Help leren lezen en schrijven REKENSOM MULTATULI WAT IS! Maken wij ons tot slaaf van verleden of toekomst....? Spaan Johan HERIV DOOF WK-M( VENIX: KI ABC-dag op 8 september vraagt aandacht voor analfabetisme NIEMAND KAN JE MEER OVER JEZELF VERTELLEN DAN JEZELF KUNT.... kunst cultuur ter in t, na twaalf „Op 8 september aanstaande zal het weer ABC-dag zijn ingesteld door de UNESCO in 1967 een dag waarop alle landen in de wereld hun betrokkenheid kunnen tonen bjj een probleem het analfabetisme dat zó omvangrijk is, dat het de gehele mensheid aangaat. Tevens biedt de ABC-dag alle lidstaten van de UNESCO de gelegenheid vast te stellen welke vorderingen er in het afgelopen jaar zjjn gemaakt bij het terugdringen van de onwetendheid en hoe lang de weg nog is, die moet worden afgelegd om de strijd tegen het analfabetisme tot een goed einde te bren gen". Ook de jeugd van Mauritius wil leren lezen Aldus de directeur -generaal van de UNESCO, de heer R. Maheu, in zijn oproep tot de lid-staten van de UNESCO, of zij nu rechtstreeks te maken hebben met het analfabetisme of niet, daadwerkelijk aan dacht te besteden aan de AB- C-Dag 1974 op 8 september aanstaande. De heer Maheu maakt on dierscheid tussen de landen die het analfabetisme dagelijks aan den lijve ondervinden, en de landen waar het analfabe tisme nauwelijks nog een pro bleem vormt. Wel valt het te betreuren dat deze laatste weinig belangstelling tonen voor de ABC-Dag terwijl toch vaak onder deze geïndustriali seerde landen een groot aantal voorkomt, waarin duizenden buitenlandse arbeiders verblij ven die analfabeet zijn. Juist de aanwezigheid van vele bui tenlandse werknemers zou er itoe moeten leiden dat ook de geïndustrialiseerde landen bij zondere inhoud geven aan de ABC-Dag. Bovendien is het van het grootste belang dat de rijke land-en financieel hulp bieden aan de verschillende alfabetiseringsprogramma's in de ontwikkelingslanden. Naast deze hulp door regeringen kunnen ook organisaties, scho len, jeugdclubs, en particulie ren een niet te onderschatten rol spelen door financiële bij drage te geven aan deze on derwijsprogramma's. Ter gele genheid van de ABC-Dag 1974 heeft het UNESCO Centrum Nederland een drietal onder wijsprojecten uitgekozen, waaraan rechtstreeks particu liere financiële hulp kan wor den geboden. GCP 519: NEPAL, onder wijs aan vrouwen en gemeen schapsontwikkeling. Negentig procent vain de be volking van Nepal is analfa beet. De Nationale Vrouwen Organisatie in Nepal geeft sinds geruime tijd zogenaamd functioneel onderwijs aan vrouwen, welk onderwijs zich richt op de dagelijkse behoef ten en noden. In vorige cam pagnes zijn uitstekende resul taten bereikt. Zo hebben sinds 1965 5.402 vrouwen lezen en schrijven -geleerd en zijn 270 onderwijzeressen opgeleid. T-hans richt de actie zich voor al op de gezinnen van de landbouwers. Men wil de vrouwen naast lezen en schrij ven ook andere vaardigheden, waarvan zij groot nut hebben in hun dagelijks bestaan, le ren, zoals het fokken van pluimvee, het conserveren van groente en fruit, handenarbeid. Hierdoor kunnen deze land- bouw-gezinnen financieel onaf hankelijk worden. In 4 jaar tijd wil men 75 districten met elk plm. 50 dorpen gaan ont wikkelen. Voor de aanschaf van leesboeken, leermiddelen, transistorradio's enzovoort is per district een bedrag van 1.000 begroot. GCP 526: LAOS, onderwijs aan de bewoners van de vlak te van Vientiane. Dit alfabetiseringsprogram ma werkt met nieuwe opvat tingen omtrent de onderwijs methoden. Aan de landbou wers van de dorpen Hat Dok Keo, Ban Hom en Say Fong en Thadeua worden behalve lezen en schrijven ook de ba sisbegrippen van techniek en een aantal vaktermen geleerd, waardoor zij in staat zijn nieuwe landbouwmethoden toe te passen en kunstmest