leraar: „Lomp zijn is dikwijls met je figuur geen raad weten"
ïeerder
oorbeeldige
voor
„voorbeeldige
eurs
EDEWERKERS
OP REIS MET DE
DUURSTE VROUW
TER WERELD
Neem ook
'n wolkje.
campina
NEGEN BABY'S DOOD IN
DUITSE ZIEKENHUIZEN
Olie voor
Nederland
kwam van
Portugal
NTIEK OP 5000 VIERKANTE METER IN BREDA
STAL
DUNDEE
binnenland
buitenland
1■HHHi
Richt uw
aan de PersoneeW/enst
PhiUps-Breda, Kapittel»^
PHILIPj
Jijverheidsonderwijs
stus a.s.
tdeling
3ING
OEPSONDERWIJS
iiologie
:rans
Engels
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Uw mening
GUNSTIG
SERVIES
Mona Lisa naar Japan
YAUX BV - AMSTERDAM
ewerker
Campina-koffiemelk,
't wolkje lékker
voorde koffie!
ONRUST IN
ETHIOPIË
NEEMT TOE
Mocle-atelier
dicht wegens
personeelstekort
•--• - i
Gezond verstand
Cabaret
ame
ouwe
E.O.
c®R studio apparatuur en
T.V. kamera's,
ele
an Voor be afdel
zoeken wij een
,n8 tok
Holt
>k Goede kontaktvaardk*.
Flitsende werklnstefo™
(el
tit,
t
ien
Zij die ervaring
genieten de voorkeur.
Leeftijd: lot 35 ja»
oor plm. 10 lesuren, le of 2e gr»
'oor plm. 15 lesuren, le of 2egis
olledig rooster, le of 2e graad:
n maatschappijleer
oor plm. 20 lesuren, le of 2e j
m. 10 lesuren, le of 2e graads. I
in het bestuur Bisschopsmoleratj
de directrice Zundertseweg 2, lel
,._2(elijkheid is een levens
wil die met name op de
amascholen een grote r°-
meelt. Daar immers worden
aan jóngens en meisjes voor
het eerst met „dames en he-
jen" aangesproken) de ele
mentaire pmgajigsvormen ge
leerd, nog voordat men over
laat tot het bijbrengen van
lUerlei danspasjes en -stand-
Tammise dansscholen wer-
sger dan ook wei „op-
-jnstituten" genoemd
,^—emeerier Godwaldt van
marnd schijnt in een toe
spraak bij de opening van een
damschnnl in die stad eens de
hoop uitgesproken te hebben
dat de West-Brabantse jeugd
vooral sou leren om fatsoen
lijk met elkaar om te gaan: de
daacpasji1- kwamen later
wel.
Correct met elkaar omgaan
daat centraal op de dansscho
len. Men doelt hiermee niet op
de vrii strenge etiquette van
vroeger hoewel de meeste
danasch'xil'eraren die wij over
het (Onderwerp „hoffelijkheid"
spraken, moesten toegeven
ketmwe, ;e hebben naar de
tijd van witte handschoenen,
smoking, afgemeten buigingen
en sierlijke révérances.
„Het is dat ik weet dat ik
met mijn tijd moet meegroei
en, maar anders kon ik schrei
en om alles wat er verloren is
gegaan,,, zegt een dansschool-
houder uit Roosendaal." Je
moet je aanpassen omwille
van het voortbestaan van je
school,,, zegt een ander,,, maar
mijn stijl is het niet. Men
heeft geen respect meer voor
elkaar. Als je alleen al kijkt
naar de individuel» manier
van dansen waaraan men te
genwoordig de voorkeur geeft:
men is niet meer op de ander
gericht: In de stijldansen van
vroeger wordt ingebouwd dat
de jongen het meisje leidde en
behoedde voor botsingen. Bij
het huidige pop-dansen heeft
men alleen visueel contaot. Er
komt geen lichamelijke aanra
king bij te pas. Bovendien zijn
de bewegingen ongecontroleerd
en niet stijlvol. Allemaal een
teken van op zichzelf gericht
zijn en niet op de ander. De
discipline in de bewegingen is
verdwenen en dit is kenmer
kend voor de hele manier
waarop men elkaar tegemoet
treedt."
