Grote Europese tweewielergroep in de maak Cjor-rarj robben anp-beurs overzicht BANKEN VERDER OMHOOG V. i.o. ELAND ARESSE nis van Nederlandse han- Jenlie. typen. Boekhouden kKT MET ECHTPAAR het vliegveldrestaurant te Ima's bezittende. Lncties in aanmerking wi|. len wij schriftelijk te sol- V. i.o. ^RNEMUIDEN 3 roord je/overflakkee) J slijk gehandicapten paviljoens voor lopende Ivang opleiding in septem- 1824,26 per maand (1973) I mindering wordt gebracht llmatigheidstoeslag reis- Id boven 2.50 interne Tischaf dienstkleding gratis Iver- te 16, Jüi Vrijdag 8 februari 1974 financiën FIETS-GIGANT LAURA-VELOSOLEX EYGELSHOVEN(ANP) Laura en Vereniging N.V. te Eygelshoven en de Franse Velosolex-groep gaan hun activiteiten in de tweewie- Ierindustrie coördineren met als doel de gezamenlijke po sitie op de Europese twee- wielermarkt maar ook de ex port naar landen buiten Eu ropa te versterken, zo deelt Laura mee. De nieuwe com binatie produceert per jaar circa 350.000 fietsen en 200.000 bromfietsen met een jaaromzet van f 140 min. In totaal verschaft de combina tie aan 1200 personeelsleden werk, van wie 750 in Neder land. Bij de nieuwe combinatie is ook Batavus Intercycle B.V. te Heerenveen betrokken, de grootste Nederlandse produ cent van fietsen en bromfietsen Laura en Veerniging is name lijk meerderheidsaandeelhoud- ster van Batavus waar 650 mensen werken. Bij Laura Mo toren (volledig eigendom van Laura en Vereniging) werken 100 mensen. Laura en Vereniging zal een 50 pet. belang verwerven in echter anclere industriële acti viteiten aangetrokken. Velosolex, indertijd de eer ste en grootste bromfietsfabri kant, heeft nog altijd een be langrijk aandeel in de grote Franse thuismarkt en beschikt bovendien over een sterke wijdvertakte exportorganisa tie. In Mac;on er Tours worden bromfietsen geproduceerd in moderne bedrijven- De Veloso lex-groep is gelieerd met de bekende carburatorfabrieken die onder de namen Solex en Zenith vrijwel de gehele Eu ropese auto-industrie van car burateurs voorzien. de tweewieleractiviteiten van de Velosolex-groep en Veloso lex zal de helft verwerven van de aandelen van Laura motoren en 20 pet van die van Batavus. Er zal een holding worden opgericht van Neder landse nationaliteit, waarin beide groepen ieder voor de helft deelnemen en welke de activiteiten van de Nederland se en Franse produktiebedrij- ven en verkooporganisaties zal coördineren. De Nederlandse en Franse werkmaatschappijen zullen binnen het raam van deze coördinatie zelfstandig olijven opereren. Laura Motoren zal van de overeengekomen samenwer king heel uitgesproken profijt trekken. Zij krijgt, naast Ba tavus, een grote vaste afne mer, waardoor haar activitei ten op een solide basis sterk kunnen expanderen. In de Zuidlimburgse mijnstreek zal dit een bijdrage tot de werk gelegenheid kunnen geven. Ook voor Batavus worden dui delijk voordelen verwacht- De schaalvergroting en de inscha keling van een omvangrijke exportorganisatie zullen de eeds opmerkelijke groei van de laatste jaren slechts kun nen versterken. Laura en Vereniging is van oorsprong een mijnonderne ming die nu nog de laatste sluitende mijn Julia exploi teert. De laatste jaren werden De samenwerking zal geen onaangename gevolgen hebben voor net personeel in Limburg en Friesland, zo verzekerde bestuurder L. Debets van de Industriebond NKV in Heer len. Vooral Laura Motoren zal hiervan profijt trekken. Het Franse bedrijf betrok voor zijn bromfietsen namelijk de motoren van Laura. De bonden zeggen te verwachten dat de samenwerking een betere af zet zal garanderen. „Het be richt van samengaan is het eerste positieve bericht, na een vrij langdurige periode waarin het met Laura niet zo best ging", aldus de heer De bets. In 1973 155.412 woningen gebouwd DEN HAAG (ANP) In 1973 zijn 155.412 woningen ge bouwd tegen 152.272 in 1972. Deze cijfers heeft het ministe rie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening bekend gemaakt. In 1973 heeft het aantal met subsidie te bouwen woningen 103.850 bedragen, te weten 47.925 woningwetwoningen en 55.925 particuliere gesubsidieer de woningen. Het oorspron