tg ge res Campagnola, nieuwe terreinwagen Fiat O O 0 o o O O O 0 O O O O O O O 0 O O LJii. \SSEL: Veiliger auto 's: meer ongelukken mmw \mm Mi UI; Zes eisen Bijzondere voorzieningen OPLOSSING VORIGE WEEK PRIJSWINNAARS: ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS a o OL_clc? s i s s A%* AA- B 5 ÜMIAÜ - *W« V -V ZATERDAG 6 JUL11974 "VTIET alleen de spelers en -t* de technische staf van Oranje hebben voor de sue. cessen in West-Duitsland gezorgd. Rond het Neder, lands elftal dwaalde ook nog een aantal anoniemen die echter hard nodig wa. ren om de zaken goed te la. ten vèrlopen. Onze sportre. dacteur HEIN GROOTHUIS reisde deze week naar het Oranje-trainingskamp in Hiltrup om met enkelen van hen te praten. Het resultaat vindt u op deze pagina. I i*" kreeg in Hiltrup, omdat er een dat ik in juli bij hem zou beginnen. In de loop van het jaar s daarna de beslis sing genomen dat ik het he lemaal van hem zou overne. men"-.- Spdjt heeft dokter Kessel nooit van die stap gehad, „Het is een afwisselende, plezierig gevulde baan. Het is alleen een beetje gekke benadering. Je moet be houdens blessures uitgaan van het gezonde. En di'e ge zonde toestand moet je zien te handhaven of zo mogelijk te verbeteren. Dat ligt bij een huisarts heel anders. Maar ook een huisarts komt niét met alles uit de oplei ding in aanraking". Een ander groot verschil tus sen zijn werk en de praktijk van een huisarts is volgens Kessel ook mentaliteitsver- schil tussen zijn spelers en de normale burger-patiënten. „In de normale maatschappij wordt nogal veel gesimu leerd. Dat merk je aan de volle wachtkamers op maan- 55 je dag. In de sport is het juist lan het omgekeerde. Klachten ]ize worden nogal eens wegge- pu- drukt. Behalve bij spelers fan van de ploeg die verliest, pd- Die barsten van de klachten. Inu Spelers van de winnende te- ploeg willen echter nog wei iie een onbekommerd met een tie Corse blessure de kleedkamer lot uitstappen", ii- de Te lang doorlopen met bles- iet sures komt volgens Kessel je- bij de topspelers evenwel niet voor. „Op het niveau van de spelers van het Ne- re- derlands elftal gebeurt het de niet. Maar in het lager voet- de bal m Nederland, ook in het iok betaalde voetbal, is het sche ien nng en inslag. En bij die og. clubs worden de spelers na te een blessure ook vaak niet 24 goed aangepakt. Na vijf, zes aar weken rust krijgen ze vaak cht meteen dezelfde training als ge- de anderen er dan is het n? ens vijf minuten weeT mis. Zul- ijn ke zaken veroorzaken eer CB oechseizoén Een wóórd da' de "igenliik niet bestaat, wan' xi- het is gewoon een slecht'- na opvang tussen de huisarts er- specialist en de club" Het maken van steeds vei liger auto's sou er wel eens toe kunnen leiden dat het aantal verkeersonge lukken steeds groter wordt. Er zou meer aandacht en meer onderzoek worden be steed aan de menselijke faktor, de bestuurder» wiens fouten de belang rijkste oorzaak van onge lukken sjjn. Deze waarschuwing is de zer dagen uitgesproken door de Britse onderzoeker John Prentice van het Britse instituut voor ver- keers- en wegenonderzoek. Hij verklaarde verder dat het uiteraard zinvol is auto's te maken die hun inzittenden zoveel mogelijk beschermen, maar hü vreest dat dit zal leiden tot een afnemende tendenz om ongelukken te vermij den. Het aantal ongeval len met uitsluitend mate riële schade zou kunnen toenemen en de kosten zullen aanzienlijk zijn. Prentice illustreerde zijn betoog met enkele voor beelden. Zolang de mens vrij is in zijn keus zal hij de mogelijkheden van zijn auto tot het maximum wil len gebruiken. Wordt de wegligging verbeterd dan zal de snelheid toenemen. Worden de remsystemen verbeterd dan zal men het moment waarop men bo venop zijn rem gaat staan uitstellen. Daarom moet de vraag gesteld