1YAVNUV)
QHOAVMIKVA mw*
'ÏT'S.VU
Ook in TERNEUZEN volop
véél leute
n
m RIJIF
AL CAPOMF
DF GRAANRFIIRS
TABU BAR
CAFé NEUTRAAL
m
IftllM NI mi1VAYNHWI
Betekoppen
willen c.a.i.
aan fefer-
leiding
koppelen
HOU 'T TOCH MAAR NAT
3GÜVVMSWV1 39NID
U hoeft niet in uw auto te
stappen om carnaval te
vieren; blijf in uw eigen stad,
blijf in Terneuzen.
U kunt tijdens de carnaval in onderstaande zaken volop
feesten en
DISCOTHEEK - DANCING
Noordstraat/ Promenade
en BAR
Nieuwstraat 14
Walstraat 8
Nieuwstraat 3
Nieuwstraat 52
Nieuwstraat 17
irapSipoiraS ua s.iapnoino.« ^sausmo" -oU"" 1 su™ WBN iUM-Saq
aajsaawaSanq-oDoj '.lojsaauj 0 1 -DVONOZ IsaajsiEAeujEO iDVdHUXVZ
-3§jnq jjoo 'dsqjs[az3g jaq mt
iaaq uea jpj}aaA .lrln gZ'SI
v ~i_/ u V
DE TOETER
CARNAVAL 1974
CARNAVAL
SffllEN!
OO'Sfr SMfUS t uaiso>jpuazjaA uais^nvquo -pui)
8 H3dns awoaHDvao»
i Wild N3 OiOd dO
SAS VAN GENT Het be
stuur van de Sasse carnavals
stichting de Betekoppen ziet
al enkele jaren met lede ogen
de groeiende carnavalsactivi
teiten in de kernen Westdorpe
en Philippine aan. Opper-bete-
kop, Prins Dzjon de Tweede,
beschouwt dat als een onder
graving van zijn gezag in het
oudste centrum der zotheid,
Sas van Gent. „Als het nu
maar bij een drankje en een
dansje en hier en daar een
feestneus bleef zou ik er vre
de mee hebben. Naar ze pro
beren me daar in Westdorpe
en Philippine hoe langer hoe
meer naar de kroon te steken.
Er worden al op carnaval com
plete optochten gehouden.
Sommige wagens zien er
prachtig uit, dat wel, maar
waar blijf je met al die afge
scheiden carnavalsbewegingen.
Nee, ik ben van mining, dat
het echt onvervalste carnaval
alleen in Sas van Gent op zijn
olaats is."
Dzjon de Tweede, die nog
niet zo lang geleden zijn prin
selijke mantel en steek defini
tief aan de kapstok wilde han
gen maar door zijn in paniek
geraakte aanhang bewogen
werd van dit besluit terug te
komen, weet zijn voltallige
raad van elf achter zich. Tot
diep in de nachtelijke uren
werd beraadslaagd op welke
wijze men de Westdorpenaren
en Philippieners er toe zou
kunnen brengen de alleen
heerschappij van de Betekop
pen te erkennen.
Al peinzend en piekerend
stond prins Dzjon op een ge
geven moment in zijn volle
lengte van bijkans twee meter
recht. Hij spreidde zijn armeh
in' een wanhopig gebaar en
riep: „Mensen, mensen, hier
moet toch iets aan gedaan
worden. Westdorpe en Philip
pine zullen en moeten terug in
de schoot van moeder carnaval
in Sas van Gent". De rijzige
gestalte gaf een van de heren
van de raad van elf opeens
een lumineus idee.
„Ik heb 't, Ik heb 't", juich
te de goede man zich verslik
kend in een slok inspirerend
gerstenat. Toen de paarse
kleur op zijn gezicht weer had
plaats gemaakt voor een meer
gezonde teint .Kwam het hoge
woord er uit: „we vragen aan
het gemeentebestuur of West
dorpe en Philippine ook aan
gesloten kunnen worden op de
centrale antenne installatie,
die eigenlijk alleen voor Sas
van Gent bedoeld is. En dan
kunnen ze in die achtergeble
ven gebieden op de buis zien
hoe het echte carnaval in Sas
van Gent gevierd wordt. Een
soort Teleac-cursus voor aan
komende carnavalvierders dus.
Als ze toch met die leidin
gen naar Philippine en West
dorpe bezig zijn gaat het in
een moeite door om tegelijk
ook een centrale bierleiding
vanuit Sas van Gent aan te
leggen.
