ramp Kunst uit Ethiopië voor een „eend" mm ZUIDELIJKE ALPENWEI' Het barre leven van een spion Leven in gehoorzaamheid aan eisen van werk en gezin? HISTORISCHE PASTOOR kunst cultuur 1 Lrgeloos IGeldelijk gewin lEenzaam en star fe-SST Janssens, oud-Made- .exposeert na zeven jaar a Treadwell en Van KEES EN MARIA HEYBOER ijdschrift xpositie laat 1? *ln<mt (Michael Ca ine) bil 't bed van 'n af getuigd gekid- Sf -6ra8 (The Sraas is I w s Lessing aan oek erdag 10 augustus 1974 lp te schroeven door lersmpperen van bewii "tl rr,ia-nV hCi vervv°esten iPIIIUli'ho tlff oi> l_ J< eluidsbanden, het 'c® v->n I ■an meineed. Deze n„„: ?e» ■ebben tot aan de voor, Stn lan Nixons onderïan„voni fcuurd. Intussen wikkell5^ bresident zich in dé Icliendbare vlag, hoopt. |>P verregaande domheia [iet volk vluchtte hli b, lernationale diplomat!. 'n' Iprak hij over God, VrnL [et openbaar en in v|0"! Iijdens zijn samenzwS Inet zijn vazallen in het X' Ie Huis. Het contrast t„! Ie buitenkant e„ de bi" kant van Richard Nii™ ii I pverweldigend. 11 Iet noodlot wil dat een I p'loze man, fervent partiir. P°ot van Nixon, staflid le zondebok aan het volk t» kunnen presenteren. Op 13 ■juli van het vorig jaar, even ■over halfzes in de namid dag, stelde Don Sanders, in een gesloten bijeenkomst van He Watergate-commissie, aan Haldemans assistent Alex Butterfield de vraag of de buggestie van Dean van bete kenis was. Butterfield, die niet wist hoe weinig Sanders wist, dacht dat er een va! Voor hem was opengezet en ni.i onthulde het bestaan van net geluidsbandensysteem. flet zijn de geluidsbanden, pnclusief de gaten, de zoem tonen en de verknippingen die het lot van Richard Vixon hebben bezegeld. En het waren geen motieven van historische aard die het [Witte Huis op het idee [brachten om presidentiële ge sprekken op de geluidsband vast te leggen. Het motief vas geldelijk gewin. In 1969 verd er een wet aangenomen i die het voortaan onmogelijk |zou maken om presidentiële papieren te laten taxeren, aan archieven weg te schen ken en de waarde daarvan vervolgens in mindering te brengen op het belastbare in- komen van de president. Ge- i [hüdsbanden, zo zag een slim- ne vogelvallen buiten de vet. Een levenslange belas* jtingschuilplaats voor de Pre" pident. Dat was het motief. Oe vis werd duur betaald. ank zij de geluidsbanden is r voldoende waarheid aan et licht gekomen om een ind te maken aan Nixons eis in het door hem gescha- en vacuüm boven de «et. lixon was ambitieus, een treber. Een man zon' reugde. Een man die »ctl mringde met reclame-geme- n, die hem een imafo chonken dat niets met de verkelijkheid van doen ban. ïen man die besloot alleen ;e gaan staan met zijn v0"p telling van God en de Se~ chiedenis. Eeri eenzame an, die, zoals James Barbe an de vooravond van erkiezingen in 1972 schree ,van een tijdelijke crisis een lermanente ramp kon ma- en". Nixon bleef vas.„ :en aan een koers, terwijl ne ewijzen van de ramp"11»' eid van die koers zicb uizenhoog hadden opsest eld Het karakter van K1_' hard Nixon, zijn wantrou- wen en zijn isolement r,ep. ie demonen wakker die z9 .residentschap verwoesten. Vu, voor het eerst, dient njJ n afwezigheid het AJJ,0nt caanse presidentschap. iet zal lang duren voordat en van zijn onvolgers loiitieke pad kiest dat N>* laar de politieke ond. Mogelijk leiden z'J» xeessen tot een zuiverms tan de Amerikaanse po11', n tot de vrijwaring van Vitte Huis als residentie het van en souverein of een di'ta