worden, al dus Prentice, als de in zittende van een auto zodanig is ingekapseld dat hij beneden een be paalde snelheid geen letsel oploopt zal hij dan op het zelfde risicopeil blijven rijden als voorheen en zal er dan geen vermindering van het aantal ongelukken, maar daarentegen juist een stijging zijn? V eiligheidsauto van Renault Ter gelegenheid van het veiligheidscongres dat onlangs in Engeland is gehouden heeft Renault bij zonderheden vrijgegeven over haar veiligheidsauto, de BRV Basic Research Vehicle. Bij de construc tie van deze veiligheidsauto is uitgegaan van de veiligheidseisen waaraan auto's in de toekomst moeten voldoen en van de eis dat een dergelijke auto tenminste zou moeten beschikken over alle comfort, ruimte en utilitaire eigenschappen van de hedendaagse wagens. In dit opzicht wijkt de BRV van Renault af van de vei ligheidsauto's van verschil lende andere concerns waar men ESV d.i. Experimental Safety Vehicles bouwt, waarbij de veiligheidseisen voorop staan en waarbij wordt uitge gaan van de gedachte dat be stuurder en passagiers conces sies zullen moeten doen. Voordat Renault de BRV op de tekentafel zette heeft men eerst 2000 verkeersongevallen nauwlettend geanalyseerd en dat leidde tot een diepgaand onderzoek naar de overeen komst tussen metingen met proefpoppen en de werkelijk heid. Een intensief biomecha nisch onderzoek, dat aansluit op de praktijkervaringen van de ongevals-analyse toont aan dat in volgorde van kwetsbaarheid bij ongevallen de borstkas voorop staat, ge volgd door het bekken en het hoofd. Ook werd onderzocht hoe bepaalde materialen, met name constructie-details, zich gedragen bij snelle ver vorming en wat de gevolgen zijn van ongelijkvormigheid van de bij een botsing betrok ken voertuigen. Momenteel wordt ook de relatie voet ganger-auto onderzocht om dat een zeer groot aantal do den en ernstig gewonde voet gangers zijn die met 'n rij dende auto in aanraking ko men. Uiteindelijk kwam Renault tot de constructie van een mid denklasser met de voor Re nault karakteristieke ken merken zoals ruime utilitaire 5-deurs-wagen, voorwielaan drijving, 4-5 zitplaatsen, gro te wieluitslag voor hoog ve- ringscomfort en onafhankelij ke wielophanging voor en achter. De BRV van Renault voldoet aan zes veiligheidsei sen n.l.: optimale beveiliging van de inzittenden bij een frontale botsing; idem bij een zijdelingse aanrijding; idem bij een aanrijding van achteren; idem bij het over de kop slaan; de wagen is weinig voet gangers-agressief; de wagen komt tegemoet aan de in de toekomst te stellen eisen ten aanzien van de onderlinge gelijk vormigheid van auto's. Bij deze veiligheidseisen is ervan uitgegaan dat de voor in zittende passagiers de spe ciale association veiligheids gordel dragen en de achterin zittende passagiers mins- een heupgordel. Tot de bijzondere voorzienin gen van de Renault BRV be horen o.a.: achterover gemonteerde deurstijlen om te voorkomen De neus van de BRV van Renault is gemaakt van schokabsorberende kunststof en rondom de wagen loopt een bumper vn schokdempend polyuretaan. De ruiten zijn van veiligheidsglas, de voor- stoelen zitten vast verankerd aan de vloer en de pedalen kunnen versteld worden. door HEN BOLLEN dat het hoofd daarmede in aanraking komt; een zwaar dwarsschot ter hoogte van het dashboard zo als bij de R 12 en een dwars- verstijver onder de voorstoe- len. versterkte portieren met grote overlap op de deurstijl, de onderste kokerbalk en de voorstijl; een dwarsbalk tussen bei de deurstijlen ter hoogte van de bovenkant van de rugleu ningen van de voorstoelen; zijruiten van speciaal ge laagd glas die bestaan uit een vast en een klein neerdraai deel; de portieren zijn aan de binnenzijde voorzien van een dikke geprofileerde laag licht vervormde kunststof. (Al