T weede
squadron
mogelijk
toch naar Gilze-Rijen
WIJ LENEN U f 10.000 -[
Ster beperkt snoepreelame
LUCHTMACHT ZOU WELSCHAP SPOEDIG VERLATEN
erspilling van veel
lijd en geld
met futiliteiten
I
Antwerpse bomen
gaan uitrusten
in Peerdsbos
ASPIRINE
GEVAARLIJK
NA KATER
NAlC"e
same
touwe
AMERIKAANS-
ENGELSE OVER
EENSTEMMING
OVER EUROPA
binnenland
buitenland
Milj
oenen
Complex
Politiek
jAl voor f 86- per maandj
ALS U EEN EIGEN HUIS BEZITj
j 30 jaar
papier
iw pen
Fa. MOONEN
Zaak Lubbers
„mei
uitzonderlijk
Suiker
KINDEREN ETEN KILO SNOEP PER WEEK
TANDARTSEN
VOGELPLAAG
TEISTERT
GRACEH4M
Zaterdag 16 maart 1974
13
EINDHOVEN/GILZE-RIJEN/DEN HAAG Komt
het 314-squadron van de Koninklijke Luchtmacht, nu
nog op de vliegbasis Eindhoven gestationeerd, volgend
jaar toch naar Gilze-Rqen?
Dat is een vraag die in de afgelopen weken steeds
meer mensen is gaan bezighouden als gevolg van een
niet ophoudende geruchtenstroom rond de toekomstige
positie van de vliegbasis Eindhoven.
Wat in elk geval opvalt, is
dat op die vraag ook in offi
ciële kringen in Den Haag
geen afdoend antwoord is te
krijgen. Verwees men in het
verleden meestal naar de mi
nisteriële beslissing dat de
luchtmacht de Eindhovense
basis zou aanhouden tot 1
januari 1981, thans zegt men:
de vorige minister van De
fensie heeft de borgemeesters
var. Breda, Tilburg, en Gilze-
Rijen toegezegd dat „mócht
het ooit zover komen, de be
trokken regio tijdig op de
hoogte zou worden gesteld
ei gelegenheid zou krijgen
daarover mee te beslissen".
(De Stem van 25-10-1972).
Geruchten dient men door
gaans met een korrel zout te
nemen. Bovendien is de hele
atmosfeer bijzonder vruent-
baar voor altijd op ontkie
men wachtende geruchten.
Dat komt omdat in Den Haag
de nieuwe defensienota nog
altijd wordt voorbereid (men
denkt nu weer dat het stuk
over anderhalve maand klaar
zal zijn) en dat daarin, onder
het hoofdstuk luchtmacht,
ook aandacht wordt besteed
aan het huidige vliegveld-be
leggingsplan. Wellicht biedt
do nota van minister Vrede-
ling zelfs een nieuw vlieg
veld-beleggingsplan aan. Dat
wordt in kringen van de
Luchtmachtstaf „niet hele
maal ondenkbaar' ge
noemd.
Dat de positie van de
Eindhovense vliegbasis de
centrale rol speelt in een
et entuele vernieuwing van
het vliegveldenplan staat
vast. Eindhoven is de enige
van de thans nog zeven ope
rationele militaire vliegvel
den (twee „slapen" er:
Woensdrecht en Ypenburg)
waarop als het ware al een
gebruikstermijn ligt: tot 1
januari 1981.
Op de vliegbasis Eindho
ven zelf houden vele lucht
machtmilitairen rekening
met een toekomstige over
plaatsing. Een datum wordt
daarbij ook al genoemd: 1
juli 1975. Als bestemming
wordt onveranderlijk Gilze-
Rijen genoemd. Dat komt
omdat zich daar ook al het
broeder-squadron 316 be
vindt, maar ook omdat Gilze-
Rijen de enige operationele
vliegbasis in het land is die
nog' maar één squadron
heeft. De overige velden
hebben er meer en zijn dus
„voller".
