■se polder
li uitzicht
uwfonds
nac-doelman jan de jong blies stoom af
Ik was niet meer te harden"
„Misschien
sterf ik
zondag
wel
twintig
keer"
POLITIEK IN DE
BIECHTSTOEL
Heus, K.
er zijn wolkjes
èn wolkjes.
campina
Beroep op democratie vaak schijnheilig'
tudelijke
ileid(st)ers
11
EDAH anti-inflatie-markte
ig)-
buitenland
binnenland
jes en zomerhuisjes
Krachten sparen
Campina-koffiemelk,
't wolkje lékker
voorde koffie!
natuurlijk lekker r
POLITICOLOGE CONNIE VAN DER MAESEN:
Vrijheid aangetast
Abortuskliniek (2)
Vogelmoord
Wegverkeer
:m centrum
kkenberg
B1Breda.
Bij enkele afdelingen yan -uj
nieken kunnen worden -
9«Plaaij| I
Vo<x deze funkties aeim
minimum leeftijd van 17 I
minimum jeugdloonrenS0!
van toepassing. y ,n9 i|
licitatie kan telefonisch
<1 gemaakt met het hoofdT*
t, onder nummer (01600) sggjjj
iPEUTISCH CENTRUM VAM at
BREDA K
Voor ons centrum, waar om»
leiding en therapeutische1,1
samen denken over en werk.
aan de behandeling van 20
latiegestoorde kinderen vr
I wij enkele
Tot de taak van de groens-
ieid(st)er behoort het samen ma
13 andere groepsleid(st)ers ie-
geleiden van een groep van 5 I
6 relatiegestoorde kinderen als-
mede het in geregelde kor»
■ten van groepsleiding en be-
trokken stafleden samen door-
■denken van het behandel»
plan van deze kinderen.
Voor deze funktie dient men 201
Jjaar of ouder te zijn en torn
minste het MAVO-diploma te be-
zitten. Ervaring in het werken
met kinderen strekt tot aan
beveling. Leerlingen dienen de
MBO-opleiding te volgen. Hier
voor is tijd beschikbaar.
JJllicitaties met vermelding van
lijd en ervaring kunnen worden
|t hoofd van de Verpleegdienst
Inberg, Galderseweg 81, Breda.
Tlicht/ngen kunnen worden ver
nummer (01600) 5 93 10, toestel
AANDEREN. Wij zoeken
Iche cliënten. Schr. met opgave
1 A.H.C. (A. v.d. Berghe), pvba,
raat 81, 2000 Antwerpen, tel
NÜS NEDhRLANDSE ül Mt
(Van
sportredactie)
uaEDA Jan de Jong is
uiterlijk een toonbeeld van
ge manier waarop hij bij
MC zun doel verdedigt en de
Lite waarop hij zich buiten
L voetballerij presenteert,
wekken dat idee. De schijn
bedreigt in dit geval echter
«mder meer. Jan de Jong is
Sfde „ïjskouwe" die hij
HSct te zijn. Achter het rusti-
weinig spwakzaime urter-
lilc van de belastingambte
naar uit Dordrecht, gaat een
"n schuil die intensief met
betaalde hobby meeleeft.
Vooral de laatste weken is De
L« door een hel gegaan. Het
Zenuwslopende gevecht van
MAC tegen de degradatie
h«ft hem psychisch enorm
aangegrepen De man waarop
de 'hele NAC-aanhang altijd
vonder meer vertrouwde, ging
aan zichzelf twijfelen. Die
langende onzekerheid wer-kte
door ;n zijn spel. waardoor de
anders ajn doel altijd met
veel bravour opererende doel
man ging delen in de malaise
bij NAC.
a
Je loopt iedere dag te pie
keren, waarom het zo slecht
gaat. Er is niemand die je de
schuld kunt geven. Iedere spe
ler doet bij ons op een ver
schrikkelijke manier zijn best
en toch loopt het niet. En als
je dan, zoals zondag tegen Go
Ahead Eagles een voorsprong
in de laatste minuut uit han
den geeft, dan bun je jezelf
wei voor je kop slaan. Het
valt niet mee om zo'n klaip te
verwerken. Er heerste na af
loop een grafstemiming in de
kleedkamer en er werd nau
welijks gesproken. Zelfs de
vaste grappenmakers lieten
het ditmaal afweten. Ikzelf
was er compleet kapot van.
Na het doelpunt van Go Ahead
wist ik niet eens meer wat
ik deed. Ik ben geloof ik, als
een dolle het veld ingestormd.
