„Vlaamse boek werd Nederlands boek" Couperus rechtstreeks of occult? WIENS BLOTE KNIEËN DE ZIN VAN VERZINNEN vrij uit- Weer Nederlandse actrice in Vlaamse film „ontdekt" I30IEKIENWI5I-K DIRECTEUR STANDAARD: oek Y Jijdschrift oek ota bene Zaterdag 2 maart 1974 te" te te BOEKENWEEK Snel- schaaktoernooi en verkoopex positie van ruim 200 schaak boeken, vandaag in hotel Bri tannia te Vlissingen. Meer dan 120 schakers (o.a. Sosonko. Ree. Enklaar 0 BOEKENBAL, vanavond in Tilburgse schouwburg, voorafgegaan door forum over Schrijvers in Rusland" en Cabaret zonder filter (20.15 en 22.00 uur). In het forum: dr. Karei van het Reve, dr. Beze- mer en G.A. van Oorschot. BOEKENWEEK Exposi tie met impressies van feeste lijkheden t.t.v. Couperus, op 5, 6 en 7 maart in Pulchri Stu dio, Den Haag. 0 DORDT-BOEK, uitgegeven naar Zwitsers experiment. Tachtig pagina's met 36 Dordt- se schrijvers - bekend en on bekend. Sluimerend schrijfta lent ontdekken is opzet. BOEKENWEEK-mani- festatie op vrijdag 8 maart in Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amsterdam: Horen, Zien en Lezen o.l.v. Simon Vinkenoog, m.m.v. veel au teurs, het Koor van Prettig Gestoorde Vrouwen, popgroep Sail e.a. PIERRE van de Molen- graft, mag in opdracht van B. en W. een portret schilderen van de onlangs overleden bur gemeester van Eindhoven ir H. Witte; voor de burgemees terslagerij in het stadhuis al daar. ELLA Fitzgerald, de Grote Dame der Jazz, treedt op 25 maart om 20.30 uur op in de Kon. Elizabethzaal in Antwer pen. Roy Eldridge (trompet) en Eddie Lockjaw Davis (sax) zijn er o.a. ock bij. JULES Croiset (uit De dokter, die verzuipt) en Coen Flink komen met „een revue voor twee heren" getiteld: „Grote Bek en Grote Buik", gedachten en filosofieën var> Rabelais, vertaald in heden daagse situaties. Première 24 sept, in Utrecht. BRABANTS Bont, een tentoonstelling met werk van beeldende kunstenaars, wier naam begint met STUVWX- IJZ (o.a. Scheffers, Siegers, Smeets, Smits, Troost, Ver hulst, Wiersma-18 stuks) in hal van T.H. Eindhoven. Tot 18 maart. REGIONALE Toneeldag (improviseren, bewegingsex pressie, decor, communicatie training) op zaterdag 9 maart van 9.30-18.00 uur in De No- belaer te Etten. Organisatie Brabants Centrum voor Ama teurtoneel. Iedereen kan deel nemen (inl. 040-518007- 864435). 0 GLAS-composities van Alexander Weiss en penteke ningen van Gerard Lutz tot en met 12 maart in POC. Mathil- delaan Eindhoven. cran „Eén van onze grote proble men op dit moment is: hoe houd je een boek in de actua liteit? Er verschijnen zoveel boeken, dat het ene boek heel snel het andere boek ver dringt. In de vorm van reeks verbanden proberen we daar bijvoorbeeld iets aan te doen. Onze Gemini-literaire serie, waarin we vooral aandacht vragen voor jong literair ta lent, is daarvan een voor beeld". We praten met direc teur L. de Kimpe van de Standaard Uitgeverij en Dis tributie nv te Etten-Leur; een belangrijk uitgevers-consorti um, waarvan de bakermat in Antwerpen ligt. Kimpe's Vlaamse accent verwijst er naar. Deze waarneming hoeft niet discriminerend te zijn, want de ervaringen wijzen uit, dat „het Vlaamse boek" een volledig Nederlands boek is geworden en op geen enkele wijze meer gediscrimineerd wordt. „De cijfers van het vo rig jaar zijn bijzonder gunstig, er is een absolute groei, méér dan verheugend". Achter