PROF. FRENKEL IN INAUGURALE REDE IN TILBURG Ook cao's voor vrije beroepen Amerika werkt aan herstel „Nieuwe reizigers": trein viel mee Meer werkplaatsen nodig voor blinden Amsterdamse effectenbeurs financiën economie Veel gevraagd Omgekeerd Uitdaging Jaren vijftig Uitdaging RECLAME ONTWERPER j Criminaliteit in treinen neemt toe anp-beurs overzicht IHC BLUFT IN DE BELANG STELLING STAAN Zaterdag 16 februari 1974 -A.» scheepsberichten (Van onze sociaal- economische medewerker) Het wordt steeds duidelij ker dat de regering van de Verenigde Staten er op uit is een nieuwe leidende positie op het westelijk half rond te gaan innemen. Na dat het land in de jaren zes tig zijn economische superio riteit langzaam zag uitgehold door een steeds krachtiger wordend Europa, lijken de ontwikkelingen voor de ko mende jaren in omgekeerde richting te gaan verlopen. De oliecrisis is een van de aan leidingen voor de Verenigde Staten om de gele trui weer te gaan aantrekken. Amerika js minder afhankelijk van buitenlandse energiebronnen dan de landen van de Euro pese Gemeenschap. Het voor deel van betrekkelijk goed kope energie stelt de indus trie in staat een nieuwe en sterke concurrentiepositie op de wereldmarkt te gaan in nemen. Terwijl bij de groot ste concurrenten van de V.S. nl. Japan en West-Europa het prijspeil drastisch zal gaan stijgen tengevolge van de hogere energiekosten, neemt de V.S. een gunstiger positie in. Daar komt nog bij dat de Amerikaanse dollar weer een veel gevraagde valuta is het geen de betalingsbalansposi tie van het land zal verbete ren. In de loop van de jaren zestig is de Amerikaanse dollar geleidelijk ondermijnd ten gunste van de Europese valuta. Dit heeft uiteindelijk geleid tot twee devaluaties van de dollar in de loop van de jaren zeventig. Nu de in ternationale olieleveranties voornamelijk met dollars be taald moeten worden onder- gaat deze valuta een opwaart se prijsdruk ten koste van de koersen van de Japanse yen en van de belangrijke Euro pese valuta. De oliebetalingen zullen er toe leiden dat de betalings balansen van de meeste lan den van de Europese Ge meenschap een flinke klap krijgen tenzij zij er in kun nen slagen de oliebetalingen met gesloten beurzen bijv. in de vorm van tegenpresta ties zoals technologische hulp en goederenleveranties te verrichten. De Europese landen lopen elkaar achterna om met de Arabische olielanden tot za ken te komen. Dit kan op langere termijn tot nog hoge re olieprijzen gaan leiden. Immers de olieleveranciers kunnen als zij willen de prijzen voor olie op elk ge wenst niveau brengen zonder dat er iets aan gedaan kan worden. Nu de olieconcessies van de grote oliemaatschap pijen steeds meer door de olieproducerende landen worden overgenomen, wordt de afhankelijkheidsrelatie omgekeerd. Stijgende olie prijzen en derhalve duurdere energie maken de Europese en Japanse produkten duur der zodat de Amerikaanse industrie op de wereldmark ten haar exportpositie kan verbeteren. De economie van de lan den van de Europese Ge meenschap heeft zich in de loop van de jaren zestig gun stig kunnen ontwikkelen dank zij de relatief lage energieprijzen. De technolo gische achterstand op de Verenigde Staten kon in tal van opzichten worden be perkt en zelfs worden inge haald. Op de „Amerikaanse uitdaging", zoals door de Franse journalist en politicus Jean-Jacques Servan-Schrei- ber in 1968 in een boek werd beschreven, is redelijk snel gereageerd. Nu komen de Europese regeringen er ach ter dat de rollen worden om gekeerd. De Amerikanen zijn niet van plan zich in politiek en economisch opzicht verder te laten terugdringen door Europa en Japan. De ener giecrisis kwam hen daarbij goed van pas; zij stelt de Amerikaanse regering en de industrie in staat haar lei dinggevende positie uit de jaren vijftig en de eerste ja ren in de zestiger jaren te heroveren. De vraag ls hoe Europa hierop zal reageren. Het ant woord luidt: in elk geval verdeeld. Van een gezamen lijke aanpak is geenszins sprake. Een van de redenen van de onmogelijkheid van een gezamenlijk initiatief om opnieuw aan de Amerikaanse uitdaging