la Theater op het puin van Hiroshima DROSTE IN DE CULTUUR Heimwee naar rock-jaren? G: tegen de moord op het ik ERFENIS DRIJFT ROVEN vr YAMASH'TA MET RED BUDDHA NAAR NEDERLAND fe'fe fe ijdschrift oek ota bene Zaterdag 30 maart 1974 GLOBE heeft repertoire voor 1974-1975 bekend ge maakt: 1. G. Feydeau: Loop toch niet zo naakt rond en H. Pinter: De Kollektie (12 sept. Breda); 2. H. Claus: Suiker (27 sept. Eindhoven); 3, P. Shaffer: Paard (Equus)-(28 nov. Tilburg); 4. Eric Schnei der: De Stilte aan de andere kant van de heg (15 jan. '75 Eindhoven). 5. Fr. Werfel: Ja- oobowsky en de overste (27 febr. Tilburg) 6. H. Ibsen: Spoken (10 maart, Oss). TOELAGEN voor poëzie en proza voor auteurs van 18- 35 jaar (2x f 4000) worden gedeeld door dichters W. Ot- ten, Amsterdam en L. Ferron, Haarlem en prozaïsten R. de Jonig, Hilversum en M. 't Hart, Leiden. STAATSBALLET Moskou op 4,5 en 6 april met o.m. Zwanenmeer in Raiijcongres- centrum Amsterdam. JOHANNES-Passion van Bach zal door Azymuth uit Lokeren in authentieke versie (o.a. met barokinstrumenten) uitgevoerd worden; o.a. op 5 april in Gent, 6 april Waalse kerk, Amsterdam en een slot- uitvoering in Rotterdamse Doelen. SOLDATEN van Specu laas, heet het boeiende avon turenverhaal, dat deze week voor de jeugd in première ging bij Koninklijk Jeugd Theater Antwerpen. Iederi woensdag, 15 uur en iedere zaterdag om 10 en 15 uur (tel 333525). INTERNATIONALE Zo mercursus voor Vocalister wordt dit jaar gehouden van 4 tot en met 17 augustus in Hui ze Bergen te Vuight. Accent op hedendaagse vocale muziek Docente: vermaarde Engelse sopraan Dorothy Dorow. Deel neming open voor (25) Neder landers en buitenlanders, in ons land wonend (tel. 04100- 25111). GRIMM-tentoonstelling in 't Meyhuis Helmond is wegens groot succes verlengd tot en met 7 april. Dagelijks 14-17 uur. i FOTO-4: „De markt neemt intussen af, niet voor foto's in het algemeen maar voor ge schoolde fotografen" consta teert de redactie, die meer aandacht wil gaan schenken aan de toekomst van de vakop leiding. Ook in Foto aamdachl voor de Kirlian fotografie, maar nu als primeur aange kondigd, omdat „elders gepu bliceerd materiaal hoogstwaar schijnlijk op falsificaties be rust". Getest werd de Minolta XM; positieve en negatieve punten voor deze systeemca mera. Verder o.a. aandacht voor Wijndel Jongens, die als vakfotograaf zich o.a. gespeci aliseerd heeft in het Zeeuwse landschap: de Belgische vakfo tograaf Eddy Janssens („als fotograaf moet je een interes sant mens zijn, andere kom je er niet"); Henk van Hilten en René Kraayeveld, die delen van zuidelijk Engeland op de plaat vastlegden en het debuut van Arie van Kampen (Foto, postbus 4, Doetinchem). SAMENSPEL 1: „Er wor den geduchte aanvallen onder nomen op de huidige verzor gingsstaat en er leeft een mes- siaans verlangen dat bij de dood van het kapitalisme het welzijn op aarde geboren zal worden. Als niet - structuralist acht ik deze gedachtengang naïef. Welzijn is een bewuste bestaanswijze die verworven moet worden middels een langdurig proces van zelfver werkelijking", schrijft Jan Velzeboer als inleiding op dit nummer geënt op de begrip pen welvaart en welzijn. „De burgerlijke toneelkunstenaar vreet alles en spuugt alles weer uit", zet vervolgens Ben Bos duidelijk boven zijn bij drage. Toine Kreykamo meent: „Spreken over welzijn Is in vele gevallen voorbarig", aldus de kop boven zijn