Steun bij
verhuizing
werknemers
Kernenergie: we
trappen er in
België wil
olie
vorderen
MEESTE AANVRAGEN UIT BRABANT
OLIELANDEN EN CONCERNS
SPEELDEN ONDER ÉÉN HOEDJE
financiën
economie
LEYLAND
IMF
EXPORT
VRACHT-
CREDIETBANK
RENTE
r-
ter
ake
OLIE
WAGENS
IJZERERTS
DR. SICCO MANSHOLT:
VEILIG
effer'enbeurs
anp-beurs
overzicht
AANBOD
0VERHKERST0P
AMSTERDAMSE
BEURS
Dinsdag 5 maart 1974
7 15
DEN HAAG (ANP) In het Jaar 1973 hadden 847 mensen,
die een nieuwe werkkring gingen aanvaarden op meer dan 25 km
afstand van hun woonplaats, een toezegging van een der ar
beidsbureau-directeuren in de zak voor een tegemoetkoming in
nun verplaatsingskosten op grond van de migratieregeling 1971.
Dit heeft het ministerie van Sociale Zaken meegedeeld.
HET Britse automobielcon-
cern British Leyiand Motors
heeft ermee ingestemd haar
Spaanse dochteronderneming
aan General Motors te verko
pen voor 61,5 miljoen dollar
(ongeveer 142,2 miljoen gul
den) zo is in Londen meege
deeld. De Spaanse maat
schappij, Automobiles de Tu-
rismo Hispano Inglese (AU-
THI), is pas negen maanden
geleden in het bezit van Bri-
tis Leyiand gekomen.
IMF-directeur Witteveen zal
volgende maand een bezoek
brengen aan diverse olie
producerende landen. De di
recteur van het Internationa
le Monetaire Fonds heeft op
zijn voorlopige reisprogram
ma landen staan zoals Koe
weit, Irak, Saoedi-Arabië,
Algerije en Nigeria.
IN de periode januari tot en
met november 1973 was de
Nederlandse uitvoer van
land- en tuinbouwprodukten
volgens de CBS-cijfers onge
veer dertien procent groter
dan in hetzelfde tijdvak van
1972. De uitvoer beliep 13.9
miljard gulden tegen 11 mil
jard in januari-november
1972.
onderhandeling over de
bouw van een vrachtwagen
fabriek in Siberië.
DIRECTIE en raad van com
missarissen van de Neder
landse Credietbank n.v. zul
len aan de op 19 april a.s. te
GEZIEN de jongste ontwik
keling op de geldmarkt heeft
de Amsterdam-Rotterdam
Bank NV besloten om met
ingang van 4 maart de opslag
voor de debetrentetarieven
van rekening-courant kredie
ten boven f 0,5 min. te verla
gen van 1 pet. tot 0,5 pet.
z
DE Sovjet-Unie is met de
grootste autoproducent ter
wereld, General Motors, in
houden algemene aandeel
houdersvergadering een on
veranderd dividend voorstel
len van f 3,00 per aandeel (15
pet.).
DE Maxwel Petroleum Hol
ding NV is van plan om in
aansluiting op het slotdivi-
dend van Koninklijke Olie
een eerste interimdividend
over 1974 uit te keren van
25,2 pci. Hetgeen neerkomt
op f 5,04 per aandeel van f
20.
scheepsberichten
Abel Tasman 2 640 otz Am
sterdam Eiland nr Fremantle,
Abida 3 te Lavera, Algol 3 te
Santos, Algorab 2 te Antwer
pen, Alkmaar 1 vn Willemstad
nr Amsterdam, Amersfoort 2
600 nw Lissabon nr St. Maar
ten, Amstellaan 4 te Portland,
Amstelland 3 te Hamburg,
Amstelstad 2 vn New Orleans
nr Cristobal, Archimedes 3 te
Hamburg, Ares 3 te Barbados,
Aristoteles 2 te Kingston, Asi
an Express 5 te Melbourne
verw., Atlantic Crown 4 te
New York, Atlantic Star 2 vn
Antwerpen nr Bremerhaven,
Atys 1 vn Yokohama nr An
chorage, Balong 2 50 zw Dover
nr Antwerpen. Barok 2 te Am
sterdam, Bovenkerk 4 vn
Freetown nr Amsterdam, Brit-
sum 2 255 nw Kp Finisterre
nr New Orleans, Camitia 2 te
Deze regeling beoogt, de fi
nanciële barriere op te heffen
voor mensen, die in hun baan
wat moeilijk zitten of die geen
werk hebben en bereid zijn
voor hen geschikt werk te
aanvaarden op wat grotere af
stand van hun woonplaats, in
bepaalde gevallen krijgen ze
dan steun in de kosten van
verhuizing, inrichting van de
woning, reizen van en naar
hun nieuwe werkplaats of van
een pension.
Van deze 847 toezeggingen
(waarvan 254 uit 1972 die nog
niet waren geëffecteerd) wa
ren er eind 1973 583 gehono
reerd. Hiermee was in totaal
ruim 1,3 miljoen gemoeid, dat
is f 2287,- per migrant, zo
blijkt uit gegevens van de ge
westelijke arbeidsbureaus.
Zestig procent had betrek
king op verhuizing binnen of
naar de provincie Noord-Bra
bant, gevolg door Overrijssel,
Drente en Limburg.
Drie kwart van de migran
ten was jonger dan 45 jaar.
Ruim 39 procent ontving mid
delbaar of hoger algemeen vor-
msnd onderwijs en 75 procent
had beroepsonderwijs ge
volgd.
De belangrijkste bij deze
migratie betrokken sectoren
waren de chemische nijver
heid (24,6 procent) de metaal
nijverheid (27,7 procent) en
de handelsberoepen (12,5 pro
cent)
VOOR het eerst sinds de Ne
derlandse Spoorwegen in sa
menwerking met de Duitse
Spoorwegen ijzererts naar
liet Ruhrgebied transporteert,
is er in en jaar meer dan
drie miljoen ton vervoerd.
Dit record werd vorig jaar
bereikt.
