BEKAK
PLAAT
Mflp-a
Rijden in
bergen: tijdig terugschakelen
Nieuwe Electromobiel
actieradius en top 60 km
n
n
n
n
n
n
n
m
n
C
n
n
m
n
c
n
1
Ji
n
C
J
Maximum
snelheid
cararansin
buitenland
Met de
auto op
vakantie (3)
OPLOSSING
ZO INSTUREN
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
PRIJSWINNAARS:
1
isBö
le in het privé zwenib»
een rijke kunst luis uit
met bier esn al het waa
tuimelde en dat hj;
kwam met de woorden
or not to bop, that's
Hans Verhagen loopt
lend met een bandred
rond en interviewde Art
Griensven tot twee ma*
Komrij liet zich ontval u
hij de enige dichter
festival is die niet
staat in de speciaal vi
try International Vers<
aflevering van Gedicht
ge Bij). „En dat, tery
toch op goede, voet
alle groten der aarde".
De eerste buitenlanden
men binnenvallen. De
i Festival-dichter Sjoerd 1
oer.
man Eugène Guiïlevic bi
Kuypers poémes aim
vertaalster Jana Bet,
wordt omhelsd, want ied.
reeft veel met haar or
iaar geen Ted Joans en
Brian Patten, maar Ai
Vlitbell en Christopher L
Dat zit weer goed. Er k;
iet echte festival niets
taan. Vandaag, is de sl„
Ule dichters treden vooi—
aatste keer op, de elite led
ralgangers ondergaan nog
teer de wonderen der scd
toezie. Het eerste lustrum fl
^oetry International is 1
iien.
Op zo'n openingsavond k«
alleen verzuchten: ach, lc«
Giza Ritschl, de mot
Ier zondagsdichters nog nL
)an had er het er een
nders uitgezien.
JOHAN DIEPSTRAT
le
25 missen, ongeveer
13
tetten en zestig 'harisoq
hij schreef is in een duo
album een keus geniao
gevuld met nog enkelé
eer instrumentale stukkej
uitvoeringen berusten
Capella Antiqua
nchen, die om. aan het s*
Josquin congres in
■k van 1972 een belang»!"]
Irage leverden 'f'1 J!
005 2LP f 39,- (Seott
e).
eindredactie,
henk egbers_
nder leiding van Bei
lerrmann (die op vorige
n al vertrouwdheid inetl
'ranse impressionisten ti
e) balletmuziek. Music I
ïuziek en muziek die
pronkelijk voor pantoni
'as geschreven maar f
lilhaud al in 1926 werd gi
estreerd voor het Rui
allet („Jack in the bi
an Milhaud helemaal zeL
e danssuite Saudades do Bi
1 uit 1921 (Ouvertures^
waalf dansen) geschreven,
et bezoek van de compc
an Brazilië. Jij noemt hot
eïdealiseerde potpourri
oderne zuidamerikaanse
in". (DECCA PFS 42S6 f 21,
Haar vaste begeleider,
in Baldwin en het Engels
erorkest onder Edo de Wi
aan Elly Ameling terzijde!
gloednieuwe MOZART-i
'me waarop lang is gew
ederlands beste sopraan zil
>era-aria's en concert-aria'
■wijst daarmee opnieuw hl
jzondere kwaliteit. Opg
en zijn aria's uit Le Nozzeli
garo, Cosi fan tutte, Don Gi-
'anni en een aantal eonci
ia's. Zowel La Ameling al
lo de Waart werden
ar toegejuicht in het Ni
Jrkse „Mostly Mozart"-fi
1, Elly voor haar vertol
n Mozart liederen, en El
s gast bij de symfonieorl
n van Chicago en Los A
s (Philips 6500 544 f I
.90).
Eerste uitgave in een rei
[STORISCHE ORGELS VAK
.'ROPA De Alpen landi
Ie werken zijn geschrei
de periode tussen zestiei
achttiende eeuw, waai
or deze platen zoveel mol
k de klankkleur" van d»
mposities van o.a. Pachel!
