenen. Ei genaar Adriaan van Land schoot uit België heeft wel het plan om elders weer met radioprogramma's in de lucht te komen. Deze zender, van af het schip Condor voor de IMilMpgaar;— -U i!*ip2 ~l1 "'SS'ÏB Radio Noordzee maakt haar tijd vol met recht streekse uitzendingen verzor gen van terugblikken en top pers. Het Engelse programma is afgelopen nacht verdwe nen uit de ether, het Neder landse vanavond om acht uur De laatste twee uren komen alle discojockeys, nieuwslezers en technici af scheid nemen- Het laatste spreekt John de Mol, waarna het edht gedaan zal zijn als de laatste klanken van de herkenningsmelodie „Man of action" zijn uitgezonden- Veronica en Noordzee heb ben in de loop der jaren ook een concurrentiestrijd ge voerd- Die leidde onder meer tot processen, beslaglegging, een bomaanslag, kaping- Sen sationeel was nog de stran ding van de Norderney op de kust bij Scheveningen toen alom actie werd gevoerd on der de leuze „Veronica moet blijven". Duizenden kwamen naar Den Haag om te demon streren maar de anti-piraten- wetjes kregen een ruime meerderheid in de volksver tegenwoordiging- Vorig jaar stapelden de donkere wolken zich reeds boven het schip van Vero nica. De Tweede Kamer had geen medelijden met de piraat en juist in die zelfde tijd strandde het schip op het strand van Scheveningen, waar hon derden fans kwamen kij ken. (Van een onzer verslaggevers) BREDA „Overbrug die afstand", een betekenisvol motto waaronder in deze we ken de jaarlijkse Miva-blik- sem-actie in heel het land wordt gehouden, met als hoogtepunten de collecte in de kerken 't komend week end en de landelijke giro actie. iUt de opbrengst van de bliksemactie wil de Mis sie Verkeersmiddelen Aktie op één slag 323 missiona rissen en „landeigen krach- den" in de ontwikkelingslan den het vervoer geven, waar om zij dringend hebben ge vraagd. Als de komende MIVA- bliksemactie hetzelfde resul taat boekt als 1973, fl. 2.700.009,- dan kunnen 323 van de 800 aanvragen wor den geholpen. Men hoopt echter op een opbrengst van drie mllJoen gulden. Het gaat vooral om vervoersmiddelen zoals fietsen, auto's, brom fietsen, bootmotoren, ambu lances, jeeps en scooters. Al leen middelen om de afstand te overbruggen zodat het iso lement doorbroken kan wor den, de solidariteit bevor derd, communicatie tot stand gebracht en het evangelie bekend gemaakt kan wor den Steeds komen bij de MI VA bedankbrieven binnen Van missionarissen, zoals pater P. vain Erk uit Zundiert. die vo- riig jaar uit de MIVA op brengst een busje kon aan schaffen waardoor 80 kinde ren meer naar de scholen konden. Zuster A. Mertens uit Rijsbergen, die met haar nieuwe bromfiets meer huis bezoeken af kan leggen in de afgelegen kampongs. Pater D. de Leeuw uit Breda, die nu met zijn volkswagen de parochianen in de buitenwij ken van Nova Iguacu in Bra zilië kan bezoeken en pater C. Trommelen uit Zeven- bergschenhoek, die in Zuid- Afrika zijn vorig jaar verwor ven vrachtwagen dagelijks voor alerhande werkzaamhe den in kan zetten. Dit zijn enkele v.d. 608 missionarissen en landeigen krachten die vo rig jaar door de MIVA ge holpen zijn. Het MIVA-programma zal blijven, daar nog steeds hulp aan de mensen uit de derde wereld nodig is, waarvoor vele Nederlandse Missiona rissen en Zusters zich inzet ten. Zij proberen ter plaatse afstamden te overbruggen tussen mens en mens en tus sen mens en God, waarbij zi) de MIVA-hulp nodig hebben voor het vervoer. Naast de in alle Nederlandse