(Van onze redactie
binnenland)
ROTTERDAM „Wanneer
men de ontwikkelingen van de
laatste weken overziet, wil de
voorstelling van een belangen-
complex tussen beide partijen
(olielanden en oliemaatschap
pijen) niet geheel uit het
beeld verdwijnen". Dit zei
prof. dr. W. de Roos, hoogle
raar economie aan de Erasmus
universiteit te Rotterdam, vo
rige maand tijdens het door de
sociale faculteit van de E.U.
belegde congres over de ener
giecrisis. Nu, een paar weken
later, drukt prof. De Roos zich
zoals wij ook in onze vrijdag
krant al meldden krasser uit.
Hij vermoedt dat de Arabische
olieproducerende landen en
de grote olieconcerns in okto
ber en november een show
hebben opgevoerd om de prijs
voor olie te kunnen verhogen.
Hij pleit er nu voor dat het
Nederlandse parlement een
enquête instelt naar het ge
drag van de „seven sisters" in
de afgelopen maanden
We laten hier wat vollediger
de argumentatie van de Rot
terdamse hoogleraar volgen.
Mocht prof. De Roos ooit ge
loofd hebben dat de energie
crisis van de afgelopen maan
den echt was, dan is dat ge
loof definitief de bodem inge
slagen, toen hij vorige week
maandag zijn krant openvouw
de. ,,Ik las dat de grote olie
maatschappijen in West-Duits-
land er bij de regering op
aandrongen om de snelheids
beperkingen voor automobilis
ten af te schaffen. Notabene
de oliemaatschappijen..,, die
voortdurend hadden gepredikt
dat olie voor nu en altijd
schaars zou zijn. En nu moet
er blijkbaar ou de „Autobah
nen" maar weer volop benzine
geslurpt worden".
Dit bericht legde De Roos
'.aast andere, over ernstige be
schuldigingen tegen de „seven
sisters" (Esso, Shell, Mobil,
Texaco, Gulf, Standard Oil of
California, BP), geuit in de
Verenigde Staten, Italië, West-
Duitsland, Frankrijk en Bel
gië. Tevens vermoedt hij dat
de oliepositie van Nederland
nauwelijks echt in gevaar is
geweest („en dat heus niet
dankzij die paar besparink-
jes") en dat was voor hem de
zoveelste indicatie dat de pro-
duktiebeperking en het em
bargo tegen Amerika en Ne
derland een show is (ge
weest), bedoeld om de olie
prijs te doen exploderen.
„Wie die show bedacht
heeft, weet ik niet. Men zegt
de Arabieren, maar dan heb
ben de oliemaatschappijen
toch een aandeel gehad in de
regie. Het kan wel zo gegaan
zijn, dat deze twee zich tege
lijkertijd gerealiseerd hebben,
dat oktober 1973 het moment
was om toe te slaan. Immers,
er was de Israëlisch-Arabische
oorlog, aanleiding voor embar
go en produktiebeperking en
verder een inmiddels gegroeid
bewustzijn in de westerse lan
den, dat de olievoorraden be
perkt zijn. Dit waren gunstige
omstandigheden om een forse
prijsverhoging aanvaard te
krijgen". Prof. De Roos acht
het des te waarschijnlijker dat
de maatschappen en de OPEC-
landen tijdens de zogenaam
de crisis hebben samenge
werkt, omdat deze partijen ai
lang niet meer vijandig tegen
over elkaar zouden staan.
„Volgens mij is de OPEC zelfs
van groot belang voor de
maatschappijen, omdat deze
organisatie stabiliserend werkt
in de normaliter zo roerige
oliewereld De OPEC maakt
het de concerns mogelijk om
langetijdplanningen te maken
(men vergelijke de rol van de
vakbeweging in de geïndustri
aliseerde samenleving. De
vakbond standaardiseert de
loonkosten, hetgeen een be
drijf in staat stelt calculaties
te maken voor de toekomst).
Volgens De Roos was een
hogere aardolieprijs zeer pret
tig voor de OPEC, maar bitte
re noodzaak voor de „seven
sisters". „Dit soort onderne
mingen heeft het volgende de
vies: ik zal mij handhaven en
omdat de managers stilstand
beschouwen als achteruitgang,
moeten hun bedrijven altijd
maar groeien om zich te hand
haven. Expansie is in deze
kringen bijna een natuurwet.
Men ziet dat bij meer instel
lingen, maar het duidelijkst
bij de moderne onderneming.
Toegespitst op de multinatio
nale oliemaatschappijen, bete
kent dit een voortdurende
noodzaak om nieuwe voorra
den op te sporen en aan te
spreken.
De meeste van deze voorra
den (Noordzee, Alaska, teer
zanden, oliekeien) waren ech
ter bij de tot voor kort gel
dende olieprijs niet of nauwe
lijks rendabel te exploiteren.
En dus moest op de een of
andere manier die prijs om
hoog. Het suggereren van een
schaarste is dan natuurlijk een
uitstekend middel.
Nu de prijs eenmaal omhoog
is en vaak meer dan strikt
noodzakelijk doorberekend
aan de consumenten (wee het
arme België, dat prijsverho
ging weigert) meent De Roos
dat wat betreft de oliemaat
schappijen liever gisteren dan
vandaag de verkwisting van
energie kan worden hervat.
Zie: de wens van de „zeven
zusters" om de Westduitse au
tomobilisten te bewegen tot
plank-gas. Daarom pleit De
Roos ervoor aat de leiding van
onze economie niet langer
meer in handen wordt gelaten
van de multinationale onder
nemingen. Voor deze ontwik
keling moet meer planning ko
men van overheidswege. Prof.
De Roos zou daarom gaarne
zien dat een parlementaire
enquêtecommissie de rol door
licht van de „seven sisters" in
Nederland tijdens de energie
crisis. „Alleen op die manier
kan de „policy of silence" van
de multinationale oliemaat
schappijen doorbroken wor
den. Het parlement heeft er
recht op om te weten wat zich
heeft afgespeeld en hoe de
energiesituatie werkelijk is.
