tg
ge
res
Campagnola, nieuwe
terreinwagen Fiat
O
O
0
o
o
O
O
O
0
O
O
O
O
O
O
O
0
O
O
LJii.
\SSEL:
Veiliger auto 's: meer ongelukken
mmw
\mm Mi
UI;
Zes eisen
Bijzondere
voorzieningen
OPLOSSING
VORIGE WEEK
PRIJSWINNAARS:
ZO INSTUREN
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
a o OL_clc?
s i s s
A%* AA-
B 5
ÜMIAÜ
-
*W« V -V
ZATERDAG 6 JUL11974
"VTIET alleen de spelers en
-t* de technische staf van
Oranje hebben voor de sue.
cessen in West-Duitsland
gezorgd. Rond het Neder,
lands elftal dwaalde ook
nog een aantal anoniemen
die echter hard nodig wa.
ren om de zaken goed te la.
ten vèrlopen. Onze sportre.
dacteur HEIN GROOTHUIS
reisde deze week naar het
Oranje-trainingskamp in
Hiltrup om met enkelen van
hen te praten. Het resultaat
vindt u op deze pagina.
I i*"
kreeg in Hiltrup, omdat er
een dat ik in juli bij hem
zou beginnen. In de loop van
het jaar s daarna de beslis
sing genomen dat ik het he
lemaal van hem zou overne.
men"-.-
Spdjt heeft dokter Kessel
nooit van die stap gehad,
„Het is een afwisselende,
plezierig gevulde baan. Het
is alleen een beetje gekke
benadering. Je moet be
houdens blessures uitgaan
van het gezonde. En di'e ge
zonde toestand moet je zien
te handhaven of zo mogelijk
te verbeteren. Dat ligt bij
een huisarts heel anders.
Maar ook een huisarts komt
niét met alles uit de oplei
ding in aanraking".
Een ander groot verschil tus
sen zijn werk en de praktijk
van een huisarts is volgens
Kessel ook mentaliteitsver-
schil tussen zijn spelers en
de normale burger-patiënten.
„In de normale maatschappij
wordt nogal veel gesimu
leerd. Dat merk je aan de
volle wachtkamers op maan-
55
je dag. In de sport is het juist
lan het omgekeerde. Klachten
]ize worden nogal eens wegge-
pu- drukt. Behalve bij spelers
fan van de ploeg die verliest,
pd- Die barsten van de klachten.
Inu Spelers van de winnende
te- ploeg willen echter nog wei
iie een onbekommerd met een
tie Corse blessure de kleedkamer
lot uitstappen",
ii-
de Te lang doorlopen met bles-
iet sures komt volgens Kessel
je- bij de topspelers evenwel
niet voor. „Op het niveau
van de spelers van het Ne-
re- derlands elftal gebeurt het
de niet. Maar in het lager voet-
de bal m Nederland, ook in het
iok betaalde voetbal, is het sche
ien nng en inslag. En bij die
og. clubs worden de spelers na
te een blessure ook vaak niet
24 goed aangepakt. Na vijf, zes
aar weken rust krijgen ze vaak
cht meteen dezelfde training als
ge- de anderen er dan is het n?
ens vijf minuten weeT mis. Zul-
ijn ke zaken veroorzaken eer
CB oechseizoén Een wóórd da'
de "igenliik niet bestaat, wan'
xi- het is gewoon een slecht'-
na opvang tussen de huisarts
er- specialist en de club"
Het maken van steeds vei
liger auto's sou er wel
eens toe kunnen leiden dat
het aantal verkeersonge
lukken steeds groter wordt.
Er zou meer aandacht en
meer onderzoek worden be
steed aan de menselijke
faktor, de bestuurder»
wiens fouten de belang
rijkste oorzaak van onge
lukken sjjn.
Deze waarschuwing is de
zer dagen uitgesproken
door de Britse onderzoeker
John Prentice van het
Britse instituut voor ver-
keers- en wegenonderzoek.
