Steun bij verhuizing werknemers Kernenergie: we trappen er in België wil olie vorderen MEESTE AANVRAGEN UIT BRABANT OLIELANDEN EN CONCERNS SPEELDEN ONDER ÉÉN HOEDJE financiën economie LEYLAND IMF EXPORT VRACHT- CREDIETBANK RENTE r- ter ake OLIE WAGENS IJZERERTS DR. SICCO MANSHOLT: VEILIG effer'enbeurs anp-beurs overzicht AANBOD 0VERHKERST0P AMSTERDAMSE BEURS Dinsdag 5 maart 1974 7 15 DEN HAAG (ANP) In het Jaar 1973 hadden 847 mensen, die een nieuwe werkkring gingen aanvaarden op meer dan 25 km afstand van hun woonplaats, een toezegging van een der ar beidsbureau-directeuren in de zak voor een tegemoetkoming in nun verplaatsingskosten op grond van de migratieregeling 1971. Dit heeft het ministerie van Sociale Zaken meegedeeld. HET Britse automobielcon- cern British Leyiand Motors heeft ermee ingestemd haar Spaanse dochteronderneming aan General Motors te verko pen voor 61,5 miljoen dollar (ongeveer 142,2 miljoen gul den) zo is in Londen meege deeld. De Spaanse maat schappij, Automobiles de Tu- rismo Hispano Inglese (AU- THI), is pas negen maanden geleden in het bezit van Bri- tis Leyiand gekomen. IMF-directeur Witteveen zal volgende maand een bezoek brengen aan diverse olie producerende landen. De di recteur van het Internationa le Monetaire Fonds heeft op zijn voorlopige reisprogram ma landen staan zoals Koe weit, Irak, Saoedi-Arabië, Algerije en Nigeria. IN de periode januari tot en met november 1973 was de Nederlandse uitvoer van land- en tuinbouwprodukten volgens de CBS-cijfers onge veer dertien procent groter dan in hetzelfde tijdvak van 1972. De uitvoer beliep 13.9 miljard gulden tegen 11 mil jard in januari-november 1972. onderhandeling over de bouw van een vrachtwagen fabriek in Siberië. DIRECTIE en raad van com missarissen van de Neder landse Credietbank n.v. zul len aan de op 19 april a.s. te GEZIEN de jongste ontwik keling op de geldmarkt heeft de Amsterdam-Rotterdam Bank NV besloten om met ingang van 4 maart de opslag voor de debetrentetarieven van rekening-courant kredie ten boven f 0,5 min. te verla gen van 1 pet. tot 0,5 pet. z DE Sovjet-Unie is met de grootste autoproducent ter wereld, General Motors, in houden algemene aandeel houdersvergadering een on veranderd dividend voorstel len van f 3,00 per aandeel (15 pet.). DE Maxwel Petroleum Hol ding NV is van plan om in aansluiting op het slotdivi- dend van Koninklijke Olie een eerste interimdividend over 1974 uit te keren van 25,2 pci. Hetgeen neerkomt op f 5,04 per aandeel van f 20. scheepsberichten Abel Tasman 2 640 otz Am sterdam Eiland nr Fremantle, Abida 3 te Lavera, Algol 3 te Santos, Algorab 2 te Antwer pen, Alkmaar 1 vn Willemstad nr Amsterdam, Amersfoort 2 600 nw Lissabon nr St. Maar ten, Amstellaan 4 te Portland, Amstelland 3 te Hamburg, Amstelstad 2 vn New Orleans nr Cristobal, Archimedes 3 te Hamburg, Ares 3 te Barbados, Aristoteles 2 te Kingston, Asi an Express 5 te Melbourne verw., Atlantic Crown 4 te New York, Atlantic Star 2 vn Antwerpen nr Bremerhaven, Atys 1 vn Yokohama nr An chorage, Balong 2 50 zw Dover nr Antwerpen. Barok 2 te Am sterdam, Bovenkerk 4 vn Freetown nr Amsterdam, Brit- sum 2 255 nw Kp Finisterre nr New Orleans, Camitia 2 te Deze regeling beoogt, de fi nanciële barriere op te heffen voor mensen, die in hun baan wat moeilijk zitten of die geen werk hebben en bereid zijn voor hen geschikt werk te aanvaarden op wat grotere af stand van hun woonplaats, in bepaalde gevallen krijgen ze dan steun in de kosten van verhuizing, inrichting van de woning, reizen van en naar hun nieuwe werkplaats of van een pension. Van deze 847 toezeggingen (waarvan 254 uit 1972 die nog niet waren geëffecteerd) wa ren er eind 1973 583 gehono reerd. Hiermee was in totaal ruim 1,3 miljoen gemoeid, dat is f 2287,- per migrant, zo blijkt uit gegevens van de ge westelijke arbeidsbureaus. Zestig procent had betrek king op verhuizing binnen of naar de provincie Noord-Bra bant, gevolg door Overrijssel, Drente en Limburg. Drie kwart van de migran ten was jonger dan 45 jaar. Ruim 39 procent