Ik was van de kaart. Het was
goed dat de wedstrijd nog
maar één minuut duurde, an
ders had NAC gegarandeerd
verloren. Ik kan me indenken
FOTO: JOHAN VAN GURP
dat voor het publiek zo'n com-
petitieslot geweldig is, maar
voor de betrokken spelers is
het moordend''.
Toch heeft Jan de Jong na
het zenuwendrama bij Go
Ahead een enigszins merk
waardige conclusie getrok
ken. Uitgerekend in de week
dat NAC zijn allesbeslissende
wedstrijd tegen landskampi
oen Feyenoord speelt, heeft
hij zich voorgenomen om juist
aan die wedstrijd minder te
den-ken.
De Jong: „Ik voelde dat het
zo niet laniger ging. Ik raakte
overgeconcentreerd. Ik was
zelfs thuis niet meer te har
den. En ik kan toch bepaald
niet zeggen dat ik daar geen
begrip voor krijg. Mijn vrouw
leeft tenminste even fanatiek
met de voetballerij mee als
ikzelf. Om een klein voorbeeld
te geven; zaterdag is de enige
dag in de week dat ik echt
vrij ben. Ik kan aandacht be
steden aan mijn dochtertje
van 2V2 jaar. Maar zelfs van
haar kon ik niks meer hebben.
Ik werd voortdurend chagrij
nig om niks. Ik voelde dat ik
die stemming geen week lan
ger aan zou kunnen. Daarom
heb ik me voorgenomen o,n
pas aan Feyenoord te gaan
denken, wanneer Deo van de
Kroft om half drie voor het
beginsignaal fluit. Er zal uiter
aard bij NAC wel over de
wedstrijd worden gesproken.
Maar ik tracht toch afstand te
nemen. Ik spaar mijn krachten
voor zondag".
Een uitspraak die duidelijk
maakt dat Jan de Jong geloott
m het resultaat van zondag, al
is hij reëel genoeg om toe te
geven dat de kans op behoud
van het eredivisieschap voor
NAC heel erg klein is gewor
den.
„He zullen zondag moeten
tonen dat NAC wel degelijk
karakter heeft. Ik vind het
namelijk niet juist dat ous
Steeds wordt verweten dat we
dat niet zou'den hebben. Want
wat is karakter eigenlijk?
Heeft een speler karakter
wanneer hij zijn mouwen op
stroopt en een doelpaal door
midden schiet? Figuren als
Van Kooten en Van Maurik
worden karakterspelers ge
noemd,- omdat ze toevallig
over een hoop fysieke kracht
beschikken. NAC zijn kracht
ligt meer op het technische
vlak. Dat is ons karakter.
Hoewel, ik moet toegeven dat
we een doordiuwer als Arie
Delmotte dit seizoen wel heb-
oen gemist. Zondag is hij er
echter weer bij. En wanneer
ons middenveld goed draait,
moet het moigelij kzijn om van
Feyenoord te winnen.
Van dat standpunt moeten
we uitgaan. Feyenoord zal ons
beslist niet sparen. Spelers als
Israel en Schneider zullen de
ze laatste kans om zich waar
te maken voor de WK in
Duitsland, zonder meer aan
grijpen. Toch blijf ik op een
goed resultaat hopen. Maar
misschien sterf ik in die wed
strijd wel twintig keer".
ROME (DFA) Aange
moedigd door de publiciteit
die het boek ,,se\ in de
biechtstoel" kreeg, heeft de
mede-auteur van dit werk.
Norberto Valentini. een „ver
volg" geschreven dat „de poli
tiek in de biechtstoel" heet
Het resultaat van de „poli
tieke sehijnbiechten" is gelijk
aan dat van de „sexbiechten"
1 veel biechtvaders slaan
geen erg goed figuur.
•n het algemeen wezen de
priesters de „biechteling" Va-
ADVERTENTIE)
lentini erop dat ..God voor or
de en tucht" is, dat de Marxis
ten allen geëxcommuniceerd
zijn en dat er voor katholie
ken een partij is. de christen
democratische.
Maar 1 op de 32 biechtva
ders bleek het betalen van te
weinig belasting een zonde te
vinden en 39 vonden dat ka
tholieken die in de volksraad
pleging van zondag 12 mei
voor handhaving van de moge
lijkheid tot echtscheiding
stemmen, zondigen.
