lis breda is breda Steeds meer rijders lappen „tempo 100" aan hun banden n n n n c n L L C Mazda RX 4 met rotatiemotor r J 0 0 i: 0 0 a B.V. ep m tri.) ïKWAIViÊ )ERS taresse Saab Combi Coupé nu leverbaar Wél LPG in Spanje OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEEK ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS PRIJSWINNAARS I hu W\3l k k A 8 i r n dook a ZATERDAG 30 MAART 1974 Izoekt kontakt met [een verpleeghuis, luis waarin aan 217 lie* is gesitueerd m Lw eveneens in het lerste tase, n.l. het i daarin een eigen Irganisatie van ons Itstreeks onder de ■ver circa 85 mede- Idelingen Izit van het diploma Iktueie eigenschap- Siijksoortige tunktie pstemming zijn met seiektie procedure an Dr Batenburg, leuvenaarstraat 91 mdetsgebouw Weena 723. loudsschilderwerk in Breda eur enige )d verstaan en bereid zijn de pakken kunnen bij ons een en )emd adres of telefonisch jakature omstaan ïndentie. irmgen uitwerken van vergade- opleiding. en stenogaferen. se en ruime ervaring als an leeftijd en ervaring wor- an een psychologisch on- U richten aan het hoofd emd ziekenhuis de functie van lerhoudsmonteurs. iging reifaonek Martmus". Nadat aanvankelijk, d.w.z. ten tijde van de vrijwillige snelheidsbeperking en direct na het ingaan van de wet telijke verplichtingen, de overgrote meerderheid van de automobilisten zich keurig hield aan de maximum snel heid van 100 km. per uur op auto (snel) wegen en van 80 km. per uur op de andere wegen, valt het op dat de laatste tijd heel wat rijders het met name met „tempo 100" op de snelwegen niet zou nauw meer nemen. Met dergelijke van verre leesbare borden oefende de Rijkspolitie tot voor kort controle uit op het naleven van de maximum-snelheid op de auto(snel)wegen. Deze week hebben we enige malen steekproeven genoman. Zeil rijdend met exact 100 km. op Rijksweg 12 van Arnhem naar Gouda werden we niet minder dan 69 maal ingehaald door automobilisten, waaron der 17 Duitsers, die vaak veel sneller dan 100 km-uur reden. Niet meegeteld werden wa gens die alleen bij inhaalma noeuvres en derhalve gedu rende slechts korte tijd 105 of 110 km-uur aanhielden. Toen we een paar dagen later weer via deze snelweg op pad wa ren naar de Algemene Ver keersdienst van de Rijkspoli tie te Driebergen werden we tussen Arnhem en de afslag naar Driebergen 31 maal door snelle rijders gepasseerd. Het is moeilijk te achterha len waarom er vooral de laatste weken sprake is van een duidelijke „opleving" van de snelheid op ^e auto(snel)- wegen. Een mogelijke factor kan zijn dat men, nu de dis tributie van benzine is opge heven en we weer wat ruimer in deze brandstof zitten, de noodzaak van zuinig rijden niet meer als zo dringend er varen. ook al is de benzineprijs inmiddels fors gestegen en be tekent hard rijden uiteraard een grotere consumptie. Een andere factor kan zijn dat rnen, sinds voor de Duitse Autobahnen het motto „Freie Fahrt" geldt, terwijl in andere landen (Zwitserland en Frank rijk b.v.) veel hogere maxima (resp. 130 en 140 km-uur) voor de snelwegen zijn toegestaan, meent dat de overheid het in ons