PROF. FRENKEL IN INAUGURALE REDE IN TILBURG
Ook cao's voor vrije beroepen
Amerika werkt
aan herstel
„Nieuwe reizigers": trein viel mee
Meer werkplaatsen
nodig voor blinden
Amsterdamse effectenbeurs
financiën
economie
Veel gevraagd
Omgekeerd
Uitdaging
Jaren vijftig
Uitdaging
RECLAME
ONTWERPER j
Criminaliteit
in treinen
neemt toe
anp-beurs
overzicht
IHC BLUFT IN
DE BELANG
STELLING STAAN
Zaterdag 16 februari 1974
-A.»
scheepsberichten
(Van onze sociaal-
economische medewerker)
Het wordt steeds duidelij
ker dat de regering van
de Verenigde Staten er op
uit is een nieuwe leidende
positie op het westelijk half
rond te gaan innemen. Na
dat het land in de jaren zes
tig zijn economische superio
riteit langzaam zag uitgehold
door een steeds krachtiger
wordend Europa, lijken de
ontwikkelingen voor de ko
mende jaren in omgekeerde
richting te gaan verlopen. De
oliecrisis is een van de aan
leidingen voor de Verenigde
Staten om de gele trui weer
te gaan aantrekken. Amerika
js minder afhankelijk van
buitenlandse energiebronnen
dan de landen van de Euro
pese Gemeenschap. Het voor
deel van betrekkelijk goed
kope energie stelt de indus
trie in staat een nieuwe en
sterke concurrentiepositie op
de wereldmarkt te gaan in
nemen. Terwijl bij de groot
ste concurrenten van de V.S.
nl. Japan en West-Europa
het prijspeil drastisch zal
gaan stijgen tengevolge van
de hogere energiekosten,
neemt de V.S. een gunstiger
positie in.
Daar komt nog bij dat de
Amerikaanse dollar weer een
veel gevraagde valuta is het
geen de betalingsbalansposi
tie van het land zal verbete
ren. In de loop van de jaren
zestig is de Amerikaanse
dollar geleidelijk ondermijnd
ten gunste van de Europese
valuta. Dit heeft uiteindelijk
geleid tot twee devaluaties
van de dollar in de loop van
de jaren zeventig. Nu de in
ternationale olieleveranties
voornamelijk met dollars be
taald moeten worden onder-
gaat deze valuta een opwaart
se prijsdruk ten koste van de
koersen van de Japanse yen
en van de belangrijke Euro
pese valuta.
De oliebetalingen zullen er
toe leiden dat de betalings
balansen van de meeste lan
den van de Europese Ge
meenschap een flinke klap
krijgen tenzij zij er in kun
nen slagen de oliebetalingen
met gesloten beurzen bijv.
in de vorm van tegenpresta
ties zoals technologische hulp
en goederenleveranties te
verrichten.
De Europese landen lopen
elkaar achterna om met de
Arabische olielanden tot za
ken te komen. Dit kan op
langere termijn tot nog hoge
re olieprijzen gaan leiden.
Immers de olieleveranciers
kunnen als zij willen de
prijzen voor olie op elk ge
wenst niveau brengen zonder
dat er iets aan gedaan kan
worden. Nu de olieconcessies
van de grote oliemaatschap
pijen steeds meer door de
olieproducerende landen
worden overgenomen, wordt
de afhankelijkheidsrelatie
omgekeerd. Stijgende olie
prijzen en derhalve duurdere
energie maken de Europese
en Japanse produkten duur
der zodat de Amerikaanse
industrie op de wereldmark
ten haar exportpositie kan
verbeteren.
De economie van de lan
den van de Europese Ge
meenschap heeft zich in de
loop van de jaren zestig gun
stig kunnen ontwikkelen
dank zij de relatief lage
energieprijzen. De technolo
gische achterstand op de
Verenigde Staten kon in tal
van opzichten worden be
perkt en zelfs worden inge
haald. Op de „Amerikaanse
uitdaging", zoals door de
Franse journalist en politicus
Jean-Jacques Servan-Schrei-
ber in 1968 in een boek werd
beschreven, is redelijk snel
gereageerd. Nu komen de
Europese regeringen er ach
ter dat de rollen worden om
gekeerd. De Amerikanen zijn
niet van plan zich in politiek
en economisch opzicht verder
te laten terugdringen door
Europa en Japan. De ener
giecrisis kwam hen daarbij
goed van pas; zij stelt de
Amerikaanse regering en de
industrie in staat haar lei
dinggevende positie uit de
jaren vijftig en de eerste ja
ren in de zestiger jaren te
heroveren.
De vraag ls hoe Europa
hierop zal reageren. Het ant
woord luidt: in elk geval
verdeeld. Van een gezamen
lijke aanpak is geenszins
sprake. Een van de redenen
van de onmogelijkheid van
een gezamenlijk initiatief om
opnieuw aan de Amerikaanse
uitdaging gehoor te geven is
gelegen in de grote verschei
denheid van politieke en
economische belangen en aan
de grote verschillen in de
sociale structuren van de
verschillende landen. Steeds
meer blijkt de eenwording
van Europa in de richting
van een moderne natie een
utopie te worden. De grote
verdeeldheid onder de part
ners van de Europese Ge-
meenscap ontneemt dit Euro
pa haar slagkracht hetgeen
de Amerikanen of zij het
willen of niet in de kaart
speelt.
Wij kunnen in de komende
jaren van deze zijde tal van
initiatieven verwachten op
politiek, economische en mili
tair gebied die de afhankelijk
heid van Europa van de Ver
enigde Staten opnieuw moe
ten bevestigen. De Ameri
kaanse buitenlandse politiek
is daarbij nog steeds gericht
op een nieuwe opvatting van
de Atlantische Gemeenschap.
Dit is een van de doelstellin
gen van Nixon en Kissinger
geweest die zij in 1973 in
houd hebben willen geven in
hun pogingen de samenwer
king tussen Amerika en Eu
ropa opnieuw te bekijken.
De verslechterde economi
sche positie van Engeland
zou dit land wel eens snel
kunnen losmaken van de Eu
ropese Gemeenschap en in
de invloedssfeer van de Ver
enigde Staten kunnen bren
gen zoals dat in de jaren
vijftig het geval is ge
weest.
