Correctie ingeroeste gewoonten i'S BANK ictionaris RIJPROEF VOOR GEVORDERDEN: Renault brengt R5 met 1300 cc motor n n O Vinding van 1 oyota: Motor stopt als auto tot stilstand komt eindoordeel Ook in Spanje nu maximum snelheid lnlertraffie '74 van 14-17 mei Groene kaart meenemen op vakantie ra; OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK PRIJSWINNAARS: ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS ZATERDAG 4 MEI 1974' I.V., gevestigd te Zundert t rodukten. Met de uiterst m r die ons hierbij ten dienste"' j produkten die aan hoge u; oen, voornamelijk groenten laarmaaltijden. Wij zijn een T concern, een van de gr0fll% ondernemingen ter wereld ,1 j ven in vele sektoren, ook i jjjjf te geven aan onze produbi. teken wij op korte termijn enk onze vestiging in Zundert als i» oekcn wij jonge, energieken», ien 25 en 35 jaar. Minstens eni. een leidinggevende funktieij* verwachten wij een behoor®, I ntwikkeling, maar het zvvaami eiten om een flinke groep nJ-l annen en vrouwen, waaronder™ :rs van verschillende nation ;n. de groenteverwerkende indm en pluspunt. ng? Maak dan zo snel schrijf aan: mogelijk J V, Ig 9-11, Zundert. Tel.: (013) 43 43 86" tichten it onderhouden van da oorbeeld MBA of SPD, oekomstperspectieven 'itstekende secundaire um vitae ir aangeven door inde hokjes zwart of - Laren - Harmeien Ichagen Leusden .mnl./vrl. Iedere automobilist (OQ en ik) vindt zichzelf een uit wekend rijder. Het zijn altijd de anderen die de fouten op de weg maken. Maar u en ik zijn er heilig van over load dat de stommiteiten die we dagelijks op de weg constateren nooit ofte nimmer door ons worden ge maakt. We verdragen het ook niet dal een passagier (zeker niet 1 dat onze wederhelft is) aanmerkingen maakt op ons rijgedrag, als ons gewezen OTTdt op een gewaagde in haalmanoeuvre, wanneer wc door rood licht jakkeren, geen voorrang verlenen, te dicht op een voorligger hangen, op de snelweg invoegen zonder snel heid OP de derde strook te hebben gemaakt, tegenliggers en voorrijders verblinden met 0„s ongedimd groot licht. Om „og maar te zwijgen van in geroeste gewoonten, van ons gebrek aan bordenkennis enz. 'rii feite zou elke automobi list om de paar jaar zich moe- jen onderwerpen aan de rij proef voor gevorderden van de ANWB, al was he^ maar om genezen te worden van het waanidee dat hij een perfecte rijder is. Tijdens de rijtest voor ge vorderden (officieel Praktische rijvaardigheidstest geheten) worden 1B0 handelingen, ver richtingen en punten op het gebied van waarnemen en verkeersinzicht beoordeeld en de deelnemer krijgt een ver slag uitgereikt waarop ten aanzien van elk punt wordt aangegeven hoe dit door de adviseur is beoordeeld en in welk opzicht verbeteringen worden aanbevolen. Daarnaast wordt een eindoordeel gegeven ten aanzien van behandeling en beheersing van het voer tuig. bedrevenheid in het ver keer, waarnemingstechniek, verkeersinzicht, rijstijl, kennis, interpretatie en toepassing van verkeersvoorschriften en -te kens en tot slot een algemene beoordeling. TOELICHTING De beoordelingsnormen