ERÜG kAFJES nieuwe troef van VW I L f L f n L, n ■□■nnc n n n e r r n n 1 n L u L 1 c 0 n c c n n L r i r J J L J E r t Mazda 616 vernieuwd Troefkaart Uitvoeringen GM brengt in 1975 vijf kleine wagens Lof Toekomst ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS PRIJSWINNAARS: OPLOSSING VORIGE WEEK mmr a a a a lag 29 juni 1974 isch-ambachtelijke heeft plaats ge- een industriële- nenleving. :ijn de binnenste- fgelopen tijd we- anderd, toen de alles voor het (heeft) kwam het knel te zitten, tnd wint echter de I, dat het functio- binnenstad posi. vorden beïnvloed ■houd van monu- ;ente maatregelen •ieht de ontvolking gaan. De grote de stad heeft ech- s al flink inbreuk het eigen karakter en kernen (subur- ces). Monumenta- oude pastorie- ünen e.d. hebben n maken voor wo- en winkelcentra, ■p smelten samen, oude stads- en en hun betekenis deze zich bevin- discount-houses, y-bedrijven en su- voert ook nog de suburbanisatie in: typen processen, bevolken van ou- jtjes en de bouw woningen. Het ty. aarbij het om her- e boerderijen gaat, ota, is vanuit het van monumenten- ef te waarderen, proces schept tweede woningen ezetting van het sij moderne voor- odig zijn, die niet ruimtelijke, maar :iale karakter van omgeving aantas- oor sommigen valt >p „het platteland" eft niet de kwali- ïen van een woon- erwacht. Er ont rek naar de stad name het betrek- onumentale woon- binnenstad (voor dden en kunste- lerzijds laat zich het aantal boer in oorspronkelijke :wijzigde vorm be- blijven zeer ge- In feite, zegt de het monumenten- igelijks bedreigd, enmerkend over- en meespelen. De numenten zijn te oord- en Zuid Hol- iburg (bijna 400), er bijna 3000 en im 2000. Middel- 1051 en Zierikzee ïonumenten horen e steden, dat rijk nenten. an BERTUS AAF- n EEN VOETREIS 16 en veroorzaakte r; de tiende druk elfde druk is. Erg >p, uitgegeven met etherisch en wat an der Plas schreef tergronden tekent, ntstond. De groot- an het groot-semi- erd ingestuurd en fiets en daarna te kte; incubatie-tfjd de volwassenheid, in Friesland, ver- In één jaar wer- misschien dankzij 'dredacteur dr. J. et tegen de propa- Aafjes: „Ik geloof, ben geweest". Hij ntant van een na- m, die de bakens iftiger jaren zicht- :r Plas (in andere r op) van mee te oetreis naar Rome proeft er nog een houding, die voor evooisde klanken, lertijd over regels Golf Het is buiten kijf dat Volkswagen hard op weg is zijn de laatste jaren in het gedrang gekomen positie als vooraanstaande automobielindustrie te herstellen. Drie nieuwe modellen binnen een jaar tijds en een vierde op komst betekenen niet alleen een novum in de automo bielwereld, maar ook en dat is belangrijker deze drie nieuwelingen (Passat, Scirocco en Golf) luiden een voor VW geheel nieuw en naar verwachting succesvol tijdperk in. Nadat de fabriek vele jaren het concept: motor en aandrij ving achterin, plus luchtkoe- ling heeft gehanteerd, stapte men met de introductie van de K 70 van dit principe af. Van toenaf werden de nieuwe Volkswagens gekenmerkt door motor en aandrijving voorin en een vloeistofgekoelde mo tor, afgezien dan nog van mo derne technische zaken die in deze wagens een plaats kre gen. Hoewel VW strak en stijf volhoudt dat met de komst van de Golf het Kever-tijd perk niet ten einde loopt en dat de Kever nog jaren in pro- duktie zal blijven moet na tuurlijk worden afgewacht of de voorkeur van het publiek niet naar