ver haal Wvm Odé meent, dat er in de meeste toneelgezelschap pen t.g.v. een autoritaire structuur, geen sprake is van een gezond klimaat: ziek zijn, beter worden. (Samenspel, Zandpad 28 Maarssen). Afgezien vam de nogal dik aangezette lofprijzen als: „vanuit zijn marxistische overtuiiginig heft Berger een geslaagde progitig gedaan om de traditionele structuur van de roman te doorbreken", is de roman van JOHN BER- GER:G (uiitg. Vam Gennep i 21,50) een boeiend boek. Je hebt niet per se het marxisme nodig om inhoudelijk een der gelijke romain te kunnen schrijven en de traditionele structuren zijn reeds vaker op een gelijksoortige mainiei doorbroken. Berger slaagt ei echter in en dat lukte nof niet zo vaak een brok soci aal engagement structureel or een zeer indringende en per soonlijke wijze te verwerke tot een boek, dat je in de ba kan krijgen. Op een ernstig, bijna plech tige manier voert de schrijve zichzelf als schrijver bekijk r st boek: de schrijver, dn ztohztslf ails schnrijver béknjkt De hoofdpersoon G, is tot oi zekere hoogte een abstracte fi guur, maar tegelijk de vimgei op de pols van een aanta I historische gebeurtenissen rond de laatst» eeuwwisseling die voor een deel een andere Een gebochelde man: sym bool voor de doorsnee Japan ner In deze tijd. Dat is de centrale figuur in de mime- rock-musical THE MAN FROM THE EAST. Stomu Ya mash'ta (26) uit Japan, die deze musical schreef en met zijn Red Buddha Theatre over de hele wereld uitvoert, toont zich geen bewonderaar van de hedendaagse cultuur in Japan: een mismaakte, gebochelde cultuur. Toch is zijn musical, eigenlijk veel meer een vorm van totaal theater, geen hitter schouwspel. „Ik wil het pu bliek beproeven, wat je met humor kunt doen", zegt hij. „Bovendien probeer ik een di aloog tossen de verschillende culturen op de wereld tot stand te brengen. Het gezel schap waarmee we spelen, oorspronkelijk Japans van op zet, is dan ook internationaal geworden: Japanners, Engel sen, Amerikanen, Fransen, Ca nadezen en Italianen". Op 26 april womdt dm de Philips Jubileumhal (2500 plaatsen) in Eindhoven op vier podia de première in Ne derland gegeven van dit waar schijnlijk toch wel unieke schouwspel. Sedert twee jaar trekt The Man Prom East vol le zaten in Frankrijk, Itaildë Engeland, Amerika. Jongeren zijn wild enthousiast; ouderen op de grenslijn van „culturele revoluties" ervaren aan den lijve duidelijker wat er aan de hónd is. Tot en met 1 mei worden in Eindhoven de enige Nederlandse voorstellingen ge geven; daarna vertrekt de ro de Buddha naar Duitsland en België voor eerste kenmiisma- ktaigem. Wie is Stomu Yaimash'ta? Reeds als 13-jariige speelde hij dia solos '.agworker in het Phiil- hanmonisch Orkest van Kyoto, waarvan zijn vader dirigent is. Op 14-jamige leeftijd maakte hiitj ail filmmuziek voor films van Kurosajwa. Daarna ging hii|j studeren in Amerika o.a. aan The Baston Benkely Aca demy of Jazz, waar hij speel de met Jackie By and en The Initernationail Modern Jazz Quiintet. Toen hij 19 jaar was kreeg hij zijn eerste oanitrac- ten voor soksitisoh optreden m.n. bij The Metropolitan Opera Orchestra. Sindsdien is hij met orkesten op tournee geweest door Amerika en Eu ropa. De Russische componist Kaohaturian noemde hem 's werelds grootste nog in leven zijnde slagwerker; een mening die gedeeld wordt door John Oage, Hans Werner Henze e.a. Yamash'ta is daarbij steeds