ontving mid delbaar of hoger algemeen vor- msnd onderwijs en 75 procent had beroepsonderwijs ge volgd. De belangrijkste bij deze migratie betrokken sectoren waren de chemische nijver heid (24,6 procent) de metaal nijverheid (27,7 procent) en de handelsberoepen (12,5 pro cent) VOOR het eerst sinds de Ne derlandse Spoorwegen in sa menwerking met de Duitse Spoorwegen ijzererts naar liet Ruhrgebied transporteert, is er in en jaar meer dan drie miljoen ton vervoerd. Dit record werd vorig jaar bereikt. (Van onze redactie binnenland) ROTTERDAM „Wanneer men de ontwikkelingen van de laatste weken overziet, wil de voorstelling van een belangen- complex tussen beide partijen (olielanden en oliemaatschap pijen) niet geheel uit het beeld verdwijnen". Dit zei prof. dr. W. de Roos, hoogle raar economie aan de Erasmus universiteit te Rotterdam, vo rige maand tijdens het door de sociale faculteit van de E.U. belegde congres over de ener giecrisis. Nu, een paar weken later, drukt prof. De Roos zich zoals wij ook in onze vrijdag krant al meldden krasser uit. Hij vermoedt dat de Arabische olieproducerende landen en de grote olieconcerns in okto ber en november een show hebben opgevoerd om de prijs voor olie te kunnen verhogen. Hij pleit er nu voor dat het Nederlandse parlement een enquête instelt naar het ge drag van de „seven sisters" in de afgelopen maanden We laten hier wat vollediger de argumentatie van de Rot terdamse hoogleraar volgen. Mocht prof. De Roos ooit ge loofd hebben dat de energie crisis van de afgelopen maan den echt was, dan is dat ge loof definitief de bodem inge slagen, toen hij vorige week maandag zijn krant openvouw de. ,,Ik las dat de grote olie maatschappijen in West-Duits- land er bij de regering op aandrongen om de snelheids beperkingen voor automobilis ten af te schaffen. Notabene de oliemaatschappijen..,, die voortdurend hadden gepredikt dat olie voor nu en altijd schaars zou zijn. En nu moet er blijkbaar ou de „Autobah nen" maar weer volop benzine geslurpt worden". Dit bericht legde De Roos '.aast andere, over ernstige be schuldigingen tegen de „seven sisters" (Esso, Shell, Mobil, Texaco, Gulf, Standard Oil of California, BP), geuit in de Verenigde Staten, Italië, West- Duitsland, Frankrijk en Bel gië. Tevens vermoedt hij dat de oliepositie van Nederland nauwelijks echt in gevaar is geweest („en dat heus niet dankzij die paar besparink- jes") en dat was voor hem de zoveelste indicatie dat de pro- duktiebeperking en het em bargo tegen Amerika en Ne derland een show is (ge weest), bedoeld om de olie prijs te doen exploderen. „Wie die show bedacht heeft, weet ik niet. Men zegt de Arabieren, maar dan heb ben de oliemaatschappijen toch een aandeel gehad in de regie. Het kan wel zo gegaan zijn, dat deze twee zich tege lijkertijd gerealiseerd hebben, dat oktober 1973 het moment was om toe te slaan. Immers, er was de Israëlisch-Arabische oorlog, aanleiding voor embar go en produktiebeperking en verder een inmiddels gegroeid bewustzijn in de westerse lan den, dat de olievoorraden be perkt zijn. Dit waren gunstige omstandigheden om een forse prijsverhoging aanvaard te krijgen". Prof. De Roos acht het des te waarschijnlijker dat de maatschappen en de OPEC- landen tijdens de zogenaam de crisis hebben samenge werkt, omdat deze partijen ai lang niet meer vijandig tegen over elkaar zouden staan. „Volgens mij is de OPEC zelfs van groot belang voor de maatschappijen, omdat deze organisatie stabiliserend werkt in de normaliter zo roerige oliewereld De OPEC maakt het de concerns mogelijk om langetijdplanningen te maken (men vergelijke de rol van de vakbeweging in de geïndustri aliseerde samenleving. De vakbond standaardiseert de loonkosten, hetgeen een be drijf in staat stelt calculaties te maken voor de toekomst). Volgens De Roos was een hogere aardolieprijs zeer pret tig voor de OPEC, maar bitte re noodzaak voor de „seven sisters". „Dit soort onderne mingen heeft het volgende de vies: ik zal mij handhaven en omdat de managers stilstand beschouwen als