Creatief bouwen vanuit jezelf
SUR
PRISE
grootste
BLUE
SOUND
„Proberen het leven
hoorbaar te maken"
pïT tweede
WERKGEVER
HUGO v. d. MEER
Door gewone geluiden (van muziekinstrumenten, de mense
lijke stem, dieren, machines of noem maar op) met elkaar
te vermengen, of te vervormen, kunnen sommige mensen soms
leuke effecten bereiken. Wanneer muzikanten met die klanken
gaan stoeien, kunnen er soms zelfs zeer inhoudsvolle muziek
stukken ontstaan.
cultuur
OPNAMEN
Spanning
80.(100 MAN
Amsterdai
donde
Science Fiction
Confrontatie
White Heat
Wezen
TEKST EN FOTO'S
HENK POST)
Het zal zo'n anderhalf jaar
geleden zijn, dat jongeren in
't Dongemondplaatsje Raams-
donksveer een daad wilden
stellen in de sfeer van passi
viteit en apathie, waarin de
plaatselijke subcultuur was ko
men te verkeren. Ze organi
seerden een popfestivalletje.
Het evenement bleek echter
geen doorslaand succes.
Slechts enkele tientallen be
zoekers passeerden de zuinig
kijkende kaartjesverkopers.
Popmuziek, zo werd weer
eens duidelijk, bleek nauwe
lijks meer de stimulerende en
inspirerende functie te bezit
ten, waarmee enkele jaren ge
leden nog honderden jongeren
tegelijk naar het destijds
bestaande plaatselijke jonge
rencentrum werden gelokt. In
dit geval onderstreepte de ten
gehore gebrachte muziek ei
genlijk alleen maar de leegte
van het slechts spaarzaam ge
vulde zaaltje.
Toch bleek er Iemand ge
contracteerd te zijn, die met
een opzienbarend optreden ter
elfder ure nog inhoud aan het
geheel wist te geven. „Hij
zong, speelde op mondharmo
nica's en op een gitaar met
maar drie snaren. Die gitaar
vervulde drie functies tegelijk,
de solo, slag en bas. Hij had
verder een versterkerinstalla
tie en een echo-apparaatje en
als je je ogen dichtdeed was
het et alsof er een complete
groep op het podium stond te
spelen", zo werd zijn verschij
ning bij een andere gelegen
heid destijds eens beschreven.
Hij imponeerde niet door vir
tuositeit, maar wel door de
vrijheid en integriteit, waar
mee hij zijn muziek maakte.
Die jongen was Eddy van
der Meer. Al voor het ontstaan
van de Provadya's maakte hij
actief deel uit van de Bredase
blues- en experimentele pop
groep Slack Gang, die onlangs
uiteindelijk voorgoed ter ziele
is gegaan.
Ruim een jaar geleden kom-
den we in deze krant melding
maken van Van der Meer's
eerste en enige elpee: „Zeer
oude klanken en heel nieuwe
geluiden, die hij met enige
steun van enkele vrienden,
waaronder Adre Heeren, zelf
volspeelde, uitbracht en pro
duceerde. Muziekkrant Oor
over de plaat: „Het boeiendste
is de muziek zelf, die het best
gekarakteriseerd kan worden
als vrij, open" en „Eddie van
der Meer beoogt geen synthese
van allerlei muziekstijlen, hij
experimenteert ook eigenlijk
niet. Hij stelt zich open voor
alle mogelijke invloeden en
verwerkt ze tot klanken en
geluiden, die soms binnen en
soms buiten de geschreven
wetten van de muziek liggen".
Jazzwereld liet zich wat min
der enthousiast uit, maar
schreef desondanks: „Toch is
maken van deze muziek na
tuurlijk veel aardiger, dan het
bewandelen van de platgetre
den paden".
In december van het vorig
jaar trad Eddy van der Meer
voor het eerst op met zijn
nieuwe band Surprise, een ca
deautje waaruit tot nu toe in
verschillende gelegenheden,
soms voor 75, soms voor 25,
maar nooit voor meer dan
honderd bezoekers nog niet al
tijd even perfecte, maar ver
rassend frisse muziek tevoor
schijn bleek te komen.