or. Vaarwel Richard. ebt Amerika de zweien risis bezorgd die het n ad voor zijn deinocra oortbestaan. BERT VAN VELZE" IfiibEWE Krikhaar te iLTcultureel centrum De P .e Breda van 13 au- r)e:opening 20.15 u- door f- er Van Dun) tot 9 WfZmr- Dagelijks van |k.;'ij u. en zondags van HvvlT 00 tl Bïi-vsT- en Antiekbeurs let Gilde Nederlandse [i° in De Doelen te Jjaerdam, van 16 tot en met ,«&AmSterf.e'Gee: JjJ^de hele maand augus- lï «iDLER's Wells Opera Jt ja het vervolg Engelse lï oP 1VEG naar het Para- K derde Wereldtentoon- HL. van de Fotografie is P„ >5° januari tot 15 februari f te zien in Kultureel Sen- ,m Tilburg De grootste fo- jèentoonstelling ooit samenge- ij. foto's uit 86 landen van B| fotograf en_ I. HASAN Djaafar, van on- ,e Sumatraans kunstenaar, Kuseert van 15 augustus £,„1115 door luitenant-gene- Sutopo Yuwono, Indone- iLj, ambassadeur tot en _et 15 september in Philips Ktspanningscentrum Eindho- K JAN van de Vrande, inte- Ejirtextiel, Wim Jansen en lm Koenen, keramiek en Harja ^T°Per- plastleken ex- meren van 10 augustus tot en nel 9 september in 't Meyhuis CHelmond- SAMENSPEL-6: Toneel Kor arbeiders een haalbare taart? Dat is de vraag op de aslag- Marlot van Hasselt tjt o-a. in Agitprop, kind van revolutie: „Heel wat tech- jken, die door de Agitprop- beweging in het Rusland na Ije revolutie van 1917 gebruikt rjn. vindt men terug in de .terlcwijze van Proloog"- En |jas Muller betoogt in Vakbe- (weging. vorming en teater: t denk dat Proloog, Werkte- |iier, Sater e-a. met de zoge naamde bonafide vakbeweging a Nederland niet erg ver zul- Iromen- Het lijken mij werelden die over de- dingen praten maar iets bedoelen, twee werel- die elkaar ook niet liggen. |Het actieteater zal de werken- klasse voorlopig nog buiten vakbeweging om moeten btn te bereiken"- Verder drijft Willem Meeuwisse over o-a- Charles Piaget, sta- 'mgsleider van Lip in Wij t u nodig, gij zangeres en Kiiksspelers: Jan Paul Bresser zegt in zijn kop: Het volkstea- ter van Dario verstoort het jnethanisme van macht en Ben Bis schrijft over smartlappen: KDe smartlap is gebouwd op leen knap stukje bewustzijns vernauwing". HB- Fortuin (telt tenslotte vragen bij het p-drama en vergelijkt deze Jmet dromen- „Dromen op het |t.V"Saierm moeten simpele romen zijn, maar wel eoh- I te"- Het zijn wonderlijke pren ten, die Kees Heyboer en .Ma ria Jansen uit Ethiopië hebben meegebracht. Kees, van oor sprong een Zeeuw (Nieuwer- kerk) en Maria uit het Lim burgse Helden-Panningen werken samen aan een ont wikkelingsproject in dit Afri kaanse land, dat de laatste tijd nogal eens in het nieuws is- De op zwaar perkament ge schilderde prenten van Ethio pische kunstenaars vertellen iets van het andere culturele (overgangs) klimaat beïn vloed door ooest, zuid en west waarin zij met nojg twee andere broers Heyboer en hun vrouwen het leefklimaat der boerenbevolking proberen te verbeteren- Vanaf 16 augustus worden deze schilderstukjes geëxposeerd bij kunsthandel Jas, Veemarktstraat Breda, waar ze tevens gekocht kun nen worden. De .tentoonstel ling duurt maar één week, want op 25 augustus vertrek ken Kees en Maria weer naar hun settlement- De familie Heyboer emi greerde naar Zuid-Frankrijk, toen Kees 14 jaar was- Zijn oudste broer werkte als pater Lazarist in Ethiopië, waardoor zijn interesse voor dit gebied ontstond. Zijn broers Bram en Jan volgde om mee te helpen aan een jaren-project- In cen traal Ethiopië heeft de rege ring van dat land 22 