kelijke woningbouwprogram ma voor 1973 voorzag in een aantal van 111.250 te subsidië ren woningen, nl.: 50.325 wo ningwetwoningen en 60.925 particuliere gesubsidieerde woningen. Het programma voor de woningwetwoningen werd in 1973 met ca. 2.400 verminderd in het kader van een herziening van de uitvoe ring van de rijksbegroting 1973. Het aantal in de particu liere sector te subsidiëren wo- ningen werd in 1973 met 5.000 verminderd, omdat dit aantal reeds in 1972 in voorschot I werd uitgegeven. In het jaar 1973 werd voor de bouw van 103.874 woningen subsidie toegezegd. Dit is ruim 100 procent van het totaal aantal van 103.850 woningen of ruim 100 procent van het programma ad 114.476 wonin gen). In het aantal van 103.874 uitgegeven woningen zijn be grepen: 47.927 woningwetwo ningen of 100 procent van het programma ad 47.925 (1972: 49.476 woningen of ruim 100 procent van het programma ad 49.450); 55.947 particuliere gesubsi dieerde woningen of ruim 120 procent van het programma ad 55.925 woningen (1972: 65.026 woningen of 100 procent van het programma ad 65.026). In de 103.874 uitgegeven wonin gen zijn begrepen 14.333 (15.311) bejaardenwoningen Bovendien werd subsidie toe gezegd voor bejaardentehuizen met in totaal 4.996 (5.017) bed den waarvan 4.413 4.400) te bouwen in de particuliere sec tor en 583 (617) in de wo- ningwetseetor. (ADVERTENTIE) DE NIEUWSTE Voorjaarskollektie IS BINNENGEKOMEN Elegante Damescanfectie Ginnekenstraat 153 hoek van Coothplein Breda - tel, 01600 - 34965 's Maandags de gehele dag gesloten. IN verscheidene steden in de Spaanse provincie Andalusië zijn in totaal dertig mensen aangehouden die tot verboden organisaties zouden behoren. Studie over nieuw gebruik oud papier BRUSSEL (ANP) De Eu ropese Commissie in Brussel, het „dagelijks bestuur" van de EEGi heeft besloten een studie te laten maken van de moei lijkheden om in de gemeen schap een groter percentage van oud papier opnieuw te gebruiken. Terugwinning (of „recyc ling") van dat gebruikte pa pier acht de commissie vooral van groot belang voor de mi lieubescherming. In de eerste plaats wordt bij opnieuw ge bruiken van oud papier een niet onaanzienlijke hoeveel heid afval op „schone" wijze afgevoerd, maar ook blijft het bosbestand meer intact en wordt een minder verontreini gend fabricageprocédé voor papier en karton bevorderd. De resultaten van de studie kunnen, volgens de commissie, pas tegen juli van dit jaar beschikbaar zijn. Ondanks gestegen kosten Optimisme op bedrijfsauto- RAI A'dam AMSTERDAM (ANP) Optimisme beheerst de twee jaarlijkse bedrijfsautotentoon stelling in de Amsterdamse RAI, die gisteren haar poorten voor het koperspubliek open de. Hoewel de expositie op zondag en door-de-weekse avonden is gesloten worden ongeveer evenveel bezoekers verwacht als twee jaar gele den (165470). Deze „expositie der zware jongens" telt 200 exposanten uit 23 landen, die 'n vrijwel vol lediig assortiment van bedrijfs wagens autobussen, trekauto's, speciale automobielen en chas sis te zien geeft. Er worden tal van combi's en bestelwa gens voor het eerst in Neder land getoond. Gezien de gunstige verkoop resultaten op bedrijfswagen ge bied in 1973 in Nederland er werden 42.902 eenheden verkocht tegen 40.373 in 1972 zien de Nederlandse impor teurs het komende jaar zonni ger tegemoet dan hun collega's in de personenautobranche. En dat ondanks het feit, dat de vrachtwagen in het algemeen door tal van nieuwe EEG-be- palingen steeds meer in het gedrang komt. Zo wil men in de EEG een totaal vervoerge- wicht van 42 ton instellen, ter wijl in ons land 50 ton is toegestaan. De heer A. Beers, voorzitter van de bedrijfsauto afdeling van de RAI stelt dan ook: de vervoerspolitiek in de gemeenschap wordt geken merkt door bescherming van de spoorwegen en nationaal protectionisme. Velen beseffen nog te wei nig, dat het beroepsvervoer over dc weg ten aanzien van lading, prestatie en personeel steeds hogere eisen stelt en dat betekent, dat men jaarlijks voor hoge bedragen moet in vesteren. Sinds de laatste bedrijfsauto RAI begin 1972 zijn de ge bruikskosten van bestel- en vrachtwagens