I
:er
Oostersehelde kan ongestoord open blijven
van
tot
De klop op
de muur
Zonnig intermezzo
[in grauwe mist
van eenzaamheid
Wel eens op één dag 400
volle melkbussen opgetild
Astronomie
INVALIDEN WILLEN HEUS WEL WERKEN"
Laat'ns wat van jc
fftrAff.-tire
-srs- ra™»
EI-KLAASESZ EN DIJKSBOUW DEKT ALLE BELANGEN
91
Bestrijding
scheepsbranden
taak van het rijk
Breng ons onder
hij de weduwen-
en wezenwet
binnenland
buitenland
Uw
dvertei
ampagnf
n
deze M
EI-KLAASESZ
PROBLEEM'
Teveel panty's
En wat heeft
nog meer?
typisch Peugeot
Vakantieljalk
gestolen
Goed resultaat
Wereldhaven
WEDUWNAARS:
renoveer-
seizoenpl
caravans,
zomerwo-
weekend
)eslist de
al. 01193-
Huwelijkenl
HEER zoekt kennismaking
vrouwelijke partner,
vroegd gepens. 62 jaarlj
zellige huiselijke
Geen kinderen thuis. 1
niet direct noodzakelijk.
ven onder nr. 14391.
krijgbaar.
ETING
Suiddorpe.
ting
100,- gra-
3e Groene
ETING
't Zand.
15.00 uur
overbrugt
voor sen
jeiangrijk
teel de du"
■f stand
jssen u*
aak en
vv klanfefl
JP ,oordeW
wijze
^ideke Uit IJmulöen
werf op hrt raatoor
^„Vv-olkers. het toenmritee
!^dvac de Deltadienst, viel
ï£f<taaz een grote «»r te
mort
Sai destijds «ets meer of
zLter dan een levenswerk
en Boddeke, die
mS plezier nog vaak aan cUe
iiidiëntie terugdenkt, te daar
al ook af en toe nog van
£,1, indruk. „Als Je die
ggm ook maar één meter naar
ijnirs wou hebben, dan werd
je »l kwaad", gnuift hij dan.
Het was echt zijn dam, en
jur moest je afblijven".
Hoewel de historische, hoog-
ejt anekdotische waarde van dti
voorval natuurlijk uiterst be
perkt is, Illustreert het toch
treffend de kentering, die in
liet publieke denken over de
Oostersehelde heeft plaatsge
lden. Werd een tiental ja
ren geleden een milieu-activist
He zich hl het openhaar vóór
tm open Oostersehelde uit-
sprak nog compleet uitge
jouwd, nu te het de éénslui
dende inhoud van een vol
waardig kabinetsbesluit dat de
natie schokt. Het kabinet -
Den Uyl heeft zijn milieupara
graaf van ruim een jaar terug
gestand gedaan: Dollard en
Oostersehelde zullen wat dat
betreft als de levende bewij
zen daarvan de historie In
gaan.
Het ei-Kla&sesz te daarmee
op de juiste wijze uitgebroed.
Vooral de laatste tijd waren er
twijfels of dit wel zou gebeu
ren. De beoordelingen van de
verschillende waterstaatsdien-
sten waren dermate negatief,
dat geloofsgenoten van de
club-Klaasesz het ergste voor
de blokhendam vreesden. Ook
Kiaasesz zelf heeft tot op het
laatste moment in spanning
moeten zitten. Officieel per 1
maart als commissie ontbon
den, werden hem noch zijn
mede-commissieleden nog me
dedelingen gedaan: al een
maand of vijf, vijf-en-een-half
te de commïssie-Klaasesz niet
meer.
heden voldoende te kunnen er een unamiem regeringsad- Voor de Oesterdam geldt dat
bekijken. Dat is ook niet ge
beurd, daartoe heeft het een
voudig aan tijd ontbroken. De
Dijksbouw N.V. heeft in die
lacune voorzien door op eigen
initiatief aanvullende studies
te verrichten. Het resultaat
mag er zijn: niet alleen zijn
de technische waarborgen gro
ter, ook andere belangen - mi
lieu en visserij - zijn ermee
gediend.
