Grote Europese
tweewielergroep
in de maak
Cjor-rarj
robben
anp-beurs
overzicht
BANKEN VERDER
OMHOOG
V. i.o.
ELAND
ARESSE
nis van Nederlandse han-
Jenlie.
typen.
Boekhouden
kKT MET
ECHTPAAR
het vliegveldrestaurant te
Ima's bezittende.
Lncties in aanmerking wi|.
len wij schriftelijk te sol-
V. i.o.
^RNEMUIDEN
3
roord
je/overflakkee) J
slijk gehandicapten
paviljoens voor lopende
Ivang opleiding in septem-
1824,26 per maand (1973)
I mindering wordt gebracht
llmatigheidstoeslag reis-
Id boven 2.50 interne
Tischaf dienstkleding gratis
Iver-
te
16,
Jüi
Vrijdag 8 februari 1974
financiën
FIETS-GIGANT LAURA-VELOSOLEX
EYGELSHOVEN(ANP)
Laura en Vereniging N.V. te
Eygelshoven en de Franse
Velosolex-groep gaan hun
activiteiten in de tweewie-
Ierindustrie coördineren met
als doel de gezamenlijke po
sitie op de Europese twee-
wielermarkt maar ook de ex
port naar landen buiten Eu
ropa te versterken, zo deelt
Laura mee. De nieuwe com
binatie produceert per jaar
circa 350.000 fietsen en
200.000 bromfietsen met een
jaaromzet van f 140 min. In
totaal verschaft de combina
tie aan 1200 personeelsleden
werk, van wie 750 in Neder
land.
Bij de nieuwe combinatie is
ook Batavus Intercycle B.V. te
Heerenveen betrokken, de
grootste Nederlandse produ
cent van fietsen en bromfietsen
Laura en Veerniging is name
lijk meerderheidsaandeelhoud-
ster van Batavus waar 650
mensen werken. Bij Laura Mo
toren (volledig eigendom van
Laura en Vereniging) werken
100 mensen.
Laura en Vereniging zal een
50 pet. belang verwerven in
echter anclere industriële acti
viteiten aangetrokken.
Velosolex, indertijd de eer
ste en grootste bromfietsfabri
kant, heeft nog altijd een be
langrijk aandeel in de grote
Franse thuismarkt en beschikt
bovendien over een sterke
wijdvertakte exportorganisa
tie. In Mac;on er Tours worden
bromfietsen geproduceerd in
moderne bedrijven- De Veloso
lex-groep is gelieerd met de
bekende carburatorfabrieken
die onder de namen Solex en
Zenith vrijwel de gehele Eu
ropese auto-industrie van car
burateurs voorzien.
de tweewieleractiviteiten van
de Velosolex-groep en Veloso
lex zal de helft verwerven
van de aandelen van Laura
motoren en 20 pet van die van
Batavus. Er zal een holding
worden opgericht van Neder
landse nationaliteit, waarin
beide groepen ieder voor de
helft deelnemen en welke de
activiteiten van de Nederland
se en Franse produktiebedrij-
ven en verkooporganisaties zal
coördineren. De Nederlandse
en Franse werkmaatschappijen
zullen binnen het raam van
deze coördinatie zelfstandig
olijven opereren.
Laura Motoren zal van de
overeengekomen samenwer
king heel uitgesproken profijt
trekken. Zij krijgt, naast Ba
tavus, een grote vaste afne
mer, waardoor haar activitei
ten op een solide basis sterk
kunnen expanderen. In de
Zuidlimburgse mijnstreek zal
dit een bijdrage tot de werk
gelegenheid kunnen geven.
Ook voor Batavus worden dui
delijk voordelen verwacht- De
schaalvergroting en de inscha
keling van een omvangrijke
exportorganisatie zullen de
eeds opmerkelijke groei van
de laatste jaren slechts kun
nen versterken.
Laura en Vereniging is van
oorsprong een mijnonderne
ming die nu nog de laatste
sluitende mijn Julia exploi
teert. De laatste jaren werden
De samenwerking zal geen
onaangename gevolgen hebben
voor net personeel in Limburg
en Friesland, zo verzekerde
bestuurder L. Debets van de
Industriebond NKV in Heer
len.
Vooral Laura Motoren zal
hiervan profijt trekken. Het
Franse bedrijf betrok voor
zijn bromfietsen namelijk de
motoren van Laura. De bonden
zeggen te verwachten dat de
samenwerking een betere af
zet zal garanderen. „Het be
richt van samengaan is het
eerste positieve bericht, na
een vrij langdurige periode
waarin het met Laura niet zo
best ging", aldus de heer De
bets.
In 1973 155.412
woningen gebouwd
DEN HAAG (ANP) In
1973 zijn 155.412 woningen ge
bouwd tegen 152.272 in 1972.
Deze cijfers heeft het ministe
rie van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening bekend
gemaakt.
In 1973 heeft het aantal met
subsidie te bouwen woningen
103.850 bedragen, te weten
47.925 woningwetwoningen en
55.925 particuliere gesubsidieer
de woningen. Het oorspron
kelijke woningbouwprogram
ma voor 1973 voorzag in een
aantal van 111.250 te subsidië
ren woningen, nl.: 50.325 wo
ningwetwoningen en 60.925
particuliere gesubsidieerde
woningen. Het programma
voor de woningwetwoningen
werd in 1973 met ca. 2.400
verminderd in het kader van
een herziening van de uitvoe
ring van de rijksbegroting
1973. Het aantal in de particu
liere sector te subsidiëren wo-
ningen werd in 1973 met 5.000
verminderd, omdat dit aantal
reeds in 1972 in voorschot
I werd uitgegeven.
In het jaar 1973 werd voor
de bouw van 103.874 woningen
subsidie toegezegd. Dit is ruim
100 procent van het totaal
aantal van 103.850 woningen
of ruim 100 procent van het
programma ad 114.476 wonin
gen). In het aantal van 103.874
uitgegeven woningen zijn be
grepen: 47.927 woningwetwo
ningen of 100 procent van het
programma ad 47.925 (1972:
49.476 woningen of ruim 100
procent van het programma ad
49.450);
55.947 particuliere gesubsi
dieerde woningen of ruim 120
procent van het programma ad
55.925 woningen (1972: 65.026
woningen of 100 procent van
het programma ad 65.026). In
de 103.874 uitgegeven wonin
gen zijn begrepen 14.333
(15.311) bejaardenwoningen
Bovendien werd subsidie toe
gezegd voor bejaardentehuizen
met in totaal 4.996 (5.017) bed
den waarvan 4.413 4.400) te
bouwen in de particuliere sec
tor en 583 (617) in de wo-
ningwetseetor.
