35t f Ahrf 1 r j1 .■f :^S-t H imI uit- einig animo bij agenten ronken rijders glippen loor politiecontrole Commissaris Blom (Haarlem) „We pakken slechts een fractie" KUNST BOVEN DE TABAKSMACHINES I JfOdstellln?1 W8s een ten" Orlow monotonie van werk doorkeken jfiSk ïheefver iever schilderijen dan 30% loonsverhoging \t te NE- IVERKERS einig verbreken v I UROPA B.V. titf UROPA B.V. VERWARRING ZIELIG Ts£Jï?Ve? de £oldera en VERHANGEN WEGDROMEN ND VIES VERHAALTJE Zaterdag 11 mei 1974 I .*V -w a f» V >c* -+..m t«" V>r -.™ j» iyt_ IV»A f-jft -. -??* -i] - -'A •s -• M ij n - mé** ?Jr ■r £J -i* 'V a - -v ir de behangwinkel of ;eft e de 1. Tel. 030 - 33 92 93. ks gratis nieuw behang wilt kiezen* rneweg 75 een jonge, sterke iende onderneming met eigen tantoren door heel Europ3- uceren Gadweld Iasm3,eria3' elektrotechniek en Caddy ingsmaterialen voor de ■industrie, ige n zijn in voorkomende geV' jendienst te werken, ding vereist, goed kunnen^ lezen. mheden bestaan o.a. ui' be' igen van gietmodellen van ijlÜ» gewerkt volgens tekent ikel- als serieproduktie- even fg 75 - Tilburg - Tel 43454 - 'Van een onzer verslaggevers) ■UARLEM ..Wij krijgen slechts een fractie van dronken rijders te pakken. Zoiets werkt deprime- L d En de animo voor de politiemannen om te con- ]erfn zakt. Want hun hele zaterdag of zondag Lrdt verknoeid. En waarvoor De Haarlemse commissaris van politie, Th. A. J. Blom, fd van de Geüninformeerde Dienst, ziet de toekomst jjpr in. Nachtelijke weekendcontrole op het „glaasje L.ik rjj zelf' lijkt een farce te worden. onlangs een aantal auto's aan gehouden en nagegaan - op ba sis vam vrijwilligheid - of men onder invloed reed. En z.j feestdagen, s haalden er met die bloedproef en blaaspijpjes veel meer uit dan wij. Wij kregen er krank zinnig weinig te pakken in me politie heeft toch al zo'n jnconveniëntenpakket lenst doen op zaterdag, op ïdag. OP dits het concrete tekort aan iJoneel van 20%, het tekort (Je feitelijke sterkte, de ,„e eisen die gesteld wor- zoals de snelheidsbeper joor de oliecrisis, de mt- jhinder van brommers en zo, jterk gestegen criminali st... Nee, als de mensen zeg- jullie surveilleren niet jtoeg. Dan zeg ik: je hebt fijk. En als ze zeggen: jullie ,n te weinig aan diefstallen, j zeg ik: je hebt gelijk. En k ze zeggen dat er maar raak [reden wordt en dat wij te Huig controleren, dan zeg ik je hebt gelijk. Want het J waar. We komen gewoon |et aan ons werk toe. We oeten bepaalde zaken laten bieten." de commissaris heeft s politie te weinig middelen i het rijden onder invloed |egen te gaan. Ifl'e missen de voor-selectie- iddelen, zoals een blaaspijp- i we missen de verplichte dproef. De SWOV (de hting die verkeersveilig- leid onderzoekt. Red.) heeft vergelijking met de SWOV. Want wij moeten nagaan of art. 26 van het Wegenver keersreglement is overtreden. En iemand die dronken is, kan door een geweldige zelfdisci pline de indruk wekken dat hij niets mankeert. Dat houdt hij niet lang vol, maar lang genoeg om ons om de tuin te kunnen leiden. We ruiken na tuurlijk die alcohol, maar we kunnen niet zeggen dat hij onbekwaam is en we moeten hem laten gaan. In 1967 vielen er 400 doden in het verkeer ten gevolge van te veel alco hol, om maar te zwijgen van de zwaargewonden en de ma teriële schade. Nu zal