leegroeieJ
ïetSKIL
ovale, zuinige middenklasser
■ASSERS
Maximum-snelheid
in 24 landen
tOOUKTIE-ASSISTEK
EKLAME)
id
inq
bouw
bv
n/of A
Mercedes en
Fiat duurder
fegligging
Carrosserie
Verbruik
).©yj©
'Jullie kunnen hier streaken wat je wilt, maar parkeren is hier verboden!'
8
15
c
O
71
47
I
OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK
PRIJSWINNAARS:
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
.J
ZATERDAG 20 APRIL 1974
ken in een expansief bedrür
lende jaren het aantal pers„'1,1
de produktie wil verdubbel81
erheid en goede toekomstkan'sS
ame-atdeling, die o.m. ten dl0„
:uropese landen, zoeken wij
oördinatie met onze buitenlands»
sus worden ingeschakeld;
werktekeningen, zowel binnen
iet corrigeren van drukproeven
aijJ
Ie noodzakelijk
de grafische technieken
strokken. neem dan snel kontaktu
produktie programma: eleklrlsJ
Ischap voor industrie en doe-het-afi
s hamers, roto-hamers
ers, cirkel, en decoupeerane
en reoiprozagen, schuur-,
stmachines, schroevedraaiers s
tuingereedschap, boormachines <s
hulpstukken etc.
personeelszaken
jnenberg 60, Breda, tel. (01600) i
lationaal georiënteerd bedrijf.»
iet leggen van transported»
»lie, van fabrieksleidingen, zinlg
erkzaamheden in ons districlj
e-certificaat voor rutielelectro
3)-
rd-Brabant woonachtig zijn. Vu
hebben wij uitstekende arbeid]
ingstellenden verzoeken wij a
net ons districtskantoor Zuid:
Breda, telefoon 01600-3655Ö.I
itoor: Heerenveenseweg 95-3J
35610-2441 (vragen naar dei»
avonds te bereiken op telefoa
504).
elling waar 300
even en wonen.
len en verzorgen van baar
nde paviljoens
>che opleiding,
»n van allerlei leef-
passend program-
jen
ioenfonds.
aanvang, moeilijke
werk/leefgemeen-
e afdeling Perso-
el inlichtingen bij
'ATSUN 160B
Ie t(jd dat de Japanse auto
mobielindustrie zich voorna-
Xelijk toelegde op de produk
tie van kleine personenwagens
m, voor de doorsnee-Euro-
feaan onvoldoende hoofd- en
lenruimte is al lang achter-
X»ld. Sinds jaar en dag stro-
Een de Japanners ernaar een
A volledig mogelijk program-
T» te brengen waarbij ze.
[rijs geworden door vroegere
Ervaringsfeiten (en klachten),
Bjzomtere aandacht besteden
Tgi de binnenruimte.
Een van de ruim bemeten Ja-
Knse middenklassers is de
Datsun 160 B waarmede we
Kangs naar Zwitserland en
prug reden met als belang-
Jtike bijkomstigheid dat dPze
Kit ons de gelegenheid bood
E Duitse Autobahn uit de
■60n :c-motor te halen wat
n. zit. Dat zijn dan 170 km.
us top op de meter en de
Jotor ontwikkelt 100 pk. bij
B00 mw.-min.
1 de lagere toerentallen is de
jekkracht niet opvallend
Joot maar bij 5000 toeren
snort de motor er lustig op los
F is de acceleratie zeer be-
Korlijk, zonder dat evenwel
■n .een uitschieter in deze
Esse kan worden gesproken.
B koude start is goed, het
[schakelen met de sportieve
Tiok geschiedt zeer soepel
jet directe overbrengingen.
E besturing ervoeren we als
Eer licht en direct, maar bij
moge snelheden treden wat
ïllingen op en wordt het
Egcontact aan de vage kant.
Alle modellen van Merce
des Benz personenauto's zijn
gemiddeld met 4.3 pet. in prijs
verhoogd een en ander als ge
volg van de gestegen loon- en
materiaalkosten in Duitsland.