va riëren van slecht tot zeer goed en in een gesprek na afloop van de test waarin de advi seur een toelichting geeft op zijn waarnemingen, wordt aan de automobilist een boekje Rij techniek uitgereikt. De in dat boekje behandelde onder werpen corresponderen met de hoofdstukken en onderde len die tijdens de rijtest zijn beoordeeld, zodat de automo bilist die punten terzake zijn rijstijl e.d. waarover de advi seur opmerkingen heeft ge plaatst, op zijn gemak kan na lezen, uiteraard met de inten tie de „gewraakte" tekortko mingen in de toekomst te ver beteren. Gold tot voor kort in Spanje geen maximum (wel een aan bevolen) snelheid, sinds kort is men ook daar overgegaan tot het invoeren van snelheidsli mieten. Op autosnelwegen mo gen personenwagens niet snel ler rijden dan 130 km-uur, voor de autowegen geldt een grens van 110 km-uur en voor de overige wegen van 90 km- uur. door HEN BOLLEN Van dinsdag 14 t.m. vrijdag 17 mei wordt in de RAI te A.msterdam de tweede inter nationale tentoonstelling voor verkeerstechniek Intertraffic 74 gehouden en in het kader daarvan vindt op 15 en 16 mei een internationaal congres „Beheerst verkeer" plaats. Op de tentoonstelling, waar aan door ruim 90 ondernemin gen uit 9 Europese landen wordt deelgenomen, zullen o.a. getoond worden apparatuur, uitrusting en systemen voor geleiding, signalering, bebake- ning, markering ten behoeve van het wegverkeer, evenals systemen voor openbare ver lichting en apparatuur en ma terialen voor wegenonder- houd. Op het congres komen thema's aan de orde zoals: Functionele vereisten van een toekomstig verkeer, Verkeers- beheersing in het stedelijk ge bied, Verkeersbeïnvloeding op autosnelwegen en voorbeeld van een nieuw verkeers systeem (elektronische gelei ding). De Renault 5 zal als R 5 LS leverbaar Worden met een 1300 cc-moW van 67 pk. die afkomstig is van de Renault 12 TS. Als gevolg daarvan zijn topsnelheid en acceleratie aan-# zienlijk gestegen. Tegelijk heeft Renault de veiligheidsvoorzieningen van de 5 LS aangepast. Het rem- systeem van de 5 LS is be krachtigd en gescheiden uit gevoerd, bovendien is naar de achterwielremmen een hulp circuit opgenomen waardoor ingeval van drukverlies in het circuit van de voorremmen de werking van de achterremmen wordt verstrekt. Ook de 5 LS is uitgerust met een van de belasting van de wagen af hankelijke remkrachtverdeler en heeft bovendien een con trolelampje dat oplicht bij vermindering van de remdruk. De 5 LS heeft verder grotere stalen wielen met zwaardere bapden waardoor de weglig- ging verder is verbeterd. De wagen is uitgerust met veel extra's zoals halogeen verstra- lers, waarschuwings knipper lichtinstallatie, ruitewisser op de achterruit gekoppeld aan een ruitesproeier, een gewij zigd, dashboard met toerentei- ler, verbeterde ventilatie, ter wijl de uitlaat niet aan de zij kant, zoaJs bij de andere mo dellen van de R 5 het geval is, maar aan de achterzijde uit mondt. De R 5 LS zal in september in Nederland leverbaar zijn. Over de prijs valt momenteel nog niets te zeggen. "Wh, ijjiiiiiijiijii