Chrysler 2Litre$ volautomatisch Zo ziet Hij z'ncombilook: alles past bij alles. opmerkelijke mode- opmerkelijk geprijsd Simca-Chrysler...voor alle zekerheid Autobedrijf J. L. v. d. VOORDE Automobielbedrijf ANDRE DEES Garage VERVAET I De ideale auto voor wie heerlijk ontspannen wil rijden. Ideaal is ook dat voor de volautomatische transmissie niets extra's behoeft te worden betaald. Alle Franse Chryslers (160,180 en 2 Litres) zijn luxueus, comfortabel, robuust, representatief. Weergaloze wagens die niets meer te wensen overlaten. Positieve factoren voor alle drie modellen zijn boven dien: verrassend-lage nieuwprijs, minimaal onderhoud, hoge inruilwaarde, probleemloos rijden en punctuele service. Onze service. Chrysler 160 (4drs) Chrysler 180 (4drs) Chrysler 2 Litres (4drs) v.a.f 11.395, v.a.f 12.495, v.a.f 13.995, Steensedijk 108 Hulst-tel. 01140-2878 Mr. F. J. Haarmariweg 21 Jerneuzen - tel. 01150 - 2035 Provincialeweg Biervliet - tel. 01152 - 400 vert. 01172 -1388 [matra] Scorelijst Nettomarkt 100 deGruyter 116 Koping 101 AH 117 Albrecht 102 V D 118 Familiemarkt Vivo 120 Autorama 106 Ifa 123 Multimarkt 106 Kroon 123 Simon 109 Végé 125 Edah 111 Winkelier A 129 Radar 111 Winkelier B 133 Profimarkt 112 Winkelier C 134 Konsumentenmarkt Winkelier D 134 Holleman 112 Winkelier E 136 Spar 115 Winkelier F 136 A O 115 De hoogste en de laagste prijzen met uitzondering van kleine zelfstandigen Dit is een publikatie van Consumentenbond Leeghwaterplein 26, Den Haag en Konsumenten Kontakt, De prijs van een boodschappenpakket in 25 Utrechtse winkels Na Eindhoven en Enschede bezochten onze inkopers Utrecht, waar zij tussen 25 februari en 1 maart in 25 winkels een zelfde pakket levensmiddelen kochten. De artikelen in dit pakket werden gekozen op grond van hun belangrijkheid in het boodschappenpakket van het gemiddelde Nederlandse werknemersgezin. Bij het inkopen is eerst gekeken of de winkels een eigen merk hadden dat aan de kwaliteits omschrijving voldeed. Zo ja, dan werd dat gekocht. Zo neen, dan werd het goedkoopste fabrieksmerk in de zelfde kwaliteitsklasse gekozen. Als dat voor de vergelij king van de prijzen nodig was rekenden we om hoeveel we voor standaardhoeveelheden moesten betalen. De winkels waar in Utrecht werd gekocht waren Netto- markt, Koping, Albrecht, Familiemarkt-Autorama, Multi- markt, Simon, Radar, Edah, Profimarkt, Konsumenten- markt Holleman, Spar, A O, deGruyter, AH, V D, Vi vo, Ifa, Kroon en Végé plus nog zes winkels van kleine zelfstandigen, gevestigd in eenvoudige buurten. De laatste zijn niet met name genoemd. Ze kunnen name lijk moeilijk op grond van de prijs alleen met andere winkels worden vergeleken. Ze bieden doorgaans het voordeel vlakbij te zijn, er kan dikwijls "later" worden betaald en als de klant ziek is worden de boodschappen wel even bezorgd. De laagste prijs die we in Utrecht voor het pakket be taalden was f 30,27. Dat is iets meer dan in Enschede, maar f 1,36 minder dan in Eindhoven. De hoogste prijs die we in Utrecht betaalden was f 38,04. Dat is iets meer dan in Enschede en f 2.96 minder dan in Eindho ven. De prijzen bij de kleine zelfstandigen zijn daarbij buiten beschouwing gelaten. Wanneer die prijzen wor den vergeleken blijkt dat de kleine zelfstandigen in Eindhoven 30 tot 42 procent duurder zijn dan de goed koopste winkel, die in Enschede zijn 35 tot 40 procent duurder en die in Utrecht 29 tot 36 procent. Zoals we dat voor Eindhoven en Enschede hebben ge daan stelden we ook voor de 25 Utrechtse winkels een zogenaamde "scorelijst" op. Daartoe is nagegaan hoe