„TOVENARES" Dl CAMERINO VORMT UITZONDERING
Overdreven luxe collecties
van Italiaanse modekoningen
M
Keetie
Parkoc
ENERGIECRISIS
SPAART LEVENS
IN AMERIKA
DIDI CC
BRAZIL
P oolse
spelers
staken
Draagbare
kledij van
Roberta
Toch weer klassiek
Veel bont
Russische folklore
Zwart
Vrijdag 23 augustus 1974
vrouw
mode
1nwmranunramari
Vi
Enith Brigitha
Een veelkleurige avondjapon van Sarli. Voor de al-
werking zijn struisvogelveren gebruikt.
(Van een speciale
verslaggever)
Een model uit de zogeheten „polychrome city'-coll*
tie van de Italiaan Tivioli. De hoofdkleur is beige, f
jas is een sprekend voorbeeld van de buitenissige luxe iij
sommige Italiaanse najaars-collecties. Voor deze jas ziji[
hele velletjes verknipt tot kleine stukjes bont, waarin
hetzelfde effect bereikt wordt als bij de ordinaire i
regenjas in dezelfde kleuren, die erover heen gedrage
wordt.
CVam onze correspondent)
WASHINGTON Dankzij de
energiecrisis en de snelheids
beperking tot 90 kilometer per
uur op de Amerikaanse ver
keerswegen leven nu ongeveer
3000 Amerikanen die anders
tussen november van het vorig
jaar en maart van dit jaar
zouden zijn begraven Ook de
verminderde verkeersdicht
heid en de vrees voor lege
benzinetanks heeft bijgedra
gen tot de aanzienlijke ver
mindering van ongelukken od
de Amerikaanse wegen.
Het aantal dodelijke verkeers
ongelukken van november tot
maart was 3210 minder dan in
die periode een jaar eerder. In
de staten Texas en Californië
daalde het aantal dodelijke
verkeersongelukken met 30
procent. In Californië waren er
per maand 100 minder ver
keersdoden te betreuren.
De snelheidsbeperking blijkt
ook aanzienlijke economische
voordelen te hebben. Het aan
tal bekeuringen wegens te
snel rijden is verdubbeld. Een
aanzienlijk aantal specialisten
op het gebied van de ver
keersveiligheid voelt veel voor
het handhaven van de snel
heidsbeperking, afgezien van
de zuinigheirtsoverweginïen
die daarbij een rol hebben ge
speeld. Anderen zeW,2:
dat de gunstige ontW^J,
in de ongevallenstatoti™?
is beinvloed door een v;,
heid en door het ong
milde winterweer in g'«
len van de Verenigde Stat»
De Nationale Veilig
organisatie in Chicago .1
van overtuigd dat desn^ j:(.|
beperking de voornaa™L-;()l
zaak is van de -- -
verkeersveiligheid.
satie denkt dat wa".
snelheidsbeperking tot ,ji
meter per uur g*3
blijft dit jaar 8000 m J
vens zullen worden PK*
En wanneer de verk'54
heid niet zou toen«*
dat nog eens 5500 pe
de statistiek van de
ongelukken verwijderea
De lagere snelheid vefjl
ook de ernst van de
ken De materiële scM I
verkeersongelukken 1
januari en februari tot
jard dollar, in verg#
2,1 miljard in januari
ari van 1973 Statistieken
aan dat de kans om
te overleven bij een uur I
van 80 kilometer en|
maal zo groot is J® .-pil
snelheid van 140 kil»"*"*
MONTREAL Weer heeft
Keetie van Oosten-Hage een
verjaardag ver van huis ge
vierd. Woensdag nam zij met
de glimlach die haar gezicht
gewoonlijk siert de felicitaties
in Montreal in ontvangst. Die
verjaardag, het gezinnetje
(sinds vorig jaar start Keetie
Hage als mevrouw Van Oos
ten) een maar- beperkte hoe
veelheid vrije tijd, nu zij drie
dager per week werkt als le
rares handvaardigheid, het
I zijn stuk voor stuk punten die
haar wel eens doen overwegen
of het moment van Stoppen
niet wat dichterbij komt. Zij
heeft, een geluk voor het Ne
derlandse dameswielrenrien,
hoewel de concurrentie er an
ders over denkt, die stap nog
niet genomen.
