Han van Meegeren voor hele publiek HOLLAND FESTIVAL*!) Hoe Gerard Bilders vrolijk verstierf HOZART ALS ORGANIST Mi Latijns Amerika in de kunstgreep 9 - «tS' LEO POT BRENGT EERSTE GROTE EXPOSITIE ijdschrift oek -s- te* fe TTIfbT Dolmans, de uit .rika naar Breda terugge- A®2, kunstschilder, heeft op a.s een eenmans-expo- >sme' persoonlijke receptie a» Amerikaanse ambassa- W Den Haag. Het is de itulj. keer, dat een kunste- eel nn deze ambassade deze keurt valt. KlNSTENAABS-Kol- 1 irfid-ActW is een tentoon- n V van elf kunstenaars t'^Jn oP Zoom: van 17 tot 3 juni bij Etcetera ter plaatse. ïAQI'ES Siegers exposeert 'hllderijen in galerij Trout- «erte te Westdorpe van 11 Jd tot 10 juni. WERKCENTRUM, nieu- Mneelgroep te Eindhoven, 2 S door experimentele Klukt'es ten doel stelt tot ILuwe gezichtspunten over de Se van de acteur te ko- brengt op 28 mei in het nobe-theater te Eindhoven de „«er van Herman Hof- Ks Dat kan je ook van jou zeggen. Wol Zomers Theater heeft afgelopen seizoen 279 Stellingen gegeven voor hel basis- en voortgezet onder lijs Uitbreiding met twee ex tra artiesten en o.a. nieuwe tukken als (H)aanzet en Kin ieren vallen naar boven, voor jet voortgezet onderwijs, ho ren bij de nieuwe plannen. VLAAMS Nationaal Zang feest op 26 'nel in het sportpa leis te Antwerpen. Acht diri- renlen dirigeren massaliede ren als De Zilvervloot, In naam van Oranje, Wilhelmus en De Vlaamse Leeuw. Ee#i koperensemble en de Bob Boon Singers ondersteunen .drae Vlaamse geengageerde volksmanifestatie". SPOOKSCHAAF en Hor- letoet is de titel van een expo sitie met historisch bouwge reedschap. Op 15 mei wordt tee in het Rotterdamse Bouwcentrum geopend door H. Vonhoff als vertegenwoordiger raB het Monumentenjaar 1915. I CHARLES Eyck heeft het erecomitc voor zijn grote ten toonstelling in het Bonnefan- ten museum te Maastricht to zijn hemd gezet". Ik doe het niet meer", zei hij", nadat hij een expositie van lleyboer ta dat museum gezien had. Dat is I kippesoep". „Het is een vent waar nog niets aan gedaan is. Het ligt nog allemaal braak". Leo Pot, programma-leider van Kultu- reel Sentruin De Koningswei te Tilburg, heeft het over de schilder-vervalser Han van Meegeren. En toch is er de laatste 25 jaar misschien niet meer over een schilder ge schreven, gesproken en gepro cedeerd, dan juist over Van Meegeren. „Maar", zegt Leo Pot, „dat was het werk van de kunstcritici en van de deskun digen. Laat nu het publiek zelf maar eens een standpunt innemen: hoe waardeert het grote publiek Van Meegeren als schilder? Er is in het ver leden één onbelangrijke tem- t< onstelling van zijn werk ge weest. Nog nooit is er een goede overzichtstentoonstelling geweest". Daar werkt Leo Pot nu aan- In september zal deze te zien zijn in het Kultureel Sentrum van Tilburg. Een op vallende daad. „Mijn motieven voor deze expositie? Er is nooit iets aan Van Meegeren gedaan. De kleine tentoonstelling, die er ooit in Kortrijk is geweest, werd door iedereen geschuwd. De kenners voelden zich in de boot genomen. Met deze ten toonstelling wil ik het publiek in de gelegenheid stellen zelf een standpunt iin te nemen. Er hangt een waas om Van Mee geren; hij wordt gekend als prutser. Ik wi'l beslist geen eerherstel bewerken met deze tentoonstelling: zoiets in de geest van: Van Meegeren is een even groot schilder als Vermeer, wiens stijl hij overi gens meesterlijk heeft geïmi teerd zonder hem te copiëren. De opzet van deze tentoonstel ling is informatie en documen tatie bieden. We laten verval singen zien en de drie catego rieën van zijn goede en slech te werk: bijbelse taferelen, portretten