II ZEN polder ritzicht. wfonds Tekort NS zal blijven stijgen MINDER VARKENS DOOD DOOR „STRESS" Italiaans ijs uit Nederland IEUWDORP Séaafcd i! Mr. Wagner (Shell): Oliewinsten vrij laag Tegenvallende resultaten bij V. en D. Geestelijk kapot Adres Tegen abortus Amsterdamse effectenbeurs A'damse beurs blijft flauw financiën economie VERKOOP i. DE GRlAAF BETERE KWALITEIT AUTOBUSVERVOER BEPLEIT Extra Verbetering Vlees-ruzie Canada - V.S. anp-beurs overzicht Jaterdag 22 juni 1974 illes op de moeiteloos deurtjes kastjes bóven. De iten van glijden ar voren, t huiselijke ndt ze ïze show- ig u eens. ian 'n des- Ons m. sterk 3rd, draagt n-indeling sukens merk, iteit /rienden. )isse! te Goes 974 te 14.00 uur in het Polderman, Ring 79 te N. Smit te Nieuwdorp erkopen L BOUWLAND nweg te Nieuwdorp, ter -en; zijnde een gedeelte len 's-Heer Arendskerke en 706; en welk perceel leg van een provinciale plitst. cht te aanvaarden bij de igen. kantore van de Notaris. IXEL aanstaande, des namiddags) istaurant „De Benelux' ta verzoeke van zijn princi-l B.W. verkopen ieuw gebouwde en recen- G A Z IJ N met kantoor, bergplaats,j f aan het Industrieterre' 1 Noordpolderstraat 1. kad ie D, nr. 2272, groot 5 are ding der koopsom; ontrui| de koper. i.s. namiddag 2-3 uur. voor rekening koper, binnen 6 dagen en de koop-) le toewijzing, antore van de notaris. iEDtgLANDSK GKMfcfc-" UTRECHT (ANP) De centrale overheid kan er op rekenen dat de tekorten van de openbare vervoersvoorzie ningen de komen jaren waarschijnlijk verder zullen stijgen. Dat komt mede door het toenemend beslag vanuit de sfeer van de gemeentelijke openbare vervoersvoorzieningen, zo blijkt uit het gisteren verschenen jaarverslag van de Ne derlandse Spoorwegen. Daarin wordt het verliescij fer over 1973 berekend op f 481 min. 51 min. meer dan in 1972) bij een omzet van bijna f l,2mld. De spoorweg directie rekent op een com pensatie van f 326 min. voor dt economische nadelen voor vloeiend uit de handhaving van openbare vervoersver- püchtingen. Dan resteert altijd nog een verlies van f 55 min. min. Rond 70 pet. van de exploi tatiekosten van de Nederland se Spoorwegen bestaat uit per soneelskosten. Die stegen vo rig jaar weer met rond elf pet., ondanks een personeels vermindering met 500 man tot 26.853, Dit jaar zal het NS- personeel verder verminderen, ondanks de verkorte werk week van 42,5 tot 41,25 uur. De opbrengsten uit het rei- zigersvervoer stegen met rond f 44 min. tot f 533 min. De groei is voornamelijk veroor zaakt door het in november en december aan het autoverkeer opgelegd zondagsrijverbod, waardoor de spoorwegen f 7,7 min. extra incasseerden. De bezettingsgraad van de treinen steeg van 37.1 tot 38.6 pet Het goederenvervoer bracht vorig jaar f 241 min. op, waar bij de opbrengst van het bin nenlands vrachtgoedvervoer met is meegeteld, omdat dit vanaf 1 januari 1973 geheel voor rekening en risico komt van spoorwegdochter Van Gend en Loos. De omvang van het streek vervoer (naar reizigerskilome ters gemeten verzorgen de NS-dochters 72 pet. van dit vervoer) gaf in totaliteit een verdere daling te zien. De spoorwegdirectie pleit in haar jaarverslag voor een verbete ring van de kwaliteit van het autobusv ervoer, waarbij de medewerking van webbeheer ders nodig is om de congestie- hinder voor de autobus weg te nemen. De NS-busdochters incas seerden f 308 min. en gaven f 311 min. uit, waarvan f 211 min aan de ruim 7208 perso neelsleden die de 2500 bussen laten rijden. O De spoorwegdirectie Is er niet alleen zeker van dat de kosten in de komende jaren verder zullen stijgen, óók zal sprake zijn van een toeneming van het gebruik van openbaar verveer Eén eerste bijdrage tot het meer gebruik maken van trein en bus zal voort vloeien uit de verbetering van de kwaliteit van de geboden voorzieningen. Daarnaast re kent de spoorwegdirectie min of meer op de invloed van een samenhangend stelsel van overheidsmaatregelen, waar door trein en bus aantrekkelij ker kunnen worden. De Nederlandse gezinnen geven nu ongeveer negen pro cent van hun consumptieve bestedingen uit aan verkeer en vervoer. Het aandeel van verkeer in de nationale beste dingen is in tien jaar (van 1963 tot 1973) toegenomen van 7.5 tct 13 pet. In guldens uit gedrukt betekent dit van f 5 nild in 1963 tot f 15 mid in 1973. Het vrijwel algemeen ver guisde rapport van de commis sie Reinoud (mogelijkheden tot bezuiniging bij de NS) krijgt in 't jaarverslag van de spoorwe gen 'n waarderend woord, vaor- al m.b.t. het pleidooi voor een geïntegreerd openbaar ver voersbeleid. De spoorwegdi rectie betreurt het, dat dit ge deelte van het rapport van de commissie-Reinoud, althans in de publiciteit, weinig aandacht heelt gekregen. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM „De wn- sten die de oliemaatschappijen maken, zijn gezien de toekom stige ontwikkelingen nog aan de lage kant". Dit zei vandaag mr. G. A. Wagner, president- directeur van de Shell tijdens de feestelijke bijeenkomst van de 25-jarige Unie van Kamers van Koophandel in het Rijnge bied. Wagner weerlegde op die manier „de bezorgdheid van velen over de schijnbaar hoge winsten van de oliemaatschap pijen". Wagner verklaarde voor de vertegenwoordigers van de 82 Kamers van Koop handel dat de oliemaatschap pijen verre van gelukkig zijn met de huidige ontwikkelin gen, maar voegde eraan -oe dat ze wel moeten, willen ze kunnen blijven investeren en dividenden uitkeren. AMSTERDAM (ANP) De resultaten van het Vroom en Dreesmann concern over het op 31 januari geëindigde boek jaar 1973-74 zijn achtergeble ven bij die van het succesvol le, daaraan voorafgaande boekjaar. Dit was in overeen stemming met de in september vorig jaar uitgesproken ver wachting. De oorzaken van het achter blijven van het jaarresultaat waren, ald-us V. en D., voorna melijk gelegen in een vermin derde groei van de consump tieve bestedingen, vooral in de eerste helft van 1973. (Van onze correspondent) ROME Aan één op elke drie verpakte Italiaanse ijs jes zit een Nederlands smaakje. Hoewel verpakt in Iialiaanse merkpapiertjes en gefabriceerd in Italië, is het in feite 'n Unilever-produkt. Deze miulti-nationale onder neming beheerst ongeveer éénderde van de Italiaanse ljsmarkt. Een van de merken waarmee Unilever op ie bin nenlandse markt in Italië ver schijnt is het 'bekende „Algi- d?". Dr Italianen zijn sinds jaar en dag wereldberoemde La makers. Dat geldt op de eer ste plaats voor het zoge naamde „banketbakkers! is", maar ook voor het industrie- produkt. Ccnsumptie-ijs behoort in Italië tot de ogenschijnlijk in heemse produkten, maar die in feite „gecontroleerd" wor den door internationale, reus achtige ondernemingen. De ijsindustrie heeft ook in Italié tot gevolg gehad dat de consumptie enorm is toege nomen. Een stad als Milaan alleen eet zich per jaar door een ijsberg van zevenduizend ton heen. Dat komt neer op 314 kilo per hoofd van de bevolking, waarmee de Mila- nesen zich volwaardig kun nen meten met bijvoorbeeld de Londenaren en de Berlij- r.ers die ook ruim drie kilo per jaar per man oplikken. Overigens nog maar een schijntje in vergelijking met de Amerikanen die met 25 kilo per hoofd per jaar tot 's werelds grootste ijseters ge rekend moeten worden. UTRECHT (ANP) Van de varkens die in Nederland ter slachtbank worden geleid, stierven er in 1973 onderweg vier per duizend, in 1970 wa ren het er nog zeven per dui zend, in 1960 anderhalf per duizend varkens. De teruggang van zeven naar vier op reis gestorven slaentvarkens is mede te dan ken aan een onderzoek van dr. L. H. H. M. Lendfers (37), beschreven in zijn proefschrift „Gevoeligheid van het Neder landse slachtvarken voor trans- sportinvloeden" waarop hij donderdag in Utrecht promo veerde tot doctor in de dierge neeskunde. Bepaalde uitkom sten van zijn onderzoek wor den reeds in de praktijk toe gepast. Door het transport raken de ze varkens uit hun evenwicht, waardoor ze ir. een „stress" raken. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de vreemde omgeving, het opgejaagd wor den en het vechten op de wa gen. Door de opwinding stij gen de ademhalings- en hart- frequentie en de temperatuur. Een aantal varkens sterft aan de gevolgen daarvan. Niet al- papfer oor uw pen Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend, bublikatie van brie ven (verkorf of onverkort', betekent niet dat de redactie het in alle qevailen eens is met inhoud, c.q. strekking. leen sterfte, maar ook een slechte vleeskwaliteit kan het gevolg zijn van het trans port. In zijn conclusie noemt hij een aantal factoren die de sterfte onder varkens op trans port verder kunnen beperken. De gevoeligheid voor stress, speciaal voorkomend bij de in fokte rassen, kan door doelge richte fokmaatregelen worden beperkt. Resultaten worden vanzelfsprekend pas op de langere termijn bereikt. Het uit de stal drijven en het laden moet in de grootst mogelijke rust geschieden. De varkens moeten bij voorkeur op de wagens getild worden met behulp van een „hefbor- des" (een hydraulische lift). Vervoer moet zoveel moge lijk op koele dagperioden ge schieden en de ventilatie in de wagens moet goed zijn. Dr. Lendfers pleit voor een premiestelsel voor chauffeurs, waarin ook het juist op- en afladen van de varkens be trokken dient te zijn. Tenslot te een tip voor de fokker: vanaf twaalf uur voor aanvang van het transport dienen de varkens niet meer gevoederd te worden. Tegen waterver strekking is Been bezwaar. Over abortus ben ik 't ge heel eens met de heer Clarijs uit Antwerpen. Ik ben n.u 58 jaar en heb in m'n jeugd uit angst en vrees voor de gevol gen en schande ook abortus laten plegen. Ik heb er nog steeds 'n stille pijn van over gehouden. En vooral neem ik het mij zelf kwalijk dat ik het heb durven wagen, m'n eigen kind (in wording) te vermoorden. Ik hoop voor mijnheer Cla rijs dat hij dit toch doorkomt, zijn spijt immers getuigt van 'n mentaliteit, die deze daad verafschuwt. Ik weet ook zeker dat God hem zal helpen om hier door heen te komen. Mijnheer Cla rijs uit Antwerpen, ik ben blij dat ik nu dank zij uw stukje voor de eerste keer in mijn leven mijn hart in dezen heb kunnen luchten. (Naam en adres v. inzender ter redactie bekend) wordt gesproken, dan staan wij direct bij een of andere instantie op de stoep en hou den we protestmarsen! Maar als er in ons eigen vaderland op zovele plaatsen afschuwe lijke moorden in de vorm van abortus plaatsvinden, accepte ren wij dit als dagelijks ge beuren! Jongeren van Nederland, in bijzondere rooms-katholieke jongeien, laten wij als één man opstaan en ons er tegen keren. Probeer hen, die naar zo'n kliniek willen gaan, voor te zijn en in contact te bren gen met goede priesters, opdat zij niet medeplichtig zijn aan moord op eigen leven, bewust of onbewust. Want er is slechts één, die beschikt over leven èn dood, en dat is ook in deze geseculariseerde we reld de levende God. STADSKANAAL R.-k. Jongerencontact Het interview, van de redac teur J. Landman, gepubliceerd op 5 juni 1.1., heeft noga! goe de „anklang" gevonden, niet 't minste bij de H. H. geestelij ken en zelfs bij de universiteit in Leuven, vanwege Schiile- beeckx. Nu is het zo, dat 'n aantal mensen contact willen zoeken, maar mijn adres met weten. Er waren enkele tele foontjes langs mijn broers en t missiehuis Teteringen o.a, van de KRO. Er zijn er zelfs, die wat financiële hulp willen sturen. Jammer, als die gele genheid niet geboden wordt. Is het niet mogelijk om nog een paar regeltjes in De Stem te schrijven, waarin mijn adres: p.a. mevr. U. Strous, Zoutmanweg 10, tel. 32912 en eventueel gironummer 520161 955. Wanneer het mogelijk is, erg gewaardeerd. Ik heb heel veel kennissen in Breda, die graag iets schenken willen, als ze maar weten hoe. BREDA C. v. IERSSEL svd Zoutmanweg J0 Breda Wij vernamen tot onze grote ontsteltenis, dat men ook in Maastricht een „abortus-kli niek" wil openen. Hoe is het in godsnaam mo gelijk, dat er nog meer van die slachthuizen worden geo pend? Is het niet ten hemel schreiend, dat wij, een christe lijke natie, otis zo naar de afgrond laten sleuren! Had er niet veel beter een opvangcentra kunnen worden ■gesticht, waar deze meisjes en vrouwen een echt christelijke opvang genieten en dan nog eventueel na de geboorte van de kleine zouden kunnen af staan? iffi Wanneer er ergens in de wereld over massamoorden WASHINGTON (ANP) Als Canada niet gauw zijn grenzen heropent voor Ameri kaans runvlees, zullen de Ver enigde Staten drastische te genmaatregelen treffen. Deze waarschuwende woorden zi.,n donderdag opgetekend uit de mond van Amerika's minisrer van landbouw, Earl Butz. Sinds twee maanden geldt in Canada een verbod voor de Invoer van rundvlees Jit Je V.S., omdat de regering Nlxon toestaat dat aan rundvee net chemische mestpreparaat DES wordt toegediend. Laboratorium onderzoek met