waarschijnlijk dit Jaar per wet de bloedproef ver plicht worden en kunnen we met die voor-selectiemiddelen gaan werken, maar dan zijn we er nog lang niet. Nou ont dek je dat je de mankracht niet kunt opleveren. Aan alle kanten wordt de taak van de politieman verzwaard, maar we krijgen er geen mensen bij. En de controles zijn onpo pulair bdj de caféhouders, de rijders en de politiemensen. Want vrijwilligers krijg le er niet voor, omdat de resultaten zo teleurstellend zijn. Wij moeten een boel zaken laten schieten. Maar leg dat de mensen maar uit. Als je besto len bent, verwacht je minstens iemand met een loep om te kijken en als er niemand komt.... Het aantal mensen dat bij de politie wil, neemt de laatste tijd toe, maar het te kort blijft. In de loop der jaren zijn er vijf arbeidstijd verkortingen ingevoerd en die zijn nauwelijks gecompen- seerd. Dus je krijgt minder werkuren. Nou zijn wij niet gefrustreerd hoor, maar we kunnen nooit optimaal ons werk doen." i Het nut van verkeerscontroles als deze vorig jaar ergens in Brabant wordt betwijfeld. In de nieuwe wetgeving wordt een promillage van 0,5 aange geven. Zit men daar boven, dan zit men wettelijk fout. Blom: „Dat komt ongeveer neer op 2 tot drie glazen en dat is een vrij scherpe norm Maar eik uur verbrandt er een borrel in je lichaam. Als ik een borrel per uur drink, is er niks aan de hand. Maar de mensen gaan het tempo op schroeven. En het laatste uur gooien ze er een stuk of vier achterover. Tja, dan ben je dus nog uren daarna onder de invloed. Kijk, de echte dron ken rijders halen we er wel uit, maar die groep die be drieglijk nuchter is en die nog het huis haalt omdat het rustig is op de weg, die pakken we 0 Commissaris Th. Blom uit Haarlem vindt de nachtelijke controles op dronken rijders zo weinig effectief, dat hij zich afvraagt of die controles nog wel mogelijk zijn. niet. En de straffen ach, Blankenbos, daar komt de een woest vandaan en de tweede zegt „hè, weer lekker met de jongens onder mekaar ge weest. „Bovendien, als je buurman een horloge pikt bij V en D, dan kijk je hem toch scheef aan. Maar als je buur man zegt dat hij naar Blan- kenbos moet voor veertien da gen, denk je „Wat zielig dat ze hem gepakt hebben. Be grijpt U." Een waarlijk effectieve con trole is volgens commissaris Blom moeilijk, om niet te zeg gen onmogelijk. Om een on doordringbare gordel te leggen rond een binnenstad heb Je een half leger agenten nodig. De cafés hebben dikwijls een onderling waarschuwingssys teem. „Nu werkt een spectaculaire controle met knipperlichten en veel man wel preventief, maar meer vang je'met de vliegen de controles." f'*r - 'V. AMSTERDAM Hij heeft een milde leeuwekop, een lome zekerheid. Een zacht- ielendc stem die zich nooit in decibellen verliest. Een directeurspak met een mo- leuze onderbreking in de stropdas. Eerste indruk: deuren die open zoeven als je op de lenmat staat. Tweede indruk: Een hal die geen hal is maar een open ruimte die overgaat in een amine die geen kantine is maar een recreatie vertrek. indrukd ediepste in dik: kunst aan de muur. Jnst op de vloer. Kunst op I trap. Kunst in de postka- E*J st in de tuin- Kunst I® «wier van de directie- tetarii. Kunst in de gang. ,"ns'voor de baas en kunst ™r de jongste bediende. I*a,nt A Orlow president-di- iKk