(Van ooize parlementaire redactie)
DEN HAAG Volgens dr. ir. Sicco Mansholt moeten we het
ergste vrezen. We gaan een nieuw tijdperk van energiewinning
in (kernenergie), zonder dat daar een behoorlijke politieke dis
cussie aan vooraf is gegaan. Kortom: we trappen er in.
Kort samengevat is dat
hetgeen dr. Mansholt (oud-
voorzitter van de Europese
Commissie) in Den Haag ver
telde bij de presentatie van
het boekje De dood in het vat
- kernenergie in Nederland
van Maitthijs de Vreede.
Dit boekje signaleert niet
alleen de geweldige gevaren,
die de kernenergie omgeven,
maar illustreert ook duidelijk
- met vermijding van het on
begrijpelijk wetenschappelijke
jargon - hoe we gemanipu
leerd worden door de elektri-
oiteiitsprodiucenten. Deze ple
gen, volgens de Vreede, boeren
bedrog door ons aan te praten
dat we kernenergie nodig heb
ben om de economische groei
bij te kunnen benen, miaar te
gelijkertijd doen die zelfde
elektriciteitsproducenten er al
les aan om zelf de vraag naar
elektriciteit te stimuleren.
Hebben we dan geen keus?
zo vroeg Mansholt zich af. Die
keus is er wel, maar we wei
geren domweg haar te maken,
want dat z»u betekenen dat
we allemaal een stukje mate
riële welvaart gedag moeten
zeggen,. Bovendien zijn er al
miljarden in de ontwikkeling
van de kernernergie geinves
teerd en die moeten natuurlijk
rendabel worden gemaakt.
Economische vraagstukken
(het wordt de producenten
thans erg gemakkelijk ge
maakt want de olie is duur)
krijgen de overhand. En dat,
terwijl niemand weet hoe vei
lig de veiligheidsmarges moe
ten zijn en hoe lang het mate
riaal van de kerncentrales het
uithoudt.
Het is ook onwaar, meende
Mansholt, dat afdoende onder
zocht zou zijn, in hoeverre
kernenergie echt veilig kan wor
den toegepast. Hij had ernsti
ge kritiek op de weinig se
rieuze manier waarop de Ne
derlandse deelneming aan de
snelle kweekreactor Kalkar
door de Kamer is gejast.
Hat wordt tijd, zo besloot de
heer Mansholt, dat we wak
ker worden; en tot dat wakker
worden ds het boekje van Mat-
thijs de Vreede en nuttige bij
drage.
Pernis, Castilla 1 Punta Telmo
nr Golfito, Ceres 3 vn Cristo
bal nr Le Havre, Chevron
Amsterdam 2 90 ono Timordil
ly nr Singapore, Chevron
Eindhoven 2 640 n Mosseme-
des nr Ras Tanura, Chevron
Kentucky 3 te Rotterdam,
Chevron Madrid 2 460 wtz
Freetown nr Freeport, Che
vron Nederland 2 90 zzw Dur
ban nr Ras Tanura, Chevron
Rotterdam 3 vn Hamburg nr
Amsterdam, Chiriqui 2 te Te-
la, Choluteca 1 te Cristobal,
Cinulia 2 vn Kingston nr Rot
terdam, Copan 1 te Almirante,
Coppename 1 vn Cristobal nr
Baltimore, Dallia 2 220 z Ade
laide nr Sydney, Diadema 2
100 n Dakar nr Forcados, Dilo-
ma 2 640 o Ascension nr Ge
nua, Diogenes 3 vn Amster
dam nr Bremen, Dione 2 35 w
Guernsey nr Gothenburg, Dot-
klift - 1 p Brindisi nr Bahia,
Eemland 1 510 zw Kp Verdis-
che Eilanden nr Amsterdam,
Esso Den Haag 4 te Fawley,
Freetown 2 vn Buchanan nr
Monrovia, Gaasterdijk 2 80 m
Azoren nr Cristobal, Gaaster-
'and 1 vn Itaqui nr Amster
dam, Ganymedes 1 te Guaya
quil, Gooiland 3 te Rio de
Janeiro, Gorredijk 1 vn Lake
Charles nr La Pallice, Greb-
bendijk 1 vn Rotterdam nr
Miami, Grotedijk 2 te Vera
Cruz, Gulf Hansa 2 te Im-
mingham, Gulf Hollander 2
100 ozo Abidjan nr Port Ar
thur (Texas),
BRUSSEL (ANP) Het
Belgische ministerie van eco
nomische zaken heeft een me
dedeling verspreid waarin be
kendgemaakt wordt dat be
drijven die dreigen zonder olie
of olieprodukten te komen, dat
aan het ministerie kunnen
melden. Het ministerie zal
dan, speciaal met het oog op
het handhaven van de werk
gelegenheid overgaan tot het
vorderen van brandstof enof
olieprodukten.
Zoals bekend hebben enkele
grote oliemaatschappijen in
België besloten geen olie meer
ie importeren zolanig de rege
ring blijft weigeren een prijs
verhoging toe te staan. Hiel
en daar in het land heeft dit
al tot tekorten geleid.