'Wman, Ammerbach, Frobi
r, Eberlin, Krebs, Mufl
in overeenstemming is
acht met die van het ori
anders gezegd, veel col
sities werden geschrei"
or de orgels, waarop ze
uitmuntend door Gusl
onhardt tot uitvoering
gebracht. Uitvoerige
mentatie over de instrumi
i vindt men er bij. Het gal
orgels in Italië, Zvtsi
d en Oostenrijk, in tot
(Philips 6775 006 2LP
- (Seon-serie).
n de rij van Zuidnedcrlau
componisten uit de vijftig
eeuw neemt Josquin
z een van de belangrijk!
atsen in. Zijn stijl
alleen -groot vakmanscw
ar ook een bijzondere i
>r melodie en klank. Van
In 'en groot aantal Eu
rope? landen geldt voor 't
rijde met een caravan de-
zelfö maximum snelheid
als ft Nederland, n.l. van
80 "m. per uur. In een
aaml landen is echter zelfs
80 hi. per uur niet toege-
stan, in weer andere lan-
devgeldt geen maximum.
Ht navolgende Ujstje geeft
te^ake uitkomst: Dene
marken 70 km., West- en
Oost Duitsland 80 km., Fin
land 70 km., (op autowegen
90 km.), Hongarije 40 km.,
Noorwegen 70 km., Oosten
rijk voor wagens boven 750
kg. 60 km., Polen 70, Por
tugal 70, Zweden 70 en
Zwitserland 80 km. p. uur.
In Groot Brittannië is de
max. snelheid verhoogd tot
50 myi is 80 km., op voor
waarde dat het beladen ge
wicht van de geremde aan
hanger niet hoger is dan
het onbeladen gewicht van
de trekauto; by een onge
remde caravan mag het ge
wicht niet hoger z(jn dan
60 pet. van dat van de auto.
In België, Frankrijk, Italië,
Joegoslavië, Luxemburg en
Spanje gelden geen speciale
snelheidsgrenzen voor
auto's met aanhangers.
H1 liliiB
0 Een kokende radiateur, dat is het, schrikbeeld van menige automobilist die in de bergen
rijdt. Door tijdig terug te schakelen kan dit euvel veelal worden voorkomen. Mocht het toch
gebeuren, dan moet men dp wagen aan de kant zétten, de motor uitschakelen, motorkap ope
nen, pas na geruime tijd de dop van de radiateur losdraaien (met een stevige doek in de hand
en dan nóg opgepast voor hete stoom) en bij draaiende motor langzaam water bijvullen.
Natuurlijk is het te dol om
oer te praten (maar het ge-
burtdat mensen een paar
*fken nadat ze hun rijbewijs
tbben gehaald met een vol
kladen auto (soms zelfs met
«n aanhanger erachter) hon-
erden kilometers gaan rijden
aar verre vakantielanden. De
waasheid daarvan moet ieder
erstandig mens zonder meer
nzien.
Ook ervaren automobilisten
tien er echter vaak tegen op
ange vakantieritten te maken
-n vooral wanneer daarbij
bergtrajecten overwonnen
moeten worden. Toch behoeft
het rijden in de bergen geen
onoverkomelijke problemen op
te leveren. Een algemene vuist
regel voor het rijden in de ber
gen is: tijdig terugschakelen
d.w.z. voordat de motor begin'
te stoten; kies dus zoveel mo
gelijk het juiste toerental e»
aarzel niet bij een steile hel
ling terug te schakelen naar
de eerste versnelling. Bij al-
dalen niet in een te hoge ver-
snelling rijden; veelal zal cte
tweede versnelling gekozen
moeten worden.
