bouwbond beticht waterstaat
VAN ONZORGVULDIG PERSONEELSBELEID
Voorontwerp streekplan:
Zeehavenindustrie bij
niondinü Baalhoekkanaal
[Dammen gelijk
klaar anders
W.-Brabant in
groot gevaar
Veel autosport
op
hemelvaartdag
Brugmaatschappij claimt schade
jon
•eegens
l-rit
ADVIESCOMMISSIES
ZIJN HET ER NIET MEE EENS
Felle brand
bij Cfitex
niet
te blussen
I Onbestendig
I r,.hSi KNM1 °P maandag
I 18.00 u.; onbestendig en
I tnidHu" in c'jfers ge-
I ™deld over Nederland:
I streek, Sn .min' temP: om~
lomrf i graden; max. temp:
[ond streekpl
an
hrabant over plan-Klaasesz
I zon T wooohéag: aantal uren
f; j.'3 00 en' 15.28
Scheepvaart
Reimerswaal
Zekerheid
Meer hulp
nodig voor
stri jd
tegen
zeehonden-
moord
2 I. SHERRY
12,95
CNV-voorzit ter
spreekt in
Middelburg
det\Net
wBt&i 1
11icii iy/*+
.'rijntje-posters 3 50) J
jde komt aan de bouw
e Jong-huis in NieUvv
lie kantoren van ons w°?l
»ot aantal lezers en
rn dc eerste dag, hebbe?'
looppunten aan toegelj
n graag belangeloos hun
verkooppunten de vob„
|0, Passage 1. 651
k1. •;Loek"' Nw' B.mgstraat u I
Pieters, Brouwerijstraat 4 9' I
f Gentsestraat J
lemortel, Nieuwstraat 25 I
1 Geysen, Walstraat 10]
■ulsterweg 68.
De Linde,
pude Kaai 32.
Hulsterloostraat 17.
(Van
een onzer verslaggevers)
PES' HAAG Volgens De
M«er, het blad van de
«bond VVV, verslingert
Rijkswaterstaat in Zeeland
werkgelegeniheid voor enkele
tientallen mannen door tijde-
Sjlie krachten van aannemers
,Mr «aterstaatszaken in te
■etten.
get blad stelt, dat mensen
t een onvolledig inkomen
(genoemd worden landbou
wers studenten, wao-ers en
aow-ers) in voorkomende ge
vallen worden ingezet bij het
openen en sluiten van bruggen
en sluizen. A*n dit systeem
kleeft, aldus De Bouwer, de
smet van de onzekerheid,
want zidra het (onderhouds)-
werk van de aannemer klaar
is, heeft men de tijdelijke
krachten niet meer nodig.
Het blad komt tot de con
clusie, dat Rijkswaterstaat
hiermee de wet overtreedt. Ze
maakt gebruik van werkge
vers die weliswaar als bouw
bedrijf mogen optreden, maar
in deze gevallen als uitleenbe
drijf functioneren. En daar
voor hebben ze geen vergun
ning.
Een oplossing zou zijn dat
Rijkswaterstaat 22 man in
Zeeland extra in dienst neemt
om met hen het tijdelijke
werk op te vangen. Het grote
voordeel van deze oplossing is,
aldus De Bouwer, vast werk
*en sociale zekerheid voor die
mensen. Tijdelijke krachten
blijven van die zekerheid ver
stoken.
Reactie van Rijkswaterstaat:
Vreemd dat de bouwbond nu
met deze zaak komt. Dit lenen
van werkkrachten van aanne
mers gaat terug tot het begin
van deze eeuw. En verder:
Het lenen van arbeidskrachten
van aannemers, die werkzaam
heden voor Rijkswaterstaat
verrichten, is niet in strijd
met de reglementen. Als deze
mensen doorlopend voor
Rijkswaterstaat werken, wor
den ze meestal in vaste dienst
genomen.
Daar komt nog bij, dat onder
houdswerken telkens op an
dere plaatsen in de provincie
voorkomen. Zou men perso
neel voor dat werk in vaste
dienst nemen dan moet men
dat personeel met de regel
maat van de kiok overplaat
sen. Daarvan ziet Rijkswater
staat af. Overplaatsingen ko
men voor, maar tot een be
paalde rang. Het lagere perso
neel is aan één standplaats
gebonden.
aanleg van terrein voor zeel
In het toekomstige Baalhu
It voorontwerp van het stri
ïen, is niet alleen een achtei
Ik te noemen,
pet dat het rijk „neen" gaat8
iterrein op die plaats. Jamilll
In straks zal moeten worden
I dat van meer realiteit getuig)
Irm veel tijd en moeite kosten
lhet extra-geld, dat daarmee ii
langrijkste. Het belangrijkste is
Iwsch-Vlaanderen nog langer li
letgeen in de eigen streek zal j
|ze bevolking in onzekerheid
pen. Met het huidige voori
ekerheid beslist niet verdwe
(Soheldegouwen) 51T, 10,
Donze uit Terneuzen (W
526.
|te
de
n-
A.
se-
u-
2,
u-
J.