sfcenk geporteerd geweest voor de rock-muriek in al zijn vor men. Dat kwam b.v. tot uit drukking door zijn samenwer king met het orkest Come to the Edge o.l.v. Mornis Pert, met wie hij zijn eerste pliaiten- aibum, Floating Music, maakte en later de muziek uit The Man From The Bast (Island- Ariola-86649 IT). De laatste plaat is ongeveer een half jaar geleden in Nederland op de markt gebracht en leidt daar een onopvallend bestaan. De onbekendheid met de achter gronden van de musical zal daartoe hebben bijjgedragen. Op deze plaat krijg je nl. wel een goede indruk van de wij ze, waarop Yamash'ta met mu ziek werkt. Op een typisch eigen manier brengt hij klas sieke dementen uit de ooster se en westerse muziek over naar deze tijd, door ze op een avant-gardistische o.a. met pop rock element te vermen gen. Muziek die goed in het gehoor liigt en typische sferen weet op te roepen. Yamash'ta die zielf musiceert bij The Man From East, is daarbij op het toneel omgeven door vijf tig tot zestig soorten slagwerk, die een grote tijdsspanne be staan. 0 Stomu Yamash'ta Stomu beeft wat moeite met het duidelijk maken van de inhoud van zijn spel. Hij ver telt over de groteskee figuur van de gebochelde man; over Clowns, die het oosterse- en westerse gievoel voor humor tegein elkaar uitspelen, over de maskers, die gedragen worden en het zicht op het menselijke leven; over fantasieën, dromen en hérimnen-ingem, die als het ware het menselijk bestaan herscheppen. „Het is zo ab stract, dat het eigenlijk oip ie dere traditie inspeelt", zegt hii|j. Anderzijds komen in de mu sical hele tastbare- en oonarete zaken aan de orde: Na de proloog wordt het festival vaai de vredie gevierd; scènes uit het moderne Japan: de under ground, typistes, telefonistes, studentenopstand, spelen en dansen. Aarde en hemel heten de volgende taferelen, die vanuit Japanse historie, een schril contrast bieden met het voorgaande: Buddha, gewijde muziek, slaven harakiri, les biennes (in Italië leverde deze scène moeilijkheden op) etc, uitmondend in de opoffering van een oudle vrouw, omdat er een kind geboren is en er geen voedsel is voor méér monden. Hoogtepunt vormt: een dag in Hiroshima: een ge wone werk- en leefdag gestold in de atoombom van 1945; een indringende scène, waarna de gebochelde Bossu sterft. Tijdens het gesprek met Yamash'ta werd er vanuit Lon den 166111 W"1 niaair schap gebogen.Binnen een uur wenfrieze op video over- gespoeld en- niaaif de plaats van samenkomst gebracht. Helaas, het geluid was weggevallen. Maar de scenische beelden mochten, althans op mij, ai zoveel indruk maken, dat ik zeg: waarschijnlijk wordt deze musical toch een hij zandere gebeurtenis. Satu vertelt, dat er wel spaarzaam Japans hij wordt gesproken, maar dat het accent op de mime l&gt, zodat het toch verstaan wordt; dat leerde de ervaring. Een expe riment, dat inspeelt op gevoels ervaring en oude Japanse kunst en milten vat in een sati rische nock-opena. Het Japanse ministerie en onderwijs drijven nog hele maal op oude versleten tradi ties, zegt Jaimash'ta. In het theater doen ze nu al honder den jaren hetzelfde: Noh en KatoukL Toen hij uit Amerika, na zijn studietijd, In zijn ge boorteland terugkeerde, ble ken jonge kunstenaars op hun lauweren te rusten; geen kan sen.. Hiroshima vernietigde 2000 jaar Japanse cultuur. De jeugd, gebaren na 1945 (alle leden vain Red Buddha rijm na '45 gebaren) groeiden