van tof AOW EN DE GEHUWDE VROUW PRODUKT VAN BRABANTSE SPOORMANNEN: Nieuwe treinen tussen Brussel en Amsterdam WESTDUITSERS SLUITEN GRENZEN NIET VOOR NEDERLANDSE TEINROIIW L Watdoet een Belgische, als ze naar Djakarta vliegt? ElO Verwende vrouw BOMMEN- SCHIP VERVOERDE WAPENS LEGAAL Honderd meer Sabena spreekt uw taal, Worldwide binnenland buitenland Nadeel Meer plaatsen 1 NU OOK COLA EN UB EEN HEERLIJKE CITRUSDRANK procent Minister Van der Stee: CHINESE ANTI-ASTMA SIGARETTEN Nieuw vanaf 1 april: u Belgian, u Met de Sabena twee maal - per week naar Djakarta n SABEn Go Belgian. Go Sabena. SABENA Dinsdag 26 maart 1974 10 „Eigenlgk zit me al heel lang iets dwars, namelijk het geklaag van ouders dat hun kinderen niet kunnen spelen", zo schrjjft ons een Bredase vrouw, moeder van drie kinderen. Ze gaat dan verder: ,,Zjj wijten dit aan de kinderen, maar zjjn zo vaak zelf schuldig. Veel mensen zjjn zo verzot op hun meubels en prulletjes dat zjj de kinderen naar buiten verbannen. Zelfs de „eigen" kamer van de kinde ren wordt leuk ingericht met mooie vloerbedekking, mooi behang, een mooi bu reautje, enz. Gééf toch die kinderen een goedkoop be hang waar ze platen, die ze zelf mooi vinden, op mogen plakken. En geef ze zeil waar ze op mogen crossen met hun auto's. Laat ze niet iedere avond alles netjes op ruimen, stof er maar om- heen. Laat ze bijvoorbeeld eenmaal in de week oprui men en stof dan grondig. En als ze naar buiten gaan laat ze dan vuil thuiskomen. Toen bij ons in de buurt het grasveld omgespit werd, heel grondig zodat er mooie bergjes ontstonden, wemel de het van de kinderen. Ik wist niet dat er zoveel wa ren in onze buurt. Als je dan in de winkels de moeders hoort klagen over de vuile troep denk ik dat zij niet eens de gelukkige gezichten zien. Als je dan zegt dat het „grasveld" zo maar moest blijven, kijken ze je aan of je gek bent. Kinderen mo gen ook al niet met krijt op straten en muren tekenen want dan wordt het straat je vuil. Waar ik me eigenlijk nog het meest aan erger is dat moeders, vaak met een kind achterop, over de stoep naar winkels fietsen. Waar moeten kinderen dan nog spelen? Ze lopen nota bene kans door hun eigen moeder overhoop gereden te wor den." Tot zover deze moeder. Haar kinderen „spelen niet meer buiten maar maken nog wel rommel". Met vol doening constateert ze ten slotte: „Ik heb heel wat modderlaarzen, broeken en jassen schoongemaakt". Mogelijk dat deze vrouw hier en daar in haar brief een te zwaar accent heeft gelegd. Mogelijk ook onderschat ze het aantal ouders dat toch echt wel een redelijk evenwicht weet te vinden tussen „fijn laten spelen" en „weinig rommel maken". Dat neemt allemaal niet weg dat dit een moeder moet zijn naar het hart van de spelende, inderdaad niet altijd op de dingen doorden kende, vaak rommel maken de, vaak ravottende, altijd verrukkelijke jeugd. Mevrouw Van Rijen uit Ulvenhout verbaast zich over het feit dat de gehuw de vrouw die 65 jaar of ou der is geen AOW krijgt als haar man nog geen 65 jaar is. „Ik vind dat niet eerlijk", zegt zij. „Een gehuwde vrouw moet toch dezelfde rechten hebben als de onge huwde vrouw". Bovendien vindt zjj het vreemd dat een vrouw die zeg maar 50 jaar is wel AOW krijgt als haar man 65 jaar is ge worden." Zij stelt een interessant pro bleem aan de orde. Het ls een kwestie met heel wat haken en ogen. Om het duidelijk te maken moeten we terug naar 1956. Toen is de politieke dis cussie gevoerd die leidde tot de Algemene Ouderdomswet die 1 januari 1957 ln werking trad. In dfe wet worden ALGE MENE regels gegeven over hen die in aanmerking komen voor een AOW-uitkermg, Ie dereen die 65 jaar is geworden en verzekerd is geweest heeft recht op ouderdomspensioen. Uitzondering: in het algemeen de gehuwde vrouw. Zij krijgt pas een uitkering als haar man de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt, ook als zij ouder is dian haar mam, of jonger. Er zijn 3 