en dieren. Verder komen er vitrines vol met krantenknipsels, boeken etc. Van Meegeren is een belang rijke man geweesit; een intri gerende man, die van invloed op de kunstkritiek is ge weest", aldus Leo Pot. Het grote uitgangspunt voor deze tentoonstelling zou uiter aard moeten zijn de beide doeken: De Emmaüsgangers en het Laatste Avondmaal; de bekende vervalsingen in de collectie Van Beuningen- Maar ondanks bemiddeling van o.a. de Tilburgse en Rotterdamse wethouders van culturele za ken, weigert het Rotterdamse museum categorisch medewer king. „Deze weigeringen en de motivaties", zegt Leo Pot zijn in ieder geval interessant voor het documentaire gedeelte van de tentoonstelling. In bijv. een brief van de oud-Van Beunin gen man D. Hannema, proef je, dat hij nog steeds in eohte Vermeers gelooft. Het is Leo Pot gebleken, dat intens on derzoek naar de echtheid er bestaan daarvoor voldoende moderne technieken op de lange baan geschoven worden, omdat er nog teveel mensen leven, die zich met deze zaak geblameerd hebben. Het Rijksmuseum van Amsterdam heeft inmiddels wèl medewer king toegezegd. Met de Neder landse ambassade te Bonn zijn nog onderhandelingen bezig om De Overspelige Vrouw waarvoor Goering indertijd meer dan één miljoen gulden betaalde uit dit gebouw naar Tilburg te krijgen. Van xpositie de Dienst Rijks Verspreide Kunstvoorwerpen komt in ie der geval en vervalste Pieter DE Hoogh. Een aardige anek dote is, dat De Emmaüsgan gers tóch te zien zal zijn- In dertijd heeft een zekere Willy Knip dit „Vermeer"-sohilderij in Boymans perfect gecopieerd en toen de Tillburgse expositie bekend werd, kwam dit doek te Rotterdam boven water. De reacties zijn overigens zeer bemoedigend te noemen. Nadat Leo Pot zelf al een dertigtal werken van Van Meegeren opgespoord had, kwam na het bekend worden van deze onderneming, nog een 60-tal aanmeldingen uit het gehele land binnen vain bezitters van authentieke Van Meegerens. „Het heeft veel losgemaakt", vertelt Leo Pot. „Vanmorgen schreef iemand: mijn zoon in Australië heeft nog een Van Meegeren. Ik heb verder afspraken lopen met de nog levende zus van Han van Meegeren in Deventer; met een nicht van hem etc. Alleen van zijn zoon, die goed op de hoogte is heb ik nog geen contact kunnen krijgen. Er zijn op dit moment al ruim 100 titels binnen". „Het fenomeen Van Meege ren" zal de tentoonstelling g-an heten. Toevallig gaf Ma rie-Louise F. C, Doudart uit Laren dezelfde titel moe aan twee tv-documentaires, die zij voor de NCRV over Van Mee geren sdhreef- Henk van Ulsen gaat nu deze tekst op het to neel brengen en zal bij de opening van de expositie al enkele fragmenten ten gehore brengen. Dezelfde schrijfster is ook een boek over Van Ulsen aan het schrijven. „Nee", zegt Leo Pot, „ik haal er geen deskundigen bij, al voel ik me nu zelf ook niet zo deskundig op dit terrein". Duidelijk blijkt, dat hij Van Meegeren eens uit de handen van de kibbelende deskundi gen wil halen en het publiek wil vragen: wat denken jullie nu over Van Meegeren als schilder? Hoe waardeer je hem? Ja, natuurlijk, het origi nele befaamde hertje zal er ook komen. Volgens Leo Pot moet het bij zijn dochter zijn. Overigens doen de Van Mee gerens het op de kunstmarkt van dit moment (financieel) niet zó geweldig. Bij Van Waay ging een Van Meegeren twee jaar geleden voor f 520 van de hand. Christus in de tempel werd nog niet zo lang geleden voor f 700 verkocht. Toch sohoot vorig jaar een portret van zijn hand naar f 4000 toe. Maar dat zijn alle maal zaken, die voor deze ex positie niet zó van belang zijn. Leo Pot wil Van Meegeren