igtot ;ch idige! Europa van de ene crisis naar de andere "1 It. [Gehalveerde grandeur De thee is wat bitter Pragmatisme in Bonn Zorgenkind in't Zuiden OP DE LADDER ren JSS^ite ge- rr -rt-k ïïSÏ Bittere pil voor WILSON VRAAGT TIME-OUT KANSELIER ZONDER CHARISMA Scheiding op z'n ncta maria ,.en peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen ■'Ïcm peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen ngnfn peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peiling ingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilingen peilinge 901 Ergernis Rechtstreeks Nieuwe rubriek DOOR CORN. VERHOEVEN I aan je loket komen, ■l meteen een goed salaris ■g fors wordt verhoogd ■kheden om - afhankelijk vani, capaciteiten-je verder te volgende salaris |>ng Bletto 1581,- 1643,- 705,- 1768,- |829,- Na 1 18 jr 19 jr 20 jr 21 jr jaar Bruto f 907,- f f 700,1 9".- f 765. f 1090, f 1182, f 825. 22 jr f 1269.- f933. ■t op ten minste 19 werkdagen Wing dooreen briefje te sturen aand* ■ran het postdistrïtt I, Kerkstraat 67, In: (04100) 2 21 11 toestel329,1 POSTDISTRICT 's-HERTOG EN BOSChI 7405024 I ïenscn? Mensen met psychische e stoornissen waardoor zij sen behandelen en verplegen wij. is op verzorging en begeleiding, :he mogelijkheden, iet examen voor het f. Twee maal per maand en naar huis vergoed, xtem wonen is mogelijk. Ikursus, die openstaat voor II van 17jaar en ouder die pn een Havo-, Mavo- of tiding. Wie onderstaande bon aan het Hoofd Personeels la, Langevelderlaan 1, oordwijkerhout, de inlichtingen, informaties: l 120. Iatrisch ziekenhuis ïlderlaan 1, noordwijk ijkerhout. 02523-3041 m de landen van Het "tnachttge Europa toe- tot re 'ie» niet 09 *2, konden herstellen. «IB*ch.„ was hittere Churchill opperde mogelijkheid van irt Verenigde Staten 1 Het waren vooral ■»E>f0Pa "1 Monnet en i iedealen van solidan- i^tamhorigheid in Euro- W*L in 1951. Daarna politieke eenwording k de po"' nog maar m Se van afwachten. barrières voor MÏÏS over de grenzen F deelnemende lan- J#1 - n „verwonnen, er ÉjrS, gemeenschappe- ':inen van een economt Vpa-hallen aangelegd en E ^{estaties georganiseerd. (Paniek ■u iwk allemaal zo mooi. Kade andere kant van de kmd grote paniek m Europa ^mwas'eFkrankriikglXDuitS: Italië. Nederland, Belgie, Jwmburg en de nieuwe le- b Engeland, Ierland en De- marken zaten opeens met a reeks nieuwe Probl^"?®n 1 eigen land: energie-disto- iitie, bezuinigingen, snel stij- tnde prijzen, werkloosheid. De Negen van Europa slaag- L er in Kopenhagen (de- %ber 1913) niet in gezamen lijk een oplossing te vinden en V gemeenschappelijk ener- lebeleid te ontwerpen. Ieder fed probeerde het op zijn el fen manier. De saamhorigheid fen vlak na de oorlog was ver Jzoeken. I Europa was terug tn de wer- elijkheid. De Europese Ge- BRANDT moenschap was door de olie crisis door de mand gevallen- De Nederlandse Europeaan Sieoo Mansholt zegt over deze klap: „Zij is een logisch ge volg van het fundamentele verschil in inzicht tussen Frankrijk en de andere EEG- landen over de toekomst van de Gemeenschap". Er bleken geen organen en instrumenten te zijn om een krachtig beleid te voeren. De Gaulle had alles wat ook maar een beetje bo- ven-nationaal was, afgewezen en de Europese Gemeenschap alleen maar gezien als een middel om Frankrijk meer aanzien te geven. De Europese eenheid bleek een illusie. Prof. mr. L.J. Brinkhorst, onze staatssecreta ris voor Europa, schetst de si tuatie als volgt: „De staten houden elkaar in evenwicht, maar komen niet tot enige vooruitgang". Op de kritieke momenten blijkt de EEG een machteloos ambtelijk apparaat