achteruitgang, moeten hun bedrijven altijd maar groeien om zich te hand haven. Expansie is in deze kringen bijna een natuurwet. Men ziet dat bij meer instel lingen, maar het duidelijkst bij de moderne onderneming. Toegespitst op de multinatio nale oliemaatschappijen, bete kent dit een voortdurende noodzaak om nieuwe voorra den op te sporen en aan te spreken. De meeste van deze voorra den (Noordzee, Alaska, teer zanden, oliekeien) waren ech ter bij de tot voor kort gel dende olieprijs niet of nauwe lijks rendabel te exploiteren. En dus moest op de een of andere manier die prijs om hoog. Het suggereren van een schaarste is dan natuurlijk een uitstekend middel. Nu de prijs eenmaal omhoog is en vaak meer dan strikt noodzakelijk doorberekend aan de consumenten (wee het arme België, dat prijsverho ging weigert) meent De Roos dat wat betreft de oliemaat schappijen liever gisteren dan vandaag de verkwisting van energie kan worden hervat. Zie: de wens van de „zeven zusters" om de Westduitse au tomobilisten te bewegen tot plank-gas. Daarom pleit De Roos ervoor aat de leiding van onze economie niet langer meer in handen wordt gelaten van de multinationale onder nemingen. Voor deze ontwik keling moet meer planning ko men van overheidswege. Prof. De Roos zou daarom gaarne zien dat een parlementaire enquêtecommissie de rol door licht van de „seven sisters" in Nederland tijdens de energie crisis. „Alleen op die manier kan de „policy of silence" van de multinationale oliemaat schappijen doorbroken wor den. Het parlement heeft er recht op om te weten wat zich heeft afgespeeld en hoe de energiesituatie werkelijk is. (Van ooize parlementaire redactie) DEN HAAG Volgens dr. ir. Sicco Mansholt moeten we het ergste vrezen. We gaan een nieuw tijdperk van energiewinning in (kernenergie), zonder dat daar een behoorlijke politieke dis cussie aan vooraf is gegaan. Kortom: we trappen er in. Kort samengevat is dat hetgeen dr. Mansholt (oud- voorzitter van de Europese Commissie) in Den Haag ver telde bij de presentatie van het boekje De dood in het vat - kernenergie in Nederland van Maitthijs de Vreede. Dit boekje signaleert niet alleen de geweldige gevaren, die de kernenergie omgeven, maar illustreert ook duidelijk - met vermijding van het on begrijpelijk wetenschappelijke jargon - hoe we gemanipu leerd worden door de elektri- oiteiitsprodiucenten. Deze ple gen, volgens de Vreede, boeren bedrog door ons aan te praten dat we kernenergie nodig heb ben om de economische groei bij te kunnen benen, miaar te gelijkertijd doen die zelfde elektriciteitsproducenten er al les aan om zelf de vraag naar elektriciteit te stimuleren. Hebben we dan geen keus? zo vroeg Mansholt zich af. Die keus is er wel, maar we wei geren domweg haar te maken, want dat z»u betekenen dat we allemaal een stukje mate riële welvaart gedag moeten zeggen,. Bovendien zijn er al miljarden in de ontwikkeling van de kernernergie geinves teerd en die moeten natuurlijk rendabel worden gemaakt. Economische vraagstukken (het wordt de producenten thans erg gemakkelijk ge maakt want de olie is duur) krijgen de overhand. En dat, terwijl niemand weet hoe vei lig de veiligheidsmarges moe ten zijn en hoe lang het mate riaal van de kerncentrales het uithoudt. Het is ook onwaar, meende Mansholt, dat afdoende onder zocht zou zijn, in hoeverre kernenergie echt veilig kan wor den toegepast. Hij had ernsti ge kritiek op de weinig se rieuze manier waarop de Ne derlandse deelneming aan de snelle kweekreactor Kalkar door de Kamer is gejast. Hat wordt tijd, zo besloot de heer Mansholt, dat we wak ker worden; en tot dat wakker worden ds het boekje van Mat- thijs de Vreede en nuttige bij drage. Pernis, Castilla 1 Punta Telmo nr Golfito, Ceres 3 vn Cristo bal nr Le Havre, Chevron Amsterdam 2 90 ono Timordil ly nr Singapore, Chevron Eindhoven 2 640 n Mosseme- des nr Ras Tanura, Chevron Kentucky 3 te Rotterdam, Chevron Madrid 2 460 wtz Freetown nr Freeport, Che vron Nederland 2 90 zzw Dur ban nr Ras Tanura, Chevron Rotterdam 3 vn Hamburg