MAANDAG 4 MAART 1974
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen It tijdvak beurs
a laten b s bieden
c ex claim e ex dividend
Actieve aandelen
Handel en Industrie
AKZO «e
53,60
52,90
ABN LOÜ
246,00
244,00
Amn t
64,80
64,80
Am Rubber 750 220,00
DeU Mij 15
106,00
104,50
DotHUche F f 20 116,20
114,80
Dordtacb* P. Prei 116,30
Heineken H. 36
166,50
163,80
Heineken 35
177,50
174,50
HJIJL. t 300
141,50
141,50
Hoogo* 10
64,00
63,50
HVA
HVA CerL
78.50
76,50
KLM 1U0
72,50
71,50
Kon. ÜUe f 20
93,20
91,60
KNSM 100
143,50
143,50
Nat. Ned. 10
64,90
63,20
Ommeren Cert
338,50
337,50
Philip* 1 10
31,80
31,70
Philips div 1074
30,80
Robeco 60
204,60
203,50
Kolinoo t BO
137,00
136,10
scheep* Un 1 50
104,30
102,90
Unilever 20
109,50
107,50
Active obligatie»
staatsleningen
LboKedJD
91,60
92,00
1.00 ld 10*95
91,60
92,10
i.00 td 11-96
91,10
91,80
iJX) id 701
96,00
96,20
L00 Id 7011
92,40
93,20
L00 ld 70111
92,40
93,10
S.00 1 59*76
98,10
98,30
8.00 ld 10-77
98,00
98,00
1.75 td 71-96
88,40
88,90
1.75 ld 73-98
87,60
38,10
1.75 ld 70-18
95,80
96,20
7.50 ld 69*94
87,50
87,90
7 JBT ld 71-96
86,50
87,00
3 J" ld 7VJ1
86,00
86,50
U0 lu 71*81
93,00
93,60
120 ld 72-9*
83,80
84,30
I.Ov ld 661*91
85,90
86,30
3.00 td 66Ü
85,60
86,10
3.09 td 69*94
83,80
84,20
6.50 td 681*93
81,40
81,70
6.50 ld 6811
81,10
81,40
6.50 id 681B
80,70
81,00
6.50 ld 681V
80,50
80,90
6.25 ld 66*91
83,90
84,10
6.2* ld 67*92
80,00
80,20
6.0» ld 67*92
78,50
78,80
5.75 ld 651-90
82,20
82,30
5.75 id 6511
81,80
81,90
5.25 ld 041-89
80,40
80,60
5.25 td 6411
80,00
80,20
5.00 td 64-94
/6.00
76,70
4.50 ld 58-83
84,00
84,00
4.50 ld 59*89
76.70
77,20
4.5b ld 601*85
82,30
82,30
4.50 ld 6011
76,60
76,70
4.20 ld 63*95
73,50
73,70
4.50 ld 64*74
99,30
99,30
4.25 ld 59-84
83,40
83,60
4J25 td 60*90
74,10
74,20
4Ji5 ld 61*91
73,70
73,90
4J25 ld 631
71,80
71,80
4.23 ld 6311
72,70
72,80
«.00 td 61*86
79,50
80,00
4.00 ld 62*92
71,60
71,70
3.75 td 53*93
72,70
73,00
3.50 ld «1.41
66,50
66,80
3.50 ld 51*76
96,00
06,00
Wi ld 53*83
83,90
83,90
WO hl 56*86
79,20
79,20
S.25 ld 48*98
83,00
63,20
3.25 ld 50-90
69 00
68,80
3.25 ld 54*94
68,50
68,70
ld to-Stë
JJt5 td tt-kö
i.00 ld Urt>.
i.w ld rw
- M)ldttrM6
t.UQ ld tM6
1.00 Nood S3
UB BNCi
8«50 ld 30-U
0.50 ld 73-38
SM A'dam47
1.5 ld «8
5.12 R'daao M
Uttlufik
Utt BngftMU
iJSB ld 70-90
0.Qv ld Mt-7f
4.00 tw MMM
8.00 ld 71*96
>.oo ui run
4.00 ld «*71
2.75 ld 70-79
2.75 ld 72*81
IC ld 72-fe
2 M td 72-97
ija ld 71*79
2JJ6 Id 73-9D
2.00 ld 861*91
2.00 ld 0611
2.0C ld 86TV
2.01 KJ 72-97
2.06 ld 73-83
0.75 ld 67*92
6.75 ld 68-93
5.71 ld 72-82
3X ld 67-92
6 Jr ld 67-92
0.00 ld 57-82
6.00 ld 651-90
0.01 ld 6511
5.75 ld 651-90
5.75 ld 6511
5.50 ld 65-90
5^5 ld 58-83
5.25 ld 64-89
5 JU ld 65-90
5.00 ld 58-88
5.0c ld 64-80
4.75 ld 58-88
4.50 ld 58-89
4.50 ld 59-84
4.50 ld 60-85
1.50 ld 62-92
4.50 ld 62-93
4.25 ld 52-77
67.40
79.30
34,00
88.00
83.90
93,50
96,70
95.80
94.80
93.40
90,80
80,70
93,90
91,90
97,80
90.40
89 60
89,60
93,10
94,35
94,10
86,20
85,10
91,40
83,00
87,90
85,30
35,10
31.60
89,60
83,50
82,00
38,40
81,70
79,90
88.50
82,60
82.20
82,00
81,30
80,10
84,80
79,40
78,80
80,30
78,90
78,70
77,00
82,90
82,10
74.20
73,20
92,60
67,60
80,00
90,50
84,60
93,60
96,70
96,30
95,50
94,10
91,50
90,80
80,90
94,10
92,40
98,10
90,90
90,00
90,00
94,00
94,80
94,30
86,30
85,30
92,00
83,40
88,20
85,60
85,40
82,90
89,90
83,80
82,30
88,50
82,00
80,10
88,70
82,90
82,50
82,10
81,50
80,40
85,20
79,55
78,90
80,50
79,00
78,90
76,90
83,80
81,90
74,40
73,40
92,60
q.M UI M
81,50b
