"Sit ftefe te Kruisgang, die je niet links laat liggen Aandacht voor de taal van je moeder Zelfmoord als creatieve daad JOOST HAG HET WH gebaseerd op BU DE BEESTEN AF WERK VAN JAN VAES ijdschrift oek z Zaterdag 13 april TULIP Time International Miusic Festival: Vanaf de twee de paasdag tot vrijdag a.s. in Katwijk kan aèe. Deelname door koren en orkesten (1350 jongelui) uiit Nederland, Ame rika. Duitsland en Enigeland. Voorzitter jdry L, Paul Lavall» uit New York. COSMA irtt Parijs expo seert van 14 april (3 uur) tot 11 mei schilderijen en volu mes in galeriê De Kindenkus. achter de molen, ta Hilvaren- beek. PIM Dikkers van Gflobe gaat naar de Haagse Comedie. De H.C. wordt verlaten door Elisabeth Andersen, Camille de Vries, Manfred de Graaf, Guus Hoeb én Bob van ToL Paul Steenbergen. Joris Diels, Gijsberi rersteeg en Myra Ward kunnen niet meer vast worden verbonden omdat ze #5 jaar geweest zijn. Ze blij ven gasten. ERICH Nossack kreeg de Duitse literaire Alexander Zinn-prü». WIM Steyn, schilderijen, tekeningen en etoen, Ieit Cool, keramiek en Henk Dil, kera mische objecten, exposeren van 13 april tot 5 mei bit galerie De Ark té Boxtel. ARTIESTENPALET o.i.v. Victor Condèlman (030- 513267) kan vdor programma's in tehuizen nog zangeressen, zangers erf duo's met gitaar gebruiken, die een (bijna ver dwenen) repertoire hebben van gezel! i ge Nederlandse liedjes. VAN ftö MOgendorff, de in '69 overleden joodse kun stenares, ïijn vanaf 21 april tot 19 mei, dagelijks van 14-18 uur 84 tekeningen te zien in Atelier De Fuus te. Ell (bij Weert). MICHAEL Jepkes en Ton Gravelijn exposeren grafiek in 't Meyhuis te Helmond. Van 13 april tot 5 mei. dagelijks van 14-17 uut. STREVEN-7: „Het theater is zelf een onderdeel van het verleden, en kan moeilijk weggecijferd wordenaidu» Eric de Kuypér in Herontmoe ting met klassiekers II, waarin hij o.a. ingaat op een nieuws Molière-enscenering in Salz burg. A. Provoost schetst in De (antieke) voorstel ling en haar interpretatie de metho dische weg, die de iconologie verworven heeft. „De midden stand moet zich aanpassen op straffe van ten onder te gaan", betoogt Wouter Perquin int zijn bijdrage „Middenstand komt op voor zijn zaak". Henri van Waesbenghê beschrijft de op komst en dé ondergang van de uitgestorven diergnoep: de Ammoniet eb. Henri Buntinx zet boven zijn artikel: Z-O Azië trekt conclusies uit Nixon-doctrine en Ivo van Trigt meertt: „Den Uyl mag een goed econoom zijn en een handig politicus, maar van staatsrechtelijke verhoudingen schijnt hij niet veel kaas te hebben gegeten", in Een top conferentie van het Konink rijk. (Streven - postbus 233. Den Bosch). DE REVlSOR-3: „Dat ie iets wat intellectuelen hebben: het allemaal heèl mooi vinden, maar schóne handen willen houden en niet zelf te horen kunnen krijgen, ja maar je hebt iets rhêt moordenaars te maken", Zegt Harry Mulisch o.a. in een gesprek met Graft- dijk. Peter Verstegen gaat on der de kop De spelling van 1990 in op historische en he dendaagse Spêllingsperikelen. Ton Anbeek bekijkt nog weer eens hoe de Merlinisten het literaire werk „zagen" (Mer- lyn en de poëzie). Prozabij dragen van O.a. Kooiman (Souvenir XIII) en Pankowski (Paraska uit: Matuga komt); poëzie van o.a. Gerrit Komrij en Neeltje MSria Min. De ru briek Gèmèn'gde Gevoelens gaat op eelt wat incrowd-ach- tige marnier ófi de tenen staan van o.a. Guus Luytere, K. L. Poll, „de ónder schuilnaam Gerrit Komrij werkende Al- bert Suvkerbuyk" en Wim Zaal. (De Revisor-postbus 5176 Den Haag) „Ik heb per se geen dingen willen maken, waaraan ze konden zien, wat ie moesten