Hij verklaarde verder dat
het uiteraard zinvol is
auto's te maken die hun
inzittenden zoveel mogelijk
beschermen, maar hü
vreest dat dit zal leiden
tot een afnemende tendenz
om ongelukken te vermij
den. Het aantal ongeval
len met uitsluitend mate
riële schade zou kunnen
toenemen en de kosten
zullen aanzienlijk zijn.
Prentice illustreerde zijn
betoog met enkele voor
beelden. Zolang de mens
vrij is in zijn keus zal hij
de mogelijkheden van zijn
auto tot het maximum wil
len gebruiken. Wordt de
wegligging verbeterd dan
zal de snelheid toenemen.
Worden de remsystemen
verbeterd dan zal men het
moment waarop men bo
venop zijn rem gaat staan
uitstellen. Daarom moet de
vraag gesteld worden, al
dus Prentice, als de in
zittende van een auto
zodanig is ingekapseld
dat hij beneden een be
paalde snelheid geen letsel
oploopt zal hij dan op het
zelfde risicopeil blijven
rijden als voorheen en zal
er dan geen vermindering
van het aantal ongelukken,
maar daarentegen juist een
stijging zijn?
V eiligheidsauto van
Renault
Ter gelegenheid van het veiligheidscongres dat
onlangs in Engeland is gehouden heeft Renault bij
zonderheden vrijgegeven over haar veiligheidsauto,
de BRV Basic Research Vehicle. Bij de construc
tie van deze veiligheidsauto is uitgegaan van de
veiligheidseisen waaraan auto's in de toekomst
moeten voldoen en van de eis dat een dergelijke
auto tenminste zou moeten beschikken over alle
comfort, ruimte en utilitaire eigenschappen van de
hedendaagse wagens.
In dit opzicht wijkt de BRV
van Renault af van de vei
ligheidsauto's van verschil
lende andere concerns waar
men ESV d.i. Experimental
Safety Vehicles bouwt, waarbij
de veiligheidseisen voorop
staan en waarbij wordt uitge
gaan van de gedachte dat be
stuurder en passagiers conces
sies zullen moeten doen.
Voordat Renault de BRV op
de tekentafel zette heeft men
eerst 2000 verkeersongevallen
nauwlettend geanalyseerd en
dat leidde tot een diepgaand
onderzoek naar de overeen
komst tussen metingen met
proefpoppen en de werkelijk
heid. Een intensief biomecha
nisch onderzoek, dat aansluit
op de praktijkervaringen van
de ongevals-analyse toont
aan dat in volgorde van
kwetsbaarheid bij ongevallen
de borstkas voorop staat, ge
volgd door het bekken en het
hoofd. Ook werd onderzocht
hoe bepaalde materialen, met
name constructie-details, zich
gedragen bij snelle ver
vorming en wat de gevolgen
zijn van ongelijkvormigheid
van de bij een botsing betrok
ken voertuigen. Momenteel
wordt ook de relatie voet
ganger-auto onderzocht om
dat een zeer groot aantal do
den en ernstig gewonde voet
gangers zijn die met 'n rij
dende auto in aanraking ko
men.
Uiteindelijk kwam Renault tot
de constructie van een mid
denklasser met de voor Re
nault karakteristieke ken
merken zoals ruime utilitaire
5-deurs-wagen, voorwielaan
drijving, 4-5 zitplaatsen, gro
te wieluitslag voor hoog ve-
ringscomfort en onafhankelij
ke wielophanging voor en
achter. De BRV van Renault
voldoet aan zes veiligheidsei
sen n.l.:
optimale beveiliging van
de inzittenden bij een
frontale botsing;
idem bij een zijdelingse
aanrijding;
idem bij een aanrijding
van achteren;
idem bij het over de kop
slaan;
de wagen is weinig voet
gangers-agressief;
de wagen komt tegemoet
aan de in de toekomst te
stellen eisen ten aanzien
van de onderlinge gelijk
vormigheid van auto's.
Bij deze veiligheidseisen is
ervan uitgegaan dat de voor
in zittende passagiers de spe
ciale association veiligheids
gordel dragen en de achterin
zittende passagiers mins-
een heupgordel.