Eddy van der Meer: „Ik
wilde wel eens van de drie
snaren af, maar wist niet pre
cies, welke muziek ik wilde
spelen". Samen met bassist
Hans de Vos is hij toen een
jaar lang aan het pionieren
geweest. „Soms waren er mid
dagen, dat we zeiden, dit is
een soort richting, waarin we
verder willen bouwen". Met
Roel Bisschop (drums) en
Kees van Velthuizen (orgel)
erbij zijn de ideeën uiteinde
lijk tot een vaste vorm geko
men. De bedoeling van Surpri
se: klanken en ritmes zoeken
en die gebruiken op een jazz
achtig ritme. Ieder optreden
begint echter met enkele
strakke bluesnummers „Omdat
dat gewoon goeie gevoelsmu-
ziek is".
De meeste thema's, die wor
den gebruikt zijn bedacht door
Kees van Velthuizen, die voor
hij deel ging uitmaken van
Surprise (zijn eerste band) al
V.l.n.r. Roel Bisschop, Kees van Velthuizen, Hans de Vos, Eddy van der Meer: „gewoon blijven, zoals je bent".
een tijdje in zijn eentje bezig
was met het zoeken naar
sounds en effecten. „We heb
ben geen haast, zegt hij, we
zijn er niet op uit om drie
keer per weck te kunnen op
treden. We proberen niet ho
ger te grijpen, dan samen fijn
en goed te spelen. We hebben
niet het gevoel iets te moeten
of te zullen". We geven elkaar
Verantwoordelijke
man, voor het geluid op
de elpee en de banden,
die Eddy van der Meer
en Blue Sound, hebben
opgenomen is John
Zwarter, medewerker
van de stichting Studio
Audio, die vooral pro
gramma's maakt voor
zieken. H'ij is best be
reid met zijn apparatuur
ook opnames te maken
van andere popgroepen,
die zichzelf via in eigen
beheer vervaardigde
banden, in den lande
willen presenteren. Zijn
adres: Aller Heiligenweg
12b, Breda, tel. 01600—
50041.
Drummer Roel Bisschop
speelde vroeger in bandjes,
die alleen maar populaire
nummers speelden: „Elke keer
als er een top-veertig uit
kwam, werd er een nummer
tje uit ingestude erd. Maar ik
ben blij, dat ik deze richting
ben uitgegaan. Ik kan nu echt
creatief bouwen vanuit me
zelf".
Bassist Hans de Vos heeft
voor zijn Surprise-tijd in een
groot aantal bandjes gespeeld,
maar is daar nooit mee opge
treden. „Vroeger keek ik al
tijd strak voor me uit en
speelde mijn partijtje, terwijl
je juist in de muziek, die ik
nu maak, veel contact met el
kaar nodig heb".
gewoon de kans om tot leven
te komen.
Van groot belang is dan ook
de ontspannen en feestelijke
sfeer, die de groep bij optre
dens en repetities zegt voor te
staan. „Het interessante is, dat
we vanuit die sfeer toch tot
een bepaalde structuur zijn
gekomen, waarin iedereen bin
nen de groep tot zijn recht
kan komen", zegt Eddy van
der Meer.
Kees van Velthoven maakt
van de vier de meest onge
compliceerde indruk. Met zijn
ongedwongen houding lijkt hij
de spanning, die uitgaat van
de spontane njanier, waarop
Van der Meer zich uit, te rela
tiveren. Eddy van der Meer
komt dikwijls erg persoonlijk
en direct over.
Veel mensen vinden het
gek, wanneer iemand zich zo
blootgeeft. Vooral wanneer ar
door die manier van optreden
ook schijnbaar zwakke eigen
schappen duidelijk worden
kun je gemakkelijk een gege
neerd gevoel over je krijgen.
