B GOLF KAN TOPPER WORDEN De nieuwe Goif wordt formidabele uitschieter Volkswagen's ,Golf' gaat't zeker maken Golf UUI Golf: UBelbelouond De GOLF, prachtige schepping van VW Zo juichen auto-journalisten over de Golfxde Compact-VW Valhelm- Voor technici met belangstelling voor goedbetaald vak start binnenkort de Auto met opmerkelijk veel kwaliteiten van VW i nieuwe troef telefoniste/ typiste Wilt u uw favoriete voetbalclub een hart onder de riem steken? Dat mag in de krant. 'ANHENDRIKX d Rijden in de Golf is een feest. Een sportieve ontspanning. De 70 DIN PK-versie trekt in 12,5-sec Goft de Compact-VW Van de Ruifs B.V. G« METSELAAR! wie RIOLERING] VERSTOPT? Betontimmer lieden metselaar yERW ACHTING: Stickers Vrijdag 23 augustus 1974 Dom-ppleiiling vdd operator Een cursus die opleidt voor een in de chemische Industrie veel gevraagde functie. Nu en in de toekomst. Het regelen van chemische processen vereist nu eenmaal een flink stuk praktische en theoretische kennis. De operator is dan ook een goedbetaalde vakman. Wie zoeken wij? Technici, tussen de 20 en 35 jaar, meteen opleiding op LTS- of gelijkwaardig niveau. Zoals bijvoorbeeld landmachinist. Voor een operator-baan zijn bovendien zelfstandigheid en verantwoording - kunnen-dragen onmisbare eigenschappen. Het trainingsprogramma duurt 11 weken, waarvan 4 weken praktijk en 7 weken theorie. De lessen behandelen o.a. veiligheid, natuurkunde, praktische machine-kennis en chemische technologie De cursus wordt afgesloten met een examen. Wat biedt Dow? Tijdens de cursus een aanvangssalaris van 1335,f- 45,per maand. Wanneer u daarna wordt aangesteld als operator bij een van onze fabrieken in Terneuzen, kan dit groeien tot 1403,— 45,Op basis van ervaring en prestatie is vervolgens een verdere groei mogelijk. Bovendien wordt 281/2 volcontinu- toeslag betaald en zijn er prima secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij indiensttreding betaalt Dow de volledige verhuiskosten, met daarnaast voor gehuwden een bedrag van 3000,— als tegemoetkoming voor herinrichtings kosten. Voor ongehuwden bestaat een gunstige pensionregeling. Woonruimte volop. In Terneuzen en omgeving slaagt u zeker bij het zoeken naar een plezierige woning. Kom eens praten. Wij geven u graag alle inlichtingen over de operator-opleiding en het werken bij Dow in Terneuzen, Wanneer u 01150-8920 belt, is een afspraak gauw gemaakt. U kunt vragen naar de afdeling Personeelszaken. Vanzelfsprekend worden uw reiskosten bij een bezoek aan Dow in Terneuzen vergoed. DOW CHEMICAL(NEDERLAND) BV Voor ons kantoor te Goes Vt%tJ Onze gedachten gaan uit naar kandidate met een goede uitsprak I van de Nederlandse taal, een opleiding en een behoorlijke tj--. vaardigheid. Leeftijd 17-25 jaar. Belangstelling? Bel of schrijf (W de direktie van kantoor Goes, Dam 9-11. Telefoon: 01100-85fo NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBAW Of wilt u uw supporters laten weten dat u ook in de nieuwe competitie op hun trouwe bezoek rekent? Goeie ideeën, allebei! Plaats daarom een advertentie in de krant. Dan weet iedereen waar 't op staat. En voor het geld hoeftuhet niette laten. Dus als u iets te verteilen hebt wat de moeite van het lezen waardis: i :v- btiteifirytéAtaggtoTTs) SttNClfKN Op tfp <.Utc tfit du' per* trulls maakte met <Jc v stenen tfe tim VW met tttLï-fc., Of do aasiikvSfiwri. na. de t-ic<»zwuHatvfi hiermee .iets -van liW vertr<w\e>i» in het grootste eslrfulhe troiicern vitecd itotiten- HVrireri !