de meer moderne Golf, die door het concern be doeld is als een broer van de kever, zal uitgaan. Het is uiteraard nog te vroeg om daaromtrent voorspellingen te doen, maar het moderne con cept van de Golf plus zijn vele goede eigenschappen zouden toch wel eens de doorslag kun nen geven wanneer het erom gaat of men een Kever dan wel een Golf zal aanschaffen. De technische bijzonderhe den van de Golf hebben we reeds eerder gepubliceerd, maar nu we ook kennis heb ben gemaakt met deze nieuwe VW is er alle aanleiding op nieuw aandacht te besteden aan deze troefkaart van Wolfs burg. Geldt voor de Passat en in nog sterkere mate voor de Scirocco dat we te maken heb ben met wagens die hoe voortreffelijk ook door de klasse waarin zij thuis horen niet als concurrent van de ke ver gezien kunnen worden, met de Golf is dat bepaald wel het geval. De Golf valt immers in de Kever-klasse, zowel mo torisch, wat afmetingen en vermoedelijk ook wat prijs voor het goedkoopste type) betreft. De wagen is in veler lei opzicht afgeleid van de Scirocco-coupé die bij zijn in troductie een zeer lovende pers kreeg. De carrosserie is even als van de Scirocco ontworpen door de Italiaan Giugiaro. De grootste verdienste van deze koetsbouwer is dat hij naast een modern gelijnde wagen een auto heeft gecreëerd die bij bescheiden buitenafmetin gen (lengte van 3,70 meter) een alleszins ruim interieur wist te bouwen met voldoende been-, schouder- en hoofd ruimte voor vier volwassenen. De Golf is leverbaar in 2- en 4 deurs uitvoeringen, beide voorzien van een grote achter- door HEN BOLLEN klep zoals de trend momenteel is. De zitting van de achter bank kan naar voren en de leuning naar boven worden weggeklapt, waarvoor een zeer grote laadruimte ontstaat. Normaal heeft de bagageruim te een inhoud van 350 liter, wordt de achterbank naar vo ren geklapt dan ontstaat een laadruimte van 122 x 95 x 90/137 cm. De dwarsgeplaatste vierci- linder lijnmotor neemt genoe gen met normale benzine en is beschikbaar in twee uitvoerin gen, nl. van 1,1 liter 50 pk en 1,5 liter 70 pk. We hebben met beide uitvoeringen gereden en de voorlopige conclusie na de 200 km. lange testrit moet lui den: de 1100 cc motor is vol doende krachtig om in het huidige verkeer onder alle om- In 1975 zullen alle vijf di visies van General Motors een nieuwe kleine wagen brengen als aanvulling op het program ma van ongeveer 40 compacte wagens en bestelauto's van G.M. in Amerika. In de herfst zullen Chevrolet, Oldsmobile en Buick een nieuwe kleine sportieve 4-persoons auto op de markt brengen. Pontiac zal zijn kleine wagen bij het be gin van het produktie-jaar 1975 gereed hebben en ook Cadillac zal in die periode een nieuwe compact introduceren. Desondanks verwacht men bij General Motors dat de grote gezinsauto ook in de toekomst nog een overwegend deel van de markt in de VS zal uitmaken, zij het in iets minder sterke mate dan voor heen. standigheden goed mee te ko men, maar moet boven de 110 km. duidelijk „werken" het geen ook te horen is. De 1,5 liter motor is uiteraard pitti ger, maakt o.a. snelle inhaal manoeuvres en is mooi stil. Merkwaardig vinden we het wel dat er niet een derde ver sie, nl. met 1300 cc motor is uitgebracht, maar misschien komt dat nog in de naaste toe komst. Het verbruik (een zor genkind voor elke Keverrij der) dat voor de Passat en de Scirocco al bijzonder gunstig uitvalt, is