„TOVENARES" Dl CAMERINO VORMT UITZONDERING Overdreven luxe collecties van Italiaanse modekoningen M Keetie Parkoc ENERGIECRISIS SPAART LEVENS IN AMERIKA DIDI CC BRAZIL P oolse spelers staken Draagbare kledij van Roberta Toch weer klassiek Veel bont Russische folklore Zwart Vrijdag 23 augustus 1974 vrouw mode 1nwmranunramari Vi Enith Brigitha Een veelkleurige avondjapon van Sarli. Voor de al- werking zijn struisvogelveren gebruikt. (Van een speciale verslaggever) Een model uit de zogeheten „polychrome city'-coll* tie van de Italiaan Tivioli. De hoofdkleur is beige, f jas is een sprekend voorbeeld van de buitenissige luxe iij sommige Italiaanse najaars-collecties. Voor deze jas ziji[ hele velletjes verknipt tot kleine stukjes bont, waarin hetzelfde effect bereikt wordt als bij de ordinaire i regenjas in dezelfde kleuren, die erover heen gedrage wordt. CVam onze correspondent) WASHINGTON Dankzij de energiecrisis en de snelheids beperking tot 90 kilometer per uur op de Amerikaanse ver keerswegen leven nu ongeveer 3000 Amerikanen die anders tussen november van het vorig jaar en maart van dit jaar zouden zijn begraven Ook de verminderde verkeersdicht heid en de vrees voor lege benzinetanks heeft bijgedra gen tot de aanzienlijke ver mindering van ongelukken od de Amerikaanse wegen. Het aantal dodelijke verkeers ongelukken van november tot maart was 3210 minder dan in die periode een jaar eerder. In de staten Texas en Californië daalde het aantal dodelijke verkeersongelukken met 30 procent. In Californië waren er per maand 100 minder ver keersdoden te betreuren. De snelheidsbeperking blijkt ook aanzienlijke economische voordelen te hebben. Het aan tal bekeuringen wegens te snel rijden is verdubbeld. Een aanzienlijk aantal specialisten op het gebied van de ver keersveiligheid voelt veel voor het handhaven van de snel heidsbeperking, afgezien van de zuinigheirtsoverweginïen die daarbij een rol hebben ge speeld. Anderen zeW,2: dat de gunstige ontW^J, in de ongevallenstatoti™? is beinvloed door een v;, heid en door het ong milde winterweer in g'« len van de Verenigde Stat» De Nationale Veilig organisatie in Chicago .1 van overtuigd dat desn^ j:(.| beperking de voornaa™L-;()l zaak is van de -- - verkeersveiligheid. satie denkt dat wa". snelheidsbeperking tot ,ji meter per uur g*3 blijft dit jaar 8000 m J vens zullen worden PK* En wanneer de verk'54 heid niet zou toen«* dat nog eens 5500 pe de statistiek van de ongelukken verwijderea De lagere snelheid vefjl ook de ernst van de ken De materiële scM I verkeersongelukken 1 januari en februari tot jard dollar, in verg# 2,1 miljard in januari ari van 1973 Statistieken aan dat de kans om te overleven bij een uur I van 80 kilometer en| maal zo groot is J® .-pil snelheid van 140 kil»"*"* MONTREAL Weer heeft Keetie van Oosten-Hage een verjaardag ver van huis ge vierd. Woensdag nam zij met de glimlach die haar gezicht gewoonlijk siert de felicitaties in Montreal in ontvangst. Die verjaardag, het gezinnetje (sinds vorig jaar start Keetie Hage als mevrouw Van Oos ten) een maar- beperkte hoe veelheid vrije tijd, nu zij drie dager per week werkt als le rares handvaardigheid, het I zijn stuk voor stuk punten die haar wel eens doen overwegen of het moment van Stoppen niet wat dichterbij komt. Zij heeft, een geluk voor het Ne derlandse dameswielrenrien, hoewel de concurrentie er an ders over denkt, die stap nog niet genomen. Keetie van Oosten, net 25, is al jaren een zekere medaille winnares voor Nederland. Zo als zij in eigen land de onbe twistbare koningin is in ach tervolging en op de weg. Zjlij bleef fietsen, gedwongen door een zekere eerzucht, gestimu leerd door een unieke mentali teit, die haar sinds 19S6 een RIO DE janeiro (reu- TER) Waldir Pereira, beter bekend onder zijn bijnaam Di- ui en beroemd vanwege zijn optreden in liet Braziliaanse elftal in het trio Didi-Pele-Ga- 'I nncha, zal waarschijnlijk de opvolger worden van de huidi- "1 £e Braziliaanse bondscoach Mario Zagalo- -1 Zagalo, in zijn land vrij al- ll gemeen beschouwd als de oor- I zaak van het niet veroveren I door Brazilië van de wereldti tel, had enige tijd geleden aangekondigd dat het toernooi I <n West-Duitsland zijn laatste z°t zijn. Silvio Pachecouj, 1 voorzitter van de Braziliaanse I »ond verklaarde dat Didi de Mste keus zou zijn als opvol- tor van Zagaio. Didi, die trai ner was van Peru tijdens het I Warschau <reuter> «wmnste vijf Poolse voetbal- h„„ "vigeren te spelen voor Een hS®". club uit protest te- baü,„ j or de Poolse voet- binn ".'