T weede squadron mogelijk toch naar Gilze-Rijen WIJ LENEN U f 10.000 -[ Ster beperkt snoepreelame LUCHTMACHT ZOU WELSCHAP SPOEDIG VERLATEN erspilling van veel lijd en geld met futiliteiten I Antwerpse bomen gaan uitrusten in Peerdsbos ASPIRINE GEVAARLIJK NA KATER NAlC"e same touwe AMERIKAANS- ENGELSE OVER EENSTEMMING OVER EUROPA binnenland buitenland Milj oenen Complex Politiek jAl voor f 86- per maandj ALS U EEN EIGEN HUIS BEZITj j 30 jaar papier iw pen Fa. MOONEN Zaak Lubbers „mei uitzonderlijk Suiker KINDEREN ETEN KILO SNOEP PER WEEK TANDARTSEN VOGELPLAAG TEISTERT GRACEH4M Zaterdag 16 maart 1974 13 EINDHOVEN/GILZE-RIJEN/DEN HAAG Komt het 314-squadron van de Koninklijke Luchtmacht, nu nog op de vliegbasis Eindhoven gestationeerd, volgend jaar toch naar Gilze-Rqen? Dat is een vraag die in de afgelopen weken steeds meer mensen is gaan bezighouden als gevolg van een niet ophoudende geruchtenstroom rond de toekomstige positie van de vliegbasis Eindhoven. Wat in elk geval opvalt, is dat op die vraag ook in offi ciële kringen in Den Haag geen afdoend antwoord is te krijgen. Verwees men in het verleden meestal naar de mi nisteriële beslissing dat de luchtmacht de Eindhovense basis zou aanhouden tot 1 januari 1981, thans zegt men: de vorige minister van De fensie heeft de borgemeesters var. Breda, Tilburg, en Gilze- Rijen toegezegd dat „mócht het ooit zover komen, de be trokken regio tijdig op de hoogte zou worden gesteld ei gelegenheid zou krijgen daarover mee te beslissen". (De Stem van 25-10-1972). Geruchten dient men door gaans met een korrel zout te nemen. Bovendien is de hele atmosfeer bijzonder vruent- baar voor altijd op ontkie men wachtende geruchten. Dat komt omdat in Den Haag de nieuwe defensienota nog altijd wordt voorbereid (men denkt nu weer dat het stuk over anderhalve maand klaar zal zijn) en dat daarin, onder het hoofdstuk luchtmacht, ook aandacht wordt besteed aan het huidige vliegveld-be leggingsplan. Wellicht biedt do nota van minister Vrede- ling zelfs een nieuw vlieg veld-beleggingsplan aan. Dat wordt in kringen van de Luchtmachtstaf „niet hele maal ondenkbaar' ge noemd. Dat de positie van de Eindhovense vliegbasis de centrale rol speelt in een et entuele vernieuwing van het vliegveldenplan staat vast. Eindhoven is de enige van de thans nog zeven ope rationele militaire vliegvel den (twee „slapen" er: Woensdrecht en Ypenburg) waarop als het ware al een gebruikstermijn ligt: tot 1 januari 1981. Op de vliegbasis Eindho ven zelf houden vele lucht machtmilitairen rekening met een toekomstige over plaatsing. Een datum wordt daarbij ook al genoemd: 1 juli 1975. Als bestemming wordt onveranderlijk Gilze- Rijen genoemd. Dat komt omdat zich daar ook al het broeder-squadron 316 be vindt, maar ook omdat Gilze- Rijen de enige operationele vliegbasis in het land is die nog' maar één squadron heeft. De overige velden hebben er meer en zijn dus „voller". Intussen naderen op Eind hoven ongeveer 20 vliegtui genbunkers van elk 800.000 gulden het stadium van ople vering. In het opknappen van de zogenaamde parallel- baan (die door de lucht- machtvliegtuigen wordt ge bruikt omdat de hoofdstart baan niet goed meer is) gaat 2 miljoen zitten. Die gaan ten koste van het bedrag van 8 miljoen waarvoor defensie zou deelnemen in de verleg ging van de hoofdstart baan. De actie „Welschap Stop", heeft echter tot resullaiat ge had dat de verlegging van de hcofdbaan stagneerde waar door het opknappen van de parallel-baan urgent werd. De 8 miljoen-overeenkomst werd destijds gesloten met ondermeer de Stichting Vliegveld Welschap waarvan Philips de grote drijfveer is Als de luchtmacht tot 1981 