■melkvariaties
AMSTERDAM (ANP) De
klassieke idealen van de de
mocratie waarin de deelne
ming van iedereen aan die de
mocratie als ideaal op de voor
grond stond, zijn verlaten en
dat wordt zelfs als positief
gewaardeerd. De onverschillig
heid en desinteresse van grote
groepen van de bevolking
wordt eenvoudig geaccepteerd,
de democratische spelregels
worden van middel tot doel
verheven en niets is belangrij
ker dan de stabiliteit van het
systeem.
Tegen deze opvatting van
veel politicologen en politic'
trekt de Amsterdamse politi
cologe Connie van der Maesen
in haar proefschrift „particin»-
tie en democratie" fei van
leer.
In haar stuidie, waarop zij
gisteren bij prof. dr. H. Daud*
promoveerde komt zij tot d®
conclusie dat „democratisch"
spelregels vaak als heiligp
koeien worden voorgesteld. Do
voortreffelijkheid van deze re
gels wordlt iedere burger zijn
'even lang voorgehouden. De
morele superioriteit van de
democratische stelsels ten op
zichte wan andere politieke
systemen wordt als een onaan
tastbare waarheid ingehamprd
Het beroep op die democrat'
sche spelregels wordt echter
vaak schijnheilig gehanteerd
om uit bevolkingsgroepen ko
mende eisen tot verdere de
mocratisering tegen te houden
In het politieke systeem is het
een van de sterkste belemme
ringen die aan politiek gedrag
in de weg wordt gelegd, aLs
dat gedrag de behoeders van
het systeem onwelgevallig
is".
Dit beroep op de noodzaak
zich te houden aan de „demo
cratische spelregels" is vol
gens Van der Maesen daarom
zo schijnheilig omdat het
ogenschijnlijk geen dwang in
houdt. De spelregels zijn ech
ter zeer ingewikkeld gewor
den en wie, sceptisch gestemd
over zijn mogelijkheden iets te
bereiken, de inhoudelijke de
mocratische eis tot meer in
spraak in beleid stelt, wordt
verwezen naar de „gelijke ka
nalen", die echter dichtgeslibd
zijn.
Bij het streven naar een re
alistische herformulering van
de klassieke idealen van de
democratie zijn volgens Van
der Maesen de ideële doelein
den losgelaten, waardoor er
van het begrip democratie niet
meer overbleef dan „een me
thode tot besluitvorming".
Connie van der Maesen
heeft haar kritiek op de over
heersende politicologische op
vatting inzake democratie ais
een methode om tot besluit
vorming te komen getoetst via
een onderzoek onder ruim
1500 Amsterdammers.
Uit dit onderzoek kan vol
gens haar worden geconclu
deerd dat die graad van deel
name aan de democratische
processen van groeperingen
die naar economische en
sociale status gemeten min
der privileges hebben, samen
hangt met gevoelens van ge
ringe politieke vaardigheid en
deskundigheid. Die gevoelens
blijken op een niudhtere schat1
ting van de mensen zelf te kan als reëel worden be-
berusten over hun mogelijkhe
den tot het uitoefenen van po
litieke invloed. „De schatting
schouwd".
(ADVERTENTIE)
vanaf vandaag is uw leven goedkoper als u klant wordt bij:
Bri«ven voor deee rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatite zullen deze
vermeld worden. Slecht» bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het "m alle gevallen
een» is met inhoud, c.q. strekking.
Op de afgelopen gebeurte
nissen op de Sociale Akademie
„Markenda'al" zou ik als eer
stejaarsstudente wel enkele
dingen voor de buitenstaan
ders duidelijk willen maken.
Ten eerste is het me opgeval
len diat die berichten de indruk
wekken dat er massa's studen
ten, hieraan meewerken. Het is
nl. zo dat het aktiekommunité
bestaat uit 20 personen. Onge
veer 55 mensen hebben te
kennen gegeven dat zij ook
wel aktief willen meewerken
en dan zijn er ook nog enkele
tientallen mensen die meelo
pen en hard applaudiseren als
er iets gezegd wordt. Een klei
ne minderheid van de Akade
mie dus.
Deze mensen strijden zoals
bekend tegen de afbraak van
vrijheid en demokratie. Ik, en
met mij vele anderen hebben
echter gekonstateerd dat deze
groep mensen de vrijheid van
andere studenten wel degelijk
aantasten en niet alleen tij
dens dit konflikt,maar ook
met andere konflikten die er
dit jaar geweest zijn. In deze
gespannen sfeer op de Akade
mie nl. is het onmogelijk door
te gaan met lessen voor de
studenten die dit wel zouden
willen. Ooik is het voor deze
studenten moeilijk hun me
ning te uiten in de plenaire
vergaderingen, die als be
stuursorgaan moeten dienen en
in de vergaderingen die op dit
ogenblik dagelijks gehouden
worden. Wil een student iets
zeggen wordt dit óf afgekapt
óf belachelijk gemaakt. Wil
men dus iets zeggen dat tegen
de mening in gaat van deze
groep studenten, moet men
wel een geboren spreker
zijn.