de naam Standaard, nu ook in ons land in grote oranje-zwarte aanduidingen op steeds meer boekenzaken te ezen, gaat een nogal ingewik kelde constructie schuil, en wat meer is: een verzameling van talrijke uitgevers. De Kimpe tekent het op een block- note. In België ontstonden als twee aparte grootheden de Standaard Boekhandel en de Standaard Uitgeverij. Een jaar of zes-zeven geleden werden op de Nederlandse markt twee soortgelijke zelfstandige groot heden geschapen. Aanvanke lijk gevestigd te Utrecht, werd vijf jaar geleden in Etten-Leur de Nederlandse vestiging on derdak gebracht. „Veel gunsti ger gelegen", aldus Kimpe. „Bovendien is in dit gebied nog personeel te krijgen, hetgeen in Utrecht practisch niet het geval was". In de Standaard Uitgeverij zijn als één consortium vere nigd: Lannoo het Uitgevers centrum (Ned. Boekhandel) Moussault, Het Wereldvenster en Van Kampen. De Standaard boekhandel is als zelfstandi ge grootheid een goede klant van ons", zegt De Kimpe. „Een nieuwe formule voor de ze boekhandel?" reageert hij. „Deze is niet zo nieuw. Naast aanloop-zaak als het waren huis wil deze boekhandel nu ook een assortimentszaak zijn; het commerciële aan het assortiment koppelen". Hij wil niet meer praten over het Vlaamse boek. „Dat is een vervelend onderscheid uit het verleden. De Nederlan der onderscheidt ook het Am- serdams of het Limburgs, niet, waarom dan het Vlaams? De miskenning van de Vlaamse eigenheid, waarmee vroeger boeken werden herschreven voor Noord-Nederland, is ei genlijk een oneerlijke zaak. Het eigen karakter werd daar bij uitgewist tot en kleurloos geheel. Ik geef toe, dat voor heen het boek uit Vlaanderen in druk en uiterlijke vormge ving wel eens achter stond bij het boek uit Nederland. Maar ik durf nu te zeggen,, dat ten gevolge van de strenge nor men, die wij stellen in vele gevallen onze boeken beter zijn dan hetgeen er in Nederland op de markt komt". „Ik weet niet of uw indruk juist is, dat er méér jong ta lent uit Vlaahdeen in boek vorm uitkomt, dan jonge au teurs in Nederland. In de ge noemde Gemini-reeks traohtei) wij ze wel een kans te geven. Nederlandse uitgevers als El sevier en Kluwer kunnen evenveel financiële risico's dra gen als wij riskant blijft het maar de Nederlandse uitge ver wil nogal safe spelen", aldus De Kimpe. Wij willen een bepaald gedeelte ia jonge auteurs investeren". „Ja, de pers en aille andere comtnunicatienmedia zijn voor ons bijzonder belangrijk en hebben grote invloed. Een voorbeeld? Het boekje „Mens lief ik hou van je" van Philip Bosmans was geen uitspringer, totdat het toevallig door ie mand aan de koningin aange boden werd en dit in het nieuws kwam. Nog steeds gaat het met duizenden weg" (al over de 75000 exemplaren). Ja, het is wel moeilijk om jonge auteurs besproken te krijgen in een krant. De geijkte namen zijn interessan ter, maar een krant zou op dit gebied ook veel voor jonge auteurs kunnen doen, als ze nog geen naam hebben". „Nee, een bepaalde filosofie houdt ons fonds er niet op na. Wij proberen alles te brengen, wat in boekvorm gebracht kan worden. Wat bij ons het hardst loopt is nog steeds het strip-verhaal. Suske en Wiske doen het nog gewéldig! Verder is er veel belangstelling voor ruatuurboeken, in de seizoenen voor nautische (watersport e.d.) boeken; tot onze verba zing gaat een reeks als „Ana