deze voorzieningen zijn vnl. bedoeld ter verkrijging van zijdelingse stijfheid). extra stijfheid, van be lang bij het over de kop slaan van de auto, werd verkregen door toepassing van een dub bel dak en van speciale raam- en deurstijlen. vorm en voorkant en het toegepaste materiaal zijn zo danig dat bij een botsing tot 32 km. p. uur de voetganger een overlevingskans heeft; door de speciale construc tie van de gehele wagen, de vervormbare kunststof voor- en achterkant en de indruk- bare zijpanelen ontstaat geen schade bij botsingen tot 8 km. per uur. Hoewel Renault over het ge heel genomen bepaald tevre den is over de vorderingen met de BRV erkent men dat er op verschillende terreinen nog problemen zijn. Dat geldt o.a. voor de industriële toe passing van de gevonden vei ligheidsvoorzieningen, de be veiliging tegen zijdelingse bot singen, de onderlinge gelijk vormigheid van auto's en de voetgangers-agressiviteit op welke terreinen nog veel on derzoek zal moeten plaatsvin den. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 to tl 12 13 14 15 16 17 16 19 20 fo e]e tcBri /^-vVé. fUttttwrnKg «gftiggkSSfi Op Iedere regel beitut ieder woord uit dezelfde lettere tb het voorgaande woord, ver meerderd met één letter. Bi) juiste invulling ontstaat in de cirkeltjes van boven naar beneden gelezen - een zpreek.- woord. 1. roem - toespraak - gelooide huid - drijfijzer 2. grappenmaker - omtrek - dichterbij - niet hetzelfde 3. vlaktemaat - jongensnaam - onzin - ijzeren spijl 4. Europeaan - zuiver - godin van de vrede - bezinning 5. garnituur - hemellichaam - afstand van lM of 2 tonen - patrijshond 6. schaakterm - deel - geeste lijke - vloerbedekking 7. recht stuk van een rivier - rijstbrandewijn - hijswerk tuig - hevige storm 8. loot - deel van de voet - vurig Spaans rijpaard - be stuurder 8. veerkracht - vrucht - krachtig - diefachtige vogel 10. ontkenning - luizeëi - jaar getijde - veter 11. keukengerei - vaartuig - wapen - afwezigheid van dank 12. bedorven - bloeiwijze - dwarsspaak - voorzitter van een kapittel 13. boom - lusthof - omlaag - radiostation 14. lofdicht - het beoogde - rood lichaamsvocht - ren bode 15. hoofddeksel - heuveltje - gedrukte plaat - pret na af loop 18. mak - openbaar vervoer middel - leesteken - be paald dier 17. gravure - overschot - voor alle anderen - schaaldier 18. waterdoorlatend - oninge wijde -bengel - aangenaam Onder de naam Csmpagnola heeft Fiat een nieuwe terrein wagen geïntroduceerd. De auto wordt op alle vier de wielen aangedreven en heeft een benzinemotor van 2 liter die ia afgeleid van de Fiat 132 motor en die 80 pk ontwikkelt. De versnellingsbak is gecombineerd met een reduetiebak waardoor men de beschikking krijgt over in totaal 8 versnellingen vooruit en 2 achteruit. De Campagnola weegt 1579 kg. en het laad ge wicht zonder bestuurder bedraagt 500 kg. De wagen kan een maximum snelheid bereiken van 115 km/uur. Het klim vermo gen in de lage tweede versnelling met volle lading overtreft 70en alle vier de wielen sjjn voorzien van onafhankelijke MacPherzon veerpoten. 19. plechtige gelofte - part - wintervoertuig - op een andere plaats 20. adviesraad - boordsel - erwtensoep - eerwaardige grijsaard Ie Prijs: C. van den Hoven Burg. Dekkersstraat 5 Waspik 2e Prijs: J. de Blok Rentmeesterstraat 15 Sluiskil REDACTIE "DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA Inzenden: vóór dinsdagmiddag 12.00 uur. Zot op d* enveloppe in de ünker-bovenhoek: "Weekend- ouzzel". door JAN EDINK OUD-WERELDKAMPIOEN ANDRIS ANDREIKO GRIJPT EUROPESE TITEL Het is oud-wereldkampioen Andris Andreiko ten slotte toch nog gelukt om zijn landgenoot Anatoli Gantwarg in de laatste ronde voorbij te gaan en de Europese titel, die wereldkampioen Ton Sjjbrands niet verdedigde, te veroveren. Bij het ingaan