E Verkoop van noten in opmars :isyifc Ontmoeting met Arabische cultuur Drie Vlamingen vertellen verhalen TEKENS AAN DE WAND CONVENTIE VAN RAAD VAN EUROPA WIL ARCHEOLOGISCHE VONDSTEN VEILIG STELLEN fJ OBE ZONDER GEZICHT ijdschrift eleid xpositie ota bene Zaterdag 2 februari 1974 600,- een geschenk van Ph;. Jsfaïheldere gefufcf en de uiterst ■rtabele bediening. Dit is pasèchtTVl luxe Philips all-transistor heefteen Iwaarde van 2.595,- en is een lenk van Philips Nederland B.V. J luxe editie, inct, supplement lOosthoek Uitgeversmij. n.v I andere BauknecM-apparatsu i aangeboden door Baukneckt lolledruk waardoor u kW Iden doorCarnielli Nederland. [Starlet, ter waarde van ƒ541' lam. Aangeboden door KODAK Nederland BV Odijk lis meedoen maken kans op n.l. één van de 26 weken aange- oie aan het eind van de aktieb* lldvliegreis JLPLAN b.v. Jen Haag. i™/ lersonen per KLM (halfpension). IET b.v., Alkmaar. |van het sschermings- ^gaven, die >rden fantastische eindhoofdprijze11' n deze al letters N Idiagrammen. issingen (niet de in. Men telt ze én horizontaal It u de N's inde van de taal aantal N's ie u hiermede op deze paging W f-' r ':i JAAl matisc! februa: •GKI TA Vermeulen demon streert de door haar ontwor- 2. fluit op 4 februari om 14.00 u in het Brabantse Con servatorium, Kempenbaan 2' te Tilburg. Belangstellenden riiilwetkom m OLIE-maatschappijen laten het Brabantse Reger Trio (Du- .anfearp:s'/k John Sekreve. beiden van HBO en Lucius Voorhorst) rond de carnavals- dager. naar Perzië komen Voor Iconcerten in Abadan. Ahwez. Emmayez, Isfahan Shiraz en drie in Teheran., waarao ;e Perzinche tv aan dacht icher.kt BABARliT-concours, geor ganiseerd door Conamus, m maart n april. Voorronden in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Antwerpen. Finale "9 april in Amsterdam. Hoofd prijs: reis naar Londen en twee geldprijzen van f 1250,- an t 750.-. KONINGIN Elisabeth, in ternationale muziekwedstrijd, voor piano dit jaar, in mei te Brusse Inschrijvingsvoor- waarden verkrijgbaar bij Con cours Musical International Reine Elisbeth, Rue Baron Horta 1L Brussel. JAAP Egmond met syste- reliëfs, van 2 tot 25 'n galerie Kokon. ^^^Eandstraat. Tilburg. WERELD Jeiigd Orkest 197| van 23 juni tot 1 augus tus,feerste bijeenkomst in We nen van 23 juni tot 8 juli, waar kandidaten op geschikt heid worden bekeken. Een se lectie zal daarna repeteren en eonlërter' in Londen, Tamg- lewoot. (USA) en Ottawa, o.I.W Tilson, Ozawa en Bern stein. .Vergevorderde muzieka- mateur en leerlingen van conser loria kunnen zich als gegHigden opgeven (tel 020- 163701) INTERNATIONAAL Voca listen Concours Den Bosch, vindtdit jaar plaats van 31 augustu ot en met 11 sep tember. WAT EEN Planeet, de mu sical wan Annie MG Sehmid en Hary Bannink beleefde al over de 100 voorstellingen. Na 3 ffejjru, laatste voorstel ling it Carré —gaat de musi cal hs land n o.a, naar Breda. Tilburg en Middelburg. 0 Kposrn ICS om naar toe to gaan: in galerie Micro, Oos- tot 9 februari, Vijf WeAbr-biortse kunstenaars (Gerard Konings, Ruud Nelis- sen. Peter Oosterbos, Fritz SSwemmer. Jac. v. d. Smis sen) Han Claesen, beelden en Kees Mandos, schilderijen, tot 25 febr Bij BKS, Tilburg; schilderijen, tekeningen en li nosneden van Guido Reijer- man en Ton Gravelijn in Kruithuis Den Bosch (tot 20 febr.). NOSTALGISCHE Hoeren liederen va-n Berthold Brecht eKKjdgenoten zullen op 5 fe bruari bij de Sissies hun lan delijks première beleven in de Haarlemse Toneelschuur aan pedestraat. deSmedesti