bidden. Als ik gedurfd had, sou ik alle figuren hetzelfde gemaakt hebben", zegt Jan Vaes over zijn zojuist voltooi de kruisweg in het moeder huis van de zusters Francisca nessen van de H. Elisabeth in Breda. Sta je misschien wat verwonderd te kijken bij het feat van een nieuwe kruisweg een devotie, die toch wel afgeschreven schijnt Jan Vaes heeft bovendien het klassieke passie-plaatjes-ver haal doorbroken. Tien tafere len in gebakken klei, verbon den door een geschilderde or namentiek* verbindingslijn, beelden geen gebeurtenissen meer uit, maar willen je con fronteren roet thema's ter overdenking: hulp, ontmoeting, aanvaarding e.d. Coks Oude- jans-Van Eysden schreef er een tekst bij ter ondersteu ning. „Het gekke ia, dat ik «fit soort werk altijd neg wel zou willen doen", zegt Jan Vaes. „De religieuze kunst is merk baar aan het aflopen. Ik ben nu met andere dingen bezig, maar de functie van religieuze kunst ligt toch anders. Natuur lijk zie ik het op de eerste plaats als een vak, dat dingen moet opleveren, die functione ren voor de mensen. Geen Part pour l'art (kunst om de kunst). Ik heb deze kruisweg niet voor mezelf gemaakt". De overste van het moeder huis, dat geen noviciaat meer heeft (dat wdl zeggen: geen nieuwe aanwas), vertelt, dat de vele gepensioneerde zus ters, die in het huis verblij ven, zeer ingenomen zijn met de wijze, waarop deze kruis weg voeding geeft aan hun meditatie. Ook het boekje van Coks Van Eysden, waaraan de nodige onderlinge gesprekken vooraf gingen, stimuleert. De titel ervan is Kruisgang. Be wust gekozen: niet alleen siert deze kruisweg een 50 meter lange kruisgang van het kloos ter naar de kapel, maar tevens wijst deze naam op het zoeken naar een nieuwe interpretatie van de aloude kruisweg. „Nu m hier het lijden verbeeld in een gang, dóe elke bewoner van dit huis wei een of meer keer per dag door loopt. Nog lijkt de zaak vrijblijvend. Je kunt er best aan voorbijgaan, de hele kruisweg links laten liggen, van begin tot eind. Het ligt voor de haind te zeggen: „Jezus nam zijn kruis op en volbracht die taak tot een glo rieus einde. Een onmenselijke opgave, dus voor mij is dat onbegonnen werk", zo schrijft ze. „Deze kruisweg is voor mij ook een kruisweg geweest", zegt Jan Vaes. Twee jaar heb ik erover staam. Wat moet je ermee? Het ging om een twee ledige functieversierimg van de gang (leefbaarheid) en een gebedsfunctie. De oplossing heb ik gezocht in combinatie van wandschildering en cha- motte-Ëiguren, dóe wat voor uitspringen op de muur. Ik heb daarbij bewust het literai re element (het verhaal) door- hroken. Getn drie vallen meer, Veronica is weg. Het eerste tafereel is toegespitst op de Intocht (Palmzondag) waarbij Coks van Eysden waarschuwt met: „Pas op Als de feestroes voorbij is, blijft de harde werkelijkheid van Jezus' leven en lijden als voorbeeld en stimulans". En ik ben bliij, dat Jan Vaes de tafe relen nogal „neutraal" heeft gehouden, zodat je er je eigen uitleg aan kunt geven. „Bij de vormgeving heb ik een beetje middeleeuws ge dacht", aildius Jan Vaes. „De figuren heb ik met een bijna starre eenheid gevormd; af en toe doorbroken door een sim pel handgebaar of een andere plooival in de kleding. Het klassieke perspectief heb ik weggelaten". Houten kruizen en statische beelden heeft hij bovendien in een horizontaal en vertikaal spel over de muur gespreid, ondersteund door gele „rwute-lijn" en soms wat té gedetailleerde figuraties in heldere verf op steen. „Het is geen muurschil dering van een muurschilder", zegt hij Bovendien ben ik nogal ornamentaal ingesteld; het heeft geen