(ADVERTENTIE)
DE NIEUWSTE
Voorjaarskollektie
IS BINNENGEKOMEN
Elegante Damescanfectie
Ginnekenstraat 153
hoek van Coothplein
Breda - tel, 01600 - 34965
's Maandags de gehele dag
gesloten.
IN verscheidene steden in de
Spaanse provincie Andalusië
zijn in totaal dertig mensen
aangehouden die tot verboden
organisaties zouden behoren.
Studie over
nieuw gebruik
oud papier
BRUSSEL (ANP) De Eu
ropese Commissie in Brussel,
het „dagelijks bestuur" van de
EEGi heeft besloten een studie
te laten maken van de moei
lijkheden om in de gemeen
schap een groter percentage
van oud papier opnieuw te
gebruiken.
Terugwinning (of „recyc
ling") van dat gebruikte pa
pier acht de commissie vooral
van groot belang voor de mi
lieubescherming. In de eerste
plaats wordt bij opnieuw ge
bruiken van oud papier een
niet onaanzienlijke hoeveel
heid afval op „schone" wijze
afgevoerd, maar ook blijft het
bosbestand meer intact en
wordt een minder verontreini
gend fabricageprocédé voor
papier en karton bevorderd.
De resultaten van de studie
kunnen, volgens de commissie,
pas tegen juli van dit jaar
beschikbaar zijn.
Ondanks gestegen kosten
Optimisme op
bedrijfsauto-
RAI A'dam
AMSTERDAM (ANP)
Optimisme beheerst de twee
jaarlijkse bedrijfsautotentoon
stelling in de Amsterdamse
RAI, die gisteren haar poorten
voor het koperspubliek open
de. Hoewel de expositie op
zondag en door-de-weekse
avonden is gesloten worden
ongeveer evenveel bezoekers
verwacht als twee jaar gele
den (165470).
Deze „expositie der zware
jongens" telt 200 exposanten
uit 23 landen, die 'n vrijwel vol
lediig assortiment van bedrijfs
wagens autobussen, trekauto's,
speciale automobielen en chas
sis te zien geeft. Er worden
tal van combi's en bestelwa
gens voor het eerst in Neder
land getoond.
Gezien de gunstige verkoop
resultaten op bedrijfswagen ge
bied in 1973 in Nederland
er werden 42.902 eenheden
verkocht tegen 40.373 in 1972
zien de Nederlandse impor
teurs het komende jaar zonni
ger tegemoet dan hun collega's
in de personenautobranche. En
dat ondanks het feit, dat de
vrachtwagen in het algemeen
door tal van nieuwe EEG-be-
palingen steeds meer in het
gedrang komt. Zo wil men in
de EEG een totaal vervoerge-
wicht van 42 ton instellen, ter
wijl in ons land 50 ton is
toegestaan. De heer A. Beers,
voorzitter van de bedrijfsauto
afdeling van de RAI stelt dan
ook: de vervoerspolitiek in de
gemeenschap wordt geken
merkt door bescherming van
de spoorwegen en nationaal
protectionisme.
Velen beseffen nog te wei
nig, dat het beroepsvervoer
over dc weg ten aanzien van
lading, prestatie en personeel
steeds hogere eisen stelt en
dat betekent, dat men jaarlijks
voor hoge bedragen moet in
vesteren.
Sinds de laatste bedrijfsauto
RAI begin 1972 zijn de ge
bruikskosten van bestel- en
vrachtwagens met gemiddeld
15 procent gestegen- In twee
jaar tijd zijn combinatiewa
gens en bestelauto's 12 tot 15
procent duurder in het ge
bruik geworden en vrachtwa
gens 15 tot 18 procent.
Het bureau kosten trans
portmiddelen van de Algeme
ne Verladers en Eigen Ver
voerders Organisatie (EVO)
heeft dit berekend aan de
hand van de gegevens van de
kostenbegrotingen voor be
drijfswagens, die de organisa
tie jaarlijks maakt ten behoe
ve van transportgebruikers.
Vooral de brandstofprijzen
lijn sterk gestegen. De benzi
neprijs ligt 19 procent boven
het niveau van februari 1972
door van 63,6 cent naar 75,6
cent te stijgen, exclusief de
terugvorderbare BTW. De
prijs van de autogasolie steeg
in deze periode met 120 pro
cent (van 21,3 naar 47 cent
per liter)- Het vervallen van
de dieseltoeslag op de motor
rijtuigenbelasting per 1 janua
ri 1973 compenseerde voor een
deel de prijsverhoging van de
dieselbrandstof aldus de
EVO.
Reparatie en onderhoud ziijn
nu 15 procent duurder dan in
1972, terwijl de bruto aan
schaffingsprijzen van de be
drijfsauto's voor vergelijkbare
bedrijfswagens nu 10 tot 15
procent hoger liggen dan bij
de vorige bedrijfsautotentoon
stelling. En dat heeft volgens
de berekening van de EVO
weer gevolgen voor de post
rente over het geïnvesteerde
kapitaal, die een stijgingsper
centage ten opzichte van 1972
te zien geeft van 25.
Bouw uranium-
verrij kin gsf abriek
te Almelo
ALMELO (ANP) Als de
gemeente Almelo een bouw
vergunning verleent en minis
teriële goedkeuring op grond
van de kernenergiewet wordt
verkregen, zal in april bij Al
melo worden begonnen met de
bouw van de eerste uranium
verrijkingsfabriek volgens het
ultracentrifugeproces in Euro
pa.
Experimentele
forensenbus
voor zakenlieden
GOUDA (ANP)
British Leyland heeft
een experimentele fo
rensenbus gebouwd, die
bestemd is om zakenlie
den volgens een bepaal
de route van hu nwoning
naar een of meer stop
plaatsen in de stad te
brengen en 's avonds
weer naar huis te rijden.
De kosten voor de bouw
van deze bijzondere bus
bedroegen f 250.000.