op Welschap moet blijven dan wordt de verlegde start baan voor wat de luchtmacht betreft zeer urgent. Een al ternatief is echter dat de res terende 6 miljoen worden gestoken in een algehele opknapbeurt van de oude hoofdbaan. Het zwaarste ar gument tégen de oude baan was dat van de onaanvaard bare geluidsoverlast voor be paalde Eindhovense wijken. Maar intussen is er heel wat veranderd. De luidruchtige Thunderstreaks (drie squa drons) werden vervangen door de wat stillere en stei ler startende NF-5's waarvan uiteindelijk sleihts één squa dron is overgebleven. Van werkelijke geluidshinder is nauwelijks sprake meer. Wat defensie (en de NA VO) 'betreft is een opge knapte oude baan een aan vaardbaar alternatief. Dat is het echter niet voor de Stichting Vliegveld Wel schap. Die droomt immers vna een sterk toegenomen burgerverkeer en dat bete kent onvermijdelijk zwaar dere vliegtuigen. En vooral méér vliegtuigbewegingen. Los van de vraag of de oude baan ooit geschikt zou zijn voor de zware passagiers vliegtuigen (de Fokker Fel lowship markeert nu zo'n beetje de limiet) komt on vermijdelijk het oude be zwaar van de geluidshinder weer om de hoek kijken. De „verlegde höofdbaan". mag dan de rust jn de Kempen verstoren reden van het verzet van „Welschap Stop!" tot een onaanvaardbare hinder voor mensen, zoals die gepaard gaat met een intensief gebruik van de ou- ae baan, komt het met een nieuwe baan toch niet. De investeringen die de fensie op Eindhoven pleegt, moeten los worden gezien van de vraag of de lucht macht er blijft tot '81, ja of nee. Ook een „slapende" ba- si- namelijk, blijft een NA- VO-basis en moet dus aan NAVO-standaarden voldoen. Het geld voor de bunker komt trouwens ook uit het NAVO-infrastruktuurfonds. Geruchten en feiten wat nauwkeuriger analyserend en op een rijtje zettend, komt men tot een complex van zaken waarmee defensie bij het opstellen van het vliegvel denhoofdstuk in de steeds ongeduldiger verbeide nota, rekening zal (moeten? wil len?) houden: Defensie wil de kwestie oude baan opknappen of nieuwe baan aanleggen snel opgelost zien. Wat defensie betreft is het opknappen van de oude baan het eenvou digst. De Stichting Vliegveld Welschap droomt van een toekomstige burgerluchtha ven, „een stadsgewest als Eindhoven waardig". Daar voor is ondermeer een nieu we startbaan nodig. (Anders is de groeikans te beperkt). De Stichting laat het niet bij „dromen", maar oefent wel degelijk druk uit. Nu reeds komt de meer derheid van de Eindhovense vliegbewegingen voor reke ning van de burgerluchtvaart (Philips, NLM, Sabena, charters). De verhouding is 11.000 civiele bewegingen te gen 7.000 militaire. Dat is dus 65 70 procent en vol gens sommige luchtmacht- deskundigen ligt dat percen tage nagenoeg op het maxi mum dat een operationele militaire basis zich kan ver oorloven. In de komende defensie nota zal ook de toekomstige luchtmachttaak aan de orde komen en zoals men weet heeft de NAVO-ministerraad op 7 december, op een voor stel van minister Vredeling, besloten dat er gespeciali seerd gaat worden. Voor Nederland betekent dat waarschijnlijk het afsto ten van defensieve taken op grote hoogte en van „diepte- penetratie". Voor deze twee taken zijn hoofdzakelijk zeer dure en hoogwaardige machi nes nodig. Eenvoudiger van uitvoe ring kunnen de vliegtuigen zijn voor de taken die dan overblijven voor Nederland: grondsteun, bevechten van luchtoverwicht en een be perkte nucleaire taak. Maar kan dat ook met minder vliegtuigen? Met minder squadrons? Een goed kopere luchtmacht betekent wat dit betreft niet noodza kelijkerwijs een kleinere luchtmacht, gerekend naar het aantal vliegtuigen. Een