met gemiddeld 15 procent gestegen- In twee jaar tijd zijn combinatiewa gens en bestelauto's 12 tot 15 procent duurder in het ge bruik geworden en vrachtwa gens 15 tot 18 procent. Het bureau kosten trans portmiddelen van de Algeme ne Verladers en Eigen Ver voerders Organisatie (EVO) heeft dit berekend aan de hand van de gegevens van de kostenbegrotingen voor be drijfswagens, die de organisa tie jaarlijks maakt ten behoe ve van transportgebruikers. Vooral de brandstofprijzen lijn sterk gestegen. De benzi neprijs ligt 19 procent boven het niveau van februari 1972 door van 63,6 cent naar 75,6 cent te stijgen, exclusief de terugvorderbare BTW. De prijs van de autogasolie steeg in deze periode met 120 pro cent (van 21,3 naar 47 cent per liter)- Het vervallen van de dieseltoeslag op de motor rijtuigenbelasting per 1 janua ri 1973 compenseerde voor een deel de prijsverhoging van de dieselbrandstof aldus de EVO. Reparatie en onderhoud ziijn nu 15 procent duurder dan in 1972, terwijl de bruto aan schaffingsprijzen van de be drijfsauto's voor vergelijkbare bedrijfswagens nu 10 tot 15 procent hoger liggen dan bij de vorige bedrijfsautotentoon stelling. En dat heeft volgens de berekening van de EVO weer gevolgen voor de post rente over het geïnvesteerde kapitaal, die een stijgingsper centage ten opzichte van 1972 te zien geeft van 25. Bouw uranium- verrij kin gsf abriek te Almelo ALMELO (ANP) Als de gemeente Almelo een bouw vergunning verleent en minis teriële goedkeuring op grond van de kernenergiewet wordt verkregen, zal in april bij Al melo worden begonnen met de bouw van de eerste uranium verrijkingsfabriek volgens het ultracentrifugeproces in Euro pa. Experimentele forensenbus voor zakenlieden GOUDA (ANP) British Leyland heeft een experimentele fo rensenbus gebouwd, die bestemd is om zakenlie den volgens een bepaal de route van hu nwoning naar een of meer stop plaatsen in de stad te brengen en 's avonds weer naar huis te rijden. De kosten voor de bouw van deze bijzondere bus bedroegen f 250.000. Het interieur van de „business computer bus" is zodanig, dat de vaste passagier onmiddellijk na het instappe naan het werk kan gaan. Het maximum aantal passa giers bedraagt 22- De za kenman kan onder meer beschikken over een dictafoon, koptelefoon voor drie radiostations of tv-geluidskanaal, mo bilofoon en intercom met zijn secretaressen, ter wijl deze laatsten schrijfmachine, fotoco- 'pieer-, dicteer- en opna meapparatuur hebben. De bus heeft zonwerend glas, air conditioning en is uitgerust met een spe- luchtveringssysteem. 11 13 scheepsbericht en Abel Tasman 6 vn Hamburg nr Rotterdam, Achilles 6 vn Pto. Ordaz nr Georgetown, Acteon 13 in Perz. Golf verw., Amsteistad 6 vn Galveston nr Coatzacoalcos, Antilla Cape 6 16 w Kaap de Goede Hoop nr. Perz. Golf, Asian Enterprise 6 200 no Point Moresby nr Pu- san, Atlantic Star 6 vn Liver pool nr Halifax, Atys 6 vn Calcutta nr Singapore, Benga len 6 vn Hamburg nr Bremen, Bilderdijk 6 250 ono Bermuda nr Savannah, Capiluna 7 te Abidjan, Chiron 6 vn Parama ribo nr Amsterdam, Cinulia 6 te Lagos, Crania 19 te Stanlow verw. Deltadrecht 6 680 wzw Azoren nr Fos, Diadema 6 v Bonny nr Leverdon, Dione 6 735 nno Fortaleza nr Bonny, Doelwijk 6 110 zw Nizenhead nr Halifax, Duivendrecht 7 60 zw Guam nr Bladstone, Gies- senkerk 7 rede Kaapstad, Grebbedijk 6 200 z Bermuda nr Le Havre, Grotedijk 6 vn Hamburg nr Antwerpen, Gulf Hollander 6 245 zzo Bermuda nr Pto. Arthur, Hermes 6 vn New York nr Aruba, Holen- drecht 6 470 zo Rafe nr Bel fast, Kaap Hoorn 6 25 zo Al- meira nr Pto Rico, Kara 7 te Curasao, Kermia 6 te Tee- sport, Khasiella 8 te Shellha- ven, Lalibella 6 300 nw Ber muda nr Curagao, Langkoeas 6 155 z Fort Dauphine nr Dja karta, Leersum 6 360 zw Landsend nr Brake, Macoma 6 te Rotterdam, Marnelloyd 7 te Genua verw., Metula 6 35 ozo Cape A^jlhas nr Kopen hagen, Neder Linge 6 vn Bre men nr Antwerpen, Nedlloyd Katwijk 6 60 n Kaap Blanc nr Antwerpen, Nedlloyd Kyoto 5 2000 w San Francisco nr San Francisco, Palamedes 6 vn Barbados nr Georgetown, Par thenon 7 vn Amsterdam nr Suriname, Philidora 7 te Cura- gao, Philline 6 440 no