Creatief bouwen vanuit jezelf SUR PRISE grootste BLUE SOUND „Proberen het leven hoorbaar te maken" pïT tweede WERKGEVER HUGO v. d. MEER Door gewone geluiden (van muziekinstrumenten, de mense lijke stem, dieren, machines of noem maar op) met elkaar te vermengen, of te vervormen, kunnen sommige mensen soms leuke effecten bereiken. Wanneer muzikanten met die klanken gaan stoeien, kunnen er soms zelfs zeer inhoudsvolle muziek stukken ontstaan. cultuur OPNAMEN Spanning 80.(100 MAN Amsterdai donde Science Fiction Confrontatie White Heat Wezen TEKST EN FOTO'S HENK POST) Het zal zo'n anderhalf jaar geleden zijn, dat jongeren in 't Dongemondplaatsje Raams- donksveer een daad wilden stellen in de sfeer van passi viteit en apathie, waarin de plaatselijke subcultuur was ko men te verkeren. Ze organi seerden een popfestivalletje. Het evenement bleek echter geen doorslaand succes. Slechts enkele tientallen be zoekers passeerden de zuinig kijkende kaartjesverkopers. Popmuziek, zo werd weer eens duidelijk, bleek nauwe lijks meer de stimulerende en inspirerende functie te bezit ten, waarmee enkele jaren ge leden nog honderden jongeren tegelijk naar het destijds bestaande plaatselijke jonge rencentrum werden gelokt. In dit geval onderstreepte de ten gehore gebrachte muziek ei genlijk alleen maar de leegte van het slechts spaarzaam ge vulde zaaltje. Toch bleek er Iemand ge contracteerd te zijn, die met een opzienbarend optreden ter elfder ure nog inhoud aan het geheel wist te geven. „Hij zong, speelde op mondharmo nica's en op een gitaar met maar drie snaren. Die gitaar vervulde drie functies tegelijk, de solo, slag en bas. Hij had verder een versterkerinstalla tie en een echo-apparaatje en als je je ogen dichtdeed was het et alsof er een complete groep op het podium stond te spelen", zo werd zijn verschij ning bij een andere gelegen heid destijds eens beschreven. Hij imponeerde niet door vir tuositeit, maar wel door de vrijheid en integriteit, waar mee hij zijn muziek maakte. Die jongen was Eddy van der Meer. Al voor het ontstaan van de Provadya's maakte hij actief deel uit van de Bredase blues- en experimentele pop groep Slack Gang, die onlangs uiteindelijk voorgoed ter ziele is gegaan. Ruim een jaar geleden kom- den we in deze krant melding maken van Van der Meer's eerste en enige elpee: „Zeer oude klanken en heel nieuwe geluiden, die hij met enige steun van enkele vrienden, waaronder Adre Heeren, zelf volspeelde, uitbracht en pro duceerde. Muziekkrant Oor over de plaat: „Het boeiendste is de muziek zelf, die het best gekarakteriseerd kan worden als vrij, open" en „Eddie van der Meer beoogt geen synthese van allerlei muziekstijlen, hij experimenteert ook eigenlijk niet. Hij stelt zich open voor alle mogelijke invloeden en verwerkt ze tot klanken en geluiden, die soms binnen en soms buiten de geschreven wetten van de muziek liggen". Jazzwereld liet zich wat min der enthousiast uit, maar schreef desondanks: „Toch is maken van deze muziek na tuurlijk veel aardiger, dan het bewandelen van de platgetre den paden". In december van het vorig jaar trad Eddy van der Meer voor het eerst op met zijn nieuwe band Surprise, een ca deautje waaruit tot nu toe in verschillende gelegenheden, soms voor 75, soms voor 25, maar nooit voor meer dan honderd bezoekers nog niet al tijd even perfecte, maar ver rassend frisse muziek tevoor schijn bleek te komen. Eddy van der Meer: „Ik wilde wel eens van de drie snaren af, maar wist niet pre cies, welke muziek ik wilde spelen". Samen met bassist Hans de Vos is hij toen een jaar lang aan het pionieren geweest. „Soms waren er mid dagen, dat we zeiden, dit is een soort richting, waarin we verder willen bouwen". Met