leegroeieJ ïetSKIL ovale, zuinige middenklasser ■ASSERS Maximum-snelheid in 24 landen tOOUKTIE-ASSISTEK EKLAME) id inq bouw bv n/of A Mercedes en Fiat duurder fegligging Carrosserie Verbruik ).©yj© 'Jullie kunnen hier streaken wat je wilt, maar parkeren is hier verboden!' 8 15 c O 71 47 I OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK PRIJSWINNAARS: NAAM STRAAT WOONPLAATS .J ZATERDAG 20 APRIL 1974 ken in een expansief bedrür lende jaren het aantal pers„'1,1 de produktie wil verdubbel81 erheid en goede toekomstkan'sS ame-atdeling, die o.m. ten dl0„ :uropese landen, zoeken wij oördinatie met onze buitenlands» sus worden ingeschakeld; werktekeningen, zowel binnen iet corrigeren van drukproeven aijJ Ie noodzakelijk de grafische technieken strokken. neem dan snel kontaktu produktie programma: eleklrlsJ Ischap voor industrie en doe-het-afi s hamers, roto-hamers ers, cirkel, en decoupeerane en reoiprozagen, schuur-, stmachines, schroevedraaiers s tuingereedschap, boormachines <s hulpstukken etc. personeelszaken jnenberg 60, Breda, tel. (01600) i lationaal georiënteerd bedrijf.» iet leggen van transported» »lie, van fabrieksleidingen, zinlg erkzaamheden in ons districlj e-certificaat voor rutielelectro 3)- rd-Brabant woonachtig zijn. Vu hebben wij uitstekende arbeid] ingstellenden verzoeken wij a net ons districtskantoor Zuid: Breda, telefoon 01600-3655Ö.I itoor: Heerenveenseweg 95-3J 35610-2441 (vragen naar dei» avonds te bereiken op telefoa 504). elling waar 300 even en wonen. len en verzorgen van baar nde paviljoens >che opleiding, »n van allerlei leef- passend program- jen ioenfonds. aanvang, moeilijke werk/leefgemeen- e afdeling Perso- el inlichtingen bij 'ATSUN 160B Ie t(jd dat de Japanse auto mobielindustrie zich voorna- Xelijk toelegde op de produk tie van kleine personenwagens m, voor de doorsnee-Euro- feaan onvoldoende hoofd- en lenruimte is al lang achter- X»ld. Sinds jaar en dag stro- Een de Japanners ernaar een A volledig mogelijk program- T» te brengen waarbij ze. [rijs geworden door vroegere Ervaringsfeiten (en klachten), Bjzomtere aandacht besteden Tgi de binnenruimte. Een van de ruim bemeten Ja- Knse middenklassers is de Datsun 160 B waarmede we Kangs naar Zwitserland en prug reden met als belang- Jtike bijkomstigheid dat dPze Kit ons de gelegenheid bood E Duitse Autobahn uit de ■60n :c-motor te halen wat n. zit. Dat zijn dan 170 km. us top op de meter en de Jotor ontwikkelt 100 pk. bij B00 mw.-min. 1 de lagere toerentallen is de jekkracht niet opvallend Joot maar bij 5000 toeren snort de motor er lustig op los F is de acceleratie zeer be- Korlijk, zonder dat evenwel ■n .een uitschieter in deze Esse kan worden gesproken. B koude start is goed, het [schakelen met de sportieve Tiok geschiedt zeer soepel jet directe overbrengingen. E besturing ervoeren we als Eer licht en direct, maar bij moge snelheden treden wat ïllingen op en wordt het Egcontact aan de vage kant. Alle modellen van Merce des Benz personenauto's zijn gemiddeld met 