ij MET EEN CARAVAN MOET U De Japanse Toyotafabriek heeft een systeem ontwikkeld waarbij de motor automatisch stopt als het voertuig tot stil stand is gekomen, terwijl de machine weer start wanneer koppeling en gaspedaal wor den ingetrapt. Door dit EASSS '(Engine auto matic stop and start system) wordt onnodig benzinever bruik voorkomen terwijl ook de luchtvervuiling wordt te ruggebracht. In het drukke stadsverkeer van Tokio treedt aanzienlijke luchtvervuiling op door het gemotoriseerde ver keer en met name wanneer dit stilstaat met draaiende mo tor. De wachttijd voor stop lichten bedraagt veelal 40 se conden en luchtvervuiling zal alleen dan drastisch vermin deren wanneer die wachttijd tot 46 seconden kan worden terug gebracht. Behalve dat het EASSS een belangrijke bijdrage levert in verminde ring van de luchtvervuiling hebben berekeningen ook aan getoond dat het tot een niet onaanzienlijke benzinebespa ring leidt. Als de weg meer dan 3 pet. helt, als het accu voltage minder is dan 11 volt en als de temperatuur van het koelwater lager is dan 50 gr. C of hoger dan 100 gr. C slaat de motor niet af, terwijl het systeem naar inzicht van de bestuurder kan worden in- en uitgeschakeld. Het EASSS kost ongeveer 200,en het kan in wagens van alle merken worden inge bouwd. Langzaam en zeer gelijkmatig wegrijden 1 er rekening mee houden,dat het ben zineverbruik toeneemt ...Tijdig remmen want de remweg is langer dan normaal!! (Y. goed beseffen.dat het inhalen langza mer gaat dan».ien normaal gewend is ....tijdenshet rijden geen personen in de caravan laten verblijven ..de bochten ruimer nemen dan gewoon lijk. Let op het andere verkeer!!) f...als de caravan qaat slinqeren,eerst sneller gaan rijden en vervolgens LANGZAAMaftemmer Het bericht dat de con trole op de groene kaart in de meeste EEG-landén is afgeschaft heeft hier en daar geleid tot de opvat ting dat derhalve de groene kaart niet meer nodig is en bij buitenlandse vakan tiereizen thuis kan blijven. Dit is echter een misvat ting. Afschaffing van con trole van de groene kaart aan de grenzen (ter bevor dering van een vlotte door stroming van het (vakantie) verkeer) houdt NIET in dat de groene kaart met bui- tenlanddekking niet meer nodig is. Het betekent ook niet dat men voor reizen naar EEG-Ianden kan vol staan met een WA-verze- kering die uitsluitend voor Nederland geldig is. Het verdient dan ook aanbeve ling a) om na te gaan of men een verzekering heeft met WA-dekking ook voor het buitenland en b) de groene kaart op buiten landse reizen mee te ne men. 10 2 11 3 12 4 13 5 14 6 15 7 16 8 17 9 18 In het buitenste deel van de puzzel dienen de woorden in plaats van horizontaal en verticaal van linksboven naar rechtsonder en van linksonder naar rechtsboven te worden ingevuld. Van linksboven naar onder: 1. dichterbij 2. gissen 3. al 4. gebak 5. verder in de tijd 6. voorbeeld 7. deemoedig 8. Nederlandse rivier 9. kleur 16. afgemat 17. plaats in Engeland 18. weer naar het uitgangspunt 19. deel van een bruidstoilet 20. trottoir 21. plant 