gehoor te geven is gelegen in de grote verschei denheid van politieke en economische belangen en aan de grote verschillen in de sociale structuren van de verschillende landen. Steeds meer blijkt de eenwording van Europa in de richting van een moderne natie een utopie te worden. De grote verdeeldheid onder de part ners van de Europese Ge- meenscap ontneemt dit Euro pa haar slagkracht hetgeen de Amerikanen of zij het willen of niet in de kaart speelt. Wij kunnen in de komende jaren van deze zijde tal van initiatieven verwachten op politiek, economische en mili tair gebied die de afhankelijk heid van Europa van de Ver enigde Staten opnieuw moe ten bevestigen. De Ameri kaanse buitenlandse politiek is daarbij nog steeds gericht op een nieuwe opvatting van de Atlantische Gemeenschap. Dit is een van de doelstellin gen van Nixon en Kissinger geweest die zij in 1973 in houd hebben willen geven in hun pogingen de samenwer king tussen Amerika en Eu ropa opnieuw te bekijken. De verslechterde economi sche positie van Engeland zou dit land wel eens snel kunnen losmaken van de Eu ropese Gemeenschap en in de invloedssfeer van de Ver enigde Staten kunnen bren gen zoals dat in de jaren vijftig het geval is ge weest. DRS. A. A. WENTINK UTRECHT (ANP) Bijna driekwart van de nieuwe treinreizigers (73 procent is het reizen per spoor meegeval len. Dat blijkt uit een enquête die N.S. in de nadagen van de benzinedistributie onder circa 300 nieuwe klanten op zeven trajecten heeft gehouden. Van de „nieuwelingen" zei 70 pro cent voor de distributie zelden of nooit per trein te hebben gereisd. Ruim eenderde van de ondervraagden gaf als reis motief „zaken" op. Als belangrijkste positief punt van de trein noemde méér dan cle helft 'gemak en comfort („niet vermoeiend"), acht procent vond de moge lijkheid tot lezen en werken tijdens de reis meegenomen en zeven procent meende er qua snelheid en tijdwinst met N.S. beter bij te kunnen varen. Degenen die het reizen per trein was tegengevallen 22 procent noemden in volgor de van belangrijkheid als be zwaren; de lange reisduur, de geringe frequentie, wachten en overstappen en het omslachtig voor- en natransport. Ook wa ren er opmerkingen over on voldoende comfort en „te wei nig privacy". (Van een onzer verslaggevers) TILBURG „Het is merkwaardig dat het vrije overleg tus sen de sociale partners onderling in de sector van de vrije be roepen zo weinig gestalte heeft gekregen. Dat komt waarschijn lijk, omdat men nog aan de gedachte moet wennen dat deze groepen in het sociale overleg betrokken dienen te worden en omdat de natuurlijke partners die bij dit overleg een rol horen te spelen, niet duidelijk voor de geest staan. Juridisch is echter de basis voor een dergelijk overleg aanwezig". Dit stelde prof. mr. B. S. Frenkel in zijn inaugurale re de. Prof. Frenkel is onlangs benoemd tot hoogleraar sociaal recht en sociale politiek aan de Katholieke Hogeschool in Tilburg. Prof. Frenkel ziet mogelijkheden ook in de vrije beroepen, zoals artsen en ad vocaten die uitoefenen, te ko men tot collectieve arbeidso vereenkomsten. De patient dus als werkgever van zijn arts? Inderdaad, ook al kan ik mij voorstellen dat het nog wel enig aanpassingsvermogen zal vergen om zich in die gedach tegang te verplaatsen", aldus prof. Frenkel. Na erop te heb ben gewezen dat een organisa tie als de Koninklijke Maat schappij tot Bevordering der Geneeskunst reeds nu op grond van de statuten collec tieve overeenkomsten kan af sluiten, ging hij op zoek naar een contractpartner namens de patiënten, waarbij hij terecht kwam bij de consumentenor ganisaties. „Hier ligt een uitdaging en een opdracht aan alle organi saties die de consumentenbe langen behartigen", zo stelde hij. „Zij zijn naar mijn mening de eerstaangewezen om het ini tiatief te nemen voor de op richting van een patiëntenver eniging. Het is eigenlijk onbe grijpelijk dat er wel voortdu rend al of niet gefundeerde kritiek wordt geuit op de art senhonoraria, maar dat consu mentenorganisaties, waaraan ook de vakbeweging deel neemt, tot nu toe geen poging in het werk hebben gesteld via