Keetie van Oosten, net 25, is
al jaren een zekere medaille
winnares voor Nederland. Zo
als zij in eigen land de onbe
twistbare koningin is in ach
tervolging en op de weg. Zjlij
bleef fietsen, gedwongen door
een zekere eerzucht, gestimu
leerd door een unieke mentali
teit, die haar sinds 19S6 een
RIO DE janeiro (reu-
TER) Waldir Pereira, beter
bekend onder zijn bijnaam Di-
ui en beroemd vanwege zijn
optreden in liet Braziliaanse
elftal in het trio Didi-Pele-Ga- 'I
nncha, zal waarschijnlijk de
opvolger worden van de huidi- "1
£e Braziliaanse bondscoach
Mario Zagalo- -1
Zagalo, in zijn land vrij al- ll
gemeen beschouwd als de oor- I
zaak van het niet veroveren I
door Brazilië van de wereldti
tel, had enige tijd geleden
aangekondigd dat het toernooi I
<n West-Duitsland zijn laatste
z°t zijn. Silvio Pachecouj, 1
voorzitter van de Braziliaanse I
»ond verklaarde dat Didi de
Mste keus zou zijn als opvol-
tor van Zagaio. Didi, die trai
ner was van Peru tijdens het I
Warschau <reuter>
«wmnste vijf Poolse voetbal-
h„„ "vigeren te spelen voor
Een hS®". club uit protest te-
baü,„ j or de Poolse voet-
binn ".'.'i ®PSeiegde verbod op
Bin nüi transfer tot be.
op de ttar en als reactie
P "e a"aire Gadocha.
lietcnSteand d,oor officials ver
ouder betrokken spelers.
mede Gadocha zeH 011
(Gu '"ternational Zmuda
to o W? Warschau), hun ei- I
ning yj"1 en begonnen de trai
te dP h' eon nndere vereniging 1
zou at de bond ander.-
nomln enken over de gc-
'er!i vviulaat,ogeien- De spc
voor dp s'ec',t^ uitkom er
•teuze pnV°!euigirië van eigci
"atone hu j'aobten dal dooi
brJnrj, .1 de club waai' ver-
O kracht bij te zei
uur.
BERT VAb
VJܮ1
(Van een medewerkster)
ROME Italiaanse politici en economische deskundigen
kunnen zeggen wat ze willen over de dramatische situa
tie in hun land en daarbij wijzen op de noodzaak tot be
zuinigen, de Italiaanse mode-ontwerpers kunnen er zich
nauwelijks druk om maken. De een dezer dagen gepresen
teerde herfst- en wintercollecties van de Italiaanse mode
koningen" tonen op 'n enkele uitzondering na niet
alleen een overdreven luxe, maar zelfs een pure verkwis
ting. Een gelukkige uitzondering vormde de allerlaatste
show, omdat we geloven in het gezegde, „dat de laatste
de eerste zullen zijn", beginnen we ons mode-ovezicht met
deze collectie; die van Roberta di Camerino.
Foto boven: Nog een ontwerp van Roberta di Cameri
no, ditmaal in zwart-wit. Roberta is een tovenares wat be
treft de druktechnieken.
Roberta di Camerino over
wie onlangs in ons blad een
reportage verscheen, deze
„tovenares" van de Italiaanse
„haute-couture", presenteerde
haar nieuwe creaties in Vene
tië, op haar eigen eilandje).
Vroeger werd dit stukje land -
gelegen in de buitenwijken
vam de stad gebruikt als een
kruitopslagplaats. Het witte
kruitmagazijn is inmiddels
verbouwd tot een verrukkelij
ke showroom.