land niet zo nauw meer zal nemen met controle op het al dan niet aanhouden van de maxima. Het heeft er ook de schijn van dat de politie :n belangrijk mindere mate con troleert dan enige weken ge leden het geval was. En iedere automobilist weet dat de sim pele aanwezigheid van een politie(radar)wagen of politie motor preventief werkt, dat men welhaast automatisch zijn snelheid inhoudt zodra men ie politie in het vizier krijgt. „Klopt dat. wordt er de laatste tijd minder intensief gecontroleerd op snelheid?" vragen we aan adjudant J. van der Heide van de Alge mene Verkeersdienst van de Rijkspolitie. „Bepaald niet. Het is zo dat we direct na de invoering van de wettelijke maximumsnel heden onze controle zeer dui delijk hebben gemanifesteerd met grote borden waarop „Ra darcontrole Rijkspolitie" en „Uw snelheid is gemeten". Dat heeft zeker groot effect ge sorteerd. Thans controleren we niet minder intensief dan in de beginperiode, maar we staan niet meer zo openlijk met snelheidsmetende appara tuur langs de weg. In het al gemeen moet ik trouwens zeg gen dat. we onvoldoende zijn Met behulp van radar wordt de snelheid van het passerende verkeer gemeten. uitgerust om de 1200 km snel wegen in Nederland plus het overige wegennet naar beho ren te controleren, en om daarmede het naleven van de maximum snelheden „af te dwingen". „Heeft de Verkeersdienst van de RP de ervaring opge daan dat vooral de laatste we ken veel automobilisten har der rijden dan korte tijd gele- Toyo Kogyo, fabrikant van Mazda personenwagens, heeft een nieuw model toegevoegd aan de reeds bestaande reeks Mazda's met rotatiemotoren, nl. de RX-4 Hardtop. De wa gen is gebaseerd op de eind 1973 geïntroduceerde Mazda 929 Hardtop (4 cylinders), maar is voorzien van een tweeschijfs rotatiemotor waar van het vermogen 115 pk be draagt. Andere verschillen ziin: bre de radiaalbanden, vier ver snellingen en overdrive, uit voering in metallic lak en di verse controlelampen opgeno men in een console tegen de hemel. Verkoopprijs in Neder land bedraagt 17.195. den en dan de wettelijke maximum snelheid van 100 km-uur op de auto(snel)we- gen?" „Inderdaad. Het aantal pro cessen verbaal voor te hard rijden beweegt zich duidelijk in stijgende lijn. Het lijkt erop dat veel automobilisten meer gaan wagen, dat ze het risico nemen. Er is zeker ook sprake van een meezuig-proces: men ziet anderen harder dan 100 km rijden en gaat dan mee. Vooral 's avonds, onder de dekmantel van de duisternis en in de anonimiteit, wordt er door veel mensen harder ge reden dan is toegestaan. Toen de regering een beroep op de automobilisten deed vrijwillig maxima van 100 en 80 km-uur aan te houden, werd daaraan zeker ook door de druk van de onzekerheid rond de ener giecrisis algemeen gehoor gegeven. Bovendien was er sprake van een soort sociale controle op elkaar. Wie harder reed werd misprijzend aange keken. Dat gebeurt nu veel minder. En het kan best zijn dat niet iedereen de noodzaak van die maxima inziet. Maar laten we toch wel zijn: als het aantal ongevallen en daarmede het aantal doden op de weg afneemt