bouwbond beticht waterstaat VAN ONZORGVULDIG PERSONEELSBELEID Voorontwerp streekplan: Zeehavenindustrie bij niondinü Baalhoekkanaal [Dammen gelijk klaar anders W.-Brabant in groot gevaar Veel autosport op hemelvaartdag Brugmaatschappij claimt schade jon •eegens l-rit ADVIESCOMMISSIES ZIJN HET ER NIET MEE EENS Felle brand bij Cfitex niet te blussen I Onbestendig I r,.hSi KNM1 °P maandag I 18.00 u.; onbestendig en I tnidHu" in c'jfers ge- I ™deld over Nederland: I streek, Sn .min' temP: om~ lomrf i graden; max. temp: [ond streekpl an hrabant over plan-Klaasesz I zon T wooohéag: aantal uren f; j.'3 00 en' 15.28 Scheepvaart Reimerswaal Zekerheid Meer hulp nodig voor stri jd tegen zeehonden- moord 2 I. SHERRY 12,95 CNV-voorzit ter spreekt in Middelburg det\Net wBt&i 1 11icii iy/*+ .'rijntje-posters 3 50) J jde komt aan de bouw e Jong-huis in NieUvv lie kantoren van ons w°?l »ot aantal lezers en rn dc eerste dag, hebbe?' looppunten aan toegelj n graag belangeloos hun verkooppunten de vob„ |0, Passage 1. 651 k1. •;Loek"' Nw' B.mgstraat u I Pieters, Brouwerijstraat 4 9' I f Gentsestraat J lemortel, Nieuwstraat 25 I 1 Geysen, Walstraat 10] ■ulsterweg 68. De Linde, pude Kaai 32. Hulsterloostraat 17. (Van een onzer verslaggevers) PES' HAAG Volgens De M«er, het blad van de «bond VVV, verslingert Rijkswaterstaat in Zeeland werkgelegeniheid voor enkele tientallen mannen door tijde- Sjlie krachten van aannemers ,Mr «aterstaatszaken in te ■etten. get blad stelt, dat mensen t een onvolledig inkomen (genoemd worden landbou wers studenten, wao-ers en aow-ers) in voorkomende ge vallen worden ingezet bij het openen en sluiten van bruggen en sluizen. A*n dit systeem kleeft, aldus De Bouwer, de smet van de onzekerheid, want zidra het (onderhouds)- werk van de aannemer klaar is, heeft men de tijdelijke krachten niet meer nodig. Het blad komt tot de con clusie, dat Rijkswaterstaat hiermee de wet overtreedt. Ze maakt gebruik van werkge vers die weliswaar als bouw bedrijf mogen optreden, maar in deze gevallen als uitleenbe drijf functioneren. En daar voor hebben ze geen vergun ning. Een oplossing zou zijn dat Rijkswaterstaat 22 man in Zeeland extra in dienst neemt om met hen het tijdelijke werk op te vangen. Het grote voordeel van deze oplossing is, aldus De Bouwer, vast werk *en sociale zekerheid voor die mensen. Tijdelijke krachten blijven van die zekerheid ver stoken. Reactie van Rijkswaterstaat: Vreemd dat de bouwbond nu met deze zaak komt. Dit lenen van werkkrachten van aanne mers gaat terug tot het begin van deze eeuw. En verder: Het lenen van arbeidskrachten van aannemers, die werkzaam heden voor Rijkswaterstaat verrichten, is niet in strijd met de reglementen. Als deze mensen doorlopend voor Rijkswaterstaat werken, wor den ze meestal in vaste dienst genomen. Daar komt nog bij, dat onder houdswerken telkens op an dere plaatsen in de provincie voorkomen. Zou men perso neel voor dat werk in vaste dienst nemen dan moet men dat personeel met de regel maat van de kiok overplaat sen. Daarvan ziet Rijkswater staat af. Overplaatsingen ko men voor, maar tot een be paalde rang. Het lagere perso neel is aan één standplaats gebonden. aanleg van terrein voor zeel In het toekomstige Baalhu It voorontwerp van het stri ïen, is niet alleen een achtei Ik te noemen, pet dat het rijk „neen" gaat8 iterrein op die plaats. Jamilll In straks zal moeten worden I dat van meer realiteit getuig) Irm veel tijd en moeite kosten lhet extra-geld, dat daarmee ii langrijkste. Het belangrijkste is Iwsch-Vlaanderen nog langer li letgeen in de eigen streek zal j |ze bevolking in onzekerheid pen. Met het huidige voori ekerheid beslist niet verdwe (Soheldegouwen) 51T, 10, Donze uit Terneuzen (W 526. |te de n- A. se- u- 2, u- J. ;e~ lit 56. De la- 94. ri lle 98. rg (Van onze corresponds CLINGE Bij de t* oefening, die de gemeentel brandweer heeft gehouden de beveiliging van de Clls I textielfabrieken Clitex Ie ten is gebleken, dat het d plex niet al te best me# blussen is, wanneer het maal brandt. Binnen een kwartier ni fictieve brandmelding de brandweerkorpsen Huist, St.