leraar: „Lomp zijn is dikwijls met je figuur geen raad weten" ïeerder oorbeeldige voor „voorbeeldige eurs EDEWERKERS OP REIS MET DE DUURSTE VROUW TER WERELD Neem ook 'n wolkje. campina NEGEN BABY'S DOOD IN DUITSE ZIEKENHUIZEN Olie voor Nederland kwam van Portugal NTIEK OP 5000 VIERKANTE METER IN BREDA STAL DUNDEE binnenland buitenland 1■HHHi Richt uw aan de PersoneeW/enst PhiUps-Breda, Kapittel»^ PHILIPj Jijverheidsonderwijs stus a.s. tdeling 3ING OEPSONDERWIJS iiologie :rans Engels Geschiedenis Aardrijkskunde Uw mening GUNSTIG SERVIES Mona Lisa naar Japan YAUX BV - AMSTERDAM ewerker Campina-koffiemelk, 't wolkje lékker voorde koffie! ONRUST IN ETHIOPIË NEEMT TOE Mocle-atelier dicht wegens personeelstekort •--• - i Gezond verstand Cabaret ame ouwe E.O. c®R studio apparatuur en T.V. kamera's, ele an Voor be afdel zoeken wij een ,n8 tok Holt >k Goede kontaktvaardk*. Flitsende werklnstefo™ (el tit, t ien Zij die ervaring genieten de voorkeur. Leeftijd: lot 35 ja» oor plm. 10 lesuren, le of 2e gr» 'oor plm. 15 lesuren, le of 2egis olledig rooster, le of 2e graad: n maatschappijleer oor plm. 20 lesuren, le of 2e j m. 10 lesuren, le of 2e graads. I in het bestuur Bisschopsmoleratj de directrice Zundertseweg 2, lel ,._2(elijkheid is een levens wil die met name op de amascholen een grote r°- meelt. Daar immers worden aan jóngens en meisjes voor het eerst met „dames en he- jen" aangesproken) de ele mentaire pmgajigsvormen ge leerd, nog voordat men over laat tot het bijbrengen van lUerlei danspasjes en -stand- Tammise dansscholen wer- sger dan ook wei „op- -jnstituten" genoemd ,^—emeerier Godwaldt van marnd schijnt in een toe spraak bij de opening van een damschnnl in die stad eens de hoop uitgesproken te hebben dat de West-Brabantse jeugd vooral sou leren om fatsoen lijk met elkaar om te gaan: de daacpasji1- kwamen later wel. Correct met elkaar omgaan daat centraal op de dansscho len. Men doelt hiermee niet op de vrii strenge etiquette van vroeger hoewel de meeste danasch'xil'eraren die wij over het (Onderwerp „hoffelijkheid" spraken, moesten toegeven ketmwe, ;e hebben naar de tijd van witte handschoenen, smoking, afgemeten buigingen en sierlijke révérances. „Het is dat ik weet dat ik met mijn tijd moet meegroei en, maar anders kon ik schrei en om alles wat er verloren is gegaan,,, zegt een dansschool- houder uit Roosendaal." Je moet je aanpassen omwille van het voortbestaan van je school,,, zegt een ander,,, maar mijn stijl is het niet. Men heeft geen respect meer voor elkaar. Als je alleen al kijkt naar de individuel» manier van dansen waaraan men te genwoordig de voorkeur geeft: men is niet meer op de ander gericht: In de stijldansen van vroeger wordt ingebouwd dat de jongen het meisje leidde en behoedde voor botsingen. Bij het huidige pop-dansen heeft men alleen visueel contaot. Er komt geen lichamelijke aanra king bij te pas. Bovendien zijn de bewegingen ongecontroleerd en niet stijlvol. Allemaal een teken van op zichzelf gericht zijn en niet op de ander. De discipline in de bewegingen is verdwenen en dit is kenmer kend voor de hele manier waarop men elkaar tegemoet treedt." Een tweeënzestlgjarige dansleraar: "De lompheid en ongeïnteresseerdheid die ik bij veel jongeren die bij mij les hebben aantref, is vaak alleen een vorm van met-het- figuur-geen-raad-weten. Als ik vanaf de kant de jeugd obser- want ik wil begrijpen wat er veer, wat ik geregeld doe nu precies gaande is, dan con stateer ik dat ze wel degelijk behoefte heeft aan een zekere mate vai. wellevendheid, maar het lijkt wel of hoffelijkheid een taboe is geworden. Een jongen durft niet meer hoffe lijk tegenover een meisje te zijn uit angst dat hij niet voor vol aangezien wordt. Daarom verliest hij zich in allerlei stoere houdingen die van kwaad tot erger worden". Als oorzaken voor deze ont wikkeling ziet hlj:"Vooral om standigheden van buiten af