22. slaapvoorstelling 23. toegehaalde lus 24. harde buitenkant 25. gierigaard 26'. plaats in Noord-Holland 27. huidopening 28. hoogmoed 29. naaigerei 30. luister 31. gevlochten ring 32. kussenovertrek 33. speelruimte 34. kartonnen omslag rechts- Van linksonder naar rechts boven: 9. smart 10. scheepsuitruster 11.. ijverig 12. hard metaal 13. vereerd dier 14. oorzaak 15. gelooide huid 16. kronkelende lijn 17. studeren 18. meisjesnaam 19. smalle straat 20. broeikas 21. angst 22. niet nat 23. tegenvaller 24. houten schoen 25. graan 26. vrouwenverblijf 27. toespraak 34. maand .35. schildersgerei 36. doden met voorbedachten rade 37. zijkant van het hoofd 38. legendarisch monster 39. hoge schoen 40. traag 41. afbeelding 42. een zekere H O i fi'r o m-.c\ e 'n O v -v 0 O h %."f 5 J»! t" ea O o <&><-'/<. o SfjTé U\ &-/S A ,5 0 A 'J l c- 'm f o r .5 [CP fO F C-i,-, *3 r j:o'.fie'./ 0 t, r e Jv| U|7 it* a "o -5 j*J— ®.i. oys t<l!/ [,/j o .o'£?\'/>\w$\p rj r yiAj#'/#|W'i/?jf| J. V\0_\t C "r e\L-&:p-/ ij j>;V' r *,M\o L 4-jVjï Ifclglrlfr'ii |r MmA 1 e prijs: Mevr. Zomers, Vogelzang 42, Roosendaal 2e prijs: A. de Caluwe, Spoorstraat 90, Sluiskil In het middelste deel van de puzzel bevinden zich twee zogenaamde anagrammen. De woorden van 1 tot en met 9 bestaan steeds uit dezelfde letters als het voor gaande woord, verminderd met één letter. De woorden van 10 tot en met 18- bestaan eveneens steeds uit. de zelfde letters als het voorgaande woord, nu echter ver meerderd met één letter. REDACTIE „DE STEM" REI GERSTRAAT 16 BREDA 1. brede draagriem 10. medeklinker 2. winstgevend 11. bijwoord 3. bezwaren met een last 12. snelle loop 4. schade 13. boonvormige klier 5. hertachtig dier 14. rivier in Afrika 6. hoge stand 15. onbeduidend 7. Engels bier 16. soort van touw 8. reeds 17. metaalmengsel 9. medeklinker 18. ring met een stempel Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur Zet uc de enveloppe in de lin- ker-bovenhoek „Weekendpuz zel" door H. W. FILARSKI beter denken. gl;ote meerderheid weten hedendaagse toer- 'feers voldoende af van het moderne bieden Ti in kansrijke eindcontracten terecht te komen. r-Jo ,e re zaak is °f zij erin slagen die scherpe contracten thuis te brengen en vaak blijkt dat zij aan in de speeltechniek tekort schieten. Hier zon De Remf e"'d 1161 ^"rechtse Denksportcentrum A H 8 5 3 V 10 9 4 O 4 3 ♦B6 naar de vrouw volgde, oost won hartenaas en speelde harten twee na, wat nu? Véél spelers „tellen" wel de hoge kaarten bij hun tegenstanders, maar vergeten een belangrijker facet: de distributie. Na klaverheer gemaakt te heb ben, had zuid klaver moeten naspelen die noord troeft en oost bekent. Het is aannemelijk dat oost op een zeskaart ruiten bood, verder hebben wij gezien dat hij twee troeven en tenminste drie klaveren had. Dus zal oost. niet meer dan een twee- kaart harten hebben. De oplossing is nu eenvoudig: harten vanuit noord naar de heer, harten na en op tafel de negen leggen. Dat wint, want oost startte inderdaad met zes ruitens, twee troeven, drie kla veren en twee hartens (A2), Bedenken moet men ook dat vaak wél de azen, heren en soms de vrouwen „geteld" kunnen worden op grond van een gedaan bod. doch dat boeren daarbij nauwelijks een rol van betekenis spelen. zou volgen, dat deze variant wit tempo moeilijkhe den bezorgt leert het vervolg van deze partij. 