Intussen naderen op Eind
hoven ongeveer 20 vliegtui
genbunkers van elk 800.000
gulden het stadium van ople
vering. In het opknappen
van de zogenaamde parallel-
baan (die door de lucht-
machtvliegtuigen wordt ge
bruikt omdat de hoofdstart
baan niet goed meer is) gaat
2 miljoen zitten. Die gaan
ten koste van het bedrag van
8 miljoen waarvoor defensie
zou deelnemen in de verleg
ging van de hoofdstart
baan.
De actie „Welschap Stop",
heeft echter tot resullaiat ge
had dat de verlegging van de
hcofdbaan stagneerde waar
door het opknappen van de
parallel-baan urgent werd.
De 8 miljoen-overeenkomst
werd destijds gesloten met
ondermeer de Stichting
Vliegveld Welschap waarvan
Philips de grote drijfveer
is
Als de luchtmacht tot 1981
op Welschap moet blijven
dan wordt de verlegde start
baan voor wat de luchtmacht
betreft zeer urgent. Een al
ternatief is echter dat de res
terende 6 miljoen worden
gestoken in een algehele
opknapbeurt van de oude
hoofdbaan. Het zwaarste ar
gument tégen de oude baan
was dat van de onaanvaard
bare geluidsoverlast voor be
paalde Eindhovense wijken.
Maar intussen is er heel wat
veranderd. De luidruchtige
Thunderstreaks (drie squa
drons) werden vervangen
door de wat stillere en stei
ler startende NF-5's waarvan
uiteindelijk sleihts één squa
dron is overgebleven. Van
werkelijke geluidshinder is
nauwelijks sprake meer.
Wat defensie (en de NA
VO) 'betreft is een opge
knapte oude baan een aan
vaardbaar alternatief. Dat is
het echter niet voor de
Stichting Vliegveld Wel
schap. Die droomt immers
vna een sterk toegenomen
burgerverkeer en dat bete
kent onvermijdelijk zwaar
dere vliegtuigen. En vooral
méér vliegtuigbewegingen.
Los van de vraag of de oude
baan ooit geschikt zou zijn
voor de zware passagiers
vliegtuigen (de Fokker Fel
lowship markeert nu zo'n
beetje de limiet) komt on
vermijdelijk het oude be
zwaar van de geluidshinder
weer om de hoek kijken. De
„verlegde höofdbaan". mag
dan de rust jn de Kempen
verstoren reden van het
verzet van „Welschap Stop!"
tot een onaanvaardbare
hinder voor mensen, zoals
die gepaard gaat met een
intensief gebruik van de ou-
ae baan, komt het met een
nieuwe baan toch niet.
De investeringen die de
fensie op Eindhoven pleegt,
moeten los worden gezien
van de vraag of de lucht
macht er blijft tot '81, ja of
nee. Ook een „slapende" ba-
si- namelijk, blijft een NA-
VO-basis en moet dus aan
NAVO-standaarden voldoen.
Het geld voor de bunker
komt trouwens ook uit het
NAVO-infrastruktuurfonds.
Geruchten en feiten wat
nauwkeuriger analyserend en
op een rijtje zettend, komt
men tot een complex van
zaken waarmee defensie bij
het opstellen van het vliegvel
denhoofdstuk in de steeds
ongeduldiger verbeide nota,
rekening zal (moeten? wil
len?) houden:
Defensie wil de kwestie
oude baan opknappen of
nieuwe baan aanleggen snel
opgelost zien. Wat defensie
betreft is het opknappen van
de oude baan het eenvou
digst.
De Stichting Vliegveld
Welschap droomt van een
toekomstige burgerluchtha
ven, „een stadsgewest als
Eindhoven waardig". Daar
voor is ondermeer een nieu
we startbaan nodig. (Anders
is de groeikans te beperkt).