op op puinhopen en met o.a. een af treksel van Amerikaanse pop muziek. Yaimashtia protesteert niet met een revolutionair spel; hij strooit niet met bloe men en vrede, maar is op zoek naar een eigentijdse vormge ving, waarin de culturen van oost en west elkaar de hand reiken, op zijn minst een dia loog met elkaar aangaan. HSj doet dit als befaamd musicus, met 40 mensen, die voortko men uit verschillende artistie ke richtingen (fiilm, theater, dans, beeldende lcunat) om zo tot een totaal theater te komen. Een gebeurtenis die je op zijn minst met verwachting tege moet kunt zien. (kaartbespre- king: tel. 040-65661 en 7336625). HENK EGBERS Hoe „lief in de jaren zestig. We leven in een wegwerp- tijd. Met eniige verwondering kun je nu soms constateren dat tien jaar geleden", al weer „vroeger" is. Met deze nostalgische gevoelens heeft Goerge Luoas de film AMERI CAN GRAFFITY vervaardigd; een niet onaardige sfeerteke ning van de beginjaren zestig, waarin de Amerikaanse jeugd op zoek was naar een nieuwe levensstijl op een ritme van de rock-muziek. Daarvan is wel iets, niet allies overge waaid naar Europa. Lucas geeft in deze film ,eem analyse of psychologische erkilaringen van diit zoeken naar een nieuwe sensationele eleving van je bestaan op leze aardbol, maar neemt je .-en arvand mee naar een Ame- •iikaanse middelgrote stad in 962. Een vriendenclub van vier neemt afscheid van „the >ld days"; afscheid van een stuik jeugd. Deze film, die de ze week in ons land voor het eeirst draait, is kandidaat, voor vijf Oscars: de bete bijrol (Candy Clank), de beste mon tage, het beste scenario, de bes te regisseur en de beste film als geheel. Persoonlijk viind ik dit niogail dii'k aangezet, maar dat neemt niet weg, dat hij best de moeite waoird fs. Auto's en meisjes als speel goed voor de „kids"; een avondje racen door de stad, overvallen, stelen van auto's, meisjes uitwisselen, rock-mu ziek, de poiiltie een loer draai en e.d. alles, onder de ge- ineensahoppelijtoe noemer ,lol". De club van vier, waarin doorgeschoten hes-ers en wer kende jeugd eerlijk verdeeld zijn, zal uiteenvallen, want twee van hien zullen vertrek ken naar een university. De vier worden gespeeld door Ri chard Dreyfuss, Paiuil 1e Mat, naaitschappij inluidden. Behal ve Don Juan, hieft bij iets van jen rondwandelende Kafka of Christus over deze aardbodem. G vult zijn eigen identiteit niet in en aam de interpret® .ies van anderen gaat hij ten hotte ten onder. Berger heeft door rijn 1X1 ïan een rode verhalende draai jet,rokken met de geschiedend van de Italiaanse zakenmar (Jmberto (la Bestia) en zij i maitresse de Engelse Laun leboren wordt daaruit ee' -■oom (G), met wie Laura ee inidere, betere (socialistische wereld wil stichten, uitgaand van zijn nieuwe leven wil z >en demonstratie geven va 'en nieuwe wijze van levei 3. zwerft dan door het boe angs een aantal historisch gebeurtenissen (arbeidsrevolt Milaan, 1898, de eerste vluch met een vliegtuig over de Al pen, 1910 en de Servisch-Slo waakse opstand in Triest 1915) G. staat op de breuklijn van deze nieuwe levenswijze. waarbij het gedrag van de neersers en beheersten wezen tijke veranderingen ondergaan om de situatie meester te blij ven en ontwikkelingen in sang te houden. Berger reflec teert als schrijver op de ge beurendssen, legt verbandei 'lissen de sociale ontwi'kkelin »en via „onderbrekingen" va ?e tekst. Het