Goddelijke vonk overbodig GLOBAAL GESPROKEN Verrassend winkelen met kunst BOEKEN, DIE KOMEN WE „HANGEN" MAAR „BEHOEFTE AAN OPEN ADVIES" Jerven Ober: kunst cultuur ijdschrift FELIX THIJSSEN SCHREEF SCENARIO VAN: DE DOKTER VERZUIPT ■'«'■■"■"""'fisil, -urag oek ota bene Zaterdag 23 februari 1974 te* te te HET BRABANTS Kameror kest gaf op 24 febr. 1948 het eerste concert. Daaruit is Het Brabants Orkest ontstaan, dat het komende seizoen zijn 25- jarig bestaan viert. LITERAIRE middag op zonr- dag 24 febr. van 12.00-15.00 uur in museum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam. Na afloop discussie met leden van letterkundige workshop van Rotterdamse kunstkring. WERKTE ATER heeft de 3000,van de verleende Van Dalsumprijs overgemaakt op de rekening van Nieuw Den nendal. MARIUS Bauer 200 eisen, aangevuld met schilderijen en aquarellen van 1 tot en met 23 maart bij kunsthandel Borzo in Den Bosch. a CINEMANIFESTATIE, dit jaar voor de vijfde keer, van 16 tot en met 23 oktober in Utrecht en Eindhoven. Ge streefd wordt daarbij o.a. naar de première van tenminste 20 Nederlandse films. a ALFRED Mazure, schepper van de bekende stripheld Dick Bos is in Londen overleden. HET GETEKENDE leven van Breitner, zal de film he ten, die Gerard Rutten gaat maken over deze schilder. BOERENGROND, een expo sitie van de Ned. Kunst Stich ting, wordt voor het eerst in het zuiden getoond in het ge meentehuis van Oudenbosch; van 1-15 maart. t DAVID Rakaia ('28 geb. im Wenen, '38 naar Israël) toont schilderijen en grafiek in De Beyerd te Breda; tot 18 maart. TURKS FRUIT, de film staat op de nominatie voor een Oscar (buitenlandse films). NEE, in de vorige week besproken film Westworld ls geen deel (i.e. de decadente Romeinse wereld) geknipt. De foto's daarvan in Playboy zijn door het tijdschrift op de set geënsceneerd. Dat deelt de filmmaatschappij mee. TONEEL-spelers mogen in het vervolg uit de school klap pen. In het arbeidscontract wordt niet meer opgenomen, dat geen mededelingen mogen worden gedaan aan derden over interne conflicten. HET LIED als basis voor de muzikale vorming Onderwerp studiedagen op 8-9 maart in Amersfoort van de Gehrels- en Wardvereniging (inl. tel. 040-414195). „Ik denk niet, dat de men sen, die het boek gelezen heb ben teleurgesteld zullen zijn. IIELP! DE DOKTER VER ZUIPT is geen chronologische verfilming van het boek ge worden dan is het niet om aan te z,cn ok geen banale lol. De film ademt wèl de sféér van het boek; de sfeer van het sprookje. Ze geeft méér dan het boek; is leuker". FELIX THIJabEN, die weet wat boeken-schrijven is (zijn 25e staat op stapel) maakte het scenario voor Help! de dokter verzuipt. „Maar", vervolgt hij, „een scenario maken is toch wel iets anders dan een boek schrijven; een totaal ander vak, een structuur-vak. Ik heb er profijt van voor de struotuur van mijn boeken: De Mark Stevens Science Fic tion serie, de Rob Staalmanse rie, de Vince Robbers Wes ternserie en de Stekelbaarsjes kinderboeken onder auteurs naam Philip van Akooy". Is een boek schrijven het werk van één man, een scenario maken is echter het werk van een team; althans dat zou het moeten zijn. En dat is het voor De dokter ook ge weest". Felix loopt op klompen ach ter zijn eigenhandig verbouwde boerderij aan de Lingedijk in Acquoy, nabij Leerdam. Hij is bezig te wroeten in zijn krui dentuin, temidden van fruitbo men, pruimen-rumconfiture en peren-whisky-j