Het interieur van de
„business computer bus"
is zodanig, dat de vaste
passagier onmiddellijk
na het instappe naan het
werk kan gaan. Het
maximum aantal passa
giers bedraagt 22- De za
kenman kan onder meer
beschikken over een
dictafoon, koptelefoon
voor drie radiostations
of tv-geluidskanaal, mo
bilofoon en intercom met
zijn secretaressen, ter
wijl deze laatsten
schrijfmachine, fotoco-
'pieer-, dicteer- en opna
meapparatuur hebben.
De bus heeft zonwerend
glas, air conditioning en
is uitgerust met een spe-
luchtveringssysteem.
11
13
scheepsbericht en
Abel Tasman 6 vn Hamburg
nr Rotterdam, Achilles 6 vn
Pto. Ordaz nr Georgetown,
Acteon 13 in Perz. Golf verw.,
Amsteistad 6 vn Galveston nr
Coatzacoalcos, Antilla Cape 6
16 w Kaap de Goede Hoop nr.
Perz. Golf, Asian Enterprise 6
200 no Point Moresby nr Pu-
san, Atlantic Star 6 vn Liver
pool nr Halifax, Atys 6 vn
Calcutta nr Singapore, Benga
len 6 vn Hamburg nr Bremen,
Bilderdijk 6 250 ono Bermuda
nr Savannah, Capiluna 7 te
Abidjan, Chiron 6 vn Parama
ribo nr Amsterdam, Cinulia 6
te Lagos, Crania 19 te Stanlow
verw. Deltadrecht 6 680 wzw
Azoren nr Fos, Diadema 6 v
Bonny nr Leverdon, Dione 6
735 nno Fortaleza nr Bonny,
Doelwijk 6 110 zw Nizenhead
nr Halifax, Duivendrecht 7 60
zw Guam nr Bladstone, Gies-
senkerk 7 rede Kaapstad,
Grebbedijk 6 200 z Bermuda
nr Le Havre, Grotedijk 6 vn
Hamburg nr Antwerpen, Gulf
Hollander 6 245 zzo Bermuda
nr Pto. Arthur, Hermes 6 vn
New York nr Aruba, Holen-
drecht 6 470 zo Rafe nr Bel
fast, Kaap Hoorn 6 25 zo Al-
meira nr Pto Rico, Kara 7 te
Curasao, Kermia 6 te Tee-
sport, Khasiella 8 te Shellha-
ven, Lalibella 6 300 nw Ber
muda nr Curagao, Langkoeas 6
155 z Fort Dauphine nr Dja
karta, Leersum 6 360 zw
Landsend nr Brake, Macoma 6
te Rotterdam, Marnelloyd 7
te Genua verw., Metula 6 35
ozo Cape A^jlhas nr Kopen
hagen, Neder Linge 6 vn Bre
men nr Antwerpen, Nedlloyd
Katwijk 6 60 n Kaap Blanc nr
Antwerpen, Nedlloyd Kyoto 5
2000 w San Francisco nr San
Francisco, Palamedes 6 vn
Barbados nr Georgetown, Par
thenon 7 vn Amsterdam nr
Suriname, Philidora 7 te Cura-
gao, Philline 6 440 no Singa-
püre nr Singapore. Rotte 7 te
Hamburg, Rotterdam 6 158 n
San Juan nr New York. Safo-
cean Amsterdam 5 1290 wns
Fremantlé nr Port Louis,
Schelpwljk 6 vn Calcutta nr
Shuaiba, Sinoutskerk 6 480
zzw Abidjan nr Port Eliza
beth, Socrates 6 vn Rotterdam
nr Antwerpen, Straat Agulhas
6 vn Singapore nr Mauritius,
Straat Hobart 7 te Buenos Ai
res, Straat Nagoya 5 20 w
Takiti nr Yokohama, Straat
Nassau 6 vn Rio Grande nr
Santos. Tibana 7 20 z St. Vin
cent nr Safi, Vitrea 10 te
S ngapore verw. Vlieland 7 p
Brunsbuettel nr Hamburg,
Voorne 6 1050 wnw Lissabon
ry. Liverpool
Zaria 11 te Kanasaki, Zonne-
Kerk 7 vn Funchal nr Pointe
Uelgada.
Pao sprak met
Verolnie
ROTTERDAM De heer Y.
K. Pao, president-directeur
van een van de grootste
scheepvaartvloten ter wereld,
heeft in Rotterdam besprekin
gen gevoerd met Verolme over
de bestelling van nieuwe sche
pen.
Korter werken in
autofabrieken
te Mechelen (B.)
BRUSSEL (ANP) Als
gevolg van de malaise in de
autoverkoop, een gevolg van
de oliecrisis, moest het perso
neel van de Peugeot-assembla-
gefabriek in Mechelen, deze
week twee dagen korter wer
ken. Het gaat hier om een 500
man.
Om dezelfde reden wordt,
van maandag af. de autofa-
briek Leyland-Belgium, even
eens in Mechelen, een op de
twee weken gesloten.
voor werk in België
IINIST
riellader 27O0L
Ijk of telefonisch aan
iort Zn. B.V
endaal, tel. 023-259131,
Ir en maandagmorgen
Ir niet gewerkt.
deze baan u iets
(irige werkweek,
akantiedagen, goed
Iris, 7,8% vakantie-
llag, jaarlijkse
lificatie en subsidië-
I van studie-activi-
ln)? Schrijf dan aan
leer J.A. Mol. Afdelin'
loneelszaken,
lervenbedrijf B.V.,
Jvsebaan 10. Breda.
Ifoon: 01600-24231.
libb-it
ibedrijf b.v.
ida
Jcia Zoetermeer,
I.Z.-Groep Etten-Leur.
Amsterdamse effectenbeurs
DONDERDAG 7 FEBRUARI 1874
le kolom ilotkoerseo vorige beur», 2e kolom koersen 2e tijdvak beur*
a s laten b s bieden
e s ex claim e s ex dividend
Actieve aandelen
Handel en indn-trle
AKZO m 54.80 54 70
ABN I UM 250,00 252,00
Amre 0 62,00 62,80
Au, ttubM 250 225,00 220.00
Den-Ulo I 2> 109.00
IfenluclK P. 118,20
DorOlacM P. mi 118,00
UeioeJuo H 15 182.00
bemeten II 190,70
H.A.L. I0U -
Hougo* c§
UVA
BVA Cart.