De hele collectie voor herfst
en winter toonde aan dat de
bezuinigingspolitiek óók voor
mode-ontwerpers acceptabel
is, maar dan wèl voor ontwer
pers met fantasie. En dat be
zuinigen ten spijt, de vrouw
tóch elegant gekleed kan blij
ven gaan. Dat laatste is voor
Roberta di Camerino uiteraard
een eerste zorg.
Veel van haar creaties geven
de indruk dat ze uit meetdere
delen bestaan, blouse, jasje
en rok, maar het zijn „be
drieglijke" staaltjes van druk
technieken. Alles in één; zelfs
ceintuurs en linten zijn in de
stof gedrukt. Sommige panta
lons geven op diezelfde ma
nier de indruk geplooid te
zijn; in andere gevallenwordt
de schijn gewekt dat losse
pull-overs gedragen worden
over de blouse, maar telkens
weer blijkt het model uit één
stuk te bestaan. Op die manier
weet Roberta di Camerino
zélfs een „bont-effect" te be
reiken met gewone wollen
stoffen.
De meeste modellen hebben
lage heuplij nen, omdat Rjber-
ta maar al te goed weet dat de
vrouw op die manier slanker
lijkt. De kleuren: fijne combi
naties van groen en blauw in
diverse tinten, zwart en wit-
combinaties, rood en zwart en
tinten grijs en bruin.
En om de na een hele mode-
week moegekeken inkopers
en journalisten wat afleiding
te bezorgen, liet de Venetiaan-
se ontwerpster haar manne
quins de modellen dansend
showen, op de maat van wal
sen, charlestons en militaire
marsen.
vinden zijn in een aantal mo
dellen.
Bovendien is het lang niet al
les „Russisoh" wat de klok
slaat, want een aantal mudel
len is duidelijker geïnspireerd
op andere klederdrachten en
uniformen.
Kenners zien veel terug van
de Oostenrijkse „Ulanen''-uni-
formen, van de dracht uit de
Oostenrijks-Hongaarse monar
chie en zelfs van de garde
uniformen uit Napoleons ie-
gers.„
Maar terug naar de actuele
mode-feiten in Rome.
Er is een waarneembare „re
naissance" van de klassieke
mnatelpakjes. Ze zijn goed-ge-
tailleerd, meestal met een
dubbele knopeinrij. Er worden
bij voorkeur (puur) zijden,
satijnen en crèpe-de-chine
blouses onder gedragen En
vanzelfsprekend is de rok m
veel gevallen vervangen door
de lange broek Heel goed
draagbaar zijn ook de combi
naties van rok of pantalon en
de losse jakjes.
De mantels hebben voor het
merendeel lange mouwen,
veelal ook in de „vleermuis-
lijn" Die zijn in de meeste
gevallen geschikt om over de
mantelpakjes gedragen te wor
den, vandaar dat deze driede
lige combinaties in nagenoeg
elke collectie terug te vinden
zijn.
Sjaals, sjerpen en stola's zijn
de belangrijkste accessoires.
De rokken vertonen eigenlijk
drie soorten lengtes: juist over
de knie (voor die lengte be
staat de meeste voorkeur);
dan de terugkerende „midi-
look" (speciaal voor mantels
en capes waaronder laarzen
gedragen worden) en tenslotte
de helemaal lange roklengte.
meer in het bijzonder natuur
lijk voor de late-namiddag- en
de avondkleding.
In die laatste categorie ontko
men de meeste Italiaanse ont
werpers niet aan een theatrale
Invloed. Doorzichtige chiffons
en veel kant accentueren een
rijke halslijn. Veel wapperen
de panden met struisveer; veel
Om onze opmerking over die
buitensporige luxe te onder
strepen is het misschien vol
doende om te attenderen op
het feit dat van de 33 mode
huizen er maar liefst 12 met
een bont-collectie kwamen.