Een tweeënzestlgjarige
dansleraar: "De lompheid en
ongeïnteresseerdheid die ik
bij veel jongeren die bij mij
les hebben aantref, is vaak
alleen een vorm van met-het-
figuur-geen-raad-weten. Als ik
vanaf de kant de jeugd obser-
want ik wil begrijpen wat er
veer, wat ik geregeld doe
nu precies gaande is, dan con
stateer ik dat ze wel degelijk
behoefte heeft aan een zekere
mate vai. wellevendheid, maar
het lijkt wel of hoffelijkheid
een taboe is geworden. Een
jongen durft niet meer hoffe
lijk tegenover een meisje te
zijn uit angst dat hij niet voor
vol aangezien wordt. Daarom
verliest hij zich in allerlei
stoere houdingen die van
kwaad tot erger worden".
Als oorzaken voor deze ont
wikkeling ziet hlj:"Vooral om
standigheden van buiten af zo
als t.v., opvoeding, overbevol
king en mechanisering van de
maatschappij. Daar komt bij
dat men elkaar minder accep
teert: de tolerantie is vermin
derd. Een leraar aan een als
modern bekend staande Bre
dase dansschool vertelt ons:
"Wanneer nu iemand in don
ker kostuum met stropdas
naar een dansles komt, wordt
nij nog minder geaccepteerd
dan vroeger iemand die er
niet netjes genoeg uitzag. Men
reageert soms zelfs agressief
op iemand die te netjes ge
kleed gaat".
De dansschoolhouders zitten
er een beetje mee. Zij, die
over het algemeen zijn opge
groeid in de sfeer van "met de
hoed in de hand" hebben
moeite met de huidige ontwik
keling waarin de etiquette on
miskenbaar afzwakt al zien
sommigen wel voordelen in
een versoepeling van een te
strakke etiquette. Een Roosen-
daalse dansschoolhouder for
muleert het als volgt: "Het
gaat om bepaaide waarden ep
normen, om de menselijke ma
nier waarop men elkaar be
handelt. Hiervoor is noodzake
lijk dat er afspraken gemaakt
worden. Welke die afspraken
zijn doet er niet toe. Als je
maar door te beantwoorden
aan die afspraken duidelijk
maakt dat je welwillend tegen
over elkaar staat
"Op dit moment lijkt het
erop alsof we geen manieren
hebben. We gooien alles over
boord, al ben ik wel van me
ning dat we de grootste inzin
king gehad hebben. Een teken
hiervoor vind ik in de nieuwe
opkomst van de stijldansen
waarmee automatisch stijlvolle
omgangsvormen gepaard
gaan".
Het enige waar Je op kunt
hopen is dat de jongeren uit
die periode van inzinking,
toen dat onesthetische gedoe
van het beatle-gebeuren in
zwang was, iets geleerd heb
ben. Daarmee wil ik niet zeg
gen dat we weer terug moeten
naar de lange rokken en de
verplichte witte overhemden,
maar wel dat de jeugd inziet
dat je niet als een pudding in
elkaar kunt zakken als je gaat
zitten, en dat je in staat moet
zijn een behoorlijk gesprek
gaande te houden. Op mijn
dansschool probeer ik daar
iets aan te doen, maar jammer
genoeg bereiken we maar een
deel van de jeugd,"
Het is de vraag of die jeugd
bereid zal zijn de wellevend
heid zoals een oudere genera
tie die ziet, zomaar over te
nemfii. Zoals elke generatie
haar eigen ideeën heeft over
hoffelijkheid zo heeft ook de
jeugd haar eigen opvattingen
over wat wellevend is en wat
niet. Zij kiest eigen vormen
om de welwillendheid voor de
ander, die er altijd zal zijn,
duidelijk te maken.
