I :er Oostersehelde kan ongestoord open blijven van tot De klop op de muur Zonnig intermezzo [in grauwe mist van eenzaamheid Wel eens op één dag 400 volle melkbussen opgetild Astronomie INVALIDEN WILLEN HEUS WEL WERKEN" Laat'ns wat van jc fftrAff.-tire -srs- ra™» EI-KLAASESZ EN DIJKSBOUW DEKT ALLE BELANGEN 91 Bestrijding scheepsbranden taak van het rijk Breng ons onder hij de weduwen- en wezenwet binnenland buitenland Uw dvertei ampagnf n deze M EI-KLAASESZ PROBLEEM' Teveel panty's En wat heeft nog meer? typisch Peugeot Vakantieljalk gestolen Goed resultaat Wereldhaven WEDUWNAARS: renoveer- seizoenpl caravans, zomerwo- weekend )eslist de al. 01193- Huwelijkenl HEER zoekt kennismaking vrouwelijke partner, vroegd gepens. 62 jaarlj zellige huiselijke Geen kinderen thuis. 1 niet direct noodzakelijk. ven onder nr. 14391. krijgbaar. ETING Suiddorpe. ting 100,- gra- 3e Groene ETING 't Zand. 15.00 uur overbrugt voor sen jeiangrijk teel de du" ■f stand jssen u* aak en vv klanfefl JP ,oordeW wijze ^ideke Uit IJmulöen werf op hrt raatoor ^„Vv-olkers. het toenmritee !^dvac de Deltadienst, viel ï£f<taaz een grote «»r te mort Sai destijds «ets meer of zLter dan een levenswerk en Boddeke, die mS plezier nog vaak aan cUe iiidiëntie terugdenkt, te daar al ook af en toe nog van £,1, indruk. „Als Je die ggm ook maar één meter naar ijnirs wou hebben, dan werd je »l kwaad", gnuift hij dan. Het was echt zijn dam, en jur moest je afblijven". Hoewel de historische, hoog- ejt anekdotische waarde van dti voorval natuurlijk uiterst be perkt is, Illustreert het toch treffend de kentering, die in liet publieke denken over de Oostersehelde heeft plaatsge lden. Werd een tiental ja ren geleden een milieu-activist He zich hl het openhaar vóór tm open Oostersehelde uit- sprak nog compleet uitge jouwd, nu te het de éénslui dende inhoud van een vol waardig kabinetsbesluit dat de natie schokt. Het kabinet - Den Uyl heeft zijn milieupara graaf van ruim een jaar terug gestand gedaan: Dollard en Oostersehelde zullen wat dat betreft als de levende bewij zen daarvan de historie In gaan. Het ei-Kla&sesz te daarmee op de juiste wijze uitgebroed. Vooral de laatste tijd waren er twijfels of dit wel zou gebeu ren. De beoordelingen van de verschillende waterstaatsdien- sten waren dermate negatief, dat geloofsgenoten van de club-Klaasesz het ergste voor de blokhendam vreesden. Ook Kiaasesz zelf heeft tot op het laatste moment in spanning moeten zitten. Officieel per 1 maart als commissie ontbon den, werden hem noch zijn mede-commissieleden nog me dedelingen gedaan: al een maand of vijf, vijf-en-een-half te de commïssie-Klaasesz niet meer. heden voldoende te kunnen er een unamiem regeringsad- Voor de Oesterdam geldt dat bekijken. Dat is ook niet ge beurd, daartoe heeft het een voudig aan tijd ontbroken. De Dijksbouw N.V. heeft in die lacune voorzien door op eigen initiatief aanvullende studies te verrichten. Het resultaat mag er zijn: niet alleen zijn de technische waarborgen gro ter, ook andere belangen - mi lieu en visserij - zijn ermee gediend. Jammer is dat niet, omdat in feite de Dijksbouw N.V., de combinatie van aannemers die shirten, zijn pionierswerk LAATSTE RONDE heeft voortgezet. De vervanging van de aanvankelijk genoemde betonblokken door reuzencals- sons, te in dat opzicht maar een kleine koerswijziging. De oonrmüssie-KlaasesK heeft nooit gepretendeerd in het korte tijdsbestek dat voor studie be schikbaar was, de praktische uitvoering van alle mogelijk- De