am zijn twee specialiteiten van zijn huis. Het is rond 11 uur: hij is juist op. Iedere avond om 11 uur gaat hij achter de typema chine zitten werken aan zijn boeken, scenario's, hoorspelen, vertalingen etc. Tot diep in de nacht. „Schrijven is mijn vak. Ik doe het beroepsmatig en zit niet in een ivoren toren op inspiratie te wachten. Heb wel artistieke aspiraties, maar zit niet uit te kijken naar een goddelijke vonk. Hoe meer ik schrijf, hoe rijker de bron wordt. Ik stimuleer invallen door gewoon te werken, 's Nachts wordt je niet gestoord; met name niet door de zon, waar ik in dit prachtige land schap dan maar steeds op af wil. Ik denk daarbij niet zó com mercieel; moet er op de eerste plaats zelf plezier in hebben. Het gras zien groeien, vind ik belangrijker dan maatschappe lijke verworvenheden. In de film laat Martine Bijl, als on derwijzeres de kinderen luis teren naar het groeien van het gras, wat „realistische" reac ties oproept. Deze en ande re „filosofietjes" heeft Felix in het scenario van De dokter verweven. „Martine komt meestal nogal neutraal over", zegt hij, „maar in deze film is ze in een wat Renoir-achtige sfeer gezet, waardoor ze zeer persoonlijk wordt". De man op klompen zo staat hij in het dorp bekend. Ook al is hij lid geworden van de plaatselijke schaakvereni ging, maar een paar mensen kennen zijn schrijvers-activi teiten. Het is niet bekend, dat regisseur Nikolai van der Heyde, producers Henk Bos en Jan Dorresteijn veertien dagen lang op de boerderij met Felix samen (team) het scenario hebben opgebouwd. „Het boek heb ik maar één keer gele zen", zegt Thijssen, „kijk daar ligt het nog". Op de deur zit ten nog grote lijsten van de eerste opzet, „van de acteurs, die gevraagd zouden worden. Willeke van Ammelrooy, Mar tine Bijl, Jules Croiset, Piet Hambergen e.d... ze kwamen naar de boerderij om de zaak door te spreken. „Je incasse ringsvermogen moet groot zijn als scenario-schrijver. Doe ik hoogstens één maand over het schrijven van een boek (moet er ongeveer dertig op de markt hebben om van het schrijven te kunnen leven), het scenario is wel een keer of acht in de prullemand gegaan. In teamverband wordt je ei gen egootje afgeknabbeld. Is het meestal zo, dat eerst ie mand een scenario schrijft, dat door een regisseur verfilmd wordt, bij De dokter is vanaf het begin iedereen erbij be trokken geweest. Soms moest er gestemd worden". Tegeno ver de noodzakelijk com merciële denkers Henk en Jan stonden Nikolai en ik als situatie-sfeer denkers. Het boek van Kortooms is een fragmentarisch humoristisch boek over merkwaardige men sen. Een film vraagt om een thema en sfeer. Ik heb er veel van geleerd al was tijdens het werk een van de slagzinnen: „Mijn naam is Remmington" (schrijfmachine). Zo voelde ik me ook.." „Het boek speelt in de Peel, maar deze is kapot en voor filmopnamen niet meer ge schikt. Daarom kwamen we terecht in de buurt van Til burg (o.a. in Oosterhout). Het zigeunerkamp is nu b.v. zo geweldig, dat de echte zigeu ners die meespelen zeggen: het is echter dan echt. Die zigeuners spelen overigens formidabel. Hun enige op dracht was op gegeven mo ment: redt de dokter. Het is geweldig wat ze allemaal ver zonnen. Jurgen Persson, die met zijn camera in het water stond, heeft het geniaal ver filmd. Ja, ik ben, na wat sleu telen wel content over de film, zoals hij er nu uitziet. Een fijne film voor het hele gezin. Het