SE/ Grimmige sfeer in heel Italië 100To veiligheid nooit haalbaar f Stockholm 19 $itieman wordt afgevoerd na geraakt te zijn door een schietende bankrover B „Criminaliteit agressie 0 „De goegemeente begint genoeg te krijgen van dat geweld op straat" (mr. B. de Hoogh, officier van NG-TIMMERMjl ze f (Van onze verslaggevers) Een keuze uit wanhoopskre ten: B „Misdaad gaat lonen" (Utrechts hoofdcommis saris C. C. van Doesburg) ver geworden" (hoofdin specteur Bremer, schei dend chef recherche bu reau Warmoesstraat in Amsterdams rosse buurt). 0 „Sterkte politie onvol doende" (mr. J. van der Lee, burgemeester van Eindhoven'. „Politie verliest greep" (mr. F. Perrick, HCvan Nijmegen). justitie Utrecht). 0 „We raken gewend aan de toenemende agressie" (Kamerlid dr. W. Drees die een motie indiende mede-ondertekend door de collega's Wiegel en Aantjes). Zaterdagbijlage van 2 februari 19 74 EK zoekt voor dij n staat zijn collectie te ma<i len in serie te GHUYS' t-antoniur Onveilig Aangifte Scheuren Uitbreiding EDS PSMI vrn üit iken van onze meubelen I lieren en intern vervoeren 1 afdeling personeelszaken J iever direkt een pemui ar Steel. Desgewenst ookvJ toestel 137. aureau van dit blad. 1974. Jongelui die bijM aar en 7 maanden oud worden uitgenodigd aardig diploma. O0^"0,! iding biedt deze opleid s en een sollicitatieformu- aan het hoofd Persoraee ir. la.s. een introduktiebu aitanten in de gelegen ns werk. den. Maar de politie zegt dat ze niet behoorlijk kan surveil leren (door het mantekort) waardoor de vicieuze cirkel compleet wordt. Vraagtekens mogen ook gezet worden bij het werk van de politieman die wel eens 50% van zijn tijd tussen de formulieren moet zitten in plaats van te pa trouilleren op de straat. Ver snippering van werk wordt ook bevorderd door het bestaan van te kleine korpsen en door het eigenaardige feit dat er twee soorten agenten bestaan, gemeente en rijk, die elkaar enerzijds soms op de tenen stampen en anderzijds de weg naar elkaar niet kunnen vin den, om maar te zwijgen van de dubbele kosten etc. Het is kortom geen bijster ef ficiënt mechanisme waermee de veiligheid van de burger gega randeerd moet worden. De veiligheid in een democratie kan nooit zo volledig gegaran deerd worden als in een machtsstaat, waarip de politie uitmaakt wat de wet is. En zo onveilig is het hier niet dat we dat willen. BERT BRUMMEILHUIS JAN KOESEN (Van onze correspondent) ROME Het straatbeeld van Rome en dat van tal van andere Italiaanse steden heeft een grimmig aanzien gekregen. Op bijna elke straathoek loopt men gewapende politie-patrouilles tegen het lijf. Bij elke bank, iedere grote supermarkt, bij wisselkantoren, postkantoren, op stations en vliegvelden, letterlijk overal waar het geld „voor het grijpen" ligt, staan agenten en militairen met wapens in de hand, of gebruiksgereed over de schouder. Drie redenen voert de over heid min of meer openlijk aan om die verhoogde waakzaam heid te verklaren. Dat is de doorlopende dreiging van de kant van Arabische terroristische groepen, dat is verder de stijging van de bin nenlandse politieke spannin gen tussen links en rechts en dat is tenslotte de deprimeren de stijging van het aantal mis drijven in Italië. Behalve die voor iedereen zichtbare veiligheidsmaatrege len heeft de overheid uiter aard nog een groot aantal min der direkt waarneembare, pre ventieve maatregelen getrof fen om de veiligheid van bur gers en hun bezittingen, als mede van de staatseigendom men zoveel mogelijk te garan deren. Er wordt hardop ge fluisterd dat ook in Italié een staatsgreep op handen zou zijn, of zijn geweest, waarbij de neo-fascisten als de grote boosdoeners worden aangewe zen. Dat is temeer begrijpelijk, omdat momenteel de kopstuk ken van de neo-fascistische partij juridisch aan de tand worden gevoeld over hun poli tieke activiteiten. Het Italiaan se parlement wil nu langza merhand ook wel eens precies weten van de minister van defensie of het Italiaanse legei een dezer dagen ja of nee in staat van alarm is geweest. „Verhoogde paraatheid" zou een te zwakke afspiegeling zijn van de werkelijkheid Tips wie weet waar van daan over aanstaande groot scheepse „terroristische activi teiten" zouden dat alarm ver oorzaakt hebben. Het is eigen lijk