kerken te houden collecte heeft de MI VA vor extra giften een gi ronummer: 27 22 49 t.n.v. MIVA, Keizersgracht 525 in Amsterdam. (Van een onzer verslaggevers) WAALWIJK —Transportbe drijf Appels uit Waalwijk van welk bedrfjf begin deze week in Italië een vrachtwagencom binatie met 17,5 ton met een waarde van f 160.000,- koper werd gestolen gaat het pro bleem van de voortdurende vrachtwagendiefstallen in Ita lië radicaal aanpakken. Vol gende maand opent Appels In Verona een nieuwe vestiging „Appels Italiana", waar een beschermde parkeerplaats wordt aangelegd. De heer R, Nieman, woordvoerder van N.O.B.-wegtransport, vraagt zich af, of een land, dat zo onveilig is voor internationale transporten nog wel lid kan blijven van de EEG. Een gestolen vrachtwagen brengt voor de transportonder neming natuurlijk heel wat moeilijkheden en grote kosten mee. Vanuiit Italië wordt ge beld door de chauffeur, die bij zijn werkgever melding maakt van de diefstal. Dan gaat de zaak rollen en moeten vele instanties benaderd worden zoals verzekeringen en op drachtgevers. Elke gestolen of leeggehaal de vrachtwagen kost een tran sportonderneming tien- tot dertiigd-uizend gulden aan indi recte schade. „De grote ellen de is wel", aldus de hieer Ap pels, „dat het dikwijl® een jaar en soms zelfs langer duurt eer de verzekerings maatschappijen van transpor teur en opdrachtgever tot overeenstemming zijn geko men wie de schade betaalt". „Het NOB-wegtransport neemt een flink stuk werk van de transportonderneming over en benadert de Italiaanse en Nederlandse autoriteiten", aldus de heer Nieman van het NOB. Als de Italiaanse poli tie op dezelfde manier optrad ais de Nederlandse, was het betrekkelijk eenvoudig. Maal' het schijnt daar nogal inge- wikkeld te liggen. Elke dief' stal wordt aan het bureau van de Italiaanse minister van ver keer gemeld om druk uit te oefenen op daarvoor bevoegde instanties". „Br is momenteel nog niets op dit gebied van beveili gingssystemen op de Neder landse markt. In Engeland zijn stuursloten bij vrachtwagens wettelijk verplicht. Ik heb er een aantal besteld, maar de importeurs zitten met iever- ingsmoeilijkheden", aldus de heer Appels. „Volgende maand openen we een kantoor in het centraal gelegen Verona, waar een eigen parkeerplaats wordt aangelegd, zodat de chauffeurs niet meer op parkeerplaatsen langs de grote wegen komen. Op deze manier hopen we de wekelijks veertig tot vijftig wagens die op Italië rijden voor diefstal te beveiligen". „Hef is de tweede keer, dat een wagen van ons bedrijf wordt leeggehaald. Ongeveer een jaar geleden werd een wagen met sigaretten gestolen, welke diiefstal nog steeds niet dooi' de verzekeraars is afge werkt", aldus de directeur van het Waalwiiks transportbe drijf. Per 1 september komt er een wijziging in de verzeke- ringstarieven. Als aan alle be- veiliigingsreigels voldaan wordt, neeft de transporteur een ei gen risico van tien percent op de wa>airde van de goederen tot een maximum van vijfduizend gulden. „Er zijn uit de transportwe reld al veel protesten gekomen op deze regeling", zo vertelde ons de heer Appels. Wordt niet aan de gestelde eisen vol daan dan is hef eigen risico tien percent van tienduizend gulden. (ADVERTENTIES) ...OOk rj anen bv-Heemstede, i, verhardings- ilden en agt een iant. :al belast worden :oördinatie van de in lerings-, werken. ifwezigheid kunnen ij aan een nbouwsektor zaterbouw] of een opleiding :chappen aar iten aan de e Wegenbouw 7 