zo als t.v., opvoeding, overbevol king en mechanisering van de maatschappij. Daar komt bij dat men elkaar minder accep teert: de tolerantie is vermin derd. Een leraar aan een als modern bekend staande Bre dase dansschool vertelt ons: "Wanneer nu iemand in don ker kostuum met stropdas naar een dansles komt, wordt nij nog minder geaccepteerd dan vroeger iemand die er niet netjes genoeg uitzag. Men reageert soms zelfs agressief op iemand die te netjes ge kleed gaat". De dansschoolhouders zitten er een beetje mee. Zij, die over het algemeen zijn opge groeid in de sfeer van "met de hoed in de hand" hebben moeite met de huidige ontwik keling waarin de etiquette on miskenbaar afzwakt al zien sommigen wel voordelen in een versoepeling van een te strakke etiquette. Een Roosen- daalse dansschoolhouder for muleert het als volgt: "Het gaat om bepaaide waarden ep normen, om de menselijke ma nier waarop men elkaar be handelt. Hiervoor is noodzake lijk dat er afspraken gemaakt worden. Welke die afspraken zijn doet er niet toe. Als je maar door te beantwoorden aan die afspraken duidelijk maakt dat je welwillend tegen over elkaar staat "Op dit moment lijkt het erop alsof we geen manieren hebben. We gooien alles over boord, al ben ik wel van me ning dat we de grootste inzin king gehad hebben. Een teken hiervoor vind ik in de nieuwe opkomst van de stijldansen waarmee automatisch stijlvolle omgangsvormen gepaard gaan". Het enige waar Je op kunt hopen is dat de jongeren uit die periode van inzinking, toen dat onesthetische gedoe van het beatle-gebeuren in zwang was, iets geleerd heb ben. Daarmee wil ik niet zeg gen dat we weer terug moeten naar de lange rokken en de verplichte witte overhemden, maar wel dat de jeugd inziet dat je niet als een pudding in elkaar kunt zakken als je gaat zitten, en dat je in staat moet zijn een behoorlijk gesprek gaande te houden. Op mijn dansschool probeer ik daar iets aan te doen, maar jammer genoeg bereiken we maar een deel van de jeugd," Het is de vraag of die jeugd bereid zal zijn de wellevend heid zoals een oudere genera tie die ziet, zomaar over te nemfii. Zoals elke generatie haar eigen ideeën heeft over hoffelijkheid zo heeft ook de jeugd haar eigen opvattingen over wat wellevend is en wat niet. Zij kiest eigen vormen om de welwillendheid voor de ander, die er altijd zal zijn, duidelijk te maken. Hebt bepaalde ervaringen op dit gebied? Schrijf ze ons: per adres Redactie "Van Mens tot Mens", De Stem, Reiger straat 16, Breda ing vragen wij komen in aanmerking, elng of telefonisch aan ond« r Keiler Keukenfabriek Bi Scherpdeel 7 Roosendat Tel. (01650)34683 (Van onze kunstredactie) .EDA Als je op de 8e Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs loopt, die tot en met Mttidag 21 april in het Bredase Turfschip voor iedereen toegankelijk is, krijg je niet het gevoel, dat antieke stukken schaars worden. Op een vloeroppervlakte van bijna a000 vierkante meter staan in 54 stands duizenden opgepoetste voorwerpen, waarmee onze voorouders hun huishouden deden en waarvan ze niet gedacht hebben, dat deze nog eens voor goed geld in de handel zouden komen. Er wordt steeds meer antiek verhandeld. Stukken gaai: van hand tot hand: voor de een aantrekkelijk om te verkopen voor een aardige cent; voor de ander aanste kelijk om te hebben, om zijn geld in te beleggen. Zelf kan ik heel moeliijk denken in termen van „be leggen" exl. Een ding trekt mp aan, ik vind het mooi om de afeer, die het heeft, om de vorm en andere onuit- ■eekbare redenen. Er hangt een wandklokje. Da's leuk! no& §een rode stip op; dat wil zeggen: het is nog niet verkocht; ook nog geen gele stip voor reservering. Even naar het prijsje kijken: f 40.000. Dan dat houten beeld naar: f 20.000. Ik heb niets te beleggen Maar ik word snel uit mijn dro men geholpen. Er zijn best voor enkele tientjes dingen te koop. Maar dan zit ie meer in