KLiv; UMi
Kon Illi f «0
KN*> M i lOt
Km Ned. 10
Ommerer Cert
Phiup» j U
PhlUpe II* U14
Botieco f 80
Rollncu j W
Scheep* Ur Mi
Unileva f «I
181,00
192.00
63,10 62,10
73,00
148.50
66,40
337,00
34,50
80.00
73,20
95,70
150,00
66,20
338,00
35,50
204,10 204.00
136,70 136,40
104,60 104.00
111.70 112,40
Active obligaties
staatsleningen
1.00 Ned.W
8.00 id 10.95
8.00 id U-96
8.0t li <01
8.0 li' 1011
8.0U lu 10111
8.00 ld 69-76
8.00 td 10-77
7.15 td 11-96
7.7: ld 73-98
7.75 ld 70-78
7.». id 1)9-94
7.50 ld 71-96
7.50 id 72-97
7.50 id 71-81
7.20 ld 12-97
7.00 ld 661-91
7.00 ld 6*>U
7.01 ld 69-94
6.50 id 681-93
6.50 ld 6811
6.50 Id K8111
6.50 (d 681V
6.2.- ld 66-91
6.2." Id 87-92
6.00 td 67-92
5.75 M 651-90
5.75 id 6511
5.25 ld 641-89
5.25 ld <411
5.00 ld 64-94
4.50 td 58-83
4.5c ld 59-89
4.50 ld 601-85
4.50 'c 601»
4.50 td 63-93
4.50 ld 64-74
4.2F ld 59-84
4.25 ld 60-90
4.23 ld 61-91
4.25 ld 631
4.25 ld 6311
*.00 ld 61-86
4.00 id 62-92
8.7" ld 53-93
3.5«, ld it.47
3.50 ld 51-76
3.50 ld 53-83
8.50 ld 56416
8.25 ld 18-98
3.25 td 50-90
8.25 ld 54-94
90,00
90.00
89.40
94.80
91,70
91,60
97,30
97,20
87,40
86,70
94,80
86,70
85,70
85.40
91,90
83.00
85,20
85,00
13,40
81.40
80.30
84,10
U9.50
78,50
81,40
*1. 00
79.60
79.20
75,30
83,40
77.00
82.90
76.80
73.00
98,80
82.00
73,80
74,60
73.00
72,50
78,60
73,00
70,50
64,10
96,00
82,70
79,90
62.70
68,70
68,10
89,70
89,50
89,10
94,90
91.50
91.30
97.20
97.10
86,90
86,20
94,80
86,30
85,50
85 00
91,90
82,80
85,00
84,80
83,10
80.90
80.30
80,10
79.90
83.90
79.30
77,80
81,20
80,80
79,30
79.00
75.10
83,20
76,70
82,70
76,50
72.70
99.00
82,18
73.60
74,40
73.00
72,50
78,30
72,80
70,10
63,60
82,50
79,00
62,50
68,50
67,50
iJttldSS-M
25 ld 56-86
f.W ld Urto.
4.INJ ld V14Q
.Ut KI Gi MC
MK) ld 41 -7F
i.OC N.lno.37
4... BNli
j M ld 70 *5
4.50 ld 73-tt
iM A'dam4?
ld 48
5.75 R ü*tr «6
XJU ld 52
l .25 Bng?ü-8f
8JS£ ld HMtti
8.W) ld 69-16
4.0C Id tfV-94
8.UU ld n-06
»Uüld 72-0?
ijk ld 71-15
7.75 ld 70-79
7.75 ld 72*81
7.80 ld 73-98
7.60 ld 72-9?
IJ» ld 11-79
7Jtf ld 73-91
\ÖU ld 681-91
7310 ld 6811
7.00 td 881V
73N ld 72-97
73)0 ld 73-83
6.75 ld 61-9<
6.7Ï ld 88-93
6.15 td 12-82
6.50 ld 81-92
ÖJ» ld 81-92
8.00 ld 57-82
6.00 ld 851-90
8.00 ld 8511
5.76 I». 851-90
5.15 td 651)
5 ld 85-90
5 A. ld 58-83
5 V ld 84-89
5JU ld 65-90
5.00 ld 58-88
5.00 ld 84-89
4.1a ld 58-88
4.50 ld "X.89
4.51) ld 59-84
4.50 td 60-85
4.50 ld 62-92
4.50 ld 62-93
4.25 ld 52-7"
67,40
79,00
35.00a
85,40
84,30
94,50
96,60
95,60
93,90
93,00
90,00
89,00
80.00
83,00
92,70
91,00
97,00
89.50
88,70
88,70
92,70
93,30
93,60
85,30
o4.40
91,20
82,50
86,80
84,60
82,30
80,40
88.40
82,60
81,10
87,30
80,80
78,90
87,80
82,00
81,50
81,00
80.40
79,30
85,80
78,40
79.10
79.60
78,10
78.70
77.00
81,70
81,00
73,50
72,50
93,70
67,20
79,00
34,00
86,10
84,30
94,00
96,10
95,40
94,00
92,70
91,00
90.00
79,50
92,50
90.90
97.00
89,20
88.40
88,50
92,70
93,30
93,30
84,90
84.20
91,00
82,10
86,60
84,50
84.20
80.30
88,40
82,60
81.10
87,30
80,80
78,90
87,70
2.00
81,50
81,00
80,40
79,30
86.10
78,50
79,10
79.60
78,10
78.50
76.70
81.90
81,00
73.50
72.50
93,00
8.50 KijnlDu
8.ÜC S1*B 11
80,50
88,30
89,50
88,80
88,20
89,50
88,50
Hypotheekbanken
9.9C Prtit.HJB 96,50 95,50
IJ* ld n 81,50
IJK. MM 98,20
6.UH ld mV 78,00 78,60
25 ld b-11 73,60 73,60
4 «IU Uil 76,90 76,50
Keilt 11
-ill ld K
8.01 WMU DZ 91,10 91,10
.JKj td 1 76,80 76,80
0.00 td pbr 96,00 96,00
W.Utt.H 95,00 95,00
'JU ld 70 91,00
»jMi ld 71 89,20
2.2. ld 72 82,50
7.50 ld 11 I 86,60 86,50
7.50 ld 7111
7.00 Id V 81,50 81,40
8.00 ld pbr 95,10
9.00 Scb.Ned 90,00 98,00a
5.00 Sch Ned 86,60
Handel, industrie en div.