en in secticiden te gaan gebruiken. Het project, dat valt onder het eerste „plan cadre" van Laos, omvat een gebied van 5.000 hectaren en houdt in: onder wijs aan volwassenen op het gebied van de akkerbouw, ontwikkeling v-an de gemeen schap en de gezondheidsleer. Voor de inrichting van 40 cen tra met leermiddelen, leesboe ken, olie-lampen enzovoort is een bedrag van 15.000 ver eist. GCP 389: MAURITIUS, na tionaal onderwijs program ma. Het eiland Mauritius, gele; gen ten oosten van Madagas kar, met bijna een milj-oen In woners, leeft hoofdzakelijk van de tropische landbouw en brengt al een eeuw grote hoe veelheden suikerriet voort. Meer dan de helft van de bewoners is analfabeet en ook in de leeftijdsgroepen onder de 21 jaar hebben velen nooit onderwijs gehad. De regering van het eiland heeft een alfa betiseringsprogramma voor volwassenen opgesteld, dat zich vooral richt op de land bouwers. Niet minder dan 54% van de leerlingen bij het volwassenenonderwijs bestaat uit vrouwen. Dit alfabetise ringsprogramma omvat 100 centra, verspreid over het ge hele eiland. Aan ieder cen trum zijn dertig vrijwilligers verbonden, die onderricht ge ven. Voor de inrichting van de 100 centra met lesmiddelen, leesboeken, dia-projector enzo voort is een bedrag van 10.508 gemoeid. Bovengenoemde projecten behoren tot het UNESCO Ge- schenkbonnensysteem (GCP), dat rechtstreeks contact tussen schenker en het gesteunde project mogelijk maakt. Het UNESCO Centrum Nederland ls gaarne bereid alle gewenste Inlichtingen te verstrekken, (tel. 020-730100) Bijdragen op de postgiro van het UNESCO Centrum Nederland: 194800 onder vermelding van het uit gekomen project worden gaar ne ontvangen. Een geëngageerd kookboekje is -het bij Elsevier uitgegeven ETEN VAN MOEDER AARDE (f. 12,—) een oorspronkelijk Amerikaans werkje, dat ver taald en aan-gepast werd dooi de Jo Fiedeldij Dop-Phaff, Clai re Lopes Cardozo-Boissevain en Obe de Vries- Het boek wil de mensen die daar voor voelen op een meer verantwoorde manier van eten wijzen- Het is ook bestemd voor de genen die minder vlees willen gaan eten. De auteurs zijn geen strikte vegetariërs maar moti veren hun keuze grondig: „De kwaliteit van vlees is de laat ste jaren zienderogen achteruit gegaan", schrijven ze- De bio- industrie, de vetmesters, de veredelaars de verkleurders en de talloze anderen die meer aan hun winst dan aan het welzijn van moeder aarde en aan naar kinderen denken zijn er volgens de schrijvers debet aan dat er zoveel ongezond voedsel pp de markt gebracht wordt. Daar komt nog bij, vermeldt het „woord vooraf', dat vlees welhaast het meest verspillen de voedsel is ln onze maaltij den. Eén ons vlees kost al gauw een tot anderhalve gul den- Een prijs die nauwelijks in overeenstemming is met de voedingswaarde- Dat komt, al dus de schrijvers omdat vooi de produktie van één ons vlees ca. 1 kilo graan nodig is. ls- ln een eenvoudige rekensom rekenen zij voor, dat men een beperkt vleesgebruik, veel graan gespaard zou worden voor menselijke consumptie, en de honger in de wereld op die manier ingrijpend bestre den zou kunnen wórden- Afgezien van de beperking van het vleesgebruik, blijkt het boekje een aantal op het eerste gezicht vreemde maar heerlijke maaltijden te bevat ten- Ook zonder erg geëngageerd te zijn is het naar hartelust experimenteren met groenten ais voornaamste basis, een boeiend avontuur. Het werkje ls verder goed verzorgd en bevat de nodige aanwijzingen waar on-Nederlandse zaken als sesamzaad, en tamari te verkrijgen zijn- M- v- A. „Een rusteloze geest, met een overborrelende fantasie, een vechitj as, een he ld in de aanval, maar een slecht verde diger"- Dat zei de beroemde schaakmeester dr- Emanuel Lasker eens van Multatuli, na dat hij een paar van diens