de topografische ou de prenten te zoeken. „Tja", zegt mijn zegsman, „de prij zen stijgen sneller dan de geldontwaarding, want geld kun je bijmaken en antiek niet". En het bijgemaakte „antiek" wordt van de beurs feweerd - Een eigen ballotage-com missie van het Nederlands Antiquair Genootschap,, dat de beurs organiseert, en de dit jaar tot 14 man uitgebrei de keuringscommissie van rmuseurnjdeskunidiigen stinken er nog wel eens in, want onder de vervalsers zitten handige jongens. Mocht 1ater bllijken, diat je een vals stuk gekocht hebt, dan kun je ie steedis beroepen op beide commissies. Het gaat tenslot te niet alleen om enkele tientjes, maar de prijzen kunnen er oplopen tot ander halve twee ton. Over de beurs lopend, krijg ik toch wel een beetje (veel) het gevoe-l, dat het een beurs .s voor een publiek, dat me aan een bepaalde politieke partij doet denken. Maar dan is er altijd nog boekhandel Van Turnhout met een zeer uitge breide stand kunstboeken, waaronder pockets met plaatjes, waarop stukken staan om naar te kijken. Die kun je dan kopen als je fi nancieel en politiek ook zo ver gevorderd bent. Er is geen beginnen aan om maar bij benadering te vertellen, wat er allemaal op de beurs te zien is. Je bent geneigd om te zeggen: alles! De standhouders hebben me zelf verteld, wat zij de pronkstukken van hun verza melingen vinden. De AMRO- bank is er met een stand, waarin geld te koop is en Neumann en Vettin etaleren hun vakkundige verpakkin gen. want de stroom buiten landers naar deze beurs neemt toe, zodat de stukken veilig verpakt de grens over kunnen. Een vorig, jaar ge houden enquête onder de 16.000 bezoekers heeft uitge wezen, dat de bezoekersstro men percentagegewijs gelijk liggen, verdeeld over het he le land. Het is dus geen spe cifieke zuidelijke beurs, maar een (-inter)nationale beurs, die in Breda gehouden wordt, omdat het punt zo gunstilg gelegen is. Maar, om terug te keren naar de standhouders, gele gen tussen die bank en de verpakking. Gasten gaan voor: als experiment clit jaar één Duitser en één Belg; be valt het goed, dan zal de beurs steeds internationaler worden. Winfried Pothof it Künsebeek heeft o.a. een Salzburgse madonna (linde) uit eind 15e eeuw meege bracht en Golbert uit Ant werpen voerde weer Delfts aardewerk binnen. Andere uitschieters: één collectie met fraaie etnografica van Ursula Voorhuis uit Nijme gen; Ancient Art, Amster dam, met antieke kunst uit 2000 V. Chr. - 1000 na Chr., waarbij o.a. een Fayum por tret van een jongeman en een mummiekist voor een vrouw. Als uitzondering op de regel (antiek moet mini maal 100 jaar oud zijn) is één stand met Jugendstil van Iregrid Vos toegelaten, waar bij zich een collectie Rozen burg porselein bevindt, uit de eerste zes jaar van de produktie. Tussen haakjes: bij de norm van 100 jaar oud komen nog twee andere ei sen voor antiek: stijl zuiver heid en handwerk. Wat denkt u van een ham- merklavier met ingebouwde naaidoos? Dat is te zien (te koop) bij het Friesche Schat- huis Haarlem, Theo Pels, Breda, heeft o.a. een 16e eeuws tinnen doopbakje en bij Tieman, Eindhoven, valt een 16e-eeuws bronzen Ve- netiaans paard op. Dieckmann, Breda, heeft een Chine de Commane servies van 38 de len en Lamer is, Amsterdam, komt met een zogenaamd Krautsrunk (omstr. 1500), afgesloten met een document met zegel, waarin een reliek van een bisschop. Schilderij en zijn er niet zoveel, maar bij Vermeulen, Den Haag is een aardige collectie roman tiek en Bouwman Den Haag zit mooi in de Haagse school en het impressionisme, waar mee tegenwoordig goede za ken gedaan worden. Zoetmulder, Rotterdam, beeft vanouds een fraaie col lectie iconen. Ook munten- verzamelaars kunnen er te recht bij V.an der Berg, Den Haag. Ter verdediging van uw have en goed biedt Van Aalst, Breda, een 16e eeuws bronzen kanon aan. René Süss, Amsterdam is gespecia liseerd in volkskunst uit vele