de oprichting van een pa tiëntenorganisatie als een evenredige wederpartij op te treden." Overleg over een cao voor vrije beroepen zou wat de artsen betreft, volgens prof. Frenkel met enige goede wil van beide kanten op redelijk korte termijn tot resultaten kunnen leiden. Dit terwijl, zo vervolgde hij, de totstandbren ging van een algemene volks verzekering tegen ziektekos ten, wanneer zij zou slagen, in ieder geval nog jaren vergt. (Van onze redactie binnenland) UTRECHT Van de men sen die hun gezichtsvermogen verliezen door bedrijfs- of verkeersongelukken is een deel niet in staat, een plaats te veroveren in het vrije bedrijf. Het is te hopen, dat het be drijfsleven er meer toe over zal gaan, blinden in dienst te nemen. Maar toch zullen in de toekomst meer blinden zijn aangewezen op gespecialiseer de werkplaatsen. De voorzitter van de vereni ging Het Nederlandse Blin denwezen, oud-rrünister B. Roolvink, zei dit gisteren in Utrecht op een bijeenkomst ter gelegenheid van het 25- jarig bestaan van deze organi satie waarin alle verenigingen, stichtingen en instellingen van en voor blinden samenwer ken. (ADVERTENTIE) ERVAREN die het ontwerpen en re- productie gereed afleveren 1 van ontwerpen in de vin- S gers heeft, zoekt contacten om op free-lance basis fol- ders, brochures, catalogi, advertenties, vignets, fir- mapapieren en tentoon- i stelling standontwerpen l etc. uit te voeren. Gaarne via no. 26142 van dit blad nader contact. I SCHEEPSBERICHTEN (gro te vaart). Acila 14 1000 o Tokio nr Yokohama. Abida, 13, nr Ber- re. Amstelhof 13 500 nno Ho nolulu nr China. Amstellaan 14 800 ozo Wake nr Kilimat. Amstelpark 14 1000 w Mid way nr Singapore. Antilla Bay 14 480 w Bombay nr Chiba. Area 13 vn Anchorage nr Singapore. Archimedes 14 te Paramaribo verw. Aristoteles 14 150 wzw Lissabon nr Puer to Rico. Asian Endeavour 15 vn Melbourne nr Adelaide. Asian Enterprise 14 te Pusan. Asian Explorer 11 te Burnie, Bastiaan Broere 15 te Rotter dam (zwaaien). Bernard John 14 250 o Beira nr Baren- drecht 15 te Kaohsiung verw. Britsum 14 150 o Madeira nr Gent. Chevron Nederland pass UTRECHT (ANP) Zak kenrollers en vandalen hebben vorig jaar een flinke steen bij gedragen tot de stijging van de criminaliteit „tussen-de rails". De spoorwegrecherche turfde vorig jaar 15 pet. meer gevallen van crimininaliteit op en rond het spoor dan in 1972, een stijging die overigens vrij wel gelijk ligt met het lande lijk criminaliteitsbeeld. Bij N.S. steeg het aantal misdrijfzaken van ruim 2400 in 1972 tot ongeveer 2800 in '73. De stijging van het aantal Inbraken en overvallen (op stations) was vry gering (1.5 pet meer met een totaal van 378 gevallen. Het aantal zgn. spoorwegveiligheidsdelicten deponeren van balken, stenen op de rails daalde van 23 naar 18 gevallen. Een enorme activiteit legde vorig jaar het gilde der kof- ferdieven en zakkenrollers aan de dag. Zij sloegen 1021 keer toe, tegen 786 keer in 1972. Ook het vandalisme nam vo rig jaar sterk toe met maar liefst 50 pet. Daarbij werd overigens ook vernielingen meegeteld als gebroken ruiten en lampen van een paar tien tjes. Het toenemend aantal ge vallen van vandalisme is vol gens een woordvoerder van NS met name te wijten aan het feit dat veel kleinere spoor wegstations niet meer door personeel zijn bemand. Een meevaller vormde vorig jaar het aantal gevallen van agressie tegen personen. Dit aantal liep met 35 pet. terug van 135 in 1972 naar 89 in 1973. 14 Little Coin nr Kaapstad. Chevron Rotterdam 14 320 z Monrovia nr Hamburg. Che- vrou The Hague 14 341 zw Cape Adieu nr Lyttleton, Chi ron 14 380 wzw Finisterre nr Amsterdam. Coral Maeandra 14 te IJmuiden verw. Crania 19 Stanlow verw. Diogenes 14 vn Antwerpen nr Cristobal. Diadema, 20 Le Verdon verw. Dosina 13.450 m. zzw Warachi. Duivendrecht 14 tede Gladsto ne. Dutch Engineer 14 vn Rot terdam nr zee. Dutch Sailor 14 vn Rotterdam nr zee. Esso den Haag 14 100 no Durban nr Fawley. Gaasterland 14 te Ita- ji, Gulf Hansa 1 4 ten anker Vlissingen. Gulf Italian 14 te Milfordhaven. Gulf Swede 14 te Bantry. Ilermes 13 te La guaira, Kalydon 16 te Free- own