h DT\J Provincie Groningen bundelt terreurbestrijding aterdagbijlage van 8 juni 1974 ft Zelfs wij" Vakantie Mannen HIM OOK BIJ HONDERDSTE VUIG rr IIEB JE 'N NI'S - ZWEMBROEKEh SROEKEN ZONNE- enz. enz. ejaardenhuis „DE BLIDE**| parkeergelegenheid. GEVOEL VAN TINTELING...." v .«m SCHIPHOL „Je ziet het aan de witte knokkel- Ijs. de manier waarop ze hun stoelleuningen vasthou- L". Helty Blom, hoofd cabinepersoneel bij Trans- demonstreert exact met handen op de leunin- i van haar bureaustoel, hoe precies bange lucht- litigers zich voor de start plegen vast te grijpen. ,.Je kunt het ook zien aan de overdreven manier binnenkomen, veel i>raats en druk doen of juist stil zijn". Denk nu niet dat Hetty Blom beroeps- fiatig deernis met deze passagiers heeft, of dat ze -ook een mogelijkheid op hen neer zou kijken. Integendeel. „Vliegen", zegt ze „blijft een fasci- Iwreiide, en in wezen vreemde zaak. Ook op je bnderdste vlucht hou je het gevoel van tinteling |>anneer het vliegtuig los komt en nu nog als ik (it mijn kant oor raam naar een van onze toestellen lijk bij hel starten of landen gaat er iets door [tij heen". letty Blom is pas sinds kort iensthoofd bij Transavia. tarvoor heeft ze vanaf 1968 |n stewardess, gedurende 6 ervaringen opgedaan die nu uitstekend helpen bij -■ begeleiden van nieuwelin- h in het vak. Zij vindt dat •wardessen hart voor hun 't."k moeten hebben en, zo "ft ze, en ze kijkt er bijna straffend bij, daar worden I- ook o o geselec- I'-1 glamour van het vak mag W meespelen, hoofdzaak !-lu toch dat de meisjes we- I1"1 in een dienstverlenend be- :ep te gaan werken. Dat tnstverlenen is niet alleen en neer hollen door het ™'e gangpad met bladen (inches of drankjes. Het plezier in het werk rat pas gevonden in de per- wohjke service. ejjee vlucht zitten er op de smadeld 260 mensen wel It twintigtal die echt bang «Die pak je er al uit bij p aln boord gaan", aldus T' "^e staan ter be- deuropening in .■"hitje opgesteld, maar dat lp, alleen voor het groeten. js vooral om alle gezich- |ta v '5uilnen opnemen. Als v ;°gtuig dan start weet je 1 ar de bange mensen zitten". De term „bange mensen" wil zij niet voor haar rekening nemen. „Ik heb het liefst dat de mensen het gewoon eerlijk zeggen als ze een beetje tegen vliegen opzien". Want, dat is de theorie van Hetty Blom, het cabinepersoneel is er voor, om begrijpelijke angstreacties op te vangen- Het zijn boven dien niet alleen mensen die v-oor het eerst vliegen die angst-symptomen afscheiden. Ook mensen die regelmatig vliegen kunnen ermee behept blijven. „Zelfs wij", aldus Hetty, „wij die weten hoe het technisch allemaal werkt en die bovendien weten dat je met een auto of bromfiets honderd maal gevaarlijker reist dan in een vliegtuig, blij ven het vreemd vinden dat zo'n geweldig brok ijzer de lucht ingetild wordt". Statistisch is bovendien vast gesteld dat je zo'n twee mil joen kilometer moet hebben gevlogen voor je in aanmerking komt voor een vliegtuigongeluk. Je vliegt veiliger naar de Canarische ei landen dan dat je per auto naar Zand voort aan zee op vakantie gaat. Feiten en stellingen die je aan elke luchtreiziger kan voorleggen maar de man die even nonchalant in een vlieg tuig stapt als in een autobus moet nog geboren worden. Daar haakt Hetty Blom dan ook op in. „Alleen mensen zonder fantasie doen of ze er niks aan vinden". Veel lucht- angst kan overigens vermeden worden door goede voorlich ting. Wanneer de motoren in eens hun toerental verlagen, zijn er altijd wel passagiers die angstig naar de nooduit gangen kijken, terwijl het toch alleen maar gaat om een normale vliegmanoeuwre, bij voorbeeld het inzetten van een landing. „Vandaar dan ook dat onze piloten via de boordmdcrofoon de passagiers op de hoogte houden van de gang van zaken tijdens het vliegen". Als het even kan laat Transavia de mensèn tijdens de vlucht een kijkje nemen in de cockpit. Dat werkt meestal als een verademing. De mensen zien dan twee vriendelijke zeer ont spannen mannen in 'n hagelwit overhemd bezig met het feite lijke besturen van het toestel. De scheiding tussen cockpit en cabine wordt daarmee over wonnen. Dat kan overigens niet altijd. Dat hangt een beetje af van de drukte in de lucht en de hoogte waarop gevlogen wordt. Echt hysterische men sen is Hetty Blom nooit tegen gekomen. „De meeste mensen weten ook als ze voor de eerste keer vliegen wel zo'n beetje wat hun te wach ten staat. Iedereen heeft wel iemand in de familie die het heeft meegemaakt en er op verjaardagsfeestjes over kan praten". De