«ht h motility ftewtywij; Wet t* duRtelïty ty»i dr G«If op «ffi wiróuent. kóm-V iM* fwt bij Met «JtemifM boterljc Wt «Te boom is (te «fcrfctgdvrrWtair it tyjfe ia Ju«l w J«31 rityl ti'rit »n>>irf gijp vte.ti tf uli Tiet. xierpt en t nor nieuwe WKi- céisca. Pt-* 4ie met de Kever z'tyi hehnntit zutfeis nw+ »vi>? <ten n a fretten., ftééh «oenen geevf-nnard. Oe OOWBeett rct'tee zox-ei -#*1 ter».tri» wm-g wordt* dat de wgt» een Th-vIac'Im- wpt'e't- Ved.-rttf, tiet tG.drt hoor VOtt<vr>c-o vterr u.*«» Or éoilzit). psKktrt,. xnnar ooit tótt Muvaen van Stijn njopouTwoien at deze J£|r' vaö ffijjop' tot DiV tVC Cvlf-t» -- ■x'-. Vlijt M^'-rki, - :i ;v Div pk DA Vk -Mde IC sw-ft. I'IU <vi»rrinr.r« iv.-l* rriano- •r. w!» da*:' Ve>t> vwr.gt:'et «te --an dr - rvM-.e '.'r «ce-Kint Xéêrivtyte•*-> ét. Van at.£ riÜGcit >e« v. ;'4- biitfi boter te-, :n i> .Lu - tv--' -1 lie i:j<| v.-vè Oe Kf.e tromirtefreiuiOcd rrjtts ïtjoflaal r .nidm PadWat handen Se~ rt- P' WOSJlC cc:. 7.>,a c-.Jg; «-.,s i:n val- t^> v'c B.-afcJijJc atj. <K* iv/it I .Sif. ga 'C" <- r. -rrtnUmeking, ;t w RMO- ;?n t» e«l»V *V» »-» •-« je.-; nluc«-'>Kl at: la-v eric -r. <k i-1 Vmtant u-von m Or <*)#- win - VoOfêpelte, iiimvji ceig d c vtliwdi: li cüeo'e rtctf-s Oi'jeirterkt verbsur mrt two*- juótf nr«. lt»C ev. End; vees fo intrcxtac'ie toes'JaiüJ».-" n 2 wel enig vc.v i»H en v< «i oojr u» ceiinJ. Pc «;-fi6 «odat am ia de ISOO bxJne. otv merSbsar no$ steeds ui „drte" Tt»» niden <Je jpotor huilt bovea de 100 km per öe 150Ö gast alles bijna -*kii wat cldtoer, g I» att- doordat "ben- de tabtiek vele jaxen ïftbtor en «jujdtlj* plus luchtkoe- "•erd, stapte» N 2. ö£'4-<teiif5> 3.3ti detntirkt. Öa- - en iuxe toodeüen ffao T 'met 1002 'en. 1471 cc cyTirtöérmftfatd, - I:»: fïe't PK-ver '.de'-i.i-,.c.n: J;é .van De 1.5 hkr ,:.;feï-jék;d óp 12 3 en 1 «aar óftref vect id&iofvértiruifr: geeft 2 3 eit Ir op 13 aan, nv.mr net een rustige pBfij? Van oïixe vé{ke«rsi«daetiÊ A 400. 3ti|oraêter roöd;dc Beierse wereti ^■•OebJtöij..ge-' „Gott" is'de indruk bij rae achter ^bleven dat de grote broer ,va« de „Kever'*'het bèienieai zat'^aèi maken. De „Golf" is. een 2eêr |e- -. MakkÉffe: 'te hanteren» -ruime -en „met Wui extra's volledig öitgem.stsi: 'auto. Optoèfkelijlc voor .deze klasse zijn de stille mo- toy-feu bet ongebreidelde uitzicht naar alle.kanten. Extra econo misch, is dat met normale ben zine kan worden volstaan. fir ^isertywer modellen (ipef'öHö vél- raat zovéél moet f«StoTe/&>i Tegelijk nog i»9ör een kritische -««t. 14 dat paneei had oen toeren- iib^neniaptomaat worden «eteVard v,?,**,1 ;M ói r nttk VeetröBef aon te doen zijn Bij het scherpe booh ten werft iöon- <td de „Golf* een en el gfihooi-zct.nn- heid. Oortó&en: eeit zelfcörrSge/endt' Staurinncbtihg, een ze»fïrtaVd.serefiöe nrhterason bij c-et» lenete van 3.70 en een breedte v;an 3.81 nieter een grote •wielhssis van 2-4 b» 139 {vpór) en l,35,''f-achter)v Een kbsihurt tekort Inj-.. de 11 lifer medenea h del deze .gtan- diiard weiden uftgerns-t- m-at "ding'.'