J Van Ulsen hoofdrol in nieuwe speelfilm Herman Krikhaar: „Dingen, die ik goed vond" AMBTENAREN-POTJES Met kunst bij de dokter UIT VERRE LANDEN De vraagtekens van Warren kunst cultuur te jjdschrift xpositie oek ota bene laat ZATERDAG 17 AUGUSTUj 3 17 AUGUSTUS 1974 1 - bij de verkiezingen na Ji 1 overwinning op Bult „...1 n kandidaat zijn voor het hag I huis. Politiek binnen de stnjaj krachten is echter verbodeij Het lidmaatschap van vaWm I den is aan militairen toe»! staan, mits ze niets a" I doen dan contributie ke> De oprichting van een 6" 1 tenvakbond werd drie jaa I leden bepleit door een S« l studenten; het was een I waarvan na een of twee l- I berichten niets meer weru t j hoord. De bedoeling wa weest allerlei rechten te i pleiten, van lang haar J delijk verzet en de inste'"»»! van jury's van soldaten de krijgsraadzaken over r schuldvraag te besllss,iLevol-1 was dit nieuws toen w - ge van Vietnam - of wei-| gen» de toegen0™m.,irismE vaart? - het anti-rniWa^ in Groot-Brittannie iets merkbaar was dan v<2 ntjv«t j Maar het linkse door I van de soldaat", gediot5Chap I het socialistisch gen aan de universiteit vaMi|jtairS is allang vergeten- opl vrijwilligers zijn na- heel weinig uitzonder .- j,et Ze hebben stemrecht w dat zal een kwad» dn» „enoeg voor hen niet meer wordt gevonden- HENK VAN MA^K IjAZZ-iestival in openlucht- I pykzicht te Rotterdam U.24 uur op 31 augustus: 'iLvStephem Oche, Kenny fe.Vj en Albert Mangels- '"f0 jaar bestaat achouw- Eindhoven. Er is een ^etstentoonstelling van 4000 evenementen in die m, Nieuwtje; aan de balie IS wet ingang van het nieu- I seizoen het programma fjen toegelicht met behulp a video-apparatuur. jOHAN Fabricius, auteur :n reel boeken, wordt 24 aiu- IfjStus"iïaar'— l i fiÓl'DEN Griffels voor pri- Iri kinderboeken kregen Thea tlonan Kruistocht in spij- rbroek en Jaap ter Haar; t wereldje van Beer Lig- Itart. Zilveren griffels; o-a- |Li Biegel: Het Olifanten- l m Gertie Evenhuis: Ste- iijj'en Stefan. Alles ter ere I' je komende kinderboe- X kenweek vanaf 19 okt- onder liet motto: Hée, neem een ■toek mee!. I HANS Lie, olieverven en ■jL. ïan Dijk, olieverven-te- teningen; tot 9 sept- bij B.KS, Tilburg- Henk van Ulsen (r.) bespreekt met regisseur Marcel Martin het script. 11 DE REVISOR-6: „Een nijver, of in het algemeen |Kn kunstenaar, is iemand die laet tot een groep behoort, I naar deze gedachte, dat hij irgens bijhoort,niet goed ver- agt- Zijn werk is een po- wi een groep te vormen van mensen die zich met elkaar verstaan via het beeld dat hij voor ze maakt", aldus Gerrit Krol in Hoe schrijf je een toman?- Boven de bijdrage van Ron Kaal en Jeroen Hen- neman had kunnen staan: Hoe maak je een kunstwerk?. Bij een aantal schetsen van de Golden Gate Bridge verklaart Kaai iets wat niet te verkla ren is In Ach, meine Sprache ïord nicht verstanden.... (II) Khetst Ron Kaal evenwel op interessante wijze de samen hang tussen de moderne beeld- reclame en oude beroemde «hilderijen. Het bekroonde verhaal van Nelson Marra, dat in Uruguay schrijver, jury en hoofdredacteur van het week blad Marcha in de gevangenis deed belanden, werd door Barber van de Pol, vertaald: De lijfwacht. Verder nog op merkenswaard een bijdrage van Henk Romijn Meijer over Lowry (Under the Volcano); van Frans van Dooren over de tê jaar dode Petranca en steekhoudende kritische kant tekeningen van Paul Beers bij de onlangs