op de eerste plaats als artiest aan het grote publiek presenteren en wat weghalen uit de des- kundologen-imythe. HENK EGBERS STREVEN—8: "Wie met enige bela gstelling het Ierse christendom onderzoekt, kan er zoveel vormen in ontdek- ke i en er zoveel opinies over op na nouden als nü maar wenst", aldus de redactie van Pro Mundi Vita in een gedo cumenteerde bijdrage over: Hoe ehristelijk is het conflict in Ierland? P. Meekels schrijft over "Wonen in de stad" waarbij hij vooral de situatie in en om Antwerpen doorlicht- M. Jacobs brengt „Vrimetse- larij in beeld" aan de hand van de onlangs verschenen platenatlas: De beoefening van de Koninklijke kunst in Ne derland. F.Lorda Alaiz bekijkt De Spaanse Burgeroorlog en rijn gevolgen aan de hand van een verzamelbundel, die door bet Leidse studium generale is samengesteld en Geert Ver schiepen spreekt over „Gelo ven te midden van wetenschap pelijke zekerneden". Heeft ge loven nog bestaansreent voor mensen uit de 20e eeuw? (Streven, postbus 233, Den Bosch) SAMENSPEL—3: Op het ministerie van CRM voiral op de afd. Amateuristische kunst beoefening die het subsidiebe- heer voert over kunstzinnige vorming, heerst onrust en ver- karring. De huiver voor een kerkelijke creatieve ontwik keling is verbazingwekkend /groot. De strijdkreten zijn al gevonden Zieleknijperij. Te- tapie! Aldus Jan Velzenboer m maak van jezelf geen mu seum!" Dit nummer werd "op gedragen aan de vereniging voor ereativiteitsontwikke- "Pe imede kunstenaar hoe je het ook wendt of nü een rebel, een afwijke- zegt Ben Bos in "Het atieve zet lawaai stil". Ook nv„1Uel va" L°SRem schrijft ereativiteit en Ben Brou- s vraaSt zich af: creatieve naareo" w°f seniale kunste- sloti a 0de betoogt ten- toe hint i creativiteit nergens richt ^Ls zc niet sociaal ge- M,iarsén^menSPel' Zandpad Vl\rF'l,GD, EN SAMENLE- hnk |...ar'e Aosé Groot- jen-dh i"j over gemeentelijk re* a,s iets wat méér doen" n voor de .ieugd J van' M Dotinga en drs g~™ ,e werken dit uit en nverheirf1" de klo°f tussen them "'"Ws rond dit Johanna kan «oeden. over de ortuin heeH het gezinsin ^arPe normen van de «Mend Sie; »»- geestéiiit Bezmnen zitten vol de mini stoo.rnissen; doordat dicht enV°jdik' de deuren z0 /eren k "'"tie zo ideali st" Remi we dat alleen •Srzicht Ta" e geeft een edu„an,.de rtrti Perma- AmwikiT^. waa">a de deze „Latijns-Amerikaanse kunst als zodanig bestaat niet. Wel bestaan er typische Latijns- Amerikaanse problemen, die het logisch gevolg zijn van onze huidige revolutionaire si tuatie". Met deze tekst begint de tentoonstelling KUNST SYSTEMEN IN LATIJNS- AMERIKA 1974 in het ICC, Meir 50, Antwerpen. Een in trigerend informatief beeld, waarbij „kunst" als uitgangs punt is genomen voor het te kenen van een maatschappelij ke situatie in dit werelddeel, middels bijna 500 werken van ruim 40 artiesten uit Argenti nië, Brazilië, Peru, Chili, Uru guay, Colombia en Ecuador. Het ICC, dat zich ondanks de paleisachtige omgeving, ontwikkelt tot een kunstcen trum, waarbij je je vingers aflikt heeft momenteel ook nog een informatieve tentoon stelling over Centraal Wonen en een foto-expositie van de bekende fotograaf en cineast William Klein. Alles n«g tot 19 mei. Een muis stoot zijn neus; rent door een doolhof van plastic plastische gangetjes op zoek naar zijn voedsel. Dit uit de sociologie niet onbekende beeld is bij de ingang van de expositie door de Argentijn Benedit opgesteld, als repre sentatief voor de Zuid-Ameri kaanse leefsituatie en als te kenend voor bijna alles wat erop volgt in de talrijke zalen. Nu is deze vorm van geënga geerde kunst niet nieuw; je