Eddy van der Meer ervaart
dat zelf ook: „Je krijgt wel
eens het idee, dat het de men
sen soms schokeerd, wanneer
je jezelf heel werkelijk op
stelt, zoals je bent. Omdat de
mensen gewoon vergeten zijn,
dat zijzelf in feite een act
staan te bouwen en degene,
die op het podium staat niet;
Surprise (bij de aandachtige
lezer zal dat overigens geens
zins verbazing wekken) mani
festeert zich niet in glitterge
waden of met make-up op het
gezicht. De kledij is over het
algemeen sober en nonchalant.
Het instrumentarium ziet er
vaal en versleten uit. Af en
toe wil er ook wel eens wat
stuk gaan. Dat is niet alleen
aan geldgebrek te wijten.
Kees: „Ik heb er nooit aan
gedacht iets aan ons uiterlijk
te veranderen. Ik vindt dit al
een soort act op zich, dat je
gewoon blijft, zoals je bent en
geen afstand gaat scheppen tot
je publiek. Als er iets kapot
gaat is daar altijd wel een
oplossing voor te vinden".
Surprise lijkt evenals Van
der Meer destijds in zijn een
tje, een groep, die niet in de
eerste plaats door muzikale
kwaliteiten, maar vooral door
de manier, waarop muziek ge
maakt, wordt, belangrijk is.
De binding, die ikzelf met
de groep voel, heeft als belang
rijkste oorzaak de spontan-
teit en eohtheid, waarmee de
groep overkomt. Popmuziek
heeft voor veel mensen aan
inhoud en betekenis verloren.
Sommigen kunnen alleen nog
maar waardering opbrengen
voor popmuziek, die technisch
goed in elkaar zit. De kwali
teit van de muziek, die Sur
prise voortbrengt lijkt echter
tot op bepaailde hoogte
van ondergeschikt belang.
Eddy van der Meer is het
daar niet mee eens: „Volgens
mij moest ook de vorm ver
antwoord zijn, zegt hij, de
kracht moet tóch liggen in
technisch goede muziek. En ik
geloof, dat we zo langzamer
hand een behoorlijk hoog peil
aan het bereiken zijn, alleen
al op het gebied van geluiden
maken. Daar heb ik van men
sen, die zelf mfiziek maken
erg veeg complimenten over
gehad. Die vinden, dat het
echt iets is, wat uit zijn expe
riment is. Waar ze van mer
ken, dat je er al j'aren mee
bezig bent.
Toch zijn er veel poplief
hebbers, die de verrichtingen
van Surprise nog met de nodi
ge scepsis bekijken. Eddy van
der Meer daarover: „Veel
mensen beoordelen de muziek
dan ook niet naar de inhoud,
maar ze luisteren of het alle
maal wel afgerond klinkt. Als
het begin en het einde afge
rond klinkt heb je een leuke
kaft, maar de inhoud hoeft
dan nog niet belangrijk te
zijn. Als je een netszeggend
boek in een leuke kaft ver
pakt, zijn er toch veel mensen,
die het kopen. Voor ons is het
niet belangrijk om bekend te
worden. Het is alleen belang
rijk om muziek te maken,
waar we zelf achter staan.
Maar als hetgeen je in je mu
ziek wilt leggen beter over
komt, door bijvoorbeeld een
nummer korter te maken, dan
vind ik dat bijvoorbeeld een
gezonde consessie.
Kees yan Velthuizen: Als je
je onder de popgroepen wilt
scharen, die nu beroemd zijn,
dan zou je inderdaad heel an
dere muziek moeten gaan spe
len, dan moeten we allerlei
dingen gaan doen, die we nu
niet doen, maar het kan ook
best, dat het grote publiek het,
mede door onze muziek, nog
eens fijn gaat vinden, wanneer
je probeert om jezelf te blij
ven.
dEN HAAG (ANP)
I)e PTT heeft op het
inblik ongeveer 80000
Personen in dienst, aldus
ï!t donderdag door het
hedri i' gepubliceerde
Overslag, dat opmerkt,
I,, „aar personeelsbe-
„ttinz gerekend het be
drijf na Philips op de
tweede plaats komt in
%Jdten het bedrijf
«erken dan nog onge
veer 30 000 personen
rechtstreeks voor de
PTT aan de orders, die
hct bedrijf plaatst bij
uiteenlopende bedrijfs-
i.kken Met deze orders
'l i" 1973 een bedrag
gemoeid van in totaal
miljard gulden,
waarvan het grootste
deel in Nederland werd
besteed.
jjet a&ftded, dat dc
PTT in 1913 had in de
nationale investeringen
(bruto) beliep 2,1 pet.
