ERÜG
kAFJES
nieuwe troef
van VW
I
L
f
L
f
n
L,
n
■□■nnc
n
n
n
e
r
r
n
n
1
n
L
u
L
1
c
0
n
c
c
n
n
L
r i
r
J
J
L
J
E
r
t
Mazda 616
vernieuwd
Troefkaart
Uitvoeringen
GM brengt in 1975
vijf kleine wagens
Lof
Toekomst
ZO INSTUREN
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
PRIJSWINNAARS:
OPLOSSING
VORIGE WEEK
mmr
a a a a
lag 29 juni 1974
isch-ambachtelijke
heeft plaats ge-
een industriële-
nenleving.
:ijn de binnenste-
fgelopen tijd we-
anderd, toen de
alles voor het
(heeft) kwam het
knel te zitten,
tnd wint echter de
I, dat het functio-
binnenstad posi.
vorden beïnvloed
■houd van monu-
;ente maatregelen
•ieht de ontvolking
gaan. De grote
de stad heeft ech-
s al flink inbreuk
het eigen karakter
en kernen (subur-
ces). Monumenta-
oude pastorie-
ünen e.d. hebben
n maken voor wo-
en winkelcentra,
■p smelten samen,
oude stads- en
en hun betekenis
deze zich bevin-
discount-houses,
y-bedrijven en su-
voert ook nog de
suburbanisatie in:
typen processen,
bevolken van ou-
jtjes en de bouw
woningen. Het ty.
aarbij het om her-
e boerderijen gaat,
ota, is vanuit het
van monumenten-
ef te waarderen,
proces schept
tweede woningen
ezetting van het
sij moderne voor-
odig zijn, die niet
ruimtelijke, maar
:iale karakter van
omgeving aantas-
oor sommigen valt
>p „het platteland"
eft niet de kwali-
ïen van een woon-
erwacht. Er ont
rek naar de stad
name het betrek-
onumentale woon-
binnenstad (voor
dden en kunste-
lerzijds laat zich
het aantal boer
in oorspronkelijke
:wijzigde vorm be-
blijven zeer ge-
In feite, zegt de
het monumenten-
igelijks bedreigd,
enmerkend over-
en meespelen. De
numenten zijn te
oord- en Zuid Hol-
iburg (bijna 400),
er bijna 3000 en
im 2000. Middel-
1051 en Zierikzee
ïonumenten horen
e steden, dat rijk
nenten.
an BERTUS AAF-
n EEN VOETREIS
16 en veroorzaakte
r; de tiende druk
elfde druk is. Erg
>p, uitgegeven met
etherisch en wat
an der Plas schreef
tergronden tekent,
ntstond. De groot-
an het groot-semi-
erd ingestuurd en
fiets en daarna te
kte; incubatie-tfjd
de volwassenheid,
in Friesland, ver-
In één jaar wer-
misschien dankzij
'dredacteur dr. J.
et tegen de propa-
Aafjes: „Ik geloof,
ben geweest". Hij
ntant van een na-
m, die de bakens
iftiger jaren zicht-
:r Plas (in andere
r op) van mee te
oetreis naar Rome
proeft er nog een
houding, die voor
evooisde klanken,
lertijd over regels
Golf
Het is buiten kijf dat Volkswagen hard op weg is
zijn de laatste jaren in het gedrang gekomen positie als
vooraanstaande automobielindustrie te herstellen. Drie
nieuwe modellen binnen een jaar tijds en een vierde op
komst betekenen niet alleen een novum in de automo
bielwereld, maar ook en dat is belangrijker deze
drie nieuwelingen (Passat, Scirocco en Golf) luiden een
voor VW geheel nieuw en naar verwachting succesvol
tijdperk in.
Nadat de fabriek vele jaren
het concept: motor en aandrij
ving achterin, plus luchtkoe-
ling heeft gehanteerd, stapte
men met de introductie van de
K 70 van dit principe af. Van
toenaf werden de nieuwe
Volkswagens gekenmerkt door
motor en aandrijving voorin
en een vloeistofgekoelde mo
tor, afgezien dan nog van mo
derne technische zaken die in
deze wagens een plaats kre
gen. Hoewel VW strak en stijf
volhoudt dat met de komst
van de Golf het Kever-tijd
perk niet ten einde loopt en
dat de Kever nog jaren in pro-
duktie zal blijven moet na
tuurlijk worden afgewacht of
de voorkeur van het publiek
niet naar de meer moderne
Golf, die door het concern be
doeld is als een broer van de
kever, zal uitgaan. Het is
uiteraard nog te vroeg om
daaromtrent voorspellingen te
doen, maar het moderne con
cept van de Golf plus zijn vele
goede eigenschappen zouden
toch wel eens de doorslag kun
nen geven wanneer het erom
gaat of men een Kever dan
wel een Golf zal aanschaffen.
