Nieuw leven in amateurtoneel T.Y. DOET WEINIG AAN BEELDENDE KUNST MUZIEK. DAT VULT JE HELE LEVEN LOUVRE VINDT PICASSO-COLLECTIE TE MIN OM TE EXPOSEREN Gezelligheid moet wijken voor organisatie om resultaten op te vijzelen Groot Limburgs Toneel onderzoekt interne problemen Zaterdag 4 mei 1974 .NDAAG opent de actnce c Verstraete W "aas .1, exnositie van wer- Rul) Verstraete. De "linns wordt tot 24 Tilden in het Cultureel i i to de stadsschouw- ^Maastricht. avr VAN Abbemuseum .tJhLèn wordt momen- jeJ; tentoonstelling gehou- 5 to is gewijd aan het li,, de onlangs overle- toinstenaar Ad Dekkers. Cl Staat het thema „de f Detters heeft zioh vanaf intensief bezig gehouden de karakteristiek van de r FILM THE Sting komt ïJSos naar Nederland. film is geregisseerd door 'r!e Rov HUI en Robert ord speelt er de hoofdrol De film kreeg maar Hefst L Oscar-nominaties. :bk DOUGLAS, Melina H, Alexis Smith en Da- Janssen zullen de voor de rollen spelen in de Once is enough", waar- w>rt geleden de opnamen begonnen. Regisseur is Green. De film is geba ad op de bestseller met de- titel van Jacqueline Su- l NEDERLANDSE Opera t in het nieuwe seizoen nieuwe produkties op het mma. Daaronder La data, II Maestro di Capel- Eugen Onegin en Madam rfly Verder wordt in ja- ri en februari 1975 een se- i vin 28 voorstellingen ge en van werken, die in eeuw zijn geeompo- STEDELIJK museum JLakenhal in Leiden bestaat fjaar honderd jaar. Ter ge- *nheid daarvan wordt on- meer (tot 1 december) j tentoonstelling gehouden, de tweede helft van de liende eeuw beslaat met als ~aal gegeven Leiden en de Hie rond het beleg en ont- van de stad. DE SOCIALE roman Het rvaat van de Belg VVard -iinck, die vorig jaar door Poolse dramaturg Jan Ma- ki voor het toneel werd rkt, wordt sinds oktober het vorig jaar in War- ti als toneelstuk vertoond, haalde reeds 100 voorstel en en heeft bijzonder veel .Onlangs werd het stuk Is bekroond op het toneel- 'val van Stettin. ,P 6 MEI geeft het Fortune tre uit Londen ean voor- ing van de thriller Sud- 1)' at Home van Francis bridge. De uitvoering heeft te in de Rotterdamse wburg. Het is de eerste n serie voorstellingen van -essen door Engelse toneel- "pen in Rotterdam. VANDAAG wordt in het um Van Bommel-Van in Venlo een tentoonstel- geopend van Galerie rhaar te Gast. Drs. W. elater leidt de tentoonstel- in. De expositie is te zien 10 juni. "OG even herinneren aan tentoonstelling van wand en van Deborah Gast- J pil en keramiek van To "Per, die tot en met 10 mei galerie Micro te Oosterhout idt gehouden. DE NEDERLANDSE Ope- ichting heeft opdrachten ven aan de componisten pbert de Leeuw en Jan van "men voor een avondvul- werk, dat in het Holland ival 1976 rijn première zal even. Harry Mulisch "jft het libretto. T 1 juli bestaat gelegen- t orn met een boek of an- werk. dat een opbouwend akter heeft en een doel- ■®en« bijdrage levert tot de "pese eenheid mee te din- naar de Adolphe Ben- kphjs voor het jaar 1974. J?"!' een waarde van Franse frank en is ge- v *tn.Te, ^gedachtenis van ..Nederlandse diplomaat *Phe Bentinok. Het boek "nee men meedingt, moet r net F rans of het Engels zi j n breven. Is dat niet het ge- .1 «an moet een uittreksel in 2 v'aiJs °f het Engels met ™ek worden meegezon- SEPTEMBER gaat in doom het blijspel „De -,."a?roP de paus gekidnapt ln première. Het stuk, "■ven ter nagedachtenis Mus Johannes XXIII, is ne hand van de Brazili- "Hongaarse schrijver Joao heneourt. Het wordt een produktie met Lo van -jj ".e.en a's de paus. Lex die h» de taxichauffeur hem kidnapt en Enney de 4er w liens vro«w. Ver- '-n I, ert van der Lin- V"gie tr^POn ea' mee- D<" iim gevoerd door Karl -nmann, die destijds ook het Johannes XXIH gewijde ifalt ïé^isseèrde5er" R KE BiechtK0MEDIE heef' Irtne ^i pr0,gramma alt W- r!"