4.3 pet. in prijs verhoogd een en ander als ge volg van de gestegen loon- en materiaalkosten in Duitsland. De goedkoopste Mercedes per sonenwagen, de 200 met ben zinemotor, kost nu 22.388; de 200 met diesel kost 24.128 en voor de 450 SLC, moet 67.280 worden betaald. Alle modellen van de Ita liaanse Fiat- en de Spaanse Seatfabrieken zijn in ons land met ong. 4 pet. in prijs ver hoogd. De Poolse Fials (Polski) en de Autobianchi's blijven in prijs ongewijzigd. De Fiat 500 kost nu f 5315, de 127 7287, de 128 f 8482. Verder zijn nu ook de prijzen van de gewijzigde 132-serie bekend: de standaard 132 kost f 12.287 en de GLS-uitvoering 13.501. door HEN BOLLEN de wegligging als ge heel mag niet worden ge- fiaagd. maar toch is de 160 B (|jgs;dns zij windgevoelig. vering is aan de zachte kart, prettig-comfortabel en [zelfs na een 1000 km. lange rit "paren we nauwelijks ver foeid, hetgeen ook te danken jaar. de prettig zittende stoe- fo. De remmen (schijven voor Biels achter, gescheiden ksteun. bekrachtiger en an- [ti-blokkeersysteem) werken effectief en grijpen ook bij lichte pedaaldruk krachtig Ban; jammer dat de handrem kniehoogte is aangebracht. Hl spijtig is ook dat de motor Jroven de 100 km.-uur vrij veel Jwaai produceert, terwijl ook radiaalbanden zich dan Buidelijk doen horen en de Best wagen bovendien een ho- "ge fluittoon (wind) voortbracht pardoor het totale rijcomfort wel ongunstig werd be ïnvloed. carrosserie toont de gewelf- flank, een grote tamelijk loge motorkap met ribbel en |n vrij korte achterkant -en van het veiligheidskooi- jrincipe, terwijl rondom vei- gheich das is aangebracht niet interieur is rustig ge louden, goed afgewerkt zon- Br dat van een uitschieter Issproken kan worden. Set dashboard is overzichte lijk ingedeeld, de buitenver lichting is goed, de binnenver- pchting aan de zwakke kant, de koffer is geen lampje. pe kofferruimte valt voor een lagen van dit formaat tegen. DATSUN 160 B SEÓAN Het uitzicht rondom is goed, naar achter evenwel beperkt. Over het verbruiik kunnen we alleen maar een loflied zingen: dat bedroeg tijdens de testperiode !waarin zo'a 25*10 km. werden afgelegd gemid deld 1 liter op 12 km. hetgeen gezien de hoge snelheid waar mede in Duitsland werd gere den gerust 'opzienbarend, ge noemd mag worden. Bij rus tiger verreden afstanden met snelheden van 100 km. en iets daaronder bedroeg het ver bruik 1 op 14. De tank heeft een inhoud van 55 liter en dat betekent dat men met een tankvol een heel eind van huis komt. In de standaarduitvoering mist de 160 B helaas een ach terruitverwarming, evenals 'n klok, een toerenteller, hoofd steunen; zaken die evenals een radio en zonwerend glas deel uitmaken van de 160 B luxe. De 160 B 4 deurs standaard kost f 10.947, de 160 B luxe f. 11.425 en gezien het geringe prijsverschil van f 478 lijkt het ons dat veel mensen de voorkeur -aan de laatste uit voering zullen geven. Ze ko pen dan een compleet uitge ruste auto (incl. radio) in de grotere middenklasse, redelijk comfortabel, kort