te zijn. Het dagelijks bestuur, de Europese Commissie, mag zelf geen beslissingen nemen, alleen maar plannen maken, daarbij op de vingers gekeken door een Europees Parlement zonder bevoegdheden. „De jongeren ervaren Euro pa en de Europese instelling als een ondoorzichtige bureau cratische wolkenkrabber" heeft Den Uyl eens gezegd. „Het enige wat we hebben", is volgens Mansholt een „Europa van het bedrijfsleven"- De EEG is het machtigste han delsblok ter wereld, maar Is niet in staat in eigen hiuis orde op zaken te stellen en een krachtige politiek naar buiten te voeren. Ook op monetair gebied liep het vast, het oude ideaal van één Europese munt is nu wel heel ver weg. Het streven naar vaste wisselkoersen werd de grond in geboord, tien de Amerikaanse dollar gedevalu eerd werd en sommige Euro pese munten gingen zweven de andere „vast" bleven. En alsof dat allemaal nog -nl-et genoeg was, kreeg Europa dlit jaar de ene slag na de andere te verwerken. De grote bondgenoot Amerika ging een lange nadht in toen het Water- gate-sdhandaal aan het licht kwam en de inflatie onstuit baar bleek. De Negen stelden een reso lutie op over de oorlog in het Midden.-Oosten en verschillen- MANSHOLT de Europese landen gingen op hun eigen houtje met de Ara bieren onderhandelen over olietoeleveringen. Amerika er gerde zich aan het eigen machtig optreden van Europa en vooral van het niet zo Amerikaans-gezinde Frank rijk. Nixon dreigde met ver mindering van militaire hulp en de controverse tussen Euro pa en Amerika was ver scherpt. Later is de zaak weer wat gerust en werd er gesproken over „ruzie onder vrienden". Begin april zorgde Engeland voor nieuwe opschudding. Ja mes Callaghan, de Britse mi nister van Buitenlandse Za ken, eiste nieuwe onderhande- linjcn over de voorwaarden tot lidmaatschap van de EEG. De nieuwe Labourregering wilde een ander landbouwbe leid, een redelijker verdeling van de financiële lasten (o.a- bij het regionale beleid) en het loslaten van de ideeën van vaste wisselkoersen. Wil son en de zijnen zeiden zo te moeten handelen, omdat ze een verkiezingsbelofte aan de kiezers waar wilden maken. Frankrijk staat er politiek en economisch niet al te best voor en dat zal (net als dat bij Engeland het geval is) haar houding ten opzichte van de Europese Gemeenschap beïn vloeden. Na de dood van pre sident Pompidou lijkt Frank rijk definitief stuurloos ge worden. Het is voor de nieuwe president een zeer zware taak vanuit verouderde structuren een vaste koers te varen. Italië was eind april aan die beurt om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Het bouwde een „ouderwetse" ta riefmuur op: importeurs moe ten de helft van de tegen waarde van al hun importpro- dukten storten bij die Italiaau- se bank. Deze maatregel was volgens de Italiaanse regering nodig om de abominabele be talingsbalans te verbeteren. Ook Italië verkeert in zeer zorgwekkende omstandighe den. De laatste sohok voor Euro pa was het plotselinge aftre den van Willy Brandt. Hij kon beschouwd worden als de trouwste Europeaan. Hij be- BRINKHORST POMPIDOU schouwde Europa als de on misbare basis voor zijn Qst- politi'k en was erin geslaagd elk wantrouwen ten opzichte van de Duitse loyaliteit (ge groeid na twee wereldoorlo gen) weg te nemen- Duitsland vaart op dit moment redelijk wel, maar het is niet uitgeslo ten dat de verwarring na Brandts verdwijnen zo groot is, dat de politieke en econo mische stabiliteit wordt aange tast. Zo staat Europa er momen teel voor: de leden zijn na de oliecrises in hun nationale schulp teruggekropen en de vier grote