Dertien van de zeventien lidstaten van de Raad van Eu ropa hebben een Conventie ondertekend om verdere on herstelbare schade aan het ar cheologische erfdeel te voor komen. De Conventie, die niet aan een bepaald termijn is ge- honden, is bekrachtigd door S lidstaten (België, Denemarken Cyprus, Frankrijk, Luxemburg. Malta, Zwitserland en het Ver enigd Koninkrijk) en onderte kend door 5 andere staten (Oos tenrijk, de Duitse Bondsrepu bliek, IJsland, Italië en Zwe den). De heilige stoel heeft eveneens ingestemd met de Conventie. Tot nu toe hebben vier belangrijke staten (Ier land, Nederland," Noorwegen en Turkije) zich nog niet aan gesloten. Maar waaruit bestaat dit ar cheologisch erfdeel? Archeolo gische monumenten worden geboren, wanneer kunstwer ken na gebruik weer tot hun natuurlijke omgeving terugke ren, door de mens verwaar loosd en vergeten worden en door de bodem bewaard wór den. Zij hebben een documen taire waarde. In sommige lan den is het een regel, dat ar cheologische vondsten staats- bezig zijn, in andere dat ze eigendom van de eigenaar van het terrein zijn. Doorgaans is geen toestemming voor opgra vingen nodig en de leiding is in handen van wetenschappe lijke instellingen. In de mees te Europese landen worden het stijgend aantal onwettige opgravingen beschouwd als een ernstig gevaar voor het onderzoekingswerk van oude tijdperken. Vaak is de douane controle aan de grens ontoe reikend en buitenlandse verza melaars, leden van archeologi sche commissies en diploma- tenkoffers worden met wan trouwen bekeken, hoewel zij waarschijnlijk slechts een re latief klein gevaar vormen. Daarom heeft de Rand van Europa geprobeerd een oplos- sing te vinden voor het pro- dcem in zijn geheel. De eerste suggestie hiervoor kwam uit vlexico en Peru. Zij, evenals andere landen met een rijk dom aan archeologische schat ten, wensen niet geplunderd te worden. In de landen, die minder kunstschatten bezitten, bestaat er daarentegen een grote vraag naar en de menin gen zijn verdeeld over de vraag, of zij een culturele waarde voor de hele wereld of slechts economische waarde bezitten. Itaiië is rijker dan welk land dan ook aan nog onont dekte overblijfselen van oude culturen. Daar men niet over voldoende personeel beschikt om de talrijke Etruskische graven te bewaken, hebben de „tombaroli" of grafplunderaars het makkelijk- In 1963 werden 5000 vazen het land uitge smokkeld. „Italia Nostra" de organisatie de belast is met de bescherming van Italiës ar cheologische en kunstschatten, schat het jaarlijks verlies op 10 miljoen dollar Het is de bedoeling van de Conventie te garanderen, dat opgravingen alleen door be voegde personen met speciale toestemming worden uitge voerd, die de verantwoording dragen voor toezicht op de vondsten en hun behoud. In formatie over de opgravingen en ontdekkingen moeten in wetenschappelijke publikaties zo snel en volledig mogelijk worden bekend gemaakt. Het archeologisch erfdeel wordt 'beschouwd als één van de be langrijkste bronnen van ken nis van oude culturen en van de oudste Europese geschiede nis. De vernieling hiervan is een onherstelbaar verlies voor ieder land. Daarom is het de plicht van alle Europese lan den dit te voorkomen, aldus de Conventie. „In Brabant en Limburg wordt opvallend minder op het electronische orgel ge speeld dan elders in het land bij geen ander instrument is dit verschil zó opmerkelijk Zeeland is daarentegen het or gelland bij uitstek". Dat ver telt een van de nazaten