als gevolg van de maximumsnelheden van 80 en 100 km-uur dan is dat toch een reu,sachtJ<* winstpunt. Hoewel het gevaarlijk is cij fers te interpreteren omdat men daarbij met zoveel facto ren rekening moet houden (weersgesteldheid, verkeers beeld, gladheid enz.) kunnen we toch constateren dat het aantal ongevallen en daarme de de aantallen doden en ge wonden de laatste tijd een dalende tendenz vertoont. En dat moet toch iedere verkeers deelnemer aanspreken, ook al betekent dat voor hem per soonlijk dat hij wat meer tijd moet uittrekken om van A naar B te komen". De Saab 99 Combi-coupé, die vorig jaar augustus in Zweden werd uitgebracht, is thans ook in ons land lever baar. Er zijn twee typen, nl. de CM-3 met 2 liter carburateur motor en handgeschakelde versnellingsbak en de EA-3 met een 2 liter injectie motor, gecombineerd met een auto matische versnellingsbak. De 3 bij de type-aanduiding heeft betrekking op het aantal por tieren waarvan het achterste is voorzien van een elektrische achterruitverwarming. De prijs van de CM-3 be draagt 19.660, die van de EA-3 is 21.800. In ons artikel over LPG (in de krant van zaterdag 16 maart) is ten onrechte vermeld dat in Spanje geen LPG- ta- tions zouden zijn. Wij deden dat niet uit eigen kennis maar op basis van een gesprek met een LPG deskundige. Men heeft ons er echter inmiddels op attent gemaak dat er in Spanje wel degelijk LPG-sta- .tions, een 25-tal, zijn, o.a. te Barcelona, Valencia, Malaga, Madrid en Tarragona. 1 2 3 5 6 7 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Ti 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 (30 31 32 33 34 36 37 "38 39 40 41 42 43 44 46 47 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 1 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 Ï26 127 HORIZONTAAL: 1. uitslag; 8. oefening voor een opvoering: 16. deel van een wet (afk.); 17. steekwapen; 19. doorzichtig lichaam met gebogen vlakken; 20. samen trekking van edel; 21. heu veltje; 23. karaat (alk.); 24. plaatsje op Ameland; 26. Frans lidwoord; 27. geneesheer; 28. vervelende; 30. ik (L.); 32. grote bijl; 34. nors; 36. maat staf; 38. interest; 40. rekening; 42. plechtige gelofte; 44. vo gel; 45. beneden; 46. adminis tratietroepen (afk.); 47. mu zieknoot; 49. lidwoord; 50. neerslag; 52. hemelgeest; 54. ambtshalve (afk.); 55. bar; 57. al; 59. bodem; 60. bijbelse fi guur; 61. rondhout: 63. radon (afk.); 64. speelgoed; 65. soort verlichting (afk.); 66. kauw; 67. weg met bomen; 68. gewas; 69. tijdperk; 70. jurk; 72. meis jesnaam: 73. selenium (afk.) 74. plaats in Gelderland; 75. muzieknoot; 77. persoonlijk voornaamwoord: 79. lomp; 81. Jjs.r J8«T01»«( i. O0.