verwondert je je er zelfs over, dat alle mogelijke „ismen" uit de „kapitalistische" kunstwe reld van de laatste tijd zo voetstoots door deze „proleta rische" wereld wordt overge nomen. Je twijfelt aan de nog al rationele manier, waarop in dit werelddeel een verpauper de bevolking wordt benaderd bij een bewustwordingsproces. Bij ons komt het nauwelijks over bij de meeste mensen. Het revolutionaire bewustwor dingsproces is hier georgani seerd in een nogal westers kunstsysteem. En zoals iedere orm ideologie per definitie haar ei gen ondergang bewerkt, zodra deze georganiseerd wordt in een systeem (behalve mis schien het Maoïsme, door het systeem met telkens andere organisaties te doorbreken), zo lijken ook deze kunstsystemen in Latijns-Amerika al bij voorbaat ten dode opgeschre ven en kunnen de regimes in deze landen deze kunst straf feloos subsidiëren. Dat neemt niet weg, dat de ze tentoonstelling ondanks nogal wat Spielereien met de ellende toch wel enkele stilmakende en Informatieve momenten bezit. Het heeft geen zin, dunkt me namen te noemen van kunstenaars, om dat op een enkele uitzonde ring na deze de meesten niets zeggen. Een dodenhuis roet grafmonument, omrankt met druipende kaarsen en kit scherige versieringen, als her denking van de guerrilla's; een Trompe l'oeil, bestaande uit vierentwintig gelijke maskers verpakt in dozen (cinema; 24 beelden per seconde) als spel met de begrippen masker en persoon; foto's met omvor mingsacties van politieke mas sa's; het verloop van agressie een belangrijk thema op de expositie —van een telkens kleiner wordende mens in een stalen kooi; cartoons met bij tende onderwerpen; een met metappanatuiur bevestigde re volutionaire invloed van de in Zuid-Ametrika gegroeide aard appel in Europa; maar ook modellen voor net veranderen van een stedelijk landschap; om wat grepen te doen. Gra fisch wordt er verder gespeeld met allerlei prenten, kaarten, documenten, waarbij het soms niet meer duidelijk is waar het nu om gaat: sociaal enga gement of kunst-foe£jes. Kortom op deze expositie viert de ambivalentie hoogtij. Toch kan ik u aansporen er een kijkje te gaan nemen. Er is dan altijd nog de interes sante tentoonstelling Centraal Wonen te zien ;een expositie die verdiend meer spreiding te krijgen. Aan de hand van ont worpen of bestaande projecten o.a, te Eindhoven, Hilversum, Beek (gem. Bergh), Hamburg en in de Sovjet-Unie wordt duidelijk hoe op verschillende manieren door bewoners ge zocht wordt naar een nieuwe vorm van woongemeenschap pen, waarbij via andere behuj- zingsvormen gezocht wordt naar nieuw evenwicht tussen gezamenlijke verantwoorde lijkheid, vrijheid en sociabili teit. Een onderwerp om nog eens op terug te komen. Geïn teresseerden kan echter al een bezoek aan deze goed gedocu menteerde tentoonstelling aan bevolen worden. H.E. Nu we toch aan het grasdui nen zijn in het verleden en met vertedering alles verheer lijken wat oud is, omdat het oud is, kan het een openbaring n iets te vernemen over het leefklimaat, waarin die oude spullen ontstaan zijn. Sihilde- rijen e.d. uit de Haagse Sdhool en alles wat in de 19e eeuw aan mooie plaatjes is gepen seeld, gaan momenteel voor grof geld de handel in. De dikwijls nogal oppervlakkige taferelen krijgen er een di mensie bij als je leest GE RARD BILDERS: VROLIJK VERSTERVEN (uitg. Meulen- A^Hkaan m?;. waarna de "rte niet ia. 6r 7eert dat Pkoint js Se.op vriie ont- hoff - f 19,50)een keuze uit dagboekfragmenten en brieven va deze jong gestorven schil der (1838-1865), bijeenge bracht door de aartsspeurder naar oude zaken Wim Zaal. Een allesbehalve