?r0 ie in he' i<HO~ Un'tmoetings-Theate' 1t de rL Bremière gebracht Ttn: wp^h V®n Heleeri var p.t*Vn de vertaling berken L Versfegen twee ^entnCht:,.vDe uitron" ev 4T „lreT' pp" fabel insen" aretesk nummer 0 Amateurtoneelsemiprofessioneel of gezelligheid kent geen tijd Na de vele strubbelingen van de laatste jaren en de totale versukkeling, waarin het georganiseerde Brabantse amateurtoneel tenslotte was geraakt, is deze week in „De Nobelaer" te Etten-Leur onder de bezielende leiding van de heer M. C. M. (Tini) Aerts, voorzitter van het Brabants Centrum voor amateurtoneel, het streekcentrum West-Bra bant weer nieuw leven inge blazen. Onder voorzitterschap van de heer P. Rijnen uit Breda, die zijn sporen op dit gebied al wel verdiend heeft, gaat een nieuwe en jonge ploeg aan het werk om gestalte te geven aan het streven naar decentra lisatie van het Nederlands Centrum voor Amateurto neel. De heer A. M. Gij zen uit Roosendaal is het enige lid dat voor wat continuïteit in het bestuur kan en hopelijk wil zorgen, want het aandeel van de zes andere leden bestaat voorlopig voornamelijk uit hun enthousiasme voor de goe de zaak. Zij zullen hun bestuurlijke kwaliteiten moeten waarma ken in een streek die nog niet zo erg doordrongen is van de noodzaak van organisatie ter verkrijging van betere resulta ten. Het geeft de indruk, dat men in veel gevallen meer uit is op de gezelligheid van het verenigingsleven, dan op een oulburele bijdrage van de maatschappij. En voor dat laatste doel toch heeft het B.C.A. een claim van f 49.000,- ingediertd voor de begroting 1974 van de Provinciale Sta ten- Een gedeelte van dat bedrag zal worden besteed aan de or ganisatie van een festival voor wagenspelen in twee opeen volgende weekenden: 24-25 augustus en 30 augustus-1 sep tember 1974 in Heeze. Per dag zullen op d'rie verschillende plaatsen drie verschillende voorstellingen worden gege ven, hetgeen neerkomt op de opvoering van zesendertig kluchten van een haif uur. Het festival heeft het thema: kwakzalvers, chirurgijns en heelmeesters. Van zo'n vijftig oude handschriften en vroege drukken zullen fotocopieën worden gemaakt, waaruit de verenigingen die willen mee doen kunnen putten. Per vere niging kan tot een maximum van f 300,- in de kosten wor den bijgedragen. Inlichtingen kan men krij gen op tel. 040-518007 en post bus 176, Eindhoven. Verder komt er op provinciaal niveau een contact tot stand tussen de schouwburgdirecteuren ener zijds en de bestuursleden van toneelverenigingen anderzijds, met als doel groter rendement van de schouwburgen en min der risico voor de verenigin gen, zoals we dat onlangs meldden over Bredia. Men is ook bezig met sa menstellen van een „theater circuit" voor amateurtoneel: iedere vereniging kan zich met een programma op een lijst laten zetten, waaruit ge put - kan worden door personen of instellingen, die een voor stelling willen hebben. Er wordt ook gewerkt aan een inventarisatie van subsi dieregelingen van gemeentebe sturen teneinde tot een aan vaardbare normering te ko men. Voor het uitbreiden van de toneehiitwisseldng tussen België en Nederland heeft het Ministerie van C.R.M. een