„Crisistijd van me los schrijven" Verdrongen dromen worden vervuld BOEKEN, DIE KOMEN VAKER NAAR DE FILM? SENTIMENT VAN HENK vrq uit ANTON VAN LOVEREN MET SOCIALE ROMAN: ijdschrift orm oek ota bene I Zaterdag 16 februari 1974 te* te te 9 HANS Bol, docent in de muziek- en oultuungeschiede- nis aan het Brabants Conser vatorium te Tilburg is gisteren aan de Rijksuniversiteit van Utrecht doctor in de Letteren geworden via het proefschrift De Viola da Gamba ten tijde van Martin Marais en Antoine Forqueray (ca 1689ca 1750) Stelling 12 uit zijn proef schrift: „Ondanks het feit, dat de avonturen van de heer Oir lie B. Bomimel sedert enkele jaren ook in een aantal och tendbladen verschijnen, blijft strict voorbehouden lectuur voor oplettende NRC-lezertjes. jes. g RUUDT Wackers expo seert van 15 februari tot 18 maart schilderijen in cultu- reelcentrum De Beyerd te Bre da. De KRO (Hans Wortel- boer) maakt er een film van, die op 27 februari via de t.v. (22-22.30 uur) te zien is. THE ACADEMY of St. Martin in the Fields, het be faamde Engelse kamerorkest, komt van 15 tot 26 maart tien concerten in ons land geven, o.a. in Rotterdam, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven. ROMANTISCH Festival ln de maanden mei en juni in Arnhem, enigszins naar het model van het wereldberoem de Romantic Festival in India napolis, vanuit deze Ameri kaanse aangelegenheid komt er inbreng naar Arnhem, ver der o.a. buitenlandse toneel scholen, gezelschappen en kunstenaars. SEX en Erotiek Filmfesti val medio april in Cinétol, Amsterdam. Zowel beroeps als amateurfilmers kunnen ie dere lengte en formaat flrns inzenden. In de jury o.a. Pim de La Parra, Wim Verstappen en Peter van Bueren (tel 020-737108). t HERMAN Moerkerk tekende en schilderde. Nu 25 jaar na zijn dood, wor den tekeningen en schilderijen van deze geestige verslaggever van het Brabantse volksleven geëxposeerd i.» het Noord Bra bants museum te Den Bosch. Tot zondag 10 maart, dagelijks van 10—17 uur, weekend van 13—17 uur. JAN Sluyters tekeningen en aquarellen, nog tot en met 21 februari te zien bij Etcetera te Bergen op Zoom, dagelijks- van 13.3017.00 uur, weekend van 1.3.3018.00 uur. t RENAAT Verbruggen neemt afscheid als direcgeur van de Kon. Vlaamse Opera te Antwerpen. Ter gelegenheid daarvan onganiseert hij een zestal concerten voor instru menten. Het volgende is op 18 februari om 20.30 uur in de KVO. De viool en de cello, staan dan centraal. ZES keramisten Rob Brandt. Lisette Brouwer, Rien van Galen, Petra van Hees been, Wim van Nuenen, Rei- nilda van Voorst tot Voorst, allemaal jong afgestudeerden) exposeren in galerie Micro te Oosterhout hun keramiek. Tot en met 8 maart. Dagelijks van 1012 en 1417 uur, zondags van 1417 uur. HEDENDAAGSE beelden de kunst (schilderijen, objec ten, poppen, wandkleden) uit Rotterdam, dagelijks van 14 18 uur tot en met 3 maart in de Vleeshal van Middelburg. MEXICAANSE Masker» uit de collectie Tajiri, van 19 febr. tot en met 10 maart in Kultureel Centrum De Ko ningswei, te Tilburg. Breeburg is de samentrek king van Breda en Tilburg; een fantasie-dorp waarin ware gebeurtenissen afspelen uit de dertiger crisisjaren. „Ik heb in mijn nieuwe roman KLEI NE MENSEN HEBBEN OOK EEN HART deze tijd van me af willen schrijven, want ik onderga er nog steeds een