-Jansteen en Namen op het fabnekit aanwezig om met leiaw? het vuur te bestrijden. Commandant Jansen brandweer vond dat de ning geslaagd was. H:j echter erkennen dat er voldoende druk op "4 leiding was, zodat het oh lijk zou zijn geweesteet brand te bestrijden. Bove is gebleken, dat het v4» de Opperstraat te ver water uit te betrekh mogelijke oplossing sa" den gevonden in net van ondergrondse waarin het regenwater gereserveerd voor een lijke brand. Van de J de directie werd he?;r toond voor de rn°' „Als er verbeteringen komen dan zullen we nancieel helpen steun4» dus de heren Belt mandant Jansen heloot» brandbeveiliging va" aj brieksoompiex met tie Ie commandant bmne gen te bespreken. met spoed getracht een oplossing te vind fabriek tegen brand te gen. Kloosterzande; S10?45 ren (7): Mevr. Versop Lumswaarde, die beker wist te berrtac j VOGELWAARD'i'" iW zondagsschieting, Se""" ner 1 e' t ir.»vs iViPtU u nm café J. Vernimmen schutttrs deel. Uitsla?1 vogel: P. Strobbe uit^ waarde: eerste en ere vogel: R. de Guyt4»4 vol vogel: n. ac ge Stoppeldijk; extra - ÖLOppeiUIJik, vu G. van Acker "''j grootste aanta tiout uit Lamswaara Tert" (Van een onzer verslaggevers) DEN BOSCH Als het plan-Klaasesz uitgevoerd wordt, is het absoluut noodzakelijk, dat de blokkendam in de mond van de Oosterschelde en de secundaire dam in het Keeten en bjj de Schelde-Rijn-verbinding gelijktijdig ge reed komen. Als dat niet gebeurt worden de veiligheid van de waterkeringen langs de Brabantse oever en de natuur lijke afwatering van een gebied van ruim 145.000 ha. be dreigd. Er bestaat dan zelfs gevaar voor inundaties in Breda. Roosendaal en Steenbergen. Tot deze conclusie komt de Brabantse werkgroep die op [verzoek van GS het onlangs -verschenen rapport van de tommissie-Klaasesz over de afsluiting van de Oosterschel de bestudeerd heeft. De werk groep, die haar bevindingen in de nota vastgelegd heeft welke linnenkort aangeboden wordt aan de minister van Verkeer en 'Waterstaat, betwijfelt of de [drie dammen gelijktijdig ge- eed kunnen zijn. Volgens de ommissie-Klaasesz zou de ■blokkendam in 1978 opgele verd kunnen worden. De Brabantse werkgroep acht een overgangssituatie (Wel een blokkendam, nog geen secundaire dam) onaan vaardbaar. Voor de waterke- Jringen te Dintelsas zal de vei ligheid gelet op de golfop- loop onvoldoende gewaar borgd zijn. Voor de zwakkere dijkvakken ten zuiden van Bergen op Zoom en met name de dijken van Augustpolder, de prins Karelpolder en de Caperspolder is de kans op ta.amiteiten nog groter. Tij- Iy^nutziehten voor woens- 1 en donderdag opgesteld Iw. t4mP«raturen. Weers- leaf it 17 Eradeni op I Sen Joëe per^oc^e van min- uuLr: 70 procent; kans 1)0 procent dr°°E etmaal: Voor donderdag: aantal uren o„,min' 'emp: om- - p graden; max. temp; d™ 15 graden; kans op droge periode van mm- >P ppn aUi!: 80 Procent; kans "Procent droog etmaal: ^üalerslandpn on:" RhHA^G. Konstanz 320 fcaato? er 230 min I. dotf 3B,?r° ,196 onv, Plitters- rnir, s p. "!'n 2, Maxau 411 Mannheim,h,'?gen 137 min 2. bach ui m'n Stein- Pihshn min 4> Mai"z 22 155 Jrü 120 plus 2 Kaub C\ „Tri4r 229 min 1, ""mm 9 Rmsm' 2' Keulen Ruhrort 263 m'n 1, kop 37D 3 ™n- 6- Pannerdense "dP 5 rT„lni,2* N'imegen 696 ïefde 'r, ®elk°P 845 min. 6. 