mogendheden, Frankrijk, Engeland, Italië en Duitsland kampen met grote interne problemen. Wie durft er nog te hopen dat we in 1980 een regering op Europees niveau hebben? Nog één nachtvorstje, lijkt het, en Eu ropa is er geweest. De strijders voor de Europe se zaak blijven gematigd opti mistisch. Die hoop is geba seerd op de gedachte dat de eenwording van Europa op den duur wel moét komen. Het wordt samenwerken of verzuipen. De voorzitter van de Europese Commissie, Fran- cois-Xavier Ortoli zei over de energietroebelen: „Uit deze crisis blijkt zonneklaar dat de Europese eenheid zonder meer noodzakelijk is". De grote problemen waarmee de Eunopese laniden ieder voor zich te kampen hebben, zijn alleen op boven-nationaal ni veau op te lossen. De steeds dreigender wordendie voedsel- en energieproblemen kunnen alleen op Europees (of zelfs wereld-) niveau wondien aange pakt. Hulp aan de Derde We reld is alleen mogelijk via in ternationaal overleg. Als werknemers hiun j>ositie willen verbeteren, zullen ze contact moeten zoeken met collega's over de grenzen. Al leen een verenigd Europa kan greep krijgen op machtige multinationals. Staatssecretaris Brinkhorst zegt het zo: „Wie in zijn land maatschappelijke hervormingen wenst, zal zeker voor een supra-nationale EEG moeten kiezen"- Mansholt meent dat de een wording van Europa staat of valt met de betrokkenheid van de gewone burger. De Europe se gedachte leeft alleen als de iWwoners van de lidstaten werkelijk invloed hebben op het beleid, net zoals bij de landelijke of de gemeentelijke politiek. De Raad van Europa heeft nu al jaren lang geen enkele beslissing genomen. „Dat zou je op nationaal ge bied eens moeten proberen als regering", aldus Mansholt. De politieke partijen zouden hum kiezers moeten mobilise ren en samenwerken over de grenzen. Het Europese Parle ment zou rechtsstreöks gekozen moeten worden. De Europese Commissie zou daardoor gesti muleerd worden. Verder is volgens Mansholt nodig dat de Raad van Ministers meerder- heidsbeslis9ingen neemt, zodat het niet meer mogelijk is dat één land besluiten kan tegen houden. Het lijkt een vreemd mo ment voor zoiets, maar we zijn van plan in deze krant regel matig achtergrond-informatie over het wel en wee van de Europese eenwording te ge ven. Binnenkort gaat deze Eu ropa-rubriek van start. Het is de bedoeling u duidelijk te maken dat wat er im de Euro pese Gemeenschap gebeurt, ons allemaal raakt. Het is een heel bescheiden poging om de betrokkenheid van de burger bij het Europese gebeuren, waar Mansholt zo vast in ge looft, te bevorderen. DIRK VELLENGA P de dag dat de Fransen zich opmaakten om *i ter stembus te tijgen, bereikte de koers van de Franse frank een dieptepunt. In twee maan den tijd had ze bijna dertien percent verloren ten opzichte van de gulden, ruim veertien per st in vergelijking met de Zwitserse frank en de Westduitse mark. Als men bedenkt dat de munt van 'e Bondsrepubliek op 1 juni 1958 precies zoveel waard "s als de Franse frank, dan illustreert de wisselkoers de afgelopen week op veelzeggende wijze hoe het inkrijk is vergaan tijdens de dertien jaren van de Vijfde Republiek, het thans afgelopen tijdperk van het ■ullisme: ge Westduitse mark is nu precies twee keer sel waard als de munten in Mariannes spaarpot. De mdeur" waarop De Gaulle en zijn navolgers zo rat gingen, is wel gehalveerd. Die twee-deling is sym- olisch voor de gespletenheid van het land dat zich zo als de draagster van Europa beschouwt. Want er op 19 mei ook president mag worden, Giscard Istaing of Mitterrand, ze zullen nooit meer zijn dan I vertegenwoordiger