Wordt er met een caravai
of andere aanhanger geredqi
dan is het zaak te weten if
de auto de zaak wel kan treï-
ken. Op vlakke wegen zal (e
combinatie gewoonlijk ni|t
veel problemen opleveren, ai
ders wordt het wanneer au»
en aanhanger de bergen n
moeten. Is de auto dan bent-
den de maat dan kan de zaje
fout lopen. Als minimum és
voor het rijden in de bergm
wordt aangehouden dat oe
auto in staat moet zijn op etfi
helling van 12°/o op ongeveir
2000 meter hoogte in de eersde
versnelling weg te rijden. Bj
de ANWB kan men u aan ie
hand van gegevens over Rv
auto en aanhanger vertelln
hoe groot het maximale hd-
lingspercentage is dat de auo
kan verwerken.
Ook als de combinatie okiy
is kan men toch voor probt-
men komen te staan, die ech r
met enige kennis van zalan
kunren worden opgelost c n
wel voorkomen:
0 stop nooit op een steile Wi
ling, de kans is groot dal u
datrna de combinatie éét
meer in beweging krijgt, mar
rijdt in de eerste versnellig;
0 om te vermijden dat let
koelwater bij bergritten gat
koken moet de motor veel toe
ren draaien zodat ventilator en
waterpomp sneller werken,
waardoor de koeling beter
functioneert;
0 blijft de temperatuur van
de motor toch oplopen, zet dan
de verwarming aan en doe de
ramen open waardoor de ca
paciteit van het koelsysteem
vergroot wordt;
0 gaat het koelwater deson
danks koken, stop dan onmid
dellijk, zet de wagen in de
eerste versnelling, trek de
handrem aan, stuur de voor
wielen in een schuine stand,
stel ook de rem van de cara
van in werking;
9 draai echter niet meteen de
dop van de radiateur af, maar
wacht daarmede een aantal
minuten; open wel de motor
kap en draai na verloop van
tijd - uw hand bedekt met een
dikke lap - de dop van de ra
diateur af; vul dan bij draaien
de motor water bij.
0 mocht het z.g. „vapour-
lock" optreden (een luchtbel in
de benzineleiding) waardoor de
benzinetoevoer hapert en de
motor afslaat, zet dan de wa
gen stil (zie hierboven) en
sprenkel water op de benzine
leiding; is dat niet afdoende
start dan langdurig echter zon
der gaspedaal aan te raken of
te choken;
rem bij afdalingen zoveel
mogelijk af op de motor door
terug te schakelen en gebruik
de voetrem zo weinig mogelijk;
moet er toch met de voetrem
bij geremd worden, rem dan
niet constant, maar kort en
krachtig, telkens met tussen
pozen, dan koelen de rem-
trommels af;
0 houdt u aan de regel in de
bergen: stijgend verkeer heeft
voorrang boven dalend ver
keer; postauto's hebben altijd
voorrang.
Ülrüjf nüüüWtei x— u lima--.
Dezer dagen is in Nederland
het prototype van de Elektro-
mobiel geïntroduceerd, een
door elektriciteit aangedreven
combinatiewagen waarvoor
Spjjkstaal de carrosserie heeft
ontworpen, terwijl als energie
bron een Chloride tractiebat-
terjj dient.
Door toepassing van verlies-
vrije motorregelingen en hoge
batterijspanningen heeft de
Elektromobiel een actieradius
van 60 km per uur per batte
rijlading, terwijl de topsnel
heid eveneens 60 km. per uur
bedraagt. De Chloride tractie-
batterij is van de buisjesplaat-
constructie, welk type speciaal
werd ontworpen voor de aan
drijving van elektrische voer
tuigen terwijl het tevens mo
gelijk maakt dat de batterij
zelf de laadtijd bepaalt.
De Britse firma Chloride
Group Ltd. richtte twee jaar
geleden een ontwikkelings
groep op die zich moest gaan
bezig houden met de proble
men van het elektrische weg
vervoer in steden. Als eerste
resultaat van haar activiteiten
heeft deze groep een elektro-
bus ontwikkeld, die in mei
door een busonderneming in
Manchester in dienst is geno
men.