ze kere beklemming van. Men sen, die deze tijd hebben mee gemaakt behoren nu doorgaans tot een bange generatie. Ik wil daarvoor begrip vragen", zegt Anton van Loveren, schrijvers naam voor J. G. Schoots. Het opkomen van de coöperaties, de werkliedenvereniging e.d. in een dorpsgemeenschap wor den in deze Brabantse streek roman gevat in hoofdstukken, die proberen de troubles van kleine mensen uit die tijd her kenbaar te maken. In de Boe kenweek komt dit boek uit bij uitg. De Boekerij en kost f 17,90. Schoots, die uiterlijk zo weggelopen lijkt uit een wat Couperusachtige wereld en in Den Haag woont, is een bewo gen man. Hij weet waarover hij vertelt. De gegevens, au thentiek (behalve de namen), stammen uit de omgeving van Oss en Goirle, waar douane agent Constant Heeren hem aan oorspronkelijke smokkel- gesohiedenissen hielp uit die tijd. Daarom speelt de roman toevallig in Brabant, want de ze tijd zullen ook oudere men sen buiten deze provincie her kennen. Bovendien, zegt Sohoota-van Loveren: „Het slag mensen in Brabant ligt me zo; hun dialect en gemoe delijkheid". Hij is geboren Nijmegenaar. In '35 schreef hij een zestal korte verhalen (Dikkems lief dadige bevlieging e.d.), die in De Gelderlander geplaatst werden. „Verschrikkelijk leuk als het gedrukt stond met gro te koppen en de naam J.G. Sohoots. Wanneer een verhaal geplaatst was, ging ik naar de kassa van de krant en kreeg f 1,50, waar ik toen eng blij mee was. In de jaren '30-'32 werk te ik als leerling-klerk bij de Nederlandse Spoorwegen in Oss. In '32 werden 115 man ontslagen, waaronder ik, ten gevolge van bezuinigingen. Ik deed toen 160 ollicitaties met postzegel voor antwoord de deur uit en ontving daarop vier gedrukte antwoorden: „Tot onze spijt". Eindelijk kreeg ik een baantje bij een assurantiekantoor in Nijmegen voor f 20 in de week. Toen ik in '36 een baan kon krijgen bij de Export Papierfabriek Nijmegen, bood het assuran tiekantoor met f 70, maar ik ben naar de papierfabriek ge gaan. Op de verkoopafdeling werd ik al snel overgeplaatst naar Den Haag, Trouwde en kreeg vijf kinderen, zodat van schrijven weinig kwam. Tot- na 38 dienstjaren ik in '72 na een fusie wan het bedrijf op straat kwam te staan, met een afvloeiingsregeling vol man kementen. De wijf oudste ver tegenwoordigers, ik was 61 jaar, gingen eruit- Verschrik kelijk: 5 maanden overspan nen; librium enzo; de dagen gingen voorbij met keutelen, totdat mijn zoon René (direc teur van Carillon-film) me zei: „Verrek je kunt nu een boek schrijven. Toen gebeurde het. Tijdens het schrijven heeft René me corrigerend ge steund. Kleine mensen hebben ook een hart is eigenlijk mijn tweede boek; voor het eerste: „De maagd had geen polis (a- vonturen - detective) heb ik nog geen uitgever kunnen vin den. Aanvankelijk heeft het plaatsen van de Brabantse streekroman ook nog wel wat moeite gekost. Maar er is een groot publiek voor, meent nu de Boekerij. Hij stuurde de roman naar de auteur Theun de Vries, die in een antwoord zegt, dat hij wat moeite begint te krijgen met het onderscheid amateuristische (van Loveren) en professionele schrijfkunst. Een citaat uit zijn brief; „Ik heb nu in mijn leven voldoen de gezien hoe steriel en onnut tig vele zogenaamde grote lite ratuur is en ook hoe de zoge naamde kleine - ook wel