verschenen verta ling van Kafka's Dagboeken (Revisor, postbus 5176, Den Raag), „Ik heb met Henk van Ul sen samengewerkt in de BRT- studio's. Vanaf dat moment stond het voor mij vast, dat hij de hoofdrol in Golden Op helia zou moeten spelen", ver telt regisseur Marcel Martin (32) op de laatste dag van de opnamen voor deze nieuwe Nederlandstalige speelfilm in de catacomben van het Brus selse Heizelstadion. De titelrol Ophelia wordt in deze Belgi sche produktie ook door een Nederlandse gespeeld; Bettina Dubbeld uit Rotterdam, die in tegenstelling tot Van Ulsen geen enkele speelervaring heeft, maar dagelijks brom- fietsschaden afhandelt op een verzekeringskantoor. Producer Renaat Rombouts - Promofilm - hoopt met de klinkende naam van Henk van Ulsen ook de Nederlandse belangstelling voor de verfilming van Ward Ruyselinok's gelijknamige boek uit '66 te wekken. Hij voegt eraan toe: „De film be vat geen sex en geen geweld; er zit zelfs iets van anti-sex in. Wij speculeren daarbij op het publiek, dat langzamer hand sex en geweld beu Is. Misschien is dat te vroeg, mis schien is het op tijd en volko men naar de smaak van het publiek. Ik hoop eraan te ver dienen", aldus de uit Loenhout stammende producent. de jonge BRT-geluidstechnicus Marcel Martin, die voor het scenario en de regie zorgt. Zijn regieaanwijzingen, als Henk van Ulsen voor de vijf de keer de trap in de mara thontribune moet afdalen, zijn ingehouden en bedeesd, maar genuanceerd wijst hij aan hoe het silhouet van zijn figuur zichtbaar moet blijven achter de glazen deur. Je bent dan ook niet verwonderd van hem te horen, dat hij een grote bewondering heeft voor de Nederlandse regisseur Nikolai van der Heyde. Ook beschikt hij bij Ophelia over de acteur Ward de Ravet, die in Van der Heyde's films Angela, als va- Ti' ■P11 blèn.JliSÉBi In heel andere termen denkt Bettina-Ophelia-Dubbeld der Dijkstra en in Help, de- dokter verzuipt, als pastoor, zo uitstekend voor de dag kwam. „Bij Henk komt alles van binnenuit", zegt Marcel. „Deze film, zond-er grote acties en massacscènes, vraagt daarom. Van Ulsen doet dat geweldig. Bettina?.... Ja, dat ging ook goed. Met enige aarzeling". Marcel Martin had alle thea ters afgelopen om zijn ideale Ophelia te vinden. Nergens. Tot hij haar zag zitten in een Antwerpse dancing. Dat is ze. Het was Bettina Dubbeld. „Een zeer spontaan meisje, die natuurlijk ja zei op de vraag: wil je in een film spelen?" Maar dat vertelt producent Renaat Rombouts allemaal, na dat Marcel Martin er wat ge heimzinnig om geglimlacht heeft. „Maar de film wordt helemaal igedragen door Henk van Ulsen; iedere sequens is hij erbij. Hij doet de rol graag. De andere Vlaamse ac teurs, zoals Ann Petersen, hebben allemaal theater, t.v. of filmervaring. Er waren overigens wel verwijten, dat de voornaamste en de titelrol in handen van Nederlanders waren. Maar Henk van Ulsen is nu eenmaal een groot acteur van naam", aldus Renaat. Golden Ophelia is niet Ruy- selink's bekendste roman. „Gelukkig, zegt Martin, want dan is het voor de mensen als het ware een eerste goede kennismaking met het boek. Het verhaal gaat over een tot Belg genaturaliseerde Pool, Stefan Pielek (Van Ulsen), een vereenzaamde vrijgezel, die zich maatschappelijk nut teloos voelt. Hij wilde zelf moord plegen, zonder de daar voor vereiste vergunning! Maar de commissaris van poli tie (De Ravet) zal er een voor