schaakpartijen had gezien- Want Multatuli schaakte graag en goed, zij het dat hij zich, als romanticus, na een goed begin telkens tot avontu ren en zijpaden liet verlei den- Het is tekenend voor de juist verschenen bloemlezing uit zijn werk DE ROEPING VAN DE MENS (uitg- Arbei derspers - f 14,50), dat dit minder bekende aspect van zijn persoonlijkheid niet werd vergeten en men treft er een analyse in aan van een door de schrijver van de Max Ha- velaar gespeelde en gewon nen partij- Bi] de honderdvijftigste her denking van de geboortedag /an Eduard Douwes Dekker, nu vier jaar geleden, is een vracht gelegenheidspulblikaties verschenen van soms uitzon derlijk goede kwaliteit (vooral het Belgische gedenkboek in de reeks Genie en Wereld van uitgeverij Heideland), maar de samensteller van de keuze in net nu uitgageven boek, de heer C- Bij, is er terecht van uitgegaan dat het veelzijdige werk van deze grote negen- tiende-eeuwse schrijver, het- vormer en moralist bij het Ne derlandse publiek nauwelijks anders bekend is dan door een of twee boektitels. De heer Bij heeft dan ook een aantal boeiende fragmenten bijeenge zocht, waarvan hij mag veron derstellen dat ze de leeslust en verdere belangstelling zul len opwekken- Een biografi sche schets en een aanteke ning over de dood en crematie van Multatuli onder de vijf aanwezigen bevonden zich twee jongelieden uit Middel burg: een van hen was de latere Amsterdamse socialisti sche wethouder F- M. Wibaut completeren deze nuttige uitgave- In zijn inleiding ont hult de samensteller nog hoe Woutertje Peterse aan zijn voornaam ls gekomen. JOOP BARKMAN WAT GAAT ER LIJK MIS? (uitg, mes - f 15) Het boek van f. één groot antwoord, telvraag. Wat gaat Mohr immers mis' alles- Alles is in verr rele waarden, geestelijke volksgi! De welvaartsstaat j, boosdoener, die de' naar de knoppen y"? tuurlijk, in een stuk k- de welvaartsstaat staal' niet alleen- Maar C waaraan hij de huidige leving (overigens veel generaliserend) toetst anders dan de „goe;e degelijkheid, een soort de volksgeest of beter f empfinden". Het idea!,. schetst Mohr, bij voorbeeld, aldus: gezin, waar de oude, kinderen behalve gen goede voorbeeld door bewust opvoedtak 1 zicht: zelfstandigheid ij tief, eerbied voor di mens en voor hogere lL waarden (welke precieL Mohr nergens - J- 1 cipline, culturele bel ling en zin voor het i„ en harde realiteit bijbt, zal een opbouwende heersen, terwijl de kind» eerder een goede kaJ ien hebben om zich hoorlij'ke plaats en poEt„| de samenleving te verwerven". Alle andere gezinnet j volgens Mohr „lostgeslageg i enig beeld omtrent het waardig mens-zijn" ft I gaat het in dit hele boeit 1 bewust alles miskent, will onze dagen aan winstpaf t-o-v- vorige generaties k| vinden. Het is cultuur» mlsme van een gevnfl soort en verheerlijkt s'ëT een „elite-cultuur" en te) lijke moraal, die aan hun] gen leegheid ten onder a gaan zijn- Natuurlijk, matej lisme, technocratie, norm lies e-a- vormen reële f ma-ar er zijn tegenkratll aan het werk- En juist f maakt Mohr met zijn J maatschappijkritiek vertil En juist dat maakt dit 'j| nu voor ons zo verdadit Hl Boeken over het menselijk gedragspatroon verschijnen aan de lopende band. Er is veel kaf onder het koren; met name wanneer het om gepopu lariseerde lectuur op dit ge bied gaat. Met commerciële slogans worden boeken aange prezen, die je plompverloren ln een gebied zetten, dat je eigenlijk zonder plattegrond maar moeilijk kunt betreden. Een drietal boeken, die on langs verschenen vanuit de humanistische psychologie, is evenwei de aanschaf en het bestuderen zeker waard; ze zijn op een goede manier, die het midden houdt tussen gepo pulariseerde- en vakliteratuur, geschreven. De humanistische psycholo gie noemt zich, na de psycho analyse