Om in Nederland de aan
dacht te vestigen op de moge
lijkheden van elektrisch trans
port heeft Chloride Vlaardin-
gen een elektrisch aangedre
ven combiwagen aangeschaft,
vervaardigd door Spijkstaal in
Spijkenisse. Deze elektromo
biel, bedoeld voor lokaal ver
voer in Vlaardingen van per
sonen, post en kleingoed, weegt
3500 kg. De carrosserie is op
gebouwd uit staalprofielen en
bekleed met aluminium, ter
wijl het dak van polyester is.
De wagen is voorzien van vier
deuren en een achterklep. De
snelheidsregeling geschiedt
traploos langs elektronische
weg via thyristoren, het rem-
systeem bestaat uit hydrauli
sche Lockheed remmen op alle
wielen (vóór schijven, achter
trommels) met een gescheiden
remcircuit. De laadtijd van de
batterij bedraagt 8 uur.
mk
n
1
1
2
2
3
10
3
4
5
11
4
7
8
5
10
13
6
11
12
13
14
7
14
B
c
15
16
15
8
17
A
-
18
19
20
pi
22
23
B
24
25
26
27
28
29—
C
30
25
18
31
32
33
34
35
26
19
36
37
38
39
27
20
40
41
42
28
21
43
44
29
22
45
46
30
23
47
31
24
32
Aan de buitenkant van het fi
guur bevinden zich vier zoge
naamde anagrammen. De
woorden, die hierin dienen te
worden ingevuld, bevatten
steeds dezelfde letters als het
voorgaande woord, vermeer
derd of verminderd met één
letter. Helemaal in het midden
staat een magisch raam. Hier
dienen horizontaal en verticaal
dezelfde woorden te worden
ingevuld. De rest van de puz
zel is een normaal kruiswoord
raadsel.
ANAGRAMMEN
1. steenachtig iets in de gal
blaas
2. deel van een plant
3. het lang zijn
4. vierkante platte steen
5. ongevuld
6. vogeleigenschap
7. persoonlijk voornaamwoord
8. medeklinker
9. druk en vrolijk
10. mistig
11. in het openbaar verkopen
12. lawaai
13. niet weinig
14. vreemde munt
15. lengtemaat
16. medeklinker
17. medeklinker
18. slee
19. mannelijk schaap
20. tijding
21. begroten
22. zeemacht
23. slanke moskeetoren
24. poppenkastpop
25. medeklinker
26. reeds
27. bitter vocht
28. niet hoge
29. licht bier
30. vleeshouwer
31. overzicht
32. met gras begroeid veld
Magisch raam midden:
A. opschrijven
B. een land besturen
C. plaats in Limburg
Kruiswoordraadsel
Horizontaal:
2. sporeplantje
4. grap
6. bloeiwijze
7. onheilsgodin
9. verderf
11. ongebonden
12. Europeaan
14. vogel
15. spelonk
17. rund
18. insekt
20. bodeminzinking
21. dichterbij
23. groot water
24. steen
25. plaats in Limburg
27. bel
29. God (L.)
30. elektrisch geladen deeltje
31. antilope
34. kleur
36. aanwijzend voornaam
woord
39. roem
40. nazien en herstellen
43. gevangenis
44. bepaald werktuig
45. afkeuren
47. troefkaart
Verticaal
1. strafwerktuig
2. kers
3. oefenproeftijd
4. weggetje
5. bevel
6. plant met sterk smakend
zaad
8. uniek
9. vreemde munt
10. jongensnaam
11. turfland
13. romanschrijver
14. afgemat
16. prul
17. tapijt
19. sein
20. bijbelse figuur
22. opstandje
26. Europese Economische
Gemeenschap
28. klankloos
32. nakomelingschap
33. voedsel
34. kleur
35. telwoord
37. dwingeland
38. mist
41. gevuld
42. Nederlandse rivier
46. wig
öfi'A>*'s r;e
«cVjz i»V«iS ff
•.%!o,S|ff.*,*ff.#l/V.«|/e
A,(f£\L\X%t0\6
:LUUe fl W# W
REDACTIE
"DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
Inzenden:
vóór dinsdagmiddag 12.00 uur.