identiteitloze van l rijgt vorm in de schrijf stil le spanning wordt niet opge iepen door wat er komt ,aar alle vezels rijn gespan en en trillen in reactie op he u aanwezige. G. betoogt nie' nalyseeirt niet, maar neem -aar, legt verbanden met e' ssen zintuiglijke waarnr lingen, emoties, Mstericitei n politiek. Hij laat zich nue -angen door het dilemma vai *ven en dood. De eerste keet lat hij zich bevestigd voelt er veet dat hii niet dood S, ont laat door de blik van de vrouw. De laatste keer zegt dezelfde blik (van een andere John Berger. ju je niiet dood zijn?" Daarb. verd zijn leven door herinne ring beurtelings uitgerekt ei samengeperst een -speet aa soort kwelling waardoor tij a tenslotte een zinloos begrip :ouw) hem: „maar waarom, verd G. is echter geen goa, .een held. Zijn sterven is noei roots. Er is wel een affluiten assen G en het slachtoffer, .oewel de slachtoffers aan uide rijden liggen (arm en jk); ze rijn slachtoffers, om rit ze veroordeeld rijn tot hun basse, te betalen met hun ei- ::i bestaan. John Berger Is echter geer uiklager; hij prikt wel door Ir rit iets onvermijdelijks in et gebeuren. Hij is geen par ij; hiij woont in iedereen er ■oert een dialoog, die leidt to ïeuken of tot vervreemding Vis Don Juan zoekt hij d- vrouw en in haar de eenzaam redd. En telkens weer val voor hem de vrouw, die voo haar leiven al betaald heef met een stuk eigen ik. In dit óm is het boek toeh oak wee- ■en aanklacht, maar dan teger het vermoorden van het eigen !k en tegen het kunstmatig «meiTraapsel, wat dan over- en waarop liet roaat- Charllie Martin Smith en Raniny Howard. Lucas voert een soort auto-baillet op door het stadje, waarin de knullen met hun statusbewuste en vaak vreemdsoortige auto's zichzelf prikkels bezorgen in hun leegheid. De ironische hu mor straalt er dikwijls af. Op de achtergrond speelt de le gendarische discjockey Wolf man Jack mee als de alles vervullende geest, die via de autoradio's inspeelt op de dro men van ziijn pupillen. De songs uit die tijd loipen paral lel met de in beeld gebrachte sentimenten. De films is een absurde ko medie, een goedgemutste wild west van totoks in een hol bestaan, maar ook een inlei ding op de hete zomers, dlie de latere jaren zesifciig zouden ken merken. Als tijdsdocument te kent deze film anmdlg een oreufclijn in een belevingswe reld, waarin velen zich zullen herkennen en waar velen mo gelijk met enige sentiment aan terugdenken. H.E schappelijk leven drijft. Broz fundamenten. Absurd hoe d ene poot waarop dat leve staat het artificiële samen raaipsel, dat slechts met mach haar privileges kan behoede ook nog wondt afgezaagc De schim G doet een appel o> het ongeïdentificeerde e' wordt vermoord; beschuldig van TOrnaad; verraad aan d bedenksels dier machtigen. Ar derzijds identificeert hij zie niet met de revolutionairen. 1 hem bestaat geen idee van ee betere maatschappij. Ook hie zoekt hij het reeds vermoord k (bv in de vrouwen Leoni- ■tfusa). In he1 verlangen hf 'even zelf te ontmoeten, b le dood opgesloten, omdat, h even zelf de ondergraving 7< deken en var het kunsten.? maatschappelijke bestel. Voor G kreeg Berger (4: e behalve kunstschilder o' insfkriticus was de Guordi- rfion Prize en de Book- 'cComnelprijs. Een iwtrig< nd boek. H' Het is opvallend, dat er zo weinig overzichtsgegevens aangaande kunstzinnige vor ming in Nederland beschik baar zijn. Zo begint een inlei ding