gezegd: een goede gezinswagen die vooral op langere afstanden uitste kend uit de verf komt. In tal van Europese landen zijn maximum-snelheden van kracht zowel op auto(sneI)wegen als op andere wegen. In twee landen, de Duitse Bondsrepubliek en Spanje bestaan aanbevolen richtsnelheden: in Duitsland van 130 km-uur op de Autobahnen en z.g. Schnellstrassen, in Spanje van 90 km-uur op alle wegen. In Hongarije, Joegoslavië en Tsjechoslowakije zijn helemaal geen max. snelheden van kracht. In het onderstaande lijstje geven we per land eerst de maximumsnelheid op de auto-(snel)- wegen, het tweede cijfer heeft betrekking op de maximum-snel heid op andere wegen. C O O, i YW* YK1 r\ U3& i V v *<5 ,'3-1 fi 'k«L n/b 3» ,'P H °h> M /f W- \r m 'J iU: v\ .-©/ m v België Bondsrepubliek Bulgarije Denemarken DDR Finland Frankrijk Griekenland Groot-Brittanië Hongarije Ierland Italië Joegoslavië Luxemburg Nederland Noorwegen Oostenrijk Polen Portugal Spanje Tsjecho-Slowakije Turkije Zweden Zwitserland 100 80 130') 100 80 80 110 90 100 90 80 80 140 90") 80 80 110 80 80 80 120 100 100 100 100 80 80 80 120 100 80 80 100 80 90 90"") 90 90 110 110 130 100 kfck'k. geen limiet op auto(snel)- wegen; aanbevolen max. 130 km-uur. op vierbaanswegen met ge scheiden rijbanen tot 120 km- uur. geen limiet. aanbevolen snelheden, maar geen limiet. N.B. Advies: knip dit lijstje uit en bewaar het bij uw va kantiepapieren. t 2 3 4 12 13 14 21 22 23 24 25 31 32 33 34 35 6 12 19 26 32 2 0 7 13 16 17 22 26 33 3 8 14 16 O 18 23 28 34 4 17 18 24 27 29 37 5 10 15 20 25 30 J 40 41 43 44 50 51 52 53 54 60 61 62 63 64 70 72 73 74 41 43 55 61 68 75 42 45 46 51 55 56 62 65 6b 71 75 43 ■li. 47 52 57 63 65 •j 67 72 77 46 53 56 58 66 67 76 44 49 54 59 64 69 74 1 1 [TO" 80 81 02 83 08 89 90 91 92 97 98 9 9 100 101 106 107 108 109 110 04 89 e 96 102 107 80 84 85 90' O 93 94 98 102 103 81 86 91 93 95 99 104 109 111 113 82 85 87 e 94 95 100 103 105 112 83 92 101 110 Horizontaal en verticaal die nen dezelfde woorden te wor den ingevuld. I. van de leer afwijkend chris ten; 2. wagenspoor; 3. voor zetsel; 4. lusthof; 5. opstan dig; 6. toespraak; 7. getij; 8. een zekere; 11. strook zand langs de zee; 12. geheel van spreekgewoonten13. zonne god; 14. berg uit de alpen; 15. drempel; 16. duw; 17. gek heid; 18. en personne; 21. autostailing; 22. belemmering; 23. slee; 24. vogel; 25. diefach tige vogel: 26. jongensnaam; 27. boom; 28. artikel; 31. mop peren; 32. regel; 33. reverende domine: 34. reserve; 35. veter; 36. schutsluis; 37. wit koor hemd; 38. luitenant; 40. haar vlecht; 41. openbaar vervoer middel; 42. rivier in Brabant; 43. ampère; 44. kolenwagen; 45. keukengerei; 46. kantzuil; 47. neodymium; 50. begerig; 51. nauw; 52. tegenover: 53. hetzelfde; 54. onaanzienlijk; 55.