vrolijk boek, maar wel een boeiende kijk ip het versterven van een 19e eeuwse kunstenaar, die zich afvTaagt; Wat is schilderen en wat betekent net? en ander zijds gemangeld wordt door de opkomende kunsthandel, ar moede en slechte gezond heid. Gerard Bilders, die op 26- jariige leeftijd aan de tering stierf heeft - aldus Zaal - vermoedelijk ongeveer 200 werken nagelaten (ca. 120 zijn er nu nog bekend). Hij was de zoon van de landschapschilder J.W. Bilders die met name in Oosterfoeek en Amsterdam werkte. De auteur .Klikspaan' Johannes Kneppelhout wierp zi. h als gefortuneerd man, op als beschermheer van de jonge Bilders; hij maakte o.a. enkele buitenlandse reizen voor Ge rard mogelijk maar spoort 1 i eigenlijk ook aan om maar flink kapot te gaan. Wanneer je de briefwisseling tussen beiden leest slik je wel eens even om de hiërarchische v houdingen uit die tijd en de nederige en vernederende toon. „Wanneer men hem zo eens vrij hoort spreken, zou men zc -gen dat hij getuige moet zijn geweest van bittere te leurstelling, van miskenning. In een woord dan kan hij zwaarmoedig worden, die goe de Gerard" Dat rapporteert zijn Haagse leraar H. Derksen aan Kneppelhout, toen Bilders bij deze inwoonde tijdens zijn 0 Studieblad van Gerard Bilders studie aan de tekenacademie tn Den Haag. Dat heeft Dirk- sen goed gezien; de rest van het boelj getuigt van deze zwaarmoedigheid. ,,Ik twijfel of ik wel ooit iets zal wor den", is een uitspraak van Ge rard, die in allerlei variaties telkens voorkomt. De situatie waarin hij in die tijd als kunstschilder verkeerde was daarvoor een goede voedings bodem. Verkopen doet hij weinig en als hij wat kwijt raakt is het voor belachelijke prijzen. „Ja schilderijen zijn ook een tak van handel, een middel om te foppen, af te zetten, een meubel, waarvan de maker veelal een beroerde vent, de verkoper meestal een smeerlap en de koper gewoon lijk een stommerik is." Rem brandt en Ruysdael bewondert hij bovenmate maar een bont schilderij vindt hij afschuwe lijk. Hij besteedt zijn halve vermogen op gegeven moment In de culturele raad van Noord-Brabant zijn de afgelo pen maanden nogal wat moei lijkheden gemaakt om de rela tief hoge provinciale subsidies aan het Holland Festival. In Brabant komen alleen Eindho ven en Den Bosch en in Zee land alleen Middelburg in het verhaal van dit (Randstad) Festival voor. De nadere be zinning (met voorlopige hand having van de subsidie), die de raad omtrent dit culturele gebeuren van plan is te hou den Kan in de komende maand voeding krijgen aan de hand van het nieuwe programma, dat zich hoofdzakelijk afspeelt in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het Holland Festival zal 15 juni in het Haags Gemeente museum beginnen met een muziek- en dansfeest en met de opening van de iverzichts- tentoonstelling Nieuw Baby- Ion van Constant. De sluiting is dit jaar in Amsterdam, met een aantal manifestaties, op 6 juli. In de tussenliggende drie weken zullen twee operagezel schappen, zes theatergroepen, zes balletgezelschappen, zeven orkesten, vier kamermuziek- ensembles, zes koren, drie kleine muziekgezelschappen en vijf popgroepen een reeks van voorstellingen geven. Het Holland Festival 1974 is het laatste dat traditiegetrouw half juni begint. Volgend jaar wordt het de periode 1-23 ju ni, die blijkens de uitslag van een enquête bij de kunstinstel lingen het meest geschikt is. Het Holland Festival draait dit jaar met ruim f 850.000,- sub sidie van het rijk, anderhalve ton meer dan vorig jaar. Pessi misme over de subsidiëring voor de komende tijd acht fes tival-directeur Den