B
GOLF KAN TOPPER WORDEN
De nieuwe Goif wordt
formidabele uitschieter
Volkswagen's ,Golf'
gaat't zeker maken
Golf
UUI Golf: UBelbelouond
De GOLF, prachtige schepping van VW
Zo juichen auto-journalisten over de Golfxde Compact-VW
Valhelm-
Voor technici
met belangstelling voor
goedbetaald vak
start binnenkort de
Auto met opmerkelijk veel kwaliteiten
van VW
i
nieuwe troef
telefoniste/
typiste
Wilt u uw
favoriete voetbalclub
een hart
onder de riem steken?
Dat mag in de krant.
'ANHENDRIKX
d
Rijden in de Golf is een feest.
Een sportieve ontspanning. De
70 DIN PK-versie trekt in 12,5-sec
Goft de Compact-VW
Van de
Ruifs B.V. G«
METSELAAR!
wie
RIOLERING]
VERSTOPT?
Betontimmer
lieden
metselaar
yERW ACHTING:
Stickers
Vrijdag 23 augustus 1974
Dom-ppleiiling vdd
operator
Een cursus die opleidt voor een in de
chemische Industrie veel gevraagde
functie. Nu en in de toekomst.
Het regelen van chemische processen
vereist nu eenmaal een flink stuk
praktische en theoretische kennis.
De operator is dan ook een goedbetaalde
vakman.
Wie zoeken wij? Technici, tussen de 20 en
35 jaar, meteen opleiding op LTS- of
gelijkwaardig niveau. Zoals bijvoorbeeld
landmachinist.
Voor een operator-baan zijn bovendien
zelfstandigheid en verantwoording -
kunnen-dragen onmisbare eigenschappen.
Het trainingsprogramma duurt 11 weken,
waarvan 4 weken praktijk en 7 weken
theorie. De lessen behandelen o.a.
veiligheid, natuurkunde, praktische
machine-kennis en chemische technologie
De cursus wordt afgesloten met een
examen.
Wat biedt Dow?
Tijdens de cursus een aanvangssalaris
van 1335,f- 45,per maand.
Wanneer u daarna wordt aangesteld als
operator bij een van onze fabrieken in
Terneuzen, kan dit groeien tot 1403,—
45,Op basis van ervaring en
prestatie is vervolgens een verdere groei
mogelijk.
Bovendien wordt 281/2 volcontinu-
toeslag betaald en zijn er prima secundaire
arbeidsvoorwaarden.
Bij indiensttreding betaalt Dow de
volledige verhuiskosten, met daarnaast
voor gehuwden een bedrag van 3000,—
als tegemoetkoming voor herinrichtings
kosten.
Voor ongehuwden bestaat een gunstige
pensionregeling.
Woonruimte volop. In Terneuzen en
omgeving slaagt u zeker bij het zoeken
naar een plezierige woning.
Kom eens praten. Wij geven u graag alle
inlichtingen over de operator-opleiding
en het werken bij Dow in Terneuzen,
Wanneer u 01150-8920 belt, is een
afspraak gauw gemaakt. U kunt vragen
naar de afdeling Personeelszaken.
Vanzelfsprekend worden uw reiskosten bij
een bezoek aan Dow in Terneuzen vergoed.
DOW CHEMICAL(NEDERLAND) BV
Voor ons kantoor te Goes
Vt%tJ
Onze gedachten gaan uit naar
kandidate met een goede uitsprak I
van de Nederlandse taal, een
opleiding en een behoorlijke tj--.
vaardigheid.
Leeftijd 17-25 jaar.
Belangstelling? Bel of schrijf (W
de direktie van kantoor Goes,
Dam 9-11. Telefoon: 01100-85fo
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBAW
Of wilt u uw supporters laten weten
dat u ook in de nieuwe competitie op hun
trouwe bezoek rekent?