Singa- püre nr Singapore. Rotte 7 te Hamburg, Rotterdam 6 158 n San Juan nr New York. Safo- cean Amsterdam 5 1290 wns Fremantlé nr Port Louis, Schelpwljk 6 vn Calcutta nr Shuaiba, Sinoutskerk 6 480 zzw Abidjan nr Port Eliza beth, Socrates 6 vn Rotterdam nr Antwerpen, Straat Agulhas 6 vn Singapore nr Mauritius, Straat Hobart 7 te Buenos Ai res, Straat Nagoya 5 20 w Takiti nr Yokohama, Straat Nassau 6 vn Rio Grande nr Santos. Tibana 7 20 z St. Vin cent nr Safi, Vitrea 10 te S ngapore verw. Vlieland 7 p Brunsbuettel nr Hamburg, Voorne 6 1050 wnw Lissabon ry. Liverpool Zaria 11 te Kanasaki, Zonne- Kerk 7 vn Funchal nr Pointe Uelgada. Pao sprak met Verolnie ROTTERDAM De heer Y. K. Pao, president-directeur van een van de grootste scheepvaartvloten ter wereld, heeft in Rotterdam besprekin gen gevoerd met Verolme over de bestelling van nieuwe sche pen. Korter werken in autofabrieken te Mechelen (B.) BRUSSEL (ANP) Als gevolg van de malaise in de autoverkoop, een gevolg van de oliecrisis, moest het perso neel van de Peugeot-assembla- gefabriek in Mechelen, deze week twee dagen korter wer ken. Het gaat hier om een 500 man. Om dezelfde reden wordt, van maandag af. de autofa- briek Leyland-Belgium, even eens in Mechelen, een op de twee weken gesloten. voor werk in België IINIST riellader 27O0L Ijk of telefonisch aan iort Zn. B.V endaal, tel. 023-259131, Ir en maandagmorgen Ir niet gewerkt. deze baan u iets (irige werkweek, akantiedagen, goed Iris, 7,8% vakantie- llag, jaarlijkse lificatie en subsidië- I van studie-activi- ln)? Schrijf dan aan leer J.A. Mol. Afdelin' loneelszaken, lervenbedrijf B.V., Jvsebaan 10. Breda. Ifoon: 01600-24231. libb-it ibedrijf b.v. ida Jcia Zoetermeer, I.Z.-Groep Etten-Leur. Amsterdamse effectenbeurs DONDERDAG 7 FEBRUARI 1874 le kolom ilotkoerseo vorige beur», 2e kolom koersen 2e tijdvak beur* a s laten b s bieden e s ex claim e s ex dividend Actieve aandelen Handel en indn-trle AKZO m 54.80 54 70 ABN I UM 250,00 252,00 Amre 0 62,00 62,80 Au, ttubM 250 225,00 220.00 Den-Ulo I 2> 109.00 IfenluclK P. 118,20 DorOlacM P. mi 118,00 UeioeJuo H 15 182.00 bemeten II 190,70 H.A.L. I0U - Hougo* c§ UVA BVA Cart. KLiv; UMi Kon Illi f «0 KN*> M i lOt Km Ned. 10 Ommerer Cert Phiup» j U PhlUpe II* U14 Botieco f 80 Rollncu j W Scheep* Ur Mi Unileva f «I 181,00 192.00 63,10 62,10 73,00 148.50 66,40 337,00 34,50 80.00 73,20 95,70 150,00 66,20 338,00 35,50 204,10 204.00 136,70 136,40 104,60 104.00 111.70 112,40 Active obligaties staatsleningen 1.00 Ned.W 8.00 id 10.95 8.00 id U-96 8.0t li <01 8.0 li' 1011 8.0U lu 10111 8.00 ld 69-76 8.00 td 10-77 7.15 td 11-96 7.7: ld 73-98 7.75 ld 70-78 7.». id 1)9-94 7.50 ld 71-96 7.50 id 72-97 7.50 id 71-81 7.20 ld 12-97 7.00 ld 661-91 7.00 ld 6*>U 7.01 ld 69-94 6.50 id 681-93 6.50 ld 6811 6.50 Id K8111 6.50 (d 681V 6.2.- ld 66-91 6.2." Id 87-92 6.00 td 67-92 5.75 M 651-90 5.75 id 6511 5.25 ld 641-89 5.25 ld <411 5.00 ld 64-94 4.50 td 58-83 4.5c ld 59-89 4.50 ld 601-85 4.50 'c 601» 4.50 td 63-93 4.50 ld 64-74 4.2F ld 59-84 4.25 ld 60-90 4.23 ld 61-91 4.25 ld 631 4.25 ld 6311 *.00 ld 61-86 4.00 id 62-92 8.7" ld 53-93 3.5«, ld it.47 3.50 ld 51-76 3.50 ld 53-83 8.50 ld 56416 8.25 ld 18-98 3.25 td 50-90 8.25 ld 54-94 90,00 90.00 89.40 94.80 91,70 91,60 97,30 97,20 87,40 86,70 94,80 86,70 85,70 85.40 91,90 83.00 85,20 85,00 13,40 81.40 80.30 84,10 U9.50 78,50 81,40 *1. 00 79.60 79.20 75,30 83,40 77.00 82.90 76.80 73.00 98,80 82.00 73,80 74,60 73.00 72,50 78,60 73,00 70,50 64,10 96,00 82,70 79,90 62.70 68,70 68,10 89,70 89,50 89,10 94,90 91.50 91.30 97.20 97.10 86,90 86,20 94,80 86,30 85,50 85 00 91,90 82,80 85,00 84,80 83,10 80.90 80.30 80,10 79.90 83.90 79.30 77,80 81,20 80,80 79,30 79.00 75.10 83,20 76,70 82,70 76,50 72.70 99.00 82,18 73.60 74,40 73.00 72,50 78,30 72,80 70,10 63,60 82,50 79,00 62,50 68,50 67,50 iJttldSS-M 25 ld 56-86 f.W ld Urto. 4.INJ ld V14Q .Ut KI Gi MC MK) ld 41 -7F i.OC N.lno.37 4... BNli j M ld 70 *5 4.50 ld 73-tt iM A'dam4? ld 48 5.75 R ü*tr «6 XJU ld 52 l .25 Bng?