ook voor de Golf lang niet slecht en zal in de praktijk van alle dag neerko men op ongeveer 1 liter op 12/13 km. De 1100 is voorzien van trommelremmen rondom, de 1500 heeft schijfremmen voor en trommels achter plus een rembekrachtiger en in bei de gevallen is sprake van een diagonaal gescheiden twee- krings-remsysteem. In beide versies gaven de remmen geen aanleiding tot opmerkingen; ze zijn uitstekend, zonder meer. Het veercomfort verdient eveneens lof en dat geldt ook voor de lichte besturing, ter wijl de afwerking van zeer grote klasse, getrouw aan het VW-concept, mag worden ge noemd. Het interieur maakt een zeer verzorgde indruk met over de gehele vloer tapijt en de stoelen, vooral in de uitvoe ring met hoofdsteunen, geven een veel betere zit dan in de Kever het geval is. Van belang is dat VW het principe van lage onderhouds kosten ook bij de Golf heeft kunnen hanteren. Olieverver - sen is slechts tweemaal per jaar of om de 7500 km. nodig, computerdiagnose met onder- houdspakket slechts eenmaal per jaar of om de 15.000 km., de voorspatborden zijn aan de carrosserie geschroefd en zijn in geval van schade gemakke lijk verwisselbaar hetgeen ook voor andere carrosseriedelen geldt. Opvallend is wel dat de Golf in standaarduitvoering geen verwarmde achterruit heeft, terwijl de enige bemerking die we kunnen maken betrekking heeft op de moeilijke manier waarop de achteruit ingescha keld kan worden. Mogelijk was dit een kwestie van nieuwheid, mogelijk ook dat dit bezwaar na enige tijd van zelf verdwijnt omdat men dan ook de achteruit blindelings gaat vinden. Zoveel is echter wel zeker: de Golf gaat het voor Volks wagen helemaal maken, ten minste als de prijs aantrek kelijk wordt. Geruchten willen dat de Golf in goedkoopste uitvoering net geen 9 mille en in de duurste uitvoering bijna 11 mille zal gaan kosten. Slaagt VW erin die prijzen in derdaad vast te stellen dan voorspellen we de Golf een grootse toekomst. De Mazda 616 sedan en 616 coupé hebben enige wijzigin gen ondergaan die voorname lijk betrekking hebben op komfort en veiligheid. Tot de belangrijkste wijzigingen moe ten gerekend worden: een in de gelaagde voor ruit ingebouwde radio-an tenne; 165 SR 13 radiaalbanden als standaard; verhoogde motorkap, kunststof sierplaat aan achterkant; nieuw ontworpen dash board met regelbare ver lichting; anti-verblindingsspiegel en bekleed veiligheidsstuur. De prijzen zijn thans 616 de luxe 11.190, 616 de luxe auto maat 12.190 en 616 coupé 11.820. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 10 12 13 14 15 16 17 Ti 20 21 22 23 24 25 26 127 28 29 30 31 ~32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 1 L 56 57 J L 58 59 j l 60 61 62 63 1 f 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 Ï73~~ 114 ÏÏ5 REDACTIE "DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA Inzenden: vóór dinsdagmiddag 12.00 uur. Zet op de enveloppe in de inker-bovenhoek: "Weekend- Duzzel". 