van van Johannes de Heer, de uit gever S. J. de Heer. Hij staat met een tiental andere uitge vers van muziek op de mu- ziekbeurs voor de drie zuide lijke provincies en Vlaanderen in Tilburg. In navolging van Het unieke van de vereniging is, dat zowel de uitgevers als dé detailhandelaren erin vere nigd zijn. Er blijken maar vijf detailhandelaren in heel het land te zijn, die zich alleen gespecialiseerd hebben in bladmuziek de meesten verkopen er instrumenten ol'aten etc. bij, waarvan Spiero in Ti'burg de enige is in de drie zuidelijke provin cies. Door de groei van het musi ceren op lagere scholen, mu- Harmoniuim-methoden lijken uit de tijd, maar in Zeeland, de Achterhoek en Groningen is er nog een grote vraag naar. Anecdotisch is het volgende. De zangbundel van Johannes de Heer (nog jaarlijks onder steund door de toogdag) is een begrip in de protestantse we reld. Het vorig jaar werden er nog een miljoen exemplaren van verkocht „Geen produkt voor het zuiden", zegt S. J. de eer, „maar opvallend is. dat teert. „Sedert 1899 doen wij alleen in blaasmuziek en slag werk", verbelt een Tierolff- vertegenwoordiger. Opvallend is de bak met bewerkingen van werken van Gabrieli Pa- lestrina. Bach, Mozart, Coupe- rin e.d. voor blaaninstrumen- ten. ,.Zeer in trek op het ogenblik. Maar evengoed wordt op dit moment gewerkt aan een bewerking' van „Den ui'l zit in de olie" voor fanfa re. Bij Donemus vind je de partituren met composities van Toebosch, Van de Boorera, De gezegd. Natuurlijk geven de uitgevers ook opdrachten. Zo worden, in opdradht, buiten landse musea afgestroopt om oude manziek op te siporen en te bewerken voor de Velle- koop-serie. De auteursrechten zijn met de jubilerende Bu- ma op de achtergrond, zeer stringent geregeld: een derde voor de componist, een derde voor de uitgever en eenderde voor de tekstdichter. De win kel verkoop biedt 35 tot 40%. „Een van onze grootste proble men is nog steeds het over- de bockerbeurs organiseert de Vereniging van Muziekhande laren en Uitgevers in Neder land de laatste jaren ook beur zen. waarop voor alle moge- Ijjkkc instumenten alle moge lijke muziek getoond wordt. „Een van de positieve resulta ten is, dat de vraag naar min der bekende werken bij het publiek toeneemt", aldus De Heer. Nederland telt ongeveer 70 uitgevers van muziek en een kleine 400 muziekhandelaren. Éjt' it r"" ré Tfir Sr. ziekscholen, maar ook in de privé-sector, is de vraag naar noten op papier groot. Natuur lijk liggen op de beurs nog de klassieke Peeters-banden e.d., de pianoboeken van Ciementi en Kuhlau, maar zegt P. van Zuylen va de uitgeverij X- IJ-Z: „De vraag naar eenvou dige methodes neemt steeds meer toe; de mensen willen iets gezelligs kunnen doen met een ihstrument en zijn gauw tevreden met het spelen van enkele melodieën. De Bach- Inventionen gaan eruit" de laatste twee jaar waar schijnlijk onder oecumenische invloeden de bundel, ook herhaaldelijk in de zuidelijke provincies gekocht wordt." In de harmonie- en fanfare muziek is er ook wel iets aan de hand. De twee enige Ne derlandse uitgevers op dit ge bied zijn Molenaar uit Wor- merveer en Tierolff uit Roo sendaal beide op de beurs aan wezig. e eerste specialiseert zich vooral op Nederlands werk, terwijl de tweede veel impor- Leeuw, Loevendie e.a., die val len onder de moeilijk ver koopbare (gesubsidieerde) stukken. Uit Amerika komt een stortvloed van „publiek- trekkers', zoals Tierolff ze noemt. „Populaire muziek van b.v. Walters, die gemakkelijk