De goedkoopste Mercedes per
sonenwagen, de 200 met ben
zinemotor, kost nu 22.388; de
200 met diesel kost 24.128 en
voor de 450 SLC, moet 67.280
worden betaald.
Alle modellen van de Ita
liaanse Fiat- en de Spaanse
Seatfabrieken zijn in ons land
met ong. 4 pet. in prijs ver
hoogd. De Poolse Fials (Polski)
en de Autobianchi's blijven in
prijs ongewijzigd.
De Fiat 500 kost nu f 5315,
de 127 7287, de 128 f 8482.
Verder zijn nu ook de prijzen
van de gewijzigde 132-serie
bekend: de standaard 132 kost
f 12.287 en de GLS-uitvoering
13.501.
door HEN BOLLEN
de wegligging als ge
heel mag niet worden ge-
fiaagd. maar toch is de 160 B
(|jgs;dns zij windgevoelig.
vering is aan de zachte
kart, prettig-comfortabel en
[zelfs na een 1000 km. lange rit
"paren we nauwelijks ver
foeid, hetgeen ook te danken
jaar. de prettig zittende stoe-
fo. De remmen (schijven voor
Biels achter, gescheiden
ksteun. bekrachtiger en an-
[ti-blokkeersysteem) werken
effectief en grijpen ook
bij lichte pedaaldruk krachtig
Ban; jammer dat de handrem
kniehoogte is aangebracht.
Hl spijtig is ook dat de motor
Jroven de 100 km.-uur vrij veel
Jwaai produceert, terwijl ook
radiaalbanden zich dan
Buidelijk doen horen en de
Best wagen bovendien een ho-
"ge fluittoon (wind) voortbracht
pardoor het totale rijcomfort
wel ongunstig werd be
ïnvloed.
carrosserie toont de gewelf-
flank, een grote tamelijk
loge motorkap met ribbel en
|n vrij korte achterkant -en
van het veiligheidskooi-
jrincipe, terwijl rondom vei-
gheich das is aangebracht
niet interieur is rustig ge
louden, goed afgewerkt zon-
Br dat van een uitschieter
Issproken kan worden.
Set dashboard is overzichte
lijk ingedeeld, de buitenver
lichting is goed, de binnenver-
pchting aan de zwakke kant,
de koffer is geen lampje.
pe kofferruimte valt voor een
lagen van dit formaat tegen.
DATSUN 160 B SEÓAN
Het uitzicht rondom is goed,
naar achter evenwel beperkt.
Over het verbruiik kunnen
we alleen maar een loflied
zingen: dat bedroeg tijdens de
testperiode !waarin zo'a 25*10
km. werden afgelegd gemid
deld 1 liter op 12 km. hetgeen
gezien de hoge snelheid waar
mede in Duitsland werd gere
den gerust 'opzienbarend, ge
noemd mag worden. Bij rus
tiger verreden afstanden met
snelheden van 100 km. en iets
daaronder bedroeg het ver
bruik 1 op 14. De tank heeft
een inhoud van 55 liter en dat
betekent dat men met een
tankvol een heel eind van
huis komt.
In de standaarduitvoering
mist de 160 B helaas een ach
terruitverwarming, evenals 'n
klok, een toerenteller, hoofd
steunen; zaken die evenals
een radio en zonwerend glas
deel uitmaken van de 160
B luxe.
De 160 B 4 deurs standaard
kost f 10.947, de 160 B luxe
f. 11.425 en gezien het geringe
prijsverschil van f 478 lijkt
het ons dat veel mensen de
voorkeur -aan de laatste uit
voering zullen geven. Ze ko
pen dan een compleet uitge
ruste auto (incl. radio) in de
grotere middenklasse, redelijk
comfortabel, kort gezegd: een
goede gezinswagen die vooral
op langere afstanden uitste
kend uit de verf komt.
In tal van Europese landen zijn maximum-snelheden van
kracht zowel op auto(sneI)wegen als op andere wegen. In twee
landen, de Duitse Bondsrepubliek en Spanje bestaan aanbevolen
richtsnelheden: in Duitsland van 130 km-uur op de Autobahnen
en z.g. Schnellstrassen, in Spanje van 90 km-uur op alle wegen.