tomie van de toekomst" erg goed en de 2e wereldoorlog blijkt nog steeds een onuit puttelijke bron. Nee in per centages wil ik me niet uit drukken al zou dat vleiend zijn. As je de verkoop van één exemplaar op twee weet te brengen is dat een toename van honderd procent. Maar dat is niet eerlijk". „De problemen met het pa pier vallen nogal mee. Die lig gen vooral bij het krantenpa pier en het karton. Maar er is ook bij de betere papiersoorten voor het boek voldoende schaarste om iedere prijs te motiveren, hetgeen zijn gevol gen kan hebben op de prijs van het boek". Maar voorlopig verschijnt er nog zoveel, dat de uitgever-boekhandel alle zei len moet oijzetten om een boek in de aandacht van het publiek te houden. De Kimpe vindt de Boekenclubs „mits goed gespeeld" daar bij eigenlijk een vorm, waar je niet meer onderuit kunt om een boek een langer leven te geven. Als een boek na 3 4 maanden wat weggezakt is kan het via een Boekenclub weer nieuwe aandacht krijgen. „Maar veel uitgaven blijven een gok. Wij willen en moeten daarbij een risico dragen", peinst de Vlaams-Nederlandse directeur. HENK EGBERS. De roman DE LOTELING van Hendrik Conscience (1812-1883) werd aanleiding tot een nieuwe Nederlandse film, een Vlaamse produktie van Roland Verhavert met de Nederlandse Ansje Beentjes in een der beide hoofdrollen. Zijn de boeken van Conscien ce voor de meesten niet meer te lezen, het thema van sociale onrechtvaardigheid en mense lijke verdrukking daarin zijn momenteel actueel. Inhakend RAAM 100: „De stijl van Oplands cartoons lijkt zomin artistiek als individueel; het is de aloude stijl van de specu laaspop. De lijn is lui; gesne den in de koekeplank. Mooi schrijverij is het, meit het puntje van de tong uit de mond, dun en dik in lieve afwisseling". Dat schrijft Lambert Tegenbosch in een notitie bij een cartoon van Op land; Hoon met honing. De gasfitter van Achterberg blijft de gemoederen bezig houden, daarom schrijft Wiel Kusters over: Wat bezielt de gasfitter? Cornets de Groot gaat in Poes- sie-Poezy in op het gedicht van Potgieter „Klagt en troost", terwijl Ruud Kraay- veld in hetzelfde nummer Cor nets de Groots laatste boek nogal negatief beoordeelt. Wanneer je bij boek-reeensies alleen „literaire" normen aan legt, kom je tot conclusies, die de plank behoorlijk kunnen misslaan, zoals Wesselo t.a.v. het verschijnsel Maria van Ant werpen (Net als 'n klein kind). Verder o.a. nog Acht teksten van Vallejo en poëzie van Kaesaert. (Raam, Nw Gracht 24a, Utrecht). FOTO S: „Dit weten wij: de aarde behoort niet aan de mens. De mens behoort aan de aarde", zinsnede uit de afge drukte toespraak van Seattle, opperhoofd van de Duwamish- Indianenstaimmen in 1856 tot de Amerikaanse regering. Bij deze tekst maakte de fotografe Lies Wiegman een serie in dringende foto's (een eeuw la ter) Aandacht voor Dutchie den Hollander (maker van o.a een fotoboekje voor de ge meente Middelburg) als self made fotograaf met een serie ad-rem foto's voor Kees van den Berg, die vertelt over zijn werken met kleurfotogra fie aan de hand van kleurrijke voorbeelden en voor hel debuut van Ary Barendrecht. Hans Gëtzke „kijkt van de klippen af' op mogelijkheder en onmogelijkheden van beel dend vermogen bij het foto graferen. Getest werden dt zoomlens Vivitar 135/70—210 mm makrozoom en de Kinder mann 6x6 projector. Fotogra