maken van een komedie is overigens wel het moeilijk ste om mee te beginnen; zou liever begonnen zijn met een thriller". Er liggen alweer een viertal scenario's op de plank waarvoor belangstelling be staat. Onder anderen een over homofielen-vervolging in de 17e eeuw. „Toen ik deze schreef, merkte ik hoe auditief Ik ben opgesteld. Hoorde daar bij steeds muziek van Ravel. Achteraf werd me verteld, dat Ravel een homofiel was en daarmee zeer veel last gehad heeft", vertelt Felix. Felix Thijssen werd op 24 november 1933 in Rijswijk ge boren uit een geslacht van schrijvers-journalisten, musici, notarissen en zeevarende avonturiers. Hij werkte in een limonadefabriek (na zijn mid delbare opleiding in Frankrijk voltooid te hebben), bij een boer. in een filmstudio, stu deerde journalistiek en kwam op de kunstredactie van Het Binnenhof in Den Haag, was luitenant bij de voorlichting in militaire dienst en vervolgens weer dagblad-redacteur (o.a. filmredacteur bij Het Cen trum, Utrecht). In '71 zegde hij de journalistiek vaarwel en is sindsdien alleen bezig met schrijven en vertalen (o.a. Margaret Forster, C. Gaskin, Arthur Clarke, Helen Mclnnes en Duchesne). In 1971 ver schenen de twee eerste delen van zijn SF-serie over de ruim teverkenner Mark Stevens, De dreigende zon en de Schadu wen op Aries; in '72 volgden De Vikingen van Tau Cetie en Het brein in de Krabnevel. Boeken die lopen als een trein. „Behalve de oudere Carl Lans ben ik, geloof ik, de enige Nederlander, die SF schrijft van langere adem. De BRT maakte onlangs een half uur-durende documentaire over deze boeken en ook de NCRV heeft er onlangs (o.a. interview met mij) aandacht aan besteed. Opvallend is vooral de belangstelling in Zuid-Nederland. Hoe zou dat komen"?, vraagt Felix zich af. „Ik heb altijd belangstelling voor SF gehad; je hebt er de vrijheid in om andere samen levingsvormen in uit te broe den. Het eigen SF-taaltje is me vertrouwd. Mijn SF staat in duidelijke relatie tot de wetenschap en de techniek en is in feite niet meer dan een hypothetische ontwikkeling ervan. Daarbij leeft het geloof in een volwaardige mens Middelbare scholieren maken scripties over mijn boeken". Felix laat er één zien, die uiterst conscentieus is uitge werkt. In Antwerpen bestaat een meisjes fan-club rond zijn Vince Robbers Westernserie. „Iedere week schrijven ze. We hebben nog nooit zo iets goeds gelezen, schreven ze. Dat is natuurlijk ook zo", lacht Felix. „Ik sta achter elk boek, ook al weet ik, dat ik een brood schrijver ben. Mijn Rob Staal man-serie-jongensboeken voor 12-18 jaar heb ik voorlopig afgesloten, maar volgend jaar komen er alweer pockets van uit". Wat is het geheim van dit succes? Van Felix Thijssen, die in enkele jaren een 25-tal goed lopende boeken op de markt bracht? Waarschijnlijk weet hij daarin iets over te brengen van zijn eigen „spel met het leven", waarvan je de sfeer proeft op zijn boerderij in Acquoy en waarvan de ko mende week (première 28 febr.) waarschijnlijk ook iets zal overkomen in de film Help! de dokter verzuipt. Henk Egbers SAMENSPEL-12: „Veel vernieuwingsplannen zijn geen echte doordachte vernieuwings plannen maar wanhopige re acties op een gevoel van onbe hagen. Een kat in het nauw maakt nu eenmaal gekke sprongen. Vandaar dat ik zeg: leg de hele zaak plat. Erken met elkaar dat we in een vol ledige impasse zitten. Dan sluiten we de scholen en zeg gen tegen de leraren