„Vlaamse
boek werd
Nederlands
boek"
Couperus rechtstreeks of occult?
WIENS BLOTE KNIEËN
DE ZIN VAN VERZINNEN
vrij
uit-
Weer Nederlandse actrice in
Vlaamse film „ontdekt"
I30IEKIENWI5I-K
DIRECTEUR STANDAARD:
oek
Y Jijdschrift
oek
ota bene
Zaterdag 2 maart 1974
te" te te
BOEKENWEEK Snel-
schaaktoernooi en verkoopex
positie van ruim 200 schaak
boeken, vandaag in hotel Bri
tannia te Vlissingen. Meer dan
120 schakers (o.a. Sosonko.
Ree. Enklaar
0 BOEKENBAL, vanavond
in Tilburgse schouwburg,
voorafgegaan door forum over
Schrijvers in Rusland" en
Cabaret zonder filter (20.15 en
22.00 uur). In het forum: dr.
Karei van het Reve, dr. Beze-
mer en G.A. van Oorschot.
BOEKENWEEK Exposi
tie met impressies van feeste
lijkheden t.t.v. Couperus, op
5, 6 en 7 maart in Pulchri Stu
dio, Den Haag.
0 DORDT-BOEK, uitgegeven
naar Zwitsers experiment.
Tachtig pagina's met 36 Dordt-
se schrijvers - bekend en on
bekend. Sluimerend schrijfta
lent ontdekken is opzet.
BOEKENWEEK-mani-
festatie op vrijdag 8 maart in
Rijksmuseum Vincent van
Gogh, Amsterdam: Horen,
Zien en Lezen o.l.v. Simon
Vinkenoog, m.m.v. veel au
teurs, het Koor van Prettig
Gestoorde Vrouwen, popgroep
Sail e.a.
PIERRE van de Molen-
graft, mag in opdracht van B.
en W. een portret schilderen
van de onlangs overleden bur
gemeester van Eindhoven ir
H. Witte; voor de burgemees
terslagerij in het stadhuis al
daar.
ELLA Fitzgerald, de Grote
Dame der Jazz, treedt op 25
maart om 20.30 uur op in de
Kon. Elizabethzaal in Antwer
pen. Roy Eldridge (trompet)
en Eddie Lockjaw Davis (sax)
zijn er o.a. ock bij.
JULES Croiset (uit De
dokter, die verzuipt) en Coen
Flink komen met „een revue
voor twee heren" getiteld:
„Grote Bek en Grote Buik",
gedachten en filosofieën var>
Rabelais, vertaald in heden
daagse situaties. Première 24
sept, in Utrecht.
BRABANTS Bont, een
tentoonstelling met werk van
beeldende kunstenaars, wier
naam begint met STUVWX-
IJZ (o.a. Scheffers, Siegers,
Smeets, Smits, Troost, Ver
hulst, Wiersma-18 stuks) in
hal van T.H. Eindhoven. Tot
18 maart.
REGIONALE Toneeldag
(improviseren, bewegingsex
pressie, decor, communicatie
training) op zaterdag 9 maart
van 9.30-18.00 uur in De No-
belaer te Etten. Organisatie
Brabants Centrum voor Ama
teurtoneel. Iedereen kan deel
nemen (inl. 040-518007-
864435).
0 GLAS-composities van
Alexander Weiss en penteke
ningen van Gerard Lutz tot en
met 12 maart in POC. Mathil-
delaan Eindhoven.
cran
„Eén van onze grote proble
men op dit moment is: hoe
houd je een boek in de actua
liteit? Er verschijnen zoveel
boeken, dat het ene boek heel
snel het andere boek ver
dringt. In de vorm van reeks
verbanden proberen we daar
bijvoorbeeld iets aan te doen.
Onze Gemini-literaire serie,
waarin we vooral aandacht
vragen voor jong literair ta
lent, is daarvan een voor
beeld". We praten met direc
teur L. de Kimpe van de
Standaard Uitgeverij en Dis
tributie nv te Etten-Leur; een
belangrijk uitgevers-consorti
um, waarvan de bakermat in
Antwerpen ligt. Kimpe's
Vlaamse accent verwijst er
naar. Deze waarneming hoeft
niet discriminerend te zijn,
want de ervaringen wijzen uit,
dat „het Vlaamse boek" een
volledig Nederlands boek is
geworden en op geen enkele
wijze meer gediscrimineerd
wordt. „De cijfers van het vo
rig jaar zijn bijzonder gunstig,
er is een absolute groei, méér
dan verheugend".