van de helft van de Fransen. Ze ollen altjjd exponenten blijven van bepaalde groepen, alt van het geheel. Valéry Giscard d'Estaing zal de m rijn van het deftige Zestiende arrondissement van I Francois Mitterrand van het Twintigste, van ■■arbeiderswijken; de onafhankelijke zal zich ge- iteund weten door de middenstanders en de boeren, de grootgrondbezitters en de werkgevers: de so- Bt door de bankwerkers en de dagloners, door wat I tr,t n 01 ^'lesten. Pas een catastrofe zou hen I"rtionale figuur kunnen maken en dat is een I-e Prijs voor een eervolle vermelding in de ■«escraedenisboekjes. Ze doen natuurlijk wel hun best im van iedereen te spreken, maar alleen al hun hezmgsprogramma's verraden de kringen waaruit ■■voortkomen. De één heeft het over vrijwillige loon- I ie.' i w'ist m Prijsstop af, de ander wil de prij. ij™ blokkeren en met de vakbeweging een „cen- K i r, aangaan, i Franse perspectief is dan ook verre van roos- kleurig. Wint Giscard dan is het met de betrekkelijke, latent wankele arbeidsvrede in de Vijfde Republiek gedaan. En als Mitterrand het Elysée betreedt, zal hij zijn werkelijke macht nog moeten veroveren. Giscard zal over 'n gewillige meerderheid in de Nationale Ver gadering beschikken, Mitterrand zal de Assemblée moe ten ontbinden en na nieuwe verkiezingen maar af wachten of zijn aanhangers het gezicht van de nieuwe Kamers zullen bepalen. Faalt Mitterrand in het verwe zenlijken van het Gemeenschappelijk Programma van socialisten en communisten en hoeveel stokken kun nen hem door de rechterzijde wiel tussen de benen wor den gestoken dan zullen de laatsten zich zeker her inneren hoe zij in de Volksfromtjaren het wapen van de bedrijfsbezettingen wisten toe te passen. Wapperen achter Mitterrand de rodie vanen van de arbeidensmililtie, achter Giscard d'Estaing tekenen zich de schaduwen af van degenen die Vichy, Pétain, de vuurpelotons en de zuivering hebben overleefd. Ver deeld, gehalveerd, gepolariseerd Frankrijk. Eesn hogere koers voor de frank zit er nog niet in. JOOP HARTMAN GROOT-BRITTANNIë heeft de laatste maanden veel weg van 'n boek van de door Engelsen ge koesterde schrijfster Agatha Christie; vol in triges, onverwachte wendingen, plotseling op komende onbekende personen, hele en halve schandalen. Alleen weet Agatha Christie voortdurend een aardig einde aan haar boeken te maken; de uit komst van het „boek Engeland" is duister als de nacht. Groot-Brittannië is een gekwelde natie. Niet slechts door het onoplosbare probleem Noord-Ieriand, waar de vijandelijkheden momenteel weer toenemen. Of het volkomen verkankerde sociale klimaat. Deze week dreigde de machtige vakbond van technisch personeel met een staking, die na de mijnwerkersstaking opnieuw vrijwel de gehele Britse industrie lam gelegd zou hebben. De huidige socialistische regering-Wilson kwam aan het bewind met de belofte de industriële vrede te gaan verzekeren door een betere verstandhouding met de vakbonden. Maar Wilson zit met de erfenis van Ted Heath, onder wiens regering het in de ogen van de vakbonden gewraakte gerechtshof voor de industri ële betrekkingen is opgericht. Maar er is meer. Mede door het bekend worden van een aantal schandalen, waarbij hoge partij- of rege ringsfunctionarissen zijn of waren betrokken, is er bij het Britse volk een groeiend wantrouwen in de integri teit van zijn leiders ontstaan. „Hoe kan op een volk een beroep worden gedaan om offers te brengen als de integriteit van hen die dat beroep doen ter discussie staat", schreef prof. Bernard Crick van de Londense universiteit deze week in The Observer. En