'et 249 on onv'' Geven- Buroh= ^ons'n 5450 min field?o»?er 3860 mi" 4. Bel de0 j. "a® 5 Grave bene 06 aluis 501 onv., i krten W°ensda8 22 mei, 1 16.20 °P Zo0®, 3.50 I V I.J n 21P en 14.48 ^'inVe43 4enn14'4 '"ge 3.40 en 16.10 dens de decemberstormen van '73 is gebleken, dat de be staande dijkhoogten onvol doende waren om een water stand te Bergen op Zoom van ANP plus 4,42 meter (14 de cember 1973) te keren. Vol gens de werkgroep heeft de commissie-Klaasesz geen aan dacht geschonken aan de wa- terbeheersing van het over blijvende deel van het Zeeuw se Meer en van de aangren zende gebieden. De werkgroep is van me ning dat de scheepvaart door de aanleg van de secundaire dammen grote hinder zal on dervinden. Dit geldt in het bijzonder voor de scheepvaart van Bergen op Zoom via het kanaal door zuid-Beveland en alle vaart tussen de Wester- sehelde en het noordelijk Del tabekken via dit kanaal. Hier zuüen twee sluizen extra ge passeerd moeten worden, het geen een belangrijk nadeel be tekent voor de verdere ont wikkeling van Bergen op Zoom en omgeving. Ook de pleziervaart vanuit haventjes langs de Brabantse oever wordt door de secundaire dammen nadelig beïnvloed- De werkgroep wijst erop, dat het rapport-Klaasesz nage noeg geen aandacht besteed aan de Voorgenomen industrië le ontwikkeling in de Ooster schelde, met name het Rei- merswaal-plan. Zij vindt dit vreemd gezien de regerings verklaring over dit plan, waarin gezegd wordt dat de regering in beginsel bereid is medewerking te verlenen aan een gecombineerd zee- en bin nenhaven complex in het Oos terschelde bekken. De werkgroep attendeert er voorts op. dat in verschillende nationale provinciale p lannen de noodzaak van het Reimers waal aangetoond is. Zowel het landelijk, als het provinciale en regionale beleid gaat uit van de uitvoering van het Rei- merswaalplan. Uitvoering van dit voor de w erkgelegenheid van West-Brabant noodzake lijk project is bij verwezenlij king van plan-Klaasesz niet mogelijk, hetgeen in strijd is met alle bestaande planologi sche ontwerpen voor Zuid- West-Nederland. De werkgroep zegt, dat het milieu van de met een blok kendam afgesloten Ooster schelde niet vergelijkbaar is met dat van de open Ooster schelde in de bestaande toe stand. Er zullen grote hoeveel heden slip- en giftige stoffen die met het water aangevoerd worden in het bekken achter blijven, hetgeen het milieu on gunstig zal beïnvloeden De Brabantse werkgroep vindt dat er pas een definitie ve beslissing over de door de commissie Klaasesz ontvouwde plannen genomen mag worden, als er volledige zekerheid be staat over de technische uit voerbaarheid van de werken. In de Brabantse werkgroep hadden naast vertegenwoordi gers van het Provinciaal Be stuur vertegenwoordigers van de 'vaterschanoen West-Bra- bar,t en Hoa-'-- -aad^hap De trio ut.se Bandijk zit ting. Het papier wordt in de container geladen. (Van een onzer verslaggevers) AXEL In Axel en Terneuzen is sinds vijf weken een oudpapierin- zameiingsaktie op gang ten behoeve van de strijd tegen de zechon- denmoord in Canada. Op de kusten van New Foundiand en Labrador worden door Noorse ja gers vooral zeehonden baby's in het bijzijn van hun moeder bij duizen den met knuppels dood geslagen om hun aels te bemachtigen. Mevrouw S- de Jonge van de Hulsterweg 37 in Axel leidt de actie en ziet graag de aktivitei- ten sterk uitgebreid. Ze