hem aanvragen. Inmiddels heft Pielek zijn bloemenzaak op en ziet de wereld rondom zich verder ineenstorten. In die tijd leert hij een meisje kennen, dat als hobby rozen kweekt (Bettina). De Golden Ophelia is haar lievelings bloem. De grote liefde tussen beiden bloeit ook op; voor Stefan krijigt het leven weer zin en zijn zelfmoordplannen smelten als sneeuw voor de zon. Intussen krijgt hij echter zijn zelfmoordvergunning en is zijn naam al uit het bevol kingsregister geschrapt. Wat nu? Hij slaagt er in de com missaris van politie om te ko pen en de vergunning nietig te doen verklaren. Maar kort daarop moet hijs tot zijn wan hoop, vaststellen, dat Ophelia hem toch niet zo aanhankelijk is, als hij dacht. Wat moet hij doen? Met deze open vraag eindigt de film, die waar schijnlijk begin februari 75 gaat draaien. „De film heeft iets Kafki- aans, wat sfeer betreft", ver telt Marcel. De trappen en de kamer in de Heizei catacom ben - lokatie voor het politie bureau - met hun sombere kleuren zijn daarvoor een uit stekend decor. Andere opne men werden o.a. gemaakt in Schoten, tijdens een wieler wedstrijd en in recreatiecen trum Breebos te Rijokevorsel. In '64 filmde Martin al het verhaal: Dicht bij het water van Ruyselinck, waarmee hij de La Louvre d'or - prijs voor beste camerawerk, tijdens de Prix du jeune cinéma Beige verwierf. Maar hij geeft vol mondig toe, dat de opname van dit grote project, na enke le jaren voorbereidingen en het failliet gaan van de maat schappij, die de produktie ter hand zou nemen, hem buikpijn bezorgd heeft. Na enkele da gen bleek hij echter te be schikken over een fijne cast spelers, die - mede dankzij Henk van Ulsen, als team met elkaar samengewerkt hebben. Henk van Ulsen is de volle zes weken van de opnamen (betrekkelijk korte tijd) be schikbaar geweest, maar voor de rest tobt men ook in België met het euvel, dat filmen voor de meeste acteurs nog een schnabbel is, zodat ze maar baar zijn. Het ministerie kwam met 45 - via een terug te betalen lening - aan de produktiekosten (6 miljoen Belg. francs) tegemoet. Het bordje met de medede ling: opname 85, extra dag, gaat omnoog. En weer loopt Henk van Ulsen de trap af naar de kleedkamer-politiebu reau. De grond ligt bezaaid met kabels; grote schijnwer pers branden. Maar daar is weinig over te vertellen. _Als overal is filmen dikwijls een tijdrovend taai werk van scè nes maken, die straks op de snijtafel aaneen gemonteerd worden tot het al of niet ge slaagde verhaal. Alleen dat eindresultaat is voor de bios coopbezoeker. HENK EGBERS Herman Krikhaar (1.) met Sylviana en „jongste bediende", medewerker Hermai van ^een (,,de echte") bij een Rooskens in De Beyerd. het begrip esthetica imi kk' hc heb bewust dingen gekocht. bi7 13 ®ooi"T- Wat is goed?. Mn' n g0ed kon verko~ van's nooit Uitgegaan fa*, y61'koop. Heel egoas- kocht ik d» dingen, die toed j stree!den, die ik Er,i, en dan vond ik, dat SSS? het, °°k maar goed iedf* vmden en kopen". In °eva is Herman Krik haar, met dit uitgangspunt, een begrip geworden in de wereld van de kunsthandel; een klein beetje een Neder landse Kahnweilor, de Ameri kaan die mannen als Pioasso, Léger, Braque, Gris, Van Din gen, Vlaminck e,a. aan zich wist te binden. Met de naam van Herman Krikhaar is on verbrekelijk de Cohra-bewe- ging (met name figuren ais Appel en Rooskens) verbon den, maar ook die van vele jonge kunstenaars