wat overbodig van de he ren volksvertegenwoordigers om zo nadrukkelijk naar die verhoogde paraatheid te infor meren. Overbodig, omdat zelfs het kleinste kind in Italie-Kan zien dat militairen, semi-mili- tairen en zeker de politie in een voortdurende, massale waakzaamheid vertoeven. Het is onzin te beweren dat alles en iedereen op de toppen van zijn zenuwen werkt, maar het is wel waar dat er een duidelijk waarneembare „ge wapende" activiteit is. Lo gisch, want na de lange reeks aanslagen en de even lange reeks van bedreigingen voor nieuwe acties van Arabische vrijheidsgroepen heeft men in Italië de schrik goed te pakken. Mede vandaar bijvoorbeeld de al sinds langer bestaande dag en nacht-bewaking van de Is raëlische ambassade. Maar dat verklaart slechts voor de helft de verhoogde waakzaamheid. Het ontbreken de deel moet gezocht worden in de toenemde binnenlandse spanningen. De regering pro beert alles, om een angst-psy chose bij het volk te voorko men, nu ultra-links en ultra rechts elkaar nu niet bepaald vriendelijk bejegenen. Het komt regelmatig tot vuur- politieke botsingen, meestal massaal, en meestal met ge bruikmaking van een groot aantal slag-houw- en steekwa pens, thuishorend in het terro ristische straatarsenaal. Daar naast moet Italië momenteel le ven met een angstaanjagend hoog gestegen aantal roofover vallen. gewelddaden en roof moorden. Banken, treinen, postkantoren, winkels en supermarkten en zelfs woningen van zakenlie den en fabrikanten zijn bijna dagelijks het doelwit van roof zuchtige lieden die in de meeste gevallen ook nog van hun wapens gebruik maken. Het moet inderdaad erg zijn als men in nieuwsberichten en kranten bijna prijzende woor den aan het adres van over vallers hoort en leest, omdat ze kalmte opbrachten om niet te schieten. De miljoenen en soms miljar den lires die en passant wor den buitgemaakt, worden hier al grif voor lief genomen. Nee, bepaald vriendelijk kondigt zich dc nieuwe Romeinse lente niet aan. GEWELD OVERMEESTERT POLITIE .-IK. In jaan rslagen van de politie wordt de nood klok geluid. Geweld lijkt een kankergezwel te worden. Groot geweld en klein geweld. Een pistool een mes en een wurgtouw. Vetkuiven nieuwe stijl. Particuliere bewakingsdiensten. Kaping. Gijzeling. Thermische lansen. Bommen. Verkeer. Dierenmishandeling. Vendetta's. Het dodelijk geweld van een bankrover in Breda. En het geweld van de politie die met karabijnen Dennendal ontruimt. En gewe.d, samengebald in cijfers, waarvan iedereen overigens zijn eigen uitleg kan verbin- den. Daar tegenover de contra-geluiden. 9 Ook in de politieke „discussie" is het geweld bii}nengeskrpen. Amsterdam 1969). „Geen [paniek over een stij ging van de •misdaad" (Justitie minister Van Agt die „welis waar redenen ziet om de ont wikkelingen aandachtig en zelfs alert ;e volgen, maar niet om alarm te slaan"). En ook de minister goochelt met cijfers waar hij een en an der gelijk uit destileert. De mis drijven met een agressief ka- rakter geven weliswaar een stijging te zien van bijna 17% (1971 versus 1972), maar het gaat om kleine getallen (zeker vergeleken met andere doods oorzaken als bijvoorbeeld het verkeer). De vuurwapenwet is vorig jaar ongeveer evenveel keer geschonden als in 1972; de Ioenanv. van de verkeers- misdrijven is niet imponerend; en de cijfers voor doden en zwaargewonden dalen zelfs. Bovendien - aldus Van Agt, is de stijging van criminaliteit vergeleken met de VS. West- Duitsland en Engeland lager. Voelen wij ons ook onveiliger? De NV v.h. Nederlandse Stich ting voor statistiek heeft het voor ons uitgeplozen. Meer dan de helft van de onder vraagden; beschrijft het gevoel van de Nederlandse burger als toch wel onveilig (19%). on- yo'hg (24%) en zeer onveilig 119%). Jongeren zijn het meest Optimistisch; vooral ou- a ere vrouwen denken er som ber over. En deLovergrotc meerderheid ziet een harde lijn als de op lossing van het vraagstuk, i? dle oplossing wel zo goed? staat zeer te bezien. Om te beginnen komen de pechvo gels in het gevang on de meeste rchte schurken blijven op vrijt voeten (aldus dr. E. Brongersma in De Nieuwe Li ma» Brongersmn zegt, en oaarin wordt hij uitvoerig door andere deskundigen sfe- veeT 't tat de misdadigheid Vfel sterker wordt beteugeld