- .naaï banden'. Beh voorwirf-eawdfii-. körtt. 14 dat paneei t'éjTer moeten z'Aten. Juist omdat gnfuiiö van de motor ü.teVst Seivttg is. velt ntef gauw genoeg op of er #et 'te veel van de motor wordt gevergd. iïet interieur viin de ,,Göif' ié in alle'versies erg goed. De stoeien zit- ten lekker (als extra met hoofdsteu nen nvt te rusten, ahijd dbén) en de rugïettö'irtgéh kunnen tet «IsapstoeteR worden versteld. Die leuningen fteb- -beu eten vevgvsndeliag -te^r, onverw 'wacijt voorever klappen. De ruimte aditerin is royaal, ook wit de benen betreft ee bet- 'n?stappen bij: esp twea-deurs uicdci levert gteen pVöble- mendp. Met is buiten kijf dat Volkswagen hard op weg is zijn dé laatsie jaren itt het gedrang gekomen positie als vooraanstaande automobielindustrie te herstellen. Dï'le nieuwe modellen binnen een jaar ttjds en sen vierde op komst betekenen niet alleen een novum in de automo- ■ielwereld, maar ook en dat is belangrijker deze :e nieuwelingen (Passat, Seirocc© en Golfl luiden een t VW geheel nieuw en naar verwachting succesvol erk in. oden kwi. geven waruietn* het erom geat of men een Kever dan wei een Golf tal nansehurten. Troefkaart Dc technische bijzonderhe- ftlep zpals de trend momenteel is. De ntting van de achter- bank kan nsar voren, én de leuning raar boven worden weggeklspt, waarvoor een zeer grote laadruimte ontstaat Normaal heeft de bagageruim te een Inhoud van 35D liter, wordt de achterbank naar vo ren geklapt San ontstaat een laadruimte -van 12S i 95 x 50/337 cm. Uitvoeringen De dwarsgepiaafste vierct- Under lijnmotor neemt gonoe- £&n met normaje benzine en i* beschikbaar in twee nftvoerin- Voldoende ruim, uitstekende rijeigenschappen, handig. Vorig® week heeft Volkswagen in MOnohen zijn jongste ontwerp, de Gotf,aan de internatfonale pers getoond Öp het eerste gezicht Hjkt het een zeer veelbelovend ontwerp, zoals uit de verkregen voorinformatie in AK no. 20 van 17 mei wijdden we al een uitgebreid artikel aan de techni sche details en de uitvoeringsvarian ten ook eigenlijk wel te verwachten was- Bovendien is de Goif in technisch opzicht wtjwei geitjk aen-de eerder ge- introduceerde coupé-versie van de Golf, da Scfroccó. Daze laatste heb ben we inmiddels vooor een test uit gebreid gereden het verslag hier van zal wind en weder dienende ver-» schijnen in AK no. 25 van juni en dia heeft een zeer goede indruk achter gelaten. De Golf ziet er zeer vlot en modern .uit; Het is een compacte autp- met ver in'lm V Mfi-nin-MM.M lil Volliktub nieuws?Ie sfHe^ping. OK kail «aar mijn nt^aiug een bestbelJer wirtlrii. Or rarro.«érHe zeer motieni va» vorm en het technisch ontwerp is er een om tegen te xeggem De twee motoren, waaruit kan worden gekozen, zijn geschikt voor het gebruik, van normale hetmme, !|et brandstofverbruik zou I op 16 Up vorht V'ftrt Ttét koetswerk ft voor reu helangfijk deel oat- -Mrtti m de windtunnel, Vér- -ehiüende uilerlpkiieden wijzen «hiftroij, itoal» de sc4erp naar i?ettcden {«pende motorkap en de rezen lijsten <lie to geplaatst mn dat.