en de leerlingen: ga nou eens een jaar doen waar je zelf zin in hebt, waar je zelf lol in hebt", aldus Huub Penders, directeur van het Instituut Voor Voort gezet Agogisch Beroeps On derwijs, tegen Wim Odé. Wil lem de Regt meent in „Gezin en school zijn nog steeds ge scheiden werelden", dat de huidige ouderparticipatie aan de school een grote truc is om wezenlijke veranderingen tegen te houden. Dr. M. Slote- maker de Druine in „Opvoe ding tot vrijheid" o.a.: „Het is hekend dat de vrijheidsidee door bepaalde groepen zodanig wordt geannexeerd, dat ze zich juist in die vrijheidsidee collectief bevestigen; met het gevolg dat de outgroup des te scherper wordt afgewezen". Ben Bos schrijft over „Zoals de leraren zijn, zo zijn de leerlingen" en Vera Assel- bergs vraagt zich af wat zijn de „Functies van de kunstzin nige vorming in het onderwijs. Een goed nummer van dit tijdschrijft (Samenspel, Zand pad 28, Maarssen). DE REVISOR-2: Al beter dan de eerste aflevering. Met o.a. toespraak Peter Handke bij Büchnerprijs: „Mijn weer zin tegen het uitgekookt red- nerende geweld van de macht :s onoverwinnelijk". H. Ver daasdonk in „Echte avant-gar de" over de eigenschappen van recensies en Ron Baal in „Ach, meine Sprache wird nicht verstanden" over eigen- Schappen van reclamefilms („een bron van verbijstering en voortdurende ontdekking). D Spinalta leidt in drie ver taalde gedichten van Aubrey Beardsley, terwijl Kopland, Van Geel, Kuijper en Korte- £"eg voor „gedichten" zorgen. Proza-bijdragen van Jan Don kers (Ouders van nu). Hans Pjomp en Willem van Matsen. Pieter Holstein maakte een fo tostrip over Het Raam. De ru brieken Boekbesprekingen en Gemengde Gevoelens zijn le zenswaardiger geworden. (De Revisor, postbus 5176, Den Haag). „De kloof tussen het mu seum en het publiek is enorm. De eerste resultaten van dit experiment wijzen er op, dat het Van Abbemuseum een nieuw publiek heeft gewon nen, dat nog nooit een stap hier over de drempel had ge zet. Bovendien lijkt het erop, dat publiek tijdens de wat agressieve museumpolitiek van Leering weggebleven, te rugkomt. Ja, een klein stukje kloofoverbrugging". Dat vertelt het hoofd van de educatieve dienst van het mu seum JERVEN OBER. Het ex periment WINKELEN MET KUNST is een idee van gast- directeur van deze expositie: Hotze Tolsma, hoofd afdeling rondleidingen van de gemeen te Amsterdam. Ieder jaar presenteert het Van Abbemuseum een deel uit de eigen verzameling als een aparte expositie. Nu, met na me de christelijke fracties (CCP) van de gemeenteraad Eindhoven, de veelbelovende uitbreiding van het museum (de voorbereiding ervan had al enkele tonnen gekost, met instemming van de raad) defi nitief heeft afgestemd, zal de ze methode voorlopig wel no dig blijven. De opzet was im mers dat de niet onbelangrijke eigen verzameling een vaste plaats zou krijgen in het be staande gebouw. Werden de vorige exposities samengesteld op basis van persoonlijke keu ze van Frenken, Boezem, Fuchs en Beeren, Tolema zei: „Ik ben niet belangrijk, maar het publiek is belangrijk". Zo vertelt Ober. „Er is bij het publiek behoefte aan open ad vies. Daarom werd deze keer gekozen voor een duidelijk educatief project. Het doel was daarom niet een represen tatieve keuze te maken. Wel: de mensen op het visuele vlak middelen verstrekken voor zelfstandig leren denken en omgaan met de leefwereld". Ogenschijnlijk hangt er een „normale" collectie, met