nr Amsterdam, Chiriqui 2 te Te- la, Choluteca 1 te Cristobal, Cinulia 2 vn Kingston nr Rot terdam, Copan 1 te Almirante, Coppename 1 vn Cristobal nr Baltimore, Dallia 2 220 z Ade laide nr Sydney, Diadema 2 100 n Dakar nr Forcados, Dilo- ma 2 640 o Ascension nr Ge nua, Diogenes 3 vn Amster dam nr Bremen, Dione 2 35 w Guernsey nr Gothenburg, Dot- klift - 1 p Brindisi nr Bahia, Eemland 1 510 zw Kp Verdis- che Eilanden nr Amsterdam, Esso Den Haag 4 te Fawley, Freetown 2 vn Buchanan nr Monrovia, Gaasterdijk 2 80 m Azoren nr Cristobal, Gaaster- 'and 1 vn Itaqui nr Amster dam, Ganymedes 1 te Guaya quil, Gooiland 3 te Rio de Janeiro, Gorredijk 1 vn Lake Charles nr La Pallice, Greb- bendijk 1 vn Rotterdam nr Miami, Grotedijk 2 te Vera Cruz, Gulf Hansa 2 te Im- mingham, Gulf Hollander 2 100 ozo Abidjan nr Port Ar thur (Texas), BRUSSEL (ANP) Het Belgische ministerie van eco nomische zaken heeft een me dedeling verspreid waarin be kendgemaakt wordt dat be drijven die dreigen zonder olie of olieprodukten te komen, dat aan het ministerie kunnen melden. Het ministerie zal dan, speciaal met het oog op het handhaven van de werk gelegenheid overgaan tot het vorderen van brandstof enof olieprodukten. Zoals bekend hebben enkele grote oliemaatschappijen in België besloten geen olie meer ie importeren zolanig de rege ring blijft weigeren een prijs verhoging toe te staan. Hiel en daar in het land heeft dit al tot tekorten geleid. MAANDAG 4 MAART 1974 le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen It tijdvak beurs a laten b s bieden c ex claim e ex dividend Actieve aandelen Handel en Industrie AKZO «e 53,60 52,90 ABN LOÜ 246,00 244,00 Amn t 64,80 64,80 Am Rubber 750 220,00 DeU Mij 15 106,00 104,50 DotHUche F f 20 116,20 114,80 Dordtacb* P. Prei 116,30 Heineken H. 36 166,50 163,80 Heineken 35 177,50 174,50 HJIJL. t 300 141,50 141,50 Hoogo* 10 64,00 63,50 HVA HVA CerL 78.50 76,50 KLM 1U0 72,50 71,50 Kon. ÜUe f 20 93,20 91,60 KNSM 100 143,50 143,50 Nat. Ned. 10 64,90 63,20 Ommeren Cert 338,50 337,50 Philip* 1 10 31,80 31,70 Philips div 1074 30,80 Robeco 60 204,60 203,50 Kolinoo t BO 137,00 136,10 scheep* Un 1 50 104,30 102,90 Unilever 20 109,50 107,50 Active obligatie» staatsleningen LboKedJD 91,60 92,00 1.00 ld 10*95 91,60 92,10 i.00 td 11-96 91,10 91,80 iJX) id 701 96,00 96,20 L00 Id 7011 92,40 93,20 L00 ld 70111 92,40 93,10 S.00 1 59*76 98,10 98,30 8.00 ld 10-77 98,00 98,00 1.75 td 71-96 88,40 88,90 1.75 ld 73-98 87,60 38,10 1.75 ld 70-18 95,80 96,20 7.50 ld 69*94 87,50 87,90 7 JBT ld 71-96 86,50 87,00 3 J" ld 7VJ1 86,00 86,50 U0 lu 71*81 93,00 93,60 120 ld 72-9* 83,80 84,30 I.Ov ld 661*91 85,90 86,30 3.00 td 66Ü 85,60 86,10 3.09 td 69*94 83,80 84,20 6.50 td 681*93 81,40 81,70 6.50 ld 6811 81,10 81,40 6.50 id 681B 80,70 81,00 6.50 ld 681V 80,50 80,90 6.25 ld 66*91 83,90 84,10 6.2* ld 67*92 80,00 80,20 6.0» ld 67*92 78,50 78,80 5.75 ld 651-90 82,20 82,30 5.75 id 6511 81,80 81,90 5.25 ld 041-89 80,40 80,60 5.25 td 6411 80,00 80,20 5.00 td 64-94 /6.00 76,70 4.50 ld 58-83 84,00 84,00 4.50 ld 59*89 76.70 77,20 4.5b ld 601*85 82,30 82,30 4.50 ld 6011 76,60 76,70 4.20 ld 63*95 73,50 73,70 4.50 ld 64*74 99,30 99,30 4.25 ld 59-84 83,40 83,60 4J25 td 60*90 74,10 74,20 4Ji5 ld 61*91 73,70 73,90 4J25 ld 631 71,80 71,80 4.23 ld 6311 72,70 72,80 «.00 td 61*86 79,50 80,00 4.00 ld 62*92 71,60 71,70 3.75 td 53*93 72,70 73,00 3.50 ld «1.41 66,50 66,80 3.50 ld 51*76 96,00 06,00 Wi ld 53*83 83,90 83,90 WO hl 56*86 79,20 79,20 S.25 ld 48*98 83,00 63,20 3.25 ld 50-90 69 00 68,80 3.25 ld 54*94 68,50 68,70 ld to-Stë JJt5 td tt-kö i.00 ld Urt>. i.w ld rw - M)ldttrM6 t.UQ ld tM6 1.00 Nood S3 UB BNCi 8«50 ld 30-U 0.50 ld 73-38 SM A'dam47 1.5 ld «8 5.12 R'daao M Uttlufik Utt BngftMU iJSB ld 70-90 0.Qv ld Mt-7f 4.00 tw MMM 8.00 ld 71*96 >.oo ui run 4.00 ld «*71 2.75 ld 70-79 2.75 ld 72*81 IC ld 72-fe 2 M td 72-97 ija ld 71*79 2JJ6 Id 73-9D 2.00 ld 861*91 2.00 ld 0611 2.0C ld 86TV 2.01 KJ 72-97 2.06 ld 73-83 0.75 ld 67*92 6.75 ld 68-93 5.71 ld 72-82 3X ld 67-92 6 Jr ld 67-92 0.00 ld 57-82 