Goeie ideeën, allebei! Plaats daarom
een advertentie in de krant. Dan weet iedereen
waar 't op staat. En voor het geld hoeftuhet
niette laten. Dus als u iets te verteilen hebt
wat de moeite van het lezen waardis:
i :v- btiteifirytéAtaggtoTTs)
SttNClfKN Op tfp <.Utc tfit du' per* trulls maakte met <Jc
v stenen tfe tim VW met
tttLï-fc., Of do aasiikvSfiwri. na. de t-ic<»zwuHatvfi hiermee
.iets -van liW vertr<w\e>i» in het grootste eslrfulhe troiicern vitecd itotiten-
HVrireri !«ht h motility ftewtywij; Wet t* duRtelïty ty»i dr G«If op «ffi
wiróuent. kóm-V iM* fwt bij Met «JtemifM boterljc Wt «Te boom is
(te «fcrfctgdvrrWtair it tyjfe ia Ju«l w J«31
rityl ti'rit »n>>irf gijp vte.ti tf uli Tiet. xierpt en t nor nieuwe WKi-
céisca. Pt-* 4ie met de Kever z'tyi hehnntit zutfeis nw+
»vi>? <ten n a fretten., ftééh «oenen geevf-nnard. Oe OOWBeett rct'tee zox-ei
-#*1 ter».tri» wm-g wordt* dat de wgt» een Th-vIac'Im- wpt'e't-
Ved.-rttf, tiet tG.drt hoor VOtt<vr>c-o vterr u.*«» Or éoilzit).
psKktrt,. xnnar ooit tótt Muvaen
van Stijn njopouTwoien at deze
J£|r' vaö ffijjop' tot
DiV
tVC Cvlf-t» --
■x'-. Vlijt
M^'-rki,
- :i ;v Div pk
DA Vk -Mde IC sw-ft.
I'IU
<vi»rrinr.r« iv.-l* rriano-
•r. w!» da*:' Ve>t> vwr.gt:'et «te
--an dr -
rvM-.e '.'r «ce-Kint Xéêrivtyte•*->
ét. Van at.£ riÜGcit >e«
v. ;'4- biitfi boter
te-, :n i> .Lu
- tv--'
-1
lie i:j<|
v.-vè Oe Kf.e
tromirtefreiuiOcd
rrjtts
ïtjoflaal r .nidm
PadWat handen Se~
rt-
P'
WOSJlC
cc:. 7.>,a c-.Jg; «-.,s i:n val-
t^> v'c B.-afcJijJc atj.
<K* iv/it I .Sif. ga 'C" <-
r. -rrtnUmeking, ;t w RMO-
;?n t» e«l»V *V» »-» •-«
je.-; nluc«-'>Kl at: la-v
eric -r. <k i-1 Vmtant
u-von m Or <*)#- win
- VoOfêpelte,
iiimvji ceig d c vtliwdi: li
cüeo'e rtctf-s Oi'jeirterkt
verbsur mrt two*- juótf nr«.
lt»C ev. End; vees
fo intrcxtac'ie toes'JaiüJ».-"
n 2 wel enig vc.v i»H
en v< «i oojr
u» ceiinJ. Pc «;-fi6
«odat am ia de ISOO bxJne. otv
merSbsar no$ steeds ui „drte"
Tt»» niden <Je jpotor huilt
bovea de 100 km per
öe 150Ö gast alles bijna
-*kii wat cldtoer,
g I» att-
doordat
"ben-
de tabtiek vele jaxen
ïftbtor en «jujdtlj*
plus luchtkoe-
"•erd, stapte»
N
2. ö£'4-<teiif5> 3.3ti detntirkt. Öa-
- en iuxe toodeüen ffao T
'met 1002 'en. 1471 cc cyTirtöérmftfatd,
- I:»: fïe't PK-ver
'.de'-i.i-,.c.n: J;é
.van
De 1.5 hkr
,:.;feï-jék;d óp 12 3 en 1
«aar óftref
vect
id&iofvértiruifr: geeft
2 3 eit Ir op 13 aan, nv.mr
net een rustige pBfij?
Van oïixe vé{ke«rsi«daetiÊ
A 400. 3ti|oraêter roöd;dc
Beierse wereti ^■•OebJtöij..ge-'
„Gott" is'de indruk bij rae achter
^bleven dat de grote broer ,va«
de „Kever'*'het bèienieai zat'^aèi
maken. De „Golf" is. een 2eêr |e- -.