proefrunde- ren heeft uitgewezen dat dit middel kanker veroorzaakt. scheepsbericht en Abida 23 te Curacao verw, Aoila 23 te Casablanca verw, Acmaea p 20 Landsend nr Shellhaven, Alcor 20 van Rio de Janeiro nr Salvador, Amersfoort 21 van Belize nr Tela, Amstelveen 20 van Fre- mantle nr Singapore, Asian Enterprise 20 250 o Guam nr Nagoya, Bilderdijk 20 480 nw Finisterre nr Bremerhaven, Bovenkerk 20 van Amsterdam nr Djakarta, Calmares p 20 Dangeness nr Telac, Capiluna 25 in de P.G. verwacht, Castil- la 20 280 zo Kingston nr Bre merhaven, Chevron Eindhoven 20 vam Panasiu eil. nr Singa pore, Coppename 20 226 zo Kaap Lucas nr Golfito, Coral Obelia 20 van Terneuzen nr Stade, Crania 20 vn Stanlow nr Curacao, Donsina 20 500 n St.-Helena nr Mina al Ahmaöi, Gaasterdijk 20 te la Pallice verw, Hercules 20 350 zw Fla res nr Curacao, Hermes 19 van Aruba nr New Orleans, Kha- siella 20 vn Rotterdam nr Stanton, Kelletia 20 le Singa pore, Kosicia 20 Kandia n Maf Fahal, Lycaon 20 van Leixoes nr Dublin, Lovellia 22 te For- cador verw, Maas Lloyd 20 van Rotterdam nr Bremen, Macliaon 20 200 nno Las Pal- mas nr Rotterdam, Madison- lloyd 20 50 no Masiva nr Doha Moordrecht 21 van Stettin nr Santos, Neder Ebro 21 te Sin gapore verw, Neder Linge 20 360 no Puerto Rico nr Cristo bal, Nedlloyd Katwijk 20 70 zw Nouadhiou nr Port Eliza beth, Nedlloyd Kemba 21 p Panamakanaal nr Kaapstad, Nieuw Holland 21 te Sydney Ondina 4 te Sydney verw. O- noba 20 120 no Porteleza nr Curacao, Ossendrecht 20 t,a. Buenos Aires nr San Nicolas, Patro 20 375 o Paramaribo nr Guayailla, Philidora 20 80 w Hoek van Holland nr Stavan- ger, Philine 22 te Las Palmas verw, Rijnborg 20 van Manty- luoto nr Amsterdam, Rudolph Peterson 20 105 zo Muscat nr Rastanura, Safocean Albany 20 vn Pt. Elizabeth nr East L >n- don, Schelpwijk 20 50 no Ma- sira nr Aden, Sinoutskerk 20 420 wzw Mocamed.es nr Oran jestad, Spaarnekerk 20 vn Bremen nr Kaapstad, Straat Hobart 21 verw. te Buenos Ai res, Straat Holland 20 vn Ko be nr Durban, Straat Madura 19 vn Port Kelang nr Singapo re, Straat Napier 20 vn East London nr Santos, Straat Tal bot 20 te Luanda, Straat van Diemen 19 onderweg nr Sin gapore, Tanamo 20 vn Arrau- elles nr Baltimore, Ulysses 20 1000 w Canarie eil. nr Delf zijl, Viana 20 vn Curacao naar Miranda, Vivipara 20 260 no Singapore nr Mena al Ahmadj, Waterlang 20 vn Sunderland nr Antwerpen, Westerkerk 20 vn Rotterdam nr Antwerpen, VRIJDAG 21 JUNI 1974 le kolom slotkoersen vorige beurs. Ze kolom koersen 2e tijdvak bears a laten b bieden e es claim e ss es dividend Actieve aandelen Handel en industrie AKJAj it ABN 100 50,01) 25U.OO 62,30 57,90 254,00 61,80 A aam ttut f W Deli-All. I 16 lli.UO UordlscUe 1 97,00 Dordlacht fl. 97,00 Heineueo IJ 26 162,01 He ui eken t U 176,60 H.A.L- tsolo i 100 65.00 ttoogov I it 72.80 HV A-iVüjeu UVA a yiue ttec 66,10 KLM r 100 62.50 Kou.Uü* U) 76,80 KNSM i 100 114.U0 NalJVed i 10 67,a0 Ommeren toert 343,00 Philips t U> 30.10 Kotieco t 50 160,00 Rol loco t 50 121,00 Scheepvml i 50 129.5(1 Dolle vei 20 110.40 Actieve obligaties staatsleningen 8.00 Neu.bi) 6.0< iü 10-95 8.0> (O il-90 111,00 96.50 95,30 161,00 175,80 65,00 72,10 68,00 61,00 75,70 111,00 67,00 340,00 29,10 178,10 119,00 127,50 107,90 8.0U IU 1U1 8.0» 10 JOU 8.00 ia 10111 8.00 Id 69-76 8.0* iu 10-77 7.75 iO 1 »-9b 7.75 ia 13-98 7.75 10 JO-78 7.51 10 69-94 7.50 lO 11 -9b 7.50 10 12-97 7.5'J 10 11-81 7.20 ld 12-97 7.00 id 6bl-9l 7.0» ld 6bil 7.00 10 09-94 6.50 (O 681-93 6.50 iu 6811 6.50 10 68111 6.50 IO 68' V 8.25 iü 66-91 6.2a ld 67-92 6.00 10 67-92 5.75 ld 05-90 5.75 IU 6.6 IJ 5.25 ld 641-89 5.25 ld 64 U 5.00 id 64-94 4.50 ld 58-83 4.50 io 59-89 4.5b ld bt)±-85 4.50 ld :uil 4.5U ld 63-93 84.66 84.80 84,00 93.20 87.20 87,00 99,10 98.30 8*2.00 81,20 96.80 81,80 81,'8) 79,70 91,00 77,40 81.30 80 .(H 78,30 7b .30 75.90 75,50 75,5U 79,81- 75.21, 74,40 78.90 78,30 77,20 77,20 83,40 75,50 79,70 72,00 70,70 85,40 85,20 84,50 93,50 87,60 87,60 99,00 98,60 82,40 81,60 96,70 82,00 81,00 80,00 90,60 78,00 81,50 81,10 78,50 76.70 76,20 75,80 75,60 80,00 75.40 74,60 79,00 78,40 77,40 77,30 71.6Q 83,40 75,00 79,70 72,00 70,70 4.25 10 59-84 80,10 4.25 ld 60-9» 70,50 4.25 «O öl-91 70,10 70,40 4M iu K3J 67,80 68,40 4.25 io 8311 67,4(1 68,00 4.ti' io KI-86 77,30 77,30 4.