ü-8f 8JS£ ld HMtti 8.W) ld 69-16 4.0C Id tfV-94 8.UU ld n-06 »Uüld 72-0? ijk ld 71-15 7.75 ld 70-79 7.75 ld 72*81 7.80 ld 73-98 7.60 ld 72-9? IJ» ld 11-79 7Jtf ld 73-91 \ÖU ld 681-91 7310 ld 6811 7.00 td 881V 73N ld 72-97 73)0 ld 73-83 6.75 ld 61-9< 6.7Ï ld 88-93 6.15 td 12-82 6.50 ld 81-92 ÖJ» ld 81-92 8.00 ld 57-82 6.00 ld 851-90 8.00 ld 8511 5.76 I». 851-90 5.15 td 651) 5 ld 85-90 5 A. ld 58-83 5 V ld 84-89 5JU ld 65-90 5.00 ld 58-88 5.00 ld 84-89 4.1a ld 58-88 4.50 ld "X.89 4.51) ld 59-84 4.50 td 60-85 4.50 ld 62-92 4.50 ld 62-93 4.25 ld 52-7" 67,40 79,00 35.00a 85,40 84,30 94,50 96,60 95,60 93,90 93,00 90,00 89,00 80.00 83,00 92,70 91,00 97,00 89.50 88,70 88,70 92,70 93,30 93,60 85,30 o4.40 91,20 82,50 86,80 84,60 82,30 80,40 88.40 82,60 81,10 87,30 80,80 78,90 87,80 82,00 81,50 81,00 80.40 79,30 85,80 78,40 79.10 79.60 78,10 78.70 77.00 81,70 81,00 73,50 72,50 93,70 67,20 79,00 34,00 86,10 84,30 94,00 96,10 95,40 94,00 92,70 91,00 90.00 79,50 92,50 90.90 97.00 89,20 88.40 88,50 92,70 93,30 93,30 84,90 84.20 91,00 82,10 86,60 84,50 84.20 80.30 88,40 82,60 81.10 87,30 80,80 78,90 87,70 2.00 81,50 81,00 80,40 79,30 86.10 78,50 79,10 79.60 78,10 78.50 76.70 81.90 81,00 73.50 72.50 93,00 8.50 KijnlDu 8.ÜC S1*B 11 80,50 88,30 89,50 88,80 88,20 89,50 88,50 Hypotheekbanken 9.9C Prtit.HJB 96,50 95,50 IJ* ld n 81,50 IJK. MM 98,20 6.UH ld mV 78,00 78,60 25 ld b-11 73,60 73,60 4 «IU Uil 76,90 76,50 Keilt 11 -ill ld K 8.01 WMU DZ 91,10 91,10 .JKj td 1 76,80 76,80 0.00 td pbr 96,00 96,00 W.Utt.H 95,00 95,00 'JU ld 70 91,00 »jMi ld 71 89,20 2.2. ld 72 82,50 7.50 ld 11 I 86,60 86,50 7.50 ld 7111 7.00 Id V 81,50 81,40 8.00 ld pbr 95,10 9.00 Scb.Ned 90,00 98,00a 5.00 Sch Ned 86,60 Handel, industrie en div. 4.00 Abold 4.ac Akzo 4a Slao-Pb 8.50 HUZ 8JT. ld 8J1S Biec.VU -.01 ld VU 73 8.25 id VB 7.50 ld 8.00 Ur.Petr 7 25 td 04 7 J» td 12 6.0C ld 65 H.50 Leehorti 7J» CMC 72 5.7f id 61 8.00 Elsevier 9.00 Gelder?! I.00 Hein Bier 8.ofi HoogovH 84» ld 12 0.50 ld 66 5.30 Indole 6.00 Kon.Zout 1.75 Koudijs 5.50 KSHH5-80 1 KKH63-78 6.25 Menebe6fi 86,10 85,50 89,00 87,00 87,50 88,00 90,00 88,00 87,50a 85,00 87,00 87.80 87,60 90,20 92,00 83.00 83,00 80.50 80,50 78.50 78,50 83,00 83,00 82.00 81.60 78,50 79.00b 78,50 78,50 90.60 90.60 81,30 81 05 93,90 93,65b 83.00 83.00 73,50 73,60 76,00b 91,90 90,80 84,50 84,00 100,60 100,50 101,20 101.00 94,80 94.70 80,00 80,50 83.UO 82,60 84,00 97,30 97,10 79,30 79,30 72,70 72,70 87,00a 85,50 83,80 83,50 84.50 84,10 Obligaties banken 8.25 ABN 70 8.00 ld 70-76 8."0 ld 71-86 8.75 Amro 73 8.50 ld 13 8.50 ld 69 8.15 Amto13 K.00 ld 69-76 8.00 ld 70-78 7.75 ld 11-16 7.75 ld 71-86 ?-50 ld 13-88 7.00 ld 73-80 1.50 MeeaH?2 BNUrap52 7.50 Expttn66 8.0C Lee«e PI 7.00 N.bkMId 5.75 ld 65 7.00 N.ln» 72 8.00 NMB 70 6.75 ld kap 72 NOB 72 7.00 ld 66 97,10 97.00 90.40 91.00e 96,80 93,80 99,10 96,50 94,65 96,40 88,75 85,50 89,90 86,00 233,00 96,50 94,70 98,15 89,00 88,00 95,30 81,50 83,00 83,50 97,10 96.50 90.30 93.80 98,85 96.60 94.20 96,10 88,90 85,40 89,70 89.50 233,00 91,00 94,50 98,50 88,90 96,00 81,50 81,80 5.00 Neüerh 8-50 Gast 8.50 td 15) 8.25 td 70 90,00a j 8.IM) ld 71 8.00 ld 72 7.75 ld 72 7.54' ld 69 7.25 ld 66 1.2. td 73 6.51) ld 66 6.50 td 68 5.75 ld 65 6.50 Staatsni 7.00 OvtngDi* 8.75 Pakh. 70 7.75 ld 73 7.00 ld 68 7.0(1 td 72 7.25 ld Bib» 6.50 td 67 5J» ld 64 4.75 td 61 7.75 Pechlnej 8.00 Peek O 89,25 90.50 88,25 102,00 84,00 83,00 87,20 99,00 88,50 89,70 89,70 88,70 89,00 87,60 90,50 88.50 92.00 88,20 89,30 96,60 94,40 95,50 88,30 90,30 88,30 86,00 87.20 87,90 85,90 80,20 89,40 79,80 84,00 96,50 85,00 81,30 10,00 87,50 80.50 82,20 86.00 84,50 83,00 91,00 85,00 88,40 101,50 84,00 83,00 87,00 99,00 88,20 89,10 89,10 88,20 88,00 90,50 88,50 90,50 88,00 89,30 96,60 94.00 95,20 88,80 90.00 88,50 85.00 86,80 87,70 85,70 80,40 89,30 79.70 96,50 94,60 81.30 80,00 87,50 80,40 82,20 85,60 83,00 MO PbUlpa72 i.ot ld ii 5.75 Poot B iJN) Pecemé? i.56 k) M tJOU ld 56 «.00 rUKM 51 6.06 M M 4.50 ld SU .75 Bolt .Ant 6.50 K-U Pijp sj» id se 1.75 10 62 1.06 HljnScb 8.0v Schiphol 82tc Shell 71 7.75 ld 72 «Jk BUV 72 8JW SHV 75 8.75 ld 70 (.'.06 &>mltN65 2.75 1'liV 72 2.25 iotai 72 8.00 Unlievlü «.00 10 «6 7.00 VM1- 49 SJKHdSfc 5.