Hebt bepaalde ervaringen
op dit gebied? Schrijf ze ons:
per adres Redactie "Van Mens
tot Mens", De Stem, Reiger
straat 16, Breda
ing vragen wij
komen in aanmerking,
elng of telefonisch aan ond«
r
Keiler Keukenfabriek Bi
Scherpdeel 7 Roosendat
Tel. (01650)34683
(Van onze kunstredactie)
.EDA Als je op de 8e Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs loopt, die tot en met
Mttidag 21 april in het Bredase Turfschip voor iedereen toegankelijk is, krijg je niet
het gevoel, dat antieke stukken schaars worden. Op een vloeroppervlakte van bijna
a000 vierkante meter staan in 54 stands duizenden opgepoetste voorwerpen, waarmee
onze voorouders hun huishouden deden en waarvan ze niet gedacht hebben, dat deze
nog eens voor goed geld in de handel zouden komen.
Er wordt steeds meer antiek verhandeld. Stukken
gaai: van hand tot hand: voor de een aantrekkelijk om
te verkopen voor een aardige cent; voor de ander aanste
kelijk om te hebben, om zijn geld in te beleggen.
Zelf kan ik heel moeliijk
denken in termen van „be
leggen" exl. Een ding trekt
mp aan, ik vind het mooi om
de afeer, die het heeft, om
de vorm en andere onuit-
■eekbare redenen. Er hangt
een wandklokje. Da's leuk!
no& §een rode stip op;
dat wil zeggen: het is nog
niet verkocht; ook nog geen
gele stip voor reservering.
Even naar het prijsje kijken:
f 40.000. Dan dat houten
beeld naar: f 20.000. Ik heb
niets te beleggen Maar
ik word snel uit mijn dro
men geholpen. Er zijn best
voor enkele tientjes dingen
te koop. Maar dan zit ie
meer in de topografische ou
de prenten te zoeken. „Tja",
zegt mijn zegsman, „de prij
zen stijgen sneller dan de
geldontwaarding, want geld
kun je bijmaken en antiek
niet". En het bijgemaakte
„antiek" wordt van de beurs
feweerd
- Een eigen ballotage-com
missie van het Nederlands
Antiquair Genootschap,, dat
de beurs organiseert, en de
dit jaar tot 14 man uitgebrei
de keuringscommissie van
rmuseurnjdeskunidiigen stinken
er nog wel eens in, want
onder de vervalsers zitten
handige jongens. Mocht 1ater
bllijken, diat je een vals stuk
gekocht hebt, dan kun je ie
steedis beroepen op beide
commissies. Het gaat tenslot
te niet alleen om enkele
tientjes, maar de prijzen
kunnen er oplopen tot ander
halve twee ton. Over de
beurs lopend, krijg ik toch
wel een beetje (veel) het
gevoe-l, dat het een beurs .s
voor een publiek, dat me aan
een bepaalde politieke partij
doet denken. Maar dan is er
altijd nog boekhandel Van
Turnhout met een zeer uitge
breide stand kunstboeken,
waaronder pockets met
plaatjes, waarop stukken
staan om naar te kijken. Die
kun je dan kopen als je fi
nancieel en politiek ook zo
ver gevorderd bent.
Er is geen beginnen aan
om maar bij benadering te
vertellen, wat er allemaal op
de beurs te zien is. Je bent
geneigd om te zeggen: alles!
De standhouders hebben me
zelf verteld, wat zij de
pronkstukken van hun verza
melingen vinden. De AMRO-
bank is er met een stand,
waarin geld te koop is en
Neumann en Vettin etaleren
hun vakkundige verpakkin
gen. want de stroom buiten
landers naar deze beurs
neemt toe, zodat de stukken
veilig verpakt de grens over
kunnen. Een vorig, jaar ge
houden enquête onder de
16.000 bezoekers heeft uitge
wezen, dat de bezoekersstro
men percentagegewijs gelijk
liggen, verdeeld over het he
le land. Het is dus geen spe
cifieke zuidelijke beurs,
maar een (-inter)nationale
beurs, die in Breda gehouden
wordt, omdat het punt zo
gunstilg gelegen is.
