BEKAK PLAAT Mflp-a Rijden in bergen: tijdig terugschakelen Nieuwe Electromobiel actieradius en top 60 km n n n n n n n m n C n n m n c n 1 Ji n C J Maximum snelheid cararansin buitenland Met de auto op vakantie (3) OPLOSSING ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS PRIJSWINNAARS: 1 isBö le in het privé zwenib» een rijke kunst luis uit met bier esn al het waa tuimelde en dat hj; kwam met de woorden or not to bop, that's Hans Verhagen loopt lend met een bandred rond en interviewde Art Griensven tot twee ma* Komrij liet zich ontval u hij de enige dichter festival is die niet staat in de speciaal vi try International Vers< aflevering van Gedicht ge Bij). „En dat, tery toch op goede, voet alle groten der aarde". De eerste buitenlanden men binnenvallen. De i Festival-dichter Sjoerd 1 oer. man Eugène Guiïlevic bi Kuypers poémes aim vertaalster Jana Bet, wordt omhelsd, want ied. reeft veel met haar or iaar geen Ted Joans en Brian Patten, maar Ai Vlitbell en Christopher L Dat zit weer goed. Er k; iet echte festival niets taan. Vandaag, is de sl„ Ule dichters treden vooi— aatste keer op, de elite led ralgangers ondergaan nog teer de wonderen der scd toezie. Het eerste lustrum fl ^oetry International is 1 iien. Op zo'n openingsavond k« alleen verzuchten: ach, lc« Giza Ritschl, de mot Ier zondagsdichters nog nL )an had er het er een nders uitgezien. JOHAN DIEPSTRAT le 25 missen, ongeveer 13 tetten en zestig 'harisoq hij schreef is in een duo album een keus geniao gevuld met nog enkelé eer instrumentale stukkej uitvoeringen berusten Capella Antiqua nchen, die om. aan het s* Josquin congres in ■k van 1972 een belang»!"] Irage leverden 'f'1 J! 005 2LP f 39,- (Seott e). eindredactie, henk egbers_ nder leiding van Bei lerrmann (die op vorige n al vertrouwdheid inetl 'ranse impressionisten ti e) balletmuziek. Music I ïuziek en muziek die pronkelijk voor pantoni 'as geschreven maar f lilhaud al in 1926 werd gi estreerd voor het Rui allet („Jack in the bi an Milhaud helemaal zeL e danssuite Saudades do Bi 1 uit 1921 (Ouvertures^ waalf dansen) geschreven, et bezoek van de compc an Brazilië. Jij noemt hot eïdealiseerde potpourri oderne zuidamerikaanse in". (DECCA PFS 42S6 f 21, Haar vaste begeleider, in Baldwin en het Engels erorkest onder Edo de Wi aan Elly Ameling terzijde! gloednieuwe MOZART-i 'me waarop lang is gew ederlands beste sopraan zil >era-aria's en concert-aria' ■wijst daarmee opnieuw hl jzondere kwaliteit. Opg en zijn aria's uit Le Nozzeli garo, Cosi fan tutte, Don Gi- 'anni en een aantal eonci ia's. Zowel La Ameling al lo de Waart werden ar toegejuicht in het Ni Jrkse „Mostly Mozart"-fi 1, Elly voor haar vertol n Mozart liederen, en El s gast bij de symfonieorl n van Chicago en Los A s (Philips 6500 544 f I .90). Eerste uitgave in een rei [STORISCHE ORGELS VAK .'ROPA De Alpen landi Ie werken zijn geschrei de periode tussen zestiei achttiende eeuw, waai or deze platen zoveel mol k de klankkleur" van d» mposities van o.a. Pachel! 