hij wijst op Ted Heath, die de vrije markteco nomie propageerde en eindigde met een steeds strenger wordend overheidsingrijpen in lonen en prijzen. Crick wijst ook op Wilson, die door nieuwe onderhandelingen met de EEG eigenlijk alleen maar tijd wil winnen in plaats van zich sterk te maken voor een „Europa" met een wat bredere horizon. Deze (on)betrouwbaarheid heeft nog niets met cor- ruptie te maken. Al is Wilsons naam de laatste maand wel herhaaldelijk genoemd in verband met bepaalde zaken. Zoals daar is de zaak van de van moord op zijn vrouw verdachte Ronald James Milhench, die in het bezit was van het officiële briefpapier van Harold Wil son, compleet met diens (vervalste) handtekeningen. Dat briefpapier werd gebruikt bij louche grondspecu- laties. Speculaties waarbij ook de naam werd genoemd van Wilsons persoonlijke secretaresse Marcia Williams. Verder werd onlamigs bekend dat Ted Short, de tweede man van die Labour partij geld heeft aangenomen van de wegens corruptie veroordeelde T. Dan Smith. Maar Short blijft, als Nixon. Wilson leeft door deze onthul lingen in onmin met een groot deel van de Britse pers Zelfs de populaire voetbalcoach Alf Ramsey die Engeland naar een wereldkampioenschap voerde werd ontslagen. En wat is dén nog zeker in Engeland? Slechts de Cup Final! EUGENE LOOMANS WE zullen meer democratie moeten aandurven. Met deze slogan veroverde Willy Brandt het witte paleis Schaumburg aan de Rijn te Bonn. Wat ook Brandts feilen en fouten I m» zlJn geweest, gezegd moet worden dat hij Hii iJlh"00"''6 '1eert aangedurfd dan zijn voorganger, naw i Duitse maatschappij achtergelaten, waarin Erh- n<? en sociale zekerheid (naar het Adenauer van*)iesinger-model), plaats is voor een gevoel erina "°righeid. Hij hield de werknemers voor, dat Hu ai-!r w?reld meer is dan prestatiedwang, en ij» 'ep v°or toleratie tegenover minderheden West-n"?! eren 'n maatschappij en hij bevrijdde commn d van een decennia durend blind anti- va„ m ru;n)e' Meer democratie is vooral een kwestie weentTj'ritsverandering en de aangeboren Duitse clutore j tegen verandering kennende moet men con- «n va n ®randt veel ten goede heeft opengebroken Worto u erd' Schmito t"jn~Brandt met de komst van Helmut «gronimi p. ?kapt Waarschijnlijk niet. Schmidt (de Josenh X "'igeaaamd, die het zelfs aandurft Franz- riisi-wn USS u'' te dagen is gepredestineerd door "rto's" de-meest uiteenlopende aard (zie De Stem Vi, zjm ig I'.), maar bij hem begon het gesternte Lijvoorh u steeds meer te stralen. Hij volbracht kjiao ,i, °P Financiën en Economische Zaken een rijïUarrJ i door de staatskas gevuld te houden en toriiaa,. laatste in de rij van de westelijke inflatie- fcaf? te steUen- ,n waarT LPa'ef3 Schaumburg zeker veel veranderen Brandt 231 er meer „ordnug" zijn dan onder tv inteirArand' de problemen wilde overwinnen door kamp]prii uitpraten en nog eens uitpraten, zal de laan vtoL-J„e straffe hand van Helmut Schmidt "hver'iiStor zal echter geen bewind worden van iSchmidt tolu hardheid. Ongetwijfeld zal ook bij i "lansen fhumane domineren, maar hü zal geen naast zich houden, die voor ii'-u Bost niet iomburf J o8w^0XB\Viin%::(.::' Honnorero Mogdetlfr9 V£j;4 DUilSlAND %- .Heulen i2nZ^ea,e«'- - WEST~'. riïïTTïïi BONN V^opronkfort V^TSJECHO- DUITSLAND\SL0WAKIJE| München f VOOST EN- o?" R,JK* I <7° y 4*0 km 250, J ZWITSERLAND^ 1 deugen en hiervoor heeft hij een bijzonder geschoold oog. In zuiver politieke zin zal Schmidt, zo wordt verwacht, in de geest van Brandt blijven regeren. Het is een fabeltje aan te nemen, dat hij in de partij erg rechts zou staan, al