pretenties. De beelden zijn niet geglazuurd, maar er is verf met de hand opgebracht. Een gekke tech niek, waar ik lang op heb zitten broeden". Een poly chroom „middeleeuws" patin was het gevolg. De laatste „statie" (zouden we vroeger zeggen) is getiteld „Als een lopend vuur" en heeft het pinkstergebeuren als uitgangspunt. Alleen de schil dering is af en Jan Vaes vraagt zich af of hij dit tafe reel in zekere zin niet onvol tooid moet laten? Met Pinkste ren is het kerkgebeuren be gonnen, maar van een voltooi ing kun je nog niiet spreken. „Samen met Jezus, langs en met al die andere weggebrui kers" aldus Coks van Eysden, „daarbij niemand het uitzicht belemmerend, integendeel: een duidelijk doelgericht herken ningsteken, zo werkt dat". HENK EGBERS „De school kan meer bijdra gen aan een goede communi catie tussen de mensen. De werkende Jongeren hebben b.v. nooit geleerd met hun chef te praten en omgekeerd. De commissie is echter niet uit nood geboren, maar voort gekomen uit het mechanisme van de leerplanvernieuwing". Dat vertelt de neerlandicus P. Geertsma uit Roosendaal, do cent aan de pedagogsiche aca demie van Oudenbosch. Met de heer Haak uit Middelburg en iemand uit Eindhoven vormt hij het drietal dat van uit Zuid- Nederland zitting heeft in de 35 man sterke Commissie Modernisering Moedertaalonderwijs. Het la geen commissie van leerplan nen, ook geen groep, die het Nederlands wil moderniseren, maar de Moedertaal in bet vaandel heeft geschreven. Een commissie, die waar schijnlijk de meeste mensen een zorg zal zijn! Toch, als je Geertsma hoort vertellen over zaken, die aan de orde komen, bestrijkt deze commissie (on langs door minister Van Ke- menade geïnstalleerd) een ter rein, dat te maken heeft met het leven van iedereen. Op het eerste gezicht niet zo'n dood geboren kindje als een spel lingscommissie. „Spelling is voor ons maar een detail". Van Kemenade zei bij de in stallatie o.a.: „atilgebruik op school is anders dan thuis". Daar zit al een belangrijk knelpunt, dat de school heeft vervreemd van het „gewone leven"; de taal is er o.a. schuld aan. „De moedertaal; dat is de taal, die je van je moeder leerde spreken. Dat is vaak het dialect. Maar er is in een leerplan van de school geen ruimte om de huistaal te laten functioneren", zegt Geertsma. „Op sommige scholen wordt ermee geëxperimenteerd in de lagere klassen, maar in de ho gere klassen wordt het steeds minder. Ik ken een hardwer kend: hoofd, die alle moeite doet „het dialect uit te ban nen". Bovendien beschouwen de ouders het als een demo cratisch recht, dat hun kind Algemeen Beschaafd Neder lands leert spreken. Maar wat is dat? Dat is zó persoonlijk, die waardering. Als een kind thuiskomt en zegt: wai zain blai, is dat niet goed, terwijl we even later instemmend een Engelse zender op de radio aanzetten, waarbij de ai-klan ken ineens goed zijn. We zijn'', aldus Geertsma, „nu twee keer bijeen geweest; drie dagen in Lochem, waar zeer hard gewerkt is. Belang rijk is, dat we het in de 70-er jaren eens kunnen worden over de doelen van het taalon derwijs. We willen echter geen arro gante commissie zijn, die even de doelen gaat bepalen. Het is lastig niet in een polarisatie te raken; het is belangrijker voor kinderen brieven te leren schrijven dan invuloefeningen te maken e.d. Het een èn ander is nodig. Leren opbellen met verschillende mensen in plaats van ontleden van zin nen...Het is allemaal niet zo niieuw; er wordt al aan ge werkt op vele scholen, We 0 P. Geertsma: „Wat is algemeen beschaafd Nederlands? kennen de doelen nog niet. Er is veel verwarring in het