000 hecta re land voor dit project, ge steund door de Duitse organi satie Miserior (bisschoppelijke vastenactie), „bevroren"; een ingreep op het groot-grondbe- zit en de invloed van de Kop- tisohe kerk- Op kredietbasis zijn nu een 80-tal boeren, tel kens op 7,5 ha, gezet; de op brengsten van de oogst mais, katoen e-d- worden in coöperatief verband verkocht- Van het driemanschap is Kees de landbouwdeskundige- Met enige gerechtvaardige trots laat hij b v- zien hoe hij een nieuw systeem voor een ossen- juk (zelfs vier in één) be dacht heeft, omdat een tractor daar ook niet alles is- Maria heeft ook ruime erva ring in ontwikkelingshulp. Als onderwijzeres werkte ze vier jaar in West-Pakistan en vier jaar in Suriname op een insti tuut voor doven- In Suriname ontmoetten Kees en Maria elk aar en daarna zijn ze als echtpaar samen in Ethiopië aan het werk gegaan. „Na tuurlijk doe jet het om de levensvoorwaarden voor deze mensen te verbeteren", zegt ze- „Maar je kunt daar ook gerust wat egoïstische motie ven aan toevoegen: in zo'n land heb je meer het gevoel, dat je functioneert als hier"- Adis-Abeba, de hoofdstad, is het „westerse watergoofd" van het land; een stad die volko men gekolonialiseerd is door heit „westerse waterhoofd" van er in fraaie gebouwen zijn be langen uit het land haalt. Eens in de drie maanden gaan Kees en Maria er heen (400 km) ont levensmiddelen te kopen. De Italianen hebben er indertijd wat wegen aange legd, maar grotendeels be schikt het land niet over een wegennet- Buiten de hoofdstad zit je direct nog in het authen tieke Ethiopië. Daar vind je ook nog de restanten van een oorspronkelijke cultuur, al is die, aldus Maria, minder uit gesproken dan in Pakistan en Suriname- De men^gn met hun Alrikaanse kroeshaar en hun oosterse geprononceerde neus zitten op een snijpunt van verschillende culturen- Op het platteland (typisch Nederlands woord het project ligt in een 40 km geïsoleerde vallei toch nog 1400 m- hoog) wordt het gedrag der mensen nog sterk getekend door de keizer en de koptische kerk- De vrouwen, die spinnen en weven, brengen in de ogen van de man niets op; leiden een ondergeschikt bestaan- De meest ontwikkelde vrouw in hun gebied heeft 4 klassen lager onderwijs gehad- Een schooltje opgezet in de droge tijd, loopt weer leeg in de regentijd- Het lijkt onbegon nen werk- Maria, nu in ver wachting van haar tweede kind, loopt iedere dag 16 km om haar werk voor de vrou wen te doen, terwijl Kees de boer op is; de boerderijen, steenbakkerij en houtzagerij draaiende houdt, waarbij hij steeds meer verantwoordelijk heden aan de Ethiopiërs over draagt- De mensen vlechten er veel voorwerpen uit grassoor ten en palm; ze bakken hun eigen potten op een open vuur (gevuld met water; is dat er uit gekookt, dan is de pot waterdicht); ze dansen bij het ritme van eigengemaakte trommeltjes en snaarinstru menten (paardehaar); er wordt wat simpel houtsnij werk vervaardigd en in het vervaardigen van koperen voorwerpen (o-a. koptische kruizen) zijn verschillenden zeer vaardig- Ze kijken naar Maria en Kees; hangen thuis ook een waslijn op en trekken nu hun „zondagse pak" aan. De .schilderstukjes, die in Breda geëxposeerd worden, zijn bijna allemaal op bijbelse taferelen geïnspireerd- In hun stijl vertellen ze iets van al lerlei culturele invloeden, die door dit land moet waren- Er is sprake van een bijna stati sche ikonen-geladenheid, maar evenzeer van een „primitieve" barokheid; de kleuren