6.00 ld 651-90 0.01 ld 6511 5.75 ld 651-90 5.75 ld 6511 5.50 ld 65-90 5^5 ld 58-83 5.25 ld 64-89 5 JU ld 65-90 5.00 ld 58-88 5.0c ld 64-80 4.75 ld 58-88 4.50 ld 58-89 4.50 ld 59-84 4.50 ld 60-85 1.50 ld 62-92 4.50 ld 62-93 4.25 ld 52-77 67.40 79.30 34,00 88.00 83.90 93,50 96,70 95.80 94.80 93.40 90,80 80,70 93,90 91,90 97,80 90.40 89 60 89,60 93,10 94,35 94,10 86,20 85,10 91,40 83,00 87,90 85,30 35,10 31.60 89,60 83,50 82,00 38,40 81,70 79,90 88.50 82,60 82.20 82,00 81,30 80,10 84,80 79,40 78,80 80,30 78,90 78,70 77,00 82,90 82,10 74.20 73,20 92,60 67,60 80,00 90,50 84,60 93,60 96,70 96,30 95,50 94,10 91,50 90,80 80,90 94,10 92,40 98,10 90,90 90,00 90,00 94,00 94,80 94,30 86,30 85,30 92,00 83,40 88,20 85,60 85,40 82,90 89,90 83,80 82,30 88,50 82,00 80,10 88,70 82,90 82,50 82,10 81,50 80,40 85,20 79,55 78,90 80,50 79,00 78,90 76,90 83,80 81,90 74,40 73,40 92,60 q.M UI M 81,50b tS4K Wat-ecb 89.10 89.40 0 Jti UljnlDta 88,50 87,50 mk si«B n 90,10 90.10 Hypotheek IMHUI* .MJ OTGI.UB 95,55 95,50 *j» in a 82,60 iJIUMQ 98.10 0C 1 UVV 78,50 78,60 ld 11A 74.00b 74,05 1 UI UL 77,00 77,00a 0.0b Haiti 11 IJl UI 12 ..Ui t.eaU UZ 92,00 92,00 )Ü0U7 78,20 78,50 #.J» 1a pbr 96,10 96,10 »Jk Br.utr 70 94,70 95,10 0.26 W> Hl 91,00 91,00 4.«4lb 11 90,20 90,40 ..li ld fit «i td 111 87,00 87,30 - te iili ld Tl 82,00b ó.oo ld pbt 95,00 95,10 9.0b Scb .Ned 96,50 96,00 5.00 Scb. Ne* 87,40 88,00 Handel, industrie en div Ob Abold V AJoo 88,70 88,00 Akxo-Pb 86,00 fe BOZ 88,00 89,50 a.25 ld 89,00 89,00 0.26 Bred.VG 86,50 8 in ld VG n 83,10 8.26 ld VB 85,50b 86.00b IX FbUpan UK. toil s.n tow m Pegernfl 5 J0 ld M 5.1*1* M sun ttiuuta >JX ld §4 4.£< ld W Ml Kou Jat B*h PUp iJt ld 61 1.16 M 6 89,25a 88,75 90,00 89,30 83.70 84,80 82,80 83,00b 80.00 80,50 84.00a 82,00 84,10 84.10 80,30 79,00b 79,50 80,00 91,10 91.30 82,00b 82,60 94,15 94.15 i.00 Scoiphoj JX GUttim MS ld 12 «X 8HV n ijK shv n 4.1. li. 10 -i (MJ SrailNM 1» i'HV %i 4 lotai 12 ■>.IM unilev"li 4.0C M M J.U0 VM1 69 ld 68 S.QU ld 62 ÖJ6 Wljers66 -v Dorp fi 84,00 76.00 76,55 91,60 84,75 84,00 76,00 77,00 91,70 85,30 100,00 100.20 100,30 100.60 94,50 95.20 80,10 84,00 85,00 97,20 80,00 80,50 84,70 85,00b 97,30 80,20 75,00b 75.50b 88,70 88,70 82,50 82,10 84,50 84,50 Luchtvaart Spoorwegen Obligaties banken 8U ABN 70 98,50 99,00 8.00 ld 70*76 97,20 97,40 8.00 ld 71-86 91,30 91,30 8.75 Amro73 89,30 89,70 8.50 ld 73 95,50 95,60 8,50 ld 69 94,00 93,80 8.75 Amto 73 99,25 99,15 8.00 id 69-76 96,40 96,30 8.00 ld 70-78 94,60 94,50 7.75 ld 71*16 T6.40 96,60 7 15 ld 71*86 89,90 90,10 7.50 ld 73-88 86,10 86,40 1.00 ld 73-80 90,60 90,10 7.^0 MeesCTü 87,40 88,00 BN(»r*p5 238,00 237,60 7.50 ExpFln66 8.00 Leaae PI 93,20 94,00 7.0» N.bkMld 98,70 98,70 5.7. ld 65 90,40 90,30 7.00 N.lnv n 88,50 8.00 NBM 70 95,50 95,50 6.*6 ld kap 72 83,10 83.1 J.JL N'II 73 7.0C ld 66 85,50b iM ld Br.Peti IJ' ld 66 1J6 ld 12 (Ufc ld 65 J0 Ceeborn IJ CMC 72 0.15 ld 67 6.00 Klaevlei 4.00 Uelderll UI? Hein .Blei 0.ÜO Hoogovll HM! td 72 HJt ld 66 5.54) lndoia 6.06 Kon.Zout 1 75 Koudlj» з.50 KSH65-80 4.50 KSH63-78 6.2." Meneba66 5.00 Nederb и.5.Gasli?j 8.50 ld 15j 8.25 ld 10 8.00 ld 71 /.IK ld 72 7.75 ld 72 7.50 ld 6i> 7JS5 10 66 7.2: td 73 6.50 ld 66 6.50 ld 68 5.75 ld 65 *.5« Staats. 7.01 OvtngD 8.75 Pakb 11 7.75 ld 73 ..00 ld 68 7.00 ld 72 7JS5 ld Bib»* 6.50 ld 67 5.25 td 64 4.75 ld 61 7.7" Peclilney 8.00 Peek Q 89,00 90,50 91,00b 85,50b 91,50 86,00 i.lK I1LM 68 >4Klc V 1050 8J0 NJS 10 4 .15 li* 57 0.50 ld 55 83,30 95,50b 90 70b 94,10 84,20 86,50 95,00 ,70 95,50 91,00b 94,80 84,40 86,50 95,00 moeite 90,00 90,50 lfcUUVkfc 95,00 95,00 5 urmter» 107,80 107,80 tt H roetje* 90,20 91,00 ót Uolec t t» Hoogev. 80,50 80,25 LH' Bel) 139,00 142,00 '9 lotfola 82,90 82,60 IX Kappa73 98,00 97,80 Wi KJuwei 126,00 127,00 5.75 KLM 75,25b 75,00b 1.1» KJ* .Pap 137,50 135,40 JJ8r KSH 18 88,50 88,80 iJü Lyons N 78,90 78,50 \J& M tnteeb 83,00 82,50 J.Oi Menebe 102,30 102,40 ).(K Meteoor 96,00a 91,00 7.01 NBM-B 102,00 IM Nederb 81,00 iM NMB 192,00 193,00 <.16 Nutrttis 115,80 115,80 8X Nljverd. 