taal onderwijs". De commissie wil zich erg bezighouden met aansluitings problemen; de relaties tussen verschillende scholen maken overgang voor verschillende kinderen momenteel zeer moe- lijk. Gezocht zal worden naar vormen, die de tegenstelling tussen school- en milieutaal overbruggen en de leeftaal plezieriger maken. Verder is aan de orde de taalaanmaak buiten de gerichte taallessen; kleuterleidsters, muzik- gym- docenten e.d. zijn niet ge traind in het overbrengen van taal, terwijl ze er we? een belangrijk aandeel in leveren. Ook het bijscholen van de leerkrachten is een belangrijk punt. Niet in het minst moet de opleiding serieus ver nieuwd worden. „Ja, zelf pro beer ik op dit moment op de academie binnen de beperkte tijd de studenten vaardigheid in taal bij te brengen via het spelen met poppen, dramati sche werkvormen e.d.; met li teratuur omgaan op eigen ni veau en kinderlectuur leren proeven". „De commissie zal jaren werk hebben. Is het enerzijds goed, dat <?)- allerlei mensen uit de praktijk in zitten, an derzijds is het een ellende, dat het part-time (in je „vrije uren") arbeid is. Een trieste zaak, dat hiervoor één full time kracht beschikbaar is", verzucht Geertsma. „Van Ke menade is bezig met een stichting Leerplan-ontwikke ling met verschillende afde lingen. Maar de relatie van de com missie daarmee is nog niet duidleiijk. Bovendien zou ie dereen graag gezien hebben, dat ook vanuit Vlaanderen aan de commissie wordt deelgeno men". Wens engenoeg, terwijl er nu al „kilo's papier achter de oomnissie zitten". Maar Geertsma wil nog wel kwijt: „Het is geen select gezelschap van een aantal neerlandici. Er is bovendien een intense dis cussie geweest over de open baarheid. We willen geen ge heimzinnige staatscommissie zijn; we zijn gebrand op open baarheid. Vandaar dit ge sprek". H.E. ZELFMOORD zwijgen we meestal dood. Zelfmoorden ko men doorgaans met in de krant. Strijken we de dood glad in onS cultuurpatroon, over zelfmoord zwijgen we „decent". Zelfmoord is een on grijpbaar Verschijnsel; mis schien nog ongrijpbaarder ge worden sedert we erin „ge slaagd" zijn hét in statistieken en wetenschappelijke verkla ringen te vangen. A. ALVA REZ schreef er een intrige rend boek over: DE WREDE GOD (The savage god - uitg. De Arbeid êrsjSêhs - f 2-t,5fl> „Ik bied geèn oplossing. Ik geloof zelfs rei et, dat er eer, oplossing bóétaat", zegt hij. Het boek bevat wel een boe- ende poging óm vanuit de lite rafcuur (invloed van zelfmoord op de creatievé verbeelding) een tweêtal Vooroordelen ta bestrijden de quasi-religieuse toon, die zelfmoord ais morele misdaad Of abnormaliteit ver afschuwt êïl dé wetenschappe lijke' benadering, die er alle seriettze betekenis aan heeft weten te oMiMmb. Alvarez zegt evenwel niet te schrijven voor letterkun lige experts. ..Als het boek die in druk nalaat heb ik gefaald". Hoewel hij geen s'mpel boek heeft geschreven, faalt hij ze ker niet. Er zijn nogal wat detailstudies over dit onder werp, vanuit een bepaalde dis cipline, geschreven, in dit boek schetst hij het verschijn sel in de brede context van de verschillende cultuurstromin gen. Vanaf het vroege chris tendom, waarin een kerkvader als Tertullianus de dood van Jezus als een soort zelfmoord beschouwde en het martelaar set- ap als een „frivole zelf moord" gezien kan worden, tot de door Yeats vo«yrziene Wrede God, die in het absurdisme van een Carrcus sterkere een- uouren kreeg en uitloopt op wat Alvarez noemt de tota litaire zelfmoord, analyseert hij deze doodsvorm. De huidi ge vormen van zelfmoord ziet hij met name voortkomen uit het