en het behaviourisme, de -derde stroming in de psy chologie. Zij onderscheidt zich van de psycho-analyse, door dat ze het heden niet ziet als een herhaling van in het ver leden doorgemaakte emoties, m-aar kent het heden een el- gen waarde toe. In dat heden zoekt zij haar therapeutische kracht. Zij onderscheidt zich van de behaviouristische rich ting door het idee, dat de mens van zichzelf heeft se rieus te nemen en deze niet te zien als louter een response- reactle op een prikkel uit de omgeving. Niet langer wordt de psy chotherapie door velen gezien als een „geneeswijze" voor zieken, maar steeds meer re kent zij het tot haar taak om concrete aanwijzingen te ge ven over het samenleven van mensen met elkaar. Hoewel de psycho-analyse beschouwd werd als bestemd voor zieken is haar invloed veel groter ge weest, Maar theoriën zijn niet alleen in de gezondheidszorg, maar ook in het gewone spraakgebruik doorgedrongen. Hoewel in de gezondheidszorg nog duidelijk verankerd, heeft de laatste generatie psycholo gen ln toenemende mate haai gebreken ontdekt. Met name het Freudiaanse mensbeeld voldeed niet meer, omdat het het bewustzijn van de mens wantrouwde en altijd de drijf veren ln het onbewuste zoekt, hetgeen de mens angstig ten opzichte van zichzelf maakte. De mens als een bundel gesubli meerde instincten, die met moeite zijn driften leerde ka naliseren, moge in de praktijk dan een aantal hanteerbare patiënten opleveren, het doet weinig reciht aan de mens, die voor de opgave staat zijn ei gen vrijheid te verwezenlij ken, De invloeden van het existentialisme, dat voor het eerst de nadruk legde op de onontkoombare vrijheid van de mens, zijn pas later in de psychologie doorgedrongen, De humanistische psychologie probeert de invloeden van het existentialisme te verwerken en tot een nieuw mensbeeld te komen, waarbij de mens die gene is, die zijn eigen vrijhei den kan verwezenlijken of vernietigen. Het hier en nu is hierbij erg belangrijk. De vraag is nl. maken wij ons tot slaaf van verleden of toekomst of zetten wij onze zintuigen open en laten daarbij de le vensstroom de vrije loop, waarbij de moraliteit ligt in het (h)erkennen en uitdruk ken van wat er in je leeft. In tegenstelling tot de psy cho-analyse, die het heden al tijd zag als de overdracht van het verleden, ziet de humanis tische psychologie het heden als een daad, die je zelf stelt. Je kunt je namelijk tot slaaf van het verleden maken en daarmee de verantwoordelijk heid voor het voortduren van onprettige situaties van je af schuiven. Door echter deze verantwoordelijkheid weer op je te nemen en de delen ln jezelf, die je wegschuift, weer op te nemen (te assimileren) wordt je vrijer om je eigen keuze te maken. Dat dit min der gemakkelijk is dan het misschien lijkt, hoeft nauwe lijks gezegd te worden. Dat het steeds meer de taak van de psychotherapie wordt om concrete aanwijzingen te geven hoe men moet-kan sa menleven wordt duidelijk in het uitstekende boek van E. en M. POLSTER: PRAKTIJK VAN GESTALT - Psychothera pie voor zieken, gezonden, sa menleving; een nieuwe manier van leven (Ned. versie; J. Valk, uitg. Lemniscaat f 20,90). Valk zegt in zijn inlei ding „De methode van Ge- stalt-therapie spreekt mensen aan, die in hun werk, hun huwelijk, hun studie, hun ide alen op een dood spoor zitten. Dit onbehagen leidde tot de keuze van het werk van de Polsters, omdat die dit aspect bijzonder goed belicht". Het boek is een poging tot theorie vorming aan de hand van tal rijke praktijkervaringen van de Polsters als therapeuten. Het behandelt de aspecten van hier en nu-ervaringen, de con tact-functies en -grenzen en bewustwordingsprocessen en de relaties tussen betekenis en ervaring. Begrippen, die som migen misschien wat vreemd ln de oren