tS4K Wat-ecb
89.10
89.40
0 Jti UljnlDta
88,50
87,50
mk si«B n
90,10
90.10
Hypotheek IMHUI*
.MJ OTGI.UB
95,55
95,50
*j» in a
82,60
iJIUMQ
98.10
0C 1 UVV
78,50
78,60
ld 11A
74.00b
74,05
1 UI UL
77,00
77,00a
0.0b Haiti 11
IJl UI 12
..Ui t.eaU UZ
92,00
92,00
)Ü0U7
78,20
78,50
#.J» 1a pbr
96,10
96,10
»Jk Br.utr 70
94,70
95,10
0.26 W> Hl
91,00
91,00
4.«4lb 11
90,20
90,40
..li ld fit
«i td 111
87,00
87,30
- te iili
ld Tl
82,00b
ó.oo ld pbt
95,00
95,10
9.0b Scb .Ned
96,50
96,00
5.00 Scb. Ne*
87,40
88,00
Handel, industrie en
div
Ob Abold
V AJoo
88,70
88,00
Akxo-Pb
86,00
fe BOZ
88,00
89,50
a.25 ld
89,00
89,00
0.26 Bred.VG
86,50
8 in ld VG n
83,10
8.26 ld VB
85,50b
86.00b
IX FbUpan
UK. toil
s.n tow m
Pegernfl
5 J0 ld M
5.1*1* M
sun ttiuuta
>JX ld §4
4.£< ld W
Ml Kou Jat
B*h PUp
iJt ld 61
1.16 M 6
89,25a 88,75
90,00 89,30
83.70 84,80
82,80 83,00b
80.00 80,50
84.00a 82,00
84,10 84.10
80,30 79,00b
79,50 80,00
91,10 91.30
82,00b 82,60
94,15 94.15
i.00 Scoiphoj
JX GUttim
MS ld 12
«X 8HV n
ijK shv n
4.1. li. 10
-i (MJ SrailNM
1» i'HV %i
4 lotai 12
■>.IM unilev"li
4.0C M M
J.U0 VM1 69
ld 68
S.QU ld 62
ÖJ6 Wljers66
-v Dorp fi
84,00
76.00
76,55
91,60
84,75
84,00
76,00
77,00
91,70
85,30
100,00 100.20
100,30 100.60
94,50 95.20
80,10
84,00
85,00
97,20
80,00
80,50
84,70
85,00b
97,30
80,20
75,00b 75.50b
88,70 88,70
82,50 82,10
84,50 84,50
Luchtvaart Spoorwegen
Obligaties banken
8U ABN 70
98,50
99,00
8.00 ld 70*76
97,20
97,40
8.00 ld 71-86
91,30
91,30
8.75 Amro73
89,30
89,70
8.50 ld 73
95,50
95,60
8,50 ld 69
94,00
93,80
8.75 Amto 73
99,25
99,15
8.00 id 69-76
96,40
96,30
8.00 ld 70-78
94,60
94,50
7.75 ld 71*16
T6.40
96,60
7 15 ld 71*86
89,90
90,10
7.50 ld 73-88
86,10
86,40
1.00 ld 73-80
90,60
90,10
7.^0 MeesCTü
87,40
88,00
BN(»r*p5
238,00
237,60
7.50 ExpFln66
8.00 Leaae PI
93,20
94,00
7.0» N.bkMld
98,70
98,70
5.7. ld 65
90,40
90,30
7.00 N.lnv n
88,50
8.00 NBM 70
95,50
95,50
6.*6 ld kap 72
83,10
83.1
J.JL N'II 73
7.0C ld 66
85,50b
iM ld
Br.Peti
IJ' ld 66
1J6 ld 12
(Ufc ld 65
J0 Ceeborn
IJ CMC 72
0.15 ld 67
6.00 Klaevlei
4.00 Uelderll
UI? Hein .Blei
0.ÜO Hoogovll
HM! td 72
HJt ld 66
5.54) lndoia
6.06 Kon.Zout
1 75 Koudlj»
з.50 KSH65-80
4.50 KSH63-78
6.2." Meneba66
5.00 Nederb
и.5.Gasli?j
8.50 ld 15j
8.25 ld 10
8.00 ld 71
/.IK ld 72
7.75 ld 72
7.50 ld 6i>
7JS5 10 66
7.2: td 73
6.50 ld 66
6.50 ld 68
5.75 ld 65
*.5« Staats.
7.01 OvtngD
8.75 Pakb 11
7.75 ld 73
..00 ld 68
7.00 ld 72
7JS5 ld Bib»*
6.50 ld 67
5.25 td 64
4.75 ld 61
7.7" Peclilney
8.00 Peek Q
89,00
90,50
91,00b
85,50b
91,50
86,00
i.lK I1LM 68
>4Klc V
1050
8J0 NJS 10
4 .15 li* 57
0.50 ld 55
83,30
95,50b
90 70b
94,10
84,20
86,50
95,00
,70
95,50
91,00b
94,80
84,40
86,50
95,00
moeite
90,00
90,50
lfcUUVkfc
95,00
95,00
5 urmter»
107,80
107,80
tt H roetje*
90,20
91,00
ót Uolec
t t» Hoogev.
80,50
80,25
LH' Bel)
139,00
142,00
'9 lotfola
82,90
82,60
IX Kappa73
98,00
97,80
Wi KJuwei
126,00
127,00
5.75 KLM
75,25b
75,00b
1.1» KJ* .Pap
137,50
135,40
JJ8r KSH 18
88,50
88,80
iJü Lyons N
78,90
78,50
\J& M tnteeb
83,00
82,50
J.Oi Menebe
102,30
102,40
).(K Meteoor
96,00a
91,00
7.01 NBM-B
102,00
IM Nederb
81,00
iM NMB
192,00
193,00
<.16 Nutrttis
115,80
115,80
8X Nljverd.
94,00
93,80
0.6b PhT ja
97,00
96,90
4.75 Philip*
94,50
95,00
«i* Proosl.B
96,50
96,50
oJH Kolinco
68,00
67,50
LSD id 1000
70,00
69,00
0.00 Sander»
101,00
100,50
SkoJ Br
90,50
90,50
5.50 TUb Wat
96,50
96,50
6.50 VMF
91,00
91,00
6.00 Vibamlj
90,50
91,00
0Jt5 Vlii-Bul
97,10
97,10
2.<M W'sanen
101,20
101,50
Aandelen banken
venekeringen
Premie obligatie»