In Hongarije, Joegoslavië en Tsjechoslowakije zijn helemaal
geen max. snelheden van kracht. In het onderstaande lijstje
geven we per land eerst de maximumsnelheid op de auto-(snel)-
wegen, het tweede cijfer heeft betrekking op de maximum-snel
heid op andere wegen.
C O O,
i YW*
YK1 r\ U3& i V v *<5 ,'3-1
fi 'k«L
n/b 3»
,'P
H
°h>
M /f
W- \r
m
'J iU:
v\ .-©/
m v
België
Bondsrepubliek
Bulgarije
Denemarken
DDR
Finland
Frankrijk
Griekenland
Groot-Brittanië
Hongarije
Ierland
Italië
Joegoslavië
Luxemburg
Nederland
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Spanje
Tsjecho-Slowakije
Turkije
Zweden
Zwitserland
100 80
130') 100
80 80
110 90
100 90
80 80
140 90")
80 80
110 80
80 80
120 100
100 100
100 80
80 80
120 100
80 80
100 80
90 90"")
90 90
110 110
130 100
kfck'k.
geen limiet op auto(snel)-
wegen; aanbevolen max. 130
km-uur.
op vierbaanswegen met ge
scheiden rijbanen tot 120 km-
uur.
geen limiet.
aanbevolen snelheden,
maar geen limiet.
N.B. Advies: knip dit lijstje
uit en bewaar het bij uw va
kantiepapieren.
t
2
3
4
12
13
14
21
22
23
24
25
31
32
33
34
35
6
12
19
26
32
2
0
7
13
16
17
22
26
33
3
8
14
16
O
18
23
28
34
4
17
18
24
27
29
37
5
10
15
20
25
30
J
40
41
43
44
50
51
52
53
54
60
61
62
63
64
70
72
73
74
41
43
55
61
68
75
42
45
46
51
55
56
62
65
6b
71
75
43
■li.
47
52
57
63
65
•j
67
72
77
46
53
56
58
66
67
76
44
49
54
59
64
69
74
1
1
[TO"
80
81
02
83
08
89
90
91
92
97
98
9 9
100
101
106
107
108
109
110
04
89
e
96
102
107
80
84
85
90'
O
93
94
98
102
103
81
86
91
93
95
99
104
109
111
113
82
85
87
e
94
95
100
103
105
112
83
92
101
110
Horizontaal en verticaal die
nen dezelfde woorden te wor
den ingevuld.
I. van de leer afwijkend chris
ten; 2. wagenspoor; 3. voor
zetsel; 4. lusthof; 5. opstan
dig; 6. toespraak; 7. getij; 8.
een zekere; 11. strook zand
langs de zee; 12. geheel van
spreekgewoonten13. zonne
god; 14. berg uit de alpen;
15. drempel; 16. duw; 17. gek
heid; 18. en personne; 21.
autostailing; 22. belemmering;
23. slee; 24. vogel; 25. diefach
tige vogel: 26. jongensnaam;
27. boom; 28. artikel; 31. mop
peren; 32. regel; 33. reverende
domine: 34. reserve; 35. veter;
36. schutsluis; 37. wit koor
hemd; 38. luitenant; 40. haar
vlecht; 41. openbaar vervoer
middel; 42. rivier in Brabant;
43. ampère; 44. kolenwagen;
45. keukengerei; 46. kantzuil;
47. neodymium; 50. begerig;
51. nauw; 52. tegenover: 53.
hetzelfde; 54. onaanzienlijk;
55.- ongaarne: 58. bijwoord; 57.
vriend (F.); 60. hoffelijk: 61.
jongensnaam; 62. Chinese
munt; 63. aetatis; 64. sarren;
65. kever; 66. vette vloeistof;
67. luitenant-generaal; 70.
evenmens; 71. paling; 72. sa
marium; 73. zwak; 74. eng
iemand; 75. het zij zo; 76.
landbouwwerktuig; 77. vreem»
de munt; 79. geldswaardig pa
pier; 80. hevig: 81. eerste
kwartier; 82. munt; 83. graan-
trechter; 84. eekhoorn; 85.
neon; 86. atmosfeer; 88. treu
rig; 89. deel van een schip;
90. id est; 91. plaatsje in Nrd-
Brabant; 92. rank; 93. keuken
gerei; 94. wettig bewijsstuk;
95. kilogram; 97. hoop; 98.
meisjesnaam; 99. vader; 100.
na het genoemde; 101. cate
chisatie; 102. vervelende; 103.
nummer; 104. streling; 100.
najaar; 107. rivier in Spanje;
108. Radio Luxembourg; 109.
dandy; 110. verhoogd terrein;
111. kever; 112. zwaardwalvis;
113. regeringsreglement.