aan wie geen sou te verdienen viel en waarvan de toekomst zal uit wijzen ol de kunstzinnige nat te vinger van Krikhaar ge werkt heeft. GALERIE KRIK HAAR TE GAST heet de ex positie, die tot 9 september in De Beyerd te Breda te zien is; een weerslag van tien jaar avonturieren in de wereld van de k(beter: K)unst. Daar hoort een fraai uitgegeven boekwerk, met veel reproduc ties bij (f 15,-). „Het is geen initiatief van mij geweest" zegt Herman Krikhaar. „Ik ben door Venlo uitgenodigd; daar zijn nu Bre da en Apeldoorn aan toege voegd, dankzij de medewer king der gemeentebesturen. De tentoonstelling geeft een idee van hetgeen ik gedaan heb. Dat kan de indruk wek ken, dat het een beetje een ratjetoe is - Signac naast Ta- kis bv. -, maar* het zijn alle maal dingen, die me Interesse ren en waarmee ik bezig ge weest ben. Op de expositie vind je dan ook de volgende namen (en namen zijn tenslot te kostbaar in de kunsthan del): Gromaire, Lhote, Picasso, Chagall, Appel, Rooskens, Cor- neille, Constant, Saura, Mary- an, Tajiri, Baj, Schaperkotter, Avenaü, Erro, Robert Müller, De Lussanet, Heppe de Moor, Hadad, Skadkowsky, Wylie, Huig, Cottavoz, Robin, Arman, Grusse e.a. Een bont pallet van veel interessante doeken, tekeningen en sculpturen, die uit en in de gratie waren, maar als totaliteit een boeiend beeld geven van een stukje kunstgeschiedenis in deze eeuw. Er zijn ook een aantal litho's te koop: o.a. van Karei Appel, al moet je daarvoor ongeveer f 800,- neertellen, terwijl ze enkele jaren gele den nog voor een f 150,- te krijgen waren. „Ik leerde Karei kennen in '48, via Theo Wolveoamp met wie ik studeerde aan de kunstnijverheidsscrool (nu academie) te Arnhem. Karei zat toen ergens achteraf; ma trasje op de grond. De jaren '48—'51 zijn dè eigenlijk Cobra jaren, al zijn de jaren tot '54 ook zeer gewild. Hier heeft de tand des tijds de kunstenaar gehopen. Acht jaar is er daar na geen Appel meer in ons land geweest Elf jaar gelden kwam hij mijn galerie binnen stappen en is sindsdien bij me gebloeven. Ja, ook met Roos kens heb ik veel gedaan. Heb grote bewondering voor dit oudste Cobra-lid. Het niet doorgaan van zijn otwerp voor het Brabantse provinciehuis heeft hem bijna zijn dood ge kast; hiij werd er doodziek van". Met Cobra als ruggegraat voor zijn galerie is het niet verwonderlijk dat Herman Krikhaar vindt, dat Parijs nog steeds hèt centrum der kunst is, al moet men het er niet van het Franse publiek heb ben. New York is belangrijk geweest en in London is het nog goed zaken doen. Hij kan uren vertellen over zijn zake lijke en niiet zakelijke avontu ren in allerlei gallerietjes in die steden; over zijn bezoeken aan Ohagal, bij wie hij kind aan huis is; over die ene fout van Kahnweiler - zo noemde Picasso's zoon dat tegen hem - ,die geen Picasso-museum bouwde; oveir het Karei Ap- pehnuseum, dat er zeker komt (in Amsterdam); over de BVD, die hem bespioneerde toen nij in het gebouw van de Russische handelslegatie zat om te praten over het introdu ceren van Russische kunste naars, die hij tijdens zijn ja ren bij de KLM bijeenbracht; over zijn zoeken naar aanslui ting bij de internationale kunsthandel („wat hebben an ders de jonge kunstenaars er aan, diie ik probeer te introdu ceren; b.v. een man als Ha dad") en ook nog wel over zijn jeugd in Almelo als bak kerszoon met het verfdoosje). ..Ik voel me geen mislukt kunstenaar, maar de