algemene indruk bij het landen is meestel een menge ling van „is dat nou alles" en „een heerlijk avontuur". Pro blemen doen zicth alleen voor met mensen die lijden aan claustrofobie, Een wetenschap pelijke term voor „engte vrees", de angst om opgesloten te zijn. Het zijn de mensen die liever tien trappen op sjouwen in bun flat dan met de lift te gaan. „Het gebeurt wel dat mensen pas ontdekken aan claustrofo bie te lijden als de deuren van een vliegtuig definitief dicht zijn gegaan. En", zegt Hetty, „ik heb het wel eens meege maakt dat iemand in paniek raakte, zodanig dat man noch kinderen haar konden troos ten. Ik heb toen vanaf Schip hol tot aan Zuid-Spanje toe naast haar moeten zitten. Ver velend is dat niet. Integendeel. Want", aldus Hetty Blom, „dan merk je pas wat je werk eigenlijk inhoudt". Hetty Blom zegt een en ander met een gezicht waarin voort durend een glimlach door breekt. De uiteraard be roepsmatige glimlach van de stewardess. Deze glimlach doet veel goed aan nieuwelin gen onider de luchtreizigers. Maar al is de lach beroepsma tig, je moet er „ergens toch wel degelijk achter staan". De ervaring is dat een enkel bemoedigend knikje of een vriendelijke glimlach wonde ren doet. „We lopen voor de start door het toestel heen om de riemen te controleren en daarbij kijken we zoveel mo gelijk iedereen evenrecht in het gezioht- Althans voorzover de mensen ons daartoe de kans geven. De praktijk wijst echter uit dat juist nerveuze passagiers als het ware hunke ren naar zo'n bemoedigende blik. Een enkel knikje helpt ze dan over de drempel heen, daarna blijken ze vaak onbe kommerd weg te zakken in hun stoel om te genieten van de vakantie die dan pas echt begint. Daar draait het dan ook om bij de mensen van Transavia en bij al die andere Europese chartermaatschappijen die jaarlijks miljoenen mensen zonder problemen naar hun vakantieland brengen. „We houden ons altijd voor ogen dat wat voor ons „even een op en neertje naar Alicante is" voor de passagiers een vakan- tievlucht is, waarnaar ieder voor zich vaak al een half jaar van tevoren heeft uitgezien". Sinds enige tijd heeft Transa via naast de circa 150 ste wardessen ook 7 mannelij ke cabinepersoneelsleden in opleiding. De maatschappij vliegt namelijk niet alleen voor vakantiecharters, maar heeft soms ook „zeeliedentrans porten" of zakelijke vluchten naar het Midden-Oosten. Vluchten die, aldus tracht Hetty Blom het diplomatiek te formuleren, ten dienste staan aan mensen die misschien wat anders aankijken tegen de 0 Hetty Blom, poseert met een „beroepsmatige glimlach", waaraan nochtans het hart niet ontbreekt, voor enkele Cara- velle staarten. Zij is sinds kort hoofd cabine-personeel, maar heeft rijpe ervaring op het ge bied van de passagiers behande ling. vrouw als de doorsnee-vakan- tieganiger. Dat neemt niet weg dat het leeuwedeel van de passagiers met stewardessen wordt ge confronteerd. „Meisjes die be slist geen miss World hoeven te zijn als ze maar een bepaal de charme kunnen uitstralen". Een enkele „dolle mina-achti- ge" opmerking wil ze daaro ver noS kwijt. Haar erva ring is, zo vertelt ze teleurge steld, dat passagiers toch naar de mannelijke steward vragen, ook al heeft een stewardess tijdens de vlucht de hiërarchiek bepaalde leiding. Mannen zijn kennelijk nog al tijd „automatisch met de lei ding belast". Over het aanvul len "van het personeelsbestand heeft Hetty Blom in haar nieuwe functie hoofd cabine personeel geen problemen. „We werken veel met part time mensen", zo vertelt ze, „maar de vakantieseizoenen breiden zich steeds meer naar voor- en najaar uit. Er zijn nog altijd meisjes genoeg die op dit beroep afkomen en er zelfs voor naar het buitenland gaan om hun talen bij te spij keren. Dat laatste is", aldus komt Hctty Blom alsnog >p het middeloaar onderwijs te recht, „een grotere zorg dan vroeger. Sinds de mammoet wet is het aantal „viertalige meisjes en jongens" sterk aan het afnemen"- „En dat terwijl Nederland in ternationaal op luchtvaartge bied een naam heeft hoog te houden op het gebied van de talenservice. Ik heb pas nog", aldus tenslotte Hetty Blom, „op een voorlichtingsavond op een middelbare school een aantal meisjes moeten teleur stellen. Zij hadden een ver keerd keuzepakket genomen. „Waarom hebben ze ons dat niet verteld toen we 12 wa ren", aldus de door haar veel gehoorde jammerklacht van stewardessen in spe. JOHN ROOZEN GRONINGEN Het volgende kan gebeuren, overal, op moment: Een auto stopt voor een school in het dorpje I ln Groningen. Vier