1e Prijs: H. Kunst ISlassauplein 6 ZUNDERT 2e Prijs: Mevr. Passieux F. den Hollanderlaan 6 GOES HORIZOLTAAL: 1. vader; 2. huisdier; 5. jon ge stier; 8. Greenwichtijd; 10. lager onderwijs; 11. katterig heid; 13. waarneming door ra diogolven; 15. Amsterdams Peil; 17. Romanum Imperium; 18. bloeiwijze; 19. edel; 20. ampère; 22. ter plaatse; 24. nobel; 26. ongaarne; 28. uur werk; 30. een weinig; 32. rhenium; 33. en dergelijke; 34. getij; 37. kenteken; 39. tel woord; 42. lengtemaat; 43. be paald zwartsel; 45. bid (L); 46. plaats in Gelderland; 48. go din van de aarde; 49. part; 52. maal; 55. Europeaan; 56. met name; 57. nauw; 58. onheils godin; 59. geografische mijl; 60. paardekracht; 62. dik; 64. vreemde munt; 66. Chinese maat; 68. oude meisjesnaam; 69. roemen; 71. interval; 72. deel van het gezicht; 74. be paald gedicht; 75. een en an der; 76. hard lopen; 78. slee; 79. uniek; 82. tijdje; 85. knock out; 87. Archi Episcopus; 88. middelbaar onderwijs; 90. ri vier in Duitsland; 93. behoef tige; 95. schoon; 97. grond soort; 99. achter; 100. nage recht; 102. steekorgaan; 103. vordering; 105. decigram; 106. kilometer; 108. gummibuis; 110. van mening zijn; 112. id est; 113. gesneden stier; 114. prul; 115. kever; 116. in orde. VERTICAAL: 1. nachtspiegel; 2. boterton; 3. administratietroepen; 4. ko lenwagen; 5. dal; 6. ten bedra ge van; 7. getroffen; 9. ten af scheid; 10. deksel; 11. kauw; 12. strafwerktuig; 13. veer kracht; 14. rijksmerk; 16. staatsbedrijf; 17. oorzaak; 18. reeds; 21. onmeetbaar getal; 23. Bijbels godsdienstig lied; 25. plus; 27. vreemde munt; 29. lofdicht; 31. ex tempore; 35. jong varken; 36. enthou siasme; 37. tijdelijke smaak; 38. heks; 39. deel van een boom; 40. vervelende; 41. waarvan geen tweede bestaat; 42. roem; 44. water in Utrecht; 47. voorwerpsvorm van hij; 50. eenjarig dier; 51. landbouw werktuig; 53. en andere; 54. plaats in Noord-Brabant; 60. schrijfgerei; 61. Engels graaf schap; 62. langdurige twist; 63. voorzetsel; 64. lager onderwijs; 65. niet oud; 66. vuurkoord; 67. elektrisch geladen deeltje; 68. sleepnet; 70. zelfkant; 71. drinkgerei; 73. dwaas; 74. met elkaar; 77. noodzakelijk; 80. grappenmaker; 81. een per soon; 83. eierpannekoek; 84. vrouwelijk schaap; 86. rivier in de Sowjet-Unie: 89. laatst leden; 91. vernis; 92. en vol gende; 93. mestvocht; 94. grie zelig; 95. belemmering; 96. om laag; 97. kalksalpeter; 98. plaats in Gelderland; 101. Lec tori Salutem; 104. voorzetsel; 107. middelbaar onderwijs; 109. adjudant-onderofficier; 111. Engelse ontkenning; 112. per soonlijk voornaamwoord. 6\t\c 9 e O c T s V e <-%' r, n n A -r c 9 L e <- W- |~|- r &;#'o./v3> K? 6 a AI ÉfTTee L 9e9 e I *rhw^ *"6#_ v 'J LiÊ. L\£ e e e j? t\<> e,o - 9 t kC O G 9 A'O r e tr.u #'m! 0~* 5 L fc- JJ 9 r O N e'é t o 9 e s e j/tjg'AHE/i/i# v? n e 9' <r'V [s_<r 'AJ 9 AJ o A #'"v j w M aj s,#"z. e, aj s <-\n door JAN EDINK Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan, heeft de oudste damvereniging van Gelderland „Vrien denkring" te Nijmegen een grote demonstratie ge geven waarbij niemand minder dan wereldkam pioen Ton Sijbrands was uitgenodigd. In 3% uur tijds moest Sijbrands twee keer aantreden tegen drie gerenommeerde spelers van „Vriendenkring" waarbij het publiek via demon stratieborden de partijen op de voet konden volgen. Ondanks de beperkte tijd. waren de partijen van zeer hoog gehalte en van de zes wedstrijden wist de wereldkampioen er vijf te winnen, terwijl hij één keer aan Frans Hermelink remise moest toe- staan. In de eerste partij tussen Ton Sijbrands en Frans Hermelink ontstond na 27 zetten de navolgende stand. Hier mag (2126) niet wegens de damkombinatie 18—13 (9x18) 37—31 (26x28) 33x2 Uit. (1117) verliest snel door 18—12, (25—30) is niet goed door 40—35 met de dreiging 33—29, (14—20) is positioneel zeer ongunstig zodat alleen (812) 18x7 (11x2) in aan merking kwam. Toen zwart hier echter (2430) speelde volgde direct 1813! (9x18) 2722 (18x29) 40—34 (29x40) 44x2. Uit. Een ingewikkelde situatie ontstond er in de twee de partij tussen Hermelink en Sijbrands met laatst genoemde aan zet. m ci w m i n_a__ O O O O O O O Q. w mm 'o O O c waa*n i o H Ton Sijbrands met zwart vervolgde hier met (2—7!) dreigend met 711 gevolgd door 1621 enz. waarna wit antwoordde: 3329! (23x34) 1711 (34—391 11x2 (1—7) 2x11 (16x7) 22—17 (7—12) 17x8 (13x2) 27—21 (3944) 49x40 (1923) 28x30 (25x45) 35—30 (45—50) 3025 (50—33) 21—17. Remise ge geven. De wereldkampioen vervolgde hier met 34 30. (25x34) 39x30 (28x39) 43x34 (dreigt nu met 3» az (27x47) 30—25 enz. (13—19) 24x13 (9—14) 37 31 (18x9) 31—26 (11—17) 41—37 (12—18) 37—32. (14 19) 30—25 (9—14) 34—29 (Verplicht want anders volgt (19-24) met de dreiging (14-20) enz. (23x34) 32 28 (22x33) 38x40 (1924) 40—34 (27—32) 46—4 (18—23?) 25—20 (14x25) 34—30 (25x34) (32x43) 48x28 en wit wint. Het volgende fragment ontstond na de 37e zet van wit waardoor Gerrit Linssen m maar weinig bruikbare zetten tot zijn b had. door CONSTANT ORBAAN Het Nederlandse team. bestaande uit Timman, Donner Sosonko en Ree met als reserves Enklaar en Kuijpers, is in de Landenwedstrijden te Nice in de finale gekomen. Dit werd verwacht, enerzijds omdat de finalegroep was uitgebreid van twaalf tot zestien landen, anderzijds omdat de nationale ploeg op papier zo sterk is. Laatstgenoemde omstandig heid heeft bij de deelnemers vermoedelijk echter voor enige onderschatting van sommige tegenstan ders geleid. De eerste ronde tegen Oostenrijk ging van een gewonnen positie uit nl. verloren. Gelukkig kon later door noeste arbeid het verloren terrein worden heroverd. Vanavond zal bekend zijn hoe de op het ogenblik zes sterkste schakers van Ne derland in de finalegroep zijn geëindigd. Als begin van een aantal rubrieken over de Landenwedstrij den te Nice een goede winstpartij van de Neder landse kampioen Jan Timman tegen een voormalig jeugdwereldkampioen. Wit: Timman. Zwart: Hug (Zwitserland) Franse verdediging. I. e2e4, e7—e6; 2. d2—d4, d7—d5; 3. Pbl—c3, Lf8b4; 4. e4e5, c7c5; 5. a2a3, Lb4a5. (Een omstreden variant, die op gezette tijden nieuw le ven wordt ingeblazen om dan weer uit het reper toire te verdwijnen. Gebruikelijk en waarschijnlijk het degelijkst is Lxc3 6. b2b4, c5xd4; 7. Ddlg4, Pg8—e7; 8. Pc3—b5!. La5—c7; 9. Dg4xg7, Th8g8; 10. Dg7xh7, Pb8c6. .Minder goed zou het zwart vergaan na Lxe5, Pf3, bijv Lf6, Lf4). 11. f2—f4, a7a6; 12. Pb5xc7 Dd8xc7: 13. Dh7—d3, Lc8d7; 14. Pgl—f3, Pe7—f5; 15. g2—g4 (Onder nemend gespeeld. De bedoeling is, Txg4 te beant woorden met Lh3, Tg8, Lxf5 maar zwart heeft een beter idee.), Pf5e3; 16. Lclxe3, d4xe3; 17. Dd3xe3, dod4! 18. De3d2 (Na Pxd4, Pxd4, Dxd4, 0-0-0! zou zwart weliswaar drie pionnen achterstaan maar door dreigingen als Lc6 en Dxc2 komt hij in het voordeel. Belangrijk in deze variant is ook, dat de witte dame veld c3 moet blijven verdedigen). Tg8xg4; 19. Kglf2, 0-0-0. Voor de geofferde pion heeft zwart de compensatie, dat de witte koning minder veilig staat dan de zwarte.) 20. Thlgl, Tg4xgl; 21. Kf2xgl, f7f6? (Kansrijker was de Pe7 met blikrichting f5. Slaat wit met dame of paard op d4 dan komt Lc6 met sterke aanval. Nu moet zwart kostbare tijd verliezen en het initiatief gaat over op wit.) 22. e5xf6, Td8f8: 23. Talel, Tf8xf6; 24. Tel—e4, Tf6—g6 25. Kgl—f2, Dc7—d8; 26. a3a4! (Het begin van de tegenaanval). Dd8b6; 27. b4—b5, a6xb5; 28. a4xb5, d4d3 29. Dd2—e3. Db6xb5. (Of Dxe3+, Kxe3. dxc2, Tc4 en wit wint). 