ex tra bijdrage verleend van f 42.000,-. Het Streekcentrum zou kunnen beginnen met de samenstelling van een adres lijst van alle in de streek werkzame verenigingen, zodat men elkaar over en weer kan inlichten en uitnodigen. De in stelling van een Depot materi aal in de streek zou maken, dat de verenigingen beter be diend kunnen worden. Hier voor zoekt men naar een ge schikte behuizing op een cen traal gelegen plaats- Bijzondere woorden van dank werden zowel door de heer Aerts als door de heer Rijnen gesproken tot de heer W. C. M. Wit, bedrijfsleider van De Nobelaer, wiens liefde voor het liefhebberijtoneel, zich uit in een hartelijk gast heerschap in zijn riante, van alle gemakken voorziene be huizing. Men hoopt het ama teurtoneel in West-Brabant, dat vergeleken met andere de len van de provincie lelijk achterop was geraakt een nieuwe impuls te geven. A. KORT MANN De omroepen besteden ge middeld minder dan een pro cent van hun totale zendtijd aan beeldende kunst en dan nog ongeregeld en op een on gunstig tijdstip, meestal 's avonds laat. Op het gebied van tentoonstellingen in musea wordt met name door de NOS weiuig aandacht besteed aan moderne kunst. De kunston- derwerpen die wel aandacht krijgr worden zelden ter dis cussie gesteld of kritisch be naderd terwijl de programma maker veel liever een mense lijke benadering van de kun stenaar op het beeldscherm presenteren. Dit heeft een werkgroep „beeldende kunst en televisie" van het Kunsthistorisch Insti tuut te Utrecht onder leiding van drs. Frans Haks geconsta teerd in een onderzoek naar de presentatie van beeldende kunst op de Nederlandse tele visie. Pe bevindingen van de werkgroep zijn neergelegd in een aantal tijdschriftartikelen en in een verslag van het onderzoek. De werkgroep heeft een analyse gemaakt van alle tele visieprogramma's over beel dende ..unst die van november 72 tot en met maart '73 op video-tape zijn opgenomen. In het verslag komt onder meer tot uiting 4at sinds de jaren zestig steeds meer kunstenaars de televisie zelf als beeldend middel zijn gaan gebruiken. Met name in het buitenland. Dit geldt niet alleen program ma's 'Me via het net worden uitgezonden maar vooral vide o-tapes, die op tentoonstellin gen in musea worden vertoond. Voor de eerste categorie, de uitzendingen op het net, noemt de werkgroep als Nederlands voorbeeld de Barend Servet show, die is voortgekomen uit de kunststroming FIuxus, waarvan een van de makers van de show W.W. Schippers, een representant is. Wat de presentatie van beeldende kunst betreft is de werkgroep van mening dat de hulp van deskundigen veel te weinig wordt ingeroepen. De regisseurs van kunstpro gramma's houden volgens de werkgroep teveel rekening met de verkoopbaarheid van hun programma. Juist de NOS, die niet gebonden is aan een ledenaantal, zou bij de selectie van kunstonderwerpen naar de mening van de werkgroep minder rekening hoeven te houden met de verkoopbaar heid van het produkt maar meer met de presentatie van hedendaagse beeldende kunst. De werkgroep gelooft dat een verbetering hierin zal optre den wanneer regisseurs en deskundigen van kunsthistori- scne instituten gaan samen werken. De werkgroep heeft daartoe plannen ontwikkeld om te komen tot een speciale afstudeer-inrichting aan deze instituten met betrekking tot het medium televisie in de relatie tot de beeldende kunst. Maar vooreerst wil de werk groep zelf experimenteren met het maken van educatieve vi deo-tapes op