ÏJ. JWct0T iV0 i r, l't CM ft 0 w tr 0 K O a A n 0 el 'ff 1>0 e 0 v i A ic C s L O*. (o o «0 e G.,0 r-2>0 I k 0 i» - 0 i Te c samentrekkend orgaan; 83. rij elkaar vasthoudende personen; 86. jongensnaam; 88. tandeloos zoogdier; 89. positieve elek trode; 91. Mohammedaanse godsdienst; 92. en omstreken (afk.); 93. behoeftig; 95. mili tair (afk.); 96. oorzaak; 99. lengtemaat (afk.); 100. plaag geest; 101. bloedvat; 103. rang; 104. verharde huid; 106. mop; 107 onheilsgodin; 108. boom; 110. voeg; 112. soldatenvoedsel: 113 titel (afk.); 114. bijwoord: 116. en andere (afk.); 118. ple zier; 120. Engels bier; 121. schoon; 123. deel van een kachel; 125. en meer anderen (afk.); 126. gesuikerd vruch tenmoes; 127. droefheid. VERTICAAL: 1. knaagdier; 2. loven; 3. strook zand langs de zee; 4. laatstleden (afk.); 5. deel van een boom; 6. kantzuil: 7. spil; 9. lengtemaat; 10. dierenhuid; 11. een zekere; 12. tasto solo; 13. verhoogd terrein; 14. een weinig; 15. boom; 18. muziek noot' 22. voor (L); 24. namid dag; 25. vleesgerecht: 27. aan- en afvoertroepen (afk.); 29. uitbouw; 31. aarde: 33. man: 34. zuivelprodukt: 35. omlaag: 37. dun; 39. Nederduits (afk.) 40. deel van de vinger; 41. schoeisel: 43. roem; 48. vreem de munt; 51. het niet ver deeld zijn: 53. ambtenaar; 56. gaarne: 58. rund: 59. spier massa: 60. bontsoort: 62. voor zetsel: 66. drinkgerei; 71. zij kant van het hoofd: 73. af druk; 76. vliegveld' 78. boos heid: 80. nakroost: 81. lekker nij; 82. voor alle anderen: 84. boom; 85. begroten- 87. een en ander (afk.); 90 gravin van Holland: 94. roofdier; 97. voed sel: 98. uniek; 100. turen: 102. kledingstuk: 105. doek; 106. hoffeest: 107. solozang; 109. vreemde munt; 111. kleding stuk: 112. mannelijk schaap; 113. dun: 115. in orde (afk); 117. Engels bier; 119. hoop: 121 muzieknoot: 122. neodymium (afk.): 123. slee: 124. klaar. REDACTIE „DE STEM" REI GERSTRAAT 16 BREDA Zet op de enveloppe in de lln- ker-bovenhoek „Weekendpuz- zel" Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur 1e Prijs (f 25,-) M.van Kerkhoven, Don Boscoweg 4, Breda 2e Prijs (f 15,-) Mevr. Wouters, Hattingalaan 2, Hulst (Zld.) door H. W. FILARSKI KLEIN BLIJVEN DIT is een probleempje waarmee de minder gerou tineerde speler sinds iaar en dag worstelt Beide partijen staan kwetsbaar, de zuidspeler opent met één schoppen OW passen en de partner staat aan het hoofd van een matig 7-punten spel: Noord A 5 C 3 O B 8 4 2 V 10 8 6 4 2 Wat is het goede antwoord? Menigeen zal met dit spel twee klaver antwoorden en belooft daarmee dan iet° wat hii niet heeft, namelijk een redelijk sterk spel waarmee men wel „hoger op" wil. He» juiste bod van noord is één Sansatout want als men een kleine hand heeft moet men beginnen met klein te bliiven. Ik kén uw argumenten: maar noord heeft helemaal niks in harten' By dét argu ment vergeet u dat in één Sansatout 6 slagen ver loren mogen gaan. dat het niet erg Is om even- tit eel in éér SA één of twee down te gaan als er dan toch twee of drie harten voor OW inzit - en tenslotte dat u met twee klaver de partner te veel aanmoedigt Dit kan het spel van de zuid. speler zijn: Zuj(I O V 10 7 6 2 O A H 4 A 7 5 B5 „,,,j schoppen - noord één SA. zal zuid Na. zutd één scnopo hartPnl]i)kl>ms, ig da) moeten pas. misschien nét gemaakt ee« redelnk driWn Gaat het echter zuid éér misschien d twep klaver, dan is zuids minste schoppen SA Praktisch kansloos en zou herbieding _..'met drie klaver, ook dan is ten. "Z t "UeWdaown niet te vermiiden. Wellicht stelt minste éér noor(i niet op één