zijn fel, maar soms krijg je de indruk, dat er gewoon niet meer kleu ren voorhanden waren. Er is verschil in werk tussen mees ter en leerling- Ze hebben de charme, die herinnert aan de primitieven i n oude westerse monniken-handschriften- Op bovenstaande foto is daarvan iets te onderscheiden op de afgebeelde prent. De prijzen liggen tussen de f 100,- en f 200,- Met de opbrengst ervan ho pen Maria en Kees een „eend" te kunnen kopen, zodat Maria -haar werk voor de vrouw in Ethiopië beter kan verrichten- Je hoeft er dus niet belange loos voor te geven- Mensen die de werkjes van deze Ethiopi sche kunstenaars zagen waren zo verrukt, dat ze deze direct wilden kopen; maar ze gaan eerst naar de expositie- Dat „belangeloos geven" schijnt in onze maatschappij, met sociale loketten voor alles en notg wat steeds moeilijker- Mies Egger- mont, die de contacten met Kees en Maria onderhoudt (tel- 01600-37876) weet daaro ver mee te praten- Bij een speurtocht naar handnaaima chines (in de vallei is geen stroom) kreeg ze telkens te horen: nee; de machine kon wel eens antiek worden ;mijn kinderen spelen er zo graag mee; als de stroom hier eens uitvalt etc- etc- Voor het na bijgelegen Sahel-gebied wil men dan nog wel eens een duit in het bakje doen. Kees: „Je merkt hoe hulporganisa ties vechten om projecten, die het prestige van een land kun nen verhogen (Nederland gaf voor-.), maar minder specta culaire zaken worden vergeten en daar horen zeker de vrou wen in een ontwikkelingsland bij" Het is daarom dat Maria en Kees, met behulp van Ethi opische kunst, proberen het werk voor de vroluw in dit land te verbeteren- Het mes snijdt zo aan twee kanten, want deze Ethiopische prenten kunnen ook ons een verstild genoegen verschaffen. Henk Eibers „Als ik aan God denk, is I mijn hart zo vol vreugde, dat mij de noten als het ware van een spoel afschieten", zei Haydn eens over zijn kerkmu ziek. De missen, die hij schreef getuigen dan ook bijna van een frivole vrolijkheid. Zo vrolijk waren de Amerikanen niet, die op 20 januari 1973 bijeen kwamen in de kathe draal van Washington om bid dend te protesteren tegen de Vietnamoorlog. Maar velen van de 15.000 bezoekers bij deze samenkomst gaven toe, dat het niet zozeer Vietnam Leonard Bernstein was, dat hen daarbij aansprak, maar het feit dat de grote dirigent Leonard Bernstein Haydns Paukenmesse dirigeer de. Deze Missa in tempore belli (mis in oorlogstijd) werd door Haydn in het laatst van zijn leven geschreven, als pro test tegen of uit mededogen om Napoleons tnval in Oosten rijk (1796); op het hoogtepunt van zijn muzikale kunnen; Paukenmesse genoemd t.g.v.. de symbolische pauken (ka nonnen) in het Dona Nobis pacem (geef ons de vrede). Daags na deze Washington- muzikale demonstratie werd de mis in dezelfde kathedraal nog eens uitgevoerd voor een plaatopname. Deze plaat is verkrijgbaar onder de titel LEONARD BERNSTEIN'S CONCERT FOR PEACE (CBS 73147). Bernstein beschikte «P» jongen. In zijn nieuwste film THE BLACK WINDMILL, probeert DON SIEGEL de lijn van zijn films Madigan en Dirty Harry verder door te trekken. De aanklacht tegen het establish ment is echter niet meer zo eenzijdig gericht, maar wordt genuanceerder verdeeld over de strijdende partijen; het zijn niet alleen de kapitalistische schurken, die fout zijn, maar ook de bestrijder(s) van cor ruptie krijgt te maken met een aantal persoonlijke con flicten, die zorgen voor een tweestrijd. Omdat Don Siegel besohikte