na men als Bram van de Velden, Morris, Bonies, Indiana, Bacon, Dubuffet, Werkman, Lissitzky, Mondriaan, Nagy, Doesburg, Van der Leek, Constant, Appel, Alechinsky, Lucebert, Kandins- ky, Gris, Braque, Permeke etc. Voor „kenners" dus grote na men. De presentatie is echter m de winkelsfeer gehouden. Een winkelstraatje; balies met als in warenhuizen foto's van „uw gastvrouw-heer" e.d. Een huis-aan-huis-reclame- krant ligt in dezelfde sfeer. „Winkelen sluit aan bij een dagelijks levenspatroon, bo- vendien is het een typisch Brabantse uitdrukking voor zo-maar-wat-rommelen" ver duidelijkt Jerven Ober. In ze ven winkels in het Eindhoven- se winkelcentrum zijn zeven zwart-wit reprodukties opge hangen; keuze uit de 62 ge presenteerde werken. „Onmid dellijk kwam b.v. een winke lier met heel zijn gezin naar het museum, waar het nog nooit geweest was; toch eens zien hoe die Picasso in mijn etalage er écht uitziet. Zo werden veel nieuwe mensen naar het museum gedreven", aldus Ober. Daar kwam bij dat de bevolking via een keu zebon haar voorkeurstem op een bepaald schilderij kon uit brengen. De uitslag was bepa lend voor een vernieuwde pre sentatie van de expositie. „De uitslag was verrassend. Dat Die macht der Musik (1918) van Kokoschka eerste zou worden hadden we verwacht", zegt Jerven Ober, De mensen komen op de kleuren af. Maar dat een Jaap Wagemaker ('65) tweede zou worden, was een verrassing. Mare Chagal (1911) als drie, is ook volgens de verwachting. Vier was een Picasso (1929), vijf Appel ('65), zes Miro ('68). Maar, dat Rooskens, voor het publiek een minder bekende Cobraïst, eindredactie henk egbers De beloofde nadere informa tie over pas verschenen of (meestal) nog te verschijnen boeken in de naaste toe komst: ACH JA DE JAREN VIJFTIG, een boek dat aan sluit bij de Vara-serie „De ja ren 50 in doorsnee", onder re dactie van hetzelfde team: Dick Slootweg, Willem van Beusekom en Co de Kloet, verschijnt bij de Wetenschap pelijke Uitgeverij. In dit fonds verder o.a. VROUWEN VAN HET WILDE WESTEN van de auteur van „Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier": Dee Browe, Van Herman Ver haar: FRANZ KAFKA OF SCHRIJVEN UIT ONMACHT; een kritische kerkgeschiedenis werd geschreven door K. Deschner onder de titel AN DERMAAL KRAAIDE DE HAAN; Gerrit Komrij en Martin Ros brachten een ver zameling ongehoorde cultuur curiosa bijeen: DE RATTEN VAN PARIJS, tenslotte een nieuwe Nieuwspoortreeks (discussie en opinievorming over communicatie- en publi citeitsmedia); de eerste de len zijn van Kees Brants: JOURNALISTIEK ONDER STEBOVEN (afhankelijkheid en manipulatie in de media) en Jan Tromp: GEKONKEL OM DE KABEL (commercieel machtsvorming in een nieuwe medium). Uitg. Helmond kondigt (voor mei) aan het lang ver wachte boek van S. Zoetmul der: DE BRABANTSE MO LENS, over alle nog bestaande Brabantse molens. Ondanks medewerking van het provin ciaal bestuur f 55,-. Verder o.a. een boek van de Bossche kenner W. Theunissen over IKONEN en van Anton van Oirschot: PLAATSELIJKE EN GEWESTELIJKE SPECIALI TEITEN IN NEDERLAND, 150 typische Nederlandse spe cialiteiten op gebied van an tiek, volkskunst, dranken, kle derdrachten etc. Standaard uitg. heeft o.a. in de voorjaarsaanbieding zitten ongebundeld werk van Dubois, Holsbergen, A. v.d. Veen, Kossmann, Polet e.a. in VER HAAL NOG ES WAT (2) on der redactie van Wim Haren. De moeilijkheden van drie jonge mensen bij