rol speelt ook de vr ag of er con tweede naitio- onale luchthaven komt in Nederland en wanneer. Vliegvelden als Eindhoven en Twenthe zijn voor de handliggende uitwijkplaatsen voor een overbelast Schiphol of Zestienhoven. Die druk is nu reeds zichtbaar (Transa- via-cnairterreizen van Twen- the b.v.). Er is ook sprake van poli tieke druk ten gunst van het „in slaap brengen" van Eind hoven. In de regering zowel ais in met de regering be vriende kamerfracties zitten er velen die in het verleden openlijk partij hebben geko zen voor de Eindhovense ac tiegroepen. De vraag is wel of deze actiegroepen en hun politieke medestanders zich wel reali seren dat het in de huidige situatie toevailig zó is dat alleen de aanwezigheid van de lichtmaeht op Eindhoven een ongebreidelde groei van het luchtverkeer tegenhoudt. Tenslotte Gilze-Rijen: Overplaatsing van 314-squa dron raaa/r Gilze-Rijen zal grote personele en organisa torische gevolgen hebben miaiar op de lange duur kan de luchtmacht er een aan merkelijk exploitatievoordeel uit verwachten. Gilze-Rijen is weliswaar vol, maar niet wat vliegende onderdelen betreft. Er bevinden zich o.aar tal van onderdelen die met persé op een vliegbasis hoeven zitten. Uit vliegver- keersoogpunt gezien heeft Gilze-Rijen juist de meeste ruimte van alle thans opera tionele velden omdat er maar één squadron is gestatio neerd. De burgemeester uit de omgeving van Gilze-Rijen hebben in oktober 1972 tegen minister De Koster gezegd dat ze „nooit een tweede squadron zouden accepteren". De minister beloofde daarop „inspraak", maar kon niet garanderen dat het tweede squadron nooit zou komen. Als iedereen zich aan z'n woord houdt, is er nog geen reden om 's-nachts wakker te liggen. Maar Vredeling heeft geruime tijd geleden in Eindhoven gezegd: „Waar moet ik met het squadron heen? Als ik Oost-Brabant ontlast, dan belast ik West- Brabant". En aangezien op dB moment eigenlijk nie mand zeker weet wat er met Eindhoven gaat gebeuren, is het wel goed om in e'k "eval overdag wakker te blijven. WTM KOCK. (ADVERTENTIE) en ieder ander door u gewenst bedrag vanaf 4.000,en met een aflossing naar uw keuze I Dan verstrekken wij u volgens zeer soepele en redelijke I normen, SNEL en ZONDER INMENGING van DERDEN [elk kapitaal. netto in handen |tenlgbetaiïn^^nnd!(aïlê^nbegrepen) 5.000,- 10.000,- 15.000,- 25.000,- enz. 10 jaar 75- 43- 149,50 86- 224,- 129- 373,50 215,- enz. enz. Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatie zullen deze vernYeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bi| de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. U betaalt géén kosten voor aanvraag» onderzoek, taxatie, kadaster, notaris of waarvoor dan ook. Uw énige kosten zijn achteraf (dus als de lening een feit is) maximaal 1 procent afsluitprovisie. Dat is alles. Géén 3 verzekeringsplicht. Een reeds op uw huis rustende hypotheek is meestal géén I bezwaar. Uw beroep of bedrijf doet in het geheel niet ter- I zake. Reeds ruim 22.000 tevreden relaties. Ook u zullen wij graag van dienst zijn. I Kom even langs op ons kantoor in centrum Heerlen (vlak bij station en bushalten, en geopend van 7 tot 17 uur), of I bel even voor een vrijblijvend gesprek bij u thuis (naar uw [keuze overdag of 's avonds). I SAROLEASTRAAT 42, HEERLEN, TEL. 045 -710806 en 710698. Voor le, 2e en tophvpotheken. I Elke vorm van financiering voor bezitters of kopers van leen eigen huis. BRUSSEL (ANP) Een aantal zilverlinden in Antwer pen die moeten verdwijnen in verband met metrowerken, maar die het gemeentebestuur toch graag voor het stadsbeeld wil bewaren, mag een jaar of drie gaan uitrusten iai het be kende