het gebied van beeldende kunst die in gale rieën en musea vertoont kun nen worden. Volgens een onlangs ver schenen rapport van PTT is het technisch mogelijk in Ne derland wel zes of zeven ver schillende radioprogramma'? uit te zenden. Hoopvolle gelui den voor aspirant-zendge machtigden als de Stichting Nederland-Muziek. Die streeft naar een zender voor de melo- manen, dat zijn de liefhebbers van serieuze muziek. Die wil len hun »igen klassieke Radio Veronica, zo'n kraan die bij wereld heeft zo'n van Vivaldi tot Varèse ononderbroken mu- ziekzender, alleen Nederland niet. Het rubriekje „klassiek" in de VPRO-gids toont zelfs duidelijk aan dat Hilversum, in weerwil van de avondlijke zenderkleuring, eigenlijk maar een minimaal beetje goede muziek uitzendt. Vandaar de actie voor Nederland-Muziek, het opstaan opendraait en bij een initiatief van de violist het naar bed gaan vergeet uit Theo Olof, die ook wel eens te zetten. De hele beschaafde een anider wil horen spelen. Er zijn al veel meer dan honderd duizend aanhangers voor zo'n zender, dus nog even en we hebben er weer een omroep bij. Philips zag ook wel brood in die markt tenslotte een mooie ondersteuning van het Phonogramrepertoire, niet waar? en bracht een plaat uit welke een beeld bedoelt te geven van het gevarieerde programma dat zo'n topstation zou kunnen bieden. Lekkere muziek uit het ijzeren reper toire, zoals de Slavische mars van Tsjaikofski. een Verdi- aria (La Deutekom natuur lijk), een stukje ballet, een Mozart-fluitconcert, altijd goed voor een brok in de keel, en dan het strooigoed voor de fijn proevers zoals een marsje van Beethoven, een paar klavecim belstukjes van Bach (vanwege de exclusiviteit natuurlijk niet J. S. maar Carl Philipp Ema nuel) en dan wat snufjes als een triosonate van Couperin en een vocaal juweeltje van John Blow. Philips 6599 636 is best een aardige plaat en bo vendien voor een spotprijsje verkrijgbaar. Maar wat ons er in tegenstaat is het min of meer gewild aanhaken bij de actie Nederland-Muziek. Vroe ger heette zo'n verzamelplaat gewoon „Music for the milli ons" of zo. JOOP BARTMAN De Spaanse schilder Pablo Picasso die was gestorven op 8 april 1973 had nog bij zijn leven bepaald dat zijn privé- eollectie schilderijen aan het Louvre moest worden ge schonken, en zulks gebeurde. Het museum was voornemens de schenking te tentoonstellen een jaar na de dood van de kunstenaar. Dit is nog steeds niet gebeurd omdat de des kundigen van het museum var oordeel zijn dat zich onder de 44 werken vijf sehilderijer bevinden waar aan de echt heid ervan wordt getwijfeld. De collectie omvat 44 wer ken van meesters als Cézanne Matisse, Gauguin. Corot, Rous seau, Renoir, Le Nam en Courbet en Picasso had be paald dat zij moesten worden bijeengebracht in een enkele zaal, en niet worden verspreid over tal van zalen. De kunstcriticus Raymond Cogniat, een vroegere hoge commissaris voor de schone kunsten, heeft te Parijs mee gedeeld dat het Louvre de tentoonstelling heeft uitgesteld omdat aan de echtheid van vijf werken wordt getwijfeld en ook omdat er sehilderijer bij zijn waarvan, aldus he Louvre „het artistieke belang in twijfel wordt getrokken. De vermoedelijke vervalsin gen zijn een tropisch land schap dat is gesigneerd „Gau- Iguin", een Courbet, een Rocot en een Lorrain. Ook was er. volgens Cogniat, een Matisse hij waarvan de authenticiteil niet vaststond. Volgens een andere criticus. Pierre Schneider, behoorden tot de