Achter de naam Standaard,
nu ook in ons land in grote
oranje-zwarte aanduidingen op
steeds meer boekenzaken te
ezen, gaat een nogal ingewik
kelde constructie schuil, en
wat meer is: een verzameling
van talrijke uitgevers. De
Kimpe tekent het op een block-
note. In België ontstonden als
twee aparte grootheden de
Standaard Boekhandel en de
Standaard Uitgeverij. Een jaar
of zes-zeven geleden werden op
de Nederlandse markt twee
soortgelijke zelfstandige groot
heden geschapen. Aanvanke
lijk gevestigd te Utrecht, werd
vijf jaar geleden in Etten-Leur
de Nederlandse vestiging on
derdak gebracht. „Veel gunsti
ger gelegen", aldus Kimpe.
„Bovendien is in dit gebied
nog personeel te krijgen,
hetgeen in Utrecht practisch
niet het geval was".
In de Standaard Uitgeverij
zijn als één consortium vere
nigd: Lannoo het Uitgevers
centrum (Ned. Boekhandel)
Moussault, Het Wereldvenster
en Van Kampen. De Standaard
boekhandel is als zelfstandi
ge grootheid een goede klant
van ons", zegt De Kimpe.
„Een nieuwe formule voor de
ze boekhandel?" reageert hij.
„Deze is niet zo nieuw. Naast
aanloop-zaak als het waren
huis wil deze boekhandel
nu ook een assortimentszaak
zijn; het commerciële aan het
assortiment koppelen".
Hij wil niet meer praten
over het Vlaamse boek. „Dat
is een vervelend onderscheid
uit het verleden. De Nederlan
der onderscheidt ook het Am-
serdams of het Limburgs, niet,
waarom dan het Vlaams? De
miskenning van de Vlaamse
eigenheid, waarmee vroeger
boeken werden herschreven
voor Noord-Nederland, is ei
genlijk een oneerlijke zaak.
Het eigen karakter werd daar
bij uitgewist tot en kleurloos
geheel. Ik geef toe, dat voor
heen het boek uit Vlaanderen
in druk en uiterlijke vormge
ving wel eens achter stond bij
het boek uit Nederland. Maar
ik durf nu te zeggen,, dat ten
gevolge van de strenge nor
men, die wij stellen in vele
gevallen onze boeken beter zijn
dan hetgeen er in Nederland
op de markt komt".
„Ik weet niet of uw indruk
juist is, dat er méér jong ta
lent uit Vlaahdeen in boek
vorm uitkomt, dan jonge au
teurs in Nederland. In de ge
noemde Gemini-reeks traohtei)
wij ze wel een kans te geven.
Nederlandse uitgevers als El
sevier en Kluwer kunnen
evenveel financiële risico's dra
gen als wij riskant blijft het
maar de Nederlandse uitge
ver wil nogal safe spelen",
aldus De Kimpe. Wij willen
een bepaald gedeelte ia jonge
auteurs investeren".
„Ja, de pers en aille andere
comtnunicatienmedia zijn voor
ons bijzonder belangrijk en
hebben grote invloed. Een
voorbeeld? Het boekje „Mens
lief ik hou van je" van Philip
Bosmans was geen uitspringer,
totdat het toevallig door ie
mand aan de koningin aange
boden werd en dit in het
nieuws kwam. Nog steeds gaat
het met duizenden weg" (al
over de 75000 exemplaren).
Ja, het is wel moeilijk om
jonge auteurs besproken te
krijgen in een krant. De
geijkte namen zijn interessan
ter, maar een krant zou op dit
gebied ook veel voor jonge
auteurs kunnen doen, als ze
nog geen naam hebben".
„Nee, een bepaalde filosofie
houdt ons fonds er niet op na.