gévallen waarbij een gehuiwde vrouw wel aan spraak kan maiken op een AO- W-uitkerinig: A. als haar echtgenoot nooit verzeikerd is geweest; B. als ze reeds een AOW- ualtkering heeft en in het hu welijk treedt met een man van 65 jaar of ouder; C. indien zij kostwinner ls voor haar invalide man (45% invalidöiteiit) en zijn inkomen niet meer bedraagt dan 1,25 maal het gehuwden-AOW. Men is er destijds van uit gegaan dat het inkomen van het gezin pas achteruitgaat als d» man gepensioneerd wordt, 65 jaar is geworden dus. Als de vrouw 65 is geworden en de man jonger is, zo redeneer de men, dan blijft het inko men van het gezin onveran derd. Als men dan de inmid dels 65-jarige vrouw een AO- W-uiiitkering zou geven, 2ou dat tot scheve inkomensver houdingen leiden. Bovendien nam men in aanmerking dat ln veruit de meeste gevallen de man ouder is dan de vrouw. Men zette de regeling op naar de grootste groep. De man krijgt dus het ge huwdenpensioen. Als men de beide echtelieden afzonderlijk zou behandelen, zou een ge huwde man die 65 is gewor den maar een deel van het pensioen krijgen en zou het gezin pas het hele pensioen ontvangen als de vrouw ook 65 jaar was geworden. Dat vond de wetgever onrecht vaardig. Het gezinsinkomen zou dan aanzienlij k kunnen verminderen. Als de man, die gezins- AOW ontvangt overlijdt, onit vangt de weduwe nog 5 maan den het volledige pensioen. Daarna krijgt ze het pensioen voor onigehuwden, 70% van bet gehuwden-pensioen. Als twee mensen scheiidien en die man kreeg het volledige AOW-pensdoe», ka-ij gen man én vrouw ieder het pensioen van een ongehuwde, 70% van het gehuwden-pensioen. Ook als twee mensen duurzaam ge scheiden zijn, zonder dat er van een officiële scheiding sprake is, gebeurt dat. In 1956 is uitgesproken dat de premie-heffing voor de A°W-Kuitkeringen een zaak -olidariteit zou r- van mens tot mens zijn. De werkende generatie betaalt voor de generatie, die gewerkt heeft en voor de AOW geen premie heeft be taald. Naarmate de regeling langer bestaat, komen er steeds minider mensen voor AOW-uifkering in aanmerking die zelf geen premie hebben betaald. Overigens is ook van belang dat iedereen dezelfde uitkering krijgt, ongeacht het totaal aan premiegelden dat hij (zij) betaald heeft. Er is een probleem dat niet onder die bestaande regeling wordt opgelost. De gehuwde werkende vrouw die 65 jaar is geworden en wier man die leeftijd nog niet heeft bereikt, krijgt ge,en AOW-uitkering. Zo'n situatie kan gepaard gaan met een aanzienlijk verlies aan gezinsinkomen. Als dat ernstige gevolgen zou hebben, kan worden geprobeerd via de Bijstandwet hulp te krijgen, opdat de gebruikelijke gezins situatie niet wordt aange tast. Wij zijn het niet met onze brief schrijf ster eens dat de huidige regeling tegenover de gehuwde vrouw „niet eerlijk" zou zijn. De regeling is niet volmaaict. Maar welke rege ling is dat wel? Zij kwam tot stand in een tijd, nog geen 20 Jaar -geleden, dat de nood on der d-e bejaarden via de nood- wet-Drees gelenigd moest worden. Nu praten wij al over een algemene pensioen-verze kering voor alle Nederlanders. Als die er komt, zal het pro bleem van mevrouw Van Rij en waarschijnlijk uit de we reld zijn. Ongetwijfeld zullen dan andere oneffenheden ont staan. Maar toch zal zo'n wet weer een aanzienlijke verbete ring betekenen vergeleken met de huidige AOW. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM-BRUSSEL De acht nieuwe trek-duw- treinen, die met de op 26 mei ingaande NS-dienstregeling tussen de hoofdsteden van Nederland en België gaan rij den, zijn eigenlijk het resultaat van een technische nood greep. De uit 1957 daterende twaalf treinstellen, toen de belangrijkste verbinding tussen Nederland en België werd geëlektrificeerd, zijn hij lange na niet voldoende om het sterk toegenomen verkeer tussen de noordelijke en de zui delijke Nederlanden het hoofd te kunnen bieden. Maar de tijd is nog niet rijp voor een drastische aanschaffing van nieuw materieel. Nu besloten ts tot de bouw van de Kanaaltunnel zal de totstandkoming daarvan zeker invloed hebben op de ver voersstromen tussen Neder land, België en Frankrijk. Bo vendien is het vrijwel zeker dat voor de aansluitende lij nen nieuwe spoorwegtechnie ken een kans zullen krijgen. Hangende die ontwikkeling zou het onverstandig zijn nu veel kapitaal te steken in nieuw, maar conventioneel rol lend materieel. Toch moest er dringend^ wat gedaan worden aan de treinca- paciteilt. De laatste ja-ren werd daarin voorzien door het laten rijden van zogenoemde getrok ken treinen; een locomotief gevolgd door een reeks rijtui gen, waarvan het aantal kan worden aangepast aan de be hoefte. Maar dat had een ge weldig nadeel: er moest op het traject Amsterdiam-Brussel n-iet minder dan vier keer worden gerangeerd. Aan elk eindpunt een keer omdait de loc dan moest omlopen^ in Antwerpen omdait daar een kopstation is en in Roosendaal omdat er tussen Nederland en België een verschil in voltage is. De twaalf blauwe treinstel len, waarover die Nederlandse en Belgische spoorwegen geza menlijk beschikken, hebben daar allemaal geen last van: ze hebben aan beide kanten een stuurstand en kunnen zo wel onder een rijdiraad met vijftienhonderd (Nederland) als met drieduizend volt (Bei- gë) rijden. Ze behoeven dus helemaaVnéet'te rangeren, wat ■tijd, man-kracht endus geld spaart. Hun enige bezwaar is dat ze te weinig plaats bie den. De trek-duw-treinen com bineren de voordelen van het treinstel (geen gerangeer) met die van een veel grotere capa citeit. Om de getallen meteen maar te geven: het treinstel biedt plaats aan 108 reizgers f24 eerste klasse), de trek- duw-formatie aan 378 (78 eer ste klasse). Natuurlijk is die trek-duw-trein ook veel lan ger. Die bestaat behalve uit de locomotief, uit dirie tweede klasse-rijtuigen, een gecombi neerd eerste-tweed'e-klasserij- tuig, waarin eon restauratie- en een bagage-afdeling. De locomotief, het eerste- klasse- en het gecombineerde eerste-tweede-klasserijtudg worden door de Belgen gele verd. De dlrie tweede-klasse rijtuigen plus het stiuurstan- rijtuig door NS. Het gaat hier om bestaand materieel dat voor zijn nieuwe taak ge schikt wordt gemaakt. Uiter lijk krijgt het dezelfde kleur als de Benelux-treinstellen: diepblauw met een brede gele bamid. Wie nu zo'n trek-duw-trein met het stuurstanduijtuig voor op ziet naderen, herkent in niets meer 't ruim twintig jaar oude restauratierijtuig dat destijds speciaal voor de Lim burgse treinen werd gebouwd. De NS'ers noemden ze toen „Difi-voertuigen" naar de vrouw van hun toenmalige hoogste baas, prof. dr. ir. F. Q. den Hollander. Ze waren in een toen moderne turquoise kleur geschilderd en volgens de legende h ;id mevrouw Den Hollander die tinit uitge zocht. Er is nogal wat aan gebeurd. Aan een kant is het balkon er afgezaagd en vervangen door een hooggelegen cabine voor de machinist, die vam- daaruit dus loc aan de achterkant van de trein be stuurt. Van voren gezien lijkt het stuurstandrijtuig het meest op de Amerikaanse NS-loco- motieven door de uitzichtkoe pel en de anti-telecopeerneus, die de machinist maximale veiligheid garandeert. De stuurtafel in de cabine lijkt het meest op die van de Belgi sche loc, wat ook logisch is omdat de stuurtafel als een verlengstuk daarvan moet worden beschouwd. De Belgi sche machinisten de dienst wordt zowel door Nederlands als Belgisch personeel gereden zullen met enig genoegen ln hun stoel plaats nemen, want die is na in-spraak van de bestuurders speciaal onit- ADVERTENTIE) Proefrit met trek-duw-trein op het emplacement van Lage Zwaluwe. „Meesters" testen de stuur tafel. worpen. Een luxe die ze bij hun eigen bedrijf niet ken nen. Voor de ATB automati sche treinbeïnvloeding en voor het Belgische veiligheids systeem bij verzaken van de machinist zijn ruimten vrijge houden. SPECIAAL LONDEN (DPA) Ierse