door een oede opsporing dan n?otrj! ge straff<m Ma.w. met de straf, maar de kans om gepakt te worden schrikt af. arrestatie zijn wereldje in eik kaar, veel meer dan bij een veroordeling van 10 maanden terwijl hij maar op 6 gerekend had. Uit een onderzoek bleek dat zelfs van ernstige misdrij ven door de slachtoffers voor de helft geen aangifte wordt gedaan. Van 3 op de 1000 misdrijven wordt -volgens een ander onderzoek- proces ver baal opgemaakt. In nog geen 40% hiervan spoort de politie de dader op, maar de zeef is dan nog niet uitgeschud. Want de Officier van Justitie hoeft niet te vervolgen. Hij kan van strafvervolging afzien, de ver- dachte nog een kans geven etc. Slechts de helft brengt de officier voor de rechter. Vrij heid of ontslag van rechtsver- volging vindt in ruim 6% van de gevallen plaats. Als u al deze feiten in een sommetje hebt uitgezet, blijkt dat stren gere straffen slechts 500 ge vangenen op een miljoen mis drijven raken. In de praktijk krijgt 75% van de veroordeel den een boete en/of voor- ^aar=niijke straf' zodat er van die 500 slechts 140 overblij ven. En de moraal luidt dus dat bij een uiterst strenge rechtspraak per miljoen mis- dnjven niet 140 man, zoals nu de cel in gaan, maar 560 S,Jngela"d is de r°ep om a de praktijk beant woord. In 1957 waren er twee- S zoveel overvallen als in rechters besloten tot een gezamenlijk standpunt, en van '57 tot '66 werde^ de ro vers^systematisch tot strengere stiaffen veroordeeld. Met als maa 'T 1966 er drie" alsln 1957 0verva»an waren Geweld lijkt dus niet met Deaaf haand in te dammen. £ftg Rh dle hier overigens t haidst om schreeuwen, mogen bedenken dat agressie zich in vele vormen kan voor- doen. De een kiest de knuppel en het maskertje op de hoek, de ander scheurt meedogen loos met zijn wagen door het verkeer. De eerste is een ploert, de tweede menselijk. De een kan niet uit zijn woor den komen en gebruikt zijn handen (en wordt dus boef), de tweede is welbespraakt en vernietigt met verbale voltref fers zijn tegenstanders en hem wacht applaus. We zijn bang van de Chinezen, de Ambon- nezen, de pooiers, de vetkui ven en de messetrekkers maar we stromen over van begrip voor onszelf en onze agressie- vormen. Een aanrander moet van ons de Mesdag-kliniek in; maar als wij onze auto met dronken kop en plankgas om toveren in een ongecorrigeerd projectiel van duizend kilo in een winkelstraat, moeten ze niet aan ons rijbewijs komen. Straf is bovendien - we leven toch in een economisch bewus te tijd nietwaar - erg duur. Op dit moment zitten er ongeveer 3000 mensen in de cel en dat kost 100 miljoen per jaar voor gevangenissen en rijkswerk plaatsen, wat neerkomt op honderd gulden per man per dag. Tegen een dubieuze ren tevoet.» Wat is dan wel de oplossing? In elk geval geen gratuite kreet. De HC's weten het wel en komen daar vierkant voor uit in hun jaarverslagen. De sterkte moet omhoog. Met ze ker 20%. In 1972 waren er 148 agenten (gemeente plus rijk) per 100.000 inwoners. In het kalme jaar 1963 waren het er 138, dus.geen bar groot ver schil. Door het mensentekort can de politie alleen aandacht besteden aan de zwaardere misdrijven en het lichtere spui blijft op de plank. De bezet ting van de nachtdienst is zor gelijk. En mr. Perrick, HC van Nij megen en tevens hoofdredac teur van het „Tijdschrift voor de politie" gaat nog verder Niet alleen kan de politie het niet aan omdat er te weinig personeel is, maar ook wordt het werk bemoeilijkt door een eigenaardige driehoeksverhou ding van burgemeester, offi cier van justitie en de politie chef. Ook het vervolgingsbe leid van het Openbaar Minis terie versterkt het beeld van een machteloze politie. Het was verboden om met bar den met „Johnson Moordenaar" te lopen, van drugs moeten we afblijven en pornografie is nog altijd strafbaar, maar niet al tijd mag de politie ingrijjaen (Demonstraties in Utrecht, popfestival Kralingen, het op komende vertier in sex-thea- ters etc.) De vraag: hoe mach teloos is de politie? Wordt bij ins (aldus Perrick) overwe gend door de beleidsautoritei- ten bepaald. De „pakkans" cn het voorko men van misdrijven "(preven tie) kunnen door een strenge re surveillance verbeterd wor-

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 17