Tot de bijzondere voorzienin
gen van de Renault BRV be
horen o.a.:
achterover gemonteerde
deurstijlen om te voorkomen
De neus van de BRV van
Renault is gemaakt van
schokabsorberende kunststof
en rondom de wagen loopt
een bumper vn schokdempend
polyuretaan. De ruiten zijn
van veiligheidsglas, de voor-
stoelen zitten vast verankerd
aan de vloer en de pedalen
kunnen versteld worden.
door HEN BOLLEN
dat het hoofd daarmede in
aanraking komt;
een zwaar dwarsschot ter
hoogte van het dashboard zo
als bij de R 12 en een dwars-
verstijver onder de voorstoe-
len.
versterkte portieren met
grote overlap op de deurstijl,
de onderste kokerbalk en de
voorstijl;
een dwarsbalk tussen bei
de deurstijlen ter hoogte van
de bovenkant van de rugleu
ningen van de voorstoelen;
zijruiten van speciaal ge
laagd glas die bestaan uit een
vast en een klein neerdraai
deel;
de portieren zijn aan de
binnenzijde voorzien van een
dikke geprofileerde laag licht
vervormde kunststof.
(Al deze voorzieningen zijn
vnl. bedoeld ter verkrijging
van zijdelingse stijfheid).
extra stijfheid, van be
lang bij het over de kop slaan
van de auto, werd verkregen
door toepassing van een dub
bel dak en van speciale raam-
en deurstijlen.
vorm en voorkant en het
toegepaste materiaal zijn zo
danig dat bij een botsing tot
32 km. p. uur de voetganger
een overlevingskans heeft;
door de speciale construc
tie van de gehele wagen, de
vervormbare kunststof voor-
en achterkant en de indruk-
bare zijpanelen ontstaat geen
schade bij botsingen tot 8 km.
per uur.
Hoewel Renault over het ge
heel genomen bepaald tevre
den is over de vorderingen
met de BRV erkent men dat
er op verschillende terreinen
nog problemen zijn. Dat geldt
o.a. voor de industriële toe
passing van de gevonden vei
ligheidsvoorzieningen, de be
veiliging tegen zijdelingse bot
singen, de onderlinge gelijk
vormigheid van auto's en de
voetgangers-agressiviteit op
welke terreinen nog veel on
derzoek zal moeten plaatsvin
den.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
to
tl
12
13
14
15
16
17
16
19
20
fo e]e tcBri /^-vVé.
fUttttwrnKg «gftiggkSSfi
Op Iedere regel beitut ieder
woord uit dezelfde lettere tb
het voorgaande woord, ver
meerderd met één letter. Bi)
juiste invulling ontstaat in de
cirkeltjes van boven naar
beneden gelezen - een zpreek.-
woord.
1. roem - toespraak - gelooide
huid - drijfijzer
2. grappenmaker - omtrek -
dichterbij - niet hetzelfde
3. vlaktemaat - jongensnaam -
onzin - ijzeren spijl
4. Europeaan - zuiver - godin
van de vrede - bezinning
5. garnituur - hemellichaam -
afstand van lM of 2 tonen
- patrijshond
6. schaakterm - deel - geeste
lijke - vloerbedekking
7. recht stuk van een rivier -
rijstbrandewijn - hijswerk
tuig - hevige storm
8. loot - deel van de voet -
vurig Spaans rijpaard - be
stuurder
8. veerkracht - vrucht -
krachtig - diefachtige vogel
10. ontkenning - luizeëi - jaar
getijde - veter
11. keukengerei - vaartuig -
wapen - afwezigheid van
dank
12. bedorven - bloeiwijze -
dwarsspaak - voorzitter
van een kapittel
13. boom - lusthof - omlaag -
radiostation
14. lofdicht - het beoogde -
rood lichaamsvocht - ren
bode
15. hoofddeksel - heuveltje -
gedrukte plaat - pret na af
loop
18. mak - openbaar vervoer
middel - leesteken - be
paald dier
17. gravure - overschot - voor
alle anderen - schaaldier
18. waterdoorlatend - oninge
wijde -bengel - aangenaam
Onder de naam Csmpagnola heeft Fiat een nieuwe terrein
wagen geïntroduceerd. De auto wordt op alle vier de
wielen aangedreven en heeft een benzinemotor van 2 liter die
ia afgeleid van de Fiat 132 motor en die 80 pk ontwikkelt. De
versnellingsbak is gecombineerd met een reduetiebak waardoor
men de beschikking krijgt over in totaal 8 versnellingen vooruit
en 2 achteruit. De Campagnola weegt 1579 kg. en het laad ge
wicht zonder bestuurder bedraagt 500 kg. De wagen kan een
maximum snelheid bereiken van 115 km/uur. Het klim vermo
gen in de lage tweede versnelling met volle lading overtreft
70en alle vier de wielen sjjn voorzien van onafhankelijke
MacPherzon veerpoten.