DRS. A. A. WENTINK
UTRECHT (ANP) Bijna
driekwart van de nieuwe
treinreizigers (73 procent is
het reizen per spoor meegeval
len. Dat blijkt uit een enquête
die N.S. in de nadagen van de
benzinedistributie onder circa
300 nieuwe klanten op zeven
trajecten heeft gehouden. Van
de „nieuwelingen" zei 70 pro
cent voor de distributie zelden
of nooit per trein te hebben
gereisd. Ruim eenderde van
de ondervraagden gaf als reis
motief „zaken" op.
Als belangrijkste positief
punt van de trein noemde
méér dan cle helft 'gemak en
comfort („niet vermoeiend"),
acht procent vond de moge
lijkheid tot lezen en werken
tijdens de reis meegenomen en
zeven procent meende er qua
snelheid en tijdwinst met N.S.
beter bij te kunnen varen.
Degenen die het reizen per
trein was tegengevallen 22
procent noemden in volgor
de van belangrijkheid als be
zwaren; de lange reisduur, de
geringe frequentie, wachten en
overstappen en het omslachtig
voor- en natransport. Ook wa
ren er opmerkingen over on
voldoende comfort en „te wei
nig privacy".
(Van een onzer verslaggevers)
TILBURG „Het is merkwaardig dat het vrije overleg tus
sen de sociale partners onderling in de sector van de vrije be
roepen zo weinig gestalte heeft gekregen. Dat komt waarschijn
lijk, omdat men nog aan de gedachte moet wennen dat deze
groepen in het sociale overleg betrokken dienen te worden en
omdat de natuurlijke partners die bij dit overleg een rol horen
te spelen, niet duidelijk voor de geest staan. Juridisch is echter
de basis voor een dergelijk overleg aanwezig".
Dit stelde prof. mr. B. S.
Frenkel in zijn inaugurale re
de. Prof. Frenkel is onlangs
benoemd tot hoogleraar sociaal
recht en sociale politiek aan
de Katholieke Hogeschool in
Tilburg. Prof. Frenkel ziet
mogelijkheden ook in de vrije
beroepen, zoals artsen en ad
vocaten die uitoefenen, te ko
men tot collectieve arbeidso
vereenkomsten. De patient dus
als werkgever van zijn arts?
Inderdaad, ook al kan ik mij
voorstellen dat het nog wel
enig aanpassingsvermogen zal
vergen om zich in die gedach
tegang te verplaatsen", aldus
prof. Frenkel. Na erop te heb
ben gewezen dat een organisa
tie als de Koninklijke Maat
schappij tot Bevordering der
Geneeskunst reeds nu op
grond van de statuten collec
tieve overeenkomsten kan af
sluiten, ging hij op zoek naar
een contractpartner namens de
patiënten, waarbij hij terecht
kwam bij de consumentenor
ganisaties.
„Hier ligt een uitdaging en
een opdracht aan alle organi
saties die de consumentenbe
langen behartigen", zo stelde hij.
„Zij zijn naar mijn mening de
eerstaangewezen om het ini
tiatief te nemen voor de op
richting van een patiëntenver
eniging. Het is eigenlijk onbe
grijpelijk dat er wel voortdu
rend al of niet gefundeerde
kritiek wordt geuit op de art
senhonoraria, maar dat consu
mentenorganisaties, waaraan
ook de vakbeweging deel
neemt, tot nu toe geen poging
in het werk hebben gesteld
via de oprichting van een pa
tiëntenorganisatie als een
evenredige wederpartij op te
treden." Overleg over een cao
voor vrije beroepen zou wat
de artsen betreft, volgens prof.
Frenkel met enige goede wil
van beide kanten op redelijk
korte termijn tot resultaten
kunnen leiden. Dit terwijl, zo
vervolgde hij, de totstandbren
ging van een algemene volks
verzekering tegen ziektekos
ten, wanneer zij zou slagen, in
ieder geval nog jaren vergt.
(Van onze redactie
binnenland)
UTRECHT Van de men
sen die hun gezichtsvermogen
verliezen door bedrijfs- of
verkeersongelukken is een
deel niet in staat, een plaats te
veroveren in het vrije bedrijf.
Het is te hopen, dat het be
drijfsleven er meer toe over
zal gaan, blinden in dienst te
nemen. Maar toch zullen in de
toekomst meer blinden zijn
aangewezen op gespecialiseer
de werkplaatsen.
De voorzitter van de vereni
ging Het Nederlandse Blin
denwezen, oud-rrünister B.
Roolvink, zei dit gisteren in
Utrecht op een bijeenkomst
ter gelegenheid van het 25-
jarig bestaan van deze organi
satie waarin alle verenigingen,
stichtingen en instellingen van
en voor blinden samenwer
ken.
(ADVERTENTIE)
ERVAREN
die het ontwerpen en re-
productie gereed afleveren 1
van ontwerpen in de vin- S
gers heeft, zoekt contacten
om op free-lance basis fol-
ders, brochures, catalogi,
advertenties, vignets, fir-
mapapieren en tentoon- i
stelling standontwerpen l
etc. uit te voeren.
Gaarne via no. 26142 van
dit blad nader contact. I
SCHEEPSBERICHTEN (gro
te vaart).
Acila 14 1000 o Tokio nr
Yokohama. Abida, 13, nr Ber-
re. Amstelhof 13 500 nno Ho
nolulu nr China. Amstellaan
14 800 ozo Wake nr Kilimat.
Amstelpark 14 1000 w Mid
way nr Singapore. Antilla Bay
14 480 w Bombay nr Chiba.
Area 13 vn Anchorage nr
Singapore. Archimedes 14 te
Paramaribo verw. Aristoteles
14 150 wzw Lissabon nr Puer
to Rico. Asian Endeavour 15
vn Melbourne nr Adelaide.
Asian Enterprise 14 te Pusan.
Asian Explorer 11 te Burnie,
Bastiaan Broere 15 te Rotter
dam (zwaaien). Bernard John
14 250 o Beira nr Baren-
drecht 15 te Kaohsiung verw.