in het gehoor ligt". Muziek Noël Coward, uit de Showboat, van Count Basie, uit de New Orleans Jazz Style voor piano; je kunt het zo gek niet- denken of het ligt er. Het aanbod van briginele composities is matig, wordt schrijven van partijen, het geen tegenwoordig met licht drukapparaten e.d. gemakke lijk gaat", zegt S. de Heer. „Wij trachten dit te voorko men door een folder, waarop gewezen wordt dat dit een misdrijf (dierstal) is. Maar de meeste mensen van koren en korpsen beseffen gewoon niet dat het fout is". Dat is dan ook een van de weinige valse noten bij de handel en wandel van het notenschrift tot lering en vermaak van een groeiend publiek. H E. TONEEL-TEATRAAL -1: „Nu ligt aan ieder beleid, dus ook aan subsidiebeleid de vraag ten grondslag: „Wat heb je met de mensheid voor?". Als het antwoord daarop ver doving is, subsidieer dan Podi um en alle vrjje produkties, ach, eigenlijk alle amuse ment... Dat wil niet zeggen, dat amusementt verboden moet worden. Maar 't door sub sidie stimuleren van bepaalde vormen van amusement is niet te verdedigen", aldus Lien Heyting m „Geen geld voor Podium". Verder o.a. een kri tische beschouwing over het nieuwe culturele centrum van Groningen; Tom Blokdijk en Nico Brink over de toneel voorziening in Rotterdam; Wordt Living Theatre een tweede Sater? (Blokdijk) en een gesprek met Jefry Shaw en -Theo Botssthuyver van de ^Bjentstrueture Research Group over Diadrana en an dere plannen op diadrama- tisch gebied (T.-T., postbus 58, woningen HOLLANDS MAAND BLAD -314: „Het leerstuk van de consumentensoeverei- niteit is een van de meest Uitgewerkte mythen van de Jjurgerlijke economie", zegt J. Velmer n „Een kritiek op de burger', nee economie". Het ge- wenste doel van de democrati sche staatsvorm, sociale recht vaardigheid, is iets totaal an ders dan inspiratie, het ele ment dat richting geven toe voeg! aan onderzoekarbeid meent A. Sleeswijk in zijn bijdrage over „De universiteit Mpiousiasten en ambtena ren" ^Voudraiiu oeweert dat zij. boek (Wie is van hout) eei wetenschappelijke kant heef' maar aan alle kanten blijk het niet zo te zijn. Foudraim heeft ons een rad voor dc ogen gedraaid. Zijn boek kal de prullemand in, Foudraine; ideologie is in tegenspraal met de realiteit", beweert Ju dy van Emmerik o.a. in „Wii is van goud?". Verder o.a. lite raire bijdragen van Korteweg Guepin en Kuijer. (HM. No (tolstraat 27, Den Haag). De laatste tijd hebben de Arabieren ons westerlingen verrast door handelwijzen en uitspraken, die verwarring zaaiden. Ze klopten vaak niet met onze westerse logica. Wat zit daar achter? Wat zijn het voor mensen? Vanuit welke cultuur leven zij? We zullgn waarschijnlijk om deze en an dere vragen, rond een Ara bische cultuur, niet meer heen kunnen in de toekomst. Een gelukkige toevalligheid is daarom de tentoonstelling SCHOONHEID VAN DE MAGHREB, die tot en met 26 mei te zien is in het Bredase Rijksmuseum voor Volkenkun de Justinus van Nassau: de dependance van het gelijkna mige Leidse museum en ge richt op een functie voor heel zuidwest-Nederland. De voor werpen laten je proeven aan het artistieke leefklimaat van een cultuur, waarvan we ons het bestaan maar al te bewust worden, maar waarvan we te weinig weten. Het is de eerste keer, dat een deel van de bijzondere collectie uit de landen van de Maghreb (Algerije, Marokko en Tunesië) bezit van het Mu- sée National de Arts Africains et Océaniens (afd. Arts Magh- rebins Musul mans te Parijs), aangevuld met