üf bijdrage aan het na
tionale inkomen (markt
prijzen) was 1,8 pet. De-
re percentages zijn ten
opzichte van andere be
drijven aanzienlijk, al
dus liet verslag.
De geidomzet van de
PTT in 1973 bedroeg 3,4
miljard gulden. Hierin
zijn de omzetten van de
postgiro en de rijkspost
spaarbank niet opgeno
men, aangezien de omzet
van deze diensten van
geheel andere aard is.
(zie embargo).
UITGESPROKEN J L.
ilaats, aannemer, Gastakker
12, Breda. Cur. inr. A. M. van
Dusseldorp, Catharinastraat 17
bis, Breda. Tel. 01600-47050,
Bogmans Verlichting B.V.,
Secrkade 28, Etten-Lcur. Cur.
nr. J, Tli. Boere, Markt 21,
Stten-Leur. Tel. 01608-4155.
F F. Levering, machinist,
joormanstraat 12, Dongen.
mr. Th. P. W. M. Kamp-
luisen, Baronielaan 133, Bre-
la. Tel. 01600-47952.
0 Adrie Heeren.
Voor de gemiddelde luisteraar, die gewend is zich te ver
maken met eenvoudiger vormen van muziek, zoals die door de
massamedia dagelijks op ons af worden gestuurd, vormen der
gelijke composities echter nogal eens een moeilijk te bevatten
muzikaal terrein.
Eén van de eersten, die deze
constatering zal onderschrijven
is de Bredase drummer en
„geluidenmenger" Adrie Hee
ren, die al een tijdje mee
draait in de regionale subcul
tuur, maar ook daar niet altijd
iedereen enthousiast heeft we
ten te krijgen voor zijn avant-
gardistische muzikale activi
teiten. Toch is het niet zijn
bedoeling, zo legde hij eens in
deze kolommen uit, om mu
ziek te maken voor een select
gezelschap. „Wij willen de
luisteraar langzaam leren onze
muziek te waarderen door aan
iedereen, die het horen wil uit
te leggen wat voor muziek wij
ntaken en te laten horen hoe
h«t klinkt", zo heeft hij toen
gezegd.
Zijn activiteiten op dat ge
bied lijken succes op te leve
ren, want zelfs de grootste
scepticus kan niet meer om
het feit heen, dat Adrie's mu
ziek in plaatselijke en lande
lijke jongerencentra weer
klank begint te krijgen. Maar
niet alleen in de smaak van
het publiek, maar ook in
Adries muzikale prestaties
en ideeën valt de laatste tijd,
zo zegt hijzelf, een ontwikke
ling ten gunste te signale
ren.
Adrie Heeren, die van huis
uit met ballet te maken kreeg
stapte in de woelige zestiger
laren, geheel naar de geest des
tijds, over naar de (experi
mentele) popmuziek, waar hij
als drummer a' spoedig gegre
pen werd door Noordafrikaan-
se\ ritmen „oer"invloeden en
wordt er wat van het is it
fabriek opgenomen materiaal
verwerkt op een elpee, die t:
volgens Adrie Heeren zeker
komt: Verschillende a-com
mercieel werkende menseaj
zijn daar al in geïnteresseerd
zo zegt hij.