4.00 Abold
4.ac Akzo
4a Slao-Pb
8.50 HUZ
8JT. ld
8J1S Biec.VU
-.01 ld VU 73
8.25 id VB
7.50 ld
8.00 Ur.Petr
7 25 td 04
7 J» td 12
6.0C ld 65
H.50 Leehorti
7J» CMC 72
5.7f id 61
8.00 Elsevier
9.00 Gelder?!
I.00 Hein Bier
8.ofi HoogovH
84» ld 12
0.50 ld 66
5.30 Indole
6.00 Kon.Zout
1.75 Koudijs
5.50 KSHH5-80
1 KKH63-78
6.25 Menebe6fi
86,10
85,50
89,00
87,00
87,50
88,00
90,00
88,00
87,50a
85,00
87,00
87.80
87,60
90,20
92,00
83.00
83,00
80.50
80,50
78.50
78,50
83,00
83,00
82.00
81.60
78,50
79.00b
78,50
78,50
90.60
90.60
81,30
81 05
93,90
93,65b
83.00
83.00
73,50
73,60
76,00b
91,90
90,80
84,50
84,00
100,60
100,50
101,20
101.00
94,80
94.70
80,00
80,50
83.UO
82,60
84,00
97,30
97,10
79,30
79,30
72,70
72,70
87,00a
85,50
83,80
83,50
84.50
84,10
Obligaties banken
8.25 ABN 70
8.00 ld 70-76
8."0 ld 71-86
8.75 Amro 73
8.50 ld 13
8.50 ld 69
8.15 Amto13
K.00 ld 69-76
8.00 ld 70-78
7.75 ld 11-16
7.75 ld 71-86
?-50 ld 13-88
7.00 ld 73-80
1.50 MeeaH?2
BNUrap52
7.50 Expttn66
8.0C Lee«e PI
7.00 N.bkMId
5.75 ld 65
7.00 N.ln» 72
8.00 NMB 70
6.75 ld kap 72
NOB 72
7.00 ld 66
97,10
97.00
90.40
91.00e
96,80
93,80
99,10
96,50
94,65
96,40
88,75
85,50
89,90
86,00
233,00
96,50
94,70
98,15
89,00
88,00
95,30
81,50
83,00
83,50
97,10
96.50
90.30
93.80
98,85
96.60
94.20
96,10
88,90
85,40
89,70
89.50
233,00
91,00
94,50
98,50
88,90
96,00
81,50
81,80
5.00 Neüerh
8-50 Gast
8.50 td 15)
8.25 td 70
90,00a j 8.IM) ld 71
8.00 ld 72
7.75 ld 72
7.54' ld 69
7.25 ld 66
1.2. td 73
6.51) ld 66
6.50 td 68
5.75 ld 65
6.50 Staatsni
7.00 OvtngDi*
8.75 Pakh. 70
7.75 ld 73
7.00 ld 68
7.0(1 td 72
7.25 ld Bib»
6.50 td 67
5J» ld 64
4.75 td 61
7.75 Pechlnej
8.00 Peek O
89,25
90.50
88,25
102,00
84,00
83,00
87,20
99,00
88,50
89,70
89,70
88,70
89,00
87,60
90,50
88.50
92.00
88,20
89,30
96,60
94,40
95,50
88,30
90,30
88,30
86,00
87.20
87,90
85,90
80,20
89,40
79,80
84,00
96,50
85,00
81,30
10,00
87,50
80.50
82,20
86.00
84,50
83,00
91,00
85,00
88,40
101,50
84,00
83,00
87,00
99,00
88,20
89,10
89,10
88,20
88,00
90,50
88,50
90,50
88,00
89,30
96,60
94.00
95,20
88,80
90.00
88,50
85.00
86,80
87,70
85,70
80,40
89,30
79.70
96,50
94,60
81.30
80,00
87,50
80,40
82,20
85,60
83,00
MO PbUlpa72
i.ot ld ii
5.75 Poot B
iJN) Pecemé?
i.56 k) M
tJOU ld 56
«.00 rUKM 51
6.06 M M
4.50 ld SU
.75 Bolt .Ant
6.50 K-U Pijp
sj» id se
1.75 10 62
1.06 HljnScb
8.0v Schiphol
82tc Shell 71
7.75 ld 72
«Jk BUV 72
8JW SHV 75
8.75 ld 70
(.'.06 &>mltN65
2.75 1'liV 72
2.25 iotai 72
8.00 Unlievlü
«.00 10 «6
7.00 VM1- 49
SJKHdSfc
5.- Id 62
ÖJiS Wljers66
7.00 Dorp 6?
Luchtvaart-Spoorwegen
7.0C KLM 68 82,00 82,30b
5.00 ld 60 94,80 94,80
4.75 ld SU 88,00 88,00b
8.50 NJS. 70 M.OO 93,60
7 2 ld 72 83,00 82,70
4.75 ld 57 85,70 85,70b
3.50 ld 55 94.50b 95,20
Premie obligaties
2.5. Aikm. 56 63.05 64,00
2.50 A'd»m5] 63.60 64,00
2.50 ld 561 72,30 72,30
2.50 Id S611 73,10 74,00
IJl ld 56111 72,00 71,60
2.50 ld 59 71,00 71,90
2.50 Breda 54 62,25 62,05
2.50 Uordr. 56 62,05 62,05
'2.5u E'bvo 54 62.05 63,00
2.50 Enscb. 54 63,55 64,00
2.50 Haag 521 74,05 74,00
2.50 ld 5211 73,00 72,25
2.5n K.Krul» 72,00
2.50 Rdatn52l 72,60 74,80
2J» iu 5211 72,30 75,00
2.5C ld 57 72,50 72,75
2.50 Utr. 52 99,00 96,10
2.50 Z.Holl.5? 77,05 79,00
2M ld 59 70,50 72,00
Buitenlandse obligaties
4.15 Gelder
>.75 Gist Br
i.5* Grinten
ijl' H tncger
JJK. Hole*
j.25 Hoogo?