94,00 93,80 0.6b PhT ja 97,00 96,90 4.75 Philip* 94,50 95,00 «i* Proosl.B 96,50 96,50 oJH Kolinco 68,00 67,50 LSD id 1000 70,00 69,00 0.00 Sander» 101,00 100,50 SkoJ Br 90,50 90,50 5.50 TUb Wat 96,50 96,50 6.50 VMF 91,00 91,00 6.00 Vibamlj 90,50 91,00 0Jt5 Vlii-Bul 97,10 97,10 2.<M W'sanen 101,20 101,50 Aandelen banken venekeringen Premie obligatie» 90,00 90,50 102,00 - 82,30 89,00 89,00 99,00 99,00 89,40 89,70 90,50 90,70 90,30 90,60 87,70 88,00 89,80 90,00 88,50 88,40 90,50 90,50 88,00b 88,20 91,80 91,80 86,00 86,00 89,00 89,00 97,40 97,90 95,20 96,00 95,60 95,70 88,80 89,70 90,50 91,30 88,60 89,40 85,50 86,00 86,50 87,00 88,70 88,80 97,20 87,10 80,60 81,30 90,10 90,60 81,00b 81,50b 84,00 84,50 98,00 98,50 86,00b 86,00b 83,00 83,30 81,30 81,30 89,00 89,00 81,50 81.50 88,00 87,00a 84,70 84,70 85,25b 82,50 82,50 ti Alkm 56 iMl A'damSl i.5" ld 561 2.50 ld 56LI t J' ld 56111 4.50 td 50 tJ" Bretu 54 2.50 Dordr 56 4.50 E'ben 54 t.50 Enscb 54 4.50 Haag 521 2.50 ld 5211 4.50 K.Krnla 4.50 Kdam521 4.50 Id S2U '4^0 ld 57 2J»' Utr 52 M Z. Hot) .57 2.50 ld 59 Buitenland^ 7.75 EurlnvlZ 5.75 ld 64 5.75 ld 65 8.06 IntAmH 7.06 ld 68 4.25 lntBkH 4.50 ld 61 4.51 ld 62 3.50 ld 55 3.75 KSU 64 5.75 ld 65 4.75 ld 62 7.50 Petrofö" 7.00 All.Brew 3.50 Eng.WJ. 5.25 Rohtm. 5.OT Co Franc u-00 Pipe-L. 4.25 Noorw.55 4.0c Nor.Hyd Converi 4.75 Akzo 8.0C A.B.N 6.75 AmRo73 5.5* AmRo 8J45 Ball .Ned 7.01 BOZ 8.25 Bnhr.l 7.7ó Elsevlei 7.25 Furn. 13 63 55 65,50 71,90 74,50 71,90 64,50 63,95 61,80 63,05 67,00 73,00 72,15 72,15 73,10 99,00 77,00 73,90 63,50 66,50 71,10 73,10 72,20 64,50 62,05 I 61,20 63,05 61,60 72,60 72,00b 73,00 76,00 j 71,00a' 96,05 78,00 73,90 170,60 167.50 169,00 166,50 63,00 62,50 54,50 53,80 20,00 20,00 1180,00 1070,00 66,50 67,00 61,00b 58,00 Ik. Ov Boolb l>röfe Onlkei Ipp bconoeto Klaevtar «l oert fokker ord Auto Ua oma B ui pel Pit Gelder oert iierotabx obligaties I 88,20b 88,20b 82,50 77,50 90,90 83,00 90,50 84,00 79,00 99,00 83,50 83,25 126,50 88,50 26,30 91,70b 84,25b 94,00 82,50 77,50b 91,00 83,50 91,50b 84,00 79,00 99,00 83,50 83,00b 83,60 127,20 88,00 25,00 93,00 >)i(lgatles 71,50 92,00 92,00 136,00 98,90 71,75 91,00 91,70 138.25 99,00 130,00b 130,00b 96,00 95,60 93,50 93,50 IMEV 116,00 113,70 95,20 94,50 tou»-St.R'dara 96,30 95,50 tuioia 165,00 165,00 Mee* Sk Hope 136,00 136,00 Ned Credieth 44,70 40,60 NMB 154,00 i53,70 siavenb Bnk 3070,00 3100,00 id Cert 307,00 310,00 *T.Gr Hyp bk 94 70 94,00 lib Hyp bk 183,00 180,00 WestUtr Hyp 319,00 305,00 Scheepahypb 2310,00 2305,00 Handel en Industrie 4CF 276,00 269,00 \hogBOB 41,50 41,50 Al.old 75,80 74,50 \MAS 45,00 45,10 •\sd üroogd 98,50 96,00 Aad. Rijtuig 135,00 139,00 Anlem Nat. 16,60 16,60 Arnb. Scbbu 118,00 117,50 laaelberg 835,00 835,00 4UDET 207,00 206,00 'ui.Screw W 116,00 117,00 4ut.lnd.Rt 1320,00a 1300,00 KaUast-N 48,00 46,10 KAM 82,00 83,00 Hatava 1430,00 1400,00 Baten bur 1325,00 1280,00a Beek, van 132,20 132,00 Beera 67,50 67,50 Begemam 89,50 90,50 Bergoss 785,00 290,00 Berkel P 145,00 146,00 Blydenst 750,00 740,00 Boer Druk 256,00 258,00 Bols 106,20 104,00 Borsumij V 76,50 76,00 Boa Kails 101,80 102,00 BOZ 475,00 470,00 Braai Bouu 298,00 295,00 P .-dero VL 1550,00 1585,00 ld cert 1538,00 1570.00 Hredero VL 482,00 480,00 id eert 471,50 466.00 HÜhrmann-1 ld cert 77,50 76,80 alvé-D eert 157,00 156,00 ld 6 pet oert 1230,00 1210,00 Centr. Suiker 818,00b ld cert 810,00b lal Broc. io een boudaoilt «aroaao -r In ten «irolsmed Hagemeljer llambro Int Hellingman Hert Co na. Ueybroek Hoek s Mach Hole* Hou Beton ld oert. UIL HoUand Ind (Vlaalttch IBb Kondor Inter las In tornatioM loven tmn Kappe papier Kempen en B Key Houtb. Kiene S Kloot Kluwer 244,00 1460,00 451.00 45,00 567,00 565,00 263.00 81,50 27,60 87.20 40,50 17,30 64,50 63,50 :77,00 96,00 118,00 203,00 132,00 100.00 86,00 35,50 165,00 303,00 93.70 226,50 58,50 82,60 35,00 212,00 81,20 201,00 65,00 1070,00 200.00 81,50 2800.00 252,00 143,00 105,50 255,00 1470,00 455,00 44,00 567,00 566,50 270,00 81,00 27,60 680.00a 87,50 42,00 17,50 64,00 