Roel Bisschop (drums) en Kees van Velthuizen (orgel) erbij zijn de ideeën uiteinde lijk tot een vaste vorm geko men. De bedoeling van Surpri se: klanken en ritmes zoeken en die gebruiken op een jazz achtig ritme. Ieder optreden begint echter met enkele strakke bluesnummers „Omdat dat gewoon goeie gevoelsmu- ziek is". De meeste thema's, die wor den gebruikt zijn bedacht door Kees van Velthuizen, die voor hij deel ging uitmaken van Surprise (zijn eerste band) al V.l.n.r. Roel Bisschop, Kees van Velthuizen, Hans de Vos, Eddy van der Meer: „gewoon blijven, zoals je bent". een tijdje in zijn eentje bezig was met het zoeken naar sounds en effecten. „We heb ben geen haast, zegt hij, we zijn er niet op uit om drie keer per weck te kunnen op treden. We proberen niet ho ger te grijpen, dan samen fijn en goed te spelen. We hebben niet het gevoel iets te moeten of te zullen". We geven elkaar Verantwoordelijke man, voor het geluid op de elpee en de banden, die Eddy van der Meer en Blue Sound, hebben opgenomen is John Zwarter, medewerker van de stichting Studio Audio, die vooral pro gramma's maakt voor zieken. H'ij is best be reid met zijn apparatuur ook opnames te maken van andere popgroepen, die zichzelf via in eigen beheer vervaardigde banden, in den lande willen presenteren. Zijn adres: Aller Heiligenweg 12b, Breda, tel. 01600— 50041. Drummer Roel Bisschop speelde vroeger in bandjes, die alleen maar populaire nummers speelden: „Elke keer als er een top-veertig uit kwam, werd er een nummer tje uit ingestude erd. Maar ik ben blij, dat ik deze richting ben uitgegaan. Ik kan nu echt creatief bouwen vanuit me zelf". Bassist Hans de Vos heeft voor zijn Surprise-tijd in een groot aantal bandjes gespeeld, maar is daar nooit mee opge treden. „Vroeger keek ik al tijd strak voor me uit en speelde mijn partijtje, terwijl je juist in de muziek, die ik nu maak, veel contact met el kaar nodig heb". gewoon de kans om tot leven te komen. Van groot belang is dan ook de ontspannen en feestelijke sfeer, die de groep bij optre dens en repetities zegt voor te staan. „Het interessante is, dat we vanuit die sfeer toch tot een bepaalde structuur zijn gekomen, waarin iedereen bin nen de groep tot zijn recht kan komen", zegt Eddy van der Meer. Kees van Velthoven maakt van de vier de meest onge compliceerde indruk. Met zijn ongedwongen houding lijkt hij de spanning, die uitgaat van de spontane njanier, waarop Van der Meer zich uit, te rela tiveren. Eddy van der Meer komt dikwijls erg persoonlijk en direct over. Veel mensen vinden het gek, wanneer iemand zich zo blootgeeft. Vooral wanneer ar door die manier van optreden ook schijnbaar zwakke eigen schappen duidelijk worden kun je gemakkelijk een gege neerd gevoel over je krijgen. Eddy van der Meer ervaart dat zelf ook: „Je krijgt wel eens het idee, dat het de men sen soms schokeerd, wanneer je jezelf heel werkelijk op stelt, zoals je bent. Omdat de mensen gewoon vergeten zijn, dat zijzelf in feite een act staan te bouwen en degene, die op het podium staat niet; Surprise (bij de aandachtige lezer zal dat overigens geens zins verbazing wekken) mani festeert zich niet in glitterge waden of met make-up op het gezicht. De kledij is over het algemeen sober en nonchalant. Het instrumentarium ziet er vaal en versleten uit. Af en toe wil er ook wel eens wat stuk gaan. Dat is niet alleen aan geldgebrek te wijten. Kees: „Ik heb er nooit aan gedacht iets aan ons uiterlijk te veranderen. Ik vindt dit al een soort act op zich, dat je gewoon blijft, zoals je bent en geen afstand gaat scheppen tot je publiek. Als er iets kapot gaat is daar altijd wel een oplossing voor te vinden". Surprise lijkt evenals Van der Meer destijds