bel voor de laatste ronde te daarmee gegaan. Rijkswa terstaat noch de Rijks Planolo gische Commissie zullen bij hun einóstudies nog op over wegende bezwaren stuiten, en ook in de Kamer valt maar weinig politiek tegenspel meer te verwachten - zeker niet nu vies op tafel ligt. Waar het de komende maanden om gaat, is het bijschaven van de grote lijnen, die in ieder geval voor het kabinet nu al vaststaan. Zo moet het beeld van de com partimentering nog bepaald worden - althans naar buiten - en kan dank zij de grotere getij beweging die de caissons toe staan ten opzichte van de blok- kendam, nog wat op het com- promis-Klaasesz worden afge dongen: een mogelijkheid, waar een paar maanden gele den niemand nog op durfde hopen. Als het meezit kan zelfs méér Oostersehelde be waard blijven dan door Kiaa sesz c.s. was ingecalculeerd. Door de grotere tijbeweging namelijk is het mogelijk, de compartimenteringsdammen verder landinwaarts te leggen. uiteraard niet, die moet langs het Sehelde-Rijkanaal blijven lopen. Maar een Wemeldinge- dam kan daarmee definitief van de baan zijn, terwijl de toch door milieubeschermers ook nog wel gevreesde Kee- tendam zonder bezwaar kan worden vervangen door een noordelijker gelegen Philips- dam. Concreet houdt dat in: behoud van een groter schor renareaal, lucht voor de oester- en mosselvisserij op Tholen, meer mogelijkheden voor de recreatie en watersport in dat gebied. Ook voor de scheepvaart kan een extra-voorzieningen- peil worden gekweekt. In den droge wordt op het werkei- land Noordland momenteel nog gewerkt aan een bouwput, die oorspronkelijk bestemd was voor een waterdoorlaat- werk. Misschien dat bekeken kan worden, of bet nu moge- fljk te daar een sluis in te construeren. Misschien ook dat door weglating van een paar caissons zelfs een geheel open verbinding gehandhaafd kan blijven. Met bescherming van de overgebleven caissons door strekdammen en eventueel geulgeleiding moeten ook daar de mogelijkheden toe aanwe zig zijn. Het enige, wezenlijke pro bleem dat dan nog resteert is de zoetwaterafvoer van West- Brabant, waar vaak door de daar huizende waterschappen een halszaak van is gemaakt. Afvoer in etappes via het Gre vehngenbekken lijkt hier de aangewezen weg. Als er nog geld te: een kanaalverbinding van het Schelde-Rijnkanaal naar de Westerschelde, Dijks bouw, de gigantische aanne merscombinatie, draait daar de hand niet meer voor om. En ook het kabinet kan nu te recht stellen al voor heter vu ren te hebben gestaan... FRANS BOOGAARD. Begin deze week maakte Mn Britse hoogleraar bekend dat de afgelopen anderhalf jaar in West-Europa drie aoge- naarade reageerbuisbaby's rtjn léboren. Volgens de reageerbuistech- niek worden bij de vrouw, die door verstopte eileiders niet normaal zwanger kan worden, wat eicellen weggenomen en ki een voedingsbodem hl een reageerbuisje gelegd. Dan wordt sperma van een man toegevoegd. Wanneer bevruch ting heeft plaats gehad blijven da ctUm eerst nog ruim een in het reageerbuisje s in de baarmoeder van de vrouw worden ge tracht. Het deae methode blijkt de ïfgelwpen vijf jaar al een poot aantal proeven genomen tt zijn. De drie baby's, die daaruit voortgekomen zijn, lijn volgens de Britse hoogle raar toevalstreffers. Alle ande re proeven zijn mislukt. Ver reweg de meeste ingeplante, bevruchte eicellen worden door menstruatie van de vrouw naar buiten gedreven. Wanneer dat niet het geval te te de kans vrij groot dat be schadigingen optreden van de in ontwikkeling zijnde