61,00 470,00 69,10 69,10 93,00 119,00 202,00 131,00 98,50 86,00 34,80 165,00 310,00b 92,50 213,00 58,50 82,60 34,50 216.00 81.00 65,20 1067,00 200,00 81,00 2820,00 252,00 142,00 102,50 Kon Beljenkorl ld eert iu tt cum Kun. Ned. Pap. i Krasnapolsky KSH pvt Kwatta l-andr Sc G1 Lcldscbe Wol LlndetJacob Lijn Delft Macintosh Meut ba Meta Verb. Meteor.Bet Molukscbe Mijnb. W Naarden Naeff Nat. Groodl N MB-Bouw Nedap Ne erborst Ned. Bont* Ned. Dagh NeUe i eert Ne tam Nlaf Nierstras Norit NatrlOi Gb Notricla Vb Nyma Nljverdal UGEM holding 81,20 81,60 81,50 81,30 73,50 120,50 60,50 73,00 103,50 153,50 173,00 242,00 124,00 88,00 153,°0 2560,00b 54,00 80,50 1010,00 49,80 100,00a 83,50 74.00a 472,00 42,30 317,00 200,00 500,00 355.00 95,00b >30,00 100,00 83,00 93,50 93,00 40,80 83,00 32,60 OraoatetD Uvtnt-l>-8 t'akboei B ld oert Pal em bang Patlbe Philip* gb Pont Hont f orce! Flea ProoatAeBr Kademakfi Keednk Keen wijk Kela&Co Kier 1 oert Kotbe&Jtak Konjnenboii) i Rijn-Schelde Sander* Scbev.ExpJ Schokbeton 72,00 119,50 61,50 73,00 103,50 149,00 174,50 238,00 123,00 87,00 153,00 2600,00 53,00 80,50 1010,00 50,30 è/,UU 83,50 73,00 470,00 42,60 320,00 197,00 492,50 350,00a 93,00 1510,00 800,00b 88,00 92,60 92,60 40,70 80,00 32,50 126,00 31,70 385,00 99,00 249,50 246,00 223,00 223,50 149,00 148,50 147,50 147,00 84,00b 85,00 127,00 31,70 383,00 96,00 257,00 253,00 445,00 440,00 13900 139,5 80,00a 78,00a 85,00b 85,00 217,00 224,00 207,50 205,50 75,00 74,50 677,00 662,00b 228,00 226,00 220,00 220,00 16,10 16,10 1100,00b1100,00b Scbultema schappen Schuttersveld utevti. Gr Stoomsp. Tw l a bind Phil (eiegraaf L'Hv Intern 111b. Water) Iw. Kabel! (Jbbtnk Ldenhout Uniiiap ti nii een |p 7 pet ld 6 pet V.d. VUet-W Vemrta Ver. Glaaf Ver.Hand .Scb VMF Ver.N Kleerm Ver.N. Uitgmij Ver.Touwfabr id vert 'eitiverw. ViliamijButt VRii Papier Vulcaansoord Wegener G ld vert. Wessanen Wyert Wijk en Her Zaalberg 132,00 256,00 1050,00 74,50 117,80 137,50 102,50 235,00 320,00 400,00 230,00 525,00 253,00 110,00 79,50 132,80 256,00 1060.00 74,50 116,00 137,00 100,00a 241,00 315,00 400,00 225,00 580,00b 254,00 108,00 79,50 69,20 Beleggtapmiljen Dntcb Int. |.\A Belegt Nefo übam Kolinco Unl-lnveat II till co Wereldhaven Leveraged iokyp Pae B lokyo Pao. B. 99,00 98,00 154,50 152,00 69,50 66,50 75.20 75,50 68,20 69,00 73,00a 72,00a 111,10 110,60 109,00 107,00 19,30 19,00 22,10 22,00 31,15 31.00 Buitenland 157,00 157 00 44,80 44 70 800-00 800,00 546,00 525,00 143,50 143 50 290,00 291,00 104,50 104 ()o 113,00 112,00 500.00 505,00 95,00 93,50 698,00 698.00 1460,00 1490,00 66,90 66,90 :30,50 129,00 118,00 117,10 910,00 870,00 125,50 127,00 Coneentra 190,00 Ëuropafonda UnifontLs 384,00 Burunion 1161.00 Finance-Ul 244,00 Valfcuroj- 634,00 Chemical F 9,00 Col. Growth 4,70 Dreyfus F 10,35 FldeUty F 12,50a Invest o ra M 8,30 lapan f und 9,25 i^hman Corp 14,75 Vladison F Manhattan 2,40b Massachus 10,10 üppenheimer 6,50 Steadman 2,40 Technology F 5,35 Value Line 3,20a Vance, Sand. 6,00 Uevaert Photo 101,00 I'etrofina Solvay 175,00 un Mlnlèrr 1130,00 Hoechst 108,00 Mannesman!! 159,00 All.Breweries 475,00 Br. Petrol 360,00 Imp. Chem. 141,00 Pye Hold. - Dal-lchl Bonk 365,00 Nippon Electr 420,00 Pioneei El. 39,00 Sanya Eectr. 25,00 Sony Corp 27,60 382,00 1154,00 244,00 634,00 8,90 4,80 10,35 12,50 8,00 9,60 14,50 10,00 2,40b 10,20 6,40 2,40 5,40 3,00 6,00 102,00 170,00 1140,00 108,00 158,00 469,00 360,00 140,00b 245,00 361,00 425,00 39,50 25,20 27,90 Chrysler 19,00 19,00 a tie* Serv 55,00 55,70 Colgate 25,20 24,60 Columbia Ga» 27,95 27,25 Cons Edison 21,35 20,90 ix>nt (An. 42,50 -ontrol D. 41,75 40,75 .nstlss W 13,25 13,00 Dow Chem 56,00 56,50 L*ti Pont 165,00a 163,50 Eastm. Kod 105,50 103,75 Exxon Corp 53,70 86,00 First N.C. 41,75 Ford Motor 65,50 48,10 Gen cable 220,00 10,40 'Jen. Cigar 106,50 13,30 Gen. Electric 116,80 58,50 Uen. Foot? 116,20 29,00 Uei .Motor? 