fisch realisme en Modefotogra lie voor de krant komen o.a jok nog aan hod (Foto, post bus 4, Doetinchem). De blinde Jan Decleirvindt ontroerd zijn verkrachte Katrien (Beentjes) terug. op het succes van. Streuvels' Mira heeft Verhavert een som aal document (aangezet met enkele modieuze accenten) vervaardigd, dat het aanzien wel waard is. Opvallend is. dat ook nu weer een Neder landse vrouw in Vlaanderen de kans krijgt filmisch talent te openbaren. Werd Willeke van Ammel- rooy in de Vlaamse film (o.a. Mira) eerst goed ontdekt, was Josine van Dalsum als Let. in Walschaps Een mens van goe den wil, de ontdekking van het jaar, nu is het Ansje Beentjes, die in De Loteling laat zien, dat ze als filmactrice het een en ander in haar mars heeft. Als actrice bij toneelge zelschap Centrum en in enkele Nederlandse tv-produkties had ze weliswaar successen ge boekt, maar als filmactrice loopt haar ontdekking weer "ia Vlaanderen; het ligt ten minste wel voor de hand, dat ze na deze film binnenkort door de Nederlandse filmin dustrie overgenomen zal wor den. Overigens heeft ze dit filmdebuut met een zware ziekte moeten bekopen. Ten gevolge van een fikse longont steking en verlammingsver schijnselen ligt ze in een zie kenhuis, maar is aan de bete rende hand. Jan, de hoofdfiguur, ge speeld door de Vlaming Jan Decleir, loot zich in dit verhaal Wanneer je ln de komende Boekenweek voor een tientje (en dat is momenteel bijna niets meer) aan boek (en) koopt, krijg je er een boekji bij cadeau: KAREL REIJN DERS: ALS IK BIJ VOOR BEELD DE GEEST VAN MIJN MOEDER OP DEN RAND VAN MIJN BED ZAt ZITTEN. Een boekje, dat e: leuk uitziet; vier hoofdstukke) bevat met korte Couperus-tek sten en nog kortere Reijnder.' teksten. Thema het occu tisme bij Couperus. Nu kun j wel zeggen; je moet een gegt ven paard niet in de bek ki) ken, maar dat heb ik wel ge daan. Op 80 pagina's kun j niet alles verwachten, maa omdat dit boekje voor ma' saconsumptie is geschreve (de 250.000 ex zijn er al uit" was een korte samenvattin >ver het begrip „occultisme bij Couperus ook ai speel dit nog zo in op een van de vele trends niet het meest voor de hand liggende onder werp orr een hreed mibliek in te leiden op deze schiijver Waarom niet, Couperus en d straatstenen van Rome of Cou perus en de homofilie? Coupe rus in de marge. Magie, zwar te kunst, duivels, heksen, de monen, profetie, mystiek, geesten, schimmen etc, toege licht met teksten uit De Stille Kracht, Reis-impressies, Korte Arabesken e.a. laten de arge loze lezer proeven aan een be genadigd schrijver en zitter. met veel onbegrip over Coupe rus'. Kom geen zwart-kijkei zijn... het boekje ziet er met zijn talrijke illustraties ver rukkelijk uit. Leuk grapje. Misschien ben ik teveel .schoolmeester" om voorkeu) ,e geven aan het boekje van KEES FENS:„ZO IK IETS BEN...", dat in 70.000 'ex a f !,50 per stuk voor leerlingen van het voortgezet onderwijs lit de boekenweek stroomt. Dok een bloemlezing dus mderhevig aan persoonlijke keus uit voor de hand lig gende boeken van Couperus waarbij het accent ligt op zijn iournalistieke werk. De didac- ische opzet om lezers ver- 'rouwd te maken met zijn le zen, denken en schrijven komt goed over via de 142 pagina's, voorzien met enkele aardige historische illustraties. Wie op een simpele manier iets meer wil weten over Couperus