De muziek van Blue Sound
die -dat zal niemand verba
zen- nogal moeilijk te o»
schrijven valt, wordt "'fl
steedis in grote mate beïnvta
d'oor Noordafrikaanse klanken
en sferen, maar het is de be
doeling, dat de muziek daar
naast een steeds science-fiction-
achtiger karakter gaat krij
gen. Adrie Heeren zegt daaro
ver: „Er zijn de laatste tj»
veel dingen veranderd. Toet
ik 12 of 10 jaar was, begonnen
ze opeens allemaal torens
bouwen en flats en zo. De we
reld wordt steeds meer over
heerst door de technologie, te
levisie is opiuim voor j»
volk geworden en er zijn te-
paalde machten, die het net
spul hier in handen wiW I
hebben en de massa op druk-
noppen willen laten reageren
Daar bum je niet omheen ga®
Die dingen voelen wij dage*
lijks. Als je op een vrije n
langs de petrochemische in
dustrie bij Rotterdam OT"-
zie je op een gegeven mom®
dingen, waaruit voor een mu
zikant miuziek komt. Maar 1
moet wel een hele muzika'
ontwikkeling achter de
hebben om er ook echt m®"
over te kunnen maken".
Betekent dat niet, dat je1®
wezen helemaal niet zo 'e'
die technologisering^
machtsconcentratie bent;
„Juist wel, reageert Adrie
Heeren, het is toch te gek 1111
er allemaal gaande is-
zouden erop willen wijzen, d>'
het zo niet langer kan.
ook primitieve oerritmu1 dj'
er leven in onze muziek
verwerken kan er een coiii'"1
tatie ontstaan. Daardoor 'SL!
nen de verschillen duid'1'1
worden. Het is soms heter
alle aspecten van hef lerf
gewoon weer te geven, 1>
streekse kritiek is beter,
overal maar omheen draaien-
Ie kolom slotkoersen vori
a
c s ei
het zoeken naar klanken. Sa
men met Eddy van der Meer
speelde hij onder meer in de
groep Lazarus, later trad hij
met vrienden op onder de
naam The Green Eye.
Meningsverschillen over de
verder te volgen muzikale
richting maakten echter steeds
na enige tijd een einde aan de
verbintenissen. In de Ooster-
ho-utse rockgroep White Heat
heeft Adrie Heeren nu de per
sonen gevonden, waarmee hij
zijn avantgardistische denk
beelden in conventionelere
muziekvormen denkt te kun
nen toepassen. Veel meer dan
in White Heat komen Adrie's
ideeën echter tot uitdrukking
in de tweemansgroep Blue
Sound, die hij samen met
White Heat-drummer Karei
Vermijs heeft opgericht. In
diens huis onder de schaduw
van de Oosterhoutse St.-Jans-
toren wordt in een geluid-
dicht gemaakt kamertje nu
minstens drie avonden per
week gewerkt aan de ontwik
keling van hun muziek, die als
het aan Adrie en Karei ligt,
straks eerst de aarde en daar
na de hele kosmos moet laten
communiceren en vibreren.
Essentieel onderdeel van het
verder hoofdzakelijk uit
drums, bekkens, gongs, belle
tjes en speeldoosjes bestaande
instrumentarium van Blue
Sound zijn de toongenerator,
die Adrie door een bevriende
electronious in op versterkers
met heel veel knoppen lijken
de kastjes heeft laten vervaar
digen. Door middel van die
toongenerators, die het best
zijn te vergelijken met een
moogsynthesizer kunnen zeer
uiteenlopende klanken en ef
fecten worden vervaardigd,
die weer kunnen worden ver
vormd of weer met eerder op
genomen muziekstukken kun
nen worden verwerkt.
Karei Vermijs, met zijn wat
afstandelijker houding zo op
liet eerste gezicht de tegenpool
van de door zijn muzikale ac
tiviteiten begeesterde Adrie
Heeren blijkt het best in staal
het wezen van Blue Sound
onder woorden te brengen:
„We proberen het leven hoor
baar te maken, zegt hij, „A-
drie en ik zitten heel dicht op
één lijn. En wc proberen alle
twee door middel van onze
muziek over te brengen, wat
Actieve aandelen
Handel en industrie
Akzu 20.*
Al> hm)
Ami'o i 40
A (uhd Hub f759
Deü-rtij t is>
DurüUctie 29
ÜurbUtcbe Pt.