Britsum 14 150 o Madeira nr
Gent. Chevron Nederland pass
UTRECHT (ANP) Zak
kenrollers en vandalen hebben
vorig jaar een flinke steen bij
gedragen tot de stijging van
de criminaliteit „tussen-de
rails". De spoorwegrecherche
turfde vorig jaar 15 pet. meer
gevallen van crimininaliteit op
en rond het spoor dan in 1972,
een stijging die overigens vrij
wel gelijk ligt met het lande
lijk criminaliteitsbeeld.
Bij N.S. steeg het aantal
misdrijfzaken van ruim 2400
in 1972 tot ongeveer 2800 in
'73. De stijging van het aantal
Inbraken en overvallen (op
stations) was vry gering (1.5
pet meer met een totaal van
378 gevallen. Het aantal zgn.
spoorwegveiligheidsdelicten
deponeren van balken, stenen
op de rails daalde van 23
naar 18 gevallen.
Een enorme activiteit legde
vorig jaar het gilde der kof-
ferdieven en zakkenrollers aan
de dag. Zij sloegen 1021 keer
toe, tegen 786 keer in 1972.
Ook het vandalisme nam vo
rig jaar sterk toe met maar
liefst 50 pet. Daarbij werd
overigens ook vernielingen
meegeteld als gebroken ruiten
en lampen van een paar tien
tjes. Het toenemend aantal ge
vallen van vandalisme is vol
gens een woordvoerder van NS
met name te wijten aan het
feit dat veel kleinere spoor
wegstations niet meer door
personeel zijn bemand.
Een meevaller vormde vorig
jaar het aantal gevallen van
agressie tegen personen. Dit
aantal liep met 35 pet. terug
van 135 in 1972 naar 89 in
1973.
14 Little Coin nr Kaapstad.
Chevron Rotterdam 14 320 z
Monrovia nr Hamburg. Che-
vrou The Hague 14 341 zw
Cape Adieu nr Lyttleton, Chi
ron 14 380 wzw Finisterre nr
Amsterdam. Coral Maeandra
14 te IJmuiden verw. Crania
19 Stanlow verw. Diogenes 14
vn Antwerpen nr Cristobal.
Diadema, 20 Le Verdon verw.
Dosina 13.450 m. zzw Warachi.
Duivendrecht 14 tede Gladsto
ne. Dutch Engineer 14 vn Rot
terdam nr zee. Dutch Sailor 14
vn Rotterdam nr zee. Esso den
Haag 14 100 no Durban nr
Fawley. Gaasterland 14 te Ita-
ji, Gulf Hansa 1 4 ten anker
Vlissingen. Gulf Italian 14 te
Milfordhaven. Gulf Swede 14
te Bantry. Ilermes 13 te La
guaira, Kalydon 16 te Free-
own verw. Khasiella 13 vn
Stanlow nr Curasao, Leersum
14 vn Brake nr Helsingborg.
Madisonlloyd 14 te Noumea.
Mississippilloyd 14 480 wzw
Ascension nr Kaapstad; Ned-
lloyd Niger 14 te Doua-la. Phili-
dora 22 te Bonny verw. Phi-
Iippia 14 15 o Cairns nr Perzi
sche Golf. Prinses Margriet 14
pass Northforeland nr Amster
dam. Rotterdam 14 vn St-
Maarten nr Curagao Rudolph
Peterson 14 800 w Walvisbaai
nr Freeport, Safocean 14 te
Port Elizabeth Adelaide 14 te
Fremantle. Safocean Amster
dam 14 te Port Elizabeth.
Schouwen 13 720 zzo Hawae
nr Geelong. Sinoutskerk 14 te
Port Elizabeth. Straat Ball 14
te Apapa. Straat Clarence 14
te Auckland. Straat Cook 15 te
Kaapstad verw. Straat Fiji 14
te Durban. Straat Franklin 14
te Kobe. Straat Holland 15 te
Singapore. Straat Hongkong 13
vn Singapore nr Durban.
Straat Lagos 14 165 nno Cape
Arnhem nr Brisbane. Straat
Lemaire 15 te Tanga verw.
Straat Luanda 17 te Bombay
verw. Straat Luzon 26 te Mau
ritius verw. Straat Magelhaen
22 te Singapore verw. Straat
Mozambique 15 te Monrovia
Straat Nagasak 22 te Durbon
verw. Straat Nagoya 14 1100
no Guam nr Yokohama. Straat
Napier 16 te Santos verw.
Straat Nassau 16 te Durban
verw. Straat Rio te Dar es
Salaam. Straat Singapore 14 te
Adelaide. Straat Talbot 21 te
Rio de Janeiro. Straat
Tauranga 14 290 ono Darwin
nr Singaore. Straat Torres 25
te Mombasa veerw. Straat van
Dianen 13 te Singapore Fi-
na 14 dw Lissabon nr Holland.
Trideent Rotterdam 13 te Santa
Marta. Ulysses 14 45 nnw Le
Havre nr Delfzijl Veendam 13
vn Durban nr Mombasa. Viana
14 te Curagao verw. Willems
kerk 14 10 zo Madagascar nr
Singapore. Wonorato 15 te
Valparaiso verw. Wonorato 13
vn Tauranga nr Port Kelang.