belangrijk elk artikel en de prijs daarvan zijn in het boodschappenpakket van het gemiddelde Nederlandse werknemersgezin. De voor de artikelen uit het pakket goedkoopste winkel is op 100 gesteld. Naar gelang ze duurder zijn komen daar voor de andere winkels extra punten bij. Nettomarkf als goedkoopste dus 100, win kelier F als duurste 136. artikel hoeveelheid, hoogste laagste inhoud of ge prijs prijs wicht waartoe in in de prijs werd guldens guldens omgerekend beschuit 1 rol 0,50 0,30 ontbijtkoek, klasse A 500 gr.' 1,04 0,65 Sperziebonen dubbele gebroken 1/1 blik 1,02 0,72 doperwten, zeer fijn 1/1 blik 1,69 1,08 appelmoes 1/1 blik 1,08 0,72 schouderkarbonade 1 kg 8,98 6,50 suiker 1 kg 1,27 0,95 huishoudjam 1, aardbeien 450 gr. 1,39 0,79 chocoladehagelslag, melk 200 gr. 0,91 0,52 koffiebonen middenkwaliteit 250 gr. 2,35 1,58 poederkoffie 200 gr. 4,75 3,18 thee 100 gr. 0,92 0,45 pakje groentesoep ca. 4 borden 0,67 0,29 vruchtenlimonade, sinas 1 I. 0,98 0,59 bier 1/21. 0,58 0,39 huishoudmargarine 250 gr. 0,78 0,51 gepasteuriseerde 0,76 0,62 halfvolle melk 11. koffiemelk 7,8% vet 1/21. 1,36 0,70 magere yoghurt 1 I. 0,99 0,65 vanille vla 1 I. 1,32 0,88 goudse volvette, 1 kg. 7,90 5,94 lichtbelegen kaas Spaaruw schoenen Is het voor de huisvrouw mogelijk overal de artikelen tegen de laagste prijs te gaan kopen? Het antwoord daarop is duidelijk neen. We hebben dat in onze Prijswijzers al eerder gezegd. Op grond van onze in kopen in Eindhoven, Enschede en Utrecht moeten we zeggen dat een huisvrouw er doorgaans het verstandigst aan doet haar inkopen tot enkele winkels te beperken. Wanneer zij alles tegen de laagste prijs zou willen kopen zou zij in Eindhoven zes winkels, in Enschede negen winkels en in Utrecht tien winkels af moeten om de in ons pakket genoemde artikelen tegen de laagste prijs te kopen. Leeuwendaallaan 10, Rijswijk (Z.H.). Wat je weggooit: de verpakking de centen De grondstoffen van weggooiverpakkihgen zijn de laat ste tijd stukken duurder geworden. Dat werkt in de prij zen van de verpakkingen door. Zo is bijvoorbeeld azijn in prijs verhoogd omdat de kunststof-flessen duurder werden. We hebben daarom eens geïnformeerd wat de konsument in vergelijking met retour-verpakking of geen verpakking extra moet betalen voor weggooiver- pakking van enkele vaak gekochte artikelen. Voor een liter vla of yoghurt in kunststof-verpakking be taalt de konsument ongeveer 4 cent meer dan in de retourfles, voor een halve liter en een kwart liter is dat ongeveer 2 cent. Voor een liter gepasteuriseerde melk in een kartonnen pak betaalt de konsument 3 tot 4 cent meer dan in de fles, voor een pak van een halve liter is dat ongeveer 2 cent. Kartonnen pakken voor gesterili seerde melk vereisen nog een afzonderlijke behande ling. Daarom is een liter gesteriliseerde melk in een pak ongeveer 4 tot 6 cent duurder dan in een glazen fles. De plastic liter fles voor gesteriliseerde melk kost de konsument ongeveer 3 cent meer dan dié van glas. Brood kan verpakt en onverpakt worden verkocht. De verpakking van een heel brood kost de konsument 3 tot 4,5 cent. Voor een half brood is dat 2 tot 3,5 cent. De meest eenvoudige kartonnen verpakking voor eieren (waar de vorm van het ei ook aan de buitenkant te zien is) kost ongeveer 0,6 cent per ei, de doosjes met een gladde buitenkant komen op ongeveer 1,1 cent per ei. De kunststofdoosjes voor eieren komen de konsument op ongeveer 1 cent per ei. Vergeleken met bier in een retourfles betaalt de konsu ment ongeveer 18 cent meer voor een blikje bier van 34 cc en 17 cent meer