over een goede stal acteurs en actrices, die hij op zijn geëigende manier vak kundig weet te bespelen, komt daar wel iets van over. Alleen het verhaal, het scenario, is nogal geijkt en niet van dien aard, dat zijn intenties hele maal waar gemaakt worden. De film, die in ons land gaat draaien is als thriller het aan zien wel waard. Het is Siegels dertigste film, maar de eerste die hij in Eu ropa maakte; de opnamen von den plaats in Londen en Fa- rijs. Daar speelt zich de ge schiedenis af, geschreven door Leigh Vance, die zich daarbij baseerde op een verhaal van Clive Egleton. Het is de ge schiedenis van de Britse agent John Tarrant (Michael Caine), op speurtocht naar een inter nationale wapensmokkel (van oost-Europa naar Ierland). De kidnapping van zijn zoontje en zijn vriendje is aanleiding tot een drama, dat behalve de vaste ingrediënten van spiona ge en contra-spionage, van be driegers in officiële dienst, wordt toegespitst op Tarrants persoonlijke conflicten: zijn mislukte huwelijk (maar ook daarvan krijgt de a-emotionele oplëiding voor God, koningin en vaderland, in de spionage dienst de schuld), de keus tus sen zijn zoon en 's rijks dienst, het in discrediet bren gen van zijn seksuele integri teit door de tegenpartij (i.e. Ceil-Delphine Seyrig en McKee John Vernon). Wat Tarrant allemaal moet doen om zijn zoon te bevrijden le vert een aantal spannende scè nes op, waarbij Siegel de te genstrijdigheden van humani teit en harde onmenselijkheid, van belachelijkheid en officië le houdingen bij dezelfde per sonen filmisch sterker maakt dan het verhaal wil doen gelo ven; al maken de slecht 'ge schminkte verwondingen bv. een averechtse indruk. Een spannende, maar niet helemaal overtuigende film. I 'J8 ®n®else schrijfster Ik eraire naam Lessing Inu toe slechts Het v.,;,? ln een Nederlandse Kriiff ^a(Ierreeks) te ver In»! Daar is nu bijgeko- lzo\lCD$?IS LESSING: DE l(c ™0R HET DONKER I.r SUIÏ>mer before I Ms n vert- Netty Vink- Es v f 17,50Een ro" I «rouu7*an 0en. vrouw over een I van h V??r ledereen, die er- I 'orde, ?econfronteerd te I '"SSDr mel een bewustwor- Itee w uVan een vrouw 1 l^edfntd'. Sfat in een - I ling.Z11 goede verta- 1 L ««Pierde stijl. Jl0ifenliik t..l vro- Ne nef 7i rta^en 1]!1 ejSenüjk twee pro- «nijft;l1^ Doris Lessing aan- "roW rm Prooe3 van een iit z;fhp /">ddelbare leeftijd, baar wordt van 'Unrtionp,/"W.or<len baar ^tschanÜ?!a i Vr°uw in deze hoewel i' €iden hebben "el dat niet noodzake- Doris Lessing lijk is binnen .het bestek van dit verhaal met elkaar te maken. Kate, de hoofdpersoon, heeft iets weg van de vrouw moeder, die bij het verdwij nen van de kinderen thuis in een gat valt, omdat haar hele huwelijksleven gericht is ge weest op het gezin en het rationaliseren van de huwe lijksband; daardoor kwam ze niet toe aan de confrontatie met zichzelf. Een levensecht probleem. Anderzijds wordt het functi oneren van de vrouw in onze samenleving tegelijk inge voerd als een afzonderlijke zaak door het meisje Maureen, dat haar dochter kon zijn, en voor wie een jeugdig fatalisme („het doet er allemaal geen donder toe") kenmerkend is. De avonturen, die Kate zich- 7elt bereidt hebben iets van een inhaalmanoeuvre nog eens beleven wat je allemaal gemist hebt in je leven anderzijds gaat zij een be wustwordingsproces niet uit rle weg, dat leidt tot een nieuw zicht op haar bestaande rollen. Vooral het eerste en laatste deel van het boek zijn, hoewel of dankzij de voortdurende