(1" io 82-92 67,50 67,50 3.75 ld 53-93 66,00 66,00 3.50 ld st.47 64,31. 64,30 3.5" ld 51-76 94,80 94,80 7.50 ld 7Ui 8,30 82,00 3.5" ld 53-83 73,70 73,90 3.50 ld 56-86 61,80 3.25 id 18-98 64.50 64,30 3.25 io ïO-90 63.70 63,70 3.25 io 54-94 62,70 62,70 3-35 ld 55-95 77,30 77,30 iji5 Ui 35-83 i.UO ld Grb. j.oo id OT-ta i.uo ld «rL4ti i.00 ld tt-1t i.UU N lnd.<7 4.40 8NO 14-10! 4.25 BNU 11 1.75 ld 10-95 1.56 10 JO-H5 t.51 IO lü-95 4.50 ld 73-9* J.50 A dam47 4.50 ld 4D a-76 tt tl are 85 1.25 ld 52 4.25 Bng70-ltó 4-25 ld 70-96 4.00 10 89-16 4.00 ld 69-94 4.06 ld 11-96 4.00 ld 72-97 4.06 ld 73-79 1.75 ld 70-79 1 75 ld 72-81 7.60 ld 73-98 7.50 ld 72-97 7.25 ld 71-79 1 M ld 13-98 7.00 ld 661-91 i.oo id 4bU 1.00 ld 661V 7.00 td 72-97 7.00 ld 73-83 6.75 10 67-92 6.75 ld u8-93 6.75 ld 72-82 6.50 ld 67-92 6.25 ld 67-92 6.00 ld 57-82 6.00 ld 651-90 6.01' ld 6511 A.75 ld 651-90 5.75 ld 6511 5.50 ld 65-90 5.25 IU 58-83 5.25 ld 04-89 5.25 ld 65-90 5.00 ld 58-88 5 00 ld 64-89 4.75 ld »H-88 4.50 ld 58-89 4.50 ld 59-84 4.50 ld 1 4.50 i 4.51' ld 2-93 4.25 ld 52-77 Obligaties HM ABN 70 8.0" ld 70-76 H 00 ld 71-86 Amro 73 4.54) ld 73 8.50 ld 69 8.75 Ara to 73 8.00 ld «9-76 8.(Ml ld 70-78 7.75 ld Tl-76 7.75 ld 71-86 7.50 ld 73-88 7.01 CU 73-80 7.50 Mee?- P 72 BNO resp 52 9 50 CRBuerl nw 7.50 Exp Fin 6b 8.00 Lease PI 7-(H> N.hk.Mld 5.75 ld 65 9.75 y 1 (M N.lf 9,75 NMB 74 l 8.00 NMB 70 85,00 8391 94 97,11' 97,50 94,90 90,80 89,00 89,90 87,40 86,70 31,80 86,00 63,90 94.50b 97,70 97,50 94,70 90.60 88,80 89,70 87,60 91,00 90,70 77,00 77,00 88,10 88,20 85.,00 85,0 97.80 97,60 84,10 83.90 83,00 82,90 83,00 82,70 90,50 90,50 92.50 92,50 91,30 91,40 79,20 79,00 78,60 78,60 90,50 90,00 76,40 6,30 82,80 82,60 80,50 80,00 80,20 79,80 75,20 74,90 86.20 86,20 78,30 76,40 78,20 76,30 0-85 6 62-92 86,00 86,00 76.70 76,50 74,80 74,70 87.10 86,90 78,80 78.70 78,00 77,40 76.60 76,10 77,40 76,30 - 84,10 84,10 75,70 75,50 74,80 74,60 75,70 75,40 74,90 74,50 76,20 76.30 73,80 73,80 81,20 81,30 78,90 79,20 69.40 00,0 69,60 70,10 93.60 93.60 banken 97.50 97,50 96.80 97,20 87.00 86,70 85,70 85,40 90,30 90,30 90,00 89,80 98,70 98,6 0 96,10 96,60 93,80 93,70 96,60 96.60 36.1,0 86,70 82,10 82,20 89,20 90,30 84,30 84,20 240,60 240,60 92,20 74,60 79,30 79,50 77,00 82,70 82,70 82,50 82,50 83,50 83,70 .15 id mp is lJi5 NUB W ld Kt. HM ld 64 4.IX Wai^cb. 8 KIjnDU 8.0C SlvB 11 Hy pot eek banken 9.0 FrGi UB 1JKI td 1* i.o' io g 4.00 ld UW 4.1b ld A AA 4.50 UI Uil 8.00 Kaïtt 11 1.5!' ld 12 8.1k Weati jri 4.00 ui x 95.80 66,00 73,00 85,30 90,50 71,10 95,00 93.50 84,00 85,Ü0b 76,50 76,50 70.60 66.00 72,60 89,50 85,30 90,20 70.30 OJK) ld pbr 8.50 «V utr 8.50 IO 10 HM ld 10 8.00 ld 11 1.15 ld 72 1.50 ld 71 I 1.50 Id 71U 1.00 ld 72 H.UO ld pbr 9.00 scb.Ned 5.00 scb.Ned Handel, industrie eo 4.00 Abold 94,50 90,50» 88.50 19,00 99,85 90,00 99,80 Inv 72 86,70 86,50 96,00 95,80 - 84,60 99,95 99,50 96,30 4.51 Akzo 4.50 Akzo-Pb 8.50 BUZ HM ld 8.25 Bred. VGI 8.00 ld VI» 73 7.50 ld HM ld VB 8.00 Br.Petr 1M ld 66 7.25 ld 72 H.00 ld 65 8.50 toeetiom 1M CMC 72 6.75 td 67 8.IK Elsevier 9.00 tielder?] I.00 Hrin.BieT 8.00 Hoogovll 8.01 ld 12 6.51 ld 66 5.50 Indola 6.00 ivon.ZoU' 4.7» Koudijs 5.50 KSH65-80 4.50 KSH63-78 9.50 Maas V.Ü.1 9.50 Maasv. O.T. 5.00 Nederb 8.50 (»asU Ij 8.50 ld 15j 8.25 ld 70 8.00 ld 71 8.00 id 72 7.75 ld r 1.50 ld bi 7.2' ld bb 7.,; ld 73 o ld 66 j.5t- ld 68 5.75 ld 65 6.50 Staatsm 1.00 OvlngUS 8.75 Pakh 70 7.75 ld 73 1.00 ld 68 7.00 ld 72 7.25 ld Blhöt 6.50 ld 67 5.25 ld 64 89.00 84,60 79,00 80,00 85.25 89,60 81,25b 88,10 93,00 74,00a 82,00 89,00 87,00 86,00 85,90 85,30 91,70 87,50 90,00 85,80 91,2 92,00 80.60 88,50 98,30 71,00 91,00 84,50 85,70 84,50 81,00 82.50 83,80 81,60 76,60 89,40 76,80 79,00 96,40 80,10 77,30 74,50 84,50 £3,90 92,00 84,00 85,00 75.00 81.1 74,1 94,50 90,00a 88,50 div 88,50 84,10 80,50 80,20 85,35 89,80 81,25b 87,70 89,50 82,00 89,00 87,00 86,30 86,30 85',30 87,20 90,00 85,80 91,00 92,00 80.60 89.00 98,10 91.30 91.20 84,70 85,70 84,50 81,00 .2,30 83,80 81,70 76,60 89,50 76.80 79,00a 96,80 80,50 77,50 74,50 81,50 4.7ft td til 84,00 84,20 Lid Pechlney 77.50 77,60 8.01) Poe» tol 75,00 75,00 8.00 Philip*?* 83.70 83,80 4.00 ld u 88.00 5.15 Pom B 86.00 85,50 K.Ou Pegemdt 79.60 79,60 5JHI ld 58 77,50 17,50 5.00 ld 68 74,50b 75,00b 'i.UO PGEM 5? 