heeft daarbij dringend behoefte aan meer man kracht. In de afgelopen tijd is meer dan vijf ton afgedankt papier op het terrein van de vestiging van Pot aan de Terneu- zenseweg in Containers geladen. Voor de strijd tegen de mensonterende pels- jacht is veel geld nodig. Brian Davis, d e initia tiefnemer van het eerste uur, heeft verschillende projecten op stapel. Een daarvan is een kust vaartschip dat diep in de jachtgebieden kan door dringen om vanaf dat schip de aktie tegen de zeehondenuitroeiing te kunnen uitvoeren. Elke veertien dagen wordt een container volgeladen met oud papier, het liefst kranten en tijd schriften. Voor inlichtin gen kan men mevrouw De Jonge. 01155-2535 bel len of in Terneuzen me vrouw Stouthandel 01150-4506. (ADVERTENTIE) Drankenhandel BROER PLUYM Hemelstr. 13 - St.-Jansteen Telefoon 01140-2635 (Van eon onzer verslaggevers) MIDDELBURG Op 24 mei wordt in Middelburg het zestigjarige bestaan van de Christelijke Besturen Bond Middelburg herdacht. Het was de eerste plaatselij ke centrale van het CNV in Zeeland en om die reden heeft het bestuur van de CBB-Mid- delburg besloten deze herden king in het kader van „60 jaar CNV Zeeland" te plaatsen. Op vrijdagavond 24 mei zal in het kerkcenrum De Hoeksteen een jubileumfeestavond worden georganiseerd waarvoor de heer J. Lanser voorzitter van het CNV, als spreker is uitge nodigd- Op deze avond zal een groot aantal jubilarissen ge huldigd worden in verband met hun 25- of 50-jarig lid maatschap van de Christelijke Vakbeweging. Voorts organi seert het bestuur van de CBB Middelburg een receptie zater dag 25 mei van 3 tot 5 uur is het gebouw De Schakel te Middelburg. Visfuiken Zaterdag zijn in de Grote Kreek bij Axel zeven visfuiken gestolen. De fuiken behoorden toe aan de beroepsvisser P S uit Zuid- dorpe. (Van onze correspondent) TERNEUZEN De liefheb bers van auto-sport zullen op hemelvaartsdag zeker aan hun trekken kunnen karnen, er zijn op die dag drie evene menten op dit gebied. In Kloosterzande organiseert voor die dag de plaatselijke afde ling van Veilig Verkeer Ne derland een gezelligheidsrit voor automobilisten over een afstand van 50 kilometer. Van af half een tot half drie in de middag kunnen de deelnemers hieraan „vrij starten", na aan melding iin hotel Van Leuven. Er zijn geen tijdcontroles in het traject opgenomen, voorwaar de alleen is dat men zich voor 6 uur die middag moet afmel den wil men voor een eventu ele prijs in aanmerking ko men. Die prijsuitreiking vindt plaats om circa 8 uur eveneens in hotel Van Leuven aan het Hof te Zande plein. liet start- geld bedraagt zes gulden. Ten bate van de afdeling West-Zeeuwseh-Vlaanderen van het Nederlandse Rode Kruis wordt eveneens op he melvaartsdag onder auspieciën van de West-Zeeuwsch-Vlaam- se Autoclub (WZA) de traditi onele WZA-Rode Kruisrit ge houden. Een oriëntatierit met een lengte van 40 kilometer, die howel deze m eetelt voor het clubkampioenschap 1974 van de WZA, door de uitzet ters zo is uitgezet, dat ook zij die voor hun plezier en voor het goede doel meerijden er aan kunnen deelnemen en zonder ai te veel moeilijkhe den ook de finish kunnen ha len. De start is om 14.01 uur in Schoondijke, terwijl reeds om 13 uur in café Wijffels de inschrijftafel voor deelname openstaat en alwaar zo spoedig mogelijk na afloop van de rit, en het rekenwerk door de re kenkamer de prijzen aan de winnaars zullen worden uitge reikt. Het inschrijfgeld be draagt 8 gulden per equipe. Hebben bovenstaande evene menten een rustig karakter waaraan men alleen plezier heeft door deelname, wie stof en