stukken uit het museum voor Land- en Vol kenkunde in Rotterdam, bui ten Frankrijk geëxposeerd wordt. Na Rotterdam en Brus sel is Breda de derde stad, die deze tentoonstelling toont Honderdnegentien stukken van grote kwaliteit, die als sieraden, borduurwerk - voor al! brokaat, wapens, waar- dewerk, kostuums en koperen vaatwerk, vertellen van een zeer persoonlijke Islamitische kunst. Vanaf het einde der 16e eeuw, toen de handelsbetrek- cataglogus (f 7,50) veel we tenswaardigheden voor een goed begrip vertelt. De expo sitie toont voorwerpen uit de periiode van het einde der 17e tot het begin der 20e eeuw. Het is vooral de stadscultuur, die aan de orde komt. Geïllus- :reerd met foto's over oude- 9 Parjumbrander (20e eeuw) uit Casablanca. kingen steeds meer toenamen en elk der drie landen min of ginele eigen persoonlijkheid gevonden, schrijft Marguerite meer begon te breken met de Olagnier-Riottot, die met twee oude tradities, hebben zij uit- collega's van het Parijse mu- eindelijk hun definitieve, ori- seum in de pover uitgegeven en nieuwe situaties in deze gebieden, met kaarten en tek sten, zij n de voorwerpen uit stekend geëxposeerd in het Bredase museum. Tunesië, Algerije en Marok ko zijn in de loop der eeuwen beïnvloed door talloze cultu ren, vorstenhuizen etc. Dat er op den duur toch een typisch eigen cultuur is ontstaan, wordt toegeschreven aan het geestelijke cement, dat de hei lige boeken van Mohamed (De Koran) leverden. Een authen tieke Islamitische kunst; me ditatief en abstract, geaccentu eerd door de kundige vlakver deling, schoonheid van calli- grafie, wiskundig lijnenspel en charmante decoraties, die veelal geïnspireerd zijn door de natuurl. Wat is er zoal te zien? Uit Tunesië is er b.v. onder de collectie sieraden (enkelban den, armbanden) een zoge naamde Rihana te zien; typi sche voorbeeld van beroemd geworden Tunesische edel smeedkunst, waarbij aaneenge schakelde ringen geen spoor van soldeerwerk vertonen. Bi] he Tunesische borduurwerk vallen bijzonder op de bor duursels van goud- of zilver draad; je denkt aan het kli maat (letterlijk) als je b.v. een bloes uit Tunis ziet van zijde-fluweel, met zwaar ge vlochten galons van zijde en gouddraad, pailletten en koor den; of een kinderkostuum van hetzelfde gewicht. Een prachtige grote dekschaal uit het eind der 17e eeuw maakt deel uit van de vrije grote collectie aardewerk. In Alge rije is vooral centrum Algiers, dat de toon aangeeft; de wat weelderiger vormen verraden invloeden van elders. Bij het borduurwerk een aantal ma jesteitelijke, maar zeer fijn zinnige sjaals met lofwerkver sieringen op Linnen. Bij de Ma rokkaanse afdeling vallen de wapens op; rijk versierde dol ken, kruithoorns e.d. Marokko heeft zijn versieringen zeer sterk gestyleerd en maakt t.a.v. de beide andere landen een statische indruk bij de decoraties (niet in de vor men). Een andere uitschieter is het beschilderde houtwerk; een wandkastje en enkele deurpanelen van cederhout en beschilderd op een folkloristi sche wijze. Het Marokkaanse brokaat (met Spaanse invloe den) dient ook vermeld, als mede het koperwerk, waarbij een opvallend mooie parfum brander - gegraveerd en open gewerkt -, waar men roze- en oranj ebloesemwater indeed. Dit zijn maar enkele tips uit deze tentoonstelling, die je laat proeven aan een cultuur met zeer specifieke eigen ka raktertrekken. Ongetwijfeld is de huidige Maghreb aan het verwesteren, maar de bodem is er nog gedrenkt met typisch eigen karakteristieken, waar