De Stichting laat het niet bij
„dromen", maar oefent wel
degelijk druk uit.
Nu reeds komt de meer
derheid van de Eindhovense
vliegbewegingen voor reke
ning van de burgerluchtvaart
(Philips, NLM, Sabena,
charters). De verhouding is
11.000 civiele bewegingen te
gen 7.000 militaire. Dat is
dus 65 70 procent en vol
gens sommige luchtmacht-
deskundigen ligt dat percen
tage nagenoeg op het maxi
mum dat een operationele
militaire basis zich kan ver
oorloven.
In de komende defensie
nota zal ook de toekomstige
luchtmachttaak aan de orde
komen en zoals men weet
heeft de NAVO-ministerraad
op 7 december, op een voor
stel van minister Vredeling,
besloten dat er gespeciali
seerd gaat worden.
Voor Nederland betekent
dat waarschijnlijk het afsto
ten van defensieve taken op
grote hoogte en van „diepte-
penetratie". Voor deze twee
taken zijn hoofdzakelijk zeer
dure en hoogwaardige machi
nes nodig.
Eenvoudiger van uitvoe
ring kunnen de vliegtuigen
zijn voor de taken die dan
overblijven voor Nederland:
grondsteun, bevechten van
luchtoverwicht en een be
perkte nucleaire taak.
Maar kan dat ook met
minder vliegtuigen? Met
minder squadrons? Een goed
kopere luchtmacht betekent
wat dit betreft niet noodza
kelijkerwijs een kleinere
luchtmacht, gerekend naar
het aantal vliegtuigen.
Een rol speelt ook de
vr ag of er con tweede naitio-
onale luchthaven komt in
Nederland en wanneer.
Vliegvelden als Eindhoven
en Twenthe zijn voor de
handliggende uitwijkplaatsen
voor een overbelast Schiphol
of Zestienhoven. Die druk is
nu reeds zichtbaar (Transa-
via-cnairterreizen van Twen-
the b.v.).
Er is ook sprake van poli
tieke druk ten gunst van het
„in slaap brengen" van Eind
hoven. In de regering zowel
ais in met de regering be
vriende kamerfracties zitten
er velen die in het verleden
openlijk partij hebben geko
zen voor de Eindhovense ac
tiegroepen.
De vraag is wel of deze
actiegroepen en hun politieke
medestanders zich wel reali
seren dat het in de huidige
situatie toevailig zó is dat
alleen de aanwezigheid van
de lichtmaeht op Eindhoven
een ongebreidelde groei van
het luchtverkeer tegenhoudt.
Tenslotte Gilze-Rijen:
Overplaatsing van 314-squa
dron raaa/r Gilze-Rijen zal
grote personele en organisa
torische gevolgen hebben
miaiar op de lange duur kan
de luchtmacht er een aan
merkelijk exploitatievoordeel
uit verwachten. Gilze-Rijen
is weliswaar vol, maar niet
wat vliegende onderdelen
betreft. Er bevinden zich
o.aar tal van onderdelen die
met persé op een vliegbasis
hoeven zitten. Uit vliegver-
keersoogpunt gezien heeft
Gilze-Rijen juist de meeste
ruimte van alle thans opera
tionele velden omdat er maar
één squadron is gestatio
neerd.
De burgemeester uit de
omgeving van Gilze-Rijen
hebben in oktober 1972 tegen
minister De Koster gezegd
dat ze „nooit een tweede
squadron zouden accepteren".
De minister beloofde daarop
„inspraak", maar kon niet
garanderen dat het tweede
squadron nooit zou komen.
Als iedereen zich aan z'n
woord houdt, is er nog geen
reden om 's-nachts wakker
te liggen. Maar Vredeling
heeft geruime tijd geleden in
Eindhoven gezegd: „Waar
moet ik met het squadron
heen? Als ik Oost-Brabant
ontlast, dan belast ik West-
Brabant". En aangezien op
dB moment eigenlijk nie
mand zeker weet wat er met
Eindhoven gaat gebeuren, is
het wel goed om in e'k "eval
overdag wakker te blijven.