moet hij weinig hebben van de linkse jusos. Hij is alleen pragmatischer dan Brandt en een man met een uitgesproken gevoel voor politieke macht. Of het democratische socialisme onder Schmidt het zelfde élan zal uitstralen als onder Brandt valt te bezien. Elan veronderstelt een zeker charisma bij de leider en dat mist een tomeloze doordouwer als Schmidt. ERANS WENNEKJLS UNION TUEUNISSEN ER is maar één land in Europa waar grote politie ke en kerkelijke verdeeldheid kan ontstaan over het vraagstuk van de echtscheiding en dat is Italië. De „Laars van Europa" heeft niet alleen een sociale achterstand op de rest van de Eu ropese Gemeenschap, maar ook wat betreft morele op vattingen heeft het de twintigste eeuw nog niet ge haald. Morgen, op moederdag, mogen de Italianen door mid del van een stembriefje te kennen geven of ze voor of tegen wettelijk toegestane echtscheiding zijn. De po litici wachten gespannen af. De huidige regeringscoa litie staat op het spel want de christen-democratische partij, is er fel tegen, en de twee andere regeringspar tijen, de socialisten en de sociaal-democraten, er voor. De Italiaanse bisschoppen noemden echtscheiding „de ziekte van de maatschappij" en zetten voorstanders onder sterke druk. Andersdenkende geestelijken is het verschillende malen onmogelijk gemaakt zich tot de gelovigen te richten. De echtscheidingsstrijd toont weer eens duidelijk aan dat de rooms-katholieke kerk tn Italië een grote en zeer behoudende stempel op het maatschappelijke leven drukt. Het grootste probleem van Italië is sinds jaar en dag het arme zuiden. De armoede is een voedimgsboden voor linkse en rechtse extremisten. De communistisch partij, de grootste in West-Europa, is vrij gematigd Het zijn de anarchisten, maar vooral de neo-fascister die steeds weer de aandacht trekken met bomaanslagen en vuurgevechten. Uiterst rechts, de Moviemento Soziale Italiano mei 10% van de Italiaanse kiezers achter zich, probeert hei volk in de echtscheidingsstrijd in zijn richting te trek ken. De neo-fascisten klagen steeds over de invloed van links en zijn bereid hun vijanden met geweld te <bestrijden. Radicaal limiks schijnt weer de hand te hebben in een groot aantal ontvoeringen van rijke industriëlen. Nog deze week uitten de bewoners van het stadje Eboli hun ongenoegen over de armoede in hun streek door de grote verkeersweg van noord naar zuid te ver sperren. Ze smeekten om meer werkgelegenheid en premier Rumor beloofde dat er een fabriek zal worden jevestigd. Deze keer kwam het dus niet zover als een >aar jaar geleden, toen er in de provincie Reggio di Calabria, ook in het achtergebleven deel van Italië, rioedige onlusten ontstonden. De economische situatie is bijna rampzalig. De be- alingsbalans vertoont dit jaar een tekort van 45 mil- lard, de inflatie wordt geschat op 15% en in de laatste ien jaar is het aantal werknemers met 2 miljoen te uggelopen. Het zweven van de lire heeft niets opge lost. De Italiaanse regering moest de invoer duurder maken en besloot de EEG-afspraken te vergeten. De andere landen in Europa verwachten echter niet dat deze maatregelen de betalingsbalans weer in even wicht zullen brengen. DIRK VELLENGA Uit naam van de democratie wordt niet altijd helder ge dacht. Of misschien moet ik zeggen, dat er soms te helder gedacht wordt en dat ingewik kelde zaken te eenvoudig vxrr- den voorgesteld. Vooral het thema „gelijkheid" lijkt daar toe uit te nodigen. Het hoort bij de gedachte van gelijkheid haar als eenvoudig voor te stellen, want ingewikkeldheid die niet door iedereen begre pen wordt, is strijdig met