van een deel ongetwijfeld via deze tentoonstelling op je af komt. H.E. MARNIX GIJSEN is om schreven als „de laatste god van de Nederlandse letterkun de en: „het is ook wel een.' -voorgekomen maar toei had ik teveel gedronken dat ik tijdens mijn orgasm stamelde: Ik ben de grote Go Pan'zo luidt de laatste rege van zijn verhalen-bundel: Dl GROTE GOD PAN (uitg ionS en ^an Ditmar - I 18,90). Gijsen mag dan een (oddelijke scheppingskrach' lezitten, maar hij lg dan we ■en god met een grote grijz* iaard, die als vlotte causseu: 'en mooie maar afgesloten 'aal spreekt over anekdotisch! taken. Zijn kritische observa- :es worden tot een goed geconstrueerd kostelijk amusement gep daar een liefhebber van en s'oren zijn schijn-pretenties je niet, dan levert deze bundel aangename leesstof op. Hij vertelt er in over zijn jeugd: merkwaardigi gebeurtenissen in de sfeer van •en bourgeoisie-cu.'uur; zoal: ,De daghit en de maintenee" 3epaald niet ongeestig is met ■rudiet vertoon geschreven ti- el-verhaal over een obscuui irovinciaal ieraar, die wereld leroemd werd. Toch be <ruipt je het gevoel, dat prol ir. J. Goris ondanks zijn kos- nopolitische ervaringen is olijven steken in denkpatro- ïen, die wel geavanceerd lij ken, maar dat niu zeker niei neer zijn. Voor gezellige mij meringen kun je in deze bun del goed terecht. Indringender zijn de verha ien van WARD RUYSLINCK waarvan er weer vijf bijeen gebracht zijn in D E VERLIEF DE AKELA (uitg. Paris-Man- teau-Marnixpoi- '(6- f 4,50). Ook nu hanu Ruyslinck weer een tragiscu wereld van egenstellingen. Zeer poëtisch s het titelverhaal, waarir iroom en werkelijkheid elkaa nsseren. „Het was of ik i oek •vee helften uit elkaar viel. Jie van elkaar vervreemden" Ruyslinck, die noga] kritisch staat tegenover huidige maat schappelijke ontwikkelingen ironiseert in „Twaalf miljoen laatjes" op aangrijpende wijze ongezonde arbeidsverhoudin gen; gal en humor. Ook in de drie andere novellen tekent hij op een subtiele manier de wijze waarop mensen elkaar manipuleren in een onoprechts samenleving. Boeiende verhr en om te lezen. JEF GEERAERTS is doorgi ichoten naar „de groten", du crijgt hij na de pockets ooi ■en volwassen boek. In VEK 1ALEN (uitg. Manteau - 9.90 zijn een tiental verha- en, die eerder verschenen in „De tragolieten" en „Indian Summer" opnieuw, maar nu in een linnen band. De Gee- -earts-liefhbebers kennel waarschijnlijk zijn verhalei sis „De vulkanen". Lieve ma ma" en „Anovlar". De laatste vijftig pagina's zijn gevuld met een viertal nieuwe verha len, die hij zelf noemt „vinger oefeningen in voorbereiding tot Gangreen-3", Poëzie wreedheid blijven bij Gee- raerts gevangen in van doods angst bevangen knappe woor- ienstromen. Een bitter vitalis- ne, dat voor vele lezers eei lanslag op het eigen zenuwge del zal opleveren. Wat hi chrijft gebeurt toevallig alle naai wel. maar in een gc itroomlijnde en gedrogeerd maatschappij wordt het ontlo oen. „Schematisch relaas pos actum van een verstandskiee -xtraetie" en „Heer Hasi" b> ?etuigen van een bijna moor lende vorm van introspectie Gn je vraagt je af of er vee /erschil is tussen de grijzi sfeer in „Wintertje aan Zee" en de opgetogen stemming in ..Een blijde, onvoorziene dag". Het leven is een wrede vreug de bij Geeraerts. Sterke type ringen. H E. Dreigt Zuidelijk Toneel Glo be geen uitgehold mechanisme te worden, nat uank zij het za kelijke talent, respectievelijk het intuïtieve genie van zijn twee leidcis (Lutz en Bloem kolk) blijft