Wij proberen alles te brengen,
wat in boekvorm gebracht kan
worden. Wat bij ons het
hardst loopt is nog steeds het
strip-verhaal. Suske en Wiske
doen het nog gewéldig! Verder
is er veel belangstelling voor
ruatuurboeken, in de seizoenen
voor nautische (watersport
e.d.) boeken; tot onze verba
zing gaat een reeks als „Ana
tomie van de toekomst" erg
goed en de 2e wereldoorlog
blijkt nog steeds een onuit
puttelijke bron. Nee in per
centages wil ik me niet uit
drukken al zou dat vleiend
zijn. As je de verkoop van één
exemplaar op twee weet te
brengen is dat een toename
van honderd procent. Maar dat
is niet eerlijk".
„De problemen met het pa
pier vallen nogal mee. Die lig
gen vooral bij het krantenpa
pier en het karton. Maar er is
ook bij de betere papiersoorten
voor het boek voldoende
schaarste om iedere prijs te
motiveren, hetgeen zijn gevol
gen kan hebben op de prijs
van het boek". Maar voorlopig
verschijnt er nog zoveel, dat de
uitgever-boekhandel alle zei
len moet oijzetten om een
boek in de aandacht van het
publiek te houden. De Kimpe
vindt de Boekenclubs
„mits goed gespeeld" daar
bij eigenlijk een vorm, waar
je niet meer onderuit kunt om
een boek een langer leven te
geven. Als een boek na 3 4
maanden wat weggezakt is
kan het via een Boekenclub
weer nieuwe aandacht krijgen.
„Maar veel uitgaven blijven
een gok. Wij willen en moeten
daarbij een risico dragen",
peinst de Vlaams-Nederlandse
directeur. HENK EGBERS.
De roman DE LOTELING
van Hendrik Conscience
(1812-1883) werd aanleiding
tot een nieuwe Nederlandse
film, een Vlaamse produktie
van Roland Verhavert met de
Nederlandse Ansje Beentjes in
een der beide hoofdrollen.
Zijn de boeken van Conscien
ce voor de meesten niet meer
te lezen, het thema van sociale
onrechtvaardigheid en mense
lijke verdrukking daarin zijn
momenteel actueel. Inhakend
RAAM 100: „De stijl van
Oplands cartoons lijkt zomin
artistiek als individueel; het is
de aloude stijl van de specu
laaspop. De lijn is lui; gesne
den in de koekeplank. Mooi
schrijverij is het, meit het
puntje van de tong uit de
mond, dun en dik in lieve
afwisseling". Dat schrijft
Lambert Tegenbosch in een
notitie bij een cartoon van Op
land; Hoon met honing. De
gasfitter van Achterberg blijft
de gemoederen bezig houden,
daarom schrijft Wiel Kusters
over: Wat bezielt de gasfitter?
Cornets de Groot gaat in Poes-
sie-Poezy in op het gedicht
van Potgieter „Klagt en
troost", terwijl Ruud Kraay-
veld in hetzelfde nummer Cor
nets de Groots laatste boek
nogal negatief beoordeelt.
Wanneer je bij boek-reeensies
alleen „literaire" normen aan
legt, kom je tot conclusies, die
de plank behoorlijk kunnen
misslaan, zoals Wesselo t.a.v.
het verschijnsel Maria van Ant
werpen (Net als 'n klein kind).
Verder o.a. nog Acht teksten
van Vallejo en poëzie van
Kaesaert. (Raam, Nw Gracht
24a, Utrecht).
FOTO S: „Dit weten wij:
de aarde behoort niet aan de
mens. De mens behoort aan de
aarde", zinsnede uit de afge
drukte toespraak van Seattle,
opperhoofd van de Duwamish-
Indianenstaimmen in 1856 tot
de Amerikaanse regering. Bij
deze tekst maakte de fotografe
Lies Wiegman een serie in
dringende foto's (een eeuw la
ter) Aandacht voor Dutchie
den Hollander (maker van o.a
een fotoboekje voor de ge
meente Middelburg) als self
made fotograaf met een serie
ad-rem foto's voor Kees
van den Berg, die vertelt over
zijn werken met kleurfotogra
fie aan de hand van kleurrijke
voorbeelden en voor hel
debuut van Ary Barendrecht.