-re niet alléén het rij- 'vuulgeluid vevmfaderen maar ook nog de windstrpom zo om- imiéen dat de zijruiten nauwe* ffiks vittl worden. De f-fepft «aar buiten gewelfde jpatbordert en een wiudsttooM* -K crstooixier fspbjféf) rilrt even- eims- int de wiodbmnelfaehande- buk' v oóitgesproten- ftf grote achterklep geeft toe- - me t»t Ac psgageruimtc van «4 Jjie- '«'nod, die door -het 'laar voivn schuiven v«rt de ach- fefbank m hat later. ^kT vau rle rugfeumng. vergoot ftao wor- <fért tilt «en laadruimte vaft 122 ent lang, Gj cm boog en 9} tot i37 cni breed dte baadt tp een zee van ruim te en die van alle ftanten goed bereikbaar is, Ideaal voor de man cbe zelf graag sleutelt Men kau kiezen uit twee mo teren; een van Ut liter >rthou>t de andere van 1,5 liter- De eer ste ontv/tfifcelt een vermogen va it 30 Dïti*pk bfj SööG omwen- teilngen per mteuut. Do rom- préssieverhetuding bedraagt 11 8.0 cn de topsnelheid HO km/ uur. De 1J. bter onlwikkelt een vermogen van 70 DlN-pk l»j 3800 omwentelingen per minuut. De compresnieverltouding iK- d rosgt 11 S,2 en. de topsttBiiieid 180 km'uur, '1 Motor en aandrijving, mcly- jóef de 4-veTsrteUingsb3k, be staan uitCéu samengevoegd bfok. De aandrijving geschirdi via dé voom-seten, Ondanks de geringe buitenafmetingen (270 in lang) ts de Coif meiic door de dwacsgepiaatste motor bu>- nen aan de ram» kant. U hebt al een Golf voor f 9495,-, incl. BTW/af Leusden» vrijblijvend. Als journalisten zulke loflie deren over een nieuwe auto aan heffen moet die wel wat hebben. Heeft de Golf ook. „Rijdend Nederland" van 26-7-'74 komt zelfs tot deze conclusie:„We over drijven niet, wanneer we stellen dat de Golf het beste is dat VW ooit heeft gemaakt. Het beste dat ooit op de automarkt verscheen wellicht". De Golf-motor ligt dwars boven de aangedreven voorwie len. Dat geeft enorme ruimtewinst. De Golf is dan ook slechts 3.70 m lang. Handig bij keren en parkeren. In de Golf is ruimschoots ruim te voor'n gezin met 3 kinderen- grote! Klapt u de achterbank weg en de achterklep open dan kunt u omvangrijke dingen in de dan 700 liter grote ruimte schuiven. op van 0 tot 100 km/umet een neuriënde motor. Laat u 'm op z'n top/kruissnelheid van 160 km/u lopen dan merkt u maaréén ding: dat u opschiet. De Golf kan trouwens goed „opschieten" met élke weg - bon kig, bochtig,bobbelig...'t doet er niet toe. Ook storm laat'm onbe wogen. Behalve de ingenieuze voorwielaandrijving, zelfstabilise- rende achteras en MacPherson vering heeft hij nèg een aantal technische delicatessen; dat voelt u wel. Met benzine is de Golf erg zuinig. Zowel de 50 als de 70 DIN PK-versie loopt op normale, lood- arme benzine. Verbruik: respec tievelijk 1 op 14,7 en 1 op 14,3 bij een gelijkblijvende vaart van 100 km/u. Voor elke Golf geldt: olie ver versen om de 7500 km; service beurt om de 15.000 km.Voor velen is dat slechts 1 keer per jaar. De VW-Computer-Diagnose zorgt er daarbij voordat niets aan de aan dacht ontsnapt en bespaart ar beidstijd en -kosten. Ga gauw'ns een proeftocht maken in de Golf. Wedden dat u net zo enthousiast bent als de auto-journalisten? vraagt