rollen? Dat vraagt de commissie Beoordeling To neelgezelschappen van de Raad voor de Kunst zich af bij het uitbrengen van een ad vies over de taakstelling en begrotingen, door toneelgezel schappen ingediend met het oog op het volgende speelsei zoen. De achtkoppige commis sie, onder wie directeur Ul- iings van de Eindhovense schouwburg, neemt in dit ad vies een twintigtal toneelinsti tuten in ons land op de korrel. Ten aanzien van de door Glo be geformuleerde taakstelling vraagt de commissie zich af wat alle fraaie volzinnen eruit werkelijk inhouden. „In de praktijk blijkt het artistiek hoge niveau niet haalbaar bij gebrek aan een sterk tableau, terwijl de kwaliteit van de voorstellingen zeer afwisse lend is", zo wordt gezegd. „Van het handhaven of verbe teren van het niveau is hier door geen sprake. De zo fraai geformuleerde clichés worden in het tot nog toe vertoonde zelden waargemaakt. Het be staan van een regio wordt niet ontkend, maar van specifieke wensen of eisen vanuit die regio wordt niet gerept en ook uit het gespeelde repertoire dat in middelgrote zalen nooit adekwaat gebracht kan wor den, zoals ook in het advies over Globe met betrekking tot het huidige seizoen werd op gemerkt blijkt niet of die bestaan... Van enige interne bewust wording omtrent datgene waarmee men bezig is, blijkt uit de taakstelling niets. Er ontbreekt een geformuleerde neerslag van groepsdenken over motivatie, structuur etc. Wellicht, zegt het advies, ver dient het aanbeveling de artis tieke leiding meer invloed op het beleid te geven en zich duidelijker op zijn regio te richten. Het gezelschap mist nu een herkenbare identiteit". De commissie beslist uiteindelijk positief over de subsidie-aan vrage van Globe onder voor behoud, dat enkele drastische bezuinigingen nodig zijn, met name op de representatiekos ten. Over Proloog wordt gezegd: „Tot nu toe werd geen subsi dieverzoek voorgelegd. Zodra dit ontvangen is, kan de be oordeling, met inbegrip van pre-advisering door de com missie Jeugdtheater, plaatsvin den" In de voorbemerkingen van het advies-rapport zegt men o.a. dat het wenselijk is, dat de beoordelingsnormen van de verschillende overhe den een grotere parallel gaan vertonen. Deze commissie ad viseert niet kritiekloos het rijk positief met betrek king tot het subsidiëren van Globe. Maar wat doet de com missie Van Dijk, die in het najaar '73 door de provincie werd ingesteld? Zoals bekend is er, juist in verband met het subsidiëren van Globe (en Proloog) bij de grootste subsi- diënt, de provincie Noord-Bra bant (i.e. de vier grote steden daarin) nogal wat rumoer ge weest. Er werd een provincia le studiegroep, onder leiding van de Tilburgse hoogleraar in het belastingrecht J. van Dijk ingesteld, die het functio neren van het beroepstoneel in het zuiden moest bestuderen. In verband met de te nemen beslissingen zou de groep vóór 31 december '73 de provincie een advies uitbrengen. Dat is nog niet gebeurd; de groep blijkt nog steeds te studeren. Nu de vanzelfsprekendheid, waarmee in het verleden sub sidies van rijk, provincie en steden aan elkaar gekoppeld werden, blijkt weg te vallen, komt ook bovengenoemd ad vies in de lucht te hangen. Temeer, omdat een totale her structurering van het beroeps toneel in het zuiden een voor de hand liggende zaak lijkt. Een spoedig advies van de groep Van Dijk, lijkt dan ook wenselijk, anders zullen er ga ten vallen in de beleidsbeslis singen op diverse niveaus, wanneer er beslist moet wor den