- ongaarne: 58. bijwoord; 57. vriend (F.); 60. hoffelijk: 61. jongensnaam; 62. Chinese munt; 63. aetatis; 64. sarren; 65. kever; 66. vette vloeistof; 67. luitenant-generaal; 70. evenmens; 71. paling; 72. sa marium; 73. zwak; 74. eng iemand; 75. het zij zo; 76. landbouwwerktuig; 77. vreem» de munt; 79. geldswaardig pa pier; 80. hevig: 81. eerste kwartier; 82. munt; 83. graan- trechter; 84. eekhoorn; 85. neon; 86. atmosfeer; 88. treu rig; 89. deel van een schip; 90. id est; 91. plaatsje in Nrd- Brabant; 92. rank; 93. keuken gerei; 94. wettig bewijsstuk; 95. kilogram; 97. hoop; 98. meisjesnaam; 99. vader; 100. na het genoemde; 101. cate chisatie; 102. vervelende; 103. nummer; 104. streling; 100. najaar; 107. rivier in Spanje; 108. Radio Luxembourg; 109. dandy; 110. verhoogd terrein; 111. kever; 112. zwaardwalvis; 113. regeringsreglement. Verbindingswoorden van drie letters: 9. streep; 10. prul; 19. groot vader; 20. deel van het hoofd; 29. een zekere; 30. telwoord; 39. tijdperk; 48. roem; 49. tel woord; 58. kloosterzuster; 59. plaatsje op Ameland; 68. een en ander; 69. eventueel; 78. roodachtig; 87. vordering; 95. Europeaan; 105. muuropening. Ie Prijs: H. Kunst Nassauplein 6 ZUNDERT 2e Prijs: E. Verdegem Noordstraat 3 BIERVLIET WM1 VT Wc/ï 10 INSTUREN REDACTIE „DE STEM' REIGERSTRAAT 16 BREDA Inzenden vooi dinsdagmiddag 12.00 uur. Zet op de enveloppe In de lin- Ker-bovenhoek „Weekendpuz zel" ioor JAN EDINK Cces Varkevisser, die enkele jaren wat minder fen zich liet horen, heeft na zes van de elf ronden in het kampioenschap van Nederland 1974 een uit stekende tweede plaats achter Harm Wiersma bezet. Vooral de inhoud van zijn partijen bewijst dat hi] jomenteel in uitstekende vorm is en een ernstige kandidaat voor één van de bovenste vier plaatsen, die recht geven op den finale-piaats voor het toer- poi 1975. In zijn partij uit de eerste ronde tegen Douwe de ^Bpng valt te genieten van zijn taktisch inzicht in En positioneel knap gespeelde wedstrijd. KWit: drs. D. de Jong; Zwart: C. Varkevisser. I 1. 34—29, 17—22; 2. 32—28, 11—17: 3. 38—32, 811; 4. 40 - 34. 20—25; 5. 45—40, 15—20; 6. 42—38, •19—23; 7. 28x19, 14x23, 8. 32—28, 23x32; 9. 37x28, 2024; 10. 29x20, 25x14. De eerste schermutselingen Kijn achter de rug met voor zwart een gunstig uit gangspositie 11 38—32, 13—19; 12. 43—38, 1 -6; 13. 49—43. 9—13; 14 50—45, 19—23; 15. 28x19. 14x23: 16. 34—29, 23x34: 17. 40x29. 17—21; 18. 32—27. Wit wil zwart niet op veld 27 hebben omdat het steunpunt in deze standen n.l. veld 49 niet meer bezet is. 1821x32; 19. 38x27, 13—19; 20. 31—26. 22x31 21. 26x37, 10—14; 22. 37—32, 8—13; 23. 41—37, 5—10; 24. 35—30, 4—9 25. 30—25, 18—23! f)Zwart, die ziet dat zijn stand gunstig is voor klas siek spel gaat nu de bakens verzetten. 26. 29x18 -.12x23; 27. 46—41, 7—12. 28. 45—40, 13—18; ■;4035. 10—15: 30. 33—29, 23x34; 31. 39x30, 11—17 32. 43—39, 17—22! Duidelijk tekent zich au de ongunstige positie van wit af, zwart dreigt met een centrumvoor post door (22—28) 32x23 (19x28) terwijl wit dit niet kan verhinderen door de ruil 3024, ook 3933 is verhinderd door 1420 enz., noodgedwongen speel de wit hier verder met: 33. 3228, 22x33; 34. 39x28, 6—11; 35. 36—31, 11—17: 36. 48^3, 18—22; 37. 43—39, 22x33; 38. 39x28, 1218; 39. 44—39, 2—8: 40. 