90,00
90,50
102,00
-
82,30
89,00
89,00
99,00
99,00
89,40
89,70
90,50
90,70
90,30
90,60
87,70
88,00
89,80
90,00
88,50
88,40
90,50
90,50
88,00b
88,20
91,80
91,80
86,00
86,00
89,00
89,00
97,40
97,90
95,20
96,00
95,60
95,70
88,80
89,70
90,50
91,30
88,60
89,40
85,50
86,00
86,50
87,00
88,70
88,80
97,20
87,10
80,60
81,30
90,10
90,60
81,00b
81,50b
84,00
84,50
98,00
98,50
86,00b
86,00b
83,00
83,30
81,30
81,30
89,00
89,00
81,50
81.50
88,00
87,00a
84,70
84,70
85,25b
82,50
82,50
ti Alkm 56
iMl A'damSl
i.5" ld 561
2.50 ld 56LI
t J' ld 56111
4.50 td 50
tJ" Bretu 54
2.50 Dordr 56
4.50 E'ben 54
t.50 Enscb 54
4.50 Haag 521
2.50 ld 5211
4.50 K.Krnla
4.50 Kdam521
4.50 Id S2U
'4^0 ld 57
2J»' Utr 52
M Z. Hot) .57
2.50 ld 59
Buitenland^
7.75 EurlnvlZ
5.75 ld 64
5.75 ld 65
8.06 IntAmH
7.06 ld 68
4.25 lntBkH
4.50 ld 61
4.51 ld 62
3.50 ld 55
3.75 KSU 64
5.75 ld 65
4.75 ld 62
7.50 Petrofö"
7.00 All.Brew
3.50 Eng.WJ.
5.25 Rohtm.
5.OT Co Franc
u-00 Pipe-L.
4.25 Noorw.55
4.0c Nor.Hyd
Converi
4.75 Akzo
8.0C A.B.N
6.75 AmRo73
5.5* AmRo
8J45 Ball .Ned
7.01 BOZ
8.25 Bnhr.l
7.7ó Elsevlei
7.25 Furn. 13
63 55
65,50
71,90
74,50
71,90
64,50
63,95
61,80
63,05
67,00
73,00
72,15
72,15
73,10
99,00
77,00
73,90
63,50
66,50
71,10
73,10
72,20
64,50
62,05 I
61,20
63,05
61,60
72,60
72,00b
73,00
76,00 j
71,00a'
96,05
78,00
73,90
170,60 167.50
169,00 166,50
63,00 62,50
54,50 53,80
20,00 20,00
1180,00 1070,00
66,50 67,00
61,00b 58,00
Ik. Ov Boolb
l>röfe
Onlkei Ipp
bconoeto
Klaevtar
«l oert
fokker
ord Auto
Ua oma B
ui pel Pit
Gelder oert
iierotabx
obligaties I
88,20b 88,20b
82,50
77,50
90,90
83,00
90,50
84,00
79,00
99,00
83,50
83,25
126,50
88,50
26,30
91,70b
84,25b
94,00
82,50
77,50b
91,00
83,50
91,50b
84,00
79,00
99,00
83,50
83,00b
83,60
127,20
88,00
25,00
93,00
>)i(lgatles
71,50
92,00
92,00
136,00
98,90
71,75
91,00
91,70
138.25
99,00
130,00b 130,00b
96,00 95,60
93,50 93,50
IMEV
116,00
113,70
95,20
94,50
tou»-St.R'dara
96,30
95,50
tuioia
165,00
165,00
Mee* Sk Hope
136,00
136,00
Ned Credieth
44,70
40,60
NMB
154,00
i53,70
siavenb Bnk
3070,00
3100,00
id Cert
307,00
310,00
*T.Gr Hyp bk
94 70
94,00
lib Hyp bk
183,00
180,00
WestUtr Hyp
319,00
305,00
Scheepahypb
2310,00
2305,00
Handel en
Industrie
4CF
276,00
269,00
\hogBOB
41,50
41,50
Al.old
75,80
74,50
\MAS
45,00
45,10
•\sd üroogd
98,50
96,00
Aad. Rijtuig
135,00
139,00
Anlem Nat.
16,60
16,60
Arnb. Scbbu
118,00
117,50
laaelberg
835,00
835,00
4UDET
207,00
206,00
'ui.Screw W
116,00
117,00
4ut.lnd.Rt
1320,00a 1300,00
KaUast-N
48,00
46,10
KAM
82,00
83,00
Hatava
1430,00
1400,00
Baten bur
1325,00
1280,00a
Beek, van
132,20
132,00
Beera
67,50
67,50
Begemam
89,50
90,50
Bergoss
785,00
290,00
Berkel P
145,00
146,00
Blydenst
750,00
740,00
Boer Druk
256,00
258,00
Bols
106,20
104,00
Borsumij V
76,50
76,00
Boa Kails
101,80
102,00
BOZ
475,00
470,00
Braai Bouu
298,00
295,00
P .-dero VL
1550,00 1585,00
ld cert
1538,00 1570.00
Hredero VL
482,00
480,00
id eert
471,50
466.00
HÜhrmann-1
ld cert
77,50
76,80
alvé-D eert
157,00
156,00
ld 6 pet oert
1230,00 1210,00
Centr. Suiker
818,00b
ld cert
810,00b
lal Broc.
io een
boudaoilt
«aroaao
-r In ten
«irolsmed
Hagemeljer
llambro Int
Hellingman
Hert Co na.
Ueybroek
Hoek s Mach
Hole*
Hou Beton
ld oert.
UIL HoUand
Ind (Vlaalttch
IBb Kondor
Inter las
In tornatioM
loven tmn
Kappe papier
Kempen en B
Key Houtb.
Kiene S
Kloot
Kluwer
244,00
1460,00
451.00
45,00
567,00
565,00
263.00
81,50
27,60
87.20
40,50
17,30
64,50
63,50
:77,00
96,00
118,00
203,00
132,00
100.00
86,00
35,50
165,00
303,00
93.70
226,50
58,50
82,60
35,00
212,00
81,20
201,00
65,00
1070,00
200.00
81,50
2800.00
252,00
143,00
105,50
255,00
1470,00
455,00
44,00
567,00
566,50
270,00
81,00
27,60
680.00a
87,50
42,00
17,50
64,00
61,00
470,00
69,10
69,10
93,00
119,00
202,00
131,00
98,50
86,00
34,80
165,00
310,00b
92,50
213,00
58,50
82,60
34,50
216.00
81.00
65,20
1067,00
200,00
81,00
2820,00
252,00
142,00
102,50
Kon Beljenkorl
ld eert
iu tt cum
Kun. Ned. Pap.
i Krasnapolsky
KSH
pvt
Kwatta
l-andr Sc G1
Lcldscbe Wol
LlndetJacob
Lijn Delft
Macintosh
Meut ba
Meta Verb.