Hans Gëtzke „kijkt van de
klippen af' op mogelijkheder
en onmogelijkheden van beel
dend vermogen bij het foto
graferen. Getest werden dt
zoomlens Vivitar 135/70—210
mm makrozoom en de Kinder
mann 6x6 projector. Fotogra
fisch realisme en Modefotogra
lie voor de krant komen o.a
jok nog aan hod (Foto, post
bus 4, Doetinchem).
De blinde Jan Decleirvindt ontroerd zijn verkrachte Katrien (Beentjes) terug.
op het succes van. Streuvels'
Mira heeft Verhavert een som
aal document (aangezet met
enkele modieuze accenten)
vervaardigd, dat het aanzien
wel waard is. Opvallend is.
dat ook nu weer een Neder
landse vrouw in Vlaanderen
de kans krijgt filmisch talent
te openbaren.
Werd Willeke van Ammel-
rooy in de Vlaamse film (o.a.
Mira) eerst goed ontdekt, was
Josine van Dalsum als Let. in
Walschaps Een mens van goe
den wil, de ontdekking van
het jaar, nu is het Ansje
Beentjes, die in De Loteling
laat zien, dat ze als filmactrice
het een en ander in haar mars
heeft. Als actrice bij toneelge
zelschap Centrum en in enkele
Nederlandse tv-produkties had
ze weliswaar successen ge
boekt, maar als filmactrice
loopt haar ontdekking weer
"ia Vlaanderen; het ligt ten
minste wel voor de hand, dat
ze na deze film binnenkort
door de Nederlandse filmin
dustrie overgenomen zal wor
den. Overigens heeft ze dit
filmdebuut met een zware
ziekte moeten bekopen. Ten
gevolge van een fikse longont
steking en verlammingsver
schijnselen ligt ze in een zie
kenhuis, maar is aan de bete
rende hand.
Jan, de hoofdfiguur, ge
speeld door de Vlaming Jan
Decleir, loot zich in dit verhaal
Wanneer je ln de komende
Boekenweek voor een tientje
(en dat is momenteel bijna
niets meer) aan boek (en)
koopt, krijg je er een boekji
bij cadeau: KAREL REIJN
DERS: ALS IK BIJ VOOR
BEELD DE GEEST VAN
MIJN MOEDER OP DEN
RAND VAN MIJN BED ZAt
ZITTEN. Een boekje, dat e:
leuk uitziet; vier hoofdstukke)
bevat met korte Couperus-tek
sten en nog kortere Reijnder.'
teksten. Thema het occu
tisme bij Couperus. Nu kun j
wel zeggen; je moet een gegt
ven paard niet in de bek ki)
ken, maar dat heb ik wel ge
daan. Op 80 pagina's kun j
niet alles verwachten, maa
omdat dit boekje voor ma'
saconsumptie is geschreve
(de 250.000 ex zijn er al uit"
was een korte samenvattin
>ver het begrip „occultisme
bij Couperus ook ai speel
dit nog zo in op een van de
vele trends niet het meest
voor de hand liggende onder
werp orr een hreed mibliek in
te leiden op deze schiijver
Waarom niet, Couperus en d
straatstenen van Rome of Cou
perus en de homofilie? Coupe
rus in de marge. Magie, zwar
te kunst, duivels, heksen, de
monen, profetie, mystiek,
geesten, schimmen etc, toege
licht met teksten uit De Stille
Kracht, Reis-impressies, Korte
Arabesken e.a. laten de arge
loze lezer proeven aan een be
genadigd schrijver en zitter.
met veel onbegrip over Coupe
rus'. Kom geen zwart-kijkei
zijn... het boekje ziet er met
zijn talrijke illustraties ver
rukkelijk uit. Leuk grapje.
Misschien ben ik teveel
.schoolmeester" om voorkeu)
,e geven aan het boekje van
KEES FENS:„ZO IK IETS
BEN...", dat in 70.000 'ex a f
!,50 per stuk voor leerlingen
van het voortgezet onderwijs
lit de boekenweek stroomt.