Natuurlijk, sommige van die
bont-creaties zijn onweer
staanbaar mooi, zoals bv. de
lange witte „Breitschwantz"-
capes met vossekragen, of de
soortgelijke lange, zwarte
mantels. Maar het is eigenlijk
belachelijk om mooi mink en
andere kostbare bontsoorien te
verknippen tot kleine vier
kantjes en die te verwerken
in bont-mantls die dan bijna
op een populair soort regen
jassen gaan lijken..
En de overdrijving ten top
lijkt ons het dragen van
mouwloze, kortere bontjassen
met daaroverheen bontcapes.
Zelfs de ultra-slanke manne
quins lijken in die „creaties"
meer op tonnetjes dan op ele
gante vrouwen.
Tegen de achtergrond van een
Inflatie, van een dagelijks
minder waard wordende lire,
doen deze bont-creaties niet
erg kies aan. Sommige model
len kosten bijna net zoveel als
een doorsnee-appartement. Te
recht geldt hier de opmerking
dat overdaad schaadt!
Mode-ontwerpers houden er
wel van om te vertellen hoe
ze bij hun werk geïnspireerd
worden, welke invloeden van
buitenaf ze in hun ontwerpen
verwerken.
Diverse Italiaanse mode-ont
werpers beweren dat hun col
lecties tot stand zijn gekomen
onder Invloed van de Russi
sche folklore. Een typische
mode-gril vandaag de dag,
waarbij gezegd moet wordtr
dat de verkwistingen van het
Russische tsarenhof terug te
Een aantal schetsen van Sarli. In Sarli's collectie is
veel ruimte gelaten voor het klassieke mantelpak, lengte
net over de knie. De jurk-mantel is gecompleteerd met
een vossekraag, ook iets wat we vaak in deze herfst- en
wintercollectie tegen komen.
Een goed voorbeeld van de mantelmode voor de ko
mende herfst en winter, althans volgens de Italiaanse
mode-koningen. Dit in camel-uitgevoerde model is van
Lancetti.
palletjes en rijnsteentjes. Op
vallend veel avondjurken met
vossekragen in dezelfde kleur
als de junk zelf.
De gebruikte stoffen zijn
voornamelijk zachte woisoor-
ten, tweed, verseys, crêpes,
georgette, kant, chiffon, satijn,
taft, lame en erg veel fluweel.
De Italiaanse ontwerpers zijn
doorgaans erg geporteerd van
harde, heldere kleuren. Maar
als ze tenminste op één punt
eensgezind zijn in hun mode
visie voor de volgende seizoe
nen, dan is het in de keuze
van en de voorkeur voor de
kleur zwart. Een kleur, die
een vrouw altijd elegant
maakt, am het even of het nu
gaat om zwart wollen mantel
pakjes voor de ochtend, zwart
fluwelen pakjes voor de na
middag, zwart-fluwelen man
tels en capes tegen de avond
kou. zwart-kanten cocktail
jurkjes of zwarte chiffon
avondjurken.
Andere favoriete kleuren zijn
de pastels zoals beige, ecru,
bleekblauw, duifgrijs, en na
tuurlijke de gebruikelijke
hefst- en winterkleuren: alle
tinten bruin, paars en grijs
Onze voorkeur in deze Ro
meinse modeweek ging voural
uit naar Balestra, Barocro, Bi
ki, Capucci, Lancetti, Martieri
en Sarli.
Waarom? Omdat hun goede
ideeën en de duurte van hun
modellen kunnen worden
geïnterpreteerd door elke mo
de-bewuste vrouw en vrouw
met goede smaak in draagba
re, elegante maar ook betaal
bare kleding.
SUSAN VADNAY
9 Foto onder: Groen en blauw, favoriete kleuren van
Roberta di Camerino, evenals het „trompe d'oeil"-efect.
e« i