Hein eken UJ 26
heuieken t 25
H.A.L Hold
Huogov l 4?
HV A mljcd
UVA A plus Ree.
KLM i HM)
Kou OLic t Ji
KNisM I 100
Nat.Ned i 10
OmiuereD Lert
Puilips l 10
Botieco t 50
Rolinco t 50
Scl.eepvtnlJ t 50
Unilever t 20
58.20
59,20
251,00
63,20
206,00
114,00 114,80
173,00 169,00
186,00 181,10
100
77,70 77,80
78,50
64,90
78,70
78,50
64,50
77,80
120,50 121,00
67,50 65,80
364,00 362,00
31,10 30,80
182,70 180,60
122,30 121,00
124,10 125,50
111,70 111,00
Actieve obligaties
staatsleningen
3.00 Ned .6b
8.U0 ld Ï0-HS
8.00 id 71-96
8.00 ld 791
8.00 id JOU
8.00 ld 7UÜ1
8.00 id 9.76
8.00 id 70-77
7.75 ld 71-96
7.7 - ld 73-08
7.75 ld 40-78
7.50 ld tiO-94
7.50 ld 71-86
7.50 ld 73-07
7.50 ld 71-81
7.20 ld 73-07
7.00 ld übl-01
7.00 ld tibll
7.00 id 60-04
6.5(1 id 681-93
6.50 id 6811
6.50 id 68111
6.50 id 4X1V
6.35 ld 66-01
6.3.) id 6,,-93
6.00 id 67-03
6.75 ld 65-00
5-75 id 6511
5.35 ld 641-89
5.35 ld 6411
5.00 ld 64-04
4-50 ld 58-83
4-50 ld jO-80
4.50 id 601-85
4.50 ld 6011
4.50 id 63-03
83,40
83,20
82,20
92,00
86,20
86,20
98,80
83,20
3,20
82,10
92,00
86,20
86,00
99,00
98,50f 98,70
80,10 80,40
79,40 79,70
95.90 95,90
80,30
79,30
78,20
89,70
76,30
80,30
79,20
78,30
89.90
76,60
80,00 80,10
79,60
77,20
75,40
75,00
74,60
74,90
79,20
74,00
73,40
78,20
77,40
76,70
75.90
70,30
81,20
72,60
78,50
70.50
69,30
79,60
77,20
75.20
74.80
74.40
74.20
79,20
74,20
73,40
78.50
77,40
76.70
76.00
70.30
81,40
72,70
70,70
69.40
4-5 ld 59-84
4-25 ld 6Ü-9U
4.35 ui 61-91
4-25 ld 631
4-25 ld 6311
4.U0 ld 61-Xb
4.00 iü 63-93
3-75 id 53-93
3.50 ld st.47
3 50 id 51-76
1.5U id 71 II
3.50 id 53-6VJ
3-50 ld 56-86
3.25 ld 48-98
3.25 ld 50-90
3-23 tö M-M
id 55-95
80,60
69,80
69,10
66,80
66,30
76,40
66,70
65,30
61,80
94,70
80,30
73,00
59,00
63,30
63,60
62,40
76,50
80,60
69,90
69,20
S6.80
66,40
76,60
66,80
65,40
62,10
94,70
80,40
73,20
59,00
63,30
63,60
62,60
76,10
0 Muzikale bedrijvigheid in de fabriek. Blue Sound aan het werk in de Machinefabriek Breda.
er op een gegeven moment
leeft. Voor ons is dat telkens
weer iets anders. Als we er
lan ook nog in slagen om de
toehoorder en zelfs dieren en
zo bij onze communicatie te
betrekken, dan is dat het bes
te, wat we kunnen doen. Als
zelfs een hond mee gaat doen.
en dat lukt ook wel eens. dan
kun je moeilijk staande hou
den, dat we de realiteit var
dat moment niet weergeven.