schaffe zich dit boekje aan ;je staat er dan misschien ver wonderd over hoeveel Coupe rus over zichzelf geschreven heeft. In zijn boeken lees je er gemakkelijker over. Goede ac- ■entueringen In dit Couperus-verband wil ik ook nog wijzen op het on langs op deze plaats besproken boek met het levensverhaal van Louis Couperus, verteld Joor Albert Vogel: De man met de orchidee. Van deze ALBERT VOGEL is onlangs ook uitgekomen: DE ONBÈ- KENDE COUPERUS (L. J. Veen- f 14,50); vergeten, wei nig gepubliceerde en bekende verhalen, gedichten, brieven en fragment")) Gekozen wrd uit zijn gehele oeuvre, zowel bekend als onbekend, „waarbij niet geschroomd werd hier en daar een snuifje Poëtische kitsch toe te voegen" zegt Vo gel. Het boek bevat een tach tigtal fragmenten uit o.a. Der dingen ziel, Proza, Schimmen van Schoonheid. Antieke Ver halen, Xerxes, De stilk icracht Nippon, De komedian ten Van en over mijzelf ei anderen, enkele brieven (o.a aan Kloos) ert losse citaten Een boek dat veel facette van Couperus kenbaar maak soms verrassende teksten be vat en als bloemlezing goe iets (veel) van de sfeer vai Couperus en zijn tijd over draagt, ook al zit er weini lijn in de samenstelling. Kooi het toch maar, dan is he boekje van Reynders altij' meegenomen na 9 maart kos' het Boekenweek geschenk f 4,7 H.E De bom is gebarsten. De la ding voor deze bom is na ruim twee jaar kruit verzamelen explosief geworden. Zoals be kend heeft de Combinatie van Christelijke Partijen (CCP) van de gemeenteraad Eindho ven de toneelwerkgroep Pro loog zonder subsidie op straat gezet (met ingang van sept. *74). In het kort: sept.'72: de eerste toneelproduktSe van het nieuwe seizoen leverde in de ze krant oa. deze recensle- regels op: Proloog kiest voor de duidelijkheid en slaat links af. Reactie van ProloogHet is wel zo. maar we kunnen deze regels op dit moment niet gébruiken; er is verzet. Dat verzet kwam aan de op pervlakte, toen de gemeente raad van Eindhoven in decem ber '72 besloot de subsidiepost (f 168.000) voor Proloog te vervangen door een post ..edu catief toneel". De gemeente raad (ic. CCP) meende, dat Proloog niet aan de norm ,.e- ducatief toneel" voldeed en probeerde op deze indirecte weg de subsidie aan de groep j vrij van legerdienst. Door een sluwe bemiddelaar laat hii zich, voor een som geld, ver leiden de plaats van een rijke, niet uitgelote, jongeman in te nemen. Hij komt, na goede raadgevingen van zijn verloof de Katrien (Ansje Beentjes), terecht in mensontrerende ka zernetoestanden. Het lukt Ka trien inmiddels niet zo best het boerderijtje overeind te houden; de boel wordt ver kocht. Jan gaat door de onhy giënische toestanden en bezoe ken aan een bordeel ten onder aan blindheid. Bovendien wordt zijn zuurverdiende geld gestolen. Een groot deel van de film bestaat uit de terug tocht van de blinde Jan, ge bonden met een touw aan Ka trien. Een barre tocht, waarbij rovers en moordenaars niet uit de weg blijven en Katrien verkracht en Jan met de dood bedreigd wordt. Hun weder zijdse liefde brengt hen weer op de been om de toekomst toch maar weer onder ogen te zien. Met zijn vooral Ansje Beentjes en Jan Decleir (de buut in Mira), die het verhaal maken. De entourage is vaak erg sterk aangezet: de bede laars lijken teveel bedelaar, de nonnen van het stift in Thom te grote krengen, het bloed teveel