84,00b 85,00 8.00 10 64 77.00 76,20 4.50 IO 69 81.00b 82,00 1.15 ttottJüit 90,00 90,40 6.50 K-K Pijp 77,50 77,90 tM ld «8 93,30 93,25 4.15 ld 62 82.10 «2,10 7.00 KljnKcb 70.10 70,10 6.01: schipbo) 71,50 71,50 H io Shell 71 87,50 87,50 7.15 IO 12 78,50 78,00 8,9» SHV 12 97,00 97,00 HJH SHV 73 97,00 97,00 8.75 ld 71» 92,20 92,10 6.00 sm1tN65 78,60 78,60 7.15 l'HV Tt 75,50 75,50 7M Total 72 80,80 80,80b 8.00 Duiler70 998,30 98,50 8.00 ld 66 77,20 76,50 i.W VMF 69 68,50 68,00 6.50 ld 68 5.00 ld 58 88.50 88,50 5.00 ld 62 83,30 82,30 6.&> Wijersfifc 79.10 79,50 1.06 Dorp 67 63,60 Luchtvaart-Spoorwegen l.Ub KLM 68 5.00 ld 60 4.75 ld 59 8.50 N.S. 10 1.2£ ld 72 4.15 ld 57 3.51 id 55 77,50 94,60 88,50 90,2(. 78,50 84.80 94,00 94,60 88,20 90,40 78,50 84,50 94,20 «XI AmKo 146,25 145,50 HM Bail .Ned 88,50 87,50 i.Ot BUZ 103,00b 104,00b .1.25 Buhr.'l 92,70 1.75 Kisevier 7.25 Furo 22 92,80 92,50 1.25 Geldei 91.50 91,70 5.15 Gut-Bi 100,50 101,00 6.50 Grinten 113,50 114,00 2.25 H rneljCT 93,70 93,70 1.60 Ho let 170,00 167,50 5.26 Hooguv 1.50 IH« HoU 5.75 Indola 82,20 82,00 1M Kapp»?2 98,00a 98.U0 6.50 Kluwei 132,00 133.00 5.15 KLM 69,00 2.15 K.N.Pap. 14,45 143.00 Im'mi KSH 72 87,00 87,50 7.00 Lyon N 73,00 73,50 9.00 Meneba 79.50 79.50 7M M'lntosb 100,20 100,50 1.00 Meteoor 100,00 100.00 7.00 NHM-i'. 108,00b (.25 Nederb 69,50 6.50 NMB 223.50 223,25 7.75 Nutncta 106,00 105,50 8.00 Ntjverd. 88,00 90,00 K.5U Philips 97.70 97,70 4.75 Philips. 95,50 93,50 7.50 Proost .B 89,00 6.50 Kolinco 158,00 59,00 K 50 ld 1000 64,50 64,00 8.00 Sanders 99,80 99,80 7.00 Skol Br 84,50 84,05 5.50 rilh.Wat 97,70 97,70 6.00 Vihamlj 84,70 84,50 8.25 Vlb-But. 89,00 88,00 7.00 W'sancn 92,50 2,20 Aandelen banken verzekeringen Premie 2.5" Alkm 56 2.50 A'dam51 2.50 ld 561 2.50 ld 5611 2.50 ld 56111 2.50 td 5» 2.50 Breda 54 2.50 Uordr 56 2.50 E'hvn 54 2.50 Knscb 54 2.50 Haag 521 2.50 ld 5211 K. Kruis 2.50 Kdam521 2.50 ld 5211 2.50 ld 57 250 Utr 52 2.50 Z.HoU.57 2.50 ld 59 -obligaties 58,30 60.10 60.10 71,20 68,50 59.10 59,55 59,95 62,70 59,60 6,05 75,00 74.00 69,00 67,10 63,60 86.05 65,05 66,95 60,95 60,00 60,10 70,20 68,80 60,90 59,60 57,60 60,05 60,00 67,10 75,90 74,00 67,25 68,85 64,95 86,05 65,00 65,15 AMEV 55,00 54,00 Amlas 94,50 94,00 Ass.St.R'dam 95,20 99,50 Eunla 123,00a 118.00 Mees tSi Hope 133,50 133,00 Ned Credietb 41,70 41,20 NMB 163,80 163,80 Slavenb. Bnk 2700.00 2700,00 ld toert 270,00 270,00 Fr .Gr Hyp. bk 101,50 101,50 Tilb. Hyp. bk 139,00 132,00 WestDtr. Hyp. 317,00 315,00 Scheepshypb. 2820,00 2810,00 76,70 76.50 84,00b 85,00b Buitenlandse 7.75 Eurlnv72 5.75 ld 64 5.75 ld 65 8.00 IntAmH 7 00 ld 68 8.25 lntBk7) 4.50 ld 61 4.50 id 62 3.50 ld 55 3.75 KSli 61 5.75 ld 65 4.75 td 62 7.50 Petrof57 7.00 All.Brew 3.50 Eng.W.L 5.25 Kotbra. 500 Co Franc 5.00 Plpe-L. 4.25 Noorw.55 4.00 Nor.Hyd obligaties 82,50b 83,50 79,50b 79,50b 72,60b 72,70 85,60 85,50 76,50 85,00 Handel en industrie BührmaiiD-l Ui oen toaivê-u oert ia 6 pet oert toentr -bulkei io oert toeteoo ld oert tobaraotte JndD-Key toont en Br. Tros» toranr Ned Ueeseaiu i Mkkers Ur Ov Houtb Uröge Uuiker A pp Ecooosto Elsevier id oert EMBA 74,00 148.50 116U.U0 710.0U» 710,00» 162,00 162,00 58,10 65,50 18,00 970.00 84,00 51.50 73,00b 74.00 149,00 160,00 161,00 161,00 59,20 62.00 18,50a 970,00 82,00 51,00b 77,20 85,2 81,50 82,00 74,50 75,00 99.00 99.00 80,60 80,60 79,10 79,00 137,00b 137,00b 81.60 81,50 26,50 6,20 92,80 92,50 84.70 84,50 95,00 95,00b 59,30 Convert obligaties 4.75 Akzo 6.0" VB.N. 6.75 AmRo73 72,50 72,50 92,50 91,00 89,20 88.70 AC AJbogBUB Abold AMAS Asd Uroogd. Asd Rijtuig Araem Nat. Arob. Scbbw Asseiberg AUUEJ Aut.