Dok een bloemlezing dus
mderhevig aan persoonlijke
keus uit voor de hand lig
gende boeken van Couperus
waarbij het accent ligt op zijn
iournalistieke werk. De didac-
ische opzet om lezers ver-
'rouwd te maken met zijn le
zen, denken en schrijven komt
goed over via de 142 pagina's,
voorzien met enkele aardige
historische illustraties. Wie op
een simpele manier iets meer
wil weten over Couperus
schaffe zich dit boekje aan ;je
staat er dan misschien ver
wonderd over hoeveel Coupe
rus over zichzelf geschreven
heeft. In zijn boeken lees je er
gemakkelijker over. Goede ac-
■entueringen
In dit Couperus-verband wil
ik ook nog wijzen op het on
langs op deze plaats besproken
boek met het levensverhaal
van Louis Couperus, verteld
Joor Albert Vogel: De man
met de orchidee. Van deze
ALBERT VOGEL is onlangs
ook uitgekomen: DE ONBÈ-
KENDE COUPERUS (L. J.
Veen- f 14,50); vergeten, wei
nig gepubliceerde en bekende
verhalen, gedichten, brieven en
fragment")) Gekozen wrd
uit zijn gehele oeuvre, zowel
bekend als onbekend, „waarbij
niet geschroomd werd hier en
daar een snuifje Poëtische
kitsch toe te voegen" zegt Vo
gel. Het boek bevat een tach
tigtal fragmenten uit o.a. Der
dingen ziel, Proza, Schimmen
van Schoonheid. Antieke Ver
halen, Xerxes, De stilk
icracht Nippon, De komedian
ten Van en over mijzelf ei
anderen, enkele brieven (o.a
aan Kloos) ert losse citaten
Een boek dat veel facette
van Couperus kenbaar maak
soms verrassende teksten be
vat en als bloemlezing goe
iets (veel) van de sfeer vai
Couperus en zijn tijd over
draagt, ook al zit er weini
lijn in de samenstelling. Kooi
het toch maar, dan is he
boekje van Reynders altij'
meegenomen na 9 maart kos'
het Boekenweek geschenk f 4,7
H.E
De bom is gebarsten. De la
ding voor deze bom is na ruim
twee jaar kruit verzamelen
explosief geworden. Zoals be
kend heeft de Combinatie van
Christelijke Partijen (CCP)
van de gemeenteraad Eindho
ven de toneelwerkgroep Pro
loog zonder subsidie op straat
gezet (met ingang van sept.
*74). In het kort: sept.'72: de
eerste toneelproduktSe van het
nieuwe seizoen leverde in de
ze krant oa. deze recensle-
regels op: Proloog kiest voor
de duidelijkheid en slaat links
af. Reactie van ProloogHet
is wel zo. maar we kunnen
deze regels op dit moment
niet gébruiken; er is verzet.
Dat verzet kwam aan de op
pervlakte, toen de gemeente
raad van Eindhoven in decem
ber '72 besloot de subsidiepost
(f 168.000) voor Proloog te
vervangen door een post ..edu
catief toneel". De gemeente
raad (ic. CCP) meende, dat
Proloog niet aan de norm ,.e-
ducatief toneel" voldeed en
probeerde op deze indirecte
weg de subsidie aan de groep
j
vrij van legerdienst. Door een
sluwe bemiddelaar laat hii
zich, voor een som geld, ver
leiden de plaats van een rijke,
niet uitgelote, jongeman in te
nemen. Hij komt, na goede
raadgevingen van zijn verloof
de Katrien (Ansje Beentjes),
terecht in mensontrerende ka
zernetoestanden. Het lukt Ka
trien inmiddels niet zo best
het boerderijtje overeind te
houden; de boel wordt ver
kocht. Jan gaat door de onhy
giënische toestanden en bezoe
ken aan een bordeel ten onder
aan blindheid. Bovendien
wordt zijn zuurverdiende geld
gestolen. Een groot deel van
de film bestaat uit de terug
tocht van de blinde Jan, ge
bonden met een touw aan Ka
trien. Een barre tocht, waarbij
rovers en moordenaars niet uit
de weg blijven en Katrien
verkracht en Jan met de dood
bedreigd wordt. Hun weder
zijdse liefde brengt hen weer
op de been om de toekomst
toch maar weer onder ogen te
zien.