WTM KOCK.
(ADVERTENTIE)
en ieder ander door u gewenst bedrag
vanaf 4.000,en met een aflossing naar uw keuze
I Dan verstrekken wij u volgens zeer soepele en redelijke
I normen, SNEL en ZONDER INMENGING van DERDEN
[elk kapitaal.
netto
in handen
|tenlgbetaiïn^^nnd!(aïlê^nbegrepen)
5.000,-
10.000,-
15.000,-
25.000,-
enz.
10 jaar
75-
43-
149,50
86-
224,-
129-
373,50
215,-
enz.
enz.
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatie zullen deze
vernYeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bi|
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.
U betaalt géén kosten voor aanvraag» onderzoek, taxatie,
kadaster, notaris of waarvoor dan ook.
Uw énige kosten zijn achteraf (dus als de lening een feit
is) maximaal 1 procent afsluitprovisie. Dat is alles. Géén
3 verzekeringsplicht.
Een reeds op uw huis rustende hypotheek is meestal géén
I bezwaar. Uw beroep of bedrijf doet in het geheel niet ter-
I zake. Reeds ruim 22.000 tevreden relaties.
Ook u zullen wij graag van dienst zijn.
I Kom even langs op ons kantoor in centrum Heerlen (vlak
bij station en bushalten, en geopend van 7 tot 17 uur), of
I bel even voor een vrijblijvend gesprek bij u thuis (naar uw
[keuze overdag of 's avonds).
I SAROLEASTRAAT 42, HEERLEN, TEL. 045 -710806 en
710698. Voor le, 2e en tophvpotheken.
I Elke vorm van financiering voor bezitters of kopers van
leen eigen huis.
BRUSSEL (ANP) Een
aantal zilverlinden in Antwer
pen die moeten verdwijnen in
verband met metrowerken,
maar die het gemeentebestuur
toch graag voor het stadsbeeld
wil bewaren, mag een jaar of
drie gaan uitrusten iai het be
kende Peerdsbos bij de stad.
Het gaat hier om de linden op
het Koningin Astridplein.
Eind mei, begin juni gaat
men op dat plein beginnen
met de ruwoouwwerken voor
een metrostation. De bomen
moeten echter vóór 1 april, het
einde van het (ver-)plantsei-
zoen overgeplant worden. Op
de plaats waar het stadsbe
stuur ze wil hebben kunnen ze
dan echter nog niet terecht
omdat daar nog werken wor
den uitgevoerd.
De plantsoenendienst van
Antwerpen gaat nu de bomen
toch weghalen en ze in het
Peerdsbos neerzetten. Daar
kunnen de bomen dan een
jaar of drie „uitrusten" (over
planten is voor een volwassen
boom altijd een „vermoeiende
operatie"), waarna ze weer te-
ruggeplant worden in de
stadsgedeelten waar men ze
wil hebben.
DEN HAAG (ANP) Vol
geus minister Van Agt (Justi
tie) is de beslissing tot niet-
vervolging in de zaak van mi
nister Lubbers niet uitzonder
lijk. In antwoord op vragen
van het VVD-Kamerlid Geurt-
sen noemt de minister deze
beslissing liggend in de lijn
van het gebruikelijke beleid.
UTRECHT (ANP) „Het
is volkomen onbegrijpelijk dat
het geoorloofd is (o.a. door
televisiereclame) acetosal aan
te bevelen ter bestrijding van
de kater na alcoholgebruik".
Dit wordt in een artikel
over pijnstillende middelen in
het tijdschrift voor geneeskun
de opgemerkt. Acetosal is de
soortnaam voor huismiddeltjes
als Aspirine, APC, Chefarlne
etcetera. Van deze medicijnen
is bekend dat ze als. bijwer
king maagbloedingen kunnen
veroorzaken.