Jammer is dat niet, omdat
in feite de Dijksbouw N.V., de
combinatie van aannemers die
shirten, zijn pionierswerk LAATSTE RONDE
heeft voortgezet. De vervanging
van de aanvankelijk genoemde
betonblokken door reuzencals-
sons, te in dat opzicht maar
een kleine koerswijziging. De
oonrmüssie-KlaasesK heeft nooit
gepretendeerd in het korte
tijdsbestek dat voor studie be
schikbaar was, de praktische
uitvoering van alle mogelijk-
De bel voor de laatste ronde
te daarmee gegaan. Rijkswa
terstaat noch de Rijks Planolo
gische Commissie zullen bij
hun einóstudies nog op over
wegende bezwaren stuiten, en
ook in de Kamer valt maar
weinig politiek tegenspel meer
te verwachten - zeker niet nu
vies op tafel ligt. Waar het de
komende maanden om gaat, is
het bijschaven van de grote
lijnen, die in ieder geval voor
het kabinet nu al vaststaan.
Zo moet het beeld van de com
partimentering nog bepaald
worden - althans naar buiten -
en kan dank zij de grotere getij
beweging die de caissons toe
staan ten opzichte van de blok-
kendam, nog wat op het com-
promis-Klaasesz worden afge
dongen: een mogelijkheid,
waar een paar maanden gele
den niemand nog op durfde
hopen. Als het meezit kan
zelfs méér Oostersehelde be
waard blijven dan door Kiaa
sesz c.s. was ingecalculeerd.
Door de grotere tijbeweging
namelijk is het mogelijk, de
compartimenteringsdammen
verder landinwaarts te leggen.
uiteraard niet, die moet langs
het Sehelde-Rijkanaal blijven
lopen. Maar een Wemeldinge-
dam kan daarmee definitief
van de baan zijn, terwijl de
toch door milieubeschermers
ook nog wel gevreesde Kee-
tendam zonder bezwaar kan
worden vervangen door een
noordelijker gelegen Philips-
dam. Concreet houdt dat in:
behoud van een groter schor
renareaal, lucht voor de oester-
en mosselvisserij op Tholen,
meer mogelijkheden voor de
recreatie en watersport in dat
gebied.
Ook voor de scheepvaart
kan een extra-voorzieningen-
peil worden gekweekt. In den
droge wordt op het werkei-
land Noordland momenteel
nog gewerkt aan een bouwput,
die oorspronkelijk bestemd
was voor een waterdoorlaat-
werk. Misschien dat bekeken
kan worden, of bet nu moge-
fljk te daar een sluis in te
construeren. Misschien ook dat
door weglating van een paar
caissons zelfs een geheel open
verbinding gehandhaafd kan
blijven. Met bescherming van
de overgebleven caissons door
strekdammen en eventueel
geulgeleiding moeten ook daar
de mogelijkheden toe aanwe
zig zijn.
Het enige, wezenlijke pro
bleem dat dan nog resteert is
de zoetwaterafvoer van West-
Brabant, waar vaak door de
daar huizende waterschappen
een halszaak van is gemaakt.
Afvoer in etappes via het Gre
vehngenbekken lijkt hier de
aangewezen weg. Als er nog
geld te: een kanaalverbinding
van het Schelde-Rijnkanaal
naar de Westerschelde, Dijks
bouw, de gigantische aanne
merscombinatie, draait daar de
hand niet meer voor om. En
ook het kabinet kan nu te
recht stellen al voor heter vu
ren te hebben gestaan...
FRANS BOOGAARD.
Begin deze week maakte
Mn Britse hoogleraar bekend
dat de afgelopen anderhalf
jaar in West-Europa drie aoge-
naarade reageerbuisbaby's rtjn
léboren.
Volgens de reageerbuistech-
niek worden bij de vrouw, die
door verstopte eileiders niet
normaal zwanger kan worden,
wat eicellen weggenomen en
ki een voedingsbodem hl een
reageerbuisje gelegd. Dan
wordt sperma van een man
toegevoegd. Wanneer bevruch
ting heeft plaats gehad blijven
da ctUm eerst nog ruim een
in het reageerbuisje
s in de baarmoeder
van de vrouw worden ge
tracht.
Het deae methode blijkt de
ïfgelwpen vijf jaar al een
poot aantal proeven genomen
tt zijn. De drie baby's, die
daaruit voortgekomen zijn,
lijn volgens de Britse hoogle
raar toevalstreffers. Alle ande
re proeven zijn mislukt. Ver
reweg de meeste ingeplante,
bevruchte eicellen worden
door menstruatie van de vrouw
naar buiten gedreven.