Daas niet op zijn plaats. Naast de series opera-, to neel-, ballet- en muziekuitvoe ringen staan ook de volgende festivalevenementen op het programma: Poetry Internatio nal, van 19 tot en met 22 Juni in Rotterdam, het Internatio nale Orgel-Improvisatie Con cours in Haarlem, van 2 tot 5 juli. een Internationaal Bei aardconcours op 22 juni ln Tiel, een programma met films van het festival in Can nes en popconcerten van de groepen Yamash'ta Stomu, Captain Beafheart, Hawk Wind en Joe Walsh uit het huiten- land, en Golden Earring van eigen bodem. „Nieuw Babyion", te openen tijdens de museum-ouverture van het festival op 15 juni geelt in constructies, maquet tes, schilderijen, tekeningen en grafiek een neerslag van de futurologische ideeün van Con stant voor een geheel nieuwe stedelijke omgeving. In het muziekprogramma ligt het accent op het werk van drie componisten: Schönberg, die honderd jaar geleden werd geboren; Bruno Maderna, en de 30-jarige En gelsman John Tavener. „Ulti- mos Ritos" van Tavener zal 22 juni in de St.-Bavokerk in Haarlem zijn wereldpremière beleven. Schönbergs „Gurre- lieder" zullen op 18 juni in de Doelen in Rotterdam worden uitgevoerd, waaraan o.a. de Bredase gitarist Benny Lude- mann meewerkt. De opera-liefhebbers staan in het festival drie opera's te wachten: „I' Erismena" van Cavalli en „Le Nozze di Figa ro" door de Nederlandse Ope rastichting, en als bijzondere produktie van een team onder dirigent Jan Boogaarts een se rie opvoeringen in de Geerte- kerk in Utrecht van „Eumeli- o", een uit 1606 daterend werk vali Agostino Agazarri. „Eu- meiio" zal worden opgevoerd in de oorspronkelijke barok stijl- Het Zwei-Mann-Orchester van de in West-Duitsland wer kende Argentijnse componist Manricio Kagel zal drie uit voeringen in Amsterdam ge ven met de door Kagel ont worpen orkestmachine. Het Theater komt dit jaar aan bod met twee „Kijkkast- produkties": de show „Corfax" van La Mama e.t.c. uit New York en „Twelfth Night" („Drie Koningenavond") van Shakespeare, gespeeld door The Young Vic uit Londen. Voorts zijn er voorstellingen in kleinere theaters: de Com pagnie Pierre Spivakoff uit Parijs brengt eenakters van Sarah Bernhardt en het Deut- schcs Schauspielhaus uit Ham burg, „Stallerhof', een „Boe rendrama" dat Franz Kroetz op 21-jarige leeftijd schreef. Uit eigen land komt de pro duktie „Waark" van de Stads schouwburg iji Groningen, en een première van nieuw werk van de toneelgroep Appel uit Scheveningen. „Tafels", dat op 17 juni voor het eerst wordt opgevoerd in Amsterdam. Ook het balletprogramma vertoont een wereldpremière: „Le Sacre du Printemps" van Hans van Manen op muziek van Strawinsky, op 16 juni te geven door het Nationale Bal let in Amsterdam. Het Ballet Van de XXe Eeuw van Mauri ce Béjart en het Royal Ballet van Dame Ninette de Valois uit Londen zuilen 21 juni in Amsterdam zijn vior de uit reiking van de Erasmusprijs aan de beide oprichters van deze gezelschappen. Uit Ame rika komt evenals vorig jaar de Louis Falco Dance Compa ny, en ais nieuweling voor ons land het Pilobolus Dance Thea tre uit New York. De Stich ting Eigentijdse Dans comple teert de zes balletgezelschap pen in het festival. De Mimespeler Rob van Rijn geeft tijdens het Holland Festival op 19 Juni ln Amster dam de première van zijn nieuwe programma „Exegese", waarmee hij zijn 25-jarig jubi leum op de planken zal vie ren. Aan het slot van het festival zal de slichting Shaffy-Tliea- ter in Amsterdam in samen werking met The Movies en De Melkweg een driedaags manifestatie houden, met een scala van artistieke vormen. fm -g 4 L V" 4 MOZART 