lec tuur genoemd - vele mensen een genoeglijke aanleiding be- zorgt; wat niet weinig is in deze akeligste en grootste al ler tijden. Schoots: „Het zou ook voor mij niet zo moeilijk zijn om schrijvers als Kor- tooms en Breedveld te kra ken". „Met enige afgunst kijk ik nu naar het lef van de jonge ren. In onzie generatie zit de angst nog ingebakken. Ik kom uit een gezin met acht kinde ren; mijn vader was hoofdcon ducteur bij de spoorwegen. Armoede geblazen! Vanuit die tijd heb ik ook een beetje mijn laatste ontslag verwerkt. De tijd, waarin je schreeuwde om een paar roteenten; waarin de mensen zelf hun brood bakten om een cent per brood te verdienen. Het verhaal in het boek begint met een ba- kerijtje, dot heit moeilijk krijgt tegen de coöperaties (Haka; wie weet dat nog?). De failliete bakker Bertus Ak kers (andere naam) heb ik gekend; Wim van Lennip is ook iemand, die zich in het dorp zeer verdienstelijk maak te voor de coöperatie en die ik gekend heb. Het meisje An- schi is authentiek; etc. Ik heb met veel mensen gepraat om de stof voor dit boek zo goed mogelijk bij elkaar te krijgen. Mijn bewondering en dank baarheid voor deze doodeen voudige, maar goede mensen heb ik over willen brengen, ja, ook de tijd van gewetens conflicten en dubbele moraal. Ben ongetrouwde vrouw mag in zo'n verhaal wel een kind hebben, maar je mag niet be schrijven hoe ze het gekregen heeft, zegt Schoots. „Je hebt nog niet helemaal afgerekend met die tijd en het kan best zijn, dait ik daarom te beknopt geweest bein en diverse men sen niet helemaal heb durven tekenen. De pastoor heb ik niet durven maken tot een dorpspotentaat, omdat ik weet, dat er behalve die potentaten ook veel goede kerels waren. Ik vind zelf ook, dat de hoofd stukken nog te weinig met elkaar samenhangen. Aan het derde boek waaraan ik nu werk, tracht ik dan ook een grotere eenheid mee te geven. Thema jjal zijn: de kansloze arbeidersjongen en de gemak kelijke kansen voor de rijke- luisjongens. Het zaïl veel auto biografische elementen van mijn Nijmeegse hbs-tdjd be vatten. Ik herinner me nog hoe ik voor het eerst voor 24 oent naar het Volksconcert in de Vereniging kon terwijl an dere jongens lid waren van alles en nog wat; overal heen gingen als vanzelfsprekend; ik kwam er niet aan te pas. „Soms loop ik twee-drie da gen tegen een hoofdstuk aan te kijken, maar als ik eenmaal achter mijn typemachine zit - meestal 's nachts - dan komt het achter elkaar eruit. Ik schrijf onder de naam Van Loveren (ik zag deze naam eens op een Belgische vracht wagen staan en dacht: dat is het), omdat mijn naam Schoots geen werfkracht be zit". En Anton van Leveren hoopt dat zijn Kleine Men sen weerklank zullen vinden Dat zal hem, zowel financieel ais mentaal bevrijden van een crissistijd - na zijn ontslag - in deze welvaartstijd die zo ver schilt van die crisistijd, die hij beschrijft HENK EGBERS 0 Peter meisje in zitten vol sluiting. (Benjamin) vrijt met een geprogrammeerd animeer- Het Wilde Westen. Even wennenhaar hersens en buik transistors e.d. Op den duur ontstaat er letterlijk kort- bracht worden, blijft het toch niet meer dan het aantippen Een aardige science-fiction thriller, die deze week in ons land is gaan draaien, heet Westworld; een produktie van Paul Lazarus III met spelers als Richard