De technische bijzonderhe
den van de Golf hebben we
reeds eerder gepubliceerd,
maar nu we ook kennis heb
ben gemaakt met deze nieuwe
VW is er alle aanleiding op
nieuw aandacht te besteden
aan deze troefkaart van Wolfs
burg. Geldt voor de Passat en
in nog sterkere mate voor de
Scirocco dat we te maken heb
ben met wagens die hoe
voortreffelijk ook door de
klasse waarin zij thuis horen
niet als concurrent van de ke
ver gezien kunnen worden,
met de Golf is dat bepaald wel
het geval. De Golf valt immers
in de Kever-klasse, zowel mo
torisch, wat afmetingen en
vermoedelijk ook wat prijs
voor het goedkoopste type)
betreft. De wagen is in veler
lei opzicht afgeleid van de
Scirocco-coupé die bij zijn in
troductie een zeer lovende pers
kreeg. De carrosserie is even
als van de Scirocco ontworpen
door de Italiaan Giugiaro. De
grootste verdienste van deze
koetsbouwer is dat hij naast
een modern gelijnde wagen
een auto heeft gecreëerd die
bij bescheiden buitenafmetin
gen (lengte van 3,70 meter) een
alleszins ruim interieur wist
te bouwen met voldoende
been-, schouder- en hoofd
ruimte voor vier volwassenen.
De Golf is leverbaar in 2-
en 4 deurs uitvoeringen, beide
voorzien van een grote achter-
door HEN BOLLEN
klep zoals de trend momenteel
is. De zitting van de achter
bank kan naar voren en de
leuning naar boven worden
weggeklapt, waarvoor een zeer
grote laadruimte ontstaat.
Normaal heeft de bagageruim
te een inhoud van 350 liter,
wordt de achterbank naar vo
ren geklapt dan ontstaat een
laadruimte van 122 x 95 x
90/137 cm.
De dwarsgeplaatste vierci-
linder lijnmotor neemt genoe
gen met normale benzine en is
beschikbaar in twee uitvoerin
gen, nl. van 1,1 liter 50 pk en
1,5 liter 70 pk. We hebben met
beide uitvoeringen gereden en
de voorlopige conclusie na de
200 km. lange testrit moet lui
den: de 1100 cc motor is vol
doende krachtig om in het
huidige verkeer onder alle om-
In 1975 zullen alle vijf di
visies van General Motors een
nieuwe kleine wagen brengen
als aanvulling op het program
ma van ongeveer 40 compacte
wagens en bestelauto's van
G.M. in Amerika. In de herfst
zullen Chevrolet, Oldsmobile
en Buick een nieuwe kleine
sportieve 4-persoons auto op
de markt brengen. Pontiac zal
zijn kleine wagen bij het be
gin van het produktie-jaar
1975 gereed hebben en ook
Cadillac zal in die periode een
nieuwe compact introduceren.
Desondanks verwacht men
bij General Motors dat de
grote gezinsauto ook in de
toekomst nog een overwegend
deel van de markt in de VS
zal uitmaken, zij het in iets
minder sterke mate dan voor
heen.
standigheden goed mee te ko
men, maar moet boven de 110
km. duidelijk „werken" het
geen ook te horen is. De 1,5
liter motor is uiteraard pitti
ger, maakt o.a. snelle inhaal
manoeuvres en is mooi stil.
Merkwaardig vinden we het
wel dat er niet een derde ver
sie, nl. met 1300 cc motor is
uitgebracht, maar misschien
komt dat nog in de naaste toe
komst. Het verbruik (een zor
genkind voor elke Keverrij
der) dat voor de Passat en de
Scirocco al bijzonder gunstig
uitvalt, is ook voor de Golf
lang niet slecht en zal in de
praktijk van alle dag neerko
men op ongeveer 1 liter op
12/13 km. De 1100 is voorzien
van trommelremmen rondom,
de 1500 heeft schijfremmen
voor en trommels achter plus
een rembekrachtiger en in bei
de gevallen is sprake van een
diagonaal gescheiden twee-
krings-remsysteem. In beide
versies gaven de remmen geen
aanleiding tot opmerkingen;
ze zijn uitstekend, zonder
meer.