Verbindingswoorden van
drie letters:
9. streep; 10. prul; 19. groot
vader; 20. deel van het hoofd;
29. een zekere; 30. telwoord;
39. tijdperk; 48. roem; 49. tel
woord; 58. kloosterzuster; 59.
plaatsje op Ameland; 68. een
en ander; 69. eventueel; 78.
roodachtig; 87. vordering; 95.
Europeaan; 105. muuropening.
Ie Prijs:
H. Kunst
Nassauplein 6
ZUNDERT
2e Prijs:
E. Verdegem
Noordstraat 3
BIERVLIET
WM1 VT Wc/ï
10 INSTUREN
REDACTIE
„DE STEM'
REIGERSTRAAT 16
BREDA
Inzenden vooi dinsdagmiddag
12.00 uur.
Zet op de enveloppe In de lin-
Ker-bovenhoek „Weekendpuz
zel"
ioor JAN EDINK
Cces Varkevisser, die enkele jaren wat minder
fen zich liet horen, heeft na zes van de elf ronden
in het kampioenschap van Nederland 1974 een uit
stekende tweede plaats achter Harm Wiersma bezet.
Vooral de inhoud van zijn partijen bewijst dat hi]
jomenteel in uitstekende vorm is en een ernstige
kandidaat voor één van de bovenste vier plaatsen,
die recht geven op den finale-piaats voor het toer-
poi 1975.
In zijn partij uit de eerste ronde tegen Douwe de
^Bpng valt te genieten van zijn taktisch inzicht in
En positioneel knap gespeelde wedstrijd.
KWit: drs. D. de Jong; Zwart: C. Varkevisser.
I 1. 34—29, 17—22; 2. 32—28, 11—17: 3. 38—32,
811; 4. 40 - 34. 20—25; 5. 45—40, 15—20; 6. 42—38,
•19—23; 7. 28x19, 14x23, 8. 32—28, 23x32; 9. 37x28,
2024; 10. 29x20, 25x14. De eerste schermutselingen
Kijn achter de rug met voor zwart een gunstig uit
gangspositie 11 38—32, 13—19; 12. 43—38, 1 -6;
13. 49—43. 9—13; 14 50—45, 19—23; 15. 28x19.
14x23: 16. 34—29, 23x34: 17. 40x29. 17—21; 18.
32—27. Wit wil zwart niet op veld 27 hebben omdat
het steunpunt in deze standen n.l. veld 49 niet meer
bezet is. 1821x32; 19. 38x27, 13—19; 20. 31—26.
22x31 21. 26x37, 10—14; 22. 37—32, 8—13; 23.
41—37, 5—10; 24. 35—30, 4—9 25. 30—25, 18—23!
f)Zwart, die ziet dat zijn stand gunstig is voor klas
siek spel gaat nu de bakens verzetten. 26. 29x18
-.12x23; 27. 46—41, 7—12. 28. 45—40, 13—18;
■;4035. 10—15: 30. 33—29, 23x34; 31. 39x30, 11—17
32. 43—39, 17—22!
Duidelijk tekent zich au de ongunstige positie
van wit af, zwart dreigt met een centrumvoor
post door (22—28) 32x23 (19x28) terwijl wit dit niet
kan verhinderen door de ruil 3024, ook 3933 is
verhinderd door 1420 enz., noodgedwongen speel
de wit hier verder met: 33. 3228, 22x33; 34. 39x28,
6—11; 35. 36—31, 11—17: 36. 48^3, 18—22; 37.