verw. Khasiella 13 vn Stanlow nr Curasao, Leersum 14 vn Brake nr Helsingborg. Madisonlloyd 14 te Noumea. Mississippilloyd 14 480 wzw Ascension nr Kaapstad; Ned- lloyd Niger 14 te Doua-la. Phili- dora 22 te Bonny verw. Phi- Iippia 14 15 o Cairns nr Perzi sche Golf. Prinses Margriet 14 pass Northforeland nr Amster dam. Rotterdam 14 vn St- Maarten nr Curagao Rudolph Peterson 14 800 w Walvisbaai nr Freeport, Safocean 14 te Port Elizabeth Adelaide 14 te Fremantle. Safocean Amster dam 14 te Port Elizabeth. Schouwen 13 720 zzo Hawae nr Geelong. Sinoutskerk 14 te Port Elizabeth. Straat Ball 14 te Apapa. Straat Clarence 14 te Auckland. Straat Cook 15 te Kaapstad verw. Straat Fiji 14 te Durban. Straat Franklin 14 te Kobe. Straat Holland 15 te Singapore. Straat Hongkong 13 vn Singapore nr Durban. Straat Lagos 14 165 nno Cape Arnhem nr Brisbane. Straat Lemaire 15 te Tanga verw. Straat Luanda 17 te Bombay verw. Straat Luzon 26 te Mau ritius verw. Straat Magelhaen 22 te Singapore verw. Straat Mozambique 15 te Monrovia Straat Nagasak 22 te Durbon verw. Straat Nagoya 14 1100 no Guam nr Yokohama. Straat Napier 16 te Santos verw. Straat Nassau 16 te Durban verw. Straat Rio te Dar es Salaam. Straat Singapore 14 te Adelaide. Straat Talbot 21 te Rio de Janeiro. Straat Tauranga 14 290 ono Darwin nr Singaore. Straat Torres 25 te Mombasa veerw. Straat van Dianen 13 te Singapore Fi- na 14 dw Lissabon nr Holland. Trideent Rotterdam 13 te Santa Marta. Ulysses 14 45 nnw Le Havre nr Delfzijl Veendam 13 vn Durban nr Mombasa. Viana 14 te Curagao verw. Willems kerk 14 10 zo Madagascar nr Singapore. Wonorato 15 te Valparaiso verw. Wonorato 13 vn Tauranga nr Port Kelang. Zafra 18 in Perzische Golf VRIJDAG 15 FEBRUARI 1974 le kolom slotkoersen vorige beurs, te kolom koersen te Mjdvtk benn s «aten b bieden e ss ex claim e ex dividend Actieve aandelen Handel en industrie lKZiO Ut 63.00 52,80 ABN 11» 241,60 240,00 Amre Ml 50,90 60,10 Am. Robber ISO 218,00 Dell-IVllj 1 U 106,70 104,00 Dordlscbe F. M 115.00 116.00 Dordtoctw P Prei 114,80 115,90 Helnekeo H. 25 176,00 178,00 Heinekeo j 25 185,90 185,10 H.A.L. J 200 151,50 154,00 Boogov. m 64,90 64,80 HVA HVA Gert. 78.80 79,00 KLM 100 70.00 69,80 Kon. Olie 10 93.10 93.40 KNSM 100 145,00 143,20 Nek Ned. J 19 Ommeren liert Philip# 10 Philips div. U74 Robeco 50 Rolineo 60 Scbeepv Ld 50 Unilever 20 93.10 145,00 63,70 317.50 33,30 32,10 201,50 132,60 104,00 109,20 322, Active obligaties staatsleningen IXC Ned.68 90,00 90X0 8.00 ld 70-98 89X0 90,20 8.00 ld 31-90 89,60 89,60 8.00 id 701 95.00 95,10 8.0" ld 7011 91,60 91,80 8.00 ld 70U1 91,40 91,70 8.00 1 69-76 96,80 97,10 8.00 ld 70-77 96.60 97,00 7.75 ld 71-96 87,00 87X0 7.75 td 73-98 86,40 86,50 7.75 ld 70-78 94.70 95,00 7.50 ld 69-94 86.40 86,50 7 M id 71-96 85,40 85,70 7,5r ld 7*417 84,80 85,00 7.50 Ui 71-81 92.00 92,20 7-20 ld 72-97 82.90 83,00 7.0. ld 861-91 86X0 85,10 7.00 Id 66U 84,80 84,90 7X9 ld 69-94 83,00 83,10 6.50 ld 681-93 80,80 80,90 6.50 ld 6811 80,40 80,50 6.50 ld 68111 80,10 80,10 6.50 ld 681V 80.10 80,00 6 J5 ld 66-91 84X0 84,40 6.25 ld 67-92 79,80 79,40 6.00 td 67-92 78,40 78X0 5.75 ld 651-90 81,60 81,60 5.75 ld 6511 81,40 81,50 5.25 td 641-89 79,80 79,90 5.25 ld 6411 79.40 79,50 5.00 ld 64-94 75,80 75X0 4.50 ld 58-83 83,40 83,50 4.50 ld 59-89 76,80 77,20 4.50 ld 601-85 81,70 81,70 4.50 ld 6011 76,50 76,40 4.7» ld 63-98 73X0 73.00 4.50 ld 64-74 99,00 99,00 4.25 ld 59-84 82,30 82,20 4.25 ld 60-90 74,10 73,90 4.25 ld 61-91 73,60 73,40 4.25 ld 631 72,00 71X0 4.25 Id 6311 72,80 72.80 *.00 ld 61-88 78X0 78.60 4.00 ld 62-92 73,00 72,80 3.75 id 53413 70,70 70.80 3.50 td st.47 65,10 64,90 3 J0 ld 51.76 95X0 95,80 1.50 ld 58-83 83X0 62,80 2.50 ld 5646 79,10 78,90 1.25 ld 48-98 62,90 62X0 8X5 ld 50-90 69.00 69 40 U5 ld 54-94 68,10 68,50 »X5Id Sfr-86 67,40 67.40 ld 64 80,00 tJt8 Id 58-85 79,10 79,10 84K Wat-acb 88.60 88,50 i.ou ld Urb. 8.5? KljnlDia 89.30 89,50 iXt ld '741 86X0 86.30 8X0 SUvB 71 68X0 88,15 i.UO ld Urb46 3X0 IO 47-76 82X0 93,00 83X0 92,50 Hy pot beek 1» a n R*n JXUeTGf.HB 96,40 96,50 5X0 N.ind. 81 96,00 96,80 IJl' ld 72 6.75 BNG 70 95X0 95X0 7X0 