met spoed AANMELDEN: j MAGDALENASmW GOES Te koop llaadschof WERKLUST U bouwjaar 1970 in bij» goede staat, Weinig draaiuren- Inruil kleine ----- 1200 liter mogelfll. Brieven onder iW. - Wu komeu WATLKCOMFBES^ ,ieeD bak- al oref mee Ook reparsOS en vernieuw J YL VAN Scharen Breda I Tel MONTA BAU GreW vraagt voor Be9® werpen en Brusse Voor Duitsland STEIGERBOUW^ KRAANMACHNj gipswandboüw OPPERLIEDEN i ide Aanmelden1 1, Nijmegen. J Telefoon 08G' l 9 20 uur. ,19-20 uur. »teur' pr. W. A. J. M. Harkx 'gootdredacteur: L. Leyendekker ,,p. en administratie-adres: I gouwstraat 9. Terneuzen, tel. (011 A^J^per kwartaal; 8,35 per ma: {j£ nummers 45 cent. Cironum|neversmaatscha - gte gerstraat 16. Breda BANKSTELLEN I EIGEN FABR Grote sortering kwal stoffen 5 )aai binnenwerk Norm i t 1400,- voor f 795,. q Meubelfabriek Culei 03450-2602. T00NZA1 Ouiemborg, fabriek, f weg 8. Bergen op i Wassenaarstr. 15. Grotestraat 98. Geope t/m za, van 10-19 k tot 21 u. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De datum waarop bromfietsers ver plicht een valhelm moeten gaan dragen wordt waar schijnlijk verschoven. De aanvankelijke datum van 1 november lijkt niet meer haalbaar, nu een onderzoek van ANWB en Consumenten hond heeft aangetoond dat de meeste goedgekeurde valhel men toch niet aan de eisen voldoen. Of dit inderdaad waar is, moet blijken uit een nieuw onderzoek, dat op last van minister Westerterp (Ver- keer en Waterstaat) is bevo len. Zo lang hieromtrent niets vaststaat, kan niet gezegd worden of bromfietsers die zich al een (achteraf niet zo best blijkende) helm hebben aangeschaft schadeloos gesteld I zullen worden. Aldus gisteravond minister- E president Den Uyl in de pauze van het kabinetsberaad. Den Uyl liet doorschemeren dat de latum waarop de draagplicht zou worden ingevoerd, onze- i ker is geworden. Het onder zoek, zo zei hij zal aan het j licht moeten brengen of er in derdaad fouten gemaakt zijn I en zo ja door wie. Den Uyl I noemde het een uniiek ver schijnsel, dat al door het TNO goedgekeurde helmen toch j niet zo best blijken te zijn. „Dat zijn we bij het TNO niet I gewend", meende hij- De keuringsprocedure gaat, aldus Den Uyl als volgt: een I fabrikant moet de helm ter [keuring aan TNO aanbieden. hankelijk van het resultaat I van die keuring geeft vervol- t gens de Rijksdienst voor het Wegverkeer groen licht voor het uitreiken aan de fabrikant van voorlopig duizend goed- j keuringsstickers. Vervolgens j vindt er opnieuw een (steek proef-) keuring plaats, waar na als die opnieuw goed I uitvalt weer duizend stic kers worden uitgereikt enzo— voorts. Mocht uit het nu op last van Minister Westerterp ingestelde I nderzoek blijken dat ANWB: I kV,. onsumentenbond gelijkI I nebben, dan zullen de helmen ivermoedehjk uit de markt I JL i»enomen. waarvoor hij reeds een commissie heeft in- vü!e'j on:der voorzitterschap de plaatsvervangend se- t en ?,r,ls,"Serieraal van Verkeer II Waterstaat, mr. K.F. Wes- ouen van Meeteren. (ADVEREN' -3 e 8 S3 8 g 8 SUJ Ë"8 8^3 >-*E»a.Ö2-o~.c h 2 31 O Ohuhsir./Catarmastr. - Oosterhout-Heuvelstr. 10 baandag gesloten

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 18