klinken, maar het zijn n>u eenmaal begrippen, die ln deze psychologie een cen trale rol spelen. Er wordt vanuit gegaan, dat niemand je meer over jezelf kan vertellen dan jezelf. Dit vraagt evenwel om een goed onderscheidingsvermogen. Wanneer voel je; wanneer fantaseer je, denk je, begeer je? De taak of functie van de therapeut van een boek of van oefeningen daaromtrent is die van een gids, die je het ver mogen helpt ontwikkelen zelf te onderscheiden wat er in je omgaat om daarna zelf te kun nen kiezen wat je ermee doet. Het boek van de Polsters is prettig leesbaar geschreven en geeft een helder beeld van waar het in de Gestalt-psycho- logie nu precies om draait. Voor diegenen, die zich willen oriënteren omtrent denk- en werkw:ze van de Gestalt een zeer aanbevolen boek. De au teurs beschrijven de therapeut als een soort artiest en je krijgt uit dit levendige werk ook echt de indruk, dat zij zelf zo te werk gaan. Ander zijds krijg ik de indruk, dat zij te veel vanuit succesnummers praten; te veel de Gestalt als tovermiddel hanteren. Ik ben van mening dat men op moet passen de Gestalt-psycrologie te presenteren als een nieuwe snelle en goedkope manier tot vrijwording. Na een hoos van ongeveer tien jaar „geluks koekjes" zijn er niet zo erg veel mensen gelukkig gewor den. Het proces van vrijwor ding en zelfkennis is een pro ces wat doorgaans een heel mensenleven in beslag neemt. Daarom ondervond ik soms een lichte irritatie als de ene bladzijde na de andere, de ene persoon na de andere een be langrijke ervarig krijgt, waar door ze opeens met hun vrouw zijn. depressies, schuldgevoe lens etc. weer raad weten. Je kunt dat op de koop toe ne men, want het kind wordt meestal toch door badwater omgeven. En voorlopig is de geboorte van het Gestalt-kind met zijn perspectief nog zeer welkom. Van HOWARD R. LEWIS EN HAROLD S. STREIFELD verscheen SPEEL JE VRIJ! - activiteiten voor harmonieuze persoonlijkheidsgroei - (vert. W. Witteveen uitg. De Toorts - f 22,59). Jammer, dat we op zondag weer, mogen autorij den, denk je, want de spelle tjes iin dit boeken zouden bij uitstek op zo'n dag gespeeld kunnen worden, met de be doeling onzelevensvreugde te verruimen in plaats van met file-rijden, vette en steeds slechter worden fritten-eten en tegen elkaar botsend de overgebleven bomen te bekij ken. Het zal daarom wel een betrekkelijk kleine groep blij ven, die zijn bewustzijn dc moeite waard vindt om er eni ge extra tijd en moeite aan te besteden. Het voorwoord geeft de volgende motivatie bij de uitgave'. „Ervaren leden en leiders van T-groepen, werk groepen en sensitiviteitstrai- ningen presenteren hier wat velen een radicale en gedurfde opvatting zullen vinden. Je hoeft geen geld uit te geven aan een psycholoog als je even plezierig geestelijk wilt groei en als in een goede groep. Ze vinden dat je helemaal alleen kunt leren je woede te laten gaan, kunt mediteren op Zen- koans, dieper kunt ademhalen, kunt genieten van je lichaam en hoofd en rammel aan de oppervlakte van je geest kunt opruimen". Evenals het boek Bewustzijn van Stevens, raad ik het boek niet aan aan diegenen, die niets van Zen, Gestalt en-of bio-genetica weten. Je hebt dan d-e kans, dat de spelletjes of een bron van hilariteit vor men; op zich niet erg, maar het schiet wel zijn doel voor bij. Of het kan gebeuren, dat je niet weet wat je ermee aan moet en dan voel je je in de kou staan bij gebrek aan con tact met je omgeving over je ervaringen. In dit boek vindt je verschillende soorten spel letjes, die proberen je in con tact te brengen met je eigen gevoel. Als je je b.v. verdrie tig voelt is er niemand die tegen je zegt: kom, kom, niet zeuren, 't gaat wel over. Nee, je mag je verdriet doorleven; het is je eigen ervaring en door ermee in contact te