43—39, 22x33; 38. 39x28, 1218; 39. 44—39, 2—8:
40. 3732, 1520; (Nog sleeds is 1822 verhinderd
door de plakker 3024). 41. 4137, 1823; 42.
31—26, 20—24 43. 37—31. 9—13; 44. 47—42, 13—18;
45. 31—27, 3—9; 46. 42—37?
Als volgt had wit zich hier nog kunnen redden;
42—38 (8—12) gedwongen 39—34! (9—13) (op (24—29)
volgt 30—24! en op (16—21) 27x16 (18—22) volgt
25—20!) 38—33 (23—29) 34x23 (18x38) 32x43 (24—29)
27—22! Remise. 469—13; 47. 37—31, (Wit ziet
dat 2721 (16x38) 2621 (23x41) 21x3 niet opgaat
door (41—47) 3x1 (19—23) 1x42 (47x50) Uit.) 47
2429! Wit geeft het op.
C
door CONSTANT ORBAAN
Het is eigenlijk verwonderlijk, dat de grote be-
volking van de Verenigde Staten naar verhouding
zo weinig grootmeesters van wereldklasse heeft
opReieverd Reuben Fine -enmaal kandidaat vooi
het wereldkampioenschap, is ruim een kwart eeuw
geleden definitief met het schaken gestopt. Samuel
Reshevsky van huis uit overigens een Pool
is duidelijk in zijn nadagen. Wereldkampioen
Fischer is inderdaad een klasse apart en de laatste
jaren heeft Robert Byrne verrassend naam gemaakt.
Van Arthur Bisguier hoort men niet veel meer ter-»
wijl Paul Benko, Nicolas Rossolimo en Lubomir
Kavalek uit Europa naar de V.S. zijn geëmigreerd.
Schaken is in de V.S. nooit bijster populair ge
weest maar vermoedelijk door het „Fischer
effect" nu is daar enige verandering in aan het
komen. Er worden veel kleinere en grotere toer
nooien gehouden, de laatste meestal met vrije in
schrijving en gespeeld volgens het zgn. Zwitsers
systeem. Daardoor komen nieuwe talenten boven
drijven en de sterkste van hen is op het ogenblik
waarschijnlijk de 23-jarige Norman Weinstein. Hij
won een paar maanden geleden bijvoorbeeld het
Chicago International Tournament en onderstaan
de partij uit dit evenement laat zien, dat Weinstein
een serieuse kandidaat is voor het grootmeester
schap.
Wit: N. Weinstein. Zwart: C. Chellstorp.
Spaanse partij.
1. e2—e4, e7—e5; 2. Pgl—f3, Pb8—c6; 3. Lfl—b5,
a7a6; 4. Lb5a4, Pg8f6; 5. d2d4 (Weer eens
iets anders dan de ontelbare malen gespeelde
„hoofdvariant", die met 00 verder gaat)
e5xd4; 6. 0—0, Lf8—e7; 7. Tfl—el, b7—b5: 8. e4e5.
Pc6xe5; 9. Telxe5, d7d6! (In het jongste Friesche
Vlag toernooi om het kampioenschap van Neder
land te Leeuwarden liet Donner deze belangrijke
tussenzet tegen Ligterink na. Donner speelde direct
bxa4, hetgeen hem na Pxd4. 00, Pf5, Te8, Lg5
d6, Pxe7+, Txe7, Lxf6!, gxf6. Th5 slecht bekwam.
Na de tekstzet zou Tg5, bxa4, Txg7, Ph5 zwart in
het voordeel brengen, zoals bleek in een partij uil
de landenwedstrijden te Dubrovnik 1950 tussen
Reshevsky en Euwe).