Zafra 18 in Perzische Golf
VRIJDAG 15 FEBRUARI 1974
le kolom slotkoersen vorige beurs, te kolom koersen te Mjdvtk benn
s «aten b bieden
e ss ex claim e ex dividend
Actieve aandelen
Handel en industrie
lKZiO Ut 63.00 52,80
ABN 11» 241,60 240,00
Amre Ml 50,90 60,10
Am. Robber ISO 218,00
Dell-IVllj 1 U 106,70 104,00
Dordlscbe F. M 115.00 116.00
Dordtoctw P Prei 114,80 115,90
Helnekeo H. 25 176,00 178,00
Heinekeo j 25 185,90 185,10
H.A.L. J 200 151,50 154,00
Boogov. m 64,90 64,80
HVA
HVA Gert. 78.80 79,00
KLM 100 70.00 69,80
Kon. Olie 10 93.10 93.40
KNSM 100 145,00 143,20
Nek Ned. J 19
Ommeren liert
Philip# 10
Philips div. U74
Robeco 50
Rolineo 60
Scbeepv Ld 50
Unilever 20
93.10
145,00
63,70
317.50
33,30
32,10
201,50
132,60
104,00
109,20
322,
Active obligaties
staatsleningen
IXC Ned.68
90,00
90X0
8.00 ld 70-98
89X0
90,20
8.00 ld 31-90
89,60
89,60
8.00 id 701
95.00
95,10
8.0" ld 7011
91,60
91,80
8.00 ld 70U1
91,40
91,70
8.00 1 69-76
96,80
97,10
8.00 ld 70-77
96.60
97,00
7.75 ld 71-96
87,00
87X0
7.75 td 73-98
86,40
86,50
7.75 ld 70-78
94.70
95,00
7.50 ld 69-94
86.40
86,50
7 M id 71-96
85,40
85,70
7,5r ld 7*417
84,80
85,00
7.50 Ui 71-81
92.00
92,20
7-20 ld 72-97
82.90
83,00
7.0. ld 861-91
86X0
85,10
7.00 Id 66U
84,80
84,90
7X9 ld 69-94
83,00
83,10
6.50 ld 681-93
80,80
80,90
6.50 ld 6811
80,40
80,50
6.50 ld 68111
80,10
80,10
6.50 ld 681V
80.10
80,00
6 J5 ld 66-91
84X0
84,40
6.25 ld 67-92
79,80
79,40
6.00 td 67-92
78,40
78X0
5.75 ld 651-90
81,60
81,60
5.75 ld 6511
81,40
81,50
5.25 td 641-89
79,80
79,90
5.25 ld 6411
79.40
79,50
5.00 ld 64-94
75,80
75X0
4.50 ld 58-83
83,40
83,50
4.50 ld 59-89
76,80
77,20
4.50 ld 601-85
81,70
81,70
4.50 ld 6011
76,50
76,40
4.7» ld 63-98
73X0
73.00
4.50 ld 64-74
99,00
99,00
4.25 ld 59-84
82,30
82,20
4.25 ld 60-90
74,10
73,90
4.25 ld 61-91
73,60
73,40
4.25 ld 631
72,00
71X0
4.25 Id 6311
72,80
72.80
*.00 ld 61-88
78X0
78.60
4.00 ld 62-92
73,00
72,80
3.75 id 53413
70,70
70.80
3.50 td st.47
65,10
64,90
3 J0 ld 51.76
95X0
95,80
1.50 ld 58-83
83X0
62,80
2.50 ld 5646
79,10
78,90
1.25 ld 48-98
62,90
62X0
8X5 ld 50-90
69.00
69 40
U5 ld 54-94
68,10
68,50
»X5Id Sfr-86
67,40
67.40
ld 64
80,00
tJt8 Id 58-85
79,10
79,10
84K Wat-acb
88.60
88,50
i.ou ld Urb.
8.5? KljnlDia
89.30
89,50
iXt ld '741
86X0
86.30
8X0 SUvB 71
68X0
88,15
i.UO ld Urb46
3X0 IO 47-76
82X0
93,00
83X0
92,50
Hy pot beek 1» a n R*n
JXUeTGf.HB 96,40 96,50
5X0 N.ind. 81
96,00
96,80
IJl' ld 72
6.75 BNG 70
95X0
95X0
7X0 ld Q
99,20
8X0 ld 70-65
93X0
94,00
6 00 <1 UW
78,00
78X0
8X0 ld 73*98
92X0
92,60
4 Id IL XA
1td Ut
73X0
77,10
74,40
77,10
3X0 A'dam47
90,00
91,00
8 XL Kalft 11
92,60
3X- ld 4b
89,00
90,00
1X0 td 12
5.15 R'dam «5
80.90
(.00 V/eatl UZ
91,10
91,10
4X5 ld 12
83,00
>.00 ld r
77,00
77.30
8X5 Bog704i
92,00
92,30
8X5 td 70-95
90,30
90,40
*.W ld pbr
96,00
96,00
8Xl ld 60-76
97.10
97X0
8Xl to .Ott.1t
94.50
95,50
8.00 iu «0-04
88,90
89,10
8X# ld 70
90,70
8X0 ld 71-06
1.20
88.40
8^6 IC 71
•0.60
90,00
8.00 td 12-07
88X0
88,40
1.11 ld 72
8.00 ld 73-71:
92,40
92.40
ld 71 1
86,50
7.75 ld 70-70
93,50
93,50
U IC 7111
7.76 td 72-81
93.00
93.20
«Old 72
82,00
7.6" ld 72-Oc
84,60
84,80
6.00 td pbr
95X0
95,10
7X4 td 72-87
83,90
84,10
9.00 Scb.Ned
06.50
96,30
7X5 td 71-79
90,90
91.00
5X0 Seb.Ne**
86,70
7X6 ld 12-9*
81,90
82.10
Handel, Industrie en div.