het opgroei- mgsproces beschrijft Willy Spillebeen in drie samenhan gende verhalen: DRIE KEER DREMPELVREES; vijf nieuwe deeltjes in STANDAARD TWEEDE WERELDOORLOG IN WOORD EN BEELD en in de Standaard Sportreeks een handleiding over KARATE (F. van Haesendonck) en NIEU WE AëROBICATRAINING (van dr. Cooper). De omstreden nieuwe van Solzjenitsyn (aanleiding voor zijn uitwijzing) DE GOE- LAG ARCHIPEL wordt door uitg. De Boekerij voor komen de zomer in een Nederlandse vertaling aangeboden; verder o.a. Bernard Frizell: DE VLUCHT VAN DE GENE RAAL, gebaseerd op de wer kelijke ontspanning in '42 van generaal Henri Giraud en het geestige boekje DIEREN ON DERONS van de tekenaar Je an Effel; dieren in een mense lijke situatie. Uitg. Contact met drie klin- icende namen op de stoep: Do ns Lessing: DE ZOMER VOOR HET DONKER (The summer before the dark); Iris Murdoch: DE ZWARTE PRINS (The black prince) en Muriel Spark: DE BROEIKAS BIJ DE RIVIER (The hothou se by the East River); verder een selectie uit de beste ver halen van Aldous Huxley: NONNEN AAN DE LUNCH, een nabije toekomstroman over de botsing van een godlo ze kerk en een nieuwe encla ve van reactionaire monniken in Ierland van Brian Moore: KATHOLIEK (Catholics); Will Gunnewegh en Henk Ui lenbroek schreven voor Con tact: SPION VAN HET KO NINKRIJK, verbijsterende onthullingen over BID en BVD en hun horigheid aan de CIA, prof. F. Hoefnagels: DE STRAF (een oergevoel in de wijsvinger), een verkwik- kend-pessimistisch essay over de eeuwenoude pogingen om straf te vermenselijken en een bundel oorlogsgedichten van Vietnamvel Tanen in DE DOOD IN HET VAT. Bij Elsevier: een nieuwe bundel verhalen en beschou wingen van Heinrich Böll. BLEKE ANNA, generatiecon flict t.a.v. vraagstukken rond onderwijs en opvoeding in een bij de eerste zeven zou zijn, was ook een verrassing, In de laatste week van de tentoon stelling (t.m. 31 maart) wordt de presentatie nogmaals ge wisseld op grond van voor keurstemmen van Eindhovense scholieren. De keuzebonnen werden dik wijls volgekrabbeld met op merkingen. Daarom liggen er nu blocnoten in het museum, waarop iedereen zijn ontboe zemingen kwijt kan. Daar wordt druk gebruik van ge maakt. Vijf (CRM) stagiaires (kunsthistorie-studenten uit Utrecht en Nijmegen) begelei den het publiek bij het ont dekken van zijn, vooral emoti onele, reacties en het achter halen van motieven (motiva tie). „Wat speelt zich af bij het maken van een keuze?" Zowel voor de stagiaires als het publiek een verrijkende ervaring. „De resultaten van het ex periment zijn verrassend. Deze test-case zal zeker gevolgen hebben voor de verdere aan pak bij tentoonstellingen", concludeert Jerven Ober. H.E. Eerlijk is eerlijk. Op 2 fe bruari stond op deze plaats het advies, dat de Raad voor de Kunst aan de minister van CRM gaf over Zuidelijk To neel Globe in verband met subsidiëring (Globe zonder ge zicht). De reactie van Globe op dit advies was me toen niet bekend. Frits Bloemkolk, za kelijk leider van Globe, stuur de deze nu toe. Daarin staat o.a. te lezen dat het bestuur van Globe meent, dat het ad vies uitgaat van vooropgezette „conclusies", zonder over ade quate, motiveringen, argumen ten en evidente voorbeelden te beschikken. „Vandaar dat het hele raoport, voorzover het aan Globe is gewijd, gespeend is van enig bewijs voor welke bewering dan ook. Deze wijze van „denken", aldus de reactie „komt vandaag de dag meer