Meteor.Bet
Molukscbe
Mijnb. W
Naarden
Naeff
Nat. Groodl
N MB-Bouw
Nedap
Ne erborst
Ned. Bont*
Ned. Dagh
NeUe
i eert
Ne tam
Nlaf
Nierstras
Norit
NatrlOi Gb
Notricla Vb
Nyma
Nljverdal
UGEM holding
81,20 81,60
81,50 81,30
73,50
120,50
60,50
73,00
103,50
153,50
173,00
242,00
124,00
88,00
153,°0
2560,00b
54,00
80,50
1010,00
49,80
100,00a
83,50
74.00a
472,00
42,30
317,00
200,00
500,00
355.00
95,00b
>30,00
100,00
83,00
93,50
93,00
40,80
83,00
32,60
OraoatetD
Uvtnt-l>-8
t'akboei B
ld oert
Pal em bang
Patlbe
Philip* gb
Pont Hont
f orce! Flea
ProoatAeBr
Kademakfi
Keednk
Keen wijk
Kela&Co
Kier
1 oert
Kotbe&Jtak
Konjnenboii) i
Rijn-Schelde
Sander*
Scbev.ExpJ
Schokbeton
72,00
119,50
61,50
73,00
103,50
149,00
174,50
238,00
123,00
87,00
153,00
2600,00
53,00
80,50
1010,00
50,30
è/,UU
83,50
73,00
470,00
42,60
320,00
197,00
492,50
350,00a
93,00
1510,00
800,00b
88,00
92,60
92,60
40,70
80,00
32,50
126,00
31,70
385,00
99,00
249,50 246,00
223,00 223,50
149,00 148,50
147,50 147,00
84,00b 85,00
127,00
31,70
383,00
96,00
257,00 253,00
445,00 440,00
13900 139,5
80,00a 78,00a
85,00b 85,00
217,00 224,00
207,50 205,50
75,00 74,50
677,00 662,00b
228,00 226,00
220,00 220,00
16,10 16,10
1100,00b1100,00b
Scbultema
schappen
Schuttersveld
utevti. Gr
Stoomsp. Tw
l a bind Phil
(eiegraaf
L'Hv Intern
111b. Water)
Iw. Kabel!
(Jbbtnk
Ldenhout
Uniiiap
ti nii een
|p 7 pet
ld 6 pet
V.d. VUet-W
Vemrta
Ver. Glaaf
Ver.Hand .Scb
VMF
Ver.N Kleerm
Ver.N. Uitgmij
Ver.Touwfabr
id vert
'eitiverw.
ViliamijButt
VRii Papier
Vulcaansoord
Wegener G
ld vert.
Wessanen
Wyert
Wijk en Her
Zaalberg
132,00
256,00
1050,00
74,50
117,80
137,50
102,50
235,00
320,00
400,00
230,00
525,00
253,00
110,00
79,50
132,80
256,00
1060.00
74,50
116,00
137,00
100,00a
241,00
315,00
400,00
225,00
580,00b
254,00
108,00
79,50
69,20
Beleggtapmiljen
Dntcb Int.
|.\A Belegt
Nefo
übam
Kolinco
Unl-lnveat
II till co
Wereldhaven
Leveraged
iokyp Pae B
lokyo Pao. B.
99,00 98,00
154,50 152,00
69,50 66,50
75.20 75,50
68,20 69,00
73,00a 72,00a
111,10 110,60
109,00 107,00
19,30 19,00
22,10 22,00
31,15 31.00
Buitenland
157,00 157 00
44,80 44 70
800-00 800,00
546,00 525,00
143,50 143 50
290,00 291,00
104,50 104 ()o
113,00 112,00
500.00 505,00
95,00 93,50
698,00 698.00
1460,00 1490,00
66,90 66,90
:30,50 129,00
118,00 117,10
910,00 870,00
125,50 127,00
Coneentra
190,00
Ëuropafonda
UnifontLs
384,00
Burunion
1161.00
Finance-Ul
244,00
Valfcuroj-
634,00
Chemical F
9,00
Col. Growth
4,70
Dreyfus F
10,35
FldeUty F
12,50a
Invest o ra M
8,30
lapan f und
9,25
i^hman Corp
14,75
Vladison F
Manhattan
2,40b
Massachus
10,10
üppenheimer
6,50
Steadman
2,40
Technology F
5,35
Value Line
3,20a
Vance, Sand.
6,00
Uevaert Photo
101,00
I'etrofina
Solvay
175,00
un Mlnlèrr
1130,00
Hoechst
108,00
Mannesman!!
159,00
All.Breweries
475,00
Br. Petrol
360,00
Imp. Chem.
141,00
Pye Hold.
-
Dal-lchl Bonk
365,00
Nippon Electr
420,00
Pioneei El.
39,00
Sanya Eectr.
25,00
Sony Corp
27,60
382,00
1154,00
244,00
634,00
8,90
4,80
10,35
12,50
8,00
9,60
14,50
10,00
2,40b
10,20
6,40
2,40
5,40
3,00
6,00
102,00
170,00
1140,00
108,00
158,00
469,00
360,00
140,00b
245,00
361,00
425,00
39,50
25,20
27,90
Chrysler
19,00
19,00
a tie* Serv
55,00
55,70
Colgate
25,20
24,60
Columbia Ga»
27,95
27,25
Cons Edison
21,35
20,90
ix>nt (An.
42,50
-ontrol D.
41,75
40,75
.nstlss W
13,25
13,00
Dow Chem
56,00
56,50
L*ti Pont
165,00a
163,50
Eastm. Kod
105,50
103,75
Exxon Corp
53,70
86,00
First N.C.
41,75
Ford Motor
65,50
48,10
Gen cable
220,00
10,40
'Jen. Cigar
106,50
13,30
Gen. Electric
116,80
58,50
Uen. Foot?
116,20
29,00
Uei .Motor?
166,50
49,75
Uen. Telepb
178,00
26,50
UUctte
141,50
38,60
Goodrich
63,80
17,25
Goody aer
17,25
Greyhound
78,50
17,20
Gnlf OU
72,50
.loneywell
93,40
76,50
IBM
143,50
247,50
Int.Flavors
64,60
78,00
Int.Tel&T
338,50
29,30
Kennecott
32,00
41,25
iroger
22,25
i,easco D
204,50
10,75
Ling-Temco
137,00
9,65
Litton Ind.