op een rapport, dat daar in verbetering wil brengen. Onlangs is bij de Staatsuitge verij verschenen het rapport KUNSTZINNIGE VORMING IN NEDERLAND, waarin op ruim 200 pagina's gegevens worden aangedragen, die „een structuurvorming moeten on dersteunen". Zo heet dat en we houden werk. Dit rapport werd samengesteld door het NIVOR (Nijmeegs Instituut Voor Onderwijs Research) in opdracht van en in nauwe sa menwerking met de Werk groep 03 (werkgroep Organi satie van het onderwijskundig onderzoek ten behoeve van de kunstzinnige vorming). Nu zullen de meeste mensen hiervan niet wakker liggen en zij, die er wel van wakker liggen weten dan nu als ze het nog niet mochten weten dat dit rapport bestaat. In de beste gevallen vragen ouders zich wel af: krijgt Jantje kunstzmnige vorming (al zal deze uitdrukking wel in de mond besterven) op school èn hoe, o(: wat doen ze met Lientje op de muziekschool of met Puck in het buurthuis? Er wordt aan gewerkt mevrouw! Zelfs op tweehonderd pagina's kunnen we nog niet afdrukken wat er allemaal wel gebeurt; sorry, hoofdzakelijk wat er niet gebeurd. Het is indruk wekkend te lezen, wat er allemaal nog zou kunnen en- moeten gebeuren om kunstzin nig, creatief, expressief e.d. een volk van de toekomst op te bouwen. Daar komt bij, dat we een structuremvolkje zijn, zodat in '71 de Werkgroep 03 werd opgericht, door CRM, om „een voorstel te ontwerpen voor de structurele kaders waarin wetenschappelijk on derzoek van onderwijskundige aard op het terrein van de kunstzinnige vorming in Ne derland op optimale wijze kan plaatsvinden". Na ruim twee jaar dan dit rap port, dat weer als advies gaat dienen voor het nog uit te brengen advies van een nog op te zetten organisatie van onderzoek op gebied van kunstzinnige vorming. Kunt n het volgen? En dan al die arme kindertjes maar kleien, muziek maken etc. op een nog niet zo optimale manier. Waar moet dat heen? Temeer nu we weten, dat de groep zich „be wust is van de vele tekortko mingen en hiaten in de hier geboden exploratie en inventa risatie". Wat kunt u In dit rapport vinden? Deel 1 bevat de situa tie van de kunstzinnige vor ming in Nederland. Deel Z'. Ontwikkelingen en doelstellin gen en deel 3: Onderzoek met betrekking tot kunstzinnige vorming. In de samenvatting staan een aantal zinnige con clusies, die we geïnteresseer den best kunnen aanbevelen. Maar ter illustratie "m wat dichter bij huis te blijven: le kleuterschool. Zoals bekend begint bijna alle vreugde en ellende op de kleuterschool. Wat weet het rapport hierover in verband met de kunstzinni ge vorming te melden? In de kleuterscholen rotsooien de leidsters maar wat aan, want „er is nog geen sprake van een strakke (sic) programma tische lijn: de leidsters dienen te reageren op wat de kleuter doet en dit in te passen in het geheel", zo wordt gezegd. Tja, als je ook niet in het geheel past, is het hek van de dam! En het Is helemaal godge klaagd als de leidster dient te reageren op wat de kleuter doet in plaats van te kunnen reageren op het geheel. Nn moeten we daar geen onzin over verkopen, want er staat immers verder te lezen: „Deze aanpak levert vaak aanslui tingsproblemen op met het ba sisonderwijs, waarin de intellec tuele vorming, „het leren" veelal centraal staat". Het rap port meldt dan dat daar ge lukkig wat op gevonden is: vla de zogenaamde speelleer- klassen, worden de egootjes van kinderen langzamerhand