922x31; 10. 36x27, 21—26; 11. 41—36, 17—21; 12. 46—41, 11—17; 13. 41—37, 6—11; 14. 37—31, Wit moet nu al naar speelvrijheid zoeken. 14 26x37; 15. 42x31, 21—26; 16 47—42, 26x37; 17. 42x31, Beter is hier 32x41. 1717—21; 18. 31—26, 1—6: 19. 26x17, 11x31; 20. 36x27, 12—17; Constant houdt zwart wits korte vleugel onder druk. 21. 4842, 410; Dreigt met 1621, 1722 en 812 enz, 22. 42—37, 14r—19; 23. 40—35, 19x30; 24. 35x24, 9—14! Nu wordt de bij de 21e zet aangegeven combinatie wel funest voor wit. 25. 4943 of? Wit neemt een veel te dure doorbraak, doch hij stond hier positioneel reeds verloren. 3518x27; 36. 37—31, 27x36: 37. 29—23, 16x27; 38. 23x12, 3641 39. 32x21, 41—46! 40. 28—22, 46—28! 41. 22—18, 28x50; 42. 18x9, 50—45; 43. 34—30, 45x1; 44. 9—3, 35x24; 45. 38—33, 6—11; 46. 43—38, 11—17; 47. 21x12, 1x45; Wit geeft het op. door CONSTANT ORBAAN door JAN EDINK V B 9 4 7? H 7 3 O A B H 9 5 2 (l"u? Sev®r, niemand kwetsbaar. Zuid één SA mant Wes' pas'e noord twee klaver (Stay- noorH j°°s' 'wee ru''en zuid twee schoppen srh„r,„„rie sch°PPen en zuid maakte er vier ruitemrJ1 Van startte met ruiten twee, oost sctinnr,J?UW en zu'c' ruitenaas. Na twee rondjes kwam waren dc troeven gevallen, vanuit noord Eennmo™ en en ,zu'ds ruitenboer werd door West na me' ruitenheer. West bracht klaver drie ven w ma; klaveraas en vervolgde klaver ze- ven voor zuids klaverheer. Hoe verdér? vmHp„Tr2 aem 's "iteraard de hartenboer te heeft «ïp k, daarbij als volgt te werk: oost moedeiHt ruitenvrouw en klaveraas gehad, ver- du* i,™ moet voor zijn twee-ruitenvolgbod eht in harten hebben. Een kleine harten Het is Frank Drost uit Langweer tenslotte toch nog gelukt zich bij 'de vier hoogstaankomende spe lers van het kampioenschap van Nederland 1974 te plaatsen door overwinningen in de laatste drie ronden. In dit kampioenschap was zijn vorm bijzonder labiel: zeer mooie partijen werden afgewisseld door nonchalant opgezette partijen en pas in de tweede helft van het toernooi kwam door volledige inzet zijn vorm weer terug. Dat ondervond de debutant in dit toernooi Her man van Westerloo uit Amsterdam in de voorlaatste ronde in een door beide spelers prachtig opgezette partij die de moeite van het naspelen waard is. Wit: Van Westerloo; Zwart: Drost. 1 34—30, 20—25; 2. 30—24, 19x30; 3. 35x24, 18—22; 4 33—29 14—20; 5. 38—33. 10—14; 6. 32—28, 16—21; 7. 37—32, 11—16; 8. 43—38, 7—11; 9. 31—27, Reeds door wits 8e zet was het duidelijk dat deze ruil Wit kan schijfverlies nu niet meer ontgaan, de volgende variant geeft m.i. echter meer kans op een puntenverdeling 4540 (1621) 27x16 (1722) 28x17 (8—12) 17x19 (14x43) 44—39 (43x45) 33—29 en wit heeft compensatie voor zijn schijfverlies. 2514—19; 26. 45—40, 19x30; 27. 40—34, (Op 40—35 volgt (13—18) 35x24 (17—22) 28x17 (18—23) 29x18 (20x29) 33x24 (8—12) 18x7 ad. Lib. (2x33) 39x28.) 