mogelijk ook modder wil zien opwaaien en spatten, ver oorzaakt door crossende auto's kan terecht op het onlangs op gespoten terrein Smitsschorre nabij de Axelse watertoren. Gesteund door het succes van het vorig jaar organiseert de Zeeuws Vlaamse Automobiel- sport Club (ZEVAC) ook dit jaar weer een aantal rally crossen voor auto's. De eerste in deze reeks wordt donderdag aanstaande gehouden. Nadat reeds in de morgenu ren (half negen) de trainingen zullen beginnen, die tevens als maatstaf zullen gelden als se lectie voor de indeling van de deelnemers, wordt om 13 uur met de eigenlijke wedstntden begonnen Gestart wordt in vier klassen, te weten klasse tot 1000 cc. 1000-1300 cc. 1300- 1500 cc en 1500 cc en hoger Voor iedere klasse zijn er twee manches elk van vier ronden te rijden. Uit iedere klasse Komen hierna vier rij ders, die de beste tijd voor zich hebben laten afdrukken in de klassefinale. De win naars hiervan gaan tenslotte in een algemene finale uitmaken wie tenslotte de winnar wordt van dit ongetwijfeld spectacu lair gebeuren. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De raad van commissarissen van de n.v. Provinciale Zeeuwse Brugmaatschappij is akkoord gegaan met het voorstel van de directeur van deze maat schappij ir. W. de Bijl, om juridische bijstand in te roe pen met betrekking tot de schadeclaim welke men in verband met de beschadiging van de brug op 9 mei jongstle- len, wil uitbrengen. Het is mogelijk dat de schuldige partij, het berging- bedrijf Smit-Tak, zich zal be- •oepen op het principe van de beperkte aansprakelijkheid. Dit principe is gebaseerd op de tonnage van de schepen, die een aanvaring hebben ver oorzaakt. In het geval van de schade aan de Zeelandbrug zou een maximale schadever goeding van een miljoen kun nen worden gegeven De totale schade, de vernieling van de brugklep alsmede de bedrijis- schado en de kosten van tiide- lijke voorzieningen voor het verkeer belopen bijna twee miljoen gulden Om er zeker van te zijn dat de totale scha de wordt vergoed wil de brug maatschappij nu samen met haar verzekeringsmaatschappij juridische bijstand inroepen De commissarissen hebben de directie daar gisteren machti ging voor verleend. Ir. de Bijl deelde mee, dat aan de schuldvraag geen twijfel hoeft te bestaan. Van de afspraak om tijdens het kenteren van het tij de brug te passeren is afgewe ken. De vaareenheid. een drij vende hok getrokken door een sleephnntje, had kennelijk haast. Men heeft de raadge vingen van de brugwachter naast zich neergelegd en men wilde voor de stroom varende de brug passeren, zonder dat de bok van een tweede sleep boot gebruik maakte. Bij het naderen van de brug werd de eenheid door de sterke stroom verzet, zodat hij niet slaags voor de invaart van de brug kwam, waardoor het ongeval werd ingeleid. Op zondag 26 mei zal de brug over twee richtingen weer bereidbaar zijn. Twee baileybruggen zullen de intus sen naar de fabriek gebrachte klep vervangen In het komen de weekeind zal de eerste van bruik kunnen worden geno de twee baileybruggen in ge- men Een verkeerslichtinstalla- tie zal zorgen voor een veilige passage van het verkeer- (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De aanleg van een terrein voor zee havenindustrie van ongeveer 500 tot 550 hectare bij de monding van het toekomstige Baalhoekkanaal is de be langrijkste pijler van het voorontwerp streekplan Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen, een voorontwerp dat in maart van dit jaar door diverse adviescommissies van de provinciale planologische commissie is