3732, 1520; (Nog sleeds is 1822 verhinderd door de plakker 3024). 41. 4137, 1823; 42. 31—26, 20—24 43. 37—31. 9—13; 44. 47—42, 13—18; 45. 31—27, 3—9; 46. 42—37? Als volgt had wit zich hier nog kunnen redden; 42—38 (8—12) gedwongen 39—34! (9—13) (op (24—29) volgt 30—24! en op (16—21) 27x16 (18—22) volgt 25—20!) 38—33 (23—29) 34x23 (18x38) 32x43 (24—29) 27—22! Remise. 469—13; 47. 37—31, (Wit ziet dat 2721 (16x38) 2621 (23x41) 21x3 niet opgaat door (41—47) 3x1 (19—23) 1x42 (47x50) Uit.) 47 2429! Wit geeft het op. C door CONSTANT ORBAAN Het is eigenlijk verwonderlijk, dat de grote be- volking van de Verenigde Staten naar verhouding zo weinig grootmeesters van wereldklasse heeft opReieverd Reuben Fine -enmaal kandidaat vooi het wereldkampioenschap, is ruim een kwart eeuw geleden definitief met het schaken gestopt. Samuel Reshevsky van huis uit overigens een Pool is duidelijk in zijn nadagen. Wereldkampioen Fischer is inderdaad een klasse apart en de laatste jaren heeft Robert Byrne verrassend naam gemaakt. Van Arthur Bisguier hoort men niet veel meer ter-» wijl Paul Benko, Nicolas Rossolimo en Lubomir Kavalek uit Europa naar de V.S. zijn geëmigreerd. Schaken is in de V.S. nooit bijster populair ge weest maar vermoedelijk door het „Fischer effect" nu is daar enige verandering in aan het komen. Er worden veel kleinere en grotere toer nooien gehouden, de laatste meestal met vrije in schrijving en gespeeld volgens het zgn. Zwitsers systeem. Daardoor komen nieuwe talenten boven drijven en de sterkste van hen is op het ogenblik waarschijnlijk de 23-jarige Norman Weinstein. Hij won een paar maanden geleden bijvoorbeeld het Chicago International Tournament en onderstaan de partij uit dit evenement laat zien, dat Weinstein een serieuse kandidaat is voor het grootmeester schap. Wit: N. Weinstein. Zwart: C. Chellstorp. Spaanse partij. 1. e2—e4, e7—e5; 2. Pgl—f3, Pb8—c6; 3. Lfl—b5, a7a6; 4. Lb5a4, Pg8f6; 5. d2d4 (Weer eens iets anders dan de ontelbare malen gespeelde „hoofdvariant", die met 00 verder gaat) e5xd4; 6. 0—0, Lf8—e7; 7. Tfl—el, b7—b5: 8. e4e5. Pc6xe5; 9. Telxe5, d7d6! (In het jongste Friesche Vlag toernooi om het kampioenschap van Neder land te Leeuwarden liet Donner deze belangrijke tussenzet tegen Ligterink na. Donner speelde direct bxa4, hetgeen hem na Pxd4. 00, Pf5, Te8, Lg5 d6, Pxe7+, Txe7, Lxf6!, gxf6. Th5 slecht bekwam. Na de tekstzet zou Tg5, bxa4, Txg7, Ph5 zwart in het voordeel brengen, zoals bleek in een partij uil de landenwedstrijden te Dubrovnik 1950 tussen Reshevsky en Euwe). 10. Te5el (Niet goed is Txe7+, Dxe7, Lb3, c5!) b5xa4; 11 Pf3xd4, Dd8d7 (De heren kennen de theorie. Op Ld7 komt Df3. 0—0, Pc6, Lxc6, Dxc6 en wit wint zijn gambietpion met enig voordeel terug. Met de tekstzet wordt ook een later Pf5 verhinderd). 12. Ddl—f3, d6—d5; 13. Lel— g5, 00. 14. Pbl—c3, Kg8h8 (Gericht tegen de mo gelijkheid Txe7, Dxe7. Pxd5 maar misschien was c5 bijv. Txe7 Dxe7. Pxd5, Dd6! toch een beter alternatief. Niet goed was in elk geval c6 want er volgt Pxc6!). 