19. plechtige gelofte - part -
wintervoertuig - op een
andere plaats
20. adviesraad - boordsel -
erwtensoep - eerwaardige
grijsaard
Ie Prijs:
C. van den Hoven
Burg. Dekkersstraat 5
Waspik
2e Prijs:
J. de Blok
Rentmeesterstraat 15
Sluiskil
REDACTIE
"DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
Inzenden:
vóór dinsdagmiddag 12.00 uur.
Zot op d* enveloppe in de
ünker-bovenhoek: "Weekend-
ouzzel".
door JAN EDINK
OUD-WERELDKAMPIOEN ANDRIS ANDREIKO
GRIJPT EUROPESE TITEL
Het is oud-wereldkampioen Andris Andreiko ten
slotte toch nog gelukt om zijn landgenoot Anatoli
Gantwarg in de laatste ronde voorbij te gaan en de
Europese titel, die wereldkampioen Ton Sjjbrands
niet verdedigde, te veroveren.
Bij het ingaan van de voorlaatste ronde stond
Andreiko één punt achter op Gantwarg die naar
men aannam de zege wel niet meer uit handen zou
geven. Doch in de voorlaatste ronde kon Gantwarg
ondanks veel voordeel tegen de Belg Oscar Verpoest
niet winnen en ook de laatste ronde tegen de Italiaan
Nevio Zorn bracht alleen maar een teleurstellende
remise. Andreiko werd kampioen met de hoge score
van 22 punten uit 12 partijen, hij stond slechts re
mise toe aan Gantwarg en Frank Drost, terwijl
Gantwarg met 21 punten tweede werd, gevolgd door
Frank Drost met 19 punten derde en Pieter Bergs-
ma met 15 punten vierde. We laten u drie fragmen
ten zien uit partijen van de huidige Europese kam
pioen Andris Andreiko.
De Fransman Antoine Mélinon speelde met zwart
op de 20e zet 5—10?
SIK
I ISIS
ül 91 üt S'
«R flSB:
mm. mm
aamaama
S D £j
Wit nam hier de ruil 3127? (22x31) 36x27 waar
na volgde (8—13) 41—36 (3—6) 46—41 (17—21) 42—37
(21—26) 47—42? (6—11!) 36—31 (11—17) 41—36
(17—22) 39—33of? (23—28) 32x23 (19x30) 35x24
(1823) Wit geeft het op.
In de laatste ronde werd het Andreiko wel heel
erg gemakkelijk gemaakt door de oud-kampioen
van Frankrijk Abel Verse.
m
1
u
mmm
i
B I S g
ui
O O M
~a a o
m a a a m
Voor Verse met zwart zijn er weinig goede zetten,
het voor de hand liggende (812) mag niet wegens
21—17! (12x21 of?) 32—28 (23x41) 42—37 (41x32)
38x7. Uit. Op (9—14) 37—31 (13—19?) volgt 33—29!
(23x34) 39x30 (35x24) 21—17 (11x22) 32—28 22x33
(38x9). Uit Het beste spel geeft de opbouw (1319)
(812) enz. Zwart speelde echter (1014?) waarna
volgde 21—17 (11x22) 33—28 (22x33) 39x10.
Zwart geeft het op.
Natuurlijk maakte Andreiko een einde aan de
partij door 27—22 (18x27) 32x2) (16x27) 37—31
(27x47) 38—32 (47x29) 32—28 (23x32) 34x5. Zwart
geeft het op.