ld Q 99,20 8X0 ld 70-65 93X0 94,00 6 00 <1 UW 78,00 78X0 8X0 ld 73*98 92X0 92,60 4 Id IL XA 1td Ut 73X0 77,10 74,40 77,10 3X0 A'dam47 90,00 91,00 8 XL Kalft 11 92,60 3X- ld 4b 89,00 90,00 1X0 td 12 5.15 R'dam «5 80.90 (.00 V/eatl UZ 91,10 91,10 4X5 ld 12 83,00 >.00 ld r 77,00 77.30 8X5 Bog704i 92,00 92,30 8X5 td 70-95 90,30 90,40 *.W ld pbr 96,00 96,00 8Xl ld 60-76 97.10 97X0 8Xl to .Ott.1t 94.50 95,50 8.00 iu «0-04 88,90 89,10 8X# ld 70 90,70 8X0 ld 71-06 1.20 88.40 8^6 IC 71 •0.60 90,00 8.00 td 12-07 88X0 88,40 1.11 ld 72 8.00 ld 73-71: 92,40 92.40 ld 71 1 86,50 7.75 ld 70-70 93,50 93,50 U IC 7111 7.76 td 72-81 93.00 93.20 «Old 72 82,00 7.6" ld 72-Oc 84,60 84,80 6.00 td pbr 95X0 95,10 7X4 td 72-87 83,90 84,10 9.00 Scb.Ned 06.50 96,30 7X5 td 71-79 90,90 91.00 5X0 Seb.Ne** 86,70 7X6 ld 12-9* 81,90 82.10 Handel, Industrie en div. 7.00 ld 661-91 86,70 86.80 4.00 Abold 7X0 td 0611 84,50 84.50 4X1 Afcso 87,80 88,40 7.0T ld «6IV 84J0 84,40 4.5' AJBO-Pb 85,30 86,00 7X1 ld 72-97 80X0 80,40 K.5L BUZ 89,50 89,00 7X1) ld 73-83 88,90 89,20 8X5 ld 88,50 87,00 6.75 ld 67-02 82X0 82.60 8X5 Bred.VG 6.75 ld 68-93 81,00 81,00 8 70 10 VG 13 6.75 ld 12-82 87,70 87.70 8X5 ld VB 86,60 üXv id 87-92 80,70 80.80 7X0 td 87,00 6Xo ld 67-92 78,90 78,90 1. Br.Petr. 89,30 89,40 6.00 td 57-12 87.60 87,80 7X3 ld 66 91,00 91,50 6X0 ld 651-90 82,10 82,10 7X5 ld 72 85,20 85,10 6XT ld 6511 81,70 81,80 6Xu ld 65 88,70 88,70 5.75 ld «51-90 81,30 81.30 8.50 Ceeiiorn 102,00 100,60 5.75 ld «511 80,90 80,70 7X CMC 72 83,00 82,00 5X0 ld «5-90 7 9,60 79,50 6.75 ld 67 82,50 82,00 5X5 ld 58-83 86,10 8530 8.00 Elsevier 87,00 87,00 5 .25 ld 64-89 78,70 78,70 9.00 Geider71 99,00 99,00 5X5 ld 65-90 79,35 78,50 7.00 Hein.Bier 88,50 88,60 5.00 ld 58-88 79,70 79,70 8.00 HoogOTll 89,80 89,80 6.00 ld 64X9 78X0 78,20 8.00 ld 72 89,80 89,80 4.75 ld 58-88 78,20 78,30 6Xi> ld «6 88,10 88,10 86,60 4X0 ld 58-89 76,80 76.80 5.50 lndola 88.50a 4.50 ld 59-84 82,00 81,90 6.00 Kon .Zout 87.70 87,50 4X0 ld 60X5 81,10 81,10 4.75 Koudlj# 4X0 ld 62-92 73,80 73,60 5X0 KSH65-80 88,60 88,50 4X0 td 62-93 72,70 72,60 4.50 KSH63-78 89,00 89,50 4X5 ld 52-77 92,70 92,80 6X5 Meneba66 88,30 Obligaties SX ABN 70 8.00 id 70.76 8.00 id 71-86 8.75 Amro73 8.50 ld 73 8,50 id 69 8.78 Amto 78 8.00 id 69.76 8.00 id 70-78 7.75 Id 71-76 7 75 ld 71-86 7.50 ld 73-88 7,00 ld 73-80 7.X) MeesE72 BNGrsp52 7.50 ExpFU>66 8,00 Lease PI 7.00 N.bkMid 5.7. ld 85 7.00 N.Inv 78 8.00 NBM 70 6.75 ld kap 72 7.2. NOBIS 7.0C ld 66 banken 87,80 97,80 97,10 90,10 96,80 90,10 88.20 96,80 93,90 98.90 95,90 94,60b 94,90 96,30 96,50 99,00 95,90 39,10 85,50 90,00 85,50 89,30 85,40 90,10 86,00 233.50 233.40 93,50 94,00 89,00 96,20 81,80 83,00 88,75 87,40 96,30 81,90 5.00 Nederb SX<J GasL 7j 8.50 ld 15j 8.25 ld 70 8.00 ld 71 8.0C id 72 7.75 ld 72 7.50 td 89 7.25 id 66 7x; id 73 6.50 ld 66 8.50 ld 68 5.75 id 65 6.3: Staatsm 7.0G OvlngDS 8.75 Pakh. 70 7.75 ld 73 7X0 ld 68 7.00 ld 72 7.25 td Blh66 6.50 ld 67 5.25 ld 64 4.75 ld Cl 7.71 Pechlney 8.00 Peek Q 88,00 88,10 96.90 97.00 94,20 94,50 95.20 93,30 88,10 88.30 90,50 90.50 88,50 88,50 85,30 85,30 85,70 85,60 88,20 88.20 86.00 86.10 80,30 39,50 89.10 80,50 80,40 82.20 07,20 97» 84,80 85,00 62,10 82,10 "030 80.30 88,30 88,30 80,80 82,00 82,00 85.50 86,00 84.25 84.23 88,00 81,50 rtüllpall 88,00 88,25 U5 Gaidar •0X0 89,30 4.01 ld M 02X0 90,50 j.lè Cuttiv 96X0 95,50 Ji Pooi 0 83X0 83,20 lx- Urate* 106X0 107,00 6X> l'egemf? 82,U0b 02,00 JX5 H'metjar 90,00 90,00 5X0 ld 58 70.80 80,50 7.60 Holee 5X#ir 58 85,OUb 86,00b 6 it> Hoogov. 81X0 4XU PGfcJB 69 83,<JUb 83,30 2X1 IH' Holl 138.00 153,00 «Xt Wié 70,00b 79,00b 5.75 lndola 81.10 82,00b 6X?' ld 16 77X0 77.00 2.16 Kott Ant - JU 90,60 JJk, Kappa 12 95.00a 90,00 6^A K-b PUp 81,00 81.60 6X0 füuvc» 128.00 126,00 SX ld 68 93,00 93,85 5.15 KLM 15.50 75,00 4.75 M 62 83X0 83,30 l.lftKXtrap. 137,00 135.50 7XU KljnScb 74,20 74,10 1XC KSH 13 89.00 88,60 ttXÜ Scolpftol 78X6 76,60 7X0 LjOQ# N 79X0 79,00 *X> SbeUll 01,00 91,50 7X5 M intocb 81,80 81,70 7.75 ld 12 84,40 84,40 9.00 Meneba 101,10 101,90 8X~8HVn 100,10 100,00 7.IX Meteoor 90,50 91,00 «XP SttV IS 100,70 100,80 7.01 NBM-B 103.00 103,80 8.75 to. 20 94,80 95,10 ljtf Nederb. 