1YAVNUV) QHOAVMIKVA mw* 'ÏT'S.VU Ook in TERNEUZEN volop véél leute n m RIJIF AL CAPOMF DF GRAANRFIIRS TABU BAR CAFé NEUTRAAL m IftllM NI mi1VAYNHWI Betekoppen willen c.a.i. aan fefer- leiding koppelen HOU 'T TOCH MAAR NAT 3GÜVVMSWV1 39NID U hoeft niet in uw auto te stappen om carnaval te vieren; blijf in uw eigen stad, blijf in Terneuzen. U kunt tijdens de carnaval in onderstaande zaken volop feesten en DISCOTHEEK - DANCING Noordstraat/ Promenade en BAR Nieuwstraat 14 Walstraat 8 Nieuwstraat 3 Nieuwstraat 52 Nieuwstraat 17 irapSipoiraS ua s.iapnoino.« ^sausmo" -oU"" 1 su™ WBN iUM-Saq aajsaawaSanq-oDoj '.lojsaauj 0 1 -DVONOZ IsaajsiEAeujEO iDVdHUXVZ -3§jnq jjoo 'dsqjs[az3g jaq mt iaaq uea jpj}aaA .lrln gZ'SI v ~i_/ u V DE TOETER CARNAVAL 1974 CARNAVAL SffllEN! OO'Sfr SMfUS t uaiso>jpuazjaA uais^nvquo -pui) 8 H3dns awoaHDvao» i Wild N3 OiOd dO SAS VAN GENT Het be stuur van de Sasse carnavals stichting de Betekoppen ziet al enkele jaren met lede ogen de groeiende carnavalsactivi teiten in de kernen Westdorpe en Philippine aan. Opper-bete- kop, Prins Dzjon de Tweede, beschouwt dat als een onder graving van zijn gezag in het oudste centrum der zotheid, Sas van Gent. „Als het nu maar bij een drankje en een dansje en hier en daar een feestneus bleef zou ik er vre de mee hebben. Naar ze pro beren me daar in Westdorpe en Philippine hoe langer hoe meer naar de kroon te steken. Er worden al op carnaval com plete optochten gehouden. Sommige wagens zien er prachtig uit, dat wel, maar waar blijf je met al die afge scheiden carnavalsbewegingen. Nee, ik ben van mining, dat het echt onvervalste carnaval alleen in Sas van Gent op zijn olaats is." Dzjon de Tweede, die nog niet zo lang geleden zijn prin selijke mantel en steek defini tief aan de kapstok wilde han gen maar door zijn in paniek geraakte aanhang bewogen werd van dit besluit terug te komen, weet zijn voltallige raad van elf achter zich. Tot diep in de nachtelijke uren werd beraadslaagd op welke wijze men de Westdorpenaren en Philippieners er toe zou kunnen brengen de alleen heerschappij van de Betekop pen te erkennen. Al peinzend en piekerend stond prins Dzjon op een ge geven moment in zijn volle lengte van bijkans twee meter recht. Hij spreidde zijn armeh in' een wanhopig gebaar en riep: „Mensen, mensen, hier moet toch iets aan gedaan worden. Westdorpe en Philip pine zullen en moeten terug in de schoot van moeder carnaval in Sas van Gent". De rijzige gestalte gaf een van de heren van de raad van elf opeens een lumineus idee. „Ik heb 't, Ik heb 't", juich te de goede man zich verslik kend in een slok inspirerend gerstenat. Toen de paarse kleur op zijn gezicht weer had plaats gemaakt voor een meer gezonde teint .Kwam het hoge woord er uit: „we vragen aan het gemeentebestuur of West dorpe en Philippine ook aan gesloten kunnen worden op de centrale antenne installatie, die eigenlijk alleen voor Sas van Gent bedoeld is. En dan kunnen ze in die achtergeble ven gebieden op de buis zien hoe het echte carnaval in Sas van Gent gevierd wordt. Een soort Teleac-cursus voor aan komende carnavalvierders dus. Als ze toch met die leidin gen naar Philippine en West dorpe bezig zijn gaat het in een moeite door om tegelijk ook een centrale bierleiding vanuit Sas van Gent aan te leggen. Op die manier krijgen ze in die dorpjes eindelijk ook eens goed bier te drinken met de carnaval. Het grote voordeel van zo'n centrale bierleiding is dat je ze daar in Westdorpe en Philippine als het de spuiga ten uitloopt op bierrantsoen kan zetten". Nauwelijks was de vader van deze geniale ge dachte in het tumult dat zijn woorden teweeg bracht vergaten we zijn naam te no teren uitgesproken of prins Szjon hing al aan de telefoon om doctorandus D. (voor niet ingewijden burgemeester Du- sarduijn) het voorstel voor te leggen. De burgemeester was meteen volledig „in" voor de van grote sociale bewogenheid getuigende suggestie om West dorpe en Philippine met één klap uit de televisie- en bier- nood te helpen. „Geweldig, op