MakkÉffe: 'te hanteren» -ruime -en
„met Wui extra's volledig
öitgem.stsi: 'auto. Optoèfkelijlc
voor .deze klasse zijn de stille mo-
toy-feu bet ongebreidelde uitzicht
naar alle.kanten. Extra econo
misch, is dat met normale ben
zine kan worden volstaan.
fir ^isertywer modellen (ipef'öHö vél- raat zovéél moet f«StoTe/&>i
Tegelijk nog i»9ör een kritische
-««t. 14 dat paneei had oen toeren-
iib^neniaptomaat worden «eteVard
v,?,**,1
;M ói
r nttk
VeetröBef aon te doen zijn
Bij het scherpe booh ten werft iöon-
<td de „Golf* een en el gfihooi-zct.nn-
heid. Oortó&en: eeit zelfcörrSge/endt'
Staurinncbtihg, een ze»fïrtaVd.serefiöe
nrhterason bij c-et» lenete van 3.70 en
een breedte v;an 3.81 nieter een grote
•wielhssis van 2-4 b» 139 {vpór) en
l,35,''f-achter)v Een kbsihurt tekort Inj-..
de 11 lifer medenea h del deze .gtan-
diiard weiden uftgerns-t- m-at "ding'.'-
.naaï banden'. Beh voorwirf-eawdfii-.
körtt. 14 dat paneei
t'éjTer moeten z'Aten. Juist omdat
gnfuiiö van de motor ü.teVst Seivttg is.
velt ntef gauw genoeg op of er #et
'te veel van de motor wordt gevergd.
iïet interieur viin de ,,Göif' ié in
alle'versies erg goed. De stoeien zit-
ten lekker (als extra met hoofdsteu
nen nvt te rusten, ahijd dbén) en de
rugïettö'irtgéh kunnen tet «IsapstoeteR
worden versteld. Die leuningen fteb-
-beu eten vevgvsndeliag -te^r, onverw
'wacijt voorever klappen. De ruimte
aditerin is royaal, ook wit de benen
betreft ee bet- 'n?stappen bij: esp
twea-deurs uicdci levert gteen pVöble-
mendp.
Met is buiten kijf dat Volkswagen hard op weg is
zijn dé laatsie jaren itt het gedrang gekomen positie als
vooraanstaande automobielindustrie te herstellen. Dï'le
nieuwe modellen binnen een jaar ttjds en sen vierde op
komst betekenen niet alleen een novum in de automo-
■ielwereld, maar ook en dat is belangrijker deze
:e nieuwelingen (Passat, Seirocc© en Golfl luiden een
t VW geheel nieuw en naar verwachting succesvol
erk in.
oden
kwi.
geven waruietn* het erom
geat of men een Kever dan
wei een Golf tal nansehurten.
Troefkaart
Dc technische bijzonderhe-
ftlep zpals de trend momenteel
is. De ntting van de achter-
bank kan nsar voren, én de
leuning raar boven worden
weggeklspt, waarvoor een zeer
grote laadruimte ontstaat
Normaal heeft de bagageruim
te een Inhoud van 35D liter,
wordt de achterbank naar vo
ren geklapt San ontstaat een
laadruimte -van 12S i 95 x
50/337 cm.
Uitvoeringen
De dwarsgepiaafste vierct-
Under lijnmotor neemt gonoe-
£&n met normaje benzine en i*
beschikbaar in twee nftvoerin-
Voldoende ruim,
uitstekende
rijeigenschappen,
handig.
Vorig® week heeft Volkswagen in
MOnohen zijn jongste ontwerp, de
Gotf,aan de internatfonale pers
getoond Öp het eerste gezicht Hjkt het
een zeer veelbelovend ontwerp, zoals
uit de verkregen voorinformatie in
AK no. 20 van 17 mei wijdden we al
een uitgebreid artikel aan de techni
sche details en de uitvoeringsvarian
ten ook eigenlijk wel te verwachten
was- Bovendien is de Goif in technisch
opzicht wtjwei geitjk aen-de eerder ge-
introduceerde coupé-versie van de
Golf, da Scfroccó. Daze laatste heb
ben we inmiddels vooor een test uit
gebreid gereden het verslag hier
van zal wind en weder dienende ver-»
schijnen in AK no. 25 van juni en
dia heeft een zeer goede indruk achter
gelaten.
De Golf ziet er zeer vlot en modern
.uit; Het is een compacte autp- met ver
in'lm V Mfi-nin-MM.M lil
Volliktub nieuws?Ie sfHe^ping. OK
kail «aar mijn nt^aiug een bestbelJer wirtlrii.