'Wman, Ammerbach, Frobi r, Eberlin, Krebs, Mufl in overeenstemming is acht met die van het ori anders gezegd, veel col sities werden geschrei" or de orgels, waarop ze uitmuntend door Gusl onhardt tot uitvoering gebracht. Uitvoerige mentatie over de instrumi i vindt men er bij. Het gal orgels in Italië, Zvtsi d en Oostenrijk, in tot (Philips 6775 006 2LP - (Seon-serie). n de rij van Zuidnedcrlau componisten uit de vijftig eeuw neemt Josquin z een van de belangrijk! atsen in. Zijn stijl alleen -groot vakmanscw ar ook een bijzondere i >r melodie en klank. Van In 'en groot aantal Eu rope? landen geldt voor 't rijde met een caravan de- zelfö maximum snelheid als ft Nederland, n.l. van 80 "m. per uur. In een aaml landen is echter zelfs 80 hi. per uur niet toege- stan, in weer andere lan- devgeldt geen maximum. Ht navolgende Ujstje geeft te^ake uitkomst: Dene marken 70 km., West- en Oost Duitsland 80 km., Fin land 70 km., (op autowegen 90 km.), Hongarije 40 km., Noorwegen 70 km., Oosten rijk voor wagens boven 750 kg. 60 km., Polen 70, Por tugal 70, Zweden 70 en Zwitserland 80 km. p. uur. In Groot Brittannië is de max. snelheid verhoogd tot 50 myi is 80 km., op voor waarde dat het beladen ge wicht van de geremde aan hanger niet hoger is dan het onbeladen gewicht van de trekauto; by een onge remde caravan mag het ge wicht niet hoger z(jn dan 60 pet. van dat van de auto. In België, Frankrijk, Italië, Joegoslavië, Luxemburg en Spanje gelden geen speciale snelheidsgrenzen voor auto's met aanhangers. H1 liliiB 0 Een kokende radiateur, dat is het, schrikbeeld van menige automobilist die in de bergen rijdt. Door tijdig terug te schakelen kan dit euvel veelal worden voorkomen. Mocht het toch gebeuren, dan moet men dp wagen aan de kant zétten, de motor uitschakelen, motorkap ope nen, pas na geruime tijd de dop van de radiateur losdraaien (met een stevige doek in de hand en dan nóg opgepast voor hete stoom) en bij draaiende motor langzaam water bijvullen. Natuurlijk is het te dol om oer te praten (maar het ge- burtdat mensen een paar *fken nadat ze hun rijbewijs tbben gehaald met een vol kladen auto (soms zelfs met «n aanhanger erachter) hon- erden kilometers gaan rijden aar verre vakantielanden. De waasheid daarvan moet ieder erstandig mens zonder meer nzien. Ook ervaren automobilisten tien er echter vaak tegen op ange vakantieritten te maken -n vooral wanneer daarbij bergtrajecten overwonnen moeten worden. Toch behoeft het rijden in de bergen geen onoverkomelijke problemen op te leveren. Een algemene vuist regel voor het rijden in de ber gen is: tijdig terugschakelen d.w.z. voordat de motor begin' te stoten; kies dus zoveel mo gelijk het juiste toerental e» aarzel niet bij een steile hel ling terug te schakelen naar de eerste versnelling. Bij al- dalen niet in een te hoge ver- snelling rijden; veelal zal cte tweede versnelling gekozen moeten worden. Wordt er met een caravai of andere aanhanger geredqi dan is het zaak te weten if de auto de zaak wel kan treï- ken. Op vlakke wegen zal (e combinatie gewoonlijk ni|t veel problemen opleveren, ai ders wordt het wanneer au» en aanhanger de bergen n moeten. Is de auto dan bent- den de maat dan kan de zaje fout lopen. Als minimum és voor het rijden in de bergm wordt aangehouden dat oe auto in staat moet zijn op etfi helling van 12°/o op ongeveir 2000 meter hoogte in de eersde versnelling weg te rijden. Bj de ANWB kan men u aan ie hand van gegevens over Rv auto en aanhanger vertelln hoe groot het maximale hd- lingspercentage is dat de auo kan verwerken. Ook als de combinatie okiy is kan men toch voor probt- men komen te staan, die ech r met enige kennis van zalan kunren worden opgelost c n wel voorkomen: 0 stop nooit op een steile