besproken. Typerend is dat al deze commissies bezwaren hebben tegen het rekening houden met een terrein voor zeeha venindustrie bij het Baalhoek kanaal. Volgens de agrarische adviescommissie is er ten wes ten vaai Terneuzen en in de Kanaalzone plaats voor verde re industriële ontwikkeling en kan ook nog naar het Sioege- bied worden uitgeweken. De adviescommissie voor de landschapsbouw, natuurbe scherming en recreatie komt met materiële en formele be zwaren aandragen. Het mate riële bezwaar is de aantasting van het natuurgebied Het L' nd van Saeftinghe als er bij Baalhoek zeehavenindustrie komt. Een bezwaar van forme le aard is het feit dat bekend is dat het rijk afwijzend staat tegenover zeehavenindustrie bij Baalhoek. Vandaar de op merking van deze commissie: „De commissie is van mening dat dit oorzaak van ernstige vertraging bij de totstandko ming van het streekplan zal zijn. De commissie vraagt zich ook af of het projecteren van zeehavenindustrie niet prema tuur is omdat de studie om trent de structuurschets voor zeehavenontwikkeling van het rijk nog gaande is". De adviescommissie voor de sociaa'-culture'e aangelegenhe den, de volksgezondheid en milieuhygiëne is van mening dat in het voorontwerp de mo tivatie voor de keuze van zee havenindustrie bij Baalhoek on.'ildoende is en dat er geen alternatieven worden ge noemd. Verder wordt door de ze commissie opgemerkt dat Zeeuwsch-Vlaanderen bij de komst van de te verwachten zeehavenindustrie bij Raal- hoek zelf niet voldoende ar beidskrachten kan leveren, zodat onder meer gastarbei- d-ms moeten worden aange trokken. De commissie acht a' ongewenst. De adviescommissie voor de industrialisatie tenslotte zet ok nogal wat vraagtekens bij zeehavenindustrie bij Baal hoek. Dat komt omdat de re gering niet zoveel meer voelt voor aanleg van nieuwe zeeha venterreinen dan enkele jaren geleden en nu van mening is da* de bestaande terreinen be ter moeten worden benut. De industrialisatiecommissie voor de oplossing van de werkgele genheidsproblemen in Zeeuwsch-VIaanderen meent dat naar andere mogelijkheden moet worden gezocht. Dit zou dan kunnen door vergroting van het zeehaventerrein in Ter- neuzen-West, waar het dan met name Dow Chemical aantrekke lijker gemaakt zou moeten wor den om verder uit te breiden en door het scheppen van gunsti ge vestigingsvoorwaarden op de Axelse vlakte, waar dan overigens geen basisindustrie, maar schone industrie zou mo°ten komen. Ook deze com missie wijst op de mening van het rijk voor wat zeehavenin- dustrie bii Baalhoek betreft. Het opmerkelijke feit dat ondanks de houding van het rijk bet provinciaal bestuur van Zeeland toch hardnekkig vasthoudt aan de gedachte om bij Baalhoek eer terrein voor zeehavenindustrie aan te leg gen wordt overigens door de PPD als volgt verklaard: „Naast het standpunt van de rijksoverheid voelt het provin ciaal bestuur van Zeeland zich gerechtigd om met betrekking tot zaken, welke betrekking hebben op het grondgebied van Zeeland, een eigen me ning naar voren te brengen". Niet alleen de adviescom- mrisies van de provinciale planologische commissie, maar ooi diverse leden van deze commissie ze'f zijn het niet met dit standpunt van het Zeeuwse provinciaal bestuur eens. Andera leden zijn ervoor en weer andere leden zitten tussen beide standpunten in. Bij die laatste groep is onder meer ie suggestie ontstaan om in het streekplan het gebied bij Baalhoek agrarisch te laten en het slechts op papier voor industrievestiging te reserve ren. (ADVERTENTIE) »,c« „ste

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 3