Het artikel, veWnëldt verder
dat bij voortdurend gebruik
"an Acetosal bloedverlies van
3 en 10 ml per dag kan optre
den. Vooral bij vrouwen kan
dit. in combinatie met bloed
verlies bij de maandelijkse
cyclus, op den duur leiden tot
bloedarmoede.
De combinatie alcohol en
acetosal vergroot de bloedings-
neiging, aldus de Groningse
farmacologen. „Dit is vermoe'
üelijk de verklaring waarom
ernstige maagbloedingen zo
vaak optreden tijdens week
einden en feestdagen", ver
onderstellen zij.
Deze nadelige verschijnselen
kunnen echter enigszins ge-
ompenseerd worden door toe
voeging van bepaalde andere
stoffen of door het middel in
te nemen met een ruime hoe
veelheid vloeistof'. Liefst een
glas warm water of warme
melk.
IN de staatsmijnen van Astu-
rie zijn gisteren drieduizend
kompels In staking gegaan uit
protest tegen de dood van een
collega op donderdag door in
storting van een schacht. Vo
rig jaar zijn in oneelukken in
staatsmijnen in Spanje 27
kompels om het levengeko-
men.
In De Stem heb Ik het stuk
van Greet Buchner gelezen,
waarin zij Henik Manders de
Poedelprijs toekent. Van land
bouw heeft zij mijns inziens
niet veel kaas gegeten,
Ik ben geen landbouwer, maar
ik heb wel van zeer jeugdige
leeftijd in die sector gewerkt.
Ik ben nu 62 jaar. Waai- het
mij om gaat, ls dat zij zegt dat
wij Nederlanders 45 kg. sui
ker per man per jaar gebrui
ken. Wat precies 45 kg. suiker
te veel is. Mijn hele leven heb
ik al van maart tot december
gewerkt. Steeds maar aan die
suikerbieten op het land. Om
dat er duizenden ha. van onze
beste kleigrond mee bezaaid
zijn. Want in mindere grond
groeien ze niet best. In het
jaar van onze bevrijding na
jaar 1944 hebben wij bieten
moeten laden op Engelse le
gerwagens tot februari 1945.
Toen hadden wij die bieten
niet op tijd naar de fabriek,
omdat wij te weinig vervoer
en brandstof hadden. Maar de
fabrieken bleven draaien tot
de laatste suikerbiet binnen
was. Om toch maar geen sui
ker verloren te laten gaan. De
laatste tien jaar werk ik op de
suikerbietenfabriek. Daar
draaien wij drie maanden dag
en nacht, zaterdag en zondag
inbegrepen. En nu lees lk dat
het nergens goed voor is dan
voor kiespijn. Dan is mijn
werken, en het is zeer zwaar
werk, toch wel waardeloos ge
weest.
Ik moet nog drie jaartjes
mee. Maar nu ik dat gelezen
heb, zou ik toch wel graag
vervroegd pensioen hebben.
Temeer daar er door dat harde
werken aan die suikerbieten
al aardig wat sleet aan my is.
Kan Greet Buchner daar
misschien voor zorgen. Dat is
dan veel goedkoper voor de
Nederlandse staat. Dan al dat
gesjouw met de suikerbie
ten.
HULST
(ADVERTENTIE)
S/AST©
LONDEN (REUTER) De
Britse minister van buiten
landse zaken Callaghan is het
er vrijdag in besprekingen
met twee hoge functionarissen
van het Amerikaanse ministe
rie van buitenlandse zaken,
Sonnenfeldt en Hartman, over
eens geworden dat de betrek
kingen tussen Amerika en En
geland en de betrekking tus
sen de EEG en de Verenigde
Staten nauwer moeten zijn.
Hartman en Sonnenfeldt zijn
de hoogste adviseurs van Cal-
laghans Amerikaanse collega
Kissinger.