van de voorlaatste ronde stond Andreiko één punt achter op Gantwarg die naar men aannam de zege wel niet meer uit handen zou geven. Doch in de voorlaatste ronde kon Gantwarg ondanks veel voordeel tegen de Belg Oscar Verpoest niet winnen en ook de laatste ronde tegen de Italiaan Nevio Zorn bracht alleen maar een teleurstellende remise. Andreiko werd kampioen met de hoge score van 22 punten uit 12 partijen, hij stond slechts re mise toe aan Gantwarg en Frank Drost, terwijl Gantwarg met 21 punten tweede werd, gevolgd door Frank Drost met 19 punten derde en Pieter Bergs- ma met 15 punten vierde. We laten u drie fragmen ten zien uit partijen van de huidige Europese kam pioen Andris Andreiko. De Fransman Antoine Mélinon speelde met zwart op de 20e zet 5—10? SIK I ISIS ül 91 üt S' «R flSB: mm. mm aamaama S D £j Wit nam hier de ruil 3127? (22x31) 36x27 waar na volgde (8—13) 41—36 (3—6) 46—41 (17—21) 42—37 (21—26) 47—42? (6—11!) 36—31 (11—17) 41—36 (17—22) 39—33of? (23—28) 32x23 (19x30) 35x24 (1823) Wit geeft het op. In de laatste ronde werd het Andreiko wel heel erg gemakkelijk gemaakt door de oud-kampioen van Frankrijk Abel Verse. m 1 u mmm i B I S g ui O O M ~a a o m a a a m Voor Verse met zwart zijn er weinig goede zetten, het voor de hand liggende (812) mag niet wegens 21—17! (12x21 of?) 32—28 (23x41) 42—37 (41x32) 38x7. Uit. Op (9—14) 37—31 (13—19?) volgt 33—29! (23x34) 39x30 (35x24) 21—17 (11x22) 32—28 22x33 (38x9). Uit Het beste spel geeft de opbouw (1319) (812) enz. Zwart speelde echter (1014?) waarna volgde 21—17 (11x22) 33—28 (22x33) 39x10. Zwart geeft het op. Natuurlijk maakte Andreiko een einde aan de partij door 27—22 (18x27) 32x2) (16x27) 37—31 (27x47) 38—32 (47x29) 32—28 (23x32) 34x5. Zwart geeft het op. Tegen Marcel Bottero uit Monaco liet Andreiko met zwart spelend zien wat zuiver positiespel ver mag. door CONSTANT ORBAAN Het Aziatische land waar het meeste en het beste wordt geschaakt is de Philippijnen. Dat blijkt weer uit de FIDE Landenwedstrijden te Nice, waar de Philippijnen meesters betrekkelijk gemakkelijk de finalegroep van zestien landen bereikten om daar een belangrijke rol te spelen. Eerstebordspeler Torre is trouwens de openbaring van het toernooi. Hij was al bekend, o.a. uit het Interzonale toer nooi te Leningrad en door zijn optreden in Neder land maar te Nice is hij de schrik van gerenom meerde grootmeesters geworden. Op het ogenblik dat deze rubriek wordt geschreven is Torre nog ongeslagen en hij bond o.a. Portisch (Hong.), Hort (Tjs. SI.) en Schmid (West-Dtsl.) aan zijn zegekar. Torre heeft al eens een grootmeesterresultaat be haald en als hij te Nice zo doorgaat als tot nu toe kan hij op de laatste dag officieel tot grootmeester worden benoemd. Zijn overwinning op Lothar Schmid behalve als sterk grootmeester ook be kend als de arbiter bij de match tussen Spasski en Fischer te Reykjavik volgt hieronder. Wit: E. Torre Zwart: L. Schmid Aljechin verdediging 1. e2-e4, Pg8-f6, 2. e4-e5, Pf6-d5; 3. d2-d4, d7-d6; 4. Pgl-f3, Lc8-g4; 5. Lfl-e2, e7-e6; 6. 0-0, L.f8-e7; 7. c2-c4, Pd5-b6; 8. h2-h3, Lg4-h5; 9. e5xd6, c7xd6; 10. Pbl-d2 (Meestal wordt Pc3 gespeeld maar de met de tekstzet ingeleide opstelling blijkt wel zo elastisch te zijn), Pb8-c6; 11. b2-b3, d6-d5 (De gebruikelijke reactie) 12. c4-c5, Pb6-d7; 13. Lcl-b2, 0-0; 14. a2-a3 Le7-f6, 15. b3-b4, a7-a6; 16. Tal-cl, b7-b6 (Na deze „breekzet" komt zwart er niet meer aan te pas maar hij kan eigenlijk niets van belang onderne men. Zwarts hele opstelling zal op de helling moe ten en dat was al eens gebleken in een eerdere partij tussen de Hongaar Ribli en de Rus Vaganian) 17. c5xb6, Dd8xb6; 18. Ddl-a4, Tf8-c8; 19. Tcl-c3, Lh5xf3; 20. Pd2xf3, Db6-b7 (Om de witte dame uit haar dominerende positie te verjagen) 21. Tfl-cl, w$% ff !i§ m jot»»'. zWvx VWWÏ. Pd7-b€; 22. Le2xa6U, Ta8xa6 (Of Pxa4, Lxb7 mei winst). 