- Id 62 ÖJiS Wljers66 7.00 Dorp 6? Luchtvaart-Spoorwegen 7.0C KLM 68 82,00 82,30b 5.00 ld 60 94,80 94,80 4.75 ld SU 88,00 88,00b 8.50 NJS. 70 M.OO 93,60 7 2 ld 72 83,00 82,70 4.75 ld 57 85,70 85,70b 3.50 ld 55 94.50b 95,20 Premie obligaties 2.5. Aikm. 56 63.05 64,00 2.50 A'd»m5] 63.60 64,00 2.50 ld 561 72,30 72,30 2.50 Id S611 73,10 74,00 IJl ld 56111 72,00 71,60 2.50 ld 59 71,00 71,90 2.50 Breda 54 62,25 62,05 2.50 Uordr. 56 62,05 62,05 '2.5u E'bvo 54 62.05 63,00 2.50 Enscb. 54 63,55 64,00 2.50 Haag 521 74,05 74,00 2.50 ld 5211 73,00 72,25 2.5n K.Krul» 72,00 2.50 Rdatn52l 72,60 74,80 2J» iu 5211 72,30 75,00 2.5C ld 57 72,50 72,75 2.50 Utr. 52 99,00 96,10 2.50 Z.Holl.5? 77,05 79,00 2M ld 59 70,50 72,00 Buitenlandse obligaties 4.15 Gelder >.75 Gist Br i.5* Grinten ijl' H tncger JJK. Hole* j.25 Hoogo? ..5! IHI Hob 5.7.- Indole ÏJU Kappa73 Ö.50 KJuwer >.75 KLM 1.7' K-N.Pap IJS KSH 73 ..00 Lyons N IJti (B'Uitosb i.Ot Meteoor 1.00 NKM-B Lib Nederb 8.56 NMB 7.75 NUMIcIH 8.0C Nyverd 6.5C Phiüp* 4.75 Philips 7 Si Proost.B 6.56 Bounce 6.50 ld 1000 8 iK Sanders UHJ Kkol Br. l'tlb Wat 8J« VMP 6.00 Vthamij 8.25 Vlb-But 7.00 W saner 89,30 98,50 108,00 92,00b 81,50 89,40 99.00 109,50 93,00b 128.00 81,75 81,60 81,80 97,00b 98,00 128,00 128,00 76,50 76,00 1 0,50 140,00 89.20 89,20 79,00 79,00 83,00 82,00 154,00a 83,00 82,70 187.00 191,50 115,00 116,50 95.00 95.00 96,50 96,40 99,25 100,00 101,60 101,80 Ühamotte .dndu Key -urn en Br. IYust rane Ned Misseaax nkkers Ur Os Hootb uröfe duiker App .'.connsto r.isevier .1' eert caikes rokker ford Auto furneas uuim» H W 5 pet PW Gelder eert Gerofabt Gleaseo Gis. Broc id eert .oudsmlt 106,00 93,00 96,30 91.00 86,00 97,50 102,80 70,00 106,00 92,50 96,00 91,00 86,00 97,50 103,00 Aandelen uanken verzekeringen AME\ 122.00 122,00 Ami os 100.00 99,20 Ais.M.R'dim 97,50 98,00 Ennla 166.80 168.00 Ka» .Asa. Mee» At Hope 135,P0b 134,50 Ned Credictb 43.00 425.00 NMB 150,00 44,00 xiavcnb Bnk 2860,00 2890,00 i Cert 286,00 289,00 ft.Gr Hyp bk -9,00 99,00 l'tlb Hyp. bk 175,00 178,00 WestUtr. Hyp 347.00 347.00 Scheepshypb 2350,00 2360,00b Handel en industrie 7.75 Eurfnv72 5.75 ld 64 5.75 ld 65 '1.00 IntArall 1.0C ld 68 8.25 lntBk7l 4.50 lü 61 4 JU! ld 62 3.50 ld 55 3.75 KSU 64 5.75 ld 65 4.75 ld 62 7.50 Petrof5! 7.00 AU.Brew 3.50 Eng.W.L 5.25 Rothm. 5.01 Co rYsnc 5.00 Plpe-L. 4.21 Noorw.55 4.01 Nor.Hyd Convert 4.75 Akzo 6.00 A.B.N. 6-75 AmRo73 5.50 AmKo 8.25 Ball .Ned 7.00 BUZ 6.25 Buhr.T 7.75 Elsesler 7.25 Furn. 73 88,00b 81,50 76,50 90,00 82.00 89,70 85,50 79.00 99,00 82.75 82,75b 82.50 123.00 86,80 26,50 87,00b 81,50 77,00 39,90 82,00 90,50 85.00 79.00 99.00 82.«5b 124,00 87,50 25,25 91,40 84,00 94,20 60,00 obligaties 91,10 84.10 72,00 93,00 90,70 129.80 100,00 73,50 93,50 90,95 130,25 104,80 97,00 98,50 A(J" 238,00 239,80 \hogBUB 43,20 40,50 Aliuld 79.00 78,60 VMAS 45,10 Asd Uroogu 101,00 101,00 Asd Rijtuig 138,00 140,00 Aniem Nat. 16,60 17,00 Arnb. Schb» 118,00 170,00 Assetberg 835,00 830,00 Ui DEI 212,00 212,00 \ut-Screw V. 116,50 116,50 \ut.ind.Rt 1220,00 1220,00 Hallast-N 46,20 46,50 BAM 88,00 88,00 Batava 1480,00 1480,00 Batenburg 1340.00 1335,00 «leek, van 144,00 143,00 Beers 72.00 72,00 Hcgemann 85.00 62.00 üergoss 292,00 294,00 Bcrkel P 145,50 145.00 Blyuenst 775,00 800,00 Boer Druk 268,50 268,50 Bols 106.70 108,00 Borsumij W 77.10 77,00 Bo Kali» 101,10 103,80 KOZ 400,00b 400,00 Braai Bouw 303.00 297,00 Bredero VG 1458,00 td cert 1470.00 1455,00 Bredero VB R68.00 '-64,00 ld oert 466,00 462,00 Bilhrmann-T. td eert 76,60 76,00 Calvé-D eert 162,50 163,50 ld 6 pc. eert 1260,00 1260,00 Jentr .Suiker ld oert Ceteco 173,50 169,20 id cert 172,00 169,00 •riLten irotsmed. Hageineljer Hambro Int Hellingman Here Cons. Hey breek Hoek Mach Holec Holi. Beton ICU eert 1HL Holland Ind. Maatsch 1L5B Kondor Intetlaa luternatioM Inventum Wappe papier Kemo Kempen en B Key Houtb. Kiene S Kloos Ka uwer 68,00 66,50 57.00 58.00 21,00 21,00 1060.00 1080,00 73,00 72,50 55,00 55.00 230,00 224,00 1555,00 150ü,00a 470.00 475.00 46,60 46,60 538.00 537,00 538.00 535,00 270,00a 268,00 72,00 72.00 29,00 29,00 800.00a 89.00 90,20 40.00 40,50 - 16.80 65,50 65,30 69,50b 71,00 418,00 