De Amerikaanse minister
verklaarde donderdag dat hij
zich onlangs misschien wat
cru over zijn Europese bond
genoten heeft uitgelaten, maar
hij voegde eraan toe dat de
scheuren in het Transatlanti
sche bondgenootschap wel de
gelijk bestaan en niet alleen
maar het gevolg zijn van per
soonlijke geprikkeldheid.
DEN HAAG (ANP) Na
dat een beroep van de recla
meraad op de anverteerders
voor suikerhoudend snoepgoed
om zich beperkingen op te
leggen, niets heeft uitgenaald,
heeft de reclameraad nu beslo
ten beperkingen in te stellen
voor de snoep-reclamespots,
die via de televisie worden
uitgezonden.
De beperkingen zijn als
volgt: de t.v.-spots met recla
me voor suikerhoudende arti
kelen zullen alleen rond acht
uur mogen worden uitgezon
den en in deze spots zullen
geen kinderen jonger dan
veertien jaar mogen worden
afgebeeld. Ook is verboden,
dat in deze spots anderen zich
tot kinderen wenden die sui
kerhoudende artikelen aan
prijzen.
De Nederlandse maatschap
pij tot bevordering der tand
heelkunde is bijzonder ver
heugd over het voornemen van
de reclameraad. De tandartsen!
hopen, dat de beperking van
de dagelijkse t.v.reclame er
toe zal bijdragen dat de over
matige consumptie van scha
delijk snoep belangrijk
daalt.
Op het ogenblik nuttigt een
kind gemiddeld per week nog
ongeveer 1 tot 1,25 kilo snoep,
een hoeveelheid, die volgens
de maatschappij tandheelkun
de „desastreuze gevolgen heeft
voor de gebitten". In ons land
wordt per jaar ongeveer f 900
miljoen aan snoep uitgege
ven.
De tandartsen dringen er bij
de volwassenen op aan, mee te
A'erken aan de noodzakelijke
vermindering van de snoep-
consuimptie.
HET FSP kamerlid Van der
Spek meent dat de overheid
een diepgaand onderzoek moet
instellen naar de activiteiten
die door of met steun van de
Griekse geheime dienst, de
Griekse ambassade in ons land
en het Griekse "onsulaat In
Rotterdam word' uitgeoefend
op de in ons land vrbiijvende
Griekse werknemers-
GRACEHAM, VS (AP) De
inwoners van net kieine stadje
uraceham in de AmeriKaatise
staat Maryland hebben besio-
en de 10 miljoen merels en
spreeuwen nog een week te
geven om bet bosrijke gebied
in de omgeving te verlaten.
Tijdens een vergadering be
sloten de inwoners om geen
•xplosieven te gebruiken om
te vogels uiteen te jagen.
Een woordvoerder voor het
Haatselijke gezondheidscen-
rum verklaarde dat men de
ïeren niet wilde doden omdat
lit weer een enorme insecten-
anwas tot gevolg zou heb
ben. „We willen het evenwicht
der natuur niet verstoren", zei
hij.
(Van onze
rechtbankverslaggever
BREDA Voor de meer
voudige kamer (drie rechters)
van de Bredase rechtbank
stond zo pas een man terecht,
die twee keer zonder kaartje
in de trein was gesnapt. Hij
was helemaal uit Den Hacg
komen reizen om na tien mi
nuten te vernemen, dat het
benadelen van de Nederlandse
Spoorwegen hem op twee 1 eer
vijfentwintig gulden zou ko
men staan. Het was een van
de vele typische staaltjes van
vervolgingsbeleid en het bij
de rechter brengen van futili
teiten, waartegen de Amster
damse officier van justitie mr.
J.J. Abspoel in het weekblad
voor leidinggevende functiona
rissen: „Intermediair" van leer
is getrokken.