voor. Wen wil iets niet (meer); heeft geen of onvol doende grouden om dit' aan te tonen en hanteert dan maar ongenuanceerde kreten, die het ontbreken van argumenten dienen te compenseren. We zouden het rapport, zo het was uitgebracht door een aantal willekeurige lieden, ongetwij feld tot object van onze spot lust hebben gemaakt", schrijft het bestuur aan de minister van CRM „Nu het echter is uitgebracht door het officiële adviesorgaan van de minister voor Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, moeten wij een ernstig protest laten horen. Het is niet toevallig, dat in meer dan één toneel groep grote ontstemming heerst over de uitgebrachte rapporten". Globe's bestuur wijst er nog op, dat de advies commissie voor een deel is samengesteld uit belangheb benden van de te beoordelen gezeischaopen. „Wij achten dit onjuist. Zelfs de schijn van subjectiviteit of vooroordeel dient vermeden te worden". Dit antwoord klinkt hier en daar een beetje arrogant, maar je kunt het je voorstellen wanneer je het rapport van de Raad voor de Kunst leest. Het bestuur van Globe ontzenuwt dit meestal terecht als onge motiveerde kretologie, maar ontkomt zelf ook niet hele maal aan het gevaar van kre ten met kreten beantwoorden. „Wij betreuren het dat via volzinnen, de zo vereiste dui delijkheid niet gegeven wordt. Wel geeft zij (afd. toneel van de Raad) weinig blijk van kennis van zaken waar het de functionering van een toneel gezelschap betreft", zo wordt gezegd. Globe is o.a. verbaasd over de uitlating, dat het ar tistieke niveau dat gepre senteerd wordt niet haal baar blijkt bij gebrek aan een sterk tableau. De pers- en pu blieksreacties zijn wel anders, zo staat te lezen. Verder zei de Raad: „Van enige bewust wording omtrent datgene, waarmee men bezig is, blijkt uit de taakstelling niets". Glo be: „Blijkbaar ontgaat het de afdeling Toneel van de Raad, dat er ook in de toneelwereld mensen zijn, die zich reeds bewust zijn van taken, die zij op zich genomen hebben" etc. etc. Van belang is nog de op merking: „Zodra de regio", al dus Globe, „te kennen geeft, dat er in het beleid verande ringen plaatsvinden, zullen be stuur en directie elk binnen het eigen autonome kader daar a.iekwaat op reageren en daar melding van maken in de taakstelling" We wachten daarom nogmaals met interes se op het rapoort van de com missie Van Dijk, die inmiddels klaar is met haar werkzaam heden rond de taakstelling van het beroepstoneel in Bra bant. Rond Proloog was het vrij stil. De Raad voor de Kunst heeft de minister nog geen advies kunnen geven omdat hij nog niet over voldoende gegevens beschikt. Nieuwe produkties zijn er nog niet geweest, al staan er een paar op stapel. Dezer dagen kregen we een vrij uitvoerig stencil in de bus, waaruit blijkt, dat de oppositie tegen dit gezel schap niet stil zit. Het stuk noemt een groot aantal feiten, die getuigen van kennis, die moet komen van een insider. Het stuk eindigt met: „Helaas een anoniem verhaal. U be grijpt natuurlijk waarom. Be lastinggeld, ook het uwe, wordt volgens duidelijke tech nieken en geraffineerde infil traties bij schoolkinderen ge bruikt om de maatschappij omver te werpen. Subsidie aan Proloog betekent het financie ren van ons aller ondergang". Deze nogal paniekerige reactie is niet nieuw. Wat de rest van de inhoud betreft: helaas op anonieme verhalen gaan we niet verder in. Misschien wil de schrijver zich