Het veercomfort verdient
eveneens lof en dat geldt ook
voor de lichte besturing, ter
wijl de afwerking van zeer
grote klasse, getrouw aan het
VW-concept, mag worden ge
noemd. Het interieur maakt
een zeer verzorgde indruk met
over de gehele vloer tapijt en
de stoelen, vooral in de uitvoe
ring met hoofdsteunen, geven
een veel betere zit dan in de
Kever het geval is.
Van belang is dat VW het
principe van lage onderhouds
kosten ook bij de Golf heeft
kunnen hanteren. Olieverver -
sen is slechts tweemaal per
jaar of om de 7500 km. nodig,
computerdiagnose met onder-
houdspakket slechts eenmaal
per jaar of om de 15.000 km.,
de voorspatborden zijn aan de
carrosserie geschroefd en zijn
in geval van schade gemakke
lijk verwisselbaar hetgeen ook
voor andere carrosseriedelen
geldt.
Opvallend is wel dat de Golf
in standaarduitvoering geen
verwarmde achterruit heeft,
terwijl de enige bemerking die
we kunnen maken betrekking
heeft op de moeilijke manier
waarop de achteruit ingescha
keld kan worden. Mogelijk
was dit een kwestie van
nieuwheid, mogelijk ook dat
dit bezwaar na enige tijd van
zelf verdwijnt omdat men dan
ook de achteruit blindelings
gaat vinden.
Zoveel is echter wel zeker:
de Golf gaat het voor Volks
wagen helemaal maken, ten
minste als de prijs aantrek
kelijk wordt. Geruchten willen
dat de Golf in goedkoopste
uitvoering net geen 9 mille
en in de duurste uitvoering
bijna 11 mille zal gaan kosten.
Slaagt VW erin die prijzen in
derdaad vast te stellen dan
voorspellen we de Golf een
grootse toekomst.
De Mazda 616 sedan en 616
coupé hebben enige wijzigin
gen ondergaan die voorname
lijk betrekking hebben op
komfort en veiligheid. Tot de
belangrijkste wijzigingen moe
ten gerekend worden:
een in de gelaagde voor
ruit ingebouwde radio-an
tenne;
165 SR 13 radiaalbanden
als standaard;
verhoogde motorkap,
kunststof sierplaat aan
achterkant;
nieuw ontworpen dash
board met regelbare ver
lichting;
anti-verblindingsspiegel en
bekleed veiligheidsstuur.
De prijzen zijn thans 616 de
luxe 11.190, 616 de luxe auto
maat 12.190 en 616 coupé
11.820.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1
10
12
13
14
15
16
17
Ti
20
21
22
23
24
25
26
127
28
29
30
31
~32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
1
L
56
57
J L
58
59
j
l
60
61
62
63
1 f
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
Ï73~~
114
ÏÏ5
REDACTIE
"DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
Inzenden:
vóór dinsdagmiddag 12.00 uur.
Zet op de enveloppe in de
inker-bovenhoek: "Weekend-
Duzzel".
1e Prijs:
H. Kunst
ISlassauplein 6
ZUNDERT
2e Prijs:
Mevr. Passieux
F. den Hollanderlaan 6
GOES
HORIZOLTAAL:
1. vader; 2. huisdier; 5. jon
ge stier; 8. Greenwichtijd; 10.
lager onderwijs; 11. katterig
heid; 13. waarneming door ra
diogolven; 15. Amsterdams
Peil; 17. Romanum Imperium;
18. bloeiwijze; 19. edel; 20.
ampère; 22. ter plaatse; 24.
nobel; 26. ongaarne; 28. uur
werk; 30. een weinig; 32.
rhenium; 33. en dergelijke; 34.
getij; 37. kenteken; 39. tel
woord; 42. lengtemaat; 43. be
paald zwartsel; 45. bid (L); 46.
plaats in Gelderland; 48. go
din van de aarde; 49. part; 52.
maal; 55. Europeaan; 56. met
name; 57. nauw; 58. onheils
godin; 59. geografische mijl;
60. paardekracht; 62. dik; 64.
vreemde munt; 66. Chinese
maat; 68. oude meisjesnaam;
69. roemen; 71. interval; 72.
deel van het gezicht; 74. be
paald gedicht; 75. een en an
der; 76. hard lopen; 78. slee;
79. uniek; 82. tijdje; 85. knock
out; 87. Archi Episcopus; 88.
middelbaar onderwijs; 90. ri
vier in Duitsland; 93. behoef
tige; 95. schoon; 97. grond
soort; 99. achter; 100. nage
recht; 102. steekorgaan; 103.
vordering; 105. decigram; 106.
kilometer; 108. gummibuis;
110. van mening zijn; 112. id
est; 113. gesneden stier; 114.
prul; 115. kever; 116. in orde.