ViÏÏ Turmac, heeft in ga tabaksfabrieken en in zijn ^gebouwen, in Zevenaar t7j(erdf en in Europa unieke sfeer geschaDen I wim 600 kunstwerken roule- I ril 7 J25311 intercontinentale I rh JT beugen boven de ma- var a? 1' boven het meisje Iven a r'oeitjesautomaat, bo- ItrerrnC ^itbouder, ze pene- |*aarom? werkmilieu' En KerkJfr monot°nie van het ETTdte verbreken" zegt jWinwavp 1N9 kreeg h'3 zi3n BhSu' m 1974' blikt fperiment w een geslaagd ex" 'erSjes?06 g6Slaa£d? Drie fcli^biTZ jran3e jour- lfebriek A e,? dle gmg de lem Daar j vroeg aaD I hadden- lSTfu--3' „Ze liever IzakiP J,, j rblJ m bet loon- Iof schnLS'hilde,r"en weg' I gen b ij ®en laten han- I <0% 7»; oude salaris Bij I *b:deriK?Ten nee' 1331 de zeiden h,angen' Bi) l^s anen er "ee' Bli 30^ I feler, p.. L.ee-n Paar 'e WP1- I fa ruil vnnr J meer '00n I «Ja, maa e kunst zeiden ze Ip^Te^!16" toch dc I ?te!f' vai g ,raai7.??f ,?e de tL"? 19" Itaft van115' waarv<x>r ze door A. L ferd °Pgp- de fabrieksdirecteur „Meneer Orlow", zei hij, „we krijgen een staking", „Hoezo vroeg ik, want de CAO was er net door dus dat kon het niet zijn. Hij zegt „De Onderne mingsraad heeft hevig gepro testeerd. Waar zijn de schil derijen?" Ik vroeg hem: „Wat heb je gedaan?". „Niks" zei hij. „Nou" zei ik „ga dan als de donder aan de mensen ver tellen dat de schilderijen zijn uitgeleend en dat ze terug ko men En toen waren ze trots- 3. „De schilderijen hadden ne veneffecten die ik nooit had gedacht. Effecten die niet bij de fabnekspoort ophielden. De mensen wilden meer weten over de kunst. En daarom lie ten we na werktijd, let wel, na werktijd, iemand als Pierre Janssen iets over kunst vertel len En ze vroegen of ze hun vrouw, verloofde of kuid mee mochten nemen. Na werktijd. Met extra kosten voor het ver- Orlow kwam op zijn gedachte toen hij getroffen werd door het monotone van de fabriek. „Elk werk heeft zijn monotone kanten m-aar bij puur-machi- nale arbeid is dat wel het grootst. We probeerden het eerst met psychologische kleu ren, maar na een paar maan den was daar de nieuwighe.d van af en was alles weer grijs, als u begrijpt wat ik bedoel. Toen kwam ik op het idee om kleurelementen aan te brengen die regelmatig veranderd kon den worden. Schilderijen. Pri vé had ik grote interesse voor moderne kunst. Het eerste halfjaar hingen we figuratief naast abstract, zo'n beetje fif- ty-fifty. Aaanvankelijk vonden ze de figuratieve kunst het mooist. Tot na 2, 3 maanden de meningen begonnen te ver anderen. En dat is logisch. Het herkenbare van het figuratie ve trok ze eerst aan, maar het abstracte gaf hun fantasie meer mogelijkheden. We ver hangen nu twee- of driemaal Der jaar. Dat verhangen is het ^ssensiële van het idee. Want een schilderij d-at tien jaar in je huiskamer hangt, zie je nipt meer. En dan ontstaat dat mo notone weer." Orlow creëerde de Stuyvesant Stichting die de kunstwerken aankocht. „Het was natuurlijk een investering, maar we lie ten het vallen onder onze soei ale lasten en daar bleek het maar een procent of twee vai uit te maken. Je kunt overi gens ook schilderijen huren via de Stichting Beeldende Kunst. Wij zijn in Nederland woords ia een der beste mid delen om het arbeidsmilieu veranderd, beter te maken. Er zijn maar weinig kunstenaars die de kwaliteit hebben om in zo'n