Benjamin, Yul Brynner en James Brolin. Nostalgie, huiveringwekkende toekomstmogelijkheden en de vervulling van de stoutste lustfantasieën (geweld, sex etc.) krijgen dooreengehusseld vorm in een droompretpark voor volwassenen. Daarin kun nen het oude decadente Rome, de romantische middeleeuwen en het hartstochtelijke Wilde Westen levensecht ondergaan worden; dromen worden wer kelijkheid, al hangen zij aan een zijden draadje. Hoewel de auteur Michale Crichton in dit verhaal een aantal meeslepen de zaken aan de orde stelt, die doorgaans spannend en hui veringwekkend in beeld ge- van een aantal wezenlijke din gen; problemen om te consu meren en niet om te verwer ken. In drie vakantie-oorden op Delos komen, bijna niet van „echte" mensen te onderschei den, robots de gasten voor 1000 dollar per dag aan hun dromen: vrijen, vechten, gok ken e.d. in een Wild-West stad, lusttuinen van Pompei en een middeleeuws kasteel, 's Nachts worden de gesneuvelde robots, met ingewikkelde me chanismen in hersens en huik, gerepareerd in ondergrondse laboratoria en vanuit regelka- mers, opnieuw geprogram meerd, in te spelen op verbor- KULTUURLEVEN-1: „Je zou bijna kunnen zegen, dat zelfs heel het erotische bij Wolkers in al zijn lichamelijke en psychische felheid toege spitst wordt op de geslachtsor ganen, die daardoor een voor- werpelijk karakter krijgen" Dat meent E. van Itterbeek in „Jan Wolkers en de uitersten", deel van een drieluik, waarin een IKOR-inlerview met Wol- •ters en „De film Turks Fruit" door I. Nelissen. Behalve een dossier over Levensduurte, be lastingen en rechtvaardigheid in België (drie bijdagen, waar onder een artikel van Leo Tindemans) nog: De Kibboets, een opvoedingsmodel (J. Le- tnan) De Vrouw in het kerke lijk hiërarchisch denkpatroon (René van Eyden) en Het Tu- furisme (C. Rodesch-Hund- et) etc. (K.L. Ravenstr. 112 1 ïuven). DE GIDS-1: „De psycholo gische benadering van de mys tiek verkeert op dit moment in een staat, die omschreven kan worden als uiterst onbe vredigend". aldus Frits Staal 'h zijn uitvoerig methodolo gisch opstel: „Het wetenschap pelijke onderzoek van de mys tiek". R. F. Beeriing zorgde voor een aantal „Oefeninger in Wittgenstein" („Wittgen stein filosofeerde niet voor aijn genoegen hij filoso feerde voor zijn misnoegen en tvas een getourmenteerde") "erder toont G. van Bentherr van den Bergh zich in zijr ^"'ek geschoten door Ca-rel Peeters' bespreking van zijr bundel essays' Intellectuelen en Wim Hazeu schrijft ove- 'v-ziek: „Het vervelende in df jnomentele situatie is, dat df huidige omroepstructuur we' wordt ondergraven zonder dat Voorspelbaar is wat op de ruï nes zal worden opgericht. Ver Jer o.a. literaire bijdragen var jwss. Polet en Tietes (de j Bsvlingstr 2 Ameter- „Ook bij een kleinere uitge verij, voor wie een deelname aan de informatiebeurs (nog) te kostbaar is, kunnen belang rijke boeken verschijnen", schreef uitg. H. Nelissen .Dat was kort na de 4 uur durende informatiebeurs voor de publi citeitsmedia „Vers voor de Pers' in het Amsterdamse Krasnapolsky, waar de juist verschenen -of binnenkort te verschijnen boeken van wel kapitaalkrachtige uitgevers la gen. De Bezige Bij had demon- strari 'I boven haar twee tafels met boeken geschreven: Deze stand kost f 520. Wat werd er zoal aange boden? Van