Or rarro.«érHe zeer motieni va» vorm en
het technisch ontwerp is er een om tegen te
xeggem
De twee motoren, waaruit kan worden gekozen,
zijn geschikt voor het gebruik, van normale
hetmme, !|et brandstofverbruik zou I op 16
Up vorht V'ftrt Ttét koetswerk ft
voor reu helangfijk deel oat-
-Mrtti m de windtunnel, Vér-
-ehiüende uilerlpkiieden wijzen
«hiftroij, itoal» de sc4erp naar
i?ettcden {«pende motorkap en
de rezen lijsten <lie to geplaatst
mn dat.-re niet alléén het rij-
'vuulgeluid vevmfaderen maar
ook nog de windstrpom zo om-
imiéen dat de zijruiten nauwe*
ffiks vittl worden.
De f-fepft «aar buiten gewelfde
jpatbordert en een wiudsttooM* -K
crstooixier fspbjféf) rilrt even-
eims- int de wiodbmnelfaehande-
buk' v oóitgesproten-
ftf grote achterklep geeft toe-
- me t»t Ac psgageruimtc van
«4 Jjie- '«'nod, die door -het
'laar voivn schuiven v«rt de ach-
fefbank m hat later. ^kT vau
rle rugfeumng. vergoot ftao wor-
<fért tilt «en laadruimte vaft 122
ent lang, Gj cm boog en 9} tot
i37 cni breed
dte baadt tp een zee van ruim
te en die van alle ftanten goed
bereikbaar is, Ideaal voor de
man cbe zelf graag sleutelt
Men kau kiezen uit twee mo
teren; een van Ut liter >rthou>t
de andere van 1,5 liter- De eer
ste ontv/tfifcelt een vermogen
va it 30 Dïti*pk bfj SööG omwen-
teilngen per mteuut. Do rom-
préssieverhetuding bedraagt 11
8.0 cn de topsnelheid HO km/
uur.
De 1J. bter onlwikkelt een
vermogen van 70 DlN-pk l»j
3800 omwentelingen per minuut.
De compresnieverltouding iK-
d rosgt 11 S,2 en. de topsttBiiieid
180 km'uur, '1
Motor en aandrijving, mcly-
jóef de 4-veTsrteUingsb3k, be
staan uitCéu samengevoegd
bfok. De aandrijving geschirdi
via dé voom-seten, Ondanks de
geringe buitenafmetingen (270
in lang) ts de Coif meiic door
de dwacsgepiaatste motor bu>-
nen aan de ram» kant.
U hebt al een Golf voor f 9495,-, incl. BTW/af Leusden» vrijblijvend.
Als journalisten zulke loflie
deren over een nieuwe auto aan
heffen moet die wel wat hebben.
Heeft de Golf ook. „Rijdend
Nederland" van 26-7-'74 komt
zelfs tot deze conclusie:„We over
drijven niet, wanneer we stellen
dat de Golf het beste is dat VW
ooit heeft gemaakt. Het beste dat
ooit op de automarkt verscheen
wellicht". De Golf-motor ligt dwars
boven de aangedreven voorwie
len. Dat geeft enorme ruimtewinst.
De Golf is dan ook slechts 3.70 m
lang. Handig bij keren en parkeren.
In de Golf is ruimschoots ruim
te voor'n gezin met 3 kinderen-
grote! Klapt u de achterbank weg
en de achterklep open dan kunt u
omvangrijke dingen in de dan 700
liter grote ruimte schuiven.
op van 0 tot 100 km/umet een
neuriënde motor. Laat u 'm op z'n
top/kruissnelheid van 160 km/u
lopen dan merkt u maaréén ding:
dat u opschiet.
De Golf kan trouwens goed
„opschieten" met élke weg - bon
kig, bochtig,bobbelig...'t doet er
niet toe. Ook storm laat'm onbe
wogen. Behalve de ingenieuze
voorwielaandrijving, zelfstabilise-
rende achteras en MacPherson
vering heeft hij nèg een aantal
technische delicatessen; dat voelt
u wel.
Met benzine is de Golf erg
zuinig. Zowel de 50 als de 70 DIN
PK-versie loopt op normale, lood-
arme benzine. Verbruik: respec
tievelijk 1 op 14,7 en 1 op 14,3 bij
een gelijkblijvende vaart van 100
km/u.
Voor elke Golf geldt: olie ver
versen om de 7500 km; service
beurt om de 15.000 km.Voor velen
is dat slechts 1 keer per jaar. De
VW-Computer-Diagnose zorgt er
daarbij voordat niets aan de aan
dacht ontsnapt en bespaart ar
beidstijd en -kosten.