verzameling werken van Modigliani, Rousseau, Renioir en Matisse „wier artistieke peil belang rijk lag onder dat van het hoogste kunnen vam die mees ters". Cogniat was van oordeel dat de directie van het Louvre door de toestand zeer in verle genheid was gebracht. „Maai Picasso wist natuurlijk wa llij in huis had gehad", aldiur deze kunstkenner. „We kun nen aannemen, d'at hij wist dat de Gauguin niet echt waf maar dat hij het werk behield omdat het bijvoorbeeld een detail, een toon of zelfs maar een enkele streek bevatte die hem aansprak". Een woordvoerder van het Louvre, gevraagd naar de be richten over de moeilijkheden Picasso wist natuurlijk wat staan dat die berichten niet van het museum afkomstig waren. „Maar zij gaan ons niet -0 Pablo Picasso. aan, zij zijn ongemotiveerd". Wel gaf hij toe dat het mu seum de verzameling niet zou kunnen gaan tentoonstellen volgens de plannen en dat er geen datum kon worden vast gesteld waarop dit wel zou gebeuren. De reden, zei hij, was dat zich nieuwe moeilijk heden hadden voorgedaan met betrekking tot Picasso's erfe nis. Maar aan het geschenk aan het Louvre kan niet worden getornd. Daar zijn geen be zwaren tegen gerezen van de kant van Picasso's officiële erf genamen of diegenen die hiertoe rekenen. Toen Picasso stierf had hij twee wettige ergenamen, zijn vrouw en zijn oudste zoon. Maar daarna zijn er nog twee bijgekomen nadat een rechter had beslist dat twee zonen van Picasso, kin deren van een vrouw met wie hij niet was getrouwd, ook recht konden doen gelden op een deel van de nalatenschap. Een vijfde persoon, Picasso's dochter Maya Wier en een dochter van Therese Walter, heeft ook bij de rechter aan spraak gediaan op een deel van de erfenis en zolang het hof hier geen uitspraak heeft ge daan kunnen nog geen defini tieve stappen worden onderno- me om de hele zaak van de nalatenschap voor eens en voor altijd te gaan regelen. Volgens de criticus Cogniat gaat het excuus dat dit nog niet is gebeurd, niet op. Vol gens hem wil het museum, dat zich zelf beschouwt als het verinaardste ter wereld, geen werken tonen aan de echtheid waarvan zelfs maar de lichtste twijfel bestaat, of waarvan men vindt dat de kwaliteit „onder de maat is", al betreft het werk van vermaarde meesters. Veel jongere curatoren en kunsthistorici zijn het met die opvatting niet eens, zij vinden haar „ouderwets en fantasie loos". TONEEL TEATRAAL be steedt in het aprilnummer veel aandacht aan het Neder landse t.v.-drama. In een groot aantal interviews en beschou wingen wordt de vraag gesteld of het grote aantal traditionele t.v.-series niet funest is voor de kansen van Nederlandse to neelschrijvers en televisie-re gisseurs om oorspronkelijk dramatisah werk op de t.v. te krijgen. Het zal niemand ver bazen, dat Toneel Teatraal het antwoord op die vraag wel weet: „We kunnen toch niet met in allen helemaal in het drassige Hollandse of Franse weilanid wegzinken?" Anne-Marie Prins zorgt voor de meest positieve conclusie: er zou een experimenteer-stu dio moeten komen, met een ploeg technici die niet door pro- duktieschema's en tijdsdwang geplaagd wordt, waarbij het mogelijk met het medium te experimenteren en voor moei lijke produkties een langere opnametijd te nemen, waarbij de faciliteiten aangepast zijn aan de benodigdheden van de produktie inplaats van anders om. Waarbij ruimte gescha pen wordt om schrijvers te begeleiden, decor-ontwerpers, cameralieden en andere tech nici van meet 'af