die kleine Nelis sen komt dezer dagen: Maartje van Tijn: IK LEEF NOG, uit een reeks brieven aan een psychiater in het Middelburgs ziekenhuis, waar Maartjes man is opgenomen. Ze schrijft taarme o.a. een oorlogsverle den en een mislukt huwelijk van zich af. Bij Querido ver schijnt van Johanna Reiss (de vertaling van The Upstairs Room): DE SCHUILPLAATS, het in Amerika beroemd ge worden boek van een Neder landse, die daarin vertelt hoe zij met haar zusje als joodse onderduikstertjes de oorlog in Twente overleefden. Bij de zelfde uitgever een nieuwe ro man van Willem Brakman HET ZWART UIT DE MOND VAN MADAME BOVARY; es- :ays, verhalen en gedichten van Andreas Burnier: POE 2IE, JONGENS EN HET GE '.ELSCHAP VAN GELEERD1 /ROUWEN: van Abel J. Herz iergDE MEMOIRES VAT •CONING HERODES. een ge romantiseerde karakteristiek van Herodus de Eerste; in de Merijntje-hausse vast ook de heruitgave van de militaire ro man van A.M. de Jong: -r> \^K VAN WEZELS ROEMRUCHTE JAREN, dat de KRO nu voor de t.v. gaat ver filmen Dit jaar is een Kafka-jaar, daarom in twee delen de DAGBOEKEN van Kafka in het Nederlands, terwijl bij Querido o.a. nog opvalt de kunsthistorische documentaire van K. Schippers HOLLANDS DADA, die ln april ver schijnt. Bij Lemniscaat uitg. aan dacht voor het verschijnen van de volledige SPROOKJES VAN GRIMM (496 pag. 200 sprookjes en 10 kinderlegen den), met registers, literatuur opgave en commentaren. Tot 25 maart kunt u intekenen. Deze uitgever brengt ook E. m M. Polster: PRAKTIJK VAN GESTALT, een moderne communicatie-techniek en van Maslow PSYCHOLOGIC VAN DE WETENSCHAP; een felle en geestige kritiek op het monopolie van de natuurwe ■nschappen. Bij de Bezige Bij vallen op tieuwe poezie van o.a. Jan Arends: LUNCHPAUZEGE- )ICHTEN (de auteur spronj vlak voor de uitgave uit het raam!): van Cees Buddingh: TUSSEN NEUS EN LIPPEN; le debutant Louis Ferron me' GRAND GUIGNOL (niets verhullende liederen) en Leyr, ,eyne met ANTWERPEL voltooiing van een uitdagend begin). Verder fantastische erhalen van Hugo RaesDE VLAAMSE REUS een nieuwe roman van Sybren Polet rond de bekend geworden Lokienfi- guur: DE GEBOORTE VAN EEN GEEST een - weer - nieuwe roman van Judicus Verstegen over de verhouding van een student en zijn oudere hospita; EEN BRUINE RING OM DE ZIEL; een autobiogra fische collage noemt Mischa de Vreede haar nieuwe roman EEN HACHELIJK BESTAAN weer een n euwe Maartei Toonder met De Wraakgier, De Beunhaas en Het ontstof fen in OVERGEHAALDE LANDROTTEN; van Lode- wijk de Boers succesvolle THE FAMILY komt een thea ter-leesboek uit. Opmerkelijk zijn ook nog de uitgaven: Mi- kis Theodorakis: VERZETS DAGBOEK (bijgehouden se dert de machtsgreep van de Griekse kolonels; dr. A. van Dantzig: NORMAAL IS NIET GEWOON (toegankelijke om schrijving van psychische pro blemen); een vertaling van Wilhelm Reich's standaard werk: DE SEKSUELE RE VOLUTIE en een evrtaling van James Joyce BALLINGE! (het enige toneelstuk, dat Joy ce schreef en dat Theater gaa' spelen). ANKH-Hermes verwach •eel van DE LANS VAN HEI ,OT, waarin Trevor Ravens •roft beschrijft hoe Hitier ot ie hoogte was van - en ge bruik maakte van occulte we tenschappen. De schrijvers M v.d. Veen en P. Moerman zien in VERBORGEN WERELD (worden wij getest?) het hele aardse gebeuren als een gigan