Zet op de enveloppe in de
linker-bovenhoek: "Weekend-
Duzzel".
1 e Prijs:
Zrs. Franciscanessen
Oosterhoutseweg 114
Teteringen
2e Prijs:
A. BEGHEIJN
Markt 4
IJzendijke (Zld.)
door JAN EDINC
Op Hemelvaartsda is in Huissan een grote dam-
dag gehouden waaaij ook zes vijftallen uit de
ere-klasse vertegenwoordigd waren.
In deze poule is Wente's eerste uit Hengelo win
naar geworden vódR-D.G. uit Den Haag en V.A.D.
uit Amsterdam.
De verrassende itslag kwam mede tot stand door
de overwinning rn drs. Piet Roozenburg op An
dreas Kuyken, wirbij Kuyken met wit de opstel
ling nam die n?r oud-wereldkampioen Roozen
burg is genoemd.
Deze interessate partij nemen we nog eens door:
Wit' Kuvken' wart: Roozenburg.
1 32—28 19-23; 2. 28x19, 14x23; 3. 37—32,
10—14- 4 35—3 20—25; Zwart gaat in op wits uit
nodiging om 't een „Roozenburg"-opstelling te
komen 5 33-h 14-19; 6. 40-35, 5-10; 7. 41-37,
10—14- 8 45-0, 17-22; 9. 31-27, 22x31; 10. 36x27,
11—17; 11. 30-24, 19x30; 12. 35x24, 14—20; De op
stelling is nu'Oltooid zonder afwijkende zetten van
de bestaandeheorie over deze spelvorm. 13. 38-33,
gin 14 (-38, 17-21; 15. 48-42, 21-26; 16.
5045 ii17. 4641, 410; 18'. 4136, 1722;
Terecht zor- zwart er steeds voor dat veld 27 bezet
hliift in £0*1 van de aanval van wit op schijf 23.
19 47^4122x31; 20. 36x27, 7-11; Hier geeft
zwart aan'it de gelegenheid om de Roozenburg"-
oDstelline-e verbreken, de variant (1—6) 3328
(6-11 2819 (18—22) 27x18 (12x14) 32-28 lijkt iets
voordelig" voor wit te zijn. 21. 27—22 of?
Deze vereenvoudiging is gedwongen door 3328?
(11—17!) 28x19 (17—22) 41—36 (22x31) 36x27 (2—7!)
en zwart heeft het beste spel in handen.
2118x27; 22. 29x7, 20x29; 23. 32x21, 1x12; 24.
33x24, 16x27; 25. 39—33?
m m
\mm ijs
i HB
''--y.'mm V
'S v.,-,*'-'' p-r-v"W WS
ü°öJö°oüo
Wit loopt in de val die zwart opengezet heeft,
want nu volgde natuurlijk: 252731; 26.
41—36, Verplicht. 2612—17; 27. 36x27, 15—20;
28. 24—4 13—18; 29. 4x22, 17x50; 30. 38—32, 8—13;
31. 43—38, 3—9; 32. 40—35, 9—14; 33. 27x22, 50x17;
34, 3833,' 17x30; 35. 35x24, 1419; 36. 45—40, 19x30;
Wit heeft nu de dam weggewerkt ten koste van een
stuk, het eindspel is nu echter voor hem verloren.
37. 42—38 11—17; 38. 32—28, 13—18; 39. 49—43,
17—21; 40. 38—32, 2—8; 41. 43—39, 8—13; 42. 40—34,
3035; 43. 3731, 26x37; 44. 32x41, 1319; Hier kan
wit de partij rustig opgeven, hij probeerde echter
nog" 45 41—37, 19—24; 46. 39—33, 21—26; 47. 37—32,
25—30; 48. 34x25. 35—40; 49. 25—20, 24x15; 50,
33—29, 40—44. Wit geeft het op.
door CONSTANT ORBAAN
■ï-
f O o
Een internationaal toernooi in het Zweedse Eksjö
bracht onlangs Hans Böhm met vier anderen op de
eerste plaats en hij behaalde tegelijkertijd een
meesterresultaat. Een mooi succes voor onze land
genoot, die stellig zijn best zal doen om t.z.t. de
volledige FIDE meestertitel te veroveren. Hieronder
twee partijen van de kandidaat-meester. De eerste
is uit het genoemde toernooi, de tweede is uit een
„open" toernooi te Las Palmas, waar Böhm na
Enklaar de tweede plaats bezette.