Adrie Heeren is ervan over
tuigd, dat je keihard moet stu
deren om iets waardevols te
kunnen presteren op muzikaal
terrein. Evenals een goede
sportman getroost hij zich dan
ook heel wat moeite om in
conditie te blijven. „Lichame
lijke bezigheden als wandelen
fietsen of zwemmen geven je
de geestelijke ontspanning en
de krachten die je nodig hebt
om onze muziek te kunnen
maken".
De de om de schulden te
kunnen afbetalen, die door
zijn muzikale activiteiten zijn
ontstaan doet Adrie Heeren, al
een tijdlang administratief
werk bij de Bredase Machine
fabriek. „Niks voor mij"
vindt hij, „Ik heb liever iets
omhanden, omdat ik toch te
veel met mijn kop bezig ben"
Als hij eventjes niets te doen
heeft glipt hii dan ook nogal
eens de werkplaatsen in, „om
dat daar meer leven heerst"
Zo ontdekte hij, dat je in de
ketelmakerij en vooral in de
ketel® zelf, prachtige opnamen
kunt maken, wat op een stille
zondagmiddag uiteindelijk ook
gebeurde. Er werden wat mu
zikale vrienden opgetrommeld
en de complete geluidsinstalla
tie werd naar de fabriek gere
den.
De opgenomen banden wor
den nu gebruikt tijdens optre
dens, die men visueel aantrek
kelijker wil maken door een
mime-achtige act. Bovendien
Voor popgroepen, die
niet mee wensen te draai-
mallemolen op weg naar
en in de commerciële
luisterrijke, doch goedko
pe successen, is het dik
wijls moeilijk timmeren
langs de met glitter en
goud geplaveide paden-
Met hun sterk onderge
waardeerde bezigheden
vormen ze echter nogal
eens het klimaat, waar
zich frisse vormen en
nieuwe Impulsen ontwik
kelen. Op deze pagina dan
ook ruime aandacht voor
de basis, waar groepen als
Surprise en Blue Sound
de popmuziek levend hou
den.
0 Karei Vermijs en dichter Hugo van der Meer in de Jdeeite
mer van Jongerencentrum „Het Paard nan Troje" in Den Hasj,
Een regelmatige verschij
ning tijdens optredens
van Surprise en vooral Blue
Sound is de Bredase dichter
Hugo van der Meer de Wal
cheren. Sleutelbegrip bij veel
van zijn gedichten en improvi
saties, die hij tijdens en tus
sen hun muziek declameerd is
de stilte.
Veel van zijn gedichten
noemt hij ingehouden poëzie,
waarin niet veel wordt gezegd,
fi maar wel veel wordt gesugge
reerd. Die gedichten zijn dik
wijls verkenningen van zich
zelf, want „door te schrijven
kun je je bewust worden van
veel dingen in jezelf".
Hugo van der Meer verder:
„Er zijn mensen, die de din
gen om zich heen verwerken
door zidh in zichzelf te keren
of door te protesteren. Bij me
ditatie bestaat het gevaar, dat
Je het contact met de buiten
wereld verliest en een te poli
tiek geëngageerde houding
houdt het gevaar in, dat de
creativiteit kapot wordt ge
maakt. Daarom kun je beter
proberen momenten van stilte
en rust in jezelf te laten ont
staan. Van daaruit oAtstaan
vanzelf allerlei kreten
luiden. In een zaal voel
wel eens dat er gen
wordt. Dan wordt er
verder geassocieerd.
manier kan er een he
contact ontstaan.
Hugo van der
plannen om een
uit te laten geven
titel: „Er zit een vlin_,
mond". „Veel mensen
er geen erg in, dat er
moois als een vlinder
lippen zit. Als ze gaan m
Vliegt zo'n vlinder weg. Da
om is het misschien beter -J
je eerst nog even te buiJ
nen", zegt Hugo van der )lJ
Als die gedichtenbundel 7
komt zal daar zeker «dJ
staand fragment in voorkirj
uit „Twee pogingen tot n
dialoog")
„Als God in een hoj
zou wonen
En Adam en Eva
nog
Zou hij zeker die tijd stop.
zetten en zeggen
Ga nog even door
Maar helaas zitten er staM
spotvogels in hoge bomen",