Maar, om terug te keren
naar de standhouders, gele
gen tussen die bank en de
verpakking. Gasten gaan
voor: als experiment clit jaar
één Duitser en één Belg; be
valt het goed, dan zal de
beurs steeds internationaler
worden. Winfried Pothof it
Künsebeek heeft o.a. een
Salzburgse madonna (linde)
uit eind 15e eeuw meege
bracht en Golbert uit Ant
werpen voerde weer Delfts
aardewerk binnen. Andere
uitschieters: één collectie
met fraaie etnografica van
Ursula Voorhuis uit Nijme
gen; Ancient Art, Amster
dam, met antieke kunst uit
2000 V. Chr. - 1000 na Chr.,
waarbij o.a. een Fayum por
tret van een jongeman en
een mummiekist voor een
vrouw. Als uitzondering op
de regel (antiek moet mini
maal 100 jaar oud zijn) is
één stand met Jugendstil van
Iregrid Vos toegelaten, waar
bij zich een collectie Rozen
burg porselein bevindt, uit
de eerste zes jaar van de
produktie. Tussen haakjes:
bij de norm van 100 jaar oud
komen nog twee andere ei
sen voor antiek: stijl zuiver
heid en handwerk.
Wat denkt u van een ham-
merklavier met ingebouwde
naaidoos? Dat is te zien (te
koop) bij het Friesche Schat-
huis Haarlem, Theo Pels,
Breda, heeft o.a. een 16e
eeuws tinnen doopbakje en
bij Tieman, Eindhoven, valt
een 16e-eeuws bronzen Ve-
netiaans paard op. Dieckmann,
Breda, heeft een Chine de
Commane servies van 38 de
len en Lamer is, Amsterdam,
komt met een zogenaamd
Krautsrunk (omstr. 1500),
afgesloten met een document
met zegel, waarin een reliek
van een bisschop. Schilderij
en zijn er niet zoveel, maar
bij Vermeulen, Den Haag is
een aardige collectie roman
tiek en Bouwman Den Haag
zit mooi in de Haagse school
en het impressionisme, waar
mee tegenwoordig goede za
ken gedaan worden.
Zoetmulder, Rotterdam,
beeft vanouds een fraaie col
lectie iconen. Ook munten-
verzamelaars kunnen er te
recht bij V.an der Berg, Den
Haag. Ter verdediging van
uw have en goed biedt Van
Aalst, Breda, een 16e eeuws
bronzen kanon aan. René
Süss, Amsterdam is gespecia
liseerd in volkskunst uit vele
landen, waaronder een in
heemse Hindeloper, prikslee.
J. Koldewey, Helvoirt, biedt
restanten van een historisch
christendom aan in de vorm
van een altaarfragment (18e
eeuw) en een retabelpaneel
met de Aanbidding van de
drie koningen uit de 16e
eeuw. Als ik dan nog de
antieke oude tapijten (Kau-
kasus. Perzdë, China e.a.) bij
De Swart, Bunnik: een Hiü-
desheimse aquamanile (13e
eeuw), een Franse Lodewajk
XV draagstoel bij Kuyper,
Breda en- het zilver bij Cau-
veren, Zutphen, genoemd
heb, moet ik ophouden. De
opsomming wordt saai. Je
moet het zelf gaan zien. Er
moet de laatste maanden in
ons land enorm gepoetst, ge
schuurd en gesopt zijn, want
het blinkt allemaal als
goud.
Maar het is ook goed te
bedenken, dat niet alles wat
blinkt goud is.
Er werd ons verteld, dat
minstens 80 procent van de
stukken van Nederlandse
origine is; dat er onder de
leden van het Nederlands
Antiquair Genootschap geen
verkeerde niaijver is, zodat
het vals verklaren van elk
anders stukken niet voor
komt; dat Amsterdam en
Londen de prijsmakers van
het antiek zijn: dat de mees-
te antiquairs beëdigd make
laar zijn en dius onder het
beroepsgeheim vallen, wat
een geruststelling kan zijn
voor degenen, diie hun zwar
te geld in antiek willen in
vesteren Kortom een
voorbeeldige beurs voor een
„voorbeeldige beurs".