7.00 ld 661-91
86,70
86.80
4.00 Abold
7X0 td 0611
84,50
84.50
4X1 Afcso
87,80
88,40
7.0T ld «6IV
84J0
84,40
4.5' AJBO-Pb
85,30
86,00
7X1 ld 72-97
80X0
80,40
K.5L BUZ
89,50
89,00
7X1) ld 73-83
88,90
89,20
8X5 ld
88,50
87,00
6.75 ld 67-02
82X0
82.60
8X5 Bred.VG
6.75 ld 68-93
81,00
81,00
8 70 10 VG 13
6.75 ld 12-82
87,70
87.70
8X5 ld VB
86,60
üXv id 87-92
80,70
80.80
7X0 td
87,00
6Xo ld 67-92
78,90
78,90
1. Br.Petr.
89,30
89,40
6.00 td 57-12
87.60
87,80
7X3 ld 66
91,00
91,50
6X0 ld 651-90
82,10
82,10
7X5 ld 72
85,20
85,10
6XT ld 6511
81,70
81,80
6Xu ld 65
88,70
88,70
5.75 ld «51-90
81,30
81.30
8.50 Ceeiiorn
102,00
100,60
5.75 ld «511
80,90
80,70
7X CMC 72
83,00
82,00
5X0 ld «5-90
7 9,60
79,50
6.75 ld 67
82,50
82,00
5X5 ld 58-83
86,10
8530
8.00 Elsevier
87,00
87,00
5 .25 ld 64-89
78,70
78,70
9.00 Geider71
99,00
99,00
5X5 ld 65-90
79,35
78,50
7.00 Hein.Bier
88,50
88,60
5.00 ld 58-88
79,70
79,70
8.00 HoogOTll
89,80
89,80
6.00 ld 64X9
78X0
78,20
8.00 ld 72
89,80
89,80
4.75 ld 58-88
78,20
78,30
6Xi> ld «6
88,10
88,10
86,60
4X0 ld 58-89
76,80
76.80
5.50 lndola
88.50a
4.50 ld 59-84
82,00
81,90
6.00 Kon .Zout
87.70
87,50
4X0 ld 60X5
81,10
81,10
4.75 Koudlj#
4X0 ld 62-92
73,80
73,60
5X0 KSH65-80
88,60
88,50
4X0 td 62-93
72,70
72,60
4.50 KSH63-78
89,00
89,50
4X5 ld 52-77
92,70
92,80
6X5 Meneba66
88,30
Obligaties
SX ABN 70
8.00 id 70.76
8.00 id 71-86
8.75 Amro73
8.50 ld 73
8,50 id 69
8.78 Amto 78
8.00 id 69.76
8.00 id 70-78
7.75 Id 71-76
7 75 ld 71-86
7.50 ld 73-88
7,00 ld 73-80
7.X) MeesE72
BNGrsp52
7.50 ExpFU>66
8,00 Lease PI
7.00 N.bkMid
5.7. ld 85
7.00 N.Inv 78
8.00 NBM 70
6.75 ld kap 72
7.2. NOBIS
7.0C ld 66
banken
87,80 97,80
97,10
90,10
96,80
90,10
88.20
96,80
93,90
98.90
95,90
94,60b 94,90
96,30 96,50
99,00
95,90
39,10
85,50
90,00
85,50
89,30
85,40
90,10
86,00
233.50 233.40
93,50 94,00
89,00
96,20
81,80
83,00
88,75
87,40
96,30
81,90
5.00 Nederb
SX<J GasL 7j
8.50 ld 15j
8.25 ld 70
8.00 ld 71
8.0C id 72
7.75 ld 72
7.50 td 89
7.25 id 66
7x; id 73
6.50 ld 66
8.50 ld 68
5.75 id 65
6.3: Staatsm
7.0G OvlngDS
8.75 Pakh. 70
7.75 ld 73
7X0 ld 68
7.00 ld 72
7.25 td Blh66
6.50 ld 67
5.25 ld 64
4.75 ld Cl
7.71 Pechlney
8.00 Peek Q
88,00 88,10
96.90 97.00
94,20 94,50
95.20 93,30
88,10 88.30
90,50 90.50
88,50 88,50
85,30 85,30
85,70 85,60
88,20 88.20
86.00 86.10
80,30
39,50 89.10
80,50 80,40
82.20
07,20 97»
84,80 85,00
62,10 82,10
"030 80.30
88,30 88,30
80,80
82,00 82,00
85.50 86,00
84.25 84.23
88,00 81,50
rtüllpall
88,00
88,25
U5 Gaidar
•0X0
89,30
4.01 ld M
02X0
90,50
j.lè Cuttiv
96X0
95,50
Ji Pooi 0
83X0
83,20
lx- Urate*
106X0
107,00
6X> l'egemf?
82,U0b
02,00
JX5 H'metjar
90,00
90,00
5X0 ld 58
70.80
80,50
7.60 Holee
5X#ir 58
85,OUb
86,00b
6 it> Hoogov.
81X0
4XU PGfcJB 69
83,<JUb
83,30
2X1 IH' Holl
138.00
153,00
«Xt Wié
70,00b
79,00b
5.75 lndola
81.10
82,00b
6X?' ld 16
77X0
77.00
2.16 Kott Ant
- JU
90,60
JJk, Kappa 12
95.00a
90,00
6^A K-b PUp
81,00
81.60
6X0 füuvc»
128.00
126,00
SX ld 68
93,00
93,85
5.15 KLM
15.50
75,00
4.75 M 62
83X0
83,30
l.lftKXtrap.
137,00
135.50
7XU KljnScb
74,20
74,10
1XC KSH 13
89.00
88,60
ttXÜ Scolpftol
78X6
76,60
7X0 LjOQ# N
79X0
79,00
*X> SbeUll
01,00
91,50
7X5 M intocb
81,80
81,70
7.75 ld 12
84,40
84,40
9.00 Meneba
101,10
101,90
8X~8HVn
100,10
100,00
7.IX Meteoor
90,50
91,00
«XP SttV IS
100,70
100,80
7.01 NBM-B
103.00
103,80
8.75 to. 20
94,80
95,10
ljtf Nederb.
81.00
108,00
S.M) SmltNBI
80.00
80,00
6X0 NMB
184.00
185,00
7.1# rtiv u
83.00
83,10
2-7» Nutrlcla
113.50
113,50
l. J iotrn 12
84.00b
84,20
8X« Nijverd.
04.50
94,10
8X1' Lniler'0
86,90
96.90
8X0 Pb)"pa
98,50
96,55
5.00 ld W
79,70
79,40
4.75 Philips
97,10
97,00
7XU VM1 66
73,50
73,30
7X1 Proost .B
102 ,UU
>.v. ld 58
89,00
88,50
öXt Rolineo
69,50
5X0 td 62
81,50
81,00
8X0 id 1000
70X0
72,00
6X5 Wljer*66
"4X0
84,10
8.00 banders
101,00
101,00
'i.tX Dorp 91
75,00
KkoiBr.
90,60
90,70
5.50 rUb.Wat
06X0 -
Luchtvaart-Spoorwegen
7X1) KLM 68 82.80 83.00b
5X0 It 94.80 94,80
4.1 td 89,30 89.20
8X0 VMfr
6X0 VUiamlj
8X5 VUi-But.