be vruchte eicel. In wetenschaps kringen te men er zich van bewust dat dit kan leiden tot de geboorte van een mismaakt reageerbuismens. De vraag waar geen wetenschapsmens onderuit kan, te dan: Wat doe je ais het fout gaat?. Een van de wetenschaps mensen, die in Nederland zeer nauw bij het onderzoek naar de reageerbuisbaby betrokken te, erkende ruiterlijk:: „In fei te laat ledereen die vraag lig gen", Ook hijzelf doet dit. In Nederland denkt men over on geveer twee jaar de methode van de reageerbuisbaby In de praktijk te brengen. Als het probleem dan aan de orde komt zien we wel, aldus deze wetenschapsmens. Met zo'n antwoord krijg je op z'n zachtst gezegd de in druk dat veel wetenschaps mensen niet echt wakker lig gen van een dergelijke gewe tensvraag. Opmerkelijk is ook de manier waarop dit pro bleem naar de achtergrond ge drongen wordt door de opmer king van dezelfde weten schapsmens dat "de reageer buismethode wel eens betere diensten bewezen. Maar er be kruipt je toch wel een gevoel van huiver wanneer je hoort dat wetenschapsmensen de ge wetensvraag wat je aanmoet met het ontstaan van mis maakte reageerbuisbaby's dui delijk ondergeschikt maken aan het uiteindelijk resultaat van het wetenschappelijk on derzoek. Zuiver wetenschappelijk ge zien zal het best interessant rijn om door middel van een kijkertje met een lens, aange bracht in de buik van de vrouw, van buiten af te zien hoe in de baarmoeder van die vrouw een mismaakt reageer- mens groeit. Opnieuw zuiver wetenschap resultaten zou kunnen opleve ren dan die welke de natuur boekt". In dit verband merkte hij op dat de natuur geenszins feilloos werkt. Veel zwanger schappen eindigen in een mis- pelijk bekeken kan het hoogst kraam. Vier procent van alle boeiend zijn om na de geboor mensen wordt geboren met een afwijking.. Dat is natuurlijk juist. Vast staat ook dat de wetenschap tot nu toe een belangrijke bij drage heeft geleverd aan het terugdringen van de percenta ges miskramen, afwijkingen bij geboorten en complicaties tijdens de zwangerschap en de geboorte. De wetenschap heeft de mens in dit opzicht grote vaardbaar Is. te de verdere ontwikkeling van dit mismaakt reageerbuis mens te vergelijken met die van een mismaakt mens die door de natuur geschapen is. De wetenschapsmens zit dan echter wel midden in een grensgebied waar hij zich zorgvuldig dient af te vragen of datgene wat technisch mo gelijk moreel nog wel aan- Een vroww uit Fijnaart, 44 jaar weduwe en geen al te afigehaald* Hi£j heette me met t i» j béide handen welkom: Tijdens rooskleurig leven achter de rug („Ik ben alles doorge- verbLijf hij die lieve komen, heb veel tranen gelaten die door niemand werden mensen gingen we dagelijks - met de auto uit rijden in en gezien want daar zorgde ik wel voor vindt dat er m om het zo prachtige Gronin- de rubriek „Van Mens tot Mens" zóveel narigheid wordt §en- Ze bezochten met mij i j verschillende parten en plant- geetaloerd dat ze ook wel eens een ander geluid wil laten soenen, een watersportcen- horen en „het licht wH laten schijnen op mensen, die te- tmm, een vliegveld en de ha- r.ven van Delfzijl, Ik ginig ook genot er my een heldhaftige naastenliefde aan de dag heb ben gelegd". "aggggffiagEijg een middagje met mevrouw uit winkelen. En iedere dag gingen we in een of ander restaurant een kopje koffie drinken zonder dat het mij iets kostte. Als ik zei: „Ik zal dit of dat wel betalen" dan kreeg ik als antwoord: „Nee, u Haar verhaal ig inderdaad en liefdevolle aanbod. De «rg bemoedigend: grootste moeilijkheid was hoe „Op het eind van 1972 ik als dove het makkelijkst in mocht ik van de Bond Zonder Groningen kon komen zonder Naam in de Krant Zonder in een andere trein te hoeven- Naam een oproep plaatsen om overstappen. Een heel goede bent onze gast". Daags voor ik handv.