Maar u mag best gaan kij
ken zonder te kopen, want
dan zult u veel mooie zaken
voor het laatst kunnen zien,
die daarna binnen de beslo
tenheid van de kopers ver
dwijnen. Tenslotte wenste de
commissaris van de koningin,
in het geëigende mystiek de
corum rond antiek, de stand
houders goede zaken bij de
opening van deze antiek
beurs Deze beurs is' geen
liefdadige instelling, maar
we1 een steeds verder gespe
cialiseerde verkoopexpositie,
die een toenemende faam
krijgt.
HENK EGBERS
(ADVERTENTIES)
ize buitendienst
wij een
usiast is
ontakten legt
ercieel is ingesteld
sche feeling heeft
arkeur in noordbrabant woont
adviseren en verkopen van ons
machines, gereedschappen nJ(
sturingen, enz. in het zuiden v»
ion wij uw uitvoerige sollicitatie
an onze afdeling Personeels"
4064 te Amsterdam.
rijden in een zeer landelijke
en bosrijke omgeving,
deze gelegenheid woidt u
gebogen door "stal dundee";
zij biedt u aan,
pensionstalling voorzien van
ruime boxen,buitenmanege,
en weidegang
een sportieve prijs
per maand
■melkvariaties
natuurlijk lekker y
(Van onze correspondent)
BONN De Duitse publieke
opinie is in hoge mate onge
rust over de dood va» 9 ba
by's, die in twee ziekenhuizen
na besmetting met een ge
heimzinnige bacterie, na el
kaar gestorven zijn. Deze tra
gedie kreeg een hoogst drama
tisch karakter, omdat de art
sen van de betreffende zie
kenhuizen openlijk toegeven
machteloos tegenover deze
ziekte te staan.
In het Zwarte Woud ver
klaarde dr. Dietrich Koziol:
„Ik kan me niet voorsteltvn
hoe wij deze dodelijke geval
len moeten verhinderen. Hele
stammen van ziekteverwek
kers zijn namelijk tegen de
j conventionele geneesmiddelen
I immuun geworden". Evenals
andere artsen vermoedt hij,
PARIJS (AP) De ver
maarde Mona Lisa wordt de
volgende week samen met een
particuliere lijfwacht ingepakt
in een luchtgekoeldc metalen
krat waarin het schilderij naar
•Tokio zal worden gevlogen
waar het, van 19 april tot 10
juni zal worden tentoonge
steld in het nationale mu
seum,
Leonardo da Vinci's portret
van Mona Lisa del Giocondo,
de vrouw van een Italiaanse
edelman, werd omstreeks 1503
in Florence geschilderd. Over
de dame zelf is vrijwel niets
bekend.
Het schilderij, dat 77 bij 53
centimeter meet, bevond zich
bij Leonaticlia!», bagage toen hij
in 1516 naar het hof van ko
ning Frans de eeaste in Frank
rijk ging. V
De vorst kocht de Mona Li
sa onmiddellijk, voor 4.000
goudstukken, en hing het
kunstwerk in zijn badkamer,
waar het jaren heeft gehan
gen.
In 1804 schonk keizer Napo
leon de Mona Lisa aan het
Louvre, het paleis dat door
hem tot een museum' was ge
maakt.
In 1911 werd de Mona Lisa
gestolen door een Italiaan Pe-
ADDIS ABEBA Soldaten
van de derde divisie van het
Ethiopische leger hebben in de
stad Jijija op 500 kilometer
ten oosten van Addis Abeba
een aantal officieren en voor
aanstaande kooplieden gegre
pen, zo is gebleken uit berich
ten die Addis Abeba bereik
ten.
De troepen protesteren met
hun actie tegen de stijgende
graanprijzen
De vuilophalers en straatve-
De stakende vuilophalers en
straatvegers in Addis Abeba
hebbenbeloofd weer aan het
werk te gaan om de hopen
stinkende afval op te ruimen
die zich in de twee weken van
staking hebben gevormd.
De vuilophalers en straa-tvt
gers beëindigen' hun actie om
dat de regering intussen de
burgemeester van Addis Abe
ba,- dr. Haile Giorgis Worki-
nen, heeft ontslagen. De
gemeentewerklieden hadden
dat geëist.