Wi ling, de kans is groot dal u datrna de combinatie éét meer in beweging krijgt, mar rijdt in de eerste versnellig; 0 om te vermijden dat let koelwater bij bergritten gat koken moet de motor veel toe ren draaien zodat ventilator en waterpomp sneller werken, waardoor de koeling beter functioneert; 0 blijft de temperatuur van de motor toch oplopen, zet dan de verwarming aan en doe de ramen open waardoor de ca paciteit van het koelsysteem vergroot wordt; 0 gaat het koelwater deson danks koken, stop dan onmid dellijk, zet de wagen in de eerste versnelling, trek de handrem aan, stuur de voor wielen in een schuine stand, stel ook de rem van de cara van in werking; 9 draai echter niet meteen de dop van de radiateur af, maar wacht daarmede een aantal minuten; open wel de motor kap en draai na verloop van tijd - uw hand bedekt met een dikke lap - de dop van de ra diateur af; vul dan bij draaien de motor water bij. 0 mocht het z.g. „vapour- lock" optreden (een luchtbel in de benzineleiding) waardoor de benzinetoevoer hapert en de motor afslaat, zet dan de wa gen stil (zie hierboven) en sprenkel water op de benzine leiding; is dat niet afdoende start dan langdurig echter zon der gaspedaal aan te raken of te choken; rem bij afdalingen zoveel mogelijk af op de motor door terug te schakelen en gebruik de voetrem zo weinig mogelijk; moet er toch met de voetrem bij geremd worden, rem dan niet constant, maar kort en krachtig, telkens met tussen pozen, dan koelen de rem- trommels af; 0 houdt u aan de regel in de bergen: stijgend verkeer heeft voorrang boven dalend ver keer; postauto's hebben altijd voorrang. Ülrüjf nüüüWtei x— u lima--. Dezer dagen is in Nederland het prototype van de Elektro- mobiel geïntroduceerd, een door elektriciteit aangedreven combinatiewagen waarvoor Spjjkstaal de carrosserie heeft ontworpen, terwijl als energie bron een Chloride tractiebat- terjj dient. Door toepassing van verlies- vrije motorregelingen en hoge batterijspanningen heeft de Elektromobiel een actieradius van 60 km per uur per batte rijlading, terwijl de topsnel heid eveneens 60 km. per uur bedraagt. De Chloride tractie- batterij is van de buisjesplaat- constructie, welk type speciaal werd ontworpen voor de aan drijving van elektrische voer tuigen terwijl het tevens mo gelijk maakt dat de batterij zelf de laadtijd bepaalt. De Britse firma Chloride Group Ltd. richtte twee jaar geleden een ontwikkelings groep op die zich moest gaan bezig houden met de proble men van het elektrische weg vervoer in steden. Als eerste resultaat van haar activiteiten heeft deze groep een elektro- bus ontwikkeld, die in mei door een busonderneming in Manchester in dienst is geno men. Om in Nederland de aan dacht te vestigen op de moge lijkheden van elektrisch trans port heeft Chloride Vlaardin- gen een elektrisch aangedre ven combiwagen aangeschaft, vervaardigd door Spijkstaal in Spijkenisse. Deze elektromo biel, bedoeld voor lokaal ver voer in Vlaardingen van per sonen, post en kleingoed, weegt 3500 kg. De carrosserie is op gebouwd uit staalprofielen en bekleed met aluminium, ter wijl het dak van polyester is. De wagen is voorzien van vier deuren en een achterklep. De snelheidsregeling geschiedt traploos langs elektronische weg via thyristoren, het rem- systeem bestaat uit hydrauli sche Lockheed remmen op alle wielen (vóór schijven, achter trommels) met