420,00 68,20 68,60 68,20 68,60 100,00 100,00 120,00 120,00 210,50 208,00 133,00 133,00 102,50 101,50 88,00 88,00 38,00 37,60 170,00 170.00 C 305,00b 97.50b 96.20 205.00 207,00 56,30 56,50 87,00 86,00 41,50 35,00 230,00 232.00 86.00 85,00 205,00 207,50 62.70 62,50 1090.00 1140,00 202,50 200.00a 4,50 86,00 2850,00a 2800,00 236.00 241,00 157,00 157.00 104.50 106,50 Kon. Beljcnkort 85,30 id cert 85,20 85,10 ld t cum Kon. Ned. Pap. 72,60 72,50 Koudijs Krasnapolsky 130,00a 122,00 KSH 70,00 71,00 KVT 87.00 86,00 K watts 130,00a 125.00a Landr G1 134.00 135,00a Leldsche Wol 180,00 183,50 Lindel. Jacob 24Q,00 243,00 Lijm Delft 125,50 129,00 Macintosh 98,00 101,50 Meneba 162,00 162.50 Mets Verb 1440.00 2440,00 Meteor.Bet 56,00a Molukscbe 78.00 77,00 iVlijnb. w. 1075,00 Maarden 50,80 50,00 Naeff 100,00a 99,00a Nat. Grondbez 75,10 75,80 NMB-Bouw 72.50 73,00 Nedap 440,00a 420,00b Nederhai'st 41,80 41,90 Ned. Bontw 343,00 340.00 Ned. üagbl 206,00 NeUe 507,50 515,00 ld cert 341,00 342,00 Netam 92,00 91,00 Nis! 1555,00 1560,00 Nierstras? 1640.00 1640,00 Norit 91,50 90,50 N'utricia GB 93,50 93,20 Nutrtcia VB 16,30 93,20 Nytna 93,50 40,80 Ntjverda) 40,50 84,00 UUEM holding 31,80 32,10 Urenateln 247,00 246,00 >ving-D-S 228,50 224,50 i'akhoek i) 155,00 152,00 id oen 154,50 151,00 Ps 'errbang 89,50 89,50 Palthe 131,00 128,00 Philip» gb 34,20 34,30 Poni Hout 351,00 357,00 Porcel Plea 95,00b 98,50 ProostABr 258,00 257,00 <tademaker* 445,00 439.00 ttcesink 130,00 130,00 Ket-uwijb 83.00 87,00 Itels&Go 156,00 Klvs 236,00 242.00 ld cert 220.00 Kothe A Jlsk 76,50 76,00 Unmmenhttiler 690,00 698,00 Rijn-Schelde 221,00 224,00 Sanders 242,00 238,00a sche* Expl, 17,60 17,30 Scbokbeton 1200,00b 1200.00 Schui tenia 130,50 131,50 Scbuppen 252,00 253,00 Schuttersveld 1135,00 1140,00 Stevtn Gr 75,00 74,00 Stoumsp Pw 120,00 119,00 l'ablnd Phil. 139,00 134,00 telegraaf 97,00 97,00 l'HV Intern 238,00 239,00 111b Waterl- r>5,00 335,00 Tw Kabelf. 410.00 405,00 Lbblnk 225.00 225,00 (Jdfuhout 457,00 450,00 Unikap 244,00 234,00 Uni) cert 112,00 112.80 ld pet 79,60 79,50 id 6 pet 69,20 69,20 v.d Vliet-W 167,00 162,00 Vemeta 50,00 48,00 Vei Glaat 785.00 810.00b vei .Hand.Scb 514,00 539.00 V MT 142,00 142,00 ver.N Ivleerm 311,00 312,00 Ver-N. llitgmij 105,50 106,50 Ver.louwfabr id vert 113,00 112,50 Vezel verw. 530,00b 530,00b VihamijButt 98,00 97,00 VRG Papier 700.00 697,00 Vulcaansoord lOOO.OObl 150,00b Wegener G ld vert. 65,50 67.00 Wessauen 132.80 132,00 Wyers 108,60 110,00 Wijk en Her. 940,00 935,00 Zaalberg 125,50 128,50 Belegglngsmijen Dutch tnt. 101,00 101,50 1KA Belegg 154,00 153,00 Nefo 68,00 69,90 Ubam 77,00 76,60 RoUnoo 69,00 Uni-Invent 79,00 78,00 U til) co 112,10 110,60 Wereldhaven 94,70 94,20 Leveraged 19,25 19,25 lokyo Pac. B. 21,75 22,00 iokyo Pac. B. 30,90 30,75 Buitenland Concentra 213.00 217,00 Euro paf oada Lnifonda 400,00 396,00 Kurunion 1165,00 1162,00 finance-Dn 248.00 247,00 Valeurop 640,00 638,00 Chemical P 9,50 9,70 Co). Growth 4,70 4,70 Oreylus F 11,25 11,30 fidelity F 14,00 14,00 Investor» M 8,20 8,25 lapan Fund 9,90 9,60 Lehman Corp 14,25 14,25 Madison F 10,70 10,70 Manhattan 2,75 2,75 Massachus 10,30 10,40 Oppenhelm er 7,40 7,40 Steadman 2,30 2,30 technology F 5,30 5,30 Value Line 3,30 3,30 Vance, Sand. 6,30 6,40 'ievaert Photo 102,00 102,00 Petroflna c— Solvay 175,00 175,00 tin. Minlère 1095,00 1070,00 Hoecbst 118,50 117,00 Mannesmann 161,00 163,00 A11.Breweries 468,00 468,00 Br. Petrol. 370,00 367,00 Imp. Chem. 137,00 138,00 Dai-lch! Bonk 362,00 361,00 Nippon Electr. R65.00 Pioneer El. 36,00 35,00 Sanyo Eectr. 