landen, waaronder een in heemse Hindeloper, prikslee. J. Koldewey, Helvoirt, biedt restanten van een historisch christendom aan in de vorm van een altaarfragment (18e eeuw) en een retabelpaneel met de Aanbidding van de drie koningen uit de 16e eeuw. Als ik dan nog de antieke oude tapijten (Kau- kasus. Perzdë, China e.a.) bij De Swart, Bunnik: een Hiü- desheimse aquamanile (13e eeuw), een Franse Lodewajk XV draagstoel bij Kuyper, Breda en- het zilver bij Cau- veren, Zutphen, genoemd heb, moet ik ophouden. De opsomming wordt saai. Je moet het zelf gaan zien. Er moet de laatste maanden in ons land enorm gepoetst, ge schuurd en gesopt zijn, want het blinkt allemaal als goud. Maar het is ook goed te bedenken, dat niet alles wat blinkt goud is. Er werd ons verteld, dat minstens 80 procent van de stukken van Nederlandse origine is; dat er onder de leden van het Nederlands Antiquair Genootschap geen verkeerde niaijver is, zodat het vals verklaren van elk anders stukken niet voor komt; dat Amsterdam en Londen de prijsmakers van het antiek zijn: dat de mees- te antiquairs beëdigd make laar zijn en dius onder het beroepsgeheim vallen, wat een geruststelling kan zijn voor degenen, diie hun zwar te geld in antiek willen in vesteren Kortom een voorbeeldige beurs voor een „voorbeeldige beurs". Maar u mag best gaan kij ken zonder te kopen, want dan zult u veel mooie zaken voor het laatst kunnen zien, die daarna binnen de beslo tenheid van de kopers ver dwijnen. Tenslotte wenste de commissaris van de koningin, in het geëigende mystiek de corum rond antiek, de stand houders goede zaken bij de opening van deze antiek beurs Deze beurs is' geen liefdadige instelling, maar we1 een steeds verder gespe cialiseerde verkoopexpositie, die een toenemende faam krijgt. HENK EGBERS (ADVERTENTIES) ize buitendienst wij een usiast is ontakten legt ercieel is ingesteld sche feeling heeft arkeur in noordbrabant woont adviseren en verkopen van ons machines, gereedschappen nJ( sturingen, enz. in het zuiden v» ion wij uw uitvoerige sollicitatie an onze afdeling Personeels" 4064 te Amsterdam. rijden in een zeer landelijke en bosrijke omgeving, deze gelegenheid woidt u gebogen door "stal dundee"; zij biedt u aan, pensionstalling voorzien van ruime boxen,buitenmanege, en weidegang een sportieve prijs per maand ■melkvariaties natuurlijk lekker y (Van onze correspondent) BONN De Duitse publieke opinie is in hoge mate onge rust over de dood va» 9 ba by's, die in twee ziekenhuizen na besmetting met een ge heimzinnige bacterie, na el kaar gestorven zijn. Deze tra gedie kreeg een hoogst drama tisch karakter, omdat de art sen van de betreffende zie kenhuizen openlijk toegeven machteloos tegenover deze ziekte te staan. In het Zwarte Woud ver klaarde dr. Dietrich Koziol: „Ik kan me niet voorsteltvn hoe wij deze dodelijke geval len moeten verhinderen. Hele stammen van ziekteverwek kers zijn namelijk tegen de j conventionele geneesmiddelen I immuun geworden". Evenals andere artsen vermoedt hij, PARIJS (AP) De ver maarde Mona Lisa wordt de volgende week samen met een particuliere lijfwacht ingepakt in een luchtgekoeldc metalen krat waarin het schilderij naar •Tokio zal worden gevlogen waar het, van 19 april tot 10 juni zal worden tentoonge steld in het nationale mu seum, Leonardo da Vinci's portret van Mona Lisa del Giocondo, de vrouw van een Italiaanse edelman, werd omstreeks 1503 in Florence geschilderd. Over de dame zelf is vrijwel niets bekend. Het schilderij, dat 77 bij 53 centimeter meet, bevond zich bij Leonaticlia!», bagage toen hij in 1516 naar het hof van ko ning Frans de eeaste in Frank rijk ging. V De vorst kocht de Mona Li sa onmiddellijk, voor 4.000 goudstukken, en hing het kunstwerk in zijn badkamer, waar het jaren heeft gehan gen. In 1804 schonk keizer Napo leon de Mona Lisa aan het Louvre, het paleis dat door hem tot een museum' was ge