een gescheiden remcircuit. De laadtijd van de batterij bedraagt 8 uur. mk n 1 1 2 2 3 10 3 4 5 11 4 7 8 5 10 13 6 11 12 13 14 7 14 B c 15 16 15 8 17 A - 18 19 20 pi 22 23 B 24 25 26 27 28 29— C 30 25 18 31 32 33 34 35 26 19 36 37 38 39 27 20 40 41 42 28 21 43 44 29 22 45 46 30 23 47 31 24 32 Aan de buitenkant van het fi guur bevinden zich vier zoge naamde anagrammen. De woorden, die hierin dienen te worden ingevuld, bevatten steeds dezelfde letters als het voorgaande woord, vermeer derd of verminderd met één letter. Helemaal in het midden staat een magisch raam. Hier dienen horizontaal en verticaal dezelfde woorden te worden ingevuld. De rest van de puz zel is een normaal kruiswoord raadsel. ANAGRAMMEN 1. steenachtig iets in de gal blaas 2. deel van een plant 3. het lang zijn 4. vierkante platte steen 5. ongevuld 6. vogeleigenschap 7. persoonlijk voornaamwoord 8. medeklinker 9. druk en vrolijk 10. mistig 11. in het openbaar verkopen 12. lawaai 13. niet weinig 14. vreemde munt 15. lengtemaat 16. medeklinker 17. medeklinker 18. slee 19. mannelijk schaap 20. tijding 21. begroten 22. zeemacht 23. slanke moskeetoren 24. poppenkastpop 25. medeklinker 26. reeds 27. bitter vocht 28. niet hoge 29. licht bier 30. vleeshouwer 31. overzicht 32. met gras begroeid veld Magisch raam midden: A. opschrijven B. een land besturen C. plaats in Limburg Kruiswoordraadsel Horizontaal: 2. sporeplantje 4. grap 6. bloeiwijze 7. onheilsgodin 9. verderf 11. ongebonden 12. Europeaan 14. vogel 15. spelonk 17. rund 18. insekt 20. bodeminzinking 21. dichterbij 23. groot water 24. steen 25. plaats in Limburg 27. bel 29. God (L.) 30. elektrisch geladen deeltje 31. antilope 34. kleur 36. aanwijzend voornaam woord 39. roem 40. nazien en herstellen 43. gevangenis 44. bepaald werktuig 45. afkeuren 47. troefkaart Verticaal 1. strafwerktuig 2. kers 3. oefenproeftijd 4. weggetje 5. bevel 6. plant met sterk smakend zaad 8. uniek 9. vreemde munt 10. jongensnaam 11. turfland 13. romanschrijver 14. afgemat 16. prul 17. tapijt 19. sein 20. bijbelse figuur 22. opstandje 26. Europese Economische Gemeenschap 28. klankloos 32. nakomelingschap 33. voedsel 34. kleur 35. telwoord 37. dwingeland 38. mist 41. gevuld 42. Nederlandse rivier 46. wig öfi'A>*'s r;e «cVjz i»V«iS ff •.%!o,S|ff.*,*ff.#l/V.«|/e A,(f£\L\X%t0\6 :LUUe fl W# W REDACTIE "DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA Inzenden: vóór dinsdagmiddag 12.00 uur. Zet op de enveloppe in de linker-bovenhoek: "Weekend- Duzzel". 1 e Prijs: Zrs. Franciscanessen Oosterhoutseweg 114 Teteringen 2e Prijs: A. BEGHEIJN Markt 4 IJzendijke (Zld.) door JAN EDINC Op Hemelvaartsda is in Huissan een grote dam- dag gehouden waaaij ook zes vijftallen uit de ere-klasse vertegenwoordigd waren. In deze poule is Wente's eerste uit Hengelo win naar geworden vódR-D.G. uit Den Haag en V.A.D. uit Amsterdam. De verrassende itslag kwam mede tot stand door de overwinning rn drs. Piet Roozenburg op An dreas Kuyken, wirbij Kuyken met wit de opstel ling nam die n?r oud-wereldkampioen Roozen burg is genoemd. Deze interessate partij nemen we nog eens door: Wit' Kuvken' wart: Roozenburg. 1 32—28 19-23; 2. 28x19, 14x23; 3. 37—32, 10—14- 4 35—3 20—25; Zwart gaat in op wits uit nodiging om 't een „Roozenburg"-opstelling te komen 5 33-h 14-19; 6. 40-35, 5-10; 7. 41-37, 10—14- 8 45-0, 17-22; 9. 31-27, 22x31; 10. 