tisch universeel testprogram ma. Ook komt er een groots opgezet fotoboek uit: KASTE LEN, waarin alle bekende kastelen in ons land met 190 afbeeldingen te zien zijn. Het kon niet uitblijven: uitg. Gottmer liet een filmedi tie verschijnen van HELP' DE DOKTER VERZUIPT met 32 pagina's foto's uit de film, die op 26 febr. gaat draaien. Een maal een druk in 25.000 exem plaren (uitverkocht bij de uit gever), want de traditionele uitgave loopt nog gesmeerd - over de 250.000 ex. -' vertelde de uitgever. W. Pedroli schreef er maar een biografie van TOON KORTOOMS bij, waarin hij het leven van deze oer-Brabander op schrift stel de. Zes nieuwe streekromans staan op de aanbieding, waar onder van Arie v.d. Lucht: SJAAN VAN DE 8 ZALIG HEDEN. Andere koek bij deze uitgever is o.a. ASW-ver- ■ichijnselen van buitenzintuig- 'ijke waarnemingen, docw dr. Milan Ryzl, bekend om zijn vroegere publicaties op gebied van parapsychologie. Ook bij H. Meulenhoff PA RANORMAAL BEWUSTZIJN en PARANORMALE LICHA MELIJKHEID, twee boekjes in de Parapsychologische bi bliotheek van de (o.a. uit t v.- Zienswijze) bekende prof. M. van Praag. Statussymbolen iexsignalen, hobby's dwang van vrije tijd e.d. worden in sIGNALEN VAN DE PER SOONLIJKHEID ontleed door Max Lüscher, bekend om zijn boek Kleurentest. GODEN, GRAVEN EN GELEERDEN, het werk waarmee C. Ceram wereldfaam verwierf, bezorgt ln een geheel bijgewerkte Ne derlandse editie een grootse reis in het verleden. Bij de Arbeiderspers: Over literatuur en aanverwante za ken schrijft Gerrit Komrij in DAAR IS HET GAT VAN DE DEUR: ook Annie Romein- Verschoor komt met een nieuw boek: JA VADER, NEE VADER, een doorlichting van het patriarchaal gezag. De Hessegolf duurt voort met een uitgaven van KUREN, over een grillig verblijf in een kuuroord en met Bernard Zel- ler's levensverhaal: HERMAN HESSE IN WOORD EN BEELD. Een nieuwe Arthur Koestier: DE LOTUS EN DE ROBOT, kritische beschouwin gen over Japan en India. Van Phyliis Chesler: VROUWEN EN WAANZIN: zelfstandig creatief gedrag van de vrouw wordt bestraft door echtgenoot of psychiater, betoogt Chesler O.a. Dick Verkijk schreef een boek over RADIO HILVER SUM 1940-1945 een besmette lijk drama van collaboratie. Ook weer een nieuwe L.P. Boon: DAVIDS JONGE JA REN (reacties op zijn opa zijn). Marie Dormoy schreef HET GEHEIME LEVEN VAN PAUL LEAUTAUD. waaraan de VARA-tv in de Boeken week veel aandacht schenkt. Nieuw bij Manteau o.a.: Th Oegema v.d. Wal: DE VROU WEN EN IK, memoires van een onmogelijke man; Jet Geeraerts: CONFRONTATIE MET RUSLAND CUBA EN DE HIMALAYA, ontmoetin gen met de realiteit, en Leo nard Mosley: DE PETROLE- UMOORLOG IN HET MID DEN OOSTEN VAN 1890 TOT 1974, een analyse, die leest al- ren roman en actueel is. Dit is een voorlopige greep uit enkele fondsen. Nadere in formatie volgt. Als Je donderdags de bio scoop-advertenties in de krant ziet, kun je de indruk krijgen, dat er in de bioscoop alleen bloterikken te zien zijn. Daar door wordt echter een scheef beeld geprojecteerd op onze fantasie. Dat scheve beeld is echter realiteit geworden, want uit een onderzoek, dat door de Nederlandse Bioscoop bond is ingesteld, blijkt, dat er een groot verschil is tussen de films waarvan men denkt, dat ze veel vertoond worden en de films waarvoor men zelf een voorkeur heeft. Uit