Wanneer dat niet het geval te
te de kans vrij groot dat be
schadigingen optreden van de
in ontwikkeling zijnde be
vruchte eicel. In wetenschaps
kringen te men er zich van
bewust dat dit kan leiden tot
de geboorte van een mismaakt
reageerbuismens. De vraag
waar geen wetenschapsmens
onderuit kan, te dan: Wat doe
je ais het fout gaat?.
Een van de wetenschaps
mensen, die in Nederland zeer
nauw bij het onderzoek naar
de reageerbuisbaby betrokken
te, erkende ruiterlijk:: „In fei
te laat ledereen die vraag lig
gen", Ook hijzelf doet dit. In
Nederland denkt men over on
geveer twee jaar de methode
van de reageerbuisbaby In de
praktijk te brengen. Als het
probleem dan aan de orde
komt zien we wel, aldus deze
wetenschapsmens.
Met zo'n antwoord krijg je
op z'n zachtst gezegd de in
druk dat veel wetenschaps
mensen niet echt wakker lig
gen van een dergelijke gewe
tensvraag. Opmerkelijk is ook
de manier waarop dit pro
bleem naar de achtergrond ge
drongen wordt door de opmer
king van dezelfde weten
schapsmens dat "de reageer
buismethode wel eens betere
diensten bewezen. Maar er be
kruipt je toch wel een gevoel
van huiver wanneer je hoort
dat wetenschapsmensen de ge
wetensvraag wat je aanmoet
met het ontstaan van mis
maakte reageerbuisbaby's dui
delijk ondergeschikt maken
aan het uiteindelijk resultaat
van het wetenschappelijk on
derzoek.
Zuiver wetenschappelijk ge
zien zal het best interessant
rijn om door middel van een
kijkertje met een lens, aange
bracht in de buik van de
vrouw, van buiten af te zien
hoe in de baarmoeder van die
vrouw een mismaakt reageer-
mens groeit.
Opnieuw zuiver wetenschap
resultaten zou kunnen opleve
ren dan die welke de natuur
boekt". In dit verband merkte
hij op dat de natuur geenszins
feilloos werkt. Veel zwanger
schappen eindigen in een mis- pelijk bekeken kan het hoogst
kraam. Vier procent van alle boeiend zijn om na de geboor
mensen wordt geboren met
een afwijking..
Dat is natuurlijk juist. Vast
staat ook dat de wetenschap
tot nu toe een belangrijke bij
drage heeft geleverd aan het
terugdringen van de percenta
ges miskramen, afwijkingen
bij geboorten en complicaties
tijdens de zwangerschap en de
geboorte. De wetenschap heeft
de mens in dit opzicht grote vaardbaar Is.
te de verdere ontwikkeling
van dit mismaakt reageerbuis
mens te vergelijken met die
van een mismaakt mens die
door de natuur geschapen is.
De wetenschapsmens zit dan
echter wel midden in een
grensgebied waar hij zich
zorgvuldig dient af te vragen
of datgene wat technisch mo
gelijk moreel nog wel aan-
Een vroww uit Fijnaart, 44 jaar weduwe en geen al te afigehaald* Hi£j heette me met
t i» j béide handen welkom: Tijdens
rooskleurig leven achter de rug („Ik ben alles doorge- verbLijf hij die lieve
komen, heb veel tranen gelaten die door niemand werden mensen gingen we dagelijks
- met de auto uit rijden in en
gezien want daar zorgde ik wel voor vindt dat er m om het zo prachtige Gronin-
de rubriek „Van Mens tot Mens" zóveel narigheid wordt §en- Ze bezochten met mij
i j verschillende parten en plant-
geetaloerd dat ze ook wel eens een ander geluid wil laten soenen, een watersportcen-
horen en „het licht wH laten schijnen op mensen, die te- tmm, een vliegveld en de ha-
r.ven van Delfzijl, Ik ginig ook
genot er my een heldhaftige naastenliefde aan de dag heb
ben gelegd".