aan een in breng hebben in de proiiuktie. CRM zou een dergelijke expe rimenteer-studio kunnen sub sidiëren „opdat de Nederland se televisie straks niet hele- maai in serie is geschakeld". KLIK, het maandblad voor zwakzinnigenzorg, bestaat één jaar. Ter gelegenheid daarvan heeft het aprilnummer een speciaal tintje. Klik bestaat ei genlijk al langer; daarvóór heette het Kommunikatie-or- gaan NOZ, dat anderhalf jaar lang gestencild verscheen. De nieuwe formule voldoet uitste kend. Het blad geeft steeds meer informatie, die ook bui ten de kiring van rechtstreeks geïnteresseerden de aandacht trekt. Zo haalden de bijdragen over de tandheelkundige zorg voor gehandicapten de buiten landse pers en wekten de arti kelen over discriminatie bij het reizen van gehandicapten en een enquete onder ver pleegkundigen veel opzien. KULTUURLEVEN „De ui terste list van de diuivel is de mensen doen geloven dat hij niet bestaat, maar de eerste list van de corruptie is dat zij iedereen ervan overtuigd dat zij altijd en overal heeft be staan". Een aardige paradox uit de redactionele bijdrage tot het jongste dossier van het Vlaamse tijdschrift Kultuurle- ven, geheel gewijd aan de cor ruptie. Men zoeke er echter geen ont hullingen in over feiten en personen, want het is niet ge richt op gretige nieuwsgierig heid maar op de bezorgdheid die achter de feiten om zich afvraagt hoe corruptie moge lijk is en hoe haar oorzaken bestreden kunnen worden. De redactie concludeert tot een opvijzelen van de publieks moraliteit, die tot uitdrukking moet komen in de collectieve wil corruptie te voorkomen, niet alleen de financiële, maar ook de politieke. (Kuituurle ven, Ravenstraat 112, 3000- Leuvenj. HOLLANDS MAANDBLAD Een bonte verzameling bij dragen in het aprilnummer (317), zoals „Opium en de me dische banvloek", waarin Gert J.J. de Vries de teologie der drugbestrijders ontleedt, wat heterogene notities van Karei van het Reve, een aardige schets van Kees Verheul over meisjes die hij in Leningrad ontmoette, een introvert ge dicht van Jan Blokker jr., een voortreffelijk verhaal van Nel- leke Hovens Greve e.a. (Ad ministratie: Nobektraat 17, Den Haag). Het dagelijks bestuur van de st-chting Groot Limburgs Toneel heeft een commissie van goede diensten ingesteld, die een studie zal maken van de tegenstellingen binnen het gezelschap. Deze hebben ge leid tot het verzoek van de Belgische directeur Willy van Heersvelde en enkele Belgi sche acteurs om ontslag. De spanningen zijn een ge volg van de controverse tussen het repertoiregezelschap en het vormingstoneel binnen het GLT. Het dagelijks bestuur is van meninig dat de twee afde lingen binnen het GLT een specifieke taak moeten kun nen vervullen en wel op een onafhankelijke en volwaardige wijze. De commissie voor goe de diensten heeft de opdracht gekregen hiervoor een plan uit te weken. De Belgen in de stichting vinden dat het reper toiregezelschap te weinig aan zijn trekken komt, omdat het vormingstoneel te veel aan dacht opeist van algemeen di recteur Cas Baas. Het dage lijks bestuur van het GLT heeft verder besloten eerst het resultaat van het onderzoek af te wachten alvorens de con tracten van aeteuirs en andere medewerkers te verlengen. Op de algemene vergadering van 16 mei zal het bestuur van het Groot Limburgs Toneel d* maatregelen bekend maken die getroffen zullen worden om het gezelschap uit de ont stane impasse te halen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 23