.'i ®PSeiegde verbod op Bin nüi transfer tot be. op de ttar en als reactie P "e a"aire Gadocha. lietcnSteand d,oor officials ver ouder betrokken spelers. mede Gadocha zeH 011 (Gu '"ternational Zmuda to o W? Warschau), hun ei- I ning yj"1 en begonnen de trai te dP h' eon nndere vereniging 1 zou at de bond ander.- nomln enken over de gc- 'er!i vviulaat,ogeien- De spc voor dp s'ec',t^ uitkom er •teuze pnV°!euigirië van eigci "atone hu j'aobten dal dooi brJnrj, .1 de club waai' ver- O kracht bij te zei uur. BERT VAb VJÜ®1 (Van een medewerkster) ROME Italiaanse politici en economische deskundigen kunnen zeggen wat ze willen over de dramatische situa tie in hun land en daarbij wijzen op de noodzaak tot be zuinigen, de Italiaanse mode-ontwerpers kunnen er zich nauwelijks druk om maken. De een dezer dagen gepresen teerde herfst- en wintercollecties van de Italiaanse mode koningen" tonen op 'n enkele uitzondering na niet alleen een overdreven luxe, maar zelfs een pure verkwis ting. Een gelukkige uitzondering vormde de allerlaatste show, omdat we geloven in het gezegde, „dat de laatste de eerste zullen zijn", beginnen we ons mode-ovezicht met deze collectie; die van Roberta di Camerino. Foto boven: Nog een ontwerp van Roberta di Cameri no, ditmaal in zwart-wit. Roberta is een tovenares wat be treft de druktechnieken. Roberta di Camerino over wie onlangs in ons blad een reportage verscheen, deze „tovenares" van de Italiaanse „haute-couture", presenteerde haar nieuwe creaties in Vene tië, op haar eigen eilandje). Vroeger werd dit stukje land - gelegen in de buitenwijken vam de stad gebruikt als een kruitopslagplaats. Het witte kruitmagazijn is inmiddels verbouwd tot een verrukkelij ke showroom. De hele collectie voor herfst en winter toonde aan dat de bezuinigingspolitiek óók voor mode-ontwerpers acceptabel is, maar dan wèl voor ontwer pers met fantasie. En dat be zuinigen ten spijt, de vrouw tóch elegant gekleed kan blij ven gaan. Dat laatste is voor Roberta di Camerino uiteraard een eerste zorg. Veel van haar creaties geven de indruk dat ze uit meetdere delen bestaan, blouse, jasje en rok, maar het zijn „be drieglijke" staaltjes van druk technieken. Alles in één; zelfs ceintuurs en linten zijn in de stof gedrukt. Sommige panta lons geven op diezelfde ma nier de indruk geplooid te zijn; in andere gevallenwordt de schijn gewekt dat losse pull-overs gedragen worden over de blouse, maar telkens weer blijkt het model uit één stuk te bestaan. Op die manier weet Roberta di Camerino zélfs een „bont-effect" te be reiken met gewone wollen stoffen. De meeste modellen hebben lage heuplij nen, omdat Rjber- ta maar al te goed weet dat de vrouw op die manier slanker lijkt. De kleuren: fijne combi naties van groen en blauw in diverse tinten, zwart en wit- combinaties, rood en zwart en tinten grijs en bruin. En om de na een hele mode- week moegekeken inkopers en journalisten wat afleiding te bezorgen, liet de Venetiaan- se ontwerpster haar manne quins de modellen dansend showen, op de maat van wal sen, charlestons en militaire marsen. vinden zijn in een aantal mo dellen. Bovendien is het lang niet al les „Russisoh" wat de klok slaat, want een aantal mudel len is duidelijker geïnspireerd op andere klederdrachten en uniformen. Kenners zien veel terug van de Oostenrijkse „Ulanen''-uni- formen, van de dracht uit de Oostenrijks-Hongaarse monar chie en zelfs van de garde uniformen uit Napoleons ie- gers.