in zijn een tje, een groep, die niet in de eerste plaats door muzikale kwaliteiten, maar vooral door de manier, waarop muziek ge maakt, wordt, belangrijk is. De binding, die ikzelf met de groep voel, heeft als belang rijkste oorzaak de spontan- teit en eohtheid, waarmee de groep overkomt. Popmuziek heeft voor veel mensen aan inhoud en betekenis verloren. Sommigen kunnen alleen nog maar waardering opbrengen voor popmuziek, die technisch goed in elkaar zit. De kwali teit van de muziek, die Sur prise voortbrengt lijkt echter tot op bepaailde hoogte van ondergeschikt belang. Eddy van der Meer is het daar niet mee eens: „Volgens mij moest ook de vorm ver antwoord zijn, zegt hij, de kracht moet tóch liggen in technisch goede muziek. En ik geloof, dat we zo langzamer hand een behoorlijk hoog peil aan het bereiken zijn, alleen al op het gebied van geluiden maken. Daar heb ik van men sen, die zelf mfiziek maken erg veeg complimenten over gehad. Die vinden, dat het echt iets is, wat uit zijn expe riment is. Waar ze van mer ken, dat je er al j'aren mee bezig bent. Toch zijn er veel poplief hebbers, die de verrichtingen van Surprise nog met de nodi ge scepsis bekijken. Eddy van der Meer daarover: „Veel mensen beoordelen de muziek dan ook niet naar de inhoud, maar ze luisteren of het alle maal wel afgerond klinkt. Als het begin en het einde afge rond klinkt heb je een leuke kaft, maar de inhoud hoeft dan nog niet belangrijk te zijn. Als je een netszeggend boek in een leuke kaft ver pakt, zijn er toch veel mensen, die het kopen. Voor ons is het niet belangrijk om bekend te worden. Het is alleen belang rijk om muziek te maken, waar we zelf achter staan. Maar als hetgeen je in je mu ziek wilt leggen beter over komt, door bijvoorbeeld een nummer korter te maken, dan vind ik dat bijvoorbeeld een gezonde consessie. Kees yan Velthuizen: Als je je onder de popgroepen wilt scharen, die nu beroemd zijn, dan zou je inderdaad heel an dere muziek moeten gaan spe len, dan moeten we allerlei dingen gaan doen, die we nu niet doen, maar het kan ook best, dat het grote publiek het, mede door onze muziek, nog eens fijn gaat vinden, wanneer je probeert om jezelf te blij ven. dEN HAAG (ANP) I)e PTT heeft op het inblik ongeveer 80000 Personen in dienst, aldus ï!t donderdag door het hedri i' gepubliceerde Overslag, dat opmerkt, I,, „aar personeelsbe- „ttinz gerekend het be drijf na Philips op de tweede plaats komt in %Jdten het bedrijf «erken dan nog onge veer 30 000 personen rechtstreeks voor de PTT aan de orders, die hct bedrijf plaatst bij uiteenlopende bedrijfs- i.kken Met deze orders 'l i" 1973 een bedrag gemoeid van in totaal miljard gulden, waarvan het grootste deel in Nederland werd besteed. jjet a&ftded, dat dc PTT in 1913 had in de nationale investeringen (bruto) beliep 2,1 pet. üf bijdrage aan het na tionale inkomen (markt prijzen) was 1,8 pet. De- re percentages zijn ten opzichte van andere be drijven aanzienlijk, al dus liet verslag. De geidomzet van de PTT in 1973 bedroeg 3,4 miljard gulden. Hierin zijn de omzetten van de postgiro en de rijkspost spaarbank niet opgeno men, aangezien de omzet van deze diensten van geheel andere aard is. (zie embargo). UITGESPROKEN J L. ilaats, aannemer, Gastakker 12, Breda. Cur. inr. A. M. van Dusseldorp, Catharinastraat 17 bis, Breda. Tel. 01600-47050, Bogmans Verlichting B.V., Secrkade 28, Etten-Lcur. Cur. nr. J, Tli. Boere, Markt 21, Stten-Leur. Tel. 01608-4155. F F. Levering, machinist, joormanstraat 12, Dongen. mr. Th. P. W. M. Kamp- luisen, Baronielaan 133, Bre- la. Tel. 01600-47952. 