Gisteren hosten de arbeiders
door de straten van Addis
Abeba om hun overwinning te
vieren.
dat het de dodelijke, in zie
kenhuizen beruchte klebsiëlla-
bacterie is. Volgens de medi
sche handboeken treedt deze
bacterie echter al-leen maar op
bij verregaande onzindelijk
heid; een in Duitse ziekenhui
zen nogal veelvuldig voorko
mend verschijnsel.
De openbaarheid werd op de
tragische gevallen opmerk
zaam gemaakt door een vader,
die het katholieke ziekenhuis
van Villingen in het Zwarte
Woud bij de justitie wegens
dood door schuld aangeklaagd
had. De tweeling, die zijn
Vrouw het leven geschonken
had, was kort na de geboorte
door de klebsiëlla-bacterie ge
storven; volgens de beschuldi
ging doer de vader wegens
onhygiënische toestanden in het
ziekenhuis.
ZWAAGWESTEINDE
(ANP) Ria regen- en vrije-
tijdskleding B.V. te Zwaagwest-
einde (Fr.) moet de perserij-
afdeling en de naaizaal sluiten
omdat er geen voldoende per
soneel te krijgen is.
Dientengevolge komen 15
medewerkers en 30 parttime
medewerksters zonder werk.
Het bedrijf te Zwaagwestein-
de, er zijn ook vestigingen in
Amsterdam en Drachten,
kampt al geruime tijd met een
personeelstekort.
Voor de ontslagen mensen is
in overlag met de vakbond
een afvloeiingsregeling getrof
fen.
rugia -geheten. Hij had het
twee jaar in zijn bezit maar
werd onimiddeËijk gearres
teerd toen hij het kunstwerk
trachtte te verkopen.
Hierop ging de Mona Lisa
weer terug naar het Louvre.
In 1962 werd het voor het
eerst buiten Frankrijk ten
toongesteld, 'en wel in Ameri
ka. „La Gioconda" is goed
verzorgd, maar we zullen toch
blij zijn als ze weer terug is"
zei een van de bewakers.
(Van onze correspondent)
BONN Nederland heeft tij
dens de energiecrisis van da
afgelopen winter olie van Por
tugal gekregen. Dit werd mee
gedeeld tijdens het economi
sche congres over Afrika, dat
momenteel in Hamburg gehou
den wordt. De naar Nederland
gedirigeerde olie had kenoe
lijk politieke achtergronden
met de bedoeling ons land tot
een welwillende houding tegen
over de koloniale politiek
van Portugal te bewegen.
Zo was deze olie afkomstig uit
de Portugese kolonies Cabi-nda
in West-Afrika. In Hamburg
werd erop gewezen dat Neder
land deze olie vóór de ener
giecrisis om politieke redenen
geboykot had met het doeJ
Portugal te dwingen zijn kolo
nies op te geven.
Toen echter de Arabieren hun
olieboykot tegen Nederland
uitvaardigden en ook de lever
anties uit Amerika achterwege
bleven, kwam Portugal on3
land met olie uit Cabinda te
hulp. Volgens insiders op het
Hamburgse congres werd deze
dankbaar aanvaard, maar men
wijst erop dat Nederland nu
ernstig overweegt Portugees
Guinea als onafhankelijke
„Republiek Guinea-Bissau" en
daarmee de opstandelingen te
erkennen.
(ADVERTENTIE)
papier
otyr jw pen
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatie zullen deze
verntteld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn den bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
•ens k met inhoud, c.q. strekking.
De Stern-medewerkster
Greet Buchner schrijft lezens
waardige stukjes, maar soms
maakt ze er wat van. Zoals 1.1.
26 maart, verwende vrouw
stond boven haar artikel. Wij
Nederlandse vrouwen worden
in de watten gelegd door de
maatschappij en de man. De
mam alleen spant zich in om
geld te verdienen voor vrouw
en kiind. Met het dn bezit ko
men van het trouwboekje krij
gen wij vrouwen het recht
thuis te blijven zitten, met of
zonder kinderen Wij hebben
dus een „lauw loenen leven
tje", in vergelijking met de
mam. Onze schrijfster komt
naar mijn idee niet uit een ge
zin van kleine of middelkleine
zelfstandigen. Want heeft zij
wel enes kennis genomen van
de dag- en taakindeling van de
vrouw van winkeliers, grote
en kleine horeca eigenaars,
markt-kooplieden, kermisex
ploitanten. dis samen met hun
mam het inkomen verdienen.