Met zijn vooral Ansje
Beentjes en Jan Decleir (de
buut in Mira), die het verhaal
maken. De entourage is vaak
erg sterk aangezet: de bede
laars lijken teveel bedelaar, de
nonnen van het stift in Thom
te grote krengen, het bloed
teveel bloed etc. Het kan
overigens ook zijn, dat je in
deze gladgestreken tijd niet
meer wilt geloven in het feit
dat deze mensen bestaan
(hebben). Verder heeft deze
film een vleugje van alles,
wat het tegenwoordig com
mercieel doet: romantiek, sex.
geweld, mooi, spannend ver
haal etc. De tekstdialogen ziin
niet zo sterk geschreven, de
ondersteunende barokmuziek
van Handel is meestal a-func
tioneel; het camerawerk is
nogal traditioneel degelijk. De
loteling werd opgenomen in de
Vlaamse Kempen en het Lim
burgse Thorn en zal ongetwij
feld op talriik publiek indruk
kunnen maken. Deze week
ging deze film in ons land
draaien. H.E.
te onttrekken. Ook ln de Sta
ten van Brabant werd kritiek
geuit op de werkwijze van
Proloog. Het proces werd nog
versneld door het zogenaamde
Memorandum Beroepstoneel,
samengesteld door de wethou
ders culturele zaken der vier
grote steden en de gedeputeer
de voor cultuur in Brabant.
Dat memorandum zette het
hele beroepstoneel (inclusief
Proloog) op de helling. Aange
zien de grote gemeenten de
subsidies aan elkaar gekop
peld hebben, betekent het
wegvallen vaji Eindhoven te
gelijk het verdwijnen van do
andere subsidiërende steden.
F,r werd een adhesie-actie
(Handen af van Proloog) ge
organiseerd; de discussies
brandden los. Dijkwijls nogal
zwart-wit. Je bent vóór of te
gen; vriend of vijand. Het
verwijt aan Proloog richt zich
globaal gesproken op de vorm
en de inhoud, waarin de pro-
dukties gekleed worden. Geen
censuur op de inhoud, maar
wel kritiek op de vorm, zegt
de een en de ander heeft kri
tiek op beide elementen.
Het heeft weinig zin om dit
allemaal weer op te rakelen.
Voorlopig komt er uitstel van
executie als de raad van Eind
hoven in het najaar '73 besluit
de subsidie nog een tijdje te
handhaven, onder beding dat
een evaluatie-commissie de ac
tiviteiten van Proloog zal vol
gen; subsidie zal alleen inge
houden worden als er sprake
is van kwade trouw bij Pro
loog.
Inmiddels had de provincie
een commissie ingesteld, die
onder leiding van de Tilburgse
prof. Van Dijik de situatie van
het beroepstoneel in Brabant
zou doorlichten. Het rapport
was reeds enige weken klaar,
toen de gemeenteraad van
Eindhoven (i.e. de CCP) Pro
loog, onafhankelijk van dit ad
vies-rapport, toch aan de kant
zette. Daarin wordt o.a. een
aanbeveling gedaan om voor
rang te geven aan het vor
mingstheater in de provin
cie.
Ondertussen zijn de discus
sies en de wederzijdse be
schuldigingen weer opgelaaid.
In een pamflet roept Proloog
iedereen op de strijdbijl weer
op te graven nu de CCP ten
koste van alles het vormings-
soneel wil liquideren. Onmid
dellijk en scherp protest aan
het adres van het Eindhovense
gemeentebestuur in het alge
meen en de CCP in het bij
zonder en krachtige adhesie
met het vormingstheater van
Proloog ziin de middelen die
de heersende krachten op de
politieke blote knieën
kunnen dwingen", zo wordt
daarin gezegd. Daarbij passen
twee opmerkingen: op de eer
ste plaats wil de CCP niet
„het" vormingstheater liquide
ren, maar wel de vorm, waar
in Proloog dit giet. Dat is
dus niet juist gesteld. Op de
tweede plaats maakt Proloor
hier in haar taktiek
dezelfde fout. die de CCP ver
weten wordt: de „tirannie"
van de CCP wordt ingeruild
voor een andere .tirannie"
(„op de blote knieën dwin
gen"). De woede is begrijpe
lijk, maar deze methode speelt
in de kaart van de verwijten
der tegenstanden.