het hele advertentiebeleid rond de film wordt de indruk gewekt, dat sex-films (door 64 procent genoemd) het hele filmaanbod domineren, terwijl het meest gewaardeerde genre (de komi sche film) slechts als een on betekenend deel (17 procent) van het aanbod wordt gezien. Maar wat is een sex-, wat een komische -ilm? Wil je daar een goed beeld van krijgen, dan zou je alle geënquêteerden moeten doorlichten, waarvan 20 procent voorkeur voor sex- films uitspreekt. Niet zo gek veel (en dan is 20 procent nog heel wat) mensen durven be kennen, dat ze die „best eens leuk vinden". j gen dromen, die allemaal heus beleefd kunnen worden. De jonge, pas gescheiden advocaat Peter (Benjamin) en John (Brolin) beleven hun harts tochtelijke avonturen, waarbij alles afhangt van computers. Er gaat dan ook wat mts en de robots gaan hun eigen gang door radarvelden in hun hersens, die niet meer onder controle te brengen zijn. Een moordende scherpschutter (Brynner, volgt Peter en tij dens deze achtervolging stor ten deze hele droomwereld en he-mangevoelens in elkaar. Een beetje Freudiaans is het allemaal wel; je kijkt er tegen aan als een spannende ge beurtenis; als een goed ge maakte thriller, die niet veel meer dan een bepaald soort ontspanning oplevert. Als je daarmee tevreden bent en niet meer verwacht is het wel een film om naar te gaan kijken. H. E. Met de democratie onder de bioscoopbezoekers valt het niet mee. Van de regelmatige en incidentele bezoekers wen sen respectievelijk maar 21 procent en 17 procent één rang, 9 en 9 procent twee rangen en liefst 43 en 54 pro cent drie of vier rangen. En dan te weten, dat studenten, directeuren, chefs en leiding gevenden het vaakst in de bi oscoop zitten. Het ondervraag de „doorsnee" publiek heeft van die bezoekers een heel ander beeld; zij denken dat dezen bestaan uit 42 proceni werkende jongeren (wat „ze" al van je gaan denken als je acties voert: jeugdloon om naar de bios te gaan), alleen staanden: 36 procent („die zullen hun eenzaamheid wel in de bios uitzitten), gastar beiders: 32 procent („waar moeten die kerels anders heen") en studenten: 23 pro eent (die indruk klopte). Van personen boven de 50 jaar gaat 65 procent nooit naar de bioscoop, terwijl 5 procent van deze groep regelmatig gaat. Hé, mannen gaan nu duidelijk meer naar de bioscoop dan de vrouwen, is een van de uit komsten. In het midden van de jaren vijftig was er van zulk een verschil nog nauwe lijks sprake. Waar zou deze ontwikkeling mee te maken hebben? De meeste mensen zouden overigens wel vaker naar de bioscoop willen, éen op de drie zegt, dat dit het geval zou zijn als ze er méér geld voor zou den hebben. Het ligt er overi gens maar aan waarvoor je het uit wilt geven. Maar 15 pro cent vind de entreeprijs „aan de hoge kant"; 59 procent vind de prijs redelijk. De tv blijkt langzamerhand geen rem meer te zijn. Al sedert enkele jaren bestaat er geen verband meer tussen de mate van bioscoopbezoek en het be schikken over een tv-toestel. Ouderen blijken langer naar de tv te kijken dan jongeren; mensen uit de lagere wel standsklassen kijken ook lan ger dan de overigen en ook regelmatige bioscoopbezoekers kijken langer dan incidentele bezoekers. Blijkt overigens ook, dat er een verband be staat tussen het bioscoop- en calé-restaurant