mannen stappen uit. Drie gaan naar Een blijft bij de voordeur. Vi seling een schot. Kreten. Een ruit spat uit elkaar. Ij,! !ninulen 'ater krijgt de korpschef van A. een telefoon- lee l'" bem asgrauw doet worden. De gehele school, vijf nhtcn, zesenzeventig leerlingen en een toevallig aan- TT ,venva>™ingsnionteur zijn gegijzeld. Er is een ge- 11 e- het hoofd van de school. Plots, v' trtte!, fiilj *ler miljoen beleid1 kle'ne biljetten ,ut» Dit i,e" 1C8n snelle lm 7 a"es binnen drie niet, dan zal elk Uur lu 'Ul een kind gedood worden. De korpschef belt zijn burgemeester. Beiden zjjn in paniek. Een ontzag lijke ramp hangt boven het dorp. Wat nu De burge meester belt het hoofdbu reau van politie van de ge meente Groningen. En zinkt dan terug in zijn stoel, in martelende onzekerheid, maar in het besef dat hij ge daan heeft wat hij kan. In de provincie Groningen is een speciale regeling getroffen voor -ie bestrijding van ter- reur-aoties. Het project is uniek, maar staat nog in de kind erschoenen Als zich ergens in de provin cie een ernstig misdrijf voor doet, v arbij levens op het sped staan (gijzeling, overval), wordt een overlegorgaan inge schakeld dat de beslissingen en maatregelen neemt. Commissaris der Koningin, procureur-generaal en hoofdof ficier van Justitie hebben zich in dit orgaan verenigd met praktische bijstand van ge meente- én rijkspolitie uit de hele provincie. De tijdrovende en onprakti sche procedure van bijstands verlening wordt hiermee ont lopen. Zo nodig houdt het over legorgaan direct telefonisch contact met de ministers van Binnenlandse Zaken en Justi tie. Alle formele rompslomp is fini, de weg naar de top ligt open. De zonderlinge scheiding van Rijks- en gemeentepolitie is voor moeilijke affaires in de provin-ie Groningen hiermee opgehe-'en. Het overlegorgaan heeft de directe beschikking over de deskundigen van de politiecorpsen. Nog is de zaak slechts op pa pier geregeld, maar via oefe ningen hoopt men binnenkort de beschikking te krijgen over een soepele machine die alle volmachten en specialisten bundelt. Groningen is tot deze opzet gekomen door de toename van terreur-aoties. Mr, P.S. Bakker en mr. Th. de Jong, respectievelijk chef ka binet CdK en plaatsvervan gend chef kabinet geven deze schets van het plan: „We hebben hier een paar jaar geleden een opstand gehad in het Huis van Bewaring. De procureur-generaal, de hoofd officier wan Justitie en de Commissaris van de Koningin waren toen bij elkaar geko men. Toen is het idee als Jjet ware geboren. Later kwamen de affaires Ravenstein en Om men ('oomaanslagen bij gassta- tions. Red.) en omdat wij in Groningen rijkelijk met gas gezegend zijn, zou het wel mooi zijn als we bijtijds iets gingen oprichten- Toen kwam de affaire-Deil (gijzeling van boerengezin. Red.) en dat was de aanleiding. Kijk, zo'n gijzeling kan elke burgemeester boven het hoofd hangen. En de bijstandsrege ling /an de Politiewet zit hoogst Ingewikkeld in elkaar. Rijks- en gemeentepolitie zul len elkaar wel helpen, maar er gaat rogal wat tijd verloren met eindeloze telefonades naar iedereen. En als er iets ge beurt. moet je slagvaardig kunnen reageren. Wij gaan nu een conditie scheppen, waar een druk op de knop voldoen de is vn de justitie, de politie en de dK meteen eendrachtig bij elkaar te brengen. De bur gemeester belt het hoofdbu reau /an politie in de stad Groningen, waarna de brain- trust gaat draaien. Du moment dat het bureau een seintje krijgt, v/orden de PG, de CdK en de H' ofdofficier gewaar schuwd. Alle overleg wordt gepoold. Het is toch volkomen irrelevant of de zaak nu door rijks- of gemeentepolitie opge lost moet worden Dit orgaan blijft alles dirige ren en zet zonodig een com mando-post te velde op. En de mensen ter plekke die toch al genoeg aan hun kop hebben, hoeven zich niet druk te ma ken over allerlei problemen als voeding, aflossing, commu nicatie en de follow-up. De opzet moet technisch nog voorbereid worden, want de lokale buigemeester blijft het hoofd van zijn politie. Het initiatief van Groningen is door -en enkele provincie na gevolgd, „mdat het nog zo pril is. De huidige gang van zaken ls verre van bevorderlijk voor een sn >1 optreden. Afgezien van dc twee soorten politie korpsen spelen twee ministe ries, Binnenlandse Zaken en Justitie, een grote rol. En zijn er bazen en baasjes die op hun strepen kunnen staan. Het resultaat is verwarring, frus traties en verlies aan tijd en efficiency. JAN KOT"5FN

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 17