30. Lflxd3, Db5h5. (Relatief de beste kans was Da5 maar het is begrijpelijk, dat zwart met zijn minuspion op de rechtervleugel nog tot een soort aanval hoopt 'e komen. Er volgt echter een elegante combinatie, die geen lang eindspel meer nodig maakt). 31. f4f5! (Op exf5 beslist Th4, f4, Db6 en gezien de matdreiging verliest zwart zijn dame). Tg6f6; 32. Te4—h4, Dh5—e8; 33. Th4—a41, Kc8—c7 34. Pf3d4!, e6xf5. (Er is geen redding. Op Pxd4 wint De5 35. Pd4b5+ (Om op Kb8 te vervolgen met Ta8 Kxa8, Pc7 en Pxe8). Zwart geeft het op. door H. W FILARSKI BIEDSCHERM Er is in de bridgewereld véél over te doen en '.eker zal het laatste woord er nog niet over ge zegd zijn: het biedscherm De misverstanden die erover heersen zijn vooral bij hen die weinig van het spel afweten groot. Misschien blijkt uit wat hier volgt beter waarom het gaat. A. Noord Noord Zuid Zuid In diagram A ziet u hoe de situatie „was" en bij verreweg de meeste bridgepartijen nog altijd is. De vier spelers (noord en zuid zijn partners, evenals oost en west) zien elkaar, zowel tijdens het bieden als bij het (latere) afspelen. Alle emoties, aarzelin gen of wat dan ook, is van elkanders gezichten te lezen. Niet erg. beweren de tegenstanders van het scherm, al dat soort zaken hoort nu eenmaal bij het spel soms heb je er voordeel, soms heb je na deel aan de wetenschap van zulke gebeurtenissen. Wél erg, zeggen de voorstanders van het scherm, emoties en aarzelingen mogen geen onderdeel van de biedtechnische overwegingen zijn. Zij zijn dus voorstander van de situatie B: u ziet daar met een diagonaal „het scherm" over de tafel aan gebracht. Het resultaat ervan is, dat alleen de tegenstanders oost en zuid, alsmede de tegenstan ders west en noord elkander zien. Om alle verdere verdenkingen bij voorbaat de kop in te drukken, gebeurt „het bieden" (het an nonceren van het aantal slagen dat partners samen denken te maken vaak een langdurig proces, daar men meestal vele biedbeurten krijgt), stilzwijgend. Daarvoor gebruikt men de „bidding boxes", vier plastic dozen die aan de hoeken van de tafel be vestigd worden. Inplaats van een bod „mondeling" te doen neemt een speler een voorbedrukte kaart uit zijn bieddoos en op die door hem gekozen kaart staat zijn „bod", bijvoorbeeld: 1 NT In internatio naal bridge worden Engelse termen gebruikt: 1 NT betekent Eén Sansatout. Laten wij eens aannemen dat in situatie B (zie boven) speler west met een bod (of „Pas") begint en daarna speler Noord zijn bod „neerlegt". Tot dan hebben alleen maar west en noord „gezien" wat er geboden is. Een aan tafel zittende arbiter geeft nu (mondeling) de gedane biedingen door aan de twee volgende spelers. Nadat dit is gebeurd gaan oost en zuid met de voorbedrukte biedkaarten wer ken. Hebben zij beide hun biedingen gekozen, dan leeft de arbiter door wat zij gekozen hebben. Is het bieden eenmaal afgelopen, dan gaat het scherm nog niet direct weg: éérst moet er voorge speeld worden en pas als dat gebeurd is, wordt het scherm van de tafel verwijderd en verder „nor maal" gespeeld. Is het spel afgelopen, dan wordt voor het begin van een volgend spel het scherm opnieuw op tafel geplaatst.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 17