Tegen Marcel Bottero uit Monaco liet Andreiko
met zwart spelend zien wat zuiver positiespel ver
mag.
door CONSTANT ORBAAN
Het Aziatische land waar het meeste en het beste
wordt geschaakt is de Philippijnen. Dat blijkt weer
uit de FIDE Landenwedstrijden te Nice, waar de
Philippijnen meesters betrekkelijk gemakkelijk de
finalegroep van zestien landen bereikten om daar
een belangrijke rol te spelen. Eerstebordspeler
Torre is trouwens de openbaring van het toernooi.
Hij was al bekend, o.a. uit het Interzonale toer
nooi te Leningrad en door zijn optreden in Neder
land maar te Nice is hij de schrik van gerenom
meerde grootmeesters geworden. Op het ogenblik
dat deze rubriek wordt geschreven is Torre nog
ongeslagen en hij bond o.a. Portisch (Hong.), Hort
(Tjs. SI.) en Schmid (West-Dtsl.) aan zijn zegekar.
Torre heeft al eens een grootmeesterresultaat be
haald en als hij te Nice zo doorgaat als tot nu toe
kan hij op de laatste dag officieel tot grootmeester
worden benoemd. Zijn overwinning op Lothar
Schmid behalve als sterk grootmeester ook be
kend als de arbiter bij de match tussen Spasski
en Fischer te Reykjavik volgt hieronder.
Wit: E. Torre Zwart: L. Schmid
Aljechin verdediging
1. e2-e4, Pg8-f6, 2. e4-e5, Pf6-d5; 3. d2-d4, d7-d6;
4. Pgl-f3, Lc8-g4; 5. Lfl-e2, e7-e6; 6. 0-0, L.f8-e7; 7.
c2-c4, Pd5-b6; 8. h2-h3, Lg4-h5; 9. e5xd6, c7xd6; 10.
Pbl-d2 (Meestal wordt Pc3 gespeeld maar de met de
tekstzet ingeleide opstelling blijkt wel zo elastisch
te zijn), Pb8-c6; 11. b2-b3, d6-d5 (De gebruikelijke
reactie) 12. c4-c5, Pb6-d7; 13. Lcl-b2, 0-0; 14. a2-a3
Le7-f6, 15. b3-b4, a7-a6; 16. Tal-cl, b7-b6 (Na deze
„breekzet" komt zwart er niet meer aan te pas
maar hij kan eigenlijk niets van belang onderne
men. Zwarts hele opstelling zal op de helling moe
ten en dat was al eens gebleken in een eerdere
partij tussen de Hongaar Ribli en de Rus Vaganian)
17. c5xb6, Dd8xb6; 18. Ddl-a4, Tf8-c8; 19. Tcl-c3,
Lh5xf3; 20. Pd2xf3, Db6-b7 (Om de witte dame uit
haar dominerende positie te verjagen) 21. Tfl-cl,
w$% ff !i§ m
jot»»'. zWvx VWWÏ.
Pd7-b€; 22. Le2xa6U, Ta8xa6 (Of Pxa4, Lxb7 mei
winst). 23. Da4-b5 (Pent Pb6 zodat Pc6 niet meer te
dekken is. Na Pa7 of Pe7 beslist Txc8+ in ver
band met de matdreiging De8+), Tc8-a8, 24. TeSx
cd, Db7-a7 (Ook het maken van een luchtgat zou
het verlies niet meer kunnen afwenden) 25. Te6-
c8 Zwart geeft het op want hij gaat mat
Tenslotte nog schitterend dame-offer van een van
de lager geplaatste succesrijke Philippino's.
Wit: Bordonade (Philippijnen) Zwart: Sanz (Spanje
Siciliaanse verdediging
1. e2-e4, c7-c5; 2. Pïl-f3, Pbg-c6; 3. d2-«M, e5xd4;
4. Pf3xd4, Pg8-f6; 5. Pbl-c3, d7-d6; 6. Lfl-c4, eT-e6;
7. Lcl-e3, Lf8-e7; 8. Ddl-e2, a7-a«; 9. 9-9-0, Dd8-
c7; 10. Thl-gl, 0-0; 11. g2-g4, Pc6xd4, 12. Le3xd4,
b7-b5; 13. Lc4-b3, Pf«-d7; 14. r4-g5, PdT-c5; 15.