selecte collectie te han gen. En je moet enorm oplet ten wat je koopt. Een werk dat je singulair kunt waarde ren, wordit tussen grote kwali teit gekraakt. Voor een aantal schilders is dat heel wreed." Vraag: Gaat de arbeidsproduk- tie omhoog? Orlow: „Daar heb ik niets van gemerkt. Maar ik hou vol dat je kwaliteitsverbetering krijgt omdat je de werkomgeving prettiger maakt. Je kunt nu minder aan de machine weg dromen." Vraag: Hoe reageerden de kunstenaars? Orlow: „In het begin absoluut negatief. We gaven de eerste opdracht aan 13 schilders die we naar de fabriek haalden om de bedoeling uit te leggen Er waren er een aantal die er niets van moesten hebben. Waar waren de mooie muren? Moesten hun werken tussen de elektrische draden hangen? En waar was de fraaie verlich ting? Maar ze hebben het toch aanvaard- Ze werden trouwens als nooit tevoren betaald. La ter kwamen de anti's bij me terug. Of ze iets anders moch ten maken, want ze hadden nu pas gezien wat het deed en het eerste werk was niet met overtuiging gemaakt verse "malen fn'het buitenland 0 A. Orlow, opperste man bij de Turmac Tabaksfabrieken in de tuin van zijn kantoor in Amster- Kunst in de algemene zins dea dam. Op de achtergrond een waterplastiek van Marcel van Rooyen. Orlow „Ik herinner me een fabriek met een afschuwelijke kan-tine Die zag er als een varkensstal uit. Ik sprak met de directeur- Hoe kun je dat nu doen?". Hii zei: ..Ach dat begrijpt u niet De mensen in deze streek zijn allemaal vies. Hun boterham plakken ze to gen de muur. We hebben in tien jaar dP kantine driemaal or>"pknant maar het hielp niatr" Nou. -V gaf de directeur een zeg maar erg dringend advies om toch maar iets aan die afschuwelij ke ruimte te doen, en wel om de kantine te verplaatsen. Toen kwamen diezelfde men sen die er eerst lol in hadden om hun boterham tegen de muur te kwakken naar de di recteur om te vragen om Pietje of Jantje de toegang tot de kantine te ontzeggen, want dat waren viespeuken gebleven. De sfeer waarin ze geplaatst werden, veranderde hun ge dragspatroon." En weer een verhaaltje: ,Er was een reizende tentoon stelling met schilderijen van 100 tot 150 per stuk. De organisator vroeg of hij ze bij mij mocht hangen. Meestal werden er per plaats twee tot drie schilderijen verkocht. Ik sloot een weddenschap met hem af dat hij bij ons meer zou verkopen. Hij gokte op 7, ik op 15, maar toen werden er 34 verkocht. En we baden de normale faciliteiten. Ze hoef den die f 150 niet in een klap te betalen, maar het bedrijf hield het van ze in- En toen bleek dat alle sociale lagen in de fabriek hadden gekocht. Da chefs, maar ook het eenvoudi ge fabrieksmeisje dat schoon maar 100 per week verdien de. En voor haar betekende dat schilderij dus ruim een week salaris. Procentueel be keken hebben dus de laagste groeperingen nog het meeste gekocht". Vraag: Zijn de kosten voor de onderneming aftrekbaar? Orlow: „Nee, in Nederland jammer genoeg niet. In Frank rijk en de Verenigde Staten wel." Vraag: En de verzekering? En de veiligheidsmaatregelen? Hoe zit het met die kosten Orlow: „Ook die kosten zijn in het totale sociale budget opgenomen. Overigens zijn heel wat werken in de tijd <üt wij ze hpbben veel kapitaler geworden." JAN KOESEN

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 21