23. Da4-b5 (Pent Pb6 zodat Pc6 niet meer te dekken is. Na Pa7 of Pe7 beslist Txc8+ in ver band met de matdreiging De8+), Tc8-a8, 24. TeSx cd, Db7-a7 (Ook het maken van een luchtgat zou het verlies niet meer kunnen afwenden) 25. Te6- c8 Zwart geeft het op want hij gaat mat Tenslotte nog schitterend dame-offer van een van de lager geplaatste succesrijke Philippino's. Wit: Bordonade (Philippijnen) Zwart: Sanz (Spanje Siciliaanse verdediging 1. e2-e4, c7-c5; 2. Pïl-f3, Pbg-c6; 3. d2-«M, e5xd4; 4. Pf3xd4, Pg8-f6; 5. Pbl-c3, d7-d6; 6. Lfl-c4, eT-e6; 7. Lcl-e3, Lf8-e7; 8. Ddl-e2, a7-a«; 9. 9-9-0, Dd8- c7; 10. Thl-gl, 0-0; 11. g2-g4, Pc6xd4, 12. Le3xd4, b7-b5; 13. Lc4-b3, Pf«-d7; 14. r4-g5, PdT-c5; 15. De2-h5, b5-b4; 16. Ld4-f6ü (Dreigt Dh6ü en mat) Tf8-d8; 17. Tgl-g3', b4xcS; 18. Tg3-h3, h7-h«; 19. Dh5xh6ü (Nu komt op gxh6, Txh6, Lxf6, gxf6 en tegen Tg+ en Th8 mat is niet meer te verzin nen. Zwart probeerde nog:) Pc5-d3+; 28. c2xd3, c3xb2+ 21. Kclxb2 en zwart gaf het op. steekt. Dergelijke volstrekt onzinnige praktijken zijn het spel vreemd, maar wat wél mogelijk is blijkt uit het volgende maar om dat te begrij pen moet u zelf wel een bridgespeler zijn: West A B 8 3 2 <?3 O A H V 10 AV8 door H. W. FILARSKI Waaróm is men feitelijk in sommige kringen op het biedscherm gesteld? De "ideologie" luidt, dat zo'n scherm alle praatjes over vermeende unfaire praktijken (bij het bieden) onmogelijk maakt. Men ziet wel in dat het hele gedoe nogal bezwaarlijk is het plaatsen en weghalen van dat scherm, de ar- biter(s) die aan de tafel nodig zijn, enz. en men adviseert dan ook het scherm uitsluitend bij de belangrijkste (wereld-) kampioenschappen te ge bruiken. Op zichzelf zit daar al een zekere onlogika in, want men plaatst zich pas in een wereldkampioenschap na vele voorafgaande wedstrijden en déér zou men dus wél met unfaire praktijken mogen spelen?! Niet-bridgers veronderstellen dat incorrect spel iets zou zijn met trappen onder tafel, wanhoops kreten of de manier waarop je een sigaar aan- Oost (A) H 3 <5854 0 9 7 H B 9 5 4 2 of Oost (B) 8 3 8 5 O B 7 4 3 B 9 5 4 2 Zuid (tegenpartij) opende met vier harten en west kon voorlopig niet veel beters doen dan dou bleren. Noord past en nu moet oost bieden. Ver onderstel dat hij spel (A) in handen heeft en "en thousiast" vijf klaver biedt. Dat enthousiasme zou west kunnen bewegen om zes klaver te bieden die worden gemaakt. Heeft oost echter spel (B) dan zal hij aarzelen tus sen "pas" (en in de praktijk zou vier harten door NZ gemaakt zijn!) of het bieden van vijf klaver eventueel vier SA als "keuzebod" Maar veronder stel nu dat oost met een benauwd stemmetje "vijf klaver" laat horen: er is dan geen mens meer te vinden die met de westkaarten er nog de zesde klaver aanplakt. Nu biedt men in belangrijke wedstrijden op hoog niveau niet "enthousiast" of met "benepen stem metjes", maar niettemin zeggen de aanhangers van het scherm men kan aan de reacties van de partner tóch zien, of hij blij is met de gang van za ken of niet. Daarom wil men het scherm gebruiken: de partners zien elkaar tijdens het biedproces niet, er wordt met bieddozen geboden dus hóren ze ook niets behalve van de scheidsrechter, kortom een hétere opstelling om tot goed bridge te komen. Het moge allemaal waar zijn, naar mijn mening tast het scherm de menselijke factor en dus de aard van het spel aan. Inderdaad kan men soms wel bepaalde gevolgtrekkingen maken uit de reacties van de partner maar de tegenpartij kan dat óók! Bovendien, behoorlijke spelers en dat zijn de 99,99"/» gebruiken geen koffiehuis-methodes: hun eer is het winnen door beter spel, niet door het gebruik van foefjes!

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 17