;e~
lit
56.
De
la-
94.
ri
lle
98.
rg
(Van onze corresponds
CLINGE Bij de t*
oefening, die de gemeentel
brandweer heeft gehouden
de beveiliging van de Clls I
textielfabrieken Clitex Ie
ten is gebleken, dat het d
plex niet al te best me#
blussen is, wanneer het
maal brandt.
Binnen een kwartier ni
fictieve brandmelding
de brandweerkorpsen
Huist, St.-Jansteen en
Namen op het fabnekit
aanwezig om met leiaw?
het vuur te bestrijden.
Commandant Jansen
brandweer vond dat de
ning geslaagd was. H:j
echter erkennen dat er
voldoende druk op "4
leiding was, zodat het oh
lijk zou zijn geweesteet
brand te bestrijden. Bove
is gebleken, dat het v4»
de Opperstraat te ver
water uit te betrekh
mogelijke oplossing sa"
den gevonden in net
van ondergrondse
waarin het regenwater
gereserveerd voor een
lijke brand. Van de J
de directie werd he?;r
toond voor de rn°'
„Als er verbeteringen
komen dan zullen we
nancieel helpen steun4»
dus de heren Belt
mandant Jansen heloot»
brandbeveiliging va" aj
brieksoompiex met tie
Ie commandant bmne
gen te bespreken.
met spoed getracht
een oplossing te vind
fabriek tegen brand te
gen.
Kloosterzande; S10?45 ren
(7): Mevr. Versop
Lumswaarde, die
beker wist te berrtac j
VOGELWAARD'i'"
iW
zondagsschieting, Se""" ner 1
e' t ir.»vs iViPtU u nm
café J. Vernimmen
schutttrs deel.
Uitsla?1
vogel: P. Strobbe uit^
waarde: eerste en ere
vogel: R. de Guyt4»4 vol
vogel: n. ac ge
Stoppeldijk; extra -
ÖLOppeiUIJik, vu
G. van Acker "''j
grootste aanta
tiout uit Lamswaara
Tert"
(Van een onzer verslaggevers)
DEN BOSCH Als het plan-Klaasesz uitgevoerd wordt,
is het absoluut noodzakelijk, dat de blokkendam in de
mond van de Oosterschelde en de secundaire dam in het
Keeten en bjj de Schelde-Rijn-verbinding gelijktijdig ge
reed komen. Als dat niet gebeurt worden de veiligheid van
de waterkeringen langs de Brabantse oever en de natuur
lijke afwatering van een gebied van ruim 145.000 ha. be
dreigd. Er bestaat dan zelfs gevaar voor inundaties in
Breda. Roosendaal en Steenbergen.
Tot deze conclusie komt de
Brabantse werkgroep die op
[verzoek van GS het onlangs
-verschenen rapport van de
tommissie-Klaasesz over de
afsluiting van de Oosterschel
de bestudeerd heeft. De werk
groep, die haar bevindingen in
de nota vastgelegd heeft welke
linnenkort aangeboden wordt
aan de minister van Verkeer en
'Waterstaat, betwijfelt of de
[drie dammen gelijktijdig ge-
eed kunnen zijn. Volgens de
ommissie-Klaasesz zou de
■blokkendam in 1978 opgele
verd kunnen worden.