Wat je verder ook mag den
ken van het stuk, dat de Vere
niging Algemene Bond van
ouders en opvoeders de afge
lopen week over (contra)
Proloog produceerde, met de
volgende zinsnede wordt wel
een kernprobleem aangesne
den: „In onze democratie, met
alle onvolkomenheden die aan
mensenwerk verbonden zijn,
streeft men naar machtseven
wicht om machtsmisbruik te
gen te gaan en niet naar abso
lute machtsconcentratie bij
één partij". Een ander citaat:
„Vaak geschiedt verzet tegen
autoritaire structuren vanuit
een behoefte door diezelfde
autoritaire structuren erkend
te worden" (Joop Mous in Op-
voeden-Vormen). Ook een
meespelend element.
Het is zinvol als de commis
sie Van Dijk voorstelt om de
subsidie aan Proloog van de
steden (met hun „wispelturi
ge" gemeenteraden) over te
hevelen naar de provincie. Af
gezien van de financiële kon-
sekwenties die dat voor de
provincie heeft, krijgt de pro
vincie er dan wel een zware
job bij nl.: het formuleren van
uitgangspunten, van de optiek
op een maatschappij, waarin
je wel en niet kunt of moet
subsidiëren. Wanneer Proloog
de „machtigste partij" zou
zijn, zou het dan de CCP sub
sidiëren? Een beetje een
kromme vraag, maar mis
schien wel duidelijk.
eindredactie
henk egbers
Bijzondere aandacht voor een knotsgek en erg fraai boek
VERZINSELS VAN VADER WAPPER (uitg. De Fontein - 15,-).
Ame Zuidhoek (33) is de samensteller. Hij heeft als tekenaar
nog niet zoveel aan de weg getimmerd (o.a. in Gandalf z.g.).
Hij is een bijzonder begaafd tekenaar en beschikt over een eigen
zinnige humor. Met dit boek verdient hij in één klap „beroemd"
te worden. Bijna 200 grote pagina's heelt hij volgelekend met de
meest vreemdsoortige taferelen (waarvan er heel wat verdienen
losbladig in de handel gebracht te worden)in allerlei stijlen en
met kronkelende teksten. Een doe-, kijk- en leeshoek; de lezer
kan het zelf afmaken: niet alleen door het inplakken van plaatjes,
het oplossen van „puzzels", maar ook door eigen fantasie te ge
bruiken. Het boek heeft iets van een middeleeuws handschrift,
afgewisseld met moderne strip-achtige toestanden. Het 20e-eeuwse
monnikenwerk is als een bijbel ingedeeld; Het boek Kloz (de
man. die geen nee kon zeggen)het boek Mau (over een vreemd
kattenpaar); het boek Man (een reis met technische storingen)
en het boek Bog, de Broodboggel. Tussendoor staan uitspraken
van Wijze Mannen en een Pauzeverliaal (Het kraambed). In
illerlei tekenstijlen en lettertypen wordt een humor gedoseerd,
lie niet altijd even spits is, maar doorgaans toch van een subtiele
.Spielerij" getuigt, zodat je de maatschappijkritiek daarin ver
borgen, als zoete koek, inslikt. Zuidhoek: „Ik heb geen greintje
fantasie: ik verzin maar wat. Maar ik zuig nooit zo maar iets uit
mijn duim. De archetypische symbolen, oude prenten, oude her
inneringen. nieuwe overleveringen, souvenirs, hebben met wer
kelijk bestaande dingen te maken. Een boek om in te turen, te
ontdekken of zo maar om te genieten van de fraaie tekeningen.
Bij voldoende belangstelling komt er, met een maximumoplage
van 250 exemplaren (gebonden, op naam gesteld en door vader
Wapper van een persoonlijke opdracht voorzien) een bibliofiele
uitgave De 15,die u voor de „normale" uitgave neertelt zijn
het geld al dubbel en dwars waard.