ko men leer je jezelf meer ken nen en aandurven. Er zijn ook spelletjes met een specifiek doel. Iemand die niet met zich liet sollen dacht hij kreeg de opdracht letterlijk met zich te laten sol len (duwen, wat heen en weer gooien). Toen pas brak de er varing door, dat hij wel met zich liet sollen. Daarna kon hij een keuze maken wat hij met deze ervaring kan doen. Er zijn verder spelletjes, die hel pen je zintuigen te scherpen, je lichaam opnieuw te erva ren, te ontdekken wat er in je bewuste en onbewuste omgaat, spelletjes om je gevoelens te ontwikkelen, vertrouwen te krijgen, angst te verminderen en tenslotte spelletjes om het gezin gelukkiger te maken. De kern van dit alles blijft: het vertrouwen in de méns; het bewustzijn dat hij nog niet de helft van zijn leefvermogen gebruikt en dat er wegen zijn waarlangs hij meer kan groei en. Aardig zijn de oefeningen van dr. George Brown en Bern-hard Gunther, die dienen om je bewustzijn te verruimen en die in hun effecten lijken op de ervaringen, die je hebt met LSD. Doordat je je ge fixeerde blik op de wereld van je afzet, ontstaat daarbij een nieuwe manier van zien, van je herboren voelen (doet denken aan de satori-ervaring van Zen-boed.histen). Enfin, de zoekers onder ons vinden hier veel om weer mee vooruit te bunnen. Het derde boek ls van IK- VIN L. CHILD: HUMANIS TISCHE PSYCHOLOGIE EN DE RESEARCH-TRADITIE - een pleidooi voor integratie - (uitg. De Toorts - f 27,50). Een uitdagend boek. De huma nistische psychologie, die zich onderscheidt van psycho-ana- lyse en behaviourisme, waar uit de research-traditie ont staan is, wordt door Child in een nieuw interesse-vlak ge plaatst. Het boek is bepaald niet geschikt voor de beginne ling op dit terrein; het veron derstelt een behoorlijke voor kennis van bestaande stromin gen. Een blik ap de inhoud trekt reeds de aandacht; ach ter elkaar staan o.a. genoemd: psychologie en ontwikkeling van het normbesef; psycholo gie van de kunst en buitenzin- tuigelijke waarneming. Alleen onderwerpen maakt de auteur al met de keuze van deze onderwerpen maakt de auteur zijn pretentie waar: „Terrei nen van kennis dienen om be stuurlijke redenen gescheiden te zijn, maar ware wetenschap heeft geen oog voor dit soort begrenzingen". In de eerste twee artikelen zet Child de denk- en wer kwijzen van de harde (de re search) en de zachte (huma nistische) psyohologie uiteen. De harde psychologie houdt zich bezig met gedragswijzi gingen teweeggebracht door wisselwerkingen tussen orga nisme en omgevingin het ver leden. Het ontwikkelt dan o.a. standaardonderzoekmethodes (bv het uit het hoofd leren van onzin-lettergrepen door studenten). Vaak gebeurt het, dat niet werkelijk belangrijke denkbeelden onderzocht wor- pONDERDAG 15 AUGUSTI /Van onze sportredactie) BARCELONA Dat Johan rmvff voor het eerst in Span- Hoor een scheidsrechter Jiet terrein is gestuurd, Is v» voetballiefhebbers van L. he lang dan de uitslag vTn de wedstrijd. FC Barcelo na dat deze maand deelneemt vier toernooien (acht *alLtriiden) ondervond bij wedstrijd in La Sa weinig geluk. In het toernooi voor de Teresa Her- trofee verloren de Cata- "V', tegen alle verwach ten in met 1-0 van Pena- r0ópltzichzeSlfJi. dit niet van «trilden die veel 8eld op" brengen (150.000 gulden per strijd) meer als voorberei ding voor de vorming van het elftal dat aan de compe titie zal deelnemen dan als een belangrijk voetbalevene- Maar de Catalaanse voetbal liefhebbers zijn ervan over tuigd dat zij na de verster king met Neeskens een ono- E 1) b d P t» v d s t' n 8 r e r V F 3 h a e v (V; MONTREAL Herman Pc de achtervolging dat zestien in lificaties deed overgaan naar aantal renners was voor Ponste achtste finales binnen, bijna I Jarcmir Dolezal. den, maar ideeën die zich 1^ beste