36x27, 11—17; 11. 30-24, 19x30; 12. 35x24, 14—20; De op stelling is nu'Oltooid zonder afwijkende zetten van de bestaandeheorie over deze spelvorm. 13. 38-33, gin 14 (-38, 17-21; 15. 48-42, 21-26; 16. 5045 ii17. 4641, 410; 18'. 4136, 1722; Terecht zor- zwart er steeds voor dat veld 27 bezet hliift in £0*1 van de aanval van wit op schijf 23. 19 47^4122x31; 20. 36x27, 7-11; Hier geeft zwart aan'it de gelegenheid om de Roozenburg"- oDstelline-e verbreken, de variant (1—6) 3328 (6-11 2819 (18—22) 27x18 (12x14) 32-28 lijkt iets voordelig" voor wit te zijn. 21. 27—22 of? Deze vereenvoudiging is gedwongen door 3328? (11—17!) 28x19 (17—22) 41—36 (22x31) 36x27 (2—7!) en zwart heeft het beste spel in handen. 2118x27; 22. 29x7, 20x29; 23. 32x21, 1x12; 24. 33x24, 16x27; 25. 39—33? m m \mm ijs i HB ''--y.'mm V 'S v.,-,*'-'' p-r-v"W WS ü°öJö°oüo Wit loopt in de val die zwart opengezet heeft, want nu volgde natuurlijk: 252731; 26. 41—36, Verplicht. 2612—17; 27. 36x27, 15—20; 28. 24—4 13—18; 29. 4x22, 17x50; 30. 38—32, 8—13; 31. 43—38, 3—9; 32. 40—35, 9—14; 33. 27x22, 50x17; 34, 3833,' 17x30; 35. 35x24, 1419; 36. 45—40, 19x30; Wit heeft nu de dam weggewerkt ten koste van een stuk, het eindspel is nu echter voor hem verloren. 37. 42—38 11—17; 38. 32—28, 13—18; 39. 49—43, 17—21; 40. 38—32, 2—8; 41. 43—39, 8—13; 42. 40—34, 3035; 43. 3731, 26x37; 44. 32x41, 1319; Hier kan wit de partij rustig opgeven, hij probeerde echter nog" 45 41—37, 19—24; 46. 39—33, 21—26; 47. 37—32, 25—30; 48. 34x25. 35—40; 49. 25—20, 24x15; 50, 33—29, 40—44. Wit geeft het op. door CONSTANT ORBAAN ■ï- f O o Een internationaal toernooi in het Zweedse Eksjö bracht onlangs Hans Böhm met vier anderen op de eerste plaats en hij behaalde tegelijkertijd een meesterresultaat. Een mooi succes voor onze land genoot, die stellig zijn best zal doen om t.z.t. de volledige FIDE meestertitel te veroveren. Hieronder twee partijen van de kandidaat-meester. De eerste is uit het genoemde toernooi, de tweede is uit een „open" toernooi te Las Palmas, waar Böhm na Enklaar de tweede plaats bezette. Wit: Böhm. Zwart: Ivarsson. 1. d2—d4, Pg8—f6: 2. Lel—g5, g7—g6; 3. Pbl—d2, Lf8g7; 4. c2—c3, d7—d6; 5. Pgl—f3, Pb8—d7; 6. e2—e3, 0—»: 7. Lfl—d3, b7—b6; 8. 0—0, Lc8—b7; 9. Ddle2, a7a6; 10. a2—a4, h7—h6: 11. Lg5—h4, e7e5; 12. Ld3—e4, Lb7xe4; 13. Pd2xe4, g6—g5? (Dit middel om van de penning af te komen is erger dan de kwaal. Beter was d5). 14. Pe4xf6+, Pd7xf6; 15. d4e5!, d6xe5 (Ook na gxh4, exfö is zwarts koningsvleugel ernstig verzwakt). 16. Lh4g3, Pf6d7; 17. Tfl—dl, Dd8—e7; 18, e3—e4, Tf8e8; 19. Pf3d2. (Door zijn 13e zet is zwart zwak geworden op de witte velden zoals dat heet en zijn tegenstander maakt daar voortref felijk gebruik van).. De7e6; 20. Pd2c4, b6b5; (Dat treft, want Pc4 wil toch weg. Beter Tad8). 21. Pc4—e3, c7c6; 22. Pe3— f5, Lg7—f8; 23. h2—h4, f7—f6; 24. De2—h5, Kg8—h7; 25. Tdl—d6! (Elegante slotzet: op Lxd6 volgt Dxh6+, Kg8, Dg7 mat en na een zet van De6 gaat Pd7 verloren). Zwart geeft het op. Wit: Lundin. Zwart: Böhm. 1. d2—d4, Pg8—f6: 2. Pgl—f3, e7—e6: 3. Lel—g5, c7c5; 4. c2c3, Lf8—e7; 5. e2—c3, b7—b6; 6. Pbl—d2, 0—0; 7. Lfl—d3, Lc8—a6: 8. Ld3xa6; Pb8xa6; 9. 0—0, Dd8—c8; 10. e3—e4, c5xd4; 11. c3xd4. Dc8—b7; 12. Ddl—e2, Pa6—b4; 13. e4—e5, Pf6d5; 14. De2—e4. Db7—a6; 15. a2—a3, Pb4—c6: 16. Talcl, Le7xg5? (Geeft wit gevaarlijke aanvals- kansen. Beter was h6.) 