7X1 W'sanea
86.10
98,00
102X0
96,80
86,10
98,00
102,80
8X0 NX>- 70
1X5 L. 72
4.78 ld 57
93,10
82.60
93,40
82,60
Aandelen banken
85,00
85,70
verwkerincen
113,20
3X0 ld 55
94,40
95,00
AMEV
113,00
Premie-obliaatles
Amfas
As# >>t.R'dam
97,00
93,10
98,10
92.50
3.5- Alkm 56
64,05
64,05
K.niH»
166,00
166,00
2.50 A'4am51
63.10
63,80
Kas.Asa.
SX"idS61
71,10
70.60
Mees Hope
125,00a
125,50
2X0 ld 5611
73X0
75,00
Ned. CredJelb
43.00
43X0
2X; ld 56UI
74,30
74,80
NMB
147,00
147,80
2X0 ld 50
67,50a
64,80
Siavenb. Bnk
2^75.00 2875,00
2X" Breda 54
62,05
64,45
id Cert
287.50
287,50
iXODordr 56
63,00
Fr.Gr. Hyp. bk
96,80
95.80
2X0 E'bvn 54
62,50
63,00
-lib Hyp. bk
175,00
170,00
2X0 Euacb. 54
63.60
64.00
WestLtr. Hyp.
340.10
335,00
2.50 Haag 521
73,50
73,60
Scbeepsbypb.
2350,00a 2310,00
2X0 ld 5211
74,00
Handel en
i
s
«o
3
2X0 R.Krui#
2X0 Rdam52I
73,50
72,15
ACF
254,00
254,80
2.50 ld 5211
76,00
74,00
AhogBOB
41,50
40,50
2.0Ü td 57
73,95
71,50
Abold
75X0
74,00
2Xi' Utt. 52
96,50
AMAS
45X0
45,10
2.5" Z.HOUX7
79,00
79,00
Asd Droogd.
97,00
97,20
2.50 td 50
73,60
70,60
Aad. Rijtuig
Anlem Nat.
140,00
16,90
140,00
16,90
Buitenlandse obligaties
Arab. Schbw.
125,00
125,00
7.15 Eurlnr72
87,00b
87,00b
Asselberg
840,00b
840,00
5.75 ld 64
81,70
82,00b
ALDET
197,50
195,00
5.75 ld 65
76,00b
76,00b
Aut.Screv» W
116X0
116,50
8.00 lntAmH
90,30
90,30b
Aut.lnd.Rt
1160,00
1160,00
7.00 ld 68
82,00
82,20
BaUast-N
45,00
46,00
8X5 lntBk71
89,30
89,50
BAM
89,50
88,20
4.50 ld 61
84,50
84,50
Batava
1470,00 1470,00a
4X1 ld 62
77,00
77,00
Batenburg
1270,00
1300,00
3.50 ld 55
99,00
99,00
Beek, ran
140,50
137,50
3.75 KSG 64
83,00
83,00
Beers
68,00
70,50
5.75 ld 65
83,00
83,00
Begemaiw
90,00b
91,50
4.75 td 62
83,50
83,50
Bergoss
295,00
284,00
7.50 Petrof57
125,10
BerkeJ P
112,80
142,50
7X0 AU.Brew
87,00
96,50
Blydeost
770,00
770,00
3X0 Eng.W.L.
26,00a
25,50
Boer Druk
266,00
261,00
5.25 Robtm.
5.00 Co Frane
91,50
91,50
Bols
107X0
106,80
5.00 Plpe-L.
84,60
84,50b
Borsumij W
75,00
75,10
4X5 Noorw.55
94,00
94,00
Bos Kalis
99,00
99,50
4.00 Nor.Hyd
57,00
BOZ
405,00
405,00b
Convert.
obllratles
Braat Bouw
300,00
294,00
B«sdero VG
1453,00 1480,00
4.75 Akzo
71,70
71,70
ld cert
1,50,00 1460,00
6.0C A.B.N.
90,00
88,00
Bredero VB
463,00
463,00
6.75 AraRo73
89,50
90,30
ld cert
457,00
454,00
5X0 AmRo
125,00
128,00
Bilhrmann-T
8X5 Ball .Ned
100,00
100,00
ld cert
74,8°
75,90
7 .or BOZ
116,00b 117,00b
Calvé-D eert
162,00
161,50
6X5 Bohr.T
90,00
97,00
ld 6 pet eert
1252,00 1252,00
7.76 Elsevier
Centr .Suiker
820,00b
820,00b
7,25 Furn. 73
05.00a
96,00
ld eert
820,00b 820,00b
Qstem
tol eert
Chunotta
Undo-Key
Um «n Br Trn
Crane Ned
Hemel-g»
(Hkkeee
Ito. Ut Hou tb
DrÖgc
Duiker App
Kcunoato
C leerlet
168,00 169,00
167,00 168,00
61,50 63,50
55,50 55,00
il 20,00 20,00
1100,00 1100,00b
71.00 70,10
63,20 55,00
kokker
Ford Auto
Ca ome B
ld - pet PW
Gelder eert
Gerofahr
Gieeees
'lal Broe.
to oen
Goudsmit
Gromo
226,00
1580.00
455.00
46.20
540,OUb
540.00b
258,00
66.00b
26,20
88.00
40,60
18,00
64,20
69,00
66.00
66,00
95,30
117,00
200.00
133,00b
Hageraeijer
llarabro Int
Hellingman
Hert Gons.
Hejbroek
Hoek'# Mach
Holee
Hou Beton
(Cl eert.
IHC Holland
lod. Maatsch
1BB Kon dor
Interim#
InteraatioM
laven tam
Kappe papier
Kempen en B
Key Houtb.
Kiene S
Klooa
Kluwer
221,00
1560.00
458.00
46,40
531,00
531,00
261,00
70,00
26,80
89.80
40,60
17,00b
63,50
68,00
475.00
67,00
67,00
96,00
117,50
201,00
134,00
99,00 99,50
87,00 86,00
34,00 35,20
164,00 168,00
92,50
199,00
55,50
84,50
35,00
234,00
79,00
200,00
61,80
1080,00
192,00
82,00
2870,00
244,00
144.00
101,00
92,00
199,00
55,30
82,70
38,00
234,00
7 8,00
202,00
62,20
1080,00
192,00
2870,00
246,00
141,00
101,50
Kon. Beljenkorf
ld eert
ld 6 cum
Kon. Ned. Pap.