81.00 108,00 S.M) SmltNBI 80.00 80,00 6X0 NMB 184.00 185,00 7.1# rtiv u 83.00 83,10 2-7» Nutrlcla 113.50 113,50 l. J iotrn 12 84.00b 84,20 8X« Nijverd. 04.50 94,10 8X1' Lniler'0 86,90 96.90 8X0 Pb)"pa 98,50 96,55 5.00 ld W 79,70 79,40 4.75 Philips 97,10 97,00 7XU VM1 66 73,50 73,30 7X1 Proost .B 102 ,UU >.v. ld 58 89,00 88,50 öXt Rolineo 69,50 5X0 td 62 81,50 81,00 8X0 id 1000 70X0 72,00 6X5 Wljer*66 "4X0 84,10 8.00 banders 101,00 101,00 'i.tX Dorp 91 75,00 KkoiBr. 90,60 90,70 5.50 rUb.Wat 06X0 - Luchtvaart-Spoorwegen 7X1) KLM 68 82.80 83.00b 5X0 It 94.80 94,80 4.1 td 89,30 89.20 8X0 VMfr 6X0 VUiamlj 8X5 VUi-But. 7X1 W'sanea 86.10 98,00 102X0 96,80 86,10 98,00 102,80 8X0 NX>- 70 1X5 L. 72 4.78 ld 57 93,10 82.60 93,40 82,60 Aandelen banken 85,00 85,70 verwkerincen 113,20 3X0 ld 55 94,40 95,00 AMEV 113,00 Premie-obliaatles Amfas As# >>t.R'dam 97,00 93,10 98,10 92.50 3.5- Alkm 56 64,05 64,05 K.niH» 166,00 166,00 2.50 A'4am51 63.10 63,80 Kas.Asa. SX"idS61 71,10 70.60 Mees Hope 125,00a 125,50 2X0 ld 5611 73X0 75,00 Ned. CredJelb 43.00 43X0 2X; ld 56UI 74,30 74,80 NMB 147,00 147,80 2X0 ld 50 67,50a 64,80 Siavenb. Bnk 2^75.00 2875,00 2X" Breda 54 62,05 64,45 id Cert 287.50 287,50 iXODordr 56 63,00 Fr.Gr. Hyp. bk 96,80 95.80 2X0 E'bvn 54 62,50 63,00 -lib Hyp. bk 175,00 170,00 2X0 Euacb. 54 63.60 64.00 WestLtr. Hyp. 340.10 335,00 2.50 Haag 521 73,50 73,60 Scbeepsbypb. 2350,00a 2310,00 2X0 ld 5211 74,00 Handel en i s «o 3 2X0 R.Krui# 2X0 Rdam52I 73,50 72,15 ACF 254,00 254,80 2.50 ld 5211 76,00 74,00 AhogBOB 41,50 40,50 2.0Ü td 57 73,95 71,50 Abold 75X0 74,00 2Xi' Utt. 52 96,50 AMAS 45X0 45,10 2.5" Z.HOUX7 79,00 79,00 Asd Droogd. 97,00 97,20 2.50 td 50 73,60 70,60 Aad. Rijtuig Anlem Nat. 140,00 16,90 140,00 16,90 Buitenlandse obligaties Arab. Schbw. 125,00 125,00 7.15 Eurlnr72 87,00b 87,00b Asselberg 840,00b 840,00 5.75 ld 64 81,70 82,00b ALDET 197,50 195,00 5.75 ld 65 76,00b 76,00b Aut.Screv» W 116X0 116,50 8.00 lntAmH 90,30 90,30b Aut.lnd.Rt 1160,00 1160,00 7.00 ld 68 82,00 82,20 BaUast-N 45,00 46,00 8X5 lntBk71 89,30 89,50 BAM 89,50 88,20 4.50 ld 61 84,50 84,50 Batava 1470,00 1470,00a 4X1 ld 62 77,00 77,00 Batenburg 1270,00 1300,00 3.50 ld 55 99,00 99,00 Beek, ran 140,50 137,50 3.75 KSG 64 83,00 83,00 Beers 68,00 70,50 5.75 ld 65 83,00 83,00 Begemaiw 90,00b 91,50 4.75 td 62 83,50 83,50 Bergoss 295,00 284,00 7.50 Petrof57 125,10 BerkeJ P 112,80 142,50 7X0 AU.Brew 87,00 96,50 Blydeost 770,00 770,00 3X0 Eng.W.L. 26,00a 25,50 Boer Druk 266,00 261,00 5.25 Robtm. 5.00 Co Frane 91,50 91,50 Bols 107X0 106,80 5.00 Plpe-L. 84,60 84,50b Borsumij W 75,00 75,10 4X5 Noorw.55 94,00 94,00 Bos Kalis 99,00 99,50 4.00 Nor.Hyd 57,00 BOZ 405,00 405,00b Convert. obllratles Braat Bouw 300,00 294,00 B«sdero VG 1453,00 1480,00 4.75 Akzo 71,70 71,70 ld cert 1,50,00 1460,00 6.0C A.B.N. 90,00 88,00 Bredero VB 463,00 463,00 6.75 AraRo73 89,50 90,30 ld cert 457,00 454,00 5X0 AmRo 125,00 128,00 Bilhrmann-T 8X5 Ball .Ned 100,00 100,00 ld cert 74,8° 75,90 7 .or BOZ 116,00b 117,00b Calvé-D eert 162,00 161,50 6X5 Bohr.T 90,00 97,00 ld 6 pet eert 1252,00 1252,00 7.76 Elsevier Centr .Suiker 820,00b 820,00b 7,25 Furn. 73 05.00a 96,00 ld eert 820,00b 820,00b Qstem tol eert Chunotta Undo-Key Um «n Br Trn Crane Ned Hemel-g» (Hkkeee Ito. Ut Hou tb DrÖgc Duiker App Kcunoato C leerlet 168,00 169,00 167,00 168,00 61,50 63,50 55,50 55,00 il 20,00 20,00 1100,00 1100,00b 71.00 70,10 63,20 55,00 kokker Ford Auto Ca ome B ld - pet PW Gelder eert Gerofahr Gieeees 'lal Broe. to oen Goudsmit Gromo 226,00 1580.00 455.00 46.20 540,OUb 540.00b 258,00 66.00b 26,20 88.00 40,60 18,00 64,20 69,00 66.00 66,00 95,30 117,00 200.00 133,00b Hageraeijer llarabro Int Hellingman Hert Gons. Hejbroek Hoek'# Mach Holee Hou Beton (Cl eert. IHC Holland lod. Maatsch 1BB Kon dor Interim# InteraatioM laven tam Kappe papier Kempen en B Key Houtb. Kiene S Klooa Kluwer 221,00 1560.00 458.00 46,40 531,00 531,00 261,00 70,00 26,80 89.80 40,60 17,00b 63,50 68,00 475.00 67,00 67,00 96,00 117,50 201,00 134,00 99,00 99,50 87,00 