17. Pf3xg5, f7f5; 18. De4h4, h7h6; 19. Pg5xe6! )Dit heeft Böhm ver moedelijk bij zijn 13e zet niet gezien. Hij houdt het hoofd echter koel.). d7xe6: 20. Tclxc6, Da6e2; 21. Pd2—f3, De2xb2: 22. Tc6xe6, Ta8—c8; 23. h2—h3, Db2xa3; 24. Te6—d6, Da3—a2; 25. Td6—d7? (Dit geeft wits voordeel uit handen. Goed was Tel waarna de e-pion dreigt te gaan lopen.), Tc8c7! 26. Td7d6. (Na Txc7, Pxc7 zijn de witte vrijpion nen geblokkeerd, ook na De7, Tf7.), a7a5; 27. e5e6, Tc7e7! (Tegen de dreiging Td7. De tekst zet lokt een verleidelijke combinatie uit, die echter in wits nadeel uitvalt. Vermoedelijk was het toch de beste practische kans). 28. Td6xd5, g7g5 (Dxd5?, Dxe7). 29. Dh4xh6, Da2xd5; 30. Tfl—el, Te7h7; 31. Dh6xg5 Th7g7; 32. Dg5f4, a5a4 (Dat kan wit niet nadoen want na e7, Te8 gaat de e-pion verloren. Op Dc7 of Dh4 wint nl. Dxf3.); 33. Tele5, Dd5d6. (Indirecte dekking van f5.) 34. Df4cl, a4a3; 35. Delc4, Tg7e7; 36. Pf3—h4. (Hoopt de aanval nieuw leven in te bla zen maar zwart is eerder.), b6b5! 37. Te5xb5, Dd6x.e6; 38. d4—d5, De6—el 39. Kgl—h2, Del— e5+; 40. g2g3. (Na andere zetten zal zwarts a-pion op den duur de beslissing brengen maar nu kan zwart de aanval overnemen.), De5e2! 41. Dc4—c5, f5—f4; 42. g3—g4 <Pg6, fxg3+, Kxg3. Dd3+ en Dxg6). kwamen de genoemde tekortkomingen duidelijk aan het licht. Tafel A H 3 10 O A 7 5 3 A H 8 4 2 B 5 A H 8 4 2 O 9 V 10 9 7 3 V 10 8 4 'VB6 O V B 8 6 B5 42Te7—e3! 43. Kh2—g2. (Of Kgl, Del Kg2, f3Pxf3, T3xf3 enz.), Te3—g3 44. Kg2—h2, De2el! (Behalve Dgl mat dreigt nu ook Txh3+!, Kxh3, Dhl mat. Na fxg3 wint fxg3 Kg2, Tf2+, Kxg3, Tc2+, gevolgd door Txc5, Txc5, a2 enz.). Wit geeft het op. door H. W. FILARSKI MOEILIJKE KUNST Doubleren is een moeilijke kunst. Teveel con tracten gaan ongedoubleerd de deur uit en mis schien heeft dat als oorzaak dat vele spelers niet zo overtuigd zijn van de kwaliteiten van hun tegen speltechniek. In volgend sociëteitspartijtje waaraan o.a. schaakgrootmeester Hein Donner deelnam, Spelleider 9 7 6 2 <5 9 7 5 3 O H 10 4 2 6 Niemand kwetsbaar. West één harten noord doublet oost redoublet zuid één schoppen west twee klaver noord doublet oost twee har ten zuid en west pasten noord twee schoppen oost en zuid pasten west drie harten. Nu had noord moeten doubleren, een „voorstel" tot tegen spelen dat zuid maar al te graag geaccepteerd zou hebben. Speel dat contract maar eens tegen met: schoppenheer, klaverheer en dan een kleine klaver na! West kan twee down gaan. Maar noord bood drie schoppen en die doubleerde oost. Om drie schoppen gedoubleerd te maken, moet je ze eerst bieden is een populaire uitspraak van bridge- grootmeester Arie van Heusden. West startte met ruiten negen, oost de boer en zuid de heer. Kleine harten na, oost won en gaf zijn partner een ruiten-aftroever. Terecht speelde west schoppenboer na, maar het was al te laat. Noord maakte schoppenheer, klaveraas en heer (zuid een ruiten weg), ruitenaas en een ruiten in zuid ge troefd. Nu een kleine harten voor de schoppen drie en klaver na: oost kan niet verhinderen dat NZ nog schoppenheer én schoppen negen maken. Probeert u het maar. De belangrijkste les: na een biedverloop als ge geven, is er maar één goede start troef! Spelen OW konsekwent troef verder dan kan zuid slecht» tot acht slagen komen en daarvoor moet hij nog zorgvuldig spelen ook.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 21