'ultlli'J- 7 V i f f i Kirdxh&ncMi i. ??»'B i Cür Orgel t imiOtrJiésler DANIEL CIlOEZEpfPA ff ËfateUscha K Él Ép;' -Bachsolteten I aan eieren, om almaar te ei witten om vervolgens te zoe ken naar de toon gekleurd- grijs waarop een deel van de faam van zijn doeken berust. Met zijn vader gaat hij naar -en tentoonstelling te Brussel en ontdekt de school van Bar bizon, hetgeen zijn sporen in de Nederlandse schilderkunst achterliet. Zelf worstelt hij met het begrip kunst: „Men heeft altijd gezegd: een aar dig koetje, een lief schaapje, maar dit gaat mij volstrekt niet aan. Dit bedoel ik niet, dit is geen kunst". Het is een van zijn weinige uitspraken daaromtrent Gerard Bilders geeft over het algemeen niet zo veel van zijn innerlijk bloot, maar openbaart zich wel als een zelfkweller; hetgeen wordt versterkt door de maat schappelijke context waarin hij te leven heeft. Juist het pr 'even van die weinig gefor tuneerde tijd, waaraan nu for tuinen wordt verdiend en het worstelen van een kunstenaar met kunst en maatschappij, maakt dit boek tot een boei end document. eindredactie henk egbers Als componist voor orgel is Mozart niet zo bekend, al heb ik ooit eens een geweldig fijnzinnig stuk van hem op het orgel kunnen spelen, waarvan me de naam niet meer te binnen wil schieten. In een cassette verscheen nu bij Phonogram MOZART SaMTLICHE KIRCIIENSONATEN FÜR ORGEL UND ORCHER- STER (Philips 6700 061). Ook al is het orgel het kerkinstrument bij uitstek en beschikte Mozart in zijn Salzburger Dom over zes orgels, toch is dc rol bij de meeste van deze sonaten relatief bescheiden; integrerend deel van het orkest. Al is op de hoes de naam van organist DANIëL CHORZEMPA, van wie vorig jaar nog zo'n uitstekende plaat met Bach op het orgel van de Grote Kerk in Breda, verscheen, vetter gedrukt dan die van de DEUTSCHE BACHSOLISTEN, het aandeel van beiden is even perfect en fijnzinnig. De Amerikaan Chorzempa is een geweldig organist. Met een intense beheersing van het instrument is hij een architect van muzikale structuren, die hij vaak op een „eigen gereide" manier vorm geeft. De Bachsolisten bevestigen ook met deze opname weer hun faam met een bijna wellustige doortim merde uitvoering van deze sonaten, die ook weinig te maken hebben met het geijkte begrip kerkmuziek; al zijn er hier en daar reminiscenties aan Mozarts missen maar nog meer aan zijn frivole opera's. „Man schmiickte den Gottcsdienst mit instrumentalen Einlagen", zegt de Duitse tekst van de bijgeleverde beschrijvingen 'n zin waarvan je de gevoelswaarde nauwelijks in het Nederlands kunt omzetten. Op twee lp's staan 17 kerksonaten, waarmee de eredienst werd opgeluisterd weergegeven. Ze zitten tussen KV 67 en KV 366; een periode, die zo ongeveer ligt tussen zijn 14e tot zijn 24e jaar; dus nogal jong werk. Met het toenemen der jaren groeien zowel het muzikale aandeel van het orgel, de bezetting van het orkest als de zeggingskracht, maar de muzikale preten ties zijn niet zó hoog in vergelijking met wat hij nog meer schreef. Korte speelse stukken, die steeds meer overtuiging krij gen, al is het spel al vanaf de eerste sonate overtuigend. Vooral ta de laatste sonates speelt Mozart (en de uitvoerenden) met de klankkleur van de instrumenten; met de thema's. Eerlijk gezegd zit ik dit verhaal een beetje vervelend te schrijven, want de tweede plaat uit mijn cassette werd ongenietbaar gemaakt door een grove tik. Deze versterkte alleen maar het besef hoe fiin het moet zjjn om feilloze exemplaren van deze opnamen ter beschik king te hebben-

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 23