86,00 34,00 35,20 164,00 168,00 92,50 199,00 55,50 84,50 35,00 234,00 79,00 200,00 61,80 1080,00 192,00 82,00 2870,00 244,00 144.00 101,00 92,00 199,00 55,30 82,70 38,00 234,00 7 8,00 202,00 62,20 1080,00 192,00 2870,00 246,00 141,00 101,50 Kon. Beljenkorf ld eert ld 6 cum Kon. Ned. Pap. Krasnapolsky KSH FVT Kwatta Landr Sc G1 Leidscbe Wol Llndet Jacob Ujni Delft Macintosh Mentha Meta Verb. Meteor.Bet. Moluksche Mijnb. W. Naarder. Naetf Nat. Grondbe#. NMB-Bouw Nedap Ne eTborst Ned. Bontw. Ned. Dagbl. Neile ld oert Netam Nlaf Nierstraat Norit Notriel GB Nntrfcla VB Nyma Nijver dal UGEM bolding 82,20 78,80 82,00 78,50 71,30 126,00 62,10 81,00 133,00 183,50 240,00 130,00 87,40 153,00 2410,00 52.00 80,00 1050.00 49,00 95,00b 76,50 73,50 426,00 41,20 325,00 204,00 510,00 336,00 99,00 1560,00 1610,00 85,00 87,30 86,80 40,70 82,8 32,20 71,50 119,50 62,00 82,00 110,00a 133,80 183.50 240,00 126,00 92,00 153,00 2450,00 53.50 80,50 1030,00 48,20 95.50 77,50 73,00 425,00 41,30 327,00 335,00 96,00 1560,00 1630,00 87.00 88,50 87,50 41,80 82.001 32,20 Orcnateln 248,00 249,00 DvingltoB 223.50 223,30 Pakhoek B 152,50 152,00 ld oert 151,00 151,50 Patembang 85.U0 84,00 Patlbe 126,00 126,00 Pbtllpe gb 33,20 33,10 Poot Hout 353,00 360,00 Portel Flea 98,00 93,00 Proost&Br 245,00 243,00 Kademaker* 440,00 430,00 Kees Ink 130,00 130,00 Keen wijk 81,00 82,00 Kels&Co 84,40 83,00 Kier 226,00 220,00 ld oert 210,00 206,00 Rotbe&Jlak 75,50 75,00 RotunenhoNer 675.00a 675,00a Rijn-Schelde 225,00 224,00 Sanders 215,00 219,00 Scbev.Expl. 16,20 16,00 Schok beton 1100,00 Scbuitema 129,00 131,00 Schuppen 253.00 253,00 Schuttersveld 1148,00 1110,00 Stevüi Gr 75,00 75,00 Stoomsp. Tw 113,30 112,20 Isbind. Phil. 136.00 134,00 Telegraaf 97,00 96,50 TWv Intern 239,00 237,00 TUb. Water], 325,00 227,00 Tm. Kabelf. 401,00 404,00 Ubbink 220,00 222.00 Ldenhout 449,00 460,00 Lnikap 232,00 239.50 Lnli cert 109,50 109,80 I»1 7 pet 79X0 79,50 ld 6 pet 69,20 69,20 VA. VUet-W 161,00 160,20 Vemeta 46,00 45,70 Ver. Glasf 770.00 785,00 Ver.Hand.Scb 507,00 514,00 VMt 140,00 139,80 Ver.N. Kleerm 312,00 315,00 Ver.N. Ultgmlj 105,20 105,00 Ver.Touwfabr ld vert 112,00 115,00 Veztlverw. 520,00 530,00 VibamijButt 96,00 96,00 VRii Papier 707,50 707,00 Vulcaansoord 1120.00 1200,00 Werener G ld vert. 65,50 65,60 Wessanen 129,00 129,20 Wyers 120,00 114,00 Wijk en Her. 910,00 920,00 Zaalberg 123,50 124,00 Mijnbouw/Petroleom Maxwell Petr 116,90 117,50 Moear. Enim 190,00 188,00b ld 1-10 2350,00b 2450,00 1-4 2550,00 2510,00 Sarakreek 49.50 49,80 Diversen Holl .Am .Lijn 72,00 72,00 Oostzeu 620,00 620,00 tield .Tramweg 800,00 810,00 Ant. Brouwerij 190,00 191,00 Ant. Verffabr. 141,00 142,00 ELMij Aruba 145,00b 145,00b Sur. Brouwerij 122,00 125,00 Hunter Dougl 35,75 35,50 Participatiemijen Alg. Fondsenb. 108,00 108,50 America Fund 178,00 176,00 Asc. Belegt. D. 152.00 152,00 Converto 595,00 595,00 Goldmines 778,00 243,00 Heiland F 134,00 133,00 Id 1 670,00 665,00 Interbonds 506,00 506,00 Ned. Vastgoed 596,50 600,00 Blnn Belf. VG 135,20 Broovast 115,00 115,00 Beleggingsmijen Dutcb Int. 99,00 99,00 CIA Belegg 151,50 *51X0 Nefo 66,00 66,00 Obam 75,00 74,70 Rolineo 68,20b 68,30 Ln)-in vest 77,00 77,50 l tlil co 109,40 109,10 Wereldhaven 100,00 105,20 Leveraged 19,00 19,00 l'okyp Pac H. 21,75 21,75 Tokyo Pao. H. 30,40 30,60 Buitenland Concentra 196,00 196,00 Europafonds (Jnifonds 398.00 395,00 Eurunlon 1150,00 1148.00 Finance-Ln 242.00 241,00 Valeurov 630,00 628,00 Chemical F 8.80 9.10 Col. Growth 4.20 4,20 Dreyfus F 9,95 10,50e Fidelity F 13,00 13,10 Investors M 8,10 8,10 Japan Fund 9,30 9,30 Lehman Corp 14,40 14,30 Madison F 9,80 9,60 Manhattan Massachus 10,00 10,00 (Jppenbeimer 7X0 7,20 Steadman 2,25 2,25 Technology F 4,80 4,90 Value Line 3X0 3,30 Vauee. Sand. 6,40 6,40 Uevaert Photo 103.00 102,00 Petroflna Solvay 170,00 170,00 Ln. Minière 1070,00 1080,00 Hoechst 117,50 117,00 Mannesmann 165,00 166,00 All .Breweries 473,00 473,00 Br. Petrol 360,00 362,00 Imp. Chera. 140,00b 144,50 Dal-Icbl Bonk 362,00 362,00 Nippon Electr. Pioneer El. 34,75 36,50 Sanyo Eectr. 