die gedachte. Een eerste vereen voudiging is al te zeggen, dat alle mensen gelijk zijn, in plaats van dat zij gelijke rech ten zouden moeten hebben of iets van die strekking. Het is eenvoudig, maar strijdig met de feiten, want mensen zi;n zeer ongelijk. De leus „gelijke kansen voor iedereen", dagelijks ge hanteerd en nooit toegelicht, roept de gelijkheid niet uit tot een feit, maar stelt vanuit een ideaal bejoaalde eisen aan de werkelijkheid. Daarom alleen al klinkt de leus sympathiek. Die eisen zijn duidelijk en om die reden maakt de geach te de indruk helder te zijn. Maar het is de vraag of ook deze helderheid niet te danken is aan een simplificatie. Als niet iedereen gelijk is, zijn de gelijke kansen voor iedereen ook niet gelijk, taant de een maakt van dezelfde kans een heel ander gebruik dan de an der, al is het alleen al omdat hij haar niet als een kans herkent. Mensen die achter liggen, zouden meer kansen moeten krijgen, om gelijk te worden, maar dan heeft de gelijkheid al geen betrekking TH66T op kansennvaa/f op dat wat ermee gebeurt, dus niet op een begin, maar op een definitieve toestand. En het lijkt erop of bij het ge bruik van de leus dat ook bedoeld mordt. Maar de uni formiteit waarmee de gelijk heid dam verward wordt, is een tamelijk abstracte aange legenheid en volstrekt geen ideaal. Wat betekent een uniform ideaal ande'S dan tyrannie? Als ideaal wordt ge woonlijk een bepaalde top voorgesteld die vroeger maar door weini gen bereikt werd en ook nu maar door enkelen anders zou hel geen top zijn. De se lectie is een beetje veranderd, maar de hiërachie en het daar bij behorende ideaal zijn blij ven bestaan. Terwijl het vroe ger vrij zeldzaam was dat ie mand uit zijn „stand" omhoog klom, kan nu dank zij de ge lijke kansen iedereen carrière maken. De ladder is niet meer een hiërarchie van vastgestel de standen, maar een trap van te doorlopen fases. Het ideaal blijft daarboven; iedereen moet nu die trap op en wordt beoordeeld naar wat hij nog niet bereikt heeft. „Gelijke kansen' betekent, dat het aan tal gefrustreerde mensen op geweldige schaal toeneemt. Het oude onrecht van de standen wordt nu vervangen door de vermoeiende verplich ting om uit naam van de ge lijkheid mee te doen aan de race naar de top. Wat de hiër archie blijft bestaan en ieder een moet de top bereiken waar maar voor een paar men sen plaats is. Maar waarom is het eigenlijk zo ideaal carrière te maken en een top te berei ken Dat is helemaal niet zo duidelijk. Het is bovendien in strijd met de ideoligie van de gelijkheid een oude hiërarchi sche symboliek te handhaven uit naam van de gelijkheid een uniform ideaal op te leg gen en een afvalrace naar de top te organiseren. Als gelijke kansen voor ie dereen" niet betekent, dat ie dereen de vrijheid heeft zich een ander ideaal te stellen, is de leus in al haar simpelheid een grondregel voor tyrannie- ke uniformiteit. Als zij dat wel betekent, is de keus van het woord „gelijk" wel wat merkwaardig: het betekent dan niet dat de kansen uni form zijn, zodat b.v. iedereen zolang mogelijk het zelfde on derwijs moet volgen, maar dat ze voor iedereen maximaal zijn. En „kans" heeft dan geen betrekkina op één bepaalde zelfverwezenlijking, die spec taculair is en naar een denk beeldige top voert, maar op een vorm van bestaan waarin iemand zich gelukkig kan voe len. hoe ver ook van elke top verwijderd. Uit naam van een al te bstracte gelijkheid wor den misschien meer mensen ongelukkig gemaakt dan m staat gesteld hun eigen, onge lijke leven te leiden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 19