De Brabantse werkgroep
acht een overgangssituatie
(Wel een blokkendam, nog
geen secundaire dam) onaan
vaardbaar. Voor de waterke-
Jringen te Dintelsas zal de vei
ligheid gelet op de golfop-
loop onvoldoende gewaar
borgd zijn. Voor de zwakkere
dijkvakken ten zuiden van
Bergen op Zoom en met name
de dijken van Augustpolder,
de prins Karelpolder en de
Caperspolder is de kans op
ta.amiteiten nog groter. Tij-
Iy^nutziehten voor woens-
1 en donderdag opgesteld
Iw. t4mP«raturen. Weers-
leaf it 17 Eradeni op
I Sen Joëe per^oc^e van min-
uuLr: 70 procent; kans
1)0 procent dr°°E etmaal:
Voor donderdag: aantal uren
o„,min' 'emp: om-
- p graden; max. temp;
d™ 15 graden; kans op
droge periode van mm-
>P ppn aUi!: 80 Procent; kans
"Procent droog etmaal:
^üalerslandpn
on:" RhHA^G. Konstanz 320
fcaato? er 230 min I.
dotf 3B,?r° ,196 onv, Plitters-
rnir, s p. "!'n 2, Maxau 411
Mannheim,h,'?gen 137 min 2.
bach ui m'n Stein-
Pihshn min 4> Mai"z 22
155 Jrü 120 plus 2 Kaub
C\ „Tri4r 229 min 1,
""mm 9 Rmsm' 2' Keulen
Ruhrort 263 m'n 1,
kop 37D 3 ™n- 6- Pannerdense
"dP 5 rT„lni,2* N'imegen 696
ïefde 'r, ®elk°P 845 min. 6.
'et 249 on onv'' Geven-
Buroh= ^ons'n 5450 min
field?o»?er 3860 mi" 4. Bel
de0 j. "a® 5 Grave bene
06 aluis 501 onv.,
i krten W°ensda8 22 mei,
1 16.20 °P Zo0®, 3.50
I V I.J n 21P en 14.48
^'inVe43 4enn14'4
'"ge 3.40 en 16.10
dens de decemberstormen van
'73 is gebleken, dat de be
staande dijkhoogten onvol
doende waren om een water
stand te Bergen op Zoom van
ANP plus 4,42 meter (14 de
cember 1973) te keren. Vol
gens de werkgroep heeft de
commissie-Klaasesz geen aan
dacht geschonken aan de wa-
terbeheersing van het over
blijvende deel van het Zeeuw
se Meer en van de aangren
zende gebieden.
De werkgroep is van me
ning dat de scheepvaart door
de aanleg van de secundaire
dammen grote hinder zal on
dervinden. Dit geldt in het
bijzonder voor de scheepvaart
van Bergen op Zoom via het
kanaal door zuid-Beveland en
alle vaart tussen de Wester-
sehelde en het noordelijk Del
tabekken via dit kanaal. Hier
zuüen twee sluizen extra ge
passeerd moeten worden, het
geen een belangrijk nadeel be
tekent voor de verdere ont
wikkeling van Bergen op
Zoom en omgeving. Ook de
pleziervaart vanuit haventjes
langs de Brabantse oever
wordt door de secundaire
dammen nadelig beïnvloed-
De werkgroep wijst erop,
dat het rapport-Klaasesz nage
noeg geen aandacht besteed
aan de Voorgenomen industrië
le ontwikkeling in de Ooster
schelde, met name het Rei-
merswaal-plan. Zij vindt dit
vreemd gezien de regerings
verklaring over dit plan,
waarin gezegd wordt dat de
regering in beginsel bereid is
medewerking te verlenen aan
een gecombineerd zee- en bin
nenhaven complex in het Oos
terschelde bekken.
De werkgroep attendeert er
voorts op. dat in verschillende
nationale provinciale p lannen
de noodzaak van het Reimers
waal aangetoond is. Zowel het
landelijk, als het provinciale
en regionale beleid gaat uit
van de uitvoering van het Rei-
merswaalplan. Uitvoering van
dit voor de w erkgelegenheid
van West-Brabant noodzake
lijk project is bij verwezenlij
king van plan-Klaasesz niet
mogelijk, hetgeen in strijd is
met alle bestaande planologi
sche ontwerpen voor Zuid-
West-Nederland.
De werkgroep zegt, dat het
milieu van de met een blok
kendam afgesloten Ooster
schelde niet vergelijkbaar is
met dat van de open Ooster
schelde in de bestaande toe
stand. Er zullen grote hoeveel
heden slip- en giftige stoffen
die met het water aangevoerd
worden in het bekken achter
blijven, hetgeen het milieu on
gunstig zal beïnvloeden
De Brabantse werkgroep
vindt dat er pas een definitie
ve beslissing over de door de
commissie Klaasesz ontvouwde
plannen genomen mag worden,
als er volledige zekerheid be
staat over de technische uit
voerbaarheid van de werken.