2730—35; 28. 28—22, 17x28; 29. 33x22, 8—12: 30. 39—33, 12—18; 31. 33—28, 9—13! 32. 44—39, 10—14; 33. 50—44, 14—19; 34. 39—33, 2—8; 35. 27—21? Een van de weinige grootmeesters die zich tegen woordig op topniveau kunnen handhaven zonder full time professional te zijn is Fridrik Olafsson. Deze IJslander speelde indertijd in kandidatentoer nooien en was voor de sterksten ter wereld gevaar lijk. Hij prefereerde echter een rustig bestaan als jurist in Reykjavik met zo nu en dan een toernooi in binnen- of buitenland. Olafsson is een evenwich tig schaker met een overwegend positionele stijL Op het ogenblik doet hij mee in een toernooi te Las Palmas (Canarische eilanden) dat met tien grootmeesters van de zestien deelnemers zeer sterk is bezet. Olafsson begon met drie overwinningen, o.a. onderstaande tegen de uit Tsjechoslowakije ge- emigreerde Amerikaan Lubomir Kavalek. Wit: F. Olafsson. Zwart: L. Kavalek. Siciliaanse verdediging. 1. e2e4, c7—c5; 2. Pgl—f3, d7—d6; 3. d2—d4, c5xd4; 4. Pf3xd4, Pg8—f6; 5. Pbl—c3, a7—a6; 6. Lfle2 (Ook bij het schaken verandert de mode. Lange tijd had Lg5 deze „oude" voortzetting ver drongen)ele5; 7. Pd4b3. Lc8e6; 8. f2f4, Dd8c7; 9. g2g4, e5xf4 (De scherpe voortzetting van zijn tegenstander beantwoordt wit met een plausibele actie: hij verschaft zich een sterk steun punt op e5). 10. g4g5, Pf6d7; 11. Lclxf4, Pb8—c6; 12. Ddl—d2 (Hier moet zwart beslissen waar zijn koning het veiligst staat. Het is duidelijk dat de korte rochade te riskant is want wit rocheert lang en staat dan al gereed voor een aanval op d< rechtervleugel. In een een tamelijk open stand heeft het vroeg of laat bezwaren om de koning in het centrum te laten. Zo gezien dient zwart lang te rocheren. Om onduide lijke redenen versmaadt hij deze mogelijkheid en wordt daarvoor hardhandig bestraft). Ta8d8 13. 0-0-0, Pd7- c5; 14. h2—h4. g7—g6; 15. h4—h5, Lf8—g7: 16. Pc3—d5, Le6xd5 (Behalve Pxc7+ dreigde Pf6+) 17. e4xd5. Pc6b8; 18. Thl—h3.. Pb8d719. Tdl—hl, Th8—g8; 20. Kclbl, Pd7bG; 21. Thl—el! (Tegen Kd7 waarop Lxe5 en Lg4+ zou volgen)Ke8f8 (Uit de lijn van Tel zodat Pbc4 een dreiging wordt maar de koning is hier niet erg veilig geparkeerd). 22. Dd2a5Pe5—d7; 23. h5—h6, Lgï -h8 (Beter was direct Le5.); 24. c2c4, Lh8e5 (Er dreigde c5); 25. Lf4xe5, Pd7xe5; 26. Th3—e3, Td8—e8: 27. Le2fl, Kf8—e7 (Een duidelijke illustratie van het bij de diagramstand gestelde. De zwarte koning hoopt alsnog naai' de linkervleugel te kunnen gaan en aldus eindelijk Tg8 in het spel te krijgen maar het is te laat). 28. c4c5l, (De winnende door braak. Zwart heeft geen keus)Pb6xd5; 29. c5xd6+, Ke7xd6 (Anders valt Pe5); 30 Da5a3+, Kd6d731. Lfl—h3+, Kd7-d8: 32. Tel—dl, Pe5— d7 (Zwart verliest geforceerd materiaal). 33. Tdlxd5, Te8xe3; 34. Td5xd7+, Dc7xd7; 35. Lh3xd7, Te3—el 36. Kbl—c2, Kd8xd7; 37. Da3—a4+, Kd7—c8; 38. Da4—g4+, Kc8- U8 (Na Ke7 of Kb8 gaat Tel doorDg3+ verloren). 39. Dg4g3, Tg8e8; 40. Dg3—b8 Kd8e7; 41. Db8xb7 Zwart geeft het op. v

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 25