25,50 25,50 Sony Corp 26.00 26,10 Canada Alcan 35X5 36,75 Bell Teleph 40,50b 41,00b Boris Corp 1,90 1,90 Can. Brewer 4,00 4,00 Can .Pacific 16,65 16,65 Gulf Oil 35,00 34,60 Husky Oil 21,00 21,00 Imperial Oil 40,50 40,50 Inalc Nst.G. 10,00 9,60 Int.Nickel 37,30 37,20 Shell Canada 19,80 19,75 V.S. van Amerika Admiral Corp 12,30 12,60 Akzona 21,00 21,25 Am.Cyabauud 22,25 23,00 Am. Metal 45,25 44,60 Am.Motors 11,10 11.30 Am .Smelt e. 23,90 24,20 Am .Standard 12,10 12,75 Am.Tel&Tei 52.50 52,25 Ampcx Corp 4,90 4,80 Amsted Ind 41,25 41,00 Anaconda 25,00 25.75 Lpeco Corp 3.00 3,00 Ark. Louis 23,30 23,75 Atl. Richf. Bethi .Steel 31,40 31,60 Boeing Corp 15,00 14,50 Burlington -~ Burroughs 183,00 180,00 Celanese 29,50 29,90 Chadbourn 1.60 1,60 Chese-eake Chrysler 18,20 18,75 Qtitt Serv 53,70 53,50 Colgate 25,50 24,75 Columbia Gas 26,50 27,50 Cods Edison 20,75 21,00 Cont. Can. Control D. 36.00 36,90 kyuatlss W 12,50 12,60 Dow. Chem. 55,50 55,10 Dn Pont 163,00 159.00 Eastm. Kod. 98,00 98,00 Exxon Corp 84.00 83,75 First N.C. 38,70 39,25 Ford Motor 45,00 46,50 Gen. Cable 9,10 9,10 Gen.Cigar 13,75 13,10 Gen. Electric 56.00 54,00 Gen. Foot? 27,60 27,20 Get .Motor* 50,25 50,75 Gen. l'elepb 25,60 25,75 LrUette 35,00 35,00 Goodrich 16,50 17,50 Goodyaer 15,25 15,50 Greyhound 14,75 15,00 Gulf OU 23,75 23,00 Honeywell 76,00 75,50 IBM 244,50 241,50 Int.Flavors 72,50 71,50 lut.Tel&T 27,75 28,00 Kennecott 38,90 38,75 Kroger 20.60 21,00 Leasco D 8.75 8.55 Ling-Temco 9,20 8,85 l.ltton Ind. 5,50 5,40 Uttlng Ind 11X5 11,10 Marcor 21,00e 21,50 Martin Mar 16,50 16,75 Mclloonall 17,40 17,30 Minnesota 72,50 71.00 National Can 8,30 Nat.Casb Reg 33.50b 35.25e Nat.Dist.&C. 13.75 13X0 N.A. Philips 19,50 20,10 Occidental 11,15 11,60 Penn Centr 3.85 3.60 Pepsi Co 59.00 59,00 Philips P. 50,0( 51,25 Polaroid 77,00 77,00 Procter&G 85,50a 84,60 RCA Corp 20.25 19,75 Rep-Steel 26,00 25,00 Reynolds Ind 43,00 Scars 84 25 85,00 SbeU Oil 55,60 55,50 South Pac 34,00 34,75 Sperry Rand 39,40 39,50 Standard Br 52 75 53,00 Sterling Dr 27,25 27,00 Studebaker 33,00a 32.50 Sun OU Comp 46,50 48.25 Tandy Corp 19.50 19,50 Texaco 28,60 29,00 Texas Instr 98,50 98.50 Tvanssam. Corp 10,00 9,90 Union Pac. 78,50 78,50 L'.S Steel 38,75 39,00 Westinghouse 22,55 22,75 H'ooiworib 18,15 18,10 (Aandelen) Pye Bold. 243,00 237,00 (Obligaties) (Claims, Scrips. Stockdiv c.d.) Aniem Beheer 3,00 3,00 N.M.B. 7,18 7,20 Philips GB 8,35 8,25 Pioneer Elec. 10,00 AMSTERDAM, 15 feb. (ANP) - Ook vrijdag heeft IHC Holland weer in het middelpunt van de belangstelling gestaan op de Amsterdamse effecten beurs. Met angstige span ning wacht de beurs op de verklaring van het be stuur die nabeurs bekend zal worden. Ondanks de bange voorgevoelens was men voorbeurs toch nog bereid twee gulden meer op f 39 gulden te betalen voor het aandeel bij en behoorlijke handel. Bij de officiële aanvang van de j handel werd IHC, vergele ken met het slot van don derdag, onveranderd ge adviseerd op f 37. De actieve markt was bij een zeer kleine affaire rustig. Bij de internatio-| nals kon Kon. Olie bij i opening 60 cent aantrek- ken tot f 93,70 op hoofdza-1 kelijk zeer kleine West- duitse vraag. De vaste stemming van de afgelo pen dagen van Hoogovens werd vrijdag voortgezet, zij het in zeer bescheiden mate. Het staalfonds open de een dubbeltje hoger op 65 gulden. Akzo daalde 30 cent tot f 52,70, Unilever 2 dubbeltjes tot f 109 en Philips moest 10 cant te rug naar f 33.20. In de scheepvaarthoek. was Van Ommeren licht; in herstel als gevolg van) wat publieke vraag. Het' fonds opende f 5,50 hoger op f 323. De overige scheepvaartfondsen waren echter flauwer bij ope-1 ning. De banken en de cultures openden ver- deeld. Heineken kon zich bijl aanvang van de handel? iets herstellen van de koersdaling van donder dag en opende f 1,10 hoger, op f 187. KLM gleed ver-j der af en moest twee' kwartjes prijsgeven op f 69,50. Nationale-Neder- landen lag gemakkelijk in' de markt. Bij een kalme handel, waren de staatsfondsen? overwegend ï-uim prijs houdend. De obligaties? met een lage rente waren? echter iets gemakkelij ker.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 15