acade mietijd gaf net het toeval om in deze wereld verzeild te ra ken") etc. etc Herman Krik haar, die inmiddels bezig is zijn derde kunstreis voor lief hebbers naar het midden oos ten te organiseren, is een gea nimeerd verteller en een op vallende galeriehouder. „Het is geen beroep: je kunt het nooit worden", zegt hii ervan. Je moet het hebben. En dat bii "het heeft" is momenteel in De Beyerd te zien. Ga kij ken. HE. ttthwJk 'aa'ste Ivanov kas te» 8 V (ke ik onder ogen »«LjV 00rd Beluik, is d» iinJ »'rets bijzonders aan 8etta„»i u a ket voorspelbare Kliefde köh™dt de. Held zijn dood. n. i et randJe van de „Zij Jz laatste regel luidt: de °86n en voelde de har» C van Hppen op d» voor claudia kagsche ^6mel °Pen-" Een *trijv„ vergissmg van de n.mJ411 dd soort ééndui- waar S13: ,want je mag zo- en tussen een (Lr fe?p of een triest ViS??de.«eMt min of ktbund»i nieuwe gediich- [ttNS WARRPN ,d,e Zeeuw OP HERAKLES f S iPR0!?&;(Bert 52 pg.) je staat nogal eens in tweestrijd: „Hoe bedoelt Warren het eigenlijk?" Poëzie met de nodige vraagte kens, dacht ik. Het duidelijkst is dit te il lustreren met enkele regels uit Warren's gedicht Le départ de Cythère. „Geen vat geven. Tussen de woorden en de betekenis ver schuivingen aanbrengen, over gaan naar een ander continent, het negatief verschaffen", In enkele woorden wordt exact het taalproces bij Ter Braak weergegeven, zie Over- steegen's hoofdstuk in Vorm of Vent, al wordt met het „negatief" waarschijnlijk het „tegengestelde" bedoeld. Ten minste als ik Warren goed heb begrepen: „Het was een be- heerst, ernstig wouddier - bij na lelijk, onzegbaar prach tig". Soms weet je het echt niet meer, maar af en toe wordt de keuze je welhaast opgedron gen. De hoerenjongens van Caravaggio bijvoorbeeld ma ken muziek, als je de woorden van dit alleraardigste gedicht letterlijk opvat: „Zij hebben altijd, als Invi tatie, een viool klaar liggen en een strijkstok voor wie met hun het lien wil spelen". Zelfs zonder enige notie van de fallus-symboliek is duide lijk dat met bet lied het spel der liefde wordt bedoeld. De bundel is verdeeld ln twee gedeelten. In de eerste afde ling, Door de eeuwen, maak je een trip van NeoBarioon (vierde eeuw voor Chr.) via Herakles en Kardinaal Del Monte naar de kanalen van Mars. Met wat kennis van de klassieken kom je er wel uit. Deze afdeling bevat bepaald geen sprankelende poëzie, het titelgedicht Herakles op de tweesprong is niets meer en niets minder dan een beschrij ving van het schilderij van Sebastiaan Brant, dat ook op het omslag is afgedrukt. Het is degelijke, traditionele poëzie, tegen het oudbakken aan. Wat niet helemaal negatief behoeft te worden uitgelegd: ik ken genoeg mensen die doel rijn op dit soort gedichten. De tweede afdeling met de poëtische titel Een vallende ster spreekt mij meer aan liet is liefdespoëzie met het accent op de tijdelijkheid van dat al. Het geheel is de beschrijving van de ontmoeting met en de liefde voor een jij-figuur. Door de eenvoud van woord keus, zozeer zelfs dat het aan parlando-poëzie doet denken, komt het geheel geloofwaardig en ontroerend over. Een ver houding overigens die treurig afloopt. Of niet, want eens zullen zij elkaar, in de dood, terugvinden Zo zie je maar: het verschil tussen Trivial-lete- ratuur (Ivanov) en A-litera- taur (Warren) Is lang zo groot niet. JOHAN DIEPSTRATEN De kunstenaar Samuel Para- birsing