-erkmateriaal. Ik deed kennis uit Breda ging voor naar huis ging mocht ik met dat omdat ik alleen sta, volsla- mij inlichtingen vragen. Van mevrouw ook nog een rond- gen doof ben en bang was haar vernam ik dat de trein vaart maken door de grachten voor de naderende -winter met vanuit Breda doorreed tot v-an Groningen. Ze hebben Bjn korte dagen en o zo lange Zwolle. Daar zou ik moeten veel foto's genomen waar ik wonden. Van veel kanten overstappen. Ik schreef die opsta. Binnenkort sturen ze „Ze bezochten met mij ook. Delfzijl waar dit unieke Eems- hotel aam zee staat. |werc mij handwerkmateriaal «gestuurd en ik zal de men- I sen, die dat deden, steeds dankbaar blijven want ik heb er menig prettig uurtje mee doorgebracht. Een echtpaar uit l Groningen, hij 65 en zij 63, .1 f van mens tot mens mij die toe. Voor de napret, zei mevrouw. Het waren een voudige, gewone mensen. Ze hebben vijf kinderen, die niet meer thuis rijn. Ze hadden alles voor me over- Nooit zal ik die lieve mensen en die stuurde mij ook wat, Zo nu en mevrouw in Groningen over vakantie vergeten", dan schreven we elkaar. Ik mijn angst in een verkeerde Na dit voor haar zonnige schreef deze mensen in alle trein te zullen stappen. Ze Intermezzo heeft de grauwe oprechtheid over mijn lief en was direct bereid mij in Zwol- mist van de eenzaamheid al leed. Hoewel het al weer een le te komen afhalen. Zo kon weer bijna bezit van haar ge- tijd geleden was dat ik bericht mijn vakantie in alle gerust- nomen. De vrouw uit Fijnaart uit Groningen had gekregen held doorgaan. We hadden niet besluit haar brief namelijk als kreeg ik in mei van dit jaar veel moeite elkaar in Zwolle volgt: „Met angst ga ik nu de onverwacht een brief waarin te vinder.. Na een hartelijk winter weer tegemoet. Ik bid die mensen mij vroegen of ik welkom bood ze mij in een dagelijks dat ik hem weer ben een plezier wilde doen eerste klas restaurant een goed door mag temen, zonder door acht dagen bïj hen te maaltijd aan. Daarna gingen komen logeren- De tranen we samen met de trein naar teoten me toch wel even in Groningen. Daar werden we de ogen door dit edelmoedige door haar man met de auto al te veel hoofdpijn van het alleen zitten in de volmaakte stilte, waarvoor weinigen be grip hebben". Melkibusse nrijders moeten ruggpiereri van staal hebben. In het hoogseizoen moeten ze zo'n 300 tot 400 volle melk bussen per dag bdj de boeren ophalen. Die staan aan de kant van de weg en ze moe ten met veel kracht en. eeh handige zwieper op de laad- wagen worden geplaatst Op de jaarvergadering van CMC-Melkunie, een organisa tie waarbij veel veehouders zijn aangesloten, is dit pro bleem begin dit jaar aan de orde gesteld. De vergadering riep alle aangesloten veehou ders op de bussenrijder bij zijn zware werk zoveel mo gelijk een handje toe te ste ken. Een veehouder uit Zeist kreeig later een idee om het de bussenrijder een stuk ge makkelijker te maken. Hij timmerde eetn houten verho ging in elkaar en zette de volle melkbussen daarop .De bussenrijder hoeft bij hem lang zoveel„tilwerk" niet te verrichten als bij andere veehouders- Ideetje voor #n- ze veehouders in Zeeland en Brabant? Een verhoging van 50 tot 60 