bloed etc. Het kan overigens ook zijn, dat je in deze gladgestreken tijd niet meer wilt geloven in het feit dat deze mensen bestaan (hebben). Verder heeft deze film een vleugje van alles, wat het tegenwoordig com mercieel doet: romantiek, sex. geweld, mooi, spannend ver haal etc. De tekstdialogen ziin niet zo sterk geschreven, de ondersteunende barokmuziek van Handel is meestal a-func tioneel; het camerawerk is nogal traditioneel degelijk. De loteling werd opgenomen in de Vlaamse Kempen en het Lim burgse Thorn en zal ongetwij feld op talriik publiek indruk kunnen maken. Deze week ging deze film in ons land draaien. H.E. te onttrekken. Ook ln de Sta ten van Brabant werd kritiek geuit op de werkwijze van Proloog. Het proces werd nog versneld door het zogenaamde Memorandum Beroepstoneel, samengesteld door de wethou ders culturele zaken der vier grote steden en de gedeputeer de voor cultuur in Brabant. Dat memorandum zette het hele beroepstoneel (inclusief Proloog) op de helling. Aange zien de grote gemeenten de subsidies aan elkaar gekop peld hebben, betekent het wegvallen vaji Eindhoven te gelijk het verdwijnen van do andere subsidiërende steden. F,r werd een adhesie-actie (Handen af van Proloog) ge organiseerd; de discussies brandden los. Dijkwijls nogal zwart-wit. Je bent vóór of te gen; vriend of vijand. Het verwijt aan Proloog richt zich globaal gesproken op de vorm en de inhoud, waarin de pro- dukties gekleed worden. Geen censuur op de inhoud, maar wel kritiek op de vorm, zegt de een en de ander heeft kri tiek op beide elementen. Het heeft weinig zin om dit allemaal weer op te rakelen. Voorlopig komt er uitstel van executie als de raad van Eind hoven in het najaar '73 besluit de subsidie nog een tijdje te handhaven, onder beding dat een evaluatie-commissie de ac tiviteiten van Proloog zal vol gen; subsidie zal alleen inge houden worden als er sprake is van kwade trouw bij Pro loog. Inmiddels had de provincie een commissie ingesteld, die onder leiding van de Tilburgse prof. Van Dijik de situatie van het beroepstoneel in Brabant zou doorlichten. Het rapport was reeds enige weken klaar, toen de gemeenteraad van Eindhoven (i.e. de CCP) Pro loog, onafhankelijk van dit ad vies-rapport, toch aan de kant zette. Daarin wordt o.a. een aanbeveling gedaan om voor rang te geven aan het vor mingstheater in de provin cie. Ondertussen zijn de discus sies en de wederzijdse be schuldigingen weer opgelaaid. In een pamflet roept Proloog iedereen op de strijdbijl weer op te graven nu de CCP ten koste van alles het vormings- soneel wil liquideren. Onmid dellijk en scherp protest aan het adres van het Eindhovense gemeentebestuur in het alge meen en de CCP in het bij zonder en krachtige adhesie met het vormingstheater van Proloog ziin de middelen die de heersende krachten op de politieke blote knieën kunnen dwingen", zo wordt daarin gezegd. Daarbij passen twee opmerkingen: op de eer ste plaats wil de CCP niet „het" vormingstheater liquide ren, maar wel de vorm, waar in Proloog dit giet. Dat is dus niet juist gesteld. Op de tweede plaats maakt Proloor hier in haar taktiek dezelfde fout. die de CCP ver weten wordt: de „tirannie" van de CCP wordt ingeruild voor een andere .tirannie" („op de blote knieën dwin gen"). De woede is begrijpe lijk, maar deze methode speelt in de kaart van de