26,20 26,20 Sony Corp 26,00 26,50 Mijnbouw/Petroleum Maxwell Petr 120,00 Moeara Enim 195,00 200,00a ld 1-10 2480,00 2450.00 1-4 2590.00b 2590,00 Sarakreek 50,00a Canada AI can Bed Telepb Bovis Corp Can. Brewer Can .Pacific Gul. OU Husky UU Imperial UU inald Nat.G. Int.Nickel Shell Canada 35,05 40,00 1,95 4,25 16,70 34.00 22,10 41.40 10,40 37,25 20,00 Chrysler 17,50 17,45 Cities Serf 56,00 56,50 rugate 26,50 27,50 Columhia Gas 27,40 26,70 Cons Edison 20,60 20,40 Cont Can. Control D. 38,25 38,75 Curtiss W 13,00 13,00 Dow. Chem. 57,40 57,30 Do Pont 162,50 163,00 Eastm. Bod. 110,25 108,00 Exxon Corp 67,50 88,50 First N.C. 40,25 40,00 Ford Motor 46,75 46,00 Gen. Cable 9,25 9,25 Gen .CJ gar 13.30 12,50 Geo. Electric 60,50 60,00 Gen Food 27,40 27,40 Gen.Motors 51,75 50,80 Gen lelepb 27.00 26,75 GUettc 38,00 38,80 Goodrich 16,75 16,75 Goodyear 16,25 16,90 Greyhound 15,25 15,20 Gull Oil 24,00 Honeywell 80,00 80,00 IBM 250,00 256,00 Int.Flavors 80,75 80,75 Int. Iel AT 28,50 29,00 Kennecott 40,35 39,50 Kroger 21,70 21,60 l-easco D 9,30 9,00 Ling-Temco 9,40 9,40 Litton lnd. 5,40 5,40 Littong lnd. 12,00 11,50 35,25 40.25 1,95 4,00 16,25 33,50 22,40 41,40 10,00 37,50 19,75b Marcor Martin Mar McDonnalJ Minnesota National (.an Nat.Cash Reg Nat.Dist.&C. N.A. Philips Occidental Peruj Centr Pep. Co Philips P. Polaroid Procter G RCA Corp Rep-Steel Reynolds lnd Sears Shell UU South Pac Diversen lloll.Ani.Lijj Oostzee Geld.ltamwcg Ant.Brouwerij Ant Verfl'ahr. ElMij Aruba Sur. Brouwerij Hunter ÜougJ 73,00 71,00 650.00b 650.00b 850,00 845,00 152,00 154,00 145,00b 145.00b c 37.00 36,50 Participatiemijen Alg. Fondsenb. 108,50 108,00 America Fund 180,00 182,00 Asc. Belegg. D 155,00 155,50 Converto 585,00 580,00 Goldmines 228,00 222,00 Holland F 136,00 136,50 id 1 680,00 682,00 Interbonds 507,00 507,00 Ned. Vastgoed 573,00 Btnn Beif. VG 135,00 135,00 Breevast 114,00 V.S. van Amerika Admiral Corp A^zona Am.Cvabanud AJu.Mrlal Am.Motors Am.Smelt c. j \m.Standard Am lel&le) Am per Corp Amsted lnd Anaconda lipeco Corp Ark Louis Alt Rtchf. Bethl .Steel Hoeing Corp Burlington Burroughs U'lanese Chadbourn Chese-eake 11,75 11.85 20.50 20,50 22,25 20,30 48,TO 47.75 11,50 11,80 23,10 23,90 12,75 12,75b 51,75 52.25 4,90 4.85 43,25 43.00 25,80 25,90 3,20 3,00 24,00 24,50 95,25 33.00 33,60 14,25 14,25 23.00 194,00 195.00 30,80 29,50 1,75 1,70 57,50 58,00 Sperry Rand StantiarL Hi Sterling Ur Studfbaker Sun UU Comp landv Corp Texaco lex as Instr I'ransam Corp Union Pac. 11 .S Stee) Westinghouse WuoUvortb 22,00 16,5U 17,50 78,10 9,10 33.25 14,50 19.75 11,95 3,85 67,31' 56.90a 84.50 86 25 20,75 25,50 46,75 89.00 58.60 35.50 41,35 T1 ,bl)b 28.00 37.50e 50.50 19,45 30,00 103 50 1U.40 79,50 39,25 25.20 19,30 21,50 16.75 17,75 77,80 9.40 33,00 14.50 19,75 12,20 3,80b 68,00 57,10 84,00 85,50 20.60 25,60 88.50 57.70 34,50 41,75 51,50 27,10 37,25 50,25 19,50 30,50 103.00 10 55 79,00 40,10 24,75 19,20b (Aandelen) Pjr Hold 235,00 240,00 (Obligaties) 9.00 Menobi '4 102,40 I02.S0 (Claims, Scrips, Stockdiv e.d.) Aniem Beheer N.M.B. Philips GtB Pioneer Elec. 3,00 7,30 8,00 3,20 7,50 8,60 9,50 Amsterdam, 7 febr. (ANP) - Het Damrak gaf donderdag bij opening een nagenoeg gelijk beeld als de vorige dag te zien. Op nieuw waren op een kal me, wat verdeelde actieve markt, de banken in trek. ABN begon direct f2 be ter op f255 en AMRO- Bank f I op f 63. Verder waren de ver schuivingen nogal gering van omvang. Unilever was f 1 in herstel op f 112,70, Hoogovens deed het 40 cent beter op f 63,50 en Kon. Olie eveneens 40 cent op f 95,90. Akzo was 20 cent lager op f 54,60, terwijl Philips onveran derd op f 34,50 van start ging. KLM boekte op f 73,50 een openingswinst van een halve gulden. Ook de rest van de hoofdfondsen hield het op winstjes en verlies- jes in deze orde van grootte. De staatsfondsen waren met verliezen van gemiddeld weer 50 cent opnieuw zwak gestemd. De BNG-leningen waren eveneens verder op hun retour, zij het in iets min dere mate. Macintosh kon zich een paar gulden herstellen. Ook de uitgeversfondsen Wegener, Kluwer en NDU lagen nogal vast in de markt. Verder mochten zich ook Inventum, Van der Grinten, Ver. Handels ondernemingen Scheve- ningen en Pont in een be hoorlijke belangstelling verheugen. Aan de andere kant moesten ook Bredero VG. IBB. Amsterdam Rubber, IHC en Pakhoed een flinke veer laten. Op de actieve markt be gonnen gedurende beurs- tyd ABN en AMRO-Bank aan de terugtocht, zodat van de winst van donder dag spoedig niets over was, terwijl ABN zelfs een verlies kreeg te incas seren. Verscheidene ande re actieve fondsen hadden eveneens de neiging af te brokkelen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 11