schoppen past de vraag waa houdt verhand met het feit Het antwoord daarop vhben. dit zuid een snel Zuid 0 H V 9 8 6 4 V A 5 2 A 4 H5 Zuid één schoppen en als noord past, gaat de zeer kansrijke manche van vier schoppen ver loren Normaal bieden is: zuid één schoppen noord één SA zuid drie schoppen. Nu kan noord (zie boven) zijn kleine handje herwaarderen: hij bezit troefaas en een mogelijk aftroevertje in har ten. dus biedt hij vier schoppen. Zelfs als OW zo slim zijn met troef uit te komen, zullen NZ in 4 van de 5 gevallen niet meer dan drie slagen ver liezen Dat bekijkt u wel door CONSTANT ORBAAN Op het ogenblik dat deze rubriek wordt geschre- ven is het Friesche Vlag toernooi om het schaak kampioenschap van Nederland nog in volle gang Bijna de gehele schaaktop van ons land is van ae partii en dat is een verheugende ontwikkeling ver geleken met de titel wedstrijden van de laatste iaren. Hieronder een goede winstpartij uit de eers.e ronde van Lange weg. Deze meester geldt niet a een van de grootste favorieten voor de titel en aa komt omdat hij nog wel eens faalt in het beruchte .vijfde uur" Langeweg weet echter erg veel van het spel en hij bezit een groot „positiegevoel Wit: H. G. Ligterink Zwart: C. G. Langeweg. Siciliaanse verdediging. 1. e2e4. c7—c5" 2 Pgl— f3, e7—e6: 3. d2—d4 c5xd4; 4. Pf3xd4. Pb8 -c6: 5. Pbl—c3. a7—ah 6 Lfl—e2, d7—d6- 7 0—0, Pg8—f6: 8 Lel—ƒ3 Lf8--e7: 9. f2—f4. 0—0: 10. Ddl—el. Lc8—n7 11 Del g3 dn deze aloude .Seheveninger opstel ling geldt tegenwoordig Tdl als beter Zwart ant woordt dan met Dc7. een zet die hij nu kan "u1*" sparen".) liPc6xd4: 12. Le3xd4. Ld7—c6 13 Le2d3 (Feitelijk tempoverlies want slaan op e4 was geen dreiging: Lxe4?. Pxe4 en Pxe4 gaat niel wegens Dxg7 mat Scherper was daarom Tad: of Tael om aan de opmars e5 te werken en pas naar gelang van zwarts plannen te bepalen, waar Le2 het beste komt te staan). 13b7b5; 14. a2a3 (Opnieuw te passief gespeeld want wit hoeft b4 niet te vrezen. Beter was Tael en als het paard wordt verjaagd zoekt dit via dl of e2 betere velden op. Over deze subtiliteiten is wat langer uitgewijd om het verschil aan te duiden in het moderne positiespel van de meester en de sterke „amateur". Zwart krijgt nu langzamerhand over wicht op de damevleugel terwijl wit op de konings vleugel niet tot de gehoopte aanval komt). 14Dd8--d7 (Zie aantekening bij de elfde zet. Langeweg heeft hier ook Db8 overwogen met de zelfde idee: opmars van zijn b-pion). 15. Kglhl, a6a5; 16. Talel. b5b4; 17. a3xb4, a5xb4; 18. Ld4xf6 (Poging tot aanval maar deze blijkt uit eindelijk toch niets op te leveren). 18Le7xf6; 19. e4—e5 Tbl—dl, Da3—b3; 35 Te2—d2 (Of Tld2, Le4! en wint. Wit had zich het laatste partij gedeelte beter kunnen verdedigen maar objectief gezien stond hij verloren. Het ging in deze rubriek trouwens over de opbouw van de partij en niet zozeer om een al dan niet spectaculair slot). 35Lc6xg2! (Wint bij superieure stand minstens een pion). Wit geeft het op. (?.7_2?