centimeter is vol doende. Als u aan het tim meren slaat denk er dan aan dat er zoveel ruimte is dat de melkbussenrijder tijdens het laden op de verhoging kan staan. Het is vaak een hele toer om een gaatje in een muur te makenzeker wanneer die van beton is. Met een goede kïop- boormachine kom je natuurlijk een heel eind, en als je zo'n ding niet hebt, dan is er wel een buurman die hem even wil uitlenen, of een dhz-wvn- kel die hem verhuurt. Nu wordt van elke moderne boor machine nog al eens gemaks halve veronderstelddat het een klopboor is Alvorens met dergelijk wapentuig een be- tonmuur te lijf te gaanis het zinnig eerst even duidelijk overtuigd te zijn van zijn ca paciteiten. Een klopboormachine maakt behalve een ronddraaiende be weging ook een hamerende Door de sbeenboör op de wand te drukken treedt het klop- of hamermechanisme in werking. Als men de machine onbelast laat draaien, is van die klop- beweging niets te merken. Denk er ook aan, dat zo'n machine een schakelaar heeft om het klopmechanisme in werking te stellen. In de stand kloppenM maakt hij dus twee bewegingen: draaien en klop pen. Om het allemaal nog in gewikkelder te maken: er zijn ook klopboormachines zonder schakeling, die dus niet in staat zijn alleen maar te draai en, zonder kloppen* En dan zijn er nog apparaten (b.v. de Rotohamer) die zelfs hele maal niet draaien, en aUeen maar kloppen.. Zo*n ding is echt wel het forsere werk, voor het maken van veel gro tere gaten in erg harde mwrem. Voor grote klussen de moeite waard om te huren. In de meeste gevallen wordt de gewone dhz-boorrrvachine gebruikt. Belast hem niet te zwaar: geen te hoog toerental want dan is de boorpunt er gauw geweest. Die wordt niet alleen snel bot, maar kan zelfs zijn hardmetalen snijplaatje verliezen. Soms wordt in alle argeloos heid ook doodleuk een ver keerd boortje in de machine gezet. Zorg ervoor dat het een echte steenboor is. herkenbaar aan het afzonderlijk ingelaste hardmetalen snijplaatje op de boorpunt. En al is hardmetaal inderdaad erg hard: dat snij plaatje heeft niet het eeuwi ge leven. Met een botte boor begin je niets in een betonnen muurDaar zitten gemene kie zeltjes in, en die zijn weinig minder hard dan het har óme talen snijplaatje. Moet het een diep gat worden, boor dan niet achter elkaar door. Stop af en toe. en laat de steenboor wat afkoelen. Erg hard op de boor machine drukken helpt niet het gaat er echt niet vlugger door. Wel wordt de steenboor vlugger heet! Als het boren nu gelukt is, en de buren zijn weer verlost van het hinderlijk geratel dat huizen ver doordringt, ver knoei dan het moeizame werk niet door een verkeerde plug in het gat te steken. De plug moet er klem in passen, en door het uitzetten, veroorzaakt door het indraaien van de schroefmuurvast gaan zit ten. „En morgen", zei de Ietwat korzelige huisvader, die aan het cafetaria-tafeltje zijn twee jongste spruiten al enkele ma len op de vingers had getikt omdat ze bij het consumeren van frites, en frioadel hun vin gers gebruikten in plaats van hun volrk, en morgen zouden we wel eens naar de sterren wacht in Hoeven kunnen gaan. Het gelaat van zijn vrouw lichtte niet op van plotselinge geestdrift, evenmin als dat van de jongeman die als oud ste zoon mee mochit praten over het programma van de dag. „Sterrenwacht?" zei hij, „wat is dat pa?" „Je moet me niet alles vragen", zei pa, ter wijl hij de restanten van zijn omelet liquideerde, „maar prins Claus heeft er enkele weten geleden nog iets geo pend en