"aggggffiagEijg
een middagje met mevrouw
uit winkelen. En iedere dag
gingen we in een of ander
restaurant een kopje koffie
drinken zonder dat het mij
iets kostte. Als ik zei: „Ik zal
dit of dat wel betalen" dan
kreeg ik als antwoord: „Nee, u
Haar verhaal ig inderdaad en liefdevolle aanbod. De
«rg bemoedigend: grootste moeilijkheid was hoe
„Op het eind van 1972 ik als dove het makkelijkst in
mocht ik van de Bond Zonder Groningen kon komen zonder
Naam in de Krant Zonder in een andere trein te hoeven-
Naam een oproep plaatsen om overstappen. Een heel goede bent onze gast". Daags voor ik
handv.-erkmateriaal. Ik deed kennis uit Breda ging voor naar huis ging mocht ik met
dat omdat ik alleen sta, volsla- mij inlichtingen vragen. Van mevrouw ook nog een rond-
gen doof ben en bang was haar vernam ik dat de trein vaart maken door de grachten
voor de naderende -winter met vanuit Breda doorreed tot v-an Groningen. Ze hebben
Bjn korte dagen en o zo lange Zwolle. Daar zou ik moeten veel foto's genomen waar ik
wonden. Van veel kanten overstappen. Ik schreef die opsta. Binnenkort sturen ze
„Ze bezochten met mij ook. Delfzijl waar dit unieke Eems-
hotel aam zee staat.
|werc mij handwerkmateriaal
«gestuurd en ik zal de men-
I sen, die dat deden, steeds
dankbaar blijven want ik heb
er menig prettig uurtje mee
doorgebracht. Een echtpaar uit
l Groningen, hij 65 en zij 63,
.1 f
van
mens
tot
mens
mij die toe. Voor de napret,
zei mevrouw. Het waren een
voudige, gewone mensen. Ze
hebben vijf kinderen, die niet
meer thuis rijn. Ze hadden
alles voor me over- Nooit zal
ik die lieve mensen en die
stuurde mij ook wat, Zo nu en mevrouw in Groningen over vakantie vergeten",
dan schreven we elkaar. Ik mijn angst in een verkeerde Na dit voor haar zonnige
schreef deze mensen in alle trein te zullen stappen. Ze Intermezzo heeft de grauwe
oprechtheid over mijn lief en was direct bereid mij in Zwol- mist van de eenzaamheid al
leed. Hoewel het al weer een le te komen afhalen. Zo kon weer bijna bezit van haar ge-
tijd geleden was dat ik bericht mijn vakantie in alle gerust- nomen. De vrouw uit Fijnaart
uit Groningen had gekregen held doorgaan. We hadden niet besluit haar brief namelijk als
kreeg ik in mei van dit jaar veel moeite elkaar in Zwolle volgt: „Met angst ga ik nu de
onverwacht een brief waarin te vinder.. Na een hartelijk winter weer tegemoet. Ik bid
die mensen mij vroegen of ik welkom bood ze mij in een dagelijks dat ik hem weer
ben een plezier wilde doen eerste klas restaurant een goed door mag temen, zonder
door acht dagen bïj hen te maaltijd aan. Daarna gingen
komen logeren- De tranen we samen met de trein naar
teoten me toch wel even in Groningen. Daar werden we
de ogen door dit edelmoedige door haar man met de auto
al te veel hoofdpijn van het
alleen zitten in de volmaakte
stilte, waarvoor weinigen be
grip hebben".
Melkibusse nrijders moeten
ruggpiereri van staal hebben.
In het hoogseizoen moeten ze
zo'n 300 tot 400 volle melk
bussen per dag bdj de boeren
ophalen. Die staan aan de
kant van de weg en ze moe
ten met veel kracht en. eeh
handige zwieper op de laad-
wagen worden geplaatst
Op de jaarvergadering van
CMC-Melkunie, een organisa
tie waarbij veel veehouders
zijn aangesloten, is dit pro
bleem begin dit jaar aan de
orde gesteld. De vergadering
riep alle aangesloten veehou
ders op de bussenrijder bij
zijn zware werk zoveel mo
gelijk een handje toe te ste
ken. Een veehouder uit Zeist
kreeig later een idee om het
de bussenrijder een stuk ge
makkelijker te maken. Hij
timmerde eetn houten verho
ging in elkaar en zette de
volle melkbussen daarop .De
bussenrijder hoeft bij hem
lang zoveel„tilwerk" niet te
verrichten als bij andere
veehouders- Ideetje voor #n-
ze veehouders in Zeeland en
Brabant? Een verhoging van
50 tot 60 centimeter is vol
doende. Als u aan het tim
meren slaat denk er dan aan
dat er zoveel ruimte is dat
de melkbussenrijder tijdens
het laden op de verhoging
kan staan.