bezoek. Zij, die vaak in de bioscoop komen, gaan ook sneller naar andere ermaakcentra (daar valt de bioscoop voor de mees ten ook ander) dan de inci dentele bezoekers. Je bent een huismus of je bent het niet. Als er echter een Nederlandse speelfilm draait willen nog wei eens mensen naar de blo- scoop hollen. De voorkeur voor het eigen produkt blijkt het grootst bij mensen, die zelden of nooit naar de bio scoop gaan, vervolgens bij personen van 35 jaar en ouder en tenslotte zit dit chauvinis me het diepst geworteld bij, wat het rapport heet: de lage re welstandsklasse. Hoe komt iemand ertoe naar een bepaalde film te gaan? De mondreclamc („zeg, die film inoet je zien" e.d.) blijkt 50 procent van de wervingskracht uit te maken. Filmrecensies zijn daarbij even vaak aanlei ding tot bioscoopbezoek als de agenda's en de advertenties in de krant. Filmrecencies wer den door 47 procent regelma tig gelezen en door 43 procent zo nu en dan. Dit betekent o.a., dat de belangstelling voor film kennelijk groter is dan uit het aantal bezoekers blijkt. Het rapport speelt dan ook met de gedachte van een spe ciaal filmblaadje, waarvoor zo blijkt uit de gegevens 150.000 lezers zouden zijn to porren. Films irriteren ook wel eens. Dat bleek vooral het ge val bij personen van 35 jaar en ouder., bij vrouwen en bij onvoldoende geïnformeerd bezoekers. Maar voor de mees te mensen is het kijken naar een film je bevinden in een andere wereld verstrooiing. Het jezelf verlakken als con stant gegeven zit diep gewor- 'eid in deze commerciële we reld, waarvan de geijkte film ren onderdeel uitmaakt. Van daar de pogingen voor een Al ternatief Circuit in filmhuizen met films, die wel proberen in te spelen op de realiteit. Maar daarover spreekt dit rapport uiteraard niet. Wel over nieu we publiciteiisacties o.a. sa men met de horeca. Tja. A eindredactie w henk egbers Henk van Ulsen is, zoals bekend een veelzijdig man. Behalve als toneelspeler treedt hij ook af en toe op de voorgrond (nou, ja) als zanger. En het moet gezegd: hij zingt momenteel heel wat beter dan in de aanvang van zijn zangerscarrière. Inhakend op de lijd van nostalgie en jeugdsentiment heeft hij nu een singeltje gemaakt met twee liedjes. Ze zijn niet van hem; ze zijn ook niet helemaal nieuw. Ze stammen van Delpech, maar Ronnie Pots- dammer maakte er een Nederlandse versie van, met Zwolle, Kampen en de oliecrisis o.a. in de tekst. De teksten van „De Scheiding" en „Die goeie tijd" zijn niet om over naar huis te schrijven, maar haken in op een beier soort smartlappencultuur. Ie muziek erbij bestaat uit zeer acceptabele d(r)euntjes, passend !n dit genre. Al klinken deze regels u misschien wat cultuur- 'rikkerig in de oren, ik vind de liedjes als ik in de juiste temming ben zelf wel prettig om naar te luisteren. Juist, >mdat die bittere scheiding waar nog te veel mensen mee te maken hebben toch eigenlijk een liefdesliedje is, klinkt het aangenaam. En ln Die goeie tijd komt de hele Cox-sfeer daar omtrent weer bovendrijven. Een singeltje is nooit weg en Henk van Ulsen verstaat de kunst van beide liedjes wel iets te maken, voor de een misschien te veel. voor de andere misschien te wei nig. Bekijk (beluister) dat zelf maar. Op Barclay 167.023. S 1

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 21