dus zal het wel aar dig zijn". „Bewaken ze daar niet de sterren?" opperde ma. „Je leest wel eens over een sterrenregen en dat die dingen dan op de aarde neerplof fen". „In Siberië", zei de oudste zoon, „heeft zo'n ster eens een gat in de grond geslagen, waar een olifant in kon". „Ik wil een ijsje", zei een van de vorkhatertjes- „Zo'n ster noe men ze een meteoor", z»i pa. quasi-terloops, maar met een geziohtsuitdrukking die duide lijk te kennen gaf, dat er geen enkele aanleiding was hem vioor een astronomische heiden te verslijten. „Ik wil ook een ijsje", zei het andere vorkha- tertje. „Nou moet je eens even wachten", zei ma, „andere ben je straks weer misselijk". „Misselijk", zei pa, blikbaar wegdrijvend tussen de melk wegstelsels, „misselijk" niet misselijk zo'n sterrenwacht. Ze schijnen daar in Hoeven ook de Amerikanen goed ge holpen te hebben, toen die naar de maan vlogen". „Hoe zo?" vroeg de oudste. „Nou, met kijkers en zo", zei pa, „want als je met die dingen meteoren kunt volgen, dan kun je zo'n raket natuurlijk ook wel in de gaten houden", „Ik geloof dat Claus nu juist zo'n nieuwe kijker geopend heeft", zei ma. „Juffrouw", zei pa, „we willen graag afreke nen". En de protesten van de vorkhatertjes ten spijt, haalde hij een briefje van vijfentwin tig tevoorschijn. „Niks ijsje", zei hij, „je hebt vandaag al te veel gesnoept. En morgen gaan we limonade drinken in de sterrenwacht". Waarna hij zich aan het hoofd van liet peloton in de richting van de gardero be begaf. „Kijk het weer eens regenen", zei ma, „Ja", zei de oudste, „en het is niet eens een sterrenregen". Hij oogstte geen succes. J.V. Een lezer uit Zevenbergen een vol loon was er niet bij.' schreef zeer getroffen te zijn »Mel> ziet op deze manier de door de vorige week in deze !jel.e we^ld kaarten- huis ineen storten en men rnbnek geplaatste brief van blijft zitten met verpuI„ een alleenstaande vrouw uit verd levensideaal", aldus deze Etten-Leur, die na een onge- Zevenbergenaar. Hij voegt er blijvend invalide werd en 'L41.6 n^en-t <wifl aan toe: „Nog het ergste zijn sedertdien allengs geïsoleerder gelukkig te moeten prijzen dat je op een gegeven moment niet meer hoeft te werken. Maar deze mensen beseffen niet wat voor een pijn ze ver oorzaken- De meeste gehandi capten willen heus wel wer ken maar ze krijgen gewoon weg geen kans hun idealen te verwezenlijken". BRUSSEL (ANP) Een onvoorziene factor als de mo de is er mede oorzaak van dat er in de Europese Gemeen schap in de afgelopen jaren teveel panty's zijn gefabri ceerd. Men zit nu met een aanzienlijk overschot. Dat heeft de Europese Commissie in Brussel meegedeeld in ant woord op schriftelijke vragen van het Nederlandse lid van het Europees parlement, A. van der Hek (SOC). In Duits land, Frankrijk en Italië heb ben als gewolg van dit ver schijnsel zeer moderne bedrij ven hun deuren al moeten suiten. Aangezien het panty's- overschot te wijten is aan een bepaalde overcapaciteit van de produlktie, kan het slechts worden opgeheven als de pro- duktie zich heeft aangepast aan de werkelijke vraae. BEGIN september gaat mi nister De Gaay Fortman (Bin nenlandse Zaken en belas met Surinaamse en Antilliaan se zaken) naar Suriname om tesamen met staatssecretaris De Goede (Financiën) bespre kingen te voeren over de ont wikkelingssamenwerking tus sen Nederland en Suriname. (ADVERTENTIE) van mens 1 tot mens team te staan in de maat schappij. Hij heeft het relaas ran de vrouw uit Etten-Leur gelezen en herlezen daar ik 'h hetzelfde schuitje rit". De man is „in die lugubere derti Vurigste wens van deze man is „een beroep in de hulpver lenende sector als assistent in de medische wetenschap". Eén jaren" door een operatie diploma om het zover te bren- meer. de oude eeworden heeft hij al in zijn sak. zijn studie niet afma- Hij is bezig zijn studie verder »j Hij had wel werk maar af te ronden. Loopt ti zelf?Kent u lopers? Bel dan na de laatsteVierdaagse- dag even op over hoe het liep. Da's goedkoop, ongeacht de afstand. 