lenen tot toetsing. Child ziet de verdient® fi_ een objectieve wetenst* duidelijk in, maar pleit "f inspiratie van te onto denkbeelden bij de aa psychologie; deze houdt immers bezig met de volles leefde werkelijkheid bi; mens van zichzelf. Verder legt Child duidt de vinger op de zwakke) van de behaviouristische) chologie nl. dat bij de p:4j tie uitsluitend objectief gedrag in studie te hebbenJ in plaats an de g pogen het innerlijk ervan: J het bewustzijn buiten studering te houden: ietu in de praktijk niet lukt, oaj men gedrag niet 1< ken van de innerlijke enj ring. In de andere artikelen^ normen, kunst en hyp. worden interessante deite-j den ontvouwd, waarbij t zich zeer belezen too® waarbij hij op de hoopt talrijke onderzoeken Wri zijn. Bovendien toont in een helder denker. Ook over de met schizofrenen geeft h - kele opvallende ?e? 1 Kiezen gehospitaliseerde zofrenen hun levens Conclusie o.a.: „Geestelijk stoorden maken net aü »1 mensen gebruik van n» J geving, naar eigen ?en 'J waar deze schizofrefl I wens te kennen ^fv-enm|iVer.| rinrlchting te wil.en omdat zij hier de kans hun leefwijze voort te zoals zij die willen. In zijn artikel over thc'^,| pleit hij tenslotte voo! I psychologisch research. I heerst wordt door eel I np hot1 nistische zienswijze. u ,J nistische 'psycholoog 1,101 I waken voor zelfgenK"' I heid en sentimentaliteit tl I hoort ook zijn eigen ErV gen regelmatig te toetsen- Irvin Child treedt (i pleidooi voor integ1'a,"^|ï,.i voetsporen van de I Klavki, die zelfs bet I aaflr I van deze integrate I voor het welslagen uin mocratie in Europa. Marianne E Veel overtuigender dan de Nederlandse kampioen plaets- I te Peter Nieuwenhuis zich voor de achtste finales. Peter Nieuwenhuis reed op de baan van Montreal voor het eerst in zijn loopbaan onder de vijf I minuten over de vier kilome ter. Hij verbeterde zijn per soonlijk record met bijna vier seconden, kwam uit op 4.59,67 en vond na beëindiging van de kwalificatieritten slechts drie I van de 32 deelnemers boven I zich, Dolezal (4.54,08), Lutz (4.5902) en Huschke (4.59,34). Herman Ponsteen was natuurlijk teleurgesteld na zijn rit- Duidelijk geslagen, maar nog niet verslagen, „Als ik kampioen wil worden, zal ik Dolezal moeten verslaan. Het kan natuurlijk net zo goed m de achtste finales gebeuren als in de finale". Peter Nieu wenhuis moedigde hem nog aan met: „Vorig jaar kwamen wij als achtste uit de kwalifi catie voor de ploegachtervol ging, wij moesten tegen Oost- Huitsland, de snelsten en ieder J öackt dat wij kansloos waren, I Jnaar wij wonnen wel". Het I v°or Ponsteen een stro- j- hekben de weersom standigheden gedurende de ne uur die de kwalificaties ergden een flinke invloed op ik jd?" Sehad. De vroege rij- I nü!r?\ j w*e Nieuwenhuis, e den wat minder wind, gmder warmte vooral. Maar 'let water van de zee wast I icf U1* da^ Dolezal ook een I £te starter was en dat het I Ven van Ponsteen in het ach- (Van een speciale verslaggever) MONTREAL Martin Ve- aai.' ,!>as seizoen als stayer dai.„8' heeft zich woens- mak1 ,e met °Pvaliend ge- Va Seplaalst voor de finale bet stayerskampioenschap ren,H„amale.Ur5- Dc 24"ia'-ige iu„, U1t Zevenbergschen- ln. de eerste serie met SDrnn een r0"de voor- IVer/Urfi °P Mi(Iuel Esplnos. (on Horst Gnas Rerdfv ronden) stapte als de eindstrijd' rechtstreeks naar herkinlqyan den Bl"oek zal de Achter nodi8 hebben. Broe-t -> Ch deod Van den d^iEcndo1"'311^611^ ziin vefr' de k(»i„, ,We voor de van- binaüe1P v vËrtrokke" ™m- Mif, '.'iiuasen d dat h^1IX-Stakenbui-g zo 4er in i,, na twaalf kilome- n Sr^,?ede positie lag. Van goed dat v,-- enl: den BroelTm® P°Sitie v°°i' ziin - moest later de prijs en viel V anningen betalen 'el ^rug naar de vijfde

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 14