maakt. In 1911 werd de Mona Lisa gestolen door een Italiaan Pe- ADDIS ABEBA Soldaten van de derde divisie van het Ethiopische leger hebben in de stad Jijija op 500 kilometer ten oosten van Addis Abeba een aantal officieren en voor aanstaande kooplieden gegre pen, zo is gebleken uit berich ten die Addis Abeba bereik ten. De troepen protesteren met hun actie tegen de stijgende graanprijzen De vuilophalers en straatve- De stakende vuilophalers en straatvegers in Addis Abeba hebbenbeloofd weer aan het werk te gaan om de hopen stinkende afval op te ruimen die zich in de twee weken van staking hebben gevormd. De vuilophalers en straa-tvt gers beëindigen' hun actie om dat de regering intussen de burgemeester van Addis Abe ba,- dr. Haile Giorgis Worki- nen, heeft ontslagen. De gemeentewerklieden hadden dat geëist. Gisteren hosten de arbeiders door de straten van Addis Abeba om hun overwinning te vieren. dat het de dodelijke, in zie kenhuizen beruchte klebsiëlla- bacterie is. Volgens de medi sche handboeken treedt deze bacterie echter al-leen maar op bij verregaande onzindelijk heid; een in Duitse ziekenhui zen nogal veelvuldig voorko mend verschijnsel. De openbaarheid werd op de tragische gevallen opmerk zaam gemaakt door een vader, die het katholieke ziekenhuis van Villingen in het Zwarte Woud bij de justitie wegens dood door schuld aangeklaagd had. De tweeling, die zijn Vrouw het leven geschonken had, was kort na de geboorte door de klebsiëlla-bacterie ge storven; volgens de beschuldi ging doer de vader wegens onhygiënische toestanden in het ziekenhuis. ZWAAGWESTEINDE (ANP) Ria regen- en vrije- tijdskleding B.V. te Zwaagwest- einde (Fr.) moet de perserij- afdeling en de naaizaal sluiten omdat er geen voldoende per soneel te krijgen is. Dientengevolge komen 15 medewerkers en 30 parttime medewerksters zonder werk. Het bedrijf te Zwaagwestein- de, er zijn ook vestigingen in Amsterdam en Drachten, kampt al geruime tijd met een personeelstekort. Voor de ontslagen mensen is in overlag met de vakbond een afvloeiingsregeling getrof fen. rugia -geheten. Hij had het twee jaar in zijn bezit maar werd onimiddeËijk gearres teerd toen hij het kunstwerk trachtte te verkopen. Hierop ging de Mona Lisa weer terug naar het Louvre. In 1962 werd het voor het eerst buiten Frankrijk ten toongesteld, 'en wel in Ameri ka. „La Gioconda" is goed verzorgd, maar we zullen toch blij zijn als ze weer terug is" zei een van de bewakers. (Van onze correspondent) BONN Nederland heeft tij dens de energiecrisis van da afgelopen winter olie van Por tugal gekregen. Dit werd mee gedeeld tijdens het economi sche congres over Afrika, dat momenteel in Hamburg gehou den wordt. De naar Nederland gedirigeerde olie had kenoe lijk politieke achtergronden met de bedoeling ons land tot een welwillende houding tegen over de koloniale politiek van Portugal te bewegen. Zo was deze olie afkomstig uit de Portugese kolonies Cabi-nda in West-Afrika. In Hamburg werd erop gewezen dat Neder land deze olie vóór de ener giecrisis om politieke redenen geboykot had met het doeJ Portugal te dwingen zijn kolo nies op te geven. Toen echter de Arabieren hun olieboykot tegen Nederland uitvaardigden en ook de lever anties uit Amerika achterwege bleven, kwam Portugal on3 land met olie uit Cabinda te hulp. Volgens insiders op het Hamburgse congres werd deze dankbaar aanvaard, maar men wijst erop dat Nederland nu ernstig overweegt Portugees Guinea als onafhankelijke „Republiek Guinea-Bissau" en daarmee de opstandelingen te erkennen. (ADVERTENTIE) papier otyr jw pen Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatie zullen deze verntteld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn den bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen •ens k met inhoud, c.q. strekking. De Stern-medewerkster Greet Buchner schrijft lezens waardige stukjes, maar soms maakt ze er wat van. Zoals 1.1. 