zo'n idee waren mijn wethou ders, laat staan de raadsleden, nooit gekomen. Eigenaardig toch eigenlijk, want een van de wethouders woont in West dorpe en de gemeentesecreta ris komt uit Philippine". Toch zat doctorandus D. nog met een probleem". Hoe komen we aan die leidingen voor het biertransport naar Westdorpe en Philippine?" ,Goede raad was duur. Totdat de burge meester op zijn beurt geen pracht van een oplossing aan de hand deed. „Natuurlijk, we vragen aan de Suikerunie of we die afgekeurde leidingen mogen gebruiken waarmee ze vroeger hun afvalwater in de afvalwaterleiding van de Ka naalzone loosden". Van de ge zichten van prins Dzjon en de raad van elf viel duidelijk af te lezen dat ze het een alles behalve fris idee vonden. Maar slagvaardig zoals het een eerste burger van een belang rijke gemeente betaamt zei de heer Dusarduijn: „Het is zo simpel en afdoende als een raadsvergadering leiden. Een kind kan de was doen. We leggen die afvalwaterleidingen een tijdje in het kanaal en de giftige stoffen die in het water zitten doden alle ziektekiemen en andere schadelijke bestand delen die in die leidingen zit ten. Tegen dat kanaalwater is immers niets bestand?". Aldus werd besloten. In de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad komt zodoen de een voorstel van B. en W. aan de orde om Westdorpe en Philippine aan te sluiten op het centrale antennesysteem van Sas van Gent en om te vens een krediet van f 83.456,09 beschikbaar te stel len voor de aanleg van centra le bierleiding van Sas van Gent naar Westdorpe en Phi lippine. (Van onze dorstige verslaggever) HULST Bijna zou Hulst dit jaar iets unieks hebben be leefd. Want haal je dat beeld nou eens goed voor de geest: met carnaval zou Hulst worden drooggelegd. Kijk we kunnen er achteraf natuurlijk gemakkelijk over praten, omdat het lekker niet gebeurt. En dl'r zal ook niemand zijn in „heel het Oostende van Vlaanderen", die serieus geloofd heeft dat de Hulster horeca het carnaval zou boycotten. Maar toch is er maar even mee gedreigd. Er zullen zeker wel mensen zijn, dae vurig hoopten dat het wel door zou gaan. Je kunt het namelijk van verschillende kanten bekijken. Want hoewel wijlen Anton van Duinkerken, dichter en hoogleraar, het carnaval eens vurig heeft verdedigd met zijn zeer puntige pen, zijn er nog altijd mensen die car naval een duivels feest vinden. Ze zeggen dat de mensen dan allemaal op hol slaan, dat het hek van de dam is, dat er maar raak wordt gediaan, dat de goede zeden drie dagem met vakan tie worden gestuurd. Daar weten ze trouwens in Klooster- zande van mee te praten. Daar is het carnaval verboden ge weest. Twintig jaar geleden nog mochten ze in Kloosterzande geen carnaval vieren. Maan- alla, dat is ook al weer lang gelegen. En toch eigenlyk ook weer niet zo lang. Want niemand heeft iets tegen plezier maken, maar wat komt er al niet van den drank? daar zit hem de kneep. De drank maakt het carnaval tot een heidens, ja zelfs duivelse aangelegenheid. Die gedachte leeft ook nog wel in deze tijd. Daar heeft de pen van wijlen Anton van Duinkerken niks aan veranderd.. En stel je nu eens goed voor, dat Hulst met carnaval dit jaar echt droog was gelegd. Hoe zou het carnaval er dan uit hebben gezien. Zouden die mensen, die er de duivel in zien, dan misschien gelijk hebben gekregen met hun gezegde: 't is de dranik die het hem doet. Of zouden ze hebben moeten erken nen, dat ze eigenlijk nooit hebben geweten wat carnaval echt is. Op deze vraag zal nu geen antwoord kunnen komen. En gelukkig maar. Volgens mij is carnaval en het gerstenat één. De kunst van het carnaval vieren is juist, om beiden in een mooi even wicht te houden. En dan is het ook duidelijk, dat je meer nodig hebt van het een (gerstenat) naarmate je het ander (carnaval) intenser beleeft. Maar daarenboven brengt carna val een grote boodschap aan de mensheid: drooglegging is de wortel van alle kwaad. Hou het daarom toch maar natjes.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 33