zelfreflexie van Kate, het sterkst. Het midden deel levert meer „verhaal" roman op, maar boeit meer door de stijl dan de inhoud. Als ze terugkeek op bijna een kwart eeuw zag ze in, dat dat het meest kenmerkend voor haar leven was geweest passiviteit, het vermogen zich aan anderen aan te pas sen. Aan hun opvattingen over zichzelf en dit huwelijk was een heleboel verstandelijk in zicht besteed. Zo denkt ze, als haar man, een geijkt succesvol neuroloog voor enkele maan den naar Amerika is en de vier kinderen met vakantie over de wereld zwerven. Het huis m de buurt van Londen wordt verhuurd en Kate gaat op zoek naar haar eigen vrij heid. wie Is ze eigenlijk? Ze confronteert zichzelf met een aantal „werelden": ze functio neert goed als tolk op congres sen van het internationale ambtenarendom; ze brengt een tijd in Spanje door met een jongere Amerikaanse zwer vende knuil om tenslotte in Londen te belanden in een subcultuur van jongeren, die het allemaal niet meer zo zien zitten Tussendoor weeft Les sing wat onduidelijk symboli sche dromen over een zee hond. „De toekomst zou ver der gaan waar ze als kind opgehouden was", denkt ze om tut de ontdekking te komen, dat dat niet mogelijk is. „Liefde en plicht en verliefd zijn en niet verliefd zijn en liefhebben en je goed gedra gen en je moet en je moet niet en je hoort en je hoort niet. Het ls een ziekte. Soms denk ik in elk geval dat het niet meer is dan dat" Het leven gevat ln fatalistische cliohé's. De fascistische jongeman Phi lip in het laatste hoofdstuk ls geen loze figuur. Heel duide lijk zegt Kate: „Maar het le ven dat ze met Michaël (haar inan) geleid had, was in feite •lat typisch ordelijke, goed- burgerlijke, „verantwoorde" leven, in gehoorzaamheid aan de eisen van werk en gezin. Hetzelfde waar Philip in ge loofde en wat hij Maureen wilde laten delen". In de die rentuin zitten de dieren in een kool. „Zo is het leven nu een maal" zei de oppasser. Ner gens zit Doris Lessing in deze roman echter nadrukkelijk te betogen, maar ze zegt via haar figuren wel veel. Een uitste kende roman, die ook aan mannen aanbevolen kan wor den. eindredactie henk egbers Je vraagt je af: houden de bioscopen in het zuiden het publiek zo dom of spelen zij in op de behoefte van een volk (ie?) Als de weeklijst met films uit alle Nederlandse bioscopen, uitgave van de Ne- derladse Bioscoopbond, van vorige week bv. doorleest en je streept de meest vermake lijke titels aan, dan hoef je maar te raden welke plaats namen er achter staan. Het opvallende daarbij is de laat ste tijd, dat het woord Tirol daarbij zo vaak voorkomt. Nu is er wel een samenhang aan te wijzen tussen de vrolijke Tiroler Blasmusik en de car- navalsdeuntjes in het zuiden, Je kunt daar paralellen trekken tussen de historische, religieus verankerde, achtergrond der beide streken, maar als je de ze vergelijkingen nog verder doortrekt krijg je de grie- bels. De feitenVrolijke ontucht in Tirol: Oostburg (14e week) en Bergen op Zoom (10); Poesjes in een mannenhuis: Terneuzen (2); Pikant gevrij in de alpenwei: Hulst (2); In Tirol hangen de slipjes aan de alpen: Eindhoven (2); Boetiek van wellust: Vlissingen; Sex op de lange lattenRoosen daal; Sex achter gesloten deu ren: Eindhoven; Het zondige bed: Maastricht; Tiroler slip pertjes: Roermond. Dan is er nog Gejodel in Tiroler rokjes, maar die draait in Twente Natuurlijk draai (d) en m dit gewest ook nog Karate tijgers. Bom Losers, Pippi, Le Magni- fique, The