VERTICAAL:
1. nachtspiegel; 2. boterton;
3. administratietroepen; 4. ko
lenwagen; 5. dal; 6. ten bedra
ge van; 7. getroffen; 9. ten af
scheid; 10. deksel; 11. kauw;
12. strafwerktuig; 13. veer
kracht; 14. rijksmerk; 16.
staatsbedrijf; 17. oorzaak; 18.
reeds; 21. onmeetbaar getal;
23. Bijbels godsdienstig lied;
25. plus; 27. vreemde munt;
29. lofdicht; 31. ex tempore;
35. jong varken; 36. enthou
siasme; 37. tijdelijke smaak;
38. heks; 39. deel van een
boom; 40. vervelende; 41.
waarvan geen tweede bestaat;
42. roem; 44. water in Utrecht;
47. voorwerpsvorm van hij; 50.
eenjarig dier; 51. landbouw
werktuig; 53. en andere; 54.
plaats in Noord-Brabant; 60.
schrijfgerei; 61. Engels graaf
schap; 62. langdurige twist; 63.
voorzetsel; 64. lager onderwijs;
65. niet oud; 66. vuurkoord; 67.
elektrisch geladen deeltje; 68.
sleepnet; 70. zelfkant; 71.
drinkgerei; 73. dwaas; 74. met
elkaar; 77. noodzakelijk; 80.
grappenmaker; 81. een per
soon; 83. eierpannekoek; 84.
vrouwelijk schaap; 86. rivier
in de Sowjet-Unie: 89. laatst
leden; 91. vernis; 92. en vol
gende; 93. mestvocht; 94. grie
zelig; 95. belemmering; 96. om
laag; 97. kalksalpeter; 98.
plaats in Gelderland; 101. Lec
tori Salutem; 104. voorzetsel;
107. middelbaar onderwijs; 109.
adjudant-onderofficier; 111.
Engelse ontkenning; 112. per
soonlijk voornaamwoord.
6\t\c 9 e O c T s V e
<-%' r, n n A -r c 9 L
e <- W- |~|-
r &;#'o./v3> K? 6 a AI ÉfTTee L
9e9 e
I
*rhw^
*"6#_ v 'J LiÊ. L\£
e e e j? t\<> e,o - 9 t
kC O G 9 A'O r e tr.u #'m! 0~*
5 L fc- JJ 9 r O N
e'é t o 9 e s e j/tjg'AHE/i/i#
v? n e 9' <r'V [s_<r
'AJ 9 AJ o A #'"v j w
M aj s,#"z. e, aj s <-\n
door JAN EDINK
Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan, heeft
de oudste damvereniging van Gelderland „Vrien
denkring" te Nijmegen een grote demonstratie ge
geven waarbij niemand minder dan wereldkam
pioen Ton Sijbrands was uitgenodigd.
In 3% uur tijds moest Sijbrands twee keer
aantreden tegen drie gerenommeerde spelers van
„Vriendenkring" waarbij het publiek via demon
stratieborden de partijen op de voet konden volgen.
Ondanks de beperkte tijd. waren de partijen van
zeer hoog gehalte en van de zes wedstrijden wist
de wereldkampioen er vijf te winnen, terwijl hij
één keer aan Frans Hermelink remise moest toe-
staan.
In de eerste partij tussen Ton Sijbrands en Frans
Hermelink ontstond na 27 zetten de navolgende
stand.
Hier mag (2126) niet wegens de damkombinatie
18—13 (9x18) 37—31 (26x28) 33x2 Uit. (1117) verliest
snel door 18—12, (25—30) is niet goed door 40—35
met de dreiging 33—29, (14—20) is positioneel zeer
ongunstig zodat alleen (812) 18x7 (11x2) in aan
merking kwam. Toen zwart hier echter (2430)
speelde volgde direct 1813! (9x18) 2722 (18x29)
40—34 (29x40) 44x2. Uit.