Het is vaak een hele toer
om een gaatje in een muur te
makenzeker wanneer die van
beton is. Met een goede kïop-
boormachine kom je natuurlijk
een heel eind, en als je zo'n
ding niet hebt, dan is er wel
een buurman die hem even
wil uitlenen, of een dhz-wvn-
kel die hem verhuurt. Nu
wordt van elke moderne boor
machine nog al eens gemaks
halve veronderstelddat het
een klopboor is Alvorens met
dergelijk wapentuig een be-
tonmuur te lijf te gaanis het
zinnig eerst even duidelijk
overtuigd te zijn van zijn ca
paciteiten.
Een klopboormachine maakt
behalve een ronddraaiende be
weging ook een hamerende
Door de sbeenboör op de wand
te drukken treedt het klop- of
hamermechanisme in werking.
Als men de machine onbelast
laat draaien, is van die klop-
beweging niets te merken.
Denk er ook aan, dat zo'n
machine een schakelaar heeft
om het klopmechanisme in
werking te stellen. In de stand
kloppenM maakt hij dus twee
bewegingen: draaien en klop
pen. Om het allemaal nog in
gewikkelder te maken: er zijn
ook klopboormachines zonder
schakeling, die dus niet in
staat zijn alleen maar te draai
en, zonder kloppen* En dan
zijn er nog apparaten (b.v. de
Rotohamer) die zelfs hele
maal niet draaien, en aUeen
maar kloppen.. Zo*n ding is
echt wel het forsere werk,
voor het maken van veel gro
tere gaten in erg harde mwrem.
Voor grote klussen de moeite
waard om te huren.
In de meeste gevallen wordt
de gewone dhz-boorrrvachine
gebruikt. Belast hem niet te
zwaar: geen te hoog toerental
want dan is de boorpunt er
gauw geweest. Die wordt niet
alleen snel bot, maar kan zelfs
zijn hardmetalen snijplaatje
verliezen.
Soms wordt in alle argeloos
heid ook doodleuk een ver
keerd boortje in de machine
gezet. Zorg ervoor dat het een
echte steenboor is. herkenbaar
aan het afzonderlijk ingelaste
hardmetalen snijplaatje op de
boorpunt. En al is hardmetaal
inderdaad erg hard: dat snij
plaatje heeft niet het eeuwi
ge leven. Met een botte boor
begin je niets in een betonnen
muurDaar zitten gemene kie
zeltjes in, en die zijn weinig
minder hard dan het har óme
talen snijplaatje. Moet het een
diep gat worden, boor dan niet
achter elkaar door. Stop af en
toe. en laat de steenboor wat
afkoelen. Erg hard op de boor
machine drukken helpt niet
het gaat er echt niet vlugger
door. Wel wordt de steenboor
vlugger heet!
Als het boren nu gelukt is,
en de buren zijn weer verlost
van het hinderlijk geratel dat
huizen ver doordringt, ver
knoei dan het moeizame werk
niet door een verkeerde plug
in het gat te steken. De plug
moet er klem in passen, en
door het uitzetten, veroorzaakt
door het indraaien van de
schroefmuurvast gaan zit
ten.
„En morgen", zei de Ietwat
korzelige huisvader, die aan
het cafetaria-tafeltje zijn twee
jongste spruiten al enkele ma
len op de vingers had getikt
omdat ze bij het consumeren
van frites, en frioadel hun vin
gers gebruikten in plaats van
hun volrk, en morgen zouden
we wel eens naar de sterren
wacht in Hoeven kunnen gaan.
Het gelaat van zijn vrouw
lichtte niet op van plotselinge
geestdrift, evenmin als dat
van de jongeman die als oud
ste zoon mee mochit praten
over het programma van de
dag. „Sterrenwacht?" zei hij,
„wat is dat pa?" „Je moet me
niet alles vragen", zei pa, ter
wijl hij de restanten van zijn
omelet liquideerde, „maar
prins Claus heeft er enkele
weten geleden nog iets geo
pend en dus zal het wel aar
dig zijn". „Bewaken ze daar
niet de sterren?" opperde ma.