althans aan de krant bekend maken? Proloog heeft deze week ge reageerd op een voorstel van B. en W. van Eindhoven, dat subsidie aan Proloog moet da len, omdat de groep in de toekomst niet in het basison derwijs zal kunnen spelen. Dit voorstel wordt voorbarig ge noemd, omdat overleg daarom trent bij CRM e.a. nog bespre kingen gaande zijn. De lust om met Proloog in discussie te treden vergaat je trouwens, door dwangmatige manier van polemiseren en polariseren. Dat proef je aan de wijze waarop Loek Zonneveld tek sten en materiaal over Proloog bijeengebracht heeft in het dezer dagen verschenen Boek (bij Van Gennep) over To neelwerkgroep Proloog. Daar komen we op terug. roman van Siegfried Lenz: HET VOORBEELD; impressies van Michel v.d. Plas, gebun deld in EEN OOGJE OP EN GELAND, van Jan de Hartog een nieuwe, over enkele maanden,: HET UITVERKO REN VOLK; drs. M. Bijleveld over de pogingen om bedreig de dier- en plantensoorten te redden in HOEVEEL ZIJN ER NOG OVER? van Robert Pay ne de volgende maand de Ne derlandse uitgave van ADOLF HITLER, een leven voor de dood en van A. Sampson: ITT, macht zonder grenzen (duiste re rollen van ITT-concern). In de Alpha-boeken-reeks bij Bert Bakker de nieuwe deeltjes o.a.: Jay Haley: DE MACHTSPOLITIEK VAN JE ZUS CHRISTUS; A. Janov: DE OERSCHREEUW, het ge nezen van de neurose; A. Lo- wen: GENIETEN, hoe het te bereiken?, Antje Kunstmann: MEISJES, emanciperende voorlichting en idem: JONG GELEERD IS vrouwene mancipatie en opvoeding. Van Simon Vinkenoog b:engt Bak ker: DE KUNST OM TE STERVEN: van William Mor ris: DE BRON AAN HET EINDE VAN DE WERELD (1 en 2) en van Bent Claësson: HET VRIJE BLIJE VRIJ BOER, seksuele voorlichting voor kinderen van 8 tot 13 Jaar. Dit is één van de vele gehangenen, die Ruudt Wackers (32) schilderde. Het doek maakt deel uit van een expositie, die deze Limburgse Amsterdammer momenteel t.m. 17 maart heeft in De Beyerd te Breda. Deze foto is de vorige week, wegens ruimte gebrek. in deze krant weggevallen bij het interview, dat wij met hem hadden. Het gesprek met deze intrigerende figuur stond bovendien slechts in enkele edities. Ook de andere lezers willen we hiermee wijzen op deze opvallende expositie. En mocht een weg naar De Beyerd niet voor u zijn weggelegd, kijk dan naar de KRO-tv op woensdag 27 februari om 22 uur; gedurende een half uur wordt dan aandacht besteed aan zijn werk. Wackers is beze ten met zichzelf en het thema van leven en dood bezig, via opval lend grote schilderijen. In De Beyerd is een Zaal der Gehangenen ingericht. Daarin vertellen, tegen zwarte wanden en via spiegels de doeken zonder titels en één hangende sculptuur over de wij ze, waarop mensen elkaar slachtofferen. Wackers, die ook bij het schilderen spiegels gebruikt en de schilderijen op de kop schildert, wil via dit spiegeleffect een perspectief geven aan tijd en ruimte; het thema is tijdloos, is eigen aan de mens, zolang deze bestaat. Ruudt Wackers weigert trendmatig te schilderen; zijn doeken roepen reminiscenties op aan o.a. Goya en Bacon. Hij onderkent dit, want deze „rebel van de Rijksacademie" leeft uit de dynamiek van iedere dag. Dubbelogige zelfportretten kij ken je aan op de tentoonstelling: Ruudt Wackers zelf verschuift in de tijd en in de ruimte. Hij doet dit via hoge kwalitatieve eisen aan zichzelf en zijn schilderkunstig talent. Dat is aanwezig.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 23