ïscrew W Aut.lnd.Ul Baliast-N BAM Batmva Batenburg Beek, van Beers Begemann Bergoas Berkei P Blydenst Boer Druk Bols Borsumij W Bos Kalis BUZ Braat Bouw Bredero VG ld eert Bredero VB ld eert 284,00 39,50 68,80 117,50 130,50 23,40 162,00 91*00 231,80 135,00 1125,00 38,50 74,00 1200,00a 206,00 113,00» 66,00 86,00 288,00 149,50 675.00 230.50 290,00 39,50 68,0 36,00 117,50 135,00 22,90 160,00 910,00 230,60 136,00 1130,00 38,50 1150,00 212,00 110,00 66,00 87,50 283,00 675,00 230,00 112,00 112,00 83,50 101,50 350,00 328,00 1580,00 - 1530,<K 1540,00 434,00 431,00 430,00 427,00 100,10 347,00 333,00 kokker Ford Auto Furness Gamma U id ft pet PW Gel Uetft c Gelder eert (ierolabr Gtessen Gist Broc. ld een Goudsmit Grasso Grinten Grofsmed. Hagemeijer Harabro Int Hellingman Hero toons. Heybroek Hoek *8 Mach Holec Holl Beton Holl. Beton C ICL eert. IHto Holland lnd Maatssch. IBB Kondor Interlas InternatioM loventum Kappa Kempen en B Key Houtb. Kiene S KJoos Kluwer Kon. Beijenkort id eert ld 6 cum Kon. Ned. Pap. Krasnapolsky KSH KVT Kwatta Landr G1 Leidscbe Wol Ltndet .Jacob Macintosh Meneba Meta Verb. Meteor .Bet. Moluksche Mljnb. W. Naarden Naeft Nat Grondbfv NMB-Bouw Nedap Nederhorst Ned. Bontw Ned. Dagbl NeUe ld oert Netam Nlaf Nierstrasz 241,0" 240,00 1530,00 1540,00 461.0" 460,50 47,50 45,60 565,00 567.00 164,00 565,00 154,00 248,00 63,00 61,00 37,20 37,20 460,0" 460,00 92,20 93,00 53,70 52,20 18,30 17,20 147,50 146,00 78,40 77,00 64,50 66,00 586,00 584,00 76,00 75,60 76,00 75,60 101,00 108,00b 129,00 129,00 193,60 192,50 144,00 139,00 101,70 102,50 71,00 71,00 37 50 37,00 162.00 162,00 250,001" 230,00b 105.50 90,60e 251,«Hl 248,00 500.00 50,20 48,20 48,20 86,00 86,60 31,60 31,10 200,00 190,00 65,50 60,00 150,00a 145,00 64.60 64,30 925.00 925,00 233,00 231,00 105,00 107,00 267,00 268,00 127,00 128,50 104,10 104,00 74,70 73,20 71,00 73,20 72,50 101,00 101,00 66,50 67,10 67,00b 67,50 25,40 25,80 130,50 132,00 177.50 177,00 254,0ü 255,00 79,00 75,50 127,50 126,00 2400,00 2350,00 81,50 82,00 1270,00 1280.00b 55,50 54,80 113,00 113,00 70,00 70,00 74.90 74,60 420,00 418,00 28,60 28,60 318,00 318,80 194,00 194,00 485,00 485,00 325,00 325,00 100,00 100,00 1580,00 1580,00 2150,00 2100,00a Norit 107,00 106,00 Nutrlcla GB 89.00 89,00 Nutncta VB 89,00 89,00 Nyma 44,50 4430 Mij verdal 77,00 76,50b i Mi KM holding 28,50 28,50 (Jrensteln 235,00 233,00 Ovrag-O-S 208,00 208,00 Pakhoek H 150,20 149,50 to eert 149,20 148,50 i'mlembang 87,50 88,50 Patlhe 120,00 118,00 l'biUp» gb Poni Hout 336,00 335,00a Po ree) Flea 96,00 96,00 Proost&Br 213,50 211,00 Kademakers 430,00 433,00 Keexlnk 121,50 120,30 Keeuwljk 64,00 Kels&Co Klva 223,00 220,00 ld eert 208,00 205,00 Kothe&Jisk 67,00 66,20 Kommeuhöller 680,00 673,00 Rijn-Schelde 255,00 251,00 Sanders 226.00 228,50 Schev.Expi- 15,60 15,40 ScbokbetOD 950,00 880,00b Scbuitema xl6,00 114,00 Schuppen 258,00 256,00 Schuttersveld 120,50 116,00 Stevl» Gr 72,00 72,00 Stoomsp. Tw 123,50 123,00 i'ahind. Phil. 152,50 152,00 lelegraat 95,10 96,00 l'HV Intern 225,00 216,00 111b Waten. 310,00 302,00 l-w Kabelf. 365,00 372,00 libhtnk 203,50 200,00 Ldenhout Dnlkap 277,00 278,00 Dull cert 108.00 ld 7 pet 70,00 70,00 ld 6 pet 60,20 60,00 V.d. VUet-W 120,00a 111,00 Veneta 57,00 56,50 Ver Glasf 770,00 772,00 Ver.Hand.Scb 506,00 508,00 VMF 167,90 164,20 Ver.N. Kleerm Ver.N. Dltgmij 105,00 98,00e Ver.Touwfabr ld vert 49,00 52,00 Vezelverw. 550,00b 540,00 Vihamij Bütt 92,00 95,00 VRG Papier 769,50 769,50 V' ulcaansoord 71,00 70,00 Wegener G 72,00 71,00 ld vert. 72,00 71,00 Wessanen 125,60 122,80 Wyers 134,00b 134,00 Wijk en Her. 856,00 857,00 Zaalberg 115,50 107,00e Interbonds Ned. Vastgoed Bum Bell VG Breevast Lhitcb Int. 491,00 580.00a 120.00b 114,00 101.50 491,00 580,00 120.00 114,00a 100,20 Beleggingsmijen IKA Belegg Nefo Obam Kolinco Uol-lnvest Wereldhaven Leveraged Tokyo Pac. H. Tokyo Pac H. 153,00 i50,00 66,50 73,70 65,50 68,50 90,00 17,00 22,90 30,80 BiutenlaDd Mijnbouw/Petroleum Maxwell Petr Moeara Enim ld 1-10 id 1-4 Sarakreek 90,50 90,50 157,50 160,00 2160.00 2110,00 2185,00 2250,00 37.00 37,00 Diversen Oostzee Geld. Tram weg Ant.Brouwerij Ant Vcrffabr EIMij Aruba Sur Brouwerij Hunter Dougl 131,50 131,50 146,00 146.00 35,00 35,50 Participatiemijen AJg Fondsen b. 101,50 101,50 America Fund 155,00 155,00 Asd Belegg 1) 142,00 141,50 toonverto 495,00 495,00 Goldmines 224,8" 224,00 ooiland F 145,50 144,00 ld 1 728,00 721,00 tooncentra Europafunds Uni/onds tourunion Finance-Dn Valeurop Boston too mm Chemical F tool. Growth Dreyfus F Fidelity F investors M Japan Fund Lehman Corp Madison F Manhattan Massac hus Oppenheimer Steadman Technology F Value Line Gevaert Photo Petrorina Solvay Dn Minière Hoechst Mannesmann All.Breweries Br. Petrol Imp tohem. Pye Hold Dai-Ichi onk Nippon Electr Pioneer El. Sanyo Electr. Sony Corp 190,00 320,00 390,00 1050,00 216,00 562,00 8,25 4,35 10,70 11,50 7,50 8.00 