Wit: Böhm. Zwart: Ivarsson.
1. d2—d4, Pg8—f6: 2. Lel—g5, g7—g6; 3. Pbl—d2,
Lf8g7; 4. c2—c3, d7—d6; 5. Pgl—f3, Pb8—d7; 6.
e2—e3, 0—»: 7. Lfl—d3, b7—b6; 8. 0—0, Lc8—b7;
9. Ddle2, a7a6; 10. a2—a4, h7—h6: 11. Lg5—h4,
e7e5; 12. Ld3—e4, Lb7xe4; 13. Pd2xe4, g6—g5?
(Dit middel om van de penning af te komen
is erger dan de kwaal. Beter was d5). 14. Pe4xf6+,
Pd7xf6; 15. d4e5!, d6xe5 (Ook na gxh4, exfö is
zwarts koningsvleugel ernstig verzwakt). 16.
Lh4g3, Pf6d7; 17. Tfl—dl, Dd8—e7; 18, e3—e4,
Tf8e8; 19. Pf3d2. (Door zijn 13e zet is zwart
zwak geworden op de witte velden zoals dat
heet en zijn tegenstander maakt daar voortref
felijk gebruik van).. De7e6; 20. Pd2c4, b6b5;
(Dat treft, want Pc4 wil toch weg. Beter Tad8).
21. Pc4—e3, c7c6; 22. Pe3— f5, Lg7—f8; 23. h2—h4,
f7—f6; 24. De2—h5, Kg8—h7; 25. Tdl—d6! (Elegante
slotzet: op Lxd6 volgt Dxh6+, Kg8, Dg7 mat en na
een zet van De6 gaat Pd7 verloren).
Zwart geeft het op.
Wit: Lundin. Zwart: Böhm.
1. d2—d4, Pg8—f6: 2. Pgl—f3, e7—e6: 3. Lel—g5,
c7c5; 4. c2c3, Lf8—e7; 5. e2—c3, b7—b6; 6.
Pbl—d2, 0—0; 7. Lfl—d3, Lc8—a6: 8. Ld3xa6;
Pb8xa6; 9. 0—0, Dd8—c8; 10. e3—e4, c5xd4; 11.
c3xd4. Dc8—b7; 12. Ddl—e2, Pa6—b4; 13. e4—e5,
Pf6d5; 14. De2—e4. Db7—a6; 15. a2—a3, Pb4—c6:
16. Talcl, Le7xg5? (Geeft wit gevaarlijke aanvals-
kansen. Beter was h6.) 17. Pf3xg5, f7f5; 18.
De4h4, h7h6; 19. Pg5xe6! )Dit heeft Böhm ver
moedelijk bij zijn 13e zet niet gezien. Hij houdt het
hoofd echter koel.). d7xe6: 20. Tclxc6, Da6e2; 21.
Pd2—f3, De2xb2: 22. Tc6xe6, Ta8—c8; 23. h2—h3,
Db2xa3; 24. Te6—d6, Da3—a2; 25. Td6—d7? (Dit
geeft wits voordeel uit handen. Goed was Tel
waarna de e-pion dreigt te gaan lopen.), Tc8c7!