15. Tele5!, Le7d6? (Maar dit offer van twee lichte stukken tegen een toren wordt weerlegd. Goed was Lb7). 16. Lg5x[6, Ld6xe5; 17. Lf6xe5, f7—f6; 18. Pc3xd5!, Lc8—b7. 1* L 19. Pd5xf6ü (De verrassende pointe van de vorige zet. Na Lxf3, Pxd7 of gxf6, Lxf6+ ,Txf6, Dxf6+, Dg7Kg8, Pf51Dxg7 Kxg7 wint wit het eind spel. Op Dxd4. volgt Dha' en zwart gaat mat of verliest de dame)Dd7c8; 20. Df3—f4, c7—c5; 21. Df4h4!, Tf8xf6 (Óf h6, Pe8!, o.a. met de drei ging DxhG en mat). 22. Le5xf6, c5xd4; 23. Lf6xd4, Dc8c6 Het eindspel met twee pionnen minder is voor zwart verloren. Op Dxc2 beslist De7!) 24. Dh4—g4, Dc6c725. Tal—cl. Ta8—d8; 26. h2h4, Lb7d5; 27. Dg4g5 (Tegen de dreigingen Te7 en Lxg7 of Dxd5! is geen verdediging meer). Zwart geeft het op. door H. W. FILARSKI -J-X- HORLOGE Mevrouw Bridgegraag is een redelijke speelster. Afgunstigen beweerden wel eens dat er van speel sters van haar kracht dertien in een dozijn gaan, maar dat komt wellicht voort uit het feit dat zij het er in vele toernooien beter afbrengt dan de meeste overige.clubleden. Héél trots was zij over volgend spel dat zij in een Interpolistoemooi moest spelen Inderdaad was het niet alledaags! 7 Spelleider A B 8 6 4 O A 2 O H V B 3 t AH Zuid gever, OW kwetsbaar. Het bieden was mis schien niet zo modern, maar het eindcontract mocht er toch wezen; zuid twee schoppen noord drie schoppen zuid vier klaver (azenvraag) noord vier ruiten zuid vier harten (herenvraag) noord vijf klaver (twee heren) zuid zes schop pen. Tegen zes schoppen legde west ruitenaas op tafel en speelde ruiten twee na gelukkig liep dat goed af. want oost bekende nog. In slag 3 volgde een kleine schoppen naar de heer west had de schoppen tien en oost de twee bijgespeeld. Schop pen negen na - oost de schoppen drie. Wat nu wat zou u doen?? Op de club bij mevrouw Bridgegraag werd in principe met negen troeven samen altijd „geslagen", maar zij had voldoende ervaring en meende het bovendien eens ergens gelezen te hebben dat dit lang niet altijd goed afloopt. „U moet wisselen voor de volgende ronde" schetterde de wedstrijdleider dooi de zaal. Nóg een paar seconden staarde onze" heldin naar het spel, de westspeler keek geïrriteerd op zijn horloge en Na afloop van het spel nam mevrouw Bridge graag met grote voldoening de hulde van haar partner in ontvangst. Toen zij even later van tafel gingen wisselen stelde die partner de vraag: „Hoe kwam je er bij om met"negen troeven op de vrouw te snijden? Het was wel goed, maar hoe wist je dat?!" Het antwoord toonde waarom deze heldin iet vaak zo goed weet te doen' Heb je niet gezien dat die meneer west zo geërgerd op zijn horloge keek? Ik bedacht dat hij dat zéker niet gedaan zou hebben als hij schoppenvrouw had dan zou hij l veel in spanning hebben gezeten om op dat horloge te willen kijkenl En komt u mij nu niet meer aan met het verhaal dat vrouwen altijd slechte psychologen aan de bridgetafel zijn. Ik kan ervan meepraten ik was oost!

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 25