Krasnapolsky
KSH
FVT
Kwatta
Landr Sc G1
Leidscbe Wol
Llndet Jacob
Ujni Delft
Macintosh
Mentha
Meta Verb.
Meteor.Bet.
Moluksche
Mijnb. W.
Naarder.
Naetf
Nat. Grondbe#.
NMB-Bouw
Nedap
Ne eTborst
Ned. Bontw.
Ned. Dagbl.
Neile
ld oert
Netam
Nlaf
Nierstraat
Norit
Notriel GB
Nntrfcla VB
Nyma
Nijver dal
UGEM bolding
82,20 78,80
82,00 78,50
71,30
126,00
62,10
81,00
133,00
183,50
240,00
130,00
87,40
153,00
2410,00
52.00
80,00
1050.00
49,00
95,00b
76,50
73,50
426,00
41,20
325,00
204,00
510,00
336,00
99,00
1560,00
1610,00
85,00
87,30
86,80
40,70
82,8
32,20
71,50
119,50
62,00
82,00
110,00a
133,80
183.50
240,00
126,00
92,00
153,00
2450,00
53.50
80,50
1030,00
48,20
95.50
77,50
73,00
425,00
41,30
327,00
335,00
96,00
1560,00
1630,00
87.00
88,50
87,50
41,80
82.001
32,20
Orcnateln
248,00
249,00
DvingltoB
223.50
223,30
Pakhoek B
152,50
152,00
ld oert
151,00
151,50
Patembang
85.U0
84,00
Patlbe
126,00
126,00
Pbtllpe gb
33,20
33,10
Poot Hout
353,00
360,00
Portel Flea
98,00
93,00
Proost&Br
245,00
243,00
Kademaker*
440,00
430,00
Kees Ink
130,00
130,00
Keen wijk
81,00
82,00
Kels&Co
84,40
83,00
Kier
226,00
220,00
ld oert
210,00
206,00
Rotbe&Jlak
75,50
75,00
RotunenhoNer
675.00a
675,00a
Rijn-Schelde
225,00
224,00
Sanders
215,00
219,00
Scbev.Expl.
16,20
16,00
Schok beton
1100,00
Scbuitema
129,00
131,00
Schuppen
253.00
253,00
Schuttersveld
1148,00
1110,00
Stevüi Gr
75,00
75,00
Stoomsp. Tw
113,30
112,20
Isbind. Phil.
136.00
134,00
Telegraaf
97,00
96,50
TWv Intern
239,00
237,00
TUb. Water],
325,00
227,00
Tm. Kabelf.
401,00
404,00
Ubbink
220,00
222.00
Ldenhout
449,00
460,00
Lnikap
232,00
239.50
Lnli cert
109,50
109,80
I»1 7 pet
79X0
79,50
ld 6 pet
69,20
69,20
VA. VUet-W
161,00
160,20
Vemeta
46,00
45,70
Ver. Glasf
770.00
785,00
Ver.Hand.Scb
507,00
514,00
VMt
140,00
139,80
Ver.N. Kleerm
312,00
315,00
Ver.N. Ultgmlj
105,20
105,00
Ver.Touwfabr
ld vert
112,00
115,00
Veztlverw.
520,00
530,00
VibamijButt
96,00
96,00
VRii Papier
707,50
707,00
Vulcaansoord
1120.00
1200,00
Werener G
ld vert.
65,50
65,60
Wessanen
129,00
129,20
Wyers
120,00
114,00
Wijk en Her.
910,00
920,00
Zaalberg
123,50
124,00
Mijnbouw/Petroleom
Maxwell Petr
116,90
117,50
Moear. Enim
190,00
188,00b
ld 1-10
2350,00b 2450,00
1-4
2550,00
2510,00
Sarakreek
49.50
49,80
Diversen
Holl .Am .Lijn
72,00
72,00
Oostzeu
620,00
620,00
tield .Tramweg
800,00
810,00
Ant. Brouwerij
190,00
191,00
Ant. Verffabr.
141,00
142,00
ELMij Aruba
145,00b
145,00b
Sur. Brouwerij
122,00
125,00
Hunter Dougl
35,75
35,50
Participatiemijen
Alg. Fondsenb.
108,00
108,50
America Fund
178,00
176,00
Asc. Belegt. D.
152.00
152,00
Converto
595,00
595,00
Goldmines
778,00
243,00
Heiland F
134,00
133,00
Id 1
670,00
665,00
Interbonds
506,00
506,00
Ned. Vastgoed
596,50
600,00
Blnn Belf. VG
135,20
Broovast
115,00
115,00
Beleggingsmijen
Dutcb Int.
99,00
99,00
CIA Belegg
151,50
*51X0
Nefo
66,00
66,00
Obam
75,00
74,70
Rolineo
68,20b
68,30
Ln)-in vest
77,00
77,50
l tlil co
109,40
109,10
Wereldhaven
100,00
105,20
Leveraged
19,00
19,00
l'okyp Pac H.
21,75
21,75
Tokyo Pao. H.
30,40
30,60
Buitenland
Concentra
196,00
196,00
Europafonds
(Jnifonds
398.00
395,00
Eurunlon
1150,00 1148.00
Finance-Ln
242.00
241,00
Valeurov
630,00
628,00
Chemical F
8.80
9.10
Col. Growth
4.20
4,20
Dreyfus F
9,95
10,50e
Fidelity F
13,00
13,10
Investors M
8,10
8,10
Japan Fund
9,30
9,30
Lehman Corp
14,40
14,30
Madison F
9,80
9,60
Manhattan
Massachus
10,00
10,00
(Jppenbeimer
7X0
7,20
Steadman
2,25
2,25
Technology F
4,80
4,90
Value Line
3X0
3,30
Vauee. Sand.
6,40
6,40
Uevaert Photo
103.00
102,00
Petroflna
Solvay
170,00
170,00
Ln. Minière
1070,00 1080,00
Hoechst
117,50
117,00
Mannesmann
165,00
166,00
All .Breweries
473,00
473,00
Br. Petrol
360,00
362,00
Imp. Chera.
140,00b
144,50
Dal-Icbl Bonk
362,00
362,00
Nippon Electr.
Pioneer El.
34,75
36,50
Sanyo Eectr.