26. Td7d6. (Na Txc7, Pxc7 zijn de witte vrijpion
nen geblokkeerd, ook na De7, Tf7.), a7a5; 27.
e5e6, Tc7e7! (Tegen de dreiging Td7. De tekst
zet lokt een verleidelijke combinatie uit, die echter
in wits nadeel uitvalt. Vermoedelijk was het toch
de beste practische kans). 28. Td6xd5, g7g5
(Dxd5?, Dxe7). 29. Dh4xh6, Da2xd5; 30. Tfl—el,
Te7h7; 31. Dh6xg5 Th7g7; 32. Dg5f4,
a5a4 (Dat kan wit niet nadoen want na e7, Te8
gaat de e-pion verloren. Op Dc7 of Dh4 wint nl.
Dxf3.); 33. Tele5, Dd5d6. (Indirecte dekking van
f5.) 34. Df4cl, a4a3; 35. Delc4, Tg7e7; 36.
Pf3—h4. (Hoopt de aanval nieuw leven in te bla
zen maar zwart is eerder.), b6b5! 37. Te5xb5,
Dd6x.e6; 38. d4—d5, De6—el 39. Kgl—h2, Del—
e5+; 40. g2g3. (Na andere zetten zal zwarts
a-pion op den duur de beslissing brengen maar nu
kan zwart de aanval overnemen.), De5e2! 41.
Dc4—c5, f5—f4; 42. g3—g4 <Pg6, fxg3+, Kxg3.
Dd3+ en Dxg6).
kwamen de genoemde tekortkomingen duidelijk aan
het licht.
Tafel
A H 3
10
O A 7 5 3
A H 8 4 2
B 5
A H 8 4 2
O 9
V 10 9 7 3
V 10 8 4
'VB6
O V B 8 6
B5
42Te7—e3! 43. Kh2—g2. (Of Kgl, Del
Kg2, f3Pxf3, T3xf3 enz.), Te3—g3 44. Kg2—h2,
De2el! (Behalve Dgl mat dreigt nu ook Txh3+!,
Kxh3, Dhl mat. Na fxg3 wint fxg3 Kg2, Tf2+,
Kxg3, Tc2+, gevolgd door Txc5, Txc5, a2 enz.).
Wit geeft het op.
door H. W. FILARSKI
MOEILIJKE KUNST
Doubleren is een moeilijke kunst. Teveel con
tracten gaan ongedoubleerd de deur uit en mis
schien heeft dat als oorzaak dat vele spelers niet
zo overtuigd zijn van de kwaliteiten van hun tegen
speltechniek. In volgend sociëteitspartijtje waaraan
o.a. schaakgrootmeester Hein Donner deelnam,
Spelleider
9 7 6 2
<5 9 7 5 3
O H 10 4 2
6
Niemand kwetsbaar. West één harten noord
doublet oost redoublet zuid één schoppen
west twee klaver noord doublet oost twee har
ten zuid en west pasten noord twee schoppen
oost en zuid pasten west drie harten. Nu had
noord moeten doubleren, een „voorstel" tot tegen
spelen dat zuid maar al te graag geaccepteerd zou
hebben. Speel dat contract maar eens tegen met:
schoppenheer, klaverheer en dan een kleine klaver
na! West kan twee down gaan. Maar noord bood
drie schoppen en die doubleerde oost. Om drie
schoppen gedoubleerd te maken, moet je ze eerst
bieden is een populaire uitspraak van bridge-
grootmeester Arie van Heusden.
West startte met ruiten negen, oost de boer en
zuid de heer. Kleine harten na, oost won en gaf zijn
partner een ruiten-aftroever. Terecht speelde west
schoppenboer na, maar het was al te laat. Noord
maakte schoppenheer, klaveraas en heer (zuid een
ruiten weg), ruitenaas en een ruiten in zuid ge
troefd. Nu een kleine harten voor de schoppen drie
en klaver na: oost kan niet verhinderen dat NZ nog
schoppenheer én schoppen negen maken. Probeert
u het maar.
De belangrijkste les: na een biedverloop als ge
geven, is er maar één goede start troef! Spelen
OW konsekwent troef verder dan kan zuid slecht»
tot acht slagen komen en daarvoor moet hij nog
zorgvuldig spelen ook.