In de Brabantse werkgroep
hadden naast vertegenwoordi
gers van het Provinciaal Be
stuur vertegenwoordigers van
de 'vaterschanoen West-Bra-
bar,t en Hoa-'-- -aad^hap
De trio ut.se Bandijk zit
ting.
Het papier wordt in de container geladen.
(Van een onzer
verslaggevers)
AXEL In Axel en
Terneuzen is sinds vijf
weken een oudpapierin-
zameiingsaktie op gang
ten behoeve van de
strijd tegen de zechon-
denmoord in Canada. Op
de kusten van New
Foundiand en Labrador
worden door Noorse ja
gers vooral zeehonden
baby's in het bijzijn van
hun moeder bij duizen
den met knuppels dood
geslagen om hun aels te
bemachtigen.
Mevrouw S- de Jonge
van de Hulsterweg 37 in
Axel leidt de actie en
ziet graag de aktivitei-
ten sterk uitgebreid. Ze
heeft daarbij dringend
behoefte aan meer man
kracht. In de afgelopen
tijd is meer dan vijf ton
afgedankt papier op het
terrein van de vestiging
van Pot aan de Terneu-
zenseweg in Containers
geladen.
Voor de strijd tegen
de mensonterende pels-
jacht is veel geld nodig.
Brian Davis, d e initia
tiefnemer van het eerste
uur, heeft verschillende
projecten op stapel. Een
daarvan is een kust
vaartschip dat diep in de
jachtgebieden kan door
dringen om vanaf dat
schip de aktie tegen de
zeehondenuitroeiing te
kunnen uitvoeren. Elke
veertien dagen wordt
een container volgeladen
met oud papier, het
liefst kranten en tijd
schriften. Voor inlichtin
gen kan men mevrouw
De Jonge. 01155-2535 bel
len of in Terneuzen me
vrouw Stouthandel
01150-4506.
(ADVERTENTIE)
Drankenhandel
BROER PLUYM
Hemelstr. 13 - St.-Jansteen
Telefoon 01140-2635
(Van eon onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Op 24
mei wordt in Middelburg het
zestigjarige bestaan van de
Christelijke Besturen Bond
Middelburg herdacht.
Het was de eerste plaatselij
ke centrale van het CNV in
Zeeland en om die reden heeft
het bestuur van de CBB-Mid-
delburg besloten deze herden
king in het kader van „60 jaar
CNV Zeeland" te plaatsen. Op
vrijdagavond 24 mei zal in het
kerkcenrum De Hoeksteen een
jubileumfeestavond worden
georganiseerd waarvoor de
heer J. Lanser voorzitter van
het CNV, als spreker is uitge
nodigd- Op deze avond zal een
groot aantal jubilarissen ge
huldigd worden in verband
met hun 25- of 50-jarig lid
maatschap van de Christelijke
Vakbeweging. Voorts organi
seert het bestuur van de CBB
Middelburg een receptie zater
dag 25 mei van 3 tot 5 uur is
het gebouw De Schakel te
Middelburg.
Visfuiken Zaterdag zijn
in de Grote Kreek bij Axel
zeven visfuiken gestolen. De
fuiken behoorden toe aan de
beroepsvisser P S uit Zuid-
dorpe.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN De liefheb
bers van auto-sport zullen op
hemelvaartsdag zeker aan hun
trekken kunnen karnen, er
zijn op die dag drie evene
menten op dit gebied. In
Kloosterzande organiseert voor
die dag de plaatselijke afde
ling van Veilig Verkeer Ne
derland een gezelligheidsrit
voor automobilisten over een
afstand van 50 kilometer. Van
af half een tot half drie in de
middag kunnen de deelnemers
hieraan „vrij starten", na aan
melding iin hotel Van Leuven.
Er zijn geen tijdcontroles in het
traject opgenomen, voorwaar
de alleen is dat men zich voor
6 uur die middag moet afmel
den wil men voor een eventu
ele prijs in aanmerking ko
men. Die prijsuitreiking vindt
plaats om circa 8 uur eveneens
in hotel Van Leuven aan het
Hof te Zande plein. liet start-
geld bedraagt zes gulden.