Het vervolgingsbeleid is, als
het gaat om „kleine delicten"
vaak onrechtvaardig en on
doelmatigvindt mr. Abspoel.
Wie regelmatig van nabij de
rechtspleging in Breda volgt,
zal hem van harte bijvallen.
Het is onvoorstelbaar hoeveel
kostbare tijd en geld met het
behandelen van futiliteiten
ver1 oren gaan en die volgens
mr. Abspoel beter zouden kun
nen worden besteed a.d. bestrij
ding van werkelijk belangrij
ke vormen van criminaliteit.
Door de bank genomen kost
een berechting per geval twee
mille. Er wordt voortdurend
geklaagd over de overbelas
ting van het rechterlijk appa
raat tengevolge waarvan het
werk niet met de nodige aan
dacht en nauwkeurigheid kan
worden gedaan en de rechlple-
ging een zinloos en leeg cere
monieel wordt. Dan kan het
b.v. gebeuren dat een Bredase
politierechter een verdachte
begroet met de nietszeggende
woorden: „U staat terecht op
de gele dagvaarding. Hebt u
die gelezen en begrepen"? en
er verder geen enkele behoef
te aan blijkt te hebben de
officier van justitie de zaak te
laten voordragen. Tijdwinst is
duidelijk het doel en dat is
begrijpelijk, want ruim twin
tig zaken even op een voor
middag afdoen is natuurlijk
geen kleinigheid. Maar de man
om wie het gaat, de verdachte.
komt er vanzelfsprekend wel
aan te kort.
Dat er op het departement
van Justitie nog steeds wordt
getreuzeld met de al lang in
de pen zijnde wets wijziging
die het mogelijk moet maken
om bepaalde misdrijven met
een transactie af te doen, zoals
bij overtredingen het geval is,
vindt mr. Abspoel een onbe
grijpelijke zaak. „Waarom kan
en mag een man, die willens
en wetens met zijn auto door
rood licht rijdt en een voor
zijn medemensen toch een
ernstig bedreigende daad
pleegt, zijn „overtreding" af
kopen en moet een vrouwtje,
dat voor dertig gulden bood
schappen uit een winkel
steelt, als een dievegge voor
de rechter verschijnen"?al
dus mr. Abspoel.
Inderdaad zou in veel geval
len van vervolging kunnen
TH. VINCK
DE Enschedese industrie en
timmerfabriek Twente (15
werknemers) is failliet verkl
aard. De lopende opdrachten
worden zoveel mogelijk afge
werkt.
ir
worden afgezien. Mr. Abspoel
constateert, dat vergelding van
het begane kwaad reeds lang
heeft plaatsgevonden voordat
de rechter aan een vonnis toe
is en „het rechterlijk ingrijpen
wordt dan vanuit het oogpunt
van vergelding volslagen over
bodig, zelfs onrechtvaardig
Mr. Abspoel vindt dat een
straf, wil deze werkelijk pre
ventief kunnen werken, snel
opgelegd en geëxecuteerd
moet worden en bepleit een
versnelling van de procedure
door vereenvoudiging en be
perking van het aantal betrok
kenen. Alleen voor de werke
lijk zware criminaliteit met een
ontkennende verdachte en in
gewikkelde juridische con
structies zou de huidige wijze
van berechten moeien worden
gehandhaafd. De kleine crimi
naliteit (winkeldiefstallen, be
lediging, eenvoudige mishande
ling. vernieling etc.), waarvoor
in het algemeen geen on)-
voorwaardelijke vrijheidsstraf
fen worden opgelegd zou. pre
cies als verkeersovertredingen,
eenvoudig afgedaan moeten
worden. Met het systeem dat
mr. Abspoel op het oog heeft
zou het aantal thans voor
strafzaken beschikbare aantal
rechters veel effectiever kun
nen ivorden benut en snelheid
van en eenheid in bestraffing
direct kunnen worden bevor
derd.