Peerdsbos bij de stad. Het gaat hier om de linden op het Koningin Astridplein. Eind mei, begin juni gaat men op dat plein beginnen met de ruwoouwwerken voor een metrostation. De bomen moeten echter vóór 1 april, het einde van het (ver-)plantsei- zoen overgeplant worden. Op de plaats waar het stadsbe stuur ze wil hebben kunnen ze dan echter nog niet terecht omdat daar nog werken wor den uitgevoerd. De plantsoenendienst van Antwerpen gaat nu de bomen toch weghalen en ze in het Peerdsbos neerzetten. Daar kunnen de bomen dan een jaar of drie „uitrusten" (over planten is voor een volwassen boom altijd een „vermoeiende operatie"), waarna ze weer te- ruggeplant worden in de stadsgedeelten waar men ze wil hebben. DEN HAAG (ANP) Vol geus minister Van Agt (Justi tie) is de beslissing tot niet- vervolging in de zaak van mi nister Lubbers niet uitzonder lijk. In antwoord op vragen van het VVD-Kamerlid Geurt- sen noemt de minister deze beslissing liggend in de lijn van het gebruikelijke beleid. UTRECHT (ANP) „Het is volkomen onbegrijpelijk dat het geoorloofd is (o.a. door televisiereclame) acetosal aan te bevelen ter bestrijding van de kater na alcoholgebruik". Dit wordt in een artikel over pijnstillende middelen in het tijdschrift voor geneeskun de opgemerkt. Acetosal is de soortnaam voor huismiddeltjes als Aspirine, APC, Chefarlne etcetera. Van deze medicijnen is bekend dat ze als. bijwer king maagbloedingen kunnen veroorzaken. Het artikel, veWnëldt verder dat bij voortdurend gebruik "an Acetosal bloedverlies van 3 en 10 ml per dag kan optre den. Vooral bij vrouwen kan dit. in combinatie met bloed verlies bij de maandelijkse cyclus, op den duur leiden tot bloedarmoede. De combinatie alcohol en acetosal vergroot de bloedings- neiging, aldus de Groningse farmacologen. „Dit is vermoe' üelijk de verklaring waarom ernstige maagbloedingen zo vaak optreden tijdens week einden en feestdagen", ver onderstellen zij. Deze nadelige verschijnselen kunnen echter enigszins ge- ompenseerd worden door toe voeging van bepaalde andere stoffen of door het middel in te nemen met een ruime hoe veelheid vloeistof'. Liefst een glas warm water of warme melk. IN de staatsmijnen van Astu- rie zijn gisteren drieduizend kompels In staking gegaan uit protest tegen de dood van een collega op donderdag door in storting van een schacht. Vo rig jaar zijn in oneelukken in staatsmijnen in Spanje 27 kompels om het levengeko- men. In De Stem heb Ik het stuk van Greet Buchner gelezen, waarin zij Henik Manders de Poedelprijs toekent. Van land bouw heeft zij mijns inziens niet veel kaas gegeten, Ik ben geen landbouwer, maar ik heb wel van zeer jeugdige leeftijd in die sector gewerkt. Ik ben nu 62 jaar. Waai- het mij om gaat, ls dat zij zegt dat wij Nederlanders 45 kg. sui ker per man per jaar gebrui ken. Wat precies 45 kg. suiker te veel is. Mijn hele leven heb ik al van maart tot december gewerkt. Steeds maar aan die suikerbieten op het land. Om dat er duizenden ha. van onze beste kleigrond mee bezaaid zijn. Want in mindere grond groeien ze niet best. In het jaar van onze bevrijding na jaar 1944 hebben wij bieten moeten laden op Engelse le gerwagens tot februari 1945. Toen hadden wij die bieten niet op tijd naar de fabriek, omdat wij te weinig vervoer en brandstof hadden. Maar de fabrieken bleven draaien tot de laatste suikerbiet binnen was. Om toch maar geen sui ker verloren te laten gaan. De laatste tien jaar werk ik op de suikerbietenfabriek. Daar draaien wij drie maanden dag en nacht, zaterdag en zondag inbegrepen. En nu lees lk dat het nergens goed voor is dan voor kiespijn. Dan is mijn werken, en het is zeer zwaar