totalitaire staatssysteem of uit een totalitaire geestesge steldheid, die drijft op massa democratie, massamoraliteit en massamedia. Alle theorieën en abstracties begint en eindigt hij met een case-story. „De proloog en epi loog dienen om er nog eens op te wijzen hoe onvolledig elke uitleg altijd moet zijn". In die proloog vertelt hij over de zelfmoord van de befaamde Engelse schrijfster en dichte res Sylvia Plath. „Systema tisch exploreerde zij het pro ces van woede, schuld, ver werping, liefde en destructivi- teit, dat tenslotte tot haar zelf- moard leidde. Bi de epiloog verklaart de auteur, essayist met reputatie, zijn eigen zelf moordpoging „Wij verwachten allemaal iets van de dood. Ik dacht dat de dood zou zijn een synopsis van het hele leven. crisis na crisis, allemaal plot seling verklaard, gerechtvaar digd, verlost, een Laatste Oor deel in de kronkels en circuits van de hersenen. Maar het enige dat ik kreeg, was een gat in mijn geheugen, een ron de nul,..niets. Ik «as bedro gen. Ik neem nu aan dat de dood, als hij tenslotte kom' waarschijnlijk onaangenamer zal zijn dan de zelfmoord en zeker heel wat minder gele gen". Alvarez tracht, soms noga! deterministisch, de verbin dingslijnen te achterhalen, die liggen tussen jeugdjaren, crea tiviteit (kunst) en zelfmoord en de sociale en religieuze doods-idealen, die daarbi' meespeelden. Opmerkelijk is het aantal kunstenaars, dat in deze eeuw „verongelukten"; Van Gogh. Virginia Woolf, Dylan Thomas, Brendan Be- han, Pavese, Modïgliani, Gor ki, Pollock, Rothko, Heming way eitc. etc. De zelfmoord als sociaal feit! Alvairez: „De wer kelijke tegenstand richt zich nu tegen een kunst die haar publiek tot erkenning en aan vaarding dwingt, niet van de werkelijkheid van de sex, maar van de werkelijkheid van dood en geweld; absurd, willekeurig, nodeloos, onge rechtvaardigd, maar onont koombaar deel van de samen leving die wij hebben opge bouwd". „Er is maar één vrij heid", schreef Camus in zijn Cahiers, „namelijk de dood te laren aanvaarden. Daarna is alles mogelijk". Zelfmoord heeft meer met het leven dam met de dood te maken. Alvarez heeft een le- vens-denkboek geschreven. Je kunt met hem van mening verschillen, omdat je cultureel anders bepaald bent en denkt. Ieder mens heeft gelijk (voor zichzelf), maar daartoe is wel nodig, dat je eerst nadenkt over je eigen bestaan. Dit boek dwingt je ertoe. Als dit de enige verdienste ervan was, dan zou dit al veel zijn. Maar er zijn meerdere redenen om het te lezen. Ontdek het zelf. Kunstacademie St.-Joost In Breda was de laatste weken in het nieuws. Jaren geleden, dat St.-Joost nieuws voor eem krant opleverde. Je kreeg de indruk: geen flauwekul, er moet gewerkt worden; exa mens moeten gehaald worden. Dat is natuurlijk wei zo, maar als een smeulend vuurtje bleef aanwezig de vraag: hoe moet er gewerkt worden". Een jaar of vijf zes geleden laaiden de discussies daarover heftig op en naar buiten. Dat paste toen helemaal bij de onderwijs strijd, waarin de studenten van onze universiteit voorop liepen. Dat paste toen hele maal bij de onderwijsstrijd, waarin de studenten van onze universiteiten voorop liepen. Wat er op St.-Joost nu ge beurt, is eigenlijk een nabloei van deze periode. Erg nieuw is dat niet zo. „Bestuur St.