..5! IHI Hob
5.7.- Indole
ÏJU Kappa73
Ö.50 KJuwer
>.75 KLM
1.7' K-N.Pap
IJS KSH 73
..00 Lyons N
IJti (B'Uitosb
i.Ot Meteoor
1.00 NKM-B
Lib Nederb
8.56 NMB
7.75 NUMIcIH
8.0C Nyverd
6.5C Phiüp*
4.75 Philips
7 Si Proost.B
6.56 Bounce
6.50 ld 1000
8 iK Sanders
UHJ Kkol Br.
l'tlb Wat
8J« VMP
6.00 Vthamij
8.25 Vlb-But
7.00 W saner
89,30
98,50
108,00
92,00b
81,50
89,40
99.00
109,50
93,00b
128.00
81,75
81,60 81,80
97,00b 98,00
128,00 128,00
76,50 76,00
1 0,50 140,00
89.20 89,20
79,00 79,00
83,00 82,00
154,00a
83,00 82,70
187.00 191,50
115,00 116,50
95.00 95.00
96,50 96,40
99,25 100,00
101,60 101,80
Ühamotte
.dndu Key
-urn en Br. IYust
rane Ned
Misseaax
nkkers
Ur Os Hootb
uröfe
duiker App
.'.connsto
r.isevier
.1' eert
caikes
rokker
ford Auto
furneas
uuim» H
W 5 pet PW
Gelder eert
Gerofabt
Gleaseo
Gis. Broc
id eert
.oudsmlt
106,00
93,00
96,30
91.00
86,00
97,50
102,80
70,00
106,00
92,50
96,00
91,00
86,00
97,50
103,00
Aandelen uanken
verzekeringen
AME\
122.00
122,00
Ami os
100.00
99,20
Ais.M.R'dim
97,50
98,00
Ennla
166.80
168.00
Ka» .Asa.
Mee» At Hope
135,P0b 134,50
Ned Credictb
43.00
425.00
NMB
150,00
44,00
xiavcnb Bnk
2860,00
2890,00
i Cert
286,00
289,00
ft.Gr Hyp bk
-9,00
99,00
l'tlb Hyp. bk
175,00
178,00
WestUtr. Hyp
347.00
347.00
Scheepshypb
2350,00 2360,00b
Handel en industrie
7.75 Eurfnv72
5.75 ld 64
5.75 ld 65
'1.00 IntArall
1.0C ld 68
8.25 lntBk7l
4.50 lü 61
4 JU! ld 62
3.50 ld 55
3.75 KSU 64
5.75 ld 65
4.75 ld 62
7.50 Petrof5!
7.00 AU.Brew
3.50 Eng.W.L
5.25 Rothm.
5.01 Co rYsnc
5.00 Plpe-L.
4.21 Noorw.55
4.01 Nor.Hyd
Convert
4.75 Akzo
6.00 A.B.N.
6-75 AmRo73
5.50 AmKo
8.25 Ball .Ned
7.00 BUZ
6.25 Buhr.T
7.75 Elsesler
7.25 Furn. 73
88,00b
81,50
76,50
90,00
82.00
89,70
85,50
79.00
99,00
82.75
82,75b
82.50
123.00
86,80
26,50
87,00b
81,50
77,00
39,90
82,00
90,50
85.00
79.00
99.00
82.«5b
124,00
87,50
25,25
91,40
84,00
94,20
60,00
obligaties
91,10
84.10
72,00
93,00
90,70
129.80
100,00
73,50
93,50
90,95
130,25
104,80
97,00 98,50
A(J"
238,00
239,80
\hogBUB
43,20
40,50
Aliuld
79.00
78,60
VMAS
45,10
Asd Uroogu
101,00
101,00
Asd Rijtuig
138,00
140,00
Aniem Nat.
16,60
17,00
Arnb. Schb»
118,00
170,00
Assetberg
835,00
830,00
Ui DEI
212,00
212,00
\ut-Screw V.
116,50
116,50
\ut.ind.Rt
1220,00
1220,00
Hallast-N
46,20
46,50
BAM
88,00
88,00
Batava
1480,00
1480,00
Batenburg
1340.00
1335,00
«leek, van
144,00
143,00
Beers
72.00
72,00
Hcgemann
85.00
62.00
üergoss
292,00
294,00
Bcrkel P
145,50
145.00
Blyuenst
775,00
800,00
Boer Druk
268,50
268,50
Bols
106.70
108,00
Borsumij W
77.10
77,00
Bo Kali»
101,10
103,80
KOZ
400,00b
400,00
Braai Bouw
303.00
297,00
Bredero VG
1458,00
td cert
1470.00
1455,00
Bredero VB
R68.00
'-64,00
ld oert
466,00
462,00
Bilhrmann-T.
td eert
76,60
76,00
Calvé-D eert
162,50
163,50
ld 6 pc. eert
1260,00
1260,00
Jentr .Suiker
ld oert
Ceteco
173,50
169,20
id cert
172,00
169,00
•riLten
irotsmed.
Hageineljer
Hambro Int
Hellingman
Here Cons.
Hey breek
Hoek Mach
Holec
Holi. Beton
ICU eert
1HL Holland
Ind. Maatsch
1L5B Kondor
Intetlaa
luternatioM
Inventum
Wappe papier
Kemo
Kempen en B
Key Houtb.
Kiene S
Kloos
Ka uwer
68,00 66,50
57.00 58.00
21,00 21,00
1060.00 1080,00
73,00 72,50
55,00 55.00
230,00 224,00
1555,00 150ü,00a
470.00 475.00
46,60 46,60
538.00 537,00
538.00 535,00
270,00a 268,00
72,00 72.00
29,00 29,00
800.00a
89.00 90,20
40.00 40,50
- 16.80
65,50 65,30
69,50b 71,00
418,00 420,00
68,20 68,60
68,20 68,60
100,00 100,00
120,00 120,00
210,50 208,00
133,00 133,00
102,50 101,50
88,00 88,00
38,00 37,60
170,00 170.00
C 305,00b
97.50b 96.20
205.00 207,00
56,30 56,50
87,00 86,00
41,50 35,00
230,00 232.00
86.00 85,00
205,00 207,50
62.70 62,50
1090.00 1140,00
202,50 200.00a
4,50 86,00
2850,00a 2800,00
236.00 241,00
157,00 157.00
104.50 106,50
Kon. Beljcnkort
85,30
id cert
85,20
85,10
ld t cum
Kon. Ned. Pap.