uit Dongen is door de Sticusa, een organisatie die de cultuur tussen Nederland en de West met elkaar in contact wil brengen, uitgenodigd te exposeren in Curacao en Suri name. Wat zegt de Sticusa nu: wij sturen je werk er wel heen; zelf moet je maar zien, dat je er komt. De kunstenaar die nog nooit beroep heeft ge daan op welke financiële kun stenaarsregeling ook, beschikt niet over geld om de reis te betalen. In feite heeft hij om de exposities te maken een jaar gewerkt in opdracht van (verzoek) deze organisa tie, die hem nu tevens vraagt t.g v. deze exposities lezingen te geven op de Antillen. Maar hoe moet hij er dan komen? De vraag of W.F. Hermans, die lezingen gaf ln dit gebied (waar hij nog een slecht boek aan over hield) ook zijn reis betaald kreeg bleef in het on gewisse. Toch wacht de West meer op Parabirsing een van zijn zonen, die het tot volwaardig kunstenaar ge bracht heeft dan op W.F. Hermans. Dat blijkt uit de re acties op de t.v.-film over hem, die de Wereldomroep ln Dongen maakte en al als voor bode op de eilanden werd uit gezonden. Zijn verzoek aan B. en W. van Dongen om een beau geste t.o.v. de vele Antil- lianen, die in de loop der ja ren, zoals hij, er aan de kweekschool gestudeerd heb ben, werd gehonoreerd met f 25. Hij stuurde ze terug. Te recht. De schrik slaat je in de benen als je al het ambtena- rengeklets en potjesbeheerde- rij daaromtrent hoort. Een hoofdambtenaar van CRM zegt tegen hem; er ls een potje voor jouw reis. Er komt een brief van CRM: er ls geen geld voor jouw reis. Ik heb me niet aangeboden, zegt Pa rabirsing, ik ben gevraagd etc. Dit voorval kwam bij me op toen ik een brief van de Raad voor de Kunst aan de minister van CRM las, waarin kantte keningen voor de komende be groting CRM, die in september op tafel komt, las. Daarin staat dan o.a. terecht; „De geldstro men en beleidskanalen zijn nu te zeer versnipperd. Er zou een centraal punt moeten ko men van waaruit een samen hangend beleid kan worden ontworpen en de nu gesprei de en geïsoleerde beleidsiniti atieven en -middelen (op lan delijk, regionaal en lokaal ni veau) kunnen worden gecoör dineerd." Geprezen wordt daarbij het minder detailleren der begrotingsposten, maar: „Het nadeel blijft, dat voor de gesprekspartners van het mi nisterie het beleid steeds min der doorzichtig wordt", staat er. Laat staan voor de ge sprekspartners buiten het mi nisterie, die bepaalde posten en potjes gedetailleerd en in gevuld willen zien. Wachtkamers van artsen, ziekenhuizen e.d, rnuntcD meestal uit door een onbe schrijflijke saaie, kitscherige of moedeloosmakende sfeer; een studie waard. In het na jaar 1974 heeft de Nederland se Kunst Stichting (NKS; vroeger stond dat voor Ned. Katholieke Sportbond en het tijdschrift Ned. Katholieke Stemmen; zo zie je maar) een serie kijkmappen met grafiek en tekeningen klaar, die tegen huurprijs beschikbaar gesteld kunnen worden voor deze wachtkamers. Een lof waardig initiatief in de hoop, dat de patiënten door erin te kijken niet nog zieker worden. Het is een van de nieuwe initiatieven van de NKS, die nu al enkele jaren bezig is tentoonstellingscollecties sa men te stellen, die gehuurd kunnen worden. Ook in deze regio is bij tijd en wijle daar iets van te zien geweest. Ze worden samengesteld onder verantwoordelijkheid van het ministerie van CRM, zijn ge richt op de presentatie van actuele Nederlandse beeldende