Ten bate van de afdeling
West-Zeeuwseh-Vlaanderen
van het Nederlandse Rode
Kruis wordt eveneens op he
melvaartsdag onder auspieciën
van de West-Zeeuwsch-Vlaam-
se Autoclub (WZA) de traditi
onele WZA-Rode Kruisrit ge
houden. Een oriëntatierit met
een lengte van 40 kilometer,
die howel deze m eetelt voor
het clubkampioenschap 1974
van de WZA, door de uitzet
ters zo is uitgezet, dat ook zij
die voor hun plezier en voor
het goede doel meerijden er
aan kunnen deelnemen en
zonder ai te veel moeilijkhe
den ook de finish kunnen ha
len. De start is om 14.01 uur
in Schoondijke, terwijl reeds
om 13 uur in café Wijffels de
inschrijftafel voor deelname
openstaat en alwaar zo spoedig
mogelijk na afloop van de rit,
en het rekenwerk door de re
kenkamer de prijzen aan de
winnaars zullen worden uitge
reikt. Het inschrijfgeld be
draagt 8 gulden per equipe.
Hebben bovenstaande evene
menten een rustig karakter
waaraan men alleen plezier
heeft door deelname, wie stof
en mogelijk ook modder wil
zien opwaaien en spatten, ver
oorzaakt door crossende auto's
kan terecht op het onlangs op
gespoten terrein Smitsschorre
nabij de Axelse watertoren.
Gesteund door het succes van
het vorig jaar organiseert de
Zeeuws Vlaamse Automobiel-
sport Club (ZEVAC) ook dit
jaar weer een aantal rally
crossen voor auto's. De eerste
in deze reeks wordt donderdag
aanstaande gehouden.
Nadat reeds in de morgenu
ren (half negen) de trainingen
zullen beginnen, die tevens als
maatstaf zullen gelden als se
lectie voor de indeling van de
deelnemers, wordt om 13 uur
met de eigenlijke wedstntden
begonnen Gestart wordt in
vier klassen, te weten klasse
tot 1000 cc. 1000-1300 cc. 1300-
1500 cc en 1500 cc en hoger
Voor iedere klasse zijn er
twee manches elk van vier
ronden te rijden. Uit iedere
klasse Komen hierna vier rij
ders, die de beste tijd voor
zich hebben laten afdrukken
in de klassefinale. De win
naars hiervan gaan tenslotte in
een algemene finale uitmaken
wie tenslotte de winnar wordt
van dit ongetwijfeld spectacu
lair gebeuren.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De raad
van commissarissen van de
n.v. Provinciale Zeeuwse
Brugmaatschappij is akkoord
gegaan met het voorstel van
de directeur van deze maat
schappij ir. W. de Bijl, om
juridische bijstand in te roe
pen met betrekking tot de
schadeclaim welke men in
verband met de beschadiging
van de brug op 9 mei jongstle-
len, wil uitbrengen.
Het is mogelijk dat de
schuldige partij, het berging-
bedrijf Smit-Tak, zich zal be-
•oepen op het principe van de
beperkte aansprakelijkheid.
Dit principe is gebaseerd op
de tonnage van de schepen,
die een aanvaring hebben ver
oorzaakt. In het geval van de
schade aan de Zeelandbrug
zou een maximale schadever
goeding van een miljoen kun
nen worden gegeven De totale
schade, de vernieling van de
brugklep alsmede de bedrijis-
schado en de kosten van tiide-
lijke voorzieningen voor het
verkeer belopen bijna twee
miljoen gulden Om er zeker
van te zijn dat de totale scha
de wordt vergoed wil de brug
maatschappij nu samen met
haar verzekeringsmaatschappij
juridische bijstand inroepen
De commissarissen hebben de
directie daar gisteren machti
ging voor verleend. Ir. de Bijl
deelde mee, dat aan de
schuldvraag geen twijfel hoeft
te bestaan.
Van de afspraak om tijdens
het kenteren van het tij de
brug te passeren is afgewe
ken.
De vaareenheid. een drij
vende hok getrokken door een
sleephnntje, had kennelijk
haast. Men heeft de raadge
vingen van de brugwachter
naast zich neergelegd en men
wilde voor de stroom varende
de brug passeren, zonder dat
de bok van een tweede sleep
boot gebruik maakte.
Bij het naderen van de
brug werd de eenheid door de
sterke stroom verzet, zodat hij
niet slaags voor de invaart van
de brug kwam, waardoor het
ongeval werd ingeleid.
Op zondag 26 mei zal de
brug over twee richtingen
weer bereidbaar zijn. Twee
baileybruggen zullen de intus
sen naar de fabriek gebrachte
klep vervangen In het komen
de weekeind zal de eerste van
bruik kunnen worden geno
de twee baileybruggen in ge-
men Een verkeerslichtinstalla-
tie zal zorgen voor een veilige
passage van het verkeer-
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De aanleg van een terrein voor zee
havenindustrie van ongeveer 500 tot 550 hectare bij de
monding van het toekomstige Baalhoekkanaal is de be
langrijkste pijler van het voorontwerp streekplan Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen, een voorontwerp dat in maart van
dit jaar door diverse adviescommissies van de provinciale
planologische commissie is besproken.