> 28x17 (11*22) 50—44 (22—28?) (Een bekend tijdelijk offer dat positioneel voordeel oplevert) 33x22 (7—12) 22—17 (12x21) 27—22 (18x27) 31x22 (8—12) 47—41 (12—18) 32—27 (21x32) 38x27 (1—7) 43—38 (7—12) 37—32 (2—7) 41—37 (3—8) 48—43 .11' 2217 (11x31) 36x27 en zwart heeft een schijf en later de partij gewonnen. Na 35 zetten had Palmer weer met zwart tegen T. v. Beek aanmerkelijk positioneel voordeel wat onderstaand diagram duidelijk maakt. door JAN EDINK W kkk 10 H sHB SA BAS 19Lf6xe5! (Wits bedoeling was dxe5, Pe4! maar deze kleine combinatie doorkruist zijn aan valsplan). 20 f4xe5. b4xc3: 21. b2xc3, d6xe5: 22. Telxeö. Ta8- a4 (Om de aanvalsmogelijkheid Lc4— na bijv. Dh3. g6 te verhinderen. Materieel gezien is de balans in evenwicht gebleven maar wit zit op gescheept met een dubbelpion die in het eindspel slechts voor een enkele pion telt. Wits enige kans was daarom actief spel en na afloop van de partii bleek bij analyse Tg5 f5. De5 daartoe het beste Na wits volgende passieve zet krijgt zwart behalve het eindspelvoordeel van de vijandelijke dubbelpion ook nog aanval). 23. c3— c4. f7—f5!: 24 Tfl—el, Tf8—f6' 25. Dg3-f4. Tf6—g6: 26 Te5—e2, Dd7 b7; 27 Df4—d2. Ta4—a8; 28 c3—c4 (Hoopt nog. Lc4 te kunnen spelen). 28Ta8d8. •>9 Khl—gl Db7 b2; (Dreigt Dd4+ met pion winst) 30 Dd2e3. Db2—b4: 31. Tel—fl, Td8—d5 32 c2c4, Td5d8; 33. Tfl—bl, Db4—a3; 34. Ruud Palmer uit Huissen heeft voor de eerste keer de provinciale titel van Gelderland veroverd Na de voorlaatste ronde was hij reeds kampioen wat erop wijst dat zijn score bijzonder hoog was in dit toernooi. Hij won nl. 7 partijen, stond slechts 4 keer remise toe en verloor geen enkele partij, wat zijn totaal score bracht op 18 punten uit 11 partijen. H. v. Gerrevink, werd met 14 punten een goede tweede, terwijl de gedeelde 3e plaats werden bezet door T. Akkermans en T. v. Beek, de gedeelde 5e plaats door H. v. Aalten en H. Kemperman. Door een beter S.B gaat H. v. Aalten naar de Rayonwedstrijden.Hieronder volgen enkele mooie fragmenten uit partijen van de winnaar van dit kampioenschap. Reeds op de 16e zet bracht Ruud Palmer met zwart zijn tegenstander B. Nijenhuis in moeilijk heden door hier 12—17! te spelen. Wit vervolgde hier met 21—16 (7—11) 16x7 (12x1) 43—39! (1—6) 48- 42 (6—11) 42—37 (11 16) 45—40 of? (Zeer aantrekkelijk lijkt hiei 28—22 doch dan volgt (18x27!) 32x12 (3—8) 12x3 (13—18) 3x29 (23x41) Uit. Inplaats van 45—40 nu echter 3731 (3—8) 39—34 (812) 34—30 (18—22') 31—27 (22x31) 26x37 (12—18' 37—31 (18—22!) 30-25 (24-29) 33x24 (22x42) 24—20 (42—47) 20x29 (47x15). Uit Na 45—40 (18—22) 32—27 (23x45) 27x29 (17—21) 26x17 (45—50) 29—23 (50x41) 23x14 (41x10) 17—12 (1023) Wit geeft het op Na 35 zetten had Palmer met wit de navolgende stand tegen H. v. Aalten. o O c C O O K O O O O Q O g 3.9 Wit antwoordde met: 44—39? (hier moest 43-.,.-, om op (17—22) enz. te vervolgen met 33—28 (22x33) 38x20 (15x24) 42- 38 met de dreiging 32 28!) Noodgedwongen speelde wit hier 30—25 waarna zwart vervolgde met (8—13?) en kansloos verloor. Na 30-25 echter (19- 24') 25x14 (15—20) 14x25 (8—12) 29x20 «23 28) 33x13 (12 18) 13x22 (17x30) 25x34 (21x43, er> zwart heeft winstkansen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 25