10. Te5el (Niet goed is Txe7+, Dxe7, Lb3, c5!)
b5xa4; 11 Pf3xd4, Dd8d7 (De heren kennen
de theorie. Op Ld7 komt Df3. 0—0, Pc6, Lxc6,
Dxc6 en wit wint zijn gambietpion met enig
voordeel terug. Met de tekstzet wordt ook een later
Pf5 verhinderd). 12. Ddl—f3, d6—d5; 13. Lel— g5,
00. 14. Pbl—c3, Kg8h8 (Gericht tegen de mo
gelijkheid Txe7, Dxe7. Pxd5 maar misschien was
c5 bijv. Txe7 Dxe7. Pxd5, Dd6! toch een beter
alternatief. Niet goed was in elk geval c6 want
er volgt Pxc6!). 15. Tele5!, Le7d6? (Maar dit
offer van twee lichte stukken tegen een toren
wordt weerlegd. Goed was Lb7). 16. Lg5x[6, Ld6xe5;
17. Lf6xe5, f7—f6; 18. Pc3xd5!, Lc8—b7.
1*
L
19. Pd5xf6ü (De verrassende pointe van de vorige
zet. Na Lxf3, Pxd7 of gxf6, Lxf6+ ,Txf6, Dxf6+,
Dg7Kg8, Pf51Dxg7 Kxg7 wint wit het eind
spel. Op Dxd4. volgt Dha' en zwart gaat mat of
verliest de dame)Dd7c8; 20. Df3—f4, c7—c5;
21. Df4h4!, Tf8xf6 (Óf h6, Pe8!, o.a. met de drei
ging DxhG en mat). 22. Le5xf6, c5xd4; 23. Lf6xd4,
Dc8c6 Het eindspel met twee pionnen minder is
voor zwart verloren. Op Dxc2 beslist De7!)
24. Dh4—g4, Dc6c725. Tal—cl. Ta8—d8; 26.
h2h4, Lb7d5; 27. Dg4g5 (Tegen de dreigingen
Te7 en Lxg7 of Dxd5! is geen verdediging meer).
Zwart geeft het op.
door H. W. FILARSKI
-J-X-
HORLOGE
Mevrouw Bridgegraag is een redelijke speelster.
Afgunstigen beweerden wel eens dat er van speel
sters van haar kracht dertien in een dozijn gaan,
maar dat komt wellicht voort uit het feit dat zij
het er in vele toernooien beter afbrengt dan de
meeste overige.clubleden. Héél trots was zij over
volgend spel dat zij in een Interpolistoemooi moest
spelen Inderdaad was het niet alledaags!
7
Spelleider
A B 8 6 4
O A 2
O H V B 3
t AH
Zuid gever, OW kwetsbaar. Het bieden was mis
schien niet zo modern, maar het eindcontract mocht
er toch wezen; zuid twee schoppen noord drie
schoppen zuid vier klaver (azenvraag) noord
vier ruiten zuid vier harten (herenvraag)
noord vijf klaver (twee heren) zuid zes schop
pen.
Tegen zes schoppen legde west ruitenaas op tafel
en speelde ruiten twee na gelukkig liep dat goed
af. want oost bekende nog. In slag 3 volgde een
kleine schoppen naar de heer west had de
schoppen tien en oost de twee bijgespeeld. Schop
pen negen na - oost de schoppen drie. Wat nu
wat zou u doen??
Op de club bij mevrouw Bridgegraag werd in
principe met negen troeven samen altijd „geslagen",
maar zij had voldoende ervaring en meende het
bovendien eens ergens gelezen te hebben dat dit
lang niet altijd goed afloopt. „U moet wisselen voor
de volgende ronde" schetterde de wedstrijdleider
dooi de zaal. Nóg een paar seconden staarde onze"
heldin naar het spel, de westspeler keek geïrriteerd
op zijn horloge en
Na afloop van het spel nam mevrouw Bridge
graag met grote voldoening de hulde van haar
partner in ontvangst. Toen zij even later van tafel
gingen wisselen stelde die partner de vraag: „Hoe
kwam je er bij om met"negen troeven op de vrouw
te snijden? Het was wel goed, maar hoe wist je
dat?!" Het antwoord toonde waarom deze heldin
iet vaak zo goed weet te doen' Heb je niet gezien
dat die meneer west zo geërgerd op zijn horloge
keek? Ik bedacht dat hij dat zéker niet gedaan
zou hebben als hij schoppenvrouw had dan zou
hij l veel in spanning hebben gezeten om op dat
horloge te willen kijkenl
En komt u mij nu niet meer aan met het verhaal
dat vrouwen altijd slechte psychologen aan de
bridgetafel zijn. Ik kan ervan meepraten ik was
oost!