voor een blikje van 28 cc. Al deze extra kosten gaan rechtstreeks de vuilnisbak in. kartels Wie de prijzen van gelijksoortige azijn wil vergelijken, kan zich die moeite wel besparen. Hij zou toch slechts tot de kon- Iklusie kunnen komen, dat er bij de merk artikelen van prijsverschillen géén, of nauwelijks sprake is. De oorzaak zit ver borgen in ons - nog altijd geheime - kartelregister. Een kartel houdt in dat een aantal fabrikanten of leve ranciers van een gelijksoortig produkt of een gelijksoor tige dienst met elkaar om de tafel gaat zitten om bepaal de afspraken te maken. Afspraken bijvoorbeeld over de verdeling van de "markt". Of men komt overeen elkaar op het prijzenvlak niet te zullen bekonkurreren. Afspra ken in ieder geval, die de ondernemer in zijn individuele vrijheid beperken. Het konsumentenbelang verzet zich in het algemeen tegen dergelijke overeenkomsten. Afwezigheid van konkurrentie werkt in de regel bepaald niet ten gunste van de konsument. In bepaalde branches zal die ver bruiker soms tevergeefs zoeken naar beduidend lagere prijzen. i Onder de vele kartels, die Nederland op het ogenblik "rijk" moet zijn, bevindt zich een azijnkartel. Zo 2ijn er nog veel meer van dergelijke konkurrentiebeperkende gedragingen. Hoeveel, en welke? Naar de antwoorden op die vragen kan het publiek slechts gissen, zolang het voornemen, het kartelregister openbaar te maken, nog niet is uitgevoerd. Niettemin kan zonder gebruikmaking van de gegevens van het register een aantal branches worden opge somd, waarin vermoedelijk van kartelvorming sprake is. Ter illustratie noemen we er een vijftiental: Aannemers, ACI (centrale verwarmingen), apothekers, azijn, boek verkopers, Bovag (garagebedrijven), Cistofa (stofzui gerfabrikanten), cement-producenten, drukkerijen en uitgeverijen, FIVA (kartel in voedingsmiddelenbranche), makelaars in onroerend goed, NVBL (levensverzeke raars), RAI (automobielindustrie), rijwielfabrikanten, veerdiensten naar Engeland. Voor eieren bestaan strenge kriteria. Die normen zijn ondermeer vastgelegd in een EEG-verordening. Ze hebben betrekking op de indeling in kwaliteits- en gewichts klassen, verpakking, opslag, vervoer, pre sentatie en het merken. Elk eitje dat de konsument bereikt moet daardoor in ieder geval aan een aantal kwaliteitseisen voldoen. Het aantaj kippeëieren dat jaarlijks wordt verorberd, is niet gering. Volgens het Produktschap voor Pluimvee en Eieren 188 de man. En dus zo'n 750 eieren gemid deld per gezin (van vier personen) in één jaar tijd. Een gezinskonsumptie die 120 tot 190 gulden per jaar kost, afhankelijk van de prijs van die eitjes. Dat de prijzen ook voor eieren in precies dezelfde kwali teits- en gewichtsklasse nogal kunnen verschillen, blijkt uit onderstaand overzicht. De prijsvergelijking heeft betrekking op eieren in de klasse A, gewichtsklasse nummer 3. Klasse A wil zeggen: "verse eieren", die verder nog aan een stel strenge kwaliteitseisen moeten voldoen. De gangbare "drietjes" zijn eieren in de ge wichtsklasse van 60 - 65 gram. De eierprijzen kunnen per week weer behoorlijk variëren. De prijzen hieronder noteerden we vorige week. A-eieren, nr. 3: Winkel Kleine plaatselijke zelfstandigen Nettorama IFA Edah-Noord, Radar. Miro Co-op Spar. Centra Simon Albert Heijn. V D Prijs per 10 stuks _f 1,60-f 2,19 .f 1,85 f 2,09 - f 2,29*) .f2,15 -f2,19 _f 2,19-f2,35*) _f 2,24 .f2,29 -f2,52*) _f 2,29 f2,30 f2,32 - In deze winkels kunnen de prijzen per vestiging weer variëren In verpakkingen van zes stuks

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 16