166,50 49,75 Uen. Telepb 178,00 26,50 UUctte 141,50 38,60 Goodrich 63,80 17,25 Goody aer 17,25 Greyhound 78,50 17,20 Gnlf OU 72,50 .loneywell 93,40 76,50 IBM 143,50 247,50 Int.Flavors 64,60 78,00 Int.Tel&T 338,50 29,30 Kennecott 32,00 41,25 iroger 22,25 i,easco D 204,50 10,75 Ling-Temco 137,00 9,65 Litton Ind. 104,20 5,50 Litting Ind 109,20 11,90 Canada Mijnbouw/Petroleum Maxwell Petr Moear Eniro ld 1-10 1*4 Sarakreek 118,00 117,00 188,00 186,00 2500,00 2415,00 2630,00 2590.00 45,50 47,00 Diversen HoU.Am.Lljn 67,00 67,00 (Jostzei 630,00 630,00 Geld. Tramweg 800,00 Ant-Brouwerij 202,50 186,00e Ant. Verffabr 150,50 151,00 ElMJj Aruba 160,00b 160,00b Sur. Brouwerij 110,00 Hunter Dougl 35,30 35,00 Partirh iemijen Aig. Fondsen b 106,50 106,50 America Fund 180,00 178,00 A sc. Belegp 153,00 152,50 dnverto 617,00 617,00 Goldmines 236,00 239,60 lltlJand F 136,00 135,00 ld 1 680,00 676,00 In ter bonds 503,00 500,00 Ned. Vastgocu 595,00 594,00 Blnn Belf. VO Breevast 121,00 121,50 Alcan Bell Telepb Bovis Corp Can. Brewei Can.Pacific Gulf Oil Husky Oil Imperial Oil lnnlt Nat.G Int.Nickel Shell Canada 37,50 36,00 43,50b 44,00b 2,00 1,95 3,90 16,10 4,00 14,75 35,20 35,25 23,30 22,90 40,75 9,65 40,50 9,70 39,40 39,00 20,85 20,75 V.S. van Amerika Admiral Corp Akzona Am.Cyabanud Am.Metal Am.Motors 4m .Smelt c. 4m .Standard Am.l'el&TeJ Ampex Corp Amsted Ind Anaconda lipeco Cori 4rk Louis WI. Rlchf 'tethl .Steel Boeing Cor Burlington Burroughs Celanese Chadbourn 11,30 11,50 21,70 2 J,60 22,00 26.25 47,75 47,00 10,90 10.40 25,00 25,60 Marcor 23,75 23,75 Martin Mai 18,00 17,75 McDonnal) 19,10 19,50b Minnesota *78,00 77,60 National Can v 8,30 Nat.Casb Reg 37,00 36,75 Nat.Dist.&C. 14,25 13,50 NX. Philips 21,90 22,25 Occidental 11,25 11,20 Penn Centr 3.60a 3,50b Pepsi Co 65,00 62,50 Philips P. 56.30 53.75 Polaroid 84,50 82,00 Procter&G 88.00 87,25 RCA Corp 21,50 81,60 Rep-Steel 27,25 28,25 Reynolds lm 47,25 47.50 Sears 89,00 88,00 Shell OU 58,00 57,50 South Pae 36,25 35,75 Sperry Rand 42,75 42,40 Standard Kr 52,80 52.50 Sterling Dr 29,70 29,50 studebaker 34,50 34,50 Sun Oil Comp 50,75 5y,5U Tandy Corp 21,50 21,20 Texaco 29,50 29,25 Texas Instr 110,75 110,50 I.anssam Cot| 10,50 10,70 Union Pac. 86,00 84,50 U.S Steel 44,00 44,00 Westinghouse 25.75 25,00 Woolwortb 18,95 18.80 14,20 54,00 4,85 42,50 128,00 2,95 22,90 99,75 35,00 16,25 13,90 53,25 4,90 42,50 27,80 3,00 23,20 99,75 34,9' 16,00 Obligaties 9.50 Raiff. Boer. 9.75 Nat. Invest. 9.50 W. Utr. Hyp. Claims, scrips, stockdiv. e.d- 99,50 102,9f. 99,50 202,00 198,00 31,00 31,00 1,60 1,65 4niem Beheer Kluwer K.S.H. N.M.B. Philips GB Pioneer Sanders Unikap 3,00 6,07 7,57 8.E00 10,00 Amsterdam, 4 maart (ANP) - Bij aanvang van de nieuwe week heeft de Amsterdamse effecten beurs een flauwe stem ming te zien gegeven aan gezien het aanbod de vraag overtrof. De animo om zaken te doen was ge ring. Bij opening kwamen vooral Kon. Olie en Unile ver onder druk te staan als gevolg van locaal aan bod. De kleine dekkings aankopen van de arbitra ge, die hier tegenover stonden, waren niet ge noeg om het gehele aan bod op te nemen. Kon. O- lie opende f 1,20 lager op f 92,60 en Unilever 90 cent op f 108,30. De overige in ternationals waren gemak kelijk. Bij aanvang van de handel was Akzo 40 cent lager op f 53,30, Hoogo vens twee dubbeltjes op f 63,60, terwijl Philips 10 cent lager opende op f 31,90. Ook op de rest van de actieve markt daalden de koersen over een breed front. Alleen KNSM en AMRO-Bank konden bij aanvang van de handel een bescheiden koerswinst boeken. AMRO-Bank opende twee dubbeltjes hoger op f 65,70 en KNSM twee kwartjes op f 144. De overige banken en scheep vaartfondsen waren flau wer. Bij de cultures was HVA f2 lager op f76,50 en Deli 50 cen^ op f 106. Amsterdam Rubber open de onveranderd op f 220. Heineken begon de nieu we beursweek zeer zwak. Het fonds moest bij ope ning f 2,90 prijsgeven op f 178. KLM moest 50 cent terug tot f 72, terwijl Nati onale Nederlanden 40 cent lager opende op f 64,20. De staatsfondsenmarkt gaf een opgewekter beeld te zien. Als gevolg van, hoofdzakelijk, locale vraag opende deze sector vaster.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 7