50...100.. .200 kilometer: 's avonds en in het weekend belt u voor half geld door heel Nederland. (ADVERTENTIE) De enige brommer met 2x6 maanden garantie. Da's dubbel. AMSTERDAM (ANP) De Rijkspolitie te Water speurt al enkele weten naar een tot va kantieschip omgebouwde mo torj alk, die uit het water van de Zeeburgerkade in Amster dam is verdwenen. Een derge lijk schip heeft een waarde van meer dan 50.000 gulden. Het is 16 meter lang en 3,5 meter breed en is volledig uit gerust om er een luxueuze va kantie op te houden. Ondanks uitgebreide nasporingen kon de rijkspolitie nog geen enkele aanwijzing vinden over de verblijfplaat» van de tjalk, die toch geen veelvuldig voorko mende verschijning meer is. „Met een kwast verf doe je met een dergelijk schip een hoop om het onherkenbaar te maken", aldus de recherche van de rjjkapolitia. ARNHEM (ANP) De be strijding van scheepsbranden op de grote rivieren kan geen taak zijn voor met name de kleine gemeenten langs de oe vers van die rivieren. Het rijk zal moeten zorgen voor werke lijk goede voorzieningen en ook financiëel verantwoorde lijk moeten zijn. Dit is de strekking van de antwoorden die Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben gegeven op schriftelijk vragen van twee statenleden- Er is door het mi nisterie van Binnenlandse Za ken een inter-departementale werkgroep ingesteld die bestu deert of hier een taak voor het rijk ligt. DEN HAAG (ANP) N.V. beleggingsmaatschappij De Wereldhaven heeft in het eer ste halfjaar 1974 een nettore sultaat behaald van f 5.4 min tegen f 4,7 min in dezelfde periode vorig jaar. Deze toene ming werd bereikt dank zij belangrijk hogere exploitatie- en rente-inkomsten. De in het resultaat begrepen bereikte winst op verkopen gedurende deze periode was lager. DEN HAAG (ANP) Weduwnaars met kinderen moeten onder de aww (de al gemene weduwen- epi wezen wet) vallen. Dit heeft de ert- sisgroep weduwnaars uiteen gezet in een brief aan de Soci aal-Economische Raad, die de regering advies zal uitbrengen over de (stijgende) kosten van onze sociale verzekeringen. Het opnemen van deze we duwnaars in de aww betekent een premieverhoging van 0,1 tot 0,16 -procent. De Neder landse Gezinsraad heeft zich voor zo'n wijziging uitgespro ken- Het geld voor de nieuwe voorziening is volgens de cri- sisgroep weduwnaars op een voudige wijze te vinden: „Verkeersweduwen" zouden geen uitkeringen moeten krij gen via de weduwen- en we zenwet. Pensioenen door ver keersongelukken kunnen vol gens de crisisgroepen gedra gen worden door het gemotori seerde verkeer. Het gaat hier bij om „kosten van de weg". De crisisgroep stelt dat 15 procent van de weduwen „verkeersweduwe" is. In 1973 ontvingen zij aan pensioenen via de aww circa f 80 miljoen. Als in de aww een verhaal- recht komt dan kunnen we duwnaars met kinderen „voor niets" in de aww worden op genomen volgens de crisis- groep in de brief aan de Soci aal-Economische Raad.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 11