en ongemerkt omgeturnd tot collectieve Ieerkindertjes. Het shock-effect is wat verdoezeld, want „zo kunnen de scherpe overgangen tussen kleuter- en basisonderwijs soepel verio nen". Verder staat er opgewekt te lezen, dat de mogelijkheden op het gebied van kleuteron derwijs (onderwijs) gunstig zijn voor het enthousiasme van de kleuterleidsters. Maar de uitvoering van dit enthou siasme wordt geblokkeerd door een gebrekkige voorop leiding, wat betreft expressie mogelijkheden en algemeen niveau (mavo). Bovendien hebben de docenten van die vooropleiding zelf weinig oraktijkervaring. In de oplei ding wordt weinig aandacht geschonken aan improvisatori sche mogelijkheden op gebied van beweging en muziek en tenslotte is er op het gebied van kunstzinnige vorming in de kleuterschool nauwelijks onderzoek verricht. Als dit al lemaal zo duidelijk is, dan map je niet, dat er nog weer enkele jaren nodig zullen zijn om adviezen voor adviezen en rapporten voor rapporten te maken. eindredactie henk egbere Ik hoor in 1968 Domien van Gent nog foeteren, toen hij met ïjn Tentoonstellingsdienst van het Brabantse Provinciale Ge- lootschap (zaliger gedachtenis; dat slaat op de dienst en mis- chien inmiddels ook wel op het Genootschap) een aantal schil derijen van FERDINAND ERFMANN door de provincie „sleep- 6 l* S J^r was Erfmann overleden en had zijn schilderijen an het Stedelijk Museum in Amsterdam vermaakt. Daar werd les „netjes" opgeborgen in de kelder en het duurde tot '73 eer r ©en expositie van^ gemaakt werd. Een gedeelte van zijn werk wam zo ongeveer bij de lommerd terecht, maar de Amsterdamse aiene Mokum kreeg er vat op. Kortom: Erfmann werd miskend; indaar dat foeteren van enkele „profeten". De toenmalige dl- cteur van het cultureel centrum De Beyerd in Breda, G. Nie- eijer, heeft in die jaren, met een vooruitziende blik, een drietal rfmanns voor de gemeente Breda gekocht. In vergelijking met pnjzen, die Erfmann nu maakt (na zijn dood!) voor een prik- «e. Verschillende werken zijn nog te koop op de expositie van schilderÜen tekeningen, die tot en met 21 april in E BEYERD te Breda te zien is. Een tentoonstelling van het ver- •hijnsel Erfmann, die momenteel waarschijnlijk meer door de aarderingstrend in het kunstwereldje boven komt drijven, dan z*jn grote schilderkunstige begaafdheid in de ouderwetse ademische zin van het woord. Vanuit die optiek, kun je je »orstellen, dat in '68 het Stedelijk met deze erfenis in de maag it. Maar de tijden zijn gekeerd Je kunt je nauwelijks voor ellen, dat Erfmann zelf met deze erkenning gelukkig geweest >u zijn, want zijn „slogan" bestond juist in de bevestiging van jn „ontkenning". Hij had al een sterk gevoel gehad, dat het ven zelf hem miskend had. Zijn werk in De Beyerd illustreert rfmann's tragiek. Zijn schilderijen zijn meer tekeningen met in- evulde dromen van een onvervuld leven. Show (circus), kraclit- atsers, vrouwen met lichamen, die beantwoordden aan zijn (eeltkeus"-verlangens, illusies van een soms pijnlijke humor achtten aan zijn leven een bestaan voorbij zijn tastbare werke- ikheid te geven. Wie daarover nog meer geïnformeerd wil wor» ten, schaffe zich de rijk geïllustreerde catalogu- 10aan net uitvoerige inleidingen van Henk M^ij.'i „i amber* Tegen- osch. Het beste is om zelf in De Beyerd te gaan kijken naar deze eladen expositie.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 23