kunst en bestemd voor die ge bieden waar geen of nauwe lijks relatie bestaat met ten toonstellingscentra voor mo derne kunst. Hoewel er op verschillende exposities de af gelopen jaren wel wat af te dingen viel, toch een systeem, dat bevordering verdient; ai zal de begeleiding ervan nóg verdere uitbouw vragen. De tentoonstellingen kosten f 125 huur per week plus f 100 transportkosten. Zowel financieel als ruimtelijk (om vang expositie) bleek dit veel kleine gemeenten, instellingen e.d. nog te machtig; juist die plaatsen, die tot heden hele maal verstoken bleven van in formatie op dit gebied. Daar om zijn er nu een drietal nog kleinere (8 stuks) exposi ties samengesteld voor nog minder geld (f 50), die uitste kend geschikt zijn voor dorps huizen, bibliotheken, kleine gemeentehuizen e.d.; plaatsen waar veel publiek toch al komt. Financieel kan dit initi atief nauwelijks bezwaren op roepen. Een mogelijkheid, waarvan juist in deze regio uitstekend gebruik gemaakt kan worden. Voor de ruimtelijk en finan cieel wat beter behuisden staan er voor het komende seizoen weer een 15-tal nieu we exposities te wachten op huur (o.a. portretten, beeldly- riek, het gehakte beeld, pre sentatie van een mentaliteit, strips, film als beeldend medi um). Wie er meer over wil weten kan contact opnemen met de NKS, Oostelijke Han delskade 29, Amsterdam (tel. 020-228485). Er bestaan verschillende se ries grammofoonplaten, waar op autenthieke volksmuziek met ondergang bedreigd ls of wordt vastgelegd. Op het label Arion zijn b.v. opnamen te vinden, die gemaakt zijn in Ierland, Elzas, Bretagne, Por tugal, Rusland, Corsica e.a. Een plaat, die we konden be luisteren ls getiteld JAPON ETERNEL (ArionARN 33234) traditionele instru- menten uit Japan. Een erg mooie plaat voor mensen, die ervan houden wat te verzin ken in ijle meditatieve mu ziek. Deze wordt op zeer vir tuoze wijze gespeeld door een groep van drie vrouwen uit Tokio, die de 13- en 17-snarige koto bespelen in traditionele melodieën; verder worden de uit China stammende tamboe rijn, de tsoutsouml, bespeeld. De hoes geeft in het Frans daarover voldoende informatie. De typerende melodieën, voort komend uit een rijke geeste lijk culturele evolutie, die op onze westerse oren in aanzet misschien wat „eentonig" overkomen, stijgen daar als je de plaat telkens weer op nieuw draait bovenuit. Dat is mede te danken aan het virtuoze en genuanceerde spel. Indrukwekkend. Een andere plaat ln deze Arion-serie kreeg als titel DE VERA CRUZ a SAN CRISTO BAL (ARN 33235); muziek uit Mexico; melancholie en le vensdrift via de marimba en de harp van Vera Cruz, be speeld vanuit een aangeboren muzikale genialiteit. Wie kent niet de Ia Bamba? Hij staat er b.v. op, maar dan wel in een ritme en een klankkleur, die de imitatie elders duidelijk maakt. Vera Cruz is eeuwen lang de invalspoort tot Mexico geweest; de Spaans-Afrikaan se invloed ook muzikaal stroomde via Vera Cruz het land binnen. Die invloeden zijn ook te onderkennen, maar ze werden gemoduleerd door een Zuidamerikaanse belt- ving ervan. De plaat bevat veertien nummers, waarop beide genoemde instrumenten de hoofdtoon aangeven. Ver rukkelijke muziek; het andere uiterste ten aanzien van de eerder vermelde Japanse plaat: Uiterlijk vuurwerk te genover meditatieve bezon kenheid. eindredactie henk egbers

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 19