Een ingewikkelde situatie ontstond er in de twee
de partij tussen Hermelink en Sijbrands met laatst
genoemde aan zet.
m ci w m
i n_a__
O
O O
O O O O
Q.
w mm
'o
O
O c
waa*n
i o
H
Ton Sijbrands met zwart vervolgde hier met
(2—7!) dreigend met 711 gevolgd door 1621
enz. waarna wit antwoordde: 3329! (23x34) 1711
(34—391 11x2 (1—7) 2x11 (16x7) 22—17 (7—12) 17x8
(13x2) 27—21 (3944) 49x40 (1923) 28x30 (25x45)
35—30 (45—50) 3025 (50—33) 21—17. Remise ge
geven.
De wereldkampioen vervolgde hier met 34 30.
(25x34) 39x30 (28x39) 43x34 (dreigt nu met 3» az
(27x47) 30—25 enz. (13—19) 24x13 (9—14) 37 31
(18x9) 31—26 (11—17) 41—37 (12—18) 37—32. (14 19)
30—25 (9—14) 34—29 (Verplicht want anders volgt
(19-24) met de dreiging (14-20) enz. (23x34) 32 28
(22x33) 38x40 (1924) 40—34 (27—32) 46—4
(18—23?) 25—20 (14x25) 34—30 (25x34)
(32x43) 48x28 en wit wint.
Het volgende fragment ontstond na de 37e zet
van wit waardoor Gerrit Linssen m
maar weinig bruikbare zetten tot zijn b
had.
door CONSTANT ORBAAN
Het Nederlandse team. bestaande uit Timman,
Donner Sosonko en Ree met als reserves Enklaar
en Kuijpers, is in de Landenwedstrijden te Nice in
de finale gekomen. Dit werd verwacht, enerzijds
omdat de finalegroep was uitgebreid van twaalf tot
zestien landen, anderzijds omdat de nationale ploeg
op papier zo sterk is. Laatstgenoemde omstandig
heid heeft bij de deelnemers vermoedelijk echter
voor enige onderschatting van sommige tegenstan
ders geleid. De eerste ronde tegen Oostenrijk ging
van een gewonnen positie uit nl. verloren. Gelukkig
kon later door noeste arbeid het verloren terrein
worden heroverd. Vanavond zal bekend zijn hoe
de op het ogenblik zes sterkste schakers van Ne
derland in de finalegroep zijn geëindigd. Als begin
van een aantal rubrieken over de Landenwedstrij
den te Nice een goede winstpartij van de Neder
landse kampioen Jan Timman tegen een voormalig
jeugdwereldkampioen.
Wit: Timman. Zwart: Hug (Zwitserland)
Franse verdediging.
I. e2e4, e7—e6; 2. d2—d4, d7—d5; 3. Pbl—c3,
Lf8b4; 4. e4e5, c7c5; 5. a2a3, Lb4a5. (Een
omstreden variant, die op gezette tijden nieuw le
ven wordt ingeblazen om dan weer uit het reper
toire te verdwijnen. Gebruikelijk en waarschijnlijk
het degelijkst is Lxc3 6. b2b4, c5xd4; 7.
Ddlg4, Pg8—e7; 8. Pc3—b5!. La5—c7; 9. Dg4xg7,
Th8g8; 10. Dg7xh7, Pb8c6. .Minder goed zou
het zwart vergaan na Lxe5, Pf3, bijv Lf6, Lf4).
11. f2—f4, a7a6; 12. Pb5xc7 Dd8xc7: 13. Dh7—d3,
Lc8d7; 14. Pgl—f3, Pe7—f5; 15. g2—g4 (Onder
nemend gespeeld. De bedoeling is, Txg4 te beant
woorden met Lh3, Tg8, Lxf5 maar zwart heeft een
beter idee.), Pf5e3; 16. Lclxe3, d4xe3; 17. Dd3xe3,
dod4! 18. De3d2 (Na Pxd4, Pxd4, Dxd4, 0-0-0!
zou zwart weliswaar drie pionnen achterstaan maar
door dreigingen als Lc6 en Dxc2 komt hij in het
voordeel. Belangrijk in deze variant is ook, dat de
witte dame veld c3 moet blijven verdedigen).