0 Adrie Heeren. Voor de gemiddelde luisteraar, die gewend is zich te ver maken met eenvoudiger vormen van muziek, zoals die door de massamedia dagelijks op ons af worden gestuurd, vormen der gelijke composities echter nogal eens een moeilijk te bevatten muzikaal terrein. Eén van de eersten, die deze constatering zal onderschrijven is de Bredase drummer en „geluidenmenger" Adrie Hee ren, die al een tijdje mee draait in de regionale subcul tuur, maar ook daar niet altijd iedereen enthousiast heeft we ten te krijgen voor zijn avant- gardistische muzikale activi teiten. Toch is het niet zijn bedoeling, zo legde hij eens in deze kolommen uit, om mu ziek te maken voor een select gezelschap. „Wij willen de luisteraar langzaam leren onze muziek te waarderen door aan iedereen, die het horen wil uit te leggen wat voor muziek wij ntaken en te laten horen hoe h«t klinkt", zo heeft hij toen gezegd. Zijn activiteiten op dat ge bied lijken succes op te leve ren, want zelfs de grootste scepticus kan niet meer om het feit heen, dat Adrie's mu ziek in plaatselijke en lande lijke jongerencentra weer klank begint te krijgen. Maar niet alleen in de smaak van het publiek, maar ook in Adries muzikale prestaties en ideeën valt de laatste tijd, zo zegt hijzelf, een ontwikke ling ten gunste te signale ren. Adrie Heeren, die van huis uit met ballet te maken kreeg stapte in de woelige zestiger laren, geheel naar de geest des tijds, over naar de (experi mentele) popmuziek, waar hij als drummer a' spoedig gegre pen werd door Noordafrikaan- se\ ritmen „oer"invloeden en wordt er wat van het is it fabriek opgenomen materiaal verwerkt op een elpee, die t: volgens Adrie Heeren zeker komt: Verschillende a-com mercieel werkende menseaj zijn daar al in geïnteresseerd zo zegt hij. De muziek van Blue Sound die -dat zal niemand verba zen- nogal moeilijk te o» schrijven valt, wordt "'fl steedis in grote mate beïnvta d'oor Noordafrikaanse klanken en sferen, maar het is de be doeling, dat de muziek daar naast een steeds science-fiction- achtiger karakter gaat krij gen. Adrie Heeren zegt daaro ver: „Er zijn de laatste tj» veel dingen veranderd. Toet ik 12 of 10 jaar was, begonnen ze opeens allemaal torens bouwen en flats en zo. De we reld wordt steeds meer over heerst door de technologie, te levisie is opiuim voor j» volk geworden en er zijn te- paalde machten, die het net spul hier in handen wiW I hebben en de massa op druk- noppen willen laten reageren Daar bum je niet omheen ga® Die dingen voelen wij dage* lijks. Als je op een vrije n langs de petrochemische in dustrie bij Rotterdam OT"- zie je op een gegeven mom® dingen, waaruit voor een mu zikant miuziek komt. Maar 1 moet wel een hele muzika' ontwikkeling achter de hebben om er ook echt m®" over te kunnen maken". Betekent dat niet, dat je1® wezen helemaal niet zo 'e' die technologisering^ machtsconcentratie bent; „Juist wel, reageert Adrie Heeren, het is toch te gek 1111 er allemaal gaande is- zouden erop willen wijzen, d>' het zo niet langer kan. ook primitieve oerritmu1 dj' er leven in onze muziek verwerken kan er een coiii'"1 tatie ontstaan. Daardoor 'SL! nen de verschillen duid'1'1 worden. Het is soms heter alle aspecten van hef lerf gewoon weer te geven, 1> streekse kritiek is beter, overal maar omheen draaien- Ie kolom slotkoersen vori a c s ei het zoeken naar klanken. Sa men met Eddy van der Meer speelde hij onder meer in de groep Lazarus, later trad hij met vrienden op onder de naam The Green Eye. Meningsverschillen over de verder te volgen muzikale richting maakten echter steeds na enige tijd een einde aan de verbintenissen. In de Ooster- ho-utse rockgroep White Heat heeft Adrie Heeren nu de per sonen gevonden, waarmee hij zijn avantgardistische denk beelden in conventionelere muziekvormen denkt te kun nen toepassen. Veel meer dan in White Heat komen Adrie's ideeën echter tot uitdrukking in de tweemansgroep Blue Sound, die hij samen met White Heat-drummer Karei Vermijs heeft opgericht. In diens huis onder de schaduw van de Oosterhoutse St.