politieagenten en soldaten die sinds het weekeinde de rui men van het in Cork voor anker gegane Westduitse schip Vaterland hebben doorzocht op smokkelwapens voor Noord- Ierland, hebben 134 kisten met handwapens en munitie ge vonden. Maar die lading bleek niet voor hert illegale Ierse Repu bükeiinse Leger (IRA) te zijn maar voor het Ierse leger. De actie tegen hert Duitse schip werd ondernomen nadat de Ieren aanwijzingen hadden ontvangen vat een wapentran sport uit Rotterdam voor het IRA onderweg was. en het Belgische veiligheidssys- gehouden dat op den duur de apparatuur voor de ATB (au tomatische treinbeïnvloeding) en het Belgisch veiligheidssys teem voor het geval die machi nist seinen over het hoofd mocht zien, kaïn worden inge bouwd. Bij al die laatste tech nische snufjes doet het vreemd aan in de keuken van de restauratie-afdeliimg (die ongewijzigd bleef) de oor spronkelijke dure houten wand kasten en het gietijzeren for nuis nog aan te treffen. Het zal wel niet veel meer worden gebruikt, want de ambulante verkoop per minibar zal ook hier regel zi jn. De hele verbouwing waaronder de omvangrijke nieuwe elektronische outillage is door NS in eigen beheer, naar een Werkspoor-anitwerp, uitgevoerd. Dat gebeurde in de hoofdwenkptaaits te Tilburg, diiie dus de rol van een Beijnes of een Werkspoor overnam. De produktie werd gescheiden ln een fase van prefa-bricaige van onderdelen en elementen en het stadium der assemblage. In 1972 werd eerst een proto type gebouwd. Er is dus erg snel aan ge werkt. vooral als men bedenkt dat alle rijtuigen ook nog voor een grote revisie naar de hoofdwerkplaats in Haarlem zijn geweest. De chef van de Tilburgse hoofdwerkplaats, de heer H. W. Kaletzky, schrijft het welslagen van de „opera- tie-stuursitamd" mede toe apn het grote vakmanschap dat on der het Brabantse werkplaats- personeel nog voorhanden JOOP BARTMAN DOOR: GREET BUCHNER Elk jaar weer rijzen de haren je ten berge als je ziet hoeveel ouder de vrouw wordt dun de man. Deze jaarlijkse statistiek vertelt ons dut we nu al op een verschil van 5,5 jaar be land zijn en dat de Nederland se vrouw met gemiddeld 76,6 jaar voor de boeg de gemid deld alleroudste van heel de wereld is. Dat is nogal wat en wie eens een bejaardentehuis heeft bezocht, die weet hoe dat ver schil uitpakt: duizenden en duizenden bejaarde weduwen, die hun man al jaren geleden ten grave hebben gedragen. Nu gunnen we die weduwen zeer zeker een onbezorgde ou de dag, maar ondertussen vra gen we ons toch wel af of er niets aan te doen is aan deze onrechtvaardige verdeling van de levenskoek, en op welke wijze we daar verandering in zouden kunnen brengen. Ten slotte eist iedereen tegenwoor dig zijn rechten op. Waarom zou de man zijn recht op even goede levenskansen als de vrouw niet op mogen eisen? Maar dat zal alleen zinvol zijn als we weten waarom de vrouw zoveel ouder wordt dan de man. Artsen houden het dienaan gaande graag op allerlei be schermende stoffen die de vrouw in haar vruchtbare pe riode vrijwaren tegen ziekten. Maar die vlieger gaat niet op als we de Nederlandse vrouw ■vergelijken met de vrouw in omringende landen. Daar wordt ze lang zo oud niet als in ons land, alle beschermende stoffen ten spijt.' Er moeten dus nog andere factoren zijn die de Neder landse vrouw tot de oudste van heel de wereld maken, terwijl de Nederlandse man nen steeds jonger sterven. Persoonlijk houd ik het erop dat de vrouw in ons land ten onrechte door man en maat schappij in de watten wordt gelegd, zodat de man alleen voor de inspanning staat om het geld voor vrouw en kind te verdienen. In andere landen helpt de vrouw daarbij in toenemende mate mee, strijdt ze ook haar eigen strijd in het maatschap pelijk Leven, laat ze ook wel eens een veer, net als de man, en wordt ze dits niet zoveel ouder dan haar partner. Maar wij gaan er nog steeds van uit dat een vrouw vanaf haar trouwdag het recht moet heb ben om thuis