over het voortbestaan van Globe en Proloog. De commissie Beoordeling zegt verder o.a. van de Haagse Comedie, dat er sprake is van een kwalitatieve afbrokkeling bij de groep. Het gezelschap, dat speelt op zaalbezettingsze kerheid en het sterrensysteem hanteert, schijnt zich hiervan niet voldoende bewust. Er is sprake van bedrijfsblindheid. „Evenals voor Globe geldt, zal ook hier in de naaste toekomst een totale beleidsombuiging hoognodig zijn", staat te lezen. De negatieve advisering t.a.v. Podium heeft al de nodige re acties opgeroepen. „Er is geen enkel argument Podium op nieuw subsidie te verlenen. Door het kiezen van een citaat van Noel Coward: „Succes means box-office" plaatst Bob de Lange zich naast de weg die naar subsidie kan leiden. De door Podium gekozen doel stelling is uitgemond in een bedroevend resultaat". Tegen over dit meest negatieve ge luid staan als meest positieve waarderingen die voor Theater en het Werktheater. Een be langrijk besluit bij dit alles is, dat de commissie de gehele problematiek van de thans geldende subsidieverhoudingen nader zal bestuderen. De ne gatieve resultaten van vele ge zelschappen worden namelijk mede veroorzaakt door de thans geldende subsidieverhogingen. Verbruikers uit bepaalde intellectuele en artistieke milieus gaven tot voor kort de voorkeur aan de ongedecoreerde vorm. Gladde witte polyester stoelen, serviesgoed zonder bloemetjes, blange muren in huis etc. Clean heet dat. Geen flauwekul met tierelantijnen. De nadruk ligt helemaal op de vorm. Maar omdat we op de lagere school nog steeds niet Ieren wat beter wonen en leven in onze tijd betekent heeft de grootste kopersgroep nauwelijks aandacht of belangstelling voor die vorm. Ornament, decor en sier vragen echter de laatste tijd opnieuw om aan dacht. Een nieuwe trend naar kitsch en romantiek, ook in de vormgeving, is echter daarbij speurbaar. Het ornament wordt daarbij vaak misbruikt om iets onnodig op te dirken of meer te doen schijnen dan het is. Dat komt. omdat men niet meer goed weet. waar de oorsprong ligt van de tekens, symbolen en orna menten, die worden gebruikt. Het z(jn inhoudloze dingen ge- vorden. die niet meer verwijzen naar onze wijze van bestaan. Ie oud-directeur van de Eindhovens Academie voor Industriële ormgeving RENé SMEETS, die o.a. deze gedachten ventileert u zijn boek ORNAMENT. SYMBOOL TEKEN (uitg. Cante- 'eer - 32,50). heeft een poging ondernomen de grondbegrippen an versiering, ornament en decor opnieuw voor onze tijd sa- len te vatten. Het L« een erg mooi (en duur) boek geworden, aarin de 168 pagina's voor de helft gevuld zijn met 223 zorg- uldig geselecteerde afbeeldingen. In de tekst toont Smeets zich cn goed compilator; zijn tekst geeft met name een samenvat ing van de vele literatuur op dit terrein. Daarbij gaat hij vooral lit van de natuur als bron voor orde en maat, in symbolen en ekens tot uitdrukking gebracht als weerspiegelingen van een evensritme. Aandacht heeft hij daarbij vooral voor de samen hang tussen geometrie en schoonheid. Bij oude cultuurvolken en natuurvolken speurt hij naar de oerkracht van vele tekens. In onze tijd worden veel symbolen en tekens overboord gezet om dat ze inhoudloos geworden zijn (b.v. in de liturgie), toch dwingt de behoefte aan visuele communicatie ons telkens nieuwe te kens met inhoud te vinden. Dit hoek van Smeets 's daarbij aan alle geïnteresseerden en creatieve expresslingen aanbevolen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 23