„Je leest wel eens over een
sterrenregen en dat die dingen
dan op de aarde neerplof
fen".
„In Siberië", zei de oudste
zoon, „heeft zo'n ster eens een
gat in de grond geslagen, waar
een olifant in kon". „Ik wil
een ijsje", zei een van de
vorkhatertjes- „Zo'n ster noe
men ze een meteoor", z»i pa.
quasi-terloops, maar met een
geziohtsuitdrukking die duide
lijk te kennen gaf, dat er geen
enkele aanleiding was hem
vioor een astronomische heiden
te verslijten. „Ik wil ook een
ijsje", zei het andere vorkha-
tertje. „Nou moet je eens even
wachten", zei ma, „andere ben
je straks weer misselijk".
„Misselijk", zei pa, blikbaar
wegdrijvend tussen de melk
wegstelsels, „misselijk" niet
misselijk zo'n sterrenwacht.
Ze schijnen daar in Hoeven
ook de Amerikanen goed ge
holpen te hebben, toen die
naar de maan vlogen". „Hoe
zo?" vroeg de oudste. „Nou,
met kijkers en zo", zei pa,
„want als je met die dingen
meteoren kunt volgen, dan
kun je zo'n raket natuurlijk
ook wel in de gaten houden",
„Ik geloof dat Claus nu juist
zo'n nieuwe kijker geopend
heeft", zei ma. „Juffrouw", zei
pa, „we willen graag afreke
nen". En de protesten van de
vorkhatertjes ten spijt, haalde
hij een briefje van vijfentwin
tig tevoorschijn. „Niks ijsje",
zei hij, „je hebt vandaag al te
veel gesnoept. En morgen gaan
we limonade drinken in de
sterrenwacht". Waarna hij zich
aan het hoofd van liet peloton
in de richting van de gardero
be begaf. „Kijk het weer eens
regenen", zei ma, „Ja", zei de
oudste, „en het is niet eens
een sterrenregen". Hij oogstte
geen succes.
J.V.
Een lezer uit Zevenbergen een vol loon was er niet bij.'
schreef zeer getroffen te zijn »Mel> ziet op deze manier de
door de vorige week in deze !jel.e we^ld kaarten-
huis ineen storten en men
rnbnek geplaatste brief van blijft zitten met verpuI„
een alleenstaande vrouw uit verd levensideaal", aldus deze
Etten-Leur, die na een onge- Zevenbergenaar. Hij voegt er
blijvend invalide werd en 'L41.6 n^en-t
<wifl aan toe: „Nog het ergste zijn
sedertdien allengs geïsoleerder gelukkig te moeten prijzen dat
je op een gegeven moment
niet meer hoeft te werken.
Maar deze mensen beseffen
niet wat voor een pijn ze ver
oorzaken- De meeste gehandi
capten willen heus wel wer
ken maar ze krijgen gewoon
weg geen kans hun idealen te
verwezenlijken".
BRUSSEL (ANP) Een
onvoorziene factor als de mo
de is er mede oorzaak van dat
er in de Europese Gemeen
schap in de afgelopen jaren
teveel panty's zijn gefabri
ceerd. Men zit nu met een
aanzienlijk overschot. Dat
heeft de Europese Commissie
in Brussel meegedeeld in ant
woord op schriftelijke vragen
van het Nederlandse lid van
het Europees parlement, A.
van der Hek (SOC). In Duits
land, Frankrijk en Italië heb
ben als gewolg van dit ver
schijnsel zeer moderne bedrij
ven hun deuren al moeten
suiten. Aangezien het panty's-
overschot te wijten is aan een
bepaalde overcapaciteit van de
produlktie, kan het slechts
worden opgeheven als de pro-
duktie zich heeft aangepast
aan de werkelijke vraae.
BEGIN september gaat mi
nister De Gaay Fortman (Bin
nenlandse Zaken en belas
met Surinaamse en Antilliaan
se zaken) naar Suriname om
tesamen met staatssecretaris
De Goede (Financiën) bespre
kingen te voeren over de ont
wikkelingssamenwerking tus
sen Nederland en Suriname.