Deze studenten dus zijn
voor twee docenten opgeko
men die bedreigd worden met
ontslag. Hiermee kan ik me-
wel verenigen, want ook ik
zie graag dat deze twee docen
ten blijven. Dat ze d.m.v. een
bezetting hier aandacht voor
vragen is natuurlijk ook nog
te aanvaarden, doch de manier
waarop dit gedaan wordt heeft
mij toch wel enigszins ge
kwetst. Allereerst werd er ge-
eist dat de aanname en ontslag
van docenten alleen door stu
denten beoordeeld kan wor
den, om enkele dagen daarna
te vertellen dat dit een zaak
moest zijn van studenten én
docenten. Op vragen hierover
kwam een antwoord, dat er op
neer kwam, dat dit een klein
schoonheidsfoutje was. Ik ge
loof dat als deze eis zo als
ultimatum gesteld was, ad-
junct-direkteur Toon de Kroon
heel anders gereageerd zou
hebben, want deze man is echt
niet zo autoritair als men doet
voorkomen.
Hun strijd voor vrijheid en
demokratie is echter zo fel,
dat indien een docent van het
basisjaar zijn mening staat te
verkondigen een lid van het
aktiekommité van de orde
dienst nota bene deze docent
bijna bij de strot grijpt. Ge
lukkig konden enkelen hem
tegenhouden. Leve de vrijheid
van meningsuiting! Ik vraag
me angstig af hoe deze men
sen in het sociaal werk den
ken te weirk moeten gaan.
BREDA Marianne van Gestel.
Met de stichting van een
Stimezo-kliniek in Groede
krijgt West-Zeeuwsch-Vlaan-
deren er een voorziening op
het gebied van de volksge
zondheidszorg bij. Vanuit
geestelijke en lichamelijke
volksgezondheidszorg mag dit
als een stap voorwaarts wor
den gezien. Nog maar korte
tijd geleden liep „iedereen" te
hoop voor de instandhouding
van de ziekenhuizen in Oost-
burig en Hulst. Verbluffend in
uw commentaar vind ik, dat
diverse argumenten voor 't be
houd van het ziekenhuis nu
als argument tegen een kliniek
worden gehanteerd.
Laten we uw argumentatie
eens na lopen: 1. „Is de oe-
hoefte wel zo groot?" vraagt
U, er bijna vanzelfsprekend
van uitgaande dat dit niet het
geval is. Gezien de landeliike
ontwikkeling (er lopen al zo'n
tiental klinieken) is er voor
onze streek (80 a 100.000 inw.)
wel plaats voor een kleine kli
niek. zoals in Groede is opge
richt.
2. „De afstand Zeeu-wsch-
Vlaanderen - Rotterdam (Den
Haag) is toch niet zo ver",
schrijft u im uw commen
taar. Waarom was bij de zie
kenhuisdiscussies de afstand
regio - Terneuzen dan wel een
bezwaar.
3. „Groede ligt ligt gunstig
t.o.v. Engeland, België en
Frankrijk", dit geldt ook voor
de reeds bestaande klinieken,
want het luchtverkeer brengt
de klinieken in de Randstad
dMhtertng dMi een kKntek te
4. „Aan de vrouwen te
Zeeuwsch-Vlaanderen is geen
boterham te verdienen". De
heren v.d. Berg en Haner ver
dienen reeds een boterham en
de Stimezo-stichting gaat Kót
ook niet om een boterham
verdienen, hetgeen wel op te
maken valt uit t tarieventoe-
leid (betalen naar draagkraobt
tot max. f 300,-)
5. „De stichting van die hü-
niek druist in tegen net
rechtsgevoel en de morele
maatstaven". Deze opmerking
appelleert aan gevoelens die
weimg ter zake doen, maar
die uw krant wel veel adhesie
betuigingen zal opleveren uit
een bepaalde hoek. Daar staat
tegenover, dat het „blokkeren
van de tot standkorning" even
eens getuigt van weinig ver
draagzaamheid. Men moet niet
naar een abortuskliniek, maar
men kan en mag er naar toe.