26 maart, verwende vrouw stond boven haar artikel. Wij Nederlandse vrouwen worden in de watten gelegd door de maatschappij en de man. De mam alleen spant zich in om geld te verdienen voor vrouw en kiind. Met het dn bezit ko men van het trouwboekje krij gen wij vrouwen het recht thuis te blijven zitten, met of zonder kinderen Wij hebben dus een „lauw loenen leven tje", in vergelijking met de mam. Onze schrijfster komt naar mijn idee niet uit een ge zin van kleine of middelkleine zelfstandigen. Want heeft zij wel enes kennis genomen van de dag- en taakindeling van de vrouw van winkeliers, grote en kleine horeca eigenaars, markt-kooplieden, kermisex ploitanten. dis samen met hun mam het inkomen verdienen. Volgens Greet Buchner moe ten we kijken naar de Oost bloklanden, dlaiar werken jonge vrouwen zonder zorgen, omdat de oma's inspringen indien no dig!!! In deze landen, ook Chi na komen situaties voor zoals schrijfster zegt. Ik ben daar nooit geweest, maar is dit de heilstaat die zij voor ogen heeft? Dan twijfel Ik aan haar democratische opvattingen.' De Nederlandse oma's ont trekken zich stelselmatig aa-n de werkelijke zorg voor haar kleinkinderen, omder het mot to dat ze de drukte niet aan kunnen. Nou oma's, die indruk heb ik beslist niet! De opvoe ding en opvang van ei-gen kin deren te op de eerst^ plaats ds plicht vam die jonge mensen welke ze op de -wereld hebben gezet. Geen eenvoudige taak, een die met verstand en dik wijls met een pas terug van je eigen iik gedaan dient te worden. Het artikel van onze schrijfster ging over de lange re levensduur van de vrouw in tegenstelling van die van de mannen. Met een gelijkmatige taakverdeling tussen de part ners verlengen we misschien het leven van de mannen. Hier mede veegt ze het bestu ren van een huishouden en opvoeden van pasgeborenen tot volwaardige mensen van de tafel als een weinig omvat tende taak die enkele jaren beslag leggen op de vrouw. Mara laten we, zolang de oma's en alle verwende vrou wen nog niet in het arbeidspro ces zijn opgenomen, gelukkig zijn met onze gezondheid. Dat vrouwen langer leven, kan ook komen, door een verstandiger levenswijze, die we, soms noodgedwongen, maken in verband met het verzorgen van man en kinderen en we de resultaten zien in een langer lichamelijke gezondheid en iets langer leven. BREDA Mevr. E. M. Kamp-Taverne In Neerlands duurste caba ret soleerde uw medewerkster Greet Buchner. Haar thema was „Nederlands politiek is net zo'n grote rotzooi als die van Amerika". Deze muziek is niet meer om aan te horen. Mis schien eigentijds, maar be paald vals. De variaties op dat thema, en de uitvoering waren navenant. Met recht een „Gan zenei". Als je Greet Buchner dag en nacht uit haar doedel zak hoort janken, dan is het kraaien van de „Rode Haan" een verademing. BREDA A. LUYKX Naar aanleiding van de E.O.- uitzending (4-4-'74) over abortus vraag ik me af of veel mensen die in dat programma zaten de krant wel eens lezen. Men maakt zich druk over en kele duizenden ongeboren kin deren. die nog van niets we ten. Wanneer India dit jaar geen anderhalf miljoen ton kunst mest krijgt zal er - en dat staal er tegenover - 25 miljoen ton graan minder komen. En dat kost dan in een of twee Jaar tijd 25 miljoen mensenle vens, mensen die langzaam en met veel pijn en honger om komen. Die mensen kennen het leed, maar daar praten de E.O-heren niet over De we reld is groter dian Neder land. Als zi) zich nu eens achter een plan stellen om kunstmest voor India te kunnen kopen. Met een paar gulden kun je een mensenleven redden. Als de E.O.-heren daar nu eens geld voor gingen vragen. Komt er geen wereldwijde hulp. dan zal er zeker en vast te weinig graan zijn om de gncende wereldbevolking te kunnen voeden. Voor een goed begrip: ook ik keur abortus af. W HAGENAARS 's-GRAVENMOER

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 15