werk, toch wel waardeloos ge weest. Ik moet nog drie jaartjes mee. Maar nu ik dat gelezen heb, zou ik toch wel graag vervroegd pensioen hebben. Temeer daar er door dat harde werken aan die suikerbieten al aardig wat sleet aan my is. Kan Greet Buchner daar misschien voor zorgen. Dat is dan veel goedkoper voor de Nederlandse staat. Dan al dat gesjouw met de suikerbie ten. HULST (ADVERTENTIE) S/AST© LONDEN (REUTER) De Britse minister van buiten landse zaken Callaghan is het er vrijdag in besprekingen met twee hoge functionarissen van het Amerikaanse ministe rie van buitenlandse zaken, Sonnenfeldt en Hartman, over eens geworden dat de betrek kingen tussen Amerika en En geland en de betrekking tus sen de EEG en de Verenigde Staten nauwer moeten zijn. Hartman en Sonnenfeldt zijn de hoogste adviseurs van Cal- laghans Amerikaanse collega Kissinger. De Amerikaanse minister verklaarde donderdag dat hij zich onlangs misschien wat cru over zijn Europese bond genoten heeft uitgelaten, maar hij voegde eraan toe dat de scheuren in het Transatlanti sche bondgenootschap wel de gelijk bestaan en niet alleen maar het gevolg zijn van per soonlijke geprikkeldheid. DEN HAAG (ANP) Na dat een beroep van de recla meraad op de anverteerders voor suikerhoudend snoepgoed om zich beperkingen op te leggen, niets heeft uitgenaald, heeft de reclameraad nu beslo ten beperkingen in te stellen voor de snoep-reclamespots, die via de televisie worden uitgezonden. De beperkingen zijn als volgt: de t.v.-spots met recla me voor suikerhoudende arti kelen zullen alleen rond acht uur mogen worden uitgezon den en in deze spots zullen geen kinderen jonger dan veertien jaar mogen worden afgebeeld. Ook is verboden, dat in deze spots anderen zich tot kinderen wenden die sui kerhoudende artikelen aan prijzen. De Nederlandse maatschap pij tot bevordering der tand heelkunde is bijzonder ver heugd over het voornemen van de reclameraad. De tandartsen! hopen, dat de beperking van de dagelijkse t.v.reclame er toe zal bijdragen dat de over matige consumptie van scha delijk snoep belangrijk daalt. Op het ogenblik nuttigt een kind gemiddeld per week nog ongeveer 1 tot 1,25 kilo snoep, een hoeveelheid, die volgens de maatschappij tandheelkun de „desastreuze gevolgen heeft voor de gebitten". In ons land wordt per jaar ongeveer f 900 miljoen aan snoep uitgege ven. De tandartsen dringen er bij de volwassenen op aan, mee te A'erken aan de noodzakelijke vermindering van de snoep- consuimptie. HET FSP kamerlid Van der Spek meent dat de overheid een diepgaand onderzoek moet instellen naar de activiteiten die door of met steun van de Griekse geheime dienst, de Griekse ambassade in ons land en het Griekse "onsulaat In Rotterdam word' uitgeoefend op de in ons land vrbiijvende Griekse werknemers- GRACEHAM, VS (AP) De inwoners van net kieine stadje uraceham in de AmeriKaatise staat Maryland hebben besio- en de 10 miljoen merels en spreeuwen nog een week te geven om bet bosrijke gebied in de omgeving te verlaten. Tijdens een vergadering be sloten de inwoners om geen •xplosieven te gebruiken om te vogels uiteen te jagen. Een woordvoerder voor het Haatselijke gezondheidscen- rum verklaarde dat men de ïeren niet wilde doden omdat lit weer een enorme insecten- anwas tot gevolg zou heb ben. „We willen het evenwicht der natuur niet verstoren", zei hij. (Van onze rechtbankverslaggever BREDA Voor de meer voudige kamer (drie rechters) van de Bredase rechtbank stond zo pas een man terecht, die twee keer zonder kaartje in de trein was gesnapt. Hij was helemaal uit Den Hacg komen reizen om na tien mi nuten te vernemen, dat het benadelen van de Nederlandse