„ Maar terug naar de actuele mode-feiten in Rome. Er is een waarneembare „re naissance" van de klassieke mnatelpakjes. Ze zijn goed-ge- tailleerd, meestal met een dubbele knopeinrij. Er worden bij voorkeur (puur) zijden, satijnen en crèpe-de-chine blouses onder gedragen En vanzelfsprekend is de rok m veel gevallen vervangen door de lange broek Heel goed draagbaar zijn ook de combi naties van rok of pantalon en de losse jakjes. De mantels hebben voor het merendeel lange mouwen, veelal ook in de „vleermuis- lijn" Die zijn in de meeste gevallen geschikt om over de mantelpakjes gedragen te wor den, vandaar dat deze driede lige combinaties in nagenoeg elke collectie terug te vinden zijn. Sjaals, sjerpen en stola's zijn de belangrijkste accessoires. De rokken vertonen eigenlijk drie soorten lengtes: juist over de knie (voor die lengte be staat de meeste voorkeur); dan de terugkerende „midi- look" (speciaal voor mantels en capes waaronder laarzen gedragen worden) en tenslotte de helemaal lange roklengte. meer in het bijzonder natuur lijk voor de late-namiddag- en de avondkleding. In die laatste categorie ontko men de meeste Italiaanse ont werpers niet aan een theatrale Invloed. Doorzichtige chiffons en veel kant accentueren een rijke halslijn. Veel wapperen de panden met struisveer; veel Om onze opmerking over die buitensporige luxe te onder strepen is het misschien vol doende om te attenderen op het feit dat van de 33 mode huizen er maar liefst 12 met een bont-collectie kwamen. Natuurlijk, sommige van die bont-creaties zijn onweer staanbaar mooi, zoals bv. de lange witte „Breitschwantz"- capes met vossekragen, of de soortgelijke lange, zwarte mantels. Maar het is eigenlijk belachelijk om mooi mink en andere kostbare bontsoorien te verknippen tot kleine vier kantjes en die te verwerken in bont-mantls die dan bijna op een populair soort regen jassen gaan lijken.. En de overdrijving ten top lijkt ons het dragen van mouwloze, kortere bontjassen met daaroverheen bontcapes. Zelfs de ultra-slanke manne quins lijken in die „creaties" meer op tonnetjes dan op ele gante vrouwen. Tegen de achtergrond van een Inflatie, van een dagelijks minder waard wordende lire, doen deze bont-creaties niet erg kies aan. Sommige model len kosten bijna net zoveel als een doorsnee-appartement. Te recht geldt hier de opmerking dat overdaad schaadt! Mode-ontwerpers houden er wel van om te vertellen hoe ze bij hun werk geïnspireerd worden, welke invloeden van buitenaf ze in hun ontwerpen verwerken. Diverse Italiaanse mode-ont werpers beweren dat hun col lecties tot stand zijn gekomen onder Invloed van de Russi sche folklore. Een typische mode-gril vandaag de dag, waarbij gezegd moet wordtr dat de verkwistingen van het Russische tsarenhof terug te Een aantal schetsen van Sarli. In Sarli's collectie is veel ruimte gelaten voor het klassieke mantelpak, lengte net over de knie. De jurk-mantel is gecompleteerd met een vossekraag, ook iets wat we vaak in deze herfst- en wintercollectie tegen komen. Een goed voorbeeld van de mantelmode voor de ko mende herfst en winter, althans volgens de Italiaanse mode-koningen. Dit in camel-uitgevoerde model is van Lancetti. palletjes en rijnsteentjes. Op vallend veel avondjurken met vossekragen in dezelfde kleur als de junk zelf. De gebruikte stoffen zijn voornamelijk zachte woisoor- ten, tweed, verseys, crêpes, georgette, kant, chiffon, satijn, taft, lame en erg veel fluweel. De Italiaanse ontwerpers zijn doorgaans erg geporteerd van harde, heldere kleuren. Maar als ze tenminste op één punt eensgezind zijn in hun mode visie voor de volgende seizoe nen, dan is het in de keuze van en de voorkeur voor de kleur zwart. Een kleur, die een vrouw altijd elegant maakt, am het even of het nu gaat om zwart wollen mantel pakjes voor de ochtend, zwart fluwelen pakjes voor de na middag, zwart-fluwelen man tels en capes tegen de avond kou. zwart-kanten cocktail jurkjes of zwarte chiffon avondjurken. Andere favoriete kleuren zijn de pastels zoals beige, ecru, bleekblauw, duifgrijs, en na tuurlijke de gebruikelijke hefst- en winterkleuren: alle tinten bruin, paars en grijs Onze voorkeur in deze Ro meinse modeweek ging voural uit naar Balestra, Barocro, Bi ki, Capucci, Lancetti, Martieri en Sarli. Waarom? Omdat hun goede ideeën en de duurte van hun modellen kunnen worden geïnterpreteerd door elke mo de-bewuste vrouw en vrouw met goede smaak in draagba re, elegante maar ook betaal bare kleding. SUSAN VADNAY 9 Foto onder: Groen en blauw, favoriete kleuren van Roberta di Camerino, evenals het „trompe d'oeil"-efect. e« i

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 12