Typerend is dat al deze
commissies bezwaren hebben
tegen het rekening houden
met een terrein voor zeeha
venindustrie bij het Baalhoek
kanaal. Volgens de agrarische
adviescommissie is er ten wes
ten vaai Terneuzen en in de
Kanaalzone plaats voor verde
re industriële ontwikkeling en
kan ook nog naar het Sioege-
bied worden uitgeweken.
De adviescommissie voor de
landschapsbouw, natuurbe
scherming en recreatie komt
met materiële en formele be
zwaren aandragen. Het mate
riële bezwaar is de aantasting
van het natuurgebied Het
L' nd van Saeftinghe als er bij
Baalhoek zeehavenindustrie
komt. Een bezwaar van forme
le aard is het feit dat bekend
is dat het rijk afwijzend staat
tegenover zeehavenindustrie
bij Baalhoek. Vandaar de op
merking van deze commissie:
„De commissie is van mening
dat dit oorzaak van ernstige
vertraging bij de totstandko
ming van het streekplan zal
zijn. De commissie vraagt zich
ook af of het projecteren van
zeehavenindustrie niet prema
tuur is omdat de studie om
trent de structuurschets voor
zeehavenontwikkeling van het
rijk nog gaande is".
De adviescommissie voor de
sociaa'-culture'e aangelegenhe
den, de volksgezondheid en
milieuhygiëne is van mening
dat in het voorontwerp de mo
tivatie voor de keuze van zee
havenindustrie bij Baalhoek
on.'ildoende is en dat er geen
alternatieven worden ge
noemd. Verder wordt door de
ze commissie opgemerkt dat
Zeeuwsch-Vlaanderen bij de
komst van de te verwachten
zeehavenindustrie bij Raal-
hoek zelf niet voldoende ar
beidskrachten kan leveren,
zodat onder meer gastarbei-
d-ms moeten worden aange
trokken. De commissie acht
a' ongewenst.
De adviescommissie voor de
industrialisatie tenslotte zet
ok nogal wat vraagtekens bij
zeehavenindustrie bij Baal
hoek. Dat komt omdat de re
gering niet zoveel meer voelt
voor aanleg van nieuwe zeeha
venterreinen dan enkele jaren
geleden en nu van mening is
da* de bestaande terreinen be
ter moeten worden benut. De
industrialisatiecommissie voor
de oplossing van de werkgele
genheidsproblemen in
Zeeuwsch-VIaanderen meent
dat naar andere mogelijkheden
moet worden gezocht. Dit zou
dan kunnen door vergroting
van het zeehaventerrein in Ter-
neuzen-West, waar het dan met
name Dow Chemical aantrekke
lijker gemaakt zou moeten wor
den om verder uit te breiden en
door het scheppen van gunsti
ge vestigingsvoorwaarden op
de Axelse vlakte, waar dan
overigens geen basisindustrie,
maar schone industrie zou
mo°ten komen. Ook deze com
missie wijst op de mening van
het rijk voor wat zeehavenin-
dustrie bii Baalhoek betreft.
Het opmerkelijke feit dat
ondanks de houding van het
rijk bet provinciaal bestuur
van Zeeland toch hardnekkig
vasthoudt aan de gedachte om
bij Baalhoek eer terrein voor
zeehavenindustrie aan te leg
gen wordt overigens door de
PPD als volgt verklaard:
„Naast het standpunt van de
rijksoverheid voelt het provin
ciaal bestuur van Zeeland zich
gerechtigd om met betrekking
tot zaken, welke betrekking
hebben op het grondgebied
van Zeeland, een eigen me
ning naar voren te brengen".
Niet alleen de adviescom-
mrisies van de provinciale
planologische commissie, maar
ooi diverse leden van deze
commissie ze'f zijn het niet
met dit standpunt van het
Zeeuwse provinciaal bestuur
eens. Andera leden zijn ervoor
en weer andere leden zitten
tussen beide standpunten in.
Bij die laatste groep is onder
meer ie suggestie ontstaan om
in het streekplan het gebied
bij Baalhoek agrarisch te laten
en het slechts op papier voor
industrievestiging te reserve
ren.
(ADVERTENTIE)
»,c«
„ste