Spoorwegen hem op twee 1 eer vijfentwintig gulden zou ko men staan. Het was een van de vele typische staaltjes van vervolgingsbeleid en het bij de rechter brengen van futili teiten, waartegen de Amster damse officier van justitie mr. J.J. Abspoel in het weekblad voor leidinggevende functiona rissen: „Intermediair" van leer is getrokken. Het vervolgingsbeleid is, als het gaat om „kleine delicten" vaak onrechtvaardig en on doelmatigvindt mr. Abspoel. Wie regelmatig van nabij de rechtspleging in Breda volgt, zal hem van harte bijvallen. Het is onvoorstelbaar hoeveel kostbare tijd en geld met het behandelen van futiliteiten ver1 oren gaan en die volgens mr. Abspoel beter zouden kun nen worden besteed a.d. bestrij ding van werkelijk belangrij ke vormen van criminaliteit. Door de bank genomen kost een berechting per geval twee mille. Er wordt voortdurend geklaagd over de overbelas ting van het rechterlijk appa raat tengevolge waarvan het werk niet met de nodige aan dacht en nauwkeurigheid kan worden gedaan en de rechlple- ging een zinloos en leeg cere monieel wordt. Dan kan het b.v. gebeuren dat een Bredase politierechter een verdachte begroet met de nietszeggende woorden: „U staat terecht op de gele dagvaarding. Hebt u die gelezen en begrepen"? en er verder geen enkele behoef te aan blijkt te hebben de officier van justitie de zaak te laten voordragen. Tijdwinst is duidelijk het doel en dat is begrijpelijk, want ruim twin tig zaken even op een voor middag afdoen is natuurlijk geen kleinigheid. Maar de man om wie het gaat, de verdachte. komt er vanzelfsprekend wel aan te kort. Dat er op het departement van Justitie nog steeds wordt getreuzeld met de al lang in de pen zijnde wets wijziging die het mogelijk moet maken om bepaalde misdrijven met een transactie af te doen, zoals bij overtredingen het geval is, vindt mr. Abspoel een onbe grijpelijke zaak. „Waarom kan en mag een man, die willens en wetens met zijn auto door rood licht rijdt en een voor zijn medemensen toch een ernstig bedreigende daad pleegt, zijn „overtreding" af kopen en moet een vrouwtje, dat voor dertig gulden bood schappen uit een winkel steelt, als een dievegge voor de rechter verschijnen"?al dus mr. Abspoel. Inderdaad zou in veel geval len van vervolging kunnen TH. VINCK DE Enschedese industrie en timmerfabriek Twente (15 werknemers) is failliet verkl aard. De lopende opdrachten worden zoveel mogelijk afge werkt. ir worden afgezien. Mr. Abspoel constateert, dat vergelding van het begane kwaad reeds lang heeft plaatsgevonden voordat de rechter aan een vonnis toe is en „het rechterlijk ingrijpen wordt dan vanuit het oogpunt van vergelding volslagen over bodig, zelfs onrechtvaardig Mr. Abspoel vindt dat een straf, wil deze werkelijk pre ventief kunnen werken, snel opgelegd en geëxecuteerd moet worden en bepleit een versnelling van de procedure door vereenvoudiging en be perking van het aantal betrok kenen. Alleen voor de werke lijk zware criminaliteit met een ontkennende verdachte en in gewikkelde juridische con structies zou de huidige wijze van berechten moeien worden gehandhaafd. De kleine crimi naliteit (winkeldiefstallen, be lediging, eenvoudige mishande ling. vernieling etc.), waarvoor in het algemeen geen on)- voorwaardelijke vrijheidsstraf fen worden opgelegd zou. pre cies als verkeersovertredingen, eenvoudig afgedaan moeten worden. Met het systeem dat mr. Abspoel op het oog heeft zou het aantal thans voor strafzaken beschikbare aantal rechters veel effectiever kun nen ivorden benut en snelheid van en eenheid in bestraffing direct kunnen worden bevor derd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 13