-Jans- toren wordt in een geluid- dicht gemaakt kamertje nu minstens drie avonden per week gewerkt aan de ontwik keling van hun muziek, die als het aan Adrie en Karei ligt, straks eerst de aarde en daar na de hele kosmos moet laten communiceren en vibreren. Essentieel onderdeel van het verder hoofdzakelijk uit drums, bekkens, gongs, belle tjes en speeldoosjes bestaande instrumentarium van Blue Sound zijn de toongenerator, die Adrie door een bevriende electronious in op versterkers met heel veel knoppen lijken de kastjes heeft laten vervaar digen. Door middel van die toongenerators, die het best zijn te vergelijken met een moogsynthesizer kunnen zeer uiteenlopende klanken en ef fecten worden vervaardigd, die weer kunnen worden ver vormd of weer met eerder op genomen muziekstukken kun nen worden verwerkt. Karei Vermijs, met zijn wat afstandelijker houding zo op liet eerste gezicht de tegenpool van de door zijn muzikale ac tiviteiten begeesterde Adrie Heeren blijkt het best in staal het wezen van Blue Sound onder woorden te brengen: „We proberen het leven hoor baar te maken, zegt hij, „A- drie en ik zitten heel dicht op één lijn. En wc proberen alle twee door middel van onze muziek over te brengen, wat Actieve aandelen Handel en industrie Akzu 20.* Al> hm) Ami'o i 40 A (uhd Hub f759 Deü-rtij t is> DurüUctie 29 ÜurbUtcbe Pt. Hein eken UJ 26 heuieken t 25 H.A.L Hold Huogov l 4? HV A mljcd UVA A plus Ree. KLM i HM) Kou OLic t Ji KNisM I 100 Nat.Ned i 10 OmiuereD Lert Puilips l 10 Botieco t 50 Rolinco t 50 Scl.eepvtnlJ t 50 Unilever t 20 58.20 59,20 251,00 63,20 206,00 114,00 114,80 173,00 169,00 186,00 181,10 100 77,70 77,80 78,50 64,90 78,70 78,50 64,50 77,80 120,50 121,00 67,50 65,80 364,00 362,00 31,10 30,80 182,70 180,60 122,30 121,00 124,10 125,50 111,70 111,00 Actieve obligaties staatsleningen 3.00 Ned .6b 8.U0 ld Ï0-HS 8.00 id 71-96 8.00 ld 791 8.00 id JOU 8.00 ld 7UÜ1 8.00 id 9.76 8.00 id 70-77 7.75 ld 71-96 7.7 - ld 73-08 7.75 ld 40-78 7.50 ld tiO-94 7.50 ld 71-86 7.50 ld 73-07 7.50 ld 71-81 7.20 ld 73-07 7.00 ld übl-01 7.00 ld tibll 7.00 id 60-04 6.5(1 id 681-93 6.50 id 6811 6.50 id 68111 6.50 id 4X1V 6.35 ld 66-01 6.3.) id 6,,-93 6.00 id 67-03 6.75 ld 65-00 5-75 id 6511 5.35 ld 641-89 5.35 ld 6411 5.00 ld 64-04 4-50 ld 58-83 4-50 ld jO-80 4.50 id 601-85 4.50 ld 6011 4.50 id 63-03 83,40 83,20 82,20 92,00 86,20 86,20 98,80 83,20 3,20 82,10 92,00 86,20 86,00 99,00 98,50f 98,70 80,10 80,40 79,40 79,70 95.90 95,90 80,30 79,30 78,20 89,70 76,30 80,30 79,20 78,30 89.90 76,60 80,00 80,10 79,60 77,20 75,40 75,00 74,60 74,90 79,20 74,00 73,40 78,20 77,40 76,70 75.90 70,30 81,20 72,60 78,50 70.50 69,30 79,60 77,20 75.20 74.80 74.40 74.20 79,20 74,20 73,40 78.50 77,40 76.70 76.00 70.30 81,40 72,70 70,70 69.40 4-5 ld 59-84 4-25 ld 6Ü-9U 4.35 ui 61-91 4-25 ld 631 4-25 ld 6311 4.U0 ld 61-Xb 4.00 iü 63-93 3-75 id 53-93 3.50 ld st.47 3 50 id 51-76 1.5U id 71 II 3.50 id 53-6VJ 3-50 ld 56-86 3.25 ld 48-98 3.25 ld 50-90 3-23 tö M-M id 55-95 80,60 69,80 69,10 66,80 66,30 76,40 66,70 65,30 61,80 94,70 80,30 73,00 59,00 63,30 63,60 62,40 76,50 80,60 69,90 69,20 S6.80 66,40 76,60 66,80 65,40 62,10 94,70 80,40 73,20 59,00 63,30 63,60 62,60 76,10 0 Muzikale bedrijvigheid in de fabriek. Blue Sound aan het werk in de Machinefabriek Breda. er op een gegeven moment leeft. Voor ons is dat telkens weer iets anders. Als we er lan ook nog in slagen om de toehoorder en zelfs dieren en zo bij onze communicatie te betrekken, dan