De2-h5, b5-b4; 16. Ld4-f6ü (Dreigt Dh6ü en mat)
Tf8-d8; 17. Tgl-g3', b4xcS; 18. Tg3-h3, h7-h«; 19.
Dh5xh6ü (Nu komt op gxh6, Txh6, Lxf6, gxf6 en
tegen Tg+ en Th8 mat is niet meer te verzin
nen. Zwart probeerde nog:) Pc5-d3+; 28. c2xd3,
c3xb2+ 21. Kclxb2 en zwart gaf het op.
steekt. Dergelijke volstrekt onzinnige praktijken
zijn het spel vreemd, maar wat wél mogelijk is
blijkt uit het volgende maar om dat te begrij
pen moet u zelf wel een bridgespeler zijn:
West
A B 8 3 2
<?3
O A H V 10
AV8
door H. W. FILARSKI
Waaróm is men feitelijk in sommige kringen op
het biedscherm gesteld? De "ideologie" luidt, dat
zo'n scherm alle praatjes over vermeende unfaire
praktijken (bij het bieden) onmogelijk maakt. Men
ziet wel in dat het hele gedoe nogal bezwaarlijk is
het plaatsen en weghalen van dat scherm, de ar-
biter(s) die aan de tafel nodig zijn, enz. en men
adviseert dan ook het scherm uitsluitend bij de
belangrijkste (wereld-) kampioenschappen te ge
bruiken.
Op zichzelf zit daar al een zekere onlogika in, want
men plaatst zich pas in een wereldkampioenschap
na vele voorafgaande wedstrijden en déér zou men
dus wél met unfaire praktijken mogen spelen?!
Niet-bridgers veronderstellen dat incorrect spel
iets zou zijn met trappen onder tafel, wanhoops
kreten of de manier waarop je een sigaar aan-
Oost (A)
H 3
<5854
0 9 7
H B 9 5 4 2
of Oost (B)
8 3
8 5
O B 7 4 3
B 9 5 4 2
Zuid (tegenpartij) opende met vier harten en
west kon voorlopig niet veel beters doen dan dou
bleren. Noord past en nu moet oost bieden. Ver
onderstel dat hij spel (A) in handen heeft en "en
thousiast" vijf klaver biedt. Dat enthousiasme zou
west kunnen bewegen om zes klaver te bieden
die worden gemaakt.
Heeft oost echter spel (B) dan zal hij aarzelen tus
sen "pas" (en in de praktijk zou vier harten door
NZ gemaakt zijn!) of het bieden van vijf klaver
eventueel vier SA als "keuzebod" Maar veronder
stel nu dat oost met een benauwd stemmetje "vijf
klaver" laat horen: er is dan geen mens meer te
vinden die met de westkaarten er nog de zesde
klaver aanplakt.
Nu biedt men in belangrijke wedstrijden op hoog
niveau niet "enthousiast" of met "benepen stem
metjes", maar niettemin zeggen de aanhangers van
het scherm men kan aan de reacties van de
partner tóch zien, of hij blij is met de gang van za
ken of niet. Daarom wil men het scherm gebruiken:
de partners zien elkaar tijdens het biedproces niet,
er wordt met bieddozen geboden dus hóren ze ook
niets behalve van de scheidsrechter, kortom een
hétere opstelling om tot goed bridge te komen. Het
moge allemaal waar zijn, naar mijn mening tast
het scherm de menselijke factor en dus de aard
van het spel aan. Inderdaad kan men soms wel
bepaalde gevolgtrekkingen maken uit de reacties
van de partner maar de tegenpartij kan dat óók!
Bovendien, behoorlijke spelers en dat zijn de
99,99"/» gebruiken geen koffiehuis-methodes: hun
eer is het winnen door beter spel, niet door het
gebruik van foefjes!