-Joost willigt ei sen studenten in' was een kop in deze krant, die door de studenten nog niet door hei bestuur werd gebruikt om de nodige openheid te be werkstelligen. Een kop, die gezien de periode die achter ons ligt al tamelijk belegen is. Een kop, die tevens duidelijk maakt, dat mogelijke nieuwe ontwikkelingen zich nog pas in een aanloopperiode bevin den. Het is nl. te hopen, dat de eisen-situatie snel wordt omgebouwd in een overleg si tuatie. Dat daarbij, na de situ atie-doorlichter mr. P. Kuy- pers, agogische hulp van bui tenaf aangetrokken wordt. lijkt een wenselijke zaak. Na alle mogelijke Lochemsr gesprekken, die wezenlijk nog niet zo veel veranderden aan het academische kunstonder wijs in Nederland, zal de situ atie op St.-Joost niet los ge zien kunnen worden van de landelijke problematiek. An derzijds zal het ook mogelijk kunnen zijn, dat van onderaf, vanuit St.-Joost zelf, onder wijsvormen ontstaan, die In spirerend kunnen werken op deze landelijke situatie. De kunst zal zijn om de nu nog wat geïsoleerde goede willen van bestuur; directie en stu denten bijeen te brengen in een effectief model. Zaak zal zijn om de toch wel wat zich isolerende opstelling van het kunstonderwijs in het totale Nederlandse onderwijspakket (een gesprek tussen de minis ter en afvaardigingen van kunstonderwijsinstellingen het afgelopen jaar maakte dat nog weer eens duidelijk) te door breken. Van alle kanten wordt geschreeuwd dat de kunste naar uit zijn ivorej moet, maar die totem, den in het onderwij, gebouwd. Omdat de probi,^ momenteel op St-j,,, boven drijven, eigen? te brengen zijn tot kleurde) onderwijspü heeft het zin dc „histo, de onderwijsstrijd j,, jaren op allerlei k daarin te betrekken ders al ondernomen, mislukt is, hoeft niet heel iets nieuws opni, probeerd te worden, leidsorganen, waarin a peringen terecht - genwoordigd zijn, tij nodige ervaringen n dragen van verantw» heden, besluitvorming dingslijnen met de a~ openheid e.d. opgedaan Ook lijkt het zinvol tot een grondige b», van de doelstellingen kunstacademie te Geen doelstellingen, een of andere com mi,, den bepaald, maar vat uit. Met andere won, studenten zouden tt profiel van hun (toet functioneren in den schappij kunnen schets als het nu thans overt, staat het gevaar, dat s te activiteiten naar bi het programma staan ject bejaardentehuii donk; expositie eigg bejaarden organiserti die dan wel getuigen sociaal engagement, u zo duidelijk maken nu eigenlijk wil (nst zelf). We leven in een Ntj se samenleving, waarir gevoel krijgt, dat er teveel is. Ook het gevi er teveel kunstenajj professioneel bezig zijn) rondlopen kan leen de n iet-kunsten ai: benauwen, maar moet nauwd zijn voor degttj zich op dit moment i: richting (laten) opleity St.-Joost aan het doklJ aan nieuwbouw in de toekomst, lijkt het etj maakte zaak, dat juist een nieuwe organieke tuur van de academii deze toekomstige W samen wordt nagedaelt er een tehuis ontstaat i mensen kunnen opgroei, waardevolle bijdragen I leveren aan een beter I maat in de samenleti mentale vertimmering i Joost zou dan wel en academie (geKniwl I opleveren, die toch mol staan in ons land. Dag de victorie niet in Ij maar in Breda. Of k optimistisch gedacht, mag het weten. IIM I In de Ford Ghia ont- ■rpstudio's te Turijn is - op basis van de Capri E I jf een toekomstauto oftworpfr. onder de E naam Ghia Coins, wolk© ;en naar alle waar- Inlijk niet eerder - I in 1994 in produk- E jtf kan worden geno- E men Niettemin neemt E men bij Ford Ghia aan E dat sommige van de toe- ^Ksingcn in de Coins jj jïëds eerder in perso- g fcwagens gerealiseerd E nnen worden. )e Coins is een ultra E itgewicht wigvormige E ezitter met slechts l deur, aan de achter- de. Het lichte ge- g I cht, de compacte af- E dngen en de aerody- E I ische vorm zouden E de Coins een spor- E I re wagen kunnen SS :en met een kleine SS zeer economische r. Berekend is dat jg j' een