72,60
72,50
Koudijs
Krasnapolsky
130,00a
122,00
KSH
70,00
71,00
KVT
87.00
86,00
K watts
130,00a
125.00a
Landr G1
134.00
135,00a
Leldsche Wol
180,00
183,50
Lindel. Jacob
24Q,00
243,00
Lijm Delft
125,50
129,00
Macintosh
98,00
101,50
Meneba
162,00
162.50
Mets Verb
1440.00
2440,00
Meteor.Bet
56,00a
Molukscbe
78.00
77,00
iVlijnb. w.
1075,00
Maarden
50,80
50,00
Naeff
100,00a
99,00a
Nat. Grondbez
75,10
75,80
NMB-Bouw
72.50
73,00
Nedap
440,00a
420,00b
Nederhai'st
41,80
41,90
Ned. Bontw
343,00
340.00
Ned. üagbl
206,00
NeUe
507,50
515,00
ld cert
341,00
342,00
Netam
92,00
91,00
Nis!
1555,00
1560,00
Nierstras?
1640.00
1640,00
Norit
91,50
90,50
N'utricia GB
93,50
93,20
Nutrtcia VB
16,30
93,20
Nytna
93,50
40,80
Ntjverda)
40,50
84,00
UUEM holding
31,80
32,10
Urenateln
247,00
246,00
>ving-D-S
228,50
224,50
i'akhoek i)
155,00
152,00
id oen
154,50
151,00
Ps 'errbang
89,50
89,50
Palthe
131,00
128,00
Philip» gb
34,20
34,30
Poni Hout
351,00
357,00
Porcel Plea
95,00b
98,50
ProostABr
258,00
257,00
<tademaker*
445,00
439.00
ttcesink
130,00
130,00
Ket-uwijb
83.00
87,00
Itels&Go
156,00
Klvs
236,00
242.00
ld cert
220.00
Kothe A Jlsk
76,50
76,00
Unmmenhttiler
690,00
698,00
Rijn-Schelde
221,00
224,00
Sanders
242,00
238,00a
sche* Expl,
17,60
17,30
Scbokbeton
1200,00b 1200.00
Schui tenia
130,50
131,50
Scbuppen
252,00
253,00
Schuttersveld
1135,00 1140,00
Stevtn Gr
75,00
74,00
Stoumsp Pw
120,00
119,00
l'ablnd Phil.
139,00
134,00
telegraaf
97,00
97,00
l'HV Intern
238,00
239,00
111b Waterl-
r>5,00
335,00
Tw Kabelf.
410.00
405,00
Lbblnk
225.00
225,00
(Jdfuhout
457,00
450,00
Unikap
244,00
234,00
Uni) cert
112,00
112.80
ld pet
79,60
79,50
id 6 pet
69,20
69,20
v.d Vliet-W
167,00
162,00
Vemeta
50,00
48,00
Vei Glaat
785.00
810.00b
vei .Hand.Scb
514,00
539.00
V MT
142,00
142,00
ver.N Ivleerm
311,00
312,00
Ver-N. llitgmij
105,50
106,50
Ver.louwfabr
id vert
113,00
112,50
Vezel verw.
530,00b
530,00b
VihamijButt
98,00
97,00
VRG Papier
700.00
697,00
Vulcaansoord
lOOO.OObl 150,00b
Wegener G
ld vert.
65,50
67.00
Wessauen
132.80
132,00
Wyers
108,60
110,00
Wijk en Her.
940,00
935,00
Zaalberg
125,50
128,50
Belegglngsmijen
Dutch tnt.
101,00
101,50
1KA Belegg
154,00
153,00
Nefo
68,00
69,90
Ubam
77,00
76,60
RoUnoo
69,00
Uni-Invent
79,00
78,00
U til) co
112,10
110,60
Wereldhaven
94,70
94,20
Leveraged
19,25
19,25
lokyo Pac. B.
21,75
22,00
iokyo Pac. B.
30,90
30,75
Buitenland
Concentra
213.00
217,00
Euro paf oada
Lnifonda
400,00
396,00
Kurunion
1165,00
1162,00
finance-Dn
248.00
247,00
Valeurop
640,00
638,00
Chemical P
9,50
9,70
Co). Growth
4,70
4,70
Oreylus F
11,25
11,30
fidelity F
14,00
14,00
Investor» M
8,20
8,25
lapan Fund
9,90
9,60
Lehman Corp
14,25
14,25
Madison F
10,70
10,70
Manhattan
2,75
2,75
Massachus
10,30
10,40
Oppenhelm er
7,40
7,40
Steadman
2,30
2,30
technology F
5,30
5,30
Value Line
3,30
3,30
Vance, Sand.
6,30
6,40
'ievaert Photo
102,00
102,00
Petroflna
c—
Solvay
175,00
175,00
tin. Minlère
1095,00
1070,00
Hoecbst
118,50
117,00
Mannesmann
161,00
163,00
A11.Breweries
468,00
468,00
Br. Petrol.
370,00
367,00
Imp. Chem.
137,00
138,00
Dai-lch! Bonk
362,00
361,00
Nippon Electr.
R65.00
Pioneer El.
36,00
35,00
Sanyo Eectr.
26,20
26,20
Sony Corp
26,00
26,50
Mijnbouw/Petroleum
Maxwell Petr 120,00
Moeara Enim 195,00 200,00a
ld 1-10 2480,00 2450.00
1-4 2590.00b 2590,00
Sarakreek 50,00a
Canada
AI can
Bed Telepb
Bovis Corp
Can. Brewer
Can .Pacific
Gul. OU
Husky UU
Imperial UU
inald Nat.G.
Int.Nickel
Shell Canada
35,05
40,00
1,95
4,25
16,70
34.00
22,10
41.40
10,40
37,25
20,00
Chrysler
17,50
17,45
Cities Serf
56,00
56,50
rugate
26,50
27,50
Columhia Gas
27,40
26,70
Cons Edison
20,60
20,40
Cont Can.
Control D.
38,25
38,75
Curtiss W
13,00
13,00
Dow. Chem.