Ga gauw'ns een proeftocht
maken in de Golf. Wedden dat u
net zo enthousiast bent als de
auto-journalisten?
vraagt met spoed
AANMELDEN: j
MAGDALENASmW
GOES
Te koop
llaadschof
WERKLUST U
bouwjaar 1970 in bij»
goede staat,
Weinig draaiuren-
Inruil kleine -----
1200 liter mogelfll.
Brieven onder iW. -
Wu komeu
WATLKCOMFBES^
,ieeD bak- al oref
mee
Ook
reparsOS
en vernieuw J
YL VAN
Scharen
Breda I
Tel
MONTA BAU GreW
vraagt voor Be9®
werpen en Brusse
Voor Duitsland
STEIGERBOUW^
KRAANMACHNj
gipswandboüw
OPPERLIEDEN
i ide
Aanmelden1
1, Nijmegen. J
Telefoon 08G' l
9 20 uur.
,19-20 uur.
»teur'
pr. W. A. J. M. Harkx
'gootdredacteur: L. Leyendekker
,,p. en administratie-adres:
I gouwstraat 9. Terneuzen, tel. (011
A^J^per kwartaal; 8,35 per ma:
{j£ nummers 45 cent.
Cironum|neversmaatscha - gte
gerstraat 16. Breda
BANKSTELLEN I
EIGEN FABR
Grote sortering kwal
stoffen 5 )aai
binnenwerk Norm i
t 1400,- voor f 795,. q
Meubelfabriek Culei
03450-2602. T00NZA1
Ouiemborg, fabriek, f
weg 8. Bergen op i
Wassenaarstr. 15.
Grotestraat 98. Geope
t/m za, van 10-19 k
tot 21 u.
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG De datum
waarop bromfietsers ver
plicht een valhelm moeten
gaan dragen wordt waar
schijnlijk verschoven.
De aanvankelijke datum van
1 november lijkt niet meer
haalbaar, nu een onderzoek
van ANWB en Consumenten
hond heeft aangetoond dat de
meeste goedgekeurde valhel
men toch niet aan de eisen
voldoen. Of dit inderdaad
waar is, moet blijken uit een
nieuw onderzoek, dat op last
van minister Westerterp (Ver-
keer en Waterstaat) is bevo
len. Zo lang hieromtrent niets
vaststaat, kan niet gezegd
worden of bromfietsers die
zich al een (achteraf niet zo
best blijkende) helm hebben
aangeschaft schadeloos gesteld
I zullen worden.
Aldus gisteravond minister-
E president Den Uyl in de pauze
van het kabinetsberaad. Den
Uyl liet doorschemeren dat de
latum waarop de draagplicht
zou worden ingevoerd, onze-
i ker is geworden. Het onder
zoek, zo zei hij zal aan het
j licht moeten brengen of er in
derdaad fouten gemaakt zijn
I en zo ja door wie. Den Uyl
I noemde het een uniiek ver
schijnsel, dat al door het TNO
goedgekeurde helmen toch
j niet zo best blijken te zijn.
„Dat zijn we bij het TNO niet
I gewend", meende hij-
De keuringsprocedure gaat,
aldus Den Uyl als volgt: een
I fabrikant moet de helm ter
[keuring aan TNO aanbieden.
hankelijk van het resultaat
I van die keuring geeft vervol-
t gens de Rijksdienst voor het
Wegverkeer groen licht voor
het uitreiken aan de fabrikant
van voorlopig duizend goed-
j keuringsstickers. Vervolgens
j vindt er opnieuw een (steek
proef-) keuring plaats, waar
na als die opnieuw goed
I uitvalt weer duizend stic
kers worden uitgereikt enzo—
voorts.
Mocht uit het nu op last van
Minister Westerterp ingestelde I
nderzoek blijken dat ANWB:
I kV,. onsumentenbond gelijkI
I nebben, dan zullen de helmen
ivermoedehjk uit de markt
I JL i»enomen. waarvoor hij
reeds een commissie heeft in-
vü!e'j on:der voorzitterschap
de plaatsvervangend se-
t en ?,r,ls,"Serieraal van Verkeer
II Waterstaat, mr. K.F. Wes-
ouen van Meeteren.
(ADVEREN'
-3 e 8 S3 8 g 8
SUJ Ë"8 8^3
>-*E»a.Ö2-o~.c
h 2 31
O
Ohuhsir./Catarmastr. - Oosterhout-Heuvelstr. 10
baandag gesloten