12,25 9,25 2,50 8,70 5,10 2,05 4,80 2,50 5,20 85,00 165,00 900.00 126.00 169.00 290,00e 142.00 188.00 333,00 401,00 33,50 27,00 15,85 Canada Alcan BeL Telepb Bovls Corp (Jan. Brewer Can.Pacific Guli OU Husky OU Imperial OU Inald Nat.G. Int Nickel SbeU Canada 29.50 41,00 1,55 13,50 2,65 28,10 16,45 28,75 8,40 28,10 14,45 66,00 73.40 68,20 92,00 16,50 22,50 30,90 386,00 1045,00 211,00 560,00 8,30 4,30 10,75 11,50 7,40 7,60 12,10 9,30 2,60 8,50 5,10 2,05 4,75 2,50 5,10 85,00 165,00 905,00 125,00 170,00a 333,00 290,00 189,00 330,00 401,00 27,25 15,85 29,00 41,20 1,55b 13,30 2,65 28,50 16,45 27,40 8.65 28,15 14,20 Burroughs Celanese tobadbouru ibesepeake Chrysler Cities Ser» Colgate Columbia Jas toon» EdlsoD Cont. Can. Control U. Curtis* W llow Qem. Du Pont Eastro. Kod. Exxon Corp First N.C. Ford Motor Gen. Cable Gen .Cigar Gen. Electric Gen t>ood Gen.Motors Gen lelepb Gilette Goodrich Goodyear Greyhound Gulf OU HoneyweU IBM Int.Flavors Int Tel&T Kennecott Kroger Leasco D Llng-lemco Litton lnd. Litting lnd. 104,00 105,00 32.Ó0 32,20 47.50 48,00 17,55 17,50 40,50 41,25 30,50 31,00 20,25 21,25 7,05 7.00 32,30 31,50 11,00 11,25 68,70 68,80 171,00b 113,00 113,00 71,50e 71,50 37,30 37,15 53,00e 53,25 9,75 9,80 13,25 13,20 50,50 50,25 24.70 25.10 52,25 52,00 23,50 23,50 36,50 37,00e 20,25 20,25 I 16,50 16,70 14,25 14,25 i 21.00 62 ,U0 58.00 232.00 2*28,25 7» ,00 76,00 21,75 20.75 34,10 33,75 20,80 '20,40 9.30 9,50 8.7b 8,40 450 4,75 10,60 10,45 V.S. van Amerika Admiral Corp Akzona Am Cyanam Am.Metal Am.Motors Am.Smelt c. 20,00 22,50 40,50 6,75 20,80 19,90 22,50 40,00 6,95 20,90 Marcor 27,00 26,80 Martin Mar 15,8(. 16,00 McDonnaU 14,50 14.25 Minnesota 79,70 78,50 National Cao 9.60 9,60 Nat.Cash Reg 34,75 34,80 Nat.Dist.&C. 14,00 14,00 N.A Philips 18,90 17,90 Occidental 10,40 10.25 Penn toentr 2,45 2,40 Pepsi Co 62,75 65.50 Philips P. - 54.15 Polaroid 45,75 44.75 Procter&G 3302,75 101,50 RCA Corp 1,50 16,10 Kep-Steel 22,01 22.10 Reynolds Ina 46,00 Sears 88,00 87,00 Shell OU 48.60 47,50 soutb Pac 31.80 31,60 Sperry Rand 39,25 39,40 Standard Br 5,650 56.75 Sterling l)r 27,50 27.00 Studehaker 28,70 28.10 Sun OU Comp 41,00 39,75 1 andv I <orp 22,51 22.00 lexaco 27,40 27.20 l'exa* Instr 97.75 96.00 Transam Corp 7,35 7.50 Un (.arhide 43.50 42,50 Union Pac. 73,70 73,50 D.s steel 43,75 43,70 Westthghwuse 17,10 17,00 Woolworth 16,90 16,70 Am.Standard 13,25 13,25 Am. lel&Tel 47,50 ?f,ü Ampes Corp 4,05 4,05 Amsted lnd 42,5" 41,00 Anaconda 22.0 22,00 Upeco Corp 2,55 2,35 Ark Louis 20,50 20,35 Atl Richt. Ket hl.Steel 30,00 30,50 Boeing Corp 18,10 18,00 Burlington (Obligaties) 9.50 Ned (»asunie 97,00 Claims. Scrips, Stockdiv. e.d.) Aulem Beheer K.S.H. N.M.B. zander» Duikap 4,20 3,31 8,15 Amsterdam, 21 iuni (ANP) - De Amsterdamse effectenbeurs heeft vrij dag bij opening voor de vijfde dag in successie een flauwe stemming te zien gegeven. De beleggers to nen niet de minste koop lust zolang Wall Street en de Londense effectenbeurs nog geen tekenen van rier- stel vertonen. De af 1 aire was aan ook minimaal bij aanvang van de handel op het Damrak. Bi,i de internationals zette Unilever de daling fors voort als gevolg van anhoudend Engels aan bod. Het fonds opende f 1,70 lager op f 108.70. Ten opzichte van de slot- prijs van vorige week vrijdag reeds een verlies van f6,30. Kon. Olie stond als ge volg van de fors lagere slotkoers voor dit fonds in Wall Street onder druk. Het oliefonds opende fl,60 lager op f75,20. Hoogovens begon een gul den lager op f71.80, Akzo 80 cent op f58,20 en Phi lips zeven dubbeltjes op f29,40. De bamiken waren ver deeld, waarbij het verlies van ABN, groot f4 op f 254 opviel. AMRO Bank was 20 cent in herstel op f62,50. De cultures waren prijshoudend. De scheepvaarthoek was bijzonder kalm door ge brek aan affaire. HAL hield zich goed en opende onveranderd op f65. Van Ommeren moest f 2,- terug naar f341 en KNSM fl naar f113. NSU was 80 cent in reactie op f128,70. Hein eken, KLM en Natio nale Nederlanden lagen er gemakkelijker bij. Bij een kalme handel consolideerde de staats- fondsenmarkt de donder dag gemaakte win sten. Ook op de locale markt bestond er weinig lust tot kopen. Bij kalme handel moesten de meeste fond sen verder terug.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 13