Sting, Superstar en Guns of Navaronne, maar dat zijn maar spaarzame ballen in de soep. Het zijn „natuurlijk" de Belgen, die in massa's naar onze vrije bioscopen trekken. Dat mag ten dele waar zijn, maar dan zit het eigen, op betere films wachtende publiek dan toch maar mooi in de kou. Je kunt ook nog zeg gen, dat het elders in het land wel van het zelfde laken en pak zal zijn, maar dat is niet waar. Het zijn opvallend de znidelijke bioscopen, die ln het oog springen met een overdosering van genoemde ti tels. Natuurlijk kun je ook in Rotterdam gaan kijken naar Wat meisjes vinden of in En schede naar Horizontale pret op het ronde bed, maar nergens staat de alpenwei zo in de bloei als hier. daarbij over de solisten Patri cia Wells, Gwendolyn Kille- brew, Alan Titus, Michael De vlin en The Norman Scribner Choir; het orkest wordt niet met name genoemd en het lijkt hier en daar te horen voor die gelegeheid samen gesteld. Verder staat je te wachten wat je van Bernstein kunt verwachten: één brok muziek; barokke lyriek, die strak in toom wordt gehouden. Goed gezongen feestelijke mu ziek; een van de weinige fijne reliquien uit Amerika t,g.v. de Vietnamese ooriog. Dit ls pastoor August J. C. Commissaris, zoals Mariëtte Janssen Van Kemenade hem geschilderd heeft; meer dan levensgroot ruim twee meter hoog Daarmee heeft zij wel zeer snel gerea geerd op een suggestie gedaan op deze pagina. Zoals bekend heeft het echtpaar Janssen - Van Kemenade de oude pastorie van de H. Hartparochie in Oosterhout, stammend uit de 18e eeuw, her schapen tot een kunstzinnig huis, waar op gezette tijden iedereen kan binnen lopen om te genieten van goede exposities. Mariëtte Janssen - Van Kemenade die zelf reeds talrijke anecdo- tische tafrelen schilderde, liep met het plan rond om, passend bij een oude pastorie, een „ouderwetse pastoor" te schilderen. Het toeval wil, dat in deze pastorie de historische figuur van August Commissaris gewoond heeft. Nu was deze niet zo maar een toevallige Oosterhnutse pastoor. Als docent aan seminarie Den IJpelaer en als auteur van het Leerboek der Algemene Geschiedenis hebben veten hem gekend of zijn op de schoolbanken met zijn naam geconfronteerd Met behulp van enkele kleine foto's haar ter beschikking gesteld door de zuster van de overleden pastoor mevrouw Rademaker - Commissaris uit Roosendaal, is nu dit portret ontstaan. Het sten August Commissaris voor een jaar of tien voor zijn dood i hij stierf op 51 jarige leeftijd) in de bloei van zijn leven, maar het is tevens een historisch „document" ge worden van een pastoorsverschijning uit een afgesloten tijdvak. Mariëtte Janssen - Van Kemenade heeft er met veel genoegen aan gewerkt. Persoonlijk heb ik hem niet gekend, maar ik denk dat het beeld goed getroffen is bij het lezen van de eerste zin die August Commissaris schreef als inleiding op zijn genoemde leer boek „Bij de samenstelling van dit Leerboek der Algemene Geschiedenis is vooral gestreefd naar eenvoud, zowel in woord keuze als in zinsbouw naar duidelijkheid door steeds een heldere en klare uiteenzetting te geven der gebeurtenissen, zonder vage algemeenheden; naar overzichtelijkheid, door telkens scherpe verdeling te doen voorafgaan aan de te behandelen stof en de grote lijn goed vast te houden". Dat moet hij zijn. Op de foto is zijn schilderij gezet op de plaats waar hij vaak, vi» de gang de tuin in gewandeld moet zijn. y

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 17