is dat het bes te, wat we kunnen doen. Als zelfs een hond mee gaat doen. en dat lukt ook wel eens. dan kun je moeilijk staande hou den, dat we de realiteit var dat moment niet weergeven. Adrie Heeren is ervan over tuigd, dat je keihard moet stu deren om iets waardevols te kunnen presteren op muzikaal terrein. Evenals een goede sportman getroost hij zich dan ook heel wat moeite om in conditie te blijven. „Lichame lijke bezigheden als wandelen fietsen of zwemmen geven je de geestelijke ontspanning en de krachten die je nodig hebt om onze muziek te kunnen maken". De de om de schulden te kunnen afbetalen, die door zijn muzikale activiteiten zijn ontstaan doet Adrie Heeren, al een tijdlang administratief werk bij de Bredase Machine fabriek. „Niks voor mij" vindt hij, „Ik heb liever iets omhanden, omdat ik toch te veel met mijn kop bezig ben" Als hij eventjes niets te doen heeft glipt hii dan ook nogal eens de werkplaatsen in, „om dat daar meer leven heerst" Zo ontdekte hij, dat je in de ketelmakerij en vooral in de ketel® zelf, prachtige opnamen kunt maken, wat op een stille zondagmiddag uiteindelijk ook gebeurde. Er werden wat mu zikale vrienden opgetrommeld en de complete geluidsinstalla tie werd naar de fabriek gere den. De opgenomen banden wor den nu gebruikt tijdens optre dens, die men visueel aantrek kelijker wil maken door een mime-achtige act. Bovendien Voor popgroepen, die niet mee wensen te draai- mallemolen op weg naar en in de commerciële luisterrijke, doch goedko pe successen, is het dik wijls moeilijk timmeren langs de met glitter en goud geplaveide paden- Met hun sterk onderge waardeerde bezigheden vormen ze echter nogal eens het klimaat, waar zich frisse vormen en nieuwe Impulsen ontwik kelen. Op deze pagina dan ook ruime aandacht voor de basis, waar groepen als Surprise en Blue Sound de popmuziek levend hou den. 0 Karei Vermijs en dichter Hugo van der Meer in de Jdeeite mer van Jongerencentrum „Het Paard nan Troje" in Den Hasj, Een regelmatige verschij ning tijdens optredens van Surprise en vooral Blue Sound is de Bredase dichter Hugo van der Meer de Wal cheren. Sleutelbegrip bij veel van zijn gedichten en improvi saties, die hij tijdens en tus sen hun muziek declameerd is de stilte. Veel van zijn gedichten noemt hij ingehouden poëzie, waarin niet veel wordt gezegd, fi maar wel veel wordt gesugge reerd. Die gedichten zijn dik wijls verkenningen van zich zelf, want „door te schrijven kun je je bewust worden van veel dingen in jezelf". Hugo van der Meer verder: „Er zijn mensen, die de din gen om zich heen verwerken door zidh in zichzelf te keren of door te protesteren. Bij me ditatie bestaat het gevaar, dat Je het contact met de buiten wereld verliest en een te poli tiek geëngageerde houding houdt het gevaar in, dat de creativiteit kapot wordt ge maakt. Daarom kun je beter proberen momenten van stilte en rust in jezelf te laten ont staan. Van daaruit oAtstaan vanzelf allerlei kreten luiden. In een zaal voel wel eens dat er gen wordt. Dan wordt er verder geassocieerd. manier kan er een he contact ontstaan. Hugo van der plannen om een uit te laten geven titel: „Er zit een vlin_, mond". „Veel mensen er geen erg in, dat er moois als een vlinder lippen zit. Als ze gaan m Vliegt zo'n vlinder weg. Da om is het misschien beter -J je eerst nog even te buiJ nen", zegt Hugo van der )lJ Als die gedichtenbundel 7 komt zal daar zeker «dJ staand fragment in voorkirj uit „Twee pogingen tot n dialoog") „Als God in een hoj zou wonen En Adam en Eva nog Zou hij zeker die tijd stop. zetten en zeggen Ga nog even door Maar helaas zitten er staM spotvogels in hoge bomen",

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 8