te blijven zitten, kinderen of geen kinderen. Veel vrouwen doen dat ook en hebben op die manier een lauw loenen leventje in vergelijking met de man. Zijn er wel kin deren dan leggen die toch maar gedurende enkele jaren werkelijk beslag op de vrouw en wordt haar lauw loenen leventje alleen gedurende en kele jaren onderbroken. Zijn er kleinkinderen, geen nood, dan zal ze zich daar zeker niet al te druk om ma ken, want geen oma onttrekt zich zo stelmatig aan de wer kelijke zorg voor haar klein kinderen als de Nederlandse oma onder het motto dat ze de drukte niet aankan". Kijken we in omringende landen en in Oostbloklanden dan zien we dat jonge vrou wen daar zonder al te veel zorgen kunnen gaan werken omdat ze altijd wel een oma achter de hand hebben die inspringt als 't nodig is. Maar ja in die landen over leven de vrouwen hun mannen dan ook niet met zoveel jaren als bij ons. De enige oplossing van de steeds meer uiteenlopende leeftijdsverwachtingen van mannen en vrouwen is naar mijn mening dan ook een be tere werkverdeling tussen de partners, zodat beiden uitein delijk dezelfde lasten te dra gen krijgen. Ondertussen zou den we alvast kunnen begin nen met het aan het werk zetten van de oma's, zodat hun dochters de mannen de hel pende hand kunnen reiken Het is maar een idee en het zal wel niet in beste aarde vallen in het land met de meest verwende vrouwen ter wereld. (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT De snel le stijging van het Bene- lux-vervoer wordt wel het best geïllustreerd door de volgende cijfers. In 1959 reisden 288.393 mensen via Roosendaal van Nederland naar Bel gië. In omgekeerde rich ting gingen 298.969 rei zigers. In totaal waren de Beneluxtreinen dus goed voor 587.358 passa giers. In het afgelopen jaar bedroegen deze cij fers 569.931 resp. 583.606, samen 1.153.537. Wat in veertien jaar tijd op een verdubbeling neerkomt. Opmerkelijk is dat veel meer reizi gers van België naar Nederland gaan dan om gekeerd. Het bevalt te hier blijkbaar goed. (ADVERTENTIE) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG „Ik heb niet de vrees, dat de Westduitse regering inderdaad zal over gaan tot het sluiten van de grenzen voor de produkten van onze tuinbouw. Wanneer zoiets zou gebeuren zou dat de volslagen ineenstorting bete kenen van de Europese tulu- jouwmarkt". Minister Van der Stee (Landbouw) zei dit naar aan leiding van de berichten uit Bonn, dat de Westduitse tuin bouworganisaties een dergelij ke maatregel van hun regering geëist hebben. „Diie beniëhiten kloppen" aldus minister Van der Stee, die echter liet door schemeren dlait hem uit zijn contacten in Brussel met zijn Westduitse collega Ertl was gebleken, dat het zo'n vaiairt nliiet zal lopen. De Nederlandse minister heeft overigens wel oog voor de moeilijke positie waarin de Westduitse tuinbouw v 'keert. Voor wait de positie van de tuinbouw en visserij in eigen land betreft zal het kabinet vrijdag beslissen over eventu ele tijdelijke steunmaatrege len. HONG KONG (AFP) In Hong Kong is thans een ge zondheidssigaret uit de Chine se Volksrepubliek te koop, die bronchitis en astma heet te genezen. Maar zij is wel tien keer zo duur dan de gewone schadelijke sigaret. Inhaleren vain de rook van die uit kruiden en tabak ge maakte Chinese sigaret zou bronchitis, astma en anders aandoeningen voor 96 pet. ge nezen, zoals gebleken iis uit 2000 proeven genomen in Chi na- Als ze Sabena heet, zal ze u verschikkelijk verwennen onderweg. Met een exquise Franse keuken, stapels nieuwe kranten en tijdschriften, romantische muziek en een hartverwarmende gastvrijheid. Het charmante Nederlands van de Sabena stewardessen maakt uw vlucht extra gezellig. Kies maar waar u vertrekken wilt: vanaf Schiphol, Vliegveld Eindhoven of Brussel. Boekingen via uw reisbureau. (bovendien: 70 m' ruimte voor uw vracht) beigian work)airlines

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 10