104,20
5,50
Litting Ind
109,20
11,90
Canada
Mijnbouw/Petroleum
Maxwell Petr
Moear Eniro
ld 1-10
1*4
Sarakreek
118,00 117,00
188,00 186,00
2500,00 2415,00
2630,00 2590.00
45,50 47,00
Diversen
HoU.Am.Lljn
67,00
67,00
(Jostzei
630,00
630,00
Geld. Tramweg
800,00
Ant-Brouwerij
202,50
186,00e
Ant. Verffabr
150,50
151,00
ElMJj Aruba
160,00b
160,00b
Sur. Brouwerij
110,00
Hunter Dougl
35,30
35,00
Partirh
iemijen
Aig. Fondsen b
106,50
106,50
America Fund
180,00
178,00
A sc. Belegp
153,00
152,50
dnverto
617,00
617,00
Goldmines
236,00
239,60
lltlJand F
136,00
135,00
ld 1
680,00
676,00
In ter bonds
503,00
500,00
Ned. Vastgocu
595,00
594,00
Blnn Belf. VO
Breevast
121,00
121,50
Alcan
Bell Telepb
Bovis Corp
Can. Brewei
Can.Pacific
Gulf Oil
Husky Oil
Imperial Oil
lnnlt Nat.G
Int.Nickel
Shell Canada
37,50 36,00
43,50b 44,00b
2,00 1,95
3,90
16,10
4,00
14,75
35,20 35,25
23,30 22,90
40,75
9,65
40,50
9,70
39,40 39,00
20,85 20,75
V.S. van Amerika
Admiral Corp
Akzona
Am.Cyabanud
Am.Metal
Am.Motors
4m .Smelt c.
4m .Standard
Am.l'el&TeJ
Ampex Corp
Amsted Ind
Anaconda
lipeco Cori
4rk Louis
WI. Rlchf
'tethl .Steel
Boeing Cor
Burlington
Burroughs
Celanese
Chadbourn
11,30 11,50
21,70 2 J,60
22,00 26.25
47,75 47,00
10,90 10.40
25,00 25,60
Marcor
23,75
23,75
Martin Mai
18,00
17,75
McDonnal)
19,10
19,50b
Minnesota
*78,00
77,60
National Can
v
8,30
Nat.Casb Reg
37,00
36,75
Nat.Dist.&C.
14,25
13,50
NX. Philips
21,90
22,25
Occidental
11,25
11,20
Penn Centr
3.60a
3,50b
Pepsi Co
65,00
62,50
Philips P.
56.30
53.75
Polaroid
84,50
82,00
Procter&G
88.00
87,25
RCA Corp
21,50
81,60
Rep-Steel
27,25
28,25
Reynolds lm
47,25
47.50
Sears
89,00
88,00
Shell OU
58,00
57,50
South Pae
36,25
35,75
Sperry Rand
42,75
42,40
Standard Kr
52,80
52.50
Sterling Dr
29,70
29,50
studebaker
34,50
34,50
Sun Oil Comp
50,75
5y,5U
Tandy Corp
21,50
21,20
Texaco
29,50
29,25
Texas Instr
110,75
110,50
I.anssam Cot|
10,50
10,70
Union Pac.
86,00
84,50
U.S Steel
44,00
44,00
Westinghouse
25.75
25,00
Woolwortb
18,95
18.80
14,20
54,00
4,85
42,50
128,00
2,95
22,90
99,75
35,00
16,25
13,90
53,25
4,90
42,50
27,80
3,00
23,20
99,75
34,9'
16,00
Obligaties
9.50 Raiff. Boer.
9.75 Nat. Invest.
9.50 W. Utr. Hyp.
Claims, scrips,
stockdiv. e.d-
99,50
102,9f.
99,50
202,00 198,00
31,00 31,00
1,60 1,65
4niem Beheer
Kluwer
K.S.H.
N.M.B.
Philips GB
Pioneer
Sanders
Unikap
3,00
6,07
7,57
8.E00
10,00
Amsterdam, 4 maart
(ANP) - Bij aanvang van
de nieuwe week heeft de
Amsterdamse effecten
beurs een flauwe stem
ming te zien gegeven aan
gezien het aanbod de
vraag overtrof. De animo
om zaken te doen was ge
ring.
Bij opening kwamen
vooral Kon. Olie en Unile
ver onder druk te staan
als gevolg van locaal aan
bod. De kleine dekkings
aankopen van de arbitra
ge, die hier tegenover
stonden, waren niet ge
noeg om het gehele aan
bod op te nemen. Kon. O-
lie opende f 1,20 lager op
f 92,60 en Unilever 90 cent
op f 108,30. De overige in
ternationals waren gemak
kelijk. Bij aanvang van de
handel was Akzo 40 cent
lager op f 53,30, Hoogo
vens twee dubbeltjes op
f 63,60, terwijl Philips 10
cent lager opende op
f 31,90.
Ook op de rest van de
actieve markt daalden de
koersen over een breed
front. Alleen KNSM en
AMRO-Bank konden bij
aanvang van de handel
een bescheiden koerswinst
boeken. AMRO-Bank
opende twee dubbeltjes
hoger op f 65,70 en KNSM
twee kwartjes op f 144. De
overige banken en scheep
vaartfondsen waren flau
wer.
Bij de cultures was
HVA f2 lager op f76,50
en Deli 50 cen^ op f 106.
Amsterdam Rubber open
de onveranderd op f 220.
Heineken begon de nieu
we beursweek zeer zwak.
Het fonds moest bij ope
ning f 2,90 prijsgeven op
f 178. KLM moest 50 cent
terug tot f 72, terwijl Nati
onale Nederlanden 40 cent
lager opende op
f 64,20.
De staatsfondsenmarkt
gaf een opgewekter beeld
te zien. Als gevolg van,
hoofdzakelijk, locale
vraag opende deze sector
vaster.