te Tilburg. iv [HBG] Hoewel wij hier iedere dag gecon senteerd worden met de armoede, en f meeste mensen slechts met heel he, moeite het allernoodzakelijkste j elkaar krijgen, ben ik toch niet blind I Hid gevvorden voor de inspanning hardwerkende mensen in Neder na zich getroosten. Juist op hen doen 'J missionarissen telkens weer een |oeP bij de regelmatig terugkerende I srh'eS ^et a's een P''cbl be I «uwen om door goed gebruik van motorfiets en de inzet van mijn iJ j het geld van de gevers in Ne- aer'and vruchtbaar te maken". ^missionaris die dit de MI V A schreet 8 gezien worden als een represen dip V honderden missionarissen u,.?8 shulp ontvangen van Nedei organisaties op gebied van ver werk me(*lsche zorg. ontwikkelings 2e P^orale arbeid noodsituaties 1JJ daar zeer dankbaar voor omdai moppii ^un werk voor hun mensen Eennrt! maalu En ovei het algemeen een aren Worden zij gekenmerkt dooi verantwoordelijkheidsbespf I hun "Jspecl afdwingende inzet voo» "HwkkX" ee" gezond<- k'ik °P df aren j ,u,st omdat ze soms velf Ifn onder hun mensen leven 323 Van a e«llf£a f'" m'ssionarissen en hui "itenina e>ser,landse krachten lus i weekeinde van 31 augus Nandse t Missionarissen en ei ftDbriev 1frhten die vaak in bewo He van ehn hun werk en de leefsitua Maar ai»^ [Jn mensen uiteenzetten !rln&end vel'!VJn eind,een mel eer del.En yP rfb om een vervoermid Missip v ,nen daarb'.i op de MÏV A - Vprkeersm!dr1H«m Akii* Als de MIVA een beroep doet op de Nederlandse katholieken om nu in hel week-einde in een bliksemaktie aan 323 missionarissen en eigenlandse krachten vervoer te geven, dan wil de MIVA samen mei u afstanden over bruggen De MIVA wil met deze aktie tevens de aandachl richten op die ge bieden waar de overbrugging van ai standen nog geen vanzellsprekendi taak is Van hetgeen hier in Nederland door hel overbruggen van afslandei bereikt werd is tn de ontwikkelings landen vaak nauwelijks nog maar iep te bespeuren, wat hier door vervoers mogelijkheden veranderd is ten goe de. dal moei ginds nog vaak plaat- vinden En dal is. opheffing van isolt ment beperktheid honger armoedi dorst, te overwinnen ziekten, analfa betisme Maar naasl deze overbrug ging var afstanden is er nog een and» re afstand te overbruggen die van he1 rechi var de mensen op een mens waardig bestaan, naai nel zelf in ban den kunnen nemen van de middeiei taartoe Daarom is hel ter plaatse al standen overbruggen in denk en leel vereld zeer belangrijk Missionarissen overbrug gen afstanden Wat missionarissen en landeigen kracf ren binnen de kerken van de ontwikke Mg^ianrltet loef) is «rat hier deze al standen te overbruggen Ze dringen in hun jeeps de bush binnen om daai doodgewoon mensen te helpen zieken en ouden van dagen, de jeugd, de arme boeren, de kleine man, ze helpen bij het gevecht tegen droogteen honger, ziekte en onderontwikkeling; ze bemoedigen de mensen bij hun pogingen om toi vooruitgang te komen, ze helpen met op het veld. ze vormen leiders voor dt gemeenschap en bieden onderwijs aan velen Maar dit alles steeds in het besel dat tn het leven van een volk geen tijd vak van de geschiedenis overgeslager kan worden zonde» dat er een breuk iptreedt welke niet meer te helen valt 2e leven onder deze mensen om ze tf nelpen op de wijze zoals in het evange ie de zorg voor de medemens staat om schreven Ze trachten dit te doen zon jer er zelf betei van te worden omdat edere berekening de echtheid van dt /.org om de ander ontkracht Ze probe •en niet alleen wat welvaart te brengen naar ook welzijn En samen met hui •hristenen proberen ze de waarden var net evangelie uit te dragen in hun omge /mg opdat meerderen zouden gaan ge oven in God en Diens wijze om me1 nensen en wereld om te gaan Zo pro »eren ze ter plaatse afstanden te over rruggen tussen mens en mens. en tus ;en de mens en zijn God VIIVA in dienst van de Kerken in de ontwikkelingslanden öp dit moment hebben ruim 800 mis onarissen en eigenlandse krachtei voor 1974 om hulp gevraagd aan de VIIVA bij de oplossing van hun ver voersproblernen Ze vragen fietsen en iuto's bromfietsen en paarden boot motoren en ambulances, jeeps en scooters, vrachtwagens en bestelau to's. Ze vragen die vervoermiddelen om hun werk voor de mensen te kun nen doen; om afstanden te overbrug gen zodat het isolement doorbroken kan worden, de solidariteit kan wor den bevorderd, communicatie tot stand kan worden gebracht, het evan gelie bekend gemaakt kan worden. Wat de MIVA in 1973 kon doen, was zonder meer geweldig. Enkele citaten laten duidelijk zien, wat vervoer be tekent voor missionarissen en eigen (andse krachten: zorg voor de geringen .Parochiewerk alleen al zou al onze tijd in beslag nemen, maar dit jaar moe ten we veel met voedsel aan en afrijden naar de mensen in de dorpen De droog te blijft duren de oogst is mislukt, en er is hongei Daarom namens de paro •hianen die van de auto profiteren, en de horigengen die er ook profijt van nebben, onze dank" .Iedere week komen hier enkele dui /.enden mensen uit het noordoosten op zoek naai werk Ik probeer me voor hen in te zetten Ik ga instanlres af voor hei •/erkrijgen van papieren die de meesten niet hebben tk ga bouwwerken af om te vragen of ze een aantal van deze men -.en niet kunnen gebruiken, ik zoek on ferkomens. vooral voor gezinnen mei teken" Onze favella-stad is uitgegroeid tot ee> van honderdduizend mensen We hel >en op achl terreinen een barak welk' net centrum is van waaruit wy werker In het laatste jaar heb ik o.a 400 maa tien kilometer moeten rijden om wate te gaan halen En dat was alleen no> maai in de noodgevallen Onze mense missen alles" zorg voor de zieke mens Zoals overal op de wereld worde, ook hier mensen plotseling ziek ei moet ik ei met mijn boot haastig heen' .Ik word hee) vaak by zieken thuis ge roepen Tot voor kort kwam ik met mijn fiets vaak te laat Nu kan tk er snel ko men met de nieuwe motorfiets. Daarom heeft u niet alleen mij. maar ook de mensen hier geweldig geholpen" „De doot de MIVA geschonken auto is evenzeer de wagen van onze mensen zelf' hun ambulance naar het verafgele gen ziekenhuis Dat ziekenhuisje is een enorme verbetering tn ons gebied En de Afrikaanse zusters die het runnen, doen het best" „Ofschoon we eigenlijk al lang gewacht hadden op de ambulance, maat begrij pend dat zo'n dure wagen ntet zo maar ineens gegeven kan worden, kwam uw bericht toch nog onverwachts Het zal ons medisch werk in alle opzichten gunstig veranderen" zorg voor het menselijk bestaan. „In deze wagen kunnen we veel malen aal meenemen voor de mensen in dt verderafgelegen dorpen En dat zyn medicijnen zaaizaden, kunstmest, be strijdingsmiddelen. kleine werktui gen' ,We kunnen nu uitvoering geven aan het programma om honderd waterput ten aan te leggen, het materiaal daartoe kunnen wij nu vervoeren" Vooral proberen we de mensen aan te moedigen hun eigen situatie te veran deren door het aanpakken van kleine selfhelp-projekten. zoals de aanleg