(ADVERTENTIE)
van mens 1 tot
mens
team te staan in de maat
schappij. Hij heeft het relaas
ran de vrouw uit Etten-Leur
gelezen en herlezen daar ik
'h hetzelfde schuitje rit". De
man is „in die lugubere derti
Vurigste wens van deze man
is „een beroep in de hulpver
lenende sector als assistent in
de medische wetenschap". Eén
jaren" door een operatie diploma om het zover te bren-
meer. de oude eeworden heeft hij al in zijn sak.
zijn studie niet afma- Hij is bezig zijn studie verder
»j
Hij had wel werk maar af te ronden.
Loopt ti zelf?Kent u lopers?
Bel dan na de laatsteVierdaagse-
dag even op over hoe het liep.
Da's goedkoop, ongeacht de
afstand. 50...100.. .200 kilometer:
's avonds en in het weekend belt
u voor half geld door heel Nederland.
(ADVERTENTIE)
De enige brommer met
2x6 maanden
garantie. Da's dubbel.
AMSTERDAM (ANP) De
Rijkspolitie te Water speurt al
enkele weten naar een tot va
kantieschip omgebouwde mo
torj alk, die uit het water van
de Zeeburgerkade in Amster
dam is verdwenen. Een derge
lijk schip heeft een waarde
van meer dan 50.000 gulden.
Het is 16 meter lang en 3,5
meter breed en is volledig uit
gerust om er een luxueuze va
kantie op te houden. Ondanks
uitgebreide nasporingen kon
de rijkspolitie nog geen enkele
aanwijzing vinden over de
verblijfplaat» van de tjalk, die
toch geen veelvuldig voorko
mende verschijning meer is.
„Met een kwast verf doe je
met een dergelijk schip een
hoop om het onherkenbaar te
maken", aldus de recherche
van de rjjkapolitia.
ARNHEM (ANP) De be
strijding van scheepsbranden
op de grote rivieren kan geen
taak zijn voor met name de
kleine gemeenten langs de oe
vers van die rivieren. Het rijk
zal moeten zorgen voor werke
lijk goede voorzieningen en
ook financiëel verantwoorde
lijk moeten zijn. Dit is de
strekking van de antwoorden
die Gedeputeerde Staten van
Gelderland hebben gegeven op
schriftelijk vragen van twee
statenleden- Er is door het mi
nisterie van Binnenlandse Za
ken een inter-departementale
werkgroep ingesteld die bestu
deert of hier een taak voor het
rijk ligt.
DEN HAAG (ANP) N.V.
beleggingsmaatschappij De
Wereldhaven heeft in het eer
ste halfjaar 1974 een nettore
sultaat behaald van f 5.4 min
tegen f 4,7 min in dezelfde
periode vorig jaar. Deze toene
ming werd bereikt dank zij
belangrijk hogere exploitatie-
en rente-inkomsten. De in het
resultaat begrepen bereikte
winst op verkopen gedurende
deze periode was lager.
DEN HAAG (ANP)
Weduwnaars met kinderen
moeten onder de aww (de al
gemene weduwen- epi wezen
wet) vallen. Dit heeft de ert-
sisgroep weduwnaars uiteen
gezet in een brief aan de Soci
aal-Economische Raad, die de
regering advies zal uitbrengen
over de (stijgende) kosten van
onze sociale verzekeringen.
Het opnemen van deze we
duwnaars in de aww betekent
een premieverhoging van 0,1
tot 0,16 -procent. De Neder
landse Gezinsraad heeft zich
voor zo'n wijziging uitgespro
ken-
Het geld voor de nieuwe
voorziening is volgens de cri-
sisgroep weduwnaars op een
voudige wijze te vinden:
„Verkeersweduwen" zouden
geen uitkeringen moeten krij
gen via de weduwen- en we
zenwet. Pensioenen door ver
keersongelukken kunnen vol
gens de crisisgroepen gedra
gen worden door het gemotori
seerde verkeer. Het gaat hier
bij om „kosten van de weg".
De crisisgroep stelt dat 15
procent van de weduwen
„verkeersweduwe" is. In 1973
ontvingen zij aan pensioenen
via de aww circa f 80 miljoen.
Als in de aww een verhaal-
recht komt dan kunnen we
duwnaars met kinderen „voor
niets" in de aww worden op
genomen volgens de crisis-
groep in de brief aan de Soci
aal-Economische Raad.