Tg8xg4; 19. Kglf2, 0-0-0. Voor de geofferde pion
heeft zwart de compensatie, dat de witte koning
minder veilig staat dan de zwarte.) 20. Thlgl,
Tg4xgl; 21. Kf2xgl, f7f6? (Kansrijker was de
Pe7 met blikrichting f5. Slaat wit met dame of
paard op d4 dan komt Lc6 met sterke aanval. Nu
moet zwart kostbare tijd verliezen en het initiatief
gaat over op wit.) 22. e5xf6, Td8f8: 23. Talel,
Tf8xf6; 24. Tel—e4, Tf6—g6 25. Kgl—f2, Dc7—d8;
26. a3a4! (Het begin van de tegenaanval). Dd8b6;
27. b4—b5, a6xb5; 28. a4xb5, d4d3 29. Dd2—e3.
Db6xb5. (Of Dxe3+, Kxe3. dxc2, Tc4 en wit wint).
30. Lflxd3, Db5h5. (Relatief de beste kans was
Da5 maar het is begrijpelijk, dat zwart met zijn
minuspion op de rechtervleugel nog tot een soort
aanval hoopt 'e komen. Er volgt echter een elegante
combinatie, die geen lang eindspel meer nodig
maakt).
31. f4f5! (Op exf5 beslist Th4, f4, Db6 en gezien de
matdreiging verliest zwart zijn dame). Tg6f6;
32. Te4—h4, Dh5—e8; 33. Th4—a41, Kc8—c7 34.
Pf3d4!, e6xf5. (Er is geen redding. Op Pxd4 wint
De5 35. Pd4b5+ (Om op Kb8 te vervolgen met
Ta8 Kxa8, Pc7 en Pxe8).
Zwart geeft het op.
door H. W FILARSKI
BIEDSCHERM
Er is in de bridgewereld véél over te doen en
'.eker zal het laatste woord er nog niet over ge
zegd zijn: het biedscherm De misverstanden die
erover heersen zijn vooral bij hen die weinig van
het spel afweten groot. Misschien blijkt uit wat
hier volgt beter waarom het gaat.
A.
Noord
Noord
Zuid
Zuid
In diagram A ziet u hoe de situatie „was" en bij
verreweg de meeste bridgepartijen nog altijd is. De
vier spelers (noord en zuid zijn partners, evenals
oost en west) zien elkaar, zowel tijdens het bieden
als bij het (latere) afspelen. Alle emoties, aarzelin
gen of wat dan ook, is van elkanders gezichten te
lezen. Niet erg. beweren de tegenstanders van het
scherm, al dat soort zaken hoort nu eenmaal bij het
spel soms heb je er voordeel, soms heb je na
deel aan de wetenschap van zulke gebeurtenissen.
Wél erg, zeggen de voorstanders van het scherm,
emoties en aarzelingen mogen geen onderdeel van
de biedtechnische overwegingen zijn. Zij zijn dus
voorstander van de situatie B: u ziet daar met
een diagonaal „het scherm" over de tafel aan
gebracht. Het resultaat ervan is, dat alleen de
tegenstanders oost en zuid, alsmede de tegenstan
ders west en noord elkander zien.
Om alle verdere verdenkingen bij voorbaat de
kop in te drukken, gebeurt „het bieden" (het an
nonceren van het aantal slagen dat partners samen
denken te maken vaak een langdurig proces, daar
men meestal vele biedbeurten krijgt), stilzwijgend.
Daarvoor gebruikt men de „bidding boxes", vier
plastic dozen die aan de hoeken van de tafel be
vestigd worden. Inplaats van een bod „mondeling"
te doen neemt een speler een voorbedrukte kaart
uit zijn bieddoos en op die door hem gekozen kaart
staat zijn „bod", bijvoorbeeld: 1 NT In internatio
naal bridge worden Engelse termen gebruikt: 1 NT
betekent Eén Sansatout.
Laten wij eens aannemen dat in situatie B (zie
boven) speler west met een bod (of „Pas") begint
en daarna speler Noord zijn bod „neerlegt". Tot
dan hebben alleen maar west en noord „gezien"
wat er geboden is. Een aan tafel zittende arbiter
geeft nu (mondeling) de gedane biedingen door aan
de twee volgende spelers. Nadat dit is gebeurd gaan
oost en zuid met de voorbedrukte biedkaarten wer
ken. Hebben zij beide hun biedingen gekozen, dan
leeft de arbiter door wat zij gekozen hebben.
Is het bieden eenmaal afgelopen, dan gaat het
scherm nog niet direct weg: éérst moet er voorge
speeld worden en pas als dat gebeurd is, wordt het
scherm van de tafel verwijderd en verder „nor
maal" gespeeld. Is het spel afgelopen, dan wordt
voor het begin van een volgend spel het scherm
opnieuw op tafel geplaatst.