Welk standpoint getuigt er nu
van meer verdraagzaam
heid?
8. „Deze oprichting bemoei
lijkt de discussie en stelt de
verdraagzaamheid te zwaar op
de proef." Nou vraag ik U
Deze dooddoener is n.l. even
zeer van toepassing op de
voorstanders van een blokkade
van de stiahtinig v.d. kliniek.
Naar mijn mening spelen hier
nog gevoelens en denkbeelden
vaniuit het geloof (,,'t Rijke
Roomse Leven) een rol.
7. „Het dorp Groede zou te
klein zijn om dit „spannings
veld" ronïd de kliniek te ver
werken". Dat een plaatselijk
arts zijn schouders eronder
durft te zetten lijkt mij een
voldoende tegenargument.
Groede is inderdaad niet
groot, maar als ik zie hoe de
bevolking is opgebouwd, be
twijfel ik of de bevolking
vam Groede er meer moeite
mee zal hebben dain de bevol
king rond andere klinieken.
Een soort cmdersohaittm'g van
het platteland dus.
Dat de huisartsen in de
streek terughoudend zijn, lijkt
mij normaal, want dat waren
de huisartsen rond de andere
klinieken ook. Deze bevol
kingsgroep staat vrijwel noo't
als vooruitstrevend bekend,
hetgeen gezien opleiding,
werk en sociaal milieu niet zo
verwonderlijk is, maar wel
betreurenswaardig.
OOSTBURG J BE VÏUW5
Redactioneel naschrift: »e
vergelijking ziekenhuiskwestte
- abortuskliniek komt ons on
juist voor, al was het alleen
maar vanwege het grote vel
schil in toeloop van patiënten
en bezoekers. Wat de abortus
kwestie op zich betreft mag
als bekend worden veronder
stelt, dat deze krant met zeer
grote reserve staat tegen
over de huidige ontwikkeling
inzake abortus provocates. Het
gaat er namelijk op lijken ais-
cf die abortus een vanzelf
sprekend middel tot geboorten
beperking wordt. Een dusdani
ge oplossing druist o.L in té
gen de eerbied voor het leven,
een eerbied die christenen en
humanisten terecht beschou
wen als een grondpeiler van
onze beschaving. Het is be
kend, dat zeer velen in Neder
land een en ander met grote
bezorgdheid volgen. De stich
ting van een kliniek als die In
Groede zou wel eens een te.
zware wissel kunnen trekken
op de verdraagzaamheid van
diegenen, die nu al om de ge
wetens wille grote problemen
hebben met de huidige gang
van zaken. En dat zou dan de
komende herziening van de
abortuswetgeving kunnen
brengen in een ongezond emo
tionele sfeer.
Naar aanleiding van de bin
nenkort te houden „Italiaanfee
week" in de Bredase en Bos
sche binnenstad, zou ik hlet
volgende op wijzen merken. De
keuze van het houden van eën
„Italiaanse week" vind ïk
hoogst bevreemdend, daar bp
hetzelfde ogenblik dat de fes
tiviteiten hier plaatsvinden, 'in
het moederland van de Itali
aanse afgevaardigden een
massamoord plaatsvindt op
Europese trekvogels, die zijn
weerga niet kent. Italië is r»u
reeds vogelloos zullen de
Noord-Europese landen dit
eveneens worden? Luiden de
ze festiviteiten het einde van
het vogeldom in deze streken
in, zodat over enkele jaren
enkel het getjirp van krekels
en het gezoem van insekten te
beluisteren zal zijn? Hopelijk
zal de spaghetti U smaken?
Mij niet.
BREDA
R.DRENTH.
Wij vinden het helaas nood
zakelij om op het ingezondèn
stuk van de heer J. G. ÏL
Damen te reageren. De heer
Damen stelt letterlijk: de le
den van de actiegroep makpn
van de gelegenheid gebruik
om op de wagen een spandoek
te hangen met de tekst „Géén
vrachtvervoer door de be
bouwde kommen". Terwijl een
mens voor ln de wagen zit te
lijden, krijgt hij achter het
predikaat ongewenst opge
plakt. Dit is echter niet ge
beurd en zal ook nooit gebeu
ren, zetcer niet door mensen
die openstaan voor andermans
problemen. Alvorens de heer
Damen iets schrijft dient hij
ziéh goed op de hoogte te
stellen en geen leugens te ver
kondigen.
De actiegroep wegverkeer
Zundert-Rijsbergen.