57,40
57,30
Do Pont
162,50
163,00
Eastm. Bod.
110,25
108,00
Exxon Corp
67,50
88,50
First N.C.
40,25
40,00
Ford Motor
46,75
46,00
Gen. Cable
9,25
9,25
Gen .CJ gar
13.30
12,50
Geo. Electric
60,50
60,00
Gen Food
27,40
27,40
Gen.Motors
51,75
50,80
Gen lelepb
27.00
26,75
GUettc
38,00
38,80
Goodrich
16,75
16,75
Goodyear
16,25
16,90
Greyhound
15,25
15,20
Gull Oil
24,00
Honeywell
80,00
80,00
IBM
250,00
256,00
Int.Flavors
80,75
80,75
Int. Iel AT
28,50
29,00
Kennecott
40,35
39,50
Kroger
21,70
21,60
l-easco D
9,30
9,00
Ling-Temco
9,40
9,40
Litton lnd.
5,40
5,40
Littong lnd.
12,00
11,50
35,25
40.25
1,95
4,00
16,25
33,50
22,40
41,40
10,00
37,50
19,75b
Marcor
Martin Mar
McDonnalJ
Minnesota
National (.an
Nat.Cash Reg
Nat.Dist.&C.
N.A. Philips
Occidental
Peruj Centr
Pep. Co
Philips P.
Polaroid
Procter G
RCA Corp
Rep-Steel
Reynolds lnd
Sears
Shell UU
South Pac
Diversen
lloll.Ani.Lijj
Oostzee
Geld.ltamwcg
Ant.Brouwerij
Ant Verfl'ahr.
ElMij Aruba
Sur. Brouwerij
Hunter ÜougJ
73,00 71,00
650.00b 650.00b
850,00 845,00
152,00 154,00
145,00b 145.00b
c
37.00 36,50
Participatiemijen
Alg. Fondsenb.
108,50
108,00
America Fund
180,00
182,00
Asc. Belegg. D
155,00
155,50
Converto
585,00
580,00
Goldmines
228,00
222,00
Holland F
136,00
136,50
id 1
680,00
682,00
Interbonds
507,00
507,00
Ned. Vastgoed
573,00
Btnn Beif. VG
135,00
135,00
Breevast
114,00
V.S. van Amerika
Admiral Corp
A^zona
Am.Cvabanud
AJu.Mrlal
Am.Motors
Am.Smelt c.
j \m.Standard
Am lel&le)
Am per Corp
Amsted lnd
Anaconda
lipeco Corp
Ark Louis
Alt Rtchf.
Bethl .Steel
Hoeing Corp
Burlington
Burroughs
U'lanese
Chadbourn
Chese-eake
11,75
11.85
20.50
20,50
22,25
20,30
48,TO
47.75
11,50
11,80
23,10
23,90
12,75
12,75b
51,75
52.25
4,90
4.85
43,25
43.00
25,80
25,90
3,20
3,00
24,00
24,50
95,25
33.00
33,60
14,25
14,25
23.00
194,00
195.00
30,80
29,50
1,75
1,70
57,50
58,00
Sperry Rand
StantiarL Hi
Sterling Ur
Studfbaker
Sun UU Comp
landv Corp
Texaco
lex as Instr
I'ransam Corp
Union Pac.
11 .S Stee)
Westinghouse
WuoUvortb
22,00
16,5U
17,50
78,10
9,10
33.25
14,50
19.75
11,95
3,85
67,31'
56.90a
84.50
86 25
20,75
25,50
46,75
89.00
58.60
35.50
41,35
T1 ,bl)b
28.00
37.50e
50.50
19,45
30,00
103 50
1U.40
79,50
39,25
25.20
19,30
21,50
16.75
17,75
77,80
9.40
33,00
14.50
19,75
12,20
3,80b
68,00
57,10
84,00
85,50
20.60
25,60
88.50
57.70
34,50
41,75
51,50
27,10
37,25
50,25
19,50
30,50
103.00
10 55
79,00
40,10
24,75
19,20b
(Aandelen)
Pjr Hold 235,00 240,00
(Obligaties)
9.00 Menobi '4 102,40 I02.S0
(Claims, Scrips,
Stockdiv e.d.)
Aniem Beheer
N.M.B.
Philips GtB
Pioneer Elec.
3,00
7,30
8,00
3,20
7,50
8,60
9,50
Amsterdam, 7 febr.
(ANP) - Het Damrak gaf
donderdag bij opening een
nagenoeg gelijk beeld als
de vorige dag te zien. Op
nieuw waren op een kal
me, wat verdeelde actieve
markt, de banken in trek.
ABN begon direct f2 be
ter op f255 en AMRO-
Bank f I op f 63.
Verder waren de ver
schuivingen nogal gering
van omvang. Unilever was
f 1 in herstel op f 112,70,
Hoogovens deed het 40
cent beter op f 63,50 en
Kon. Olie eveneens 40
cent op f 95,90. Akzo was
20 cent lager op f 54,60,
terwijl Philips onveran
derd op f 34,50 van start
ging.
KLM boekte op f 73,50
een openingswinst van een
halve gulden. Ook de rest
van de hoofdfondsen hield
het op winstjes en verlies-
jes in deze orde van
grootte. De staatsfondsen
waren met verliezen van
gemiddeld weer 50 cent
opnieuw zwak gestemd.
De BNG-leningen waren
eveneens verder op hun
retour, zij het in iets min
dere mate.
Macintosh kon zich een
paar gulden herstellen.
Ook de uitgeversfondsen
Wegener, Kluwer en NDU
lagen nogal vast in de
markt. Verder mochten
zich ook Inventum, Van
der Grinten, Ver. Handels
ondernemingen Scheve-
ningen en Pont in een be
hoorlijke belangstelling
verheugen. Aan de andere
kant moesten ook Bredero
VG. IBB. Amsterdam
Rubber, IHC en Pakhoed
een flinke veer laten.
Op de actieve markt be
gonnen gedurende beurs-
tyd ABN en AMRO-Bank
aan de terugtocht, zodat
van de winst van donder
dag spoedig niets over
was, terwijl ABN zelfs
een verlies kreeg te incas
seren. Verscheidene ande
re actieve fondsen hadden
eveneens de neiging af te
brokkelen.