verwijten der tegenstanden. Wat je verder ook mag den ken van het stuk, dat de Vere niging Algemene Bond van ouders en opvoeders de afge lopen week over (contra) Proloog produceerde, met de volgende zinsnede wordt wel een kernprobleem aangesne den: „In onze democratie, met alle onvolkomenheden die aan mensenwerk verbonden zijn, streeft men naar machtseven wicht om machtsmisbruik te gen te gaan en niet naar abso lute machtsconcentratie bij één partij". Een ander citaat: „Vaak geschiedt verzet tegen autoritaire structuren vanuit een behoefte door diezelfde autoritaire structuren erkend te worden" (Joop Mous in Op- voeden-Vormen). Ook een meespelend element. Het is zinvol als de commis sie Van Dijk voorstelt om de subsidie aan Proloog van de steden (met hun „wispelturi ge" gemeenteraden) over te hevelen naar de provincie. Af gezien van de financiële kon- sekwenties die dat voor de provincie heeft, krijgt de pro vincie er dan wel een zware job bij nl.: het formuleren van uitgangspunten, van de optiek op een maatschappij, waarin je wel en niet kunt of moet subsidiëren. Wanneer Proloog de „machtigste partij" zou zijn, zou het dan de CCP sub sidiëren? Een beetje een kromme vraag, maar mis schien wel duidelijk. eindredactie henk egbers Bijzondere aandacht voor een knotsgek en erg fraai boek VERZINSELS VAN VADER WAPPER (uitg. De Fontein - 15,-). Ame Zuidhoek (33) is de samensteller. Hij heeft als tekenaar nog niet zoveel aan de weg getimmerd (o.a. in Gandalf z.g.). Hij is een bijzonder begaafd tekenaar en beschikt over een eigen zinnige humor. Met dit boek verdient hij in één klap „beroemd" te worden. Bijna 200 grote pagina's heelt hij volgelekend met de meest vreemdsoortige taferelen (waarvan er heel wat verdienen losbladig in de handel gebracht te worden)in allerlei stijlen en met kronkelende teksten. Een doe-, kijk- en leeshoek; de lezer kan het zelf afmaken: niet alleen door het inplakken van plaatjes, het oplossen van „puzzels", maar ook door eigen fantasie te ge bruiken. Het boek heeft iets van een middeleeuws handschrift, afgewisseld met moderne strip-achtige toestanden. Het 20e-eeuwse monnikenwerk is als een bijbel ingedeeld; Het boek Kloz (de man. die geen nee kon zeggen)het boek Mau (over een vreemd kattenpaar); het boek Man (een reis met technische storingen) en het boek Bog, de Broodboggel. Tussendoor staan uitspraken van Wijze Mannen en een Pauzeverliaal (Het kraambed). In illerlei tekenstijlen en lettertypen wordt een humor gedoseerd, lie niet altijd even spits is, maar doorgaans toch van een subtiele .Spielerij" getuigt, zodat je de maatschappijkritiek daarin ver borgen, als zoete koek, inslikt. Zuidhoek: „Ik heb geen greintje fantasie: ik verzin maar wat. Maar ik zuig nooit zo maar iets uit mijn duim. De archetypische symbolen, oude prenten, oude her inneringen. nieuwe overleveringen, souvenirs, hebben met wer kelijk bestaande dingen te maken. Een boek om in te turen, te ontdekken of zo maar om te genieten van de fraaie tekeningen. Bij voldoende belangstelling komt er, met een maximumoplage van 250 exemplaren (gebonden, op naam gesteld en door vader Wapper van een persoonlijke opdracht voorzien) een bibliofiele uitgave De 15,die u voor de „normale" uitgave neertelt zijn het geld al dubbel en dwars waard.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 23