Volgens Greet Buchner moe
ten we kijken naar de Oost
bloklanden, dlaiar werken jonge
vrouwen zonder zorgen, omdat
de oma's inspringen indien no
dig!!! In deze landen, ook Chi
na komen situaties voor zoals
schrijfster zegt. Ik ben daar
nooit geweest, maar is dit de
heilstaat die zij voor ogen
heeft? Dan twijfel Ik aan haar
democratische opvattingen.'
De Nederlandse oma's ont
trekken zich stelselmatig aa-n
de werkelijke zorg voor haar
kleinkinderen, omder het mot
to dat ze de drukte niet aan
kunnen. Nou oma's, die indruk
heb ik beslist niet! De opvoe
ding en opvang van ei-gen kin
deren te op de eerst^ plaats ds
plicht vam die jonge mensen
welke ze op de -wereld hebben
gezet. Geen eenvoudige taak,
een die met verstand en dik
wijls met een pas terug van
je eigen iik gedaan dient te
worden. Het artikel van onze
schrijfster ging over de lange
re levensduur van de vrouw in
tegenstelling van die van de
mannen. Met een gelijkmatige
taakverdeling tussen de part
ners verlengen we misschien
het leven van de mannen.
Hier mede veegt ze het bestu
ren van een huishouden en
opvoeden van pasgeborenen
tot volwaardige mensen van
de tafel als een weinig omvat
tende taak die enkele jaren
beslag leggen op de vrouw.
Mara laten we, zolang de
oma's en alle verwende vrou
wen nog niet in het arbeidspro
ces zijn opgenomen, gelukkig
zijn met onze gezondheid. Dat
vrouwen langer leven, kan ook
komen, door een verstandiger
levenswijze, die we, soms
noodgedwongen, maken in
verband met het verzorgen
van man en kinderen en
we de resultaten zien in een
langer lichamelijke gezondheid
en iets langer leven.
BREDA
Mevr. E. M. Kamp-Taverne
In Neerlands duurste caba
ret soleerde uw medewerkster
Greet Buchner. Haar thema was
„Nederlands politiek is net
zo'n grote rotzooi als die van
Amerika". Deze muziek is niet
meer om aan te horen. Mis
schien eigentijds, maar be
paald vals. De variaties op dat
thema, en de uitvoering waren
navenant. Met recht een „Gan
zenei". Als je Greet Buchner
dag en nacht uit haar doedel
zak hoort janken, dan is het
kraaien van de „Rode Haan"
een verademing.
BREDA A. LUYKX
Naar aanleiding van de E.O.-
uitzending (4-4-'74) over
abortus vraag ik me af of veel
mensen die in dat programma
zaten de krant wel eens lezen.
Men maakt zich druk over en
kele duizenden ongeboren kin
deren. die nog van niets we
ten.
Wanneer India dit jaar geen
anderhalf miljoen ton kunst
mest krijgt zal er - en dat
staal er tegenover - 25 miljoen
ton graan minder komen. En
dat kost dan in een of twee
Jaar tijd 25 miljoen mensenle
vens, mensen die langzaam en
met veel pijn en honger om
komen. Die mensen kennen
het leed, maar daar praten de
E.O-heren niet over De we
reld is groter dian Neder
land.
Als zi) zich nu eens achter
een plan stellen om kunstmest
voor India te kunnen kopen.
Met een paar gulden kun je
een mensenleven redden. Als
de E.O.-heren daar nu eens
geld voor gingen vragen.
Komt er geen wereldwijde
hulp. dan zal er zeker en vast
te weinig graan zijn om de
gncende wereldbevolking te
kunnen voeden.
Voor een goed begrip: ook
ik keur abortus af.
W HAGENAARS
's-GRAVENMOER