van een weg of straat de bouw van een schooltje e.d Dat werk van aanmoed) gen en begeleiden vraagt een presentie >p alle plaatsen Met de nieuwe auto 'S ons dal wee» mogelijk" Onwikkeling slaagl pas dan als je de nensen mee hebt Wij missionarisser jroberen hier m hei klem op heel een oudige wijze onze mensen vooruit U ielpen En dat is meereen verandenngs jroces bewerkstelligen dat grot» orojekten neerzetten En ze zwerven w« ioor onze parochie, half zo groot als N« derland" zorg voor eigen kadet en leiders .De bisschop was er voor overgekomer, om de 22 fietsen uit te reiken aan onze catechisten Nu zwerven ze over heel de missie uit Wat een beweging is er op gang gekomen Zo groeit de gemeen schap onder eigen leiderschap' „Maandelyks heb ik nu dankzij de auto contact met 15 basisgroepen, verspreid over een gebied van ongeveer 25 000 km' Z(j zullen later ons werk moeten overnemen" „Nu kunnen we in 50 plaatsen van ons uitgestrekte bisdom de mensen van het binnenland vorming gaan geven met vi sueie middelen Naast vooral de opzet van een betere gezondheidszorg is het doel ook om leiders aan te stellen voor het behartigen van de belangen van de gemeenschap, die tevens diaken zijn voor de godsdienstige zorg voor de mensen' ,Met de fietsen zullen de leerling catechisten nu iedere zaterdag naar de kampongs kunnen gaan om daai te overnachten en mei de christenen te praten, niet alleen ovei de catechese maai ook over de verbetering van de landbouw en ovei hetere hygiënische toestanden En wat die tongelui in de kampongs klaai spelen, is heel wal meer waard dan wat wy kunnen doen" Deze citaten geven inzicht tn wat met vervoer mogelijk is We zouden nu 323 verzoeken om rneuwe hulp aan u kun nen voorleggen Maar u begrijpt waai het om gaat Je MI V A. de Missie Verkeersmiddelen vktie, gaat in het week-eindt de jaar ijkse, landelijke bliksemaktie hou ten voor 323 missionarissen en eigen landse krachten. De verzoeken oir hulp zijn in mei van dit jaar onder zocht en ingedeeld naar urgentie Al- de bliksemaktie de 2.700.000,- va« 1973 haalt dan kunnen deze 323 men sen geholpen worden. Wij hebben er vertrouwen in, dat de Nederlandse ka tholieken dit vervoersprogramma zul len ondersteunen, omdat de hulp ge woon hard nodig is. Maar gezien de toename van het aan tal aanvragen, zouden we er 42 extra kunnen honoreren als de MIVA- bliksemaktie de drie miljoen gulden zou halen Ook dat ligt binnen de mo gelijkheden. Het zou een reuze verlich ting brengen in het overbezette pro gramma en het zou een enorme bemoe diging voor 42 missionarissen en ei genlandse krachten extra betekenen. Het beroep van de MIVA op u is dit jaar nadrukkelijker dan ooit. U mag ervan overtuigd zijn. dal de vele ver zoeken om hulp mei behulp van con- tactjiersonen in de derde wereld on derzocht zijn. dat uw hulp op verant woorde wijze gekanaliseerd wordt. U behoort ook te weten, dat we reeds half september beginnen mei de uitke ringen over heel de wereld zodat per 31 december het vervoersprogramma 1974 gerealiseerd kan zijn. Maar de MIVA-bliksemaktie slaagt echter alleen, als u de MIVA helpt T>e MIVA kan alleen dan de verwachtin gen van honderden missionariss'en en eigenlandse krachten vervullen, als u daarbij helpt Uw antwoord nu is het Ml V A-antwoord over enkele we ken aan hen Daarom vragen wij U: geef ro yaal. naar vermogen; maak er een offer van: GIRO: 27 22 l.n.v MIVA Keizersgracht52i j te Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 13