conventionele I >r die niet meer dan E jsae-pk produceert een kruissnelheid S ongeveer 120 km- S kan worden ge- 55 JE De Coins biedt naar e zijden een ongewoon jjjoot uitzicht, zestig jBOccnt van de voorruit E [ijfordt door de ruitewis- E aars bestreken, de me- E 'Sen delen aan de bin- S «enkant zijn geheel bekleed en de instru- E nienten zijn zodanig E aangebracht dat de E chauffeur zijn ogen op E de weg gevestigd kan g houden terwijl hij toch da instrumenten kan af- lezen. De ontwerpers E ^pennen dat de toegang E het interieur via de Sj iterdeur nog proble- g "sch is maar men E acht dit probleem E il| de toekomst te kun- neii oplossen. De afmetingen van de Coins zijn: lengte 3.74 m„ breedte 1.88 m„ hoogte 1,06 m„ de wiel- INTERPOLIS Het Interpolis bridgetoemooi llligehele land met bijna 4300 pai eindigde in de voortreffelijk doo Het valt me de laatste tijd op, dat er zoveel dode katr^L® "nala te Tilbur? weg liggen. Overreden; bloed; uiteengerukt. Om dan noi I•av^"I?oer zwijgen van de dode vogels, die tegen een flnaUste" moesten 41 Stomme beesten....??? Misschien vind je, dat je daar ni(l iÉel van die emofionele bridged- matisch over hoeft te doen. Tenslotte worden er date emotionele bridged, duizenden mensen door het verkeer, de hongersnood, de kff— mes etc., afgemaakt. Je went eraan, tot je er misschien nil aan wennen kunt, omdat je dan zelf de pineut bent. aantal mensen, dat levens-bewust gaat leven groeit: mini' rijden, spaar de vogels e.d. De kunstenaar HANS D£ levert met zijn DOOIE BEESTENBOEK (uitg. De Ha" 14,90) daaraan zo zijn eigen bijdrage. Met erm-subsffi hij op ongeveer honderd pagina's situatie-schetsen cn die hij gedurende een jaar maakte van omgekomen beest" weg van Beerta naar Winschoten; hier en daar staat tete krabbeld. Waarschijnlijk een boek, waarvan je op het "r zicht zegt: wat moet ik daarmee Door middel van f°10 tuaties tracht hij je te confronteren met de concrete vis»'1 kelijkheid: dode ratten, mussen, meeuwen, katten, hond" weg; weggemaaid door het verkeer, maaimachines e.d. Ak sluit De Vries zich aan bij al degenen, die de werkelij oW-narën slaacrtVn willen ervaren en niet de (voor)gevormde werkelijkheid te maken si t weinl2 „eholr je iets wilt doorgeven, heb je toch weer de vormgevi« Co^t^artenaas OoÈtlroefde maar ook hieraan tracht hij te ontkomen door een mi»1» aas, zag dat zuid niet bekende, vorm in te voeren (bijna onleesbare krabbels; foto's vhartenheer maken de schoppenb met een boxje), Nn betwijfel ik een beetje of veel mf'Tschoppens afspelen Als laatste een boodschap aan hebben. Bovendien werkt het waart-Jnrid drie ruitens en klaverheei averechts, omdat de meesten het boek snel terzijde zuil' Speelt oost nu klaveraas, dan Zelf heb ik de moeite genomen het dooie beestenboek - blnnen- tisch door te nemen. Kijkend en nadenkend bij datgen1 Eén spelleider die in zes scho toond wordt ging zijn „boodschap" toch spreken: wat spriillplaagd door de start van ruiten slordig met het leven om Een boek, dat b.v. op schol<Tch°ppen volgde, oost het aas er een voor de hand liggend plaatsje zou moeten krijgen.''l n spelen faalt, want noord trc schien is het toch haalbaar, dat ook de „grote" mensen. tweede ruiten nog dóór zou de weg jagen met hun auto's, zich via dit boek wat bew»^ eir»dspel van klaver AVB9 tv. gedragen, Je leeft op deze aarde maar één keer. Ook i'K T Tafel 3 "H62 O A H V 10 6 4 7 6 O B 8 7 6 B 10 9 7 5 3 O 3 4 2 N W O Oost, gever. Géén b A V 8 4 O B 7 5 2 4 H 10 8 5 3 allen kwetsbaar, erin zeven s eindredactie henfc egbws

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 32