Op die manier krijgen ze in
die dorpjes eindelijk ook eens
goed bier te drinken met de
carnaval. Het grote voordeel
van zo'n centrale bierleiding is
dat je ze daar in Westdorpe en
Philippine als het de spuiga
ten uitloopt op bierrantsoen
kan zetten". Nauwelijks was
de vader van deze geniale ge
dachte in het tumult dat
zijn woorden teweeg bracht
vergaten we zijn naam te no
teren uitgesproken of prins
Szjon hing al aan de telefoon
om doctorandus D. (voor niet
ingewijden burgemeester Du-
sarduijn) het voorstel voor te
leggen. De burgemeester was
meteen volledig „in" voor de
van grote sociale bewogenheid
getuigende suggestie om West
dorpe en Philippine met één
klap uit de televisie- en bier-
nood te helpen. „Geweldig, op
zo'n idee waren mijn wethou
ders, laat staan de raadsleden,
nooit gekomen. Eigenaardig
toch eigenlijk, want een van
de wethouders woont in West
dorpe en de gemeentesecreta
ris komt uit Philippine". Toch
zat doctorandus D. nog met
een probleem". Hoe komen we
aan die leidingen voor het
biertransport naar Westdorpe
en Philippine?" ,Goede raad
was duur. Totdat de burge
meester op zijn beurt geen
pracht van een oplossing aan
de hand deed. „Natuurlijk, we
vragen aan de Suikerunie of
we die afgekeurde leidingen
mogen gebruiken waarmee ze
vroeger hun afvalwater in de
afvalwaterleiding van de Ka
naalzone loosden". Van de ge
zichten van prins Dzjon en de
raad van elf viel duidelijk af
te lezen dat ze het een alles
behalve fris idee vonden.
Maar slagvaardig zoals het een
eerste burger van een belang
rijke gemeente betaamt zei
de heer Dusarduijn: „Het is zo
simpel en afdoende als een
raadsvergadering leiden. Een
kind kan de was doen. We
leggen die afvalwaterleidingen
een tijdje in het kanaal en de
giftige stoffen die in het water
zitten doden alle ziektekiemen
en andere schadelijke bestand
delen die in die leidingen zit
ten. Tegen dat kanaalwater is
immers niets bestand?".
Aldus werd besloten. In de
eerstvolgende vergadering van
de gemeenteraad komt zodoen
de een voorstel van B. en W.
aan de orde om Westdorpe en
Philippine aan te sluiten op
het centrale antennesysteem
van Sas van Gent en om te
vens een krediet van f
83.456,09 beschikbaar te stel
len voor de aanleg van centra
le bierleiding van Sas van
Gent naar Westdorpe en Phi
lippine.
(Van onze dorstige verslaggever)
HULST Bijna zou Hulst dit jaar iets unieks hebben be
leefd. Want haal je dat beeld nou eens goed voor de geest:
met carnaval zou Hulst worden drooggelegd. Kijk we kunnen
er achteraf natuurlijk gemakkelijk over praten, omdat het
lekker niet gebeurt. En dl'r zal ook niemand zijn in „heel het
Oostende van Vlaanderen", die serieus geloofd heeft dat de
Hulster horeca het carnaval zou boycotten. Maar toch is er
maar even mee gedreigd.
Er zullen zeker wel mensen zijn, dae vurig hoopten dat het
wel door zou gaan. Je kunt het namelijk van verschillende
kanten bekijken. Want hoewel wijlen Anton van Duinkerken,
dichter en hoogleraar, het carnaval eens vurig heeft verdedigd
met zijn zeer puntige pen, zijn er nog altijd mensen die car
naval een duivels feest vinden. Ze zeggen dat de mensen dan
allemaal op hol slaan, dat het hek van de dam is, dat er maar
raak wordt gediaan, dat de goede zeden drie dagem met vakan
tie worden gestuurd. Daar weten ze trouwens in Klooster-
zande van mee te praten. Daar is het carnaval verboden ge
weest. Twintig jaar geleden nog mochten ze in Kloosterzande
geen carnaval vieren.
Maan- alla, dat is ook al weer lang gelegen. En toch eigenlyk
ook weer niet zo lang. Want niemand heeft iets tegen plezier
maken, maar wat komt er al niet van den drank? daar zit hem
de kneep.
De drank maakt het carnaval tot een heidens, ja zelfs duivelse
aangelegenheid. Die gedachte leeft ook nog wel in deze tijd.
Daar heeft de pen van wijlen Anton van Duinkerken niks
aan veranderd..
En stel je nu eens goed voor, dat Hulst met carnaval dit
jaar echt droog was gelegd. Hoe zou het carnaval er dan uit
hebben gezien. Zouden die mensen, die er de duivel in zien,
dan misschien gelijk hebben gekregen met hun gezegde: 't is de
dranik die het hem doet. Of zouden ze hebben moeten erken
nen, dat ze eigenlijk nooit hebben geweten wat carnaval echt
is. Op deze vraag zal nu geen antwoord kunnen komen.
En gelukkig maar.
Volgens mij is carnaval en het gerstenat één. De kunst
van het carnaval vieren is juist, om beiden in een mooi even
wicht te houden. En dan is het ook duidelijk, dat je meer
nodig hebt van het een (gerstenat) naarmate je het ander
(carnaval) intenser beleeft. Maar daarenboven brengt carna
val een grote boodschap aan de mensheid: drooglegging is
de wortel van alle kwaad. Hou het daarom toch maar natjes.