25,50
25,50
Sony Corp
26.00
26,10
Canada
Alcan
35X5
36,75
Bell Teleph
40,50b
41,00b
Boris Corp
1,90
1,90
Can. Brewer
4,00
4,00
Can .Pacific
16,65
16,65
Gulf Oil
35,00
34,60
Husky Oil
21,00
21,00
Imperial Oil
40,50
40,50
Inalc Nst.G.
10,00
9,60
Int.Nickel
37,30
37,20
Shell Canada
19,80
19,75
V.S. van
Amerika
Admiral Corp
12,30
12,60
Akzona
21,00
21,25
Am.Cyabauud
22,25
23,00
Am. Metal
45,25
44,60
Am.Motors
11,10
11.30
Am .Smelt e.
23,90
24,20
Am .Standard
12,10
12,75
Am.Tel&Tei
52.50
52,25
Ampcx Corp
4,90
4,80
Amsted Ind
41,25
41,00
Anaconda
25,00
25.75
Lpeco Corp
3.00
3,00
Ark. Louis
23,30
23,75
Atl. Richf.
Bethi .Steel
31,40
31,60
Boeing Corp
15,00
14,50
Burlington
-~
Burroughs
183,00
180,00
Celanese
29,50
29,90
Chadbourn
1.60
1,60
Chese-eake
Chrysler
18,20
18,75
Qtitt Serv
53,70
53,50
Colgate
25,50
24,75
Columbia Gas
26,50
27,50
Cods Edison
20,75
21,00
Cont. Can.
Control D.
36.00
36,90
kyuatlss W
12,50
12,60
Dow. Chem.
55,50
55,10
Dn Pont
163,00
159.00
Eastm. Kod.
98,00
98,00
Exxon Corp
84.00
83,75
First N.C.
38,70
39,25
Ford Motor
45,00
46,50
Gen. Cable
9,10
9,10
Gen.Cigar
13,75
13,10
Gen. Electric
56.00
54,00
Gen. Foot?
27,60
27,20
Get .Motor*
50,25
50,75
Gen. l'elepb
25,60
25,75
LrUette
35,00
35,00
Goodrich
16,50
17,50
Goodyaer
15,25
15,50
Greyhound
14,75
15,00
Gulf OU
23,75
23,00
Honeywell
76,00
75,50
IBM
244,50
241,50
Int.Flavors
72,50
71,50
lut.Tel&T
27,75
28,00
Kennecott
38,90
38,75
Kroger
20.60
21,00
Leasco D
8.75
8.55
Ling-Temco
9,20
8,85
l.ltton Ind.
5,50
5,40
Uttlng Ind
11X5
11,10
Marcor
21,00e
21,50
Martin Mar
16,50
16,75
Mclloonall
17,40
17,30
Minnesota
72,50
71.00
National Can
8,30
Nat.Casb Reg
33.50b
35.25e
Nat.Dist.&C.
13.75
13X0
N.A. Philips
19,50
20,10
Occidental
11,15
11,60
Penn Centr
3.85
3.60
Pepsi Co
59.00
59,00
Philips P.
50,0(
51,25
Polaroid
77,00
77,00
Procter&G
85,50a
84,60
RCA Corp
20.25
19,75
Rep-Steel
26,00
25,00
Reynolds Ind
43,00
Scars
84 25
85,00
SbeU Oil
55,60
55,50
South Pac
34,00
34,75
Sperry Rand
39,40
39,50
Standard Br
52 75
53,00
Sterling Dr
27,25
27,00
Studebaker
33,00a
32.50
Sun OU Comp
46,50
48.25
Tandy Corp
19.50
19,50
Texaco
28,60
29,00
Texas Instr
98,50
98.50
Tvanssam. Corp
10,00
9,90
Union Pac.
78,50
78,50
L'.S Steel
38,75
39,00
Westinghouse
22,55
22,75
H'ooiworib
18,15
18,10
(Aandelen)
Pye Bold.
243,00
237,00
(Obligaties)
(Claims,
Scrips.
Stockdiv
c.d.)
Aniem Beheer
3,00
3,00
N.M.B.
7,18
7,20
Philips GB
8,35
8,25
Pioneer Elec.
10,00
AMSTERDAM, 15 feb.
(ANP) - Ook vrijdag
heeft IHC Holland weer
in het middelpunt van de
belangstelling gestaan op
de Amsterdamse effecten
beurs. Met angstige span
ning wacht de beurs op de
verklaring van het be
stuur die nabeurs bekend
zal worden. Ondanks de
bange voorgevoelens was
men voorbeurs toch nog
bereid twee gulden meer
op f 39 gulden te betalen
voor het aandeel bij en
behoorlijke handel. Bij de
officiële aanvang van de j
handel werd IHC, vergele
ken met het slot van don
derdag, onveranderd ge
adviseerd op f 37.
De actieve markt was
bij een zeer kleine affaire
rustig. Bij de internatio-|
nals kon Kon. Olie bij i
opening 60 cent aantrek-
ken tot f 93,70 op hoofdza-1
kelijk zeer kleine West-
duitse vraag. De vaste
stemming van de afgelo
pen dagen van Hoogovens
werd vrijdag voortgezet,
zij het in zeer bescheiden
mate. Het staalfonds open
de een dubbeltje hoger op
65 gulden. Akzo daalde 30
cent tot f 52,70, Unilever 2
dubbeltjes tot f 109 en
Philips moest 10 cant te
rug naar f 33.20.
In de scheepvaarthoek.
was Van Ommeren licht;
in herstel als gevolg van)
wat publieke vraag. Het'
fonds opende f 5,50 hoger
op f 323. De overige
scheepvaartfondsen waren
echter flauwer bij ope-1
ning. De banken en de
cultures openden ver-
deeld.
Heineken kon zich bijl
aanvang van de handel?
iets herstellen van de
koersdaling van donder
dag en opende f 1,10 hoger,
op f 187. KLM gleed ver-j
der af en moest twee'
kwartjes prijsgeven op
f 69,50. Nationale-Neder-
landen lag gemakkelijk in'
de markt.
Bij een kalme handel,
waren de staatsfondsen?
overwegend ï-uim prijs
houdend. De obligaties?
met een lage rente waren?
echter iets gemakkelij
ker.